Brev till tomten

Saxat ur The Huffington Post.
***
December 23, 2010
Dear Santa Claus,
I am writing out of concern, because you may have to move from the North Pole due to the dramatic melting of Arctic sea ice. The Navy’s chief oceanographer says that by the summer of 2020 the North Pole may not have summer ice and other scientists project that an ice-free Arctic is possible as soon as 2012!
Scientists overwhelmingly agree that polar ice is melting because of greenhouse gas pollution and I am working hard to reduce these emissions. But there is probably nothing we can do in time to save the North Pole. I am worried about your safety and your ability to deliver billions of Christmas gifts if the ice cap on the North Pole no longer stays frozen all year. What will happen to your house, your workshop, the elves’ houses and your reindeer barns?
I want you to know that if you want to relocate to the beautiful state of New Jersey, I would be proud to assist you. But given the climate you are accustomed to, I will understand if you would like to relocate to the South Pole. Just be sure not to move to the Antarctic Peninsula or West Antarctic ice sheet, areas that are also experiencing rapid ice melt.
Please know that I will work to mobilize the U.S. federal government to assist when you relocate. I am sure we can both agree that on a warming planet, we need to do all we can to save Christmas.
Sincerely,
Robert Menendez
U.S. Senator
***
Tror man på tomten så…

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. fogge

    Tomtens existens är lika trolig som AGW.
    Men, En God Jul på er allihopa! 😉

  2. Labbibia

    Senator Robert Menendez….
    Har han tomtar på loftet?

  3. Gunnar Strandell

    Tomten behöver inte vara orolig.
    Jag har ett barnbarn som vill att hans pappa ska bygga om vinden så att tomten kan ha sina renar där och bo hos dem.

  4. tty

  5. skogsmannen

    Det finns nog minst en Peter Pedersen (han med vindkraftverket på motorhuven) i varje parlament.
    Man påminns om att i priset för en demokrati ingår att betala för ett (förhoppningsvis) mindre antal representanter som intellektuellt sett  är oförmögna att ta några politiska beslut över huvud taget som skulle kunna  leda landet framåt.
    Så jobba på nu och betala din skatt, den gör säkert nytta!
    God Jul till er alla!

  6. Lena Krantz

    tty
    Ha ha..det var ett roligt svar.
    Julgröten är uppäten och klapparna redan öppnade, nu skall jag snart åka till hela tjocka släkten för att äta julbord. Mitt bidrag är köttbullar och sillsallad, stod hela kvällen igår och stekte och hackade.
    God Jul på er alla och härda ut, snart är cirkusen slut och clownerna har tagit av sig sina röda näsor.
    😈

  7. bom


    Du pekar på vårt största problem för vi har 349 stycken sådana där på Helgeandsholmen. Partierna nominerar och vi får inte ens stryka de värsta längre. Ibland öppnar dom käften och undanröjer varje tvivel om enfald och bristfälliga kunskaper. Peter Pedersen är ett. Karin Svensson Schmidt med sitt friska förslag om dubbdäcksförbud i alla tätorter ett annat. Jag visste inte att hon var miljöpartiets trafiksakkunnige också och stod som mamma till idiotupplägget att bygga om E4 till höghastighetstågbana. Nu kryssades hon ju bort men har ändå inte den goda smaken att hålla limpsaxen stängd. Det första stället som borde få inträda i Littmarckska eran är Riksdagen. Automatisera knapptryckningen och ge de 349 robotarna ett slumpprogram för vi kan ju tydligtvis inte som nu låta partiledarna bestämma knappfärg – dessutom går ju roboten Ohly hellre på julmarknaden än han trycker knapp. Blev Per Svedberg (kn…a, kn…a för fan) omvald förresten? God Jul!

  8. skogsmannen

    bom #7!
    Nu tar du väl i ändå. Om du räknade upp en 30-40 stolpskott skulle jag nog kunna hålla med, men 349 är väl å ta i.
    Eller är jag naiv?

