En intressant Röst i klimatdebatten

IPCC har snart funnits i 30 år och de första 12 åren var jag, som de flesta andra av oss som var tillräckligt gamla för att hänga med i vår samtid, helt övertygad om koldioxidens farlighet, men sedan kom det något i vägen. Det som bekymrade mig var idén om att ersätta fossila bränslen med biobränslen.

Efter det ville jag veta mer om klimatfrågan och speciellt om hur mycket koldioxid som fanns i de olika depåerna. Jag ”upptäckte” kolcykeln och började långsamt bli skeptisk mot klimatlarmen. Ganska snart började jag se klimatpolitiken som ett värre hot mot mänskligheten än eventuella klimatförändringar.

Så småningom upptäckte jag ju också att jag inte var ensam om att ifrågsätta både klimathot och inte minst klimatpolitiken, vilket ledde till att jag så småningom blev en av de fasta skribenterna här på KU. Det är fortfarande kampen mot en meningslös och människofientlig klimatpolitik som får mig att vilja bidra till att hålla KU igång.

Men ett resultat av att jag åtagit mig att med ojämna mellanrum skriva inlägg är ju att jag de senaste 6 åren läst ett stort antal artiklar om klimat och klimatförändringar, och även om jag inte bedrivit egen forskning så har jag ändå lärt mig en del. Bland annat har jag läst om olika idéer om vad som styr klimatet och dess förändringar.

Jag kom tidigt att intressera mig för havens, kanske speciellt Stilla Havets, roll för förändringarna. Min nuvarande ståndpunkt är också som jag ofta framfört att ”atmosfären blir så varm som haven tillåter”. Något som jag tycket är intressant i detta sammanhang är att om vi går ner hundra meter under marken så är temperaturen där ett slags medelvärde av temperaturen vid ytan de senaste 500 åren, men kommer vi djupare än så blir det värmen från jordens inre som dominerar så att temperaturen (enligt Wikipedia) stiger ungefär 25 grader Celsius per kilometer. Men om vi är mitt ute på havet med 4000 meter vatten under oss så är temperaturen istället nära 0.

En person som också intresserat sig för havens roll för klimatet är holländaren Wim Röst som presenterat sina tankar i några i mitt tycke utomordentligt läsvärda inlägg (A, B och C) på WUWT. Hans huvudtanke är att huruvida jorden befinner sig i en varm eller kall period beror på om djuphavet är varmt eller kallt, vilket i sin tur beror på om det vatten som sjunker är varmt eller kallt, något som i sin tur beror på hur kontinenterna vid en viss tid är placerade.

Han konstaterar därvid att jordens nuvarande geografi i första hand leder till att det framför allt är kallt vatten i Arktis eller runt Antarktis som dominerar, även om han också tar fram att det faktiskt finns ganska varmt vatten som kan sjunka djupt.

Det bör kanske påpekas att medan det är tryckskillnader som driver luftens rörelser så är det täthetsskillnader som styr vattnets. Det gör att både Medelhavet och Röda Havet ger upphov till ”tungt vatten” som kan sjunka ner något eller några tusen meter. Anledningen är att avdunstningen i dessa hav är så stor så att vattnet blir tillräckligt salt för att kunna sjunka.

Att jorden sedan ett antal miljoner år befinner sig i en kall period med återkommande istider beror därför enligt Röst (och säkert många andra som jag inte känner till) på att vi har en period med kalla djuphav. Jag kan också nämna att även Ulf Danielsson, i den bok jag i ett tidigare inlägg berättade om, noterar att topografin spelar en stor roll för om klimatet är varmt eller kallt.

Det påpekas ofta att klimatsystemet har en inneboende tröghet som främst beror på att strålningsbalansen är nästan i jämvikt så att förändringar av det totala värmeinnehållet går långsamt och eftersom haven har en tusen gånger högre värmekapacitet än atmosfären så måste det helt enkelt ta tid att få till stånd stora temperaturförändringar.

Det som tar ännu längre tid är dock att flytta kontinenter.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Guy

    ”Det bör kanske påpekas att medan det är trycksskillnader som driver luftens rörelser så är det täthetsskillnader som styr vattnets.”

