Elbilen, framtidens bil

Volt
DN hade ett par artiklar för ett tag sedan om elbilar. Deras motorreportrar hade inte särskilt mycket gott att säga om dem. Men kanske kommer elbilen någon gång i framtiden – långt i framtiden.
De första elbilarna rullade på våra vägar redan för 100 år sedan, men de blev snabbt utkonkurrerade av bensin- och dieselbilar. Vad är det som fattas då kan man undra? El är ju en perfekt energikälla, bara en laddstolpe och så kommer elen. Inga avgaser, inget motorbuller med fossilbränsle som exploderar och kolvar som slår, mjukt och fint. Och el är billigare än bensin som drivmedel. Så vad är problemet?
I korthet är problemen räckvidd, laddning och priset.
DNs reporter Lasse Swärd tog den splitternya och toppmoderna Leaf på en provtur en fin vinterdag Stockholm-Arlanda t/rt; åtta mil sammanlagt. Det var bara det att han aldrig kunde ta sig till Arlanda eftersom batteriet höll på att ta slut långt innan han kom till dit. Enligt laddningsmätaren när han påbörjade sin resa så skulle Leaf klara resan galant, men så blev det alltså inte. Och då hade han ändå stängt av värmen i kupén. På vintern.
Och sedan måste bilen laddas och det tar 8 till 12 timmar beroende på vilken laddare man använder. Visst hade det gått bättre om det varit sommar men räckvidden och laddningstiden är, och har alltid varit, elbilens stora problem. Det tycks inte ha hänt så mycket på det området under de 100 år som gått.
Elbilarna får absolut inte laddas ur helt. Då riskerar man att aldrig få igång dem igen. Det gäller åtminstone Tesla Roadster som haft problem med detta. Batterier är känsliga ting och kan inte stå helt oladdade. Att byta batteri kostar nästan lika mycket som en ny bil. Ett annat problem är att även de bästa batterier får en försämrad laddningsförmåga med tiden. Det gör ju att andrahandsvärdet på en, säg, 5 år gammal elbil blir väldigt lågt.
Sedan kommer priser på bilen. Leaf kostar 370 000 kronor, 40 000 får du dock i bidrag från statskassan. I USA har Obama precis höjt subventionerna till över 60 000 kr för elbilarna. Men även med detta bidrag så ligger priset långt över vad vanliga hushåll har råd med. Att köra grönt med el är nog mest för de riktigt rika.
Trots dessa saftiga bidrag så går försäljningen dåligt. Flera elbiltillverkare har gått i konkurs. Även den kanske populäraste elbilen i USA, GMs Chevrolet Volt, har sålt under förväntningarna. GM drar nu ned med 1300 arbetare i Detroit.
Jamen, hur är det med hybridbilar då? Det är ju ett sätt att komma runt svårigheten med räckvidden. För när batteriet börjar bli tomt så kan man ju köra på bensin. Chevrolet Volt är en sådan hybrid, så uppenbarligen är den ändå inte tillräckligt attraktivt. Och, handen på hjärtat, vad är poängen med att köra en svindyr bil när du ändå måste köra kanske 80 – 90% av resan på bensin? Då kan du ju lika gärna köpa en liten, betydligt billigare och drivmedelssnål diesel eller bensinare från början.
Elbilen är kanske framtidens bil. Och det kommer den att förbli ett bra tag till.
Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. God Morgon Ingemar!
    Tack, på något vis känns elbilarna som lite typiska för den ”gröna tekniken. I teorin är det jättebra, i praktiken…….helt värdelöst i förhållande till bästa möjliga teknikalternativ.
    Inte så konstigt egentligen, nästan all ”grön” teknik är ju antik…..

  2. Man kan bara inte gå tillbaka så där enkelt. Låt vara att design och utformning utvecklats. Det är helt enkelt inte tillräckligt bra. Det visste man redan förra gången vi försökte med elbilar, segelbåtar och väderkvarnar. När ska vi sluta drömma?

  3. Problemen är räckvidd, laddning och priset. Ja och så nämnde du kyla. Sen finns det livslängden på batteriet också. Mycket, mycket dyrt att byta.

