Kallbrand

Lite på samma tema som Expressens artikel, men skrivet av en äkta AGW-företrädare som inte räds säga att den kalla vintern i Europa beror på att världen blir varmare.
monbiot
Vi har alltså bara otur i oturen. Dessutom menar George Monbiot att ”nedvärmningen” inte kommer oväntat. Redan 1914 föreslog forskare att det kunde finnas ett samband mellan sommaris i Arktis och vintertemperaturerna på norra hemisfären. Vladimir Petoukhov från Potsdam Institute säger att den krympande sommarisen i Arktis kan tredubbla risken för extremkyla vintertid i Europa och norra Asien. Vi borde alltså veta bättre. Kyla genereras av värme. Någon annanstans. Frågan är bara hur man får Svensson att köpa det, samtidigt som han skottar bort en halvmeter snö från garageuppfarten.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Rolf

    Det spelar ingen roll vilket väder vi har / får, vilken riktning klimatet tar. Det har inte med saken att göra ! Fick precis ett email från regeringskansliet och man motiverar sitt ställningstagande och stödet till IPCC med att vi ska betala för konsekvenserna av våra (CO2) utsläpp. OBS ! Utan bevis eller kunskap, (vetenskaplig), om vad mer CO2 har för effekt. Kan det inte vara så att vi redan betalat för oljan till t.ex Saudi-Arabien och nu istället borde få ersättning för den CO2 vi hjälper till att släppa ut som ett litet stöd, för att förlänga den varma perioden innan nästa istid slår till ??
    Gå in på regeringen.se och ställ frågor till ministrarna, så kanske de finner att måste läsa på och inte kan släppa kontrollen av Sveriges politik till av FN styrda institutioner (IPCC) och därmed slippa eventuallt ansvar …
     

  2. Staffan D.

    Södra Argentina–Chile har det svalt.  Vid midsommar.  Och i Australien (New South Wales) snöade det i förrgår:  Bitter summer freeze bites eastern states as summer gives way to snow and cold. The Australian 21/12. 
    http://www.news.com.au/travel/news/bitter-summer-freeze-bites-eastern-states-as-summer-gives-way-to-snow-and-cold/story-e6frfq80-1225974173962

  3. Håkan R

    Nu verkar de plötsligt OK för Monbiot att blanda ihop väder med klimat.
    Undrar förresten vilket väder vi skulle ha utan AGW?

  4. Slabadang

    Men gud va bekvämt!
    Att få marknadsföra en ”vetenskap” som tillåts flytta målstolparna varteftersom.Man kan inte annat än totalt förakta dessa charlataner.
    Det vore lättare att fråga dem vilket väder som INTE beror på CAGW. Våra politiker hart blivit fjärrstyrda  från den intellektuella ohederlighetens IPCC och ger en en skrämmande bild av hur demokratin och förnuftet slagits ut till förmån för ansiktslösa korrumperade byråkrater och aktivister långt bort i tjottahejti.
    Makten och insynen är skickad rätt uti ett vakum som vare sig folkvalda eller medborgare kan vara till freds med.

  5. L.A.

    från nya reviderade 2010-upplagan av
    The Theory and Practice of Oligarchical Collectivism
    WAR IS PEACE,
    FREEDOM IS SLAVERY,
    IGNORANCE IS STRENGTH, and
    WARMING IS COOLING

  6. Tobias

    Kan någon förklara för mig: hur kan arktis is krympa (som de gjort de  senaste dagarna) när vi har den strängaste vinter på hundra år?
    http://www.ijis.iarc.uaf.edu/seaice/extent/AMSRE_Sea_Ice_Extent_L.png

  7. Lennart Paulson

    Lugn Tobias, namsdagsbarnet Thomas kommer nog strax med en förklaring och troligen också en hyllning till George Monbiots klarsynthet.

  8. Joakim

    Slabadang (4)
    Kan bara hålla med.

  9. Adolf Goreing

    Detta är ett symptom på att AGW-hypotesen är genompolitiserad. Den går inte att falsifiera (=pseudovetenskap). Vad krävs för att man ska överge den? Ytterligare 15 år av temperaturstagnation? Räcker nog knappast, förmodligen kollapsar den inte förrän det politiska läget är gynnsamt för det.

  10. Peter Stilbs

    Detta stora Potsdam institute är ett tillhåll för skrupellösa ”vetenskapare” som har hela sin försörjning från klimatbubblan, och spom understödjs av Angela Merkel.  ”Tvågradersmålet” Schellnhuber (också kopplad till Rockströms SEI) och Rahmsdorf är två andra kända skojare. Alla skolade i det gamla Östtyskland.

  11. tty

    Så då var SNV:s propagandakampanj om ”Räven simmar över sjön” helt uppåt väggarna då?
    Och alla vet ju hur varma vintrarna var under lilla istiden då havsisen gick ned söder om Island och nästan ned till Nordnorge och Färöarna.

  12. Lena Krantz

    Tobias #6
    Den krymper inte så här års men däremot är det inte som en tjock blaffa som växer och krymper med årstiderna som man felaktigt kan tro.
    Det du ser är vatten som är olika mycket täckt av is i vissa fall så lite som 15% av ytan men det ritas ändå ut som istäckt i de bilder du får se.
    Sedan rör sig alltihop dessutom för det är en rad olika strömmar som för den här isen runt i Arktis.
    Isen har därför troligtvis inte minskat utan bara tryckts ihop.
    😀

  13. Labbibia

    Tack Maggie!
    Oerhört fyndig rubrik!
    När man läser trams som sådana som Monbiot skriver, så kommer man osökt att tänka på en av våra mest folkkära svenska artisters vomeringsalster…..
    http://www.youtube.com/watch?v=QYymm1gMJJs

  14. Tobias #6
    Den isutbredning i Arktis som du hänvisar till beskriver hur stor yta som har minst 15% is. Det handlar alltså till en del om drivis. Om vind och strömmar packar ihop drivisen så kan alltså ytan med minst 15% is minska även om det är svinkallt.
    På motsvarande sätt kan den på kort tid öka om nyis bryts upp och driver isär.

  15. Patrik

    Bra rubrik, Maggie! 😀
    Det Mr Mong… Monbiot inte tänker på är att hela AGW-hotet bygger på positiv återkopplingar, varav en stor del sägs bestå i ett förändrat albedo, på grund  av minskade isar.
    Dessutom brukar man vilja understryka verklighetsförankringen i albedoåterkopplingen genom att påvisa att glaciala tider påskyndas av just detta.
    Så… Ett utökat snö- och istäcke på norra halvklotet kan omöjligen vara något annat än en negativ återkoppling.
    Eller vad säger Thomas P? 😉
    Kanske har vi här vår stora termostatfunktion?

  16. Anders Mohlin

    Från det ena till det andra: Vilken tur att miljöminister Andreas ”Varg-Larsen” Carlgren på  skattebetalarnas beskostnad varit i soliga Mexico för att hejda den skenande uppvärmningen. I annat fall hade vi i skandinavien kanske haft flera minusgrader mindre…..:-) 🙂

  17. Tage Andersson

    Monbiot’s förvirrade resonemang inkluderar att mindre is över polartrakterna medför att mer solljus reflekteras. Frånsett att mängden låga moln över Arktis, och därmed reflektionen är stor oavsett isutbredningen, har Arktisisen natt under november. Ett annat av Monbiot’s påpekande, att stora köldpoler gränsar till stora varmpoler på samma latituder, visar möjligen att Monbiot upptäckt Rossbyvågor.

  18. Robert t

    Det är väl klart att klimatet måste bli varmare när all kyla trillar ner och ligger i stora vita högar på marken! Då finns det ju mindre kyla uppe i luften. V.s.b.

  19. Micke

    Cherrypicking at its finest, så det är ett par kalla stråk över England och Skandinavien vintertid men i annars varmt varmt varmt i övriga världen och övriga året. Slutsats här hos istids alarmisterna är givetvis att vi ska förbereda oss för den allra strängaste kyla framöver…

  20. ThomasJ

    Peter S. #10: PIK’s & då främst Schellenhubers skrupellöshet framgår inte minst därigenom att deras största(?) sponsor är Muenchener Rueck Versicherungs AG (världens största återförsäkringsbolag). MR har, tillsammans med sina bransch-kollegor ’skruvat’ upp sina premier och detta har till stor/största del motiverats med 2-gradershotet, som i sin tur introducerades av Schellenhuber. Cirkeln m.a.o. sluten.
    Tror Swiss Re & Deutsche Bank ävenledes ingår i sponsorskaran.
    Money talks!  :mrgreen:
    F.ö. tycks det mig som Schellenhubers ’stjärna’ är i brant falnande fas t.o.m. i Tyskland. Frågan är ’bara’ när Merkel inser hans & PIK-kollegornas bedrägerier.
    Mvh/TJ

  21. sfish

    Ja, uppenbarligen är det OK att använda denna och förra vinter som (warning warning, nytt klimatord) klimatargument, i alla fall så länge man argumenterar för en uppvärmning. Det verkar inte finnas någon gräns på hur absurd klimatfrågan kan bli.

  22. Kent Forssgren

    Den nu pågående snötiden, startade med en smäll! Och vi kan förvänta oss ännu kallare nästa vinter…   
    En speciell fläck på solens yta fick vetenskapsmän världen över att inse att en ny solcykel nu inletts. Varje solcykel varar i genomsnitt 11,1 år och den nya perioden kallas ”Cykel 24” och började den 4 januari i år.
    Det var SOHO (The Solar and Heliospheric Observatory) som såg en väldigt liten och vid första anblicken obetydlig solfläck på solens norra hemisfär – och fläcken visade motsatt magnetisk polaritet jämfört med solfläckar från tidigare år.
    Nu väntar vetenskapsmännen med spänning på vad som ska hända under denna nya cykel. Antal solfläckar och solstormar väntas nå ett maximum år 2011 eller 2012.
    SOHO noterade också två sammanhängande ”EIT-vågor”, explosionsvågor från aktiva solområden. Så den nya solcykeln började med en smäll …

    http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1602
    Ni som vet. Har givetvis varit uppe förr, men kanske inte fel med lite repetition. Åtminstone mitt minne sviktar stundom.
    Stämmer detta med Henrik Svensmarks teorier om den kosmiska strålningen? Med tanke på begreppet kosmisk, kommer denna strålning endast från solen?
    Solaktiviteten uppvisar fler cykler. Är dessa multiplar av 11?
    Jag har för mig att jag sett en notis om att i en antik kinesisk kalender beskrev solcykler med avsevärt större tal än vad vi talar och skriver om i dag. I vilken fas av denna cykel skulle vi vara i dag. Kanske i så fall kan ge oss en ledtråd om nu vi nu har börjat resan mot en ny istid. Jag misstänker att de gamla kineserna tittade ut och studerade verkligheten, inte datamodeller.
    Stämmer detta så är det inte meteorologer som skall uttala sig om klimatets svängningar, det är arkeologer.

  23. Michelangelo

    Vi ser ju vad bördan blir när beslut fattas på grunder som vilar på till synes  heltokiga ”vetenskapsmäns” fria fantasier och hjärnspöken. Det kostar i välfärd och bekvämlighet och lamslår kortvarigt ekonomin. Se bara på transport och energisektorn. Totalt felplanerad i stora delar av Europa  p.g.a felaktiga beslut fattade av CAGW påverkade beslutsfattare.  Som om problemen inte var stora nog ändå.

  24. Rolf #1
    Du fick ett brev från regeringskansliet. Har du en dialog med nån där? Går det att mejla den addressen?  Varför fick du ett brev? Hade du tillskrivit dem?