  9. Kent Forssgren

    Ingvar. Det är alltså inte konstigare än så här. Game, set and match!
    A significant new finding is that portions of the more energetic ultraviolet region of the solar spectrum increased by almost 50% over the 400 years since the Maunder minimum  This is highly significant because the UV portion of the solar spectrum is the most important for heating of the oceans due to the greatest penetration beyond the surface and highest energy levels. Solar UV is capable of penetrating the ocean to depths of several meters to cause ocean heating. whereas long wave infrared emission from “greenhouse gases” or the sun is only capable of penetrating the ocean surface a few microns with all energy lost to the phase change of evaporation with no net heating of the ocean. Solar UV irradiance also “exerts control over chemical and physical processes in the Earth’s upper atmosphere” such as ozone levels. 
    Obs, peer-reciewed!
    Ingvar två kanonlänkar du kom med. Så vitt jag förstår. Men jag är ju ingen klimatforskare. Fast jag undra om inte många på Maggies blogg är väl så kvalificerade jämfört med en viss kategori; 2500 stycken var dom visst.

    http://hockeyschtick.blogspot.com/2010/12/new-paper-solar-uv-activity-increased.html
    http://www.agu.org/pubs/crossref/2010/2010JA015431.shtml
     

  10. bom

    Nä Skogsmannen Du är inte naiv. Vi har bara sådär fyra stycken med det lytet som uppträder regelmässigt  å denna blogg. Du kanske dock är optimist med Dina 40. Huvudfelet ät tycker jag nog att de är partivalda. 349 karaktärslösa lydiga knapptryckare som sätter sitt eget bästa före folkets dito. Politiken fungerar tycker jag bättre både i Finland, Damnark och möjligen om än tveksamt Norge.

  11. Kent #11
    >Game, set and match!

    Skulle man kunna säg a:-)

    Jag är inte heller klimatfoskare.  Elektroingenjör och longtime programmer.  Som någon citerade här tror jag:
    ”If you don’t do your own thinking, others will do the thinking for you – it’s called fascism”
    — Jacque Fresco
    Så på min site har jag 35 länkar som jag kollar oregelbundet
    Bra med länken till originaldokumentet!
     

  12. Labbibia

    Ingvar E # 10
    Hahaha……tack! Underbar, skrattade så tårarna rann!
    Snart bbär det av till den traditionella julmiddagen med släkten. Undrar om vi ska välja samma färdmedel som de i filmen?
    God Jul!

  13. Bim

    Det är jag som är tomten…bara så ni vet.
    Här kommer ett par presenter från den tiden när jazzen betydde spelglädje, allså innan den kallnade och blev cool och tråkig.
    Så här finns det CO2 i stora högar.
    http://www.youtube.com/watch?v=I095O7oDwpQ
     
    http://www.youtube.com/watch?v=j3me9-r6LZQ

  14. Bim

    Ingvar!
    Min gamla idol, Buddy Rich. Men han fuskar för han har en motor i vänsternäven. 😀

  15. Bertel

    Ingvar E # 10
    Otroligt fyndigt och hysteriskt roligt.  🙂

  16. Bim!
    Såg en instruktionsfilm på Youtube om hur man gör en enhands-virvel.  En kombination av vrist och fingerrörelser. Och det var Buddy som kom upp med den.

  17. SasjaL

    Ingvar! Skulle vara intressant att se hur det gick till … 😉
    (http://sv.wikipedia.org/wiki/Vrist)

  18. trumtomte

    Bim #16
    Neil Pearts hyllning till Buddy Rich går inte av för hackor:
    http://www.youtube.com/watch?v=47yxLg2RyXM&feature=related
    Trummisen Neil Peart är oxå en fin allegorisk lyriker:
    (Här diktar han om hur lönnarna bestämde sig för att tiden var kommen för lite socialism för att försäkra sig om en “rättvis andel” solljus från framgångsrika ekar.)
    “So the maples formed a union and demanded equal rights.
    The oaks are just too greedy, we will make them give us light.
    Now there’s no more oak oppression, for they passed a noble law,
    and the trees are all kept equal by hatchet, axe, and saw.”
    Min reflektion:
    I en liknelse till AGW-politiken kunde man kväva trädens tillväxt smärtfriare med CO2-ransonering istället för att omständligt hugga ned dem. 🙂
     

