Öppen Tråd

media matar

Någon som börjar känna sig mätt på att bli matad med klimathot och hur viktigt Parismötet är för att rädda världen? Nåväl, koppla då av med lite egna funderingar kring väder, klimat och energi.

Trevlig helg, önskar

Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lars Cornell

    Konflikter är oönskade men naturliga, de är liksom döden en del av livet. Konkurrens är ett närliggande ord som beskriver något nödvändigt för utveckling och anpassning till förändringar.

    På en jord som inte expanderar men med en befolkning som växer ökar konkurrens och konflikter. Då kan verkligheten framstå som grym, något naturligt som många vill blunda för. De vill se en bättre värld, men de är nog naiva? Om det handlar Cop21 i Paris.

    Alla vill vi väl. För en del, som Romson och Reinfeldt, betyder det vidöppna gränser.
    För andra innebär gränser trygghet, för dem är de ett skydd mot hot utifrån.

    När ’ensamkommande barn’ är upp till 35 år gamla och nästan alltid män från områden utan krig, då undrar jag om de som styr och ställer vet vad de håller på med. När jag hör att en man, 17 år gammal, lämnat sin familj med fru och barn i Somalia och nu finns här i kategorin ’ensamkommande barn’ får jag det bekräftat. Dessa idealister vet inte vad de sysslar med. De förstår inte konsekvenserna, tar ej ansvar för sina handlingar och det är alltid någon annan som skall betala. Åsa Romsons tårar visar det.

    Det finns en sak som jag inte förstår och som jag ber om hjälp med. Varför sammanfaller dessa ’öppna gränser’-människor nästan helt med de som har klimatskräck och som ogillar kärnkraft? Kan det vara ordet ’naiv’ som förenar?

    Vanligtvis Miljöpartister och Centerpartister är inte rädda för vad öppna gränser kan medföra, men de är rädda för vad den livsnödvändiga koldioxiden kan åstadkomma. Har någon någonsin sett en Miljöpartist eller Centerpartist överväga nyttan med mer koldioxid i förhållande till eventuell och ifrågasatt skada? Om man inte gjort en sådan kalkyl vet man ju inte ens i vilken riktning vi skall sträva.

    Hur lång tid kommer det att ta innan vi får höra vår statsminister i en presskonferens säga,
    – Vi var naiva. Nyttan av mer koldioxid är betydligt större än den nästan obefintliga skadan.

  2. Peter Stilbs

    Mediepropagandan saknar numera gränser inför COP21 – såg i går av någon anledning först på Samenytt i SVT 2 och sen zappade över till Sverige Runt eller vad det heter i SVT1 mellan 17:30-18 – båda hade sagoberättande damer som upprepade de vanliga flosklerna om och om igen genom hela programmet – lyckligtvis fick inte väderpersonen på slutet en chans att stämma in

    Praktikanterna på SvD brer ut sig över 12 sidor i dag, med den vanliga gojan. Jag har skrivit några gånger under månaden till dem, chefredaktören och ”felrättande” kvalitet@svd.se som de är så stolta över – inget som helst svar eller någon respons i tidningen – och absolut inga fel rättade.

    Har journalisterna ingen som helst yrkesstolthet i dag?

  3. Lejeune

    Nu har MSM verkligen laddat upp rejält, det vi ser är agendajournalistik i sin allra vidrigaste form. Det är inte helt oförtjänt att journalister är det yrkesgrupp som medborgarna har lägst förtroende för!

  4. latoba

    #2 Peter Stilbs
    Ja jag såg med förfäran framsidan på SvD idag. Vilket bottennapp! Även jag har åtskilliga gånger skrivit till chefredaktören, ledarskribenter och de aningslösa eller medvetet sanningsförfalskande 2-gradersjournalisterna. I början av den här långa propagandaserien gavs jag intrycket att även personer med andra åsikter än de politiskt korrekta skulle intervjuas, men när jag såg att Rockström skulle medverka i alla sådan intervjuer gav jag upp hoppet.

  5. Lennart Bengtsson

    De som ännu inte läst ”The System of Doctor Tarr and Professor Fether” av Edgar Allen Poe bör göra detta ty det ger en perfekt beskrivning av dagens svenska situation.

    Å den enda sidan ett formligt medialt vansinne när det gäller ett anticipierat ”klimathot” samt ett samtidigt beklagande från vänsterjournalister ( vilka säkert uppgår till de välkända 97%-en) att man försöker begränsa en okontrollerad folkvandring som redan har slagit ut delar av landets välfärdssystem. Att landet skall kollapsa har man redan accepterat som något nödvändigt. Det man nu protesterar mot är att det inte går fort nog.
    De absolut nödvändiga begränsningar som regering beslutat kommer inte i kraft förrän om ett drygt halvår och då är det säkert redan för sent. De enda som protesterat i tid mot galenskaperna har blivit stigmatiserade och utstötta

    Det är precis som i Poes novell. Det är de ofrivilliga besökarna på dårhuset som inte först insett att det är dårarna som tagit över och det är personalen som blivit inlåst.

