Öppen Tråd

november

Oktober går mot sitt slut. Det verkar också vara helt slut på värmen. Ute i världen varnas det för att elbilsförsäljningen går ned, vindkraftverken behöver mer pengar för att inte gå i konkurs och oljebolagen planerar att borra efter mer olja och gas. Vem kunde ana? 🙂 Här är veckans öppna tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Petter F

    Jag har tidigare frågat vilka vi ska rösta på i EU-valet men inte fått något svar. Man ska kanske fråga vem i stället? Ett förslag från en mycket insatt person är Adriana Åberg (M). Jag har själv haft en kontakt med henne och hon blir vårat val om ingen har ett ännu bättre förslag.

  2. Ann Löfving-Henriksson

    Skytten i USA/Main är funnen död. Vi kan andas ut och media kan åter fokusera på vad som händer i våra mer närliggande konflikter och kanske till och med inför årets COP-konferens börja fundera över om det ligger något i Alex Epsteins åsikt att Net Zero egentligen är en dödsdom som vi i EU ”frivilligt” underordnat oss.

  3. Håkan

    #1 Petter

    Menar du Boriana Åberg?

  4. foliehatt

    Jag läste en oroande artikel från TT. Det svenska elsystemet ska inordna sig i ett EU-system och använda en s.k. flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod, bland annat för att utjämna el-priser i EU. SVKs information om detta, på hemsidan, gör inte att jag får någon bild av hur detta blir annorlunda. Bland annat skriver de att nätet då kommer att utnyttjas bättre, med högre leveranssäkerhet. Men, algoritmen som ska beräkna behov och matcha med anbud har de döpt till Euphemia – väldigt likt eufemism. Kanske ett passande namn då TT meddelar att den flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetoden har körts parallellt med det nuvarande systemet i simuleringsmode – med rejäla prishöjningar för svenska konsumenters del. Givetvis så finns den gröna omställningen i botten – det nya systemet ska bättre möjliggöra transporter av de stora mängder el som (intermittent) genereras av väderberoende kraftproducenter.

    Är det någon på detta forum som vet vad detta är och hur systemet kommer att ändras så får vederbörande mycket gärna lägga upp en förklaring. I dagsläget förstår jag inte hur en ändrad byråkrati kring anbud och avrop ska kunna påverka kapaciteten och leveranssäkerheten i nätet.

  5. foliehatt

    Ännu mer EU-femismer.

    SVK skriver: Med flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod kan de systemansvariga för elöverföringssystem tilldela marknaden mer handelskapacitet med bibehållen säkerhet samtidigt som kapacitetsallokeringen optimeras mot samhällsekonomisk nytta. Samhällsekonomisk nytta definieras här som (Socio-economic Welfare, SEW).

    SEW är detsamma som summan av konsumentöverskott, producentöverskott och flaskhalsinkomster.
    ———
    Samhällsekonomisk nytta – för vem, undrar jag?

  6. Magma

    #1
    Jag har tyvärr inte tillräcklig insyn i vilken inställning de enskilda partiföreträdarna som ställer upp i EU har, men du sätter fingret på en oerhört viktig punkt.
    Personligen är jag beredd att lägga min EU-röst på vilket parti som helst så länge dess företrädare har en sund syn på klimat och miljö.
    I realiteten innebär det naturligtvis att företrädare för MP och deras stödparti S är uteslutna eftersom jag inte uppfattat att det finns tillstymmelse till eftertanke och naturvetenskaplig eller teknisk insikt hos någon av dessa – men i övrigt tar jag gärna emot tips på klart tänkande personer som kan agera klokt i EU när det gäller klimat o miljö … vilket för min del innebär det att den som förnekar klimatets naturliga variationer bör förvisas till någon mörk plats.

  7. iah

    från fria tider 2012
    nya mätningar av årsringar från träd visar att klimatet var varmare på medeltiden…..och att den globala nedkylningen pågått i 2000 år.
    hitills har medeltida värmeperioder varit väl kända men också under romersk tid ska temperaturen ha varit runt 1 grad varmare än idag. klimatet har dom senaste 2000 åren blivit 0.6 grader kallare.

    det känns som inget av det här har gått in hos folk och att 1.5 gradersmålet bara har blivit ett mantra utan substans som bara sträcker sig på 2000-talet.

  8. Christian S

    Ford lägger ned produktionen av sin eldrivna pickup F-150 Lightning. Branden på Lutons flygplats härom veckan var med största orsakat av termisk rusning i en Range Rover dieselhybrid. 1500 bilar blev lågornas rov. Tesla ser ut att misslyckas med sin Cybertruck. Kanske blir Cybertruck Teslas fall? Mercedes försöker bli av stora mängder osålda elbilar med hjälpa av stora rabatter. VW kris blir allt djupare. Fabriken i Zwickau stängs. Flera kinesiska biltillverkare är i djup kris. Biltillverkaren Weltmeister är i princip bankrutt. HK är tomt. Servrarna som ska kommunicera med bilarna är avstängda.

    Volvos dotterbolag Polestar blöder. Polestar måste betala för varje såld bil. Hittills är man skyldigt moderbolaget Volvo omkring 18 miljarder kr. Kan man inte få vinst i varje såld bil, få ägarna att skjuta till mer kapital eller genom nyemission så ser det mycket mörkt ut.

    Många kinesiska biltillverkare har fått statsstöd i form av subventioner. För varje inregistrerad elbil har man fått uppemot 60000 yuan (ca 40000kr) av staten. På så vis har man tillverkat och tillverkar bilar, registrerar in dem och håvar in massa pengar. Bilarna hamnar egentligen aldrig hos konsumenterna. De hamnar på någon bakgård och står där och ruttnar.

    Elbilar är inte teknologiskt framtaget. Elbilar är ideologiskt framtaget. Vi ska ersätta kolväten med finita mineraler som inte kommer att räcka på långa vägar bara för att vi har fått för oss att en helt naturlig gas är roten till allt ont. Att koldioxidutsläppen ökar med elbilar vill man helst tala tyst om. En ny elbil med lång räckvidd kan ha ett så stort koldioxidbagage som upp emot 20 ton innan den har ens tagit emot sin först laddning. Och mer blir det i takt med att det går åt mer och mer energi att utvinna och förädla mineraler med allt lägre halt. Så med EU:s energimix tar det idag 13 år eller 20000 mil innan en modern dieselbil är ikapp en elbil. Då har elbilen hunnit bli skrot.

