UAH Maj 2018

UAH maj 2018

 

Maj månads temperatur har slagit flera rekord här i Sverige men inte i världen totalt sett. Resultatet av satellitmätningar enligt UAH (University of Alabama in Huntsville) visar en anomali för klotet på + 0,18 grader C jämfört med åren 1981-2010 vilket är en minskning från aprils + 0,21 grader. Siffrorna i detalj:

YEAR MO GLOBE NHEM, SHEM, TROPIC USA48 ARCTIC AUST
2017 1 0,33 0,31 0,34 0,10 0,27 0,95 1,22
2017 2 0,38 0,57 0,20 0,08 2,16 1,33 0,21
2017 3 0,23 0,36 0,09 0,06 1,21 1,24 0,98
2017 4 0,27 0,29 0,26 0,21 0,89 0,22 0,40
2017 5 0,44 0,39 0,49 0,41 0,10 0,21 0,06
2017 6 0,22 0,33 0,10 0,39 0,50 0,10 0,34
2017 7 0,29 0,30 0,27 0,51 0,60 -0,27 1,03
2017 8 0,41 0,40 0,42 0,46 -0,55 0,49 0,77
2017 9 0,54 0,51 0,57 0,54 0,29 1,06 0,60
2017 10 0,63 0,67 0,59 0,47 1,21 0,83 0,86
2017 11 0,36 0,33 0,38 0,27 1,35 0,68 -0,12
2017 12 0,41 0,50 0,33 0,26 0,44 1,37 0,36
2018 1 0,26 0,46 0,06 -0,11 0,58 1,36 0,42
2018 2 0,20 0,24 0,16 0,03 0,92 1,19 0,18
2018 3 0,25 0,40 0,10 0,06 -0,32 -0,33 0,59
2018 4 0,21 0,31 0,10 -0,13 -0,01 1,02 0,68
2018 5 0,18 0,40 -0,05 0,03 1,93 0,18 -0,40

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Johan M

    Man vet att världen/man är galen när man sitter och hoppas på att temperaturen fortsätter nedåt.

    .. å andra sidan – om den nu gör det så kommer snart någon och påstår att vi går mot en istid om vi inte tar på oss tagelskjortan så det kanske kvittar.

  2. Björn

    Den logiskt fysikaliska riktningen för den globala temperaturen är nedåt som konsekvens av en reducerad soleffekt, främst inom UV-området. Någon ny större El Nino är inte heller att förvänta.

  3. Olav Gjelten

    Det är en jättestor skillnad på att maj i år var den varmaste månaden på ett antal platser i Sverige SEDAN MAN BÖRJADE MED TEMPERATURMÄTNINGAR (för en historisk sett kort period sedan) och det som media för fram ATT DET ALDRIG VARIT SÅ VARMT TIDIGARE.

    .

  4. Det tycks pågå en snabb global nedkylning. Sedan oktober 2017 har den globala temperaturen sjunkit från en anomali för klotet på + 0,63 grader C jämfört med åren 1981-2010 till + 0,18 i maj 2018, vilket är en minskning med 0,45 grader på bara sju månader. Vi går nu snabbt mot nästa istid.

  5. Olav Gjelten

    Min gissning är den att miljöpartiet kommer att vända sina opinionssiffror genom att hänvisa till att vi nyss upplevt den varmaste månaden ”någonsin”.

    Den svenska valmanskåren är mycket klimathotstroende och nu har miljöpartiet helt gratis fått det som hundratusentals ser som ”beviset”. Nämligen att ”moder jord har feber” och att ”tiden håller på att rinna ut om världen skall räddas”.

    För folk som tror på detta är absolut inga politiska frågor lika viktiga.

  6. Torbjörn

    Är lite förvånad att temperaturen inte sjönk mer med tanke på rapportering om temperaturer kallare än normalt i bl.a. Australien, Nya Zeeland, delar av Ryssland och Canada samt att Arktis verkar vara kallare än på flera år

  7. Gunnar

    Den långsiktiga trenden är fortfarande +0.13 grader per årtionde enligt Roy Spencer.
    Det indikerar ju en tempökning på 1.3 grader på 100 år.

    Det har också kommit många rapporter på senare år som påvisar låg klimatkänslighet där en fördubbling av CO2-halten innebär en tempökning mellan 1-1.5 grader. Det krävs alltså en 4-dubbling av CO2-halten från förindustriella 280 ppm till 1120 ppm för att nå en temperaturökning på 2-3 grader !

    Har väldigt svårt att ta det så kallade klimathotet på allvar.

