Covid-19 och demoniseringen av HCQ

Donna Laframboise är en professionell, grävande journalist. Hennes mest kända arbete är dokumenterat i The Delinquent Teenager Who Was Mistaken for the World´s Top Climate Expert (2011). Den uppblåsta tonåringen är inte vår hyllade Greta utan IPCC. Donna L. lyckades efter omfattande undersökningar avslöja att IPCC (klimatbibeln), som ansågs vila på fast vetenskaplig grund, i själva verket hade till uppgift att stödja UNFCCC, klimatpanelen och att den till betydande del vilade på så kallad grå litteratur. Ekonomiprofessor Richard Tol skrev i sin recension att hon riktade strålkastarljuset mot ”IPCC´s ruttna kärna”.

Under Covid-19-pandemin har hon berikat läsarna med intressanta artiklar på sin blogg:

https://nofrakkingconsensus.com/

Går man in på bloggen idag och klickar på Home kommer årets samtliga inlägg upp. Många handlar om Kina, WHO och HCQ (malariamedlet hydroxiklorokin). Hon visar att vi varken kan lita på information från Kina eller WHO och att läkemedelsföretagens ekonomiska resurser kan förvrida huvudet på medicinska auktoriteter.

Donna1

Historien om HCQ har stora likheter med klimathotsfrågan, vilket inte minst inlägget 24 augusti visar, (länk 1), Hydroxychlorokin & the Judgment of History, How a safe, well-understood malaria drug was demonized as a COVID-19 treatment. Because a politician said good things about it.

Donna L. skriver att framtida historiker kommer att vara intresserade av hur den medicinska professionen och samhället i övrigt svarade på det nya coronavirusets utmaningar. Vilka botemedel användes, hur de fungerade och inte minst hur regleringar, politiker och media hjälpte eller stjälpte professionen och naturligtvis hur det kan ha påverkat de drabbade och styrkan i pandemin.

I väntan på historikernas beskrivningar finns här en artikel av psykiatern Norman Doidge Hydroxychloroquine: A Morality Tale. Denna ”saga” om HCQ och moral har uppdaterats flera gånger och längs ner på inlägget, före länkarna, finns en länk till den senaste versionen.

Kort, från en lång och givande artikel:

Naturläkemedlet Kinin, har sedan 1600-t använts mot malaria. 1934 framställdes klorokin industriellt (CQ) vilket användes under WWII och fram till 1960t när malariaparasiten (Plasmodium falciparium) blivit resistent mot det. Då gav kemisterna klorokinmolekylen ytterligare en –OH grupp och hydroxiklorokin (HCQ) hade skapats. Den klarar malariaparasiten inte av. HCQ är både mer effektiv och mindre toxisk än klorokin, särskilt vid långvarig användning och de båda används vid behandling av autoimmuna sjukdomar som lupus, en kronisk hudsjukdom. Eftersom dessa båda läkemedel är väl kända sedan decennier känner vetenskapen till att de, liksom alla medikamenter, kan ge oönskade bieffekter, men läkarna hanterar normalt den situationen.

Vid coronautbrottets början mörkade Kinas ledning vad som hände i den blivande pandemins centrum. Bakom ridån fanns trots allt djärva läkare, som kommunicerade med sina kollegor i väst. Det förde med sig att det tidigt cirkulerade uppgifter om att Kinas sjukvård behandlade covid-19-patienter med (H)CQ och att vårdpersonal dessutom själva intog medlet i förebyggande syfte. Ryktena verkade stämma.

Studier i Kina visade att covid-19-patienter, som behandlats med klorokin klarade sig bättre än kontrollgrupperna. Observant vårdpersonal, noterade dessutom att dessa patienter inte led av lupus. Kunde detta möjligen ha att göra med att de behandlades med (H)CQ? I mitten av februari hölls en konferens kring dessa preliminära resultat. De publicerades även som brev till en engelskspråkig journal, i vilket man hävdade att (H)CQ var läkemedel, som kunde motverka Covid-19-knuten lunginflammation. Men, hur?

¤¤¤

I mars publicerade Nature en artikel där labbstudier visade att HCQ inte endast blockerade malaria utan även hämmade SARS-CoV-2 både i provrör och i cellkulturer. HCQ ansågs sedan tidigare säker för kroppens celler, åtminstone i det korta perspektivet, visade sig lovande antiviral mot SARS-CoV-2 och dessutom antiinflammatorisk och hade därmed potential att användas vid behandling av Covid-19-patienter. Men, kunde HCQ bota Covid-19?

¤¤¤

Den kontroversielle franske professorn i infektionssjukdomar och virologi Didier Raoult har ofta gått sina egna vägar. Han anser att en alltför stor samstämmighet ruinerar det vetenskapliga tänkandet och han är känd för att söka använda redan beprövade, tillgängliga och gärna billiga läkemedel för att bota nya infektionssjukdomar. Raoults team lyckades t.ex visa att azithromycin (A), känd som ett ”antibiotika som angriper bakterier”, kunde skydda celler, som var infekterade med Zika-virus.

Raoult kom upp med idén att kombinera de två väl kända läkemedel HCQ och A mot Covid-19. Tanken var kittlande, men lider av ett stort aber, den är ett rejält slag i ansiktet på Big Farma, men Raoult visade att HCQ och A tillsammans var effektiva virusdödare. Detta verifierades även av andra studier.

Kinesiska läkare hade konstaterat ju mer virus en patient hade invaderats av desto allvarligare blev sjukdomssymptom. Det innebär att försvaret mot angreppet måste sättas in tidigt så att virusreplikationen hejdades innan invasionen tagit över och attackerat lungornas nedre delar, det vill säga innan cytokinstormen sätter in.

Covid-19 är nästan som två sjukdomar en före och en efter stormen. Att ge HCQ + A under stormen är irrelevant eller kanske till och med skadligt. Cytokinstormen kan bland annat ge sig på njurarna, som normalt renar kroppen från läkemedel och rester från dem, om de är ur funktion riskerar patienterna att skadas av slaggprodukter och överdoser.

¤¤¤

21 mars förändrades mycket kring HCQ! Trump hade blivit informerad om Raoults studie och twittrade:

HCQ + AZITHROMYCIN taken together have a real chance to be one of the biggest gamechanger in the history of medicinie … Hopefully they will BOTH (H works better with A, International Journal och Antimicrobial Agents) … be put in use IMMEDIATLY…”.

En alltför vanlig ”Trumpare”. Han har sannolikt blivit informerad och fattat poängen, men förmedlar sedan en allt för kort, kortvariant, som lätt kan misstolkas.

Den tragiska debatten kring HCQ, ”Trumps drog” (enligt CNN), fick där och då en rivstart. HCQ ifrågasattes trots att flera studier visade på likartade resultat som Raoults.

Debatten exploderade 22 maj när Lancet och New England Journal of Medicin publicerade likartade och skrämmande rapporter om vådan av att behandlas med HCQ. Det var hög risk att dö särskilt i hjärtåkommor. ”Trumps drog” blev omedelbart demoniserad. WHO var med på noterna och beslöt redan 27 maj att avbryta testning kring HCQ och svenska läkemedelsverket, liksom många politiker, fick kalla fötter (29 maj, länk 2).

Debatten imploderar. De två artiklarna väckte omedelbart kritik. Mer än 100 läkare, forskare, statistiker med flera skickade ett öppet brev till författarna och till Lancets ansvarige utgivare Richard Horton. De ifrågasatte starkt data från artikeln (Länk 3)

Det visade sig att frågorna var berättigade, artiklarna drogs snabbt in och ansvarig utgivare på Lancet, Horton beskrev senare rapporten i Lancet som en fabrikation och ett monumentalt bedrägeri.

Donna L. skriver i länk 3 ”Detta, mina damer och herrar är det högt värderade peer review systemet i aktion. Naiv tillit. Blind tro. Till Mehra. Till Lancet. Till New England Journal of Medicin. Även när det gäller livet.”

Senare avslöjades att de ansvariga författarna, Dr Mandeep M. Mehra och Dr Sapan Desai, till båda artiklarna fick bidrag från Big Farma (länk 4)

Debatten imploderade, WHO hade tagit ställning, HCQ var demoniserat, ”science was settled” trots att till exempel Harvey Risch på Henry Ford Health Center i Detroit i en väl dokumenterad (!) och peer-reviewad studie visade att HCQ minskade dödligheten bland intagna patienter med över 50%. En studie som CNN försökte oskadliggöra, (länk från länk 1).

¤¤¤

Nyckeln till att besegra covid-19 finns, enligt Harvey Risch. HCQ kan kanske inte bota. Rätt använt (!) kan det dock minska risken för att bli allvarligt sjuk, men då måste det ” be put in use IMMEDIATLY”, som Trump skrev.

Klimatpolitiken i EU och här i landet är omöjlig att acceptera, men att HCQ blev demoniserat känns om möjligt ännu mer som en kränkning särskilt av oss “sköra”- det gäller ju livet här och nu.

Ann Löfving-Henriksson

Länkar:

1 https://nofrakkingconsensus.com/2020/08/24/hydroxychloroquine-the-judgment-of-history/

Med flera intressant länkar, inte minst från prof. Harvey Risch, The Key to Defeating COVID-19 Already Exists. We Need to Start Using it.

2 https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/paminnelse-om-riskerna-med-klorokin-och-hydroxiklorokin-vid-behandling-av-covid-19

3 https://nofrakkingconsensus.com/2020/06/17/retracted-papers-written-by-journal-vip/

Med många intressant länkar!

4 https://nofrakkingconsensus.com/2020/06/22/financial-conflicts-the-retracted-covid-research/

5. Här ger epidemiologen Dr. Mikko Paunio sin syn på saken:

https://www.realclearpolitics.com/articles/2020/08/31/dr_faucis_hydroxychloroquine_denial__144095.html

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lasse

    Tack Ann
    Vi är många som gärna ser ett slut på pandemin.
    Det förekommer olika kurer som kan hjälpa. Själv har jag blivit uppmärksammad på D vitaminer.
    Solen skiner på huden på sommaren och ger oss skyddande D vitaminer. D finns även tillsatt i mjölkprodukter.