    Vill våra folkvalda göra oss fattigare i den gröna omställningens namn? Hela vårt samhälle är uppbyggt på billig energi från gas, kol och olja och dessa ska ersättas med intermittenta källor som sol och vind. Hittills har vi världen plöjt ned 50 miljarder US$ på sol och vind och ändå ger de inte mer än 3% av den globala energiproduktionen.

  9. Berra

    Då var det dags igen, vi svenskar ska få ytterligare höjda kostnader pga energiwendes dårskap.

    Och vi har ingenting att säga emot då det är eu som bestämt det.

    https://www.di.se/nyheter/eu-regel-kan-hoja-elpriset-med-20-procent/

  10. Håkan Bergman

    Christian S #6
    Och nästa år beräknas elpriset gå upp med 20 % i Sverige enl. artikel i DN som inte längre går att läsa ens i incognitoläge. Dels för att resten av EU ska få billigare el, tack för den, och dels pga att elskatten beräknas gå upp med 9,2 % t.f. av indexeringen baserad på KPI. Kan vi inte införa en skatt på hål i huvet i stället.

  11. mattias

    #6
    Kanske kan ammoniak vara en del av lösningen?
    https://foretagande.se/slutet-for-elbilen-meddelar-toyota-banbrytande-ammoniakmotor-ska-ta-over?fbclid=IwAR0EP9FKGrj3t3MfA9F7rtGhAh3i0YY0fGns7tYWdxRkj6F7VziMk-pnF64

  12. Håkan Bergman

    Ubbhultarn om Energiewende.
    https://www.ericsoniubbhult.se/

  13. iah

    modeindustrin bidrar med 10% av de globala utsläppen, vilket är mer än internationellt flyg och sjöfart tillsammans ( WUWT idag)

  14. Lasse

    Klimataktivister har gått på en mina när de valde sida i en tragisk konflikt.
    Homerus varnade för både Skilla och Karibes.
    När det gäller väder så drabbas stora delar av Västra Europa av lågtryck från Atlanten.
    Med regn.
    Del av avkylning av havet. Återställning.

  15. Ivar Andersson

    #12 Håkan
    ”Tysklands energipolitik är ett avskräckande exempel”
    Ubbhultarn om Energiewende

  16. Ivar Andersson

    ”Tiotusentals ton sopor, nedgrävda eller dumpade. Grundaren bakom succéföretaget Think Pink kallade sig ”Queen of Trash”. Tre år efter att hon greps förpestar företagets sopor fortfarande orter över hela Mellansverige. Nu närmar sig Sveriges största miljöbrottshärva åtal.”
    Återvinningsfantasterna har varit naiva liksom många andra miljökämpar.

  17. Axel

    En ny studie från British Antarctic Survey visar att isarna i Antarktis fortsätter att smälta oberoende av Paris avtalets mål på 1,5 eller 2 grader. Världen är i en period mellan två istider och då blir isarna mindre. ( SvD 28/10 ).
    Kanske börjar världen inse att jakten på CO2 är meningslös. Man kan hoppas på en tillnyktring.

  18. Thorleif

    #10 Håkan Bergman

    Nuvarande gröna politik innebär på bilsidan att allt färre kommer att äga bil och därmed inte bidra med drivmedelsskatter m.m vilka utgör en inte oväsentlig andel av statens inkomster. Hela elektrifierings-omställningen innebär mao att skatteuttaget måste växlas. Frågan är bara om deras beräkningar håller? Eller kommer de tvingas till inte bara stora inkomstskattehöjningar utan också andra panikartade ”skatte-justeringar” på t.ex elsidan?
    Dåliga tider väntar om inte annat.
    Dessutom kommer EU att mer och mer ianspråkta skatter av medlemsländerna.

  19. Richard

    #8
    Hur kan 40 000 kronor göra det lönsamt att tillverka en elbil och inte sälja den?

  20. Jörg Siebert

    Nå, ja, Gretas stjärna faller bland tyska medier. De har väl försökt glömma bort hennes kommunistiska system bakom miljötramset. Det har varit omöjligt förut att förklara för tyska internetmedier att det varit hennes syfte med fredagsbönen:.socialism för världen,. Om nu inte journalisterna ville glömma bort hennes bakgrund. Ärligt talat så gillar jag Tysklands stöd till Israel.

  21. laco

    #20 Den jäntan gillar att syssla med det hon varken begriper eller förstår.

  22. Thorleif

    #19

    Om det ligger någon sanning i det så måste berget av (nya) elbilar i Kina handla om subventioner av något slag. Skattebetalarna brukar ju vara de som alltid betalar till slut eftersom bankerna alltid slipper undan. Berget av tomma lägenheter handlar sannolikt om liknande saker? ”Managing money (elastic money)”’

    Låt oss avvakta det ”gröna stålet” och EUs kreditgarantier här hemma. Ständigt samma lösningar när teorin inte motsvarar förväntningarna i praktiken, dvs socialism för de rikaste (orsak) och kapitalism för oss andra (verkan) som betalar på både lång och kort sikt. Glöm inte heller det viktigaste, dvs att de verkligt ansvariga alltid slipper undan när tillräckligt mycket står på spel.

  23. Sigge

    Elbilar

    2022 så producerades lite över 10 miljoner elbilar i världen. Störst var Tesla med 1,4 miljoner elbilar.

    2023 så är prognosen att 14-15 miljoner elbilar kommer att tillverkas. Tesla blir störst med ungefär 2 miljoner tillverkade bilar.

    Tesla har under flera år tillverkat fler fordon än vad de sålt. När Tesla Model 3 kom så var det flera års leveranstid på den. Nu har Tesla kommit ikapp med tillverkningen så det är inga långa leveranstider längre.

    Den Tesla som säljs mest är Model Y. Det är en ganska spartansk bil. Många gillar inte den enkla inredningen som den bilen har och även Tesla Model 3 har. Dessutom så är Tesla Model Y bullrigare än VW ID.4, Skoda Enyaq och Volvo XC40/C40 som är elbilar i samma storleksklass och inte särskilt mycket dyrare.

    Det som Tesla har haft som gjort att de fungerat bättre än de flesta andra elbilar är drivlinan med räckvidd och tekniken för snabbladdning. Men nu har många andra tillverkare kommit ikapp.

