Öppen Tråd

tulpaner

Svenska tulpaner på G. i affärerna. Det är bara att ut och handla (handskar och när butikerna är relativt tomma förstås)! Här är veckans öppna tråd med fri debatt om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lasse

    Sällan har konsumtion hyllats så i media som idag när vi inte köper i samma utsträckning som tidigare.
    Nu har det visats att det samhälle som bygger på tjänster och fria entreprenörer är sårbart.
    På samma sätt som alla andra samhällsbyggen.
    Vårt beroende av utlandet är stort, kanske för stort, tänker jag när jag läser om jordbrukare som inte vågar sätta sallad eftersom de tror att skördefolket inte kan komma-in i landet!
    Köp Svenska grönsaker odlade i Sverige med stränga Svenska regler-vi kan gå före och föregå med goda exempel-förutom då på arbetsmarknaden-där vi är helt beroende av import. Något är fel-väldigt fel!
    Vad kanske skatten på plastpåsar kan indikera!

  2. Håkan Bergman

    Bättre sent än aldrig, men hade den här artikeln ens varit möjlig före corona.

    https://www.svd.se/sandlada-nej-sa-har-ser-vetenskap-ut

    Går än så länge att läsa i incognitoläge.

  3. Sören G

    Såg på Kunskapskanalen, Ryssland med Simon Reeves. Man var nere i en tunnel i permafrosten. Sedan visades ett gammalt hus som hade fått sättningar för att permafrosten börjat tina. Sedan var man vid en stor krater som bildats för att permafrosten tinat. Då uttalade sig Simon Reeves att det är skrämmande vad vi ställt till med. – Har vi ställt till med det? Hur vet han det? Det finns väl ett antal olika anledningar till att klimatet varierar. Havsströmmarna för med sig varmare eller kallare vatten under olika perioder. Men den ryske vetenskapsmannen som var med sa också att det varit mycket solsken som smält permafrosten. Det är som sommaren 2018 då vi hade ett stabilt högtryck och det blev varmt och torrt, hade ingenting med koldioxid att göra som klimathotshysterikerna vill få det till. Liksom vintern som inte blev någon vinter i södra Sverige. Ett låst väderläga som styrde mild luft upp över nordatlanten. Samtidigt var det extremt kallt runt Arktis från Ural över Alaska Kanada till Grönland och Island och Svalbard.

  4. Dan

    Förstår inte de som klagar på att de gamla inte får någon vård, har de aldrig hört talas om gravvård?

  5. Ivar Andersson

    #2 Håkan Bergman
    Två citat från Henrik Ennarts artikel i SvD:
    ”Forskare är aldrig överens och ska inte vara överens.”
    ”Utan en fri debatt som är baserad på så bra data som möjligt och som lyfter fram svagheter och skevheter och där auktoriteter ifrågasätts, skulle vi inte lära oss någonting. Kunskapen skulle inte längre utvecklas.”
    Tänk om detta kunde tillämpas på klimatvetenskapen.

  6. Fredrik S

    Lasse #1

    Det öppnar ju upp för till möjligheter till nya friska sommarjobb för Greta och hennes kompisar.

    De borde kliva omkring i skog och mark lite.

  7. Ivar Andersson

    OT Vi ska uppnå flockimmunitet så att dagens begränsningar av samhällslivet kan tas bort. Men hur är det med utsatta grupper? Måste dessa leva isolerade tills ett vaccin finns att tillgå? Någon som vet om FHM och Tegnell sagt något om detta?

  8. Fredrik S

    Håkan Bergman # 2

    Ja, det var på tiden. Hoppas många läser till kaffet.

  9. Göran S

    Här är några bra länkar till prognos och klimatexperter länkar tillhandahållna av Ingemar Nordin i en inlaga på bloggen.
    Bra läsning och lyssning i Covidtider.

    Professor UAH John Christy
    ‪https://www.klimatupplysningen.se/2017/01/10/kanda-klimathotskeptiker-del-1-john-christy-2/‬

    Professor Richard Lindzen
    ‪https://www.klimatupplysningen.se/2017/01/30/kanda-klimathotskeptiker-del-2-richard-lindzen/‬

    dr. Judith Curry
    ‪https://www.klimatupplysningen.se/2017/02/24/kanda-klimathotskeptiker-del-3-judith-curry/‬

    Professor och dr. John Scott Armstrong – prognosexpert

    ‪https://www.klimatupplysningen.se/2017/03/02/kanda-klimathotskeptiker-del-4-j-scott-armstrong/‬

    John Christy har inte bara visat att 102 prognoser även från IPCC är statistiskt falska,
    dvs. visar alldeles för hög uppvärmning i prognoserna. De visar att vi inte har något klimatnödläge, 500-700 forskare skickat till FN och EU, och John Christy säger i videon att vi skall ställa frågan till våra politiker ”Vad får vi för det?”, dvs våra ekonomiska uppoffringar, vilken förändring ger det av klimatet. Svaret kommer nog att förvåna.
    Men detta spelar ingen roll ”alla” våra politiker verkar ha bestämt sig och accepterar överstatliga regler om kontroller och begränsningar överhuvudet på väljarna och ibland också riksdag.
    Citat från Jakob Nordangård
    Rockefeller en klimatsmart historia: ”FN toppmötet och Agenda 2030 25/9-2015
    Här antogs detta ramverk och dokumentet Transforming our world. The 2030 agenda for Sustaiable Development med 17 hållbarhetsmål syftande till att fullständigt transformera världen. Världen skull byggas om från grunden (!). Kopplingarna till Earth Charters sexton ”budord” var tydliga.
    FN-beslutet Agenda 2030 antogs utan någon större uppmärksamhet, trots att i
    stort sett varje aspekt av mänsklig aktivitet. Utan att befolkningen fått rösta om det antogs ett globalt ramverk som alla länder, kommuner och individer skall följa.
    Detta nämndes knappt i media. ”
    Globalisterna och miljardärerna Rockfellers måste ha jublat, så även Rockefeller foundation, R. Brothers found, Romklubben, Tricom, Aspen institute, Stockhol Resilance Centre mfl. Rockfeller, Rotschild stödda mfl. mfl.
    Var finns våra politiker när det gäller globala överstatliga beslut över huvudet på demokratin?!
    Är de alla globalister eller marionettdockor?

  10. Joachim Andersson

    Alarmisterna börjar bli desperata att dom inte får vara förstasidesstoff.
    Det gäller att hålla köttgrytan varm
    https://www.na.se/artikel/meteorolog-diskuterar-klimat-med-gretas-gamlingar-over-natet
    Man får väl hoppas att det blir svältdöden för domedagsprofeterna och att det inte blir folk utanför stadsgränsen som ska betala alla nödpaket som vanligt.

  11. Per I

    Har funderat på det här med förnybar kraft, i huvudsak vindkraft alltså. Vindkraften ska ersätta kärnkraften så småningom är det tänkt. Men finns det någon plan för vad som ska ersätta vindkraften när det inte blåser? En kall februari kan det behövas i runda tal 10000 MWh om kärnkraften ska ersättas. Vattennivåerna kan också vara extremt låga. Jag roade mig med en beräkning för att få en uppfattning om hur mycket det är. De starkaste fartygsmotorerna ligger på ca 100000 kW. Det blir många såna för att producera bortfallet. Kolkraftverk med ångturbiner är det naturliga men det är ju inte en väg att gå. Enda sättet är att prioritera industrin, men inte ens då all industri kommer inte kunna försörjas. Är folk medvetna om att de kanske får sitta med stearinljus eller eget kraftverk? Det låter bra med fossilfritt men finns det ingen plan är det bara en förhoppning.

