Ska vi stänga Sverige för att det är vinter?

Det snöar

Den relevanta frågan ställs i Aftonbladet av Robert Collin

Robert skriver vidare:

“Tak rasar ihop. Bilar kör fast på dåligt skötta vägar. Tåg ställs in. Och kollektivtrafiken i Stockholm står still. Hur kan minnet vara så kort? Eller har klimatfundamentalisterna lurat i oss att de kalla vintrarna är förbi?”

Ja man undrar.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Bra fråga Robert!

  2. Fredrik N

  3. Strictly Norrland

    Kanske kommer AGW-teorin tas upp som en faktor i Kvällsöppet 22.40? Att den spelat en betydande roll i infrastrukturens kollaps den senaste tiden ser jag som mycket troligt, för inte har vi blivit dummare i det här landet?

  4. Ja du Jonny, är inte detta en återspegling av tillståndet i riket?
    Tappad kontroll över de mest fundamentala skyldigheterna staten har gentemot sina medborgare.
    Missmanagement i näringslivet premieras för det mesta med sparken men i svensk politik tycks oduglighet vara en merit.
    Hur ska vi komma tillrätta med detta?
    Vintern kommer varje år och har alltid gjort.
    Här i Sverige är det ett utslag av nonchalans, dumhet, felprioriteringar  och vantolkning av uppdraget från ansvariga politiker att det återigen har blivit kaos.
    Fokus är felinställt och ansvar borde kunna utkrävas.
    Det är lätt att låta som en gnällgubbe i dessa sammanhang men det måste bli ett slut på misskötseln av vårt land.
    Res motstånd mot flumpolitiken och se till att sätta stopp för odugliga politiker!
     

  5. Åke Rullgård

    Det verkar som om VD för SJ och hans medarbetare  anslutit sig helt till AGW-irrlärorna och planerat tågen därefter. Nämnda VD försvarade i en intervju eländet med icke fungerande tåg med att dessa byggts i sydeuropa där det aldrig blir så kallt och snörikt som i Sverige. Det verkar som om han förutsatt att det ska bli varmare i Sverige också och det kan kosta vårt land mycket pengar eftersom den inköpta tågutrustningen inte klarar av typiska svenska vintrar och måste bytas ut långt tidigare än beräknat.

  6. Simon

    Jag antar att detta förslag kommer att falla sällskapet i smaken! Vi ska såklart investera rejält i drift och underhåll av järnvägar samt lägga mera räls.
     
    Mvh, Simon

  7. Jan

    Vi har de senaste åren blivit matade med att vi står inför en katastrofal uppvärmning. Självaste statsministern har sagt att uppvärmningen är ett faktum och om vi inte omedelbart vidtar åtgärder så drabbas vi av en katastrof med bla. smältande isar som hotar att översvämma oss. Ett kommunalråd i Gbg har tom föreslagit att man borde planera att flytta staden till Skaraslätten för att stigande hav hotar att dränka staden.

    I det politiska klimatet kan det inte ha varit lätt att motivera att man skall avsätta resurser för bygga upp en beredskap för att skydda oss från följderna av kyla, is och snö.

  8. Slabadang!

    Simon!
    Jag hann till rad två “ansvarslös avreglering” sen tryckte jag på esc!

  9. Slabadang!

    Simon!
    Vore det inte en bra ide för “miljörörelsen” att vara saklig och ärlig??
    Trovärdigheten blir ju NOLL!

  10. Lars C

    På den tiden det stod ASEA på allt som rullade på spår så var prylarna tåligare, beställer man tåg och spårvagnar fråm medelhavsländer så får man räkna med en viss skillnad. Men i vissa lägen kvittar det.
    Jag sov själv på Malmö central i nyårsstormen 1978-1979. Jag har inte varit där nere i år men då var allt stängt. Jag skulle till Helsingborg men kustbanan var stängd i flera dar. Långt om länge så fick jag åka in i landet, till Hässleholm. Söderut var det helt stängt, det tog flera dar för vägverket att forcera drivor som var flera meter höga på sina håll.
    Det var minus 14 grader och styv kuling, snön var finkornig och trängde in som ökensand. Det var synnerligen otrevligt, ja rent av farligt att vistas ute om man inte var rätt klädd, man såg knappt handen framför sig. Se faltablad.
    http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.1413!faktablad3%5B1%5D.pdf
     
