Vi som hoppas på att våren snart skall komma med värmen får nog tyvärr vänta. Åtminstone om vi får tro de källor som Pierre Gosselin på NoTricksZone redogör för i ett inlägg.
Kylan över Europa ger sig inte och de kalla vindarna drar långt ned över kontinenten. Enligt meteorologen Dominik Jung så har det varit en grad kallare än normalt i Tyskland under den första halvan av februari, tvärs emot tidigare prognoser.
Vad tyder på att vi får en kall vår enligt PG?
1) Efter en mycket kraftig El Nino under 2016, som också delvis kom igen under 2017, så verkar denna havsström nu definitivt vara inne i en La Nina-fas, dvs. att det är en kall ström i Stilla Oceanen. Än så länge är den relativt svag med sannolikheten är stor för att den pågår åtminstone en månad till, kanske längre. Därmed kyls även globen som helhet ned.
Att förutspå dessa havsströmmar är dock notoriskt svårt. Eventuellt kommer La Ninan att vara slut redan i mars (länk), men effekterna påverkar resten av världen längre än så.
2) Solcykel nr 24 har varit rekordsvag, med den lägsta solfläcksaktiviteten på 200 år. Enligt exempelvis Henrik Svensmark så innebär det att något fler låga moln skapas över haven som kan reflektera bort delar av den direkta solstrålningen. När vi nu närmar oss ett aktivitetsminimum så kan denna molnskugga minska havens uppvärmning och därmed på sikt hela planetens temperatur.
3) Enligt Ron Clutz som följer de bojar som mäter temperaturen i världshaven så har samtliga hav svalnat av under de senaste två åren:
Så, det ser inte ljust ut för att vi skall få en varm vår. Å andra sidan så bör vi inte förväxla det globala med det lokala. Även om planeten som helhet inte värms så kan vi mycket väl få det varmt här i Norden. Ja, en del forskare vill bortförklara den ovanliga kyla* som särskilt drabbat Nordamerika i år med att det är fråga om ett ”värmehål”. Ett sådant värmehål betyder på vanlig svenska att det är kallt helt enkelt. Men terminologin är förmodligen framtagen för att på något skruvat sätt ändå hävda att det är den Globala Uppvärmningens fel. Se JoNovas förklaring.
Hursomhelst, det är svårt att spå. Särskilt om framtiden. Så vi får väl se hur våren blir och kanske ändå hoppas på det bästa.
* NOAA vill förstås inte låtsas om att det varit särskilt kallt utan har masserat sina data till oigenkänlighet.
Ingemar Nordin
Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
Tack för den prognosen Ingemar!
Jag efterlyser en europeisk ”Joe Bastardi” https://www.weatherbell.com/
Han är bra på att beskriva väderutvecklingen framförallt i USA. Bla med hjälp av europeiska modellberäkningar!
Han är oxå bra på att berömma sig själv. Därtill så ser han mönster som inte har rubbats av CO2!
Det blir till att plocka fram långkalsongerna och skidorna även för oss i snöfattigare delar av Sverige.
Hm… Man får göra som isbjörnarna, och skaffa sig en filt eller päls med inbyggd växthuseffekt… https://cen.acs.org/articles/96/i9/Polar-bear-hair-inspires-stealth-fabric.html
Om det blir en kall vår får vi hoppas att det blåser mer än vad det gör just nu. Vindkraften står för 1,1%. Eller 267 MW. Sverige får just nu importera 384 MW. Men man får trösta sig med att vindkraften är fossilfri, förnybar och hållbar.
#2 Apropå isbjörnar !
http://www.tjust.com/2018/klimat/icebear.pdf
Långtidsprognoser brukar jag inte ge mycket för. Oftast kan de ge en bra indikation på vad man INTE kan förvänta sig…
Men angående vårar tycker jag att mönstret de flesta av de senaste åren varit att de kommit tidigt men sedan fastnat i utvecklingen. Praktexemplet var i fjol då jag inte kunde släppa ut djuren på bete innan månadsskiftet maj/juni vilket är nästan en månad senare än normalt. I mitt ganska korta mannaminne (38 år) kan jag inte minnas en så dålig vår.
Lars C # 4
Jag frågade WWF och fick svaret at dom skulle bl.a. bilda ”isbjörnspatruller”. Det blev en aning oklart vad patrullerna skulle göra. Jag fick uppfattningen, genom svamlet, att patrullerna skulle hålla isbjörnar och människor isär. Oklart hur och varför.
Kärnkraft och vattenkraft står nu för 90% av elenergin och priset är nu 62 öre/kWh.
Vindkraft står för 0,9%.
Om vi stänger av kärnkraft nu, vad händer då?
Lars Cornell # 7 Om vi stänger kärnkraften nu vad händer då? Miljöpartisterna jublar. Svenska folket fryser. Några dör av kyla, andra dör av brist på mat eftersom hälften av matbutikerna får stänga. Teslaägarna blir förbannade. Lite positivt, lite negativt.
Guy #6
Jag pratade med WWF om det där för länge sedan då de skröt om sina isbjörnspatruller. Då visade det sig att man har problem med isbjörn/människa uppe i norra Sibirien då isbjörnarna blev lite väl närgångna. Vad jag förstod handlade om några snöskotrar med stora WWF flaggor, passande mer som reklam på bild i FB/Instagram än att göra någon nytta i sak. Sibirien är rätt stort, som bekant.