  6. Gunnar Kjelldahl (C)

    Dessbättre så ser det ut som om världens makthavare lyssnar mer på den stora majoriteten av de som forskar inom området, än på Förnekelserörelsens profeter. Ingångsvärdena inför COP21 är betydligt bättre än tidigare för att det ska kunna bli en överenskommelse som kan leda till att vägen ut från fossilåldern äntligen anträds. Det inger förhoppningar för våra barnbarns framtid.

  7. Peter Stilbs

    Hördu Gunnar Kjelldahl(C) – hur mycket elände har Du ställt till med i skolan med Dina idéer vid detta laget?

  8. Ann lh

    Igår slocknade slutligen det lilla flämtande hoppet om friska klimatvindar i GPs åsiktskorridor. Debatt och fria ord har i och för sig inte,mig veterligt, någonsin släppt igenom någonting annat än åsiktsflum i klimatfrågan. Men, efter att legat hälsosamt lågt med propaganda dök plötsligt allas vår ”Jorden har feber” predikant, den gamle godingen Stefan Edman upp på ledarplats (!) igår. Fortfarande djupt förankrad i FN-myllan. Ledningen anser sig inte delaktig i denna hans propaganda eftersom han var gästkrönikör, men hur många som läser denna låtsasledare är medvetna om denna skillnad? Faktum kvarstår, han hade hedersplatsen, ledarplatsen.
    På debatt idag får s.k. prominenta Göteborgare plats med ”Överrösta fossillobbyn – kräv bindande klimatavtal” och på kultursidorna får American Vera-Zavala publicera en förutsägbar krönika.
    Men, initierad klimatinformation från professorer som representerar det globala perspektivet på tillståndet i luft-mark och vatten göre sig icke besvär. Den gamla unkna åsiktskorridoren har inte rubbats i den ”nya” med ack så gamla GP.
    Visst gör det ont när hoppet brister!

  9. Ingemar Nordin

    Gunnar KJ #6,

    ” Ingångsvärdena inför COP21 är betydligt bättre än tidigare för att det ska kunna bli en överenskommelse som kan leda till att vägen ut från fossilåldern äntligen anträds.”

    Dessbättre har du helt fel. Förutsättningarna för en sådan överenskommelse på global nivå är nog betydligt sämre än de var för Köpenhamn 2009. Idag finns det betydligt fler politiker i världen som insett att IPCC mest är en politisk kampanjorganisation med uppdrag att i vetenskapens namn legitimera den gröna agendan. Alltfler vetenskapliga artiklar och studier pekar på att hotet ingalunda är överhängande och att den naturliga variabiliteten är betydligt större än vad man tidigare insett. Man har också börjat inse att den klimatpolitik (neddragning av industri, transporter, matproduktion, energiproduktion, samt ett alltmer centraliserat styre av systemskiftet) som föreslås skulle utgöra en långt värre ödeläggelse än en adaption till naturens krafter genom fortsatt teknisk och ekonomisk utveckling.

    Begreppet ”hållbar utveckling” har numera satts liktydig med ett destruktivt systemskifte. Det som behövs är en ”motståndskraftig” utveckling med en höjd levnadsstandard även för världens fattiga länder.

  10. Ann lh

    Gunnar Kj. Har du inte fattat? Nere i Paris handlar det inte om klimatet, det handlar om överstatlighet och tvång, att krossa kapitalismen och göra sig av med västs civilisation, att fördela de s.k.begränsade resurserna och att tvångsinföra fossilanorexi i väst och syd med målet ”lika mycket fattigdom åt alla”.

  11. jensen

    Hörrudu Gunnar K.
    Myndigheternas i USA ev. dekret kommer aldrig att ratifieras
    Vetenskapen och politiker i Ryssland är utpräglade skeptiker till klimathotet.
    China har smarta klimathotsskeptiska politiska ledare . som lurar skjortan av O. USA. Lär dig beräkningen energiprodduktion/ GDP.
    Japan har ett vetenskapligt råd som kallar IPSS´s tankar för astrologi.
    Indien har ett eget framstående vetenskapligt råd i stället för att acceptera IPCC´ideer.
    Det har riktig vetenskap som ledstjärna.
    Tyskland s EnergieWende håller på att krascha. Framstående energiexperter varnar andra länder för att ta Energiwende som ledstjärna.
    Spaniens gröna satsningar mer och mer kaputt.
    England: Mer och mer kritik mot gröna satsningar. Kraftig kritik mot den existerande lagen om grön omställning. Den f.n. mest blomstrande industriproduktionen: Dieselaggregat . P.g.a. sviktande funktion av gröna omställningar.
    Danmark: dyraste elen i Europa.
    Ja, så kan man fortsätta land efter land.

    Bästa Gunnar, har du inte hört om Potemkin jfr. med gröna ideer?
    Kom igen efter utgångsvärdena efter Paris . Med övertygande belägg.

