Öppen Tråd

mildvinter

Det rapporteras om kyla och massor med snö nere i Europa, Nordamerika, Ryssland och Sibirien. Men som en liten isolerad flik av det norra halvklotet så består den milda vintern i Skandinavien. Här är veckans öppna tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig helg, önskar

Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Peter F

    Jo nog är det kallt och snöigt på många (oväntade) håll i världen.

    https://www.iceagenow.info/

  2. Ann L-H

    Trumps viktigaste budskap bakom ryggen på MSM, revolutionen som världen missade, snabbaste Climate Change i klotets historia:
    http://www.climatedepot.com/2017/01/20/all-references-to-climate-change-deleted-from-white-house-website-at-noon-today/
    Nog har han humor också!

  3. Ann lh

    Tillägg till mitt första inlägg – och med klimatvetenskapens tungviktare i ryggen!

  4. Lasse

    #3 Ann
    Här är två: http://www.drroyspencer.com/
    Även om vi ligger bakom en del av uppvärmningen kan vi inte göra det ogjort med rimliga medel (Lomberg)
    Sen är det lätt att manipulera data , speciellt om man vill visa något som man tror inträffar. (Spencer)

    Nån som minns barndomens(50 talet) Per och Paul, bil resp båtälskare som sattes att styra över en kanalbro.
    Är det Per som styr så är det kö för bilarna eftersom han älskade båtar och ville vara vän med kaptenerna och höll klaffarna uppe. Paul gjorde tvärt om. Sensmoralen var väl samarbete vill jag minnas.

  5. Michael E

    Jag skulle tro att lättaste sättet att se vilken påverkan den nya amerikanska administrationen har på klimatforskningen är att följa pengarna. På denna tråd finns en sammanställning av finansiering under 2016 av geofysik där mycket av forskningen kring klimatet finns ; https://www.aaas.org/fy16budget/geosciences-fy-2016-budget

    Sammanlagt tycks det som att klimatforskningen får ca 2,5 BUSD.

    Om man följer den här tråden, https://cfpub.epa.gov/ncer_abstracts/index.cfm/fuseaction/searchControlled.main?RequestTimeout=180&records_per_page=ALL&abstyperesearch=on&abstypegrants=on&identifier=on&institute=on&annual=on&pubcount=on&principal=on&grantamt=on&proposedstart=on&addRptOption=on&hiliteOption=on&refreshPage=True&txtSearch=&RESCAT=1171&RFA_AO=1

    så kan man se vad EPA finansierar just nu i form av forskning kring klimatförändringar, det är ca 200 MUD i tagna beslut. Det är möjligt att det finns fler än vad min korta sökning på internet avslöjar, jag tar i så fall gärna emot tips på var jag kan hitta fler finansieringsställen.

    När den nya budgeten för 2018 och framåt läggs kommer det bli intressant att se förändringarna. Som man kan se i den första länken har klimatforskningen fått mer pengar under Obamas administration. Av någon anledning tror jag att den trenden nu bryts. Sen kan man ju undra om den nya administrationen går in och ändrar även i 2017 års budget? Trump kommer ju från näringslivet och där är sådana åtgärder mycket vanliga.

  6. Lasse

    Ny administration kan sänka trenden i temperaturer rätt snabbt genom att granska historiska modifieringar, här är ett exempel :
    https://judithcurry.com/2017/01/20/a-case-study-of-the-norther-colorado-front-range-temperature-history/#more-22752

  7. Johan M

    Av de sex saker de tar upp på Vita husets websida är energi den fösta. Där kan man i andra stycket läsa:

    ”President Trump is committed to eliminating harmful and unnecessary policies such as the Climate Action Plan and the Waters of the U.S. rule.”

    Tror nog lugnt man kan säga att sötebrödsdagarna för klimathotare är över – i alla fall i USA. De får väl flytta till Sverige som säkert blir klimathysterins sista fäste.

    https://www.whitehouse.gov/america-first-energy

  8. sibbe

    Der Spiegel ENTRÛSTET (förargat): Trumps första jobb direkt efter eden: Trump strök över Obamas dekret. Och varje gång han gjorde det (5ggr) så skrattade han och sa: DET HÄR ÄR ROLIGT!
    Hemska tider för våra politiskt korrekta medier norr om Alperna och norr om Rio Grande…

  9. Olav Gjelten

    De gröna jihadisterna kring klimatet är ingenting annat än västvärldens mest framträdande antidemokratiska rörelse, som inte skyr några medel för att försöka omintetgöra det fakta att Donald Trump vann det amerikanska valet.
    Vår media upphöjer pöbeln som angriper demokratin genom stenkastning och bilbränder till skyarna, allt medan vinnarna av valet tecknas som grisar och inte ens har existensberättigande.

    Situationen är så verklighetsfrämmande att man har svårt att förstå att den kan vara sann.

  10. Thomas P

    sibbe #8 kunde ja vara bra med en president som tar jobbet på allvar och inte bara kladdar på för att ”det är roligt”. Detsamma gäller hans ministrar. Är det verkligen lämpligt att ha en chef för department of energy som saknar kvalifikationer för jobbet, inte ens verkar inse vad det går ut på, och sagt sig vilja avskaffa departementet?

  11. Christer Eriksson

    Eva Franchel spyr galla över Trumps klimat politik.
    Hans sommarhus kommer att blåsa bort av orkaner,lerblandat vatten kommer att välla in över kusten.
    Tegelstenar lossnar från hans sommarhus på grund av flygplanen.Vad nu det har med klimatet att göra vet förmodligen bara hon själv.
    Ett nytt lågvattenmärke igen.
    Vilken planet bor hon på.
    Inte samma som jag.
    Christer Eriksson

  12. Daniel Wiklund

    Thomas P efterlyser ministrar som är kvalificerade för sina uppdrag. Det låter ju bra. Undrar om han tycker att Isabella L är kvalificerad, och om hennes företrädare Åsa R var kvalificerad.

  13. Ann lh

    Daniel W., ta det försiktigt med Thomas P. Att vara just Thomas P i dessa dagar är ”ingenting för fega personer”, som min gamla moster sa om att bli gammal, svårflyttad och skumögd.

  14. Olle R

    #4 Lasse
    ”Sen är det lätt att manipulera data , speciellt om man vill visa något som man tror inträffar. (Spencer)”

    Ja Spencer är ju den store manipulatören av data…
    -”The Cadillac calibration choice” dvs körsbärsplockning av satelliten med lägsta trenden när två avviker mot varandra.
    -Ny diurnal drift correction av AMSU-satelliter i v6 som ger 0.1 C/ dec lägre trend än v5.6.
    Data från v5.6 är ojusterade, eftersom de bara använder ickedrivande satelliter som inte behöver justering. Man kan säga att dessa utgör facit, och enligt facit är v6 fel.. I nya RSS v4 stämmer den nya korrektionen med ”facit”.

