Öppen Tråd

solceller tak

Synd att behovet av el från solceller är ganska lågt så här på sommaren. Och på vintern när behovet är stort så har vi inte mycket sol. Men solcellsbolagen är mycket flitiga med sin annonsering.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Geo

    Har två grannar med solceller på taket. Den ena sedan 10 år (så börjar närma sig max anläggninglivslängd) den andra sedan två och med batteri. Granne ett som kunnat dra mer nytta av bidrag har gått ungefär jämt ut mot bara ”vanlig” el. Den andra vete tusan om han någonsin kommer att gå plus relativt ”vanlig” el, men han har också en elbil som han kan ladda. Inga andra har solceller i närområdet. Inte ens den mest gröna grannen.

  2. Magma

    I nyhetsrapporteringen i går – brand i ett flerfamiljshus där brandgubbarna/brandtanterna inte går in och släcker eftersom solpanelerna på taket fortsätter att mata ut hög spänning …
    Hållbart?

  3. UAH har såklart kommit med sina resultat för mätningarna under juni. Bara mindre förändringar denna månad.

    https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-61

  4. Gunnar Strandell

    Båtolyckan i Kilforsen utreds av Vattenfall.
    Vattenfall har idag inte hela bilden och orsaken till olyckan. Tillsammans med polis och räddningstjänst kommer Vattenfall att utreda om det fanns tillräckliga säkerhetsåtgärder i samband med båtolyckan vid Kilforsens kraftverk.
    Från nordsverige.se:
    ”– Det man allmänt kan tänka på är att det här är ett reglerat vattendrag, en gammal älvfåra till Fjällsjöälven, säger Yvonne Björnström.

    Människor behöver ta ett extra stort ansvar när de rör sig i och omkring en reglerad älv som har snabbare förändringar än en naturlig älv. Kunskapen försöker Vattenfall att öka i till exempel skolklasser. Via energiföretagen har det gjorts en informationsfilm som även är öppen för allmänheten att titta på.

    Spill av vatten innebär att vatten släpps förbi en damm eller ett kraftverk utan att passera genom turbinerna och generera el. Alltså blir det en förändring i mängden vatten i älven beroende på hur mycket dammluckorna öppnas. Det är en del i regleringen i det svenska energisystemet. Om det är mycket vind- och solkraft i systemet är det vattenkraften som reglerar det.”

    Sol- och vindkraft ökar alltså risken utan att någon protesterar.

  5. Claes-Erik Simonsbacka

    Kina presenterar sitt första parallella optiska datorchip, ”Meteor-1”.

    Chipet uppnår en teoretisk maximal beräkningskraft på 2 560 TOPS (tera-operationer per sekund) vid 50 GHz optisk frekvens – prestanda jämförbar med Nvidias avancerade GPU:er.

    China Unveils Meteor‑1: The World’s First Highly Parallel Optical Computing Chip!
    https://www.youtube.com/watch?v=hVPg7SKEx0o

    Mvh,

  6. God morgon, Sverige!
    Juli månad – industrin är på semester.
    Dom 3 senaste julimånaderna har det varit klent semesterväder på västkusten – såå, många semesterfirare har detta år valt att boka en solsemester – gärna runt Medelhavet.

    Alla dessa julimånader med regn och svalt väder tär på nordbornas behov av sol och värme efter en lång och mörk vinter.

    Tänker på tidigare generationer, dom hade Många varma somrar på 30, 40 å 50 – talet – då var alla glada och badstränderna fulla av upprymda semesterfirare och andra.

    Jag läser om klimatprofessorer som fortfarande tror att värmeböljor vid Medelhavet är något nytt och våldsamt – och att det beror på mer koldioxid!
    He, he he…så kan det gå när vi teletubisar blivit helt historielösa.

    Att det blir så – Är för att dessa professorer fortfarande sitter och jämför med Europas regniga decennier 1961 – 1980 med senaste klimatperiod 1991 – 2020.
    Dom där jämförelserna är ju rätt skrattretande – om det inte vore för det mörka allvaret i dess konsekvenser..med industrinedläggelser, naturförstöring och elsystem som riskerar att slås ut – av Väder!

    Smhi:s klimatrapport ” Observerade klimatförändringar i Sverige 1860 – 2021″ är onekligen intressant – Där visar det sig att Våra somrar knappt blivit varmare sedan första klimatperioden 1861 – 1890.
    1 grad upp, för juni,juli och augusti – sedan Lilla Istiden.
    Ser vi till alla framväxande städer och asfaltsvägar fram till 2000 – talet- och alla dessa mätningar som idag härrör från dessa städer, flygfält och vägar – Sååååå, menar jag att knappt något har hänt – med den svenska sommartemperaturen, sedan sista halvan på 1800 – talet.

    OCH – då är det bra att minnas – vi ligger långt norrut i klimatsystemet, vi påverkas därför kraftigt av klimatförändringar ( som knappt inträffat över dom senaste 150 årens somrar).

    Dom enorma värmeböljorna som plågade medelhavsländerna i slutet på 1800 – talet och första halvan av 1900 – talet Är nogsamt bortglömda.

    Vi har varmare vintrar, ibland, pga mer västliga vädersystem – det tycks gå i perioder…över dessa 150 år.

