Viktiga ting i Cancún

cancun
Vad gör man då i Cancún, förutom att festa och bada? Jo, det är minsann ytterst behjärtansvärda saker som en del av de 15000 deltagarna tar upp:
Christiana Figueres, executive secretary of the United Nations Framework Convention on Climate Change, öppnade FNs klimatkonferens i förra veckan med att be en bön till mångudinnan Ixchel. Hon hoppades därmed att delegaterna skulle känna sig inspirerade. Oklart hur. Kanske tänkte hon på Mayafolkets sedvänjor att ritualmörda barn för att blidka vädrets makter?
Två av världens rika, med stora ekonomiska intressen investerade i klimathotet, slår sina kloka huvuden ihop. Richard Bransons och Ted Turners djupsinniga budskap till världens politiker: Gör nåt!
FN och NGOer pushar hårt för en global koldioxidskatt.
Några vill skärpa 2-gradersmålet från Köpenhamn till att istället förbjuda planeten att bli mer än 1,5 grader varmare.
Andra vill införa obligatorisk indoktrinering i AGW i alla skolor världen över …
… och många, många andra viktiga förslag från denna samling av världens mäktiga.
Cancún är naturligtvis en skeptikerfri zon. Men alla har inte förstått detta, Lord Monckton t.ex. Istället så är han där och förstör delegaternas fria lunch genom att envisas med att argumentera med dem . Är han så respektlös att han driver med dem?
Här och här är Moncktons egen rapportering från Cancún. Döm själva. Enjoy!
Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Koldioxidskatter och utsläppsrätter är nog att vänta för Europas del,
    indoktrineringen fortsätter nog främst i skolor och bland politiska
    media rapportteringen.
    Kyoto protokollet ytmynnar nog till en ny sorts kompromiss avtal.
    ALI.K.

  2. Mona Sahlin kanske blir ‘S klimatgeneral ‘ hon tyckte att klimatfrågan var
    viktig,som hon sa till SVERKER’ programmet’ RAKT PÅ’ SVT.
    ALI.K.

  3. Tomas Branson kommer säkert att genomföra rockkonserer stora Internationella evenemang med kända artister för ‘klimatet’ det är hans
    signum.
    Han stort inflyttande på många kända företag för sin goodwill mm.
    Han kan man inte underskatta.
    ALI.K.

  4. Förlåt jag menar Rickard Branson förstås,Tomas kan ju inte få vara med på
    allt,sorry.
    ALI.K.

  5. Staffan D.

    Ljudet är från Guardians “environment editor” och Monckton.  (Artikeln i Guardian är inte signerad denne environment editor.)  Vad som framgår är att redaktören står på den ena sidan, och alltså inte rapporterar, utan predikar.  Det är det problem vi har med media — att de inte är opartiska.  (Det är ett skäl att misstro, och hålla sig borta från, media.)
    – Men nu säger Guardian dock:  ‘Förvånande nog har klimatskeptiker nästan helt saknats i Cancún’.

  6. Staffan D.

    Värmeproblem?  “Hundratals bilar övergavs på insnöade vägar en andra natt, när temperaturen sjönk mot -20C.  Förare över centrala Skottland tvingades överge sina bilar, sedan det värsta vintervädret på flera decennier fått landets mest använda highways att stanna… Nattemperaturen i Skottland väntades gå ner till -20C, med -15C i Yorkshire och delar av Cumbria…  Motorvägen M8 mellan Glasgow och Edinburgh — där hundratals bilar fortfarande är fast — förblev stängd västerut, mellan avfart ett och fyra, sedan väghållarna inte kunnat få bort tjock is.”  (Press Association)
    —  Det läser ni inte om i svenska tidningar! 
    http://www.google.com/hostednews/ukpress/article/ALeqM5i88JfcAoZPo_hceVCxOM-5yx7ryA?docId=N0021881291780466335A

  7. Läste nyligen att Cancún är en viktig utskeppningshamn för knark och att man tvättar pengar här.  Varför kom så många till den staden, tro?
     
    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/05/26/AR2010052604854.html?hpid=sec-world

  8. Det där med obligatorisk indoktrinering i AGW i alla skolor trodde jag redan var infört? I alla fall i Sverige…
    Människooffer är många beredda att ta till för att få slut på klimatförändringar. Skillnaden mot förr är att offren nu inte hamnar på offeraltare, utan blir offer för felsatsade resurser.
    Hur länge dröjer det innan politikerna vill helt förbjuda klimatförändringar?

