Öppen Tråd

äpplen

Hör och häpna! Veckans öppna tråd kommer att handla om … trumvirvel ,,, väder, klimat och energi. 🙂

Trevlig helg, önskar

Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lars Cornell

    Löfven anförde som vår tids största utmaning klimatet. Om han själv anser det eller tvingas till de orden av partnern MP är det svårt att veta. Inte bara SD utan även många riksdagsmän från andra partier delar inte den allmänna klimat- och koldioxidhysterin. Utan Reinfeldts åsiktstvång och med större frihet för dem att säga vad de verkligen tycker kan debatten i Riksdagen om koldioxid, energi, miljö och klimat komma att bli mer intressant.

    Förr har alla, med undantag för SD, bara jamsat med i trianguleringen. Nu känner sig småpartierna mer fria att profilera sig. Och det är nödvändigt för dem att på det sättet vinna tillbaka röster som de förlorat till SD.

    Stärkta av Pehrs utmärkta rapport i går ”Uppvärmningspausen omfattar nu även första halvåret 2014” törs man undra, vem blir först av partiledarna med att möta Romson med blicken och fråga – ”Vilka klimatförändringar?”

  2. Astrid Å

    Nja, jag länkar till Rowan Atkinsons utmärkta anförande om yttrandefriheten, som diskuterats i en annan tråd. Bra talat och ännu mer aktuellt, verkar det som.

    http://www.youtube.com/watch?v=gciegyiLYtY

  3. Ingvar

    Vad är det för journalistik???
    SvD hade igår en artikel om vilka bilar politiker körde och kallar SAAB och Volvo för ”Bensinslukare”. Idag handlar det om hur våra politiker delar på föräldrarledigheten.
    Jo det är viktiga frågor eller hur?

  4. Slabadang

    Kristallkulorna!

    Från http://notrickszone.com/ . Vi har ju fått bevis på att modellerna räknar fel på den globala temperaturen. Vad värre är är att de inte räknar rätt på någonting moln, nederbörd, luftfuktighet, klimathistorik ,isutbredning.

    General Circulation Models GCMs are widely adopted tools to achieve future climate projections. However, one needs to assess their accuracy, which is only possible by comparison of GCMs’ control runs against past observed data. Here, we investigate the accuracy of two GCMs models delivering snowfall that are included within the IPCC panel’s inventory (HadCM3, CCSM3), by comparison against a comprehensive ground data base (ca. 400 daily snow gauging stations) located in the Italian Alps, during 1990–2009. The GCMs simulations are objectively compared to snowfall volume by regionally evaluated statistical indicators. The CCSM3 model provides slightly better results than the HadCM3, possibly in view of its finer computational grid, but yet the performance of both models is rather poor. We evaluate the bias between models and observations, and we use it as a bulk correction for the GCMs’ snowfall simulations for the purpose of future snowfall projection. We carry out stationarity analysis via linear regression and Mann Kendall tests upon the observed and simulated snowfall volumes for the control run period, providing contrasting results. We then use the bias adjusted GCMs output for future snowfall projections from the IPCC-A2 scenario. The two analyzed models provide contrasting results about projected snowfall during the 21st century (until 2099). Our approach provides a first order assessment of the expected accuracy of GCM models in depicting past and future snowfall upon the (Italian) Alps. Overall, given the poor depiction of snowfall by the GCMs here tested, we suggest that care should be taken when using their outputs for predictive purposes.” – See more at: http://notrickszone.com/#sthash.K6wEfO8j.dpuf

  5. Ulf

    Nu är det klart! Kraftig utbyggnad av windpower behövs snarast.
    Den nya Statsministern (vice), Rommsohn har påbörjat nedläggningen av kärnkraftverken! 2 st redan innom 2 år. Sammtidigt skall all fossilanvändning vara stoppad 2020.

    Detta har svenskarna röstat fram. Det är landets vilja.

