Så var det dags igen. Svensk bilindustri mot nya höjder! Koenigsegg i lilla Ängelholm kommer med ännu en monsterbil, GEMERA (svenskt uttal) – denna gång möjlig att köra helt koldioxidfri. 1700 hästar och 0-100 km/tim på under 2 sekunder, toppar på över 400 km/tim enligt Bytbil (tack för tipset Peter S!). Räckvidd 100 mil. Koenigsegg har legat i världstoppen av den exklusiva kategorin supersnabba sportbilar i flera år.
Mitt förra inlägg om denna märkliga och tekniktstinna bilfabrik handlade om Lergökarallyt. Den här bilen är emellertid en riktig familjebil med plats för fyra personer och fyra cabin-stora resväskor. Och det är förstås en miljöbil där man får en miljörabatt på några tusen kr. Visserligen lär bilen knappast kosta under 30 miljoner men även mångmiljonärer kan ju behöva lite subventioner 🙂 . Vad kan man mer begära?
Se den något udda reklamfilmen här. De har nu ansökt om byggnadstillstånd för att utvidga byggnaderna, samt en ny testbana, på gamla F10-området. Kommunen har sagt ja.
– Nej, jag jobbar inte för Koenigsegg. Jag bara bor i Ängelholm. 🙂
Ingemar Nordin
Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
En underbar bil!
En av de intressanta tekniska lösningarna är de individuellt styrda ventilerna för cylindrarna. Koenigsegg och dotterföretaget Freevalve har arbetat länge med utvecklingen av den lösningen och om allt går vägen så kommer vi se mer av detta i bilar som vi vanliga har råd att köpa.
https://www.freevalve.com/
Ängelholmare är i framkant , även på båtmotorutvecklingen.
Där tar de fram en Dieselutombordare-OXE.
Fast bägge produkterna ligger lite över normalkonsumentens köpkraft.
Mycket som sker sker i miljöns namn. Det har ett namn.
Det finns dem som ogillar dessa nya lite extrema produkterna och har radikala lösningar på lut:
https://notrickszone.com/2020/03/04/german-climate-panel-discussion-incites-violence-climate-leftist-suggests-shooting-the-1-rich/
Det är en imponerande bil och bränslemotor, men CO2-fri . . . Njaaa…
Det gäller bara om man använder ” förnybart ” bränsle där man låtsas att utsläppen av CO2 återgår till växtligheten som bränslet gjorts av, fungerar teoretiskt till man gjort slut på växtligheten.
Den har f.ö. 2 elmotorer på totalt 1100 hk, men de ger bara drift på 50 km och den lilla 3 cylindriga bränslemotor ger 600 hk och drift i c:a 950 km på en tank med en förbrukning runt 0,7 l/milen.
Jag hoppas ventiltekniken är driftsäker, liknande teknik har funnits tidigare, men det finns en anledning till att den vanliga kamaxeln fortfarande används, den är billig och driftsäker.
Jag skulle gärna ha en av hans bilar, de är alla imponerande och nåt att vara stolt över.
Något för Greta att tänka på som landbaserat alternativ till de koldioxidfria båtarna som fick äran att transportera henne över Atlanten. Nu finns det inga hinder för henne att frälsa hela världen.
Pekke #3,
Nu tror jag inte att CK bryr sig särskilt mycket om CO2. Bilen går även att köra på bensin. Men jag har läst någonstans att etanol/alkohol ger bättre accelerationsförmåga. Precis alla detaljer – från aerodynamik till elmotorer och vikt – går egentligen bara ut på ökad prestanda. Hade bilen gått snabbare med stenkol och ångmaskin så hade han byggt en sådan. 🙂 Men nu kan han skryta med att bilen är en miljöbil.
Synd att Koenigsegg inte fick köpa upp SAAB när USA skulle lägga ner verksamheten. Utvecklingen för de flesta företag som hade sin start och utvecklingsperiod i Sverige har sålts ut till utlandet. Vi har snart endast turism, restaurang, skog och malm kvar att leva på. Den Vetenskaplig och tekniska kompetensen försvinner till utlandet. De övriga som inte platsar i en produktiv verksamhet får Blogga och googla på nätet. Tråkig utveckling.