Lars C. #7
Hela Nordpool har elunderskott just nu, c:a – 1 000 MW som måste importeras.
Borde inte vindkraftsägarna få nån form av straffavgift om de inte kan leverera en viss minimum av eleffekt ?
Trevligt med lite vinter till sportlovet, även i den södra tredjedelen av landet, där ju en majoritet av befolkningen bor. Till allra sydligaste Skåne har dock våren ankommit den 15/2, det tidigaste den får lov att komma pga administrativa regler.
Det har pratats en hel del om de extrema köldknäpparna i USA. Faktum är dock medeltemperaturen för hela USA48 varit varmare än normalen 1981-2010 alla tre vintermånaderna:
http://www.karstenhaustein.com/reanalysis/gfs0p5/ANOM2m_monthly/ANOM2m_GFS_monthly_ntham.php?date=Dec%A02017&file=ANOM2m_CFSR_GFS_1712_monthly_ntham.png
http://www.karstenhaustein.com/reanalysis/gfs0p5/ANOM2m_monthly/ANOM2m_GFS_monthly_ntham.php?date=Jan%A02018&file=ANOM2m_CFSR_GFS_1801_monthly_ntham.png
http://www.karstenhaustein.com/reanalysis/gfs0p5/ANOM2m_ntham/ANOM2m_fcstMTH_ntham.html
Skickade följande förslag till insändare till min lokaltidning. Ska bli spännande att se om de tar in den och om någon bemöter,
Hur tänker politiker?
Vår el produceras ungefär till 40 % med vattenkraft, 40 % med kärnkraft 10% med vindkraft, 9% med kraftvärme och resterande 1% på annat sätt.
Storförbrukare är bl a hushåll, elintensiv industri, spårbundna transporter och sjukhus.
Politikerna vill införa ett helt fossilfritt samhälle. En del vill lägga ner alla våra kärnkraftverk.
Vägtransporter som nu görs med fossila bränslen ska alltså i huvudsak ske med elfordon.
Några frågor:
Hur ska all den el som kommer från kärnkraften ersättas? Med vindkraft och solceller som inte fungerar kontinuerligt?
Ska vi importera el från tyska kolkraftverk? Det rimmar inte med den förda klimatpolitiken. Vi ska ju rädda världen!
Ska vi bygga ut vattenkraften?
Ska vi bygga fler kraftvärmeverk? Ska bränslen till dessa transporteras med elbilar? Kräver ännu mer el.
Hur ska alla elbilar laddas?
Hur ska sjukhusen få sin reservel när vi är fossilfria och dieselaggregat är förbjudna?
Hur ska transporterna till och från alla de logistikparker som byggs ske?
Politikerna borde lära av misslyckaden som Energiewende och SIMRIS-projektet.
Tänker politikerna bli lika överraskade när vi får elbrist som de blev av finanskrisen?
Två förslag: Sluta subventionera vindkraft och solceller.
Satsa på forskning på nästa generation kärnkraft som kan drivas med vårt kärnkraftsavfall.
Svara gärna på detta inlägg men kom då inte med meningslösa klyschor som ”klimatförnekare”. Svara i stället sakligt och med fakta på de frågor jag ställer.
Några tydliga faktasidor:
http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Nordisk-produksjon-og-forbruk/
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjKybaH5KTYAhXrFJoKHfiYDu0QFggnMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.elstatistik.se%2F&usg=AOvVaw0Elwj-tTwvLKTgHe4RNlMH
http://www.yr.no/sted/Sverige
Latoba # 12 Jag tror du är väl optimistisk om att få svar. Om den ens kommer in i din lokaltidning så inte kommer du att höra av några politiker. Lite sorgligt faktiskt. Folkvalda borde ju kunna redogöra för konsekvenserna av den politik de för. Jag tror att de helt enkelt är lite bakom flötet och inte förstår.
Haven är värmereservoarer som speglar mottagen energi från solen. Jag håller på punkt 2 enligt PG: ”Solcykel nr 24 har varit rekordsvag”. Vi verkar nu få ett längre utdraget solfläcksminimum jämfört med 2008. Även värmereservoarer måste tillföras energi, för annars svalnar de och det är vad som nu sker, eftersom solcykel 24 är på finalen efter en låg aktivitet. Cykel 25 blir enligt solforskarna kanske ändå lägre. Vi går nu mot en ny meteorologisk fas, liknande den som var före 1900-talet, med vilket skall förstås att väder och vind får en annan karaktär. Följ solens utveckling i nedanstående länk.
http://www.solen.info/solar/
#3
”Men man får trösta sig med att vindkraften är fossilfri, förnybar och hållbar.”
Ja, tillverkad av fossilfria metaller och betong. Transporterad med fossilfria lastbilar. Elnätet byggdes ut för vindkraft, under utbyggnaden förbrukades ingen fossil energi.
Tillbaka till kommande vårs väder. Nu när vi har snötäcke över stora delar av vårt land som på många håll är lite svårsmält på grund av is och snö blandat. Då borde en allt varmare vårsol reflekteras en del och fördröja våren ankomst?
latoba # 12
Du är ju Solcells- Vindkrafts- Biokrafts- och Klimatförnekare.
Enligt Politikergänget så finns du inte. Och inte jag heller. 😀
Då behöver vi inte betala skatt. Alltid någon nytta med galenskaperna.