  6. Håkan Bergman

    Kommentar borttagen

  7. Ann LH

    Det finns åtminstone en tidning med journalistiska tendenser. Jag tjatar om Norrtälje tidning. Gunnar Kj’s svar på min lilla debattfråga om varför vi för krig mot koldioxidmolekylen har nu kommit in på debatt och det är fritt fram för alla att reagera.

  8. Björn

    Att höja kärnkraftens kostnader så att den blir olönsam, måste väl föregås av någon proposition och behandling i riksdagen? Sådana åtgärder kan väl knappast enbart vara en regeringsfråga. Någon som vet?

  9. Ann LH

    Nyligen hörde jag något på radion, som fick mig att undra om det var första april.
    Jo, Japan behöver importera ”energiråva” eftersom kärnkraften är lagd i malpåse eller liknande. Landets energiförsörjning ska till viss del grundas på vätgas och den ska köpas från Norge där den ska framställas med hjälp av el från våra svenska vindkraftverk.
    Är Romson/Baylan redan i farten eller hörde jag fel?

  10. Sören G

    Och så har vi fått en klimatminister som ska kämpa mot klimatet. Det för osökt tankarna till Don Quijote som kämpade mot väderkvarnarna.
    Stefan Löfven verkade inte riktigt hemma i de miljöpartistiska formuleringarna. Han läste innantill.

  11. Björn

    Ann LH [7]; Jag har läst artikeln. Jag citerar en mening som slår tillbaka på Gunnar Kjelldahl själv: ”I klimatskeptikernas värld ska nämligen allt vara som det alltid har varit”. Faktum är att i klimathotarnas värld ska allt vara som det alltid varit, nämligen att CO2-halten, har varit och skall för alltid förbli 280 ppm. Här kan man tala om en i närmast patologisk regiditet. I stället för att säga kanske, cementerar Gunnar sin övertygelse så frenetiskt att han med denna cementtyngd, snart sänker sig själv till okunskapens bottenslam.

  12. Håkan Bergman

    Björn #8
    Fast frågan är ju vem som bestämmer, Baylan eller Romson? Baylan tycker jag låter lite halvljummen och lär väl i första hand göra som chefen säger. När det gäller IT ser det minst sagt förvirrat ut.
    http://www.idg.se/2.1085/1.587511/orovackande-forvirring-om-it-politiken

  13. Bim

    Ann LH
    Har reagerat. Smorde honom med hans egen smörja. 😀

  14. Daniel Wiklund

    Läser just i en kvällstidning att fem av Miljöpartiets ministrar testat droger. Lite ironiskt blir det då just dom är de som mest bekämpar livets gas koldioxiden. Kanske inte en tillfällighet att det i Löfvens 50 punkter inte finns nåt om droger och missbruk, eller om kriminaliteten som ofta är kopplad till droger. Saker som verkligen inverkar negativt, direkt eller indirekt på stora delar av Sveriges befolkning(och världens).Det är nog så att Romson och hennes partikamrater anser att det är mycket värre att köra bensindrivna bilar än att testa droger. Och om du dessutom är en vit medelålders heterosexuell man då kan det no bli skott(skatt)pengar på dig.

  15. Kenneth Mikaelsson

    Börjar på att vakna uti stora världen……….

    http://online.wsj.com/articles/climate-science-is-not-settled-1411143565

  16. Lars Cornell

    I Norran finns en debatt om att köra bil på matavfall.
    http://norran.se/asikter/insandare/fantasifull-forhoppning-pa-biogas-274625
    Även den går att kommentera.

  17. Ingemar Nordin

    Lars C #1,

    ”Utan Reinfeldts åsiktstvång och med större frihet för dem att säga vad de verkligen tycker kan debatten i Riksdagen om koldioxid, energi, miljö och klimat komma att bli mer intressant. ”

    Ja, det skall bli spännande. Betydligt intressantare än allt tjafs om S och Mp och vem som skall ha vilken ministerpost. Makten har flyttats över till riksdagen, och uppgörelser mellan S och Mp är relativt ointressanta.

    Och är det dessutom så, som du antyder, att partipiskorna inom Alliansen mildras så finns det ju skäl för att hålla koll på hur de individuella riksdagspersonerna röstar – till nästa val.