    Klimatförändringen ger oss mer sol och är således ännu en god sak som förbättras 😉

  2. Ann+Löfving-Henriksson

    #1 Lasse, tack. En stor fördel, för oss ”sköra”, i denna sorgliga historia är trots allt att vi är fria att fånga D-vitamin dagen lång om vi så önskar.

  3. Robert+Norling

    Listan växer på saker som är omöjliga att acceptera.
    Förmodligen vet du Ann att D-vitamin från solen får vi här uppe vid polcirkeln bara tillskott av på några få sommarmånader.
    Tydligen är en god tumregel att din skugga från solen inte får vara längre än dig själv.
    Man får dricka mjölk så här års…

  4. Ivar+Andersson

    Lars Bern har synpunkter på covid-19, Big Farma och Big Food. https://anthropocene.live/

  5. Daniel+Wiklund

    Donna L är en riktig journalist. Hennes blogg är läsvärd. Om Biden hade uttalat sig positivt om HCQ så hade det nog tagits emot på ett helt annat sätt.

  6. pekke

    Nått som jag måste påpeka är att malariamedicinen ( HCQ ) tydligen är effektivast i kombination med andra ämnen, HCQ öppnar tydligen upp cellstrukturen så att andra ämnen kan slå ut viruset i cellen.

    HCQ + zinktillskott verkar hämma virusets reproduktion i cellerna, zink har annars svårt att komma in i cellerna.
    Som sagt i din artikel så verkar det vara effektivt att bromsa virusutvecklingen i kroppen eftersom vissa patienter tydligen får ett skenande immunförsvar som överreagerar och angriper även friska celler.

    Den studien som Lancet släppte fram visar faran på att tro på artiklar bara för att de står i välsedda media, studien var ju ett totalt falsarium.
    Anti-Trump media högg som en orm på den artikeln och vägrar erkänna att de hade fel.

    F.ö. när det gäller Covid-19 i media så spretar informationen åt alla möjliga håll vilket gör att folk inte vet hur de skall agera.

    Edit: Äter C- och D-vitamin + zink-tillskott eftersom det troligen hjälper en aning mot C-19, om inte annat så verkar zinken hjälpa mina hudproblem på fingrarna !

  7. Ann+Löfving-Henriksson

    # 6 Tack pekke!
    Tillskott av zink har fått en möjlig förklaring, som verkar lätt att köpa. Så varför inte. Valnötter ingår numera i mitt morgonmål och valnötsförpackningen upplyser om att nötterna är rika på just zink.

  8. Rolf Mellberg

    Peta in Zink i era celler gott folk!!!

    Jag såg en fantastisk film tidigt i våras, se länken. I denna film (eller den efterföljande med nummer 35 som jag även sett) rekommenderas ett annat preparat som liksom HCQ har förmågan att ”öppna upp” för zink in i cellerna, Quercetin. Detta ämne finns i många livsmedel men kan nog även köpas i hälsokostbutiker.

    Ett klipp ur en kommentar till denna film:
    …500mg quercetin and 25mg zinc daily to prevent any viral infections including Covid

    Lämplig (varierad!!!) mat fixar nog båda dessa saker men är du i en riskgrupp kan du följa upp det lite extra.

    Här kommer filmen:
    https://www.youtube.com/watch?v=U7F1cnWup9M&t=779s

  9. Simon

    Tack Ann, mkt läsvärt
    Boken ”The Delinquent Teenager Who Was Mistaken for the World´s Top Climate Expert” borde för övrigt vara obligatorisk läsning. Verkligen en ögonöppnare. Synd att den inte verkar finnas översatt till svenska. Det hade antagligen gjort den mer lättillgänglig för den breda allmänheten.

  10. Rolf Mellberg

    Ja D-vitamin är jätteviktigt och stärker brett mot mången typ av ohälsa.

    Från slutet av Mars till en bit in i Oktober solar jag ofta och håller skinnet lagom brunt. November – Februari blir det kapslar, rätt så kraftig dos t ex 2500 IU. (Vilket är 62.5 mikrogram.)

  11. Lars M

    Pengar står som alltid i centrum. Corona är ännu en potentiell guldgruva som måste försvaras med alla medel.

  12. Rolf Mellberg

    #8 komplettering

    Mer om Quercetin (och zink)

    Jag kollade nu filmen som jag länkade till och det var den i den efterföljande filmen nr 35 som vid 6:10 han kom in på detta naturliga preparat.

    Ville även följa upp lite till och hittade en intressant artikel:

    Här kommer ett klipp:
    Conclusion
    Quercetin displays a broad range of antiviral properties which can interfere at multiple steps of pathogen virulence -virus entry, virus replication, protein assembly- and that these therapeutic effects can be augmented by the co-administration of vitamin C. Furthermore, due to their lack of severe side effects and low-costs, we strongly suggest the combined administration of these two compounds for both the prophylaxis and the early treatment of respiratory tract infections, especially including COVID-19 patients.

    Se även:
    https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2020.01451/full

  13. Ann+Löfving-Henriksson

    Rolfs M. Debatten kring möjligheten att mildra ett covid-angrepp har inte bara imploderat, den finns inte ens några spår av en sådan debatt i svensk media.
    HCQ är tydligen inte det enda tänkbara medlet och man kan verkligen fråga sig varför en så viktig debatt inte får en chans.

  14. Slabadang

    Inte bara den officiella förklaringen till Estonias förlisning har ett öppet fyra meter långt hål i skrovet, det gäller även klimathotet och numer även den etablerade lögnen om HCQ!
    Remdesevir påstås minska risken för dödsfall av covid med 35% råkar samtidigt kosta 30.000 per behandling. En HCQ (Plaquenil)- kur tillsammans med Zinktabletter kostar 200 spänn och minskar risken från 65% tagen tidigt till 24% i sent skede.
    Big pharma missar alltså 29.800 spänn på varje patient som får Plaquenil istället.

    Här har ni en sida som kontinuerligt följt upp alla publicerade studier om HCQ. 115 st varav 80 peer rewivade.
    Slutsatsen är säker, nästintill samtliga studier visar ju tidigare kuren sätts in ju bättre blir resultatet,
    https://c19study.com/

    Intressant är världskartan som visar skillnaden i dödsfall beroende av hur generellt HCQ används och sprids.
    En riktig HCQ hjälte är denne läkare i New York som tidigt skrev ut HCQ i kombination med Zink tidigt Vlademir Zelenko

    https://www.youtube.com/watch?v=Fz4Nc967ZVo&ab_channel=RobertNugent

    Ps. Vi får väl gratulera alla de 92% av MPs väljare som tycker att SVT motsvarar kostnaden! 🙂

  15. Bim

    Tack Ann. Som vanligt är du på hugget med aktuella problem.
    D-vitanin pillar jag i mig nästan av en slump, råkade köpa fel från Apotea.
    En skam är ju också arr de på åldreboendena inte får syrgas nu heller, utan behandlas med palliativ vård.
    Det är ju som en dödsdom.
    Angående Donnas bok om IPCC arbetsmetoder så håller jag med, all borde läsa den. Per Welander hade en väldigt bra sammanfattning här på KU där jag fick en bra insikt i hur det går till där.
    Du Ann och ni övriga här på bloggen gär en fantastisk insatts som blir mer och uppmärksammat utanför bloggen. Det kommer en dag när folk vaknar och förstår hur viktiga ni varit i motståndet mot den korrupta skrämselpropagandan som politiker och media håller på med.
    Tack Ann,

  16. Bim

    Jisses, skriver på paddan så stavfelen staplas på varann.
    Ber om ursäkt.
    Bim

  17. Håkan Bergman

    Till övriga tips kan jag lägga buffrad C-vitamin, 1 g portioneras ut under 8 timmar vilket innebär att cellerna kan tillgodogöra sig merparten. Finns på apotea.

  18. Ann+Löfving-Henriksson

    # 14 Slabadang! Tack för info och verkligen roligt att Du visade att Du fortfarande finns och tydligen läser KU ibland. Och, visst saknar jag, och säkert många andra med mej, Dej här på bloggen.

  19. Lasse

    Ko vid/ bakom rekord!

    OT?
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kor-lag-bakom-varmerekord-i-vaxjo

  20. Staffan+Lindström

    14 Slabadang
    …LTNS…(?)….
    Varför har inte Pavel Eugens ”Hyper-CD” fått sitt genombrott? För bra och för billig! EN Hyper-CD kan lagra typ 200 PB, möjligen mer… Ropen skalla ”Hållbart till alla!” men INTE för hållbart bara…
    Hörde Rudy Giulianis (fd borgmästare NYC!) intervju med Vladimir Zelenko (EJ att förväxla med Volodymir Zelenskij, komikern och skådespelaren som spelade president och sedan blev Ukrainas president…(efternamnen har med ”grönt” att göra…)) Vore intressant med ett parallellt USA som inte alls tog ”Zelenkos cocktail” …. Intressant också med var Zelenko varit verksam som MD, Kiryas Joel/Monroe alldeles NV om NYC…

  21. Gunnar Strandell

    Tack Ann!
    För att du reder ut sambandet mellan begreppen kinin, klorokin och hydroxiklorokin.

    Som ung för drygt 50 år sedan läste jag romaner om sjöfarare och fångade upp att Kinin var bra att ha med sig, för det hjälpte om man drabbades av febersjukdom.
    En skröna från romanernas värld feltänkte jag.

    Nu har det istället visat sig hur illa myndigheter, forskare och läkemedelsindustri kan bete sig för att skydda sin verksamhet.

    Man har påstått att de patienter som behöver läkemedlet skulle bli utan om det massivt skrivs ut i förebyggande syfte mot Covid-19. Man har hävdat biverkningar trots att det finns mer än 100 år av erfarenhet och patienter som tar det dagligen.

    Ingen av farhågorna har varit sann, men har ändå blåsts upp med hjälp av MSM.

    Det känns kusligt att klimatalarmismen visat vägen för hur åsiktsförtryck ska bedrivas.

  22. mattias

    #19
    Snacka om ko-korrelation. Kanske lite metaneffekt också.