    Det kom fler stormar under 1979.
    “1979 17-18 feb drabbades Skåne av snöstorm med 25 m/s ostlig vind vid kusten, tätt snödrev och ca -10 grader. Orsaken var ett lågtryck över Tyskland med mycket kall luft över Skandinavien. Stormvindarna låg alltså norr om lågtrycket vilket inte är så vanligt.
    Enorma snödrivor byggdes upp och både hus och bilar begravdes. ”
    Så vad gnäller vi över? Egentligen

  11. Simon#6
    Noskänslig som ett tryffelsvin i dessa sammanhang trotsade Slabadangs varning och gick in och tittade och fann  bara  bluff och strunt, något som är signifikant när man har med miljöpartister att göra. Hedern, var är den?

  12. Micke Johnsson

    Simon#6

  13. Håkan Bergman

    Åke # 5
    Forsberg är nog ute och cyklar där. Samtliga loktåg, dom gamla vanliga tågen alltså, samtliga X2000-tåg och samtliga Reginor är byggda och konstruerade i Sverige. Dom enda tåg i SJ’s flotta idag som inte är svenska är dubbeldäckarna X40. Hos övriga bolag har SL dom nya pendeltågen X60 som i likhet med X40 är en fransk konstruktion men byggda i Tyskland av Alstom. Sen finns det lite motorvagnståg av utländskt ursprung ute hos länstrafikbolagen och lite dito lok hos en del godsoperatörer. Jag har inte kunnat se att kaoset i vinter skulle bero på X40 och X60 här runt Stockholm.

  14. Holmfrid

    Här några kalla fakta från Övre Norrland.
    1800-talets mitt kan ge perspektiv.Ulrik Åhlström boende 20 km norr om Luleå noterade 1967: Isen över Rånträsket bar häst, last och kusk den 19 juni 1867.  Fåglarna byggde inga bon fiskarna ingen rom. Korn och potatis tog frosten. Långa tider före jul med 35-40 graders köld. Efter jul ännu lägre mellan 40-50 grader under lång tid. Stora snöfall och storm hela vintern.  År 1875 gav en vinter med följande notering:  “Fram till Persmässdagen var det grannt veder med 38-39 grader kalt, dagen efter var dett om måron på vår termumätare frusit qvicksilver, men sprittermumätare voro 60 grader kallt på flera ställen”   Om detta vittnade undertecknads far, som fått det berättat av farfar min.  Solfläckarna var då minimum av 11-årscykeln och på en betydligt lägre nivå än senaste 20 åren.

  15. UnoK

    Simon #6
    Det verkar inte som Miljöpartiets argument föll “sällskapet” så väl på läppen.
    Och läser man förslagen så finns det anledning att tveka: De använda exemplen verkar förutsätta att Sverige är bestrött med städer som Paris (och inte Örnsköldsvik) och stort som Schweiz (3 cm högt och 4 cm brett). Effektiv (och ekonomisk) kollektivtrafik kräver mycket folk som skall från A till B (Shinkansen går var 14:e minut mellan Tokyo och Osaka, en Jumbo i halvtimman mellan Tokyo och Nagoya). Höghastighetståg (som jag gillar) i Sverige får antingen bestå av rälsbussar (för frekvens) eller 2 Shinkansen om dagen (för kapacitet).
    Låt oss använda kollektivtrafik där den gör nytta (som i Stockholm), försök inte tvinga in den där den bara blir dyr och ineffektiv. Många har nog varit glada denna vinter över tillgång till bil.
    Men givet Miljöpartiets mantra – åk kollektivt! – förstår jag att man nu går till attack: skallet dämpas nog just nu av snö och erfarenheter. Och sen den j – a etanolen. Och vindkraften. Och så IPCC. Och nu Carlgren…

  16. S. Andersson

    I detta sammanhang kan det ju roa att läsa Maud Olofsson i SvD idag där hon vill veta varför inte kärnkraftsbolagen levererar tillräckligt med el. Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Nedan kommer mitt svar till Maud. (Tyvärr fanns det ingen kommentarsfunktion till den artikeln i SvD så jag tänkte att jag placerar den på TCS istället.)
    “Kära Maud: Det var dina partikamrater som körde svensk kärnkraft i botten. Ni stod väl också bakom nedläggningen av Barsebäck? När nu kärnkraftsbolagen tvingats investera miljarder för att skrämma upp effekten på de kvarvarande aggregaten för att kompensera detta bortfall och den processen drar ut en aning på tiden så har du fräckheten att kritisera dem för detta. Till och med för dig Maud, är detta ett ovanligt skamlöst påhopp. Att kalla dig för populist är sannerligen ingen överdrift. Jag föreslår att du tar det som mellannamn: Maud Populist Olofsson!”
     