  25. Det är ju lite intressant att det för några år sedan hette att ”vi kommer allt mer sällan se någon snö på vintrarna”, och ”vänj er vid gröna jular”, osv. Nu när julen blir vitare än på länge och vi har haft den kallaste december på förmodligen 100 år i hela Nordeuropa, ja då heter det plötsligt: ”det beror på global uppvärmning”. Är det varmt väder beror det på global uppvärmning. Är det kallt väder beror det på global uppvärmning. Om det regnar beror det på global uppvärmning. Om det snöar beror det på global uppvärmning. Om det stormar beror det på global uppvärmning. Är det torka beror det åp global uppvärmning. Om det är översvämningar beror det på global uppvärmning.
    Klimathotet handlar om religion. Inget annat.

  26. ThomasJ

    Skriv på upproret: (korspostat)
    http://www.elupproret.nu/
    Mvh/TJ

  27. Staffan D.

    @19:  Wunderground.com har världsdels-kartor över temperatur (”Select a region”).  Blått och lila är minus, gult och rött är över noll.  Ni kan lätt se att det är kyligt i stora delar av världen där det borde vara rätt varmt:  USA, Europa, Argentina-Chile, Australien…  (Sibirien är som vanligt Sibirien;  Erbogacen -47º kl 14 o.s.v.)

  28. Lars C

    Kent Forsgren #22
     
    Just det resonemanget har jag också varit inne på. Nasa hade en artikel för ett drygt år sedan som slutade med frågan om vi snart skulle lämna den varma perioden bakom oss och återvända till gångna tiders relativa kyla. Det handlade givetvis om solfläcksaktiviteten.
    Sammanhanget är ju känt sedan århundranden och solcykel 24 var ju rejält försenad och bör rimligen bli kort och mindre intensiv än de tidigare, nästa solcykel kanske uteblir helt, osv.
    Den effekt våra utsläpp, skogsskövlingar mm har finns ju naturligtvis överlagrade med marginell inverkan jämfört med den naturliga processen.
    Det som är skrämmande är att våra makthavare så fullständigt har köpt en teori som tydligen inte får rubbas. Det leder till felaktiga beslut som vi inte har råd med. Det är väl Ok att tro att det kan bli varmare om man samtidigt håller dörren öppen för motsatsen. Det är också OK att avveckla de fossila bränslena så fort det låter sig göras på ett försvarbart sätt. Och skulle det trots allt vara så att den globala medeltemperaturen skulle stiga en aning så är det väl oss totalt likgiltigt här uppe i den höga nord när köldrekorden står spön i backen. Vi måste väl ändå planera för vårt lokala klimat, inte efter en termometer i tjotahaiti.

  29. Svempa

    En av reträttvägarna har varit att bilda AGW:S vittnen (en motsvarighet till Jehovas Vittnen).
     
    Vad som än händer kommer man med en snabb hänvisning till profeterna och den heliga skrift hitta en lämplig vers som bevisar att CO2-effekten finns.
     
    Eller för att hänvisa till blandaren.
    Om det nu är så att Gud inte finns är det för att han ville ha det så.

  30. Björn

    Vi kan inte acceptera vilka motsägelser som helst! Denna hastiga vinterklimatförändring kan omöjligen förklaras med CO2 eller värmeemission från mänsklig aktivitet. Det är bedrägligt att inte söka andra förklaringar. Vad har klimatvetenskapen för berättigande om man konsensusförklarar den och därmed förhindrar andra hypoteser. Vi lever inte i en bubbla som är opåverkad av yttre fenomen, man kan i alla fall tro det om man läser allt strunt som försöker försvara och konservera AGW.
    Solen är inne i en extrem fas som liknar Daltons minimum vilket innebär mycket liten eller ingen iakttagbar magnetisk aktivitet utanför fotosfären. De tre sista dygnen har enligt NOAA, inneburit att solen har varit helt fläckfri, alltså inga iakttagbara magnetiska fältstormar. Det är självbedrägeri att inte anta ett samband mellan detta extrema solfläcksminimum och klimatförändringar här på vår planet. Det är i detta scenario som vi måste söka orsaken till nedkylningen av norra halvklotet.
     
     

  31. Michelangelo

    Nu är det snart Jul. Vi har snö över hela landet. Det förundrar mig att se att på Swedbanks inloggningssida inte finns någon julhälsning och önskan om en trevlig helg – däremot något som liknar en barnboksteckning av ett sommarlandskap med vindsnurror. Nyligen fick jag ett brev som uppmanade mig att ansöka om ett kontokort med en isbjörn på framsidan och där WWF skulle sponsras. Har man helt tappat kontakten med verkligheten och sina kunder ?

  32. Lena Krantz

    Nu har jag hunnit skumma igenom artikeln och jag tror att han har rätt i väldigt mycket. Han skriver dessutom inte att albedoeffekten skulle vara nu när det inte finns någon sol, ni som läser det får läsa igen. Däremot skriver han att eftersom det finns mindre is så är det ett större utbyte mellan hav och luft än vad det annars skulle vara och detta skulle göra att luften blir förhållande vis varmare.
    Just nu är det inte så varmt på Grönland längre i ock för sig, det är i alla fall inte varmgrader på västra delen av ön längre.
    Hans generalmiss är att han förutsätter att den mindre isen beror på AGW men det är ju den vanliga generalmissen som vi väl har vant oss vid numera.
    Istället verkar förhållandena följa en helt normal cykel mellan varmare och kallare perioder.

  33. Anders L.

    Björn #30,
    ”Det är bedrägligt att inte söka andra förklaringar.”
    Ja, naturligtvis kan ingenting av det som händer på jorden bero på någonting som händer på jorden. Vi får ju inte vara naiva. Ingenting som mänskligheten gör kan ju påverka mänskligheten. Bättre att skåda i skyn efter konstiga fenomen. Inga solfläckar på den synliga delen av solen? Inte undra på att det är kallt i Skövde.

  34. S. Andersson

    Kära vänner! Det här är väl jättebra. Nästa gång vi har en varm, snöfattig vinter så kan ju ingen AGW-pastor med självaktning ställa sig upp och tjoa ”Glåbål Wårrming”. Eller kan de det?
     
    Apropå Swiss Re och Münchener Rück: Det finns inget som får snålvattnet att rinna mer än ett fenomen som man kan skrämma kunder med. Då kan man nämligen höja premierna kraftigt och kunderna kommer sannolikt att acceptera. Allra saftigast blir det ju om man samtidigt misstänker att det bara är båg (eller åtminstone händer långt in i framtiden), då kan man höja premierna utan att vara rädd för att man måste betala. Bonusarna kommer att hagla över direktörerna och de lokala Porscheförsäljarna gnuggar händerna.
    Jag såg för ett tag sedan på en alarmistsida att de använde just återförsäkringsbolagen som ”bevis” för att t o m storkapitalet nu tror på AGW. Så blåögda är de.

  35. Adolf Goreing

    #19 Skandinavien…några kalla stråk i UK?!!!!!!!! What planet are you on? Hela norra hemisfären är nedkyld, my dear Micke. Det beror på ett naturligt fenomen som kändes av redan 2009, nämligen att havens faser skiftar. Dvs. kallt vatten går upp till ytan. Det har alltså inget med tillfälliga kalla vindar från nordpolen (SMHI) eller golfströmmens avstannande att göra. Vi är inne i en kall trend just nu. Det finns en enkel populärvetenskaplig artikel som behandlar ämnet här:
     http://www.redorbit.com/news/science/1807787/experts_divided_on_implications_of_brutal_cold_spell/
    Till tröst kan jag väl säga att din omhuldade AGW-hypotes inte är hotad av detta (ännu så länge). Det kräver lite mer tid för att slutligen vetenskapligt falsifiera den även om det politiskt blir mycket svårare eftersom incitamenten för att hålla den vid liv är många och stora (läs: skatteintäkter och möjlighet att stoppa Indien och Kinas mördande konkurrens)

  36. Slabadang

    Anders L!
    AGWfundamentalist nr2 här på TCS.Du vet det är inte alla som blivit av med hjärnfettet genom vegankost och kastar sig i armarna på en teori som säger att en nyttig gas mätt i miljontedelar av atmosfären skulle leda till planetens undergång.Att ni är förbannade på att folk inte är så lättlurade som ni själva är förstår jag blir konfronterande.
    Det är ju så enkelt att den ene måste få rätt och den andre fel i detta fall.Tyvärr Anders så har du satsat på fel häst och vetenskapen går åt motsatt håll för tilltron till CAGWalarmismen.Skeptikerna får rätt och jag vet inte hur du och andra AGWtroende skall orientera er efter denna insikt men det måste ställa en hel del rent exeistentiella frågetecken för var och en utav er. Varför fattade inte jag när de fattade?? Typ!!! 🙂 Men du kan ju gå ut och bygga en snögubbe av den globala uppvärmningen istället.Den står nog längre än CAGW alarmismen!

  37. Michelangelo

    ”35” Förstår inte kopplingen till möjligheten att stoppa Kinas mörgdande konkurrens med CAGW hypotesen. De facto är det Kina som vinner.
    Europa har lagt in backväxeln.
    http://www.rationaloptimist.com/blog/delingpole-huhne
    ”Two hundred years ago, Britain discovered how to make energy cheaper and cheaper, which caused a rush to mechanisation, which raised living standards all around the world by making it easier to fulfil people’s needs and wants through the amplification of work by cheap and reliable energy turning ingenious machinery. We call it the industrial revolution.
    Today Britain officially announced that it would single-handedly reverse this revolution by deliberately trying to make energy more expensive. It intends to do this by adopting sources of power that are irregular, unreliable, capital-intensive, unsightly, bird-killing, bat-killing, steel-rich, concrete-hungry, neodymium-demanding, dependent on Chinese imports and thirteenth century in concept. It intends to ask the poorest in society to pay hefty subsidies through their electricity bills to the richest. And it intends to do all this unilaterally so that we export jobs to other countries. It is mad. ”
     

  38. Det är något konstigt med de troendes plötsliga iver att avfärda det kyliga vädret. Väder är ju inte klimat, och därför borde de inte oroas av det kalla vädret. Men det gör de tydligen.
     
    Kan det bero på att de flesta av dem gärna hänvisar till varmt väder för att visa att AGW är sann? Kan det bero på att de varit dumma nog att förutsäga snöfria vintrar, trots att de borde vetat bättre?
     
    Och varför säger de nu inte bara att enstaka vintrar är ointressanta, det är trenden som är intressant? Nej, istället börjar man nu istället rusa ut på ännu tunnare is. Nu börjar man antyda att kylan beror på att golfströmmen skadats, ungefär som i storfilmen ”The Day After Tomorrow” som gick i TV i helgen. Nej, man säger det inte rent ut, men man antyder det subtilt, ungefär som man gör subtila kopplingar mellan AGW och tarmparasiter i Östersund.
     
    Hur ska man ta sig ur de allt mer vansinniga påståendena? Varför håller inte de troende huvudet kallt, säger ”vänta och se” och håller fast vid sin hypotes. Nej, istället verkar det som om de drabbats av den gnagande insikten att man nog inte kan veta särskilt mycket alls om framtidens klimat. Det kanske är därför de verkar bli mer och mer desperata?

  39. Lennart Paulson

    Oj Slabadang
    Nu drog du nog nummer 1:s vrede på dig 🙂

  40. Slabadang

    Lennart! 🙂

  41. Slabadang

    Mikael!
    Du vet … jag ser tydliga samband till de religiöst bokstavstroende.De använder samma typ av lapptäckes argumentation och bevisföring för guds vilja och godhet som finns överallt och förklarar allt.
    Likadant med CAGWreligionen de kan liksom inte längre släppa en enskild händelse ifrån sig utan att koppla den till religionen.
    Acne och magparasiter i Östersund…precis allt förklaras med CAGWreligionen. Krig konflikter mord ödledöd ja precis vad som helst passar in. Snörika och kalla vintrar passar in…. helt snöbefriade
     no problems!… växande isar i Antarktis jajamen minskade isar i Arkis ….när allt stämmer med religionen så kan ju ingenting tala emot den. Smart va!!!