  18. Skogsmannen

    Två journalister från SVD Näringsliv som kommenterar konsekvenserna av MP:s krav på nerläggning av kolkraften i Tyskland.

    Hoppsan!

    http://www.svd.se/naringsliv/kan-vattenfall-lagga-ned-24-000-tyska-jobb_3974858.svd

    Måste ge kred till SVD, MP:s orealistiska politik kläs av fullständigt.

  19. Holmfrid

    Klimatfrågan är ju ointressant politiskt, vilket borde ha framgått av valresultatet – ett MP med förväntningar om valresultat över 10%, som kramlat sig fast i klimatfrågan och nu gjort ett magplask till under 2010-nivån.
    När MP vill genomföra höjda drivmedelsskatter, som ju drabbar främst landsbygden, så agnar dom ett mycket fett bete för SD, som ju gör frestelsen stor för Åkeson att sänka deras budget och få ett nyval. Politiskt självmord för Lövén att agna det betet.
    I EU är nu tveksamheten växande vad gäller grön energi, främst för de höga kostnaderna (30 €cent/kWh i Tyskland). Brunkolet går ju inte att stoppa i Tyskland, som tvingar Vattenfall att bygga ut och garantera elförsörjningen. Putin har ju ställt till det ordentligt.

  20. Skogsmannen

    Holmfrid!

    ”Brunkolet går ju inte att stoppa i Tyskland, som tvingar Vattenfall att bygga ut och garantera elförsörjningen. Putin har ju ställt till det ordentligt.”

    Tror du att Fridolin och övriga MP har förstått det? 🙂 🙂

  21. Sören G

    Jag föredrar att tala om ”klimatvariationerna” och menar att de till största delen är naturliga och går åt båda hållen. Uttrycket ”klimatförändringarna” har kidnappats av klimatalarmisterna och betyder i deras vokabulär människans påverkan på klimatet genom främst utsläpp av koldioxid från fossila bränslen.

  22. Alienna

    Repris:
    Dokumentären ’The Global Warming War’
    https://www.youtube.com/watch?v=B-618WWaF_4

  23. Karl-Oskar

    Jag har följt denna dagliga väderprognos som omfattar hela solsystemet några veckor och jag tror faktiskt att de har kommit på något.