  8. Elvia

    Vilken inverkan kan de många chemtrail-sprutningarna haft före och under den långa värmeperioden i maj. I alla fall där jag bor på småländska höglandet så har det varit MYCKET aktivitet. Climat Engineering (CE) syftar enligt SMHI på att kyla ned men efter upprepade sprutningar så upplever i alla fall jag att det är tvärt om. Det har känts som ”locket lagts på” och värmen ligger kvar nära marken. Jag får torrhosta efter dessa ”körningar”. De två senaste dagarna har det dock varit klart utan sprutningar, bara ”normala” kondensstrimmor efter trafikflyget. I går (torsdag) behaglig värme med nordost vind – idag varmare med svag sydostlig vind). Hur har det varit för er andra där ni bor. KAN det vara så att sprutandet delvis kan bidra till värmerekordet? Vet inte om ni diskuterat detta??

  9. Kristian Fredriksson

    Här en intressant studie från Umeå universitet som säkert inte kommer att nämnas i media. Att det var varmare än nu för 8000 till 9000 år sedan, med undantag för ”8.2 kyear”sänkningen på 4 C var ju känt från borrkärnsforskningen på Grönland, men det här rör ju Lappland så det är ju nytt gissar jag.

    https://www.researchgate.net/publication/324991910_Further_Details_on_Holocene_Treeline_GlacierIce_Patch_and_Climate_History_in_Swedish_Lapland

  10. Sören G

    Det varma vädret senaste tiden beror på att ett högtryck har parkerat över Skandinavien. Högtryck medför (oftast) soligt väder och därmed stiger temperaturen. Beror alltså på hög solinstrålning. I april rådde motsatsen och vi hade kallt i april.
    Medierna skyller alla sorters väder på våra utsläpp och kallar det för ”klimatförändringar”.

  11. Lars-Eric Bjerke

    #8 Elvia,

    Flygtrafik över Sverige kan du se i realtid på nätet t.ex. här. http://www.flygradar.se/
    Där får du också identifierat vilket flygplan det gäller, så du kan kolla vem som skapat dina ”chemtrails”.

    Det kan väl påpekas att inget av planen från de stora tillverkarna har någon anordning för att dumpa något från flygplanen, alltså inte heller bränsle.

  12. Elvia

    11 Lars-Eric Bjerke
    Jag vet att man kan se trafikflyget på radar. Tittade bl.a på Paris flygplatser i samband med ”klimatmötet”. Det var tjockt med flygtrafik- Då var det inte något snack om ”utsläpp”!!!!

    Det är inte trafikflyget jag avser utan de ”specialplan” som spyr ut kemikalier över oss (inte bara i Sverige). På Peter Krabbes blogg har man länge diskuterat detta. Jag följer Klimatupplysningen men läser inte alltid kommentarerna. Det förvånar mig om ni inte verkar uppdaterade på chemtrail. För några år sedan ville inte SMHI kännas vid att det förekommer men nu finns det ”lite tamt” på deras hemsida. Det som dessa små smala silverfärgade plan spyr ut innehåller bl.a. aluminium och barium (enligt SMHI) Det finns andra som säger sig ha uppmätt även strontium och även ev. litium. Dessa plan syns inte på civilflygets radar, i alla fall så har de inte synts tidigare. Resultatet av ”sprutningarna” syns dock tydligt om man tittar uppåt. Idag och de två senaste dagarna har de inte sprutat här i alla fall men målet med ”värmerekord” att använda i klimatdebatten är väl uppnått???

  13. Ulf

    Säger bara dagens debattartikel av mp i Aftonbladet ingen skam i kroppen alls.

  14. Lars-Eric Bjerke

    #13 Elvia,
    ”För några år sedan ville inte SMHI kännas vid att det förekommer men nu finns det ”lite tamt” på deras hemsida.”
    Jag läser på SMHIs hemsida att det inte finns några vetenskapliga belägg för Chemtrails.
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/inga-vetenskapliga-belagg-for-chemtrails-1.3233

    Vi har ju ett mycket välbevakat luftrum i Sverige. Det är ju svårt att föreställa sig att inte flygvapnet, luftvärnet eller luftfartsverket skulle upptäcka sådana ”smala silverfägade plan” som spyr ut kemikaler vars effekter vi kan se med bara ögat.