    På sätt och vis kunde man nog säga att också täthetsskillnader styr luftens rörelse. Varm luft är inte lika tät som kall luft. Likheterna mellan luft och vatten är stora. Den största olikheten i detta sammanhang är att luft kan pressas samman medan vatten inte låter sig pressas.

  2. Karl Eider

    Intressant. Du har dock råkat duplicera 4 stycken mot slutet av texten.

  3. Tack Karl,

    jag har rättat till misstaget – tror jag

    Sten

  4. Ann L-H

    OT. I SEPPs senaste veckobrev TWTW meddelades vem som fick årets utmärkelse som April Fool. Priset är som vanligt en kolbit. Här är resultatet med motivering, Christiana Figueres för sitt numera välkända uttalande:

    Winner of the April Fools Award! The winner of SEPP’s annual April Fools award, a lump of coal, was announced on August 13 at the annual meeting of the Doctors for Disaster Preparedness. The unsuccessful nominees included Donald Trump for anti-science; RI Senator Sheldon Whitehouse, whose motto is — Censor the Skeptics; NY Attorney General Eric Schneiderman, whose motto is — Sue the Skeptics; Arizona Congressman Raul Grijalva, Drive Skeptic Out – Get them fired; and California Governor Jerry Brown, Ignore the Skeptics – Build Solar Power from panels which produce 60% of capacity about 20% of the time on cloudless Summer days in southern California. Less the rest of the time.

    But the clear winner was former Executive Secretary of the UN Framework Convention for Climate Change (UNFCCC) Christiana Figueres who stated: “This is the first time in the history of mankind that we are setting ourselves the task of intentionally, within a defined period of time, to change the economic development model that has been reigning for at least 150 years, since the Industrial Revolution.” (Investors Business Daily, February 10, 2015)

    As spoken during the presentation: translated the above statement means: “We will destroy the economic system that raised billions of people out of dire poverty, and allows them to live healthier, longer lives. We will force them to return to a hand to mouth existence of squalor and disease.”
    As Executive Secretary of the UNFCCC, Ms. Figueres claims responsibility for the signing of the Paris Agreement. But who knows what it is?
    Is it binding or non-binding? If it is binding on the US, then submit it to the Senate for approval by 2/3 of the Senate as required by the Constitution. Let them decide.
    To avoid the US Constitution, the Agreement was changed at the last second to give it the appearance of an executive agreement. Avoiding the Constitution is not American Law.
    This last-second change demonstrates that the UNFCCC and the UN-IPCC which provides the semi-science supporting it, are little more than Smoke and Mirrors – providing only an illusion of responsibility.
    Flushed with great success, in April, Ms. Figueres became head of Mission 2020, stating it needs One Trillion Dollars a year to prevent dangerous global warming. How much is One Trillion? That is more than the average annual deficit of 8 years of the Obama Administration.
    Ms. Figueres well earned her lump of coal! See link under Defending the Orthodoxy.

  5. Lasse

    Vattnets densitetsskillnader styr den stora cirkulationen.

    Mycket lärorika artiklar i WUWT.
    Medelhavets bottentemperatur på 12 grader förklaras. Det vattensystemet saknar naturlig avkylning till skillnad från de system som har kontakt med polområdena.
    Vind eller tryck-inducerad strömning kan dock ge stora inblandningar som påverkar globala temperaturen.
    Detta framgår här: http://www.woodfortrees.org/plot/esrl-amo/from:1900/plot/gistemp

  6. Ingvar i Las Palmas

    En annan intressant röst. Vaclav Klaus om bla klimathotet och missbruk av vetenskapen
    https://www.klaus.cz/clanky/4153

  7. Slabadang

    Tack Sten K!

    Berättelsen om de personliga erfarenheter som gör att man kritiskt börjat närma sig klimathotet är oerhört värdefulla. Logiska resonemang slår aktivism med hästlängder. Det kompetent autentiska skapar oerhört starka argument.

  8. John Silver

    En intressantare Röst i klimatdebatten:

    http://notrickszone.com/2017/08/20/harvard-physicist-climate-science-in-serious-trouble-really-dirty-people-doing-bad-stuff/

    Willie Soon is the man.