    https://www.youtube.com/playlist?list=UUTiL1q9YbrVam5nP2xzFTWQ

  24. sibbe

    Valet förbi i Sverige under 4 år så ledde djuprödrödgrön över regeringen med långt över 50 %.
    Hur hamnade nu siffrorna under 45 %? Ja, det sedvanliga: enkelt, Watson:. opinionsmätningsinstituter frågade fel personer om fel ämne och med fel fråga.
    I mina ögon har de borgerliga det väl förspänt längre framåt. Stordelen av de borgerliga väljare vill att man samarbetar med Sverigedemokraterna, som kommer att försöker bli rumsrena. Såsom det skedde i Danmark, Norge, Schweiz (och i Tyskland är man också på god väg)- Märklig, att socialism fortfarande har en så stark grepp kring Sveriges väljare. I resten av Europa är de i klassen under 30 %. Nå, ja ,Viva la France – Å-lande undantagen- och redan bortglömt…
    Här i Finland har vi det hela undan. Äktfinnarna blev av med sina nassar till de stora pengarna i Bryssel, och väntar på nästa val, där de med all sannolikhet sitter i regering.
    Man är enig om det mesta, naturligtvis mera kärnkraft, och vi gör gärna affärer med ryssarna. Följande kärnkraftprojekt lär redan vara färdig, Fortum skall sätta igång med 2 reaktorer i
    Lovisa i östra Nyland, där man talar svenska oftare än finska, så som här i Åbolands skärgård.
    Här på min bakgård ville man installera ett antal vindkvarnar. Nu gav kommunfullmäktige en bakläxa åt bönderna: 1500 m till nästa hus låter det nu . Skall se om det håller. Obehaglig, för jag bor bara drygt 800 m från närmaste mylla – och värre än så: fruns systerdotters svågers son vill bygga ett 30- tal extra ”kor” på ängen. Allt gratis här i Finland. EU betalar halva, andra halva står jordbruksministeriet för… De har lärt sig av tyskarna.
    Vad kan den gröna regeringen i Sverige göra: Håller Löfven sitt löfte om kärnkraft? I övrigt så kan de väl bara regera med dekret som håller inte så länge. Jag misstänker rentav att det”gröna” i regeringen kan bli till grått… Fastän, när jag tänker efter, så sade tyska klimatminister Trittin i början av 2000-talet att el från vindmöllorna kostar lika mycket som en strut glass i månaden åt en familj…
    I fjol var kostnaden upp i 23 miljarder -tendens stigande… Själv lär han ha sagt att man talar ibland Scheisse ohne es zu wissen… Tyska energiomläggningen kommer att kosta minst tre gånger så mycket som en årlig budget kostar. Fram till 2030.- Så, man vet aldrig!
    Mera Tyskland: skall Vattenfall avstå från brunkolgruvorna i Östtyskland? Så hoppas i alla fall alla tidningsreporter hos FAZ, Spiegel online och Fokus. Om man skrotar (mot delstatsregeringens vilja ) hela projektet kostar det en hel del miljarder kronor. Blir intressant att följa detta: i Lausitz är arbetslösheten skyhög, och där vill t.o.m. kommunisterna att man bryter kol… Om man säljer billigt till nån som fortsätter kolbrytning så har väl Vattenfall inte just några vinster mera utan blir som SAS. Mera pengar från staten… Så klart. Statsbolag! Glad lördag fastän det ser dyster ut önskar
    Sibbe…

  25. sibbe

    Nu vet jag inte om det kom fram förra gången, min dator krånglar..

    Valet förbi i Sverige under 4 år så ledde djuprödrödgrön över regeringen med långt över 50 %.
    Hur hamnade nu siffrorna under 45 %? Ja, det sedvanliga: enkelt, Watson:. opinionsmätningsinstituter frågade fel personer om fel ämne och med fel fråga.
    I mina ögon har de borgerliga det väl förspänt längre framåt. Stordelen av de borgerliga väljare vill att man samarbetar med Sverigedemokraterna, som kommer att försöker bli rumsrena. Såsom det skedde i Danmark, Norge, Schweiz (och i Tyskland är man också på god väg)- Märklig, att socialism fortfarande har en så stark grepp kring Sveriges väljare. I resten av Europa är de i klassen under 30 %. Nå, ja ,Viva la France – Å-lande undantagen- och redan bortglömt…
    Här i Finland har vi det hela undan. Äktfinnarna blev av med sina nassar till de stora pengarna i Bryssel, och väntar på nästa val, där de med all sannolikhet sitter i regering.
    Man är enig om det mesta, naturligtvis mera kärnkraft, och vi gör gärna affärer med ryssarna. Följande kärnkraftprojekt lär redan vara färdig, Fortum skall sätta igång med 2 reaktorer i
    Lovisa i östra Nyland, där man talar svenska oftare än finska, så som här i Åbolands skärgård.
    Här på min bakgård ville man installera ett antal vindkvarnar. Nu gav kommunfullmäktige en bakläxa åt bönderna: 1500 m till nästa hus låter det nu . Skall se om det håller. Obehaglig, för jag bor bara drygt 800 m från närmaste mylla – och värre än så: fruns systerdotters svågers son vill bygga ett 30- tal extra ”kor” på ängen. Allt gratis här i Finland. EU betalar halva, andra halva står jordbruksministeriet för… De har lärt sig av tyskarna.
    Vad kan den gröna regeringen i Sverige göra: Håller Löfven sitt löfte om kärnkraft? I övrigt så kan de väl bara regera med dekret som håller inte så länge. Jag misstänker rentav att det”gröna” i regeringen kan bli till grått… Fastän, när jag tänker efter, så sade tyska klimatminister Trittin i början av 2000-talet att el från vindmöllorna kostar lika mycket som en strut glass i månaden åt en familj…
    I fjol var kostnaden upp i 23 miljarder -tendens stigande… Själv lär han ha sagt att man talar ibland Scheisse ohne es zu wissen… Tyska energiomläggningen kommer att kosta minst tre gånger så mycket som en årlig budget kostar. Fram till 2030.- Så, man vet aldrig!
    Mera Tyskland: skall Vattenfall avstå från brunkolgruvorna i Östtyskland? Så hoppas i alla fall alla tidningsreporter hos FAZ, Spiegel online och Fokus. Om man skrotar (mot delstatsregeringens vilja ) hela projektet kostar det en hel del miljarder kronor. Blir intressant att följa detta: i Lausitz är arbetslösheten skyhög, och där vill t.o.m. kommunisterna att man bryter kol… Om man säljer billigt till nån som fortsätter kolbrytning så har väl Vattenfall inte just några vinster mera utan blir som SAS. Mera pengar från staten… Så klart. Statsbolag! Glad lördag fastän det ser dyster ut önskar
    Sibbe…