  19. trumtomten

    prövar igen
    Ingvar E #16
     
    Neil Pearts hyllning till Buddy Rich:
     
    http://www.youtube.com/watch?v=47yxLg2RyXM&feature=related

  20. skogsmannen

    Bom #12!
    Karaktärslösa eller med en brist på integritet, civilkurage öch med ett utpräglat behov av att vara politiskt korrekt är väl kanske det som kännetecknar våra  politiker idag.
    Med den tredje makten som ursinningslöst besprutar alla befintliga (och ibland obefintliga) eldhärdar med bensin för att skapa ett scoop, uppstår ingen kritisk granskning eller konstruktiv kritik. Denna taktik synes dock vara den enda  fungerande i dag pga att förmågan till kritisk granskning försvann från journalistkåren i ett sötsliskigt rökmoln på 60-70 talet.
    Kanske därför som AGW fått sådant genomslag och fortfarande biter sig fast.
    Men, som sagt, vi har de politiker vi förtjänar!

  21. Gunnar Strandell

    Bom #7
    Jag tycker du tar i för hårt mot våra riksdagsmän och kvinnor.
    I grunden gör de sitt bästa för att skapa ett bra samhälle. Men olika “think tanks” och lobbyorganisationer gör sitt bästa för att ge dem en skev bild av verkligheten. En sådan är “The Climate Scam”  som vi behandlar på den här bloggen.
    Slabadangs grävande i strukturer och sammanhang som gör överdrifterna möjliga når säker fram så  småningom, inte minst genom det mustiga språk han använder. Torrare diskussioner med referenser ger möjlighet för djupare studier för den som har tid.
    Tids nog kommer politiker att få insikt och kanske se möjliga samband mellan sin egen miljöpolitik och framgångarna både för Sverigedemokraterna och de gröna.
    Till sist är det väl så att din åsikt om dubbdäck väl bara gäller för dej och din bil. Jag har gjort ett annat val som passar utmärkt till mina körförhållanden. Men jag vill inte associeras med “stolpskott” för det.

  22. ThomasJ

  23. Labbibia

    Gunnar S
    Helt ok så länge du inte försöker få andra att välja dubbfritt…..

  24. Labbibia

    Thomas J
    God Jul på dig din gamle hummerfeskare! 😉

  25. ThomasJ

    Labbibia #27: Dito, ex hummer… 😀
    Mvh/TJ

  26. Olaus Petri

    TJ, såg skylten om dubbfritt när jag körde på Hornsgatan. Brrrrr… 😉
     
    God fortsättning på dig!

  27. ThomasJ

    O.P. #29: Dito fortsätt. Planer för 22 januari?
    Önskar du hummer till nyår så hör du av dig, ok?
    Mvh/TJ

  28. Olaus Petri

    Räknar med att bjuda dig på en öl den 22:e. Kommer att jobba i Stockholm dagarna innan. När åker du upp?
     
    Vad ligger hummern på nu? 400?

  29. Kent Forssgren

    Gunnar. Håller med dig om lobbyn. Men kan inte våra riksdagsledamöter försöka själva titta ut, i verkligheten. Måste andra beskriva den för dom?
    Beträffande din utsaga”en skev bild av verkligheten. En sådan är ”The Climate Scam”. Många av som deltar här på Maggies blogg är intresserade av verkligheten. Då vore det intressant om du kan förmedla till oss din oskeva bild av verkligheten.  Tids nog kommer politiker att få insikt och kanske se möjliga samband mellan sin egen miljöpolitik och framgångarna både för Sverigedemokraterna och de gröna.
    Jag håller med dig här också, om tidsaspekten. Men under din ”tids nog” så står verklighetens tid inte still. Är du t.ex. medveten om alla negativa konsekvenser av vindsnurrorna? Alla villaägare är det i alla fall. Räkningen kommer en gång i månaden.
    samband mellan sin egen miljöpolitik och framgångarna både för Sverigedemokraterna och de gröna.
    Intressant teori. Utveckla den gärna. Sambandet mellan miljöpolitik och Sverigedemokraterna. Vi är vetgiriga. Borde vara svårt med slutsatser av Sverigedemokraternas miljöpolitik. Dom har inte hunnit påverka miljöpolitiken särskilt mycket på tre månader.