  12. Göran S

    Tilägg- se ovan.
    Agenda 2030 och Parisavtalet har lett fram
    till den nya Svenska klimatlagen.
    Har ni studerat målet?
    Netto noll CO2 till 2045.
    Jaha? Jag skulle tro att man egentligen
    menar brutto noll för netto noll har vi
    redan nu! Utsläpp c:a 50 milj. ton och
    skogen tar upp lika mycket. Källa:
    Naturvårdsverket och skogsstyrelsen.
    Vi skall alltså komma ner till minus 50 milj.
    ton CO2, med hårda åtgärder för att kanske
    hjälpa Danskar och Holländare som saknar
    skog i större omfattning?
    Korkade politiker eller någon som förstår
    detta?

  13. Ann lh

    # 9 Göran S, jättebra länkar!
    Din fråga:
    ”Var finns våra politiker när det gäller globala överstatliga beslut över huvudet på demokratin?!
    Är de alla globalister eller marionettdockor?”
    Svar, de har inte en susning! De är fast i västs Grupp-tänk, ”vet” att science is settled, behöver inte ens försöka tänka själva utan följer trosvisst flocken till stupet. Kvar står här oh var några tilltufsade individer och smågrupper som förgäves ”ropat i öknen” och tänker tankar som inte bör skrivas ner.

  14. Göran S

    11 Per I
    Jag har funderat i samma banor.
    Sök på inlagor under Ingemar Nordin
    så kan du hitta min inlaga ”Vindkraft till
    döds”
    det finns också där en om
    ”Koldioxid netto noll”

  15. Per I

    #7 Ivar Andersson
    Jag har uppfattat det som att håller sig utsatta undan så får resten flockimmunitet så småningom, de sprider inte längre och viruset dör ut. Finns det kvar så är det i mindre omfattning och risken att bli smittad mindre. Och det gäller inom landet.

  16. agne

    Pär Holmgren måste nog få en lyckoträff med vädret 2022 om hans spådom, att Vasaloppet inte kan köras, skall gå i uppfyllelse
    I år har det legat snö i större delen av spåret från 10 nov. till i dag (med undantag av sträckan närmast Mora). Åtminstone enligt SMHI:s snödjupskarta.

  17. Ann lh

    # 9 o.f. Göran S, här är en givande och skrämmande länk med innehåll, som våra politiker inte verkar ha någon lust att debattera:
    https://www.heartland.org/_template-assets/documents/publications/PBdriessenmining2Apr20.pdf
    Vad skulle de grönas dröm om den gröna omställningen kosta oss alla på olika sätt, inte minst biosfären dvs allt övrigt liv på jorden.
    Paul Driessen, har hittills haft väl på fötterna när han skriver och källorna kan man ju kika på om man har tid och lust.

  18. Jag tror själv som jag nämnt att detta kommer att självdö efter hand då mycket talar för att klimatcyklerna nu vänt ner för lång, alt mycket lång tid, så låt er inte förblindas av torftig journalistik, obildade politiker och en ”vetenskap” beroende av ett lukrativt resursregn. Kanske blir vår främsta uppgift framöver att sätta blåslampan på detta bedrägeri för att så långt det är möjligt upprepa nya misstag. Men i den frågan är jag mindre optimistisk. Korkade hyper kommer alltid att vara en födkrok för några under perioder:

    https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-3
    https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/det-teoretiskt-om%C3%B6jliga

  19. Göran S

    16 Ann lh
    Tack för dina fina kommentarer
    Lyssna gärna på John Christies video som finns inne i länkdokumentet
    från 9, den föreläsningen är vass.
    Konstigt att ingen reagerar på 12:an som säger att målet i svenska klimatlagen
    till 2045 är nonsens, dvs är redan uppfyllt.

  20. Jonas Rosén

    Är det bara jag som stör mig på IPCC´s diagram över jordens strålningsbalans ?
    Ett av felen tycker jag är att solens IR reflekteras eller absorberas. Om jordens IR kan återstrålas tillbaka till jorden, så borde solens IR återstrålas tillbaka ut i rymden. Ungefär 50% av inkommande solenergi är IR.

    Om en ökning av CO2 ökar jordens återstrålning så borde den också öka solens återstrålning. Den första höjer jordens temperatur, den andra sänker jordens temperatur. Den senare effekten tycker jag aldrig verkar vara med.

  21. Ingemar Nordin

    Swebb-TV har en intressant intervju med Jacob Nordangård om kopplingen mellan klimatfrågan och Corona-viruset (eller egentligen alla epidemier)

    https://youtu.be/gZ8P8nOpWQk

  22. Lasse Forss

    Se det här Swebbtv-inslagen med Jacob Nordangård. Här jämför han Klimatfrågan med Coronafrågan. Det finns många beröringspunkter.
    https://swebbtv.se/

  23. Ulf

    Svar 7,15

    Han har inte sagt något. Men han går ju aldrig händelserna i förväg. Det kommer dessutom finnas mycket bättre statistik när det är dags att ändra rekommendation. Men visst är det så att risken minskar kraftigt när flockimmunitet uppnås. Jag misstänker att ny rekommendation kommer och man då höjer åldersgränsen och mer i detalj beskriver hälsonivå etc. Finns ju många över 70 som är både vältränade och friska.

    Den tyska EU komissionens ledare har däremot sagt att äldre får hålla sig i någon slags karantän tills det finns vaccin. Å andra sidan bestämmer hon inget i frågan någonstans.

    Nu ska det utredas smittspridning i hemtjänst och äldreboende, vilket är mycket bra oavsett Corona för det är säkert lika dödligt att man varje år sprider en massa andra smittor.

  24. Ulf

    Klimattramset kommer att fortsätta ändå tror jag. Finns alldeles för mycket investerat i detta ifrån politiker men även näringslivet. Men förhoppningsvis en lite öppnare debatt. Mycket avgörs också av vem som vinner valet i USA. Förlorar Trump blir det väldigt mycket klimattrams. Vinner han så tycker jag att det är oklart hur hårt han kommer att gå fram i frågan. Klimatetfrågan tycks tämligen död i USA.

  25. Ivar Andersson

    #20 Jonas Rosén
    Är inte energin i solens strålning i första hand inom det synliga området och inom UV-området? Jordens utstrålning är i IR-området (värmestrålning cirka 300 K).

  26. Mats Kälvemark

    #12 Göran S
    I länken nedan kan du läsa mer om klimatlagen.
    Dags att göra uppror, inte bara fortsätta att knyta nävarna i byxfickorna!
    När vi nu vet hur en verklig kris mer eller mindre obarmhärtigt drabbar alla så borde den påhittade klimatkrisen städas ”bort från bordet” och i samma svep dess budbärare bland politiker och självutnämnda pseudoexperter
    https://www.klimatupplysningen.se/2019/12/20/ska-vi-acceptera-lag-baserad-pa-logn/

  27. # 20 och 25
    Enklast kan man titta på svartkroppsstrålningen (solarkonstanten) på det som solen levererar till jordbanans plan och där fins den största mängden energi inom UV-VIS men ozonet tar hand om merparten av UV, sen reflekteras och absorberas en hel del bort av atmosfär, moln och vattenånga
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkropp och figuren i samma länk https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkropp#/media/Fil:BlackbodySpectrum_loglog_150dpi_en.png
    jordens svartkroppsstrålning strålar ut i IR-området enligt figuren i länken

  28. Ulf

    Angående Corona kan vi nog konstatera att världen överreagerat något alldeles groteskt. I Sverige har 23 personer under 50 dött ingen under 20 år har dött. Innan någon klagar så är jag betydligt äldre än 50 år. En ny studie ifrån Stanford visar att dödligheten ligger på mellan 0,12-0,20 procent.
    De åtgärder FHM gjort får redan nu anses väl avvägda. Nedstängningarna i Europa och USA är rena stolligheterna. Möjligen kan nedstängningar i mega städer som London och NY vara vettiga. Frivillighet här kan vara mycket svårt att hantera.
    Men i övrigt så kommer slutsatsen vetenskapligt att vara att medicinen kostat väldigt mycket mer än sjukdomen både i människoliv och pengar.
    Många politiker, inte minst Macron, kommer förstås att försöka skylla över sanningen så frågan är förstås vad som kommer att komma fram för sanning. Min gissning är att cover up kommer att ligga fullt i klass med klimattramset.