Adebten #6,l
Ett samarbete med kinesiska Nevs, fd Saab, inleddes förra året då Nevs fick köpa in sig i Koenigsegg med 20%. Om jag fattat upplägget så skall ett nytt samägdt bolag köra en rätt stor produktion av saab/koenigsegg elbilar. Efter en del förhandlingar så hamnade den mesta produktionen, hör och häpna, inte i Kina och inte i Trollhättan utan i Ängelholm. Det är bl.a. därför de bygger ut här. En del stannar kvar i Trollhättan men förmodligen försöker CK nu att få en del av bilbyggarna och ingenjörerna att flytta ned till Ängelholm. Det krävs mycket svensk arbetskraft för detta!
#5 Ingemar Nordin
Även dragracingbilar går på etanol och andra typer av alkohol. Mindre energi per volymenhet men lättare att få ut effekt.
#6 Adepten
”Vi har snart endast turism, restaurang, skog och malm kvar att leva på.”
Jag vet inte jag, det är många gröna fanatiska domedagsprofeter som vill göra om skogarna till naturreservat, då träden fångar upp CO2.
Svårare och svårare att öppna upp för mer gruvdrift är det också, bara att se på Österlen.
Men det är kanske lika bra, då det är nästa bara utländska intressen som vill öppna upp nytt vilket också gäller vindsnurrorna.
Så vi får väl leva på att laga mat till varandra….
Vilket ju är trevligt, men inte speciellt lukrativt.
Hade en gång en Cheva Pickup med motor som gick att köra på både bensin och/eller etanol. Fint tänkte jag eftersom etanol var du billigare än bensin per liter. Testade några gånger med etanol men kom snabbt till klarhet att det var ren förlust att köra på etanol.
V8:an drog normalt ca 1 liter/mil bensin men med etanol ca 1,5 liter/mil. Dessutom fick jag tanka betydligt tätare.
När får vi en politiker i Sverige som vågar ställa sig upp i vårt parlament och utmana klimatvetenskapen som den ser ut idag. Och speciellt utmana självaste Hockeystickfabrikören
Ta en titt på denna youtube film från Australiensiska parlamentet där Senatorn av Queensland Malcolm Roberts totalt krossar Michael Manns teorier om Global uppvärmning.
https://www.youtube.com/watch?v=trywf_p-lgs&feature=youtu.be
#1 Johan
Lite OT. (Nästan)
Jo Koenigsegg har en mycket elegant teknisk lösning, men extremt dyr och obevisat hur stabil och pålitlig den är?
Passar i en extrem, multimiljonkronorsbil men inte i en vardagsbil med förbränningmotor. För dyrt!
Överliggande kamaxel med ventilfjädrar tillverkade av svensk fjädertråd från Garphyttn Wire (15 km väster om Örebro) är oslagbart prisvärt och pålitligt. Numera japanägt och heter Suzuki Garphyttan Wire.
https://www.suzuki-garphyttan.com/en/
Marknadsandel ca 60% av världsmarknaden. En ventilfjäder tillverkad av svensk ventilfjädertåd (baserat på japansk högren stålråvara!) från Garphyttan ska under en bils livslängd i högpåkänd miljö klara ca 1 miljard lastväxlingar utan att gå till brott. Per definition så är varje ventilfjäder i en förbränningsmototor ett test för trådens utmattningshållfasthet. Trådkostnaden för en ventilfjäder är kanske 2 kr kr idag? Oslagbart pprisvärt och stabilt fungerande utan krångel för 99,9% av alla bilars livslängd. Jag vet, jobbade där som bas bygget under mer än 20 år 1985-2006. Garphyttans tråd tillverkas nu också i USA, Kina och Mexico.
Kostnad för reklam: 0 kr/år.
Säljs helt baserat på prestanda och pålitlighet. Garphyttan har det tufft nu i svallvågorna av elbilshypen!
Precis som en stor del av världens bilindustri. Och allt för en besinningslös och meningslös jakt på fossilt koldioxid.
OT
Ängelholm har även något att erbjuda för folk med ”low budget”
https://sv.wikipedia.org/wiki/UFO-monumentet_i_%C3%84ngelholm
Ligger nära en ödslig strand som heter Sibirien vill jag minnas.
Etanol fungerar bra i en motor som är optimerad för etanol, det går att öka kompression och turbotryck på en sån motor vilket ger mer effekt än ren bensin.
En bensinmotor som är godkänd för etanolinblandning och har självjusterande tändning med knacksensor kan gå effektivare med låg etanolinblandning, men nånstans mellan 30 – 50 % inblandning brukar förbrukningen öka mer än vad man tjänar på det.