  30. Labbibia

    ThomasJ
    Kommer du den 22:a?

  31. Labbibia

    Olaus P
    Svensk hummer ca 600 spänn kilot…

  32. trumtomten #22
    Härligt!!!
    SPELA trummor!

  33. Gunnar Strandell

    Labbibia #26
    Däcksvalet är naturligtvis fritt, även om jag kan berätta varför mitt val är dubbfritt för den som vill höra på. Andra får gärna köra min bil för att få lite egen erfarenhet.
    Jag reagerar på att det blir en värderingsfråga och jag vill gärna tolka din kommentar som “stolpe ut” och att vi kan fortsätta en meningsfull diskussion i många andra frågor.
    Trevlig Helg!

  34. skogsmannen

    Gunnar Strandell #24.
    Jag tycker också att bom i #7 var lite onyanserad, men det var faktiskt jag som använde uttrycket “stolpskott” och då  i sammanhanget med politiker som inte förstår varför man inte man kan driva en bil med hjälp av ett vindkraftverk på motorhuven.
    PS. Själv kör jag dubbfritt på min pickup och tycker att det fungerar ok även vid körning på illa plogade skogsvägar. Har för övrigt dragit upp en SUV och en XC70 ur diket efter avåkning på vinterväg denna vecka, så visst funkar det med dubbfrittäven under svårare förhållanden. Tilläggas bör att bilen är utrustad med inkopplingsbar 4-hjulsdrift och diffspärr. DS.
    PPS. Har ingen färdig åsikt gällande vad som är lämpligast för “Svensson” gällande dubbat/dubbfritt som kör omkring med “trasig drivlina”” (2-hjulsdrift). Jag hoppas dock få fortsätta att göra mina egn val i frågan. DDS.

  35. SajsaL
    Försäkta  🙂
    Inne i engelskan  Wrist  = Handled,  Ankle = vrist

  36. Rosenhane

    OP,
     
    att köra på Hornsgatan kvart i tio på julaftonskvällen  vittnar om en både dubb – och nubbfri julafton?
     
    I alla fall, skål och god jul, med eller utan alkohol! 😉
     
     

  37. Kent Forssgren

    Skogsmannen # 37. Fyrhjulsdrift och difflås är oslagbart för drift framåt i halt underlag. Antispinn för att minska risken för ofrivillig sladd. Dubbar till bra hjälp när man skall stanna.

  38. Olaus Petri

    Rosenhane, den var dubbfri kl. 14, men inte nubbfri när jag tog mig hem bussledes.
     
    Var på mycket gott humör, som det heter. Ingen dyskrasi här inte! 😉

  39. skogsmannen

    Kent #40!
    Jajamensan, men glöm inte fartanpassningen.

  40. Gunnar Strandell

    Kent Forssgren #32
    Jag ber om ursäkt, för jag såg inte hur texten och mina apostrofer går att tolka.
    Jag menar att våra politiker har utsatts, med eller utan vilja, för ett klimatbedrägeri, The Climate Scam.
    För att upplysa dem och allmänheten om detta har Maggie skapat en blogg som heter “The Climate Scam”,
    Bloggen ger öppen debatt, diskussion, synpunkter och 
    referenser till fakta som ger stöd för en annan tolkning än den som serveras uppifrån.
    Genom att följa bloggen i ett par år har jag lärt mig att det finns anledning att lyssna till rumpnissarna som envist frågar: “voffor då då, voffor gör det på detta viset?
    Astrid Lindgren hade förmåga att beskriva den svenska folksjälen och den här bloggen är fylld av rumpnissar.
    Några av dem sitter i riksdagen.
    Under sommaren 2010 dök det då och då upp frågor om vilket parti rumpnissarna bör rösta på,  men ingen pekade ut något pålitligt riksdagsparti.
    Tydligen fördes liknande diskussioner på gräsrotsnivå inom fackförbunden, med liknande resultat.
    Polarisering i valspurten ledde till att de som bytte parti valde mellan stabilitet och trovärdighet eller något nytt och oprövat.