  42. bert

    ajaj Jonny
    http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3045145.ece

  43. Rosenhane

    Någon:
     
    Hur lång tid tar det att bygga ett kärnkraftverk från spadtag 1 till tryck på startknappen?

  44. Lars C

    Anders L #33
    Sambandet mellan solfläckar och klimat har varit känt i 400 år.
    Både Maudner och Dalton minimum korrelerade med få solfläckar.
    Googla!
     
    Detta motbevisar naturligtvis inte AGW, det bara överbyglar den effekten. När det minimum som av allt att döma börjat nu tar slut så finns AGW kvar om du har tur, vilken betydelse det kan ha då.

  45. Björn

     Anders L [33]; Den idéfattiges ironi! Att våra värmekällor emitterar värme och att vår drift av olika förbränningsanläggningar emitterar CO2 är det ingen som nekar till, men däremot att dessa emissioner skulle vara orsak till att det är kallt på norra halvklotet, är nästan att tro på troll. Det handlar om helt andra dynamiska fenomen som klimatforskarna hittills har förbisett.
     
     
     

  46. Staffan D.

    California Mountains Face Crushing Snowfall. 2-5 fot (0.6-1.5 m) på många håll, ytterligare 1-3 fot (3-10 dm) kunde väntas måndagen.  Mammoth Mountain Ski Resort hade 107″ (2,7 m) i söndags.  Årliga uppmätta rekordet är 139″.  Det innebär att bl.a. I-80 — stora vägen Reno–San Francisco — troligen måste stängas.
    http://www.accuweather.com/blogs/news/story/43221/california-mountains-face-crus.asp

  47. Svempa { 12.21.10 at 10:34 @  Om  du  inte  redan  visste  det  så  är  detta  nonsens Politiska FN:s  IPCC  prat  om  det  helt  normalt  varierade  klimatet  utan  mänsklig  påverkan  en  religion  från  FN    där  man  skall  manipulera   folk  utan  information  till  deras   slavar.  Men  nu  blev  dessa planer under total  moteld  därför  att  mänskligheten  uppfann  internet  som  nu  för  varje  sekund  krossar  dom #L#
    http://green-agenda.com/gaia.html
    http://green-agenda.com/deepecology.html
    http://green-agenda.com/spiritualunitednations.html
    http://green-agenda.com/unitedfaith.html

  48. Agenda 21 & the Club of Rome.
    http://www.youtube.com/watch?v=fWW2CE0l7k8&feature=player_embedded

  49. Adolf Goreing

    #37 man kan inte ”övertyga” Kina och Indien om man inte åtminstone till ytan är övertygad om CAGW. Dvs. självspäkning. Det är ändå bra träning inför den fattigdom som väntar de utkonkurrerade länderna.

  50. Slabadang

    Utöver snö och kylrekord här i Norr som ett bevis på global uppvärmning så är det ju tur för både Monbiot DN och Expressens ledare astt inte folk bor i Antarktis där vi undder året har haft två rekord sedan mätningarna startade det senaste satt i November. Rekordet i Antarktis isutbredning är inte ens nämnt i NOAA/NDICs December rapport.
    Fan va ja e trött på dessa ohederliga skitstövlar och deras hemkokta djävla propaganda!! Kan vi inte be Tommy Hammarstöm och SVTs vetenskräpsredaktion att gemensamt skriva en sammanfattande atikel som bekräftar att även om hela djävla planeten blir en isboll så är även det en bekräftelse på ”Global Warming”.Sen behöver de likosm inte rycka ut för att lappa och laga CAGWteorin längre.Come what may… its always caused by CO2!!
    ftp://sidads.colorado.edu/DATASETS/NOAA/G02135/Nov/S_11_trnd.png

  51. Bengt Abelsson

    #43
    1942-43 på 370 dagars byggtid färdigställdes linbanan Kristineberg – Boliden tvärs genom skogen, 96 km och 514 stolpar/torn.
    Kkv idag, från byggstart, exklusive tillståndsprövning: gissar 3 år, kanske optimistiskt

  52. Staffan D.

    ”Epic” snowstorm forecast for mountains: En storm av ’episka proportioner’ kan ge 8 ft (2½ m) snö över delar av Colorados högland, och åtminstone 3 ft (1 m) över de flesta områden i södra och centrala bergen, varnade National Weather Service på måndagen.  Som bäst kan snö och vind stänga några bergspass och göra trafiken svår eller ”kanske omöjlig ibland”, varnar väderservicen.  (Denver Post, 20/12 kl 22).
    http://www.denverpost.com/news/ci_16904442

  53. Gunbo

    Lena #32,
    Bra kommentar! Jag håller med dig.
    ”Han skriver dessutom inte att albedoeffekten skulle vara nu när det inte finns någon sol,…”
    Jag reagerade också på att någon missförstod vad Monbiot skrev.
    Sista stycket i hans artikel beskriver på ett utmärkt sätt våra svårigheter att se utanför vår egen lilla bit av världen (något jag påpekat i många andra trådar):
    ”Sod all that, my correspondents insist: just look out of the window. No explanation of the numbers, no description of the North Atlantic oscillation or the Arctic dipole, no reminder of current temperatures in other parts of the world, can compete with the observation that there’s a foot of snow outside. We are simple, earthy creatures, governed by our senses. What we see and taste and feel overrides analysis. The cold has reason in a deathly grip.”

  54. Måns B

    I grund och botten så tror jag att Monbiots förklaring ligger väldigt nära om inte sanningen så åtminstone vad det vetenskapliga kunskapsläget visar. Precis samma resonemang började redan förra vintern, men inte med samma underlag som man har nu.
    Dvs att förskjutningen i NAO västerut (som en effekt av tryckskillnaden mellan Island och Azoerna) beror på en mindre ismängde i Arktis. Detta verkar inte så kontroversiellt tycker jag och jag minns att Anders L tog upp det redan i början av 2010. Att ’klimatblockeringen’ består i två år tillhör tydligen ovanligheterna dock. Jag har även sett en annan alternativ förklaring (än isutbredningen) och det skulle vara att ENSO (El Nino) också förskjutits västerut och har sitt maximum i centrala Stilla havet i stället för i östra delarna där den legat de senaste 20 åren) men denna verkar inte ha  lika stort stöd som isutbredningen just nu. 
    Om det är AGW eller en naturlig cykel (på ca 20 år) det återstår väl att utröna.
    Ni får i vilket fall som helst ha en god och vit jul, här i Skåne är det första gången på många år som vi kan njuta av ett så härligt vinterlandskap när tomten kommer vilket i alla fall jag tänker njuta fullständigt av (då jag slipper åka vare sig tåg eller buss, utan endast skidor och pulka). 🙂 🙂

  55. Lena Krantz

    Adolf Goreing #35
    Tack för länken, det var en mycket intressant artikel. Hmm, hälften av uppvärmningen sedan 1980 skulle alltså komma från naturliga svängningar i haven bara.
    Det tror jag faktiskt är helt sant (och kanske mer än hälften).
    1900-1980 = 0,4 graders ökning av den globala temperaturen.
    (om GISS gissar rätt…he he)
    1980-2000 = 0,3 grader varav hälften från förändringar i haven.
    Sot, metan, marknära ozon och freoner utgör tillsammans åttio procent av den uppvärmning som utsläppen av koldioxid gör.
    Okeeey. Nu är det inte mycket kvar av CO2 hotet.
    😀

  56. Thomas

    Måns, som påpekas på RealClimate skickades Petoukhov och Semenovs artikel där de beskrev hur ett smältande Arktis kan ge kallare vintrar i Europa in i november 2009 så den var en förutsägelse som visat sig slå in två år. Minst lika bra som Piers Corbyn alltså 🙂 (Och dessutom med redovisande av metoden för hur de gjorde prognosen)

  57. Kent Forssgren

    Michelangelo # 37.
    Träffande beskrivning. Ett tillägg dock. Detta sker inte endast i Storbritanien. De fattiga i Sverige, resten av EU och USA drabbas av alla av detta vansinne. Ja, detta är Mad.

  58. Gunbo

    Måns B #54,
    Bra kommentar! ”Om det är AGW eller en naturlig cykel (på ca 20 år) det återstår väl att utröna.”
    Exakt!

  59. Håkan Bergman

    Rosenhanne #43
    Åtskilliga år, Forsmarks historia här, 4 år för första reaktorn:
    http://www.vattenfall.se/sv/file/Forsmarks_historia_2010_11336913.pdf
    Svårast verkar vara att få tummen ur rektum.
     
    T.v. kan vi glädjas åt att dom börjar fyra på I Oskarshamn i kväll, allmän tumhållning anbefalles:
    http://www.okg.se/templates/Production____752.aspx

  60. Håkan Bergman

    Läser som en kratta, 9 år tog det!

  61. Pär Green

    Finns ju flera exempel på stollaprov!
    Den 1 april får du betala mer för hårddiskar och usb-minnen, då kassettersättningen som tidigare gällt cd- och dvd-skivor även läggs på dessa lagringsmedia.
    Privatkopieringsersättningen, den så kallade kassettersättningen, är en slags Stimpeng som du betalar när du köper lagringsmedia. Tidigare har påslaget funnits på cd- och dvd-skivor, mp3-spelare och dvd-spelare med inbyggd hårddisk.
    Enligt ett förslag från Copyswede, som står bakom utbetalningen av kassettersättningen, ska från och med den 1 april även usb-minnen och externa hårddiskar att innefattas av privatkopieringsersättningen. Ersättningen blir följande:
    Upp till 80 GB – 1 kr/GB
    81-250 GB – 120 kr
    Över 250 GB – 160 kr
    – Jag förstår inte varför det enbart ska vara på externa hårddiskar. En dator och en intern hårddisk går ju att använda på samma sätt. Huvudanvändandet av det vi säljer idag är för back up eller för lagring av personliga bilder, inte för musik. Dessutom om jag utgår från mig själv så använder jag Spotify till 99 procent när jag lyssnar på musik. Men jag tror inte att det sista ordet är sagt ännu, säger Magnus Erlandsson, Sverigechef på lagringstillverkaren Iomega

  62. Slabadang

    Lena Krantz!
    Sen kan du dra ifrån den ökade solinstrålningen (S Salomon) med ytterligare 0,3C minskat molntäcke som stämmer mycket väl överens med den låga kosmiska strålningen under samma period 85-98 är en mycket konkret och enkel förklaring.
    Så vad blir kvar Lena? Räcker det till en fingertutt i utrymme för CO2?

  63. Lena Krantz

    Slabadang
    Nää, inte blir det mycket kvar inte.
    Men jag förstår varför det var (och är) så himla bråttom. Ger mig sjutton på att pådrivarna inom politiken har varit mycket väl medvetena om de naturliga fluktationerna och även att människans påverkan (även om den är blygsam) gäller så mycket annat än CO2.