  23. Håkan Bergman

    Staffan+Lindström #20
    Hyper-CD’n kan nog inte skapa en massmarknad på samma sätt som CD-R och CD-RW gjorde när dom kom. Den kan säkert vara intressant för institutioner och företag med stora arkiv men för hemanvändare är den overkill, bättre att filtrera vad man behöver back-up på och vill man vara iktigt säker ha flera back-uper som är fysiskt åtskilda.

  24. Nog blev det rätt mycket tro här i tråden. Kanske kan ni relatera till hårda fakta. T ex antal döda i covid 19 i närtid, t ex 1/8-30/9: Sverige 130, Finland 15, Norge 15, Danmark 30 (ungefärliga siffror). Hur gick det med flockimmuniteten, betalningen för våra 5000 extra döda i början? Knapras det vitaminer och zink i grannländerna?

  25. Staffan+Lindström

    23 Håkan Bergman
    Håller med om det ”bara” är ”lite” mediafiler man ska lagra… Men den halvgalne sydafrikanen Elon Musk kanske vill lagra våra ”liv” in extenso alltså, rubb och stubb, SJÄLEN också…Då….
    En annan ”overkill” är tydligen Epatraktorer! Enligt Smålandsnytt så är närmare 90 % av alla ”A-traktorer” i Kalmar och Kronobergs län egentligen vanliga personbilar…Surprise, surprise

  26. Karl Eider

    #19

    Inbrottskossorna kanske kommer inspirera klimataktivisterna till ett helt nytt sätt att manipulera temperaturerna till rekordnivåer. 🙂

  27. Jag säger som Ann, välkommen tillbaka Slabadang!

    Det finns en graf som kanske bättre illustrerar resultatet av användning eller icke av HCQ, än den karta Slabadang länkar till. Häng inte upp er på artikeln utan scrolla ner till grafen längst ner på sidan.

    http://freeworldeconomicreport.com/codename-operation-virus-identification-2019-the-elitist-plan-to-remake-society/

  28. Staffan+Lindström

    25 Karl Eider
    Elsa W hade ju häromdagen en ung(?) kvinna som uppmanade EW att ”lägga ned förnekarsnacket” Så hör upp: XR:s metoder är ju klockrena så limma fast er vid tempsensorn vid respektive SMHI-station och när ni ändå är ute och går så värm Trafikverkets också! (Visar inte sällan lägre temperaturer än SMHI:s…) I krig,kärlek och klimatstatistik är allt tillåtet…nästan… 😉

  29. Staffan+Lindström

    PS. Sista septembernatten hade minimal frost
    -0,0C Nikkaluokta
    +1,8C Horn
    +2,2C Visby fpl (markfrost!?)
    DS.

  30. Eilif H # 24,

    Nej, de höga dödstalen berodde på 1. usel beredskap vad gäller skyddsutrustning, och 2. att vissa delar av äldrevården inte tycktes fatta vikten av att skydda äldre och hålla avstånd.

    Flockimmunitet är nog bra när den nu kommer. Men individen kan fortfarande smittas även om risken är lägre. Själv kommer jag att vaccinera mig så fort ett säkert vaccin släpps på marknaden i början av nästa år. Tills dess så håller jag mig på avstånd! 🙂

  31. Ann+Löfving-Henriksson

    # 27 Lars M.
    Tusen tack för denna graf!
    Ja, återigen hur har all denna HCQ-information, som dykt upp här idag, kunnat undgå alla våra ”grävande journalister” i landet.
    Kan vi tro att våra myndigheter har denna information och hållit käft?

  32. #Ann+Löfving-Henriksson
    Fin genomgång av HCQ! En medicinsk skandal orkestrerad av krafter som vill att en verksam dos om 60 tabletter HCQ till ett pris av 7$ skulle ersättas av Remdesivir till ett pris av 2000$ för fullständig behandling.
    Fastnade kring frågan varför HCQ fungerar som tidig behandling av Covid 19. De förslag som forskare presenterat, att HCQ öppnar upp cellerna för att dessa ska ta in Zn, som förhindrar mikrobens replikation tror jag är felaktig. Resultaten är framtagna in vitro, vilket inte behöver betyda att de är riktiga in vivo, dvs i kroppen. Det som saknas i ekvationen är vad som händer i levern och i andra organ i kroppen. Själv tror jag att följande är mer riktigt:
    • HCQ är kemiskt en molekyl med en klorjon, Cl i en ena änden och en hydroxyljon, OH, i den andra.
    • Den primära nedbrytningen i kroppen är en enkel avspjälkning av dessa joner, varvid kroppen bildar HClO, vanligen kallad underklorsyrlighet, som därvid släpps ut i kroppens cirkulation.
    • HClO är en kroppsegen substans, och kroppens intelligens bildar vid nedbrytning av främmande molekyler , om den kan, prioriterat sådana substanser som är kroppsegna och därför användbara.
    • Användbarheten är att HClO bildas av immunförsvarets B-celler, i det som kallas fagocytos, för att döda patogener, bakterier, svamp, ’virus’ och andra mikrober.
    • Vid den primära nedbrytningen av HCQ släpps således HClO ut i blodomloppet och snabbar på immunsystemets B-celler i att förgöra Sars-Cov2.
    • Därigenom, om HCQ insättes snabbt, undvikes cytokinstorm, vilket uppstår när B-celler och dito T, inte snabbt nog följer upp cytokinernas signaler om åtgärder. Förutsättning för att undvika cytokinstorm är troligen också att tillräckligt med D-vitamin finns tillgängligt, vars funktion är epigenetisk ’påtändning’ av B- och T-cellers elimineringsfunktion.
    • Zink tar kroppens celler automatiskt upp om tillgång och efterfrågan finns. Kroppens celler är inte beroende av att HCQ ’öppnar upp’ för detta upptag. Zink har många välkända immunologiska funktioner. Det som är värt att nämna i samband med HClO är att klor bildar ett antal viktiga enzymer tillsammans med Zn och således har en tilläggsfunktion som symbiotiskt ämne till Zn, och därför förstärker Zns funktioner.

    Slutsatsen av ovanstående, om sant beskrivet, är därför att HCQ skulle kunna ersättas av direkt administrering av HClO, i samband med smitta. Detta ämne skulle kunna ges i kroppsneutral lösning IV tillsamnans med Zn och D-vitamin, garanterat utan biverkningar.
    Eftersom ämnet quercetin ofta nämns ha motsvarande verkan som HCQ, kan vi förstå genom ovanstående resonemang dess verkan vid oralt intag, eftersom denna molekyl har ett flertal lätt avspjälkbara OH-joner tillgängliga. Klor finns i övermått i vår magsäck, så bildandet av HClO borde vara en lätt match för kroppens intelligens.

  33. Lars-Eric Bjerke

    #27 Lars Mellblom
    Om diagrammet CFR som funktion av länder där HCQ användes.

    CFR betyder case fatality rate d.v.s. förhållandet mellan bekräftade dödsfall och bekräftade smittade. Eftersom antalet coronatester som görs skiljer sig mer än en faktor 10 mellan länder kan det bli svårt att tyda diagrammet.

  34. Ann+Löfving-Henriksson

    # 32 Göran Å.
    Den här dagen har nästan blivit som en julafton där välkomna gåvor bara strömmat in. Sååå berikande kommentarer.
    Göran Å.! Tusen tack för en trovärdig och lättsmält beskrivning av HCQ-molekylens betydelse i det komplicerade immunförsvaret.

  35. #31 Ann#

    Det är jag som ska tacka för ditt inlägg och länkarna ovan!

    I din länk nummer 1 finns en länk ( https://www.tabletmag.com/sections/science/articles/hydroxychloroquine-morality-tale ) som jag rekommenderar var och en att läsa från början till slut. Artikeln är lång, mycket lång, men synnerligen avslöjande och beskrivningen av HCQ-cirkusen liknar till sitt upplägg hur klimatalarmismen fungerar. Och jag skulle vilja tillägga, i ännu högre grad demoniseringen av glyfosat, Roundup.

    ”…hur har all denna HCQ-information, som dykt upp här idag, kunnat undgå alla våra ”grävande journalister” i landet.” Det har den inte. I och med att Trump uttalat sig positivt om HCQ var saken avgjord. Också här i Frankrike. Då betyder spillda liv ingenting, speciellt inte om de offrade liven mest är åldringar.

    Didier Raoult var en välkänd och av allmänheten mycket uppskattad person långt före Covid 19. Tack vare det har det inte gått att tysta eller demonisera honom. Konstigt nog ansluter han sig till klimatalarmismen, när han i andra frågor intar en realistisk hållning.

    I Frankrike är numera de som ansluter sig till begreppet ”tous pourris”, alla (lika djävla) ruttna (=politikerna), den största politiska gruppen. De avstår medvetet från att rösta i allmänna val, 62% i kommunalvalen i somras. Svenskarna skulle må väl av att bli lika klarsynta.

  36. Daniel+Wiklund

    Ser just nu på uppdrag granskning, om Knutby sekten. Där gällde det att inte vara fel, i förhållande till Kristi brud. Då hamnade man i helvetet. När det gäller HCQ ska man inte vara på samma sida som Trump, då är det definitivt fel. Oavsett om HCQ är bra eller inte. I klimatfrågan ska man tycka att det är klimatkris, att koldioxidutsläppen hotar planeten. Annars är man fel, och då tillhör man dom fördömda, och det gäller att få nåd inför IPCC och MP.

  37. #30 Ingemar
    Jag förstår inte vad du säger nej till. Om det inte är till ”Nog blev det rätt mycket tro här i tråden.”. Där står jag på mig. Och det har kommit mer! Annars, mitt inlägg handlade om dödstalen i närtid. Knaprar man i grannländerna? Eller vad beror våra höga tal på?

  38. Min senaste kommentar runt 21:00 försvann. Ska jag sända den igen eller hamnade den i ett filter?

  39. Ann+lh

    Lars M, det finns ingen kommentar i skräpposten. Skicka gärna Din kommentar en gång till. / Ann

  40. Rolf Mellberg

    #32 Göran

    Oj, oj oj, det där lät rent proffessionellt, är du proffs inom fältet?