    Vi har varmare vårar – med mycket mera solinstrålning.

    Utrymmet för att Koldioxidökningen skulle ha en stor påverkan på klimatekvationen – Tycks Vara 0 – Om man tittar på observationer.

    Särskilt tydligt blir det om man tittar på våran natur, och särskilt då vatten och fiskars lektider – Dessa har genomgått minimala förändringar – och då särskilt för dom arter, karpfiskar, som kräver 18 grader för lek.

    Det är t o m så att flera av senare års lek för dessa karpfiskar varit ovanligt sen – pga kyligt, instabilt väder.
    Sutare och brax leker normalt runt månadsskiftet maj/juni i mina hemmasjöar i 100 års perspektivet – men flera av senare års vårkyla har fördröjt leken till längre fram i juni – trots generellt varmare vårar i 30 års perspektivet.

    Ta också gärna en titt på den extrema variationen av varma och kalla vintrar i Sverige 1860 – 1900….vi har numera lurats att tro att vintrarna för var stabilt kalla – men för 100 – 150 år sedan tycks variationen mellan varma och kalla vintrar ha varit extrem!

    Mitt intryck – från observationer – är att vi nu går mot ettbklimatskifte här i norr – risken för kallare vintrar kommer då att öka – men naturligtvis med fortsatt stor variation – men kyla kommer fortsatt att vara den stora risken i Sverige- särskilt med dessa, nya, värdelösa energisystem.

  7. Leif Andersson

    Snart kommer monstervärmen det säger experterna. Enligt solcells entrepenörerna kan det då vara bra att köra luftkonditioneringen gratis. Skrattar bäst som skrattar sist.

  8. foliehatt

    Leif Andersson, #7,
    snarare så får man köra AC’n i värmande cykel. 10⁰-20⁰C + regn, väntar oss i Sverige denna helg enligt SMHI.

  9. Leif Andersson

    Foliehatt # 8.
    Klimatförändringar sker över tid, det vet alla som säljer solpaneler. Väder är något annat.

  10. Nr 4 Gunnar Strandell.
    Bra påpekande!
    OCH – dessutom innebär dessa nya tappningsscheman att vattenmiljöerna slås ut – veckolånga perioder av hög tappning följs av veckolånga minimitappningar, allt pga väder.

    Förr tappades våra jättelika älvsystem mera förutsägbart – utifrån dygnsförbrukning dag/natt.

    Vad vi sett nu – är att dom nya tappningarna leder till mycket sämre förutsättningar för vattenlivet.

    Dessutom tror Jag – att dom nya ”tappningsschemana” leder till högre koldioxid utsläpp från dessa enorma älvsystem – det blir högre produktion av döda växtdelar och mer påverkan på bottenmaterialet – som sedan dunstar ut – i atmosfären.

    Det borde dom mäta – och beräkna!

  11. PS

    Rekommenderas att göra, ex. i helgen, lyssna på Jan Blomgren’s sommartal i ’Sommar i Swebbtv’.
    https://swebbtv.se/w/w3AQTbpjj3xq58WmQuApGY
    Jag uppskattar den kunskap och perspektiv Jan delar med sig med. Trevlig helg. /P

  12. Sigge

    #4 Gunnar Strandell
    #10 Magnus Blomgren

    Den vanligaste anledningen till att vattenkraftverk släpper förbi vatten är att det regnat mycket lokalt och det verkar vara orsaken i det här fallet också.

    Ett sätt att minska behovet att släppa förbi vatten vid ett vattenkraftverk är att minska elproduktionen vid vattenkraftverket uppströms om det har vattenmagasin så det kan lagra vattnet.

  13. Claes-Erik Simonsbacka

    #5 fortsättning
    NVIDIA’s reported B30 launch in China: A turning point in the global tech race?

    Den amerikanska chipjätten NVIDIA förbereder sig enligt uppgift för att lansera sin Kina-specifika B30 GPU, specialbyggd för att navigera Washingtons skärpta AI-exportrestriktioner.

    https://www.youtube.com/watch?v=PSLMkmV0ND4

    Mvh,

  14. iah

    extremväder
    idag hittade jag en bild på youtube från en storm i kentucky 1937. stormen hade blåst upp en häst högt i ett träd, minst 7-8 meter upp. då kan man ju i alla fall tala om extremväder, eller hur expressen.

  15. Nr 12 Sigge
    Lagringskapaciteten i våra vattenmagasin har redan passerats – i förhållande till installerad vindkraft och solkraft.

    Fortum funderar just nu på ytterligare ett pumpmagasin högst upp i klarälven – vid ett av Sveriges finaste naturreservat – dom tänker sig en 150m hög vall.

    Att dom funderar på detta projekt är bara 1 av alla nya omständigheter – som drivs fram av volatil vind och solkraft.

    I min by utanför Trollhättan lyfter ett annat projekt, från ett annat bolag- dom vill bygga en stor solpark på jordbruksmark och även ett batterilager – med 200 containers.

    Vi har redan en vindindustri några kilometer bort – 200 battericontainers och en stor solindustri – skulle vara helt förödande för oss här – då behöver vi flytta….men…vart?

