To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Ända sedan jag såg denhär reklamen har jag undrat hur mycket av en vanlig mobiltelefon som inte görs av återanvänd plast.
Telefonen kommer nog sälja rätt bra ändå, inte bara är den ”klimatvänlig” utan reklamen är ju jäkligt bra också.
För första gången tycker jag att det är rapakalja som du skriver. Musiken i Ericsson reklamen påminner om min favorit låt från 2003 Cat Power med hitten He War.
Men om smak bär man inte träta.
Allra ”klimatvänligast” måste väl vara att behålla sin gamla telefon? Rädda klimatet! Byt batteri istället för att byta telefon. Se där, en modern miljöargumentsslogan för batteritillverkarna?
Labbibia #2
Klokt sagt, men ändå inte – på något vis.
Utan tillväxt och nya innovationer kommer världen att få svårt att försörja alla som vill ha samma levnadsstandard som åtminstone den undre medelklassen i västvärlden…
Fredrik P#1
Reklam är kul och effektiv… man fyller liksom på med positiva tankar om produkten om man gillar reklamen.
Uffeb
Naturligtvis har du rätt.
Men nu var det inte med tanke på tillväxt och innovationer jag skrev den slogan.
Jag försökte att på ett lite skämtsamt sätt peka på, att med klimatet som argument går det (kanske) att sälja vad som helst?
Labbibia #4
Du har rätt att nästan allt numera säljs med någon sort Klimatslogan.
De som inte berättar om klimatpåverkan för sina produkter kan lägga sig ned och planera för en smart avveckling av verksamheten.
Undrar när tjänstesektorn måste ha klimatvänligheten med i sina kundkontakter?
Och då menar jag inte alla nya konsultaffärer som dykt upp tack vare vår påstådda förmåga att påverka klimatet.
Jag tänker mer på de lokala hantverkarna som snickaren, rörmokaren, golvläggaren, målaren, takläggaren, etc…
Tänkte nämna bilverkstaden och macken, men den verksamheten är ju snart klimatvänligast av alla i landsorten genom att inte längre finnas.
Den här annonsen kan anmälas till Reklamombudsmannen eftersom den troligen inte tillgodoser den i Sverige också gällande Internationella Handelskammarens (ICC’s) kod: Consolidated ICC Code of Advertising and Marketing Communication Practice. Specifikt dess Kapitel E. som reglerar miljöpåståenden. Jag har ett speciellt intresse här eftersom jag tog initiativet till denna del av koden vid WFA’s (World Federation of Advertiser’s) årliga kongress i Venedig 26-30 maj, 1990. Jag deltog sedan i utformandet av koden som sedan givetvis förändrats enligt tidens krav.Koden kan laddas ner på svenska här
http://www.iccwbo.org/uploadedFiles/ICC/policy/marketing/pages/ICC%
20Consolidated%20Code%20MA%20Swedish.pdf
Inte ett korvöre betalas till den som helt sanningsenligt rapporterar att vi snarare bör bereda oss på svalare väder framöver.