Öppen Tråd

september

Så ser hon ut. September. Här är veckans öppna tråd om väder, klimat och energipolitik

Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Olav Gjelten

    Så är den “stora” dagen snart här då svenska klimatskeptiker röstar fram en politik som de egentligen avskyr därför att, som det brukar säga, det de röstade på var det minst dåliga alternativet. Snacka om bortförklaring när det alldeles utmärkt väl går att avstå från att rösta om alternativen är dåliga.
    Tokeriet att lägga sin röst på en politik man inte gillar förekommer nog bara här.

  2. Lennart bengtsson

    Jag tog en del av eftermiddagen i går på Stora Torget i Uppsala att förhöra mig om “klimatkunskapen” hos de olika partierna men med flesta var det som att diskutera teologi med en kristen. Det enda undantaget var faktiskt SD som tack vare Josef Fransson tycks ha en mer balanserad syn på energi och klimat. Folkpartiet står bakom en fortsatt kärnkraft vilket är förnuftigt om man oroar sig för en långsiktig klimatändring.
    Med tanke på det sannolika utfallet i valet den 14 september är nog att det måste först bli sämre innan det kan bli bättre. Kunskapsnivån hos allmänhet och politiker om klimat och energi är närmast obefintlig och har de en mer balanserad syn än den officiella vågar de inte säga det öppet.

    Endast ett fåtal kan skilja på effekt och energi och att sätta sig ned med penna och papper och räkna ut hur många KWh energi som behövs att förse människorna på jorden bara med mat tycker nästan alla är alldeles för jobbigt. Om detta skall ske med biomassa och ge näringsrik mat behöver man så där 20-40 miljoner km*2 odlingsyta. Vill man också producera bensin av biomassa så skall man komma ihåg att en liter bensin per dag behöver en markyta på minst 1 tunnland ( i praktiken snarare 1 hektar). Om 9 miljoner svenskar gör samma sak så behöver man så där 45 000 km*2 – 90 000 km*2 mark enbart för odling av biomassa och då kan alla åka bil ca 10 km varje dag. Vill jordens alla människor göra samma sak så behövs ca 1000 ggr mer dvs mer än hälften av jordens landyta.

    Den svenska självbilden gör det hela inte lättare då man inte riktigt längre tycks inse hur obetydligt Sverige är både i folkmängd som i utsläppsförmåga ( tar man med vad som anrikas i skogen är det numera snarare negativt än positivt). Men istället för att ägna sig åt något vettigt så fortsätter flera partier med hjälp av alla möjliga NGOs att driva medborgarna i ett ännu vildare gisseltåg precis som Bergman i det Sjunde Inseglet. Att sätta sig ned och tänka är ett betydligt bättre sätt att använda sin tid än att gå och skrika i ett gisseltåg.

  3. HenrikM

    En bra genomgång av tyska energiwende.

  4. HenrikM

    En bra genomgång av tyska energiwende.

  5. HenrikM

  6. Astrid Å

  7. Ingvar

    Henrik #5
    Utmärkt dokument.

  8. Håkan Bergman

    Men senaste sifo ser väl lovande ut, ingen blockregering, S+M har 179 mandat, tar man in Fp också så får man en stark regering, utan C, Mp och V!
    http://www.svd.se/nyheter/valet2014/3-september-valspurten_3880520.svd?sidan=10

  9. Sigge

    Lennart Bengtsson #2

    När det gäller markåtgången för att framställa energi överdriver du en del.
    Det går åt ungefär 2,7 kg spannmål för att framställa en liter etanol. Energiåtgången för att framställa etaonelen klaras med halmen som blir av spannmålsodlingen och energiåtgången för att tillverka konsgödseln klaras med att man gör biogas av en del av mäsken. Med en skörd på 5,4 ton/ha d v s att det blir 2 kbm/ha

    Förra året så levererades det 9,2 miljoner kbm fordonsbränsle exkl flygbränsle. Det motsvarar att varje svensk åker bil 40 km/dag med en bil som dra 0,7 liter bensin per mil.
    Skulle det ersättas med etanol skulle ungefär 12 miljoner kbm etanol. För det skulle det gå åt ungefär 6 milj ha. Det motsvara 60 000 kvadratkilometer.