  9. John Silver

    Roy W. Spencer, Ph. D.:

    http://www.drroyspencer.com/2017/08/an-inconvenient-deception-how-al-gore-distorts-climate-science-and-energy-policy/

    Roy’s the good guy.

  10. John Silver

    Här är min röst:

    ”Hela den västerländska härskarklassen är vansinnig och måste avslutas”

    I’m a very naughty boy.

  11. pekke

    Nu kör vi det en gång till, klimathot och översvämning i Sverige.

    http://www.aftonbladet.se/ledare/a/xn8Rn/kartan-visar-om-ditt-hus-ar-hotat

    Citat ur artikeln:
    ” Halva Skanör kan svämmas över. Hela södra Sverige ligger i riskzonen när havsvatten stiger på grund av klimatförändringarna. SMHI och Statens geotekniska institut, SGI, har nu tagit fram kartorna som visar om ditt hus ligger i riskzonen.
    Knappa in själv på https://gis.swedgeo.se/smhi_havsniva/ och se de scenarier som visar hur vattnet kan stiga i framtiden. Zooma in och se hur havet kan komma att svämma över stränder, ängar och sommarstugor. I slutet av seklet kan vattennivåerna ha stigit metervis. ”

    Spring för livet !

  12. Lars Kamél

    #11: I morse satt någon från ett av SMHI:s översvämningshotsprojekt och ljög hej vilt i SVT:s morgonprogram. Bland annat påstod hon att Skåne inte har någon landhöjning. Hon talade om ett business-as-usual-scenario, som säkerligen är RCP8.5. Vilket inte alls är business-as-usual, utan värre än värst, med noll barnbegränsning och noll teknisk utveckling i den närmaste framtiden. Just Skanör nämndes.

  13. ConnyT

    #11 Läste just samma text och reagerade.
    ”Metervis” måste betyda (minst) över 3 meter antar jag.
    Dvs ett snitt på över 36 mm per år fr.o.m nu.
    Hoppsan.

  14. Michael

    #11
    Jag ser hur artikelförfattaren reserverar sig med ordet ”kan” på flera ställen: kan stiga, kan komma att svämma över, kan vattennivåerna ha stigit. Hon eller han är väl medveten om att det hela är bs.

  15. Egon

    Hej!
    Har ännu ej sett sjunkande priser på fritidshus i Stockholms skärgård.
    Ingen klimatalarmist vill väl satsa stålarna på ett sommarnöje som är väck om 50 år?
    Det är lätt att komma med skrämselpropaganda med 50/100 års perspektiv när de flesta av oss nu levande aldrig kan kontrollera om det verkligen blev som de sa…..
    Alma Strandmark,en stigande stjärna på klimatalarmisternas himmel.

  16. Ingemar Nordin

    Pekke #11,

    ” Halva Skanör kan svämmas över.” Det finns ingen ände på SMHIs skamlösa ljugande. Här är en artikel med en intervju med geologen Bertil Ringberg i Sydsvenskan 2015: https://www.sydsvenskan.se/2015-08-23/stranderna-pa-naset-ar-bredare-an-nagonsin

    ”Stränderna på näset bredare än någonsin”. ”Bertil Ringberg står på stranden i Skanör. Han betraktar dyner som är tio meter höga men ändå inte äldre än badgästerna.
    – De där klitterna började bildas på 1970-talet, säger Ringberg som är pensionerad professor i kvartärgeologi och inledde sin forskarbana med att kartlägga jordarterna i sydvästra Skåne.”

    ”Den breda stranden avancerar norrut hela tiden: trehundra meter enbart under den gångna vintern. Bara på den här platsen har Falsterbohalvön alltså vuxit med niotusen kvadratmeter sedan i höstas och likadant är det på andra håll: Vid Måkläppen som inte längre är en ö utan en del av halvön. På andra sidan hamnen, där Badreveln växer stadigt mot norr.”

    ”Vad är det som händer?
    – Falsterbonäset växer, svarar Bertil Ringberg.
    Sedan när då?
    – Sedan ungefär fyratusen år. Men alldeles särskilt väldokumenterat sedan 1960.”

  17. Håkan Bergman

    Aftonbladet kostar idag tydligen 23:-, och då får man inte ens Tuffa Viktor, bättre spara dom pengarna så blir det en bra slant till barnbarnen 2100.