  64. Slabadang

    Lena Krantz!
    De var mycket väl medvetna om att de hade ett begränsat tidsfönster att jobba i. Därför så såldes bilden av att det var så ”bråttom” in.När det sedan visar sig att kliamtförhandlingarna inte ett skit handlade om klimatet utan att väst försökte med pengar muta de fattigare länderna att sätta tryck på kina och Indien så blir det tydligt att detta handlar om västs desperata försök att kontrollera de växande BRICländernas snara dominans.kina lånade i Fredags ut pengar till EU för att klara skuldkrisen.The tables are turned och det blir lite egendomligt när världens mest skuldsatta länder föröker muta mindre skuldsatta med framtiden för sig till att skriva på avtal om kontroll av deras tillväxt. FNs ledning och dominans av Väst är stendöd Lena. Ingen MSM ledare vågar inse fakta maktbalansen och initiativen styrs inte längre av Väst och den självpåtagna högre moraliska positionen luktar äggmök! 🙂

  65. Måns (& Thomas)
    Ni beskriver båda att verkligheten faktist är (och därför kan vara) så som den är (och har varit): Om väderfenomen ändrar sig, då syns det i ändrat väder.
    Så långt, så gott. Men att knyta väder och förändrat väder till atropogent vållade klimatförändringar styrda av CO2, det låter sig inte göras på detta vis. Det är fortfarande spekulationer nästan helt i blindo …

  66. Måns B

    Jonas N
    Den kopplingen gjorde jag inte heller, utan endast gav Monbiot rätt i det han skriver, han säger bara att DET KAN finnas en kopplning till uppvärmningen. Men Monbiot nämner inte med ett ord CO2 i artikeln, han nämner inte ens AGW (även om han kanske menar det underförstått).  Jag tycker alltså att det är en utmärkt artikel som sammanfattar det vetenskapliga läget i just denna frågan(Monbiot har säkert gjort en grundligare undersökning av det än jag).

  67. Slabadang

    Måns B!
    ”Det vetenskapliga läget”?  🙂 Du vet det där är inget fungerande argument numer.I alla fall inte på denna sida eftersom det helt tappat sin glans och auktoritet när det används av AGWkyrkans troende i sin betydelse och hemsnickrade tolkning. Corbyns framgångrika resultat går inte att hoppa över utan får nog läggas absolut främst till att beskriva orsakerna till den kyla vi nu ser.
    Jag väntar med spänning på två artiklar den ena ifrån CERN och ”cloudprojektet” samt en annan som anknyter och bekräftar Corbyns metoder som handlar om jetströmmarnas stora betydelse för världstemperaturerna som direkt påverkas av solens aktiviteter och magnetism.Jag tror att solen är på väg att återfå sin berättigade plats i betydelsen för de naturliga klimatförändringarna och att co2 teorin ter sig allt mer patetisk  och märklig.IPCC kommer gå i graven med en ytterst besk eftersmak för alla inblandade parter som det mest politiserade missfoster någonsin skapat. 

  68. b-o

    Jag önskar att den globala uppvärmningen vore global :/

  69. Måns … det står ’Global Warming’ i rubriken och vad han vill ha sagt med det är svårt att undgå. Längre ned skriver han:
    The denial of man-made climate change mutated first into a denial of science in general and then into a denial of basic arithmetic
    Dvs, jag skulle nog inte hålla med dig det du säger till hans försvar nu …
    Poängen är just att Monbiot är rabiat CAGW-anklagare, dock utan egen förmåga att belägga sådant eller ens förstå det som somliga förser honom med som belägg. Han är helt enkelt en ’alarmist’  och inte mycket mer i frågan …
    Jag skulle inte bränna allt för mycket intellektuellt krut på Monbiot eller vad han skriver. Han är relevant på samma sätt som Gore är det …

  70. Måns B

    Slabadang
    Jag ska med glädje läsa Cloudprojektets rapporter när de kommer, jag tycker att all forskning som bidrar till att öka förståelsen är lika spännande. 

  71. Måns B

    Jonas N
    Precis det står Global Warming i titeln, men inte med något A-prefix. Är du tillbaka till att förneka att det blir varmare igen som ett argument för att hela AGW-resonemanget faller..eller?
    Jag var nästan säker på att du skulle plocka upp just denna mening:
    The denial of man-made climate change mutated first into a denial of science in general and then into a denial of basic arithmetic
    Den var också skälet till att jag nämnde att han underförstått kanske avsåg AGW, men det är faktiskt inte det artikeln handlar om utan en möjlig koppling mellan en kall vinter här och en allmän uppvärmning av klotet och den tycker jag är intressant och fullt möjlig även om uppvärmningen nu skulle vara helt naturlig. 
    Skulle det nu vara så att fenomenet faktiskt stämmer så är det ju något som lär återkomma i framtiden, dvs kallare vintrar i Sverige och då vore det kanske lämpligt att förbereda sig på det och inte stoppa huvet i snön så att  Sverige stannar bara för att vi får vinter.
    Jag hade nyligen kontakt med en tjänsteman på SJ som muttrar över det nedskurna underhållet eftersom man de senaste decenierna hållit tågtrafiken igång genom att dirigera tåg regelbundet till Skåne där de får tina upp. Det lär ju inte funka i framtiden heller om här också ska vara minusgrader 3 månader om året.

  72. Peter Stilbs

    Thomas #56 – för något som redan hänt behöver man ingen prognos eller modell. Frågan är väl om dessa ryssars modellelement var korrekta. Det kan man väl kolla nu.
    Vem som helst kan annars singla slant för nästa vinter och komma upp med ”rätt utfall” – men det är knappast något märkvärdigt i det.
    Det som är så illa är att man ”flyttar målstolparna” hela tiden. När inte ”global warming” verkar funka, så tar man till ”climate change” – eller nu också ”climate disruption”.
    Vår stora auktoritet Naturvårdsverket har ju redan för 8 år sedan sagt åt oss att vi inte ska vänta oss mer snö och kyla  – Pär Holmgren har instämt – vad ska vi enkla medborgare då tro på ?

  73. Fortsättning ..
    Jag vill nog mena att även resten av Monbiots artikel inte är speciellt ’vetenskapliga’ utan mer av just det armviftande man så ofta får höra från det håller.
    Sea ice: Som redan påpekats ’definieras’ istäckt som allt med ’mer än 15% täckning’. När isen varit mer packad (mindre total täckning,  2009/10) behöver där inte funnits mindre istäckt yta. Albedoargumentet faller därigenom. Dessutom var det ju 2007 som det var så ’alarmerande’ ont om arktisk is.
    Även hans idé om att solen ’hettar upp’ ishavet, vilket sedan ’blöder värme’ till atmosfären vid mindre istäcke som ju annars skulle få solens ’hetta att studsar tillbaka’ är ju mest alarmist-lingo ..

  74. Jan-Erik S.

    Tänk då så varmt det blir när istiden kommer.
    Detta med anledning av att uppvärmningen skapar kyla 🙂

  75. Lena Krantz

    Slabadang #64
    Jo, det där tidsfönstret känns ganska tydligt och nu när det är ”försent” börjar man dra tillbaka det ena och det andra och dra in annat istället…..jo jo

  76. Måns B

    Jonas N
    Vi har tydligen inte läst samma artiklar om den arktiska utbredning, isens nybildning och avsmältning de senaste åren.
    Hur resonemanget om uppvärmning av havet och abledoeffekten fallerar får du nog gå inte närmare på än bara med allmänt handviftningsavfärdande om du ska få med mig på logiken.

  77. tty

    Lena #32 Gunbo #53
    Monbiots artikel skulle nog ha varit mera övertygande om han inte hade skrivit följande (också i Guardian) 2005:
    ”It is now mid-February, and already I have sown eleven species of vegetable. I know, though the seed packets tell me otherwise, that they will flourish. Everything in this country – daffodils, primroses, almond trees, bumblebees, nesting birds – is a month ahead of schedule. And it feels wonderful. Winter is no longer the great grey longing of my childhood. The freezes this country suffered in 1982 and 1963 are – unless the Gulf Stream stops – unlikely to recur. Our summers will be long and warm. Across most of the upper northern hemisphere, climate change, so far, has been kind to us.”
    2005  AGW = milda vintrar
    2010  AGW = kalla vintrar

  78. Patrik

    bert #42>> ”Tillsammans med vattenkraft och biobaserade kraftverk kan vindkraft ge en världsunik elförsörjning för Sverige, utan koldioxidutsläpp eller långlivat kärnavfall.”

    Tja, tillsammans med vattenkraft och biobaserade kraftverk kan min magiska kristallkula ge en världsunik elförsörjning också. 🙂

  79. Patrik

    Men Thomas>> Vad händer med albedot när det vita breder ut sig mer än normalt? 🙂
    T ex som i Australien, just nu, trots att det där är ”sommar”?
    Se:
    http://wattsupwiththat.com/2010/12/20/australias-white-summer-monbiots-red-fury/

  80. Slabang 67
    Vad vet du hittills om hur det går med Cloud-projektet? Berätta.

  81. Pär Green

    Patrik # 78
    Sluta drömma och gör en koll på vindstat.nu
    Se gärna uppgifterna för Gotland!
    Vindkraft=Märklin

  82. Måns, nu låter du som Thomas och kommer med ren nonsensargumentation (”Är du tillbaka till att förneka att det blir varmare igen som ett argument för att hela AGW-resonemanget faller”)
    Avstå gärna från det, så slipper jag få samma bild av dig som jag fått av honom.
    Vilka kopplingar Monbiot ville göra/insinuera är helt uppenbart. Även om hans försök att få det till att ’förnekarna nu tom förnekar medelvärdesbildning’ är lägre nivå ändå (för det var väl vad han menade med ’basic arithmetic’ )
    Som sagt Måns, MånsBiot, pratar om Global Warming, sedan om att det finns dom som ’förnekar’ att det är människan som vållat det, och nu tom att de förnekar matematik. Men du menar att det är inte vad han pratar om … !?

  83. Gunbo

    Peter Stilbs #72,
    ”Det som är så illa är att man ”flyttar målstolparna” hela tiden.”
    Målstolparna har väl funnits där ganska länge. År 2100 har den globala medeltemperaturen beräknats stiga med ca 2-3 C (finns olika bud). Problemet är väl närmast att allmänheten inte förstått vad GW innebär, att det inte är en en jämnt fördelad uppvärmning i jämn takt över hela klotet. ”Climate change” eller ”Climate disruption” beskriver bättre det som händer när den globala medeltemperaturen stiger.

  84. BoE

    Thomas # 56
    Åsså har vi det senaste snöfallet i Austraien? -Mitt i sommaren!
    Hm… 

  85. Patrik

    Pär>> ?? 😀 Vad är det jag drömmer om? 🙂

  86. Patrik

    Så – Thomas, Anders L, Monbiot, Gunbo, Måns… Det ni säger är alltså att vi kommer att ha sådana här vintrar mer ofta framöver??
    Kan ni stå fast vid det löftet i så fall?
    Eller gäller det bara i år?
    Eller vart tredje år?
    Och ni har alltså vetat detta hela tiden? Det är bara vi stackars idioter som trodde att det skulle bli lite varmare även här i Norden som inte har förstått att vi borde ha bunkrat grus och snöskyfflar? Är det så?
    Eller vad är det ni säger egentligen? Kommer det att bli varmare eller kallare på norra halvklotet under vintrarna?

  87. Patrik

    Gunbo #83>> Men vad bra, kan inte du beskriva vad som händer när medeltemperaturen stiger då?
    Vad kommer vi att få för somrar framöver här i Norden?
    Kommer de att bli varmare, kallare, blötare, torrare..?
    Du verkar ju ha koll, så spill bönorna nu…

  88. Gunnar Strandell

    Slabadang #64
    Jag läser just Roger Pielke Jr: ”The Climate Fix”.
    Han påpekar det olyckliga i att klimatkonventionen definierar klimatförändring som den förändring antropogena växthusgaser ger, medan IPCC har ett bredare perspektiv. 
    Det är klimatkonventionen som styr hur resurser ska överföras från gynnade till drabbade länder. Och de drabbade länderna behöver visa att skadorna kommer av växthusgaser för att få några pengar. 
    Det finns alltså starka ekonomiska och moraliska argument för att ägna sig åt pseudovetenskap. Globalt och lokalt.
    Pielke gör också att bra jobb för att sätta stopp för argumenten om att antalet orkaner eller konsekvenserna av dem ökat på grund av växthusgaser. Som t.ex. hävdats från Potsdam.

