Klimatförnekare – vilka är de?

Äntligen kan alla som påstår att vi skeptiker måste vara betalda av någon få mer vatten på sin kvarn. Enligt David McKnight är det Exxon-Mobil (vem annars?) som år efter år pumpat in pengar till de så kallade klimatförnekarna. Så nu vet ni. Läs hela artikeln på The Age. Utan tvekan lär genmäle följa.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Micke

    ”Äntligen kan alla som påstår att vi skeptiker måste vara betalda av någon få mer vatten på sin kvarn.”

    Det är tillräckligt med vatten på den kvarnen för att lösa alla framtida energikriser! 🙂 Inget nytt som sägs men vad hjälper det?

  2. L

    Undrar om han fått betalt för sin Google-sökning? Jag hittade betydligt mer på 0,25 sekunder…
    Fattar inte alarmisterna att skeptikerna vill ha bevis för AGW?
    Tror dom verkligen att allt snack om tobaksindustrin, Exxon och ”jorden är platt”-rörelser gör större intryck på opinionen än realistiska bevis för AGW?
    På mig förstärker det bara intrycket att det är AGW-sidan som har något att dölja. En kejsare utan kläder kanske?

  3. Toprunner

    Micke:
    Om du slutfört tidigare trådämnen kanske du känner för att kommentera denna härvan som jag frågat dig om förut:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=806396
    Du verkar ju upprörd över kopplingar mellan oljeindustri och ”klimatskeptiker”… vad är då din kommentar om kopplingarna mellan ”gröna bilister” och AGW.. har de några skäl att hävda ”klimatfördelar” eller tittar de mest på hur plånboken putar ut ur  jeansfickan ?

  4. Christopher E

    Inget nytt, som Micke säger. Fortfarande pekas det på patetiska småsummor jämfört med de enorma summor alarmistiska organisationer rör sig med. Oljebolagen säljer sin olja med eller utan kampanjpengar och tjänar mer än någonsin. De betalar också stora summor till ”gröna” grupper, vilket både artikeln och sådana som Micke väljer att ignorera.
    Den vetenskapliga grunden för AGW-hysterin håller på att rasa som ett korthus. Då är det förståeligt att alarmister hellre lägger fokus på konspirationsteorierna.

  5. Micke

    Toprunner, Jag är tyvärr för litet insatt i etanol tekniken/debatten för att kunna uttala mig vad som är rätt eller fel om själva industrin och dess framtid. Vilket ingen verkar kunna säga något direkt om eftersom det helt verkar saknas kunskap om utsläpp och miljöeffekter, kanske för att frågan är rätt så ny? Vet heller inget direkt om Gröna Bilister eller Mattias Goldmann. Artiklen verkar också komma från en debattsida så jag vet just nu inte heller om det är en partsinlaga från en motorjournalist med en egen agenda. Det skulle vara intressant med lite mer källmaterial från experthåll.
    Så det är många lösa trådar för mig, dock är första intrycket att det verkar finnas en tät härva av kontakter mellan industri/pr/intresse organisationer inte olik den som diskuteras ovanför och bör därför redas ut och tas i beaktning när det gäller att värdera Gröna Bilisters verksamhet och motiv.
    Gör det själva etanolen till ett dåligt alternativ? Ingen aning, kanske om etanoltekniken också fått 100 år på sig att utvecklas som bensinmotorn hade man kunnat veta. Men alternativ behövs och kanske är inte Gröna Bilister de som ska gå i bräschen om man får tro på Bengt Svärd!
    Personligen var vi iallafall nu senast först lite inne på att skaffa en flexifuel eller etanol/gas som andra bil. Men bl.a av anledning när nyttan med etanolen ifrågasattes blev det slutligen en Opel Corsa med mycket låg bränsleförbrukning. Förhoppningsvis blir beslutet lättare att ta nästa gång det är dags för bilbyte. Vi vill iallafall vara en del av processen att komma ur oljeberoendet. Det bästa vi kunde göra eftersom det var bråttom att skaffa bil köpte vi inte den utan leasade en via nybil.se så att vi inte är låsta. Ny bil med låg förbrukning var en ganska god kompromiss!
    En liten avstickare, det odlas en hel del korn på fälten runt oss vilket går rakt in i etanoltillverkning, fast då i form av öl och andra rusdrycker. Undrar hur den miljöpåverkan ser ut och om det behövs så stora mängder.! 🙂

  6. Micke

    Lasse Svärd, inte Bengt ska det vara…

  7. Christopher E

    Micke, att välja en bensinsnål bil istället för etanol tycker jag var ett klokt val.
    På tal om korn, som jag påpekat tidigare är jag nykterist, och bidrar inte där heller alltså till ”Big Ethanol”.

  8. Toprunner

    Micke:
    Tack för ett väl övervägt svar.
     Största problemet med etanolfixeringen är ju att bättre alternativ hämmas och helt klart är ju att vissa personers plånböcker blir fetare med CO2-panik gödsling. Ditt bilval lär du knappast ångra även om jag sjäv får rysningar då jag kör bilar med färre än 6 cylindrar och i ditt fall kanske till och med så hemskt som 3 ?
    P.S. det är föga troligt att L.Swärd får pengar från varken Exxon eller Phillip Morris!

  9. Micke

    Christopher E, vi är ganska nöjda med bilvalet, än. Jag är nog en måttlig bidragare till ”Big Ethanol” men det kanske ändå är bättre att köra upp det än dricka upp det? Bra lösning på problemet med rattfylleri iallafall.
    Toprunner, frågan är om jag ändå inte får mer motorstyrka än vad jag hade innan, då rattades en liten Huyndai Atos! Den stackaren led i uppförsbackarna, nästan så att långtradarna bakom blinkande för omkörning. Men du skulle vara förvånad över hur mycket den rymmer!

  10. Micke
    Grattis till bilvalet. Men du behöver fortfarande hantera relevanta jämförelser och storleksordningar när du hanterar de frågor som tas upp …