Tittartips – Klimatexpert leder Uppsala till seger?

ph1Själv vet jag att jag kommer att titta på DN-galan vid den tidpunkten. Men kanske någon annan av TCS deltagare har intresse av programmet? Kanske någon från UI är med i laget? Tyvärr finns ingen motsvarande s.k. NIX-tjänst för postutskick – det börjar bli jobbigt att slänga alla erbjudanden från lotteriet i soptunnan oöppnade. Det är en skumraskverksamhet, driven från Nederländerna.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Håkan S

    Här fick vi se ansiktet på en klimatexpert. Skulle vara fint med en lista på de övriga.

  2. Det verkar som om dagens PS i GöteborgsPosten hade just detta Uppsalaevenemang i tankarna:
    ”En del har åsikter, andra insikter!
    Många har avsikter utan att ha några utsikter!”

  3. Lejeune

    FYI
    Här är en annan svensk som är ganska aktiv:
    http://claesjohnson.blogspot.com/

  4. Anonym

    Peter Stilbs,
    Du kan spärra Postkodlotteriet och en hel massa annan adresserad direktreklam på http://www.reklamfritt.se/

  5. Simon

    Sist jag fick något från det där förbenade lotteriet så var det ett brev som inleddes med ”Hej Simon!”. Sedan kom en text om att jag skulle gå med i Postkodlotteriet, avslutat med ”Vänliga hälsningar, Rickard Sjöberg”.
     
    Jag skrev ett brev tillbaka: ”Hej Rickard! Kul att du hörde av dig. Jag vill dock inte vara med i lotteriet och inte heller få några fler dylika erbjudanden från dig. Mvh, Simon”.  Stoppade det i det medföljande ”frankeras ej”-kuvertet och la det på lådan. Inte haft några problem sedan dess.
     
    (Tack Anonym för tipset om reklamfritt.se!)

  6. Ingemar

    Jag har i alla fall fått Swedbank att stoppa mitt oönskade ”abonnemang” på WWF genom sitt Världsnaturkortet MasterCard. Att betala in stöd till WWF gör man nämligen automatiskt när man blir s.k. Nyckelkund.
    Det kräver ett aktivt uppsägande. Jag sade till kvinnan som betjänade mig att jag inte ville betala ett öre till denna blufforganisation och att jag tyckte att Swedbank omedelbart borde säga upp sitt samarbete med dem. Men det är väl ett sådant där ”socialt entreprenörskap” (dvs, hur man lurar människor att stödja sådant som man inte bett om och som kanske går på tvärs mot ens vetenskapliga, politiska eller etiska uppfattningar).

  7. Anders Mohlin

    Klimatexpert eller ej?
    Vad konstituerar en ”klimatexpert”?
    Så vitt jag kunnat förstå gäller denna benämning endast personer (med eller utan adekvat kunskap) som ansluter sig till AGW-läran.

  8. Vad är det med Uppsala och konstiga uppfattningar inom vetenskapliga discipliner? Först är det motståndet mot den nya synen på Sveriges historia och så detta med klimatet. Ingen ände tydligen…

  9. Slabadang

    Flykten ifrån ansvar insyn och kontroll!
    En totalt oacceptabel situation råder.Få uppmärksammar sakernas tillstånd och i den massiva soppa av aktörer i klimatfrågan så kan det vara svårt att hitta de underliggande orsakerna till varför en känsla av maktlöshet infinner sig när man skall KRÄVA sin lagstadgade rätt till insyn makt och kontroll i klimatfrågan.
    Ett av flera viktiga skäl att vi (politikerna) inte har några faställda kvalitativa krav som utgår ifrån vad skattefinansierad verksamhet minst skall uppfylla. Det blir en rent otäck konsekvens när regering och politiker använder en extern rådgivare som alibi för sina beslut.
    Samtidigt som de använder svenkska rådgivare som har konmmersiella intressen i frågan som vi inte heller har möjlighet att granska annat än genom skattemynmdighetens kontroll av skatter,men ingen möjlighet att utreda jäv och korruption.
    På så sätt har politiker satt sig i en beroende situation av rådgivare till svenska folket och lagt ut både granskning och ansvar på entrepenad till aktörer vi inte har någon demokratisk kontroll över.
    Jag har haft samtal med riksrevisionen i frågan och bett dem kontrollera om vår nuvarande konstitution faktiskt tillåter detta förfarande eller ej. Riksrevisionen har vita markeringar på de svenska skatte pengar som används i utländska samarbeten mao ingen rätt till svensk insyn och granskning. Så när vi får svar på var i grundlagarna det finns stöd för denna outsourcing av insyn och kontroll av både våra politikers beslutsunderlag och folkets skattemedel.
    Jag ställde frågan redan i Oktober till Riksrevisionen och jag fick ett mycket bra bemötande när de efter ett antal exempel i frågan insett att min fråga var relevant och en fråga de faktiskt inte kunde svara på. Med SIDA färskt i minnet så hade de inte ställt sig den mer övergripande frågan var existerar rätten att avsäga sig den nuvarande svenska rätten till kontroll redovisning och insyn?
    Statsvetare suckar på samma sätt som riksrevisionen och alla hänvisar till befintliga avtal och jag tackar för en information jag redan har. Tillslut förstår också de frågan som då iställket får formuleras som……jaha och vilka avtal har då regeringen rätt att skriva på? Precis vad som helst? Är det stundens infallelse som styr? Var finns det demokratiska regelverket som begränsar rätten?
    Ni måste hjälpa till att lyfta fram frågan högt på dagordningen.Med anledning av vad som stod om ”World government” i Köpenhamnavtalet så är det hög tid att ställa alla kontrollfrågorna först. Det måste in en vattendelare föer vad vår regering äger rätt att läögga ut demokratin på entrepenad utanför vår kontroll makt och insyn.
    De ansåg sig ha rätten att skriva på Köpenhamnsavtalet utan att fråga väljarna först och utan att ämnet diskuterats för oss att få möjlighet att ta ställning till.
    Vi har levt under den här odefinierade ordningen utan väggar tydliga gränser och tak och har hittils bara att lita till att våra politiker inte släpper iväg demokratin ifrån oss. Vi måste få en tydlig grundlag som tydligt markerar att de inte har rätten att släppa ifrån sig det nationella demokratiska ansvaret utan att fråga oss först.Det skall inte ens finnas utrymme för vare sig snatteri eller större stölder.
    Om de skrivit under det ursprungliga Köpenhamnsavtalet hade vi blivit utsatta för rena rama storrånet.Med nya hussar vi inte direkt kan välja eller påverka.!
    Vi löper en mycket stor risk att situationen upprepas igen.Det byggs upp en hysteri och ”konsensus” i en fråga där man ..ja ni känner igen det….att demokratin är ett ”problem”. Vem skall bestämma om den nationella demokratins tillväxt eller bestående? Vem har rätten att bestämma hur mycket demokratisk trygghet vi skall ha?
    Det bestäms just nu långt över våra huvuden där partiledningarna gör upp saken ölver våra huvuden i dne så kallade ”grundlagsutredningen”. Av någon extremt konstig anledning är den inte debatterad detr minsta och det finns ingas alternativa förslag för oss medborgare att ta ställning till. Djävligt egendomligt faktiskt och sasmtidigt ett bevis på att vi har en ny klasskamp medborgarna mot etablissemanget. Inget av partierna är intresserade av att öka meborgarnas insyn makt och kontroll.Demokratisk trygghet är ett begrepp att fundera över och sprida.Vår demokratiska trygghet är ytterst beskuren.
    Etablissemanget reglerar oss och övervakar oss in i minsta detalj.Själva har de få förslag för hur de själva skall kontrolleras.De är tydligewn helt nöjda med vår nuvarande grundlagstiftning!
    E ni me i matchen??

  10. Hayek

    re. Slabadang
    Bra skrivet som vanligt. Det behövs en skarp fråga som dras till sin spets. En fråga där vi kräver politikern på svar och inte godtar undanflyker. Frågan måste desssutom engagera och vara lätt att förstå. Inte lätt med andra ord . . .

  11. Karin

    Slabadang!
     
    Det är samma sak som jag kom underfund med förra året vad gällde smittskydd, etc. Sedan Anders Tegnell, socialstyrelsen, skrev under avtalet med EU/WHO, så har det där med sagts upp en hel del demokrati.
     
    I och med att WHO fortfarande håller Pandemi läge 6 (värsta pesten!) för Svininfluensa, så ägs via WHO rätten att i nuläget
     
    Tvångsisolera/sätta individer i karantän.
    Tvångsundersöka människor
    Med hjälp av vapenhot (polis och militär) tvinga oss att ta vaccinationer,
    Förbjuda sammankomster, grupper, möten etc
    Låta främmande polis/militär komma in ”hjälpa till”
    Upprätta en kontaktpunkt med WHO där Sverige är skyldiga att rapportera ”känslig” information om individer. (I databaslagen har gjors ett undantag från grundlagen etta läge)
     
    Sveriges regering kan fatta ”nödbeslut” utan stöd från riksdagen.
     
    Var ligger den enskilda människans demokrati och rätt i detta avtal?

  12. Slabadang

    Det läggs en proposition i frågan nu!
    Det centrala i mitt inlägg är bland annat kapitel tio i regeringsformen som är utarbetad för att passa den politiska makten framför den domokratiska tryggheten. Varför har vi som väljare inte några alternativ att ta ställning till? varför är inte demokratins fundament en valfråga?? varför tycker alla partier samma sak? Varfrö vill de inte diskutera frågan med oss? Svaret är enkelt.Den kontitutionella eliten har ett gemensamt intresse att hålla oss utanför.

  13. Jenny

    Jag kommer rösta blankt i årets val. Enda chansen att visa sitt missnöje!!

  14. Slabadang – skönt att du både kan, vill och orkar!

  15. Pär Green

    ”Ping pong” hörs det i högtalarna på stationen! . En skorrande väsande röst läser upp: ”Ett medelande från statliga Transportstyrelsen, alla tåg är nu inställda pga av att det inte blåser i södra Sverige och vattenmagasinen i Norrland är tomma”.
    Insändare i DI

  16. Peter Stilbs

    Anonym – stort tack för tipset om ”reklam-NIX”
    Slabadang – i går på Aktuellt var det ett långt inslag, tydligen ”fixat” av SIDA/UD-folk där vår biståndsminister fick budskapet att ”inte lägga sig i”. Jo – där finns en särskild kultur – inte olik den som företräds av Mugabe och liknande.

  17. Labbibia

    Postkodlotteriet skulle jag aldrig ens tänka tanken att köpa en enda lott i.
    I går ringde det en jättetrevlig norrlänning från Pitetrakten. Han snackade på som bara Pitebor kan om än det ena än det andra, med den där härligt sjungande dialekten som de har ”däruppe”……..Efter cirkus 10 minuter började jag fundera på om det här var en bekant som jag totalt glömt bort. Men det var det ju inte. Det visade sig att han ville sälja Miljonlotter.
    Det ville jag inte.  Skön lirare, som ändå föll med flaggan i topp och envisades med att han ändå skulle bjuda på en fika om jag hade vägarna förbi. 🙂
    Slabadang.
    Tack, mycket välskrivet om det katastrofalt ökande demokratiunderskottet. Det du tar upp är verkligen någonting som varenda person boende i detta land borde engagera sig i.
    Problemet är väl kanske att folk är så ”sovande” De funderar inte så mycket på hur det egentligen är ställt i riket. Och det kanske vi kan ”tacka” MainMedia för. De har ju allierat sig med dee politiska etablissemanget, och för propagandakrig mot vanligt folk. Då tänker jag närmast på alla de verbala spyor som utdelas från både höger och vänster mot SD. Jag sympatiserar inte med SD, men uppenbarligen finns det en väldigt stor grupp människor som gör så. Mainmedia verkar inte fundera ens en sekund över varför det förhåller sig på det viset, utan diskuterar istället hur ”man” ska kunna hålla SD kort…….
    Media är alltså uppenbarligen en megafon för den politiska eliten……..De (MainMedia) borde skämmas! 