  89. Gunbo …
    Kanske förstår du inte vad som menas med att ’målstolparna flyttas’, men jag kan försäkra dig om att många förstår precis vad som avses, och jag kan intyga dig om att klimathotare och -alarmister gör det hela tiden.
    Märkligt faktiskt ifall du öht inte fattar vad som diskuteras här, för du deltar ju trots allt ibland. Och märkligt också  vad du anför i stället. Men inte det minsta märkligt att du verkar ha anammat begreppet ’Climate Disruption’ … men det är alltså återigen en ’flyttad målstolpe’ …

  90. Håkan Bergman

    Gunbo #83
    Glöm det där med målstolparna, nu ser det mera ut som att ni tagit ut målvakten i ett desperat försök att kvittera, se upp så att inte ”pucken gliiiider in i mål”!

  91. Måns B

    Jonas N
    Månsbiot 8) den hade jag inte kommit på själv men funderar nästan på att ändra mitt inloggningsnamn här. Jag gillar Monbiot och gjorde det långt innan han snöade in på klimatspåret, vilket förmodligen är andledningen till att jag fortfarande gör det.
    Förövrigt får du ha precis vilken uppfattning du vill om mig.  Uppenbarligen kom jag åt motvallsknappen, ofrivilligt, i den här tråden för det enda jag efterstävade var att diskutera sakämnet Monbiot tar upp, inte vad han insinuerar. 
    Dessutom så kan du emellanåt lägga rätt mycket krut på att argumentera emot att det faktiskt blir varmare så jag tycker inte att den kommentaren var helt obefogad heller.
    Men vi lär inte få till någon sakdiskussion så då kan det nog vara för min del. Att ge mig in i hela klimatpolitiksköret har jag inte tid med i jultider 😉 .
    Ha en god jul Jonas och en riktigt gott nytt år om vi inte hörs innan dess.

  92. Pär Green

    Patrik # 85
    Sorry, missförstod i hastigheten.
     
     
     

  93. Patrik

    Pär>> 🙂

  94. Thomas

    Peter Stilbs #72, ” för något som redan hänt behöver man ingen prognos eller modell.” Det var precis därför jag tyckte det var värt att nämna när deras modell för hur ett tinande Arktis kan ge kallare väder i Europa var inskickad, dvs före de två senaste kalla vintrarna. I vilken grad deras modell är korrekt återstår att se, två år är lite kort tid, men om den är korrekt så får vi varmare igen när väl Arktis smält tillräckligt mycket.

  95. Patrik

    Thomas 94>> Men vad händer under tiden med ALBEDOT? 😀 😀

  96. Slabadang

    Kalle Stoirk!
    Cloud projektet har sin första rapport/artikel på väg genom peer processen.men vi har redan en studie som bekräftar ett säkerställt samband mellan kosmisk strålning och snabb molnbildning på ”mid latitude” så nu är isen redan bruten.
    http://wattsupwiththat.com/2010/11/25/something-to-be-thankful-for-at-last-cosmic-rays-linked-to-rapid-mid-latitude-cloud-changes/

  97. Slabadang

    Thomas!
    Kolla in sjuttiotalet å se om teorin håller !!…. ja vet inte men du kan säkert hitta någon undanflykt. 🙂 En teori byggd av kexchoklad!

  98. Jo Måns, jag kan förstå ifall du gillar Monbiot (och kul att du uppskattade bokstavsleken med era namn). Han verkar ju dela ditt engagemang får att det borde gå åt helvete med allt som lever om inte människan slutar göra vad den gör …
    Men jag hävdar nog att han är en knäppgök. Välartikulerad, och ger ett sympatiskt intryck (när han inte hatar), men knäppgök likväl. Och det intrycket fick jag när han matematiskt (!) försökte bevisa att kapitalismen med nödvändihet kommer att förstöra jorden. Dessutom inför stor publik. Han trodde nog vad han mässade, men det var totalt nonsens.
    Jag vet inte riktigt vad du kan tänkas syfta på med att jag lägger krut på att argumentera  mot att det faktiskt blir varmare. Att det har blivit varmare har jag påpekat otaliga ggr. Troligen missförstår du istället saker när jag påpekar vad snacket om ’trend’ (tom ’långtidstrend’) faktiskt betyder, eller alla andra som gör uttalanden om varthän vi är på väg i framtiden. De flesta klarar ju inte ens av att hålla isär att vi har observerat en uppvärmning, från ’pågående uppvärmning’, och ditt ordval ’att det faktiskt blir varmare’ ligger i samma semantiska gåzon.
    Så jo, både ditt ordval ’förnekar’ och ’argument för att avfärda AGW’ i sak helt felaktiga. Som du sa, du kanske kom åt knappen ’automatgenerering av Gunbo-fraser’ 🙂
    God Jul och allt som hör till önskar jag även dig …

  99. Gunbo

    BoE #84,
    Läste originalartikeln på physorg. där det står:
    ”Weather experts said it was not unusual for Australia to experience chilly weather in eastern states in early December, as cold winds from deep in the Southern Oceans sweep upwards.
    ”It’s not uncommon to get a dusting of snow along the higher peaks of New South Wales and Victoria every couple of years (at this time),” Bureau of Meteorology climatologist Grant Beard told AFP.
    Gearon agreed, saying that in previous years, those on the Victorian snowfields had been ”having cocktails in the sun one day and skiing the next”.”

  100. István

    Torka betyder regn. Det upplever jag här i södra Spanien. Den officiellt förväntade torkan uteblivit, med två blöta år i rad nu. Monbiot har säkert en klarsynt förklaring på fenomenet som vanliga dumskallar inte begriper.
    Visst har det varit torra år, men ”desertifieringen”  har uteblivit.
    Tvärt om, jag har fotobevis tagna med 25 års mellanrum som visar hur bergsidan ovanför vårt samhälle har förvandlats. Från uttorkade tistlar till ung tallskog.
    Det är kanske den inverterade skadeeffekten av ökad CO2 halt i luften som spökar igen? Monbiot vet säkert besked!

  101. Slabadang

    Gunbo!
    Först kom det en ”peer rewievad” artikel som hävdade att den ökade växtligheten pga av CO2 inte skulle vara avkylande utan tvärt om vara en postiv feedback pga av klyvöppningarna bla bla bla…sen kom en ny som sa precis tvärtom.Samma sak gäller Arktis isar/varma vintrar en enhällig AGWkyrka stod och skrek att vintrarna bara skulle bli mildare och mildare.Men det generar ju inte AGW frälset att omedelbart hoppa över och istället ta rygg på två uppoppande  slakowskis som gör en efterhandkonstruktion av den motsatta utvecklingen. Anything goes gunbo…..anything!!
    Du vet jag kan till slut bara hånskratta åt skiten.
    Du VILL verkligen tro Gunbo och jag undrar verkligen djupt och seriöst hur man kan tolka information så oändligt olika och ha så skild uppfattning om på vem vad och varför man ska och kan lita på. 
    För mig blinkar alla varninglamporna på illrött. Du är ju ingen ”stake holder” i det här som tex Thomas.
    varför upplever inte du samma sak som jag Gunbo? Vad är det jag / du ser/ inte ser?

  102. ThomasJ

    Lite mer om Moonbat’s ’bravader’:
    http://co2insanity.com/2010/12/21/moonbat-foot-in-mouth/
    Mvh/TJ

  103. Thomas

    Patrik #95, med tanke på hur lite sol vi har här i Sverige under vintern så torde lite extra snö här inte ha någon signifikant betydelse för jordens totala energibalans. Det är hur mycket snö och is som är kvar på nordliga breddgrader sommartid som har störst betydelse.

  104. Pär Green

    Thomas # 103
    Hur definierar du ”lite extra snö”?
     
     

  105. Gunbo

    Slabadang #101,
    Tack för en bra kommentar och bra fråga!
    ”Du VILL verkligen tro Gunbo och jag undrar verkligen djupt och seriöst hur man kan tolka information så oändligt olika och ha så skild uppfattning om på vem vad och varför man ska och kan lita på.”
    Nej, jag vill inte tro varken det ena eller det andra. Jag vill veta och för att veta måste man skeptiskt granska allt som skrivs eller sägs. Att jag på den här bloggen ifrågasätter mycket av det som skrivs beror på att jag vill få solida argument och inte bara tyckande. Att en del tar det som att jag är AGW-frälst kan jag förstå eftersom det ser ut som om jag försvarar AGW.
    ”jag undrar verkligen djupt och seriöst hur man kan tolka information så oändligt olika och ha så skild uppfattning om på vem vad och varför man ska och kan lita på.[…] varför upplever inte du samma sak som jag Gunbo? Vad är det jag / du ser/ inte ser?”
    Det här är kärnfrågan i din kommentar.
    Svaret är att vi helt enkelt har olika världsbild, olika människosyn och olika livsåskådning. Jag är inte konspiratoriskt lagd utan väljer att tro och lita på människor tills jag fått rejäla bevis för att de är opålitliga. Och, obs!, där duger inte skvaller eller förtal (som så ofta förekommer på bloggar o dyl).
    När det gäller AGW-hypotesen, hur den uppkom, vem som arbetat med den, hur och varför den blev allmänt accepterad, tror jag inte ett ögonblick på någon konspiration från politiskt håll. För över hundra år sedan förutsades det att det skulle bli varmare p g a CO2 och det blev varmare men det kanske var en tillfällighet, en synkronicitet utan samband. Vem vet?
    Såg föredraget från CERN som någon länkade till i går (eller förrgår). Mycket intressant! Forskningen går framåt med stormsteg och förhoppningsvis får vi svar på frågorna om varför det blivit varmare (CO2 eller någonting annat).  

  106. Tage Andersson

    Om man mäter över sådär 50-årsperioder har globen haft en linjär uppvärmning av storleksordningen 0,005 grader C per år efter 1850. För områden av storlek 10000000 kvadratkilometer varierar årstidstemperaturerna med storleksordning grader från år till år. Detta innebär att även om en vinter som den 2009/2010, med mycket kallt över stora delar av norra halvklotet, är ovanlig så kan den inte kallas exceptionell Det ligger ingen motsägelse i att den inträffar då det globalt sett är varmt. Det behövs ingen antropogen påverkan som förklaring.
     
    Norra halvklotets temperaturfördelning vintern 2009/2010 påminner mycket om de under de tre konsekutiva ”krigsvintrarna” 1940 till 1942. Även då var det globalt sett varmt. Den nuvarande vintern har börjat såväl tidigt som kallt här. Hurdant det slutliga utfallet blir vet vi inte. Fortfarande återstår ett par månader. Även om den kommer att likna förra årets säjer det inte mycket om antropogen klimatändring.

  107. Gunbo #105
    Bra sammanfattat!
    Och när det gäller Cloud-projektet på CERN så såg jag också hela föreläsningen.
    Det är märkligt hur många frälsta  ”antiskeptiker” som idag ropar efter kända reultat från Cloud-projektet. Dom kan knappast ha en susning om vad det handlar om.
    Det verkar som att dom förväntar sig någon sorts slutlig förklaring på hur klimatet fungerar…
    Men det är klart att man kan bli väldigt enögd och ointresserad om man redan vet hur allt fungerar och bara väntar på det slutliga beviset för att man hade rätt från början.
    Det är väldigt många som redan nu har ropat ”vad var det jag sa!” och bara febrilt letar efter argument för att försvara den egna övertygelsen. Och en kall vinter med mycket snö tycks för tillfället vara ett mycket trösterikt argument.
    Att vara skeptiker i det här gänget är inte lätt Gunbo, men vad gör det.