  12. Peter Stilbs

    https://www.heartland.org/policy-documents/why-scientists-disagree-about-global-warming

    Mycket läsvärd motvikt mot den mediala propagandan

  13. Allan Forsling

    Ja, SvD har blivit Pravda. Helt genomsyrad av klimathotet. De måste alla där ha gått på indoktrineringskurs.
    Inga nyansskillnader, ingen dialog, ingen lyhördhet för andra tankar. Så här går det till för att skapa en diktatur.

  14. Lasse

    Absurd bevakning av klimatområdet i media.
    Dels skall man inte ifrågasätta forskningen-som är samstämmig.
    Dels finns det en 5% risk att vi går mot 6 graders uppvärmning. Osäkerheten är stor.

    Med dessa ingångsvärden bör forskningen inte ifrågasättas eller förbättras.

    Vem har rätt att hindra oss?
    Det enda sunda är väl att försöka smala in på osäkerheten?
    Media är absurt inriktade på en skrämselpropaganda.

  15. jensen

    Gunnar K.

    du kanske saknar referenser till mina påståenden?
    Vidga hellre dina studier till balanserade informationskanaler. Där står allt.
    Speciellt borde du informera dig om:
    Kriterier betr. pseudovetenskap.
    Kriterier betr. grupptänkande.
    Kriterier ang. statistik-krav betr. forskningsrapporter.
    Framstående geologers synpunkter ang. perspektiv på klimatförändringar.

    Bästa Välmenande Hälsningar.

    Bästa Välmenande Hälsningar.

  16. Ingemar Nordin

    jensen #11,

    Bra sammanfattning av läget inför Paris!

    ”Spaniens gröna satsningar mer och mer kaputt.” Spanien har redan plöjt ned miljarder av lånade pengar i sin ”förnyelsebara” energiproduktion. Men som väntat så står man nu med stora förluster. Och solkraftsföretaget Abengoa står nu på ruinens brant med 8,9 miljarder euros i skulder. Där borde väl Gunnar Kj och andra troende kunna göra en ”hållbar” investering (med egna pengar)?

    https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2015/11/27/solar-company-on-verge-of-spains-largest-bankruptcy/

  17. Lasse

    #14 Forts : Är detta det som ställer till det-felaktig bild av känsligheten:
    http://www.palisad.com/co2/tp/fig1.png

  18. Lasse

    Kan vara intressant att känna till vem det är som kallas experter och klimatkämpar.
    Naomi Klein: https://en.wikipedia.org/wiki/Naomi_Klein

    En kämpande kvinna med ett begränsat förflutet inom kunskapsområdet klimat men lite mer erfaren inom anti kapitalism.

  19. Lars Cornell

    Tack Lasse #17,
    det diagrammet har jag längtat efter länge. Om man läser AR4 ser man att modellerna är helt raka i temperatur = f(CO2höjning). Så skall det ju inte vara.
    Så beskriver även SMHI felaktigt situationen.
    Se sid 14
    http://www.tjust.com/vit/2015/JO-SMHI.pdf

  20. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    Jag är lite förvånad över att jag inte sett någon ta upp Agenda-inslaget om kvotering av bränslen förra veckan. Eller så har jag missat det, jag måste erkänna att jag inte läser alla inlägg fullt ut, än mindre så kommentarerna. Jag tog i alla fall upp saken i ett eget inlägg: Den manipulativa staten vill kvotera bort livets gas | Genusdebatten

  21. ces

    En gissning lika vetenskapligt underbyggd som scenarierna. Romson kommer att avgå med tårar efter Pariskonferensen och Lövén får hela skulden för ”misslyckandet”. Svenska media kommer att ljuga sig blåa för att klimatkalifatets stormöte ”trots allt” var en framgång.

  22. Svempa

    En tanke är att SvD försöker maximera antalet abonnenter genom att låta ledarredaktionen locka vettiga människor medan aktivisterna på klimatredaktionen försöker appelera till något slags religiöst behov att göra rätt och ses som en fin människa. Vad som är rätt utgår väl från miljöpartietskansli eftersom de styr majoritet av journalisters partival.

    Tror dock att det är en vanskligt strategi. För eller senare så kommer ju rationella människor ge upp om SvD medan SvD redan nu inte lär vara förstahandsmedia för aktivister.

    Scenariot är väl att de får gråta med Åsa Romsom när verkligheten inte blev som de planeraee

  23. Pelle

    #4 Latoba
    Se även Björn Lomborgs ledare i SVD den 26/11 med rubriken: ”Klimatkonferens byggd på lösan sand”.
    Något sådant skulle få truckas i DN!

  24. Håkan Bergman

    Ingemar N. #16
    Det verkar som att vi alla har investerat i Abengo.
    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3949556.ece
    Man får hoppas att nån journalist kan börja gräva efter helgen, men risken är väl att allt drunknar i floden från Paris.

  25. Svempa

    #6

    Anledningen att man trots allt inte behöver bli alltför alarmerad över klimatalarmism är att den har inte en chans mot ekonomisk verkligheten i det långa loppet.