  41. Bertel

    Labbibia # 33
    ThomasJ,s medverkan är mig angeläget och “räknar”(personlig önskan) med att han kommer, (sovplats erbjuds mm) och hoppas. att ni som har möjlighet/utrymme att härbargera  långväga individer, kan vara behjälpliga  med ev övrrnattning!
    God fortsättning på Julafton Labibian.  🙂

  42. Bim

    Ingvar E # 35
    Spela trummor? Det gjorde jag som ung… i en lägenhet på tredje våningen.
    Grannarna under kom upp och sa: Vi vet inte vad du gör, men du måste sluta.
     Så det gällde att skaffa en lokal. Sedan bankade jag i några år tills jag träffade en tjej som jag gifte mig med, och då förvandlades trumminvesteringen till en TV. En jäkla dålig affär. 😀 Inte tjejen, naturligtvis, hon finns kvar. Men för ett tag sedan var jag och köpte lister till våra fönster och fick se att de sålde 8 mm rundstav. Då blev frestelsen för stor. Jag köpte en meter och snidade mig ett par trumstockar. Exakt 40,5 cm långa med lagom smal hals så de studsar skönt. Denna gången är det nog jag som åker ut. 🙁 
    Så akta er!

  43. Labbibia

    Gunnar S
    Hmmm…
    Säger så här:
    För den som verkligen kan köra bil är dubbat eller odubbat en akademisk fråga. För övriga är däcksvalet faktiskt en fråga om överlevnad……

  44. Gunnar Strandell

    Skogsmannen #37
    Vi är helt överens om att Svensson bör få välja däck själv och att fyrhjulsdrift har stora fördelar på halt underlag. Mitt senaste år med VW Tiguan har visat att Haldex-systemet fungerar utmärkt sedan man valt att alltid ha lite drivning på bakhjulen. Rycket som tidigare fanns vid inkopplingen har försvunnit.
    När det gäller Peter Pedersen är jag ambivalent.
    Det är klart att det inte är någon vits med att alltid öka luftmotståndet för att lagra energi, men det går att köra billigare om man kan utjämna topografin, backe upp och backe ned med ett energilager. Så gör ju Toyota Prius och en teknik med vindgenerator kan ju användas på samma sätt.
    Men jag tycker att det är bra om våra riksdagsmän tänker själva och hoppas att de har tillräckligt mycket rumpnisse i sig för att få fram svar som både innehåller sanningar och konsekvenser för de alternativ de måste besluta om. 

  45. Gunnar Strandell

    Labbibia #46
    Det pågår en undersökning om halkolyckor i Sverige där man också tittar på däcken. Preliminära resultat från första året visade att slitna däck är sämre än nya. 
    Det normala med forskning är att man faktiskt stadfäster det uppenbara, så vi har kommit en bit på väg.
    Framtiden är som alltid spännande.

  46. skogsmannen

    Gunnar S!
    Att med ett svänghjul (eller motsv) att lagra energin vid inbromsningar fungerar teoretiskt (och kan kanske även i praktiken betala sig).
    Men må vara att vi inte kan kräva av en politiker att denne inte kan genomskåda hur teknik fungerar, men skall man driva ett land framåt genom att sitta i riksdagen borde man åtminstone förstå vad som är rimligt eller ej. Perpetuum mobile är ej en rimlig väg framåt, det borde en person i riksdagen förstå.

