Fredag, och gatan är inte sopad från grus än

imgblue
Ja, ett steg i taget kanske man kan lösa världens problem? Själv minns jag från ca 1970 en Albansk gäst i 40-årsåldern vid Lunds Universitet, som stirrade i förfäran, och med ett ansikte som en fågelholk, på en stadsbuss, som framfördes av en dam i ungefär samma ålder.
Kanske var det för att det var otänkbart i Albanien att klara av det, pga avsaknad av servostyrning eller annat – vad vet jag. Men visst fick kvinnor annars jobba där…
Jag har inte så mycket i inkorgen denna vecka för denna mer lättsamma öppna tråd – dagens tema blev djurens värld – de har det mestadels lättare än vi mäniskor:
ATT00013
Men de kan ha liknande problem
ATT00004
Ja, hur skulle hundarna klara sig utan oss? De kan ju också bidra till mer effektiva diskprocedurer?
ATT00008
ATT00015
De lär sig snabbt – om de vill …
ATT00014
Men drabbas nog också av ålderskrämpor
ATT00016
Ja, gruset var det – tänk att man inte hör ett knäpp om dessa enorma dammoln, från krossat ”sandningsgrus”.  De har farit runt nu i mer än en månad. Istället yrar man hur mycket som helst om (tydligen närmast osynliga) ”hälsofarliga partiklar” som tillskrivs dubbdäcksanvändning (om någon undrar så har jag inte dubbdäck).
Det hela börjar också bli hysteriskt. Om man under vintern åkt E18 norrut från Stockholm eller i motsatt riktning har kanske någon noterat att det  fram till glesbebyggelsen vid Hägernäs varit hastighetsbegränsat till 70 – pga ”höga partikelhalter” – konstant – vare sig det regnat eller snöat eller inte.
Detta är alltså en motorvägsstäcka, med normalhastighet 100 – och jag tror knappt någon ens vågat köra så sakta som 70. Många har nog inte ens uppfattat skyltarna – de är något overkliga.
Längs samma sträcka – men på några 100 meters avstånd – går också Roslagsbanan. De som köpt villor eller lägenheter längs denna klagar nu högljutt och militant över bullret från denna järnväg som funnits i 100 år … Ja, var är logiken att flytta dit då?
Bullerplank uppförs nu i stor skala, och bekostas givetvis främst av andra.  Liksom längs den parallella E18-sträckningen.
Men våren är snart här. Jag hörde sädesärlan i går, och i ett hörn av trädgården är vitsippor på väg att slå ut. Det mesta blir nog ”normalt” till slut.
Musik ?  En dam igen kanske – inte vem som helst. För mig själv öppnades på 60-talet en helt ny värld med paret Warwick/Bacharach’s musik. Och så svårsjunget! Inte många skulle klara det.

Jo, hon var nära släkt med Whitney Houston.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lasse

    Åkte taxi -han skulle byta ruta- men först när de städat gatorna!
    Passade själv på när de sopade utanför och fyllde på grusgången-gratis och berikad med gödning!
    Hastighetsbegränsningen  norr om staden motiverades väl med att dubben sliter upp partiklar?

  2. Fantastiskt med nyinflyttade som upptäcker decennie- eller rentav sekelgamla störningsmoment. Från Östersund minns jag nyinflyttade i de gamla bostadsområdena för stamanställd personal som började gnälla om buller när JAS-planen skulle komma till Frösön. Tage G-punkt  var väl inte den skarpaste kniven i lådan, men detta hanterade han på ett förtjänstfullt sätt.
    Han konstaterade helt enkelt att var det så att bullret var så hemskt som de påstod så fick man lägga ner flottiljen. Det hördes inget mer gnäll.

  3. John Silver

    Jaså, det var därför man lade ner F4.

  4. John Silver #3
    De klarade sig den gången, men när man beslutade sig för att satsa på ett mångkulturellt 9-5 försvar med HBTq-kompetens ansågs det inte behövas så omoderna saker som flygflottiljer annat än för uppvisningsflygning då och då.

  5. Christer Löfström

    Nuclear meltdown.
    ”Ompi Aphane, dismissed the report as ”back-of-a-cigarette-packet energy modelling” produced by ”a bunch of academics sitting in a corner … ”
     
    Ovan kunde varit en beskrivning av Miljö och Energisystem vid Lunds Universitet
     
    Snart är den här. ”overall energy master plan” I Sydafrika, inte i Sverige.
    http://mg.co.za/article/2013-04-26-00-nuclear-warning-sparks-meltdown
     
     
     

  6. Gunnar Strandell

    Peter!
    Det har alltså blivit dags igen.
    Jag minns när det blev hastighetsbergänsning på E4 mellan Stockholm och Märsta/Arlanda för att spara bränsle under oljekriserna.
    Jag ser att vissa människor vill använda samma lösning oavsett vilket problemet är.
     