  17. Joakim

    Simon (6)
    Ja och vi vet vem som skall betala den här satsningen.  Jo bilisterna som vanligt för dom gnälliga kollektivresenärerna tänker som vanligt inte betal vad det kostar.

  18. Christopher E

    Jag har tänkt samma sak som Collin, även om jag inte kan leda det till bevis. Efter åratal och åratal av propaganda att de kalla och snöiga vintrarna är ett minne blott, är det väl inte så märkligt att samhället inte prioriterat vinterberedskap. Det kan gälla allt från det faktum att många hushåll här i sydväst inte ens äger en snöskyffel till större beredskap för vägar och järnvägar (och takskottning!). Och dessutom att inte ha tillräcklig elproduktion igång för vinterförhållanden.

    Vi vet ju alla hur en känd f.d. TV-meteorolog redan för många år sedan hävdat att vi snart inte kommer att kunna anordna Vasalopp i Sverige längre…

    En annan nyttig lärdom denna vinter är hur farligt det är att bygga ett samhälle som litar på kollektivtrafik. Varje dag i nyheterna frustrerade människor i nyheterna som står och väntar fruktlöst på stationer runt om i Sverige. Jag hade en föreläsare på mitt jobb i måndags (på västkusten). Hon hade tagit bilen från Stockholm, vilket gick bra. Med tåget hade utbildningen ställts in. Ingen frustration vare sig för henne eller oss tack vare bilen.

    Nu lär vi väl också slippa spydigheter mot SUV-ägare… Ni vet hur det lät “varför ska man behöva en SUV när man bor i stan..?” 😀

    Tja, kanske är SUV:en skillnaden mellan att kunna köra till eller stå och frysa på en station med inställd kollektivtrafik…

  19. Christopher E

    … rättelse “köra till jobbet, skola och daghem eller stå och frysa”… skulle det förstås också stått.

  20. Peter Stilbs

    Jag kom själv in i skeptikerskaran någon gång 2002-2003 pga Naturvårdsverkets enorma affisch & tidningsannonskampanj med med våra skattemedel och exempelvis budskap i stil med “Ställ undan Julklappspulkan – Du får vänja Dig” 

  21. Labbibia

    Jag är så dödligt less på “miljömupperiet” i det här landet.

    Ett lysande exempel på hur idiotin kan få ta över är ju att SNÖ numera klassas som miljöfarligt avfall. Kommunen här har fått dispens för att dumpa en viss mängd i havet. (Med andra ord, så som man ALLTID tidigare gjört för att forsla bort snö)

    Men nu är kvoten fylld, och man lägger snön i jättelika högar längs vägarna i stället. Livsfarligt för alla trafikanter. Högarna skymmer i korsningar osv. Och när alla dessa snömassor börjar smälta, och till slut ändå hamna i havet som vatten, så har de på vägen garanterat ställt till med öersvämningsskador för miljoner.

    Det är på ren svenska: Så Jävla Dumt Så Man Baxnar!!

  22. Ulrik

    S. Andersson #16. Dessutom hade Maud oförskämdheten att hota kraftbolagen med, att hon kanske skulle se till att få ut mer av vindkraften! Tala då om hur det ska gå till. Den ger ju bara noll till 30 procent  av utlovad effekt. När jag vill bli riktigt arg, så tar jag elräkningen och ser till vänster på de 50 skattesubventionerade propellrarna på Lillgrund och till höger på silhuetten av Barsebäcksverket som du Maud avvecklade.

  23. tveksam

    Labbibia var det din insändare i Båtliv? Mycke bra skrivet angående båtkortet.