  9. ThomasJ

    Verktyg för motverkande av indoktrinering, via Donna Lamframboise [mkt bra!], här:
    http://nofrakkingconsensus.wordpress.com/2010/12/07/a-powerful-new-research-tool/
    (läs den först)
    Länk till verktyget här:
    http://accessipcc.com/index.html
    Kom ihåg att ladda ner ‘Determination of Person of Concern [PoC],
    kan hämtas i XL- o/e annat format, här:
    https://spreadsheets.google.com/ccc?key=tWpjGsQOY7-fKXqqKbwr7Mg&authkey=CP35zeEE#gid=3
    Mvh/TJ

  10. EB

    Läste om Sir Richard Branson häromdagen och hans projekt shippingefficiency.org, en sajt som bl a listar vilka fartyg som är “miljöbovar” och ska uppmuntra till att satsa på nyare teknik. Eftersom jag är i fartygsmotorbranschen blev jag förstås intresserad och registrerade mig för att få tillgång till uppgifterna – vilka verkar vara helt tagna ur luften (och då menar jag inte uppmätta!)
    Branson har tydligen inte alls sett till vilken teknik som används utan bara skapat ett grovt index utan värde. Fartyg med det senaste inom motorteknologi kan ha jumboplaceringar! Saker får väl inte göras för invecklade, oinsatta beslutsfattare applåderar och man kan bara…sucka djupt.

  11. ThomasJ

    Forts. #9: Bloggadress här:
    http://accessipcc.wordpress.com/
    Mvh/TJ

  12. Roy Spencer är tydligen på plats också:
    http://www.drroyspencer.com/2010/12/gore-effect-strikes-cancun/
    Notera hans foto från European wind energy association.
    Men saknas det fortfarande inte någon vettig rapportering om vad som pågår egentligen? Detta verkar ytterst oroväckande!

  13. ThomasJ

    EB #10: Nä, han har la klippt & klistrat från den redan i original undermåliga FairPlay-översikten…   :mrgreen: 
    Mvh/TJ

  14. ThomasJ

    NicklasE #12: Huruvida nedan kan betecknas som ‘vettig rapportering’ är la ytterst tveksamt – m.h.t. ‘författaren’ asså…  😉
    http://www.regeringen.se/sb/d/13793/a/157349
    Mvh/TJ

  15. Just nu meddelade vetenskräpsradion att det finns starkare växthusgaser än CO2 ex. sot (he he he he) de är tillsammans som 80% av koldioxiden för växthuseffekten, men till skillnad mot CO2 så försvinner de snabbt (CO2 ligger ju kvar i 100år (det minskar var det inte 1000 sist?)).
     
    Vi kan alltså nå snabba resultat i att minska den globala uppvärmningen…
    Buurrrr

  16. Bra sammanställning, Ingemar.
    Monckton är tuff, han kommer bli omnämnd i framtida historieböcker.
     
    CO2-hotet har gått mycket längre än alla tidigare ovetenskapliga hot. Inkl hotet från orena människoraser, (inte i mänskligt lidande, men kanske i indoktrinering och samhällskostnad?).
     
    Därför kommer mänskligheten kunna dra mycket nyttig lärdom om mänsklighetens svagheter.
     
    Just behandlingen av det vetenskapligt avvisade CO2-hotet är ju som vi alla vet och reagerar på det verkliga hotet.
     
    Villa man minska våra CO2-utsläpp så finns ju bara ett sätt, minska den globala utvinningen, även EU ökar så mycket det går. Den globala utvinningen minskar först då det finns billigare energisystem, men EU och USA vill inte satsa bråkdelen på ex. kärnkraft som på vindkraft…
     
    Allt detta tillhopa är en guldgruva för att förstå moderna samhällets destruktivitet.
     
    Kanske CO2-hotet lär oss, så vi får en bättre mer hållbar process för det vetenskapliga underlaget till politiska beslut?