    Jag tror att jag börjar få en inblick i Spencers psyke. Han misstror automatiserade objektiva algorimer som upptäcker och rättar fel. Han misstänker att djävulen bor i data och statistik. Att data i brott mot slumpmässighet och sannolikhet vandrar iväg och skapar falska trender. Därför är det bättre att experter gör ”gudomliga ingripanden” och på eget bevåg rättar till data som de tycker är fel.
    Sen ska man också tillägga att enligt talesättet ” tjuven tror att alla är tjuvar” så tror Spencer förstås att alla andra manipulerar data..

    På så sätt blir blir Spencers agerande begripligt, men förstås föga vetenskapligt…

  15. Kenneth Mikaelsson

    Höru Green Olle gå och lipa nån annan stans…. Eller ta ett plakat och anslut dig till fåntrattarna som protesterar mot Trump ….. Där kan du känna dig hemma…. I den grön röda fascismen…

  16. Svend Ferdinandsen

    Nu erdetsket.Isen i Arktis er kollapset.
    http://www.dmi.dk/groenland/arktis/havisens-bevaegelse-og-koncentration/
    Her den 18/1 2017 er der intet is tilbage. Måske det kommer tilbage i morgen, så skynd jer at se efter.

  17. JIMMY

    Att den odemokratiska kommunistiska Svenska demokraturMSM kartell ankdamm median inte vill lyssna på folkets Donald Trump röster i USA- är bara att ignorera då vi numera har internet som än så länge inte är censurerat !!

    Jag läser inga Svenska MSM medier och jag vägrar att klicka på länkar som går till TT svans likriktade odemokratiska kartell megafoner då de får reklampengar via unika IP nummer.
    Betrakta dom endast som” en 100% totalitär likriktad döende sekt blogg ” utan möjligheter att sakligt debattera kommentera.

    Fox News stream live länk
    http://www.livenewson.com/american/fox-news-channel-fnc.html

  18. Per Björklund

    Jadu Svend, det ser ut som om Trump fixade det också. Jag har aldrig sett isen växa så fort som sedan igår =D
    http://ocean.dmi.dk/arctic/icecover.uk.php

  19. sibbe

    Jag håller på att söka 2016 års globala CO2 nivå – var hittar jag det?
    Men under sökningen hittade jag den här, bästa Thomas – eller är det inte Thomas P? :
    Thomas { 15.06.08 at 11:44 } (Climate Scam)

    — ” Per kommer dragande med contrarians vanliga konspirationsteorier om vad vi egentligen vill, så varför ens bekymra sig om att säga något? Han sitter ju inne med alla svar, tom vad vi tänker! Nå, skall vi diskutera motiv tycker jag Maggies inlägg bara är ett typexempel på att man skyller på någon annan långt borta för att slippa bry sig om sin egen skuld.
    Ser man till per capita utsläpp så ligger fortfarande Indien och Kina långt under USA, tar man hänsyn till historiska utsläpp blir skillnaden än mer dramatisk, och som Maggie konstaterar så ger det mycket extra CO2 att bygga upp en infrastruktur, något som vi redan gjort. Så varför denna iver att klaga på Kina och Indien. Är det bara för att de har mycket folk? Ja, Maggie var ju inne nyss på att utrota mänskligheten, kanske är det tur att hon inte tror på växthuseffekten eftersom hennes respons skulle bli att bomba bort kineserna?

    Om väst minskar sina CO2 utsläpp med 80% så skulle det motsvara typ en halvering av de globala utsläppen, knappast försumbart! Om vi inför högre bensinskatt, högre krav på energieffektiva bostäder och apparater, kommer du då flytta till Kina för att slippa detta, Maggie?

    Kina är för all del inte omedvetna om problemet även om det tar tid för dem att hinna ikapp. Att premiärministern uppträder i skjortärmarna i en kampanj för att man skall dra ned på luftkonditioneringen visar på att man har lite koll.” —-

    (Kina gick ju förbi EU : Kina släppte 2013 ut 7,2 ton koldioxid per invånare. EU släppte samtidigt ut 6,8 ton per invånare. Även per invånare är nu alltså Kina en värre klimatbov än vad EU är. Per capita ligger dock både Kina och EU fortfarande långt efter USA, som förra året släppte ut hela 16,5 ton koldioxid per invånare.)

  20. Guy

    Olle R # 14

    Det hette inte ”gudomliga ingripanden” utan mike’s nature trick. ”gudomliga ingripanden” har jag inte hittat i klimatannalerna. Dessutom hade Spencer inget med det att göra

  21. Ja det stämmer säkert ..

    Olle R inbillar sig att han kan läsa folks psyke och även motiv på avstånd. Han har försökt sådant ganska många ggr tidigare också. Men helt hysteriska/katastrofala resultat, beroende på hur man nu ser på det ..
    🙂
    Och detta är också ett tydligt och återkommande drag hos många klimathosttroende och -anhängare (och förstås aktivistisk vänster), alltså tron att man ’bara vet’ en massa saker, gärna om personer man varken känner, har träffat eller förstår eller vars argument man kan bemöta ..

    .. för att man ju bara och så intensivt känner att det borde vara så.

    Jojo, vi har sett det många ggr förr.

  22. GoranA

    14# Olle R
    jag föreslår att du tittar på Lasses Länk i #6 och ger oss sedan dina kommentarer.

  23. GoranA

    Eller än bättre du (Olle R) svarar på Judiths blogg så kan vi följa er diskussion där.

  24. Lars Cornell

    #19 Sibbe. Sänka CO2 med 80%?
    Du är en drömmare, vet du hur mycket 80% är?
    Vad skall vi ta i stället?

  25. sibbe

    # 10
    Thomas P
    2017/01/21 kl. 11:26

    ”—-sibbe #8 kunde ja vara bra med en president som tar jobbet på allvar och inte bara kladdar på för att ”det är roligt”. Detsamma gäller hans ministrar. Är det verkligen lämpligt att ha en chef för department of energy som saknar kvalifikationer för jobbet, inte ens verkar inse vad det går ut på, och sagt sig vilja avskaffa departementet?”—-
    Pruitt har ungefär samma kompetens son Rockström, eller hur. Agronom war min far också. Men inte var han klimatexpert…
    Pruitt: Bachelor of Arts i statsvetenskap
    Regina ”Gina” McCarthy, född 1954 i Boston, är en amerikansk ämbetsman och miljöhälso- och luftkvalitetsexpert som för närvarande är chef för den federala miljöskyddsmyndigheten Environmental Protection Agency.
    Jag hittade ingen akademisk grad i internet.
    En tjänstekvinna som jobbat upp sig. Helt OK. Men inte bättre än Pruitts karrier…

  26. Slabadang

    Olle R !