  24. Labbibia

    tveksam # 23
    Oj kom den in till slut? Vad roligt!
    Jaså du gillade den? Jättekul!

  25. Jag var i går på ett seminarium arrangerat av Institutet för framtidsstudier (som hölls på Kulturhuset i Stockholm).
      Det blev en veritabel högmässa för klimathotsreligionen.
      Först hade vi en rapport från Anders Turesson, chefsförhandlare i Köpenhamn. Och med tanke på den officiella policyn kan alla räkna ut tendensen.
      Därefter en panel med – håll i er – världsnaturfonden, naturskyddsföreningen och Greenpeace. Och ytterligare en panel med miljöpartiets Peter Eriksson och tre andra klimathotsprofeter! Detta sällskap sysslade i princip bara med att klappa varandra på ryggen och applådera sin egen förträfflighet.
      Däremellan smögs dock en person in, professor Arne Jernelöv, som hade en del intressant att säga om hur man beräknar CO2-utsläpp, och mot slutet dristade sig nämna att IPCC fått rejält på tasken med himalayafiasko och Climategate.
      Då bröt konferenciern Hanna Zetterberg Struwe in och sade “men vid det skall vi inte uppehålla oss!”.
      Om jag inte missminner mig satt hon tidigare i riksdagen för vänsterpartiet (vars klimatpolitik är känd), liksom att hon också spelade huvudroll i en sagofilm. Så hon tror hellre på sagor än verkligheten.
      Jernelöv sade en annan sak av intresse. Inom klimatforskningen har det visat sig att statliga institut varit väldigt bra på att bara leverera de “resultat” politikerna önskar sig. Och det tycks passa som hand i handsken vad gäller att beskriva Institutet för framtidsstudier: Man kallar till ett totalt okritiskt klimatseminarium och fyller det med förutsägbara klimathotspredikanter, gröna papegojor som rabblar sina fraser.
      Bara för att ge en ögonblicksbild (av flera möjliga, alla lika verklighetsfrånvända): en av panelisterna var naturskyddsföreningens Mikael Karlsson som fullständigt glöder av klimatreligiös tro. Han visste nämligen att “klimathotet” – vad tror ni? – visat sig “ännu värre än vi trott!” IPCC:s rapporter var “genomsolida” ty av tusentals påståenden skulle man ha “hittat bara ett enda litet fel” (Himalaya).
      Han har missat eller vill inte ta till sig att IPCC:s rapporter rönt hård och växande kritik på snart sagt alla bärande punkter. Hockeyklubban, att arktis is växer, att odlingen i Afrika inte alls slås ut, att havsytan inte stiger, kritik mot körsbärsplockning av data, mot “normalisering” av data, mot ignorerandet av urbana hotspots, mot modelleringsprogramkoden – så där kan man fortsätta hur länge som helst. IPCC utsätts för undersökningar, folk avgår, länder startar egna IPCC-alternativ. Det är en “klimatforskning” i spillror, men enligt profeten Mikael är det “solid forskning”.
      Man kan där säkert göra intressanta psykologiska studier om hur denne person helt ignorerar fakta som stirrar honom rakt i ögonen.
      Jag har varit på många klimatseminarier. Det här var det överlägset sämsta. Framtidsstudier? Det var nostalgiska tillbakablickar på “klimathotets” nu raserade storhetstid.

    –Ahrvid

  26. Labbibia

    Ahrvid E # 25
    Jag hoppas verkligen du fick betalt för att gå dit? 😉

  27. Lars W

    Holmfrid #14
    Inte nog med solfläcksminimum det var vulkanutbrott dessutom. Turrialba hade ett större utbrott 1864 och var aktiv i 22 år.  Askja på Island hade utbrott 1875.

  28. Ahrvid#25


    Det verkar ha varit en deprimerande tillställning. 🙁
    Inga publikfrågor efteråt?


    Här ett utdrag från kommunikationsstrateg Ronjas hemsida:
    “Vi har alla ett ansvar, möjligheter och skyldigheter, att lära oss hantera verktygen och redskapen för kommunikation och påverkan. Allas röster ska kunna göra sig hörda och samhällsdebatten ska vara öppen för alla som har något viktigt att säga. Yttrandefriheten och möjligheten att organisera sig behöver hela tiden utvecklas för att vår demokrati ska bli levande och stark.