  17. ThomasJ

    Gunnar L. #15: Senaste angivelsen för CO2’s ‘livslängd’ låg väl mellan 5 och [max.] 10 år, verifierat, oder? 
    Och, sorry glömde i tidigare: Tack Ingemar för som vanligt intressant posting!  😀
    Mvh/TJ

  18. Slabadang

    Ingemar!
    Vilket totalfiasko utifrån alla perspektiv.De körde hela galenskapen rätt in i kaklet.Jag sa tidigt att de har inte gjort någon riskanalys alls. Nu har vi ett helt gäng med varumärken som helt tappat sin trovärdighet.Desperat försökte de en gång till få till en hype runt klimatet.Metoffice NASA alla försökte hjälp till genom att förtvivalt försöka hitta något att blåsa upp som alarmerande och att “det är brottom”.Men för många har sättigenom hela bluffen och spektaklet och blodet rinner från kaklet.
    Nu kommer den demokratiska baksmällan för alla korrupta klimathotsskådespelare.DN och SVD och SVT har pantat sitt förtroende.Regeringen är numer livrädd och klimatansvariga har tagit skydd bakom AGWmuren.FN är ett folkligt skämt och har noll trovärdighet.FN var så kåt på att få ta in skatter på världens befolkning så de tappade omdömet helt och hållet.
    Jag hoppas du läst frågorna J Curry fick från kongressen efter sitt vittnessmål.De kommer att följa upp det spåret och ställer nu äntligen enkla grundläggande ordningsfrågor om klimatvetenskapen.
    Vi kommer få se ett avtagande antal klimattalibanska tältmöten.Det här partyt är slut och den solida klimatvetenskapen sågar hälarna på teamet och det verkar inte finnas ett enda område inom IPCC alamismen som har den minsta kvalitet eller substans.Spekulationer och med modeller som inte klara någon av de elementära kvalitetskraven. Att nu ÄNTLIGEN modellerna börjar utvärderas är tjugofem år för sent men bättre sent än aldrig.
    Jag har länge varit förundrad över hur de använt modellerna och utgått ifrån att jag måste missat något vitalt.Men det var precis så det var.Intressant är att upptäcka att de försökt skyla över klimatmodellarnas disfunktionalitet.B Santers hopkok som gick igenom “Pal rewiev” där han påstod att modellerna räknade och kunde återge verkligheten.
    Man undrar hur många artiklar utav de här korrupta gänget som är något att ha överhuvudtaget.Manns hockeyklubba…skit BSanters sammanfattning som lead author…skit Santers “modellartikel” rena fabrikatet… Briffas proxi…. Gavin Smith som tog fram A Gores material…..skit…..Osborne.. “have to get rid of MVP”.. Jim Salinger lead Author på IPCC förfalskar nya Zeeländska tempdata… W O`Connoley spammar AGW propaganda på Wikipedia och blir anstängd efter upprepade rena dumheter. Phil Jones som ska ropa på pappa Watson så att han rensar ut motsträviga redaktörer (Min gissning vem P Jones tänker på när han ska hämta hjälp från högre ort) och låtsas totalt aningslöst förvånad över att folk vill kolla siffrorna när de utgör beslutsunderlag för tusentals miljarder.Skäms inte det minsta över att han inte bara han själv utan också instruerar sina “pals” att bryta mot förvaltningslagar genom att deleta email.
    Efter denna kunskap så blir det bizarrt när de tycker attvo ska ta dem på allvar och lita på dem.A>llvarligt tror de att alla är lika puckade som Carlgren?
    Det här är Andreas Carlgren rådgivare och övriga västvärldens ledare.Det är inte så konstigt att vi alla som vet hur det ligger till skakar på huvudet och undrar varför precis varenda propp fått gå och varför ingen stoppar detta spektakel.
    Det har ju aldrig i grunden varit en vetenskapligfråga.Att sätta upp en centralpolitruk organisation med ett världsfinansdepartement är vad de stora korrupta skitstövlarna haft i sikte hela tiden. Att rensa ur demokratierna på det göttaste och lämna benen och brosket kvar till foket var tanken.De har lurat och skrämt en hel värld och de ska de få käka upp!

  19. Toprunner

    Gunnar L #15:
    Jag hörde det på nyheterna också men de sa att CO2 stannar flera hundra år så vi är inte riktigt tillbaka till de 100 år som Molina ursprungligen fantiserade fram i sin dator.

