Dagens länkar

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. JR

    Det verkar som om halva befolkningen fullständigt har tappat förståndet tillsammans med politiker och journalistkåren.
    Hur galenskaperna kan hålla på år efter år är för mig en gåta. Finns inget kritiskt tänkande kvar? När man hör våra eventuella EU-parlamentarikers uttalande om klimatet så blir man ju mörkrädd.

  2. Halvlek 2 av dagens underhållning NU !

  3. Lars C

    Jag vet inte om ni sett det. DI provkör Tesla Roadster i Stockholm. Video finns på di.se 0-100 på 4 sek. Toppfarten begränsad till 201 km/h. räckvidd 34 mil. Vem var det som tyckte att elbilar var skit? 🙂 Priset, tja jag har nog inte råd men det är ju en extrem bil byggd för att visa elbilens potential. Mer normala bilar i massproduktion  får givetvis ett annat pris. Har vi bara tillgång till billig el i tillräcklig mängd så kan vi helt klart slippa de bantade långsamma minibilar som många förespråkar. Tesla Roadster visar vägen. Det går.

  4. L

    Lars C, hur gör man om man ska åka 35 mil..?

  5. Labbibia

    Lars C
    Hur lång sladd har den? 😉

  6. Labbibia

    Allvarligt talat.
    Jag tycker Tesla Roadster är ett bra sätt att visa att elbilar kommer……..så småningom. Problemet med “tankning” finns det ju lösningar på.

  7. Lars C

    L
    “Lars C, hur gör man om man ska åka 35 mil..?”
    Plättlätt! Man har ett litet bensindrivet laddningsaggregat av märket Honda. Man får böta 100:- för var km man kör på bensin så man lär sig snabbt att planera sin körning. Fler frågor?

  8. Red Hansen

    Inte alla som är lika förtjusta när dom försöker provköra Teslor som inte funkar…  Skulle nog hellre köpa Lotusen som den är byggd på. Link

  9. L

    Lars C, elbilar ligger minst 25 år fram i tiden. Däremot har alla stora tillverkare hyggliga elhybrider på gång. Till och med Mercedes S-klass.
    Men dom blir inte billiga så det dröjer nog länge innan hela vagnparken är utbytt, säkert minst 25 år det också.

  10. Gunnar Strandell

    Idag är elbilar en lösning för pendlande upp till 50 km.  Men miljövänligheten kräver att elenergin inte kommer från kol- eller oljeeldade kraftverk med 30-40% verkningsgrad.
    Laddningen eller tankningen av en elbil verkar vara måttligt effektiv utfrån data om konceptet från Volvo/Vattenfall :
    ” Batteriet är ett litiumbatteri som väger 150 kg. Energiinehållet är 11,3 kWh nominell energi och 8 kWh kommer att driva bilen. Batteriet kan laddas genom ett vanligt vägguttag, 2 kW (10 ampere), och uppladdningen kommer enligt Volvo att ta cirka 4-6 timmar. Det är också möjligt att ladda från en laddstolpe, 6kW (32 ampere), vilket reducerar laddningstiden till 1,5 till 2,5 timmar.”
    http://teknik360.idg.se/2.8229/1.186315)
    Du får alltså köpa 12-15 kWh för att få ut 8 kWh ur bilen.
    Det är en god affär för Vattenfall, och Volvo hoppas att staten subventionerar inköpspriset, och  gör det till en god affär för dem.
    Lars Berns tankar om att klimatdebatten används för att skaffa sig ekonomiska fördelar är inte så dumma?  
    Om jag skulle spilla 4-7 liter bensin eller diesel för att tanka 8 liter skulle jag nog betraktas som ett miljösvin, även om det vore billigt och  betalades solidariskt via skatten.

  11. Lars C

    L Elhybriderna kommer nu och framöver. De första rena elbilarna i större skala blir som påpekats avsedda för pendelbruk men för kanske 10 mil/laddning. Jag tror att storskalig serieproduktion är igång om ca 5 år. Sen rullar det på, hur snabbt beror på utveckling och pris. Men 25 år kan nog vara ett realistiskt alternativ för bensinbilens frånfäle. Det är en gradvis process där många nya innovationer kommer att testas och förkastas. Men det viktigaste av allt är att se till att billig energi finns i tillräcklig mängd. Här kan politikerna göra en insats för att underlätta. Finns bara konkurrenskraftig energi så fixar industrin resten. Det är det enda som är säkert. Men framtidens energi  måste vara prismässigt konkurrenskraftig. Subventionsmetoden bara fördröjer och fördyrar. När man pratar elbilar så handlar det ofta om priset på batterier. Tänk om vi ska tänka om lite. Varför har vi bil, kanske är det dags att skrota “bräcka grannen” syndromet och helt enkelt hyra våra bilar. Inget lösenpris, ingen kontantinsats, bara en hyresavgift och en milkostnad.  Service ingår. Energinotan betalar man själv.

  12. Lars C

    Läs gärna artikeln i dagens DI. Modell  som går 48 mil kommer. Jag tror inte att vi ska fokusera på de tekniska eller prismässiga hinder som finns idag. Åter igen, fixa energin så fixar indstrin tekniken. Garanterat.

  13. Gunnar Strandell

    Idag är elbilar en lösning för pendlande upp till 50 km.  Men miljövänligheten kräver att elenergin inte kommer från kol- eller oljeeldade kraftverk med 30-40% verkningsgrad.
    Laddningen eller tankningen av en elbil verkar vara måttligt effektiv utfrån data om konceptet från Volvo/Vattenfall :

    ” Batteriet är ett litiumbatteri som väger 150 kg. Energiinehållet är 11,3 kWh nominell energi och 8 kWh kommer att driva bilen. Batteriet kan laddas genom ett vanligt vägguttag, 2 kW (10 ampere), och uppladdningen kommer enligt Volvo att ta cirka 4-6 timmar. Det är också möjligt att ladda från en laddstolpe, 6kW (32 ampere), vilket reducerar laddningstiden till 1,5 till 2,5 timmar.”
    http://teknik360.idg.se/2.8229/1.186315)
    Du får alltså köpa 12-15 kWh för att få ut 8 kWh ur bilen.
    Det är en god affär för Vattenfall, och Volvo hoppas att staten subventionerar inköpspriset, och  gör det till en god affär för dem.
    Lars Berns tankar om att klimatdebatten används för att skaffa sig ekonomiska fördelar är inte så dumma?  

    Om jag skulle spilla 4-7 liter bensin eller diesel för att tanka 8 liter skulle jag nog betraktas som ett miljösvin, även om det vore billigt och  betalades solidariskt via skatten.