  4. Rune

    Fördelen med el som bränsle är att det finns el i obegränsad mängd ,det tar aldrig slut .Frågan är bara hur den skall produceras ,på miljönissarnas sätt eller med modern teknik.

  5. Rune # 4
    Alldeles riktigt, men det finns inte oändligt långa el-sladdar…. 😉
    Problemet är ju batterikapaciteten.

  6. Ivh

    När det gäller elbilar så är problemet batteriet.
     
    För personer som främst använder bilen för arbetspendling kan en laddhybrid vara bra. På landsbygden, där många använder bil till att pendla till jobbet med, så har en hel del möjlighet att kunna få ladda sin bil vid jobbet.
     
    På landsbygden där man har långt till bensinmacken så tittar man ofta på hur lång räckvidd bilen har på full tank. För många kan det vara en omväg på flera mil den dag man behöver tanka. Kommer då möjligheten att förlänga körsträckan med att kunna ladda bilen med lite el hemma så är det positivt.

  7. HenrikM

    Jag hade en ren elbil i 7 år. En Renault clio. Fantastisk trevlig att köra i stadstrafik med. Vi körde par tusen mil med den. Vad jag kan konstatera är att bilen som byggdes 1997 hade 6-9 mils räckvidd och laddas på c:a 6 timmar, det verkar inte vara någon skillnad mot nytillverkade bilar.

  8. Peter F

    Någon som vet hur mycket el det går åt för att ladda elbilsbatterierm ?

  9. Peter Stilbs

    Kupevärme på vintern talas det inte mycket om i sammanhanget. Och att hålla rutorna isfria.

  10. Bengt Abelsson

    För att inte tala om AC sommartid

  11. Ingemar Nordin

    HenrikM #7,

    Jag kan mycket väl tänka mig att en elbil på många sätt passar i statstrafik. Men det är ju lite dyrt att ha en sådan 370 000 kronors bil som en 2:a bil. Däremot är jag lite sugen på en elcykel den dag då min gamla hederliga 30-moppe blir illegal att köra.

    En fråga: Har du någon uppfattning av kostnaden för elen för din elbil per mil? Jfrt med bensin?

  12. Ivh

    Peter F #8
     
    Man brukar räkna med att den praktiska verkningsgraden är c:a 75%.
     
    Jag jobbade på ett kommunalt energibolag som hade några Renult elbilar på 90-talet. Jag minns inte hur mycket energi som gick åt. Det tog c:a 4-5 timmar att ladda en bil från ett enfas 10 A uttag. Elförbrukningen var låg, c:a 1-2 KWh/mil eller något sådant. Det var andra kostnader som gjorde det olönsamt, d v s batterierna. Batteriernas livslängd var kortare än utlovat.
     
     

  13. Ingemar Nordin

    Är det någon som kan förklara varför elbilar är så dyra? Det finns ju många andra elfordon: truckar, trädgårdstraktorer, minilastbilar osv. Är de så mycket dyrare än motsvarande bensindrivna?

  14. Sven

    Kan man inte satsa helt miljövänligt genom en kombinationen, el från vindkraft eller biogas med reservkällan gengas. När det det inte blåser och det inte finns någon biogasanläggning inom räckhåll så är det bara att börja elda i gengasaggregatet. Man kan ju faktiskt ta upp den geniala idén att sätta en propeller på taket kopplad till en generator (minivindkraftverk) så att man kan ladda batterierna vid biogas eller gengasdrift, fiffigt värre och modern teknik.
    Kupévärmen är ju lätt fixad med en kamin som vi sett exempel på tidigare i detta forum.

  15. Truckar, trädgårdstraktorer och kanske även minilastbilar jobbar inom ett begränsat område och kan laddas frekvent. Inga krav på design, vikt, krocksäkerhet, värme, kyla,belysning, hastighet. De flesta av dem använder tunga blybatterier

  16. Sven.
    Du behagar skämta aprillo?

  17. Slabadang

    Vad blir kostnaden/mil inklusive batteribyte?
    Posten köpte 1000 av  sin ”El-Tjorven”
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjorven_(bil) 1970 och vi står och stampar med batteriernas låga kapacitet.
    Bränsleceller har en betydligt större potential att bli ett alternativ och Nissans senaste på 85 KW är intressant.
    http://www.gizmag.com/nissan-doubles-power-density-with-new-fuel-cell-stack/20156/
    Nu saknas bara att vätgastillverkningen och distributionen av den fungerar till rimlig kostnad 🙂 Med fungerande bränsleceller så har man redan löst det tekniskt svåraste problemet först. Det är klart vi har ju inte sett Greenipcc`e s motkampanjer ännu ”stoppa vattenutsläppen från bilismen”!