  18. ThomasJ

    Slabadang #9: Samma tanke! 🙂
    Inför COP15 gav sig Fredrik R. ut & iväg med att utlova en ’kick-start’ á la Sverige för att få ’fart på saker & ting’ under mötet. Utlovat var en summa om 8 miljarder kronor – vilket utgör en helsickes stor säck penga-penga. Detta föranledde mig att kontakta riksrevisionen för att erfara varifrån dessa miljarder s.a.s. kommer, typ från SIDAs budget eller…  Njae, från SIDAs sida(!) är det inte. Nähä, handlar det måhända om s.k. ’nya pengar’? Ja, såvitt vi kan se så är det ’nya pengar’! Ridå!
    En slik stor summa skattemedel tillägnat något så skurrilt/dubiöst som COP15-avtalens innebörd deFacto var [är! – watch out, Cancun is á coming up..] M Å S T E, tvingande, förankras i parlamentet/riksdagen, vilket alltså INTE förelåg!
    Låter måhända lite OT, men dock: jag begärde uppgifter från RUT [=Riksdagens Utredningstjänst] rörande ’kostnaderna’ för att skattebefria pensioner 8tkr, 9tkr, 10tkr osv. För 8tkr [per månad] skulle ’kostnaden’ hamna på ~ 3,8 miljarder kronor/år. Sedan kan man ju Go figure lite… Åtta milljarder/år till skumma [jävligt] diktaturer i ’Någonstansistan’ vs. vad samma ’kostnad’ direkt kan ge/ger det samhälle vi [och pensionärerna] lever i!
    Tål att funderixieren kring, oder….?  😉
    Mvh/TJ

  19. ThomasJ

    På tal om ’postkodlotteriet’ ringer hos mig en anknytning till AlCapone/Chicago/30-tal, osv.
    Har aning till att ha läst att AC körde exakt samma upplägg under sin ’stora tid’ i Illiniois… Ach, die dummen Schweden… 😉
    Mvh/TJ

  20. ThomasJ

    Här ett tittar + närvarotips:
    http://skyddamiljön.nu/filer/inbjudan_konsert.pdf
    TCS:are i närhet o/e fjärran är naturligvis hjärtligt välkomna!
    Mvh/TJ

  21. Karin

    Om ni nu inte tycker det är viktigt med vacciner och smittskyddslagarna, så ska jag säga att det kommit nya vacciner nu, med nanoteknik.(Passerar hjärn-blodbarriären, anybody?)
     
    De promotar dem i USA för att hjälpa mot stress och mot beroende (av alkohol, droger etc.) Det är bara det att det är samma receptorer som vi har för att känna kärlek, sympati och ilska.
     
    På så sätt går det bra att få en passiv, lättstyrd befolkning. Fluor användes redan i koncentrationslägerna av tyskarna för att hålla fångarna lugna, används flitigt i dricksvatten i US. Här med?
     
    Vi har fått lära oss ända sedan barnsben att vaccinerna gjort ett fantastiskt jobb, men har någon sett ett bevis för att det verkligen förhåller sig så??
     
    Statistiken har använts på samma sätt som i AGW. Hade de redovisat hela 1900-talet så hade siffrorna inte fått plats på pappret, med den skalan de redovisar från 60-talet och framåt!
     
    Det är ett allvarligt hot mot oss som tänkande individer. Om ni inte tror mig, så kolla upp det själva, för er egen skull.
     
    Det är precis samma agenda som Slabadang pratar om!! Jag har sett det i 1 ½ år nu! Konkret. Tidigare var det bara en känsla!
     
    Ni kan ju börja med att fråga er varför WHO tycker att världen ska hållas i pandemiläge 6 över Svininfluensa! En influensa som alla forskare har erkänt vara mildare än den årliga influensan!!

  22. Lena Krantz

    Väder-Pär presenterades som klimatdebattör, det stämmer ju bättre!
    😀

  23. Slabadang

    Peter Stilbs!
    Angående SIDA…”I rest my case”.Självutnämnda doogooders med obefintlig respekt för de som jobbat i hop de medel de sprider som om det vore konfetti.Gunilla Carlsson har en bra moralisk kompass och när hon kommer in i kanske den mest korrupta verksamheheten som bedrivs under statsparaplyt så är det inte så konstigt om de småpåvar som är på väg att förlora sina privilegier springer till SVT.
    SVT vill ju inte heller av samma skäl som SIDA ställas under kvalitativ granskning. Jag kan vid senare tillfälle utförligt berätta om hur det har gått till i Sydafrika och Vietnam. Inget kul faktiskt!!

  24. Gunbo

    Karin #11,
    ”Med hjälp av vapenhot (polis och militär) tvinga oss att ta vaccinationer,
    Förbjuda sammankomster, grupper, möten etc
    Låta främmande polis/militär komma in ”hjälpa till”.”
    Hujedamej, var har du hittat detta? Nu blir jag rädd!

  25. Karin #20
    Storebror ser dig bara om du är lätt ointresserad av hur du själv mår och att du duger som människa och kan göra massor av nytta. Främst för dig själv, men kanske även för andra om du har tid och resurser.
    Att ägna tid åt att försöka bevisa att det finns någon sorts utomstående konspiration mot dig och alla andra förefaller lite onödigt.
    Det är nog i så fall bättre att försöka hitta ett intresse som stimulerar en själv, som gör att man får fler nya vänner, och som gör att man inte talar illa om, eller skadar andra.
    Att leta efter bekräftelse för vad som helst kan väl kännas kul, men till vilken nytta?
    Jag upplever personligen att jag har full kontroll och eget ansvar för mitt liv trots att det finns myndigheter och lagar.
    Och om andra upplever sig övervakade eller hotade på något konstigt sätt så låter jag det vara deras problem.

  26. Karin

    Gunbo # 23
     
    I riksdagens  Departementsserien 2006:3 Skydd mot internationella hot mot folkhälsan.
     
    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3271&dok_id=GUB43
     
    Så jag tycker du har en rejäl anledning att bli rädd! Varsågod och läs och njut!

  27. Karin

    Gunbo #24
     
    Om du nu tycker att Sveriges Riksdag är likvärdigt med ”konspirationsteorier” så vet jag inte vad du ska behöva se för att fatta!

  28. Karin

    Mitt #26
     
    Förlåt, UffeB ska ddet ju vara!

  29. Karin #26
    Jag tror att du svarade på mitt inlägg #24
    Och jag är inte speciellt rädd för Sveriges Riksdag.
    Om du är det så måste det kännas otäckt för dig.
    Mvh Uffeb

  30. Micke Johnsson

    Slabadang!!
    Det är tur det finns människor som dig. Jag hoppas du inte slösar bort din tid på ett fabriksgolv, när du skulle kunna göra AB Sverige en stor tjänst… Vi i Sverige behöver ett nytt regelverk för politiker. De som någongång ”säljer ut Sverige” ska stå till svars. Och just nu känns det som jäkligt många.
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

  31. Karin

    <!– /* Font Definitions */ @font-face {font-family:”Cambria Math”; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:”Lucida Sans Unicode”; panose-1:2 11 6 2 3 5 4 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-2147480833 14699 0 0 63 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:none; mso-hyphenate:none; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”,”serif”; mso-fareast-font-family:”Lucida Sans Unicode”; mso-font-kerning:.5pt; mso-fareast-language:#00FF;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} –>
    /* Style Definitions */
    table.MsoNormalTable
    {mso-style-name:”Normal tabell”;
    mso-tstyle-rowband-size:0;
    mso-tstyle-colband-size:0;
    mso-style-noshow:yes;
    mso-style-priority:99;
    mso-style-qformat:yes;
    mso-style-parent:””;
    mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
    mso-para-margin:0cm;
    mso-para-margin-bottom:.0001pt;
    mso-pagination:widow-orphan;
    font-size:11.0pt;
    font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
    mso-ascii-font-family:Calibri;
    mso-ascii-theme-font:minor-latin;
    mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
    mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
    mso-hansi-font-family:Calibri;
    mso-hansi-theme-font:minor-latin;
    mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
    mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
    84..
    ..Vidare bör det införas en bestämmelse om att åtgärder som
    vidtas enligt lagen inte får vara mer ingripande än vad som krävs
    för att uppnå det nödvändiga skyddet för människors hälsa.
    Enligt IHR är utgångspunkten att ingen medicinsk undersökning,
    vaccination eller hälsoåtgärd får vidtas mot en person utan
    personens uttryckliga samtycke och för åtgärder som utförs på
    minderåriga eller personer som har förmyndare krävs vårdnadshavarens
    eller förmyndarens samtycke.
    Huvudregeln i IHR och smittskyddslagen är densamma, dvs.
    att inga åtgärder får vidtas mot den enskildes vilja. Enligt smittskyddslagen
    får tvångsåtgärder endast vidtas om inga andra möjligheter
    står till buds.

     
    Tvång får inte användas, men går inget annat så får tvång användas! är min tolkning av ovanstående stycke. Hur tolkar ni det?

  32. Karin

    Jag är rädd för vad appliceringen av lagarna kan innebära! Läs alltihop och se själv. Vad som står i lagen gäller ju dig med!

  33. Karin #30
    Det finns säkert tillfällen där tvångsvård skulle behövas i en större utsträckning än idag.
    Exempel:
    Tänk dig en person med en svårt smittsam och bekräftad könssjukdom som vägrar vård och vägrar att berätta det för de som smittas i sin tur… år efter år.
    Tänk dig en svårt psykiskt störd person som vägrar nödvändig vård och terroriserar släkt, vänner och grannar… är efter år.
    Så till din fråga.
    Jag tror att tvångsåtgärder vidtas alldeles för sällan.

  34. Karin

    Men UffeB #32!
     
    Det låter ju bra som du säger. Men ponera att det nu i höst dyker upp en ny ”Svininfluensa”. Då har de precis samma rätt att använda lagen mot dig och att tvinga dig att bli vaccinerad med otestade (3 veckor är ingen seriös test!)  vacciner.
     
    Många mådde in bra av de sprutorna, men det är en helt annan diskssion. Jag vill i alla fall inte ha någon!
     
    Betänk också att i fjol ändrade WHO definitionen för Pandemi! (Sveriges lagar följer WHOs definition, som du kan se i andra stycket av förra länken.) Här kan du höra vad  Dr Tom Jefferson vid Cochrane institutet sade om det:
     
    http://www.youtube.com/watch?v=7HdJ4n0Ewu4
     
     

  35. Gunbo

    Karin,
    m vi haft vaccinationer mot spanska sjukan i början av 1900-talet hade vi räddat 10-tusentals människor från att dö en förtidig död. Är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra? Varför denna rädsla?

  36. Gunbo

    Karin #33,
    ”Många mådde in bra av de sprutorna, men det är en helt annan diskssion.”
    Har du några exempel på vilka som inte mådde bra? Själv märkte jag inga biverkningar.

  37. Karin

    Gunbo #34
     
    Nu vet jag inte om det är sant, men jag har från flera olika källor fått informationen att orsaken till ”Spanska sjukan” var just att de vaccinerade med levande vaccin. Det sägs också vara orsaken till att första världskriget tog slut, soldaterna på båda sidor var för sjuka för att slåss. Det var ju i första hand de som blivit vaccinerade.
     
    Så jag håller inte med dig på den punkten! Gör egna efterforskningar så ska du se!
     
    Därefter vaccinerades folket i USA, med motivationen att deras pojkar skulle komma hem med alla dessa främmande bakterier, så blev de sjuka. Spanien motsäger sig påståendet att sjukan kom där ifrån.