    Om man tittar på amerikanska nyheter från Fox News så kan man få för sig att det säljs färre elbilar i USA och i världen i övrigt i år än det gjorde förra året. Så är det inte med försäljningsökningen har inte varit lika stor som ökningen av tillverkningskapacitet har varit.

    När det gäller Tesla så har de även drabbats av Elon Musks uttalande, i helt andra frågor än bilar, som gör att en del väljer bort Tesla som alternativ när de skall köpa bil.

  24. Daniel Wiklund

    # 23 Sigge. För mig spelar det ingen roll hur många elbilar som tillverkas. Jag har inte råd att köpa en elbil. Däremot har jag ansetts ha råd att vara med och hjälpa andra att köpa elbil. Bra att det togs bort. Det ska tydligen kosta skjortan att rädda planeten. Den meningslösa jakten på koldioxid har verkligen lett till många idiotiska beslut. Det sk klimatsmarta har istället orsakat många osmarta lösningar.

  25. Fredrik S

    Angående elbilar så ökar produktutbud/tillgänglighet exponentiellt medans konsumenternas acceptans är linjär.

    Intressant dynamik i marknaden förväntas framöver. Förändring är aldrig lätt.

  26. Fredrik S

    Sigge #23

    ”När det gäller Tesla så har de även drabbats av Elon Musks uttalande, i helt andra frågor än bilar, som gör att en del väljer bort Tesla som alternativ när de skall köpa bil.”

    Utan siffror som visar på att detta skulle ha någon mätbar effekt låter det som en skröna.

    Däremot retade Elon upp många köpare tidigare i vintras i USA när inköpspriset för bilen de köpt sjönk med 20 % veckan därpå, 13000 dollar lägre för model Y. Och som grädde på moset påtagligt läge andrahandsvärde.

    De kan nog tänkas byta märke nästa gång.

  27. Sigge

    Fredrik S #25

    Det var bra formulerat.

  28. Mats Kälvemark

    #23 Sigge
    Totala fordonsflottan globalt är ca 1,4 miljarder.
    Totalt idag är andelen batteri- och hybridbilar drygt 1 %.
    Siffrorna du nämner betyder kanske att elbilar om några år når 2% andel. 98% är då bränslebilar.
    Med andra ord, glöm elbilar, de kommer med alla sina nackdelar att mer elller mindre tyna bort från världmarknaden. De drivs av ett 100% falsiferat narrativ om CO2:s ”farliga” klimatpåverkan. Verkligheten och sanningen kommer alltid ikapp!
    Läs mer:
    https://klimatupplysningen.se/elbilar-raddar-inte-klimatet/

  29. Sigge

    Fredrik S #26

    Jag och många andra tycker Tesla Model Y och Tesla Model 3 är spartanska bilar som ger ett billigt intryck jämfört med t ex VW ID.4 och Volvo XC40/C40. Så de behövde justera priset i Europa för att Model Y skulle bli prisvärd. Hur prissättningen på elbilar är i USA vet jag inte.

    Det går ju inte att jämföra bilmarknaden i USA med Sverige. I USA kostar en gallon bensin 4,50-6,00 $ vilket motsvarar 12-16 kr/l samtidigt som elen är dyrare USA än vad den är här.

  30. Fredrik S

    Det skulle vara intressant att se någon neutral genomgång av klimatomställning/omkostnaders bidrag till den inflation vi nu sett/ser.

    Det mesta skylls på krig, konflikter och kanske sjukdomar men en stor orsak till inflation är ökade energipriser. Detta såg vi ske redan ett år innan Putin gick över gränsen.

    Detta vill ju omställningens största beundrare inte prata om men för framtidens skull bör ju detta beaktas annars kommer deras projekt rasa.

    Så om elbilsmarknaden ska överleva och tillverkarna ska kunna sälja dyra elbilar (priserna rasar inte med volymen som man sagt) så måste man beakta det vettiga med delar av dyr omställning.

    Alternativet är statliga subventioner men de resurserna lär länderna behöva för den elektrifiering som krävs.

    Den senare lär ta minst 100 år om man ska vara pragmatisk.

  31. Sigge

    Mats Klävemark #28

    Det är inget narrativ att klimatet blir varmare. Det är heller inget narrativ att orsaken till att det blivit varmare i huvudsak är den ökade koldioxidhalten i atmosfären.

    Jag har elbil nu. Det är väldigt bekvämt då jag har egen laddbox. Jag vill inte byta tillbaka till en bil som man behöver åka och tanka på en mack där det luktar bensin och diesel.

  32. Berra

    Så dumt så det kunde varit i Sverige…

    https://petterssonsblogg.se/2023/10/28/dagens-klimatraddare/

  33. Fredrik S

    Sigge #29

    I USA sänkte man över dagen priset med 20 % i början av året som jag skrev.

    Håller med om att det är svårt att jämföra bilmarknad (och annat) i USA och Sverige. Man gör misstaget att slå ihop femtio mer eller mindre självständiga delstater till ett.

    Bensinpriset/Gallon i September tex skiljer sig från $3.29 i Mississippi till $5.33 Kalifornien.

    Bättre jämföra med delstater.

  34. Lasse

    #31
    Tysk el till din bil?
    I så fall är du nettospridare av CO2

  35. sibbe

    Ns, ja, allt är relativt – utom PI(?)
    Överallt i vårlden så borras det efter olja: MED SUCCE. Och det finns. Vad en Sigge gillar eller inte: Så har USA gett med sig Venerzuela konflikten: Världens största oljefyndigheter kommer åter att finnas på världsmarknaden. Nej, inte tack vare Trump, tack vare Biden. I Bering Sund borrar USA och Ryssland om att ta vara på världens olja och gas tillhanda. Och Ryssland är snabbare:
    Man har färdig infrafraktur för flytande gas. Forslas ner via Beringssundet dit som framtidens ekonomin frodar: -nej, inte till oss.. Och vi som drömmar om en isfri arktis. Men Ryssland har haft isfritt redan sedan Nordensjölds expedition 1978/79 .

  36. Sigge

    Lasse #34

    Jag brukar försöka ladda när elpriset är lågt och har lyckats rätt bra med det. Ofta blir det när det blåser mycket eller som i somras mitt på dagen när solenergin gav mycket. Så det har varit mycket vind i elmixen när jag laddat och i somras även lite sol i elmixen.