    Att framställa etanol av spannmål är inte så effektivt om man inte har nytta av dranken. För varje kbm etanol som framställs av spannmål får man 800 kg proteinrik drank. Den används idag för att ersätta sojamjöl i djurfoder. Idag produceras 200 000 kbm etanol i Sverige, det skulle kunna fördubblas eller kanske 3-dubblas, men sedan nås taket för hur mycket drank som går att sälja i Sverige. För varje ha spannmål som odlas i Sverige för etanolproduktion så gör dranken att det behöver importeras 1600 kg mindre soja till Sverige. Det motsvarar skörden på 0,8 ha i Brasilien.

    Om det skulle på ett enkelt sätt gå att framställa något flytande fordonsbränsle av gräs, så skulle det vara effektivare, då gräsvallar ger 10 ton/ha och varje ton innehåller ungefär 4 MWh energi. Björn Gillberg hävdar ju att markåtgången skulle vara mindre än hälften för metanolframställning jämfört med etanolframställning.

  10. Alienna

    Olav #1

    Jag brukar vanligtvis göra precis så som du förespråkar – avstå. Men denna gången vill jag rösta EMOT partier. Jag kommer att rösta EMOT dem jag inte röstar FÖR … genom att rösta FÖR ett parti, istället för att avstå. Hur skall man annars rösta EMOT..?

    När det nu är så ordnat, att man uteslutande kan rösta FÖR…

  11. Ingvar

    Angående rösta så istället för att avstå så röstar jag på något tydligt missnöjesparti

  12. Ingvar

    Mitt i allt tokeri så kommer det ljusglimtar.

    En ny site som verkligen förtjänar spridning

    http://humanprogress.org/

  13. Joakim Lennartsson

    Läste i en grupp på Facebook som heter Klimatnyheter att Aktuellt gått ut med att september blir varmare och varmare sedan 80-talet. Inget om vad som blir varmare, vatten? Luft? Sverige? Globalt?

    Är det någon som känner till gruppen Klimatnyheter? Tydligen är inte någon form av motargument välkomna, då är man klimatförnekare och hör inte till gruppens målgrupp.

  14. HenrikM

    Förutom att Etanol såsom fordonsbränsle är tveksamt från ett etiskt perspektiv så verkar det även vara tveksamt från en miljömässigt perspektiv. Bensin verkar ju vara överlägset miljömässigt… Vi får kanske vänta på syntetisk bensin innan vi får något vettigt alternativ att köra våra fordon på.

    http://www.thestar.com.my/News/Environment/2014/05/12/Study-shows-ethanol-creates-more-bad-air/

  15. HenrikM

    Jag undrar om Moderater och Socialdemokrater funderar över vad det är som gjort att de tappar så i opinionen? Min slutsats är, staten sponsrar pseudovetenskap (eller halvt pseudovetenskap) såsom miljö/klimat/genus-forskning. Efter par år så har denna pseudovetenskap blivit normaltillstånd och “fakta”. Nu börjar befolkning rösta på miljö/genus-partier.. Märkligt? Eller? Undrar om någon gör den analysen hos våra stora partier? Eller anser dom att det bara är otur?

  16. Gunnar Juliusson

    #13. Varmare september. Det var inledningen på vädret i Aktuellt där tre Sverige-kartor med genomsnittliga antalet septemberdagar med maxtemperatur 25 grader eller mer (i luften) för tre tidsperioder visades. Här framkom att det blivit fler varma septemberdagar i Götaland, och ökande trend även för övriga landet. Således typisk körsbärsplockning.

  17. Håkan Bergman

    HenrikM #15
    Har man röstat på moderaterna så röstade man inte på centerns energipolitik. Samma med sosseväljarna, många vill inte ta i Mp med tång ens, varje gång Åsa Romson öppnar kakhålet nu tappar Lövfen väljare.