  20. ThomasJ det är riktigt att CO2-molekylen har 5års livslängd i atmosfären men skrämselhallickarna visar till att om vi stör en ordning så ligger störningen kvar i evighet… ebbar ut men finns teoretiskt alltid kvar.
    Som den som simmar mitt i ett spegelblankt, lämnar eviga svallvågor…
     
    I verkligheten går det mycket fortare, ty om vi tillfälligt ökar utsläppen av jordskorpans tillflöde av fossila kolväten, ökar vi hav och växters upptag och då vi äntligen tillåter billigare energisystem kommer det bli ett lägre än “geologiskt naturligt” utsläpp, var vid vi kommer få lägre halt än utan vår hysteriska kolförbränning… Just som svallvågor…
    Eller hur Thomas?
     
    Toprunner, jag hörde kanske fel… med det är i vart fall en förbättring… Tänk att de fortfarande envisas med CO2s starka växthuseffekt.. Sällan sägs att vatten är den verkligt effektiva växthusgasen.. dessutom tyckte jag mig höra att det fanns starkare växthusgaser såsom sot? som tillsammans motsvarade 80% av CO2-molekylens effekt…. hmmm räkning är inte deras starka sida.
     
    Förmodligen utgår de från CO2-molekylens effekt att öka växthuseffekten genom ytterligare halthöjning och då är ju var enskild fis starkare.. 🙂
    Eller hur Håkan Sjögren?

  21. Jag hörde om.
    -Något århundrade.
    Det blir mindre än två…

  22. Håkan Sjögren

    Gunnar Littmarck # 20 : Helt rätt!  En enskild fis med temperaturen 37 grader höjer den omgivande luftens temperatur (speciellt om den släpps ut i dessa dagar) en aning, men betydligt mer än världens samlade koldioxidutsläpp.
    Mvh, Håkan.

  23. tty

    Det var som….
    Tydligen HAR det arktiska kalluftsutbrottet lyckats korsa mexikanska golfen vilket sällan händer, även om jag faktiskt varit med om det en gång (1985). Det är rekordkallt i bl a Cancún.
    http://coolwx.com/record/
    http://www.drroyspencer.com/2010/12/gore-effect-strikes-cancun/
    Undrar om Al Gore är där incognito?

  24. Toprunner

    Gunnar L #20:
    Det var nån pakistansk expert där i radion som hävdade att alla andra “växthusgasers” samlade effekt motsvarade den från CO2 och eftersom de var mer kortlivade så skulle vi snabbare kunna minska “uppvärmningen”
    Det är i princip omöjligt att förstå hur de tänker. CO2 har 3,5 år i atmosfären vilket skulle ge 100 år eftersom vi stör en balans.
    Hur lång tid skulle då de övriga gaserna ha? Om de är kortlivade och CO2 långlivad… kanske vi pratar minutskala här ? 🙂

  25. #24 😀  den var bra, liksom tty… man undrar nästan om inte det sitter en överintelligent galen vetenskapsman någonstans och styr klimatet lokalt bara för att se effekten…

  26. Ingemar

  27. István

    Re: EB # 10
    Baltschefsky på SvD sitter inne med värdefulla kunskaper i ämnet.
    Låter meddela häromdagen att CO2 utsläppen från fartyg kunde redan idag sänkas med mellan 25-75%. Om bara den goda viljan fans hos redarna!
    Själv som också har arbetat inom branschen har svårt att se en sådan verkningsgrads förbättring.
    Baltschefsky håller inne med hemligheten, men det är kanske den uthålliga och förnybara vindkraften hon tänker  på.
    Nya djärva ideer skall fram! Framdriva fartyg med vindkraft!
    Wow

  28. Peter Stilbs

    István #27 – om man betänker att det i stort är ett 1:1-förhållande mellan bränsleförbrukning och “koldioxidutsläpp”, så kan man ju vara säker på att redarna verkligen redan sökt och fortsatt söker optimera sin fraktekonomi, så gott de har råd.

  29. tty

    István #27
    Om vi bortser från kärnkraftdrivna fartyg (eftersom det är Baltan det gäller) så är nog den enda realistiska möjligheten mycket stora och mycket långsamma fartyg, säg >100 000 ton och < 8 knop. Då minskar energiåtgången per tonkilometer avsevärt.

  30. tty det gäller en metod att bygga skrov med lägre friktionsmotstånd och motorer som drivs av LNG…
     
    Jag skrev för ett tag sedan om att nu Lloyd  utvecklar för att tillföra kärnkraftsdrivna fartyg till sitt register.
     