  18. Slabadang

    Sven 🙂
    Tänk om vi kunde utnyttja energin från all den varmluft som talas från klimatpropagandisterna då skulle vi kunna göra Arktis isfritt året runt!

  19. Ivh

    Ingemar Nordin #13
     
    Det är batterierna som gör elbilar dyra. Eltruckar har ofta ganska enkla och tunga blybatterier. Det gör inte så mycket för en truck måste ha motvikt, Då placerar man batterierna där. En eltruck utan batterier är billigare än en motsvarande som har förbränningsmotor. Det är batterierna som gör att den blir dyrare.
     
    Att eltruckar och andra liknande elfordon blivit så vanliga beror på arbetsmiljöaspekter. Har inte mycket med global miljöhänsyn att göra.
     
    Om du privat köper en gräsklippare så är en eldriven med sladd billigast och en eldriven med batteri dyrast. Den med förbränningsmotor ligger där emellan.
     

  20. Thomas

    Ivh #19 ”Om du privat köper en gräsklippare så är en eldriven med sladd billigast och en eldriven med batteri dyrast.”
     
    Glöm inte handdrivna! Har man inte så stor tomt fungerar det bra med en gammal hederlig motorlös gräsklippare, bara man ser till att sköta den så bladen är vassa. De lär vara skonsammare för gräset också.

  21. Sven

    Slabadang 18#
    Dessutom lär dom ha 40.000 PPM CO2 i utandningsluften. Dubbel effekt kan man tänka. Kanske en förstärkningseffekt????

  22. Håkan Bergman

    Eltruckar går ju dessutom oftast inomhus, släta golv, inga backar och varmt och gott för batteriet, kyla är döden för batterier och truckbatterier är inte optimerade för att klara kyla som ett startbatteri.

  23. Slabadang

    Thomas!
    ”Glöm inte handdrivna! Har man inte så stor tomt fungerar det bra med en gammal hederlig motorlös gräsklippare, bara man ser till att sköta den så bladen är vassa. De lär vara skonsammare för gräset också.”
    Jovisst!:)
    Glöm inte benen!. Har man långt till jobbet så är en gammal hederlig fotvandring inte fy skam. Bara man ser till att man har tjocka sulor på kängorna så lär det vara skonsammare för knäna.
    Thomas du kan aldrig haft en gräsmatta större än 10m2, den saken är glasklar”!

  24. Holmfrid

    Drivmedelssituationen är ju inte så angenäm på sikt. Oljetörsten är  nu större än nya fynd.  Andreas Larssons faktaspäckade översikt på Newsmill om peak oil pekar  på behovet av skärpning att hitta alternativ. 20 år är en kort tid att ställa om till nya bränslen.
    En fortsatt diskussion om detta här på TCS kan kanske bidra till nya ideér i ämnet. 

