Maj månads temperatur har slagit flera rekord här i Sverige men inte i världen totalt sett. Resultatet av satellitmätningar enligt UAH (University of Alabama in Huntsville) visar en anomali för klotet på + 0,18 grader C jämfört med åren 1981-2010 vilket är en minskning från aprils + 0,21 grader. Siffrorna i detalj:
YEAR | MO | GLOBE | NHEM, | SHEM, | TROPIC | USA48 | ARCTIC | AUST |
2017 | 1 | 0,33 | 0,31 | 0,34 | 0,10 | 0,27 | 0,95 | 1,22 |
2017 | 2 | 0,38 | 0,57 | 0,20 | 0,08 | 2,16 | 1,33 | 0,21 |
2017 | 3 | 0,23 | 0,36 | 0,09 | 0,06 | 1,21 | 1,24 | 0,98 |
2017 | 4 | 0,27 | 0,29 | 0,26 | 0,21 | 0,89 | 0,22 | 0,40 |
2017 | 5 | 0,44 | 0,39 | 0,49 | 0,41 | 0,10 | 0,21 | 0,06 |
2017 | 6 | 0,22 | 0,33 | 0,10 | 0,39 | 0,50 | 0,10 | 0,34 |
2017 | 7 | 0,29 | 0,30 | 0,27 | 0,51 | 0,60 | -0,27 | 1,03 |
2017 | 8 | 0,41 | 0,40 | 0,42 | 0,46 | -0,55 | 0,49 | 0,77 |
2017 | 9 | 0,54 | 0,51 | 0,57 | 0,54 | 0,29 | 1,06 | 0,60 |
2017 | 10 | 0,63 | 0,67 | 0,59 | 0,47 | 1,21 | 0,83 | 0,86 |
2017 | 11 | 0,36 | 0,33 | 0,38 | 0,27 | 1,35 | 0,68 | -0,12 |
2017 | 12 | 0,41 | 0,50 | 0,33 | 0,26 | 0,44 | 1,37 | 0,36 |
2018 | 1 | 0,26 | 0,46 | 0,06 | -0,11 | 0,58 | 1,36 | 0,42 |
2018 | 2 | 0,20 | 0,24 | 0,16 | 0,03 | 0,92 | 1,19 | 0,18 |
2018 | 3 | 0,25 | 0,40 | 0,10 | 0,06 | -0,32 | -0,33 | 0,59 |
2018 | 4 | 0,21 | 0,31 | 0,10 | -0,13 | -0,01 | 1,02 | 0,68 |
2018 | 5 | 0,18 | 0,40 | -0,05 | 0,03 | 1,93 | 0,18 | -0,40 |
.. å andra sidan – om den nu gör det så kommer snart någon och påstår att vi går mot en istid om vi inte tar på oss tagelskjortan så det kanske kvittar.
.
Den svenska valmanskåren är mycket klimathotstroende och nu har miljöpartiet helt gratis fått det som hundratusentals ser som “beviset”. Nämligen att “moder jord har feber” och att “tiden håller på att rinna ut om världen skall räddas”.
För folk som tror på detta är absolut inga politiska frågor lika viktiga.
Det indikerar ju en tempökning på 1.3 grader på 100 år.
Det har också kommit många rapporter på senare år som påvisar låg klimatkänslighet där en fördubbling av CO2-halten innebär en tempökning mellan 1-1.5 grader. Det krävs alltså en 4-dubbling av CO2-halten från förindustriella 280 ppm till 1120 ppm för att nå en temperaturökning på 2-3 grader !
Har väldigt svårt att ta det så kallade klimathotet på allvar.
https://www.researchgate.net/publication/324991910_Further_Details_on_Holocene_Treeline_GlacierIce_Patch_and_Climate_History_in_Swedish_Lapland
Medierna skyller alla sorters väder på våra utsläpp och kallar det för “klimatförändringar”.
Flygtrafik över Sverige kan du se i realtid på nätet t.ex. här. http://www.flygradar.se/
Där får du också identifierat vilket flygplan det gäller, så du kan kolla vem som skapat dina “chemtrails”.
Det kan väl påpekas att inget av planen från de stora tillverkarna har någon anordning för att dumpa något från flygplanen, alltså inte heller bränsle.
Jag vet att man kan se trafikflyget på radar. Tittade bl.a på Paris flygplatser i samband med “klimatmötet”. Det var tjockt med flygtrafik- Då var det inte något snack om “utsläpp”!!!!
Det är inte trafikflyget jag avser utan de “specialplan” som spyr ut kemikalier över oss (inte bara i Sverige). På Peter Krabbes blogg har man länge diskuterat detta. Jag följer Klimatupplysningen men läser inte alltid kommentarerna. Det förvånar mig om ni inte verkar uppdaterade på chemtrail. För några år sedan ville inte SMHI kännas vid att det förekommer men nu finns det “lite tamt” på deras hemsida. Det som dessa små smala silverfärgade plan spyr ut innehåller bl.a. aluminium och barium (enligt SMHI) Det finns andra som säger sig ha uppmätt även strontium och även ev. litium. Dessa plan syns inte på civilflygets radar, i alla fall så har de inte synts tidigare. Resultatet av “sprutningarna” syns dock tydligt om man tittar uppåt. Idag och de två senaste dagarna har de inte sprutat här i alla fall men målet med “värmerekord” att använda i klimatdebatten är väl uppnått???