    Alla som kan tänka inser att vi får kärnkraftsdrivna fartyg… bara av att världens största handelsflotta ställer om fåor det och alla nya småreaktorer som utvecklas bör få en del att tänka…  på Teknisk ukeblad jidrrar de med dyra LNG fartygsmotorer och nya skrovformer..
     
    När det gäller skrovformer är jag säker på att de luftskrov bl.a Stena ??? utvecklar kommer vinna med ex. SVbr-100 och containerfartyg som tar 25000 går i 40 knop…

  31. EB

    Många redare är i dag intresserade av “slow steaming” och vill optimera sina motorer (och fartyg) för långsammare framfart och därigenom uppnå bränsleinbesparingar. Det är nog bästa alternativet just nu, inte hjälper det att byta ut de gamla motorerna till nya då skillnaden i verkningsgrad inte är så stor.

  32. Staffan D.

    Cancun hade 51F (10.5C) natten mot söndag.  Det är lägsta någonsin!  Rekord!
    –  Dagens max var 77F (25C).  Rekordet är 93F (34C).  –  Det blir lite mildare nu, men på söndag är man tillbaka på 51F. 
    –  Nog lever vi i “intressanta tider”, som WUWT säger.  “Varmast någonsin”, minsann!
    http://wattsupwiththat.com/2010/12/08/gore-effect-strikes-cancun-climate-conference-3-days-in-a-row

  33. Labbibia

    Staffan D # 32
    Men du vet väl att det är varmare än någonsin? I Grönlands inland (där det inte finns en käft) i Norra Canada (nästan folktomt där också) är det värmebölja och i Sibirien (där det också är nästan helt folktomt) likadant.
    Allright,Jajemän, Viiisssst, så är det.
     Fråga valfri AGW-alarmist…….

  34. István

    Mycket riktigt Peter
    Att spara bränsle, det är inget nyvaknat intresse hos redarna.
    Bl.a bästa propeller verkningsgrad är/alltid varit mycket viktigt.
    Det är lätt att åstadkomma en “hyffsad” propeller. Det klarar de flesta med hjälp av en handbok och en analog dator (räknesticka)
    En “optimal” propeller är däremot mycket svårt att konstruera.
    Det finns inte dom superdatorer som klarar det jobbet! Ännu!
    Även om dom, enligt uppgift, klarar klimatprognoser, som då måste ju vara ett  enklare problem!  😀
    Nej! Propellrar optimerar man fortfarande med hjälp av skalmodeller körda i kavitationstunnel i laboratorium.
    Nya Marinlaboratoriet i Kristinehamn har nyligen firat 50 års jubileum. Den har ersatt den gamla från 40-talet.
    KMW / KaMeWa och numera Rolls-Royce har varit/är världsledande inom området framdrift av fartyg.
    Drivkraften har givetvis hela tiden varit redarnas strävan
    efter optimala konstruktioner, lägsta möjliga bränslekostnader.
    Även  om dom troligen ger fullständigt fan i CO2 utsläpp som sådan.

  35. ThomasJ

  36. Ingemar

    Canún delegaternas omdömesförmåga är fantastisk! Några studenter beslöt att distribuera ett par helt horribla upprop, bara som ett practical joke. Det ena uppropet är en uppmaning till FN och världens nationer att boykotta och bestraffa USA för att de inte skrivit på Koyotoavtalet. De skulle hota USA med att minska dess BNP med 6% över 10 år. Det andra uppropet var ännu värre; det uppmanade nämligen delegaterna att förbjuda Dihydrogen Monoxide (DHMO), dvs vatten! Flera FN-delegater skrev på utan betänkligheter.
    http://www.cfact.tv/2010/12/08/un-climate-kooks-want-to-cripple-us-economy-and-ban-h2o/
    Mina damer och herrar, det är på den här nivån som beslut om världens framtid vilar. Det känns tryggt – inte.

  37. Ingemar #36
    Kul. Divätemonoxid låter ju jättefarligt. De hade nog fungerat även här hemma.
    Om man dessutom fyllde på med att koldioxid finns i varenda kolsyrad läsk utan att döda någon så skulle väl hela tjafset med klimathot övergå till andra funderingar omhur vi lever och använder begränsade resurser…
    … och hur industrialismen inte är en ägodel som USA och Europa kan behålla för sig själva i evighet, trots något hundratal års försprång.