  18. Randy

    supermiljobloggen.se/

  19. KM

    (Delvis OT men har att göra med media såsom tidigare kommentarer.)

    Nya dumheter idag på DN:
    http://www.dn.se/sthlm/finansborgarradet-lovar-att-bara-ata-vaxtbaserat/

    Klimatalarmismens religiösa inslag blir allt tydligare, och jag kan inte undgå att dra följande parallell:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Avlat

  20. Neoliberal Agenda

    Rockström sitter i morgonsoffan [1] och pratar om 2-3 meters höjning av havsnivån innan århundradets slut. Finns ju inget i närheten av detta i IPCC scenarior [2].

    Varför finns det aldrig någon i SVT som ifrågasätter klimatalarmismen?

    Tänk om de kunde ha sagt. Det där var värsta scenariot enligt dig, vad tror IPCC är trolig höjning av havsnivå till 2100. Då hade han fått klämma fram med 50 cm.

    [1] https://www.svtplay.se/video/14829236/gomorron-sverige/gomorron-sverige-22-aug-06-30?start=auto&tab=senaste (sista fem minutrarna)
    [2] https://www.ipcc.ch/pdf/unfccc/cop19/3_gregory13sbsta.pdf

  21. tty

    #17

    ””Vad är det som händer?
    – Falsterbonäset växer, svarar Bertil Ringberg.
    Sedan när då?
    – Sedan ungefär fyratusen år. Men alldeles särskilt väldokumenterat sedan 1960.”

    Detta kallas för ”longshore drift”och är ett välkänt och väl studerat fenomen, Måkläppen byggs successivt på av sand från erosionsområdena längs sydkusten, och måkläppensanden flyttas sedan norrut och bygger på västsidan. Det är dock inte riktigt hela Falsterbonäset som växer. Området norr om Skanörs hamn eroderar aktivt och sanden avlagras som en ny revel upp mot Knösen. Här kan man misstänka att det är själva hamnbygget som påverkar sandtransporten. Stranden söder om Ljunghusen eroderar också och sanden bygger på revlarna söder om Ljungen.

    SGU har en kartapplikation där man kan se vilka delar av Skånekusten som eroderas (gul/röd), står stilla (grön) respektive växer till (blå):

    https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-skanestrand.html

    Nästa gång ni hör talas om den katastrofala havsnivåhöjningen någonstans i Skåne, kolla med kartan.

  22. Lennart Bengtsson

    Via en äldre kollega fick jag följande meddelande som jag personligen inte kan styrka och som jag dessutom anser vara en kraftig överdrift och som jag ingalunda kan vetenskapligt stödja. Emellertid i dessa dagar kan man ju inte utesluta något, eftersom vad som händer i vår tid alltid är fyllt av de mest oväntade överraskningar.

    ” Den framstående estniske geologen och landisforskaren Elkla Änkkesippe har nyligen fört fram det kanske allra mest oroande möjligheten för en veritabel klimatkatastrof. Som nyligen meddelades har man funnit ett av jordens allra största vulkaniskt aktiva området under Östantarktis. Genom en kombination av den fortlöpande avsmältningen som en följd av växthuseffekten och vulkanism som inte kan hållas tillbaka längre riskerar därför en stor del av Östantarktis att glida ut i Södra Ishavet.

    Följden av detta kan bli en ohygglig global katastrof med en stigning av världshavet på ca 50 m. Genom gravitationseffekten kommer norra halvklotet att drabbas extra och där får man räkna med en havsstigning på upp till 60 m. Man kan inte heller utesluta att även delar av Västantarktis och Grönland kan drabbas av en accelererad smältning då de stora glaciärmynningarna kommer att hamna under vatten. Hur snabbt processen kommer att bli är svårt att bestämma men baserat på tidigare avsmältningar torde isen kunna smälta under en tioårsperiod.

    Resultatet visar med all tydlighet att det globala samfundet gjort alldeles för litet och nu kan vi få en jättekatastrof som kan komma att drabba 3 miljarder människor och som kan inträffa precis när som helst. Svenska myndigheter förväntas komma ta ledningen i det globala planeringsarbetet där även svenska artister, sångare, tidigare politiker och dansare kommer att ingå.”