  29. # 20 och 25
    ytterligare apropå solstrålningen (var tvungen att gå ifrån för att fixa käk);
    sen finns det ett antal roliga program som man kan leka med för att se vad vattenångan, koldioxiden och övrigt ställer till med vad gäller strålningbalansen exempelvis dessa två från University of Chicago
    http://lorelei.uchicago.edu/modtran/
    http://forecast.uchicago.edu/Projects/modtran_form.html

  30. Göran S

    21 Ingmar N
    Tack för bra och skrämmande länk
    rena rysaren.
    Jag har läst hans bok men detta var
    ett verkligt obra framtidsscenario måtte den profetsian vara lika dåligt som IPCC:s prognoser.
    Man oroar sig mest för kommande generationer, som även Nordangård gör.

  31. Ann lh

    # 28 Ulf! Håller helt med Dej. Här i huset tillhör vi riskgrupperna med råge och har viss vana vid att söka undvika smitta. Det ska bli intressant att få lite mer info om vad det vara som triggade igång världshysterin.

  32. Håkan Bergman

    Det finns åtminstone en i riksdan som ser klart.

    http://www.ericsoniubbhult.se/

    ”Det är också nu som det blir allra viktigast att prioritera i statens budget. Ju mer av krisåtgärderna vi kan finansiera genom att spara på onödiga saker, desto mindre behöver statsskulden öka. I dagens kris är det exempelvis inte läge att fortsätta ösa ut 50 miljarder per år i biståndspengar utan kontroll, att lägga 8 miljarder i FN:s klimatfond (mest av alla länder i världen), att fortsätta ösa ut en massa miljarder på ineffektiv klimatpolitik i Sverige eller att fortsätta med ett omfattande asylmottagande. Självklart kan man inte heller lägga pengar på trams som elcykelpremier, jämställdhetsmyndighet, genusforskning, friår, ”familjedagar”, konstprojekt för maskar och skalbaggar (!) eller stöd till odemokratiska organisationer för att bara nämna något. Om bara viljan finns kan åtskilliga tiotals miljarder skäras bort ur statens budget på både stort och smått, och det gäller att samtidigt stå emot satsningar på nya dumheter. I stället kan pengar läggas på stöd för att skydda företag och jobb samt att stärka sjukvården och kommunerna – utan onödigt stor ökning av statsskulden. Moderat ekonomisk politik har aldrig behövts så mycket som idag.”

  33. Karl-Oskar

    #20 Jonas
    Här får du stöd för din teori. Jag förstår heller inte varför det inte skrivs mer om detta.
    https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2012/22mar_saber/

  34. Eilif Hensvold

    Det finns inte många nya argument att lyfta i Corona frågan och målvariablerna är så många och disiga att snart kan alla utropa sig som segrare. Jag har tidigare menat att andra sidan här, Ulf, Sten, Ann Lh och många fler räknar rätt men tänker fel. Kanske börjar jag nu undra om ni ens räknat rätt. Världsekonomin, ensiffrig nedgång, svensk ekonomi, ensiffrig nedgång, kaos om man stänger skolorna – ser inte så ut i länderna omkring oss. Och kanske tyngst, det ser ut som att kanske två tredjedelar av dödsfallen i Sverige inte inträffat med et tyskt eller nordiskt upplägg. Mycket större skillnad än nån räknat med. Om slutet vet vi lite men fortsätter dödsfallen så här är försvarspositionen, vi kommer igen i nästa halvlek eller kanske i nästnästa, inte helt lätt att sälja in. Det kan bli ett chicken race mellan politikerna och FHM. Hoppas vi slipper.

  35. tty

    #20, 25

    ”Ett av felen tycker jag är att solens IR reflekteras eller absorberas. Om jordens IR kan återstrålas tillbaka till jorden, så borde solens IR återstrålas tillbaka ut i rymden. Ungefär 50% av inkommande solenergi är IR.”

    Nu är det dock så att solens IR-strålning på grund av dess höga temperatur mest ligger i det nära infraröda, där atmosfären faktiskt bara absorberar svagt, och den absorptionen beror dessutom mest på syre och vattenånga:

    https://sunwindsolar.com/wp-content/uploads/2013/09/insolation-curve-adjusted.jpg

    Inom det långvågiga infraröda där t ex CO2 absorberar avger solen föga energi.

    Annars ”återstrålar” ju givetvis varje nivå i atmosfären lika mycket uppåt som nedåt (och åt sidorna också för den delen).

    #29

    Sedan är MODTRAN inte riktigt tillämpbar i detta fall eftersom den bara beräknar IR-strålningen ”internt” inom atmosfären, inte inkommande strålning från solen.

  36. tty

    #28

    ”En ny studie ifrån Stanford visar att dödligheten ligger på mellan 0,12-0,20 procent.”

    De siffrorna kan du lugnt glömma. I så fall måste 100 % av befolkningen i San Marino vara smittade (vilket de inte är eftersom det hela tiden kommer nya fall), och vad värre är, ungefär 200% av befolkningen i Bergamo där dödligheten redan är nära 0,5% av hela befolkningen. Den absolut lägsta dödlighetssiffra man kan får fram för Bergamo är 0,4%, och det förutsätter då att 100% redan var smittade den 28 mars:

    https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3567093

    Fortfarande tycks de enda siffror som finns för en helt ”genomtestad” population tycks vara för Ocean Princess med ca 1,7 % dödlighet (vilket dock bör vara i överkant med tanke på åldersfördelningen) och ca 50 % symtomfria fall (vilket märkligt nog också kan vara i överkant eftersom man märkligt nog fann att andelen symtomfria där ökade med åldern upp till 70-79 år, där det var 65%).

  37. Eilif Hensvold

    Hej, jag har läst TTY´s italienska referens till morgonkaffet. Förskräcklig läsning. Inget för AT. Läs den som törs!

  38. Ulf

    Svar 36 tty

    Här kommer en kommentar om studien så får du se själv.
    https://www.gp.se/nyheter/sverige/studie-visar-att-viruset-är-mycket-mer-spritt-1.26934272

    Eftersom sjukdomen slår så hårt mot den äldre befolkningen så måste man justera för hur åldersstrukturen såg ut i Bergamo. Misstänker att det handlar om en relativt åldrad befolkning. Vidare är norra Italien ett dåligt exempel då man blev överrumplad av sjukdomen och sjukvården hann inte riktigt med. Tror att ovanstående undersökning gäller i ett område där man hann vidtaga vissa åtgärder i tid.

  39. Ulf

    Svar 34

    Oklart vad du menar. I Sverige har vi en mycket kraftig överdödlighet av invandrare ifrån tredje världen. Exakt varför verkar man inte väldigt intresserad av att ta reda på, men det är ett faktum. Vår invandring ligger långt, långt över de länder du jämför med. Så oavsett vad för åtgärder vi vidtagit så hade vi ändå hamnat långt över de dödlighetsnivåer som anges för våra grannländer. Skillnad i dödlighet beror också på att smittan tagit sig in på äldreboende. Ännu oklart varför det hänt, men det har det. Vidare borde Sverige mycket tidigare gått ut med att tydligare förespråkat att folk över 70 år skulle isolera sig. Har du sett mina tidiga kommentarer så ser du att jag kritiserat detta.
    Sverige drabbas stenhårt av omvärldens nedstängningar, vi är ett litet mycket exportberoende land. Utöver det har Sveriges regering bedrivit en riktigt urusel finanspolitik, speciellt jämfört med de länder du nämner. Detta gör att Sverige troligen får ett sämre ekonomiskt utfall trots att vi inte behövt stänga helt. Men det hade blivit ännu värre med nedstängning. Tror inte en nedstängning plötsligt hade fått vår finansminister att fatta vad företagande är.
    Fortfarande är det bara 23 personer under 50 år som dött ingen under 20 år. Med goda förberedelser och en snabbare och bättre isolering av riskgrupperna hade alla länder kunnat vara öppna och i full produktion. Som sagt möjligen med undantag gör riktigt stora städer hade det fungerat väl med social distansering. Dags att man begriper det i Europa och USA innan världsekonomin helt går i baklås. Hundratals miljoner människor har nu hamnat under svältgränsen pga nedstängningarna, frågan är hur länge de klarar sig?