  26. Helge

    Egentligen är det USA som driver klimathotsfrågan, precis som så mycket annat som varit ”sanning” görs det mycket medvetet via institutioner man har kontroll över. T.ex. Fettskräcken, statiner, ”grön energi”, patent, Världsbanken, IMF, koldioxidhandeln, krigsmaterial osv.

    Och lustigt nog så har det alltid direkt eller indirekt gynnat amerikanska intressen.

  27. Ingemar Nordin

    Helge #26,

    Jag vet inte precis om klimathotsfrågan gynnar USA särskilt mycket. Däremot gynnas Ryssland, Kina, Indien och Sydamerika en hel del. USA förlorar ganska mycket genom sina subventioner och förlorar jobbmässigt genom att låta EPA förfölja den kolbaserade industrin. Det verkar snarast som om administrationen där är fast besluten att följa efter EU i dess självdestruktiva marsch till det bittra slutet. Tråkigt eftersom USA tidigare varit världens motor. Nu får vi väl istället följa Kina och Indien, och skicka våra unga doktorander och ingenjörer dit.

  28. Christopher E

    Miljöpartiet har fått storhetsvansinne nu när de tror de är i maktposition.

    ”http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/vattenfall-vd-ifragasatts-efter-karnkraftskritik_3976449.svd”

    MP var så nöjda med att höja kärnkraftens kostnader så att nedläggning blir nödvändig, istället för att lagstifta om nedläggning, vilket hade varit besvärligt (omöjligt i riksdagen?). På detta vis skulle ändå MP uppfylla sitt vallöfte.

    Nu säger Vattenfalls VD Magnus Hall att de redan tagit höjd för de avgifterna, och kan låta sina reaktorer köra på med lönsamhet.

    Då vill MP avsätta honom. Men vad har han gjort för fel?

    Fridolin menar att Greenpeace och Naturskyddskyddsföreningen minsann räknar ut kärnkraftverkens lönsamhet bättre än Vattenfall själva. Vilka gröna pajasar, man baxnar inför dumheten…

  29. Daniel Wiklund

    Jag håller helt med om att Miljöpartiet drabbats av hybris. Såna som Romson och Fridolin blir farliga med makt under vingarna, dom tycker om att styra och ställa, speciellt om det finns vita medelålders män inblandade. Dom har för länge sen glömt bort att dryga 93% inte röstade på Miljöpartiet. Hade Löfven gått ut med i valrörelsen att dom skulle regera tillsammans med MP är jag ganska säker på att dom fått färre antal röster.

  30. Kenneth Mikaelsson

    Håller med dig Karl-Oskar har varit prenumerant på den kanalen nästan sen den började…
    och som betalande så får man tillgång till mycket information.. för mig att det kostar 20$ per år och det är det värt..

    https://www.youtube.com/playlist?list=UUTiL1q9YbrVam5nP2xzFTWQ

  31. Kenneth Mikaelsson

    Länk till deras hemsida..

    http://www.suspicious0bservers.org/

    som sagt mycket att grotta ner sig i….