En risk med en kall vår är att snösmältningen kommer igång sent och blir extremt intensiv, då kan det bli problem att ta till vara vårfloden på ett optimalt sätt. Och det vore ju synd nu när vi har så gott om snö i fjällvärlden. Välfyllda vattenmagasin är viktiga för vinterns elförsörjning, och blir så i ännu högre grad när vi stänger ner ett par reaktorer till. Vi får sen förlita oss på finnarnas nya kärnkraft och att vi inte får ett torrår för vattenkraften.
Apropå 2017-18 extrema köldväder i Nordamerika är det något som till och med Wikipedia har en alldeles egen sida för, https://en.wikipedia.org/wiki/2017–18_North_American_cold_wave
Medelvärdesbildning över 3 månader och hela kontinentala USA är ju onekligen ett intressant grepp för att dölja köldknäppen av någon som på den här siten gjort sig ett namn för att påpeka felaktigheter i all temperaturdata som inte stödjer CAGW dogmen. Man kan nästan ana ett mönster 😉
#11 Olle R
Rekordtidig vår i Skåne.
Snabb avkylning därefter!
https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/overlay=temp/orthographic=16.72,57.01,3000/loc=13.514,55.955
Frost i hela landet. Frost i större delen av Europa!
Svårt med elförsörjningen när vindkraften inte ger något.
Läste i Ny Teknik att Norge skall ta sin vattenkraft för att göra vätgas. Dyrt men det finns företag som ser nyttan med att verka gröna!
Detta ger ingen miljönytta, tvärt om, eftersom elen de gör av med normalt ersätter kolel i Holland.
Men företaget kan göra reklam och deras kunder får betala.
#12
Var i landet bor du, o vilken är lokaltidningen?
Det rivs på Barsebäck o nyligen var det info. Jag var inte där. Två länkar.
https://www.sydsvenskan.se/2018-02-15/barsebacksverket-rivs-och-aterstalls-till-industrimark
https://www.sydsvenskan.se/2018-02-18/kommunens-vision-attraktiv-sjostad-ska-ersatta-barsebacksverket
Det blir ingen ny kk i Sverige utan klimathot. Motiv som baskraft och produktionskostnad håller inte.
Här ligger förklaringen till att Svenskt Näringsliv kramar klimathotet.
Min gissning. Det blir ett gaskraftverk på BB-området i framtiden. Gas + offshore vind kan bli ett alternativ till ny kärnkraft.
Det var 1977, mindre än ett år efter valet där svenskt näringsliv svek, och lät Fälldin stöka med kärnkraft. Min arbetstelefon på Birger Jarls gatan i Sthlm ringde.Samtalet kom från BB – verket.
”Hej det är Åke, va fan har ni gjort, hela reaktorinneslutningen håller på att skaka sönder”
Det har runnit mycket vatten inout i Östersjön sedan dess, men stolligheterna då påverkar fortfarande svensk energipolitik och svensk energiforskning. Det finns mycket att berätta från 40 år med möget, men valet i år kommer att handla om annat, så historierna får ligga till sig till nästa val.
#20 Lasse. Det går väl som det brukar. De skramlar och gör väsen ett tag. Så får de ett antal miljoner att göra av med. Det byggs kanske någon anläggning och man slår sig för bröstet, ”se här va duktiga vi är”. Så kommer det igång, i bästa fall. Man märker att råvarorna inte räcker till mer än en demo-anläggning, Norges vattentillgångar är inte oändliga. Och ingen marknad finns till de höga kostnader som blir resultatet. Då avvecklas allt i tysthet, det blev inte ens en tumme. Och minnet är kort, räcker knappast till nästa val.
Här i Västervik byggde man en biogasmack till hög kostnad och mycket buller, ’fossilfritt’ minsann. Nu, bara några år senare är den nedlagd.
Man skaffade nya tåg och fick många hundra miljoner kronor för att rusta upp Kustbanan Linköping – Västervik, för klimatets skull. Men motorerna blev traditionell diesel som inte ens är biodiesel. Alternativet biodiesel hade blivit för dyrt. Och tågen går bara ibland, oftast måste man åka buss på den eländiga väg 35 som är så dålig eftersom tåget slukade det kapital som vägen hade behövt för de bussar som ersätter de tåg som inte går och de är många.
När det gäller Fälldin och kärnkraften så är det bara att konstatera att han blev grundlurad av Hannes Alfvén. Alfvén hade lätt för att bli purken. Redan i yngre år åkte han i protest till Sovjetunionen för att han blev irriterad på någonting här i Sverige. När det blev aktuellt att bygga svensk kärnkraft så blev Alfvén tongivande. Han kallades också för den svenska kärnkraftens fader. Eftersom det diskuterades att Sverige skulle skaffa en egen atombomb valde man tungvattenmodellen, dvs. man hade oanrikat uran och tungt vatten som moderator. Då skulle man få vapenplutonium om man så önskade.
Nu föll kärnvapenidén och man uppmärksammade säkerhetsproblemen med tungvattenmodellen. Av någon anledning så fullföljdes byggandet av Marviken, som var Alfvéns baby. Men i sista stund valde man bort tungvattenreaktorn och verket värmdes med olja i stället. Den svenska kärnkraftens fader, Hannes Alfvén, var alltså pappa till världens enda oljeeldade kärnkraftverk.