    Det är dags att börja kalla det vid sitt rätta namn: Pseudovetenskap och önsketänkande.

  7. Peter Stilbs

    Gunnar Strandell #6 – jo, tyvärr har Du rätt. Jag blir själv så illa berörd av hur sådant flum och PK-trams fått fäste i vårt samhälle, när man själv jobbat ett helt liv för att söka sprida kunskap och kritiskt tänkande. 

    Miljö- och energifrågor är alldeles för viktiga att förflummas som nu sker. 

  8. Gunnar Strandell

    Peter #7
    Det senaste jag lärt mig är att de som bor i stadskärnor bestämt sig för att bilar som transporterar dit mat och förnödenheter samt transporterar bort avfallet ska göra det på nätterna utan att föra oljud och släppa ut avgaser.
    I dagsläget räcker batterierna för att hålla en 2 km ljud- och luktfri zon. Sedan måste man starta dieslarna och dra på för att ladda om.
    Solidaritet och jämlikhet verkar offras när man väl skaffat lyan i centrum!

  9. Joel

    ”Det blev riktigt roligt när tidningarna samtidigt dag efter dag körde skräckrapporter om Stockholms dåliga luft.
    Dygnsmedelvärdet 50 mikrogram per kubikmeter luft har överskridits några gånger! Panik! Fasa! Experter varnar för astma, cancer och lägre lungkapacitet – oroliga föräldrar vill fly stan!
    Samtidigt är snittnivån för Kina 75 mikrogram PM2,5, ett begrepp som syftar på den farligaste typen av småpartiklar som kan gå ner i lungor och blodomlopp. I januari uppmättes i Peking över astronomiska 900 mikrogram. På ”förorenade” Hornsgatan är den 8,5. Kina har problem. Stockholm har fantastisk luft för en storstad. Men kineserna lever ändå. Förväntad medellivslängd från födsel är 75 år. Inte mycket mindre än Sveriges 82 år.”
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/varfor-bry-sig-om-tallriksmodellen_8112282.svd

  10. John Silver #3
    För en helsikes massa år sedan jobbade jag ihop ett tag med en Silver som varit pilot men var tvungen att sluta. Minns iofs inte förnamnet men John känns inte fel.
    ?

  11. John Silver

    Nä, jag är bara en flyg wannabe.

  12. John #11
    samma här  🙂

  13. Jag kan meddela att som protest mot alla miljödumheter kör jag alltid långt utöver angivna hastigheter, utom utanför skolor.
    Visst drar det mer bränsle, men det bjuder jag på eftersom det ytterligare retar upp klimattomtarna.
    Earth Hour firade jag genom att försöka köra Jönköping-Göteborg under en timme.

  14. Lasse

    #13 Du har missuppfattat verkligheten-två dummheter utjämnas inte till noll!

  15. Staffan

    Stora händelser minns vi:  Första månlandningen, Berlin-murens fall, eller ”9/11”-anfallet.
       Och nu väntar en annan stor händelse:  När karbon-halten blir 0,04% av atmosfären!
    Det är Scientific American som jämför.
       Det måste vi komma ihåg!
    http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=as-co2-concentrations-near-ominous-benchmark-daily-updates-begin
       På en website (keelingcurve.ucsd.edu) kan man följa karbonkoncentationen vid Mauna Loa-observatoriet på Hawaii.  På statistiken för senaste veckan ser man att det per timme redan varit över 400 ppm ibland!
       Det här slutar med katastrof!  Har du känt dig nere på senaste åren så vet du vad det beror på!  Karbon-förgiftning!
       Eller hur?  (Det är 28 april, och det syns ännu inte ett grönt blad här i Norrköping…)

  16. Peter Stilbs

    Staffan #15 – undrar vad koldioxidhalten är i inandningsluften när man dricker öl eller sockerdricka ? 

  17. PeterStilbs #16
    Utandningsluft är livsfarligt även utan öl eller sockerdricka. CO2-halten är svindlande 50000ppm.
    Du kan lätt förvissa dig om CAGW-effekten genom att hålla handen först ovanför och sedan nedanför den luft du andas ut.
    Använd värmeisolerande handskar för det bör bli rejält varmt undertill.

  18. Gunbo

    Staffan #15,
    ”(Det är 28 april, och det syns ännu inte ett grönt blad här i Norrköping…)”
     
    Jag kan trösta dig med att den 9 maj 1997 när min yngste son gifte sig fanns inte heller ett enda grönt blad. Det var +4C och snöblandat regn föll i brudens slöja.