  32. Lars Karlsson

    Förhandlar fortfarande S och Mp om vädret ? jag har i alla fall inte hört vad de bestämt om vädret under mandatperioden . Mp gick ju till val på klimatet , då måste de göra något åt det annars har de lurat väljarna.

  33. Ante

    Den här videon är mycket sevärd. Patrick Moore intervjuad om sin syn på diverse, huvudsakligen klimatfrågan. Har inte sett den länkad här.

    http://youtu.be/pbgcyW-MqtY

  34. Johan Lj.

    (V) begärde ju en sluten omröstning i riksdagen när det gällde tillsättande av personer till talmansämbetet.

    Visst vore det intressant om någon tordes begära sluten omröstning när riksdagen skall behandla frågor gällande kärnkraft och vindkraft, för att ta några intressanta exempel.

    Då kanske, möjligen för första gången, ledamöterna struntar i partipiskan!

    Tanken svindlar… 🙂

  35. Pelle L

    Christopher E #28
    Du skriver ”Vilka gröna pajasar, man baxnar inför dumheten…”

    Ojojoj, de har ju VUNNIT, och nu sitter MP i regeringen.
    Bilden från igår, med Löfven omgiven av de båda språkrören Fridolin och Romson, som om han vore tagen som gisslan av den gröna rörelsen, var tragisk att skåda:
    http://www.svd.se/Bilder/Artikelbilder/3978741.svd/representations/c/_YAS6288.jpg?1412340237000

    Och svensk ”Public Service” (ibland kallad PK-media) firar triumfer.
    I dag lördag sänds som vanligt programmet Naturmorgon kl 6 – 8 i SR P1.
    Där intervjuas naturligtvis den nya ”klimat och miljöministern” Åsa Romson.
    Och vid lunchtid kommer Ekots lördagsintervju, med vem om inte Gustav Frigolit, förlåt Fridolin.

    Ständiga hyllningar, inte ett enda ifrågasättande eller en kritisk fråga.
    Genomgående tema: Hurra Vi Vann, nu sitter Södermalmsvänstern och Sveriges Radio/Sveriges Television i Regeringen 😀

    Snart kommer väl matlagningsprogrammet med Tomas Tengby att avhandla surdeg och vattenmeloner (gröna utanpå, röda inuti).
    Jag kräks 🙁

  36. Håkan Bergman

    Pelle L #35
    Fast man kan undra vem som lurat vem. Romson fick en fin titel, miljö- och klimat-minister, Baylan(S) är energiminister, Damberg(S) är närings- och innovations-minister, vem som är it-minister är tydligen lite oklart.
    http://www.idg.se/2.1085/1.587511/orovackande-forvirring-om-it-politiken
    I alliansens regering hade centern posterna näringsminister, miljöminister och energi- och it-minister. Undrar vad en klimatminister gör för nåt?

  37. ThomasJ

    Alienna #22: Tack för den länken! 😀

    Tja, vad ska/kan man säga om valet => ’regeringen’? Tror att de evtl. befintliga, DUKTIGA, personerna för ministerposter insåg vilken ytterst svag ’regering’ Löfven kommer att bilda och helt enkelt valde att låta bli att ens ansöka om ngn position. Det ter sig annars rätt svårbegripligt hur i hela hum-hum en slik Disney-Kalle-Anka-samling stolpskott ens kunnat bli till….

    Pelle L#35: Där finns många som kräks, undertecknad inklusive.

    Arma Land!

    Mvh/TJ

  38. ThomasJ

    Håkan B.#36: Kollar klimatet, of course! 😉 Dvs. över en 30-års period av väder, men så är de, mp-isterna rätt så spendersamma med långtidsprognoser om HUR saker/ting kommer se ut & vara… 😉

    Mvh/TJ

  39. Pelle L

    Här är en förskräckande sammanställning av den nya regeringen
    http://erixon.com/blogg/2014/10/svagaste-regeringen-nagonsin/

    Och deras drogmissbruk och småkriminalitet har hänsynsfullt lämnas åt sidan.