    Så länge kostnaderna för klimatalarmismen ses som transaktionskostnader och är förhållandevis låga så kommer man att använda sig av alarmismen för diverse andra syften.

    När kostnaderna blivit för höga och verkligheten pockar på uppmärksamhet så kommer alarmismen inte ha en chans. Det ät bara att jämföra med Mp debakel nyligen då de börjat föra politik som de några månader tidigare stämplade som rasistisk.

  26. Håkan Bergman

    Det är tyvärr stor risk att vi har en hel del pensionspengar i Abengoa också. Man blir mörkrädd när man läser sånt här.
    https://www.environmental-finance.com/content/deals-of-the-year/personality-of-the-year-mats-andersson.html

  27. Bim

    Ann LH
    Kollektiv snällhet tar alltid slut samtidigt som pengarna.
    Vi har ju redan sett det. Samma kommer att hända med de gröna tokerierna. Det har också redan visat sig när människorna upptäckte att deras idealistiska satsningar på vindkraft ruinerat dem.
    Synd bara att våra barn o barnbarn får betala kalaset.

  28. Monodemon

    Musikhjälpen i Statsradion har i år ett tema som harmonierar väl med COP 21 och public service-aktivismen i frågan: INGEN SKA BEHÖVA FLY UNDAN KLIMATET
    https://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3946

    Varför statsradion vill knäcka turistindustrin i södern som är helt beroende av klimatflyktingar från norr framgår inte riktigt. Själv får jag dock en stark lust att fly det svenska mediaklimatet…

  29. Ingemar Nordin

    Håkan Bergman ”26,

    Mats Andersson är uppenbarligen inkompetent som chef för 4:e AP-fonden. Hur kan man låta sådana spekulera hej vilt med pensionärernas pengar. Uppenbarligen så går han mer på den lätt genomskinliga lobbyismen från de gröna organisationerna (inklusive FN) och vind/solindustrin än på att göra realanalyser av tillgångar, kapital och efterfrågan.

    Här finns inte en tillstymmelse till ”etiska investeringar” om man har pensionärernas pensioner i åtanke. Istället blir det ett oansvarigt spekulerande i syfte att Mats Andersson skall kunna höja sina aktier hos politikerna och därmed gynna sin egen karriär.

    Man blir mörkrädd.

  30. Monodemon

    Hej Agneta!

    Apropå http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6313362 så är din översättning av:
    ”Climate is changing, it will always change.” inkorrekt.
    Innebörden i Inhofes ord är att klimatförändringarna är en evig realitet, alltså raka motsatsen till din blufföversättning.

    Sedan undrar jag om det starkt värdeladdade ordet ”sabotera” är förenligt med public service’ så omhuldade objektivitet?
    Det skulle även vara intressant med en källhänvisning till påståendet om en ”vetenskap som de flesta av världens forskare ställer sig bakom”.
    Inte är det väl John Cooks numera vederlagda och erkänt vilseledande studie som du försöker återlansera?

    Med vänlig hälsning
    MD

  31. Daniel Wiklund

    Ordet hållbart är i ropet nu. Det är många av oss som har svårt att få våra egna liv hållbara, relationer är ett av dom områden där det hållbara ofta lyser med sin frånvaro. Vi försöker kanske kompensera dom problem vi har med kontrollen över våra egna liv med att få kontroll på klimatet, att vi åtminstone får det hållbart. Inte illa om vi vet hur vi ska göra för att få klimatet som vi vill ha det (och då menar jag alla jordens invånare), att vi vet hur vi ska göra för att vara fossilfria år 2050. Att vi sen har svårt att ens planera våra egna liv en vecka fram är ju en helt annan historia.

  32. Peter F

    Allting går numer att skylla på av människan orsakade redan inträffade klimatförändringar. Ingen kan dock säga vilka dessa förändringar är. Det hela är rappalkalja och snömos. Media drunknar i dagarna i de mest otroliga påståenden och katastrofbilder helt utan vetenskapligt stöd. Jag orkar inte längre skriva kommentarer till dessa galna debattartiklar. Jag ber om men får aldrig ens svar på mina kritiska inlägg. Debattartiklarna verkar vara massutskick utan personligt ansvar. Låt oss hoppas att Parismötet är slutet för denna hysteri.

  33. ces

    # 32 Parismötet kommer att bli en succé oavsett vad som händer. Många journalister får resan betald av arrangörerna eller deras stödorganisationer och måste naturligtvis rapportera positivt. Hur skall man annars kunna förklara att det man skrivit inför konferensen egentligen inte var sant?

  34. Svempa

    Man fick lite Jonestown-känsla av masspsykosen på SvD idag. Hoppas de inte går hela vägen.

  35. Peter F

    Hittade denna artikel i The Guardian. På svenska !

    http://www.theguardian.com/environment/2015/nov/27/sverige-utmanar-varlden-att-bli-fossilfri

    Önskar vi kunde bli Romsonfri.