  38. Ingemar

    Uffeb #37,
    Diskussionen borde övergå till att ifrågasätta FNs klimatmöten där de här stollarna har ett inflytande.
    “Industrialismen” är givetvis ingen ägodel, och har aldrig varit det. Tack och lov går den på export!

  39. Ett stort fraktfartyg måste balansera olika kostnader.
    Fraktinkomst, drivmedelsutgift kapital och driftkostnad.
     
    Därför aldrig långsamtgående fartyg vinner i den stora klassen.
     
    Allt mer fraktas nu i containers som snart både lastas lossas och fraktas från leverantör till kund, utan människor.
     
    Nu finns det 7000 stora containerfartyg i dygnetrunt arbete.
     
    Med dubbla farten ökar inkomsterna med kanske 90% beroende på fraktsträcka och hamntid.
     
    Då man snart använder GenIV reaktorer som den ryska ubåtsreaktorer som just förbereds för masstillverkning, är drivmedelskostnaden i det närmaste noll (sluten bränslecykel..om de drivs av avfall borde bränslekostnaden vara en inkomst).
     
    Av detta inses att seglande fraktfartyg och även de som drivs av olja får svårt. Gasfartygen är dyrare, men gasen kan sjunka en bra bit till i pris.
     
    Jag gissar att det kommer byggas gasdrivna fartyg och kanske 2015 fler än drivna av tjockolja, men 2020 kommer inte ett enda fartyg över 100.000ton byggas som inte är drivet av kärnkraft.
     

  40. Ingemar #38
    Jag tycker också att det är bra att utveckling och industrialisering sprids över klotet!
    Och nu sker det med nya erfarenheter och går snabbare än när vår del av världen drog igång.
    Jag minns en föreläsning för drygt 15 år sedan om utvecklingen av en så enkel sak som telefoner. Vi slet i många år med en massa stolpar och kopparledningar, i Kina körde man direkt med mobiltelefoner rakt ut i risfälten.
    En av många bra genvägar.
    Och det är enbart positivt anser jag.
    Men anledningen till att jag upprepar det här, är att jag för länge sedan anade att klimathotet bara var ett sätt att skydda
    västvärlden från tillväxten och produktutvecklingen i Kina och Indien. Ett sätt att behålla industri och arbetstillfällen i väst…
    Men då blev jag omedelbart angripen av diverse klimatexperter som menade att jag var konspiratorisk… 😉
    Antagligen för att man hellre ville dyka ner i hur en CO2-molekyl fungerar än höja blicken lite.
    Slutligen. Jag menar inte att det är rätt att hindra utveckling i något enda hörn av världen, men när fattiga länder som tidigare kunnat försörja sig själva med mat för dagen, vid bra väder, blir beroende av import även när vädret är gynnsamt… då blir jag lite fundersam. 
    Slutar där eftersom det nu handlar om att tänka själv.

  41. Ingemar

    Uffeb #40,
     
    Ok, jag förstår. Jag tror inte riktigt på den där konspirationsteorin (jag tror istället att välmenande idealister från väst orsakar mycket elände för fattiga länder), men jag förstår att du är bekymrad över importberoendet hos vissa länder. Och det är, som jag ser det, en annan diskussion.

  42. István

    Uffeb
    Har du exempel på land som har blivit oförmögen till att försörja sig?
    Motsatsen har vi bra många exempel på t.ex. Indien.
    En inte helt oviktigt land, som på 60 talet stod där helt bortom räddning. Enligt Paul Erlich.
    Sånt gör mig fundersam.