    Vad är det för ett gäng egentligen? Hur lättlurad är den där Löfven???

  40. Håkan Bergman

    En annan kul grej, i den nya regeringsförklaringen fastslås att ansvaret för underhåll av järnvägens infrastruktur skall återföras till staten. Faktum är att det ansvaret idag, precis som före den nya regeringen, ligger hos den statliga myndigheten Trafikverket, tidigare låg det hos den, lika statliga, myndigheten Banverket och ännu tidigare hos det, lika statliga, affärsverket SJ. Månne dom avser att underhållet ska utföras av staten? Jag tror runt 90% av underhållet, och säkert nära 100% av underhållet på dom mest trafikintensiva avsnitten av järnvägsnätet, utförs av det till 100% statsägda företaget InfraNord, tidigare Banverket Enterepenad, tidigare en avdelning av SJ Banavdelning.

  41. Ingvar

    Håkan #36

    >Undrar vad en klimatminister gör för nåt?
    Pratar (mun)väder.

  42. Pelle L

    Eftersom detta skall vara en lite lättsammare öppen tråd för helgavkoppling
    (trodde jag i alla fall) ställer jag en inte särskilt allvarligt menad fråga.

    Förr fick man lära sig att man inte skulle prata religion vid middagsbordet.
    Det var för allvarligt och kunde störa matsmältningen.
    Sedan blev politik tabu. Tänk en äkta kommunist och en högerpartist beväpnade med knivar och gafflar 🙁

    Vad återstod? Jo att prata om vädret (En så skön sommar det blev, Oj vad det har regnat osv).

    Men nu är vädret = klimatet högpolitik som polariserar folket.
    Vad i hela humhum skall vi prata om? Idol och Let’s dance 🙁

  43. Börje S.

    Pointmann ställer frågor som jag antar är ställda till de ”gröna” av alla sorter:

    ”Jag ställde några enkla frågor ett antal artiklar tillbaka och jag skulle vilja börja detta stycke genom att fråga dem igen, för att de är fundamentala.
    • Vet de inte att många av våra egna fattiga inte längre råd att värma sina hem?
    • Vet de inte att många miljoner i utvecklingsländerna dör i malaria, eftersom vi förbjuder dem tillgång till DDT?
    • Vet de inte att en miljon barn om året dör eller blir förblindade för livet därför att utveckling och odling av det gyllene riset förhindras?
    • Vet de inte hur många liv som skulle kunna räddas genom att förse de fattiga GMutsäde som är resistent mot torka och sjukdomar?
    • Vet de inte att när vi odlar grödor för biobränsle till bilar bara de rika har råd med, mer än fördubblar vi priserna på baslivsmedel?
    • Vet de inte om att människor dödas i livsmedelsupplopp?
    • Vet de över huvud taget något om följderna av sina ”gröna” handlingar?
    och
    • Bryr de sig?”
    (Det verkar inte så [övers anm])

    http://thepointman.wordpress.com/2014/10/02/tell-me-why/

  44. Börje S.

    #43, tillägg

    När jag läst Pointmans artikel i sin helhet såg jag att han riktade frågorna till kyrkornas folk, som nu svalt klimatbluffen med hull och hår. Därmed ställer kyrkan sig bakom den folkutrotning och miljförödelse som dess kollega klimathotskyrkan kommer att ställa till med om det inte går att få stopp på den innan den får så mycket makt att dess djupt människofientliga ”åtgärdspaket” genomförs på riktigt.

  45. Helge

    # 27 Ingemar Nordin

    Studerar man penningströmmarna runt klimatfrågor hamnar en förvånansvärd stor del hos banker och finansinstitut med kopplingar till USA.
    När det gäller geopolitiskt ser alla stora gas och oljefynd utanför USAs maktsfär definitivt ut som ett hot för rådande maktstrukturer, speciellt om även dollarn överges.
    Så viss tjänar USA på klimathotet, själva har de inte genomfört speciellt mycket inom området.