  38. Anders L

    Karin #20,
     
    ” men har någon sett ett bevis för att det verkligen förhåller sig så??”
    Nä, precis, det verkar mycket skumt. Själv tror jag att t ex smittkopporna, tbc och mässlingen har försvunnit alldeles av sig själva och att det är en ren slump att det råkade ske precis samtidigt som ”vaccinations”-kampanjerna genomfördes. Jag tror också att människor som nuförtiden får böldpest, spetälska eller kolera tillfrisknar av sig själva (till skillnad mot hur det var på t ex medeltiden) och att de s k ”mediciner” som patienterna får inte har någon som helst inverkan på bakterierna. Allting är bara en jättestor jättebluff som de ondskefulla Makterna pådyvlar oss stackars jättedumma (men smarta!!!!) vanliga människor.

  39. Karin

    Gunbo #35
    En jag känner fick ansiktsförlamning, en annan, en sjuksköterska, blev dålig i ca en vecka, en tredje blev kass i flera veckor. Sedan kan man ju diskutera om det är vaccinet, men det är ju upp till var och en att tro. Dessutom vet jag bara två som fick svininfluensa, och de var vaccinerade båda två!
     
    Jag har läst på mycket om vaccin, och det finns väldigt lite som verkligen stöder att det fungerar. Precis som med AGW, är det många som efterlyser riktiga studier och fakta.

  40. Slabadang

    McIntyre har normalt en snustorr humor!
    Men idag har han en rolig artikel om den bizarra logiken hos Realclimateaktivisterna ! Den blånekande Gavin Smith får mest stryk och humor är en fantastiskt underskattad kraft. När det gått så långt att man kan skratta åt galenskapen har man liksom vunnit!
    http://climateaudit.org/2010/08/06/mosher-on-gavins-frustration/

  41. Karin

    Anders L :
     
    Har du sett statistiken innan vaccinationerna? Det rasade ner från 10000-tals dödsfall till några hundra insjuknade. Och det var framför allt bättre hygien, bättre bostäder och bättre mat!
    Här kan du se om t ex mässling: (Jag har för de andra med om du är intresserad, men det ser likadant ut.)
    ”The analysis further suggest that the national measles vaccination  program has not lowered the total number of  individuals susceptible to measles in England and Wales!
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7085179
     
    Här kan du se diagram för mässlingen:
    http://www.whale.to/m/measlesdeaths1.html
     
    Här har du propagandadiagrammen (de färgade, t hö). Jämför skalan samt att det börjar ju mitt i och det är väl inte svårt att förstå varför!
    http://www.whale.to/vaccine/graphs_lies.html
     
    Och i Australien avbröt de influensavaccinatonerna eftersom barn blev sjuka:
    http://childhealthsafety.wordpress.com/2010/04/23/dont-give-children-flu-jab-says-chief-medical-officer/
     
    Du har kanske aldrig tänkt på att du också har varit utsatt för propaganda? Hur många källor har du fått din information om vacciner ifrån? Jag har artiklar från Science Direct, British Medical Journal, New England Journal of Medicin. Det är svårt för vaccinkritiska att få sina alster publicerade, enligt välkänt mönster…  ; )
     
    Jag har inte sagt att mediciner inte funkar!

  42. Bo E

    Tillägg till

    Slabadang  #39
    McIntyres humor är precis…..
    Läs också ca 2/3-delar ned i kommentarstråden, där kompletterar han själv (McIntyre) föreställningen  med en vass dubbel skruv i pik….
    Humor…. Absolut av bästa sort..!

  43. Slabadang

    Bo E!
    🙂 Han e så skön McIntyre! Så skalpellvasst korrekt och v äger varje ordnyans på guldvåg. Hans värsta utbrott är Phuuu lease när hockeygängets blånekande biter sig själv där bak.
    Hockeygängets attribut är ohederlighet,blånekandden trots att McIntyre torkar bort kaksmulorna från deras mungipor,dumma påhopp,osaklighet ryggdunk och rökridåer.
    Riktiga små praktsvin faktisk. Ett äpple i munnen på Mann Och G Smith är bara vad som saknas!!

  44. ThomasJ

    Väderpelle & främst stolpskott della A. Carlgren torde få anledning till ngt nervlugnande ur denna artikel:
    http://af.reuters.com/article/energyOilNews/idAFLDE67512J20100806?pageNumber=1&virtualBrandChannel=0
    Mvh/TJ

  45. J-O

    Peter :  Hittade även denna som jag har för mig vi använt i många år http://www.konsumentverket.se/reklam/Nej-till-reklam/
    Men tyvärr får du fortfarande all reklam som posten delar (dvs deras direktreklam)  och ditt tidningsbud delar ut tillsammans med tidningen.

  46. ThomasJ

    Besöks- & träffas-tips här:
    http://skyddamiljön.nu/
    Det handlar om ett nystartat nätverk för [primärt] motarbetande av miljöns ruinering  pga. vindkraftverk. [Hemsidan är oxo i form av en ’beta-version’].
    Informationer om hur & när framgår ur inbjudan som kan klickas fram som en separat pdf.
    Nedranns kul vore om en/annan från TCS’ illustra ’gäng’ dyker upp! 😛
    Mvh/TJ

  47. Peter

    #4 och #5.. skämtar ni?
    ”reklamfritt.se” är en total stollesajt av någon nyttig idiot som helt frenetiskt ångar på om koldioxid hit och dit.
    Bland miljötipsen kan man hitta detta guldkorn:
    ”Spola inte toaletten varje gång. Om det bara är kiss så måste du inte spola ner det. Spola var tredje gång ungefär. Slösa inte på toapappret heller”
    Kommentarer överflödiga..

  48. Gunbo

    Karin #38,
    ”Precis som med AGW, är det många som efterlyser riktiga studier och fakta.”
    Det FINNS riktiga studier och massor av fakta när det gäller vaccin men vill man tro att WHO, läkare och forskare ingår i någon sorts konspiration för att  förvränga och dölja fakta i syfte att beröva människor frihet och hälsa, kan inga riktiga fakta ändra ens åsikter.

  49. Slabadang

    Gunbo!
    Vi har något eller flera generalfel bakom alla larm.Om man ska vara allvarlig så finns det alla anledning att fundera på vad det är för mekanismer som styr när myndigheter gång på gång på gång ropar på vergen och inte ens en vägglus dyker upp.Ser man klimatlarmet utifrån samma erfarenheter så ringer några igenkännande klockor.
    Gå in på Scott Armstrongs hemsida.Han har gått igenom hela storlarmshistoriken och beskrivit effekterna och hanteringen av dem.
    Oavsett vad man tror om AGW så ger det en bra bild över hur politska beslut är ett större problem än det hot de försökt att mota.

  50. Karin

    Gunbo #47
     
    ”Det FINNS riktiga studier och massor av fakta när det gäller vaccin”
     
    OK. Visa mig en?
     
    ”men vill man tro att WHO, läkare och forskare ingår i någon sorts konspiration för att  förvränga och dölja fakta i syfte att beröva människor frihet och hälsa, kan inga riktiga fakta ändra ens åsikter.”
     
    Tyvärr har jag inte större förhoppningar om WHOs trovärdighet än med IPCCs. Vissa forskare och läkare tycks bete sig likadant som i AGW-frågan! Ofta när WHO redovisar sina slutsatser fattas referenser och källhänvisningar!
     
    Visst finns det studier, men en del forskare hävdar att de är bristfälligt utförda, materialet är oenhetlig, samt att det inte finns en enda dubbel-blind placeboutförd test! Se om du hittar någon. Tom Jeffersons studie av publicerade tester av influensavaccin:
     
    http://www.bmj.com/cgi/content/full/333/7574/912
     
     
    Här är Gary Null vid en hearing i höstas i New York, NYS Assembly. Han hävdar att han, tillsammans med en kollega, under över sju års efterforsningar, inte hittat en studie som bevisar att vissa vaccin fungerar. Intressant lyssning:
     
    http://www.youtube.com/watch?v=y3XlJB7J5-o&feature=related
     
    Jag har fler, om du är intresserad. Titta gärna på mitt #40
    Jag blir glad om du kan visa att mina slutsatser är fel.  : )
     
     

  51. Gunbo, om man är alldeles nyss tillkommen till debatten och hör kritiken/invändningarna för första gången, då skulle jag kunna förstå det reflexmässiga motargumentet:
    ’Va!? Menar ni att alltihop är en konspiration, av alla [lämplig uppsättn inblandade grupper] från hela världen? Skulle alla dessa vara hålla tyst om att det inte stämmer? 
    Men du är inte ny i den. Det är inte UI heller, eller många andra som försöker med gigantisk-konspirations-halmgubben.
    Fråga dig därför varför sådant ändå dras upp regelbundet? Ja, fråga tex dig själv varför ….

  52. bom

    Lejeune #3
    bra hänvisning till CJ professor i tillämpad matematik vid KTH.
    Mekanisterna eller kongl.M på KTHska har tydligen haft för avsikt att anordna ett möte där CJ och bl a en Hr(eller är han kanske doktor?) Unden från SMHI skulle tala om sina diemetralt motsatta uppfattningar om AGW eller GW öht. Hr Unden har fegat ur och vägrar att möta matteprofessorn. Den senare säger att Undens ställning som statsanställd borde tvinga honom att ställa upp medan Hr U säger att efter som det skulle kosta några skattepengar att han ställde upp så skulle det vara fel av honom att slösa bort dessa skattepengar. Hr U har enligt min mening fegat ur när han vägrar att tillmötesgå SMR-begäran. Jag tror det är tid att SMHI äskar tillsättning av en tjänst med professors namn för kritisk granskning av klimatvillfarelser, som det nu är så är ju SMHI (som låtsas vara en vetenskaplig institution) ett tillhåll för idel AGWare. Mekanistiska föreningen skulle kanske för en ringa slant hyra in Väderspände Per H att möta Clas Johnson. Den föreställningen skulle jag gärna åse och åhöra! Vad vi ser här är igen att AGWarna flyr i oordnad kaotisk reträtt och vågar inte försvara sina sjuka irrläror! Gack och läs för det är kul med CR – han är lätt rabiat och utmanar KVA i varannan bloggpost och KVA bara hukar och fortsätter på AGW-stigen. De ledamöter som tvivlar förvägras att yttra sig under det paraplyet. Koncensus regerar KVA. Fy för fan! Skall dom fortsätta vansinnesframfarten ända in i ”schwabb i bergväggen” som väl den store komikern Martin Ljung sa i någon av sina lysande framföranden?

  53. bom

    Sorry CJ och inte CR skulle jag ha skrivit (ca rad 6 nerifrån) för att det skulle bli förståeligt.

  54. Steve

    Klimatvandring med Pär Holmgren:  Stockholms Kulturfestival gör drömmen sann!   Biljetter à 20 kr köps på Stadsmuseet, passande nog.  11/8 kl 18,  12/8 kl 12,  13/8 kl 15 — välj själv, om du inte råkar vara svartlistad i sammanhanget.  
    Fast då kan då gå till Plattan.  På ”Gröna Plattan” kan du tis-fre 16-17 lyssna till ”Miljöoraklet:  Högt och lågt om klimatet”.  
    Annars finns ju ”Världens längsta bokbord” på Drottninggatan söndag 15/8.
    Hela kulturprogrammet hämtar du ner här:
    http://kulturfestivalen.stockholm.se/articles.php?TID=45

  55. #54 vilket bra tillfälle att konfrontera VäderPär med både vetenskap och verklighet he he he, 20 spänn för att göra bort honom fullständigt, så spela in det i smyg och lägga ut på tuben he he he
    Fy vilken svart och lumpen plan, nu måste jag piska in lite snällhet även mot de som profiterar på andras okunniga rädsla.
     
    Aj Aj Aj!  se där får jag aj aj aj…..

