Snart kan du åka i en Candelabåt

Candela

Får jag presentera en båt som ska gå på el och köras i Stockholms vatten. Det är företaget Candela som har tagit fram båten och de har också delfinansierat det nya projektet med ungefär hälften av de 20 miljoner som det beräknas kosta. Den andra halvan står trafikverket för som en del av Trafikverkets Forsknings och innovationsplan för åren 2020-2025. Projektet genomförs som ett samarbete mellan Candela och landstinget Region Stockholm.

Båten ska gå i 60 km i timmen men vilken sträcka är inte klart ännu men den är mest effektiv på lång sträckor med få stopp. Sjösättning och start av tester är beräknat till någon gång nästa år men  de skarpa testerna startar först 2023. Båten är en bärplansbåt med en bärande vinge nedsänkt i vatten, så kalladbä. Enligt Regions Stockholms beskrivning flyger fartyget tyst cirka en halvmeter ovanför vattenytan. Båten i pilotprojektet kommer att kunna ta 30 passagerare. En möjlig sträcka som nämns är Stockholm-Vaxholm som skulle gå ca 15 minuter snabbare än dagen färjor på den sträckan.

Här är en video från ett tidigare projekt med en mindre båt.

Det ser ju onekligen ut som en behaglig resa som jag tänker prova när första bästa tillfälle ges. Att åka båt i Stockholms skärgård är  något jag varmt kan rekommendera. Dessutom släpper den inte ut någon koldioxid för den som är orolig för det men för min personliga del är det mest tekniken jag är intresserad av. Att flyga fram strax ovanför vattnet låter inte alls dumt.

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Cool teknik – bärplansbåt har jag åkt både Malmö-Köpenhamn och på Comosjön.

    Man undrar dock vad Region Stockholm skall lägga pengar på detta, det borde vara bättre om de fick tunnelbanan (eller ngt så enkelt som rulltrapporna) att fungera.

    Vart tog Movitz vägen:

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/elbat-upp-till-test?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20161025%3Aelbat-upp-till-test%3Anyh

    Jag hittar den på trafik mellan Solna strand och Riddarholmen, en tur o retur per dag.

    https://movitz.info/#TimeTable

    ” E/S Movitz byggdes om till eldrift 2014. Trafiken mellan Stockholm City och Solna Strand drivs idag på rent kommersiell grund. Intäkterna kommer idag från biljetter och ombord-försäljning, men framför allt från våra sponsorer.”

    …. men framför allt från sponsorer… hmm? Vad säger det om den fantastiska lönsamheten?

  2. Evert+Andersson

    Jag som är fritidsfiskare skulle ju kunna köra trolling efter flygfisk med en mindre modell med den tekniken. Kanske till och med smyga sig på abborrarna listigare? För det är ju lite ont om flygfisk i hemmavattnen. Säger som Lena – tekniken är det intressanta. Koldioxiden oroar inte 🙂

  3. Lasse

    Tack Lena
    Delar din fascination för båt och skärgård.
    Båtar med vingar kommer säkert att svämma över skärgården, vilket kan ge dem som far fram lite långsammare mindre svall.
    Årets Amerika cup var en uppvisning av seglande båtar med vingar i 30-50 knops fart. G krafterna vid ett dopp var väl den värsta konsekvensen.
    Ps Såg nyheten igår oxå!

  4. Håkan Bergman

    En variant testades för några år sen.
    https://www.bbgreen.eu/
    Sen blev det väldigt tyst om den. Undrar hur lyckat det är med båtar som får köra +30 knop i Stockholms trånga farleder, misstänker att dom kommer att få sänka farten rätt ofta pga annan trafik och då går det åt kräm för att å upp skrovet över ytan igen.

  5. Hmm, är detta ett företag som lever på att bygga prototyper som kan säljas in till företag som vill verka lite klimatsmarta?

    Movitz var den första men det fanns en till, AiriEl, som var den båt som SvT:s inslag handlade om. Den gjorde rubriker när den körde omkring i skärgården men vart tog den vägen?

    http://www.bbgreen.eu/

    “..BB Green prototype was an EU funded development project ..”