  25. Slabadang

    Nu kommer de där förbaskade artiklarna om solaktivtet igen! 🙂
     http://notrickszone.com/2012/03/02/emphatic-blow-to-co2-warmists-new-study-shows-a-clear-millennial-solar-impact-throughout-holocene/
    ”The last decade of paleoclimate research has shown that the Holocene is not the stable, climatic event-free period as previously thought: both external and internal (oceanic) forcings have caused major climatic changes. […] On a shorter time scale, observations over about the last 50 years show interannual and decadal climate change. These fluctuations probably persisted throughout the Holocene, together with centennial to millennial variability.”
    Dr Sebastian Lüne (Die kallte sonne):
    The new findings once again clearly underscore that the last several thousands of years are characterized by natural temperature cycles that are controlled by fluctuations in solar activity (see p. 68-75 in ‘Die kalte Sonne’). The logical continuation of these natural cycles through today shows that an important part of the warming of the last 150 years has to be attributed to the increase in solar activity. It is not a mere coincidence that the last decades have been the most solar active of the last 10,000 years.
    The climate models used by the IPCC are not able to reproduce these millennial cycles because they assign only a very small climate impact to the sun. Also the recently introduced new climate model from the Max Planck Institute in Hamburg suffers from the same deficiency, and thus the results of that model are essentially unrealistic.”
    Tungt!!
    Åsså lägger vi till Shapiros rekonstruktion av TSI  som anger sex ggr större ökning av solstrålningen än vad IPCC angivit:
    http://wattsupwiththat.com/2011/05/10/new-solar-reconstruction-paper-suggests-6x-tsi-change-than-cited-by-the-ipcc/
    Jag skulle vilja säga att ”science is settled” och att alla klimatvetenskapare utom de som varit skeptiska kan gå hem och lägga sig. Det finns jobbannonser på nätet, omskolning till genuspedagoger kanske ligger närmast till hands men tyvärr inget framtidsyrke det heller?

  26. Thomas

    Slabadang #25 kontentan är alltså att så fort du hittar en artikel där solen omnämns så blir du alldeles till dig. Strunt i om innehållet på något sätt stämmer med sådant du sagt tidigare. Att klimatet i Nordatlanten svänger med solvariationer är inte direkt något nytt.

  27. Slabadang

    En ??
    Vad får du allt ifrån Thomas?
    Du är lite isolerad när du bara läser CAGW litteratur. Ute i den strora världen finns det gubbar som heter Solheim Svensmark Solanki Humlum Fries Skafetta Shapiro Lüne Corbyn mfl mfl…och det finns till och med små motståndsnästen inom NASA som börjat få upp ögonen ända till solen.
    http://www.agu.org/pubs/crossref/2012/2011GL050720.shtml
    Du påstår vad som helst och hoppas att det alltid ska lura någon. Läs på och uppdatera dig nu istället när du nu till och med får lite hjälp på vägen.

  28. István

    Peter
    Du hade själv ett utmärkt alternativ till kupévärmare häromsistens.
    En järnspis i bilen! Öko-bio uthållig grön värme. 

  29. Thomas # 20
    Klippa gräset!?
    Är det verkligen ”miljövänligt”? Tänk så mycket CO2 en rejält förvuxen gräsmatta kan binda! 😉
    Dessutom blir miljöpåverkan (dvs CO2-utsläppen) från dig själv  större, eftersom du förmodligen kommer att bli lite anfådd, där du går med din gamla handjagade Husqvarna och tror att du är ”miljövänlig”…..

  30. Thomas

    Slabadang #27 Var jag får alltifrån? Genom att läsa aningen mer förutsättningslöst än du!
     
    Notera hur i abstract bara talas om TSI, inte någon kosmisk strålning osv. Jämför med det här referatet av en gammal artikel av din favorit Michael Mann:
    http://www.giss.nasa.gov/research/briefs/shindell_06/
    Även din andra artikel handlar ju om precis samma sak: variationer i Nordatlanten.

  31. Bengt Abelsson

    När man tankar sin bensinbil ( 50 liter, 5 minuter) är effekten i tankmunstycket cirka 5000 kW. (Bensin 32 MJ/l)
    Laddning av elbilen är oftast begränsat till ca 2 kW med ett 10 A 230 V eluttag.
    Med hänsyn till verkningsgrad, säg 20% för bensin och 100% på el blir förhållandet 1000:2
    Därför kan elbilen bara bli ett ”nöje för överklassen” – och för speciella driftförhållanden.
     

  32. Håkan Bergman

    Bengt A #31
    Laddaren har också inbyggd strömbegränsning styrd av batteriets temperatur, varmgarage borde vara en förutsättning. Tidiga mobiler hade inte temperatursensorer i batterierna, det blev ganska dyrt för många som tog en iskall mobil från en ytterficka och satte den på laddning. Att åka på thailandssemester och lämna bilen ute utan ansluten laddare är inte att tänka på, batteriet drar ström hela tiden för att hålla värmen.