  23. pekke

    Lennart B. #22

    😉

    p.s.
    Skicka det till TT eller några hysteriska klimataktivister så får vi se om det blir panik inom media.
    d.s.

  24. Guy

    Lennart B # 22

    Ett skämt??? 😮

    Det globala samfundet har gjort för lite? Borde samfundet ha ordnat mera dans och sång??

    Kan man dansa bort vulkaner?? Förresten har dom ingen betydelse, enligt vår klimatexpert Thomas P.

  25. Thomas P

    Guy #24 Klart det är ett skämt. Sök på ”Elkla Änkkesippe” och du får 0 träffar. Om det är Lennart som hittat på det eller om han faktiskt fått det sänt till sig har jag däremot ingen aning om.

  26. Daniel Wiklund

    Thomas P har bättre koll på vulkaner än på sig själv.

  27. KM

    Håller med Thomas P denna gång.

    Elkla Änkkesippe = Kalle Näppesikke

    🙂

  28. Guy

    Thomas P # 25

    Med andra ord skulle LB:s kommentar ha passat bättre i Grönköping?

  29. Lasse

    https://www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170814092735.htm
    https://www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160822111801.htm
    University of Edinburgh kan ge besked om Östra Antarktis.

  30. pekke

    Gotland strömlöst p.g.a. åska, man har dragit igång reserven ( gasturbiner ), står inget om att man har dragit igång vindturbinerna.

    http://www.helagotland.se/samhalle/darfor-blev-hela-gotland-stromlost-14444695.aspx

    Citat:
    ” Vid tolvtiden på tisdagen drabbades hela Gotland av ett strömavbrott.
    – Vi vet inte vad felet beror på. När det blir avbrott över hela Gotland brukar det ta 40 till 45 minuter innan strömmen är tillbaka hos alla om allt fungerar som det ska, sa Björn Axelsson, elnätschef vid Geab, stax efter avbrottet.
    Vid halv ett hade Visby fått tillbaka strömmen, liksom stora delar av norra Gotland.
    –De håller på för fullt för att åtgärda strömavbrottet. Vi har dragit i gång gasturbiner i Slite och därför är det ofta norra Gotland som får tillbaka strömmen först när sådana här fel uppstår, säger Björn Axelsson. ”
    OBS ! Artikeln kan hamna bakom betalvägg.

  31. tty

    Faktum är att Västantarktis är en av de största och mest aktiva vulkanprovinserna i Världen. Nyligen identifierades ytterligare ett hundratal vulkaner under isen, och det finns säkert flera.

    Detta är nu inte så konstigt eftersom det finns en aktiv riftdal i Västantarktis.

    Det är faktiskt fullt tänkbart att vulkanisk aktivitet påverkar glaciationen. Värmeflödet är stort i vulkaniska områden så det är mera troligt att isen är varmbaserad där, vilket innebär snabbare rörelse och en flackare profil för inlandsisen. Å andra sidan kan uppstickande vulkaner fungera som ”pinning points” som fixerar iskanten och bromsar kalvningen- Detta gäller både inlandsisar och shelfis. Rossön är ett klassiskt exempel på det senare.

    Däremot är det mycket dåligt med sentida vulkanisk aktivitet i Östantarktis utanför Transantarktiska bergen, större delen av kontinenten är ju en prekambrisk sköld. Det enda exempel jag kommer på på rak arm är Gaussberg, som troligen är en sydlig utliggare till Kerguelenryggen.

  32. tty

    #30

    Bryts kabeln till fastlandet stannar vindkraften automatiskt och kan inte återstartas förrän gasturbinerna är igång och stabila.

    Anledningen är att vindkraften för att hålla kostnaderna nere har asynkrona generatorer vilket innebär att de måste ha stöd av en yttre kraftkälla för att synkroniseras med nätet. Det är för övrigt inte givet att gasturbinerna överhuvud taget klarar av att hålla nätet stabilt med all vindkraft inkopplad och utan kabel. För mycket el (=överfrekvens) i ett isolerat nät är värre och farligare än för litet.