    60 färska publicerade tempstudier världen över. Var är hockeyklubban eller ens trenden? Rockström tjat om Västantarktis är speciellt rubbat!

    http://notrickszone.com/2016/12/22/the-hockey-stick-collapses-50-new-2016-scientific-papers-affirm-todays-warming-isnt-global-unprecedented-or-remarkable/#sthash.J7XfmQtu.dpbs

  27. sibbe

    Lars Cornell
    #19 Sibbe. Sänka CO2 med 80%?
    Du är en drömmare, vet du hur mycket 80% är?
    Vad skall vi ta i stället?
    Ja inte vet jag! fortsätta som Business at usual…
    Jag fick mig ett gott skratt:
    Det var en viss Thomas som drömde om detta på Climate Scam om detta:

    ””””Kina toppar CO2-listan | The Climate Scam
    old.theclimatescam.se/2008/06/15/kina-toppar-co2-listan/
    15 juni 2008 – Thomas, Mats F, Markus, Anders et al – hur föreslår ni att vi ska gå tillväga för att tvinga Kina och Indien att dra … 4 Thomas { 15.06.08 at 11:44 }.
    Du besökte den här sidan den 2017-01-20. Thomas { 15.06.08 at 11:44 } (Climate Scam)”””””
    Kommentar? HaHa, hå hå! O,ja, förresten: Parisavtal som tillåta Kina att fortsätta öka på CO2 utsläpp…

  28. Slabadang

    SVT ses i allt större utsträckning som en förkortning på Sovjet!

    Peter Rawet trakkar en gullig ödmjuk trumpanhängare med de mest korkade frågor:

    https://www.youtube.com/watch?v=urYQhwr1u70

    SVT s nyheters sammanfattning av Trumps tal ”Ett populistiskt uppviglande tal” 🙂 🙂 🙂 Ja tänk va uppviglande ? Av vilka mot vem och vaddå ……. d……. a ljugtrutar!

  29. Lasse

    #14 Olle R
    Om du inte vill se hela inslaget på 45 min som Judith Curry (#6) refererade till så får du här en kort spoiler:
    Av 6 olika Temperaturserier så avvek en radikalt . NOAA såg inte detta utan accepterade den rakt av.
    Den som avvek , Fort Collins , uppvisade liknande maxdygnstemperaturer men avvek starkt på mindygnstemperturerna -ett säkert tecken på Urban Heat Island.
    Värmen lagras in i material som sen avger den under natten.
    Kontentan var att NOAA angav en trend som var mer 2 grader F högre än den som blev utan Fort Collins.
    På 100 år så steg temperaturen 3,5 grader Farenheit enligt NOAA(pretrump). Nu 1,5!

  30. Slabadang

    Ps !

    Enlkgt obekräftade uppgifter togs Jonas Sjöstedt in i studion för att utvärdera talet …. moahahahaha moahahaha mahahahah. Nu väntar vi bara på att Dimarca Schyffert Pascalido Lindberg Mellin Arnstad och alla andra PKprostituerade kändisar och ”experter” skall värma Tv-sofforna framöver.

  31. Thomas P

    Sibbe #25 Det är Rick Perry som Trump utsett till chef för department of energy. Pruitt är för EPA. Var Rockström kommer in i bilden vet jag inte. Han är vare sig amerikan eller minister. Men det verkar som att när ni tröttnat på att vråla om climategate i varje inlägg är det nu Rockström som får bära hundhuvudet vad frågan än är.

  32. Michael

    Slabadang #28
    Peter Rawet förväxlar Trump med Obama och USA:s pensionssystem med dess sjukvårdssystem. Tjejens min när hon får frågor om ”Obamas registrering av muslimer” och om hon har pension är rätt kul. Så helt bortkastade är inte licenspengarna.

  33. Ann L-H

    Också ett sätt att se på Trumps tal till nationen:
    https://www.heartland.org/news-opinion/news/heartland-institute-president-joseph-bast-on-trumps-inaugural-address

  34. Kenneth Mikaelsson

    Den globala växthus effekten verkar slå åt rätt håll…. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q44y1/priset-pa-gront-far-kunder-att-se-rott

    Den verkar nu drabba rätt klientel..

  35. Daniel Wiklund

    En fråga till dig Thomas P, tycker du att Isabella L är kvalificerad för sitt uppdrag. Och att Åsa R var det. Även ett uteblivet svar är ett svar.

  36. Thomas P

    Ann #33 Och här en annan tolkning av talet:
    http://www.juancole.com/2017/01/translating-inaugural-original.html

  37. Daniel Wiklund

    Tack för svaret Thomas P. Har väl alltid misstänkt dig för att vara en miljöpartist.

  38. Ingemar Nordin

    Thomas P #31,

    ”… är det nu Rockström som får bära hundhuvudet vad frågan än är.”

    Men snälla Thomas. Får vi inte kritisera en av nyckelpersonerna bakom svenska klimat- och energipolitik?

    Hans ställning som ”klimatexpert” är helt unik i svensk media och politik. Inkallad i vartenda nyhetsinslag som expert, sittande i varenda TV-soffa, inkallad som rådgivare i klimatpolitiska frågor redan av Alliansregeringen. Han belönas med hedersutmärkelser, drar in 100-tals miljoner varje år till sina skötebarn SEI och SRC. Vad förväntar du dig?

    Han är den mest framgångsrika klimatskojaren/ormoljeförsäljaren i Sverige genom tiderna (tätt följd av Anders Wijkman). Han kommer att gå till historien som en sådan. Så självklart förtjänar han vår kritiska uppmärksamhet.

  39. Thomas P

    Ingemar #38 ”Men snälla Thomas. Får vi inte kritisera en av nyckelpersonerna bakom svenska klimat- och energipolitik?”

    Ni behöver ju inte dra upp honom vad frågan än är. Vad har Rockström med USA:s (troligen) nya energiminister att göra?

    ”Han är den mest framgångsrika klimatskojaren/ormoljeförsäljaren i Sverige genom tiderna”

    Har du inte glömt Bert Bolin…

  40. Peter F

    Snälla Thomas P på vilka grunder försvarar Du Rockström och Wijkman ?