    ” Det förvånar mig om ni inte verkar uppdaterade på chemtrail”
    Jag börjar ofta med att uppdatera mig genom Wikipedia.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Chemtrail

  15. Elvia

    14 Lars-Eric Bjerke
    OK, jag ger mig! Jag förstår att ni inte diskuterar detta på denna blogg. När jag läser på SMHI´s hemsida så står det tydligt beteckningar för klimatmanipulation (deras ord) och termen geo engineering (GE) samt termen climat engineering (CE).
    De senaste dagarna har jag inte sett spår av chemtrails men titta gärna upp på himlen då och då. Myndigheter, försvaret m.fl. är sannolikt försedda med munkavle (som även inom andra områden exempelvis det som faktiskt diskuteras på denna blogg). Jag tycker dock att climat engineering borde höra hemma här men jag kom kanske in för sent i just denna tråd. Kanske jag återkommer när jag har något ”mycket uppenbart” att rapportera…

  16. I flygindustrin

    Suck. Chemtrails är en äkta foliehattskonspirationsteori som inte hör hemma på denna vetenskapsbaserade blogg. Ta fram en kikare nästa gång så kan du se att kondensationsslingorna kommer från samtliga flygplan när förhållandena är de rätta, inte bara ”mystiska små smala silverfärgade”. Det skulle krävas att samtliga regeringar, flygvapen, flygledare, luftfartsinspektioner, piloter, minst en stor flygplanstillverkare och alla planespotters (det finns många, tro mig) var insyltade i denna jättekonspiration. Ändå har aldrig en spillra av bevis kommit fram.

    Jobbar i flygindustrin och har aldrig träffat någon med flygkunskap som tror på detta.

  17. Lasse

    Har observerat bristen på kondesstrimmor under dessa varma dagar. Det saknas vatten att kondesera!
    Chemtrails läste jag om i Kalle Anka men det förekommer i verkliga livet också. Kina under os 2008 tex.
    Syftet var att släppa kondenseringskärnor så moln blev till regn gissar jag.

    Men jetstream ligger bakom vår högtrycksparkering i maj. Antalet soltimmar slog rekord.
    Skall bli kul diskutera detta med SMHI framöver. Ger mer som mer värme?
    8% mer bör i så fall ligga bakom en hel del av vår uppvärmning sen 1983.
    Rossby center är en del av SMHIs klimatforskning.
    Rossby var en Svensk/Amerikansk meteorolog som utvecklade kunnandet om Jetstream.
    https://www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180524141647.htm
    https://www.metoffice.gov.uk/learning/wind/what-is-the-jet-stream

  18. Lasse

    #17 forts
    Den senare länken, där met office förklarar jetströmmen, fick mig att fundera på vad det är som ger oss dagens värme.
    Kan det vara kylan över Arktis som knuffar ner jetströmmen?
    Det är knappast nån värme som ligger där uppe idag.
    Kan det vara solfläckarna som spökar?

  19. Elvia

    17 Lasse
    Tack Lasse för en seriös kommentar!
    Att ”väder/klimatmanipulering” pågår det tror jag förekommer åtminstone tills jag får en vederhäftig förklaring på de ”egendomliga” och inte förr (säg 5 år tillbaka?) förekommande fenomen som man kan se på himlen ffa före den intensiva värmeböljan nu i maj/juni. Att detta skulle ha med civilflyget eller svenska försvarets flyg att göra det tror jag inte ett dugg på. Jag tror också att det beror på var i Sverige man bor. Verkar som det förekommer mest i södra Sverige. Förekommer tydligen också i Norge och rapporter även från Tyskland. Vad syftar det till och VEM och VARFÖR utförs detta är frågan. Lasse, visst beror väderläget på jetströmmen men kan det finnas andra ”mänskliga” förklaringar också?

    Det intensiva flygandet med tjocka beige-grå korridorer bakom som efter några timmar bildade total grötaktig tjocka som kändes äckligt klibbig och gav mig torrhosta – kondensstrimmor från civilflyg? Nä tror inte det, men vad?

  20. Lasse

    #19
    Min avsikt var inte att uppmuntra konspiratoriska tankar om utsläpp som ingen vill erkänna.
    Det är tillräckligt komplicerat förstå naturliga fenomen!
    Weatherbell gör ett försök förklara den relativa värme vi såg i Arktis i vintras i saturday summary.
    Tänker direkt på Stenmarks kommentar till Plex: ”Det är inte lätt förklara något för en som inte begriper”
    https://www.weatherbell.com/

  21. Elvia

    #20 Lasse
    Nej Lasse, jag tolkade inte ditt inlägg som uppmuntran till konspiratoriska tankar men du bemötte min ”okunniga undran” med respekt. Jag fick en ”folie-hatt” som jag inte tycker att jag förtjänar av en tidigare skribent. Kanske får vi troliga svar på vad de fenomen jag ser och upplever IBLAND står för – eller också inte. Jag ville bara kolla om någon här vet mera om just detta. Tack för länken och Stenmark har ju helt rätt… Tack och hej!

  22. Dan

    #11, Lars Eric Bjerke:

    Såvitt jag vet har alla större flygplan möjlighet till bränsledumpning pga att tillåten landningsvikt är lägre än maximal startvikt. Reservation för de allra senaste modellerna, har varit ifrån branschen ett tag.
    Men det är ju inte ett normalförfarande att dumpa dyrbart bränsle utan en nödåtgärd.