    Den gröna omställningen påverkar inom 50 år – Sveriges och Europas miljö så kraftigt – att det leder till en miljökatastrof.

    Vattenkraftens genomgripande förändringar i nya tappningscheman är bara början – den påverkar redan 1000 – tals kvadratkilometer i Sverige – vindkraftens nu installerade verk skall bytas ut inom 20 år och enorma vindindustrier har byggts och skall byggas i våra hav – alldeles utanför våra kuster.

    Den Gröna Omställningen är inte bara ett stort misslyckande nu – utan kommer framförallt att BLI – EN MARDRÖM..för framtiden.

  16. Ann lh

    PS lyfter (#11) fram Jan Blomgrens mäktiga sommartal i Swebb TV. Även Epoch Times har funnit honom. Måtte han väcka våra politiker!
    Här vill jag komplettera med Magnus blomgrens intressanta tankar som sveper över aktuella frågor efter olika nerslag i naturen. Ständigt med intressant reflekterande nyfikenhet.
    Tänk att till exempel olika fiskars lektider kan slå hål på många myter om dagens ”klimatkris”. De tankarna är inte snörda i ett begränsat meteorologiskt tidsperspektiv utan sträcker sig bakåt genom generationer av naturnära kloka gubbar.
    Förhoppningsvis finns de även dokumenterade för framtid forskning.

  17. Sigge #12
    Det ena utesluter inte det andra, sannolikheten att kraftigt regn påverkar behovet att reglera flödet ökar så klart om man måste reglera av andra, helt onödiga, skäl.

  18. Fredrik S

    Sigge #12

    Visst måste de spilla vatten om det regnat mycket lokalt men med den ökade väderproduktionen som vattenkraften numera måste balansera har ju ökat spill. kostnad och slitage avsevärt jämfört med förr då detta oftast var ett problem vid vårfloderna.

    Och det kostar:

    ”Dessa balanskostnader har rusat från 1 miljard 2021 till 8 miljarder kronor i år (prognos) vilket alltså motsvarar ungefär en fjärdedel av Polisens budget och den senaste tiden har Svenska krafnät varit ute på flera ställen och varnat. Inte bara för säkerheten i systemet utan också kostnader.”

    https://www.tn.se/naringsliv/37408/darfor-far-du-betala-nar-vattenkraften-tvingas-vaska-el/

  19. tty

    #12

    ”Ett sätt att minska behovet att släppa förbi vatten vid ett vattenkraftverk är att minska elproduktionen vid vattenkraftverket uppströms om det har vattenmagasin så det kan lagra vattnet.”

    Du tror inte att Vattenfall, som i allmänhet kontrollerar alla magasin i en älv och har 100+ års erfarenhet kanske redan känner till och tillämpar detta?

  20. tty

    #10

    ”Det borde dom mäta – och beräkna!”

    Det har gjorts – effekten är mycket större än väntat:

    https://www.nature.com/articles/d41586-025-01452-x

    Motsvarar ungefär USA:s totala CO2-utsläpp.

  21. Lasse

    #15 Batterilager i Trollhättan. Varför inte pumpkraft?
    Gissar att det är svårare med tillstånd men det borde förbjudas att vara så dum!
    Vi har flera exempel på dumhet parad med tron på klimatkatastrof runt hörnet.
    Harald Mix i stor intervjuserie i SVD.
    Boden som bra plats för skrotsmältning.
    Det är framtida avgifter på CO2 utsläpp som skall finansiera satsningen.
    Jag som hoppas att framtiden skulle vara bättre informerad än nutidens industrialister.
    Naturmorgon om fröinsamling med förhinder, blomningen var ovanligt sen och snöfall utanför fönstret. Vi måste samla fröer för ett varmare klimat:-)

    17 grader i bad?vattnet.

  22. Adepten

    Det svenska elsystemet har förvandlats till ett absurt skådespel där verkligheten överträffar satiren. Elproducenter tvingas nu betala för att bli av med el – medan nätbolag med monopol plockar hem garanterade vinster. Under första halvåret 2025 uppgick negativa elpriser till över 12 % av tiden i norra Sverige, ett resultat av rekordstor vindkraftsproduktion, enorm tillrinning i vattenmagasinen – och ett elnät som inte kan föra överskottet dit det behövs.

    Men detta är bara toppen på isberget.

    Vindkraftsprojekten drivs ofta inte av energiproduktion, utan av finansiell spekulation. Projekt byggs upp, säljs vidare och töms på kapital genom så kallade räntesnurror: interna lån till moderbolag i Luxemburg som gör att svenska bolag går med ”förlust” – samtidigt som pengar smusslas ut ur landet skattefritt. Det är ett perfekt upplägg för den som vill sko sig på subventioner, men ett haveri för energisystemets hållbarhet.

    Och medan produktionen stryps när elpriset går i minus, tickar elnätsavgifterna på som vanligt. Det spelar ingen roll om elen flödar eller systemet krisar – nätbolagen vinner alltid. För vem är detta system egentligen byggt?

    Vi har nu ett elsystem där:
    1) Produktion straffas vid överskott.
    2) Distribution belönas oavsett.
    3) Vinster flyttas utomlands.
    4) Risker och kostnader stannar i Sverige.