Nu blev han superpurken och informerade Fälldin om hur farlig kärnkraften var. Att det var tungvattenreaktorn som var farlig nämnde han inte. Och han lyckades definitivt att få Fälldin att vägra kärnkraft.
#21 Christer
Jag bor i Strängnäs. Tidningen är Strengnäs Tidning som ges ut av Eskilstuna-Kuriren.
Lasse #23 Det var snarare så att Alfvén var övertygad om att fusionskraft skulle komma i en snar framtid och att investeringar i fissionskraft därför var bortkastade pengar. Kanske vart Fälldin lurad av Nils-Axel Mörner också när denne hävdade att det var omöjligt med säker slutförvaring i Sverige pga kommande stora jordbävningar.
Thomas P #25,
”Kanske vart Fälldin lurad av Nils-Axel Mörner också när denne hävdade att det var omöjligt med säker slutförvaring i Sverige pga kommande stora jordbävningar.”
Jag vet inte om jordbävningar är någon större fara för Sverige under de närmsta 60 000 åren. Men N-A Mörner (tillsammans med många mer insatta materialtekniker) hade ju helt rätt i att en slutförvaring är omöjligt. INGET material klarar något sådant. Därför behöver vi gen 4 kärnkraft.
Kallt eller inte, det är väl tur att vi i inte Sverige bara satsat på vindkraft. Just nu står vindkraften för drygt en procent av den totala elproduktionen i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Litauen, Estland och Lettland. Här kanske man kan prata om bortkastade investeringspengar.
Dagens Weatherbell visar att Mars kommer att bli kall!
Även i Europa.
https://www.weatherbell.com/
Lite OT, men just nu importerar Sverige 3 MW.
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
NOAA fortsätter att manipulera uppmätta temperaturdata till oigenkännlighet. Detta är fusk som även slår Climategate med hästlängder. Hur kan s.k. vetenskapsmän acceptera detta. Alla vetenskapliga institutioner borde ta avstånd från detta i klartext.
Man hör tyvärr inga kommentarer hellre från t.ex. SMHI. Det är svårt att tolka det på annat sätt än att man tycker det är OK att manipulera temperaturdata.
Ingemar #26 Låter nästan som du röstade på linje 3. Några gen 4 reaktorer var inte aktuella så om avfallet inte kunde hanteras säkert…
Thomas P #31,
Alldeles rätt. Jag röstade för linje 3 när jag efter en del förfrågningar bland de tekniker som stod för utredningar om slutlagring berättade om omöjligheten av slutförvaring. Idag har vi emellertid ett gigantiskt avfallsproblem, även om MP och C inte låtsas om det utan tror att det fixar sig om vi avvecklar kärnkraften 2020 eller något senare. Detta är trams. Kärnkraftstekniken skall inte avvecklas utan utvecklas. Nu behöver vi generation 4 för att beta av det existerande avfallet.
#32
Jag tycker inte vi har något avfallsproblem. ”Avfallet” är lätt att förvara. Vi har ju gjort i många årtionden redan och kan fortsätta med det länge till. Tills vi får modernare reaktorer. Eller säljer vi det till länder som är smartare och mer framsynta än Sverige.
Nu har vi på västkusten också fått minusgrader till slut och till och med en liten gnutta snö. Jag körde E6 norrut förbi Varberg igår. Där stod vindsnurrorna stilla utan vind och den stora solcellsparken under dem hade panelerna täckta av snö… det är ingen lätt framtid som väntar oss utan kärnkraft. I synnerhet som klimatalarmisterna hårt önskar att vi ska betala dyrt för att det ska bli ännu kallare och snöigare i Sverige.
#32
Kalla inte det använda bränslet för avfall. Endast c:a 3% av energin i bränslet har använts.
Med gen4 reaktorer skulle det använda bränslet kunna generera elproduktion motsvarande dagens kärnkraft i 500 år. Restprodukten, som då med rätta skulle kunna kallas för avfall, skulle endast behöva ett förvar på 300 år för att vara ofarligt.
Att kopparkapslar i betonitlera (som är nuvarande förslag för slutförvar) skulle vara intakta i 100 000 år är en önskedröm. För så långa tidsrymder duger endast kapsling i ädelmetall, t.ex. guld.
Ingmar #32 Det var oväntat. Du oroar dig mer för relativt små mängder av ett fast ämne som avklingar av sig självt och kan begravas djupt ned i berggrunden än av att vi släpper ut enorma mängder avfall direkt i atmosfären via fossilbränslen. T o m kolaska är ett större radioaktivt problem än kärnkraftens avfall eftersom kolet ofta innehåller mycket uran.
Christopher #33,
”Jag tycker inte vi har något avfallsproblem.”
Jo, det är ett stort problem med MP och C vid rodret eftersom de styrs av ideologi och känslor istället för vetenskapliga fakta. Och alla andra partier jamsar med och vill ”slutförvara”.
Thomas # 35,
Det är dosen som det handlar om. Inte att det finns radioaktivt material som sprids ut relativt jämt i atmosfären över jordklotet. Vet du inte det?
Det är verkligen nåt att se fram emot, att Miljöpartiet försvinner ut ur riksdagen. Eller hur Thomas P. Det är ganska tyst just nu om den globala uppvärmningen. Ganska tyst också om vindkraftens fördelar.