  41. GoranA

    Olle R, jag väntar men ta gärna god tid på dig så det blir lika lätt att förstå som JCs kritik av NOAA temp homogenisering.

  42. Ingemar Nordin

    Thomas P #39,

    ”Har du inte glömt Bert Bolin…”

    Jag kan inte påminna mig att Bert Bolin var en så uttalad fanatiker som Rockström. Visserligen var BBs insats oerhört central internationellt sett. Men Rockström tar nog priset i sin fanatism och medvetna förvillarroll. Den rollen har gett honom en hjältestatus i svenska stormedia och svenska politiker som BB kanske inte ens hade ambitionen att uppnå.

  43. Slabadang

    På presidentens hemsida om EPA!

    ”President Trump will refocus the EPA on its essential mission of protecting our air and water.”

    Hela men korta policyn 🙂

    https://www.whitehouse.gov/america-first-energy

    Vad han kommer göra med GISS blir intressant att se.

  44. Lars Cornell

    Aftonbladet:
    Nu driver vädret upp ­priserna på grönsaker i Sverige rejält.
    – Vi ser definitivt ingen bättring just nu, säger ­Jonas Andersson, chef för Ica Frukt & Grönt.

    Alla länder vid Medelhavet är drabbade. Där har i vissa fall upp till 70–80 procent av skörden gått förlorad på grund av vintervädret

    Det är nog koldioxidens fel, vad tror du?

  45. Lars Cornell

    Ett intressant fenomen som jag har svårt att förstå – hjälp mig.

    SVT: ”Just nu · Hundratusentals personer samlas i Washington
    Stora protester mot Trump väntas – SVT nyheter sänder live.”

    Man demonstrerar således mot resultatet av ett demokratiskt val.

    När Trump med ca 50% röster vinner blir det stora protester.
    Men om Hillary Clinton vunnit, hade det blivit protester då?

    Vilken är den bakomliggande skillnaden till människors attityder och reaktioner?
    Varför demonstrerar den ena falangen vid en valförlust men inte den andra?

    På samma sätt var det när SD kom in i riksdagen (som 3:e största parti).
    Då bestred V de demokratiska principerna. Minns ni Rossana Dinamarca (V)
    ”Du är inte min talman”
    Ungefär så yttrar sig även statsminister Stefan Löfven.

    I jämförelse med dessa två och deras politiska mobbning ser SD ut att vara det mest demokratiska partiet.

    Här behövs det nog en skicklig psykolog och pedagogiker för att kunna förklara.

  46. Kenneth Mikaelsson

    Samma skit bakom AGW som BLM som Kvinnor mot Trump… Bara annan förpackning
    Se kören i Svensk MSM samma skit….
    Och det har mycket lite med politik att göra.
    Fråga hellre vad likheter Socialism Fascism Nazism Kommunism har med varandra….
    Dessa har även stora samrörings punkter med den Muslimska sekten… kanske varför de trivs så bra i sängen tillsammans..

  47. sibbe

    Jepp, Thomas ,jag hade fel, du hade rätt:
    Ernest Moniz var Obamas energiminister. Och som du skrev, var han väl meriterad.
    Så, nej, Perry har inte samma meriter som Moniz.
    Lite som i Tyskland där Gabriel som har superministeriet Energie und Wirtschaft, som är lärare och såsom Perry yrkespolitiker.
    Och Perry har det lättare eftersom han får öppna de kolgruvor som Obama stängde och försörja USA med fossila bränslen.
    Där har Gabriel det betydligt sämre. Hans SPD kollega på miljöministeriet Barbara Hendricks har däremot en Ph.Dr. på sitt vistikort. Och hon vill stänga alla kolkraftverk samtidigt som alla kärnkraftverk i Tyskland fram till 2022.
    Vi alla vet att det skulle leda till att Tyskland blir utan el. Så Gabriel får ligga i , ljuga och trixa för att förse Tyskland med allt fler fossila kraftverk som ger den reservkraft de allt fler vindmöllor och solpaneler behöver. Inte lätt då det är svårt.
    – Det verkar i alla fall så, att Trump uppfyller sitt löfte om nedmontering av klimathotsåtgärder:
    https://wattsupwiththat.com/2017/01/20/trump-posts-first-order-of-business-kill-the-climate-action-plan-and-waters-of-the-u-s-rule/

  48. Slabadang

    Vinden har vänt för lång tid framåt!

    Det är slut på långvariga systematiska undermineringen av demokratierna. Astrid Lindgren konstaterade att politiker som inte lyssnar på folket skall bytas ut. När undermineringen började är svårt att pricka in men när partierna inte blev beroende av intäkterna från sina medlemmars avgifter tippade det definitivt. Sen ökade avståndet från demokratin när centraliseringen av makten ökade. Centerpartiets gamla slogan om decentralisering handlade inte om makten utan utlokalisering av statliga verk. Nästa steg i avvecklingen av folkstyret var när vi gick med i EU och partiernas representanter fick lönehöjningar som inte var politiskt möjligt här hemma.
    NGOerna och media kontrolleras och blir allt mer beroende av politikers subventioner i allt större utsträckning under resans gång.

    Trump Brexit SD och alternativ media är de folkliga signaler för framtiden som de besuttna etablissemanget trott sig kunna manipulera och ljuga friskt inför. Nu står de där med sina tvättade halsar och folk föraktar dem i mycket stor utsträckning. SD Trump och alternativa medier är den nya folkrörelsen för återtagandet av demokratin. De e inte så konstigt att MSM skiker sig hesa då de förstått att de är rökta och omtyckta av inga andra än V MP och de högsta partiledningarna.

  49. Håkan Bergman

    Det är nåt lurt med grönsakspriserna. Förra lördan ville Rebellen här hemma ha 65:- kilot för röd paprika, i torsdags hade dom spansk röd paprika för 25:- kilot, ekologisk dessutom, det senare nåt jag aldrig brukar fästa nåt avseende vid. Hur mycket av importen av grönsaker från Spanien, den här tiden på året, kommer från fastlandet respektive Kanarieöarna, på Holmarna tror jag nog inte att dom haft det så tufft med vädret? Kanske Ingvar i Las Palmas kan ge en väderrapport?
    Kan tillägga att paprikan var kanon, tomater äter jag mest krossade, gärna med chili, bra för maggen. Och priset på död ko ligger stabilt runt 75:- kilot, varierar inte med vädret.

  50. Ann lh

    Tittar just nu på senaste nytt på STV/Rapport. En objektiv analys av gårdagens tal, nej glöm det. Däremot får naturligtvis dagens demonstrationer stor plats.
    En kort fråga nr 1
    Vem /vilka ligger bakom den globala demonstrationen kvinnor mor Trump?