  36. ces

    #35 intressant svensk deltagare i gruppen som publicerar Romson:
    Climate Publishers Network
    An unprecedented content-sharing partnership among international news publishers on climate change stories ahead of the 2015 UN climate summit in Paris. Featuring: Aftenposten, The Age, Al-Ahram, Clarín, Center For Public Integrity, China Daily, El Comercio, Daily Trust, Dagens ETC, El Deber, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Gazeta Wyborcza, The Huffington Post, India Today, The Irish Times, Le Monde, La Nación, NRC Handelsblad, El País, Politiken, La Presse, Quotidien De Nouakchott, La Repubblica, De Standaard, Der Standard, The Seattle Times, The Straits Times, Stuff.co.nz, The Sydney Morning Herald, La Voz Del Interior, El Watan de Algerie, To Vima

  37. Olof Ribbing

    Är det någon som kan kommentera det här:
    http://www.ras.org.uk/news-and-press/2680-irregular-heartbeat-of-the-sun-driven-by-double-dynamo
    Verkar intressant om det stämmer. Solens aktivitet känns ju spontant som om den borde vara avgörande för vad som händer med jordens klimat.

    #31 Daniel Wiklund: ”hållbart” utan tidsangivelse borde betraktas som religion, som om vi var på väg in i evigheten. Derivaten för bevarande av orangutangen garanterar överlevnad i 50 år, och det bör väl ses mot bakgrund av att börserna räknar överlevnad i mikrosekunder!

  38. Bernt O

    Aftonbladet idag vet att regnskogen i sydamerika håller på att torka bort ”på grund av den långsiktiga trenden i klimatförändringen” som det heter. Inte helt genomkorkat, en del av torkan i Amazonas kan förklaras av en pågående El Nino men tog fart redan vid La Nina osv.
    Huvudproblemet, den lånsiktiga trenden i avverkningstakten nämns också, på femtio år har ungefär 20% av Amazonas försvunnit och ” på sikt riskera hela systemet att hamna i en ond cirkel av den typ som klimatforskare kallar en självförstärkande effekt” – men naturligtvis p.g.a. klimatförändringen la.la.
    Tanken går osökt till Europas stora, lummiga lövskogar som försvann en gång i tiden, till utdikade våtmarker och åkermark, till fattiga människor som ville ta sig ur fattigdomen..
    Våra problem med våldsamma och farliga översvämningar nedströms vid större vattendrag sägs ju också bero på klimatförändringen. Sällan hör man i medierna talas om hur radikalt vi människor har ändrat på vattnets väg genom landskapet och ut i vattendragen, hur snabbt det går numera osv.

  39. Guy

    Kräv att Åsa själv blir fossilfri så får hon gå hem från Paris. Staten bör heller inte bekosta hennes fossilslösande utsvävningar som att äta, bo på hotell och åka bil. Ordna en propeller framför munnen på henne så att hon kan förse sin mikrofon med el från munväderkraft. Kolla att hennes kläder är gjorda av ull från handklippta får och manuellt spunnet garn.

    En sak är säker. Hon klarar sig inte fossilfritt en vecka ens. Samma gäller hennes beundraskaror. Undantaget vill jag inte ens träffa.

  40. Ingemar Nordin

    En förnuftets röst i engelska media, Judith Curry intervjuas av David Rose:

    http://new.spectator.co.uk/2015/11/i-was-tossed-out-of-the-tribe-climate-scientist-judith-curry-interviewed/

    ”Some consider her a heretic. According to Professor Michael Mann of Pennsylvania State University, a vociferous advocate of extreme measures to prevent a climatic Armageddon, she is ‘anti-science’. Curry isn’t fazed by the slur.

    ‘It’s unfortunate, but he calls anyone who doesn’t agree with him a denier,’ she tells me.”

    ”They have managed to eliminate doubt from what should be a nuanced debate about what to do.”

    ”the obsessive focus on CO2 as the driver of climate change means other research on natural climate variability is being neglected”

    ”‘I started saying that scientists should be more accountable, and I began to engage with sceptic bloggers. I thought that would calm the waters. Instead I was tossed out of the tribe. There’s no way I would have done this if I hadn’t been a tenured professor, fairly near the end of my career.”

  41. Ingemar Nordin

    Olof Ribbing #37,

    Jodå, Lars Jonsson hade uppe Valentina Zharkovas teori om den dubbla dynamon i solen här:

    https://www.klimatupplysningen.se/2015/07/22/det-foranderliga-klimatet/

    Men jag har inte sett några ytterligare reaktioner på det, trots att det kan ha konsekvenser för klimatfrågan.