# 35 TP
Koldioxiden som kommer ut är inte avfall, utan den väsentliga byggklossen för all växtlighet. Fotosyntes, du vet.
Vilka är de nackdelar du ser med detta ”avfall”?
Seriöst, de tre eller fyra värsta.
Ingemar #37 Radioaktiviteten i långlivade avfallet avtar snabbt de första hundratals åren när mer kortlivade isotoper avklingar. Kvar blir plutonium som visserligen inte är trevligt, men inte fullt så dödligt som propagandan gjort gällande. Om man har ett lager hundratals meter ner i berget så kommer rimligen, även om kapslarna börjar korrodera, eventuella utsläpp bli väldigt gradvisa och just ge små doser.
Sen tycker jag kärnkraftsindustrin skulle börja utvinna uranet ur kolaska. Det är inte riktigt lönsamt, men vore kul ur propagandasynpunkt. Man lär få ut mer energi ur uranet än man fick ur kolet, även med dagens reaktorer.
Bengt #39 Att vi är oense om farligheten av koldioxid vet jag, även om det är lite löjligt av dig när du låtsas att du inte ens är medveten om vad den diskussionen handlar om. Nu får man dock även utsläpp av partiklar, svavel, kväveoxider, kvicksilver m m. Det kanske t o m du kan medge är farligt?
#41
Det finns så många olika katastrofteorier, allt möjligt hemskt ska hända, så jag är inte helt uppdaterad om vilket som är Hotet just nu.
Malaria, översvämningar, orkaner, torka, fågeldöd, isbjörnar mm.
Beträffande svavel och kvicksilver kan vi vara överens. Jag har tidigt menat att det finns många riktiga miljöproblem med fossila bränslen. CO2 hör knappast dit.
Ingemar Nordin #32
Att återvinna utbränt kärnbränsle var planen i Sveriges satsning och vi hade avtal både med England, Sellafield, och Frankrike, La Hague,om upparbetning. När det inte blev aktuellt med plutoniumförädling för atombomber tillverkades istället moxbränsle som körts i Oskarshamn utan problem.
Jag tror att din godtrogenhet utnyttjades av din vänner.
I svensk mediahar vi hört mycket om problem vidupparbetning, men faktum är att anläggningarna fortfarande är i gång och jobbar vidare på att återvinna och decimera mängden avfall.
Sverige kan klara 35-40% av elenergiförsörjningen i ca 500 år på det sättet. Om man dessutom väljer att utnyttja spillvärmen kan eldning av stora mängder biomassa avvaras.
Länkar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sellafield_(kärnkraftsanläggning)
https://en.wikipedia.org/wiki/La_Hague_site
Rekordmycket snö till trots. Nu ska man satsa 30 miljarder på en järnväg upp till ishavet. Med ett isfritt arktis kan man utnyttja nordostpassagen för frakt av gods till asien. Mycket väl utnyttjade skattemedel. Eller hur?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/losning-nara-for-ishavsbana
Karl #44 Det körde just en tanker för naturgas genom nordostpassagen. Förvisso utrustad för att klara is, men å andra sidan mitt i vintern:
http://teekay.com/blog/2018/01/31/eduard-toll-teekays-first-icebreaker-lng-carrier-newbuilding-delivered/
Det är uppenbart att det finns intresse för fartyg längs denna rutt.
Underbar läsning på Ericsson i Ubbhults hemsida. Han visar att han är en vän av sanning.
Scrolla ner till 2018 02 18 , där börjar det.
En riksdagsman med eget tänkande!
http://www.ericsoniubbhult.se
Just nu i Simris;
Sol 0kW, Vind 0kW, Elnät 568 kW, Förbrukning 560 kW!
8kW går väl åt till att ladda batterierna, förmodar jag, om inte kablarna är uppätna av råttor allihop. För övrigt undrar man ju över vilka idioter det är som planerat bygget utan att säkra kablagen mot skadedjur! Det känner varenda bonde till; jordbrukets driftsbyggnader kräver skydd av kablarna mot gnagare.
Edit, se där; nu levererar solpanelerna faktiskt 6kW, fast vinden fortfarande 0. Å andra sidan har förbrukningen gått upp till 576 kW så leverans via elnätet är större än för en stund sedan…
#47
Hittills, denna fredagsmorfon har vinden levererat 22 kWh medan förbrukningen varit 4200 kWh.
97% fel.
Vasaloppsveckan inleds med snöproblem. Det har kommit för mycket lös snö!
De som förutspår klimatet är väderexperter som är vana vid att ha fel.
#45 Lite om Arktis is:
https://wattsupwiththat.com/2018/02/22/science-debunks-the-arctic-sea-ice-extent-at-its-lowest-for-at-least-1500-years-meme/
”The authors find that while Arctic sea ice coverage was more advanced during the Little Ice Age, sea ice concentrations in the waters north of Iceland were far lower than now from about 500 years ago onward, especially during the centuries encompassing the Medieval Warm Period (or Medieval Climate Anomaly) and Roman Warm Period.”
#49 forts
Jetströmmar kommer att fortsätta styra vårt klimat-förlåt-väder!
https://wattsupwiththat.com/2018/02/22/study-jet-stream-induced-weather-will-remain-normal-and-predictable-despite-climate-change/
Möjligt att förutspå 14 dagars väder-en blygsam väderman!