Mats #11,
Att GEMERA har en 3-cylindrig motor som bas har inte bara med det önskade ljudet att göra utan också för att Koenigsegg i grunden är kritisk till rena elbilar. Det blir för tunga batterier och kan inte byggas i stora mängder. Hur detta skall gå ihop med Nevs elbilar vet jag inte. Kanske siktar de istället på hybridbilar?
Rolf M #12,
Ängelholms fantastiska, kilometerlånga havsstrand är inte så väl känd bland turisterna. ”Sibirien” är bara en del av stranden. Du behöver verkligen inte trängas utan kan få din egen sandgrop att skaffa dig en solbränna i. 🙂 Det är en Riviera-liknande strand här hemma i Norden. Enligt vad jag sett i tidningarna så börjar Norrmännen hitta hit på somrarna. Pensionerade stockholmare är redan här och driver upp huspriserna!
I ”Sibirien” såg den s.k. ”pollenkungen” ett flygande tefat landa. Han byggde en liten modell i fågelskogen strax intill. Pollenkungen gjorde sig en förmögenhet på att sälja pollen som skulle vara så bra, så bra för hälsan. (Rena bluffen förstås) MEN det var han som grundade ishockeylaget Rögle och satsade sina pengar på ishall och laget.
Jag tror mer på Koenigsegg än på pollenkungen. 🙂
OT Guld-Bron närmar sig-klarade Biscaya syns här på väg in i Engelska kanalen :
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4950502/mmsi:414272000/vessel:ZHEN%20HUA%2033
Ingemar Nordin
Jag jobbar inte heller med Koenigsegg, men gjorde det i början av projektet. Då hade de ont om pengar, så jag fick betalt i form av aktier, som jag behållit. Kanske inte var så dumt ändå.
Lasse #15
Lite lustigt, på ungefär samma position ligger en annan Kines, Zhen Hua 32 också med destination Stockholm.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:5797364/zoom:10
Är den månne på väg till Värtan med kol?
Tillägg #17
Ser att fartyget är ombyggt från bulklastare till att transportera tung däckslast, förmodligen kranen som ska lyfta bron. Ombyggd av ett svenskt företag faktiskt, men sannolikt på ett kinesiskt varv.
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Zhen-Hua-32-9196814.html
Ingemar!
På 1960-talet deltog jag som gast på en 505 I lergökasegling, där priserna var lergökar olika storlekar.
Vi vann inte, men kryssen uppför Rönne å med vågor som välde in över aktern och över hålet i akterspegeln och till sist sänkte båten kan jag inte glömma.
Ingemar!
För sandstrand rekommenderar jag, mina barn och barnbarn Farhult. För den som inte gillar sandstranden finns möllan som en påminnelse av en tid då vindkraft var konkurrenskraftig för att mala spannmål till mjöl.
För de som hellre vill vara på klippor rekommenderar jag ”Röde hall”, 400 m nordväst om hamnen i Arild. Vid midsommar i fint väder ser man solen gå ned i havet och med de röda klipporna skapa ett ”trollskt” ljus.
Ot,men kan inte låta bli att nämmna det.Vår vördade miljöminister är på väg till Bryssel för att framhålla kärnkraftens betydelse för klimatet.
För inte så länge sedan så så hon att klimatet inte behöver kärnkraften. Verkligheten kommer i kapp till slut. Måste smaka surt för Miljöpartisterna..
Intressant att se hur det påverkar väljarna.
Naturvårdsverket verkar tycka att Corona är bra för att det minskar flygresandet och kan tydligen vara en ”ögonöppnare”.
De kan köpa in några bilar från Ängelholm så de kan ta sig snabbt mellan klimatmöten att du och andra jippon.
#17+18 Håkan Bergman
Nej Zhen Hua 32 är lastad med containerkranar avsedda för Stockholms nya Hamn Norvikshamnen i Nynäshamn.
Kjell Lindmark #23
Man kan ju undra varför Stockholms ledning bygger en ny hamn när de vill begränsa köttätandet för klimatets skull?
Koenigsegg har kört en SAAB i flera år med de individuellt styrda ventilerna för cylindrarna. Så spekulationer i att det inte skulle vara pålitligt är bara spekulationer.
Om jag inte har helt fel har de även en trecylindrig motor på 300 hkp som förbrukar 0,3 liter milen.
Hmm…Ja, det är väl inte så imponerande att bygga en ”miljövänlig” bil som kostar så mycket! Nej, den svåra konsten är att bygga en miljövänlig bil som vanligt folk har råd med och som kan massproduceras. För övrigt är inte dagens batterier ett dugg miljövänliga!