  33. Torbjörn

    #30 Pekke
    Du ska se att orsaken till åskan är klimatförändringen, trots att det knappast har varit någon åska i år

    Eller så får vi höra Peter Hultqvist skylla på Putin och hävda att en förestående invasion är nära.
    Allt för att få mer pengar till försvaret

  34. Rider

    Sten Kaijser: ”Det som bekymrade mig var idén om att ersätta fossila bränslen med biobränslen.”

    https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2017/08/21/biomass-now-a-greater-source-of-pollution-than-cars/

  35. Ingemar Nordin

    Lennart B #22,

    Du har helt rätt. I dagens läge kan man aldrig vara alltför säker på att vi inte gravt har underskattat en tänkbar klimatkatastrof. Den svenska forskarvärlden och statsmedia ägnar sig åt hållbara lösningar på klimatkatastrofen, att avskaffa detta djefla bilåkande, att få oss att äta vegetariskt och ekologiskt, att satsa småspararnas pengar på solceller och vindkraft osv. Men vad hjälper det när vi, genom vårt CO2-utsläpp orsakar Östgrönlands vulkaner att löpa amok?

    Men när Änkesippen säger att ”Svenska myndigheter förväntas komma ta ledningen i det globala planeringsarbetet där även svenska artister, sångare, tidigare politiker och dansare kommer att ingå.”

    Då känns det tryggt.

  36. Torbjörn

    #32 tty
    Jag har försökt påtala att vulkaner påverkar klimatet på mer än ett sätt.

    I ett mailsvar från Alasdair Skelton skriver han
    ”Vulkaner påverkar klimatet genom utsläpp av koldioxid (inte pga magma är varm). Du har helt rätt att partikelutsläpp under vatten har mindre (eller ingen) påverkan om klimatet. Geotermiska energin påverkar/s inte.”
    Med tanke på hans bakgrund hade det varit förvånade om han svarat annorlunda

    När jag ställde samma fråga till Ole Humlum, fick jag svaret
    ”Jeg formoder, at de er varmende i forbindelse med udbrud, ligesom de bidrager til mængden af CO2 i havene.”

    Men 2030 vet vi troligtvis mer om havsbottnen om forskningen går bra
    http://www.bolin.su.se/index.php/news/578-new-world-ocean-mapping-project-nf-gebco-seabed-2030
    Vem vet, de kanske hittar ett par tusen vulkaner till, som släpper ut koldioxid och värme 🙂

  37. tty

    #36

    Koldioxidutsläppen från vulkaner har bara klimateffekter i ett geologiskt perspektiv – de återför kol som annars skulle har försvunnit ned i manteln. På kort sikt är de betydelselösa.

    Värmen från vulkanutbrott är viktig eftersom det är den som för upp stoft, svaveldioxid och halogener i stratosfären, däremot är värmetuvecklingen som sådan helt försumbar i klimatsammanhang.

    Geotermisk energi påverkar troligen klimatet på två punkter. Som jag redan nämnt har det betydelse för hur inlandsisar rör sig, eftersom ett helt litet värmetillskott kan räcka för att höja inlandsisens bottentemperatur tillräckligt för att få den över trycksmältpunkten. Den andra effekten är mera spekulativ. Det är möjligt att den geotermiska värmen, trots att den är såpass svag kan ha effekt på den termohalina cirkulationen. Den termohalina cirkulationen behöver 1000 år eller mer för att ”gå ett varv” och på den tiden är det möjligt att värmetillskottet till bottenvattnen kan vara stort nog att påverka uppvällningen av djupvatten.

    När det gäller undervattensutbrott har de nog minimal effekt annat än rent lokalt. Annorlunda är det kanske när s k LIP ”Large Igneous Provinces” uppstår på havsbotten, och miljontals kubikkilometer lava bildar stora undervattensplatåer (som t ex Ontong Java eller Kerguelenplatåerna) på relativt kort tid. Det finns en del som tyder på ett tidsmässigt samband mellan sådana utbrott och OAE (Ocean Anoxic Events) då cirkulationen i djuphavet stagnerar och stora delar av de djupa oceanerna blir syrefria under en reltivt lång tid (typ hundratusentals år).

  38. Greger

    #37 tty
    Imponerande kunskaper. Och jag förstår att du inte vill förstöra din karriär med publicerande av ditt eget namn. Det är ju det tragiska i detta sammanhang, att om man inte tillhör klimathotskyrkan måste man vara anonym.