    Jag har timdebitering på elen och det har gjort att jag sparat ungefär 1500:- de första åtta månaderna det här året jämfört med om jag hade haft rörligt pris med månadsmedeltal. I huvudsak beror det på att jag valt att ladda bilen vid rätt tidpunkt.

  37. Fredrik S

    Sibbe #35

    Jo, nu har Biden sett till att den smutsigaste tunga oljan flödar ut på marknaden.

    Venezuelas förädlingsindustri är däremot föråldrad så de kan själva inte förädla den så de får väl fortsätta importera.

  38. Christian S

    Tesla hålls under armarna av två riskkapitalbolag: Blackrock och Vanguard. Släpper de Tesla så är Elon Musk och hans Tesla borta med en fingerknäppning. Se hur det gick för både Ericsson och Nokia. Idag går det ännu snabbare än för 20 år sedan. VW ”Bubblan” var också världens mest sålda bil för många år sedan. Bara för det betyder det inte att Tesla Model Y är bra. För 700000kr förväntar man sig en bil med riktigt kvalitetskänsla, en riktig gedigen kassaskåpskänsla. Den där känslan man få att sätta sig bakom ratten i Rolls Royce. Vad får man? Fyra nyanser av grå plast. Knarr och knak från inredningen. Asymmetriska sömmar i klädsel osv. Allt detta för tankarna och känslan till en billig asiatisk bil i 100000kr-klassen där man smäckat dit en stor surfplatta i mitten av instrumentpanelen. Räckvidden är som en flakmoped beroende på yttertemperatur.

    VW har fått dra ned på produktionen av hela ID-serien. Ev. så slutar Renault att tillverka Zoe-modellen med eldrift.

    Elbilar ska konkurrera med samma mineraler som till solpaneler och vindsnurror.

    Sedan årtionden är det känt att mineralhalten sjunker i de fyndigheter som finns. Man har inte funnit några nya stora fyndigheter på årtionden. Europas största koppargruva Aitik beräknas vara slutbruten omkring 2045.

    Av 10 ton lossprängd kopparmalm får du ut i bästa fall 1-2kg. Kopparmalm är långt ifrån järnmalm som kan innehålla 40-50% järn. Resten är ofyndigt gråberg.

    Halten koppar i de fyndigheter som finns sjunker. Så har det gjort sedan 1950-talet. Produktionen minskar således och efterfrågan stiger kraftigt. Det finns ingen ersättare till koppar. Det är en ekvation som inte går ihop. Vi är nere nu på i genomsnitt 0,8kg / 10 ton lossprängd malm.
    Visst hela Anderna är full med koppar. Dock ska det vara ekonomiskt lönsamt att bryta.

    Åtminstone fram till 2050 behöver lika mycket koppar som vi har förbrukat under 4000 år.

    Vad händer när mineralhalten sjunker i de fyndigheter som finns? Jo, det går år mer och mer energi att bryta och förädla mineralerna. Materialet måste krossas och malas ännu finare. Det i sin tur påverkar både priset på batterier och bilar. En annan aspekt som sällan tas med att råvarupriserna påverkar makroekonomin i världsekonomin. Inflationen stiger i takt med mineralpriserna stiger. Det enda vapen som som finns är då justering av styrräntan hos centralbankerna. Bankerna måste kompensera med räntehöjningar och så är den nedåtgående spiralen i rörelse. Elbilarna blir allt dyrare och allt färre kommer ha råd att köpa dem. Biltillverkarna kommer få allt svårare att få sålt dem. Vi ser det redan nu och detta är bara en försmak.

    Kina kontrollerar nästan hela råvarumarknaden och sköter nästan all förädling av mineralerna.
    Europa är fullständig avhängt. Vi har varken tillräckligt stora mineraltillgångar eller kapaciteten till förädling. Förädlingen skickade vi gladeligen till Sydostasien för 40-50 år sedan. Istället håller vi på i den gröna omställningens namn att förinta vår egen industri.

    Visst kan staten gå in och subventionera. I långa loppet är det inte hållbart för staten eller någon. Subventioner är egentligen snedriktat ekonomiskt stöd till något som inte kan bära sina egna kostnader.

    Att man ständigt försöker utveckla nya batterier råder det inget tvivel om. Man måste ta hänsyn till den viktigaste faktorn av alla: fysikens lagar. Den lagen är omöjlig att övervinna.

    Solid state-batterier utan brandfarligt litium låter bra. Dock är det tungt och innehåller stora mängder germanium. Årsproduktionen av germanium ligger på ca 180 ton om året, Man skulle behöva skala upp till 4000 ton om året för att det ska vara en framtid. Går det? Svar: nej.
    Alla rubriker om att nu är batteriet som ska döda förbränningsmotorn här får man kritiskt granska. Detta batteri ska vara stabilt och kunna serieproduceras också till en vettig kostnad. Innan dess är det bara rykten som florerar.

    Återvinning då? Med dagens teknik kan man utvinna 1-2 mineraler ur ett batteri. Resten blir avfall. 95% av alla kasserade elbilsbatterier mals ned och hamnar på deponi. Kan man utveckla en teknik som tar hand om alla de mineraler i det mycket komplexa elektrokemiska batteriet är det bra men det kan ändå inte täcka behovet.

    Vindkraftverkens magneter innehåller kilovis med sällsynta jordartsmetaller. Magneterna är inte gjorda för återvinning. De kan inte återvinnas. De mals ned och läggs på deponi. Samma typ av magneter sitter i elbilarnas motorer.

    Att vi ska förorena vår miljö med giftigt gruvavfall och lakvatten får vi väl då tillåta i den gröna omställningens namn så länge man kan fånga i den giftigaste gasen av alla gaser: koldioxid. Om man får tro alarmisterna ska vi alla kokas till döds redan imorgon i ett osynligt moln av koldioxid.

  39. sibbe

    wikipedia:
    1878/9 seglade Efter en tid upphörde det statliga stödet till Nordenskiölds äventyr men denne fann då den privata mecenaten Oscar Dickson, som var grosshandlare. Med Dicksons ekonomiska bistånd fortsatte Nordenskiöld att göra flera expeditioner till det arktiska området. Han bar länge på ett intresse för att utforska möjligheten att färdas från Atlanten till Stilla havet genom att segla norr om Sibirien, den så kallade Nordostpassagen. Först 1878 fanns möjligheterna att göra slag i saken. Jämte Dickson stod kung Oscar II och Aleksandr Sibirjakov som finansiärer för vågspelet.[14] Till sitt förfogande hade han ett ombyggt valfångstfartyg som hette Vega under befäl av löjtnant Louis Palander.