    Men då vill jag säga att man borde bedriva (ha genomfört) provtagning på allvarligt sjuka (och de som dog) jämfört med en kontrollgrupp som klarat sig bra. Samt redovisa statistik på hur halt av D-vitamin och annat korrelerar med graden av allvarlighet.
    Har inte det skett, i vårt land eller annorstädes?

    Hur kan man i så fall försumma detta och återmata resultatet till allmänheten????

  41. #33 Lars-Erik Bjerke#

    Jovisst, men grafen upptar trots allt 54 länder, så felen jämnar kanske ut sig, varför trenden kan likaväl vara korrekt.

    Har du läst hela texten till vad Anns inlägg delvis grundar sig på? Jag har: https://www.tabletmag.com/sections/science/articles/hydroxychloroquine-morality-tale

  42. Robert+Norling

    Hur blev det med rökningen av en cigg.
    Någon som sett, hört eller läst något om ev. skydd?
    Skulle väl forskas på det.

  43. #31 och 38 Ann#

    Det fungerar inte. Jag sänder länken separat.

    Det är jag som ska tacka för länkarna ovan!
    I din länk nummer 1 finns en länk (länk separat) som jag rekommenderar var och en att läsa från början till slut. Artikeln är lång, mycket lång, men synnerligen avslöjande och beskrivningen av HCQ-cirkusen liknar till sitt upplägg hur klimatalarmismen fungerar. Och jag skulle vilja tillägga, i ännu högre grad demoniseringen av glyfosat, Roundup.

    ”…hur har all denna HCQ-information, som dykt upp här idag, kunnat undgå alla våra ”grävande journalister” i landet.” Det har den inte. I och med att Trump uttalat sig positivt om HCQ var saken avgjord. Också här i Frankrike. Då betyder spillda liv ingenting, speciellt inte om de offrade liven mest är åldringar.

    Didier Raoult var en välkänd och av allmänheten mycket uppskattad person långt före Covid 19. Tack vare det har det inte gått att tysta eller demonisera honom. Konstigt nog ansluter han sig till klimatalarmismen, när han i andra frågor intar en realistisk hållning.

  44. #41#

    Det är länken som spökar. Den går inte att sända. Jag skriver 3w i stället för www.

    https://3w.tabletmag.com/sections/science/articles/hydroxychloroquine-morality-tale

  45. Elof

    Varit en stark förespråkare av HCQ och även tagit en kur som snabbt tog bort mina Corona-symptom, men tittar vi på både forskning och kliniska resultat så verkar parasitmedlet Ivermectin fungera ännu bättre mot Covid19.

    Det intressanta i sammanhanget är den skepsis som finns överlag när det nämns att en befintlig medicin kan användas för en annan sjukdom än vad den ursprungligen togs fram för. Läkemedelsindustrin förefaller ha lyckats väl med att måla upp bilden av att det alltid krävs ett nytt (och därmed patenterbart) läkemedel. Har många gånger sett nya läkemedel med en försumbar nytta höjas till skyarna samtidigt som det finns studier där gamla läkemedel som som ger betydligt bättre resultat ignoreras. Vi måste komma ifrån att nästan all läkemedelsforskning görs i syfte att ta fram patenterbara substanser.

  46. #33 Lars-Eric Bjerke#

    Jovisst, men eftersom 54 länder finns med bör felen jämna ut sig. Trenden är nog ungefär rätt.

    Har du läst hela artikeln ”Hydroxychloroquine: A Morality Tale” av Norman Doidge? Länken till den texten finns i min kommentar 44. Du måste kopiera och ändra 3w till www. Av någon anledning raderas min kommentar om jag skriver ut den korrekta adressen

  47. Lars M #44,

    OT: Dina kommentarer hamnade i skräpkorgen. Jag vet inte varför. Kanske var det något konstigt med länken.

  48. Håkan Bergman

    Har vi några neandertalare här?
    https://www.nature.com/articles/s41586-020-2818-3
    Finns det några yttre kännetecken på att man har genen?

  49. #47 Ingemar Nordin#

    Ja, det var länken. Se min kommentar 41.

    Texten i länken är mycket intressant, Hydroxychloroquine: A Morality Tale av Norman Doidge. Jag har läst den i sin helhet.

    Doidges beskrivning av doktor Raoult stämmer. Raoult är välkänd och mycket uppskattad av franska allmänheten, men inte alls av etablissemanget.

  50. Gunnar Strandell

    Robert Norling #42
    Covid-19 ock rökare.
    Rökare verkar klara sig bättre, dvs mindre risk för allvarlig sjukdom. Man gissade på att nikotinet spelade roll, men gick bet för att snusare inte utmärker sig i statistiken.

    Min mer fysiologiska hypotes:
    1. Rökare har vältränade hostmuskler så länge de slipper KOL. Det motverkar ansamling av slem.
    2. Rökare är vana vid att syrehalten i inandningsluften är låg och hanterar det.

    Eftersom detta kan tolkas som något positivt med rökning får det inte spridas när makten anser att undersåtarna bara klarar enkla budskap.

    Jag och min son har antikroppar mot Covid-19. Han är 40 år och mycket vältränad medan jag är 67 och otränad rökare.

    Våra symptom var febergräns och ”hängighet” i två dygn samt förlust av lukt och smak under fyra dygn. Vi ser ut att ha klarat pandemin lika bra trots olika förutsättningar. 😀

  51. En annan

    Den danske läkaren P Göetze har skrivit i alla fall 2 böcker om medicinindustrins vansinnigheter. Läs dom och tänd lampan i sovrummet…

  52. Slabadang

    Tjena!
    Det är fantastisk att upptäcka och var dag uppleva hur många seriösa och sakkunniga det finns i vårt land. KU sprider syre och glatt sprattel till geniknölarna. Vi tvingas betala för lögner och propaganda från gammelmedia SVT TV4 och SR medan vi får kompetens ärlighet och sanning alldeles gratis på nätet. Är det några fler än miljöpartiets väljare som fortfarande tittar eller lyssnar på skiten från MSM? På TV4 så sent som i veckan påstår programledaren ”Jenny” att Linnè var rasbiolog!!!!!!!!!!!! Ja menar va f…n? Varenda blondin borde omedelbart gå man ur huse ut och kräva att Jenny ber om ursäkt eftersom den gamla myten om blondiner som korkade lätt tar fart? Det borde liksom räcka med Linda Snecker (V) som redan utgör ett gigantiskt stort problem för alla blondiners trovärdighet?

    Nåväl det finns faktiskt media som SKY News på andra sidan klotet som både avtäkt lögnerna om HCQ och kräver att de politiker i Australien som förbjudit läkare att ordinera HCQ att avgå och helst sättas på kåken!

    https://es-la.facebook.com/SkyNewsAustralia/videos/the-jury-is-in-on-hydroxychloroquine-it-saves-lives-rowan-dean/445326353051816/

    Etablissemanget har totalt förskingrat all form av trovärdighet och nu bomerangar deras politiska korrekthet och slår in pannbenet på dem. Alla ideologiska romantiserade fantasiutopier med tillhörande mantran och hotbilder har tappat all trovärdighet och effekt. Alla dessa icke-falsierbara anklagelser om sexism rasism klimatförnekelse fascism jada jada jada … totalt uttjatade och irrelevanta.
    En rejäl skopa beröm och tack till er alla som engagerar er på KU och delar med er !

  53. Staffan+Lindström

    52 Slabadang
    Hälsade dig inte välkommen tillbaka därför skrev jag bara ”LTNS” eftersom jag var osäker på om du postat något de senaste dagarna då jag inte hängt på KU varenda sekund…
    TV4 hade en kvinnlig kommentator på svensk grammisgala 10-15 år sedan som undrade hur Hilding Rosenberg kunde skriva musik när han varit död i 20 år…typ… I klassen ”klassiska CD vann en inspelning av ”Orfeus i stan” med dirigenten B Tommy Andersson (även tonsättare) Är beteckningen ”popsnöre” nedsättande? Nåväl den kommentaren avslöjade att denna kvinnliga kommentator var aningen inskränkt… Jag tänkte/tänker fortfarande(?) bli tonsättare och nu har jag laddat ner notläsande app så mobilen kan läsa noter, inte helt klanderfri men vad kan man begära för några 10-or?? 😉
    Carl (som jag även heter, måste avsäga …) von Linné gav ju olika djur och växter olika namn … fy… Borde heta Flora 00000001… Fauna 00000001 …. NO, let´s call the whole thing off…. 02:38…. Välkommen tillbaka SLabadang

  54. Karl-Erik Tallmo

    I april skrev jag på min blogg om medlet klorokin mot covid-19, som ju ofta påstås vara Trumps påfund. Dock användes det t.ex. vid svenska sjukhus (t.ex. Huddinge) redan innan Trump tog upp det. Och det nämndes allra först redan 2003 som tänkbart medel mot det första SARS-viruset.

    Mycket har hänt sedan i april, så jag har gjort ett långt tillägg om de senaste studierna, både de som visat att medlet ökar dödligheten och några som visar att det minskar dödligheten i covid-19. Som jag skriver i texten, ”the jury is still out” i den här frågan.

    Men ett antiviralt medel skulle behövas, eftersom det är osäkert om ett verksamt – och säkert! – vaccin verkligen kan framställas inom överskådlig tid.

    Här är artikeln:
    https://slowfox.wordpress.com/2020/04/18/trump-malariamedicin-och-covid-19/

    Här kan man gå direkt på mitt utförliga tillägg:
    https://slowfox.wordpress.com/2020/04/18/trump-malariamedicin-och-covid-19/#addendum

  55. #54 Karl-Erik Tallmo
    Jag har läst din intressanta beskrivning (länk till slowfox) av forskningsläget. Din slutsats 30/9, inte förvånande, är ”När det gäller klorokin och hydroxiklorokin får man nog säga att the jury is still out, i varje fall när det gäller välgjorda studier.”. Tack för ditt bidrag till debatten här och tack för att du avstår från konspirationsteorier.