  39. Ingvar i Las Palmas

    Lite kul!
    http://joannenova.com.au/2017/08/global-warming-hallelujah-an-inconvenient-music-video/

  40. Michael E

    Kanske helt OT avseende denna tråds innehåll men icke desto mindre kan jag låta bli att kommentera Alf Hornborgs senaste alster i DN, se http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/alf-hornborg-om-klimatkrisen-en-global-minoritet-forstor-planeten/

    Hornborg som är professor i humanekologi vid Lunds Universitet uttrycker sig som den värsta kommunist. Några citat från artikel, ”Det krävs mer än hopp och demokrati för att lösa det”, ”De fattiga massorna i Syd har ingen glädje av demokrati i Europa.”, ”Nej, grundproblemet är kapitalismen som sådan”.

    Det påminner om de totalitära och odemokratiska strömningar som funnits hos Svensk extremvänster och som nu alltså publiceras utan ifrågasättanden i DN. Det är också synnerligen tydligt att klimatfrågan för extremvänstern bara är ett slagträ i en debatt som egentligen handlar om vilket ekonomiskt och politiskt system vi ska ha i västvärlden. Professorn gör inte ens anspråk på att försöka dölja sina odemokratiska tendenser vilket är ett klart tecken på hur olika institutioner inom Universiteten mer eller mindre tagits över av vänsteraktivister, inte minst inom miljöområdet.

  41. Svempa

    #40 Gamla skolans leninist. Ett självutnämnt avantgarde skall leda massan mot utopia. Mer regel än undantag bland klimathotare.

  42. Ingvar i Las Palmas

    40 + 41
    Global warming-projektet är i grunden ett politiskt projekt med syfte att åstadkomma ”Global Governance”, en vackrare omskrivning för en världsregering i kommunistisk stil. För att få till en sådan måste man hitta en global gemensam fiende att enas mot (klassisk metod).
    Världsregering. Kommunister och socialisters våta dröm

  43. Roland

    Hittade några gamla artiklar som New York Times varnade för ”kommande istider”

    Från 1895 och fram så skrev New York Times i rubrikerna så här:

    Sept. 18, 1924: “MacMillan rapporterar om tecken om nya istiden”

    The sinking of the RMS Titanic had a supposed link to a coming new ice age. On October 7, 1912, the New York Times headline was: “Prof. Schmidt Warns us of an Encroaching Ice Age”

    21 maj 1975: ”Forskare funderar på varför världens klimat förändras; En stor kylning som anses vara oundviklig ”

    Och några andra tidningar hakade på
    Juli 24, 1974, Time magazine skrev en artikel som löd så här ”En annan istid?
    första stycket skrevs:
    Men väldigt varierar vädret … när meteorologerna tar ett genomsnitt av temperaturer runt om i världen upptäcker de att atmosfären har blivit stadigt svalare under de senaste tre decennierna. Trenden visar ingen indikation på omvändning. Klimatologiska Cassandra blir alltmer oroliga, för de väderavvikelser som de studerar kan vara en annan isålder. ”

    Sista stycket skrev dom så här:
    ”Oavsett orsaken till kyltrenden kan dess effekter vara extremt allvarliga, om inte katastrofala. Forskare ser att endast en minskning av mängden solljus som slår på jordens yta kan tippa klimatbalansen och svalna planeten nog för att skicka den till en annan istid inom några hundra år”

    Jag har hittat en mängd artiklar om global isålder är på väg osv, och det flesta skrevs just i början av 70 talet.

  44. Lars Cornell

    #40 ME. Även J Rockström satt i rutan och sa, ”Vi måste nog avskaffa demokratin … ”.
    Men det var visst ingen som reagerade.

    http://m4gw.com

  45. Micke Johnsson

    #44
    Det värsta var ”Det är ingen mänsklig rättighet att mat ska vara billigt”! Rockström är värre mot mänskligheten än alla utsläpp tillsammans.

  46. Björn

    Roland [43]; Här har Du en rapport från amerikanska CIA, 1974:

    http://www.climatecooling.org/globalcoolingdocuments/CIA%20_ClimateCoolingReport1974.pdf