  56. Karin

    Gunnar #55
     
    Den var rolig den! : ))

  57. Gunbo

    Karin #50,
    Tom Jeffersons artikel gällde vaccin mot vanlig influensa. Han fick kritik från ett flertal bl.a. här: http://www.bmj.com/cgi/content/extract/333/7576/1020
    När det gäller vaccin mot polio, mässling, difteri, smittkoppor, kolera m fl sjukdomar behövs det inga studier. Empirin visar att smittkoppor är utrotat, mässling förekommer inte bland barn som fått vaccin, inte heller polio och difteri. 
    Självklart finns det ”skeptiker” också i den här frågan som i många andra frågor. Efter att ha läst vad de skriver ser jag att de drivs av en misstänksamhet mot allt som ”luktar” påbud från myndigheter, i det här fallet WHO och nationella hälsovårdsmyndigheter, m a o en ideologisk motivation.

  58. Karin

    Gunbo #57
     
    Ja, jag har tidigare sett den artikeln, och den säger ingenting mer än att han inte tycker Jefferson har rätt! Om det inte fungerar på vanlig influensa, vad får dig att tro det skulle fungera bättre på svininfluensa?
     
    Dessutom hade Baxter tagit patent på Svininflunsavaccin redan hösten 2008. Lite märkligt med tanke på att denna ”okända och oväntade” inluensa inte dök upp förrän våren 2009!
     
    Här är en annan tycker: Han försökte hitta publicerade resultat av vaccinationerna välgörande verkan. Efter att blivit hänvisad hit och dit, även hälsodepartementet, fick han till svar att undersökningarna är konfidentiella!
    http://www.bmj.com/cgi/content/extract/333/7576/1021
    Här är en artikel från Science Direct där de publicerat en undersökning på gamla i olika åldrar, och kom fram till att det faktiskt inte fungerade!!
    Benefits of influenza vaccination on influenza related mortality among elderly in the US: An unexpected finding
     
    Undersökningen gällde från 1980-1999 och under de tjugo åren märktes ingen förändring, trots att dödligheten kraftig hade minskat före införandet av vaccinationer.
     
    Vad gäller de andra sjukdomarna du nämner, så titta på statistiken under mitt#41. Där ser du att förekomsterna var i princip obefintlig redan före införandet av vaccinationer!
     
    Dessutom finns Polio kvar, bara under ett annat namn och ofta i polio-vaccinationers fotspår.
     

  59. Karin

    Jag tryckte på ”submit” för kvickt:
    Här har du länken till sista påståendet:
    http://www.news24.com/Africa/News/Meningitis-kills-dozens-20040320
     
    Här slumpar det sig så, att efter FN varit i området och givit oralt polio-vaccin, så bröt det ut Meningitis. Polio kallas det när Meningitis leder till förlamningar. Kolla upp OPV causes Polio, t ex. Du kommer naturligtvis att få en massa blandade svar, främst från WHO, förstås.
     
    Tidigare sades det att forskare som inte trodde på AGW var sådana som hade svårt att ta det till sig , just på grund av idiella skäl!
    För min del har jag tidigare trott att FN, WWF(som jag var medlem i till i vintras) och WHO gjort ett fantastiskt jobb, så mina nuvarande åsikter kommer ur efterforskningar och alls icke av  idiella skäl!!!
    Nu har du fått en del bra länkar att börja nysta i vaccin-läkemedelshärvan. Vill du inte göra det, så ska inte jag störa dig mer i din Idiella Värld,

  60. Gunbo

    Snälla Karin,
    Statistiken i ditt inlägg 41 gäller dödsfall i mässling – inte insjuknande i mässling! Det är två helt skilda saker. Att mässling var en dödlig sjukdom på 1800-talet och början av 1900-talet berodde på att barnen var undernärda och saknade motståndskraft, vilket ännu är vanligt i u-länder där många barn dör i mässling.
    Var förekommer polio i dag? I Sverige och andra länder där barn ges poliovaccin? Har du någon statistik över förekomsten av polio här?
    Varför denna skräck för vaccin som räddat miljoner människor från döden eller skador för livet?  

  61. Karin

    Men Gunbo!
     
    Om det var så många dödsfall, hur många fler tror du då inte var sjuka? Jämför då igen antalet insjuknade vid vaccinationernas början.  Då ser du att det redan var nere till bara en bråkdel, och”minskningen” efter vaccin kan både vara en fortsättning på den redan utplanade kurvan, eller rent av en liten fluktation!  Med den skalan syns det ju inte på den stora kurvan, eller hur?
     
    Är du själv vaccinerad mot mässlingen? Om inte, vet du någon som dog av mässlingen? Och som sagt, ovannämnda studie visade att det inte gjorde någon skillnad i antalet insjuknade heller!
     
    Min ”skräck” kommer av att de för det första:
    inte kan redovisa en enda oberoende undersökning som visar på säkerhet och effektivitet, och när röster höjs för att det ska göras, hävdar de att det är ”oetiskt” och dessutom onödigt, för alla vet att det funkar!
     
    För det andra: Läkare/forskare som hävdar ineffektivitet och skador blir avstängda/förlöjligade alt psyk-förklarade dessutom opublicerade alt deras alster indragna! Som sagt, känns mönstret igen? Dr Wakefield är ett bra exempel.  Dessutom har det betalts ut miljarder i vaccinationsskador, det är väl onödigt om de nu är så säkra?
     
    Lyssna på Gary Null, som jag sa tidigare! Det är mycket tänkvärt! Ha ett öppet sinne och se hur/om det skulle kunna vara möjligt. Det handlar ju om många miljarder!
     
    Kommer du fram till att saken inte är så, så har du i alla fall undersökt saken själv. Sen är det ju upp till var och en att dra sina egna slutstser på de fakta man har, och därav har vi så många olika uppfattningar här i världen! : )
     

  62. Gunbo

    Karin #61,
    Här kan du läsa om situationen i Sverige i dag.
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/massling/
    ”Sedan vaccination mot mässling av barn successivt infördes i Sverige under 1970-talet och allmänt sedan 1982 har sjukdomen här blivit en sällsynthet. Fall har dock förekommit, framför allt vid flyktingförläggningar. WHO har som ett mål att genom vaccination i samtliga länder utrota mässlingen, vilket man hoppas kunna uppnå en bit in på 2000-talet.
    I Linköping insjuknade i juni 2005 under loppet av någon vecka tre vuxna kvinnor i klassisk mässling. Personerna kände inte varandra. En utredning visade att samtliga tre hade smittats av en 40-årig man som just kommit hem från Thailand, och som insjuknat i en utslagssjukdom och som också blivit inlagd på sjukhus. En av kvinnorna var släkt med mannen och hade följt med honom till sjukhuset. En kvinna hade befunnit sig i samma väntrum som mannen och mindes honom väl. Den tredje kvinnan var en sjukhusanställd. Ingen av kvinnorna hade tidigare haft sjukdomen och ingen var vaccinerad.”
    Jag har själv haft mässling som 7-åring och fick en svår lunginflammation som följdsjukdom. Mina syskon hade också sjukdomen. Därför lät jag vaccinera mina tre barn som klarade sig undan mässlingen trots att många av deras klasskamrater fick den i slutet av 60-talet. Mina barnbarn har alla vaccinerats och tack vare att de och deras jämnåriga fick vaccinationen i tidig ålder vet de knappt vad mässling är.
    Du svarade inte på denna fråga: ”Var förekommer polio i dag? I Sverige och andra länder där barn ges poliovaccin? Har du någon statistik över förekomsten av polio här?”

  63. Gunbo #62
    Bra att du orkar förklara.
    Jag ger upp redan efter två inlägg från personer som tycks ha som största intresse att bevisa hur fel allt blir när vi har demokrati…  ungefär…

  64. magnus

    Karin
    Kan du förklara varför ingen dör i smittkoppor längre?

  65. Gunbo

    Uffeb,
    Jag blir så bedrövad när jag märker hur en del människor låter irrationella rädslor dominera sina liv.

  66. Gunbo #65, det där var ju en riktig bredsida mot väsentligen alla som är rädda för klimathotet, och nästan samtliga ’miljöengagerade’         🙂
    Miljöpartiet har ju valt som valkampanj att lyfta fram alla de små symbolhandlingar man kan göra, men som är totalt verkningslösa mot det som är människans faktiskta miljöpåverkan, utan bara fåniga feel-good-handlingar för det egna samvetets skull.

  67. L

    Ja Gunbo, det kan bli en bevingad kommentar till klimathots-rädda…

  68. Karin

    Gunbo,
     
    Att referera till smittskyddsinstitutet i vaccinfrågor är som att hänvisa till IPCC i klimatfrågor!
     
    Jag har ingen statistik för Sverige, men här ges det inte oralt (se #59), utan i sprutar, med avdödat vaccin. Men Polio finns, fast det har bytt namn, Viral el. aseptic meningitis. Se i den australienska artikeln längre ner.
     
    I Nigeria är det gott om Polio, och det är inte första gången som det har hittats samband:
    Mutant Polio Virus Spreads in Nigeria
    London Times: Smallpox Vaccine triggered Aids Virus. (Sedan finns det elaka tungor som säger att Aids fanns i vaccinet)
     
    Det var tråkigt att du fick sådana komplikationer efter mässlingen. Vi var tre syskon och ingen av oss fick några problem. Men när vi var små brukade vi få Torskleverolja (Bläh!), som är rik på A-vitamin.
     
    Här är en artikel som visar en koppling  mellan mässling och A-vitaminbrist. Redan 1932 visste doktorer sambandet och använde det med mycket goda resultat (58 % lägre dödsfall). Sambandet återupptäcktes inte förrän på 80-talet i Tanzania.
     
    En studie i USA på 20 mässlingssjuka, till synes välnärda barn visade att hälften  hade för låga halter av A-vitamin. 10 friska barn hade alla bra värden. (Sista stycket i artikekn om mässling
     
    Så det kanske snarare är bättre kost som hållit dina barn och barnbarn friska?
     
    Till sist en svensk läkare som i höstas lyckades få ett vettigt ord med i den annars censurerade debatten (och jag såg det med egna ögon, hur inlägg med vetenskaplig hänvisning försvann) :
    Oroande tyst i Sverige?
     
    En annan tänkvärd artikel, ( se var kostråden har kommit ifrån):
    Livsmedelsverkets märkliga inställnig.
     
    Det finns mycket att tänka på här i världen, och man har fullt sjå att hitta de rätta sjökorten när man ska kryssa mellan alla blindskären!!   : )
    Ja, nu är det sent. Jag önskar en God Natt (och ursäkten i andra tråden väl mottagen, förstås)

  69. Karin

    Jaha, jag glömde visst den australienska artikeln. Mycket bra sammanfattning. Det finns fler källor, förstås!!  ; )

  70. Karin

    Magnus,
     
    Kan du förklara varför ingen dör av digerdöden klängre?

  71. Gunbo

    Jonas,
    ”Gunbo #65, det där var ju en riktig bredsida mot väsentligen alla som är rädda för klimathotet, och nästan samtliga ‘miljöengagerade’.”
    Jag har i tidigare inlägg påpekat att både AGW-anhängare och ”skeptiker” drivs av rädsla. Och det håller jag fast vid fortfarande.         

  72. L

    Gunbo, ja rädda människor är skrämmande för oss skeptiker…

  73. Gunbo

    Karin,
    ”Så det kanske snarare är bättre kost som hållit dina barn och barnbarn friska?”
    Jag tror knappast att mina barns klasskamrater led av värre A-vitaminbrist än mina barn. Men du får gärna tro det du vill tro om det gör dig lyckligare (vilket jag betvivlar).

  74. Gunbo

    L,
    Varför är du rädd?

  75. L

    Rädda människor fattar lätt irrationella beslut, vilket kan drabba andra.