  40. # 35 tty
    Jo jag vet att MODTRAN inte mäter inkommande IR men man pratade ju också om jordens svartkroppsstrålning.
    Man apropå solens strålning så har ju NASA haft en satellit SORCE som har mätt inkommande strålning i ”hela” spektrat sedan 2003 så här måste det finnas mycket information att hämta (för mig idag okänt vad), kollade just och såg att den slutade fungera i februari i år men ersattes av en ny satellit TSIS. Vore intressant om nån haft koll på vad de hittat ”so far”
    http://lasp.colorado.edu/home/sorce/2020/03/06/good-bye-sorce-hello-tsis/

  41. #34
    De ekonomiska konsekvenserna är långt värre än vad du tycks tro. Statsskuldkrisen växer sig allt större och det krävs insyn i den processen för att förstå den. Kerstin Hessius fd vice riksbankschef är en som varnar. FED:s ordförande Jerome Powell är en annan.

  42. Lasse

    #28
    Glädjande Nyheter -Samoa släpper på den karantän de infört!
    Inga bekräftade fall har påvisats på öarna.

    Denna pandemi har följts av en panik utan kunskap. Förståeligt men kanske i backspegeln kunde vi agerat annorlunda.
    Följer en videoblogg från England där en sjukvårdskunnig uttalar sig om smittspridningen (https://www.youtube.com/watch?v=2w7F_hzqIhM)
    Hans och min lärokurva följer varandra , ibland går min före ibland går hans före. Han har ju stort försprång, men även viss bias. Siffror kan missleda!
    Kul att se hur forskare famlar i realtid. Men det hade varit roligare om WHO hade förberett en pandemiredovisning värd att studera!

  43. Fredrik S

    Eilif Hensvold,Ulf, Paul mfl

    Ja, vi kan konstatera vi befinner oss i osäkerhet och experterna gissar ikapp. Känns svårt att avgöra vad som är rätt och det skiljer ju mycket mellan länder vad beträffar förutsättningar.

    För Sveriges del är det väl dock tyvärr uppenbart att de misslyckats grundligt med det som de visste tidigt, att skydda äldreomsorgen.

    Sen har ju Sverige skött stöd till företag sämre än i många läder som stängt ner och det är ju anmärkningsvärt men föga förvånande. Av över fem miljoner i arbetsför ålder att välja mellan så hamnar Per Bolund på finansmarknadsministerposten??

    Och det är ju uppenbart att FN gått i dvala och och koma när de inte kan lägga krutet på att flyga runt jorden och gissa om eländesscenarior generationer framöver.

    Dags för både dem och EU att fokusera på att vi vaknar upp till en ny dag varje morgon än att ensidigt oroa oss om år 2100 etc med biljoner i skattepengar.

  44. Benny Wiktorsson

    Vi är nära rekord i kosmisk strålning nu senast var 2009 då utbröt svininfluensan med flera hundra tusen döda. Enligt ett reportage med den svenska kvinnan som varit ute i rymden en lång period sas att hon var väldigt utsatt för smitta infektioner efter rymdfärden. Så min undran är hur mycket påverkar kosmisk strålning vårat immunförsvar? Uppenbarligen vet man att det påverkar oss. Hur är påverkan (läs Svensmark) på klimatet? Hur mycket påverkan har magnetfältet som styrs av solaktiviteten på livet, klimatet och väderhändelser? Solaktivitet,magnetfält och kosmisk strålning borde nog tas på större allvar.

  45. Gunnar E

    Det borde då även avspegla sig i djurhälsan

  46. Håkan Bergman

    #44
    Tror att det är den långa vistelsen i en närmast steril miljö som sätter ner immunförsvaret. En vuxen karl ska under sin livstid äta sju skålpund hår och sju skålpund dynga för att hålla sig frisk.

  47. elias

    #7
    Vid flockimmunitet dör viruset ut o risken torde då snart vara noll.

  48. elias

    Flockimmunitet inträffar då ca 50 – 60% av befolkningen varit smittade

  49. Ann lh

    GP har nu under flera dagar bjudit på gedigna artiklar kring Kinas ambitioner och geopolitik. Äntligen! Den nya sidenvägen breder ut sig, somliga stöttar och beundrar andra blir vettskrämda.
    När världen utanför sidenvägens utbredningsområde vacklar kan Kina ”hjälpa” till. Pandemier t.ex. kan erbjuda sådana möjligheter.
    Det nya Corona-viruset började spridas i november. I december börjades spridningen märkas lokalt. Om detta fick man inte tala högt.
    14 Januari verkar Kinas nationella hälsokommission göra bedömningen att det är sannolikt att smittan utvecklats till en pandemi och så småningom tvingas de erkänna att den smittar mellan människor.
    Så till Sverige. Så snart man kunna konstatera att individer i ”arbetsför ålder” utan underliggande komplikationer inte drabbas värre än under vanliga, allvarliga influensor verkar stängning och isolering av samhällsapparaten göra större skada än nytta. ”En kan inte för olycka fly” som min gamla moster ofta sa. Men, naturligtvis ska man i det öppna samhället se till att skydda de som skyddas bör!
    Så till baka till Kina! Med sikte på att till 2049 vara en ” Global ledare” gäller det att passa på. Länder som redan är svaga med lån till Kina kring utveckling av infrastruktur kring Sidenvägen och annat görs, när de krisar, alltmer beroende av mittens rike och industrier som försvagats av nedstängning och andra konsekvenser av Coronhysterin blir ”hjälpta” av ett Kina vars hjul redan börjat rulla.
    Den nya sidenvägen breder sakta men säkert ut sig och ”Kina kan flytta fram sina positioner”.
    Konsekvenserna av nedstängning är oöverskådliga.

  50. Eilif Hensvold

    Ulf, om att räkna rätt men tänka fel. Så här menar jag.

    Det saknar betydelse för folks uppfattning att den globala dödligheten bara ökar marginellt. Inte heller att det främst är äldre som dör. Vill man påverka måste man möta människor där de är. Bland likkistorna som hopar sig, sjukvården som går på knäna, de provisoriska militärsjukhusen och äldrevården som blivit en dödsfälla. Folk undrar varför har det blivit så här, hur har det blivit så här, hur är det hos grannarna, hur gör de och hur gör vi framöver? Där är folk, inte bland siffror om global överdödlighet och åldersfördelningar.

    Sen om att räkna rätt (den rika världen). Ekonomierna går inte under, då räknar man fel. Folk svälter inte ihjäl, det stämmer inte. Folk tar inte livet av sig, jag tvivlar. Att stänga skolor leder inte till social katastrof och vilda barn. Nationalekonomiska kalkyler om miljarder varje dag i ”kunskapsförlust” tål inte att tillämpas på sommarlov. Man räknar fel. Att åldersfördelningen i Lombardiet påverkar dödstalen nämnvärt i en europeisk jämförelse kan inte stämma. Man räknar fel. Paradoxalt nog här, vi räknar vi fel i ekonomisk alarmistisk riktning men överslätande över vad som händer på bårhusen! Läs TTY´s hemska italienska referens.

    Nu nåt helt annat. Varför är NASA så sena med sina havsnivåer. Ingen uppdatering sen i november? Det är den för mig tyngsta empirin över utvecklingen. Jag har försökt få tidningarna här uppe, Luleå, att visa framfötterna genom att månadsvis redovisa neutrala(?) NASA och t ex UAH. Vi är ju ändå en universitetsstad och en fjäder i hatten för god journalistik har jag lockat med. Nix. Samma har jag försökt med privata Lantbrukets Affärer. Nix. Har nån annan försökt?