  56. Ann+Löfving-Henriksson

    # 55 Eilif H.
    Tack för att Du klargjorde Din åsikt.
    Min bygger för det första på att den gröna rörelsen (inklusive EUs ledning) ser pandemin som en möjlighet att snabbt kunna genomföra ”den stora omställningen” och för det andra på alla de studier, som har visat att HCQ RÄTT ANVÄNT kan lindra och framför allt undvika steg två i sjukdomsförloppet.
    Har Du läst hela länken, som mitt inlägg till stor del grundas på och som Lars M gav i # 41 ?
    Det vore intressant att få Din syn på den.
    Är ute under förmiddagen, men återkommer till ”nätet” under eftermiddagen.

  57. Bim

    Slabadang!
    Jätte kul att höra dina välkryddade kommentarer.
    Humor är ett kraftfullt verktyg.
    Det sägs ju att man kan vara ilsket, förbannad på kejsaren, skälla ut honom, slänga tomater och annat på honom, men han sitter kvar på sin post.
    Men börjar folk skratta åt honom så är han rökt.
    Jag har ju följt dina kommentarer sedan jag började följa bloggen sedan Maggies tid.
    Alltid blivit uppmuntrad att det finns folk som ryter ifrån med humor-osande nya kraftuttryck.
    Väldigt kul att Du är tillbaka. Hälsar Bim.

  58. Lars-Eric Bjerke

    #46 Lars Mellbom,
    ”Jovisst, men eftersom 54 länder finns med bör felen jämna ut sig. Trenden är nog ungefär rätt.”

    Som vanligt försöker jag kritiskt studera det jag läser, även då om HCQ. Förutom att man har CFR på y-axeln med en osäkerhet på en faktor 10 kan man fundera på länderna på x-axeln. Där finns t.ex. inte Norge och Finland med.

  59. Lars-Eric Bjerke

    #54 Karl-Erik Tallmo

    Tack för länken till din blogg. Enligt ditt senaste inlägg pågår 88 olika studier av HCQ och corona. Man får hoppas att de bringar klarhet bland teorier och konspirationsteorier.

  60. T+Back

    OT men både sensationellt och viktigt skriver Pamina Falck i dagens SvD en ledare under rubriken ”När medierna likriktar det offentliga samtalet.” Kan tyvärr inte hitta det på nätet. Kan det var så sensationellt att SvD inte vågar lägga ut det? Finns här https://esvd.svd.se/1001/Svenska-Dagbladet/333544/2020-10-01/15948428/Nar-medierna-likriktar-det-offentliga-samtalet

  61. Lucke

    Dr John Campbell gjorde denna upplysande videon (Hydroxychloroquine, evidence of efficacy) om HCQ i slutet av augusti –
    https://www.youtube.com/watch?v=2uzXHnUViro

  62. Lars-Eric Bjerke

    #46 Lars Mellblom.

    I ditt länkade diagram om dödsfall per smittad i olika länder har Sverige värdet 10 %. Den senaste tiden har vi ca 1 dödsfall per dag och ca 400 bekräftat smittade d.v.s. värdet 0,25 %, Vi använder inte HCQ för närvarande, så skillnaden i dödstal har nog andra orsaker än HCQ t.ex. vilken åldersgrupp som bildar smittkluster eller hur äldrevården har förändrats.

  63. Daniel+Wiklund

    # 54.Eilif H. Du varnar för konspirationsteorier, som tydligen förekommer här på bloggen. Kan du exemplifiera?

  64. Slabadang

    KU …. en frisk fläkt !

    Alla falska doktriners opportunister, profitörer och propagandister överlever endast så länge deras korthus till doktriner består.
    En för oss liten frisk fläkt till kritisk granskning av klimathotandet, blir till en hotande tromb kategori fem för den som försöker skydda sitt korthus.
    Det är sedan länge patetiskt hur uppenbart hysteriskt orimligt förljuget och kontradiktivt hela klimathotandet är.

    Det fullkomligt rabiat idiotiska försvaret av korthuset från minsta fläkt har gått så långt så att varje inandning nära korthuset ses som ett hot som helst motas genom ett preventivt välriktat skott i nacken på någon ”otrogen” individ i dess närhet.
    Val av ammunition varieras, uteslutning, sparken, indragna medel, stoppad karriär, karaktärsmord, uteslutning, social stigmatisering mm. Var vapenbutiksägare måste vara avundsjuk på bredden av ammunitionsprodukter dessa klimathotsprofitörer förfogar över?

    De klarar helt enkelt inte av konkurrensen i den kvalitativa urvalsprocess både den vetenskapliga såväl som samhällsdemokratiska öppna debatten utgör.
    Den absolut viktigaste faktorn för verklig utveckling inom alla oråden är den kritiska granskningen av både argument hypoteser och analyser.
    Nu lever vi i en tid där flera olika etablissemang förenas i att försvara varandras makt och inflytande, genom att agera skitnödigt livrädda för alla typer av kritisk granskning. Nånstans vet de att de är lögntrutar alternativt döda firrar som flyter med i mainstream för att det medför bekväm lönsamhet.

    Å helvete vad jag föraktar båda dessa grupper. De stora lögntrutarna äter sig lätt mätta på dessa döda firrar och luktar numer mer asgam än trut ?

    Har nån kollat andedräkten från Skrockström eller Bjerström? Lövin? Holmgren? Helin? Towatt? Al Gore?

    Det pris de gemensamt redan betalar är det allt lägre förtroende hos allmänheten. Svenska folket innehar i internationell jämförelse ett extremt lågt förtroende för politiker media NGOer och myndigheter. Jamenar var skiter björnen nånstans?

    Jag uppskattar verkligen alla välkommen tillbaka hälsningar. Jag har fortfarande fullt upp med två verkligt sanna innovationer sedan ett par år tillbaka och har ej annat än som passiv läsare försökt hänga med på KU.
    Var tog ”tomatplantan” vägen? 🙂

    Vad gäller ljugtrutarna … ”Give em hell” !

  65. Håkan Bergman

    T+Back #60
    Intressant gästinlägg. Den finns i bibliotekens pressreaderversion, den är samma som papperstidningen vad jag förstår.

  66. Daniel+Wiklund

    Bra rutet Slabadang. Du ligger risigt till. Igår las det fram en utredning som regeringen beställt. Man är rädd om det ”det demokratiska samtalet”. Man varnar för propaganda och desinformation och näthat från Putin, kommunistiska partiet i Kina, högerextremistiska grupper och Trumpadm. Trots att regeringen har väldigt regeringstrogna media, svt och alla tidningar, så räcker inte det för att motverka ”desinformationen”. Snart kommer det att bli tufft för alternativmedia, klimatupplysningen kanske räknas dit. Och du Slabadang har nog en egen akt hos seppo. Verkar som att Stasi flyttade norrut när DDR upphörde.

  67. T Back

    Nu hittade jag artikeln på nätet :
    https://www.svd.se/nar-medierna-likriktar-det-offentliga-samtalet

  68. Lasse

    #67 Såg den ledaren och tyckte att följande passus var anmärkningsvärd:
    ”Nej, man får försöka vara väldigt tydlig där med att klimatjournalistikens främsta uppgift inte är att vara opinionsdrivande eller aktivistisk.”

    Speciellt eftersom de som skrev den är med i ett nätverk som just är till för att vara aktivistiskt.

    ”upprättar konsensuskorridorer som likriktar den offentliga debatten. En strategi, omedveten eller ej, med vilken medierna på sikt riskerar att spela ut sin egen trovärdighet.”

    Där satt den!

  69. Lars-Eric Bjerke

    #63 Daniel Wiklund,

    ”Du varnar för konspirationsteorier, som tydligen förekommer här på bloggen. Kan du exemplifiera?”

    Johan M, som alltid skriver trevligt och läsvärt, har i några inlägg hävdat att ökningen av koldioxidhalten i atmosfären sedan 1950 inte i huvudsak beror på fossileldning eller cementtillverkning. Elsa Widding har också framfört samma påstående baserat på Gösta Petterssons bok. Jag vågar mig på att påstå att detta är en konspirationsteori eftersom jag inte har läst någon granskad och publicerad artikel som stödjer detta. Om jag skulle ha fel får jag ta tillbaka mitt påstående och skämmas en smula. (Obs, jag talar ej om temperaturökningen bara koldioxiden.)

  70. Daniel+Wiklund

    # 69 Lars-Eric B Min fråga riktade jag till Eilif H. Jag anser att Elsa W är ett ljus i klimatmörkret, definitivt ingen konspirationsteoretiker. Så du Lars-Eric B har läst allt, imponerande. Har du läst miljöpartiets klimatpolitik utan att hitta några konspirationsteorier. Anser du att regeringen/miljöpartiet driver en korrekt klimatpolitik.

  71. #62 Lars-Eric Bjerke#

    Vad jag kan förstå visar grafen de första månaderna av utbrottet. Under den tiden var det väl få länder som hade kapacitet att masstesta? Därför bör skillnaden mellan olika länder då ha vara mindre än nu. Frankrike klarade mindre än 1000 tester per vecka under ganska lång tid. Den senaste siffran jag sett för september var 1,3 milj per vecka.

    Varken jag eller någon annan påstår att grafen visar exakta verkliga värde eller att skillnaderna i mortalitet enbart beror på användningen av HCQ. Men är korrelationen är intressant.

    Didier Raoult har övertygande visat att HCQ i kombination med azithromycin, vid rätt dosering och vid tidig medecinering med dessa båda preparat klart minskar dödligheten bland Covid19-sjuka patienter. Raoult är sedan länge en aktad person med hög integritet. Det är inte många man kan säga detsamma om i detta sammanhang. Problemet med HCQ uppstod dagen efter Raoults studie publicerats, dvs när Trump tvittrade om drogen.

  72. T Back #60

    Tack för länken.

    Ledaren tar upp en viktig diskussion, inte minst vad gäller åsiktskorridoren om klimatet. Så gott som alla artiklar som publiceras i stormedia är aktivistiska, okunniga och ofta direkt lögnaktiga. De apostroferade journalisterna verkar vara helt oförstående.