    Det är inte grön omställning. Det är en dysfunktionell exportmaskin riggad för kortsiktig vinst, finansierad av elkunder och skattebetalare. Om detta är ”marknadsekonomi”, så är det en marknad utan ansvar och utan logik.

    Dags att kalla saker vid deras rätta namn – och kräva ett energisystem som bygger på balans, inte bidrag, och där hållbarhet inte bara betyder att turbinerna snurrar, utan att hela elsystemet faktiskt håller.

  23. Uwb

    Jag lägger det här, klart ingen investerar längre i förlustgaranterade projekt.

    Hörde jag förresten rop om statligt stöd?
    https://ekonomibladet.se/jattesmall-for-svensk-vindkraft/

  24. Lasse

    #23Uwb
    Där har du fel-det finns alltid nån som vill visa sin godhet!
    Oftast med andra avsikter än att tjäna direkt på tjänsten.
    Företagen slåss om netto noll (koll)
    Henrik Jönsson om falsk godhet:
    https://www.youtube.com/watch?v=FLX-rMBAr8Y

  25. Berra

    Energinyheter skriver om Sveriges utsläpp…
    ”Både transportsektorns ”ökning” och skogens ”försämring” är alltså i stor utsträckning bokföringsrelaterade. Att dessa två faktorer tillsammans ger ett intryck av en 7-procentig utsläppsökning är ytterst vilseledande.”

    https://www.energinyheter.se/20250704/33473/har-sveriges-klimatutslapp-okat-eller-minskat

  26. Sigge

    #15 Magnus Blomgren
    #17 Håkan Bergman

    Den här gången går det nog att utesluta solenergi varför de släppte mycket vatten vid sidan om kraftverket. Det var regnigt och mulet.

    Det händer ganska ofta i de norrlandsälvarna att en del vattenkraftverk måste spilla vatten. Regnväder som kommer västerifrån och rör sig i älvens flödesriktning gör att vattenkraftverk nedströms får ett mycket högre flöde än vad som kan gå genom turbinerna.

  27. Björn

    Adepten [22]; Ja, vårt elsystem är inte som det skall i rationell mening. Att ta hänsyn till elkraft som bara kan leverera när det blåser och solen lyser, är från början dömt att misslyckas. Dessa kraftsystem borde helt enkelt kopplas bort vid överproduktion. Men den irrationella ordningen styr, istället får baskraften reglera ner för att anpassa sig till överproduktionen. Irrationella politiska krafter har vunnit över rationellt tänkande och ordning. Baskraftens generatorer slits ner på grund av den påtvingade variationen i drift. När skall vi få en politisk majoritet som förstår denna irrationella ordning?

  28. Berra

    #26 sigge:

    #15 Magnus Blomgren skriver ”…vindkraft och solkraft”
    #17 Håkan Bergman skriver ”…andra, helt onödiga, skäl”

    Missade du vindmöllorna???

  29. Sigge #26
    Se Berra #28
    F.ö. regn är lokalt och påverkar så klart, men solen kanske sken nånannantans liksom vinden blåste nånannanstans, du vet det blåser alltid nånstans och solen skiner alltid nånstans och nån får reglera det nånstans.

  30. Torbjörn Lang

    Märkliga tider råder. Sedan ett par månader är elen billigast mitt på dagen, och jag tolkar det som att tysk solel översvämmar även Sverige. En del dagar har Eo4 lägsta priset mitt på dagen. Ofta är priset noll eller några öre minus. Och så här kommer det väl att vara ett par månader ytterligare antar jag.
    Jag fick nedanstående insändare publicerad i Dagens Nyheter 19 juni på webben och 22 juni i pappers. Men dagen därpå stängde tidningens insändarredaktion, så något mothugg har jag inte fått.
    Beskatta solel som ställer till problem i elsystemet
    Energi.
    Som elkonsument kan man just nu vara glad. I hela landet ligger spotpriset på el runt noll klockan 10–17 nästan varje dag eller till och med minuspriser.
    Jag har varit van att ha min varmvattenberedare igång nattetid och att ladda bilen efter midnatt. Men nu har jag ställt om till inkoppling klockan 11 i stället.
    Varför har vi fått denna uppochnervända värld? Uppenbarligen produceras så mycket solel på kontinenten att vårt land ”tvingas” importera dessa låga priser, som dessutom sprider sig ända upp till Treriksröset.
    Ska man bara tacka och ta emot? Nej, vid närmare eftertanke är detta förödande för vårt elsystem. Resultatet blir att kraftproducenter dagligen tvingas rea sin el till lägre pris än det kostar att producera den. Det visar att vi trots alla goda intentioner har skapat ett orimligt elsystem i Europa. Dessutom med ökad risk för stora blackouter som i Spanien nyligen, enligt tekniska experter.
    Allmänheten har av vissa politiker bibringats uppfattningen att det är en god gärning att installera solel, men de kvarvarande subventionerna bör i stället tas bort. Kanske borde vi även beskatta solel, som nu slipper moms och nätavgifter. Det är orimligt att solel som inte behövs pressas in i systemet varje dag.
    Torbjörn Lang, Märsta

  31. Sigge

    Nästa krisbransch?