  51. Yaku

    Jag söker lite information om nån debattera problemet at sverige investera i solel men det har ingen effektnytta vintertid, föreningar och företag med mer än 63A säkring oftast har effektabonnemang som är det mest rättvisa system för eldebitering för elnät enligt min uppfattning. Många fastighetsägare speciell privat försöka idag at nytta bidrag till solel och batterielagring för at maxa ut sin säkring eller även säkra nere och genom detta lämna kostnader över till andra brukare.
    El och effektdebatten är så värdelöst idag, svt/sr oftast rapportera om billigt energi från vindkraft men sällan om ineffektivitet i vetgaskedjan eller at ccs kräva 15-25% av elproduktion för kolkraft och man undrar om kraftvärmebolag som exergi kan producera el för alla efter införande av ccs.
    Jag skiter på klimadebatt men tycker at solel är inte värde nånting och i förhållande till klima med sind 45g/kwh skulle alla klimataktivister som greta förbjuder solel i sverige. Men privatpersion verkar har ingen interesse om verklighet och konfronteras inte med effektdebatten, maxa ut 16A säkring med 11kwh det är vad som gäller, vi har ett BRF och under kallaste dagar behöver vi 0,8kwh per lgh och högsta effekttimme. Därför betala vi 60kr/kwh effekt. Men Villaägare få glöda ut sina ledningar med 16A säkring och betala inte 660kr/mån för sina högsta effekttimme.
    Jag kasta det på 49 i öppen träd, kanske jag skriver det igen när nån nytt träd öppnas.

  52. Ingemar Nordin, Lars-Eric Bjerke

    Ett stort argument mot Al Gore´s teorier var på sin tid att man FÖRE den antropogena påverkansfasen på atmosfärens koldioxidhalt kunde visa att halten ökade med viss EFTERSLÄPNING till jordens temperaturökning. Man hävdade att Al Gore därför hade fel om orsak och verkan. Gäller inte detta längre #Lars-Eric Bjerke? Samma fråga ställer jag till # Ingemar Nordin som säger sig ha blivit övertygad av resonemang typ de som Lars-Eric framför.

    Är det kanske så att frågan om havens minskande alkalinitet (”försurning”) i själva verket är en osäker fråga? Att havets bottnar inrymmer oerhört stora mänder ”lagrad koldioxid” är ett oomtvistat faktum. Hur snabbt detta kol kan delta i ett utbyte med atmosfären är oklart. Vi har vidare haft kontinentalplatteförskjutningar som kraftigt påverkat havsvattnets strömmar sett på lång sikt – t ex vid näset mellan Nord och Sydamerika. Kan det ha påverkat hur förhållandena såg ut förr mot idag?

    Och Lars-Eric, hur starkt vetenskapligt underlag finns för resonemanget att MER koldioxid löses in TOTALT SETT vid det kallare vattnet kring polerna än vad som gasas av vid de betydligt mycket större ytorna med varmare havsvatten i zonen mellan vändkretsarna? Ytors storlek spelar rimligen en roll.

    Frågan skulle jag gärna vilja få mer vetenskapligt belyst.

    Med vänlig hälsning / Hans

  53. tty

    #47

    ”Vid flockimmunitet dör viruset ut o risken torde då snart vara noll.”

    Nej, det är inte säkert, eller ens normalt. Flockimmunitet innebär bara att viruset inte längre kan spridas effektivt i populationen. Det händer visserligen att virusstammar dör ut helt, men oftast så lever de kvar på en så låg nivå att de knappast märks och flammar sedan upp igen. Den variant av H1N1 som gav upphov till spanska sjukan dog ut, men andra H1N1-varianter lever kvar. Virus som kan smitta även andra arter än människa (som influensa) dör nog i princip aldrig ut och går knappast att utrota heller. Smittkoppor smittade bara människor och kunde därför utrotas i ”vilt tillstånd”.

    #48

    ”Flockimmunitet inträffar då ca 50 – 60% av befolkningen varit smittade”

    Så enkelt är det inte. Flockimmunitet nås inte vid ett specifikt en gång för alla bestämt procenttal. Den nivå smittade som krävs beror på hur effektivt den aktuella organismen/viruset smittar och hur effektiv den förvärvade immuniteten är. För mässling som är extremt smittsamt krävs >90% för flockimmunitet. Det är därför även relativt små grupper av ”anti-vaxxers” kan sätta fart på sjukdomen igen.

    I princip börja smittspridningen avta då R0 sjunker under 1. Man får då ett exponentiellt avtagande i st f en exponentiell tillväxt. Tyvärr är detta därför ofta en mera utdragen process än tillväxtfasen.

    När det gäller COVID-19 är vare sig R0 eller immuniteten kända än. De flesta skattningar av R0 tycks hamna mellan 2 och 3, vilket är ungefär som influensa eller litet högre. Men R0 är ju en variabel som beror av en mängd faktorer. Och immuniteten vet vi i princip inget alls om, utom att vissa individer som varit smittade tycks utveckla få eller inga antikroppar.

    Alla uppskattningar om på vilken nivå smittade som flockimmunitet uppnås är därmed rena gissningar. En sak kan man dock vara ganska säker på. Släpper man efter på åtgärder innan smittnivån hunnit gå ned på mycket låg nivå kommer R0 att stiga och smittspridningen ta fart igen.

    Observera att det bevisligen går att tvinga ned COVID-19 spridning till noll eller nästintill noll, utan total ”lockdown”. Det har Taiwan visat. Men det kräver bra beredskap, snabba och effektiva karantänsåtgärder, effektiv smittspårning, effektiv administration och sjukvård och en disciplinerad befolkning. Europa har tyvärr inget av det där längre.

    Bisarrt nog har Beijings kampanj mot Taiwan i detta avseende haft en viktig positiv inverkan. Under SARS-epidemi, som drabbade Taiwan hårt, bojkottades landet fullständigt av WHO och man har därför byggt upp en helt egen beredskap mot liknande händelser. Taiwan har mycket goda kontakter i fastlandskina och det har nu framkommit att Taiwan redan på nyårsaftonen varnade WHO att ett nytt SARS-liknande virus kommit loss i Wuhan och att det bevisligen spred sig från människa till människa. Detta hemligstämplade dock WHO i tre veckor tills även Beijing medgav det.

    Det är troligen detta som föranledde det amerikanska indragandet av pengar till WHO.

  54. Ulf

    Svar 50

    Jovisst men vem har trissat upp detta till denna absurda nivå? Det här skulle vi kunna göra om varje år som vi har en svår influensa men det har vi aldrig gjort. Det går att rapportera till 90 procent om vad somhelst så kommer folk att klistra sig fast vid en enda sak.

    Självklart kommer miljoner människor svälta ihjäl i tredje världen. De hundratals miljoner som ligger på gränsen till svält, skillnaden mellan svält och ett någorlunda hyggligt liv är faktiskt hårfin. Det råder ingen som helst tvekan om att hundratusentals kommer svälta ihjäl med ett BNP tapp på flera procent i världen. Det var liksom ingen diskussionsfråga det är ett glasklart faktum. Kolla gärna själv på siffror kring hur många som lyfts ur fattigdom de senaste 50 åren. Självklart trillar en del dit igen när världsekonomin går i stå. Beräkningar i ifrån t ex IMF pekar på uppåt en halv miljard människor. Detta är vad man säger ”common knowledge”. Dessutom så blir detta rätt många flyktingar undan svält och fattigdom inte påhittade klimatflyktingar.
    Men det är som tsunamin, europeiska dödoffer i Thailand uppmärksammas men de 300.000 som sveptes bort i Indonesien det märktes förstås inte i media. Inget nytt under solen.

  55. Ulf

    Svar 53

    Men uttalande om viss immunitet bygger väl ändå på erfarenhet av andra corona virus?

    Australien har nu krävt en utredning av både Kina och WHO. Ju fler som gör det desto bättre. På något sätt räcker det med fler virus därifrån.