  33. Man ska inte bo där det kan bli kallt!
     

  34. Bengt Abelsson

    Den Globala Uppvärmningen löser det problemet ! 🙂

  35. Ingemar Nordin

    Bengt Abel #31,

    Därför kan elbilen bara bli ett ”nöje för överklassen”

    Precis. Och därför är det ju lite svårt att förstå varför den gröna överklassens nöjen skall subventioneras med så mycket skattepengar.

    Egentligen så borde ju skattebetalarna även subventionera min elcykel med en 10-20% om jag byter min moppe mot en sådan. 🙂

  36. Håkan Bergman

    Ingvar E #33
    Sadist!

  37. Slabadang

    Thomas!
    ”Notera hur i abstract bara talas om TSI, inte någon kosmisk strålning osv.”
    Nähä du !! Konstigt ??? De tog inte heller upp aerolsoler, gummipriset, kanariefågelns historia eller spekulerade i när Mammuten dog ut! 
    Jag trodde i min enfald att syfet med den här typen av artiklar som, bygger på speciella observationer har ett mervärde just för att de står för sin egen pusselbit i klimatvetenskap. Typ artiklar om trädringar brukar inte heller innehålla spekulationer om kosmisk strålning eftersom det är ett specialistområde.
    Du har fanatsi Thomas men en dålig sådan. Det vore ju kul med en invändning som krävde mer en än halv sekunds betänketid att bemöta, så man fick lite hjärnjumpa på köpet! 🙂

  38. John Silver

    Common rail Diesel är framtiden som redan är här.
    Men å andra sidan så utvecklas ju batterierna ochså:
    http://www.popularmechanics.com/cars/news/fuel-economy/8-potential-ev-and-hybrid-battery-breakthroughs?click=pm_news#slide-1
    Å tredje sidan så är cykeln det mest enregieffektiva transportmedlet som finns, ger alldeles lagomt med motion ochså.

  39. Bengt Abelsson

    Den batteridrivna elbilen är en avlägsen dröm. Bränsleceller ligger närmare i tiden, möjligen med en väteproduktion i de Australiska öknarna som primär energikälla.
    Den konventionella förbränningsmotorn med bränsle från kol, processad enligt Fischer-Tropsch kommer att vara måttstocken när (om?) råoljan blir dyrare.

  40. John Silver

    På tal om tvåhjulinger, så är nog el-scooter av Vespa-typ den perfekta applikationen av eldrift utomhus.
    Tar sig fram snabbt och lätt i stan.

  41. pekke

    Elmotorn är mycket effektiv jämfört med ottomotorn, den ger nästan fullt vridmoment direkt och håller en nästan rak momentkurva genom hela varvregistret.
    Nackdelen är ju batteripaketets energiinnehåll och dess laddtid.
    En eltruck på c:a 4 – 5 ton har c:a 1 ton blybatterier som balansvikt i bakänden och laddas med en 3-fas laddare på 80 – 120 A vilket tar ung. 8 timmar.
    De flesta moderna elbilar har nån typ av litium-batterier, li-io är den vanligaste precis som i många laptops, mobiler mm.
    Finns även li-po som inte har nåt hårt yttre skyddshölje( fri form ) som li-io har.
     
    Fördelen med li-xx batterier är att de är energirika för sin vikt och reagerar snabbt på variationer i effektbehovet, de kan momentant( max 30 sek ) ge upp till 30 gånger sin märkeffekt.
    Moderna li-xx batterier kan numera snabbladdas på 30 min.
    Fast ska man snabbladda ett li-xx paket på 16 kWh så behövs det ju en hel del effekt !
     
    Nackdelar med li-xx är att cellspänningen inte får understiga 3 V då det riskerar att förstöras.
    Arbetsspänningen ligger mellan 3,3 – 4,2 V, den får inte överstiga eller understiga det, skulle spänningen skena vid laddning så riskerar det att explodera, skulle ytterhölje punkteras så att litiumet exponeras för luft så kan cellen bli en bengalisk eld.
    Varje cell måste ha nån form av övervakning både vid laddning och energiuttag annars kommer det att bli obalans mellan cellerna med tiden och de riskerar att påverka varandra så mycket att de förstörs.
    Självurladdningen i en cell ökar allt snabbare ju lägre cellspänningen är och som sagt, går spänningen under 3 V så riskerar cellen att förstöra sig själv och går inte att få liv i längre, vilket är det som hänt vissa Tesla-bilar.
     