  108. Gunbo … du upprepar dig.
    Men trots dessa ihäridga betygelser försöker du se lögnaktigheter och dunkla agendor, ideologiskt orsakde ställningstaganden mm hos den ena sidan, samtidigt som du ständigt gör ursäkter för den egna sidans alla dumheter.
    Dessutom tycks vara nästan totalt oemottaglig för argument, och söker istället efter uttalanden från sådan som du vill se som auktoriteter. När någon påpekar att ngt i ett sådant utalande inte håller, att de framlagda fakta och resonemangen inte stödjer den anförda slutsatsen, då blir du clueless igen. Ofta kräver en källa, att någon annan auktoritet (som du tror) har påpekat exakt samma sak.
    Men du har rätt i en sak, att du gör på det viset beror på att du är en annan människa. Jag skulle inte kalla det människosyn eller livsåskådning. Utan snarare helt olika s’tt att hantera omgivningen. Den är förstås oberoende av vem som betraktar den, men ser ändå helt olika ut beroende vad man har fått med sig för glasögon och redskap att avkoda signalerna.
    Det är i sammanhanget också notabelt att du ständigt tror att folk försöker ’lura’ dig ifall de påpekar att du fått någon detalj fel. Det måste vara jobbigt att misstro människor på det viset, och ännu jobbigare att lära sig något som man inte redan kan eller vet … om man bara kan lita på dem som säger att man har rätt.
    Sen bör du nog förbereda dig på att vi inte kommer att få reda på hur klimatsystemet fungerar så värst mycket bättre. Man har under några decennier öst miljardbelopp över forskning på det området, och väsentligen bara lärt sig att det är än fler saker som man inte har grepp om, inte förstår eller kan förklara.
    Men nu försöker jag visst återigen bibringa dig lite insikt, trots att du inte tar till dig sådant om det inte sägs av en auktoritet till dig. En biskop, en klimataminister, eller en sk klimatforskare kanske. Så hur gör du under tiden tills det sker, Gunbo?
    Hoppas?

  109. Jonas N #108
    Du har skrivit många rader på den här bloggen i flera år.
    Jag skulle gissa att minst 97% handlar om att angipa en annan människa genom att först göra din egen beskrivning av hur den människan tänker och resonerar, därefter angriper du den bild du själv skapat av den människan. 
    Luktar halm om jag får använda det uttrycket (trots att du vill påstå att den sortens argumentation är något helt annat).
    Varför skriver du inte mer förklarande och fakta baserade inlägg om klimat och väder? Du har ju vid enstaka tillfällen gett mig ett intryck av att du kan en del…
    … inte om klimat och väder i o f s, men du verkar ju påläst när det handlar om vissa detaljer i debatten mellan forskare av olika slag.
    Men jag kan ju ha fattat fel. Du kanske bara har lyckats blixtra till ibland, och därefter kontinuerligt lyckats dölja din förtvivlade okunskap?

  110. Om snö och albedo vintertid i norr..
    Jag tror personligen inte att ett snötäckevintertid  i norr har någon större påverkan på klotets albedo. Om det är två decimeter eller två meter så gör det ingen större skillnad när solen är frånvarande en större del av dygnet. 
    Sommartid, när solen lyser den största delen av dygnet, så har det dock betydelse.
    Appropå ingenting…

  111. Uffe .. om mina beskrivningar vore helt felaktiga, skulle det i sanning vara halmgubbar. Men det är dom inte! Däremot drar jag inte upp exempel och länkar varje gång jag upprepar sådana påpekanden. Din %-siffra är fö felaktig, och jag angriper inte människor, jag påpekar för dem att verkligheten och det de säger inte riktigt stämmer ihop.
    Jag tror dig när du säger att du ofta missar vad som är de sakliga detaljerna i det jag påpekar (du ser/hör/läser ju oftast bara ’angrepp’ eller ’göra ner’ mm). Jag tror inte du kan bedöma vad jag kan en del om, resp inte. Och det trots att jag skriver det rakt ut (både varianterna).
    Frågan varför så stor andel av diskussionerna här blir som de blir däremot är relevant. Min övertygelse är att det beror på att ingen kan/vågar framhärda någon rationell argumentation för ett verkligt klimathot, ngt som skulle kunna avvärjas genom politiska belsut (om matta glödlampor, vindsurror, brottslig utsläppshandel mm).
    Jag håller med somliga här att de väsentliga intellektuella striden är över. Inte kapitulerad, men över. Det du ser är dels de godtrogna anhängarna som upprepar sina mantran, och de mer begåvade och skarpa bland AGWhots-anhängarna som försöker ompositionera och omgruppera sig samt alla andra som hoppat på samma tåg, som försöker hålla fast vid det som utkomst …
    Finns ingen, och har aldrig funnits någon verklig anledning till att debattera för dessa, de kan (hade bara kunnat) forlora på detta. Som du ser nu, lyckades de slå i en stor (men nu krympande) majoritet att de var herre på täppan och hade den moraliska överhögheten.
    Vem vet hur många fler som fortfarande hade trott detta ClimateGate förutan …

  112. JonasN #111
    ”Det du ser är dels de godtrogna anhängarna som upprepar sina mantran, och de mer begåvade och skarpa bland AGWhots-anhängarna som försöker ompositionera och omgruppera sig samt alla andra som hoppat på samma tåg, som försöker hålla fast vid det som utkomst … ”

    Jaha. Jag tror jag fattar.

  113. Om kyla…
    Nu är det minus 29 i Idre och blir kanske minus 35 imorgon bitti när jag ska ut på resa söder över. Med bil förstås, vi har inga tåg här uppe.
    Men jag såg nyss en väderprognos för julhelgen som tyder på att det blir 15 – 20 grader varmare…
    Men jag tror inte att omslaget beror på solen, kosmisk strålning eller CO2.
    Möjligen kan det ha att göra med att NAO är på väg att återta en mer normal fas. Läste att LenaK uptäckt att Grönlands västkust äntligen fått minusgrader…
    Vi får väl se hur det blir med vädret helt enkelt.

  114. Slabadang

    Uffe B!
    Uffe jag tycker att det är så spännande att läsa dina inlägg.Man väntar liksom på den där kommentaren som när man rättar Lottokupongen på att det ska plinga till liksom åtminstone fyra rätt nån gång.
    Men näe det är nitlott varenda gång … ingen kunskap….ingen humor…ingen egen tanke…analyser och påståenden som hämtade ur friska luften…. Och jag är helt säker på att du har verkligen ingen aning om nånting. TCS egen Tomas Östros.

  115. Slabadang

    Gunbo!
    Allt är peer rewieved!
    2500 eniga forskare !
    Var det sant Gunbo? Om inte.. varför säger man så inför hela världen?

  116. Jimmy #47, 48
    Tack för dem. Videon var ganska läskig

  117. Rosenhane

    Uffe#109
     
    När du nämner ordet halm associerar jag omedelbart till cirkusmiljö och en av mina frödingfavoriter.
     
    Och någonstans ger den försmådde Clown Clopopisky, ”förtroligt stämd och doftande av whisky”,  lite försmak av den känslan som torde infinna sig hos Rockström, Pockström, Pickström och Packström samt dom andra när de tvättade halsarnas afton är ett faktum.
    Läs och begrunda ett mästerverk(som efter recitation gav Ernst-Hugo Järegård inträde till dramatens elevskola):
    Klown Clopopisky
    Det var på nattkafét i ”National”,
    ett nöjets paradis med syndafall,
    förbjudna frukter och den lede satan
    i maskopi med Evor ifrån gatan
    och gamle Adam själv i månggestalt
    av nattflanörer från Berlins asfalt.
    Och gamle Adam sladdrade och drack
    och levde rövare bland glas och brickor
    och slog sig lös bland illa kända flickor
    och söp sig full och bar sig åt som pack.
    Min vän och jag, vi sutto i en vrå
    och drucko bömiskt öl och sågo på,
    hur slödderströmmen genom dörren drog,
    och pöbelbränningen i salen slog,
    och hörde på, hur klownen Clopopisky,
    förtroligt stämd och doftande av visky,
    berusat, öppenhjärtigt vemodsöm,
    förtalde om sin kärleks brustna dröm.
    *
    Han drack en klunk och nickade åt oss
    och tände så på nytt sin papyross
    – såg på en stund, hur tändsticksresten brann,
    och när han detta gjort, så sade han:
    ”En bifallsstorm kom rullande från raden,
    och bravoropen skränade sig hesa,
    och en bukett flög över balustraden
    och föll precis i skötet på Teresa.
    Hon gav en blick, som kunde smälta sten,
    åt givaren, den ryske attachén
    – och så en bugning åt publiken till
    och hon red ut på Lady Mill.
    Jag bet i läppen, vild av svartsjuk vrede,
    och mumlade små böner till den lede,
    men det var min tur, Zacco skrek; se opp!
    och jag sprang in i vinande galopp
    och satte mig på baken plums pladask
    och fick applåd av pöbel och patrask.
    Men länge skulle ej min framgång vara
    – ’der schene Ajust’, min kamrat, ni vet,
    försökte locka mig till rolighet,
    men det var stopp, jag kunde inte svara.
    Jag bjöd nog till att säga he! och äh!
    men bjuda till hur mycket än jag ville,
    mitt gamla prövade pajazzosnille
    var som förvandlat nu till sten och trä.
    Amfiteaterns blickar blevo buttra,
    och raden började att halvhögt muttra,
    och glåpordshaglet blev till slut orkan:
    ’Gör konster, ynkrygg’ och ’var kvick, din fan!’
    Jag gjorde ännu ett försök att grina,
    men plötsligen rann sinnet till på mig
    och jag bröt ut: ’Fördömda byke, tig!’
    Då började de ruttna äggen vina
    från alla håll som kulorna i krig.
    Och som en störtskur, ifrån himlen fallen,
    det kom av gamla ben och äppelkart,
    en lösryckt bänklist slog mig hårt i skallen
    och som en död jag föll och allt blev svart.
    Och när jag återkommit till besinning,
    jag låg i stallet på en knippa halm
    och kände blodet sippra ur min tinning
    och nästan kvävdes av kompostens kvalm.
    Och nesan frätte mig och skammen brände,
    min själ sjönk djupt i grämelsens elände.
    Då hör jag lätta steg därutanför,
    det är Teresas lätta steg jag hör,
    och tänk ändå! – Teresa är så god!
    Och vem har mätt en kvinnas ädelmod?
    Kanhända själva skymfens övermått
    den ädelhjärtade till hjärtat gått?
    – Nu är hon här att gråta vid mitt bröst
    och torka av mitt blod och ge mig tröst
    och säga: caro, caro, povro mio!
    Då hörde jag herr diplomatens röst,
    som sade: ’Alltså fredag klockan tio!’
    Då svor jag till och borrade min hjässa
    i halmens tågor djupt och emot dessa
    min tinnings färska sår jag söndermol
    och skrek och skrattade och grät – och gol!
    Ja, verkligen – jag gol – det var en vana,
    en rolig konst ifrån min cirkusbana,
    som pièce de résistance jag brukat den
    och i min bittra sorg den kom igen.
    Sen steg jag upp, gick ut och drack och slogs,
    tills sorgerna med vettet ränt till skogs.”
    Han drack en klunk och nickade åt oss
    och tände så på nytt en papyross
    och gjorde sen sin bästa kapriol
    och stod på huvudet och grät och gol.

  118. Lena Krantz

    Gunbo 105 (och 53)
    Tack, ja varför kan han inte ha rätt i vad som är den främsta orsaken till dessa bägge kalla vintrar? Det behöver ju inte innebära att AGW är orsaken till att isen har krympt.
    Den främsta orsaken till att jag är skeptiskt är nog att jag känner mig lurad. När jag lästa arkeologi och historia fick vi lära oss att ex MWP var t o m högre än nu och att LIA var attans kall.  Sedan kom Al Gore med sin film och visade fram hockeyklubban och jag tänke…nä nä, inte en chans att den där är rätt. Det baserade jag alltså utifrån min egen erfarenhet och tidigare utbildning och inte för att jag är någon som förnekar klimatförändringarna eftersom de ”är för svåra” för mig att ta in.
    Nu som först kommer ny forskning som är peer-rewiewad och publicerad och som visar (igen) det jag en gång lärt mig.
    Vi har helt enkelt ingen anomali att försöka förklara.

