Äntligen kan alla som påstår att vi skeptiker måste vara betalda av någon få mer vatten på sin kvarn. Enligt David McKnight är det Exxon-Mobil (vem annars?) som år efter år pumpat in pengar till de så kallade klimatförnekarna. Så nu vet ni. Läs hela artikeln på The Age. Utan tvekan lär genmäle följa.
Det är tillräckligt med vatten på den kvarnen för att lösa alla framtida energikriser! 🙂 Inget nytt som sägs men vad hjälper det?
Fattar inte alarmisterna att skeptikerna vill ha bevis för AGW?
Tror dom verkligen att allt snack om tobaksindustrin, Exxon och “jorden är platt”-rörelser gör större intryck på opinionen än realistiska bevis för AGW?
På mig förstärker det bara intrycket att det är AGW-sidan som har något att dölja. En kejsare utan kläder kanske?
Om du slutfört tidigare trådämnen kanske du känner för att kommentera denna härvan som jag frågat dig om förut:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=806396
Du verkar ju upprörd över kopplingar mellan oljeindustri och “klimatskeptiker”… vad är då din kommentar om kopplingarna mellan “gröna bilister” och AGW.. har de några skäl att hävda “klimatfördelar” eller tittar de mest på hur plånboken putar ut ur jeansfickan ?
Den vetenskapliga grunden för AGW-hysterin håller på att rasa som ett korthus. Då är det förståeligt att alarmister hellre lägger fokus på konspirationsteorierna.
Så det är många lösa trådar för mig, dock är första intrycket att det verkar finnas en tät härva av kontakter mellan industri/pr/intresse organisationer inte olik den som diskuteras ovanför och bör därför redas ut och tas i beaktning när det gäller att värdera Gröna Bilisters verksamhet och motiv.
Gör det själva etanolen till ett dåligt alternativ? Ingen aning, kanske om etanoltekniken också fått 100 år på sig att utvecklas som bensinmotorn hade man kunnat veta. Men alternativ behövs och kanske är inte Gröna Bilister de som ska gå i bräschen om man får tro på Bengt Svärd!
Personligen var vi iallafall nu senast först lite inne på att skaffa en flexifuel eller etanol/gas som andra bil. Men bl.a av anledning när nyttan med etanolen ifrågasattes blev det slutligen en Opel Corsa med mycket låg bränsleförbrukning. Förhoppningsvis blir beslutet lättare att ta nästa gång det är dags för bilbyte. Vi vill iallafall vara en del av processen att komma ur oljeberoendet. Det bästa vi kunde göra eftersom det var bråttom att skaffa bil köpte vi inte den utan leasade en via nybil.se så att vi inte är låsta. Ny bil med låg förbrukning var en ganska god kompromiss!
En liten avstickare, det odlas en hel del korn på fälten runt oss vilket går rakt in i etanoltillverkning, fast då i form av öl och andra rusdrycker. Undrar hur den miljöpåverkan ser ut och om det behövs så stora mängder.! 🙂
På tal om korn, som jag påpekat tidigare är jag nykterist, och bidrar inte där heller alltså till “Big Ethanol”.
Tack för ett väl övervägt svar.
Största problemet med etanolfixeringen är ju att bättre alternativ hämmas och helt klart är ju att vissa personers plånböcker blir fetare med CO2-panik gödsling. Ditt bilval lär du knappast ångra även om jag sjäv får rysningar då jag kör bilar med färre än 6 cylindrar och i ditt fall kanske till och med så hemskt som 3 ?
P.S. det är föga troligt att L.Swärd får pengar från varken Exxon eller Phillip Morris!
Toprunner, frågan är om jag ändå inte får mer motorstyrka än vad jag hade innan, då rattades en liten Huyndai Atos! Den stackaren led i uppförsbackarna, nästan så att långtradarna bakom blinkande för omkörning. Men du skulle vara förvånad över hur mycket den rymmer!
Grattis till bilvalet. Men du behöver fortfarande hantera relevanta jämförelser och storleksordningar när du hanterar de frågor som tas upp …