    Som av en händelse tar Lars Bern upp delar av frågan. http://antropocene.se/2014/october/det-andra-kalla-kriget.html

  46. Hans Danielsson

    Kommentar borttagen

  47. Gunnar Juliusson

    Kommentar borttagen

  48. Peter F

    Kommentar borttagen

  49. Pelle L

    Kommentar borttagen

  50. Pelle L

    Dags att byta namn till Stängd tråd 😉

  51. Holmfrid

    #20 Skogsmannen
    MP har nog förstått, men kan/vill inte ”förstå”. Vad händer om Pariskonferensen kommer fram till slutsatsen: KÄRNKRAFTEN ÄR ENDA VÄGEN FRAMÅT, som Hans Blix konstaterar. Han föreslår en utbyggnad från i dag 400 till 4000 kärnreaktorer i världen. Då blåser MP som ett löv med vinden bort. Enfrågepartier lever alltid farligt.

    För övrigt anser jag att det hopplösa fusionsprojektet i Frankrike stoppas och pengarna används för att skynda på 4:e Gen kärnkraft

  52. Kenneth Mikaelsson

    Nu till nått lättsammare med tyngd…………….

    http://iceagenow.info/2014/10/blathering-eco-intellectuals/

  53. Ja, vad är detta frågan om i en sk ’Öppen tråd’?

    Vill jag slippa läsa kommentarer, eller bara gissa vad andra kan ha skrivit somsvar på, som föranledde eller tom bemöts i synliga kommentarer från hemmalaget kan jag surfa inpå Inhängnaden och valfri klimathotstroende blogg …

  54. Håkan Bergman

    Holmfrid #51
    Man kommer nog inte ens att mäkta med att stoppa brunkolet.
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/dags-att-valja-stefan-gustav-eller-angela_3974188.svd

  55. Ingemar Nordin

    Jonas #53,

    Jag vet inte vad som föranledde moderationen i tråden. Men svaret på din undran om varför vi modererar är helt enkelt att vi försöker upprätthålla våra kommentarsregler:

    https://www.klimatupplysningen.se/anvisningar-for-kommentarer/

    Dessa är i sin tur uppsatta för att hålla en hyfsad och anständig nivå på diskussionsinläggen. Det gäller förstås även Öppen Tråd. I övrigt är Öppen Tråd en tråd just där man inte behöver hålla sig till ett visst ämne, även om fokus helst ändå bör vara klimat och energipolitik.

    Jag tror att du egentligen vet allt detta redan.

  56. Peter Stilbs

    Det var jag som modererade – och inläggen ifråga hade ingenting överhuvudtaget med bloggens områden = ”klimat”/energi/miljö att göra, utan gällde åter ganska så infekterade inrikespolitiska frågor

  57. Peter Stilbs

    Peter Stikbs

    ”Tänkte inte på det”

    Sorry

    Men det finns ju dom som skyller flyktingströmmen från bl a Syrien på just klimatförändringarna. Den frågan kan ju diskuteras här antar jag. Men jag ger mig för ditt beslut.

  58. Peter F

    Rätta mitt namn till Peter F

  59. Pelle L

    Peter Stilbs, vad har kommentar #6 med ”klimat”/energi/miljö att göra?
    Kommentaren hänvisar till en artikel om en mycket infekterad inrikespolitisk fråga.

    Hans Danielsson, jag har länken du efterfrågade, men den blev bortcensurerad.
    Du får välja själv hur du vill ha den levererad.

    Tips: Googla affes valstuga

  60. Peter Stilbs

    #58 – nej – den hör inte heller hemma här.

  61. Hans Danielsson

    #59 Pelle L
    Tack,Jag hann hämta länken
    Hans

  62. Apan

    Klimatförändring är givetvis dålig för husgrunden också. Finns alarmister överallt, varför inte försöka spinna vidare på det för skrämma husägare också? 🙂

    http://www.lfs-web.se/krypgrunder%20klimatforandring.htm