  18. Ingemar Nordin

    HenrikM #15,

    Det är ju detta som är dilemmat med triangulering, dvs att du försöker ligga så nära din motpart som möjligt. Då kan det hända, vilket också har hänt nu, att folk börjar tro på det där stollepartiet som sossar och moderater försöker att efterlikna. Och då tycker nog de flesta som har stollepartiets böjelser att det är lika bra att rösta på “äkta vara”, dvs på stollepartiet.

    På så sätt undergräver ett parti sin egen trovärdighet och tappar bland väljarna. Men så länge triangulering är högsta mode bland spin-doktorerna så kommer vi att få se en fortsättning på denna självmordstaktik.

    Triangulering = ryggradslöshet upphöjd till dygd.

  19. Ingemar Nordin

    #18 forts,

    Jag hittade en utmärkt artikel om hur begreppet “triangulering” brukas och missbrukas i svensk politik:

    http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/triangulering-anvands-lika-ofta-som-fel_3442378.svd

    Jag inser att jag istället borde använt ordet “efterapning”.

  20. Rosenhane

    Ingemar # 19

    Lite synd egentligen att begreppet triangulering är missförstått och feltolkat.
    Annnars hade det varit snyggt med TRIANGULARE NECCESSE EST hugget i sten ovanför riksdagshusets entré. 🙂

  21. Rosenhane

    #20

    Oj, det blev ett c förmycket, TRIANGULARE NECESSE EST ska det vara.

  22. Ulrik

    Överheten i form av politiker, deras tjänstemän och deras megafoner i media talar alltid om dialog för att lösa alla problem. Samma överstedialogchefer vägrar samtidigt att tala med de 300 000 medborgare som senast röstade med ett visst parti eller med alla dem som ifrågasätter klimathotet. Dessa avvikare ska med verbalt stöd från statsministern mobbas, avskedas och av småpåvar förbjudas att visa upp sig. Hur sjutton ska ni ha det?

  23. sibbe

    Hur kom sagan om växthusuppvärmningen till?

    http://www.spiegel.de/spiegel/print/index-1986-33.htm :
    Världen rämnar ur fogarna. Osonhålet över Antarktis, 3 globala värmerekord under de sista 19 åren, havets plankton i fara, US forskarteam på väg till Antarktis…
    Sommaren 2040 finns NY.molnskrapare under vatten.
    Havet svalde u.a. Hamburg, Hongkong, London, Kairo Köpenhagen, Stockholm och Rom… Köln Domkyrka under vattenytan. Ack ja…
    I Kimito i Åbolands skärgård finns bara några öar kvar, bland dem mina barn-barns hem här uppe på Tallkulla.
    Ack ja. Synd om dom! Min grav är sedan länge under vattnet, men Kimitokyrkans torn är fortfarande en aning ovanför vattenytan…
    Tja, efter mig syndafloden, sade redan gubbe Noak. Havsytan stiger sedan istidens slut mer eller mindre oavbruten globalt med mellan 1-2 mm/året. Det är fakta. Och takten har inte ökat.
    (Finska) Skärgårdshavets historia som bebodd region inleddes under sen stenålder för omkring 4000 år sedan. De äldsta tecknen på bebyggelse har hittats i Dragsfjärd. Bevisen för bebyggelse bygger på pollenanalyser, vilka antyder att man i området skulle ha idkat småskaligt jordbruk. Redan tidigare hade samlare fiskat, jagat säl och plockat ägg och fågelungar. Kornet var uppenbarligen det första sädesslaget, men först dök mängder av ängs- och grässorter upp, vilket tyder på att man utnyttjade vissa ställen som betesmark. http://sv.wikipedia.org/wiki/skärgårdshavet
    Kring samma period, för 4 000 år sedan avgränsades havet och skärgården vid det nuvarande Houtskär, Korpo och Nagu, medan det som idag kallas yttre skärgård var ett grundrikt öppet hav. Landhöjningen är numera 3–4 mm per år. Och även detta är fakta!
    Det torde kanske vara bättre att strö min aska i Östersjön, eftersom graven inte finns under vattnen innan nästa istid kommer…
    Globalt sett så hamnar inte heller Korallöarna under vatten i Stilla Havet. Korallerner växer nämligen i takt med havshöjningen. Och isbjörnarna lär dö ut p.g. av minskade isytor i Arktis.
    Men dör dom ut? : https://www.klimatupplysningen.se/2012/04/10/isbjornar-som-mar-bra/.
    Knappast. Inuiter som gärna vill jaga dem är inte av den åsikten…
    Jag kom bort från temat: hur kom den här galna uppfattningen om att några tiotusendelar CO2 ökningar skulle rubba klimatet på globen?
    Som tyskfödd tar jag äran till mig:Komplicerat förstås, men så tror jag att åtminstone de europeiska klimatfantasierna har kommit till så här : Grundandet av PIK: Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung 1992. Gammaldags alarmistjournalister avlöstes av nutidens dito. Temat (det blev varmare istället för kallare) byttes, alarmism förblev. Norr om alperna började alla tro på växthusuppvärmningen. Ingen reflekterade att det nya (klimat) propagandaministeriet låg bara en stenkast från Goebbels dito. Och att metoden var exakt likadant: Fan ta den som inte tror på oss…
    Mycket märkligt att uppvärmningen upphörde samtidigt som alarmism började: Hockeyklubban kom till i slutet av 1990-talet .Men temperaturen har inte stigit sen dess.
    Visserligen låtsas politikerna att läget är som förut, fastän de borde veta bättre. Men först då väljarna slopar klimathotet så gör dom det.
    För Sverigedemokraterna gällar det att göra sig av med det nazistiska dravlet. Ta exemplet från Danmark, Norge och senast Finland, där man skickade sina nazister till ett (välbetalt) jobb i Bryssel… Sen kan man vara statsbärande parti som kan kompromissa om statsbudgeten och om hur många utlänningar man skall ta emot… Timo Soini, ordförande för de s.k. äktfinnarna sitter redan i nästan finska regering fastän valet är om ett halvt år- – egal vem som kommer med. Och utan några som helst förbehåll…