    Och en kort fråga till. Jag hörde lite slött på SR P1 en dag i veckan. Där skulle Obamas tid vid makt diskuteras och summeras. En, jag tror historiker, från Halmstads högskola drog igång och punkt för punkt visade på hans stora misslyckanden. Programledaren verkade tagen på sängen och fick inte stopp på honom i tid. Känner någon igen … och kan tala om var/när/vem …

  51. Slabadang

    Lite ättika i ögonen på Rockström och SMHI!

    http://www.sealevel.info/MSL_global_trendtable5.html

    NASAS egna 375 utvalda långtidsmätstationer över planeten av havsnivåerna ger en höjning på 0.72 mm/år och en acceleration av nivåhöjningen med 0.000052 mm/år!

    Rockström 7 m skulle då inträffa …. vänta…. om 4500 år ? En liten hysterisk spekulativ överdrift med 4500% Snyggt jobbat Rockis! 4500 år run for the hills Rockis!

  52. Christopher E

    #45 Lars Cornell

    Såg att Rossana Dinamarca (v) är i USA idag för att delta i protesterna mot en legitimt och demokratiskt vald president och för kvinnors rättigheter.

    Ska vi tro att hon också far runt i diverse socialistiska diktaturer och försvarar demokrati? Eller i mellanöstern för att försvara kvinnors rättigheter? Retorisk fråga…

    Och jag håller med dig helt, har också noterat att det bara är ena sidans anhängare i USA och annorstädes som skämmer ut sig på detta vis. Såg de svartklädda dårarna som slog sönder skyltfönster och sparkade sönder papperskorgar i sin harm över att människor inte röstat ”rätt” enligt deras syn.

    Och SVT associerade ministrar i Trumps administration med förintelseförnekare på bästa sändningstid. Nu har de verkligen tappat allt omdöme i media. De har väl läst liknande naz-istanklagelsedynga som Thomas länkade ovan. Tycks vara norm i deras kretsar.

  53. Christopher E

    #51 Slabadang

    Måste tyvärr slänga lite smolk i din glädjebägare.

    Den där listan är inte korrigerad för isostasi, och medelvärdet av den relativa havsyteförändringen säger därför ingenting. Jag har sett den missen innan.

    Exempel: Stockholm anges i tabellen ha en relativ förändring på -3,79 mm/år. Men där är en absolut landhöjning på 5,2 mm/år, så den absoluta havsyteförändringen blir 1,41 mm/år. Det är det värdet som skulle gått in i en medelberäkning.

    På grund av många stationer med landhöjning på grund av en nyligen avslutad glacial blir en slagsida mot för låga värden på höjningen. Ett någorlunda korrekt medelvärde för tidvattenmätare ligger snarare på runt 2 mm/år eller så.

  54. tty

    #52

    ”Såg de svartklädda dårarna som slog sönder skyltfönster och sparkade sönder papperskorgar i sin harm över att människor inte röstat ”rätt” enligt deras syn.”

    Det roligaste är att Clinton fick 91% (!) av rösterna i Washington DC, så i princip är det uteslutande Clintonanhängare som drabbas av vandalismen.

  55. Slabadang

    tty 🙂

    Karma!

  56. Ingemar Nordin

    Ann LH #50,

    Ja, hatet verkar inte ha några gränser. Och SvT förmedlar gärna det goda hatet. Det är märkligt att det är precis samma medium som i andra sammanhang klagar över att hatet breder ut sig tack vare Trump och internet!???

    Folk kan tycka vad de vill om Trump, men rent sakligt är han demokratiskt vald och har, till skillnad från Obama, en fast förankring i representanthuset. Så legitimiteten kan knappast ifrågasättas som motiv för att krossa rutor och och bära sig åt.

    Det kommer säkert saker som kommer att vara värda att kritisera med Trumps politik. Men de kunde väl vänta tills dess han börjar sin utövning på allvar, kan man tycka.

  57. Håkan Bergman

    Ska vi kalla det externalisering, demokraterna med 2.8 miljoner rösters övervikt lyckas förlora mot Trump, nåt man skulle kunna tro vore omöjligt. Men förstår man inte det amerikanska valsystemet och är lite allmänt småkorkade, nu underdrev jag rejält, så går det. Vill man nu inte se sina egna brister, och Hillarys kampanj var i jämförelse rejält klantig, så tröstar man sig genom att utmåla Trump som ondskan personifierad. Självkritik, det är i längden väldigt nyttigt men svårt när man står där med sargad självkänsla efter att det som inte skulle kunna hända lika f*rbannat hände.

  58. Slabadang

    Christoffer E!

    Jag vet att det inte är justerat för landförändringar. Men det finns en mycket stor poäng med att läsa siffrorna rakt av för det är ju den relativa höjningen på varje ort som är av faktiskt intresse för de som samhällsplanerar. Hur du än vrider och vänder på tidvattenmätningarna finns ingen oro eller ovanligt att finna allra minst något dramatiskt.
    Du vet för typ länssttyrelser som ges desinformation av SMHI.

  59. Thomas P

    Slabadang #51 Ja, de var ju väl fördelade över jorden…

  60. Guy

    Den här uppenbRde sej på FB. Obama har säkert också sina fel, men ren verkar han vara.

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154404772072523&set=a.69354087522.72335.662417522&type=3

  61. Lasse Forss

    Det är lätt att inse följande: Folk som i själ och hjärta känner för demokratin, respekterar ett valresultat. De som saknar känslan, protesterar.

  62. Johan M

    #53 Christopher E

    Den säger kanske inte något om någon absolut vattenhöjning men den visar att det inte är ett problem för 90% av ställena oavsett vad den är. Sortera på trend så ser man att för de allra flesta så är den relativa vattenhöjningen under 4mm vilket inte är något att bry sig om. För Eugene Island LA så kvittar de säker också – om man sjunker med 16mm/år så har man ett problem oavsett vad den globala vattenhöjningen är.

    Om den globala höjningen nu är 2mm/är så har vi haft tur när vi placerade ut våra hamnar – 200 av de 375 platserna har en landhöjning som håller jämna steg eller mer där till 🙂

  63. Johan M

    #62 Johan M

    edit – lite väl optimistiskt, det var bara 60 som höll jämna steg 🙁

  64. Christopher E

    #58 Slabadang

    Jo, visst är det den lokala relativa förändringen länsstyrelser mm kan ta praktisk hänsyn till. Det stämmer.

    Men medelvärdet av vitt spridda isostatiskt ojusterade havsnivåförändringar är ungefär lika värdefullt som medelvärdet av telefonnummer.