  43. Ingemar #41
    Jag tror inte hell på min egen konspirationsteori eftersom de som har kapital och driver företag välkomnar nya marknader och ny billig arbetskraft.
    Men politiker som värnar om servicen och skatteintäkterna i det egna landet kan nog drabbas av viss frustration…
    … så till den milda grad att allt blir jättekonstigt.
    Välmenande idealister skapar nog mest ett annorlunda liv för sig själva. Inte gör dom så mycket skada för världen i övrigt?
    Men jag kanske inte förstod vad du menade med “välmenande idealister”. Om du menar gröna politiker så vill jag inte kalla dom idealister. Dom jobbar ju bara med sin karriär. 
    Precis som de flesta politiker som fått smak för en personlig ekonomisk karriär…

  44. .. rättelse #43
    Jag tror inte heller på min.. o s v

  45. Bertel

    Endast politiska beslut(dvs vad vi röstar på eller har möjlighet att lägga våra röster för)hindrar eller förstärker vår väg mot att Sverige blir en av världens fattigaste nationer(inget fel att vara fattig) i framtiden(troligen glädjande för Jordens vänner, MP, Naturskyddsföreningen mm) men frågan kvarstår, är detta för klimatets skull eller för att gottgöra den “vite mannens” skuld för alla världens oförrätter.
    För närvarande pekar Sveriges internattionella “rakning” neråt med oförminskad fart(ekonomi per capita/skola mm).
    Vi lever fortfarande i en av dom “bästa” världar(trots SvD censur och SVT,s enögdhet), men vart är vi på väg?   

  46. István #42
    Nej jag har inget konkret exempel.
    Dessutom uttryckte jag mig kanske lite för futuristiskt…
    ” men när fattiga länder som tidigare kunnat försörja sig själva med mat för dagen, vid bra väder, blir beroende av import även när vädret är gynnsamt…”
    .. eller så missuppfattade du vad jag menade med beroende
     
    Hittar inte länken till den rapport jag läste. Du får leta själv.
    Här tror jag att det finns kunskap om den sortens tillstånd i världen.

  47. ThomasJ

    G.L. #39: Dra upp bilderna på ‘mega-motorn’ jag skickade dig för tid sedan… 🙂
    Hade f.ö. idag [ & igår!] intressanta lunchsamtal med ‘folk-i-shipping-braschen’ [dvs. det lilla som finns kvar i landet..]. Bl.a. var temat is & därmed förbundna frågor [både Arktisk / Antarktisk, den senare besöks ju av ‘Oden’ & mina samtalspartner ‘runnar’ den + flera..].
    Igår var temat lite åt hållet ‘kvalificering/certifiering’ etc. [typ á la IMO] för fartygs ‘miljö…-bla-bla-bla’, varvid framkom, att fartyg 25 år++ gamla [i samma rederi!] hade fått bättre/högre ‘miljöbetyg’ än rederiets nybyggda [~2 år gamla] fartyg med senaste teknik enl. FairPlay’s bedömning…
    Idag [8/12] framkom nåt som uppenbarligen har tung/tyngsta bäring i dessa spörsmål, nämligen att [som sades från en i sanning expert], där är olika världar, de teoretiska ‘klimatisterna’ pratar ett språk, de praktiskt i respektive områden verkande, inkl forskarna, ett annat [inofficiellt]. Och… där är dessa emellan en helsickes massa tjafsande… Men, som min samtalspart idag sa, ..verkligheten kan ingen, säger ingen, ändra.
    Härligt uppmuntrande & bekräftande sunt fönuftigt tänkande för alla som [tror sig.. våga] tänker själv, anser undertecknad!  😀
    Mvh/TJ

  48. ThomasJ #47
    Jag tragglade (läste) mig med (inte utan) viss (ganska stor/jobbig) svårighet (krångel/trassel)  igenom ditt/din inlägg/kommentar.
    Vad menade du?
    Menade du att man ska tänka själv?
    Är det därför du skriver så jobbigt med alla parenteser? 🙂

  49. ThomasJ

    #48: DUH! Go golfing/skiing – skippa bloggar!
    “Det är ph**n mkt bättre att hålla käft & hoppas att åhörarna inte märker hur dum/korkad/dillettantisk man är, än att öppna den & bekräfta att så deFacto är fallet!”
    //TJ

  50. ThomasJ #49
    Jag ville bara påpeka att du skriver krångligt.
    Ett tips om att skriva mer vanlig svenska.
    I all välmening.
    Men du verkar arg.

  51. ThomasJ

    #50: Svårt, oder! Sök hjälp – 1:a steg: lämna denna blog.
    //TJ

  52. ThomasJ #51
    Jag läser här med stort nöje. Ibland skriver jag också en kommentar.
    Men vad du menar med att jag ska “lämna denna blog”, och söka hjälp.. – det fattar jag inte riktigt.
    Men det är å andra sidan inget som stimulerar till några nya egna tankar. Var och en mår som han vill.