“För några år sedan ville inte SMHI kännas vid att det förekommer men nu finns det ”lite tamt” på deras hemsida.”
Jag läser på SMHIs hemsida att det inte finns några vetenskapliga belägg för Chemtrails.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/inga-vetenskapliga-belagg-for-chemtrails-1.3233
Vi har ju ett mycket välbevakat luftrum i Sverige. Det är ju svårt att föreställa sig att inte flygvapnet, luftvärnet eller luftfartsverket skulle upptäcka sådana “smala silverfägade plan” som spyr ut kemikaler vars effekter vi kan se med bara ögat.
” Det förvånar mig om ni inte verkar uppdaterade på chemtrail”
Jag börjar ofta med att uppdatera mig genom Wikipedia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Chemtrail
OK, jag ger mig! Jag förstår att ni inte diskuterar detta på denna blogg. När jag läser på SMHI´s hemsida så står det tydligt beteckningar för klimatmanipulation (deras ord) och termen geo engineering (GE) samt termen climat engineering (CE).
De senaste dagarna har jag inte sett spår av chemtrails men titta gärna upp på himlen då och då. Myndigheter, försvaret m.fl. är sannolikt försedda med munkavle (som även inom andra områden exempelvis det som faktiskt diskuteras på denna blogg). Jag tycker dock att climat engineering borde höra hemma här men jag kom kanske in för sent i just denna tråd. Kanske jag återkommer när jag har något “mycket uppenbart” att rapportera…
Jobbar i flygindustrin och har aldrig träffat någon med flygkunskap som tror på detta.
Chemtrails läste jag om i Kalle Anka men det förekommer i verkliga livet också. Kina under os 2008 tex.
Syftet var att släppa kondenseringskärnor så moln blev till regn gissar jag.
Men jetstream ligger bakom vår högtrycksparkering i maj. Antalet soltimmar slog rekord.
Skall bli kul diskutera detta med SMHI framöver. Ger mer som mer värme?
8% mer bör i så fall ligga bakom en hel del av vår uppvärmning sen 1983.
Rossby center är en del av SMHIs klimatforskning.
Rossby var en Svensk/Amerikansk meteorolog som utvecklade kunnandet om Jetstream.
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180524141647.htm
https://www.metoffice.gov.uk/learning/wind/what-is-the-jet-stream
Den senare länken, där met office förklarar jetströmmen, fick mig att fundera på vad det är som ger oss dagens värme.
Kan det vara kylan över Arktis som knuffar ner jetströmmen?
Det är knappast nån värme som ligger där uppe idag.
Kan det vara solfläckarna som spökar?
Tack Lasse för en seriös kommentar!
Att “väder/klimatmanipulering” pågår det tror jag förekommer åtminstone tills jag får en vederhäftig förklaring på de “egendomliga” och inte förr (säg 5 år tillbaka?) förekommande fenomen som man kan se på himlen ffa före den intensiva värmeböljan nu i maj/juni. Att detta skulle ha med civilflyget eller svenska försvarets flyg att göra det tror jag inte ett dugg på. Jag tror också att det beror på var i Sverige man bor. Verkar som det förekommer mest i södra Sverige. Förekommer tydligen också i Norge och rapporter även från Tyskland. Vad syftar det till och VEM och VARFÖR utförs detta är frågan. Lasse, visst beror väderläget på jetströmmen men kan det finnas andra “mänskliga” förklaringar också?
Det intensiva flygandet med tjocka beige-grå korridorer bakom som efter några timmar bildade total grötaktig tjocka som kändes äckligt klibbig och gav mig torrhosta – kondensstrimmor från civilflyg? Nä tror inte det, men vad?
Min avsikt var inte att uppmuntra konspiratoriska tankar om utsläpp som ingen vill erkänna.
Det är tillräckligt komplicerat förstå naturliga fenomen!
Weatherbell gör ett försök förklara den relativa värme vi såg i Arktis i vintras i saturday summary.
Tänker direkt på Stenmarks kommentar till Plex: “Det är inte lätt förklara något för en som inte begriper”
https://www.weatherbell.com/
Nej Lasse, jag tolkade inte ditt inlägg som uppmuntran till konspiratoriska tankar men du bemötte min “okunniga undran” med respekt. Jag fick en “folie-hatt” som jag inte tycker att jag förtjänar av en tidigare skribent. Kanske får vi troliga svar på vad de fenomen jag ser och upplever IBLAND står för – eller också inte. Jag ville bara kolla om någon här vet mera om just detta. Tack för länken och Stenmark har ju helt rätt… Tack och hej!
Såvitt jag vet har alla större flygplan möjlighet till bränsledumpning pga att tillåten landningsvikt är lägre än maximal startvikt. Reservation för de allra senaste modellerna, har varit ifrån branschen ett tag.
Men det är ju inte ett normalförfarande att dumpa dyrbart bränsle utan en nödåtgärd.