    Min bakgrund gör att jag kan bli en länk mellan politik och näringsliv, intresseorganisationer och de privata intressena eller de utomparlamentariska rörelserna i nätverk och politiken. Jag kan hjälpa dig att hitta strategier för att dina budskap ska nå fram till media, politiker, partier och allmänheten. Ett starkt engagemang, bra företrädare och en bra idé är långt viktigare än en stor budget!”


    …”de utomparlamentariska rörelserna” också. Jo jo.

  29. Ahrvid Engholm # 25 – Tack för intressant reportage! Klimathotsfolket strider med näbbskor och klor för att bibehålla problemformuleringsprevilegiet.

    Jag kan inte komma ifrån en viss medkänsla med  Andreas Carlgren efter gårdagens inslag i P1´s studio ett. Delar av vetenskapsredaktionen hade varit på trivselresa till IPCCs högkvarter och till EastAnglia för att gräva i IPCC- skandalerna. Över tekoppar odyl i “IPCC´s hjärta” så fick de försäkran om att de fåtaliga misstagen inte hade någon betydelse.  Misstagen hörde hemma  delrapport II, men den trogna gamla ettan den var minsann lika trovärdig som någonsin. Uppdraget slutfört!
    Andreas C. hade ändå förstått att något kanske är på tok, han upprepade gång efter annan att vi politiker måste kunna lita på vetenskapen. Vetenskapsradion missleder,  journalisterna i prasselblaskorna missleder, konferenser av likaratade slag som du beskrev  sprider sitt budskap och omgivna av dåliga rådgivare som politikerna är så  kan det inte vara helt lätt.

    Nyss såg jag under Climate Depot en intressant blogg med rubriken 79, eller vad det var, anledningar till att jag är skeptiker.
    Det vore kanske något för Maggies blogg. En kvalitetssäkrad sammanställning av olika anledningar till att tvivla på AGW.  En liten ständigt växande “Läsebok för politiker och alla andra ,version två” om nu någon minns originalet.

  30. Rosenhane:
      Det var 10-15 minuters publikfrågor allra sist, men ingan tid för publikfrågor efter varje panel. Och de 2-3 publikfrågor som hanns med var såvitt jag minns alla från grönisanhängare. (Jag minns bl a en dam som hade ett tämligen förvirrat inlägg om “överbefolkningen”, vilket a) har mycket litet med klimafrågan att göra, och b) är ett “hot” som på senare år nedtonats rejält, t o m avskrivits. Mänskligheten blir ett par miljarder till om 40 år, men därefter *sjunker* befolkningen. Underbefolkning och allt fler åldringar blir långsiktigt ett större problem.)

    –Ahrvid

    Ps. Institutet för framtidsstudier har aldrig producerat något av värde. Man sysslar bara med politiskt korrekta samtidsstudier. Fantasilöst och anpassligt.

  31. Erik L

    Flyg när inte tågen funkar vettja!

    Vill man Klimatkompensera kan man göra här http://www.tricorona.se  😉

    Bolaget har den i särklass högsta utdelingen av alla bolag på börsen, kurs nu 6,50 utdelning  70 öre!  Tror inte det någonsin har funnits något bolag som har tjänat så mycket att de kan dela ut så mycket. förra året gjorde dom 172 mille i vinst (-08, 225milj)  Och så handlar dom bara med luft? Klart denna brasch har råd med en hel armé av  lobbyister så dom kan fortsätta med detta lurendrejeri.

  32. brodeur

    Visst har tramsandet med ”klimatförändringar” påverkat. I verkligheten har vi haft några ovanligt milda vintrar i rad och folk har i sann anekdotiskbevisningsanda räknat hem detta som ”klimatförändringar” som redan har inträffat. Man kan alltså inte skilja på framtidsfantasier och nutid.
     
    Å andra sidan tycker jag nog man får räkna med att så stora snömängder i kombination med kraftig kyla ställer till stora problem. Jag förstår inte riktigt varför tåg skall gå precis som vanligt eller att folk skall få ”kompensation” för att kollektivtrafiken inte fungerar. Inte fasiken får jag tillbaka på bränsle/fordonsskatten för att vägverket inte har snöröjt ordentligt.