  119. Slabadang #114
    För det första så utlovar jag inga vinster när jag skriver mina kommentarer, för det andra så tycker jag att du ska sluta spela på Lotto. Men det är inte min sak att ge dig råd.
    Du tolkar omvärlden som du vill, och hoppas på många rätt på precis vilket sätt du vill.

  120. Snurra min jord-du får inte ge dig!

    Fy f-n,vilket käbbel!Släpp ut mer CO2,så vi slipper
    FRYSA!!!

  121. Michelangelo

    ”78” Vid sådana här låga temperaturer byts väl biobränslet ut  mot kol eller annat högvärdigt bränsle som fungerar.

  122. Michelangelo

    #118# Arkeologi och historia är ju något helt annat än astrologi och ”klimatvetenskap”.

  123. ingemar

    Det är ganska självklart att när inte bara kyla över Europa, utan över så gott som hela norra halvklotet (med vissa lokala undantag), samt över delar av södra halvklotet (Australien), förklaras vara orsakade av CO2, så börjar många att tveka över den grundläggande teorin. Det hjälper liksom inte att peka på möjliga bortförklaringar nu när man först sagt att snövintrarna kommer att försvinna och att en rad milda vintrar bekräftar AGW-teorin. Inte bara allmänheten (klimatfrågan sjunker undan i alla opinionsmätningar), utan även klimatforskarna börjar tappa tålamodet. Man vill att klimatvetenskapen skall börja producera falsifierbara testimplikationer, precis som riktig vetenskap.

  124. Lena Krantz #118
    Vi har ingen anomali att förklara säger du. Jo det må så vara, men klimatforskning tycker jag är intressant.
    Och jag tycker att det är kul att det blivit lite fart under galoscherna på det området.
    Om inte annat så kanske det ökar intresset för väder och hur dramatiskt det kan uppträda.
    Så att vi slipper höra tvärsäkra uttalanden om att det ska bli svinkallt och kallare för alla framtid när det blir kallt hemma, och slippa höra att vi kommer att gå under av torka och skogsbränder bara för att det är en längre värmebölja hemma.
    Och jag hoppas också att det skapas en ökad förståelse för att en ändring av den globala medeltemperaturen inte innebär att varje dag här hemma får en förändring med samma tecken, och av samma storlek…
    Jag hoppas också att fler förstår att snömängden som faller inte är direkt proportionell till temperaturen i marknivå.
    Minus 30 medför oftas lite eller ingen snö i inlandet, medan minus 10 med pålandsvind kan medföra enorma snömängder vid kusten om det sker tidigt under vintern.
    Medan havet fortfarande är relativt varmt…
    Bara för att nämna några exempel.  

  125. Slabadang

    Antarktis isar har faktiskt slagit högsta rekord fyra månader detta år!
    För att prata alarmistspråk så motsvarar rekordet en utökad isutbredning motsvarande 2350 st Manhattans (WUWT).
    Nu är det tur att vi har tillgång till de heliga skrifterna och profetiorna från IPCC i frågan om Antarktis isar från 2001.
    “16.2.4.2. Sea Ice in the Southern Ocean
    Antarctic sea ice is not confined by land margins but is open to the Southern Ocean. Sea-ice extent contracts and expands on an annual cycle in a roughly concentric zone around Antarctica. The ultimate extent is controlled by a balance of air temperature, leads, wind direction, upper ocean structure, and pycnocline depth. Some of these parameters are controlled in the atmosphere by the relative position of the subpolar trough with respect to the sea ice. In the ocean, variations in the Antarctic Circumpolar Current are important. The extent and thickness of Antarctic sea ice are sensitive to the depth and thermal properties of overlying snow, about which relatively little is known.
    A reduction in Antarctic sea ice volume of about 25-45% is predicted for a doubling of CO2, with sea ice retreating fairly evenly around the continent (Gordon and O’Farrell, 1997). This CSIRO model assumes a 1% yr-1 compounding increase of CO2, corresponding to global warming of 2.1°C. Using a similar but modified model that has a higher albedo feedback and predicted global warming of 2.8°C, Wu et al. (1999) calculate a reduction in mean sea-ice extent of nearly two degrees of latitude, corresponding to 45% of sea-ice volume. These estimates do not represent the equilibrium state, and sea ice can be expected to shrink further, even if GHGs are stabilized.”
    Here is what was said by the IPCC in 2007…………
    ” Highlights from the IPCC Working Group I Summary for Policymakers of “Climate Change 2007: The Physical Science Basis”
    “What can we expect to happen?”…………..“Sea ice is projected to shrink in both the Arctic and Antarctic.”
    Vilket litet helvete för dem att planeten vägrar att samarbeta.Men lugn bara lugn nästa Tordag kommer två Rumänska gycklare och får en expressmärkt förtur publicerad i Science med en bortförklaring Mann Jones och Santer har redan skrivit på som peers in blanco.
    ”Forskare säger” ”IPCC säger” ja de säger precis vad som helst!Numer hissmusik!

  126. ingemar

    Michelangelo #31,
     
    Angående Swedbank och WWF, se
    https://www.klimatupplysningen.se/2010/07/16/den-grona-affarsverksamheten/

  127. ThomasJ

    Mer om/kring/av the Moonbot:
    http://eureferendum.blogspot.com/2010/12/warmer-means-colder.html
    http://wattsupwiththat.com/2010/12/20/australias-white-summer-monbiots-red-fury/
    Enjoy reading!  😀
    Mvh/TJ

  128. Lena Krantz

    Michelangelo #122
    Astrologi?
    *fniss*
    Ja asså, du förstår väl att paleoklimatologin inte så sina första dagar i och med hockeyklubban eller?
    Det fanns liksom ett liv innan peer-rewiew processen.

  129. Michelangelo

    http://theresilientearth.com/?q=content/trends-rhythms-aberrations-mechanisms-climate-change
    Intressant artikelsom avslutas med:
    In simple terms, climate science needs to know much more about Earth’s climate system before it can claim to truly understand how climate works. The IPCC just knew that CO2 was the cause of global warming, they knew that the ocean would falter, forests would be destroyed and fauna decimated. Now we know that none of this has happened. Now we know that the IPCC theory is wrong. To steal a line from Men In Black, “just imagine what we will know tomorrow.” We have learned a lot in 10 years, but there is much, much more to be discovered. For now, the Sun and orbital variation trumps CO2 levels—as they always have.
    Be safe, enjoy the interglacial and stay skeptical.
     

  130. Slabadang

    Lena Krantz!
    SEIs nya stjärnskott är rekryterad ifrån Norrland!……. Saida!

  131. Lena Krantz

    Uffeb #124
    Naturligtvis blir det inte varmare överallt, inte ens om du ser tillbaka på de senaste 100 åren. Vissa platser har självklart blivit en aning kallare.
    Själv måste jag erkänna att jag blir väldigt trött på dessa stjärnögda monster som sprider sig i samhället och numera finns på min egen arbetsplats. De skulle nämligen aldrig lyssna på någon som vill mildra deras tro på en kommande apokalyps, varför vet jag inte egentligen, men gissningsvis älskar de att ha en uppgift, den får fanimej ingen ta ifrån dem.
    Men de förväntar sig att jag skall vilja lyssna på dem…hmm

  132. Kent Forssgren

    Håll i er gummor och gubbar. Nu laddar EU om.
    När klimatlarmen inte håller då försöker man med nått annat. Byråkraterna vill inte så lätt ge upp lyxlivet.
    EU-kommissionen vill införa gemensam moms, bolagsskatt, flygskatt och skatt på finansiella transaktioner. Slutligt förslag kommer senast i juni 2011. Intäkterna skall gå oavkortat till EU:s budget.
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/eu-skatter-skulle-sanka-europa_5823089.svd
    Som tur är så förstog inte dörrvakterna på SVD vad denna artikel egentligen handlar om. Klimatlarmen är ute i kylan. 

  133. Lena Krantz #131
    Jag vet att du fattar, men då och då dyker de upp de som inte fattar…
    Och när det gäller tvärsäkra personer i omgivningen så stöter jag på den sorten från båda ”lägren”. Men dessbättre slipper jag ha dom som kollegor på jobbet…

  134. Michelangelo

    #125# Det visar att banken håller på med fler än en ohederlig verksamhet. Påminner mig om att jag vid något tillfälle bott i en HSB lägenhet.  Vid årsmötet i föreningen framkom att jag via min hyra betalade till unga örnar . Vilken koppling:  hyra HSB – unga örnar, kreditkort- WWF, facket – Socialdemokratiska partiet.
    Det verkar inte finnas någon som har vett att veta hut.
    Vad tusan är det mer man ofrivilligt betalar till ?

  135. Staffan D.

    ”Jordens medeltemperatur är hög i år, kanske högsta någonsin.”  Skulle någon vilja ha vänligheten att precisera var det var varmt, och när.  Jag tittar på RSS’ månadskartor, och konstaterar att det ofta varit varmt kring Baffin Island, dvs nordöstligaste Canada.  Men annars?  T.ex. var februari varmt i Sahara — men iskallt i USA, Västeuropa och ännu mer Ryssland-Sibirien.  I november var Ukraina 5º varmare än normalt — men praktiskt taget alla andra bebodda områden normala eller kallare…  (Klicka Anomaly på bilden:)
    http://www.remss.com/msu/msu_data_monthly.html

  136. ThomasJ

    Och ännu mer… lovely, I’d say:  😀 !
    http://blogs.telegraph.co.uk/news/jamesdelingpole/100069182/when-youre-in-a-hole-george-stop-digging/
    ’Stop digging….’ Nåt för Bojsan etCons. att ta till sig… Nä…  :mrgreen:
    Mvh/TJ

  137. ThomasJ

    Michelangelo #134: Där har du en megastor sten att vända på… och ’läsa’  😉
    HSB – & för den delen oxo Riksbyggen – tarvar per se granskningar i smått som stort!
    Snacka om maffia!!! Identiskt överförd till dagens tänk(?) om ’förnybar energi’ primärt vindkraften. Go figure!  😉
    Mvh/TJ

  138. Lena Krantz

    Uffeb #133
    Jo jag förstår och skulle gärna dyka ner i GISS temperaturkurva på allvar men tiden räcker inte riktigt till tyvärr.
    Det är faktiskt mycket besvärande med en kvinna som t o m håller ”klimatföredrag” på  min arbetsplats. Jag har inte varit på något själv än och vågar väl inte riktigt heller, jag menar, hur skulle jag kunna hålla tyst?
    😉

  139. Staffan D.

    ”En mini-istid är på väg, säger mannen som besegrade väderexperterna.  Piers Corbyn inte bara förutsåg vädret nu; han tror att läget kommer att bli mycket värre, säger Londons borgmästare Boris Johnson.
    – Det var i maj han först förutsåg en snöig december.  I november, när Met fortfarande höll på med ”mild vinter” sade han att det blir kallaste på 100 år.  Han tror att de senaste tre vintrarna kan vara första tecknet på en mini-istid, och att det kan bli kallare än någonsin på 200 år.  Han spekulerar att en riktig istid kan börja sedan, eftersom det är tid för det.  (Daily Telegraphs text hos:)
    http://www.smh.com.au/environment/weather/theres-a-mini-ice-age-coming-says-man-who-beats-weather-experts-20101221-1945a.html

  140. Uffe, inte för att jag vill ’göra ner’ eller ’angripa’ dig, men ditt intresseområde är inte klimatforskning (samma sak gäller nog Gunbo, även om han ibland iaf läser populärsammanställningar av det som kallas ’klimatforskning’)
    Ditt största intresse här är snarare att skriva kommentarer som #124 och #133, samt den som du händelsevis inte hade inkluderat just denna gång. Jag vet inte vem du tilltalar, eller vem du talar om som inte skulle ha en susning om dina små förnumstigheter … men väldigt ofta (i stort sett alltid) berättar du att väder finns. Och kan vara olika …

  141. Gunbo

    Slabadang #115,
    ”Allt är peer rewieved!
    2500 eniga forskare !”
    Är det allt du vill säga som kommentar till min #105?
     IPCC är ideologiserat (politiserat) och en del forskare där utkämpar ett krig med dem som vägrar tro på den  forskning som ligger till grund för deras rapporter. Det finns ett stort mått av prestige i den kampen. Men det handlar inte om vetenskap utan ideologi.
    För mig är det en sekundär fråga om 2 500 eller 600 forskare står bakom IPCC.