    Fartyget Vega stävade ut från Tromsø den 21 juli 1878 och passerade Kap Tjeljuskin den 19 augusti, så långt allting väl. Men den 26 september frös det fast och såväl Nordenskiöld som hans fartyg blev sittande i tio månader i packisen. Tiden utnyttjades till forskning, främst etnologisk sådan. Man studerade tjuktjerna, ett isolerat folkslag man kom i kontakt med.

    Till slut ändade äventyret ändå i triumf, då fartyget 18 juli 1879 kom loss och kunde segla de sista 100 sjömilen till Berings sund och fullborda sin resa till
    Stilla havet med alla resenärer i behåll. 20 juli passerade man Östkap och 2 september kunde man telegrafera från Yokohama om den lyckade färden.[14]

  40. Daniel Wiklund

    # 31 Sigge. Gör som jag Sigge. Cykla istället för bil så är du en sann planeträddare. Kallaste oktober i Luleå sen 1921 var 1960 med minus 4,1. Det minns jag. Det tidigaste jag åkt skridskor på naturis. Den varmaste oktober kom året efter med plus 7,2 grader. Elva grader varmare på ett år, hur ska det sluta tänkte nog planeträddarna då, om det nu fanns några 1961. Undrar hur det var med koldioxidhalten i atmosfären 1960 jämfört med 1961. Eller jämfört med nu. Årets oktober kommer inte att bli lika varm som oktober 1961. Det går redan åka skridskor på naturis i Luleå och Norrbotten. Du Sigge kanske kan berätta om koldioxidhalten i atmosfären 1960, 1961 och hittills I år.

  41. sibbe

    Nå, ja, en gång till: Situationen i dag kring Nordostpassagen är lika: Man kommer runt via nord eller syd en kort tid på sommaren. Vad än Sigge tror. eller andra …
    Fortsättningsvis så smälter Grönlandsisen. Förstås, sedan när? Slutet av istiden för drygt 10000 år sedan?
    Satellit-mätningar sedan 2000… Mätningar förut
    -…Ach, gud, wie blöd…

    +

  42. sibbe

    Das ist das Ende der Klimabewegung, wie wir sie kennen
    Die Klimabewegung war zuletzt auch in Deutschland nicht besonders beliebt. Nach antisemitischen Äußerungen gerät sie nun massiv unter Druck. Wie viel Einfluss werden die Frauen und Männer um Greta Thunberg künftig noch haben?

    Der Spiegel…

  43. sibbe

    Så skriver tyska medier om Greta:
    Das ist das Ende der Klimabewegung, wie wir sie kennen
    Die Klimabewegung war zuletzt auch in Deutschland nicht besonders beliebt. Nach antisemitischen Äußerungen gerät sie nun massiv unter Druck. Wie viel Einfluss werden die Frauen und Männer um Greta Thunberg künftig noch haben?

    Greta och hennes anhängare
    gillas inte p.grund av hennes antisemitiska yttranden i Tyskland – ens av hennes supporter…

  44. Bubo

    #8 Christian S
    ”Mercedes försöker bli av stora mängder osålda elbilar med hjälpa av stora rabatter.”

    Intressant. Har kikat på dem. Har du länk till det?

  45. BG

    #31 Sigge

    Tala om varför professor Willuam Happer har fel.

    Professor William Happer IPA lecture – The Crusade Against Carbon Dioxide – September 2023

    https://m.youtube.com/watch?v=v2nhssPW77I

  46. Fredrik S

    Bubo #44

    Hur det ser ut i Sverige är oklart men i Tyskland har vissa modeller reducerat pris trots MB’s uttalade mål om att hålla priserna uppe.

    Tysk import kanske? Köp en bli som gått precis över 600 mil eller över sex månader gammal av en privatperson så slipper du moms.

    En färsk rapportering från andra sidan Atlanten:

    https://www.thetruthaboutcars.com/cars/news-blog/report-mercedes-having-tough-time-selling-evs-44503384

  47. tty

    #39

    Apropå Vega-expeditionen 1878-79, så finns en intressant karta här:

    http://runeberg.org/nopassage/0049.html

    Den är ritad av Palander som var befälhavare på Vega, och det intressanta är att han har ritat in var expeditionen stötte på is. Detta är alltså det första året (och det enda på 1800-talet) då vi kan få en översiktlig bild av isläget utmed hela nordostpassagen under sensommar-höst, och den skiljer sig faktiskt inte särskilt mycket från vad som gällt de senaste åren. Möjligen kan man säga att Vega hade otur att det var mer is utmed tjuktjerkusten än i år (men kanske inte mer än förra året då ett antal fartyg fastnade där). Kring Kap Tjeljuskin var å andra sidan isförhållandena snarare bättre 1878 än 2023. Vega var ju ett träfartyg med noll isbrytningsförmåga.

  48. tty

    #35

    Kan vara värt att notera att trots Bidenadministrationens obstruktionspolitik är USA:s oljeproduktion åter uppe på samma nivå som före pandemin:

    https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=MCRFPUS1&f=M

    Och USA är nettoexportör av olja:

    https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=WTTNTUS2&f=W

  49. tty

    #37

    ”Venezuelas förädlingsindustri är däremot föråldrad så de kan själva inte förädla den så de får väl fortsätta importera.”

    Jag tror det kan bli problem med förädlingen överhuvud taget. Tidigare var flera raffinaderier utmed amerikanska gulfkusten inriktade på raffinering av den lågkvalitativa venezuelanska oljan, men åtminstone ett par har ställt om att bearbeta bättre inhemsk råolja.

  50. Anders Johansson

    Borde vi inte se att råvarupriserna skjuter i höjden i takt med ”elektrifieringen” och ökad efterfrågan?
    Kopparpriset har legat relativt högt och volativt de senaste 15 åren, 5000-10000$ /ton.
    Men har på sistone sjunkit något trots inflation.

  51. Sigge

    BG #45

    William Happer har aldrig forskat om klimatet och hans hypteser är röriga för att allmänheten inte skall förstå vad han pratar om men de är totalt debunkade för att han påstått saker som är oriktiga.

    Har man en gång åkt dit för att man ljugit och haft fel som William Happer gjort så kan man utgå från att hans nya hypoteser är av samma kvalitet.