  76. Karin

    Uffeb #63,
    Se då till att fixa till elen i vår eminenta demokrati! Lycka till!
     
    Dessutom har du just visat att du inte bryr dig om att sätta dig in saker som kan rubba din tro på demokrati(?), världuppfattning? eller det som ger dig ett personligt ansvar för att allting blir som det blir?
     
    Jag ser ingen demokrati där de styrande inbillar sig att de är våra förmyndare istället för förvaltare av våra tillgångar. Vilket de gör lika uselt båda sidor!! Snygg jobb att sälja ut vår el, våra skogar, vår vodka..
     
     

  77. Ja Gunbo, du kommer ofta med kålsuparteorier: Om den ’ena sidan’ är sådan, då är minsann den andra också likadan.
    Men du har fel därvidlag. Den skeptiska sidan drivs inte av rädsla utan av skepsis mot auktoritära påståenden vilka de som framlägger dem inte kan eller vill belägga med argument och fakta. Vägran att tro ngt bara för att en självutnämnd auktoritet hävdar att: Såhär är det, och hör sen!
    Tänk att du som psykolog så totalt missförstår grundragen i sammanhanget. Visst finns det befarad oro för tex idiotpolitik på den skeptiska sidan dessutom. Men det är inte därför den är skeptisk mot AGW-alarmismen.
    Som vanligt får du orsakssambanden totalt upp och ner. Totalt Gunbo! För enligt din tes skulle det vara omvänt:
    Folk som är rädda för idiotisk politik, tex för att den förstör ekonomi, och därefter letar förevändningar för att vara mot sådan, och då hittar och söker sig till klimathotsskepsis.
    Maken till krystat försök till baklängeslogik får man ju leta efter. Tom från dig!

  78. Karin (samt Uffe mfl)
    Om demokratin hade hållit sig till sådant den är till för, nämligen att stifta sunda, transparanta lagar som är lika för alla, och med dessa begränsar vad medborgarna (inte) får göra mot andra i samhället, då kan demokratin nog fungera alldeles utmärkt.
    Problemet är är väl attde sunda lagarna redan finns och funnits länge. Bedrägeri, mord, misshandel osv är redan förbjudet. Men istället för att se till att dessa upprätthålls och efterlevs (vilket är mödosamt och inte så roligt) försöker politikerna hitta nya saker att lagstifta om. Och nästan aldrig i form av riktiga lagar (regel som ingen får överträda), utan istället som direktiv, i syfte att utfallet skall bli ett visst, en order till samhället: Gör att det blir så här!  som ju per automatik inte kan vara lika för alla.

  79. Gunbo

    Jonas #77,
    ”Den skeptiska sidan drivs inte av rädsla utan av skepsis mot auktoritära påståenden vilka de som framlägger dem inte kan eller vill belägga med argument och fakta.”
    Det finns tydliga fakta som visar att vaccinationer har verkan. Vill man inte ta till sig dessa fakta utan förnekar de bevisade verkningar vaccinationer haft på folkhälsan är man en haverist som grundar sitt ställningstagande på rädsla för och misstro mot auktoriteter.  

  80. Gunbo

    L #75,
    Håller fullständigt med! Fram för orädda människor som ser verkligheten som den är!

  81. Karin

    Jonas N #78
     
    Håller med! Det är så klart mycket enklare att stifta nya lagar och få in pengar den vägen än att reda upp sina röror!

  82. Gunbo ????
    Vi pratar om AGW, remember?

  83. Gunbo

    Jonas,
    Vi pratar om reaktioner både mot AGW OCH vaccinationer, som har en hel del gemensamt.

  84. Gunbo, citerar dig:
    ”Jag har i tidigare inlägg påpekat att både AGW-anhängare och ”skeptiker” drivs av rädsla”
    Det är du som vill hitta (på) liknelser och kålsuparteorier där sådana inte hör hemma. Håll dig till ämnet. Om du menar att mekanismen är:
    Rädsla -> leder till -> skepsis mot AGW-hotet
    till och med att det är den drivande orsaken, då behöver du komma med otroligt mycket bättre och mer än vaga hänvisningar till ’haverister’ i helt andra sammanhang.

  85. Karin

    Gunbo #79
    Nu har jag lagt ner mycket energi för att visa dig på andra fakta än de som serveras från propagandaministeriet och så bemödar du inte ens dig med att studera dem!
     
    Till skillnad från dig, så har jag även varit inne på smittskyddsinstitutets hemsida och kollat upp deras länkar och hänvisningar, och jag konstaterade samma sak som professor Scherstén om Livsmedelsverket: Antingen fungerade de inte, eller var de inte relevanta eller t o m en som motsade deras egna påståenden!
     
    Det enda som skrämmer mig i den här frågan är, att om tillräcklig många är dumma att lyda, så försöker de tvinga oss andra också!
     
     

  86. Gunbo

    Karin #68,
    Har läst dina länkar ordentligt nu och hittar detta: ”The sad polio reality fuels misguided fears and underscores the challenges authorities face using a flawed vaccine.
    Nigeria and most other poor nations use an oral polio vaccine because it’s cheaper, easier, and protects entire communities.”
    Det är alltså ett levande poliovaccin som intas via tabletter som leder till poliofall. Vaccinet är m a o ”flawed” men billigt. Inte så underligt att det orsakar polio. 

  87. Karin

    Gunbo #80
     
    Den var rolig den! Du är helt säker på att du har hela bilden? Har du brytt dig om att söka efter fakta från egna källor, dvs som inte kommer från myndigheterna? Eller du bara vet att alla andra har fel?

  88. Karin, Gunbo drivs väl mest av rädslan över att behöva konfronteras med sina egna fördomar på ett sätt där han inte längre kan smita undan … 😉

  89. Karin

    Gunbo
     
    NÄ, där ser du! Och det var likadant 2004,( men länken fungerade inte.) Tänk att WHO hade glömt det!

  90. Gunbo

    Karin #86,
    Jag vill fortfarande veta varför polio i Sverige och andra länder som använt injicerat poliovaccin sluppit sjukdomen ända sedan 50-talet.
    ”att om tillräcklig många är dumma att lyda, så försöker de tvinga oss andra också!”
    Vad jag vet är det frivilligt att låta vaccinera sina barn.

  91. Karin

    Jonas #88
     
    Ja, för det är minsann ”ingen gröd att grina åt”, som vi säger i Skåne. Men det är som att hoppa i kallt vatten: Först fryser man, sen simmar man mycket bättre! : )

  92. Karin

    Gunbo,
     
    Det kan inte tänkas att polio dött ut/kraftigt minskat ändå, precis som med många andra (barn-)sjukdomar?
     
    I USA tex, är det tvunget, de har infört lagar som gör att de kan ta barnen från föräldrarna om de inte låter dem vaccineras! I England är det också hårda bud. En kvinna satte de (frivilligt, förstås) på mentalsjukhus i höstas för att hon inte ville vaccinera sina!
     
    Och, som sagt, vi har lagar som gör att vi kan bli tvingade till vaccinationer, just nu! Det är fortfarande pandemiläge 6!!

  93. Gunbo

    Karin #87,
    Skillnaden mellan mig och dig är att jag inte behöver leta efter ”sanningen” på intenet eftersom jag ser den empiriska verklighetheten. Vi har sluppit sjukdomar som mässling, polio, tbc, röda hund, smittkoppor, difteri m fl just på grund av vaccinationer. Att någon promille har fått biverkningar av vaccinerna är inte något argument för att vi ska sluta med vaccineringar! Punkt slut! God natt!

  94. Gunbo

    Karin #92,
    ”Det kan inte tänkas att polio dött ut/kraftigt minskat ändå, precis som med många andra (barn-)sjukdomar?”
    Varför har de inte ”dött ut/kraftigt minskat” i de länder där vaccinationer inte är allmänna?
    Hur resonerar du egentligen?

  95. Karin

    Gunbo,
     
    Jag har många andra källor än internet, men det är lite svårt att länka till dem!  ; )
     
    Bara det inte är ditt barnbarn som tillhör den promillen som nu dör/blir steril/förlamad av Gardasil. Men nu får du själv hitta länkarna dit!
     
    Menar du att du jämför din egen levnadsstandard med Nigerias?
     
    Godnatt och sov gott, jag ska göra detsamma!  (sedan minst en timme tillbaks, där ser du vad jag offrat för att försöka visa dig)
     
    ; )  : )

  96. S. Andersson

    Efter att med viss förvåning tagit del av vaccintjafset här i natt, väntar jag nu bara på att någon ska börja propagera för att man ska dricka opasteuriserad mjölk också.

  97. Christopher E

    Hmmm, jag kanske inte håller med Gunbo om allt, men här vill jag gärna ge honom stöd. Det är OK att vara skeptisk och ifrågasätta, rentav bra, men misstänkliggörandet får inte gå till överdrifter.
    Vaccin är fortfarande en av läkarvetenskapens geniala upptäckter ända sedan metoden kom i allmänt bruk i slutet av 1700-talet. Den största framgången är utrotandet av smittkoppor, först i Europa, sedan globalt. Följt av flera andra framgångar. Jag har själv dessutom rest en hel del i tropikerna (i helt andra miljöer än sterila lyxhotell) och är mycket tacksam för att jag haft ett skydd i mig.
    Givetvis kan man frivilligt avstå från vaccination av sig själv eller sina barn, men rider då på den smittfrihet som vaccinationerna åstadkommit (”jag har inte vaccinerat mig, och inte fick jag xxx för det” är inget vidare argument.) Samma personer hade givetvis resonerat annorlunda om de erbjudits vaccin när dessa sjukdomar var ett plågoris tidigare i historien.
    Om svininfluensa kan man tycka många saker, men efterklokhet imponerar inte på mig. Det finns alltid en risk att ett nytt virus muterar till något mycket dödligt och smittsamt, som i dagens globaliserade värld kan ställa till förödelse. Det är fel att tro att tex. spanska sjukan inte skulle vara ett problem i Sverige idag med vår moderna sjukvård. En smittskyddsläkare jag talade med förklarade att med så många insjuknade spelar det ingen roll, det finns helt inte tillräckligt med vårdplatser och resurser i det läget (1918 låg sjuka svenskar provisoriskt i stora idrottslokaler och liknande, en bild vi normalt inte associerar med Sverige).
    De tidiga rapporterna om svinfluensan tydde på en hög dödlighet, och beslutet att massvaccinera var rimligt i det läget. Det fanns ingen anledning att vägra ”kostnadsfri” vaccinering, man riskerade inget mer än att slippa några jobbiga sjukdomsdagar hemma från jobbet, vilket säkert kostat mer än var och ens lilla skatteinsats för kampanjen. Däremot var det ett högt spel med andras hälsa att vägra om influensan blivit så svår som initialt befarades. Nu visade det sig att svininfluensan blev lindrig, och vaccineringen räddade troligen livet bara på ett fåtal individer, men jag tycker att man kan se det som en nyttig generalrepetion inför framtida massvaccineringar. Man lärde sig ju en hel del.
    Karin, jag har respekt för att du vill ifrågasätta, men tror liksom Gunbo här du orsakar dig själv onödig oro i denna fråga. Jag hade gärna sett lite mer stöd till Gunbo också. Bara för att vi inte är överens om risken med AGW, kan man ändå hålla isär frågorna. Jag vill inte som klimatskeptiker upplevas som varande skeptisk till allt bara av princip.
    Ämnet vaccin må vara off-topic från klimat, men inte helt, för just vaccinering och utrotande av sjukdomar är just något de pengar som nu går klimatsymbolisk politik bättre kunde användas till.

  98. Karin

    Christopher E
     
    Jag hör vad du säger och jag vill så gärna hålla med dig. Det skulle göra det så mycket lättare. Simma medströms kräver ju mindre ansträngning, som du vet och människan är ju av naturen bekväm!
     