    En elak tolkning av detta är att de medvetet låter sin gröna ideologi gå före sanningen och före sin journalistiska uppgift att opartiskt informera läsare/tittare. Den andra tolkningen är att de själva helt enkelt är mycket okunniga på området och att de är för lata för att orka sätta sig in i ämnet.

    Vi som följer klimatvetenskapen noga vet ju att det finns tusentals artiklar som på olika sätt undergräver deras alarmistiska budskap. Vi vet att det förekommer fusk och rena förföljelser av skeptiker. Och vi vet att IPCCs uppdrag är aktivistiskt snarare än vetenskapligt (det står ju i deras målsättningar för den som vill läsa).

    Välj själv vilken tolkning av mediernas beteende som är den riktiga.

  73. L-e B #69,

    Nu blandar du väl ändå ihop konspiration med att det finns delade meningar bland klimatforskarna? Att inte hålla med om allt innebär inte att de är konspirationsteoretiker:

  74. Daniel+Wiklund

    För 50 år lanserades begreppet hållbart. Lester Brown utvecklade det 1981, fortsatte med brundtlandrapporten 1987, vidare fram till agenda 30, där hållbar utveckling är prio nummer ett. Vilket genomslag det har haft. Det finns numera med på alla områden. Idag lanserade Kalla en hudvårdsserie. Hon är entusiastisk och säger ”Det som känns bra är att vi har tagit fram en produkt som är hållbar för naturen och människan.” Nästa gång när hon gör reklam för skidor kommer hon nog att framhålla hållbarheten. Dagens plastskidor (kolfiber) håller mycket bättre än dom träskidor man fick åka på i sin ungdom. Vem vet, snart gör nån reklam för hållbara kondomer, både för naturen och människan. Är nog redan gjort, hållbara kondomer gör samhället hållbart.

  75. Lars-Eric Bjerke

    #70 Daniel Wiklund

    Daniel, jag anser att Elsa Widding har på ett beundransvärt sätt bildat sig i klimatfrågan och att hon försöker informera om detta efter bästa förmåga, för att undvika grupptänkande. Mycket av vad hon framför är ju också korrekt och i enlighet med IPCC´s AR5. Hon kritiserar ju också framför allt hur media tolkar AR5. Om ökningen av koldioxidhalten i atmosfären efter 1950 är huvudsakligen antropogen eller ej är central vad gäller klimatet, och där vågade jag mig på att framföra att det är en konspirationsteori, om du inte kan hitta någon granskad och publicerad artikel som instämmer.

  76. Lars-Eric Bjerke

    #73 Ingemar Nordin
    ”Nu blandar du väl ändå ihop konspiration med att det finns delade meningar bland klimatforskarna?”

    Jag var mycket noga med att påstå att jag får ändra mig och skämmas lite om det finns granskade och publicerade artiklar som hävdar att ökningen av koldioxidhalten i atmosfären efter 1950 inte huvudsakligen beror på antropogen påverkan. Ju fler sådana du länkar till ju mer ska jag skämmas.

  77. Rolf Mellberg

    HCQ i all ära men….

    D-vitamin är kanske ännu viktigare!?!

    I kommetar 61 av ”Lucke” kunde vi se en film av John Cambell, mycket givande och jag gissar att HCQ skulle kunnat sänka dödstalen med kanske 30% om vi hade lärt oss sätta in rätt dos tidigt. Uppemot två tusen färre döda bara i vårt land.

    Men så hittade jag en annan film med samme John Cambell som redovisade en liten spansk studie där man satt in en snabbverkande form av vitamin-D och fått dramatiskt goda resultat. Hittade även detta:

    https://www.nordicnutritioncouncil.com/post/klinisk-studie-ger-stod-for-d-vitamin-mot-covid-19?postId=5f607b52a5db270017f31a11

    Det kan kännas lugnande att det finns tydligen en snabbverkande form av detta ämne som kan sättas in med god effekt först efter att man blivit sjuk. Kalcifediol eller på engelska calcifediol. Undrar om det används i sverige?

    Filmen med John Cambell kommer nedan.

    Jag vill även nämna att korticosteroider och blodproppshämmande medel har väl fått allmän användning så nu klarar man ju av att rädda många trots att HCQ får behålla sin gift-klassning i vårt extremt rigida land.

    Summan av kardemumman är att ett enormt Sjukvårdsindustriellt komplex har blivit helt besatta av Covid-19 med vaccin som sin våta penningstinna dröm.

    Medan denna sjukdom är påstår jag väl behandligsbar med billiga – och därför osexiga, ointressanta metoder.

    https://www.youtube.com/watch?v=V8Ks9fUh2k8

  78. L-E B #76,

    Det jag vände mig emot var att du kallade avvikande teorier för en ”konspiration”. Jag tror heller inte att ökningen av koldioxid huvudsakligen beror på naturliga orsaker, men jag kan ha fel. Och jag skulle inte kalla avvikande teorier för en konspiration.

    En konspiration består oftast av en litet hemligt sammanslutning som i hemlighet verkar för ett syfte, oftast politiskt, som bara de själva känner till.

  79. Håkan Bergman

    FHMs siffror för regioner och kommuner fram t.o.m. vecka 39 kom idag.
    https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
    Nu uppdelad på stadsdelar för Stockholm där ökningen just nu framförallt sker i innerstan och några närförorter, och nästan ingen ökning i Järvaområdet eller t.ex. Skärholmen och Botkyrka, den senare en separat kommun. Det är ju tvärt emot hur det var i början av epidemin. Bättre information i invandrarförorterna säkert eller ängsligare folk i innerstan med större tillgång till testning? Tror man att planeten går under om 10 år grips man nog av panik vid åsynen av ett snorigt barn. Eller är vi i en bit utanför stan tålmodigare och inser att än är det för tidigt att festa loss?

  80. Lasse

    Vi vet väl att CO2 varierat rätt rejält och även temperaturen.
    Vi vet att det finns naturliga källor för CO2
    Vi vet att det finns sänkor för CO2.
    Lite kul att studera storleken av de olika kolflödena:
    https://www.britannica.com/science/atmosphere/Carbon-budget#ref952838

    För att inte vara alltför konspiratorisk så är det ett komplicerat samspel som tidigare varierat utan fossila utsläpp.

  81. Daniel+Wiklund

    # 75 Lars-Eric B. Nu är ju Elsa W inte i regeringsställning. Vore intressant att få veta hur du ser på Isabella L-s klimatpolitik. Jag anser att om du letar efter konspirationsteoretiker är det bland miljöpartister och instructions rebellion du ska leta. Och det är extra allvarligt, Isabellas beslut påverkar ju väldigt många människor. I vissa avseenden finns det likheter mellan Knutby sekten och klimat aktivisterna. Båda kör med skuld och skam. Domedagen kör båda med.

  82. Lars-Eric Bjerke

    #78 Ingemar Nordin
    ”Det jag vände mig emot var att du kallade avvikande teorier för en “konspiration”. …..”En konspiration består oftast av en litet hemligt sammanslutning som i hemlighet verkar för ett syfte, oftast politiskt, som bara de själva känner till.”

    Jag använde inte ordet konspiration utan ordet konspirationsteori, som man i dagligt tal i Sverige använder för sådana teorier som uppenbart saknar vetenskapligt stöd. Ofta försöker man på allahanda sätt sprida sina åsikter inte minst på nätet.

  83. Lars-Eric Bjerke

    #81 Daniel Wikström

    ”Jag anser att om du letar efter konspirationsteoretiker är det bland miljöpartister och extinction rebellions du ska leta.”

    Du har säkert helt rätt i detta, men att göra inlägg om det på Klimatupplysningen gör ju alla andra så bra. För att undvika grupptänkande tycker det är intressantare att kritisera en del av gruppens inlägg.

  84. Daniel+Wiklund

    Miljöpartiet behöver inte sprida sina ovetenskapliga teorier på nätet, dom har ju makten, även över medierna. Då journalisterna istället borde granska makten, nu granskar dom det sk näthatet. Mobergs demokratur gäller i allra högsta grad även nu.

  85. Daniel+Wiklund

    Lars-Eric B Du skriver att ”mycket av det Elsa framför är korrekt, och att hon försöker informera om klimatfrågan efter bästa förmåga, för att undvika grupptänkande.” Är du nån slags överdomare, höga hästar du sitter på. När det gäller IPCC delar jag inte din uppfattning. Fick min första insikt om IPCC i Kary Mullis (nobelpristagare, uppfinnare av PCR) bok ”Kemist utan skyddsdräkt”. För över 20 år sen skrev han ”Med en budget på över en miljard dollar kan man inte veta vad de där internationella byråkratdjävlarna håller på med”.

  86. Ivar+Andersson

    Lars-Eric Bjerke 18:22, 2020-10-01 #82
    ”Jag använde inte ordet konspiration utan ordet konspirationsteori, som man i dagligt tal i Sverige använder för sådana teorier som uppenbart saknar vetenskapligt stöd.”
    Varför krångla till det? Varför duger inte fake news?

  87. Lars-Eric Bjerke

    #85 Daniel Wiklund,

    ”Du skriver att “mycket av det Elsa framför är korrekt, och att hon försöker informera om klimatfrågan efter bästa förmåga, för att undvika grupptänkande.” Är du nån slags överdomare, höga hästar du sitter på.”

    Jag skrev i #75 ”Daniel, jag anser att Elsa Widding har på ett beundransvärt sätt….”.

    Daniel, du skriver också ”När det gäller IPCC delar jag inte din uppfattning.”

    I denna länk har jag inte framfört någon uppfattning om IPCC.

    Det vore fint om du och Ingemar N. som svar på mina kommenterar kommenterar det jag har skrivit.

  88. Hej Lars-Eric Bjerke,

    jag tycker att du är beundransvärd som orkar behålla ditt lugn — du behövsverkligen här på bloggen.

    Jag håller med dig när det gäller en del av dina invändningar, men jag är ju matematiker och då är det enbart argumenten som spelar roll. Om ett argument framförs på en blogg eller i en peer-reviewad artikel är oväsentligt.