  24. Lars Cornell

    Är man angelägen om en god miljö, ansvarsfull ekonomi och en god jord att lämna över till efterkommande, då har man bara SD att rösta på.

    Triangulering eller ej, men så enkel är situationen.

  25. tolou

    The sun’s impact on the climate is a matter of current debate, especially as regards the less-than-expected global warming of the past 15 years. There is still a lot of uncertainty as to how the sun affects the climate, but the study suggests that direct solar energy is not the most important factor, but rather indirect effects on atmospheric circulation.
    Interestingly, the same processes lead to warmer winters in Greenland, with greater snowfall and more storms. The study also shows that the various solar processes need to be included in climate models in order to better predict future global and regional climate change”, said Dr Muscheler.

    http://www.lunduniversity.lu.se/o.o.i.s?id=24890&news_item=6165

    http://notrickszone.com/2014/09/06/geomar-press-release-solar-activitys-profound-impact-on-climate-cripples-melting-arctic-rossby-wave-idea/

    http://hockeyschtick.blogspot.com/2014/08/new-paper-finds-sun-controls-greenland.html

    http://wattsupwiththat.com/2014/08/20/unexpected-link-between-solar-activity-and-climate-change-found-in-greenland-ice/

  26. Sigge

    HenrikM #14

    Problemet med ozon har man med katalytisk avgasrening och dieselmotorer också. I katalysatorn bildas kväveoxider och dieselmotorn har hög kompression som gör att kväveoxider bildas i förbränningsfasen.
    Varma soliga sommardagar bildas det marknära ozon av kväveoxider och vattenånga. Det är så att om luften är ren från andra föroreningar bildas som regel mer ozon. Är det smog bildas inget ozon. Så anledningen till att ozonhalten ökat kan till stor del bero på att andra luftföroreningar minskat.