    Medelvärdet av mätningar av absolut havsyteförändring är däremot av vetenskapligt intresse för att försöka förstå eustasin.

  65. Christopher E

    #62 Johan M

    Tack för tipset att man sortera kolumnerna.

    Och missförstå mig inte, medelvärdet säger inget och ska inte jämföras med skattningar av absolut globalt medel, men jag håller med om att själva listan är överskådlig och intressant i sig själv.

    Jag tror knappt det finns mer en handfull platser där den absoluta höjningen av havet är ett potentiellt problem. De exempel som alarmeras om beror snarare på landsänkning och erosion.

  66. Christopher E

    #60 Guy

    Stämmer det där verkligen? Låter lite smått otroligt. När skulle tex George W Bush fått nio fängelsedomar? I den vanliga smutskastningen när han valdes grävdes endast fram tre arrester, för bland annat rattfylla och för att ha bråkat på en fotbollsmatch.

  67. Olle R

    #29 Lasse. Det finns en institution som heter GISS, som klimatförnekare gjort till måltavla för att de påstås ”manipulera” data, med snar förhoppning att ”Mein Trumpf ”ska lägga ner den.

    Så här gör GISS med Ft Collins
    https://data.giss.nasa.gov/cgi-bin/gistemp/stdata_show.cgi?id=425000530050&ds=5&dt=1
    Trollar bort hela den misstänkt missade UHI:n. Bra va! Varför klaga?
    Giss justerar ju ner stadstrenderna till den omgivande landsbygdens.
    Ska man inte lägga ner NOAAs temperaturserie istället? Den är ju inte ens global och mindre intressant..

  68. John Silver

    #54
    Starbucks och Bank of America som fick skyltfönstren sönderslagna finansierade deras kandidat.

  69. Thomas P

    Christopher #66 Läs rubriken på diagrammet! Det handlar om domar på folk i respektive presidents administration.

  70. Christopher E

    #69 Thomas P

    Aha, missade det. Tack, då blev det mindre konstigt direkt.

  71. Christopher E

    #67 Olle R

    Det är väl snarare den där besvärliga temperökningen i början på 1900-talet som trollas bort i ditt exempel. Den som inte kan förklaras med CO2. Temperaturen sent 1900-tal och 2000-tal är märkligt nog knappt justerad alls efter (antar jag) 120 år av urbanisering i Ft Collins med tonvikt på nyare tid.

    Och för övrigt, det där med att ändra temperaturen till omgivande landsbygd låter bra i teorin, men i praktiken finns det ytterst få ”Greenfield”-stationer. De omgivande stationerna ligger i själva verket även de i samhällen med UHI, bara att de är mindre än den stora staden intill.

    Jag har sett diagram där även påstått UHI-justerad temperaturdata fortfarande korrelerar väl mot befolkningsmängd. Hur kan en global ökad växthuseffekt ta sikte mer på städer som ökat befolkningen mest?

    Även McKitrick och Patrick Michaels har visat korrelation mot socioekonomiska faktorer.

    Hur som helst, vad alla korrigeringar leder till det vet vi:

    http://i44.tinypic.com/295sp37.gif

  72. GoranA

    #67 Olle R
    Du missade Boulder av någon anledning.
    https://data.giss.nasa.gov/cgi-bin/gistemp/stdata_show.cgi?id=425000508480&ds=5&dt=1

  73. Olle R

    #71
    Christopher E
    Giss trollar bort uppvärmningen i Ft Collins under det tidiga 1900-talet därför att den inte finns i den omgivande landsbygden. Giss landtrender bygger bara på rurala data.
    Egentligen underskattar GISS den globala uppvärmningen något eftersom den antropogena uppvärmningen i tätorter räknas bort. Den verkliga världen är ju inte 100% rural.

    GHCNs algoritmer kan säkert misslyckas på ett och annat ställe, men på det stora hela är det betydelselöst.
    Om man vill veta vad justeringarna verkligen gör globalt ska man testa det i i ett operativt globalt dataset. Jag gjorde det för drygt år sedan (Okt 2015) med NIck Stokes Giss-emulerande dataset som körs både justerat och ojusterat. Sedan 1970 ungefär sänker GHCNs justeringar den globala trenden.

    ”Nick, Thanks for including adjusted TempLSmesh in the active graph. It makes it possible to demonstrate the effects of GHCN adjustments in an operative global dataset on a more permanent basis…
    The trend in adjusted vs unadjusted TempLSmesh is only 0.05 C/century larger from year 1900 (0.80 vs 0.75).
    The effects of adjustment diminish with time and reverses at 1970, after that the unadjusted version has the largest trend.
    From 2000 the trend of the unadjusted version is 1.5 C/century vs 1.3 for the adjusted. I believe that 1.5 is the highest trend of all global datasets.
    Anyway, this demonstrates that GHCN adjustments are partially contributing to the infamous ”hiatus”. The main reason is the seemingly unfair cooling of Arctic stations, but adjustments also take down the eastern Sahara, and South Pole (Amundsen Scott”

    ”Arctic cooling bias” är ett resultat av de konservativa GHCN-algoritmerna. De gillar inte de snabbt uppvärmande Arktiska stationerna utan skruvar ner deras temp med 1-2 grader från Svalbard österut t o m Alaska. Denna effekt försvinner dock med nya GHCN4 eftersom dess betydligt fler Arktiska stationer stödjer varann och ”övertygar” algoritmen att uppvärmningen inte är falsk.

    #72 Är det nåt problem med trenden i Boulder? Skiljer sig GISS justerade trend verkligen från den i Ft Collins? Har du kollat?

  74. Guy

    Tack Thomas, du han för mej. #69

  75. GoranA

    Problemet är att med justeringar raderar naturliga temperatursvängning och den avkylning som sker under 70-talet är bortsopad.
    Man sänker temperaturen med 1°C fram till 80-talet med justeringar.
    Vilka justeringar, inte homogeniseringar, berättigar till en sådan förändring.
    utan dessa finns inte den tydliga uppgång i temp som man kan se efter masserandet.
    Målet är som jag ser det att anpassa tempkurvan till en koldioxidkurvan.

  76. John Silver

    #68 Fortsättning
    ROTFLMAO
    https://www.reddit.com/r/The_Donald/comments/5pggsw/thanks_obama/

  77. GoranA

    Olle R, saknar dina kommentarer om JC och NOAAs homogenisering av Boulders tempgrafoch din syn på Ft Collins UHI.