    Jag undviker helt att tala om konspirationer eller konspirationsteorier, helt enkelt för att jag anser att alla konspirationsteorier är felaktiga — de förutsätter en mastermind av den sort som bara förekomer på vita duken.

  89. Daniel+Wiklund

    # 85 Lars-Eric B Du klappar Elsa på axeln och säger vad duktig du är. Behandlar henne som att hon är en nybörjare. Och grupptänkande, vad har det med saken att göra. I tråden står det att Rickard Tol sa att Donna L riktade strålkastarljuset mot ”IPCC-s ruttna kärna”. Du refererar ofta till IPCC, därav drar jag slutsatsen att du är positiv till deras verksamhet. Jag delar Donnas och Mullis syn på IPCC. Och Elsas uppfattning att det inte är nån klimatkris och inte nåt problem med koldioxiden.

  90. tty

    Att det var något skumt på gång insåg man ju direkt när det började pratas om hur farliga biverkningar HCQ hade.

    Jag har vistats rätt mycket i malariaområden och gått på HCQ långa perioder. Inga problem, och aldrig någon varning om biverkningar från sjukvården. Den enda, och väl kända, biverkan av betydelse är att synskärpan kan påverkas vid långvarigt bruk, typ flera år. Och den effekten går lyckligtvis tillbaka när man slutar ta HCQ.

    När det gäller andra malariamedel som t ex lariam/meflokin varnas man däremot för biverkningar. På goda grunder. Jag har själv klarat mig, men jag har sett otrevliga fall.

  91. Lars-Eric Bjerke

    #86 Sten Kaijser,

    Tack för de vänliga orden. Jag skall då, före Barcelonas match mot RC Celta i kväll, drista mig till att som argument använda ett blogginlägg från 2013 av Lennart Bengtsson. https://klimatupplysningen.se/gastinlagg-av-lennart-bengtsson/#comments

    I blogginlägget beskriver han kolcykeln och skriver:
    ”Det råder därför ingen tveksamhet att ökningen av koldioxid i atmosfären i dominerande grad är av fossilt ursprung. De naturliga utsläppen av fossil koldioxid från vulkaner och liknande är också små jämfört med de antropogena utsläppen.”

  92. #56 Ann L-H
    Jo, nu har jag läst länken. Många ord, jag hade inte läst om du inte bett mig. Tyckte att det räckte med #54 Karl-Erik Tallmos översikt som ju landade i ”the jury is still out”. Doidge driver tre teser, 1. HCQ kan vara (är troligen) bra- rätt använd. 2.Mörka krafter vill undertrycka det. 3. Krav på viss design, randomiserad, dubbelblind osv kan vara missriktat, ibland kontraproduktivt. Tja, kanske det. Jag har ingen allvarlig invändning mot nån tes, vi får väl vänta och se.

  93. Daniel+Wiklund

    Det är tydligen nån slags värdering av dom som kommenterar här. Somliga behövs mer än andra. Vems ord ska väga tyngst. Jag hoppas att det finns plats även för dom som inte disputerat. Jag läste en recension i Aftonbladet av Brunos bok ”Askonsdagsmåltiden” för drygt 20 år sen. Lånade den på LTU, har lånat den flera ggr. Och flera böcker av Galilei. Och Mullis bok, och ”Ett satans år” osv osv. Intresserade mig speciellt för nödåren, han ju träffa min farfar som föddes under den senaste klimatkrisen i Sverige. 28/6 1866 i en by utanför Piteå. Är lite skeptisk till dom som pratar om att det är klimatkris nu. Vände mig till den här bloggen för 12 år sen för att få information som inte fanns (finns inte nu heller) i media. Den har verkligen varit ett ljus i klimatmörkret. Jag är medveten om att jag är en amatör jämfört med många här. Men hoppas att det finns plats för såna också. Jag har ju en erfarenhet som nog dom flesta här saknar. Jag tillhörde den yttersta vänstern från 68 till dess att jag och min fru blev uteslutna ur SKP 1978, vi hade brutit flagrant mot partistadgarna, och vägrade ta avstånd från Sture Ring, en av grundarna av KFML. Vi var väldigt enögda i SKP, (nästan som Knutby sekten, fast vi ansåg att religionen var ett opium för folket) några finns ju fortfarande kvar, men nu tillhör dom makten. Känner igen takterna. Vi försvarade ju DDR och Stalin. Guidade en professor frånn USA några dagar i Luleå, han var med i FN-s miljökonferens i Stockholm 1972, tillhörde också yttersta vänstern. Annars så brydde sig inte SKP om klimatet.

  94. Simon

    Det är ju det som är så härligt med den här sidan. Att det finns plats för alla olika åsikter och att dessa kan diskuteras. Hur roligt skulle det vara att leva i en likriktad värld där alla förväntas tycka likadant, lyssna på samma musik, köra likadana bilar och läsa samma böcker…dvs att vi ska vara lydiga medborgare som säger ja amen till allt politiker och MSM matar oss med och där det inte finns plats för eget tänkande och kreativitet.

  95. #88 Sten Kaijser”

    ”Jag undviker helt att tala om konspirationer eller konspirationsteorier, helt enkelt för att jag anser att alla konspirationsteorier är felaktiga — de förutsätter en mastermind av den sort som bara förekomer på vita duken.”

    Är det verkligen så att alla konspirationsteorier är fantasier?

    Jag minns mycket väl hur det lät i Frankrike 1993-94. Då talades det en hel del om konspirationsteorier. Ett antal foliehattar hade lyssnat till Radio Mille Collines och påstod att hutubefolkningen planerade folkmord på tutsistammen. Vilka idioter, självklart avsågs med slagordet ”utrota kackelackorna” just det och inget annat.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_T%C3%A9l%C3%A9vision_Libre_des_Mille_Collines

  96. Lars Mellblom #95

    Om du vill kalla hetsandet som ledde fram till folkmordet för en konspiration, så har du naturligtvis rätt.

    Hutuledarna hade eggat upp ”de sina” så att det räckte med en tändande gnista för att få igång ett besinningslöst mördande

    men oavsett vad du eller jag skriver så är naturligtvis en god regel när det handlar om”icke väldefinierade begrepp som olika individer kan har olika uppfattningar om vad de innebär”

    att aldrig säga aldrig (och att aldrig säga alltid) : )

  97. Sten, du skriver #88 till Lars-Erik B om matematiker och annat folk. ”Jag håller med dig när det gäller en del av dina invändningar, men jag är ju matematiker och då är det enbart argumenten som spelar roll. Om ett argument framförs på en blogg eller i en peer-reviewad artikel är oväsentligt.”
    Sten, det här blev väldigt konstigt. Det finns tydligen matematiker och därmed annat folk i din värld. Hur resonerar annat folk?? Vad menar du?

  98. Simon

    Matematik är den enda sanna vetenskapen fick jag lära mig en gång. Lite kul sak jag kommer ihåg när jag en gång när ungarna var små skulle lära dem att räkna. Vi skottade snö och jag frågade vad en snöhög + en snöhög blir…en stor snöhög pappa fick jag till svar…jaja…vad ska man svara på det 😉

  99. Sören+G

    Såg ett TV-program på Kunskapskanalen ”Livet längs ekvatorn”. Var i stort sett OK program. Man gjorde nedslag på några platser längs ekvatorn och folket där tyckte att de hade ett behagligt liv. Lätt att skaffa mat.
    Men ett naturprogram i SVT kan ju inte sändas om det inte också innehåller klimathotsalarmism. På Kiribati påstods det att villkoren nu håller på att förändras: det märks att det blir varmare varmare påstods det, vågorna når allt högre upp på sränderna och har spolat bort hus för en familj, och saltvatten tränger in i grundvattnet. I en skola undervisades barnen om klimatförändringarna. Man listade ett antal effekter som man väntar: mer torka, mer stormar och vågor. Barnen fick också frågan vad klimatförändringarna beror på och svaret var förbrukningen av fossila bränslen i andra länder.

  100. #96 Sten Kaijser#

    Folkmordet på tutsier var mycket mer planerat än enbart sändande av propaganda. T.ex, machetes hade köpts i stora mängder, vilka delades ut till civilbefolkningen, som också tränades i att använda dem som vapen.

    Det finns ingen anledning att diskutera detaljerna här, men om inte folkmordet i Rwanda föregicks av en konspiration, vet jag inte vad.

    Sen är det väl inte konspirationerna i sig, eller vad som kallas så, som är problemet, utan att kritiker av ett visst projekt, av projektets försvarare kallas konspirationsteoretiker, i stil med rasist, i avsikt att tysta kritiken och den som kritiserar, utan att behöva presentera egna sakargument.

  101. Lars-Eric Bjerke

    #96 Sten K.
    Är det inte så att inom matematiken finns sant eller icke sant baserat på de axiom man har postulerat. Inom naturvetenskapen finns teorier, som kan anses vara de bästa beskrivningarna av verkligheten, tills någon har motbevisat dem med mätningar.
    I praktiken måste man ju ändå ofta använda sig av begreppen rätt eller fel inom ingenjörsvetenskapen eller meteorologin, alternativt använda sannolikhetsbegrepp.
    I AR 4 använde IPCC t.ex. att sannolikheten för en sannolikhetsfunktion hade en viss fördelning, vilket jag ogillade, men där Olle Häggström på CTH hade motsatt åsikt.(Dokumenterat på Uppsalainitiativet.) Jag är dock inte matematiker utan har bara studerat sannolikhetslära för Lennart Råde någon termin.

  102. Lars-Eric Bjerke

    Sten K.
    Apropå IPCC´s sannolikhetsbegrepp i AR4 vore det intressant, om du har tid och lust, att läsa Box TS.1: Treatment of Uncertainties in the Working Group I Assessment, på sidorna 21 och 22 i AR4.
    https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ar4-wg1-ts-1.pdf
    Jag tvivlar på att det är matematiskt korrekt att behandla sannolikheter så som de beskriver.

  103. Lars Cornell

    Om inte konspirationer finns, då finns inte heller Romklubben. Den klubben är klimathotets ursprung med svensken Anders Wijkman som nuvarande ordförande och Johan Rockström och Erika Bjerström som främste supportrar.