  47. Bertel

    skogsmannen # 49
    “Att med ett svänghjul (eller motsv) att lagra energin vid inbromsningar fungerar teoretiskt (och kan kanske även i praktiken betala sig)” men till riksdagsmannens försvar, vill jag påpeka, att perpetuum mobilmanick finnes.Det är bara att luta bakåt och njuta.  🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=Hccf-8BYaDg  

  48. skogsmannen

    Bertel!
    Aha, det var kanske därifrån han fick sin inspiration.
    Jag skulle inte bli helt förvånad……………

  49. ThomasJ

    O.P. m.fl.: Hummer, svensk, livligt levande är tillgänglig á 400:-/kg, leverans fritt sjöboden. Call: 0766-191 033.
    Fortsättning => God önskas!  😀
    Mvh/TJ

  50. ThomasJ

    Labbibia #33: Tror bestämt att det blir ett besök i Tjockhult den 22/1/2011. Försöker få ihop ett ‘gäng’ härifrån att fylla bilen.
    Most thankful till Bertel för hans erbjudande till övernattning!
    Working on it!  😀
    Mvh/TJ

  51. ThomasJ

    Gunnar S.#43: Du slår en fem-etta i spikhuvudet:
    “Jag menar att våra politiker har utsatts, med eller utan vilja, för ett klimatbedrägeri, The Climate Scam. ”

    Har försökt klargöra för div. ‘potentater’ inom Alliansen att det är ohållbart att tro på ett fortsatt regeringsinnehav byggt på en sådan bluff som The Climate Scam.
    Yet to no avail though!  🙁
    (Det är ungefär som att kasta vatten på en teflonbelagd gås…  😉  )
    Mvh/TJ

  52. ThomasJ

    Forts. #54: Miljötalibanerna i Tyskland räknar nu ~ 23% i opinionen, här närmar sig dessa ~ 10%, ökande främst bland yngre/kvinnliga väljare. Ponera att liknande förhållande här som i Tyskland!!! Ph**n, asså! MP nästan lika stort som S:eriet! Alliansen med Fredrik & supernollorna Arkelsten, Olofsson, Carlgren… med många väldigt, många fler nyttiga idioter i spetsen cementerar NOMENKLATURAN som i sig, per se, utgör och ÄR detta samhälles mest letala komponent.
    Hur ändra?  😉 
    Mvh/TJ 

  53. pekke

  54. Kent Forssgren

    Gunnar # 47
    Intressant det du nämner med ökad kraft på bakhjulen.
    När de första 4-hulsdrivna Audi kom, körde många av vägen. Audi hade då lika kraftfördelning på fram och bakaxel.
    Detta är nu ändrat och varierar runt en tredjedel fram och två bak. Audi var inte först med detta. Jensen FF, var den första personbilen med differentierad 4-hjulsdrift + låsningsfria bromsar. Kom 1966! Bilindustrins teknikutveckling går inte fort. Har själv haft nöjet att äga en av de 316 som tillverkades. FF står för Ferguson Fourwheel. Utvecklades för deras traktorer vilka hade olika storlek på fram och bakhjulen.
    I dag kör jag Range Rover, den sjunde i ordningen. Den har tyvärr fördelning fifty fifty. Då blir kurvegenskapen som för en framjulsdriven bil. Den vill gå rakt fram. Så en varning, sänk farten på i synnerhet kurviga och snöiga vägar med denna typ av drivning.

  55. Jan

    Politik handlar om att vinna val, inte att fatta kloka beslut. Och i klimatfrågan har Alliansen satsat på triangulering.
    Genom att vara klimatalarmistisk ser man en möjlighet att få klimatoroade marginalväljare att rösta på något Alliansparti. De Alliansväljare som ogillar det klimatalarmistiska ställningstagandet räknar man ändå med att få behålla eftersom de inte har något mindre klimatalarmistiskt alternativ.