    “….continuing to Sandefjord, Norway where the vessel is currently moored.”

    Hmm, det var väl tur att det bara var EU-pengar.

  6. Argus

    Hm, vilket datum har vi idag??

  7. BB Green “AiriEl” – hon är siktad i Norge … där hon gör succé (typ nästan)

    https://www.budstikka.no/nyheter/elferge-til-fornebu-forsinket-med-ett-ar/27620!/

  8. Ivar Andersson

    #1 Johan M
    Region Stockholm sponsrar väl kollektivtrafiken. Biljettintäkterna brukar täcka mindre än halva kostnaden.

  9. #8 Ivar Andersson

    ja – men för att de driver kollektivtrafiken delvis med skattepengar betyder inte att det är ok att sponsra leksaker.

  10. Lasse

    Letar nyheter som kan vara dagens skämt:
    Elbåten som Lena skriver om här?
    Alkolås i Göteborg?
    Invigning av Haparandabanan?

    Gissar att dessa nyheter är oberoende av dagens datum.
    Får nöja mig med reprisen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-kan-du-se-fem-klassiska-aprilskamt-ur-svt-s-arkiv

    Har en aning om att pod annonsen i SVD -där frisörer säljer olika samtal att avnjuta i brist på riktiga besök är ett skämt.
    Men är inte helt säker, eftersom Spotify satsar på gatuljud.

    För övrigt är SLs satsning på skärgårdspendling uppskattad av de öbor som annars varit strandsatta med egen farkost.
    Gissar att de utgör en större grupp än dem som pendlar mellan Kalix och Haparanda.

  11. #10 Lasse

    Jag googlade reaktorn i Sibirien, tack for den 🙂

  12. Ivar Andersson

    #9 Johan M
    Eldrivna fordon är inga leksaker utan framtidsprodukter för de gröna kmererna. Slöseri med skattemedel är kännetecknande.

  13. #12 Ivar Andersson

    🙂 .. ahh, då är det ok!

  14. Lasse

    # 12
    Satte in en elmotor i vår snipa förra året. 3 KW med 48 V system.
    Väldigt nöjd med funktion och prestanda.
    Vackra dagar och korta distanser med sköna omgivningar.
    Gick bättre ju långsammare vi åkte.
    4 knop ca 700 W (max 5 knop 2KW)
    Ett tjugotal turer med uttag kring 1 KWh (30%?)
    Laddar med landström. (220V)-nästan gratis.
    Bekostade den helt utan skattebidrag.

    #11 Skall undersöka om hamnen vill satsa på en Piral X2 reaktor 😉

  15. Gunnar Juliusson

    Den sydsvenska nyheten är att Skåne och Danmark har beslutat att byta Bornholm mot Ven. Minskar pendlingsavstånden.

    https://www.sydsvenskan.se/2021-04-01/fel-i-fredsavtal-upptackt-ven-tillhor-danmark-och-bornholm

  16. Lars Cornell

    #14 Lasse. 3 kW passar perfekt. Vad skall jag söka på?

    #2 Koldioxid till atmosfären släpps bara ut av båtar med skorsten. För andra släpps koldioxiden ned i vattnat och den stannar där tills solen och fotosyntesen tar hand om den och förvandlar den till grönsaker, fisk, räkor och koraller.

  17. Håkan Bergman

    Gunnar J. #15
    Det var väl för väl att man kommer på det först nu. Färjan till Bornholm användes som flyktväg av danskar under ockupationen, den gick nämligen via Falsterbokanalen när den blev klar och där var det lätt att hoppa över relingen så var man i Sverige.

  18. Sigge

    Jag köpte en elektrisk utombordsmotor för c:a 7 år sedan. Tystnaden var anledningen. Jag har min gamla 9 Hk utombordare kvar. Den har jag använt den har jag använt två eller tre ggr sedan jag köpte den elektriska.
    Det jobbiga är batterierna då jag har lite över en halv km till bryggan. Jag har två tunga blybatterier, men använder oftast bara en. Ska jag vara ute länge tar jag med båda batterierna.

  19. Roland Salomonsson

    Allvarlig talat!
    Elektromotorisk drift av bil var ju först, sedan tog explosionsmotorn över.