  56. Ulf

    Svar 50

    Och för övrigt så är det scenario du beskriver inte något som inträffat i Sverige trots våra förhållandevis mindre militäriska hållning

  57. Läser just ett intressant inlägg på WUWT (ursprungligen från Judith Curry’s blogg)
    https://wattsupwiththat.com/2020/04/19/can-religiosity-predict-cultural-climate-beliefs/
    där man plottat svaren på en del frågor om hur oroad man är över ”climate change” mot ländernas ”grad av religiositet” och här ligger Sverige långst ned i vänster hörn hela tiden (låg religiositet och låg oro över ”climate change”)
    Detta trots att vi har en minoritetsregering som klart styrs av ett litet parti som eldar på oron. Intressant och möjligen ett ljus i tunneln
    Enkäten gjordes av YouGov i september 2019
    https://yougov.co.uk/topics/science/articles-reports/2019/09/15/international-poll-most-expect-feel-impact-climate

  58. tty

    #52

    ”Är det kanske så att frågan om havens minskande alkalinitet (”försurning”) i själva verket är en osäker fråga? Att havets bottnar inrymmer oerhört stora mänder ”lagrad koldioxid” är ett oomtvistat faktum. Hur snabbt detta kol kan delta i ett utbyte med atmosfären är oklart. ”’

    På kort sikt är det den koldioxidgas som är löst i havsvattnet som påverkar halten i atmosfären, och det är säkert förändringar av den som orsakar skillnaderna i CO2-halt mellan istider och mellanistider. Lagringen av kol på havsbottnarna är dock viktig i ett långsiktigt geologiskt perspektiv. I nutiden (och de senaste 35 miljonerna år) är dock lagringen av organiskt material i haven minimal, utan det är bara lagringen av karbonat ovanför CCD (kalciumkompensationsdjupet) som spelar in.

    ”Vi har vidare haft kontinentalplatteförskjutningar som kraftigt påverkat havsvattnets strömmar sett på lång sikt – t ex vid näset mellan Nord och Sydamerika. Kan det ha påverkat hur förhållandena såg ut förr mot idag?”

    Ja, definitivt. Panamanäsets uppkomst för ca 3 miljoner år sedan påverkade kraftigt havsströmmarna och den termohalina cirkulationen och var troligen den faktor som utlöste omfattande kontinentala nedisningar på norra halvklotet (Antarktis och delar av Grönland hade varit nedisade redan tidigare).
    Det viktiga i sammanhanget är troligen den mycket stora skillnaden i salthalt på vardera sidan av Panamanäset:

    https://cff2.earth.com/uploads/2019/05/15145040/Years-of-satellite-data-help-map-ocean-salinity-levels-.jpg

    Detta innebär att Golfströmmens vatten också blir mycket salt, och därmed mycket tungt när det kyls av i Norra Ishavet och därför sjunker och bildar NADW (North Atlantic Deep Water).

  59. ces

    Undrar om journalister och politiker kan tänka så: https://kvartal.se/artiklar/lyssna-pa-experterna-och-tank-sjalv/

  60. Ingemar Nordin

    Hans H #52,

    Jag är osäker på ditt påstående om att jag blivit övertygad om LEBs resonemang. Han har haft många synpunkter och resonemang här på bloggen. En del håller jag med om, andra inte.

    Jag tycker att argumenten om och kring kolcykeln är väldigt komplexa och är därför lite försiktig att uttala mig tvärsäkert om kolcykeln. Jag överlämnar detta med varm hand till våra duktiga matematiker och experter på kolcykeln.

    Men min amatörmässiga uppfattning är att uppvärmt vatten släpper ut CO2 av rent fysikaliska skäl. Så när vattenytan ökar i temperatur, vilket den gjort under 1900-talet och början på 2000-talet, så bidrar rimligen haven netto till CO2-halten. Och där är jag övertygad om att solen, och den direkta solinstrålningen, bidragit i hög grad till havens uppvärmning. Havsvattnet värms nämligen knappast alls av tillbakastrålning av IR eftersom den inte når särskilt djupt.

    Men det är för mig uppenbart att även människan starkt bidragit till den ökade halten. Varför skulle hon inte ha gjort det? Överskottet av koldioxiden hamnar ju alltid någonstans, t.ex. i atmosfären. Men hur stor del som kommer från den ena källan eller den andra vet jag inte. Det måste man räkna ut och koppla in andra sänkor som exempelvis biosfären..

    Al Gore vänder på det hela och hävdar felaktigt att CO2-haltens ökning orsakar en global uppvärmning (vilken med nödvändighet måste inkludera haven). Tvärt om släpar CO2-haltens ökning efter med bortåt 800 år. Att koldioxiden släpar efter hänger troligen samman med att det tar så lång tid för djuphaven att värmas, komma upp till ytan och släppa ut sin lagrade CO2.

  61. Håkan Bergman

    En studie för antikroppar som antyder att fler har haft viruset än hittills bekräftat.

    https://www.youtube.com/watch?v=k7v2F3usNVA

    https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.14.20062463v1.full.pdf

    En större studie för Los Angeles är på gång, lär gå att söka på ”Dr. Jay Bhattacharya COVID-19”

  62. En av mina kunders pappa arbetar på ett större sjukhus i Alsace, där coronautbrottet startade i Frankrike och blev omfattande. När jag talade med honom för ett par dagar sedan, berättade han att de hade 17% recidiv bland de redan tillfrisknade och utskrivna patienterna.

    Om det stämmer generellt, bör det rimligtvis påverka hur länge viruset cirkulerar bland befolkningen.

  63. Lars-Eric Bjerke

    #52 Hans H

    Jag svarade på dina frågor om kolcykeln i tråden ”Ökningen av koldioxid i atmosfären” eftersom frågorna ställdes där.

  64. Ivar Andersson

    #53 tty
    TACK för att du delar med dig av ditt kunnande.

  65. Lars-Eric Bjerke

    #28 Ulf
    ”En ny studie ifrån Stanford visar att dödligheten ligger på mellan 0,12-0,20 procent.”

    Ett sätt att uppskatta dödligheten i Stockholm är följande.
    Region Stockholm har 2,3 miljoner invånare. Av dem har tills nu 921 avlidit. Enligt Tom Britton har ca 30 % av dessa 2, 3 miljoner smittats. Anders Tegnell säger att detta kan vara hyfsat korrekt. Då skulle dödligheten i Stockholm från Covid 19 bli ca 921/(0,3*2 300 000) = 0,13 %. Om Stockholm hade kunnat skydda sina äldreboende hade dödligheten blivit hälften d.v.s. 0,07 %. Å andra sidan kan Britton ha beräknat antalet smittade helt fel.
    https://omni.se/britton-en-tredjedel-av-stockholmarna-har-smittats/a/1n9AkW

  66. Hans H.

    #58 tty, #60 Ingemar Nordin

    Ni bekräftar den bild jag har, att det alltså totalt sett avgår mer koldioxid från de varmare latituderna än vad som inlöses i det kallare vattnet närmare polerna och där förs ner i djupen.

    Jag uppfattade dig Lars-Eric Bjerke som att du hävdade motsatsen. Uppfattade jag dig fel? Hängde inte riktigt med i resonemanget om partialtrycket för koldioxid i atmosfären och vad det har med saken att göra. Vi har väl knappast jämviktsförhållanden?

    En ytterligare fråga är den om ”försurning”. Är det en bevisad och påtaglig pH-sänkning av världshaven som helhet? Eller variationer beroende på var man mäter?

    Ingemar Nordin, du säger att IR mot haven inte kan värma dessas vatten nämnvärt (åtminstone inte i jämförelse med annan strålning?) Anledningen skulle vara att IR bromsas alldeles i ytan. Min bild är dock att havsvattnets vertikala omblandning är påtaglig inom fen flera meter djup zon. Vågor och strömmar sköter den saken. Har jag fel bild?

