Mer om One Tonne Life

Minns ni när jag berättade om projektet One Tonne Life? En lyckligt lottad tvåbarnsfamilj kommer i början av 2011 att få chansen att leva riktigt koldioxidsnålt. Därav benämningen “one tonne”. Sedan tidigare bidrar A-hus  med ett hus i Hässelby villastad, Vattenfall med teknik och Volvo med en eldriven C30. Men nu ger sig även Siemens och ICA in i spelet.
ICA kommer att stå för familjens matkonto och även hjälpa familjemedlemmarna att göra medvetna val som minskar klimatpåverkan från måltiderna, läser jag i ett pressmeddelande. Siemens utrustar hushållet med hushållsapparater i världsklass när det gäller energi- och vattenförbrukning.
ICA ser stora möjligheter för familjen One Tonne att minska sina utsläpp av koldioxid genom aktiva matval. Jag gissar att det blir rovor på vintern och närodlade morötter sommartid. Vill familjen ha en köttbit så får de väl försöka jaga ihop en råtta. Någon katt har de ju inte råd med, de förbrukar också koldioxid.
Är det bara jag som tycker att livet som entonnare låter väldigt torftigt?
Och hur har Vattenfall, Siemens, ICA m.fl tänkt sig att invånare i andra, väsentligt fattigare länder ska ha råd med motsvarande? Lite på samma tema är David Greenfields artikel “A Worse Life Is Waiting For You”.
Mer om One Tonne Life på projektets webbplats.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. fogge

    Business business…

  2. L

    ICA märker säkert om sin mat så att den blir klimatsmart… 😉

  3. Håkan Bergman

    Här hos mig skulle jag ändå aldrig köpa kött på ICA, jag är faktiskt inte miljonär.

  4. Joakim

    Utgår ifrån att ICA-butiken är granne så dom inte behöver åka en dieselslukande buss när det ska handlas två gånger i veckan.

  5. Maggie, kul inlägg som visar hur företag använder marknadsföring för nästan vad som helst  för att synas och skapa uppmärksamhet.
    Och på något sätt är all uppmärksamhet bättre än att vara osynlig i det enorma utbudet hos oss som kan välja och vraka…
    Och om uppmärksamheten skulle medföra att några tusen kunder bojkottar företagen på grund av att dom ogillar prat om klimat så är det nog värt risken. 
    Livet som entonnare verkar inte mindre tråkigt än livet för de som satsar allt på en karriär i Idol, Postkodlotteriet eller Vem som vet mest… eller Gör om mig, eller vad det heter allt som tydligen är populärt.
    Snart kanske det kommer TV-program om vem som är värste terroristen. En tävling där deltagarna får tävla i sina kunskaper i historia och religion och tävla om bästa metoden för att ställa allt tillrätta.