  78. Guy

    Ser ut som om vi skulle ha fått ett par ljugtrutar till i världen. En president och hans presssekreterare. 🙁

  79. Olle R

    #77 Jaha, du har inte läst vad jag har svarat i #73?
    För att vara tydlig, jag kan svära på att de av GISS justerade temperaturtrenderna i Fort Collins och Boulder är i stort sett de samma, dvs de omgivande rurala stationernas trend.
    Kontrollera gärna om du inte tror mig..

  80. GoranA

    #79 Olle R
    Jag ser att du är mediatränad.

  81. Christopher E

    Det är väl rätt tydligt att Olle R idéer om ”rurala” stationer bygger på naivt önsketänkande. Jag har redan påpekat att det knappast finns något nätverk av temperaturmätare långt borta från byggnader och vegetation runt dessa städer. Utan man korrigerar med en station som i sin tur har UHI-effekt. Jag har läst om tydliga exempel på på USA:s östkust, och tex Boulder är nog knappast annorlunda. För den som orkar se på en karta ligger Ft Collins och Boulder alldeles intill varandra. Men vi ska ändå tro på att ”kilmatförändringen” är distinkt olika på dessa två platser när Olles kompisar justerat fram sina trender.

    Boulder har ökande befolkning och därmed ökande UHI-effekt. Men vad mer intressant är befolkningen har ökat ännu fortare utanför själva stan, dvs vill säga precis där Olle tror att han får ”sanningen” utan UHI-effekt:

    http://www.boulderblueline.org/wp-content/uploads/2013/09/Boulder-population-chart-1880-2010.jpg

    Ft Collins har en ännu snabbare tillväxt än Boulder. Där vill Olle vi tro på att det inte existerar någon UHI-effekt de senaste 40 åren!

    http://www.censusscope.org/us/m2670/chart_popl.html

    Sammanfattningsvis visar väl dessa parodiska justeringar att det är omöjligt att dra några slutsatser ur sådan sönderpillad data.

  82. Olle R

    81 Christopher E
    Det där var ett svar som får dig att framstå som en av de slöare knivarna i lådan..
    Eller är det halmgubberi och dimridåer? Har du överhuvudtaget läst vad jag har skrivit. Du verkar inte ha förstått nåt iaf.

    Tesen jag driver ovan är att GHCN verkar att ha misslyckats med UHI-justeringen i Fort Collins, men att GISS UHI-justering inte gör det. När livremmen fallerar blir man räddad av hängslena…

    Fort Collins och Boulder bidrar inte till GISS trend, de är diskvalificerade för att de ligger över 10 på MODIS-skalan och klassas om urbana. Trenderna på dessa två orter justeras till trenden hos de omgivande rurala stationerna (under 11 på MODIS)

    En snabb titt på listan visar att det finns 40 stationer inom 270 km från Boulder, 21 av dem rurala (under 11 på MODIS), 15 av dem ”pitch black” dvs 0 på MODIS. Det är alltså ingen brist på rurala stationer..

    För övrigt verkar det inte finnas någon UHI-effekt i USA sedan 1950, den är snarare svagt negativ:
    http://www.scitechnol.com/2327-4581/2327-4581-1-104.pdf
    Förklaringarna till detta kan vara många:
    Effektivare energianvändning
    Bättre isolerade byggnader
    Mer grönska i städerna
    Mer konstbevattning i städerna
    ..

  83. Christopher E

    #82 Olle R

    Tesen du driver är att du tror stenhårt på att UHI kan trollas bort med ”rurala” stationer. Jag tror inte ett ögonblick på det. Under den tid du övertygat dig själv om att ingen UHI-effekt finns har befolkningen runt Boulder sexdubblats!

    Att temperaturen i en växande stad är oförändrad före och efter UHI-justering är givetvis helt orimligt. GISS jobbar baklänges och trollar istället med det tidiga 1900-talet i Ft Collins. Jag tillhör inte dem som påstår att det fuskas medvetet, men tar detta siffermasserande med en gäspning.

    Dina förolämpningar tar jag förstås med en klackspark, kommet från dig som både lyckas associera skeptiskt lagda med förintelseförnekare och Trump med Adolf H-tler i #67, så vet jag ju nivån det kommer ifrån. Inte den bäst kalibrerade termometern i Stevensonscreenen… 😉

  84. JIMMY

    Hörde just nu på Fox News att USA president Donald Trump kommer att signera under flera utlovade vallöfte beslut papper – om att de under Obama regim åren tidigare EPA hinder på att använda Energi bland annat maximalt med kol ,olja , och mera kärnkraft, eller att man inte kan åka stora törstiga v8 bilar , kommer att gå åt helvete samt vara historia från och med omedelbart idag. LOL!!

  85. Gustav

    En väldig debatt om hur många som kom på Trumps inauguration. Här en klipp från DN som jag tycker KU kunde retweeta:

    ”och president Trump själv nu gör, i form av både ordval och hantering av olika medier, där de som ”ifrågasätter” brännmärks, även när de har rätt i sak, och de som ”hyllar” får positiv särbehandling.”

    http://blogg.dn.se/digitalamedier/2017/01/23/trumps-alternativa-fakta-lagger-grunden-for-den-stora-lognen/

    Helt ärligt tror jag inte medierna är medvetna om hur de fulat sig mot skeptiker genom åren, det sitter så rotat i kulturen så det är först när de bemöts på snarlikt sätt själva som de inser att på detta sätt kan vi inte ha det.

  86. Gustav

    Mer från DN-artikeln ovan:

    ”Syftet med nyspråket i Orwells roman är att medborgarna inte ska kunna tänka kritiskt, eftersom det inte är möjligt i språket. I Trumpadministrationens fall handlar det om precis samma sak. Vi har ett ord för det: propaganda. Vi vet också vilka som ägnar sig åt propaganda: diktaturer.”

    Jag anser det som bevisat att SMHI och även tidigvarande GD för Naturvårdsverket i SVT år 2009 (där hon hävdade att uppgiften om att Hilalayas glaciärer visst kunde smälta på 30 år) har ägnat sig åt ren propaganda. Sverige är därmed en diktatur?

  87. Mats G

    86
    Gustav
    ”Vi vet också vilka som ägnar sig åt propaganda: diktaturer.”

    Sverige är därmed en diktatur?

    Per definition, Ja. men vi båda vet att det inte är sant.

    Det innebär att vi måste tänka om. I demokrati finns det också propaganda. Som vi väl vet.

    Vet inte om det är slump eller någon har reagerat. Propaganda rösterna verkar ha bytts ut. Bla har de tagit in någon från radiosporten på P1 morgon. Sen någon skåning som brukar prata på em ibland. Han har dock lite tendenser åt propaganda hållet. men kanske inte medvetet….