    Mvh / Hans

  67. Lasse

    Ang koldioxid i vatten.
    Det finns en sänka där Ca joner tar upp CO3 och bildar CaCO3
    Detta ses som ett alternativ för CO2 bindning i stor skala:
    https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fenrg.2017.00017/full
    Kalkberggrund bildas.
    Gjorde ett försök idag då kalkavlagring på kranen togs bort med syra. Det bubblade!

  68. Ingemar Nordin

    Hans H #66,

    ”Min bild är dock att havsvattnets vertikala omblandning är påtaglig inom fen flera meter djup zon. Vågor och strömmar sköter den saken. Har jag fel bild? ”

    Det skulle vara intressant med en länk till en empirisk undersökning av vågornas och strömmarnas betydelse. Men att IR inte når djupare än någon mm är väl rätt klarlagt i fysikaliska experiment. Liksom att den direkta solinstrålningen når ett 10-tals meter ned i klara havsvatten. Omblandningen torde vara densamma oberoende av strålningstypen. Så slutsatsen blir hursomhelst att den helt dominerande uppvärmningskällan för havens uppvärmning är den direkta solinstrålningen, inte back-radiation?

    Att det tar ett tag för vatten i djupet att ändra temperatur kan vi se om vi betraktar djupa sjöar. Det sägs att Vättern fryser till helt och hållet vart 7:e år eller så. Och då efter att den skall ”ryka” tre gånger först. Dvs, innan ytvattnet blir tillräckligt kallt för att frysa krävs ordentligt med minusgrader under flera veckor. Ytan kyls av vågor och vind. Då strömmar lite varmare vatten upp istället och det blidas dimmoln i den kalla luften. Men efter tre sådana ”pustar” så hinner inte ytvattnet bytas ut eller värmas av djupare liggande vatten, som blivit avkylt genomvertikala strömmar, utan isen hinner lägga sig som ett isolerande lock över sjön.

  69. Fredrik S

    Lite Hakelius för att avrunda kvällen och helgen.

    https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/naturen-ar-en-chauvinistisk-konservativ-mansgris/

  70. Hans H.

    #60 Ingemar Nordin

    Jag har inga vetenskapliga undersökningar att referera till vad gäller vertikal omblandning av vattenmolelylerna i världshaven.

    Någon mer marint kunnig än jag kan nog svara bättre. Men min minnesbild är att en vågrörelse som rullar fram över världshaven rör molekylerna i en ellipsrörelse där ellipsen hela tiden rör sig framåt. Molekylerna på framsidan av ellipsen rör sig nedåt och på baksidan uppåt. Transporten av molelyler framåt som helhet är mycket måttlig. Världshaven är sällan ”spegelblanka”, det finns nästan jämnt en dyning på minst 0,5 m mellan toppen och dalen. Vid stormar är motsvarande avstånd 10-12 m och vid orkaner 16-20 m. Vid brytande vågor tillkommer ju en ”trasig” del av vågen.

    Mitt intryck att vi har en vertikal omblandning inom spannet några meter grundar sig enbart på detta, men jag kan ha fel här förstås.

    Hälsningar/ Hans

  71. Hans H.

    #53 Lars-Eric Bjerke

    Beklagar Lars-Erig, men jag hade inte sett att det kommit in ett svar till på förra tråden. Antalet var oförändrat ovanför när jag sist kollade. (Kanske måste man lämna bloggen och logga in igen för att ”täkneverket” ovanför ska aktiveras, vad vet jag).

    Jag är rätt ny inom området och har inte hunnit läsa in mig på särdeles mycket ännu.

    Beträffande pH-förändringen i haven erkänner jag ju att det är en poäng. Det synes stödja din tes att vi trots ett något varmare hav har en nettoinlösen av koldioxid. Det var därför jag frågade om hur säkra pH-datana är.

    Vad gäller de Gton du refererar till så vet man ju att jordklotet varje år får en tilltagande biomassa, jorden blir allt grönare. Har man försökt beräkna hur mycket kol denna ökade biomassa svarar mot? Det finns ju också biomassa i haven i form av plankton och liknande. Även denna biomassa har väl växt? Vet man hur stor den årliga ökningen skulle kunna vara där?

    Om dessa ökningar är större än 9 Gton skulle an avgasning kunna öka halten i atmosfären…Jag bara spånar, men data vore kul om du hade!

    Vidare så rör du dig med begreppet koldioxidens partialtryck i vattnet. Och att lösligheten i vattnet skulle förändras DIREKT PROPORTIONELLT mot partialtrycket i luften. Detta var inget jag lärde mig när jag gick på KTH´s kemilinje för 55 år sedan. (Eller så har jag glömt det…) I vilket fall så tycks du ha ett modernare kunnande. Att lösligheten i vattnet är påverkad av partialtrycket ovanför vattnet köper jag. Men det där med direkt proportionellt vore kul om du kunde belägga med en referens!

    Hälsningar / Hans

  72. 66 Hans H
    ”Ni bekräftar den bild jag har, att det alltså totalt sett avgår mer koldioxid från de varmare latituderna än vad som inlöses i det kallare vattnet närmare polerna och där förs ner i djupen. Jag uppfattade dig Lars-Eric Bjerke som att du hävdade motsatsen. ”

    Visst, Ett indicium på detta är att haven försuras (blir mindre basiska) år från år. Ett annat är ju att vi årligen tillför atmosfären 9 GtonC/år med fossileldningen, men endast 5 GtonC/år blir kvar. De resterande 4 GtonC/år måste då gå till kolsänkorna hav och växtlighet på land, eller har du något annat förslag.

    ”Hängde inte riktigt med i resonemanget om partialtrycket för koldioxid i atmosfären och vad det har med saken att göra. Vi har väl knappast jämviktsförhållanden?”

    1. Drivkraften för flöde av koldioxid mellan atmosfär till hav kan uttryckas som skillnaden, ∆pCO2, mellan koldioxidens partialtryck i luften och dess jämviktstryck i det aktuella havsvattnet. Om det förra är störst går överföringen från luft till hav. Om det förra är mindre går överföringen från hav till luft.
    2. Det är hyfsat nära koldioxidjämvikt mellan atmosfär och ytvatten. Speciellt i de stormiga nordliga och sydliga haven blandas luften och ytvattnet väl.

  73. Lars-Eric Bjerke

    #71 Hans H,
    ”Och att lösligheten i vattnet skulle förändras DIREKT PROPORTIONELLT mot partialtrycket i luften. Detta var inget jag lärde mig när jag gick på KTH´s kemilinje för 55 år sedan. (Eller så har jag glömt det…) ”

    Det framgår av Henry´s lag. William Henry upptäckte detta redan i början av 1800-talet. Man lär sig detta redan i gymnasiet. https://en.wikipedia.org/wiki/Henry%27s_law

    ”Vad gäller de Gton du refererar till så vet man ju att jordklotet varje år får en tilltagande biomassa, jorden blir allt grönare. Har man försökt beräkna hur mycket kol denna ökade biomassa svarar mot?”

    Du kan läsa om kolcykeln här:
    http://uppsalainitiativet.blogspot.com/2011/02/kallor-och-sankor.html

    Jag föreslår att du lånar Lennart Bengtssons bok ”Vad händer med klimatet?” på biblioteket om du vill skaffa dig grundläggande kunskap.

  74. tty

    ”Ni bekräftar den bild jag har, att det alltså totalt sett avgår mer koldioxid från de varmare latituderna än vad som inlöses i det kallare vattnet närmare polerna och där förs ner i djupen.”

    Nej, det verkar rätt klart att haven netto tar upp stora mängder koldioxid. Typ hälften av utsläppen försvinner snabbt och det är svårt att se vart de tar vägen annars. Man kan också tydligt se i koldioxidkurvan att havstemperaturen påverkar. Starka Nino-år är upptagningen i havet betydligt mindre. Sedan är det helt klart att utbytet av CO2 mellan havet och atmosfären är mycket stort i båda riktningar – det bevisas av ”bombkurvan” som visar att all CO2 i atmosfären omsätts på några årtionden. Proportionsvis små förändringar av havens upptagnin och avgivande av CO2 kan därför få stora effekter på atmosfären.