  56. Hade en Ford Sierra XR4i ett tag.  3 liters v6:a,  4-hjulsdrift 40/60 tror jag.  diff bak,  diff mellan fram och bak. Egentligen en civiliserad rallybil. Att köra på stor isbana (Mälaren, Färingsö) ligga i 100 knutar, lång kurva, uppställ och styra med gasen. = hög puls!  Tyvärr var det en Ford. Fords ingenjörer är nån sorts sadister.  Finns nog inga bilar som är så dj-ga att meka med som Fordar. Både amerikanska och engelska.

  57. Peter Stilbs

    Kent #57 – sedan några år kör jag en Toyota RAV4 – – har inte kommit helt underfund med den på vinterväg. Den har någon typ av elektroniskt styrd 4-hjulsdrift som kopplar in när det “behövs”.
    En obehaglig upplevelse var en av de första somrarna när jag parkerat i ett nedförslut mot en brant strandsluttning, och ville åka därifrån via “toe and heel” – dvs med samma fot på broms och gas – utan användande av handbroms.  Jag lärde läxan – att det inte går att göra så – men det var lite pirrigt.  Finns ingen varning i instruktionsboken vad jag sett.

  58. skogsmannen

    Jan #58 
    “Politik handlar om att vinna val, inte att fatta kloka beslut.”
    Ja, det är väl det som är problemet!

  59. Kent Forssgren

  60. Labbibia

    Tacka vet jag en hederlig gammal Volvokombi med bakhjulsdrift! Man vet att den släpper bak, och kan lätt kontrollera sladden med gasen! Sk-tkul, på ren svenska!
    Framhjulsdrift är för folk som inte kan köra bil….. 😉

  61. Gunnar E

    “63”
    Tidigare framhjuldriftsfreak.
    Nu nöjd med gammal 940-kombi med nu  på vintern 10 säckar pellets (160kg) som barlast därbak. Klarar hyfsat risigt väglag. Begränsningen är mer höjden över vägbanan när det är snödrev.

  62. Peter Stilbs

    Min andra bil – en Volvo PV 544  1958 års modell – brukade fastna på plana parkeringplatser på vintern.

  63. skogsmannen

    Ursäkta Maggie!
    Känns som att jagledde in denna tråden till en bloggvariant av “Trafikmagasinet” när jag tidigare nämnde 4-hjulsdrift och diffspärrar.
    Men det verkar faktiskt finnas ett visst uppdämt behov bland grabbarna på den här bloggen att diskutera lite bilar också!

  64. skogsmannen: Du behöver inte be om ursäkt. Jag är själv tokig i bilar. Min roligaste hittills är en Subaru Impreza STI, det var grejer det…

  65. Lena Krantz

    Jag som inte ens har körkort måste erkänna att jag fattar inte ett smack av diskussionen.
    😀
    Men vad gör det…

  66. En gammal Diesel Blazer 82  med 4-hjulsdrift och justa vinterdäck  gick det bra att drulla i diket med på Färingsö (möte buss, smal väg, djupt dike).  Man fick jobba en bra stund fram och tillbaka men upp kom man. Ganska “Rå” metod att fördela kraften mellan bak och fram. En anings skillnad i utväxling.

  67. Kent Forssgren

    Peter # 65. Har hänt mig åxå. Amazon 64. Tre cm våt nysnö. Med dubbdäck! Dock 10 år gamla. Är färskvara sägs det. Skall förvaras i kylskåp! Maggie, tack för att vi inte behöver snöa in oss helt på klimatet. Klimatet verkar fixa vintervädret ganska bra utan vår hjälp.  Men, snart sätter vi fart på alla jul och laddar om. Och då skall elbolag, vindkraftsförespråkare och vissa politiker huka sig.  2011 skall en viss bubbla explodera och avslöja konspiratörerna. Eller hur? God Fortsättning Allihopa.

  68. skogsmannen

    Maggie!
    Tja, varför ska man köra något tråkigt när man kan köra något roligt?
    Egentligen helt obegripligt!