#44
Norrbotten behöver ett nytt stort, dyrt stolleprojekt efter ”Fraktflygplatsen Kallax” och ”Bottniabanan”.
Kallaxprojektet havererade på att man förbisett att Sovjetunionen inte längre fanns varför ingen längre flyger till Fjärran Östern via Norra Ishavet.
Bottniabanan dog på att man inte byggde om Ådalsbanedelen för tung godstrafik och valde EU:s nya fjärrblockeringssystem som ingen använder och som är inkompatibelt med alla existerande lok.
”Ishavsbanan” kommer att spricka på att Finland/Ryssland har en annan spårvidd än resten av Europa. Allt måste lastas om i Haparanda. Om – mot förmodan – nordostpassagen skulle bli en sjöväg av betydelse så lär ingen ha lust att betala för en extra omlastning bara för att kunna använda en hamn några hundra kilometer längre österut. Det finns som bekant redan hamn och järnväg till Narvik.
Allra troligast är dock att man i så fall kommer att använda Hamburg/Rotterdam, nu när Göteborg i stort sett straffat ut sig som hamnstad. Observera också att det redan finns bra järnvägar både till Murmansk och Archangelsk, och en järnväg till Salla vid ryska gränsen. Det fattas alltså bara ca 150 km mellan Salla och Kandalaksja. Så varför bygga järnvägar härs och tvärs på Nordkalotten som i den länkade kartan?
Litet bakgrund om den norra sjövägen Severnyj morskoj put.
Den har varit i regelbundet bruk sedan 1933, men fraktvolymen sjönk katastrofalt efter Sovjetunionens fall eftersom det var oekonomiskt att använda den. På senare år har en liten ökning dock märkts. Den hålls öppen året om så långt österut som till Norilsk med hjälp av atomisbrytare, men den östra delen kan bara användas sommartid, tillförlitligt dock bara med isbrytarstöd och av fartyg med högsta isklass. ”Bra” issomrar kan man dock ta sig igenom utan isbrytare under sensommaren och hösten (augusti-oktober). Just nu är dock t ex isen öster om Nysibiriska öarna 2-3 meter tjock (vilket visserligen är mer än normalt beroende på att flerårig is drev ned i området i höstas):
http://www.cpom.ucl.ac.uk/csopr/seaice.html
#32
Jag röstade också på linje 3 med tanke på att man måste slutförvara avfallet i 100 000 år, vilket skulle innebära under nästa istid med okända konsekvenser. Men nu har ju det argumentet bortfallit i och med nyare generationer av kärnkraftverk. Och Sverige har desuutom redan bränsle för flera århundraden framåt.
Då, på den tiden hoppades jag också på att fusionsenergin inte låg så långt bort i tiden. Sen hade jag haft Eva Selin som lärare i kärnfysik. Hon bedrev ju senare tillsammans med skådespelerskan Solweig Tärnström en kampanj för line 3.
#49
Att det var mycket mindre is runt Grönland/Island under MWP behövs knappast någon forskning för att fastställa. Det är bara att läsa i de isländska källorna. Där beskrivs hur man blev tvungen att lägga om segelvägen till Grönland på 1300-talet eftersom de gamla lederna som använts sedan 900-talet spärrades av packis och hur det blev allt vanligare med ”issomrar” (då havsisen nådde ned till Island) och därmed missväxt, och hur man fick ge upp odling av korn på Island.
Apropå väderläget så innbär högtrycket över Nordeuropa att de atlantiska lågtrycken nu böjer av upp över Framsundet längs Grönlands ostkust.
Detta får två effekter:
1. Stora snömängder på Grönland:
https://www.dmi.dk/en/groenland/maalinger/greenland-ice-sheet-surface-mass-budget/
2. Milda temperaturer vid Nordpolen:
http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php
En av dessa effekter kommer troligen snart att uppmärksammas av MSM.
# 51 Kallax Cargo var Björn Rosengrens (landshövding i Norrbotten) stora projekt. Det byggdes snabbt, det var bråttom. Det skulle ju ge minst 3500 jobb. Det har ju gått drygt 20 år, har kanske landat sammanlagt 20 fraktflygplan på denna tid. Luleå Kommun gick in och sponsrade under många år, annars hade företaget gått i konkurs. För det skulle ju generera så många arbetstillfällen. Men flygplatsen fick Europas längsta landningsbana. Det påminner lite om Stålverk 80-projektet. Det skulle också ge många jobb, det enda det gav var en stor sandöken, leden muddrades, stora fartyg skulle ju kunna komma igenom. Känns lite oroväckande med batteriprojektet i Skellefteå, som Luleå försökte få. Det ska ju också generera ca 3000 jobb.
#11
”Till allra sydligaste Skåne har dock våren ankommit den 15/2, det tidigaste den får lov att komma pga administrativa regler.”
Och som faktiskt var medeldatum för vårens ankomst till sydvästra Skåne även under den kyliga ”normalperioden” 1961-90:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/genomsnittligt-datum-for-varens-borjan-1.3957
#56
När jag läste i Lund i början av 70-talet var bönderna utanför Lund i gång med vårbruket i februari.
#57. Såg bilder på en glad skåning för en eller par veckor sedan som hade börjat vårbruket. Såg lite lustigt ut då det låg snö på åkrarna. Men vad brukar skåningarna säga om snö? Easy come, easy go…
#57/58
En snabb koll på SMHI:s kartor visar att det nästan säkert blir den kallaste inledningen på våren sedan 2011:
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur
Klipp från Expressen.
