- May 2009 Global Temperature Update +0.04 deg. C
– Den globala uppvärmningen går allt snabbare??? - Short Circuiting The Scientific Process – A Serious Problem In The Climate Science Community
– Kortslutning inom forskningen. Vem bryr sig om att testa sin hypotes genom experiment? - Did global warming help bring down Air France flight 447? – RT
– Naturligtvis hävdas det nu att flygplanskraschen berodde på den globala uppvärmningen. Go figure. - Climate change to raise a $340 bn bill – Economic Times
– Återigen dessa 300 000 som dör pga klimatförändring. Hur många var det som dog av klimatrelaterade orsaker innan IPCC bildades? Om vi inte har en jämförelsegrund så är ju talet 300 000 ganska ointressant.
Hur galenskaperna kan hålla på år efter år är för mig en gåta. Finns inget kritiskt tänkande kvar? När man hör våra eventuella EU-parlamentarikers uttalande om klimatet så blir man ju mörkrädd.
Hur lång sladd har den? 😉
Jag tycker Tesla Roadster är ett bra sätt att visa att elbilar kommer……..så småningom. Problemet med ”tankning” finns det ju lösningar på.
”Lars C, hur gör man om man ska åka 35 mil..?”
Plättlätt! Man har ett litet bensindrivet laddningsaggregat av märket Honda. Man får böta 100:- för var km man kör på bensin så man lär sig snabbt att planera sin körning. Fler frågor?
Men dom blir inte billiga så det dröjer nog länge innan hela vagnparken är utbytt, säkert minst 25 år det också.
Laddningen eller tankningen av en elbil verkar vara måttligt effektiv utfrån data om konceptet från Volvo/Vattenfall :
” Batteriet är ett litiumbatteri som väger 150 kg. Energiinehållet är 11,3 kWh nominell energi och 8 kWh kommer att driva bilen. Batteriet kan laddas genom ett vanligt vägguttag, 2 kW (10 ampere), och uppladdningen kommer enligt Volvo att ta cirka 4-6 timmar. Det är också möjligt att ladda från en laddstolpe, 6kW (32 ampere), vilket reducerar laddningstiden till 1,5 till 2,5 timmar.”
( http://teknik360.idg.se/2.8229/1.186315)
Du får alltså köpa 12-15 kWh för att få ut 8 kWh ur bilen.
Det är en god affär för Vattenfall, och Volvo hoppas att staten subventionerar inköpspriset, och gör det till en god affär för dem.
Lars Berns tankar om att klimatdebatten används för att skaffa sig ekonomiska fördelar är inte så dumma?
Om jag skulle spilla 4-7 liter bensin eller diesel för att tanka 8 liter skulle jag nog betraktas som ett miljösvin, även om det vore billigt och betalades solidariskt via skatten.
Laddningen eller tankningen av en elbil verkar vara måttligt effektiv utfrån data om konceptet från Volvo/Vattenfall :
” Batteriet är ett litiumbatteri som väger 150 kg. Energiinehållet är 11,3 kWh nominell energi och 8 kWh kommer att driva bilen. Batteriet kan laddas genom ett vanligt vägguttag, 2 kW (10 ampere), och uppladdningen kommer enligt Volvo att ta cirka 4-6 timmar. Det är också möjligt att ladda från en laddstolpe, 6kW (32 ampere), vilket reducerar laddningstiden till 1,5 till 2,5 timmar.”
( http://teknik360.idg.se/2.8229/1.186315)
Du får alltså köpa 12-15 kWh för att få ut 8 kWh ur bilen.
Det är en god affär för Vattenfall, och Volvo hoppas att staten subventionerar inköpspriset, och gör det till en god affär för dem.
Lars Berns tankar om att klimatdebatten används för att skaffa sig ekonomiska fördelar är inte så dumma?
Om jag skulle spilla 4-7 liter bensin eller diesel för att tanka 8 liter skulle jag nog betraktas som ett miljösvin, även om det vore billigt och betalades solidariskt via skatten.