  88. Olle R

    83
    Christopher E,
    Rent trams.. Du är missnöjd med temperaturserier som inkluderar bebyggt område för att du tror att de ger för hög trend.
    Du är missnöjd med temperaturserier som exkluderar bebyggt område för att du inte är nöjd med resultatet, trenden är fortfarande för hög i ditt tycke..
    Det är bara att konstatera att du förnekar denna typ av vetenskap och hellre förlitar dig till din tro.

    Och du ska inte tro att du äger språket. Förnekare har enbart den betydelse som det ges i den aktuella kontexten, inget annat.
    För övrigt anser jag att Trump helt uppenbart ”inte har alla hästarna i stallet”. Vad som kommer ut av detta vet jag inte. Är han bara en pajas eller rent av farlig. Än så länge är det mest underhållande att se när han gör bort sig. I vilket fall kommer nog hans presidentperiod att skapa en kraftig motreaktion

  89. Gustav

    Olle R:
    Jag tycker inte alls Trump har gjort bort sig hittills. Däremot finns det gott om jounalister som har gjort bort sig rejält.

  90. GoranA

    #82 Olle R
    Jag väntar forfarande på saklig kritik mor JC analys av Boulder och Ft Collins

  91. Thomas P

    Jimmy #84 Som en skribent på bloggen uttryckte sig tidigare, när det var Obama som kom med dekret ”Om jag fattat amerikansk politik rätt så kan presidenten göra ganska mycket via diktatoriska dekretet till sin administration utan att direkt bryta mot konstitutionen. Men att det strider mot andan i konstitutionen, som bygger på maktfördelning, är väl knappast omstritt. ”

    Får se om kritiken här blir lika hård mot Trumps executive orders…

  92. Christopher E

    #88 Olle R

    Mer trams från dig. Jag avvisar inga temperaturserier alls, men poängterar deras svagheter, och barnatron att det går att justera bort UHI med andra UHI och diverse algoritmer. Redan i de få exemplen i denna tråd finns orimligheter.

    Vem sagt man äger språket för att man förstår det? Jag vet mycket väl vad klimatförnekare ska associera till. Skrivet med en syftning på Tysklands rikskansler 1933-45 i samma mening stärks inte ditt nekande till detta något vidare heller, för att uttrycka det milt.

    Skulle du äventyrs ändå vilja hävda att du syftar neutralt på att neka till, blir ju det hela parodiskt istället för sorgligt. För vem nekar till att det finns klimat? Ingen jag vet i alla fall. Då hamnar du i samma nivå som våra ministrar och journalister med sina ”klimatutsläpp”. Koutsläpp har man ju hört om, men…

    Sedan ska tydligen jag och USA:s demokratiskt valde president och kanske fler tydligen karaktäriseras med mentala defekter också när du ändå är igång. Tydligen känner du att ditt försvar av datajusteringar behöver lite extra tunga argument? 😉

    Jag tycker nog ändå att det är rätt skickligt av en efterbliven pajas som gör bort sig att vinna ett val i ett stort land som USA, kanske när bitterheten släppt klarar du kanske att erkänna det också. Man behöver ju inte hålla med politiskt för den insikten. Jag är själv ingen dyrkare av Trumps personlighet, där föredrog jag faktiskt Obama överlag, som person. Obama hade dock dåliga rådgivare. Om Trump drar ner på klimathysterin är jag förstås positiv till det.

  93. Michael E

    Lite OT men för den intresserade, här intervjuar Tucker Carlsson, Judith Curry, https://www.youtube.com/watch?v=oqroK4qg-7A

  94. Olle R

    #92
    Christopher E
    Problemet med dig är att förlitar dig på amatörmässigt ”troende”. Du säger ständigt emot dig själv och körsbärsplockar för att bekräfta den religiöst präglade bild som du låst dig vid från början.
    Du gnäller på justeringar i allmänhet, och märker inte ens att GHCNs justering skapar en ökad temperaturtrend under 1900- talets första hälft i Fort Collins. Det får passera för att det är ”bra” och stämmer med din religion. Sedan blir du lack för att GISS UHI- justering kontaterar att denna ökning är falsk, orsakad av UHI, eftersom den inte finns i omgivande landsbygdsstationer.
    Du ”tror” inte att man likt GISS kan bygga en temperaturserie på ickeurbana stationer. Varför tror du inte det. Är du go’ eller?
    Du köper aningslöst en studie som visar att uppvärmning korrelerar med socioekonomisk utveckling och därmed bevisar massiva inslag av UHI i temperaturserierna. Du begrundar inte det faktum att de mest utvecklade länderna faktiskt ligger i norra tempererade zonen där temperaturökningen är relativt stark?
    Du tänker inte heller på att socioekonomisk utveckling korrelerar starkt mot nattljusintensiteten observerad från satelliter, och att GISS faktiskt sorterar bort stationer i dessa områden, så att de inte späder på den globala temperaturtrenden.

    Du deltar gladeligen i den förljugna hetsjakten och smutskastningen av seriöst arbetande forskare på GISS, att de skulle manipulera data i något illvilligt syfte, när de i själva verket bara plockar bort den UHI du ogillar (iofs gillar du ju UHI:n före 1950, men inte den efter..)
    Med klimatförnekare menar jag amatörmässig, knäpp, ideologiskt driven förnekelse av klimatvetenskapen , inget annat..

    Slutligen, du gillar inte att jag i raljerande ton drar historiska paralleller ( eller lärdom) av riskerna med vad som kan hända när populistiska ”galna” demagoger lurar de aningslösa massorna till valseger i ”demokratiska” val med hjälp av lögner, inkompatibla och omöjliga löften, dolkstötsteorier, uppmålande av inre och yttre hot/problem av etnisk och religiös karaktär
    Nä, det det är ju helt OK med en stark ledare som kan ta itu med den ”degenererade vetenskapen” som du ogillar av ideologiska skäl.. ”Entartete wissenschaft” heter det visst på tyska 😉

  95. Herrejösses vad mycket tro och svammel …

  96. Håkan Bergman

    Nästa år har vi möjligheten att ordna friår åt Isabella Lövin m.fl., dom kan faktiskt få så många dom orkar med. Ställ upp och hjälp till nu!
    http://www.dn.se/ekonomi/isabella-lovin-mp-vill-vacka-liv-i-friaret/

  97. Håkan Bergman

    Är det här verkligen rätt man att tackla AfD i höst?
    http://www.faz.net/aktuell/politik/inland/kanzlerkandidat-schulz-gabriels-husarenstueck-14746103.html
    ”Niemand repräsentiert „Brüssel“ und das „Establishment“ so sehr wie er. ”