    Sedan har vi det största problemet med elbilar, hur många villor/radhus har mer än 10 A i vägguttaget, för inte tala om de som bor i lägenhet ?
     
    Hur mycket måste eldistributionen förstärkas i städerna om vi får en elbilsboom ?
     
    Elbilen har nog en lååång väg att gå innan den kan ersätta bränslemotorn som kan snabbtankas och gå flera hundra mil energimässigt jämfört batteriets energiinnehåll per viktenhet.
     
    Lite kuriosa vad det gäller Chevy Volt och troligtvis Ampera, de skriver jämt i testartiklarna att bränslemotorn inte kan ladda batteriet direkt utan bara driver elmotorn och att batteriet måste laddas med laddaren.
     
    Fel !
    Åtminstone vad det gäller Volt så kan man ställa in bilens styrenhet i ” Bergsläge ” och då börjar bränslemotorn att ge mer än vad som behövs för driften och batteriet laddas !
     

  42. Karl-Oskar

    Om det går att höja temperaturen på E-CATen så den kan driva en turbin som driver en elektrisk transmission borde vara en bra lösning.
    Hoppas de inte slutar sälja bensin för det, ljudet av en V8 eller HD vill man ju inte vara helt utan. 

  43. Apropå batterier, av den lite större sorten.
     
    Reinventing the battery: Donald Sadoway at TED2012
     
    http://blog.ted.com/2012/02/29/reinventing-the-battery-donald-sadoway-at-ted2012/
     
     
     
    forskningen:
     
    http://sadoway.mit.edu/
     
    senaste artikeln:
     
    Magnesium−Antimony Liquid Metal Battery for Stationary
    Energy Storage
     
    http://sadoway.mit.edu/wordpress/wp-content/uploads/2011/10/Sadoway_Resume/141.pdf
     
     

  44. Karl-Oskar #42
    >Hoppas de inte slutar sälja bensin för det, ljudet av en V8 eller HD vill man ju inte vara helt utan.
    Nä,just det!

  45. Thomas

    Karl-Oskar ”Hoppas de inte slutar sälja bensin för det, ljudet av en V8 eller HD vill man ju inte vara helt utan. ”
     
    Det där är ett seriöst problem med elbilar. De kan bli så tysta i låg hastighet att det är direkt trafikfarligt eftersom folk är vana att höra när en bil närmar sig. Högtalare med traditionellt billjud är en möjlig åtgärd.
     
    Sen finns en gammal sf-novell från ett framtida bristsamhälle där alla kör omkring med minimala, extremt snåla bilar utom huvudpersonen som kör omkring med en gammal mullrande amerikanare. Alla utgår från att han måste mutat tjänstemän för att kunna behålla den, men i själva verket drivs den med gummiband som han får ägna kvällarna åt att dra upp, allt för att göra grannarna avundsjuka 🙂
     
    Hoppas sen inte för mycket på den där E-caten. Den luktar fortfarande båg.

  46. Håkan Bergman

    Vad hjälper högtalare när alla går omkring med hörlurar intryckta, snart fastvuxna där, i öronen. Jag fattar inte hur dom överlever inne i stan, cyklar med hörlurar gör dom också.
    Sf och bilar, Stanislaw Lems ”Den stora framtidskongressen” är rätt kul och tänkvärd också. Jag ska inte avslöja varför här om nån vill läsa den.

  47. Karl-Oskar

    Thomas # 45
    Då är det ju bättre med ångturbin de tjuter iallafall.
    Jag har stora förhoppningar på kall fusion och LENR, till med NASA påstår ju att LENR fungerar.