    De senaste två åren har det tillkommit många nya snabbladdare för elbilar. I Sverige finns det nu över 10 000 snabbladdare för elbilar och lite över 450 000 elbilar. Det betyder att det är ungefär 45 bilar per snabbladdare. I medeltal laddar en svensk elbil knappt 500 kWh/år vid snabbladdare.

    En av de vanligaste snabbladdarna som monteras upp idag är Alptronic HYC400 som har två laddkablar. Den kostar ungefär 800 000 och sedan kostar det i medeltal 400 000 att montera den på plats inkl elanslutningar. Så 1,2 miljoner kan man räkna med exkl moms. Om en sådan dubbelladdare laddar 45 000 kWh i elbilar varje år till ett medelpris av 4 kr/kWh (exkl moms) och köper el för 1,50 kr/kWh (exkl moms) så blir täckningsbidraget c:a110 000 per år. Det behöver nog vara ett täckningsbidrag på ungefär 200 000 per år för att en sådan laddare skall gå runt.

    Tesla och Ionity finns över hela Europa och de har mycket kundavtal på olika sätt med rabatterade priser så de laddarna är lite bättre utnyttjade än andra laddare, så de klarar sig. Det är värst för små operatörer som bara finns i Sverige, som Nima och Kwatt, för i våra grannländer finns det 60-80 bilar per snabbladdare.

  32. Torbjörn Lang

    Litet förtydligande. Eo4 har lägst pris av alla elområden ibland. Måste vara påverkan av tyska ””.

  33. Sigge

    #28 Berra

    Det kan vara så att det blåste mycket då det inträffade.

    Normalt brukar det vara så att solen inte skiner när det regnar men det brukar blåsa rätt bra. Det är numera så att många vindkraftverk ställs av vid låga eller negativa elpriser.

  34. Nr 20 tty
    Tack – verkligen intressant!
    Och – det syns kraftig skillnad nu i våra älvar – jag ser hur det pga av ny sorts tappning skapas en massa ny död biomassa som ” kleggar igen” stränder och bottnar längs dom reglerade älvarna. Med tanke på dom gigantiska områden dessa ävsystem utgör – så lär effekten bli stor.

    Detta kan vara en tung parameter för framtida diskussioner, gällande förnybar elproduktion och tänkta balansering med vattenkraft.

    Tur – i alla fall – att mer koldioxid i atmosfären tycks ha en modest påverkan på klimat och temperatur.

    Vad som behöver hända i samhällsdebatten och politiken – är att skapa en Helhetssyn på Vad som är hållbart och vad som är rimligt, i fråga om förändring av samhällets funktion och mening.

    Alarmism och kaos – som dom rödgröna nu hyllat i 10 år behöver ersättas av Verkligheten och riktig Vetenskap – och en dos medmänsklighet och förståelse och respekt för våra mänsklig behov.. Det kunde låta självklart – men tycks otroligt nog vara omöjligt, som styrelseskick och ambition.

    Jag läste, lite vid sidan av, in 170 poäng samhällsplanering en gång i tiden – men det enda det gav…var en insikt i människans behov av makt och våran talang för att missbruka den.

    Men – nu brinner samhällsbygget i knutarna – om vi inte, på direkten, fattar att vi förstör allt vi byggt upp och naturen dessutom – Med Den Gröna Omställningen.

  35. Sigge #33
    ”Normalt brukar det vara så att solen inte skiner när det regnar ”
    Normalt brukar man tänka först och sen snacka.

  36. Det slog väl inte ner som en bomb att följande annons skulle dyka upp här.
    Finn så många fel ni kan
    Sen vill jag veta vilka partier som snor mina skattepengar och förskingrar dom på sånt här.

  37. Claes-Erik Simonsbacka

    Trots historiska investeringar i förnybar energi och löften om nettonollutsläpp från nästan alla större ekonomier nådde de globala koldioxidutsläppen rekordhöga nivåer år 2024. Nedanstående rapport är den första i en serie som bryter ner de viktigaste resultaten – och vad de betyder för den globala energisektorn.

    Statistical Review of World Energy

    https://www.energyinst.org/statistical-review

    Mvh,

  38. foli

    Håkan, #35,
    Arne håller inte med:
    https://alchetron.com/cdn/arne-anka-485728f1-3b95-4ff6-8b11-24371293701-resize-750.gif

  39. Mikael Hellgren

    Rapport från dödsvärmen i sydöstra frankrike: 31 grader i luft och 27 i vatten. Inga svimningsattacker trots idogt badande och en kort joggingtur mitt på dan. Snart dags för en kall öl.
    Hoppas kunna ta med lite värme när vi återkommer till Sverige nästa vecka 🙂
    Eder utsända klimatreporter

  40. PS

    Såg denna precis. The Agenda, 1.52h.
    Bör inte lämna någon oberörd.
    För er som inte sett den, se den.
    https://youtu.be/ZFHHOBiUrkg
    Vad tror du att du klassas som?
    Allt för ett Högre Syfte. Vilket Högre Syfte? !
    ’Sanning är vapen för fria människor.’
    (Beklagar att you-tube Tyvärr av någon anledning bombar på med på tok för mycke reklam. Slump?!) /P

  41. tompas

    #39 PS
    Om man laddar ner videon så slipper man all reklam.