    Högre kompression i motorerna ger mer kväveoxider och marknära ozon men är också bränslesnålare.
    Direktinsprutade etanolmotorer som är byggda för enbart etanoldrift går att bygga med mycket hög kompression och därmed bra verkningsgrad. Både verkningsgrad och kompression är något högre än en motsvarande dieselmotor.
    I Brasilien är det vanligt med direktinsprutade etanolmotorer som har hög verkningsgrad. Både Scania och Valmet tillverkar direktinsprutade etanolmotorer där.
    När man på 80-talet började importera etanolmotorer till bussarna i Stockholm och började använda katalysatorer så påtalades att kväveoxiderna skulle öka och mer ozon skulle bildas varma sommardagar. Alla andra luftföroreningar från avgaser skulle däremot minska. Ozonproblemet ansågs litet jämfört med andra luftföroreningar.

    De gasdrivna bussar som finns i många städer idag har lågkompressionsmotorer med låg verkningsgrad. De har inte särskilt mycket renare avgaser än en etanolmotor. Den stora skillnaden är utsläppen av kväveoxider. Både gasmotorn och etanolmotorn släpper ut sådär 97-98 % mindre partiklar än en modärn dieselmotor med partikelfilter. Dieselmotorn släpper ut nästan lika mycket kväveoxider som etanolmotorn.

    Gasol, naturgas/biogas, metanol och etanol har används som motorbränsle i truckar och andra fordon som används inomhus i industrier och liknande sedan 50-talet. Det beror på att avgaserna är mycket renare än från bensin och dieselmotorer. Skulle alla fordon köras på de bränslena skulle vi ha mycket renare luft i våra städer.

  27. Peter Stilbs

    Sigge #26 – tack för denna utförliga redogörelse. Re sista stycket vill jag minnas ett stort hallå för 15-20 år sedan när en gasoldriven “is-slipnngsmaskin” användes på en hockeybana i Stockholmsområdet, medan en mängd småttingar befann sig på isen – och förstärkt av dessas låga höjd över isen, och inneslutningen av sargen utsattes för en koncentration av kväveoxider som gav andningsbesvär och sen stora rubriker i tidningar och förstaplats på SVT’s nyheter. Givetvis missuppfattat och framställt som “gasutsläpp” (av “gasol” ???? nej någon klarhet gavs inte i nyheterna)

    Maskinen hade säkert ingen katalysator till motorn – jag vet inte om den också värmde isen med heta lågor.

    Från min tonårstid minns jag att utomhusrinken (Valhalla) hos Hagfors ishockeyklubb IK Viking spektakulärt smältes i pauserna med ett aggregat med ett 50-tal kraftiga gasollågor från en släde som drogs över isen – troligen sponsrad av företaget Primus, som just gjorde sådana brännare lokalt.

  28. Olav Gjelten

    Alienna # 10
    Jag förstår vad du menar, men jag är ganska säker på att ditt budskap inte når fram på det sätt du tänkt dig. Röstar du exempelvis på moderaterna, då uppfattar M att du ger ett helhjärtad stöd för deras politik, inklussive mångmiljardsatsningen på att bekämpa klimatet och att miljö för dig går långt före ekonomi och välfärdsfrågor.
    Nu visade jag ändå ett av de bättre exemplen för dig. Tänk på alla klimatskeptiker som t ex väljer att lägga sin röst på V eller FI, för att de vill vara feminister!!
    Något tokigare är väl överhuvudtagit inte möjligt – eller hur?

  29. Alienna

    Olav,
    Jag förstår inte vad det är du försöker förklara.
    Exemplet med M förstår jag. Sedan läser jag vidare… Och då förstår jag plötsligt INGENTING. 🙂

  30. pekke

    Lite nyheter från Island.
    Glaciären över vulkanen Bardabunga har sjunkit vilket tyder på att calderan i vulkanen sjunkit, c:a 15 meter tror man vilket troligtvis beror på att magman just nu flödar ut genom de sprickor som finns nordöst om vulkanen, om det är bra eller dåligt vågar ingen sia om.
    Det man är orolig för är att om isen sjunker och calderan likaså så kan magma leta sig upp i sprickor eller så kan magman och isen bilda en tryckkokare som exploderar.

    http://www.ruv.is/frett/15-meter-subsidence-in-bardarbunga-caldera

    Lavaflödena från sprickorna beräknas nå vattenflöden från glaciärer inom det närmsta dygnet och då kan det bli lite frustande å pustande.