  69. skogsmannen #71
    Just så!
    Pontiac Firebird Transam Targa 82
    Pontiac Phoenix 78
    Ford Thunderbird Elite 84
    Felet med dom är att de inte finns här i Las Palmas utan i Sverige 🙁

  70. skogsmannen

    Ingvar!
    Du får väl ta en vecka i Sverige, då och då!  🙂

  71. skogsmannen.  Jo så är det.  När abstinensbesvären blir för jobbiga och det blir kramp i gasfoten.

  72. Börje S

    #71
    Det är en ekonomisk fråga för vissa, som t ex mig.
    För egen del tycker jag att det är fantastiskt att man bara genom att trycka med foten på rätt knapp i golvet kan ta sig fram utan att behöva gå. Det är därför jag gillar bilar. Mycket mer behövs inte för att jag ska bli glad, så när jag till slut bytte min Mazda 323F så fick det bli en Peugeot 207 till ett pris av 124.000 kr, prutat och klart.
     
    Den betalar jag av med 2000 spänn i månaden, och på så vis blir den min om 3 och ett halvt å f n. Det är vad min ekonomi klarar utan att jag ska behöva besöka stadens papperskorgar på jakt efter tomburkar. Problemfriare bil har jag aldrig haft. När jag hade Volvosar var det ju ett verkstadsbesök i månaden för tusan, och ett jäkla spring på skrotar efter förgasare och annat. Och snacka om att fastna i backar på landet när det var bara en aning halt.
     
    Egentligen, när jag tänker efter var Volvosarna rätt värdelösa, det var väl nationalismen i mig som gjorde att jag inte riktigt fattade den enkla sanningen. Fy fanken vad tid jag spillt till ingen nytta bara för att jag trodde att Volvosar, det är rediga grejor. Det var de ju inte alls!
     

  73. pekke

    I.E.# 59
    Ford är inte svårare än SAAB att krångla med, min Sierra -90 med 2.9 v6 var inte svår att meka med, livsfarlig när det var halt och jätterolig när man spann runt rondellerna och två raka sträck i backspegelen när man öste på !!
    Min SAAB 900 -81 var bara trevlig när jag åkte genom Härjedalens vintervägar, annars var bilen en pain in the ass !!

  74. Bertel

    ThomasJ # 53
    Tack! och ang vänskap, ny definition med  musikalisk retorik och kolla båten i bakgrunden. 

  75. Bertel

  76. skogsmannen

    Börje #75!
    Det var inte meningen att vara snobbig men faktum är att man kan få tag på en 100% roligare bil än en Volvo om man lägger på en 10-20 % på priset. Dessutom har jag samma erfarenhet som du av Volvo gällande underhållskostnaderna, så i slutänden så skiljer det inte så mycket på månadskostnaden.

  77. Peke #76
    Jamen den va rolig.
    >Ford är inte svårare än SAAB att krångla med
    Precis! Hade en SAAB en gång.  Skitbil att meka med.
    Jag är väl bortskämd med GM 69 – 82. Finns inte enklare bilar att meka med.  GM satte en ära i att inte ändra på sånt som var viktigt, typ “interface”.  Cheva smallblock kom  55 och var på 265 kubiktum. Tillverkas än idag i storleken 350 kubiktum.
    Och man kan blanda delar hej friskt mellan åren. Samma med 350 autoamatlåda. Och man kan blanda med andra växellådor. ALLT  PASSAR.
    Som Ford-folket säger.  Meka Cheva, det är ju ingen utmaning
    GM Rules!  Åtminstone upp till 82-83 nånstans.  Sen började de SUCCESSIVT byta från tum till millimeter.  Du milde så dumt!

  78. Toprunner

    Ingvar Engelbrecht #80:
     
    Ursäkta mig men efter att ha skruvat i princip alla motorer som nu levande människor skapat så finns det bara ett märke som visat var skåpet ska stå.. det stavas C-H-R-Y-S-L-E-R med alla dess undermärken. En sann njutning att se sån ingenjörskonst

  79. Toprunner. Får ta ditt ord på det. Har aldrig skruvat Chrysler.  Men min jämförelse mellan Cheva och Ford håller. Och det gäller inte bara motorer utan även chassikonstruktioner. 🙂