  52. Sigge

    #40 Daniel Wiklund

    Det är många år sedan vi hade en så kall oktober som vi haft i år. Första veckan på älgjakten så hade vi frost på mornarna. Det är nog 15 år sedan vi hade så kallt första älgjaktsveckan. När jag började jaga för över 40 år sedan så var det inget ovanligt att det var frostmornar redan första älgjaktsveckan.

    För mig är det lite långt att cykla för vissa jobb. Om jag skall ut till en nätstation som ligger ute på landsbygden är det opraktiskt med cykel med tanke på att jag ofta har en del utrustning med mig. I september var jag ute vid en nätstation som ligger ungefär 18-20 mil ifrån där jag bor.

    Om jag hade haft min gamla bil kvar så hade jag köpt 1200 l bensin till den. Nu har jag nästan alltid laddat elbilen när strömmen varit billig.

    En starkt bidragande orsak till att jag köpte ny bil var att jobben jag gör nu är mycket platsbesök på anläggningar som är ganska långt hemifrån och ofta på landsbygden. Att jag valde elbil har även mycket med ukrainakriget att göra. Oljeexporten är Rysslands största inkomstkälla som finansierar kriget och om vi i väst kan minska vår oljeförbrukning så sjunker världsmarknadspriserna och Ryssland får mindre betalt för sin olja.

  53. Fredrik S

    Sigge #51

    Vad jag förstått handlar det om att Happer retat upp somliga med att tycka att oron för co2 påverkan på klimatet är överdriven.

    Däremot verkar han inte förneka fundamental klimatforskning men menar att naturliga variationer har större del i den uppvärmning vi har sett än ökningen av co2.

    Jag förstår att att svära i kyrkan i många kretsar men vad har han ljugit om?

    Du kanske kan länka?

  54. Fredrik S

    Sigge #52

    Enligt statistiken så har medeltemperaturen för oktober minskat i större delen av landet från perioden 1961-1990 till perioden 1991-2020.

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/normal/manadsmedeltemperatur-normal/manad/oktober

    Så du är nog som vi andra, vi minns det kalla från långt tillbaka men det var nog ganska sällan.

  55. Daniel Wiklund

    # 52 Sigge Du kommenterade inte att kallaste oktober i Luleå var 1960 och varmaste 1961 sedan 1921. Och hur mycket koldioxid var det i atmosfären 1960 resp 1961. Som kunde förklara att oktober 1961 var 11 grader varmare än året innan.

  56. Sigge #51,

    ”William Happer har aldrig forskat om klimatet och hans hypteser är röriga för att allmänheten inte skall förstå vad han pratar om”

    I själva verket är Happer kristallklar. Alla antaganden för hans beräkningar är klart och tydligt redovisade. Om någon ”debunkat” honom så handlar det nog mer kritikernas bristande matematiska förmåga än om att Happer skulle ha gjort något fel.

    Jag begär inte att du skall förstå Happers matematiska beräkningar, men att du avfärdar honom utan att ha satt dig in i vad han skriver är nog bara korkat av dig. Du framstår som ännu en ignorant, typ Greta eller Erica.

    Här är en bra sammanfattning: https://klimatupplysningen.se/wp-content/uploads/2021/02/Energioverforing-via-Stralning-1.pdf

  57. #Sibbe 43#

    Greta har redan tidigare uppmärksammats negativt i Tyskland:

    ”Bei der Vorstellung ihres neuen Buches in London verkündete Thunberg, sie kämpfe jetzt auch für die „Überwindung“ des angeblich „unterdrückerischen“ kapitalistischen Systems. Ein knallharter Angriff auf die Marktwirtschaft des freien Westens!”

    https://www.bild.de/politik/ausland/politik-inland/kapitalismus-umstuerzen-greta-spricht-wie-eine-linksextreme-81828096.bild.html

  58. Stefan Eriksson

    Lite (och enkelt) från ”återvinning” av Li-on batterier.
    (Som likväl bara är en ”piss i Missisippi”), jämfört med naiva framtidsplaner.
    Ändå,,,, enkelt beskrivet i detta klipp;
    https://www.youtube.com/watch?v=s2xrarUWVRQ

  59. Sigge

    Fredrik S #34

    Om en person som aldrig forskat om klimatet och har ljugit om fakta när han försökt få artiklar publicerade så tycker jag det är meningslöst att lyssna på honom.

    Det man kan göra är att kolla på gamla uttalanden som personer gjort och se hur deras prognoser stämmer med verkligheten idag. De som på 90-talet och 00-talet påstod att globala temperaturen inte skulle fortsätta att öka har ju uppenbarligen haft fel.

  60. foliehatt

    Sigge, #51,
    din inställning om att en lögn skulle diskvalificera en person från all framtid är väldigt sträng.

    Vilken tur att det inte var du som satt i beslutande ställning att bestämma om framtiden för alla de klimatkatastrofargumenterade som fick sina lögnaktiga resonemang avslöjade i climategate.

  61. Sigge

    Stefan Eriksson #58

    Nu har du väl ändå svurit i kyrkan. Att påpeka att det går att återvinna kobolt, nickel och litium från elbilsbatterier lär inte vara populärt i sekten som driver den här bloggen.

    (Jag gillar inte att kalla Stockholmsinitiativet för sekt men eftersom jag så ofta läst vokabulär som ”klimathotsreligösa sekten” och liknande så tycker jag att jag kan göra det)

  62. Sigge

    #60 foliehatt

    Det var inga lögner som kom fram i det som kallas för climatgate. Det fanns en del klimatskeptiker som ljög om vad mailen handlade om.

    En mailkonversation mellan olika personer är inget som är officiella uttalanden. Om någon råkat skriva något tveksamt där så ska man inte dra för stora slutsatser av det.

  63. Daniel Wiklund

    # 61 Sigge. Bra jobbat Sigge. Vilken tur för planeten att du är här på bloggen och städar upp efter ”sekteristerna”. Jag har just skottat snö. Det är 30 år sen jag skottade snö så här tidigt i Luleå. De som på 90-talet påstod att det var sista gången (1993) som vi kunde åka skidor på natursnö hade fel. Eller hur Sigge. Eller dom som i november 1961 sa att nu brinner snart planeten upp hade också fel. Oktober 1960 var den kallaste ( minus 4,1) oktobermånad i Luleå sen 1921. Men oktober 1961 var den varmaste (7,2) oktobermånad sen 1921. Du Sigge kanske kan förklara hur det kan bli 11 grader varmare på ett år. För drygt 60 år sedan.