  53. Jan-Erik S.

    ThomasJ #51:
    Håller fullständigt med Uffeb.
    Det du försöker uttrycka lämnar mycket för övrigt att önska.
    Brukar inte kritisera folks skrivande då jag själv inte alltid skriver rätt eller formulerar mig fulländat, men det du skriver är rena rappakaljan.

  54. Bertel

    Jan-Erik S.
    Ifall du uppfattar ThomasJ,s yttrycksformer i text som ren rapakalja, har du lång väg att vandra, för att förstå skriftliga meddelanden, med eller utan paranteser.
    Eller ville du säga något annat för personen i frågan? 

  55. L

    Hmm, ThomasJ var svårast att begripa i början, men han har alltid något att tillföra. Det saknar Uffeb…

  56. Jan-Erik S.

    Bertel #54:
    Tja….det är var och en fritt att tycka att det Thomas skrev på 47 och 49.
    Jodå, jag förstår skriftliga meddelande med eller utan  paranteser.
    Är ju inte fel att uttrycka sig mer lättfattligt för det.
    Förstår fortfarande inte stycket i 47:an som börjar med
    ” Idag (8/12) framkom”…osv.
    Verkligheten kan ingen ändra på säger hans samarbetspartner.
    Vad var det som inte kunde ändras?
    Att de äldre motorerna var renare enligt FairPlays bedömning?

  57. Gunbo

    L,
    ThomasJ har säkert något att tillföra för dem som delar hans åsikter precis som Uffeb har för dem som delar hans.

  58. Bertel

    Jan-Erik S. # 56
    Jag reagerade enbart att det är så innerligt nihilistiskt att kritisera formen isf innehållet.
    Därav min fråga som avslutning i inlägget # 54.

  59. Olaus Petri

    Själv finner jag mycket nöje i TJ:s formspråk. Innehållet är inte dumt det heller.
     
    Smakdomaren är vi alla.
     
     

  60. L

    Gunbo, jag vet inte om jag delar Uffeb’s åsikter i klimatfrågan eftersom han inte har framfört några, han bara funderar, med massor av ord.

  61. Gunbo

    L,
    Funderingar och frågor är för mig mer givande än tvärsäkra påståenden och upprepningar av vad andra sagt eller det man läst på någon blogg. Men där skiljer vi oss  kanske åt.

  62. L

    Gunbo, ja där skiljer vi oss åt. Jag vill ha kunskaper och lästips från andra, inte en massa osorterat flummande som bara tar tid och plats.

  63. ThomasJ

    Jan-Erik S. #53/56: Ber om ursäkt ifall mitt uttryckssätt är oklart.
    Tips: Där föreligger öht. inget tvång att läsa inlägg. Gör som jag åtminstone försöker göra; hoppa över vissa signaturers ‘alster’.
    FYI: IMO = FN’s organ för sjöfart (Int’l Maritime Organisation),
    FairPlay = Organ för bl.a. dokumentation & information över fartyg, tidigare ‘stand-alone, numera sammanslaget med Lloyd’s List. 
    Verkligheten = verkligheten.
    //TJ

  64. Erik L

    Gissa vad Al Gore och grabbarnas nya affärsidé är!
    Samma princip som “Corbon Trade” men med …
     tja lyssna på Alan Watt så får du veta (8 dec)
    http://www.cuttingthroughthematrix.com/radio/Alan_Watt_CTTM_Live_on_RBN.html

  65. Jan-Erik S.

    ThomasJ #63:
    Tycker du har vettiga åsikter och kunskaper men du skrev onekligen krångligt för att uttrycka det enkelt:-)
    Klart man kan hoppa över men, som sagt, du tillför debatten något så det är synd att missa det du skriver.

  66. ThomasJ

    #65: Inga problem Jan-Erik S.! Erkänner utan omsvep att mina uttryck & ‘tankar’ kan [te sig] vara i behov av rejäla ‘analyser’, men oavsett uttrycksform (vilken jag missar ibland) så ÄR det jag skriver här på TCS exakt/konformt med mig föreliggande fakta. Period!
    Självklart är för mig att alltid ta till mig ny(a) information(er), värdera dessa och därifrån utgående bilda mig min uppfattning resp. respons.
    Detta gäller oavsett tema!  
    Tack för Din respons!
    Mvh/TJ