  48. apropos högtalare med motorljud. För flera år sedan fanns det TV kanal (eller program)  ”Beyond 2000”. Där demade de en ljudmojäng som skapade motorljud inne i kupen. Det var en offspring till ”aktiv ljuddämpning”. Man kunde ställa om ljudet till Ferrari, V8, mfl varianter. En tjej demade den och hon berättade att ljudet hade stor inverkan på körstilen. Det kuliga var också att det var monterat i en Renault 4 Laban. Med Ferrariljud blev det flitigt växlande och en aggressivare körstil  🙂 

  49. Thomas

    Karl-Oskar #47 ”Nasa” påstår också att AGW existerar 🙂
     
    Det finns en grupp inom Nasa som tror på LENR, vilket dessutom inte säger något om att just E-cat fungerar.

  50. Karl-Oskar

    Tomas # 49
    Jag håller med om att NASA inte är helt pålitliga längre det var ju bättre när de jobbade mot riktiga mål som att åka till månen nu är det nog mer fråga om att inte tappa pengaflödet.
    Det har ju mindre betydelse vem som vinner racet mot en färdig produkt även om jag anser att Rossi gör helt rätt som struntar i patent och går direkt på försäljning. Jag känner en svensk uppfinnare som tjänade bra med pengar utan en massa problem med denna metod det tog flera år innan konkurrenterna var ifatt.
    Här är en länk till läget i racet.
    http://lenrinfo.net/blog/from-wired-co-uk-race-for-cold-fusion-nasa-mit-darpa-and-cern-peer-through-the-keyhole/

  51. L

    Jag hade en elscooter i slutet på 90-talet med två batterier av samma storlek som vanliga bilbatterier, men tre gånger så dyra. Den skulle gå 4-5 mil på en laddning, men en uppförsbacke på ett par kilometer räckte för att batterierna skulle tröttna. Efter 3 år och sammanlagt 5 mil var batterierna färdiga att bytas ut och jag sålde scootern. Driftskostnaden slutade på 2.000 kr/mil…

  52. Chevy Volt är ganska cool , priset är inte så värst högt om man tar hänsyn till att det är en performance car. Alternativet är inte en slö billig skitbil utan en dyr BMW med V6 Diesel.
    Den är tack vare sina elmotorer sportig så det visslar om det.
     

  53. Carl-Axel

    Thomas 45
    Håller med dig, tror dessvärre inte heller att den fungerar annat än som ett kul party trick.

  54. HenrikM

    Ingeman #11
    Jag har för mig att jag räknade ut att elkostnaden var c:a 2 kronor milen. Men jag tankade normalt på mina jobb. Så min elkostnad blev helt försumbar. På vintern tror jag att jag räknade med 0,2-0,3 liter milen i bensin för att värma upp bilen. Jag tror man lätt glömmer bort hur mycket energi som krävs att värma upp en bil i minus tio!. Sen så behövde man var 300-500 mil in och fylla på vatten (jag tror det var för någon sorts kylning av batterierna). Det var ganska dyrt. Jag köpte elbilen för 30-40kkr och sålde den för 20 kkr. Så kapitalkostnaden var ju helt rimlig. Jag tror jag körde 5000 mil.
    Den var hur som var den väldigt rolig att äga, en riktig party-cracker. Man behövde bara nämna vid en middag att man ägde en el-bil så var det full diskussion. De flesta ansåg att jag var en fullständig miljödåre! ”En man behöver minst en BMW5xx…typ!!”

  55. István

    Ingvar Engelbrecht #33
    Håller med till 100.
    Dubbdäck? Motorvärmare? ¿Que? 

  56. Ingemar Nordin

    HenrikM #54,

    Tack för infon!

  57. István #55
    Dubbdäck,motorvärmare,Kupevärmare, grått slask, salt, rost, glykol, startgas, isskrapa, snöskyffel, Scooteroverall om man blir fast, värmedyna.
    Är det människovänligt det?
    Det enda tråkiga är att leksakerna är kvar i Sverige

  58. Länkar
    http://blogs.telegraph.co.uk/news/jamesdelingpole/100141570/why-i-owe-aussie-qc-raymond-finkelstein-a-pint/
    http://notrickszone.com/2012/03/05/sorry-yet-more-2-studies-show-significant-part-of-warming-since-1850-is-caused-by-the-sun/

  59. Peter Stilbs

    Ingvar #48 – de finns fortfarande: http://www.teknikmagasinet.se/  Sök på SoundRacer eller FM-sändare