  64. Stefan Eriksson

    Sigge # 61.
    Synd att Ni inte kan kommentera i sak vad Ni har för uppfattning i frågan om den process som inlägget länkar till.
    ”Trosuppfattningar” tar jag inte ställning till.
    Fysikens lagar är mer intressant.

  65. Ivar Andersson

    ”Demoskop mäter inte opinion. De driver opinion med statistiska hybridmetoder. Med benäget bistånd från Alkompis och Aftonbladets eller andra databaser av självrekryterade läsapaneler som de menar är ”etablerade”.”
    Johan Westerholm
    Så styr Kreab opinionen med egna opinionsundersökningar

  66. Sigge

    Stefan Eriksson #64

    Jag trodde inte utvecklingen med återvinning av litiumbatterier kommit så långt att man faktiskt återvinner litium, kobolt och nickel i en större anläggning. Sist jag läste ett reportage om återvinning av litiumbatterier så återvanns inte de metallerna, men koppar och aluminium återvanns även då.

  67. Lars Kamél

    Johan Rockström har aldrig forskat om klimatet. Ändå får han gång på gång uttala sig i medierna och kallas både klimatexpert och klimatforskare. Han är ingendera!
    Föga förvånande, kommer han för det mesta med ovetenskapligt svammel.

  68. Sigge

    Daniel Wiklund #63

    Du verkar inte kunna skilja på klimat och väder.

    I år har oktober varit kall jämfört med de senaste 10-15 åren. Men extremt kall har årets oktober inte varit. Jag tror det var på 90-talet, då hade vi spårsnö någon dag eller dagar under första älgjaktsveckan.

  69. Fredrik S

    Sigge #59

    Att prognoser slår fel är en sak men det är ju inte att ljuga.

    Du verkar mer retat upp dig så jag tolkar ditt inlägg som subjektivt och länkar till dina påståenden saknas som oftast.

    Du skrev i ett inlägg i tidigare tråd upprört att det var förtal att kalla klimatforskare på den ”rätta” sidan för lögner så jag antar att du skjuter dig själv i foten.

    Dessutom om du anklagar den här bloggen för att vara en sekt så är du själv med i den. Känns väl som ett invektiv?

  70. Sigge

    Lars Kamel #67

    Om man sammanställer resultat som klimatforskare redovisat på ett korrekt sätt och inte förvanskar det så är det givetvis OK för fram det även om man själv inte forskat. Det som jag tycker är tveksamt är de som aldrig forskat som har egna hypoteser som bygger på antagen som inte kan härledas.

  71. Fredrik S

    Sigge #68

    Jag minns också ett år med spårsnö på 90-talet i Götaland men det är ju också bara väder.

    Enligt statistiken är det svårt att se någon uppvärmning i oktober månad. Varför kanske du kan ha någon teori om?

    De lägsta temperaturerna i oktober i Götaland inträffade för hundra år sedan eller mer.

    Den lägsta i oktober för nämnda landsdel sedan 1961 inträffade så sent som 2003, minus 17,4 i Hagshult.

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-temperaturrekord/lagsta-temperaturer/lagsta-temperaturer-i-oktober-1.76581

  72. Daniel Wiklund

    # 68 Sigge Jag behöver inte gissa. Jag går till familjen Bohnsacks temperaturavläsning varje dag kl 08.00 sen 1921 på skurholmen i Luleå. Årets är inte klar än men kommer att bli kallare än medeltemperaturen för oktober som är plus 2,1 grader. Kallaste sen 1921 är minus 4,1 1960, minns att jag åkte skridskor tidigt det året. Året därpå 1961 blir den varmaste oktober med 7,2. 1924 var det plus 4,7. 1944 var det plus 5,0. 1992 var det minus 3,9. 2020 plus 4,1 och 2021 plus 3,2. Statistiken för 100 år visar att det inte är någon klimatkris i Luleå. Den enda oktobermånad som varit extremt varm var 1961. Det är inte vad jag tror utan fakta. Har alltså statistik som sträcker sig från 1921 till nu. Redovisa din statistik Sigge.

  73. Stinsen

    Ser att Erica Bjerström oroar sig för att FFF har passerat en gräns. En tippning point?

  74. Jan R

    #73 Stinsen.
    Jag tror nog att det inte är så att FFF plötsligt blivit radikaliserade och passerat en gräns.
    Snarast har alla polariserande händelser i världen fått skeletten att komma ut ur garderoben. Passande så här i Alla Helgons-tider btw.
    Det har väl för de flesta stått klart ganska länge att stora delar av miljörörelsen inte drivs enbart av omsorg om miljön, utan att det finns ett större narrativ med hat mot det kapitalistiska och fria samhället som verklig drivkraft.
    Miljöengagemanget blir en mycket effektiv motor, god och grön på utsidan, men rutten på insidan. En trojansk häst som tar dig in i finrummen. Utan tvekan med stöd från de regimer som vinner på västerländsk instabilitet.

  75. Stefan Eriksson

    Sigge # 66
    Om Ni hade bemödat er att se på inlägget, hade Ni förmodligen också sett att det inte beskriver någon ”återvinning” av grundämnen såsom kobolt eller nickel.
    Anläggningen är mer en mekaniserad process att sortera olika fraktioner av en sammansatt produkt.

    Att sedan utvinna användbara ämnen för nyproduktion av Li-on batterier är en mer omfattande process än vad som beskrivs i detta inslaget.

    Så,,,, det har inget med någon trosinriktning att göra.

  76. Simon

    Nu har galenskaperna gått så långt att vi förväntas ska äta insekter för att ”rädda klimatet”

    https://www.di.se/nyheter/mjolmaskfabrik-ser-okad-efterfragan-ska-tiodubbla-produktionen/

  77. UffeH

    Sigge jag vet inte vad som behövs för att kvala in som ”klimatforskare” i din värld?
    Är det en specifik utbildning och kunskap eller är det att man säger och utifrån dina preferenser gör och säger rätt saker eller jobbar på rätt plats är duktig på att köra klimatmodeller/statistikprogram och förmedla skräckscenarier om framtiden som den bästa SF författaren? De har heller inte lyckats förutsäga framtiden.