    MEN! Jag kan inte! Jag har aldrig gillat tanken på att fila på pusselbitarna för att få dem att passa!
    Ta barnvaccin t ex: Å ena sidan är det ingen fara med vaccinationer, (lite rodnad och svullnad, kanske lite hängig några dagar..), Å den andra sidan är det många som säger att deras barn fått  diabetes, allergier, autism och andra neurologiska skador. Plus att det har betalts ut till vaccinationsskador!
     
    I USA rekommenderar man att barn ska få sin första DTP-spruta vid 2 mån ålder, nästa vid 4 mån, 6 mån, 18 mån och 1½ år. Redan tre sprutor vid 6 mån ålder. Var finns bevisen och undersökningarna för immunförsvarets utveckling och reaktion i de rekommendationerna? Har du sett några?
    Här är en länk till CDC, om DTP vaccin. ”Din nya generationen vaccin är säkrare..”  Hurså! Det var ju inget fel på den första?  Under punkt 3  räknar de upp en del symptom när det är olämpligt att ge en andra spruta, t ex:
    Anaphylactic chock
    Om barnet skulle få någon form av anfall eller skulle gråta i 3 timmar eller mer efter sprutan (tyder på hjärnskada, eller hur?)
    Om barnet skulle få en hjärn- eller neurologisk skada inom 7 dagar efter första sprutan.
     
    De som skulle råka få det efter 9 dagar, 14 dagar el 3 veckor, är de inte med i statistiken då?  Jag tycker sambandet är intressant även om det skulle inträffa efter 3 mån. Finns det statistik?
     
    Kom nu inte med argumentet att de måste dra gränsen någonstans, för i så fall har vi fortfarande inte bevisat något samband mellan alkohol och ev skador!
     
    Det som skiljer vaccinfrågan från AGW för tillfället är att det inte kommit några läckta e-mail eller liknande, ingen ”Med-gate” men du kan vara säker på att det finns många läkare/forskare som sitter i skuggorna och väntar på sin chans!
     
    Men här tycks det finnas en undersökning från år 2000 som sluppit ut. Den handlar om skadeverkningar på barn av kvicksilvret i vacciner. Det redovisas en hel del, så de var medvetna om det. Samma läkare publicerade senare i Pediatrics att det inte fanns några ”signifika samband”.  Är det den uppfattningen du får efter att ha läst denna ”konfidentiella” rapport? Tänk om det vore ditt barn som är en av dessa insignifika?
     
    Det har tagit bort kvicksilvret i barnvacciner nuförtiden, men det ingick i svininfluensa-vaccinet! Jag kan naturligtvis inte garantera dokumentets äkthet, men å andra sidan, vad finns det att vinna i denna frågan?  Inom AGW är det ju oljeindustrin, det vet ju alla, (; ) ) men här? Hälsokostindustrin? Skulle det vara fel, drabbar det ju dem/oss-själva också! Hårt, precis som med klimatet!
    Varför vill de inte göra dubbelblinda placebotester??? Det krävs ju av andra läkemedel!
     
    Nu är det så att den som har öron, han hör! Hittar du inget i dessa länkar som finns i denna tråd som kan ge dig anledning till att tvivla/forska vidare, so: What can I say?!! : )
     
    Svininfluensan har ett alldeles eget (Långt!) kapitel, så jag ber att få återkomma senare ( om jag ids!)!
     
    Men du kan ju börja med att titta på vad en av Tamiflues uppfinnare, Adrian Gibbs sa om Svininfluensan. Och det här verkar vara det sista klippet som finns kvar av denna Bloomberg-intervjun!!
    http://www.youtube.com/watch?v=mnDSZ_LieRk
     

  99. Gunbo

    Christopher,
    Tack! Som jag tidigare nämnt hyser jag stor respekt för dig och din förmåga att hålla isär sak och person i diskussionerna här.

  100. Gunbo, har du funderat lite mer på hur du skall försöka leda din tes #71  i bevis, eller bara göra den rimlig? Alltså hur du skall förklara att rädsla (för ngt, vad?) som orsak skapar AGW-skepsis? Du tom menar att den senare drivs just så?

  101. Christopher E

    Karin,
    Jag är alltså inte ute efter att ändra din inställning här. Om du inte vill ta vaccin, är det upp till dig. Du riskerar dock tråkigheter om du har fel. Och tar också risken att andra skräms från vaccinering och får tråkigheter därav.
    Jag har kikat på dina länkar (om än inte lusläst dem i detalj). Spontant ser jag inga konstigheter. CDC-infobladet tycks ärligt genom att ta upp sällsynta biverkningar trots risken att detta är det enda vissa individer kommer att läsa.
    Det finns ingen anledning att spekulera i om ett virus som svininfluensan är konstgjort. Det uppstår naturligt genom mutationer och kombinationer nya virus hela tiden. Särskilt problematiska är de som uppstår i djurhållning och sedan muteras till en form som smittar människor. Något som lätt blir vanligare i historien med ökande täthet av både djurhållning och befolkning (som särskilt i 3:e världen lever allt annat än åtskilda och utan kontroll). Det har dykt upp nya virus hela tiden, och det långt innan teknologi att framtälla virusvarianter fanns.
    Bevisen att vaccin fungerar är så tydliga att det är omöjligt att förneka. Många sjukdomar minskat eller försvunit tack vare vaccinering. Smittkoppor och polia är två bra exempel.
    Vad gäller kvicksilver, så är det sant att spår av kvicksilver finns i vaccin. Men det är så små mängder att halterna ligger långt under vad vi utsätts för i ”bakgrundsbruset” även utan vaccin. Det är ingen hotande eller revolutionerande information.
    Du måste förstå att inget är riskfritt, utan det är alltid en avvägning. Av naturliga skäl stressar en vaccinering kroppen genom sin funktion. Undersök en tillräcklig stor grupp och det finns alltid någon som får allvarliga biverkningar. Riskerna från de sjukdomar som vaccineras mot är dock väldigt mycket större!  Tänk om det är ditt barn som får biverkningar, försöker du ”skrämmas” med. Jag kan bara svara; tänk om det är ditt barn som får polio, smittkoppor, svår mässling osv – en betydligt högre risk i en vaccinationsfri värld.
    Om man svälter riskerar man inte matförgiftning, men är det en bra idé?
    Det forskas mycket på allergier och liknande. Man har ännu inte hittat något samband som förklarar uppgången. Att isolera biverkningar från vaccin från den uppsjö av ämnen vi utsätts för i miljön låter sig knappast göras. Det tycks dock som ett överdrivet sterilt liv lättare ger allergier, då kroppen (ungefär som med vaccin) behövas stressas lite för att utveckla motstånd. Men forskning återstår där.

  102. Lena Krantz

    Karin #98
    Hejsan!
    Jag har sett att du har lite funderingar kring vaccineringar influenser mm.
    Själv tror jag att vissa springer iväg och vaccinerar sig i onödan. Det är lite som med antibiotika, kroppen måste lida lite för att utveckla motstånd själv.
    Däremot är det givetvis oerhört svårt att avgöra vilken sjukdom som är tillräckligt allvarlig för att man ändå skall ta vaccinet och ändå svårare när det gäller våra barn. Min äldsta dotter fick inte kikhostevaccin exempelvis för det fanns inget bra då. Min yngsta dotter var med i tester och fick det nästbästa . Äldsta dottern fick mycket riktigt kikhosta och det var inte kul kan jag säga så i det fallet hade jag hellre sett att hon fått vaccin om det hade funnits något.
    Däremot kan det nog mycket väl vara så att man fortsätter att vaccinera barnen mot sjukdomar långt efter att sjukdomen försvunnit i alla fall i Sverige. Å andra sidan vet man ju aldrig vart de reser senare i livet. 
    Min poäng är väl att man får själv göra en bedömning hur allvarlig man tror att sjukdomen är. Svininfluensa visade sig ju verka som en helt vanlig influensa för de flesta så det var bra att inte alla tog vaccinet tycker jag. Dessutom var det väl hysteriskt men tyvärr kunde man bli sjuk på ett vis som man inte blir normalt. Min syrra förklarade det där men jag har glömt hur det var men det fanns i alla fall fog för att förmoda att vissa skulle bli mycket allvarligt sjuka även om man kanske inte skall vaccinera hela befolkningen bara för det. 
    Lite spill för man kanske räkna med?
    😉
    PS Vi som lever nu har alla förfäder som en gång överlevde pesten.
      

  103. Gunbo

    Jonas,
    AGW-troende (i synnerhet de som tror på en katastrofal utveckling av klimatet) är rädda för de konsekvenser en kraftig uppvärmning av jorden skulle få. Här finns olika grad av rädsla.
    De flesta skeptiker är rädda för de konsekvenser kraftigt sänkta CO2-utsläpp skulle få på världsekonomin med sänkt välstånd som följd. En del skeptiker är också rädda för att totalitära grupper ska ta makten och demontera demokrati och frihet. Även här finns olika grader av rädsla.

  104. magnus

    Karin #70
    Kan du förklara varför ingen dör av digerdöden klängre?

    antibiotika?
    men visst finns pesten kvar, dock inte ”digerdöden” som var en historisk händelse och inte en specifiksjukdom  ( typ 🙂 )
    Pestbakterien yersinia pestis finns fortfarande, och folk dör av smittan då och då, men på senare tid har det inte varit några uppmärksammade epidemier. (i alla fall inte i vår del av världen).
    Men ingen har dött av smittkoppor sedan 1970 talet.
    Kan du förklara det?

  105. Gunbo, försöker du verkligen få det till att (alarmistisk)  AGW-skepsis blir till som konsekvens av att man tror att idiotpolitik försämrar ekonomin? Alltså att detsenare är orsaken, och det förra är verkan?
    Jag har jagat dig om samma sak många ggr förr, alltså luddig sammanblandning mellan orsak och verkan.
    Skulle du kunna försöka tänka efter (i ljuset av det) vad du menar med vad du sa tidigare, att AGW-skepsis drivs av rädsla?
    Eller tycker du att frågan är för komplicerad?

  106. L

    Jonas N, hur viktigt är det att veta vad Gunbo menar, på en skala 1-10?

  107. Gunbo

    Jonas,
    Nu har du missuppfattat vad jag skrivit.
    Jag har inte sagt att ”AGW-skepsis blir till som konsekvens av att man tror att idiotpolitik försämrar ekonomin?”
    Jag har påstått att rädsla driver bägge sidorna.

  108. Lena Krantz

    Gunbo #107
    Tror att du har en poäng där, visst är det rädsla som driver många i klimatfrågan, oavsett sida.
    Själv är jag rädd för att det kommer lite för drastiska politiska beslut som vi inte är mogna för än rent tekniskt. En sådan sak är ju lågenergilamporna som jag tycker var en idiotisk idé. Men Naturvårdsverket menar att de bara kommer att användas under en övergångstid tills vi har lampor som både är miljövänliga och energisnåla.
    Det går ju an när det gäller lampor men energin i stort? Övergå till sol, vind och vatten långt innan tekniken finns?
    Sedan finner jag det anstötligt att MSM inte rapporterar någorlunda ärligt i klimatfrågan och är kanske lite rädd där med att demokratin urholkas.

  109. Gunbo, det var du som påstod att AGW-skeptiker drivs av rädsla, tom främst av sådan. Och verbet ’driva’ innebär en implikationspil, dvs rädslan (oavsett för vad) är vad som driver, dvs orsakar skepsisen.
    Jag undrar hur du får ihop den orsakskedjan. Speciellt du som (ibland) hävdar att du förstår hur människor tänker.
    Vill du försöka igen?
    L – Jag frågar Gunbo så länge det behövs. Tills han börjar förstå vad han själv säger, och inte bara rör ihop alla begrepp i en och samma saliga gryta.

