Lyckan blev kort

Den 27 mars skrev jag om Bergsjöns nya stolthet – en vindsnurra på taket till ett hyreshus. Förväntningarna var stora då. 🙂 Men bara några månader senare skriver GP att vindsnurran för så mycket oväsen att grannarna inte står ut.
”När det blåser mycket låter det som om någon slår med en kastrull, säger Leticia Soto, som bor i huset. Och hennes granne Aziz Ghanavat tillägger: ”Jag var glad när de satte upp vindkraftverket. Det är bra för miljön. Jag trodde aldrig att det skulle bli så kraftigt ljud.”
Vindsnurran stör även när det inte blåser. Då kommer det ett vinande, tjutande ljud från den. Lyckan i Bergsjön blev kort. Nu kräver hyresgästerna kompensation för bullret. Och fastighetsägaren, som investerat i det lilla vidundret, får nu inte bara ökade kostnader utan dessutom mindre intäkter (lägre hyror).
(Tips från Marek.)

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Christopher E

    Välkomna till verkligheten.

  2. Björn

    Att lyckan var kortvarig var väntat. Hur kan någon med förstånd ge tillstånd till en vindsnurra på taket. Fanns byggnadstillstånd? Det är obegripligt hur dennna installation överhuvudtaget har kommit till. Hur har man värderat olycksrisken? Risk finns för nedfallande rotorblad, eller att hela snurran faller ner vid en storm eller orkan, eller att stora istappar slungas iväg under vintertid, osv.  Enligt min åsikt borde inget vindkraftverk få installeras närmre än 5 mil från närmaste bebyggelse med tanke på alla konsekvenser som landskapsförfulning, oljud, olycksrisker, oro hos befolkning, osv.

  3. Thomas

    Björn, vad tycker du om lokalisering av flygplatser med tanke på landskapsförfulning, oljud, olycksrisker, oro hos befolkning, osv?

  4. Tege Tornvall

    För att flyga behöver man flygplatser. Men man behöver inte vindsnurror på taket. El får vi ändå.
    Tege

  5. Är du medveten om at sjöfolk blir vansinniga när vågljuden rullar genom tomtankarna ? 
    Så fördi det redan finns ljudföroreningar, som bara få – men flera borde – opponerar seg emot, så kan forskarna fortfarande inte finna fog för hypotesen att tomaters träighet avsätts i ballasttankarna via en nanofilm som bildas samman med rester av vanlig light crude. Vågmönstret under transporten har nämligen en potentiell effekt som redan de norska akevittbåterna rapporterade om under stora nordiska kriget. Via monsunen från den arabiska bukten bärs molekylerna från öppna ballasttankar under luftning till förvirrade personer i västvärlden. Derför återfinns samma nanofilm på bladen i Bergsjöns nuhavarerade vindsnurra men med et inverterad elektronspinn fördi ekvatorn har korsats. 
    Dock vet vi inte hur tråighet mäts men forskarsamhället är i konsensus att föremålet bör rubbas mot en kalibrerad professorskalle. Avsätts spån från tomaten på skallen, är albedot positivt och då finns risk för en epidemisk spridning a la svininfluensan. Ang Bersjöns havari har redan modellerna predikterat ett sådant. Samman med FRA och postkodlotteriet gorde väderflickerna på TV4 en dogmatisk stimulering med sosialregional viktning med alla tillgängliga metrologkåmputtrar. Vi har glädjen att meddela att skrotpremien på 119 spenn kan avhämtas i form gratis behandling för avlägsnande av nanothomater i inreörat hos Dr Pachauri på Fatbursgatan. Vg diskret uppmöte. 

  6. arga gubben

    Flygplatser har ett positivt estetiskt egenvärde.  Faktor 4,70
    Buller: Flytta inte till Bromma om ni inte är positivt inställda till de små söta turbojet som svävar däromkring

  7. Red Hansen

    Bott vid olika flygplatser hela mitt liv, man märker inte planen om man inte vill reta sig på dom. Man ska inte flytta till tex Bromma om man inte gillar silverfåglarna. Annars perfekt placering nära passagerarna med tex Bromma och Alvik i Umeå, gångavstånd nästan, iaf lokalbuss.  T-banan skramlar på och märks mer än planen.
    Dom som satte propellermonstret på taket kan inte ha vetat mycket om sådana innan. Kan ge en intressant tankeställare till fler blåögda ivrare

  8. Iven

    Klimatalarmister tycks inte bry sig mycket om boendemiljön, när det gäller vindkraftmöllornas spridning över hela landet.
    Inte heller tycks landskapsförfulningen störa dem.

  9. arga gubben: Jag bor hellre vid en flygplats eller vid en vindkraftpark.

  10. Per

    http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article573821.ece?service=mobile

  11. UnoK

    Elling: 
    tack för lyriken! Det var vackert.
    När flera av oss lade ner den svenska vindkraften i en tidigare topic (”Det blåser kring Vindkraften”), så hade vi tydligen missat vindflöjeln på taket. 
    Men den lade tydligen ner sig själv.

  12. Gunnar Littmarck

    Super Elling du gav mig dagens hittills bästa skratt.
    I NT skriver Kaianders om hur kreativitet och humor hör ihop.
    Jag har en fördom att Anders Wijkman, Svante Axelsson och Andreas Carlgren, saknar humor.

  13. Björn

    Thomas [3]; Skillnaden är att flygplatser behövs, men däremot inte vindkraftverk.

  14. Thomas

    arga gubben, det går väl an när planen svävar. När de trillar ned utanför fönstret är det lite obehagligare.