    – Skrämda människor slutar att vara källkritiska och blir då politiskt lättledda.
    – Om vi inte förebådar katastrofer kommer ingen att lyssna. / Sir John Houghton, förste ordförande i IPCC.
    – I sökandet efter en gemensam fiende som skulle kunna förena oss kom vi upp med idén att hotet om global uppvärmning vore en lämplig metod. / Alexander King, ordförande i Romklubben.

    Som vid all krigföring är den massmediala makten viktig. Paul Watson, en av Greenpeace grundare beskriver det så här,
    – Det spelar ingen roll vad som är sant, det är bara vad folk tror är sant som har betydelse.

    Den legendariske miljökämpen Patrick Moore som är en av Greenpeace grundare tar bladet från munnen och säger, “Global uppvärmning är historiens största bluff iscensatt av köpta och korrupta experter”.
    Patrick Moore är ju inte vem som helst.

    Därför har jag svårt att hålla med om att konspirationer inte finns.

    – – – – – – –

    Många dömer och bedömer IPCC, även i denna tråd. Men IPCC har många ansikten och jag frågar, vilket IPCC?

    – Det IPCC som gav ut AR4 och AR5 som är vetenskapligt mycket tunga och som i de flesta avseenden har åsiktsgemenskap med Clintel.org och Klimatupplysningen.se ? Skillnaden är kritik mot klimatmodellerna som överdriver koldioxidens styrka TCR, men jag tycker att flertalet ändå ligger inom konfidensintervallet TCR= 1,0 – 2,5. Medianvärdet är TCR=1,6. SMHI har tidigare använt TCR=1,8 ((1+2,5)/2=1,75). De har ändrat till TCR=2,4 vilket innebär att SMHIs klimatmodell nu är ännu mer fel än tidigare.

    – Det IPCC som gav ut SPM och underlaget för Parisöverenskommelsen SR15? Där finns länkar till vetenskap i AR5, men slutsatserna är helt politiska och stämmer inte överens med mångas uppfattning däribland min och D. Trump.

    När FN-chefen hade kysst Greta på hand och flög till Madrid och dundrade på med sakar som strider mot det som står i AR5, för vilket IPCC var han då representant? Se sid 8 i,
    http://www.tjust.com/2020/klimat/202005-ost.pdf

  104. Hej Lars E B o Lars C

    Jag tror att om vi ska komma längre så måste vi klargöra exakt vad vi menar med en konspiration. Som jag sett begreppet så ingår det ett visst hemlighetsmakeri i konspirationsbegreppet.

    En öppen propaganda ser inte jag som en konspiration. Jag tror att det kan vara min uppfattning som är ”undantaget”. De exempel som ni tar upp handlar alltså om ”öppen information” där de som anar ett allvarligt hot i det som sägs eller skrivs påstås tro på konspirationsteorier.

    Jag tror alltså att den huvudsakliga anledningen till era invändningar är att ni har en ”vidare uppfattning om vad en konspiration kan vara än vad jag har”. (Jag kanska ska ändra uppfattning : )

  105. Lars-Eric B #101

    ”I princip” är sanningar i matematiken av formen

    ”om vi antar att A är sant så är också B sant”.

    Nu finns det naturligtvis påståenden som vi uppfattar som absoluta sanningar, sådan som ”det finns oändligt många primtal”. (Det enda knepiga med det påståendet är om det överhuvudtaget finns en verklig oändlighet — Euklides påstod bara att vilket tal vi än anger så finns det fler primtal än så.)

  106. Lars Cornell

    # 105
    (A och B) Det finns fler tal än primtal.

  107. Lars Cornell

    # 105 (A och B)
    Vilket tal vi än anger så finns det fler primtal än så./Euklides
    Det finns fler tal än primtal./Cornell

  108. Lars-Eric B #102

    Intressant läsning. Mitt svar är ”snabbt” d.v.s. att läser jag tre gånger till och kompletterar så kanska jag skulle svara annorlunda.

    När det gäller att fler mätningar ger säkrare resultat har jag inga egentliga invändningar. Om man däremot påstår att man har en bättre uppskattning av exempelvis jordens medeltemperatur så är jag skeptisk. Om mätpunkterna är desamma så har vi en noggrannare uppskattning om ett visst vägt medelvärde, men i vilken mening detta är jordens medeltemperatur är mer osäkert. När det handlar om ”confidence” eller ”likelihood” är det väl bara att konstatera att de ”gör vad de kan”.

    Jag får lust att avsluta med vad jag en gång hörde Sven Stolpe säga om sig själv — han sadesig ha en norsk god vän som sa
    ”när Sven siger noe drar jag genast bort 3/4, resten tar jag med den ydersta skepsis”

  109. Här lite utförligare än Sten om matematiken i annan vetenskap. Den matematiska värld de flesta ”tillämpade” och empiriska ämnen relaterar till är de reella talen i en och flera dimensioner (de komplexa talen är den tvådimensionella reella talvärlden med införd multiplikation). Det är helt fascinerande att hela denna matematiska teoretiska modellvärld kan etableras utifrån några få enkla axiom som helt enkelt stadfäster vår uppfattning om de naturliga talen. Peanos axiomsystem för de naturliga talen.

    Sen är det bara att köra. Heltalen, de rationella talen. Ingen match att konstruera. Sen de reella talen, roten ur 2, pi och sånt. Här blir det tuffare och här finns också skumma grejer men t ex med konstruktionen Cauchyföljder når vi fram.
    Alltså, det är värt att säga en gång till, med några få axiom (Peanos t ex) som bara preciserar vår uppfattning om de naturliga talen kan vi med standardlogik skapa den matematiska värld som fött teoretiska modeller för allt mellan himmel och jord. Allt! Guds hand? Peano: https://sv.wikipedia.org/wiki/Peanos_axiom

  110. Sören+G

    En konspiratiosteori tror jag är när man anför en väldigt osannolik förklaring. Egentligen kan man nog bara i efterhand avgöra om det var en konspirationsteori, nämligen om den visar sig vara falsk.

  111. Lars-Eric Bjerke

    #104 Sten K. och #110 Sören G

    Svenska akademiens ordbok innehåller ordet konspiration men inte konspirationsteori. Däremot har Wikipedia en utförlig artikel om konspirationsteori med många exempel.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Konspirationsteori

  112. Ann+Löfving-Henriksson

    I och med att The Trumps nu har testats positivt för Covid-19 kan innehållet i den här tråden komma upp i den allmänna debatten.
    Jag kan sätta en peng på att diskussion kring HCQ kommer att dyka upp om någon vecka. Vi får se. Kika på den youtube länk som Slabadang tipsade om # 14. Intervjuaren är en av Trumps närmaste rådgivare!
    Hittills verkar de som anser sig veta här i vårt träsk totalt ovetande om HCQ-debatten.

  113. tty

    #99

    Det finns bara en havnivåmätare i Kiribati och den pekar knappast på någon dramatisk höjning. Däremot visar den att havsnivån varierar flera decimeter med ENSO-cyklerna:

    https://www.psmsl.org/data/obtaining/rlr.monthly.plots/1329_high.png

    Och vad beträffar stormar så är Kiribati lyckligt lottat. Gilbertöarna ligger precis på ekvatorn dit orkaner aldrig kommer:

    https://geozoneblog.files.wordpress.com/2014/05/globalwrappedclipped.png

    Fast det innebär också att området är relativt torrt. Och man måste vara mycket försiktig med grundvattnet på en atoll, tar man för mycket kan hela ön försaltas.

    Förresten, om någon tror att ”Kiribati” är ett inhemskt namn så är det fel. Det finns inget polynesiskt namn på hela ögruppen, ”Kiribati” är ”Gilbert” med polynesiskt uttal.

  114. #112 Ann+Löfving-Henriksson#

    Det mest intressanta scenariot är om Trump inte blir sjuk eller endast lindrigt så. Han skulle då kunna berätta att han tagit HCQ profylaktiskt och därför inte insjuknat.

    Från det ögonblick Trump den 21 mars tvittrade om HCQ, upphörde det att vara ett läkemedel till att bli en politisk stridsfråga.

  115. Ann+Löfving-Henriksson

    # 114 Yes!

  116. Håkan Bergman

    Andra får sina böner infriade.
    https://www.dn.se/varlden/jag-hoppades-att-trump-skulle-fa-viruset/
    Hon kanske skulle lära sig hur man tar på och hanterar ett munskydd. Kläddesignern längre ner ska vi inte tala om, en bandana som man drar upp och ner är säkert bekvämt men nåt skydd lär den inte erbjuda, snarare tvärtom.

  117. Simon

    #116 Håkan B

    Visst är det lite symptomatiskt ändå att det verkar som att en övervägande del av folk som står till babords sida politiskt mer ofta än folk som står på styrbords sida tycks önska livet ur de man inte sympatiserar med politiskt. Visst, jag kan erkänna att jag önskar miljöpartiets företrädare åt pipsvängen men jag önskar definitivt inte livet ur dem eller ens att de får så mycket som en vanlig förkylning. Möjligen lite mindre klimatångest då men det är allt.

  118. mattias

    #112
    Intressant att se vilken behandling som Trump får. Enligt DN har han fått lite av varje: Remdesivir och en experimentell antikropp Regn-Cov2 samt zink, D-vitamin, Melatonin, Famotidin och Aspirin. HCQ nämns inte.

    Det är intressant att han får zink och D-vitamin som inte nämns särskilt ofta att det kan vara bra att komplettera med för vanliga medborgare – billigt och utan större biverkningar.

  119. Ann+Löfving-Henriksson

    # 118
    Man får väl lita på informationen tills vidare och hoppas på det bästa utfallet.

  120. Kl 18:00 CET. Senaste nytt om Trump:

    ”He’s in exceptionally good spirits, Conley said. The President has been fever free for over 24 hours. We remain cautiously optimistic, but he’s doing great.

    At this time, the team and I are extremely happy with the progress the President has made. Thursday he had a mild cough and some nasal congestion, fatigue, all of which are now resolving and improving, he continued.”

  121. Ann+Löfving-Henriksson

    # 120 Lars Tack! Goda nyheter👍