  110. L

    Jonas N, tror du Gunbo eller någon annan än du tycker att det behövs..?
     
    Han är väl inte statsministerkandidat?

  111. Gunbo

    Jonas,
    Rädsla är det emotionella ”bruset” bakom det mer logiska och rationella tänkandet. Och människan är mycket mer påverkad av känslor än du kanske tror.

  112. Gunbo

    L,
    Bingo!

  113. Gunbo, nog är det brus alla ggr, men du har fortfarande inte ens berört ngt som kommer i närheten av vad jag frågade, eller av vad du (nog utan ngn eftertanke) kläckte ur dig.
    Jag undrar fortfarande hur du försöker få ihop den orsakskedjan. Alltså att ngn ’rädsla’ förmår människor att frångå mainstream-uppfattningen och vad de flesta media och ’ledare’ predikar, och istället utmana och gå emot dem. Att inta en ’contrarian’ position. 
    För visst finns det människor som reflexmässigt gör sådant. Men inte av rädsla, utan snarare för att vara rebelliska.
    Jag undrar fortfarande hur du får ihop ditt (önsketänkande om) ’lika goda kålsupare’!?
    Rädslan både för förändringar, för det okända, eller för att lämna flocken har jag full förståelse för. Men det är inte vad jag frågar om.

  114. Karin

    Christopher E #101
     
    Ja, det vore tråkigt om jag har fel, men det samma gäller om du har fel! Visst är det bra att CDC säger sanningen. Sist jag tittade var det inte nämnt på vår svenska sida..
     
    Det utfördes en studie 2009, PARSIFAL, som analyserades av en grupp på Karolinska. Den undersökte förekomsten av allergier hos barn på lantbruk, antroposofiska hem och kontrollgrupper, samt huruvida barnen var vaccinerade mot eller hade haft mässlingen.
    Vad den kom fram till var bl a följande:
    Antroposofiska barn var sällan eller aldrig vaccinerade, hade högsta talet av mässlingsjuka (33%, inga rapporter om dödsfall eller komplikationer), hade sällan allergier. Likaså verkade böndernas barn klara det bättre.
     
    Ett positivt samband mellan vaccinationer och hösnuva konstaterades
     
    Bland de vaccinerade barnen hade 11% ändå fått mässlingen, förekomsten lägst i Sverige, högst i Österrike o Schweiz
     
    Man kunde konstatera ett samband mellan vaccination och eksem, astmatendens etc, men när man uteslöt barnen som drabbats under sitt första levnadsår, fanns inte längre något statistiskt samband! (Man uteslöt dem för att ”undvika bias”??)
     
    De drog slutsatsen att barn som haft mässlingen hade färre allergier. Du kan titta själv här
     
    Vad gäller ”man-maid Swineflu” Så finns här den publicerade rapporten. Den säger att kedjorna i H1N1viruset har en period av bristande utveckling, och att det troligaste är att det legat  nerfryst i ett labotatorium mellan ca 1957 – 1977 och sedan ”rymt” därifrån. (Sid 4 längst ner) På sidan 8  finner de det högst otroligt att en migrerande gris skulle kunna ta sig till den dal i Mexico, omgiven av höga berg, där de första fallen bröt ut! (Kanske ”Pigs can fly” i alla fall?) Du kan läsa rapporten själv!
     
    Jag ska ju ärligt säga att jag ägnat mig åt ”cherry picking” ur rapporterna! Gibbs  slutsats är att man inte kan vara riktigt säker på var viruset härstammar ifrån, eftersom där finns en ”missing link”. Antingen finns ursprunget till den på någon oupptäckt isolerad svinfarm i Nordamerika, eller har den legat nerfryst på något labb någonstans.
     
    Så för min del verkar det inte finnas så självklara sanningar. Vad gäller smittkoppor så finns i BMJ en läkare från 1800-talet som berättar om två fall av smittkoppor (båda hade blivit vaccinerade tidigare), som han botade med en indiansk medicinört. Redan efter några timmar upplevdes lindring och på 48 timmar var de friska och hade inte fått några ärr!
     
    Jag förstår att det är svårt om man skulle behöva slakta en så helig (kassa-)ko, men för min del är inte välsignelserna med vaccin bevisade. Jag är naturligtvis öppen för revidering…
     
     

  115. Karin

    Hej Lena (#102)
     
    Visst har du rätt! Som förälder vill man ju verkligen göra vad som är bäst för ens barn! Och det är svårt att veta vilket det är. Jag tycker att vi bara har fått ensidig information, men det är inte så konstigt när alla verkligen tror att vaccin är bäst!
     
    Men har du kollat statistiken under punkt #41? Du kan titta på alla barnsjukdomarna där.
     
    Ingen har blivit vaccinerad mot scharlakansfeber och ändå är den så gott som borta!
     
    Jag anser (och fler med mig, förstås. Det är inte min egen lilla smarta idé) att vi bipasserar vårt immunförsvar med vaccinationer. Det är inte designat för att jobba på det sättet.   Vi är fantastiska varelser som ofta kan bota oss med hjälp av mindre våldsamma insatser. Vi överlevde pesten, som sagt : )
     
    Förra vintern genomförde japanska forskare en studie på skolbarn och kom fram till att barn som fått vitamin D3 hade 58% bättre chans att stå emot mot influensa av typ A. Dessutom hade de färre astma attacker. Goda nyheter, eller hur?
     
    Jag tror också att vi har en fantastisk förmåga att anpassa oss. Om du har en dotter som blivit rekommenderad Gardasil så råder jag dig att titta på denna artikeln. Den är från 2007 så det har tillkommit fler rapporteringar sedan dess. Bla var det en som tvärdog i skolan i höstas, i England.
     
    Svininfluensa var rena skrämselpropagandan!  Jag tyckte direkt när den kom att det var skumt med hela cirkusen. Hysteri och censur i media, precis som med AGW.
     
    Förresten har de  redan börjat dra igång i USA! Fast man har  inte riktigt bestämt sig för vilken flunsa det är, men vaccinet är redan klart i alla fall!!  ; )

  116. Karin

    Anders #104
     
    Ja digerdöden var den stora döden som tog massor av liv. Mig veterligt har de väl inte grävt upp något lik och isolerat bakterien, som de gjorde för några år sedan med Spanska sjukan? (Som genom ett oförklarligt mysterium dyker upp och förpestar världen några år senare)
     
    Jo, jag vet att pesten, yersinia pestis, finns kvar. Det fanns med i innehållsförteckningen av det amerikanska vaccinet, efter någon lämnat in det för analys i höstas.
     
    Varför är inte polio borta överallt om vi nu har ett så underbart vaccin?
     
    Sjukdomar kommer och går, har gjort i alla tider, så hur är det med smittkoppor?  Som jag sa till Lena, varför har ingen scharlakansfeber mer? Jag har inte hört talas om någon på länge.
     
    Har du hört talas om Mullah Nasrudin?
    Det berättas om honom att han en dag var ute i trädgården och gick runt och kastade lite ris här och där. Hans granne kom ut, iakttog hans förehavanden och undrade varför han strödde ut riset? ”Det är för att hålla tigrarna borta”, svarade Nasrudin. ”Men här finns ju inga tigrar!” utbrast grannen. ”Nej, där ser du hur effektivt det är,” svarade Mullah Nasrudin nöjt.

  117. Christopher E

    Karin;
    Jag är ju ingen expert på virus och vaccin, förstås (geologi och paleontologi är mina ämnen från början) , men utifrån normal analytisk förmåga och allmänbildning tycker jag ett korståg mot den bevisade nyttan av vaccin är orimlig.
    Det hindrar inte att det finns nyanser, dock.
    Det kan vara så att vaccineringen mot lättare barnsjukdomar inte alltid är nödvändig, och jag kan köpa åsikten att vissa sjukdomar förutom att ge en immunitet mot just den sjukdomen kan vara i viss mån härdande. Men man måste komma ihåg att även ”ofarliga” barnsjukdomar, som mässling, i en tillräcklig stor grupp leder till några dödsfall, hjärskador mm. Man måste bedöma vilken risk som är störst. Jag hade valt vaccin. Påssjuka är nästan borta i Sverige pga vaccinering. Hos vuxna män kan påssjuka leda till sterilitet. En acceptabel effekt av att inte vaccinera?
    Du skriver ju ärligt själv att du ”körsbärsplockar”, bra. En flicka eller fler har möjligen dött av Gardasil. Det kan vara sant, med över 20 miljoner vaccinerade. Men å andra sidan, vad jag kan se har livmodercancer en dödlighet på bortåt 30%. Igen, vilken risk är störst?
    Allergistudierna du nämner är intressanta. Jag kände själv till det här med bondbarnen. Vad jag kan se är det annars extremt svårt att dra slutsatser på grund av att de olika grupperna i studierna har flera livsstilsskillnader som hänger ihop. Är man tex. vaccinmotståndare är det sannolikt att man även gör flera val med kost etc. Att urskilja vad som hänger ihop med vad blir nästan hopplöst, ofta med låga statistiska signifikanser att utgå från.
    Medeltidens pest dödade kanske var 3:e person, eller bortåt 75 miljoner i Europa.  Spanska sjukan 50-100 miljoner i världen. Jag är övertygad om att även vaccinmotståndare tvekar inför att argumentera mot en hypotetisk massvaccinering i dessa fall, om vi låtsas att det hade varit möjligt.
    Att polio inte är utrotat beror helt enkelt på att inte vaccineringen är global. Det finns också de som överlevt polio för länge sedan där den kommer tillbaka som återfall. I framtiden lär polio hamna med smittkoppor i de utrotades skara. Tack vare vaccin.
    Tidigare i historien dog folk som flugor av åkommor vi nu botar med modern kunskap. Det blir väldigt fel att ha en grundinställning att kroppen är designad att klara allt själv. Strålbehandling, cellgift, antibiotika, vaccin, transplantation, bypass, klaffar, pacemaker osv osv. Allt är det ”onaturligt”, alla har sina risker, och allt är jag tacksam att det finns.

  118. Karin

    Christopher E #117.
     
    Jag är inte rabiat och menar att det inte finns många nya bra mediciner. Jag håller med dig att sjukvården är duktig på många saker, som du nämner! Framför allt finns det många duktiga och fantastiska människor som jobbar där. Detsamma gäller inom FN! Men jag har inget som helst förtroende för den organisationen och tyvärr är det så att deras rekommendationer påverkar mycket inom mat och hälsa! Och energi och ekonomi och klimat…
     
    Jag har inte hittat en enda artikel som faktiskt, och oberoende, visar att vaccin fungerar. Det mesta tycks vara indicier och slutsatser!  Och många andra har inte heller lyckats! (Lyssnade du på Gary Null? Gör det, väl värt besväret. Bara det att ibland är han så uppbragt att man knappt hör vad han säger.)
     
    Jag tror inte att läkemedelsindustrin heller har allmänhetens bästa framför ögonen! Jag tror att många saker i första hand kan botas med enklare, patentfria medel, som t ex bättre mat, vitaminer och örter. Några av de bästa medicinerna kommer just ur örter, Digitalis, Lana Christ, för att nämna några.
     
    Läkemedelsindustrin är ju faktiskt inte mer än ca 100 år gammal, och skulle det vara så att växter inte alls fungerade, så innebär ju det att läkarkåren körde med ”Fake it till ju make it” i ca 700 år!
     
    Visste du, t ex, att det redan 1993 gjordes försök med olika växter, länge använda inom folkmedicinen i sydostasien, vilka inte bara lindrar vid diabetes, utan även regenererar de Langherhanska öarna, som därvid börjar producera insulin igen? Varför har det inte blivit lanserat, tror du?(fins på Pub Med)
     
    Jag säger det bara för att du ska se att där är en stor, dold sida inom medicinen också! Och det finns många exempel.
     