  78. Fredrik S

    Stefan Eriksson #75

    Nä, precis de fåtal anläggningar i tex Europa som ”återvinner” sådana batterier levererar inga färdiga produkter till batteritillverkare utan kemiska föreningar som kräver vidare behandling för att kunna användas i nyproduktion av batterier. Detta gör att värdena på batterierna blir låga eller negativa. Mao inga volymer på detta.

  79. tty

    #58 m fl

    Det är tydligen inte sådär helt problemfritt med batteriåtervinningen…

    https://www.ttnews.com/articles/li-cycle-pauses-construction

  80. JonasW

    #61 Sigge

    Anledningen till att det dyker upp begrepp som ”klimathotsreligös sekt” är dessa människor totalvägrar att föra en öppen debatt. De säger att ”science is settled”, de accepterar inte kritiska frågor, de propsar på avstängning/utfrysning av människor som inte delar deras uppfattning.
    Så gör en sekt.

    När det gäller klimatupplysningen så välkomnar den öppen debatt. Det är välkommet med kritik och ”avvikande” åsikter. Det är ett demokratiskt forum, d.v.s. just precis inte en sekt.

    Det är det som är skillnaden.

  81. Håkan Bergman

    #78-79
    Undrar om transportbandet är det enda dom byggt hittills? Vad ska dom göra med allt spill som blir sen man plockat ut batteripåsen ur alla mobiler och annat småkrafs. Beroende på miljölagstiftning så kan dom ju sitta med ansvar för att återvinna resten också. Vore enklare att skicka mobilerna till Ukraina, dom plockar ut batteripåsarna och skickar dom tillbaka för återvinning här, elektroniken i en modern telefon kan man nog använda för att bygga en hyfsat avancerad drönare.

  82. BG

    #51 Sigge

    ”William Happer har aldrig forskat om klimatet och hans hypteser är röriga för att allmänheten inte skall förstå vad han pratar om men de är totalt debunkade för att han påstått saker som är oriktiga …”

    Jag antar att du heller inte gillar denna rapport, som Happer & Lindzen gjort:

    ”Comment and Declaration on the SEC’s Proposed Rule “The Enhancement and Standardization of Climate-Related Disclosures for Investors,” File No. S7-10-22, 87 Fed. Reg. 21334 (April 11,2022) AS CAREER PHYSICISTS, SCIENCE DEMONSTRATES THERE IS NO CLIMATE RELATED RISK CAUSED BY FOSSIL FUELS AND CO2, THUS NO SCIENTIFIC BASIS FOR THE PROPOSED RULE, AND, IF ADOPTED, DISASTROUS CONSEQUENCES FOR PEOPLE WORLDWIDE AND THE U. S. BECAUSE IT WOULD REDUCE CO2 AND THE USE OF FOSSIL FUELS.”

    I denna hänvisar de till Steven Koonin, som anser att de klimatmodeller IPCC referat till lämnar mycket övrigt att önska, milt sagt.

    I rapporten står bl.a. detta:

    ”Thus, basic physics shows that doubling CO2 would result in a temperature increase of less than 1° C. Accordingly, there is no climate related risk caused by fossil fuels and CO2, and another reason why there is no scientific basis for the proposed SEC rule.”

  83. Nu börjar det bli dags att fundera på statistiken över chansen till en vit jul.

    Här i göteborgsområdet har vi en offentlig statistik som går ungefär 120 år tillbaka.
    En snabb titt på dom Första 60 åren och dom Senaste 60 åren visar att – ingen förändring skett.

    Men så räknar inte klimatkoncensus, dom jämför bara 1961 – 1990 och 1991 – 2020…och anar då att chansen minskar.

    Själv begriper jag inte oförmågan att använda sveriges statistik för 35 stationer i 4 klimatperioder – eller snöstatistiken för göteborg i 120 år.

    2021 och 2022 kom vintern dundrandes i november hos oss på västkusten och i år har dom första snöbyarna dragit förbi redan i oktober – man undrar vad det är klimatnarrativet vill ha – 2 grader lägre medeltemperatur i sverige vore en katastrof…

  84. Karl Erik R

    Återvinning av batterier från bilar kommer under lång tid att vara en väldigt begränsad verksamhet. Den enkla orsaken är att bilar som kommer till kunder nu, de ska förhoppningsvis vara i trafik till 2040 eller längre. De enda batterier som kommer till återvinning det närmaste decenniet är från en del av krockade bilar och batterier som havererat och måste bytas i förtid.

    Batterier från mobiltelefoner är däremot en mera konstant ström till återvinning.

  85. Håkan Bergman

    Karl Erik R #84
    Läge för nån tänkande entreprenör där. Det går många mobiler på ett stort bilbatteri. Om ett teslabatteri är på 80 kWh så går det, om vi räknar med 100 % återvinning, åt 4000 mobiler av senare modell för att få ihop till ett nytt teslabatteri. Sen står man där med 4000 kraftfulla 64-bitars arm-processorer vardera med 4-8 GB ramminne och 64-128 GB flashminne plus en kraftfull grafikprocessor, hur många mycket kraftfulla datorer kan man bygga av dom?

  86. Stefan Eriksson

    Karl-Erik R #84
    ”Återvinnings-branschen” präglas i sin helhet av skumrask-affärer, bestående i ett ständigt äskande av subventioner/bidrag från skattekollektivet.

    ”Målvakter” / oseriösa firmor är allt som oftast inblandade då den tänkta återvinnings-kedjan bryts,
    och oförklarliga deponi-bränder uppstår.

    Jag ser inga skäl till att batteri-återvinning inte präglas av likartade fiffel och båg-entreprenörer.

  87. Karl Erik R

    #85 och 86

    Boliden har för några år sedan investerat 1,3 miljarder i en anläggning för att återvinna elektronikskrot. Där återvinns inga komponenter, bara metallerna. En smartphone innehåller guld värt runt 20 kr plus lite andra återvinningsbara metaller. Tillräckligt för att det blir lönsamt att mala ner och återvinna.

    Innan skrotet kommer till Boliden har det passerat andra mellanhänder. I bästa fall kan telefonerna vara inlämnade till en kommunal ÅVC som sedan skickar direkt till Boliden. I och med att telefonerna har ett metallvärde så borde man inte tjäna något på att elda upp och gräva ner. Dock finns annat skrot som inte har något värde, som bara kostar att bli av med och som attraherar mindre seriösa aktörer.