  42. PS

    #40 tompas
    Got it.
    Thx /P

  43. Claes-Erik Simonsbacka

    Till slut gick president Donald Trumps gigantiska skatte- och utgiftsplan utan förändringar på torsdagen.Den 4 biljoner dollar stora One Big Beautiful Bill Act är nu redo att nå hela den amerikanska ekonomin och skära in i alla aspekter av den nationella insatsen för att ta itu med klimatförändringar och miljömässig orättvisa.

    Dussintals döda i Texas USA efter förödande översvämningar som drabbat Hill Country

    Minst 27 dödsfall har rapporterats hittills, sade Kerr County Sheriff Larry Leitha i ett mejl på lördagsmorgonen. Bland de döda finns 18 vuxna och 9 barn. Sex av de vuxna och ett barn är fortfarande okända, sade Leitha. Totalt har 850 oskadade och 8 skadade personer räddats fram till lördagen

    https://www.youtube.com/watch?v=2hQPBp8Yu_s

    Mvh,

  44. Christer Eriksson

    #33 Sigge.
    Ja det är verkligen effektiv energiproduktion.
    Verkningsgraden sjunker som en gråsten.

  45. Sören G

    Vad är en klimatflykting? Någon som flyr från ett område eftersom klimatet har ändrats på ett sånt sett att det är svårt att bo där.
    T.ex. efter Bronsåldern när det blev kallare men framför allt torrare. De s.k.
    sjöfolken som härjade runt Medelhavet hade lämnat sin bosättningsområden.
    Folkvandringstiden är ett annat exempel då folk från Skandinavien drog i väg söderut eftersom det blev kallare.
    1,5 miljon svenskar flyttade till Nordamerika på 1800-talet p.g.a hungersnöd.

    Det som i medierna beskrivs som klimatflyktingar är oftast väderflyktingar som tillfälligt lämnar t.ex. ett översvämmat område.
    Har folk flytt från något område för att det blivit för varmt där?

  46. Rossmore

    DN larmar idag om en ny ”generation” av explosiva, ostoppbara skogsbränder som ”sprider sig i en rasande fart och ofta på sätt som är svåra att förutsäga” och som ”rusar fram i en explosiv fart”.

    https://www.dn.se/varlden/varnar-for-explosiva-skogsbrander-ostoppbara/

    Någon som kan kasta lite informerat ljus över detta nya och, enligt DN, fruktansvärda hot?

  47. Fredrik S

    Rossmore #46

    Kan inte läsa deras låsta agendasättande reportage men skogsbranden på bilden i ingressen var inte en skogsbrand utan det brann i huvudsak på kornfält och i andra sädesslag. Väldigt stark vind rådde och branden spreds snabbt innan ett regnoväder gjorde att den kunde kontrolleras.

    Det ovanligaste i den branden var nog regnovädret som snabbt dök upp men det kan jag tänka mig exkluderades i reportaget av agendasättande skäl?

  48. Claes-Erik Simonsbacka

    #43 fortsättning:
    How weather conditions set the stage for the deadly Texas flash floods

    ”I ett varmare klimat vet vi att atmosfären har mer fukt att ge, att hålla fast vid och sedan släppa ut. Men det vi också vet om klimatförändringar är att våra regnhändelser inte är lika enhetliga som de brukade vara”, säger Shel Winkley, meteorolog på Climate Central. ”Så vi kommer att få dessa stora regnhändelser i lokala områden, vilket utnyttjar den historiska fuktnivån i atmosfären.”

    https://apnews.com/article/texas-flash-flood-hill-country-climate-change-6f16e4c4413c3795094553269f059120

    Mvh,

  49. Sigge

    Rossmore #46

    För att klimatet har förändrats så kommer några av de skogar som brunnit ner i Sydeuropa, Australien, USA och en del andra platser inte att växa upp igen. Det naturliga vore att det fick bli kaktusar och buskvegetation som det är i halvöknar. Då är risken för kraftiga skogsbränder mindre i framtiden eftersom de växterna kan hålla vatten länge under torrperioder. Att plantera träd som riskerar att dö vid en framtida torka ger bara mer bränsle åt framtida skogsbränder.

    Det är dags att acceptera att det varmare klimatet har gjort att det blivit besvärligare att bo i vissa områden och på en del ställen som t ex södra Kalifornien vore det nog bra om befolkningen minskar.

  50. Sigge

    Vind och sol i världens elproduktion.

    2024 så producerades 8% av världens elproduktion med vindkraft och 7% med solenergi.

    Utbyggnaden av vindkraft i världen går mycket långsammare än vad som förutspåddes för några år sedan emedan solenergin byggs ut snabbare. Även utbyggnad av kärnkraft går långsammare än vad som tidigare förutspåddes vilket beror mest på att det tar längre tid att färdigställa reaktorerna än planerat.

  51. Fredrik S

    Sigge #49

    ”Det är dags att acceptera att det varmare klimatet har gjort att det blivit besvärligare att bo i vissa områden och på en del ställen som t ex södra Kalifornien vore det nog bra om befolkningen minskar.”