    Vad gäller Gardasil så påstås det att det hjälper vid tre olika strains (stammar?) av livmodercancer. Det finns minst 16.
    2007 var det inte så många vaccinerade, och då var det redan 1600 rapporterade biverkningar (se artikeln om du ids), idag är det fler. Många som får cellförändringar i livmodern har en spontan läkning,  jag själv inkluderat.
     
    Men visst är det som du säger: vi väger riskfaktorerna och hoppas att vi väljer rätt. Och jag då, som du vet, tycker vaccinet verkar värre (och ännu värre: overksamt!)
     
    Spanska sjukan, vet du… Nja, den är skum den! Vaccininducerad, enligt mina efterforskningar. Man vaccinerade med levende vaccin…
     
    ”Är man tex. vaccinmotståndare är det sannolikt att man även gör flera val med kost etc. Att urskilja vad som hänger ihop med vad blir nästan hopplöst, ofta med låga statistiska signifikanser att utgå från.”
    Det tror jag du har alldeles rätt i! Tyvärr verkar det inte heller finnas särskilt stort intresse att reda ut ev skillnader. (Fler billiga faktorer utan patentmöjligheter…  Inte lönsamt!)
     
    Ja, jag körsbärsplockade ur de två tidigare artiklarna, men inte på så sätt att det inte var sant det som stod där! Jag bara skippade ”velandet” så att säga.  Slutsatserna var helt korrekt återgivna. ( Som jag uppfattade dem, vilket kanske är enögt? ; )  )
     
    Dock medan man i artikeln ovan teoriserade att mässling tycktes förhindra allergi, så hade jag för min del även hållit fram möjligheten att det var pga av att de var ovaccinerade, eftersom de flesta som fick mässlingen faktiskt var det! Därmed  kunde det lika gärna varit den faktorn som gjorde att de inte var allergiska, eller hur?
     
    Om man nu hade varit helt objektiv och hållit möjligheten öppen, men det tycks man sällan eller aldrig vara!
     
    ”Det blir väldigt fel att ha en grundinställning att kroppen är designad att klara allt själv”
     
    Där tycker jag att du har alldeles fel!  Och det är där jag anser att den moderna läkekonsten gör sitt främsta fel. Grundinställningen är att kroppen klarar det, en fantastisk kreation som kan anpassa och mutera sina försvarsmöjligheter i det oändliga! Gör den inte det är det tacksamt att det finns bra hjälp! Dock ej vacciner….
     
    Nej, allt det här vaccinerandet i tid och otid osar katt för min del!
     
    Jag önskar att du mår bra av dina,  men helst att du inte tar den nya influensasprutan! Ta vitamin D3! Finns i fett, sol, fet fisk.. Ser du något samband med WHOs rekommendationer? ; )
     
    Nu kommer jag att vara datorlös ett tag, så det dröjer med svar!
     
    Geologi och paleontologi låter fascinerande!  : )

  119. ThomasJ

    Karin #118: SvD rapporterar idag om ’skumt’ inom WHO, här:
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/who-radgivare-hade-industrikontakter_5121123.svd
    Där finns helt uppenbart parallella ’system’ inom hela FN med diverse [dolda] sidointressen, jfr. med hela AGW/IPCC-sörjan. oil-for-food [Irak] m.fl.
    Inte att undra på att I-B Ahlenius mer/mindre blev ’munkavlad’ under sin senare tid i FN-skrapan…
    Mvh/TJ

  120. Gunbo

    Karin #118,
    Kan säga att jag också är rätt misstänksam mot läkemedelsindustrin som fungerar som vilken annan industri som helst. Vinstintresset går före allt annat. Men de flesta mediciner/vacciner har faktiskt utlovad effekt även om det förekommer många biverkningar. Jag brukar vanligen undvika att läsa om dem i bipacksedeln eftersom det vanligen finns de mest hårresande beskrivningar av möjliga biverkningar. Lyckligtvis är de ytterst sällsynta. De få mediciner jag använder har hittills inte resulterat i några besvär för mig i alla fall. Men jag beklagar djupt dem som drabbats av dem. Vi måste göra en avvägning av den nytta mediciner eller vacciner gör gentemot de biverkningar de medför. Om majoriteten av befolkningen har nytta av medicinerna/vaccinerna kan vi inte frånta dem den nyttan p g a att ett fåtal får men av dem.
    Sen tillkommer ju den kontroversiella frågan om den moderna medicinens bidrag till den skenande befolkningsökningen. Det här är en filosofisk och etisk fråga som det inte finns något svar på. Själv håller jag på att modern medicin, inklusive vaccineringar, är till gagn för mänskligheten.
    Till sist, mitt råd är att du fokuserar på det positiva i tillvaron, gläd dig över alla de som blir hjälpta av medicinska åtgärder i stället för att sörja det lilla fåtal som fått men av desamma! Som Christopher E också påpekat finns det faror i allt. Livet är farligt hur vi än gör! Om vi inser det utan att få panik, kan vi leva utan rädsla.

  121. Gunbo, jag undrar fortfarane hur du menade att det är rädsla som DRIVER AGW-skepticism.
    Frågan är lite av samma art som när du (själv) diagnosticerade att här, på TCS, menar de flesta att ’The Science is Settled’!?
    Du har aldrig lyckats komma med ngt som duger ens som lam undanflykt. Så mina frågor kvarstår båda två …

  122. Gunbo

    Jonas,
    Om Lena Krantz förstod vad jag skrev borde väl också du förstå. Om inte, har du andra avsikter med ditt tjat än att få en detaljerad, mångordig förklaring.

  123. Gunbo,
    Det förekommer rädsla för allt möjligt, speciellt om du med sådana menar ’farhågor’ för olika saker. Självklart, det säger Lena också. Men ställningstagandet i sakfrågan, att vara skeptisk mot klimatalarmismen, menar du att den också drivits av rädsla? Eller var det bara en av alla dina luddiga formuleringar?
    För om du menar att alla människor är rädda för olika saker, då har du ju inte sagt ett smack, då blir ju ditt #71 bara en plattityd. Ytterligare en, som du dessutom understryker att du står för!?
    Ör det så du menar?

  124. Gunbo

    Jonas,
    ”Men ställningstagandet i sakfrågan, att vara skeptisk mot klimatalarmismen, menar du att den också drivits av rädsla?
    Vad anser du att den drivs av?
    Jag läser inläggena på den här bloggen ur en psykologs synvinkel.

  125. Gunbo, skulle du kunna vara så vänlig att bara specificera hur du menade ditt urspringspåstående.
    Menade du
    1) att alla människor har rädslor av olika slag (och styrka) och det påverkar dem i hur de agerar, eller menade du att
    2) det klimatskeptiska ställningstagandet är orsakat av rädsla?
    Om du klarar av att reda ut vad du menade så blir det lättare att svara på din motfråga. (Annars så gissar jag ju bara, och du vet ju hur mycket jag ogillar sådant)

  126. Labbibia

    Gunbo # 124
    Och vad får du ut av den ur den (psykologens) synvinkeln?
    Vore kul att höra ”yrkesmannens” dom över oss dödliga…..

  127. Gunbo

    Jonas,
    Jag menade detta:
    ”1) att alla människor har rädslor av olika slag (och styrka) och det påverkar dem i hur de agerar”
    Därför skev jag ju också att både AGW-troende och ”skeptiker” drivs av rädsla.  

  128. Gunbo

    Labbibia,
    ”Vore kul att höra ”yrkesmannens” dom över oss dödliga…..”
    Jag är inte här för att döma någon. Jag försöker öppna ögonen på de som är blinda.

  129. OK, då menar du att alla människor hyser rädslor av olika saker, som påverkar dem, och därför också de människor som kallas AGW-troende och klimathotsskeptiker.
    Jag har inget att invända alls mot det påståendet. Och ditt ursprungspåstående innehåller ingen information alls (såvida du inte ville upplysa oss om att människor som debatterar klimatfrågan också är människor. För det håller jag nämligen också med om)
    Däremot menar jag att du använder begreppet ’drivs av’ på ett felaktigt sätt. Du borde sagt som du menade, dvs att (även) de hyser rädslor!

  130. Labbibia

    Gunbo # 128
    Oj, det var intressant!
    Och vilka av de som frkventerar Maggies blogg är enligt din bedömning ”blinda”?

  131. Gunbo, ville du indikera något särskilt i #71 med att skriva ”skeptiker” inom citationstecken? För jag ser att du har gjort det mer än en gång.

  132. Gunbo

    Jonas,
    ”Däremot menar jag att du använder begreppet ‘drivs av’ på ett felaktigt sätt. Du borde sagt som du menade, dvs att (även) de hyser rädslor!”
    Ja, du har rätt där! Men många (inte alla) på bägge sidor drivs också av rädsla – för förlust av det de helgar; frihet, demokrati, livsstil, biologisk mångfald, barns och barnbarns överlevnad, ja, allt som man är van att ta för givet och omhuldar.

  133. Gunbo

    Jonas #131,
    Jag försöker komma ihåg att skriva skeptiker med citationstecken men glömmer det ofta.

  134. Gunbo

    Labbibia #130,
    ”Och vilka av de som frkventerar Maggies blogg är enligt din bedömning ”blinda”?”
    Alla de som inte vill eller förmår se motpartens synvinkel och bevekelsegrunder. 

  135. Svårt att avgöra. Som jag sa ovan finns det nog en del som drivs av att bara vara motvalls. Några hyser säkert också stor misstänksamhet mot både dummedia, och dumpolitk som de inte ogillar eller tom föraktar. Och de kanske hoppar på AGW-skepsis av ren reflex, för att den uttrycker samma saker.
    Men jag skulle fortfarande inte kalla detta för att skepsis drivs av rädsla. Vidare menar jag att de som bara hoppar på skepsisen av den anledningen inte har ngt att tillföra, och det gör de heller inte vad jag ser.
    Däremot tror jag inte att de som ser fara för mänsklig välståndsutveckling (egen, eller än mer i utvecklingsländer) eller tom frihetsinskränking och hot mot demokrati väljer att ansluta sig till AGW-skepsis av den orsaken. Men samvariation existerar säkert där. Men Gunbo (och detta är viktigt, jag har tjatat på dig om detta otaliga ggr): Correlation is not causation!
    Eller på svenska: Samvariation är inte liktydigt med orsakssamband, inte åt nåndera hållet.
    För om du menar som du skrev nyss, dvs drivs, så skulle jag gärna se exempel på vem, eller iaf hur du menar.

  136. Japp, du har skrivit skeptiker inom citationstecken. Vad vill du ha sagt med det?

  137. Labbibia

    Gunbo # 134
    Ok.
    Och vilka menar du att dessa personer är?

  138. Gunbo #134
    Jag har ju sedan länge både sett din synvinkel och ffa dina bevekelsegrunder. Men ofta får jag intrycket att du är blind iaf för de senare … Är du det?

  139. Gunbo

    Jonas,
    Nu är det sent så jag återkommer i morgon efter en förhoppningsvis god sömn. God natt!

  140. Detsamma Gunbo, och glöm för guds skull inte att öppna ögonen i morgon när du vaknar … 🙂

  141. L

    Jag tror Maggie får skapa en annan blogg för klicken som bara lallar utan att tänka på att andra måste läsa om deras personliga problem med varandra. Den här bloggen är tidvis omöjlig att följa numera.

  142. Gunbo

    Jonas #140,
    ”Detsamma Gunbo, och glöm för guds skull inte att öppna ögonen i morgon när du vaknar … ”
    Den var bra! Ärligt menat.
    L #141,
    Sorry, jag ska försöka undvika sånt som provocerar Jonas i fortsättningen.

  143. Gunbo, där fanns några frågor som du lämnade öppna igår igen … citationstecken och vilka som skulle vara blinda.
    Och du har nog missuppfattat detta med provocera också.