  42. Ingemar Nordin

    ces #36,

    Imponerande mängd mediaresurser som man lyckats mobilisera för att driva sin kampanj. Hade något liknande skett för den klimatrealistiska och mer vetenskapligt inriktade sidan så hade våra kära alarmister på denna blogg genast börjat gasta om ”Konspiration!” 🙂

  43. Håkan Bergman

    ces #36
    Damen intervjuas i ekots lördagsintervju idag https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3071
    Reportern försöker, upprepat, få vettiga svar, men Åsa bara pladdrar på. Intressant att hon på fullt allvar tror att allt löser sig bara man bygger ut mottagningssystemet, hon har inte fattat att Lövfen och S, såväl som Batra och M, har svängt 180 grader. Det är så att när såna elefanter har svängt 180 grader så gör man inte ytterligare en sån sväng inom den överblickbara framtiden, enkel psykologi. Insikten om att det förhåller sig så användes av dom allierade under Overlord, man lät inte trumfkortet Garbo sända varningen om en nära förestående landstigning vid Calais förrän man visste att tyska överkommandot, Hilter själv, gett order om att flytta pansardivisioner från Calais till Normandie. Hilter svängde 180 grader och blev mentalt blockerad att beordra en ny 180 graders sväng.

  44. Håkan Bergman

    Snillen spekulerar.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/c-och-v-naivt-tro-att-eu-tar-ansvar-nar-vi-stanger/

  45. Sören G

    Enligt påannons i SVT kommer man på måndag när klimatkonferensen i Paris startar att sända program om ”glaciärerna smälter snabbare än någon hade trott”.

  46. Håkan Bergman

    Sören G. #45
    Såvitt jag kan påminna mig finns det gott om folk som har förutsagt att glaciärerna kommer att smälta fortare än en smörklick i helvetet, ställ in tävlingen m.a.o.!

  47. Pelle L

    Ja, tänk, vad skulle vi bekymra oss om, om vi inte hade det ”skenande” klimatet?

    Migrationen?
    Utanförskapet?
    No-go-zoner?
    Sjukvården?
    Skolan?
    Bostadsbristen?
    Arbetslösheten?
    Åldringsvården?
    Kriminaliteten?

    Vilken tur att vi har klimatet att fokusera på, så vi slipper att bry oss om allt det andra 😉

  48. Pelle L

    För övrigt hörde jag ett rysligt reportage i radion i veckan, tror att det var SR P1:s Klotet med Kristola som chef.

    Det var så jäkla synd om Inuiterna i norra Canada om det skulle bli varmare.
    Det lät som om de skulle dö ut av värmen om temperaturen skulle stiga över 0°C.
    Är det en lågoddsare att gissa att de sitter där uppe vid ishavskusten och tittar på Animal Planet och Discovery Channel som alla andra, och njuter av civilisationens och det varmare tempererade klimatets välsignelser?

    För länge, länge sedan fick jag lära mig att när missionärerna kom upp till Island och Grönland fick de lägga om retoriken. Det gick inte längre att säga ”Se Guds lamm”, det fick ändras till ”Se Guds sälunge” för att Inuiterna skulle förstå. Lamm visste de inte vad det var.
    Och allt snack om att ”brinna i helvetet” gick åhörarna förbi, så det fick ändras till ”frysa i helvetet”.

    Och nu vill alltså SR att de stackars Inuiterna skall hållas kvar i iskylans järngrepp?
    Fy, om de skulle få några värmande solstrålar, då skulle väl hela deras liv rasa samman.

    Och nu tar vi svenska alla chanser vi kan att resa till Thailand, Kanarieöarna och Turkiet på vår semester.
    Är det för att det har blivit för varmt här uppe vid polcirkeln?
    Nej, snarare tvärt om, för att det är så satans kallt.

    Så varför skall vi svenskar ”gå före” i denna vansinnesmarsch mot en kallare planet???

  49. Stefan Thorslund

    #1 Lars Conell

    Som svar på din fråga så har jag röstat på Centerpartiet flera år i rad men inte i senaste valet eftersom jag inte kan smälta deras klimatpolitik. Så jag kan nog inte grupperas in på det sätt som du hypotetisk frågar.

    Jag vet inte om jag hör hemma på den här bloggen eftersom jag visserligen inte är rädd för koldioxid, mer rädd för följderna av galen klimatpolitik, men samtidigt är jag för en generös flyktingpolitik. Jag besöker den här bloggen för att jag är intresserad av klimatfrågan men sedan verkar det som att man ska vara invandrarkritisk också och det gör det ju lite knepigt.

  50. Stefan Thorslund

    #19 Lars Conell

    Tack för länk till ditt dokument! Har läst stora delar med stort intresse, och ska titta på resten också. En väldigt bra referens att utgå ifrån.

  51. Stefan Thorslund

    #12 Peter Stilbs. Tack för den länken!

  52. tolou

    Per Strandberg: ENSO caused by tidal pulses during Perigee and by solar activity

    https://tallbloke.wordpress.com/2015/11/28/per-strandberg-enso-caused-by-tidal-pulses-during-perigee-and-by-solar-activity/

    This is looking good, and is based on a neural network which uses lunar and solar data for its input.

    Mera:
    http://www.coolingnews.com/the-cause-of-enso

  53. Ingemar Nordin

    Stefan Th #49,

    ”Jag besöker den här bloggen för att jag är intresserad av klimatfrågan men sedan verkar det som att man ska vara invandrarkritisk också och det gör det ju lite knepigt.”