    http://www.ruv.is/frett/holuhraun-lava-heading-for-glacial-river

    Just nu är det skymning på Island och man ser då att lavan från sprickorna eldar på och allt större ytor täcks med glödande lava, det syns faktiskt bäst just i skymningen.

    https://www.youtube.com/watch?v=_tASvZFxI5U

  31. Håkan Bergman

    Peter S. #27
    Gasoldrivna truckar har vanliga bensinmotorer, inte mycket NOx från dom. Fördelen med gasol är att du får en mycket bättre bränsleluftblandning, gasol är gas, bensin är en vätska, sen må det heta förgasare, men det som kommer efter den är i alla fall en aerosol i fallet bensin. Så kontentan är att en gasoltruck förbränner effektivare och ger mindre CO än om samma motor körs på bensin.

  32. Jag minns den ljuva tid då triangulering enbart var benämningen på en metod att bestämma avstånd när det var omöjligt att använda ett tillräckligt långt måttband. Snart är väl den betydelsen helt bortglömd?

    DN har en test för att se hur väl partiernas förslag stämmer med din syn på hur klimat- och miljöpolitik ska se ut. Jag gjorde testet och MP och V hamnade (som förväntat) i botten. Ingen som verkligen bryr sig om miljö, klimat och energi kan väl tänka sig att rösta på de två partierna?

    Lokaltidningen tillhör Mittmediakoncernen, som har en kampanj som heter #kandulova. Väljare får ställa enkla frågor som partierna i kommunalpolitiken ska svara ja eller nej på, med en kort motivering. Jag ställde frågan “Kan du lova att inte ett enda vindkraftverk till uppförs i kommunen?” Tragiskt nog har inget parti svarat ja. Det ska byggas vindkraftverk, åtminstone där de inte stör, för de är ju “rena”, “miljövänliga” och “klimatsmarta” menar de. De tycks inte fundera ens för ett ögonblick hur vindkraftverk kommer till och vad som händer de få gånger de producerar någonting. Det är vare sig rent, miljövänligt eller klimatsmart!

    Det verkar inte finnas något riksdagsparti att rösta på den som vill ha en förnuftig miljö-, klimat- och energipolitik och inte anser att invandring är orsaken till alla Sveriges problem.

  33. Sigge

    Peter Stilbs #27, HenrikM #14

    Jag borde ha nämnt att de ökade utsläppen av kväveoxider gör att mängden kväve i nederbörden riskerar att öka vilket påverkar övergödningen av våra vattendrag.

    När det gäller truckar och andra industrifordon som är byggda för inomhusarbeten håller man på att gå ifrån gasol. Gasol som läcker är tyngre än luft och är då en stor hälso- och brandrisk.

    Rödsprit (etanol) och metanol har används som bränsle till mindre fordon som typ flakmoppar för inomhusjobb.

  34. Christopher E

    #32 Lars Kamél

    Jag håller med dig. Såsom varande i kartografiyrket själv, låter jag också triangulering betyda vad det alltid gjort och lämnar politiskt språkbruk därhän.

    Den mest kända trianguleringen i världshistorien var trianguleringen av Indien från norr till söder. Det tog 60 år och innefattande upptäckten av Mount Everest som världens högsta berg.

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/1870_Index_Chart_to_GTS_India-1.jpg/2003px-1870_Index_Chart_to_GTS_India-1.jpg

    http://climbing.about.com/od/Mount-Everest/a/Survey-Of-India-Discovers-Mount-Everest-In-1852.htm

    (Artikeln innehåller ett mindre fel, även om jorden var en perfekt sfär istället för en tillplattad sfäroid skulle vinkelsumman i trianglarna förstås ändå bli över 180. Det blir bara mer komplicerat i det senare fallet. Men karterarna på 1800-talet räknade rätt med imponerande precision.)

  35. Peter Stilbs

    Sigge #33 – i alla fall etanol ger vid ofullständig förbränning acetaldehyd och ättiksyra, något som märktes mycket tydligt i avgaserna från “etanolbussar”, i alla fall tidigare. Numera verkar det vara bättre(?)