    Här är Downtown LA annual mean temperature från 1878 till 2024. På vilket sätt har det blivit värre sedan det varmaste året 1980 ( vilket fö hade en regnig vinter)?

    https://www.climatestations.com/wp-content/uploads/2025/01/lacvannt.png

    Det som gjort det besvärligare att bo där är i huvudsak helt andra mänskliga aktiviteter och höga skatter.

    ”För att klimatet har förändrats så kommer några av de skogar som brunnit ner i Sydeuropa, Australien, USA och en del andra platser inte att växa upp igen.”

    Vilka skogar kommer inte växa upp igen?

  52. Tege Tornvall

    Under några soliga men blåsiga Skånedagar alstrade vindraftverk el som väl knappast behöves. Gårdagens hemresa gick som i ett våtkallt omslag hela vägen till Leksand med samma väder även över andra landsändar. Då alstrade varken solpaneler på hustak och marker eller vindmöllor ute i skogarna någon el, vilken kanske hade behövts med kyliga 12-13 grader i luften.

  53. Ulf

    Svar 46,

    Tycker mig läst en annan version av artikeln där det stod att det inte var ovanligt i Kanada.
    Och dessutom påpekade denne Johan att det kunde komma hastighets korrigeringar när riktiga kontroller sker.
    Antingen är detta en annan artikel eller ”försvann” det eftersom det tog bort alarmism.

  54. Albin

    Årliga soltimmar i Örebro från 2004-2024 dvs 66% av en normal klimatperiod.

    2004: 1831 timmar
    2005: 1922 timmar
    2006: 1933 timmar
    2007: 1825 timmar
    2008: 1880 timmar
    2009: 1827 timmar
    2010: 1832 timmar
    2011: 2033 timmar
    2012: 1801 timmar
    2013: 2156 timmar
    2014: 1850 timmar
    2015: 1870 timmar
    2016: 1890 timmar
    2017: 1730 timmar
    2018: 2184 timmar
    2019: 1931 timmar
    2020: 2099 timmar
    2021: 2011 timmar
    2022: 2160 timmar
    2023: 2054 timmar
    2024: 2024 timmar

    Sedan 2020 har alla år haft mer än 2000 soltimmar, det normala tidigare var ca 1700 timmar enligt 1961-1990, vem som helst kan förstå att temperaturen då stiger när mer värme kan magasineras i marken.

  55. Sigge

    Fredrik S #51

    I Australien så ser man realistiskt på att skogar inte återhämtar sig efter bränder utan utan får den buskvegetation som är i stora delar av landet. Då blir det mindre bränsle till nästa brand.

  56. Sigge

    Fredrik S #51

    Jag hittade uppgifter på hur temperaturen i Kalifornien förändrats.

    https://www.ppic.org/wp-content/uploads/2024/11/1.-CAs-temps-are-rising_stacked_departure_plot_100124-e1730745486204.png

    Att det skiljer mellan din uppgift beror på att du har valt att redovisa resultatet från en enda mätplats där omgivande byggnader kan ha förändrats som gör att resultatet blir opålitligt.

    De som sysslar med klimatforskning påpekar hela tiden att man inte skall förlita sig för mycket på väderstationer i städer.

  57. Sigge

    #54 Albin

    Att det blir fler soltimmar när klimatet blir varmare är inte oväntat eftersom luften kan innehålla mer vatten innan det bildas moln.

    Du har vänt på orsak och verkan.

  58. Tege Tornvall

    #57. Tvärtom: det blir varmare med fler soltimmar. Vad värmer utom Solen?

  59. Tege Tornvall

    #55. Mer buskvegetation blir mer bränsle för bränder. Tar lättare eld och sprids.

  60. Berra

    #46 Rossmore:

    I artikeln:
    ”I och med att högintensiva bränder har ökat de senaste åren runt Medelhavsområdet, har sannolikt även fenomenet ”pyrocumulus” ökat, säger Johan Sjöström.
    En anledning är klimatförändringarna och det varmare vädret.
    En annan viktig faktor är också markanvändningen.
    Förr hade man mycket betande boskap, som nu har ersatts av skogsplanteringar med bland annat mycket tall och lättantändligt eukalyptus samt bostadsområden, där det finns mycket brännbart material.”

    Hängslen, livrem, minskad boskapshållning (för klimatets skull?) och eukalyptus
    Perfekt kombo med en dåligt släkt cigarett….

  61. Berra #60,

    Antalet skogsbränder har minskat successivt under de gångna 100 åren. Men det är många faktorer (en hel del antropogena) som påverkar, knappast ökad global värme genom en ökad koldioxidhalt. Men i media så passar varje eldsvåda som hand i handsken på deras felaktiga narrativ. Finns det överhuvudtaget någon olycka som inte kan tillskrivas människans utsläpp av koldioxid, i synnerhet bil och flyg?

  62. Berra #60
    Eucalyptus var det ja, det latinska namnet på familjen är pyrofyter, gissa varför.
    https://www.politico.eu/article/portugal-fire-eucalyptus-killer-forest/

  63. Finns ingen klimatkris

    #56 Sigge
    ”De som sysslar med klimatforskning påpekar hela tiden att man inte skall förlita sig för mycket på väderstationer i städer.”

    Kan du då förklara varför till exempel SMHI har med flygplatser och städer i deras officiella mätplatser för temperatur? Kolla här https://www.smhi.se/data/hitta-data-for-en-plats/ladda-ner-vaderobservationer/airtemperatureInstant/85240 eller här /98230 och här /105370 samt här /71420.