Östersunds kommun äger 400 bilar, varav ett fyrtiotal elbilar. Men två vintrar i rad har flera av dem, Renault Zoe av årsmodell 2014/15, inte startat på grund av kylan.
Det här har gjort att hemtjänsten inte kunnat jobba, vilket Länstidningen Östersund var först med att uppmärksamma.
Zoebilarna köptes in tack vare priset. När andra elbilar kostade från 300 000 kronor kostade en Zoe runt 200 000. De fungerade till en början bra men problemen började hopa sig under vintern 2016-2017.
– De gick som de skulle fram tills det blev riktigt kallt. Då gick inte Zoebilarna att starta, berättar Ulf Löfvenberg, chef på Östersunds kommuns fordonsenhet.
Batterierna strejkade
När temperaturerna kröp ner mot minus 20 strejkade batterierna. En del av förklaringen är hur bilarna kördes.
– Om det är kallt ute drar man gärna upp kupévärme och stolsvärme och samtidigt kör hemtjänsten korta sträckor inom Östersund. Då hinner inte förbrukningsbatteriet ladda upp och drivbatteriet laddar snabbt ur, säger Ulf Löfvenberg.
Kommunen klagade hos firman som de köpt bilarna ifrån, men kom inte fram till någon lösning.
LÄS MER: Renault Zoe: Första intrycken
– Personalen som skulle köra bilarna var riktigt förbannade och vi fick ett nonchalant bemötande från bilfirman. Jag försökte också diskutera det med Renault men de var inte intresserade av att prata, säger Ulf Löfvenberg.
Ingen information från bilfirman
Eftersom bilfirman inte gav någon vidare hjälp började Ulf själv kolla upp hur han skulle hantera situationen. I en broschyr läste han att vid temperaturer på minus 15 eller lägre ska bilarna stå i varmgarage – något som bilfirman inte informerat honom om.
Fram tills i vintras fungerade bilarna bra, men när kylan kom började bilarna återigen strejka. Det här skapade stora problem, framför allt för hemtjänsten.
– Vi tvingas ha dessa jävla elbilar och de är inte gjorda för Norrland, men det fattar de inte på Rådhuset för det ska ju vara så miljövänligt i den här stan, säger en anonym vårdanställd till Länstidningen Östersund.
Fortsätter satsa på el
Totalt köpte kommunen in elva Zoe, i dag har de fyra-fem av dem kvar.
– Vi kommer att göra oss av med alla Zoe senast nästa år, men vi satsar så hårt vi kan på ett fossilfritt 2030 så vi kommer givetvis att fortsätta köpa in elbilar, säger Ulf Löfvenberg.
Och Eons Simrisprojekt går från klarhet till klarhet. Idag har man hittills nästan lyckats producera 10% av elbehovet.
#6
”Då hinner inte förbrukningsbatteriet ladda upp och drivbatteriet laddar snabbt ur, säger Ulf Löfvenberg.”
Det kanske han skall vara glad för. Att ladda ur ett fruset litiumjonbatteri går bra, även om kapaciteten blir dålig. Att ladda det kan däremot vara direkt farligt, man kan få en ”thermal runaway”.
”I en broschyr läste han att vid temperaturer på minus 15 eller lägre ska bilarna stå i varmgarage – något som bilfirman inte informerat honom om.”
Vilket han dock borde ha insett om han vet det minsta om hur batterier fungerar.
#61 tty
Experimentet är i den skala som Tyskarna borde börjat med!
Jag tycker att EON gör en god sak för framtida elförsörjning när de ställer upp en sådan försöksanläggning!
Försök är ju till för att visa på tekniska framsteg eller bristen på tillförlitlighet.
Grattis !
Sen har de inte ens börjat köra egen eltillverkning med bränsle ännu-det kan bli ännu tydligare!
Om elbilar i Östersund, visar dels hur klimathotet påverkar omdömet. Samt hur illa den offentliga upphandlingen sköts. Våra skattepengar slösas bort
Och i Tesla-täta Oslo så står elbilarna i kö till verkstaden eftersom de har problem med kylan.
OT men kunde inte låta bli. Undrar om Leonardo vågar.
http://siberiantimes.com/other/others/news/come-on-leonardo-show-youre-a-man-children-challenge-dicaprio-to-feel-a-personal-climate-change/
#66 Man piggnar till bara av att titta på klippet.
#61 tty
EOn:s projekt i Simris kostar 45 miljoner SEK, hälften är EU-bidrag, svarar deras kundtjänst. Allt för att försörja en by på 200 invånare.
Och jag blir ofrivillig finansiär på tre sätt. Först via skattsedeln till EU-bidraget. Sedan finansiering av sol- och vindkraften via elcertifikat. Och slutligen till eOns projektbudget via deras nätavgifter på en monopolmarknad. Och jag kan inte komma ur någon sv dessa tre.
#56 tty
Du har inte läst kartan ordentligt. Den enda platsen som ”normalt” har vår den 15/2 under normalperioden är möjligtvis Måkläppen utanför Falsterbo.
Det område som fick ”vår” den 15/2 i år motsvarar ungefär vårens utbredning den 25/2 under normalperioden.
Jag tror dock inte att årets vår breder ut sig ytterligare förrän i mars, så årets vår kommer snart att ligga efter normalen…
Danskarna får hoppas på en varm vår, eller en kall, men blåsig. Danmark som förlitar sig på vindkraften, inte vattenkraft eller kärnkraft. Just nu står vindkraften för 1,4%. Då är det värmekraften som går för fulla muggar. Annars får man väl ta till åkarbrasa för att hålla sig varm.
Tidningen ETC var tydligen i Mölndal på Climate sense
https://goteborg.etc.se/nyheter/det-ar-inte-ens-mojligt-polerna-att-smalta
Ingemar S #71,
En något förvirrad artikel, minst sagt. Kanske hänger det samman med att journalisten inte vet så mycket om klimatet eller vad den vetenskapliga debatten mellan klimatforskare handlar om.
Populärt Youtube-par lämnar ”off the grid” – vill nu ha riktig el:
https://m.youtube.com/watch?t=3s&v=16rC650s69I
”Du har inte läst kartan ordentligt. Den enda platsen som ”normalt” har vår den 15/2 under normalperioden är möjligtvis Måkläppen utanför Falsterbo.”
Måkläppen kan du glömma. Där har aldrig funnits någon väderstation. Däremot i Falsterbo. Och Falsterbonäset har alltid haft de mildaste vintrarna i Sverige.
#58 Strumpa
Det var sent höstbruk och inte vårbruk i Skåne.
Ingen blev klar med höstbruket, och vintern är i intågande här i Skåne om vi ska tro vissa källor
Det brukar bli kallt i februari, men nu ser det ut att bli i mars. Lite som på Gotland
#66
Det verkar faktiskt som om diCaprio tror att det är ”den globala uppvärmningens” fel att det är kallt i Ojmjakon. Men Verchojansk och Ojmjakon har ju varit berömda som norra halvklotets värsta köldhål i typ 100 år. Fast det är ju onekligen märkligt att nästan 50% ökning av CO2-halten i atmosfären har så liten inverkan på minimitemperaturerna i Sibirien. Det är ju där, vintertid, på låg höjd, i extremt torr och klar luft som koldioxidens klimateffekt genom minskad utstrålning och ökad ”återstrålning” borde vara som allra mest märkbar.
#75 Ja frågan är om man ska kalla det för höst- eller vårplöjning. Vinterplöjning kanske.
Många här uppe i Hälsingland försökte ”rädda” höstplöjningen när det blev lite ytlig tjäle. Det var rejält komiskt när jag åkte mellan Bollnäs och Söderhamn sent i höstas och såg hur bönderna i panik försökte utnyttja ”tjälen”. En plöjde, en tröskade och en tredje hämtade hem ensilagebalarna på ”tjälen”…
Ingemar #72 Eller kanske hänger det ihop med att de journalisten intervjuade är förvirrade.
Då är det väl lika bra att journalisten intervjuar dig då Thomas P. För du är väl den enda som kan ge rätta svar.
Daniel #79 Ännu bättre hade varit att låta dig ta journalistens plats, du som är expert på att häckla folk.
Jag har just sett Sverige vinna över Turkiet i basket, en bra match av Sverige. Vad jag förstår Thomas P så skulle du gärna ge mig en teknisk foul. Jag har spelat mycket basket, men aldrig fått en teknisk foul.
Att Thomas P och Olle R orkar att hålla på. Dock typiskt https://sv.wikipedia.org/wiki/Grupptänkande
Ingemar #65
”Och i Tesla-täta Oslo så står elbilarna i kö till verkstaden eftersom de har problem med kylan.”
Det där var intressant information, har du någon källa så man kan se vad det handlar om. Jag hade kontakt med en Teslasäljare häromdagen. Är faktiskt lite intresserad.
Kurt P #83,
Tyvärr så har länken försvunnit i mitt FB-flöde (finns det någon sökfunktion?). Men jag vill minnas att det var en norsk tidning. Man skriver rätt ofta om Tesla där av förklarliga skäl.
Ingemar S # 71
”Under den gångna helgen möttes ett hundratal klimatförnekare på ett hotell i Mölndal. Trots vetenskaplig konsensus tror de inte på att människan påverkar klimatet.”
Dom första två meningarna innehåller orden ”klimatförnekare” (vilket jag ännuheller inte vet vad det betyder) och ”vetenskaplig konsensus”. Resten av artikeln är knappast värd att läsa om inledningen redan visar vad det är fråga om.
Som Thomas skulle ha skrivit i en av sina sämre stunder, eller Olle.
Det förefaller inte vara något större risk för Vasaloppet i år. Dalaskogarna har ingen brist på snö och något töväder i området lär inte inträffa av väderprognoser att döma. Den enda risken är att kylan om en vecka kan innebära problem ock säkert kan det bli problem av den anledningen. Men Vasaloppsåkarna är ju ett härdigt folk. Det vore i så fall intressant att bjuda i landets ”klimatexperter” att förklara detta för svenska folket via TV-soffan. Jag är övertygad om att allt beror på växthusgaserna som har blivit lika användbara som förklaringsalgoritm som kommunisterna i USA under McCarthy-tiden.
OT: En önskan från min sida är att bloggen möjliggör att kunna ladda ner inlägg & kommentarer i *pdf-format. Går det att fixa?
Mvh/TJ