    Den här bloggen är en klimat- och energiblogg. Det förekommer mycket skäll på regeringen just nu, särskilt mot dess klimat- och energipolitiska agenda inför COP21. Men någon kritik mot just invandrare, eller hets mot folkgrupp, är inte tillåtet enligt de debattregler som vi satt upp. https://www.klimatupplysningen.se/anvisningar-for-kommentarer/

    Om du tycker att någon kommentar överträder detta så hör gärna av dig till mig: ingemar.nordin AT liu.se

  54. ces

    #49 Jag uppfattar kommentarerna om flyktingpolitiken mer som att man är kritisk mot hur man hanterar flyktingarna än att man är kritisk mot flyktingarna. Det finns också många paralleller med klimatpolitiken med sina åsiktskorridorer, där risken finns att vi en dag hör politiker säga: ”vi har varit naiva i klimatfrågan” när man har ställt till lika stor skada i som i flyktingfrågan.

  55. Stefan Thorslund

    #53 Tack, Ingemar. Det är bra.

    Och förlåt, jag uttryckte mig slarvigt. Det skulle ha stått något i stil med:

    ”…men sedan verkar det som, *av många kommentarer att döma*, att man ska vara *invandrings-kritisk* också….” (inte invandrarkritisk)

    Min kommentar var alltså inte riktad mot bloggen som sådan, det vore orättvist, utan mot en del kommentarer (dock inte Lars Cs #1, som ställde en hypotetisk fråga).

    Ni skribenter och många som kommenterar bloggen gör ett utmärkt jobb att belysa klimatfrågan från en annan synvinkel än den gängse i massmedia. Det är väldigt värdefullt för den som vill bilda sig en uppfattning hur det egentligen förhåller sig och det är jag väldigt tacksam för. Just därför kan jag tycka att då är det ju synd om man skrämmer bort potentiella besökare genom att vissa kommentarer kanske går över gränsen med sådant som mer tveksamt hör bloggen till. Då menar jag det mer slentrianmässiga att dra till med annat i politiken man är upprörd över när man ändå är på gång. Dock finns det ju då och då, kanske till och med ofta, intressanta paralleller till andra områden och då finns det ju en poäng om den som kommenterar kan belysa det så det går att förstå parallellen.

  56. Stefan Thorslund

    #54 ces

    Det blev lite felformulerat som jag skrev till Lars. Det skulle som sagt ha stått invandringkritisk. Jag håller med om att det finns paralleller, men också viktiga skillnader. Flyktingpolitik handlar (bör handla om) humanitära skäl i första hand. Kostnader blir det. Men om vi ska ta parallellen till klimatpolitiken så är en i alla fall att det befogat att prata om en åsiktskorridor. Även om jag för egen del är för en generös flykting- och invandrings-politik rent generellt så har jag varit mer än irriterad över att man inte debatterat den. Nu har det till slut skett. Vi får väl se när det kommer att ske inom klimatområdet.

  57. Stefan Thorslund

    # 25 Svempa

    ”Anledningen att man trots allt inte behöver bli alltför alarmerad över klimatalarmism är att den har inte en chans mot ekonomisk verkligheten i det långa loppet.”

    Vi får väl hoppas att någon på finansdepartementet sätter sig ner och börjar räkna snart.

  58. Stefan

    #23 Pelle. Tack, den är läst.

  59. Alienna

    Stefan Thorslund #55

    ? ? ? Vad är det du talar om?
    Det du beskriver är ingenting jag känner igen från denna blogg. Förväxlar du kanske sånt du läst någon annanstans, med det som finns att läsa här…?

  60. Mats G

    @Stefan Thorslund

    Alla är välkomna här. Man behöver inte ha en speciell ståndpunkt. Det du måste vara beredd på dock är att kunna argumentera för din ståndpunkt.

    Jag anser att dina inlägg är manipulerande. Du försöker manipulera bloggen att ta bort eller inskränka kommentarer som passar dig. Det fegt. Kom hit och argumentera för din sak istället. Dessutom finns det ingen åsikt som är finare än någon annan, vilket jag fick intrycka av vad du tyckte. Det finns bara bättre eller sämre argumentation.

  61. Mats G

    1
    Lars Cornell

    Att förstå sig på de grönröda trollen är inte helt enkelt.
    Har du någonsin funderat på vara alla som fuskade sig igenom skolan tog vägen?
    De måste bli försörjda på något sätt. Eftersom de inte klarar de själva måste de gå via skatten.

    Sedan skyller de på allt möjligt att de inte kan försörja sig. Dålig social miljö och massa annat.

    De ser med avund på oss som lyckats bättre. De verkar inte förstå att det ligger hårt, hårt arbete bakom.

    Kort och gott de är slackers….

  62. Guy

    Mats G

    Spännande hur det kan bli. din 60 är jag helhjärtat med om trots att jag i sista meningen kunde tänka mej att säga argument i stället för argumentation trot att det också är rätt.

