Detta händer i Malmö idag

Klimatkrock Klimax global warming
Någon som är sugen på lite bilfri fika?

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. L

    Som fotgängare i Malmö har jag betydligt mer problem med cyklister än bilister….

  2. Peter

    Bra sagt L, även här i Stockholm far de fram som vettvillingar utan någon som helst respekt för trafikregler eller medtrafikanter.
    Återigen drar man fram bilen som den stora syndabocken i ”klimatkrisen”. Trots att bilismen bara står för 10% av co2-utsläppen är det vår bilkörning som (enligt co2-teorin) får världshaven att svämma över och isbjörnarna att drunkna.
    En intressant reflektion är att all världens cementtillverkning står för 7% av co2-utsläppen (från människan). Alltså mer än flyget och något mindre än bilismen.. Ändå ser man inga Klimaxaktivister demonstrerandes vid byggarbetsplatser….
    Kanske något för dig att lyfta fram, Maggie…?

  3. Peter: Mm, en god tanke. Jag funderar på att bege mig ner till Malmö och föreslå detta för dem. 😉

  4. Christopher E

    Som före detta paleontologistudent blir jag lika nedstämd över uttrycket ”fossilfritt samhälle” som en ornitolog skulle bli av uttrycket ”fågelfritt”.
    De menar nog fossila bränslen.
    Just Malmö vilar på en mäktig marin sedimentär berggrund från huvudsakligen Mesozoikum (i princip dinosauriernas tidsålder). Den är bortåt 2 km mäktig innan urberget tar vid. Kalkstenarna består till övervägande delen av mikrofossil, men där finns en del sand och lerpartiklar också.
    Så om Malmö vore ”fossilfritt”, skulle stan falla mer än 1,5 km ner i djupet… Skynda dig att åka dit, Maggie, innan det är försent.
    Peter:
    Cementtillverkning, ja. Att ersätta Sveriges 75 TWh med vindsnurror skulle kräva 11 miljoner ton betong…

  5. Christopher E

    75 TWh kärnkraft ska det vara ovan.

  6. Monodemon

    Bilar är hårda, klimatdemonstranter är mjuka…
    http://sydsvenskan.se/malmo/article318326.ece

  7. Peter

    Christopher E: Bra reflektion!! 🙂
    Monodemon: Man kan förstå frustrationen över ”nyttiga idioter” som skall hindra framkomligheten men det är ändå polisens jobb att flytta på hinder i trafiken, varför ringer ingen dem?

  8. L

    Det stod två poliser och tittade på. När bilen som tydligen väntat i 20 minuter började köra, vid grönt ljus, hoppade killen upp på huven. När bilen bromsade ramlade han av igen. Så säger ögonvittnen…

  9. Peter

    Då får man väl skylla sig själv om man hoppar upp på huven..
    Och vad i h— stod polisen och tittar på för?? Var de i underläge eller allmänt slöa?
    De brukar aldrig ha problem att flytta på veganer och husockupanter..

  10. Jag blir skit sur på mes poliserna, skingra slöddret med tårgas och kravalpolis för helvete.
    Klart man kör. hoppas de slog sig ordentligt och att han anmäler dem för skadegörelse.

  11. Marcos

    Tja!
    Har ni kollat Metro idag? Ingen kul läsning för er ”skeptiker” antar jag? 🙂

  12. Erik

    Poliser får inte flytta på en laglig demonstration.

  13. Marcos: Tja! Grönt råkar vara min favoritfärg. Helt ärligt. Våren är i mitt tycke den absolut vackraste årstiden just för att alltid åter blir grönt.
    Vidare så innebär ju inte epitetet ”skeptiker” att man är skeptisk mot miljövård. Jag tycker tvärtom att vi ska vara rädda om vår miljö. Men så kommer ju det där med CO2-biten in. Eftersom ”skeptiker” generellt sett inte anser att CO2 är ett problem så tycker vi heller inte att det borde åtgärdas/regleras. If it ain’t broke, don’t fix it.

  14. Marcos

    Skönt att höra att miljön i sig inte är det ni angriper! 🙂

  15. L

    Erik, det här var ingen laglig demonstration och polisen får flytta den så att den inte stör trafiken eller riskerar att orsaka bråk. Eftersom dom nu fanns på plats skulle dom endera stoppat trafiken, eller demonstrationen. Annars kan man lika gärna räkna in dom som deltagare i den olagliga demonstrationen…
    Killen som ramlade av bilen säger själv i en tidningsintervju;
    ”Jag blev inte direkt påkörd, det var mer att jag blev ivägforslad på motorhuven…”

  16. Christopher E

    Marcos:
    Kikade lite på Metros webupplaga. Jag har heller ingenting emot miljövård, men samlingen artiklar där handlar nästan uteslutande om koldioxid. Vilket tydligt visar hur miljöarbetet gått snett idag.
    Roligaste artikeln i Metro var den om Carteret-öarna öst om Nya Guinea.
    ”Risken är att de är översvämmade redan 2015, men kanske kan vi rädda andra öar, som Maldiverna som också ligger i riskzonen, säger Martina Krüger, klimat- och energi-expert på Greenpeace.”
    Jojo, Greenpeace ”experter” har samma dunderpejl som vanligt… Nu är det så att Carteretöarna visst översvämmas, men därför att de sjunker på grund av geologiska rörelser, inte av havsytehöjning (det finns havsytedata närbelägna Bougainville). Sedan har sprängningar i korallreven nog bidragit till problemen, men det är en annan historia.
    Greenpeace expert borde också läsa också Dr. Mörners studie från Maldiverna.
    http://www.larouchepub.com/eiw/public/2007/2007_20-29/2007-25/pdf/33-37_725.pdf

  17. L

    Metro-artikeln om Stockholms döende träd var inte ett dugg bättre. Man säger utan ett enda sammanhang att ”träden har sämre förutsättningar idag på grund av klimatet”. Sen säger man att nyplanterade träd ska ge en rejäl miljövinst och ta hand om koldioxid och partiklar…
    Hur får man ihop sina ”klimatartiklar” egentligen?

  18. Ja metro i fredags var helt otroligt, aldrig sett så många lögner i samma tidning samtidigt! Fast om man tittade lite på folk så såg man att många bläddrade rätt snabb igenom ”klimatartiklar”… Som sagt en ny taktik av metro, istället att ha alla ”klimatartiklar” samlade så sprider man de för att tvinga folk att läsa de…De satsade lite extra på folk som delade ut tidningar också…Varje gång jag inte cyklar och åker Tbanan blir jag förfärrad över denna skittidning, undrar egentligen hur mycket utsläpp metro orsakar helt i onödan eftersom de bara köper artiklar ifrån andra (förrutom klimatartiklar kanske)…
    Min slogan är : gör en insats för miljö, vägra metro!

  19. Erik

    Poliser får inte flytta på en laglig demonstration.