  15. Labbibia

    Thomas
    Jag växte upp precis under inflygningsrutten till Bromma flygfält, bara någon kilometer från själva flygplatsen. Såvitt jag minns var det bara ett plan som trillade ner. Illa nog, men inget som händer ofta. Planet , ett turboprop-plan av märket Vickers Viscount (om jag inte minns fel) drabbades av nedisning, slog ner på en parkeringsplats i Spånga. Hasse Alsér, världsmästare i bordtennis var med ombord tillsammans med ytterligare ett drygt tjugotal personer. Jäkligt tragiskt.
     

  16. Thomas

    Labbibia, jag passerade förbi lekplatsen där det hände ett par timmar efteråt av ren slump. Det hade blivit en massaker om inte alla barn just då varit inne och tittat på TV. Det jag tänkte på var dock ett plan som störtade bara ett par hundra meter utanför mitt fönster 1992. Finns trevligare sätt att vakna. Sen var det ett plan som störtade borta i Vällingby nyligen.

  17. Arne

    Tja, man kan bo i princip var som helst utmed vilken flygrutt som helst o riskera att ett plan ramlar ned….. Risken att få ett i huvudet torde dock vara mindre än att sätta sig i bilen o åka till jobbet varje dag…

  18. Arne

    Jag bor cirka 150 meter från järnvägen dessutom, för ett antal år sedan så spårade ett tåg ur här, vi kanske borde sluta med tåg också ;)…

  19. Rosenhane

    Bravo Arne, nu börjar det likna nåt; 1982  juli månad i hamnen i Cherbourg slog blixten ned just i vår båt av alla ca 700 segelbåtar som låg där  då. Åt pipan, vi var ju på väg till medelhavet men alla fick flyga hem istället. Kardemumma; sluta segla också, eller var vi bara några av de första som var  allvarligt drabbade av klimatförändringarna? Idag lär det vara 375 miljoner enligt Aftonbladet.

  20. Rosenhane

    En annan sak.
    Talade idag med Gunnar Hökmark på torgmöte och frågade om hans åsikt i klimatfrågan. Han var av uppfattningen att det råder total konsensus(hans egna ord) om den globala uppvärmningen och att det enda som är att göra är att till varje pris att försöka stoppa den och att boven är CO2. Suck!

  21. L

    Att flygplan trillar ner oftare i närheten av flygplatser är rätt klart. Alla piloter är dock medvetna om var dom ska försöka ta mark om dom fortfarande har styrfart, så att både dom och folk på marken ska klara sig. På flygskolorna är simulerade motorbortfall och nödlandningsmanövrer inklusive val av plats, bland det man ägnar mest tid till. Runt Bromma har det som tur är mest varit småplan som störtat, utan större skador. Plus en eller två affärsjetar och längre tillbaka ett militärt plan på uppvisning.
    Jag växte också upp under en inflygningssträcka till Bromma på den tiden man också flög på nätterna, man vaknade ofta av bullret, men den banan är nu inte längre i drift.

  22. Labbibia

    Thomas # 16
    Men snälla Thomas, lekplats?
    Jag var där, såg när polis och brandkår plockade ihop bitar av människor och lade dem i ett litet gult tält.
    Mirakel var det, absolut. Planet slog ner på en parkeringsplats omgiven av radhus.
    Oavsett, vi har tydligen nästan sprungit ihop, bokstavligt talat. Världen är liten ibland.

  23. Labbibia

    L
    Nu blev jag riktigt nyfiken.
    Vilken landningsbana menar du inte längre är i drift?

  24. Thomas

    Arne, notera hur mitt inlägg om flyg var en replik till Björns farhågor om olycksrisker för vindkraft i #2. Risken från flyg är måhända inte så dramatisk jämfört med biltrafik, men den är större än för vindkraft.
    labbibia, jag minns tydligt hur tidningarna vid tillfället skrev om hur barn brukade leka där planet slog ned. Däremot är jag inte helt säker på om det innebär att delar av området var en officiell lekplats, eller bara en parkeringsplats som barn brukade använda för att leka på. Vi stannade inte och tittade.

  25. Mats Frick

    Min fästmö var ett av barnen som lekte på platsen ifråga. Världen är som sagt liten…

  26. Lars C

    Apropå ingenting. En solig eftermiddag för många år sedan så slog jag ihjäl ett par timmar på en uteservering nära Heatrow. Jag förundrades över att de flög så lågt över taken, åtminstonde så kändes det så när en 747 passerade, nästan så att man kunde se nitarna. Jag har alltid tyckt att det är konstigt att flyg får finnas direkt över storstäder. Jag tror att de nya flygplatser som byggs undviker just detta. Man hade inte samma säkerhetstänk förr. Dessutom så var planen mindre och färre

  27. Lars G

    Lars C – det är nog oftast så att giriga politiker tillåter byggen kring flygplatser som ursprungligen placerats i ”ödemark”. Så är det i de flesta större städer.

  28. L

    Labbibia, bana 05-23 stängdes 1/10 -83 då Linjeflyg flyttade till Arlanda. När jag flög på Bromma användes bana 23 mest för landningar av småplan och så svängde man in på bana 30 och sen mot terminalen. Tidigare landade även amerikaplanen (DC4-6-7)på den banan och kom då in över Solna-Sundbyberg. Caravellerna från bl a Paris, London och Helsingfors landade oftast på bana 12 med sina vackra bromsfallskärmar… 🙂

  29. Jonas N

    Thomas, är riskerna  från flyg större än med vindkraft?  Hur tänker du då? Eller tänker du då?  Påståendet är värdigt en kvällstidningsrubrik eller en Andreas Carlgren. Och det  är inte menat som smicker …