    Santidigt omsätts koldioxiden i havet under termoklinen på cirka 1000 meter djup däremot bara långsamt (ca 1000 år) genom den termohalina cirkulationen. Dock sker en rätt snabb nedtransport av organiskt material som omsätts till koldioxid av djuphavsorganismer, men transporten i motsatt riktning är som sagt långsam.

    Vi har alltså troligen här en Hurst-Kolmogorovprocess, alltså flera överlagrade stokastiska processer med mycket olika tidskonstanter och amplituder, en matematiskt mycket svårhanterad processtyp.

  75. tty

    #73

    En varning dock. Henrys lag gäller enbart vid havsytan. Den gäller inte på större djup. Och egentligen gäller den inte vid ytan heller eftersom syre och koldioxid i vattnet hela tiden omsätts genom biologiska processer. Koldioxidhalten kan förändras med upp till 2 pH-enheter under ett dygn genom fotosyntes på dagen och respiration på natten.

  76. Rolf Mellberg

    #74 tty
    ”Sedan är det helt klart att utbytet av CO2 mellan havet och atmosfären är mycket stort i båda riktningar – det bevisas av ”bombkurvan” som visar att all CO2 i atmosfären omsätts på några årtionden. ”

    Men hur rimmar detta med Roy Spencers ytterst enkla modell för bortforsling av CO2 ner i djuphaven?
    Hans modell bygger på att 2.3% av utsläppt CO2 hamnar årligen i djuphavet, vilket innebär att ca 90% har försvvunnit från luften efter 100 år. Är inte detta klart långsammare än bombkurvan visar?

    Och, känner du till tty att Ny Teknik nyligen berättade om att havens CO2-upptag visat sig vara dubbelt så stor som ”forskare tidigare trott”?

    Men våra politierk tror ju att det tar kanske tusen för CO2 att bortforslas!!!

  77. Ulf

    Svar 65

    Låter tänkbart.

    Det jag dock har svårast för i denna debatt är att det saknas helt debatt i Sverige vilka skadorna blir med denna nedstängning för ekonomin. Vi vet att många människor i fattiga länder hamnar under svältgränsen så många fler kommer dö av medicinen ön av sjukdomen totalt i världen. Att det sedan sker i andra länder gör förstås att intresset är lågt. Men även i Sverige kommer självmord mm öka kraftigt, speciellt med tanke på den otillräckliga finanspolitik som regeringen lanserat.

  78. apropå koldioxidens övergång mellan atmosfär, ythav och djuphav och sediment på botten är den ju inte enbart reglerad av fysikens och geologins lagar, utan också biologisk, en avsevärd? del förs ned till djupare skikt av organismer som varje natt tar sig upp till ytligare delar för att käka djur- och växtplankton för att sedan dra sig ned i djupen igen (för att så småningom deponera kolet som sediment). Har läst en artikel som jag inte hittar just nu om ett försök att kvantifiera den delen.

  79. Per I

    Tror det här med Corona visar på hur viktigt konsensus är över hela världen. Länder som knappt har någon spridning alls stänger ner landet. Jämför med ”klimatkrisen” där alla, västländer i varje fall, drabbas av samma hysteri. Nu har Sverige agerat sunt för en gångs skull och det beror mycket på att det inte fått nån politisk dimension där MP fått monopol på frågan. Då känner heller inte journalisterna sig manade att agera som deras stöd. Regeringen har lämnat över det som de inte förstår till vetenskapen. Det borde de göra med energi och klimatfrågan också. Sverige skulle kunnat vara det land som ifrågasatte klimathysterin om bara vetenskap fick råda. Men miljöfrågan har blivit för politiserad.

  80. Lasse

    Angående kritiken mot modeller och deras brist på moln!
    https://notrickszone.com/2020/04/20/new-studies-show-cloud-cover-changes-have-driven-greenland-warming-and-ice-melt-trends-since-the-1990s/

    😉

  81. Ulf

    Svar 79

    Jo men hade det nu varit en alliansregering som suttit vid makten och gjort likadant hade media och vänstern haft ett helt annat tonläge mot FHM. De hade understött alla attacker mot FHM på ett helt annat sätt än de gör nu.
    Den som inte tror mig kan bara titta på debatten i Stockholm där kritiken haglar mot det icke socialistiska styret trots en enastående insats i att bla öka antalet IVA platser och mycket beröm ifrån FHM. Även när det göller äldreomsorgen i Stockholm så ljugs det friskt i media om allt möjligt. Man försöker hela tiden göra politik av detta med fake news påståenden.

  82. Håkan Bergman

    Tysk solel går som tåget, i Tyskland kostade det nyss nästan 80 € att bli av med en MWh. Jag har svårt att förstå att nån kan tycka att solel i samma tidszon som Tyskland är en försvarbar investering. Vad är det våra politiker inte förstår?

  83. Håkan Bergman

    Nästan nio timmar med negativa elpriser blev det för Tyskland, och det är bara april ännu, nån gång i maj händer det vissa år att den förnybara elen klarar att matcha den tyska konsumtionen under nån timme, vilket då alltid följs av de grönas jubel – titta det fungerar! Vad kommer elpriset att vara den dan om det händer i år? Vad krävs för att politiker ska inse att ett sånt system inte är hållbart?

    https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_price_emission/18.04.2020/21.04.2020/

  84. Göran S

    68 Ingmar
    Du glömmer väl inte skolfysiken,
    framgick inte klart.
    ”Isen som bildas när vatten kyls ner till under noll grader har ännu lägre densitet, och isen flyter i vattnet. … Det 4-gradiga vattnet, som är tyngst i förhållande till sin volym, hamnar underst i sjön medan det något lättare vattnet som är ännu kallare hamnar överst.” Att vatten är tyngst vid
    4C gäller väl ungefärligt i haven också.
    Kallare vatten hamnar över fyra gradigt inte under.

  85. Göran S

    Hur påverkas koldioxidinlagring i haven
    om vattnet är 6C vid ytan i förhållande till
    2C vid ytan, dvs det senare lättare
    än 4C på botten som är tyngst?
    Någon?

  86. Håkan Bergman

    #84-85
    Nej det är faktiskt så att havsvatten beter sig som man skulle förvänta sig, tyngst vid 0 och lättast vid 100. Vatten är ett mysterium.

  87. Jonas

    #25 Ivar Andersson

    Nej, det är det som är grejen. Av den effekt som jorden mottar från solen så är ca 50% i det infraröda området.

    Alla modeller är som om solens ljus huvudsakligen ligger i synliga spektrat. Det är helt enkelt fel.
    Man kan ju faktiskt känna att det är varmt att stå i solsken. Det är inte det synliga ljuset man känner. Det är IR-strålningen man känner.

    Tyvärr verkar ju IPCC också tro att solen huvudsakligen sänder synligt ljus. Därför blir deras modell väldigt konstig. Vi har två klot som sänder ut värmestrålning – solen och jorden. Jordens värmestrålning ”återstrålas”, men solens värmestrålning ”återstrålas” inte (i modellen).

    Det är inte rimligt. Nåt är fundamentalt fel !!

    Det som stämmer är att en del av solens spektrum ligger i synliga området (50%), medans jordens strålningsspektrum bara ligger inom IR-området. Det ändrar inte det faktum att en stor del av solens strålning faktiskt också ligger inom IR-området.

  88. Göran S

    Havsnivå?
    Någon förklaring till olika havsvattennivå-höjningar?
    Vid Marshallöarna och North Fork USA ostkust stiger havsnivån enlugt uppgift, vid Sidney oscillerar nivån upp och ner med
    10-15 års intervall enligt oceanograf där
    och på Fiji sjunker havsnivån enligt Nils
    Axel Mörner, intervju på Swebb TV.
    Mörner hävdade något om jordrotation
    och mer höjning på norr halvklotet?
    Någon substans i detta?