    61:an tycker jag gick till överdrift. Finns lite sanning i kommentaren men inte hela sanningen. Jag känner och känner till flera högskoleingeniörer som är mer eller mindre rödgröna/grönröda. Hur dom tänker går över mitt förstånd, men ideologi- tro- religion har inget med logik att göra, är enda förklaringen jag kommer på.

  63. Mats G

    62
    Guy

    Det är inte lätt att begripa dessa rödgröna. Min förklaring är en typ. Det finns högutbildade och framgångsrika som du beskriver. Jag håller med dig att de är ännu mer obegripliga. De borde både ha vett och utbildning att förstå bättre.

    Egentligen har jag bara två referenser till att förstå. I min ungdom hade jag en diskussion med en tjej. Jag hävdade att barn var föräldrarnas ansvar till 100%. Då föll hon ut över mig och skrek mer eller mindre hysteriskt att det var samhällets fel att vissa hade det gått mindre bra för. De verkar och ha och göra med personligt ansvar. eller rättare sagt frånvaro av det.

    Den andra var erkännande av en kommunist som var vänsteraktivist till muren föll. Han insåg då att han hade blivit korvstoppade med lögner och han gick på det. Att det skulle vara lögner fanns inte i hans värld. Han var totalt hjärntvättad. Det är ganska otäckt om man tänker efter. Trots all tillgänglig information så kan man inte komma rätt i verklighetsbilden.

  64. Guy

    Jepp, Mats, så är det.

  65. Stefan T

    #59 Alienna

    Det är möjligt. Jag gav uttryck för en uppfattning jag fått bland de inlägg jag läst. Men jag läser inte alla och kan ha fått fel uppfattning. Misstaget var nog att jag var för generell i min kommentar. Jag får lära mig.

  66. Mats G

    Jag tyckte också att du var lite väl generell i #61

    Det finns många fler skäl att hoppa i galen tunna …

    För många är tex denna känsla av värmande samhörighet förenat med självbekräftad präktighet alldeles tillräcklig för vilja befinna sig i den rödgröna röran.

    Du skall komma ihåg att de allra allra flesta inte navigerar genom livet genom egna, rationella och välövervägda beslut. Utan istället försöker anpassa sig till omgivningen, få deras medhåll, bekräftelse, och aningen följer med flocken eller håller upp ett vått finger i luften för att känna av vad ’stämningen’ är i alla möjliga sammanhang.

    Och där finns förstås också slipade karriärister, som (helt korrekt) bedömer att där finns stora möjligheter till ’självförverkligande’ och ’meningsfulla’ roller genom att säga sig vara ledare eller företrädare för allehanda vällovliga syften. Vara eller snarare utmåla sig som ’representant’ för tja nästan allt du kan komma på.

    Inte ens fantasin sätter stopp för vilka ’affärsmöjligheter’ där finns inom nationell och internationell byråkrati och do-good-industri …

  67. Mats G

    66
    Jonas N + Guy

    Ni är väldigt uppmärksamma(som vanligt).
    Jag var medvetet provocerande för att försöka väcka liv i frågan som jag anser vara väldigt intressant.

  68. Alienna

    Mysko…
    Hur kan man uppfatta / få en uppfattning om något som inte ens finns…

  69. Stefan Thorslund

    ”Alla är välkomna här. Man behöver inte ha en speciell ståndpunkt. Det du måste vara beredd på dock är att kunna argumentera för din ståndpunkt.”

    Tack 🙂

    ”Jag anser att dina inlägg är manipulerande. Du försöker manipulera bloggen att ta bort eller inskränka kommentarer som passar dig. Det fegt. ”

    Ojdå. Manipulerande? Ajdå. Det var inte min avsikt. Jag ber om ursäkt om det uppfattades så. Nä, jag vill inte lägga ytterligare börda på bloggansvariga att filtrera inlägg.

    Som rookie krävdes en del mod att skriva och dessutom med hela mitt namn. Det ligger en viss humor i att jag tydligen klantat till det så att det uppfattats som fegt.

    ”Kom hit och argumentera för din sak istället.”

    Jag trodde att det var det jag gjorde.

    ”Dessutom finns det ingen åsikt som är finare än någon annan, vilket jag fick intrycket av vad du tyckte.”

    Nä, jag tycker inte min åsikt är finare.

    Det finns bara bättre eller sämre argumentation.”

    Jo, helt uppenbart. Övning ger väl färdighet som dom brukar säga.

  70. Stefan Thorslund

    #68

    Ja, mysko. Jag gick tillbaka ett antal trådar och hade faktiskt lite svårt att finna det. Utom när parallell kunde dras till bloggens ämnen. Jag undrar faktiskt själv i vilka kommentarer jag läst det. Jag har nog gjort någon typ sammanblandning som du säger.

  71. Alienna

    #70, ”Jag gick tillbaka ett antal trådar och hade faktiskt lite svårt att finna det.”

    Även om det var ”lite svårt att finna det” – så fann du det ändock…?
    Men, om det finns, så har du ju inte gjort nån sammanblandning. 😉