  142. Gunbo

    Lena K #118,
    ” ja varför kan han inte ha rätt i vad som är den främsta orsaken till dessa bägge kalla vintrar? Det behöver ju inte innebära att AGW är orsaken till att isen har krympt.”
    Helt rätt! Isen har förmodligen krympt beroende på att det blivit varmare (av någon orsak).

  143. Gunbo

    Jonas #140,
    Skillnaden mellan dig och Uffeb är att den ene av er är fanatiskt troende medan den andre är stillsamt ifrågasättande med en underfundig humor i botten. Kan du gissa vem som är vem?

  144. Gunbo, skall man nu tolka dig (och ditt #141) att man bör vara skeptisk, och kanske tom misstänksam om allt som IPCC presenterar och framställer som klimathot (av ngt slag)?
    Speciellt när just de som (av ideologiska skäl) så gärna vill ha just ett klimathot, eller tom katastrofala konsekvenser, pga av CO2? Och kanske även dem som tycks vilja överdriva varenda observerad förändring i naturen till att bli en hotande katastrof pga klimatförändringarna? Skall man misstro även dem?
    För om du menar vad du säger, då blir din hållning ju bara ännu konstigare: Nyss pratade du om måstolpar som stått stabilt sedan sist (enl dig), 2-3 °C år 2100.
    För du kanske drar dig till minnes att på TCS har IPCCs politiserning varit känd om omtalad länge länge, faktiskt  långt innan du kom hit. Om du menar det du säger i #141, säger du ju inget annat än vad som varit en mycket central invändning härifrån under åratal, och inte bara härifrån.
    Vad drar du för slutsatser av det? Slabadan frågade dig samma sak, men om den kompementära observationen ….

  145. Rosenhane

    Uffe,
     
    Vid närmare eftertanke var nog min #117 lite avancerad.
     
    Vi anpassar nivån:
    YouTube – Trio me’ Bumba – Man ska leva för varandra
     
     
     

  146. Gunbo # 143 … jag vet faktiskt inte varför du (som säger att ’du förstår nästan exakt hur andra människor tänker’) skriver sån total dynga. Och du har försökt många ggr förut om ’fanatism’ och nu ’fanatiskt troende’.
    Mår du riktigt bra? Vart kommer sånt ifrån? Du gör återigen precis det jag påpekade i #108 när du försöker hitta alla de märkligheterna som finns i överflöd hos många på AGW-sidan (men vilka du alltid antingen missar, eller bagatelliserar) och istället vill anklagela dem på den skeptiska, sansade sidan för att ha dem. Gång på gång! Och ofta så totalt uppåt väggarna malplacé att man undrar hur det står still !?
    En annan gång försökte du med ’saknar totalt självdistans och förmåga till objektivitet’ …
    Är det verkligen så det ser ut i din föreställningsvärld?

  147. Lena Krantz

    Gunbo #142
    Eftersom Arktis havsis krympte även på 30-40-talet och mättemperaturerna från Grönland visar att det var lika varmt där då som nu så för man väl förutsätta att orsaken i huvudsak är naturlig, då som nu. Jag menar, varför börja med att förmoda att den tidens temperaturhöjning var annorlunda än nu?

  148. I #105 skriver du att du verkligen inte vill tro, utan veta, och #143 kokar ditt trängade innerliga önsketänkande över (igen), du kan inte behärska dig och måste bara skriva saker du vet(?) är total dynga, men som du så gärna skulle vilja vara sanna ändå …
    Det enda jag gör, Gunbo, är att påpepka dessa många tillfällen för dig. Och för Uffe också, han klagade ju i #109 över att jag inte var specifik, men nu kommer du i efterhand och bekräftar och demonstrerar precis det jag påpekar.

  149. pekke

    Staffan#139
    Mini-istid…  känns nästan så här i Kallsta´eftersom det är -18 och det snöar ganska bra !
    Fast det är nog bara sjöeffekt/snökanon eftersom det ser ut att enbart röra sig om områdena runt Vänern, Vättern och Göta älv.

  150. Jonas B

    Okej, nu vet vi – väder är inte klimat. Men för inte så länge sedan förklarade Väder-Pär att våra barn aldrig skulle få uppleva ett Vasalopp på grund klimatförändringarna. Nu får vi veta att kylan och det ymniga snöandet OCKSÅ beror på klimatförändringarna.
    En stilla undran: Kan våra utsläpp av CO2 göra så att det blir både kallare och varma på samma plats samtidigt? 

  151. Gunbo

    Lena K #147,
    ”Eftersom Arktis havsis krympte även på 30-40-talet och mättemperaturerna från Grönland visar att det var lika varmt där då som nu så för man väl förutsätta att orsaken i huvudsak är naturlig,”
     Jag har väl inte sagt något annat? Så här skrev jag:
    ”Helt rätt! Isen har förmodligen krympt beroende på att det blivit varmare (av någon orsak).”
    Men det kan finnas flera orsaker till att det blir varmare – eller?

  152. Gunbo

    Jonas,
    Jag börjar tröttna på dig. Jag har normalt en hög toleransnivå men när det gäller dina kommentarer blir stubinen allt kortare. Så för att inte utlösa explosionen kommer jag att undvika svara på dina kommentarer.
    Ha en god jul och ett gott nytt år och slappna av! Du behöver inte vakta The Climate Scam! Det klarar nog Maggie själv.

  153. Lena Krantz

    Gunbo #151
    Både ja och nej kanske (jag vet inte). Kanske är det också så att vi lätt blandar ihop global temperatur med regional och lokal. Jag menar väl egentligen bara att det regionala klimatet runt Arktis inte uppvisar någon anomali men det klart att det kan göra det någon annanstans och detta någon annanstans slår ju givetvis också på den globala kurvan s a s.
    Huvudorsaken till en värmeuppgång på en lokal plats (som blir det globala ihopräknat) kan ju vara av helt skilda skäl. Men som jag upplever (i alla fall IPCC och media, m fl) så finns det bara ett skäl och så har jag svårt att se på saken.

  154. Jerker Andersson

    Norra skåne, 21:e dec, vintersolstånd, kl är 23.20.
    40 cm snö
    -22C (ute alltså)
    Vindstilla, tack och lov.
    11 cm kvar till rekordnoteringen och fortfarande 2 månader vinter kvar. 
    Snö och minusgrader på julen tillhör det förflutna sa dom…
    Jag skulle vilja säga att klimatalarmister tillhör det förflutna.
    Tur man inte bor på Gotland och är beroende av vind för att värma sig. Den går ju riktigt bra nu när det blev kallt.
    http://217.115.55.55/lasten/default_1.htm

  155. Lena Krantz

    Jerker Andersson #154
    Man borde inte skratta men jag gör det ändå. Den röda kurvan är ju nere i noll.
    Varför kan inte MP m fl ta till sig det enkla faktumet att när vi behöver kraft som allra mest så får vi absolut nada från vindkraftverken?
    Nada, de bara står där som märkliga stålkonstruktioner gjorda för en annan (imaginär) värld.

  156. Gunbo, ditt bekymmer är inte jag. Och visst är det så att det är ditt sinne som rinner över (exploderar) när du häver ur dig dumheter som ’fanatiskt troende’. Men enda skälet till att du skriver det är ju för att du själv väljer att göra så. Trots att du vet att det är så långt från sanningen som du kan komma.
    Notera också att både du och din ’kompis’ Uffe är dom som ständigt tycker att det är jag som är elak, trots att just ni är dom som inte argumenterar utan försöker attackera personen. Men så blir det också som nyss igen …
    Jag skall inte ens fråga vad du kan ha (önske-)tänkas ha syftat på, för du klarar ändå inte av att ge ngt vettigt svar.
    Ha nu en god jul själv, och försök att bli lite mognare i din attityd till kunskap nån gång. Du måste faktiskt inte vara så lättmaipulerad och genomskinlig. Så fort du får lite mothugg …

  157. C.A.

    Efterlyser ett klimatpsykologiskt tips från klimat psykolog Marta Cullberg Weston, med tanke på
    den okuvliga kylan och de många förnekelseförkunnelser som blommar upp bland snökristallerna.
    Vi är ju så många kluvna där ute som behöver en ”riktig experts” hjälp NU! Vacklar i min tro och står inte ut med kliande långkalsonger längre! 
    Snälla!?

  158. Staffan Lindström

    Jaha, mina vänner, jag noterar -16,3C på min kökstermometer vilken dock ligger inbäddad i lite snö, kollegan har -17 på Polhemsgatan och…Bromma hade 01:00 bara -18.1 enligt Weatheronline…SMHI kan ta en timme att uppgradera temperaturerna f.n. … -15,3C på Obsan kl 01:00 … Tullinge hade 02:00 -28,1C och 1 Beaufort Ostlig Vind … versalerna var med flit…Kylan är BOVen…Tullinge också Weatheronline…där tar SMHI dryga året på att ge oss uppgifterna om temp! Nordkoreafilialen fint…Trafikverkets målsättning är att hålla tågen rullande…folk får alltså slänga sig på i farten annars fryser tågen fast…Ja, sen får man slänga sig av också…Skämt åsido jag ska ut till mitt välbetalda tidningsutdelningsjobb…drygt 15000 brutto på att gå upp sgs alla nätter, oljebolagen ville ju inte bjuda mer de snåla jävlarna…Johan Rockström rockade inte tillräckligt… Ja en mindre större istids krav är att planeten ska vara maximalt uppvärmd…FYI Moonbat… Hoppas denna min lilla hypotes har sina skavanker…

  159. -22C i Uppsala .Ha en bra dag Staffan L .trots kylan.
    ALI.K.

  160. Kent Forssgren

    Jerker # 154. Den var bra! Säger allt om vansinnet. Hallå MO och AC. Vakna. http://217.115.55.55/lasten/default_1.htm 
     

  161. Rolf

    @ #24 Ingvar Engelbrecht
    Sista frågan var till Reinfeld om hans övergripande ansvar för miljöministerns sätt att delegera ansvaret för miljöpolitiken till IPCC. Det gör att de försöker smita från ansvaret, samt att man kringgår den demokrati som faktiskt påstås råda i Sverige.

  162. Merckx

    Det var en alarmist som hette Monbiot,
    han förustspådde framtiden för vårt klot
    Det skall bli varmare var hans devis
    fast Europa var täckt av is
    Nu tyckte många han var en idiot

  163. Håkan Sjögren

    Lena Krantz # 55 och Slabadang # 62 :  Lena, Du skriver : ”.Nu är det inte mycket kvar av CO2 hotet”. och Slabadang, Du skriver : ” Räcker det till en fingertutt i utrymme för CO2?” Detta har jag ju hela tiden hävdat, underbyggt med fakta om hur dålig CO2 är som växthusgas, fakta grundade i molekylfysiken. För övrigt anser jag att koldioxidens klimatpåverkan är betydligt överdriven. Mvh, Håkan.