    Men elektromotorisk drift av båtar/fartyg är fortfarande den mest ekonomiska och driftsäkra driftformen för majoritéten av båtar/fartyg. Batteridrivna båtar kan vi räkna bort. Däremot drivs t ex isbrytare, stridsfartyg, färjor etc ofta elektromotoriskt.

  20. Hans Björkman

    Hörde på radio att skansenakvariet införskaffat genmodifierade elektriska ålar från Argentina. De klarar hela elbehovet. Kanske man driva sin elbåt med såna i sumpen

  21. Håkan Bergman

    Roland Salomonsson #19
    Nu blir det rörigt som du använder begreppet elektromotorisk. Elektriska bilar med batteri var före bilar med explosionsmotor. Sen när bränsle baserat på petroleum, i första hand bensin och motorfotogen, blev allmänt tillgängligt till lågt pris dog batteribilen sotdöden.
    Med elektromotorisk drift för fartyg menar du nog dieselelektrisk, alltså en dieselmotor driver en generator och strömmen från generatorn driver fartyget. Samma princip används för diesellok. En variant är hydrostatdrift, dieseln driver en hydraulpump som i sin tur sköter framdriften via hydaulmotorer, finns diesellok med den tekniken och jag har sett nån gaffeltruck med den tekniken också.

  22. Lars-Eric Bjerke

    Det största användningen av elutombordare är för trolling, men också för att hålla fast position med hjälp av GPS vid fiske. Det börjar dessutom komma en hel del som ersättning för bensinare för segelbåtar, speciellt sådana med inbyggda lätt avtagbara litiumbatterier.
    https://d3rur0l55cri1p.cloudfront.net/uploads/2021/03/Torqeedo_Katalog_2021_UK.pdf

  23. Sören Gustafsson

    Jag läste på klimatsans igår och där beskrevs att man funderar över att skicka upp aerosoler i stratosfären för att förhindra solinstrålning mot jorden – på fullaste allvar. Läste även en ledarsida med John Hassler i Expressen förra året där han och Christian Fuglesang funderade över att man skulle skicka upp ett stort antal paraplyer i jordens omloppsbana av samma anledning för att förhindra solinstrålning mot jorden. Man kan säga att vi leker med elden. Vill man ha bort livet på jorden?

  24. pa

    #23
    De har absolut ingen rätt att sätta sig över andra människors och djurs eller växters rätt till solljus.
    Personligen tycker jag att samtliga klimatstollar borde sättas under vetenskapligt förmyndarskap.

  25. Jösses så många som verkar ha gått på detta aprilskämt! Lyckat alltså Lena Krantz!
    Men jag måste påpeka för Dig att dagens skärgårdsbåtar ingalunda kallas ”färjor”! Det ordet är en styggelse i sammanhanget! Färjor är fartyg som går fram och tillbaka mellan två punkter och bär fordon och/eller passagerare. Tex Trafikverkets gula bilfärjor eller Finlandsfärjorna eller Djurgårdsfärjorna. Fartyg som följer en trad med tillägg vid flera bryggor på vägen till sin slutdestination kallas i vårt fall skärgårdsfartyg, skärgårdsbåtar eller rent av waxholmsbåtar! Glad Påsk!

  26. Lasse

    #25 Glad Påsk själv Mats.
    Jag är inte lika säker på att det var ett skämt!
    Framtiden har redan kommit långt:
    https://www.hamnen.se/artiklar/lift-efoil-ljudloes-surfing-i-25-knop/

    Jag såg en sådan fara fram och blev väldigt förvånad-mitt på dan och utan förtäring av starka drycker.
    #16 Lars C-du har fått mail!

  27. Göran J

    Sigge #18

    Varför konka på tunga blybatterier när du kan använda en skottkärra där originalhjulet är ersatt med ett elektriskt drivet hjul. Koppla dina batterier till skottkärran så tar den sig nästan själv ned till din båt.
    Ett hjul med elmotor kostar storleksordningen 1000:- från Kina.

    Glad påsk!

  28. Sigge

    Göran J #27

    Jag använder skottkärra.
    Men det där med eldrivet hjul kanske vore något.