  36. Ingvar

    Etanolbussarna är väl dieslar som går på E95 till skillnad från bilar som kör på E85.

  37. Olav Gjelten

    Alianna # 29
    Du uppfattade bara exemplet med han eller hon som är klimatskeptiker och röstar på moderaterna. Säkert tycker du också att det valet inte var särskilt bra utifrån klimatrealistisk synvinkel sett. Trots det menar jag att väljaren kan göra bort sig ännu mycket mer. Tänk på alla klimatskeptiker som känner dragning åt feminismen till exempel och röstar på V eller Fi. Snacka om självmord på väljarens övertygelse om klimatet!! Ändå finns det säkert många av klimathotsskeptiska väljare som så totalt gör bort sig på just det här sättet.
    Du måste väl hålla med mig Alienna??

  38. Olav Gjelten

    Lars Kamél # 32 och alla andra som gärna talar miljö och som t o m vill överträffa miljöpartiet i frågor som gäller miljön.
    Snälla, SLUTA prata miljö. Att fokusera på miljöfrågor gynnar MP mer än något annat. Dessutom kommer vi ALDRIG att slå miljöpartiet i miljöfrågor, helt enkelt för att de är beredda att på vilket pris som helst som svenska folket får betala. Och inte nog med det, om prislappen för miljön helt förstör Sveriges ekonomi, så ser MP detta bara som någonting mycket positivt. Ett fattigsamhälle är ett miljövänligt samhälle resonerar man.

  39. Alienna

    Olav #37

    Ahaa..! Kanske. 🙂

    Du menar att man inte skall prioritera tanklöst. Att man bör lägga sin röst efter den ‘viktigaste’ frågan.
    Jag vet inte om jag tolkar dig rätt. Men mig gör det iaf detsamma. Jag har bestämt mig för att rösta MOT censur, diktatur och klimatgalenskapen. Den signalen kan man bara ge, genom röst på SD.

    Därför håller jag mig inte kvar på sofflocket denna gången.

  40. Olav Gjelten

    Alienna # 37
    Hur “knäppt” det än kan verka, så är SD det ENDA PARTI en klimatrealist borde överväga att rösta på. Det vill säga om han/hon alls skall rösta. Jag har på en tidigare tråd sagt att SD kan till och med vara ett alternativ för dem som inte direkt gillar SD:s politik. Det räcker om man tycker att demokratin är viktig. Något vidrigare än än de odemokratiska metoder som de andra partierna försöker stoppa SD med hör bara hemma i diktaturer OCH i numera Sverige. Det senare MÅSTE vi sätta stopp för, om vi överhuvudtagit vill ha demokrati kvar.
    Därför glöm inte att ta upp denna fråga när helst ni träffar en politiker.

  41. Olav Gjelten

    Alienna ännu en gång
    En så klok person som du verkar vara bör inte använda uttryck som “sofflocket”. Själv är jag övertygad om att denna grupp kunskapsmässigt överträffar sådana som slentrianmässigt röstar på det parti de har bestämt sig för skall vara deras “eget”. Ta klimatfrågan som exempel. Något tokigare val en klimatrealist kan göra än att rösta på något parti tillhörande blocken i svensk politik är väl nästan omöjligt att göra?

  42. Sigge

    #35 #36 Peter Stilbs och Ingvar.

    Det är E95 som bussarna kör på. 5% av innehållet består av tändförbättrare, lite vatten och kräkmedel.
    Från början var det modifierade dieselmotorer som användes, men numera är det motorer som utvecklats för etanoldrift. Det är lite högre kompression i en etanolmotor och det gör att verkningsgraden är lite högre och det hörs på motorerna för de låter lite hårdare än dieslar.

    Att det luktar mindre om etanolbussarna idag än för 25 år sedan tror jag mest beror på att bränslet blivit annorlunda. Det är den femprocentiga tillsatsen som har förändrats. I början så skyllde man det illaluktande på kräkmedlet, men jag vet inte om det hade någon relevans.