    Är det lämpliga placeringar anser du med tanke på att de är kopplade till SMHI och ingår i det nationella mätsystemet. Speciellt när det finns bättre stationer som här /96040.

    i USA är det ännu värre med exempel där utblås från AC är riktat mot mätplatsen och andra påhitt där mätplatserna blir felaktigt påverkade.

    Sedan har det påpekats här ett flertal gånger om UHI i bland annat städer, men då har det hela tiden sagts att det har kompenserats. Inte ett ord om att de platserna inte ska tas med.
    Så hur anser du att det ska vara med temperaturmätplatser. Ska alla stationer som är påverkade av UHI räknas bort eller ej.

    Om inte, varför inte? Du skriver ju själv att man inte ska förlita sig på dessa.
    Om ja, varför sker inte det då eftersom de som sysslar med klimatforskningen anser att det inte går att förlita sig på dessa stationer.

  64. Fredrik S

    Sigge #55

    Det var en färgglad bild, vad visar den?

    Du själv skrev södra Kalifornien.

    Här är en till 20 mil söderut, har det blivit så mycket värre där?

    https://www.climatestations.com/wp-content/uploads/2025/01/sdannt.png

    Bägge ställen sakande i princip bebyggelse på 1800-talet och in på 1900-talet och därmed opåverkade av uhi så det får man dra sina egna slutsater av.

  65. Fredrik S

    Sigge #55

    Nu är det ju i huvudsak bush-fires det handlas om där borta men de flesta skogar som brunnit visar tecken på återhämtning.

    Dock är arter som alpine Ash, vilken är en endemisk art i sydöstra Australien, känslig för återkommande bränder eftersom de kräver ca 30 år för att producera tillräckligt med frön för att kunna ersätta sig själva efter en brand. Vilket gör att det inte får brinna för tätt.

    Det stora problemet med bränder i skogar där är dock mänsklig påverkan, lagar och regler. För mycket skräp i skogen jämfört med det naturliga.

  66. Berra

    Sandström skriver om no-volts påverkan på Skellefteå….vilken tur att haveriet inte hamnade i min kommun…

    https://www.affarsvarlden.se/kronika/sandstrom-gront-hogmod-och-fall-i-skelleftea-dags-for-forlat-sverige-2-0

  67. Nr 64 Fredrik S
    Ja – det var inte oväntat att sigge ville använda en modellerad temperatur – istället för observerad temperatur.

    Hans fina kurva sträcker sig till år 2100 – låter som Roooger Mooore…

  68. BD-Nille

    #4 Gunnar Strandell
    #10 Magnus Blomgren

    #12 Sigge

    ”Den vanligaste anledningen till att vattenkraftverk släpper förbi vatten är att det regnat mycket lokalt och det verkar vara orsaken i det här fallet också.”

    Sigges fabulerande eller i vart fall spekulationer når nu nya höjder.

    Sigge bör nog fördjupa sig om Kilforsens kraftverk. Det största i det älvsystemet. Kraftverket är byggt mitt i skogen med en tunnel mellan två älvar, för att med hela 99 meters fallhöjd producera EFFEKT.

    När vindindustri och/eller solceller i Nordpool-området översvämmar systemet, då stänger Kilforsen och dumpar vattnet i den gamla älvfåran.

    Sigge sa: ..”det regnat mycket lokalt ” ….

    Som sagt, Sigge når nya höjder i i sitt fabulerande.

  69. Urk – något av det värsta jag hört på länge!
    Europas starka kvinna Ursula – låter idag meddela att vi genom smarta beslut och investeringar – kan hjälpa naturen.

    Få, har som hon – lyckats förstöra så mycket natur och hela
    ekosystem – och nu kommer dessa obehagliga floskler om att hon vill rädda naturen.

    Sådant – har jag riktigt svårt för.

    Hennes egna ord finner ni i Dagens Industri.

  70. Fredrik S

    Magnus blomgren #69

    Var det inte hon som ville skjuta bort vargen efter de åt upp hennes ponny?

  71. Nr 71 Fredrik S
    Jodå – det återstartade EU:s jakt på varg.
    Dessutom har hon låtit bygga jättelika vindindustrier i rugensillens lekområde – vilket fick experterna att utbrista ” titta, plötsligt har klimatuppvärmningen förstört för sillen”.

    Hon har havererat fler naturområden än jag ids att räkna upp!

    Dessutom är hennes egen koldioxidbudget enorm, mot vanligt folk – Hon – håller inte igen på konsumtionen.

  72. Christian S

    #31

    Sigge, det går fyra bensinpumpar på en snabbladdare i energiförbrukning.

    Om det säg tar 45 minuter att ladda fullt har 90 konventionella bilar kunnat tanka och köra vidare på samma tid,

    Och ju fortare man ska ladda desto större effektuttag från elnätet vilket kräver stora investeringar förbättrat elnät, transformatorer osv. Och i takt med snabbare laddning ökar effektförlusterna i form av värme som måste kylas bort. Laddkablarna måste vara överarmsgrova för att inte smälta.

    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta och stolligheterna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *