Dammsugarförbudet handlar om (förlust av) vår frihet

Vaclav Klaus, Tjeckiens f.d. president, sa att klimatfrågan inte handlade om klimatet utan vår frihet. I boken Blue Planet in Green Shackles beskriver han hur ”globala uppvärmningen” används för att inskränka människors frihet.

EU blir mer och mer en planekonomisk överstat som vill kontrollera folks beteenden. Glödlampsförbudet är ett exempel på tokförbud och nu om mindre än en vecka förbjuds tillverkning och import av dammsugare med en effekt över 1600W. 2017 sänks detta till 900W. Igår köpte jag en ny Miele dammsugare med 2200 watts effekt. Bäst i test 2013.

Miele_2200W

Låt oss först titta på vad förbudet sparar i energi. En 2200W dammsugare som används en timme i veckan förbrukar på ett år 114 kWh. En 1600W dammsugare förbrukar 83 kWh. Om allt annat är oförändrat så ”sparas” 31kWh vilket motsvarar kostnaden 24 kronor med nuvarande elpris inkl. skatter. Större delen av elpriset är skatt så här gör staten största förlusten.

Men är allting ”annat” oförändrat? Blir inte en 1600W eller 900W dammsugare mer ineffektiv? Kommer det att ta längre tid att dammsuga? Och blir det lika rent på mattorna? Rimligtvis ökar tiden när effekten minskar. Så förlusten för konsumenten blir tid och energiåtgången minskar inte med 31 kWh. Min egen elförbukning ligger på 15.000 kWh per år och 31 kWh (0,2%) är en löjligt liten del av detta (som dessutom inte sparas).

Frågan är om EU-byråkraterna som bestämmer detta någonsin dammsuger själva. De har nog städhjälp och med EU:s skattefria löner så gör det lite om städerskan får dammsuga ett antal timmar till per år. Kan EU-byråkraterna verkligen skilja på effekt och energi? EU:s planekonomiska synsett handlar inte om att rädda planeten utan kontroll av individen. Eftersom tillverkning förbjuds kommer fabriker att flyttas utomlands för bruk i länder utanför EU. Det är inte alls självklart att andra länder köper EU:s tokdirektiv.

All erfarenhet visar att marknaden är bäst på att ta hand om utvecklingen av dammsugare. Elen är inte fri längre på det sättet att jag får använda den till att bestämma min egen förbrukning. Om det funnits en 900W dammsugare som är lika effektiv som en 2200W så skulle konsumenterna välja detta själva UTAN att EU bestämmer effekten. Sen är det så att för vissa är tiden värdefullare så de betalar gärna mer. Planekonomiska direktiv leder till ett mindre effektivt samhälle.

Vad händer om några år? Knackar klimatpolisen på din dörr för att kontrollera din dammsugare? Är den trimmad eller insmugglad? Blir det böter eller grönt fängelse med veganmat för dammsugarbrott? Trösten är att ju fler planekonomiska tokerier som kommer från EU desto mindre blir stödet för att vara kvar i EU.

Men dammsugare är inte det enda EU:s byråkrater är på jakt efter. Brödrostar, vedeldning, mikrovågsugnar, torktumlare m.m. ligger i pipeline. Om vi ska ta kommande EU-brödrosten så ska EU-byråkraterna få tre gratisförslag av mig.

brodrost

1. Tillåt bara rostning på ena sidan av brödskivan.

2. Högst en brödskiva får rostas i taget.

3. Halvera effekten på brödrosten (så rostningen tar dubbelt så lång tid)

AIlla förslagen är i klass med dammsugarförbudet. Mitt förslag ger en nominell effekt på bara 12.5% av idag. Att energin blir oförändrad kan vi tala tyst om som i dammsugarfallet.

Det diskuteras också i EU-länder att kunna stänga av elen till enskilda hushåll. Apparaten och installationen för detta ska givetvis betalas av konsumenterna själva.

Kommer George Orwell få rätt till slut? Från 1984:

“The Party seeks power entirely for its own sake. We are not interested in the good of others; we are interested solely in power……We know that no one ever seizes power with the intention of relinquishing it. Power is not a means; it is an end. ……… The object of power is power. How does one man assert his power over another? By making him suffer. Unless he is suffering, how can you be sure that he is obeying your will and not his own?”

Alliansens senaste utspel om 10.000 elstolpar och en extra straffskatt på bilar med högre CO2-utsläpp än genomsnittet är också en dålig åtgärd som kommer att slå hårt mot landsbygden. Elbilar är dyrare och folk på landsbygden behöver ofta köra långt. Bilparken på landsbygden är äldre än i Stockholm. SUV-ägarna i Danderyd och Lidingö kommer att drabbas hårt. De egna väljarna drabbas för att göra rödvinsvänstern på Södermalm glad. Miljöpartiets Åsa Romson applåderar naturligtvis. Jag är väldigt glad idag, säger Annie Lööf (c). Som skattebetalare och väljare är jag inte alls glad. Hur Fredrik Reinfeldt kan kalla detta marknadsekonomi är en gåta. Detta kan bli det nya etanolfiaskot där miljarder kronor går upp i rök till ingen nytta.

Alliansens nya förslag är ett försök att ta kontroll över folks beteende. Bilar ska straffas och folk ska helst bo i lägenheter i storstäderna och bara resa kollektivt eller cykla. Korta resor i närområdet med elbil för de rika tillåts. Landsbygden offras inte genom förbud utan genom ekonomisk utarmning (läs nya skatter) och då speciellt riktat mot energi och transporter.

Alla dessa förslag sker med en falsk täckmantel att vi måste göra en grön omställning för ”klimatets” skull. Att globala temperaturen stått still i 18 år, att IPCC:s klimatmodeller är felaktiga och inte duger att göra prognoser med  och att allt fler forskningsrapporter visar på att det blir ingen katastrofal global uppvärmning även om CO2-utsläppen ökar låtsas politikerna inte om.

Åsa Romsons (mp) prat om att koppla skogsbranden i Västmanland och de senaste översvämningarna till ”klimatförändringarna” är rent humbug. För det första har klimatet alltid förändrats och kommar alltid att göra det. Att det skulle blivit mer extremväder i Sverige stöds inte av några rapporter. Sen kommer alltid olika väderhändelser som torka, skyfall och stormar att inträffa på olika platser ibland. Skogbranden berodde mycket på schabbel i släckningsarbetet och att vi inte har nationella resurser att sätta in. Miljöpartiet vill ju lägga ner försvaret som tidigare har använts i katastrofsituationer.

Stackars Sverige oavsett vilket regering som kommer att sitta vid makten efter valet.

 

 

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Peter Stilbs

    Tack(?) Per – inte så lustig morgonläsning…

    Vad jag hört några gånger nu så är det redan bestämt i EU-kretsar att framtida vitvaror fjärrstyrt ska kunna stängas av så att de intermittenta strömkällorna från elpaneler och vindkraft bättre ska kunna hanteras i de tänkta ”smarta elnäten”.

    Utvecklingen på många plan liknar mest någon form av kollektiv harakiri

  2. Ulrik

    Det borde finnas någon av alla våra politiker som vågar ryta högt!

  3. Lasse

    Klåfingrigt -visst.

    Det finns dammsugare med inställning av varvtalet/sugkraften-nån som brukar suga med lägre sugkraft?
    Men ibland så är det bra om nån är klåfingrig.
    Köpte ny skrivare som funkar bra och har en välkommen funktion-den stänger av sig själv!
    Varför skall datorers transformatorer vara varma när de inte används?
    Noterade att vi köpt 4% mindre bensin juli -14 mot juli -13.
    Utveckling pågår.
    Men att styra oss med förbud och stöd till den utveckling någon gillar är fel väg!
    Nämnde jag att E85 (etanol) minskat med 12%.

  4. Ann LH

    Som vanligt Per, ett avslöjande inlägg som väcker frågan om vi verkligen förtjänar de politiker vi har. Vad har vi gjort för ont?

  5. Ingemar Nordin

    Undrar om dammsugare och brödrostar kommer att ha virusskydd i framtiden. Eller om det skall vara fritt fram för klimatpolisen att placera in trojaner i maskinerna så att de kan fjärrdirigera användningen helt. 🙁

  6. Ingvar

    Bra skrivet Per!
    Förlust av frihet. Så är det. Det är ett typiskt fall av ”Koka grodan”. Till att börja med små inskränkningar och regler. Det började med en del ganska löjliga regleringar varav den löjligaste var väl krokiga gurkor och den rörigaste dokumentation av IT-processer. (ISO-certifiering). Vi måste vänja oss vid att EU bestämmer. Ett steg i taget mot en världsregering med lydiga medborgare
    1984? Jo, nog finns det tydliga paralleller.
    Synd att Vaclav Klaus dragit sig tillbaka från politiken. Han reser förvisso runt hela planeten och håller föreläsningar. Det finns också läsvärt på hans hemsida. Finns på engelska

    http://www.klaus.cz/english-pages/

  7. EU var en bra idé från början, när det hette Kol- och stålunionen. Det håller på att gå helt snett. EU blir bara mer och mer toppstyrt. Och alltmer styrt av idioter också, tydligen. Nu börjar jag ångra att jag röstade ja i folkomröstningen. Finns det något hopp om att vända utvecklingen rätt, eller är det kört?

    För första gången har jag sett en politiker påpekat vad som länge har varit uppenbart: Miljöpartister ljuger. Försvarsministern berättar för alla som vill läsa, och tro på det, att Fridolin ljuger om MP:s förslag till försvarspolitik. Fridolin, Romson och andra ledande miljöpartister ljuger om all möjligt. Kanske vågar fler politiker kalla miljöpartisternas lögner för just lögner?

  8. Daniel Wiklund

    Det kliar verkligen i fingrarna på EU-delegaterna att utöva kontroll på sina underlydande. (kontroll på sig själv är mindre viktigt). Undrar när dom ska sätta upp regler för hur stora villor man ska få ha, hur många kvadratmeter per person som är tillåtet. Eller hur stora lägenheter man ska få ha. Eller om man ska ha rätt till både villa,sommarstuga och fjällstuga. Förmodligen sitter det nån(säkert många) just nu och räknar ut det ekologiska avtrycket(i synnerhet koldioxidutsläpp)som vi alla gör. När det gäller att sätta stopp för förlustelser som vi arma människor håller på med är uppfinningsrikedomen stor. Snart kommer det kanske ett övre tak på hur många par skor som vi behöver, i synnerhet då kvinnorna.

  9. Mats G

    EU
    Den dagen man fick för sig att det var ok för medlemsländerna att bryta mot de egna reglerna så var det egentligen kört.
    Den dagen MP tyckte EU var bra var det egentligen kört. Den dagen 30%(eller mer) av EU:s budget skulle gå till Jordbrukssubventioner var det egentligen kört. Den dagen man införde Euro så var det egentligen kört. Den dagen ansökande länder ljög om sin budget var det egentligen kört.

    Så egentligen är det kört.

    Men visst det är en bra idé.

  10. EU var en strålande idé – sen kom politikerna…….

  11. Thomas P

    Skönt att ni alarmister har stora problem som dammsugares maxeffekt att bekymra er över.

  12. Håkan Bergman

    Regleringen av dammsugarnas effekt är väl redan överspelat, som vanligt när politiker lägger sig i alltså. Marknaden och teknikutvecklingen sköter det där mycket bättre, robotdammsugare har så låg effekt att politikerna inte ens kan drömma om nåt sånt, dom arbetar tålmodigt och målmedvetet i stället för med rå kraft, finns t.o.m. små robotar som våtmoppar golvet, och på köpet kan vi göra nåt roligare.

  13. Benny Guldfot

    Är det inte så att även om dammsugarna med mindre effekt blir effektivare så är väl inte ”överskottsenergin” från de de större dammsugarna bortkastad. I alla fall inte under eldningssäsongen.

  14. Johan Tisell

    I Sverige innebär dammsugning under ca 8 månader om året att energin bidrar till uppvärmningen av våra bostäder. Kalkylen blir därmed 4 ggr sämre!

  15. Daniel Wiklund

    Nu är det ju inte vi här på KU som bekymrar oss över dammsugarnas effekter. Däremot bekymrar vi oss över hur det står till med den tänkande delen av hjärnan hos dom som hittar på såna tramsiga saker, vad blir nästa sak dom vill sätt stopp för. Men lika säkert som amen i kyrkan så hade du Thomas P haft ett kritiskt inlägg om KU hade föreslagit att höja effekten på dammsugarna.

  16. Anders Gustafsson

    Varför inte ta steget fullt ut och istället för att göra all utrustning värdelös, helt enkelt förbjuda hushållsapparater på el? Vi kan ju börja sopa och gräva jordkällare – kort sagt återvända till 1800-talet då det inte användes någon el alls. Det är väl det som miljömupparna vill.

  17. Kenneth Mikaelsson

    Behövs mera anarkister ….. Håller på med ett projekt att gå helt off grid….. nu finns det teknik som gör det möjligt att totalt skita i kraftbolagen samt ”lura” staten på en massa skatt 🙂 och det känns bara bra..

    och Thomas P tro inte att EU inte kommer bita dig i röven bara för du är en grön mupp…..

    Nä dom har lyckats där Stalin och Hi***r fallerade och med de nya övervaknings systemen och ett effektivt Dubbel talk så hålls populasen i schack… och lille Thomas P sitter o grubblar över hur man bäst kan vika ut sig för överheten…. om du är riktigt PK så kanske du får en portion corn extra….

  18. Björn

    Jag har skrivit i en annan tråd, att detta med effekt på olika hushållsapparater, är ingenting för politiken att lägga sig i. Det visar bara att det finns överskott på folk i Bryssel, som egentligen är redundanta, men eftersom de finns, blir konsekvensen dessa galenskaper. De har knappast mandat för denna klåfingrighet. Vi, Europas folk, förväntar oss inte denna ”dumsysselsättning” av våra folkvalda som skickas till Bryssel, utan vi förväntar oss i stället som i energifrågan, öppnandet av vägen mot oändlig och kontinuerlig energiförsörjning utan inblandning av ideologier. Resten är forskarnas och ingenjörernas område.

  19. stickan no1

    Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser.

    Man förbjuder dammsugare på mer än 1600 W och ger samtidigt stöd för elbilar på 10 tals kW.
    Man förbjuder glödlampor på 30W och tillåter elradiatorer på flera kilowatt.
    Man förbjuder cirkulationspumpar på tiotals watt men tillåter att vätskan som cirkuleras värms med el om många kW.

    En person drar i storleksordning 3 kWh energi per dygn i form av mat. När skall det förbjudas?

  20. Ingvar

    Hur är det med tillgången på glödlampor idag? Halogen? Det finns ju nåt sätt att kringgå genom att ange att lamporna är för specialändamål och märks så.

  21. Jan Lindblom

    På vår damsugare så går det ypperligt att reglera effekten ”min – max”! För det mesta så damsuger vi inte på max effekt. Men ibland så behövs det. Det måste innebära att för vår del så blir energisbesparingen relativt modest mellan vår 2200 W modell och en 1600 modell. Jag kör inte heller vår bil på max effekt hela tiden 🙂

  22. Joakim A

    Igår bestämde jag mig för att lägga rösten på SD i rikstadsvalet.
    Lägger ingen röst på ett parti eller allians som vill höja kostnaderna för oss överbeskattade bilister.
    Undrar när förvärvsarbetende stadsbor utan bil skall börja göra rätt för sig i samhället?

  23. Peter F

    OT
    Klotet P1 handlar idag om att koldioxidskatten slopats i Australien. Reklamen för programmet inleddes med….
    ”Australien har redan drabbat av klimatförändringarna med svår torka och svåra översvämningar. Ändå har den klimatskeptiska regeringen slopat koldioxidskatten”……….. bla bla. Klotetredaktionen lär ha laddat för ett kraftfullt fördömmande av beslutet.

    PS Just köpt en dammsugare på 2200 W. DS

  24. Alienna

    2014 – Året då folket köpte nya dammsugare och röstade på SD. 🙂

  25. janne

    Ett annat idiotförslag som är på gång är att alla åkgräsklippare ska ha trafikförsäkring. Efter en olycka där åkgräsklipparens förare var vållande kräver man nu detta från EU. Försäkringsbolagen har säkert lobbat för det.

  26. Lasse

    EU ser sig om efter fler konsumentprodukter de kan reglera.
    ”BRYSSEL (Direkt) EU-kommissionen har beställt en förutsättningslös studie om ytterligare vitvaror och hemelektronik ska omfattas av EU:s energisparkrav.”

  27. Sören G

    Enligt informationen om Klotet i P1 så kallas Australien ”kanariefågeln” eftersom klimatförändringarna skulle märkas där först. Och att forskarna är alltmer säkra på klimatförändringarna redan drabbat oss.
    Vilka forskare kan man fråga sig.

  28. Peter Stilbs

    Janne #25 – jag fick min klippare stulen för ca 15 år sedan – minns att försäkringsbolaget redan då sökte hävda något i stil med att det var ett motorfordon som inte omfattades av hemförsäkring – eftersom den hade en pytte-dragkrok, för en liten kärra etc. Men jag har varken förr eller senare hört om några speciella försäkringar för åkklippare.

  29. Peter Stilbs

    Sören F #27 – det är väl detta gäng – de är avsatta från sina höga hästar av den nya Abbott-regeringen.

    http://wattsupwiththat.com/2014/08/24/newest-scam-donate-money-to-help-alleviate-the-fears-of-scared-scientists/

    Steffen är f.ö. polare och rådgivare till vår Rockström

  30. Appropå Australien verkar man där börjat nysta i den senaste av alla försök att justera temperaturdata (ibland å de allra grövsta) under förevändningen att kalla det för ’homogenisering’ och knappt ens bemödar sig att försöka dölja agendan …

  31. Lasse

    Klotet tog också upp frågan om varför temperaturen inte stiger lika mycket som förutsågs.
    Värmen går ner i haven!
    De kanske då inte inser att detta är en process som inte påverkas av CO2 samt om det är så nu så kan det varit så tidigare, liksom det omvända, värmen kommer upp från havet.
    Klimatkänsligheten kan då inte baseras på uppvärmningsfasen utan på en hel period. Vilket avviker från den bild de vill ge!
    Det är således en , för jorden , bra förklaring-men kanske inte för klotet 😉

  32. L

    30-40-30-60-80-70-90-60-100-70-90-70-50-30-50-30, det är fartbegränsningarna jag måste hålla reda på när jag kör 3 mil in till Stockholm. Det tycker jag säger det mesta om dagens samhälle.

  33. Sven

    OT visserligen, men kanske inte ändå …

    Detta är värt att hålla ögonen på:

    http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/11058901/Global-warming-impacts-severe-widespread-and-irreversible-UN-warns.html

  34. OT: Kl 20.00 ikväll visas SVT1:s Uppdrag granskning som har undersökt härvan kring energibolaget Sekab i Örnsköldsvik. Etanolsvinnet har vi haft uppe flera gånger tidigare på Klimatupplysningen.

  35. Ingemar Nordin

    Sven #33,

    Pamfletterna som FN sprider ligger på kvällstidningsnivå. Inget att fästa sig vid. I artikel citeras också skojaren Bob Ward som väl vet ungefär lika lite som Johan Rockström och är mest intresserad av att driva klimatfrågan av politiska skäl.

    Gäsp. Same old, same old …

  36. Sven

    Ingemar #35,

    Håller med, men det är skrämmande hur helt grundlös propaganda sprids. Undrar om inte UK har en ungefär lika likriktad press och journalistkår som Sverige?

  37. Ingemar Nordin

    Peter S #29, Jonas N #30

    Hela dramatiken utspelas nu när bluffarna avslöjas. Först fuskar den australienska vädertjänsten BOM och justerar nedåtgående trender över 1900-talet uppåt, därefter ljuger de rakt ut att dessa justeringar är orsakade av flyttning av väderstationer när stationen i själva verket inte har flyttats. Och sedan går de alarmistiska forskarna ut och tigger om mer pengar!

    Förhoppningsvis kan svenska journalister avslöja våra egna myndigheters manipulationer på det här området. Än så länge är det bara några få svenska klimatforskare som vågat säga ifrån …

  38. Josef Fransson

    Hej igen!
    Mycket bra artikel. Obegripligt att förslaget kunnat gå så långt och man blir ju mörkrädd när man tänker på vilka viktiga frågor som EU hanterar lika IQ-befriat! (många är iofs kända)

    Jag fick idag en artikel publicerad på GP:s webplats med anledning av Stefan Löfvens utspel om en ny miljard på skogsnäringen för att tillverka ”andra generationens biodrivmedel”. Lite på samma spelplan som artikeln ovan.
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2471668-lofven-vill-kasta-ny-miljard-pa-riskabelt-biodrivmedelsprojekt

    Samma ämne behandlas även på Uppdrag granskning ikväll 20:00 på SVT1.

  39. Ingemar Nordin

    Josef #38 och andra,

    Det man förvånas över är att allt detta EU-trams inte behandlas alls i valrörelsen. Vi matas dagligen och stundligen från PS med utfrågningar. Men om EU, och hur vi är totalt i händerna på deras IQ-befriade politrucker, är det väldigt tyst om.

    Lövéns utspel om andra generationens biodrivmedel är ungefär vad de orkar med. I mina öron verkar det som om alla partier förtvivlat slåss om några få procent Mp och F!-väljare och är beredda att lägga miljard efter miljard på att köpa deras röster.

  40. lennart bengtsson

    När man läser om att reducera effekten på dammsugare så tror man vaknat upp på ett dårhus. Varför helt enkelt inte förbjuda elektriska apparater överhuvudtaget det gick ju utmärkt på 1800-talet när man inte hade dessa nymodigheter. Tänk bara på alla arbetstillfällen som skulle skapas! En annan sätt är att reducera dammsugning till en dag per månad eller alternativt endast tillåta dammsugning vid hård vind. Jag antar att en hög effekt är OK om den produceras förnybart.

    Om det fortsätter så här får vi organisera ett folktåg till Stockholm och Bryssel alternativt följa England och överväga att lämna EU. Vi får hoppas att svenska folket gör allt som är möjligt att visa sitt missnöje i förestående val.

  41. Björn F

    Per W bra artikel!! Vad göra åt den mycket snedvridna klimatdebatten?

    Låt oss skilja på resonemang om eventuella klimatförändringar och människans påverkan av klimatet. Från min horisont kan människans agerande på jorden inte påverka vårt klimat . Jordens klimat har under årmillijoner varierat å det häftigaste många gånger utan medverkan av de levande varelser, som har funnits där. Dessa variationer kommer att fortsätta. Det har med större krafter att göra än den mänskliga civilisationen kan åstadkomma. Solen till exempel.
    Vi människor får gilla läget och göra det bästa möjliga av vår tid på jorden. Det gör vi inte genom att slänga iväg milliarder kronor på massa tramsiga projekt i likhet med de vi diskuterar här och nu. Ej heller är det någon nytta med att minska koldioxidutsläppen. Jag delar uppfattningen att det är frågan om makten över oss människor, som eftersträvas.
    Vad vi istället borde göra är att satsa ovan nämnda pengar på människors fattigdom, utbildning, sjukvård, vatten och bostäder samt produktion av livsmedel. Då kanske vi kan leva kvar på jorden även om klimatet ändras till det sämre för oss.

  42. L

    Det finns dom som säger att politiker brukar vara trevliga människor. Alltid något.

  43. Gunnar Strandell

    Jag ser det hela som ett provskott från politikernas sida.

    De få en indikation på både på hur ”smart grid” och fortsatta insatser på att begränsa effekten på t.ex. bilar kommer att tas emot av befolkningen.

    Tidigare effektbegränsningar av mopeder och motorcyklar i Sverige har ju inte varit särskilt framgångsrika, men modellen kanske är att ett stort företag står bakom och är berett att sälja de nya prylarna.

    Jag undrar när det ska gå upp för politikerna i EU-parlamentet att de sitter i knät på storfinansen.

    Som av en händelse har radions P1 den här veckan haft en programserie om att vi slänger fullt fungerande maskiner och att det är ett slöseri av stora mått. 🙂

  44. Mats G

    Valet,
    Allt tyder på att vi kommer få oss en orgie i vallöften med följande svekdebatt efter valet som var brukligt för ett antal val sedan.

    Och till Josef. Du inger förtroende. Keep up the good work.

    Hur skall jag formulera mig. Det ena ger det andra 😉

  45. Daniel Wiklund

    Har just sett Uppdrag granskning. Så kan det gå när man ska rädda planeten genom att tillverka fossilfria bränslen. Under tiden så växer den fond som norrmännen har där avkastningen från olja och gas fonderas, med hundratals miljoner varje dag. Kanske dags för Miljöpartiet att åka till Norge och propagera för fossilfria bränslen.

  46. Johan Tisell #14: Helt rätt. Precis som glödlamporna värmer bostaden gör även dammsugaren det. I 8-9 månader om året är det till nytta. Nettokalkylen blir alltså ännu sämre för EU-byråkraterna..

  47. Rob

    Löjligt. Om någon av herrarna här vet vad som är fram och bak på en dammsugare, så borde ni inse att 1600 Watt är mer än nog. Min är på 2200 och är helt oanvändbar på den effekten eftersom den då blockerar munstycket med allt som över huvud taget kan lossna ifrån golvet.

  48. Gunnar Strandell

    Rob #47
    Men då är vi väl överens?
    Om det inte behövs mer än 1600 eller 900 Watt är det ju löjligt att förbjuda det!

  49. Thomas P

    Gunnar #48 ”Om det inte behövs mer än 1600 eller 900 Watt är det ju löjligt att förbjuda det!”

    Vari ligger det löjliga? Förbudet baseras på att det säljs en hel massa dammsugare med denna onödigt stora effekt. Däremot blir slutsatsen att det är obegripligt varför somliga blir så väldigt upprörda över ett förbud av något som i alla fall inte behövs. Jag kan hålla med om att det känns lite onödigt att hålla på att införa regler just här, men det är ändå harmlöst.

  50. tompas11

    #49 Det du anser vara harmlöst anser uppenbarligen inte EU-parlamentet var harmlöst. Eller du kanske, som jag, anser att det de sysslar med där nere i Bryssel är trams. Handen på hjärtat – borde det inte finnas viktigare uppgifter de kan syssla med?

  51. TP #49

    Ja, ungefär som i DDR då, där de välmenande företrädarna för ’folket’ också såg till både att både bilarna inte hade en massa onödigt lull-lull eller mer prestanda än som belsutats vara precis lagom för folket. Och att de inte konsumerade mer importerad frukt än var ndvändigt …

    Och just ja, hade de inte ett system också som såg till att folket inte fick för sig att ha en massa fler och ffa onödiga åsikter som heller inte behövdes för samhällets bästa och att det fungerade!?

  52. Daniel Wiklund

    Om du inte ser de löjliga Thomas P så är du ett hopplöst fall. Tala om att du inte ser skogen för bara träden. Kan bero på att det är tungt för dig när dom som står på din sida i klimatfrågan så fullständigt gör bort sig. Eller så ger du dom ditt stöd. Oavsett vad så är det höjden av kvasivetenskap.

  53. Slabadang

    EUssr kan också kallas Absurdistan!

    Hela EUs energipolitik är ju så uppenbart pucko att man mest garvar läppen av sig. Min typ av humor triggast ofta av den där riktigt bisarra kontrasten när personer som övertygat sig själva att de är jätte djupa, jätte seriösa,jätte kunniga och jätte ansvarsfulla och tycker sig förstå saker bättre än alla andra inte själva upptäcker den hjord av grodor som hoppar ur ordbajset som rinner ur mungiporna.

    När ställer sig ”Klotet” bakom Lena EK och kräver halverad storlek på kastruller och att spisplattorna skall ersättas med LEDlampor? Jamen allvarligt talat det finns faktiskt INGEN GRÄNS för idiotierna.

    Jag tappade mitt intellektuella tålamod härom morgonen när vår käre här kommenterande Centerpartist i linje med vad jag ovan hävdat skröt om den artikel varje anständig redaktör som vill skydda sina debattörer från att göra bort sig för allmänheten borde tacka nej till.

    https://www.klimatupplysningen.se/2014/08/23/oppen-trad-47/#comment-381812

  54. Slabadang

    Kafka i i sitt litterära PK-Absurdistan:

    Media politiker och desss hangarounds:

    Vad är meningen med denna stora organisation, mina herrar? Meningen, är den att oskyldiga människor häktas?
    Säger han till domarna, han blir upprymd då han får applåder och visslingar från ena sidan av publiken.
    Men när han till slut ger upp och hoppar ner från podiet ner till folkmassan för att ge sig av så märker han att grupperna inte alls är två grupper utan att alla tillhör samma grupp.
    – Jaså, ropade K. Och lyfte armarna mot höjden, den plötsliga upptäckten sprängde sig fram, ni tillhör alla samma domstol, efter vad jag ser, det är ju ni som är det korrumperade band, som jag angrep, ni har trängt ihop er här, som åhörare och spioner, och bildat skenpartier, och det ena har applåderat mig för att pröva mig, ni vill lära er hur man lockar oskyldiga i fördärvet.
    Efter dessa ord ger sig K av, men inte innan han får höra att han inte kommer få några flera rättegångar.”

  55. Rosenhane

    Med risk för att verka kufig.

    1989 ringde det på dörren i min dåvarande bostad på Södermalm.
    Han som ringde på var en påläggskalv från Elektrolux, en handelsstudent som presenterade sig som Carl Johan Bernadotte. Han hette så, son till en av Kungens sysslingar.
    Hans ärende var att sälja en dammsugare till mig som dörrinnehavare i en hyresfastighet.
    Det ingick i Elektrolux företagskultur att alla som fick jobb där skulle börja med att sälja företagets produkter medelst dörrknackning/hemförsäljning.
    Nåväl, CJB lyckades kränga på mig en dammsugare på 750 W och den finns fortfarande finns i huset.
    Har fungerat felfri tjugofem år och tanken på att langa iväg den har helt enkelt inte infunnit sig.
    EU:s vansinne med glödlampor och nu dammsugare bådar inte gott; verkar vara en direkt följd av klimathotsreligionen.
    Både tanke- och annat gods från förra årtusendet bör inte kastas ut med badvattnet rakt av som nu sker.
    Tage Erlanders, Alva Myrdals och Stellan Arvidsons ddr-inspirerade hjärnspöken ska väl inte behöva gå ut över våra hushållsapparater 2014?
    Res motstånd mot postmodernismens härjningar, vår tids motsvarighet till digerdöden!

  56. lennart bengtsson

    På tal om Kafka i samband med dagens vansinniga dammsuga byråkrati måste jag sända följande kortnovell. Flera av Er hör ju till en gammal bildad generation och kan säkert njuta av denna sublima novell:

    Vor dem Gesetz
    Vor dem Gesetz steht ein Türhüter. Zu diesem Türhüter kommt ein Mann vom
    Lande und bittet um Eintritt in das Gesetz. Aber der Türhüter sagt, daß er ihm
    jetzt den Eintritt nicht gewähren könne. Der Mann überlegt und fragt dann, ob er
    also später werde eintreten dürfen.
    «Es ist möglich», sagt der Türhüter, «jetzt aber nicht.»
    Da das Tor zum Gesetz offensteht wie immer und der Türhüter beiseite tritt, bückt
    sich der Mann, um durch das Tor in das Innere zu sehn. Als der Türhüter das
    merkt, lacht er und sagt:
    «Wenn es dich so lockt, versuche es doch, trotz meines Verbotes hineinzugehn.
    Merke aber: Ich bin mächtig. Und ich bin nur der unterste Türhüter. Von Saal zu
    Saal stehn aber Türhüter, einer mächtiger als der andere. Schon den Anblick des
    dritten kam nicht einmal ich mehr ertragen.»
    Solche Schwierigkeiten hat der Mann vom Lande nicht erwartet; das Gesetz soll
    doch jedem und immer zugänglich sein, denkt er, aber als er jetzt den Türhüter in
    seinem Pelzmantel genauer ansieht, seine große Spitznase, den langen, dünnen,
    schwarzen tatarischen Bart, entschließt er sich, doch lieber zu warten, bis er die
    Erlaubnis zum Eintritt bekommt. Der Türhüter gibt ihm einen Schemel und läßt
    ihn seitwärts von der Tür sich niedersetzen.
    Dort sitzt er Tage und Jahre. Er macht viele Versuche, eingelassen zu werden, und
    ermüdet den Türhüter durch seine Bitten. Der Türhüter stellt öfters kleine Verhöre
    mit ihm an, fragt ihn über seine Heimat aus und nach vielem andern, es sind aber
    teilnahmslose Fragen, wie sie große Herren stellen, und zum Schlusse sagt er ihm
    immer wieder, daß er ihn noch nicht einlassen könne. Der Mann, der sich für
    seine Reise mit vielem ausgerüstet hat, verwendet alles, und sei es noch so
    wertvoll, um den Türhüter zu bestechen. Dieser nimmt zwar alles an, aber sagt
    dabei:
    «Ich nehme es nur an, damit du nicht glaubst, etwas versäumt zu haben.»
    Während der vielen Jahre beobachtet der Mann den Türhüter fast ununterbrochen.
    Er vergißt die andern Türhüter, und dieser erste scheint ihm das einzige Hindernis
    für den Eintritt in das Gesetz. Er verflucht den unglücklichen Zufall, in den ersten
    Jahren rücksichtslos und laut, später, als er alt wird, brummt er nur noch vor sich
    hin. Er wird kindisch, und, da er in dem jahrelangen Studium des Türhüters auch
    die Flöhe in seinem Pelzkragen erkannt hat, bittet er auch die Flöhe, ihm zu
    helfen und den Türhüter umzustimmen. Schließlich wird sein Augenlicht schwach,
    und er weiß nicht, ob es um ihn wirklich dunkler wird, oder ob ihn nur seine
    Augen täuschen. Wohl aber erkennt er jetzt im Dunkel einen Glanz, der
    unverlöschlich aus der Türe des Gesetzes bricht. Nun lebt er nicht mehr lange. Vor
    seinem Tode sammeln sich in seinem Kopfe alle Erfahrungen der ganzen Zeit zu
    einer Frage, die er bisher an den Türhüter noch nicht gestellt hat. Er winkt ihm zu,
    da er seinen erstarrenden Körper nicht mehr aufrichten kann. Der Türhüter muß
    sich tief zu ihm hinunterneigen, denn der Größenunterschied hat sich sehr
    zuungunsten des Mannes verändert.
    «Was willst du denn jetzt noch wissen?» fragt der Türhüter, «du bist unersättlich.
    »
    «Alle streben doch nach dem Gesetz», sagt der Mann, «wieso kommt es, daß in
    den vielen Jahren niemand außer mir Einlaß verlangt hat?»
    Der Türhüter erkennt, daß der Mann schon an seinem Ende ist, und, um sein
    vergehendes Gehör noch zu erreichen, brüllt er ihn an:
    «Hier konnte niemand sonst Einlaß erhalten, denn dieser Eingang war nur für dich
    bestimmt. Ich gehe jetzt und schließe ihn.»
    Franz Kafka

  57. lennart bengtsson

    Josef Fransson

    Det var en utmärkt artikel

  58. Slabadang

    En tesked Kafka till som medicin mot PKförtrycket?

    Visst är det svårt att förstå det förtryck som byggs över vårt samhälle? Fundera en stund över vad jag här hävdar är en mycket enkel och därför oerhört otäck sanning. I Kafkas ”Processen” den inleds med orden ”Någon måste ha förtalat Josef K, ty utan att han gjort något ont blev han häktad en morgon.”

    Vi kan försvara oss mot falska anklagelser, men vi kan inte försvara oss mot anklagelser vi inte förstår. Rädslan för att hamna i den situationen skrämmer mer än falska anklagelser. Vad som sprider rädslan är den som sprider dessa obegripliga anklagelser som kan drabba vem som helst men ingen kan försvara sig emot så länge innebörden av anklagelsen inte är utredd. För de som skapat och använder sig av dessa anklagelser som verktyg för att skrämma tysta och förtrycka fungerar de bara för deras syften så länge det inte går att försvara sig emot dem.

    De obegripliga anklagelser som nu är populära att använda av våra allt annat än folkkära journalistkår känner vi igen som ”Klimatförnekare” en anklagelse som är totalt obegriplig och minst av allt vet de som kastar anklagelsen vad den betyder, utan märker att den funkar på många som ett förtryckarverktyg och sprider rädsla bland alla de som inte vill riskera att bli ändamålet för anklagelsen till tystnad. ”Främlingsfientlig” är ett annat exempel poch ju längre ut på vänsterskalan vi kommer ju mer frekventa och allt märkligare blir dessa fabricerade anklagelser om ”fobier” och ”anti” ditten och datten. Så problemet är ju inte att de är falska anklagelser utan ännu värre att de är medvetet konstruerade för att vara obegripliga och odefinierbara och kunna kastas mot alla som kritiskt granskar dess hantlangares agenda och motiv.

    Ett äckligt enkelt effektivt sätt att härska förtrycka och skrämma hyggligt folk till underkastelse.
    Ännu värre är den bredare smetande anklagelsen om dåliga ”värderingar” kompletterat med ordet ”vi” vilka värderingar det egentligen som åsyftas som ”vi” har eller inte har blir liksom aldrig utrett, vilket samtidigt naturligtvis är själva syftet med härskartekniken.

    Ett annat exempel är ”Människors lika värde” som i proncip dödar alla debatter om alla andra värden som måste respekteras som typ såna där jobbiga sakliga saker som kostnader , arbetslöshet, procent, välfärdssystem, utveckling och annat. Är mnan bara så taskig att man påstår att människor är ovärderliga istället och frågar vad som krävs av ett människovärdigt samhälle… så drar de med ett pinsamhetens dumflin vidare och trakkar nästa offer i stället.

    Nu har vi levt under det här skitförtrycket alldeles för länge och ställ bara några grundläggande frågor om betydelsen av de fula ord de lärt sig så rasar deras lilla korthus snabbt och frustrerat förbannade står de där avlövade sitt överläge och lilla äckliga verktyg.

  59. Ann LH

    Josef F #38.
    Bra, bra igen! Kämpa på med kunskap och insikt mot hela bubbel- och babbeletablissemanget.

  60. Ingvar

    Thomas P #49

    Harmlöst?? Knappast. Små steg leder till större steg och snart är vi alla kokta grodan.
    Harmlöst?? Knappast. Vad kostar dessa petimeterbyråkrater?

  61. lennart bengtsson

    49 * Thomas P

    Så vitt jag känner till är dagens dammsugare försedda med en effektkontroll dvs man kan faktiskt reglera sugkraften. Mitt förslag är därför att de som har problem med att sugkraften belastar elnätet på ett för klimatet farligt sätt eller tvingar fram kostsam förnybar kraft, alldeles på egen hand kand reducera effekten till något som de tycker är politiskt korrekt. Om det inre moraliska trycket är outhärdligt får man helt enkelt gå tillbaka till sopkvasten.

    Med morgonhälsning till alla politiskt korrekta och inkorrekta

  62. Thomas P

    Ingvar &0 ”Små steg leder till större steg och snart är vi alla kokta grodan.”

    Det där är väl snarare LBt:s kommentar. För er som tycker uppvärmning inte är något att oroa sig över är det en rätt olycklig analogi. Dessutom rätt löjlig i sammanhanget. Man kan inte ropa ”vargen kommer!” varje gång någon gör något man inte gillar.

  63. Guy

    Vem är det som ropar ”vargen kommer”? 😮

  64. Daniel Wiklund

    Intressant att se hur Thomas P slår knut på sig själv när han ska försvara idiotiska beslut som alarmisterna i EU fattar. När ska EU förbjuda tillverkningen av bilar med onödigt starka motorer. Då lär Zlatan få ställa in alla sina bilar(för ett värde av minst 30miljoner)i garaget.

  65. Thomas P

    Lennart #61 Jag antar att du när det begav sig ansåg dig vaknat upp på ett dårhus även när det beslutades om krav på katalysator på bilar. Det borde väl dugt med att de som tyckte deras bilar släppte ut för mycket skit införskaffade egen avgasrening på ett sätt de tyckte var politiskt korrekt….

  66. Olav Gjelten

    Ulrik 2 ”Det borde finnas någon av alla våra politiker som vågar ryta högt”.

    Jag skulle hellre vilja säga: varför röstar ni fram de politiker vi har ni som till varje pris måste rösta, oavsedd vilka alternativ ni har? Vi har fått det vi röstat fram – inget annat!

  67. lennart bengtsson

    65 Thomas P

    En föga intelligent kommentar. Om man har tagit på sig uppgiften att försvara alla centrala beslut med mer eller mindre anknytning till klimatfrågan och oberoende av graden av stupiditet så kan man dessvärre inte vänta sig något annat. Om Du har en så ringa uppfattning om människors allmänna omdöme så verkar det ju knappast ansvarsfullt att låta dom få rösträtt. Tänk bara på den väldiga risken att de kanske tycker fel!

  68. Daniel Wiklund

    Thomas P trasslar verkligen in sig, bäst att du ger dig nu, annars är du snart nere i gärdsgårdsserien. Lennart B däremot håller till i en helt annan serie, hans inlägg fullständigt klär av Thomas P. Lennarts inlägg har en effekt många ggr större än Thomas P-s. Alldeles för hög effekt även i EU-s ögon.

  69. Thomas P

    Lennart #67 Det är en sak att krydda inlägg med personangrepp när man tycker någon sagt något riktigt dumt, men att som du bara påstå att någon sagt något dumt utan att på något sätt motivera, det är föga intelligent.

    Här är det dessutom närmast du som verkar vilja avskaffa folks rösträtt eftersom de enligt dig tydligen röstat in fel folk som bestämmer i EU.

  70. Daniel Wiklund

    Måste ju säga att Lennarts beskrivning att din (Thomas P)”kommentar var föga intelligent” är väldigt snällt formulerad.

  71. Ulrik

    Olav Gjelten #66. Det är givet att man ska rösta i en demokrati. Problemet är när en statsminister genomför åtgärder som han dolde inför valet till aktuell mandatperiod. Falsk marknadsföring med hemliga siffror. Eller när sju partier kör samma politik och som mobbar och utesluter den som framför avvikande mening. Samtidigt som man talar om allas lika värde och yttrandefrihet. Den som inte ställer upp på detta har åtminstone ett alternativ om några veckor. Bättre vore en mångfald av synpunkter i en fri debatt. Men en förändring torde kräva att pösmunkarna får en riktig näsbränna med ledarskifte när valresultatet fastställs.

  72. Gunnar Strandell

    Thomas P #49
    Jag kan bara citera Fritiof Nilsson Piraten:
    ”Man kan inte tala om en stoppnål utan att någon enögd djävul känner sig träffad”

    Länk:
    http://www.piratensallskapet.se/om-piraten/frageladan/

  73. Mats G

    Det här måste väl vara producenternas våta dröm. Tvinga folk och köpa nya grejer.

  74. Vår egen hus-klimathotsanhängare snärjer in sig i allt mer asburda argument för allt mer absurd politik och ren idioti bara den motiveras med ’klimat’ eller annat totalt orelaterat.

    Det får han gärna göra. Som fler än jag konstaterat är dom många som viftar med klimathotsflaggan som helst längtar tillbaks till ngt DDR de aldrig behövt uppleva själva …

  75. Thomas P

    Mats #73 Nu har du väl ändå missuppfattat något. Det är försäljning av dammsugare med för stor effekt som förbjuds, inte användning.

  76. Olav Gjelten

    Ulrik # 71
    ”Det är givit att nan skall rösta i en demokrati”.
    Vi HADE demokrati, men ni röstade bort den. Fler än jag tycks eniga om att vi är på snabb väg mot en miljödiktatur.
    VAD HAR NI GJORT NI SOM RÖSTADE OSS DITHÄN???

  77. Alienna

    TP #75, ”dammsugare med för stor effekt”

    ’För stor effekt’… För stor för VAD?

  78. Mats G

    75
    Thomas P

    Fair enough. Nu kan ju socialt tvång eller moralisk tvång kan ha viss påverkan.
    Men för mig är detta en ickefråga. För att citera statsministern ”Den skall göra jobbet.”
    Det gäller att välja sina slag. Om byta glödlampa eller dammsugare för tyst på klimathotarna så är det ok byte. Är det så? Blir du nöjd om jag köper ny dammsugare Thomas? eller vill du ha mer och mer och mer tro….

  79. Guy Fardell

    Inköpte idag en Philips ”Animal” dammsugare om 2200W (ersätter den gamla om1600W).
    Bästa köp jag gjort! Eftersom hund finnes i hushållet förstår envar varför det blev just denna dammsugare. En särskilt besvärlig matta som med hårt fysiskt arbete (hustrun vägrar att befatta sig med denna matta trots att det är hon som köpt in den; ”detta är karlgöra!”) tidigare tog 20-25 minuter att avhåra tog nu 3 minuter att avverka.
    M.a.o. jag har gjort en avsevärd energibesparing. Detta måste väl glädja EU, fast kanske inte riktigt på det sätt de tänkt sig. He,he!

  80. Håkan Bergman

    Guy F. #79
    Det vet du väl att politiker inte kan skilja mellan effekt och energi.

  81. Alienna

    #79 Guy

    Jag har katter, och med det katthår som fälls, och fastnar, överallt. Jag köpte för ett par år sen en Elektrolux 2200W.
    Jag upplevde det som ren magi att suga med den nya – jämfört med min gamla, som är på 1400W.
    I stället för ett lååångt kämpande, gick nu dammsugningen snabbt och enkelt. Så jag instämmer med att 20 minuters moment kan minska till 3 min. med 2200W, iaf om man har pälsdjur.
    Släta golv är skrämmande snabbt dammsuget med min värsting. Den begränsar sig inte till att enbart suga det som hamnar under munstycket. Den tar även dammet som finns en decimeter runt/utanför munstycket (pga sugkraften).
    TIDEN man behöver dammsuga minskar enormt med en ’starkare’ maskin.

  82. Thomas P

    Mats #78 För det första tycker jag det här är en struntfråga och för det andra handlar det som sagt om inköp. Behåll du din gamla dammsugare, de extra watt den förbrukar är helt försumbara jämfört med de resurser som går åt för att tillverka en ny. Kan du ge något exempel på något ”socialt eller moraliskt tvång” på att du skulle byta dammsugare, eller är det något du hittat på själv?

    Vi har nu i tråden vittnesmål både om att 1600 watt är alldeles för mycket för att gå att använda och alldeles för lite. Man kan med andra ord misstänka att det finns annat än watten som avgör hur bra en dammsugare är.

  83. Jimmy

    # 67 LB
    ”Om Du har en så ringa uppfattning om människors allmänna omdöme så verkar det ju knappast ansvarsfullt att låta dom få rösträtt. Tänk bara på den väldiga risken att de kanske tycker fel!”

    Demokrati enligt Jasenko Selomovic (FP)
    ”Demokratin har tyvärr en inbyggd svaghet, ibland röstar folk fel”
    http://www.svt.se/opinion/nar-folket-rostar-fel-ar-forfattningsdomstolen-sista-utposten

    Alla som inte röstar på FP röstar alltså fel.
    Jag säger som Magnus o Eva sa till Brasse beträffande hans val om vad som ska bort i Latjo Lajban Lådan. -”Tycker han ja!”
    http://www.youtube.com/watch?v=LIBjNljNrOY

  84. För stor effekt?

    För stora hjul?

    För stor markfrigång?

    För stor?

    För vad? För stor för vaddå!!!?

    Ni vet väl att klimathotsanhängarna blir närmast frenetiskt hispiga över personbilar som ser lite större ut, med större hjul, lite kraftigare kofångare, större markfrigång och högre sitsar. Alltså även om bensinförbrukningen är lägre än på deras egna gamla Volvo eller vad de nu kör.

    SUV:arna har ju varit en av deras stora hatobjekt och symboler för människornas syndighet och konsumtionssamhällets frosseri i onödigheter och slöseri.

    Så visst handlar detta ’klimat- och miljöengagemang’ om väldigt andra saker än vad de vill ge sken av. Och nu alltså också om att folks dammsugare inte fungerar tillräckligt dåligt …. Visst är de misantroper, de allra flesta

  85. #82

    Man kan med andra ord misstänka att det finns annat än watten som avgör hur bra en dammsugare är

    Ja, det verkar finns de som helst ser att överbetalda EU-byråkrater avgör den frågan åt oss. Och alltså inte bara dessa själva då …

    Värt att påpeka är också att dessa just ansåg att Watt:en är vad det skall lagstiftas om.

  86. Mats G

    82
    Thomas P
    ”socialt eller moraliskt tvång”

    Jag har extrapolerat mänskligt beteende. Och det är inte så lång borta. Eko-bananer och Prius inköp betraktar jag som socialmoraliska beslut. Knappast rationella. Sedan kan man ju diskutera om det är tvång eller fritt val. En del känner sig säkert tvingade.

    Jag var i Sovjetunionen. Du vet på den gamla goda tiden. På den tiden var det ”frivilligt” att betala för bussen. Vid nåt tillfälle så hade jag inga mynt så jag tänkte strunta i att betala. Och jag lovar att smockan hängde i luften. Till slut hittade jag ett gem. Jag kastade den i myntsamlaren och det skramla till på rätt sätt och det lugna ner sig. Jag kände mig definitivt tvingad att betala fast det var frivilligt.

    men tyvärr. Inga dammsugar exempel än.

  87. Gunnar Strandell

    Thomas P #82
    Ett citat taget ur sitt sammanhang, men ändå:
    ”de extra watt den förbrukar”
    Häpp!
    Det är tydligen inte bara politiker som har svårt att hålla isär energi och effekt.

    Jag konstaterar också att vi tydligen är överens, även om ordvalen ”löjligt” och ”struntfråga” skiljer sig.

  88. Gunnar Strandell

    Delicato säljer en punschrulle som i dagligt tal kallas ”dammsugare”.

    Den innehåller energi, 2007 kJ.
    Om man stoppar i sig en sådan på tusen sekunder, dvs drygt 16 minuter, blir energiöverföringen 2007 kJ/s.
    Alltså 2007 W.
    🙂

    Länk:
    http://www.delicato.se/48/34/Punschrulle.html

  89. Håkan Bergman

    Och får politikerna siffror på vad dom ställer till med så, ja so what, vi fick en massa siffror… vi har visioner… bla bla bla.
    http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/frida-boisen-varfor-tiga-om-miljobluffen/

  90. Peter Stilbs

    Jag köpte i dag en till Philips 2200 Watt. Min sambo har som vana att förbruka en dammsugare på ca 2 år. Mestadels sladdproblem – avslitna kontakter och dragavlastningar, trots extralång sladd. Och givetvis bortslipande av plast i slanganslutningen, genom att dra den längs betonggolv utan annat munstycke. Jo, det är konstigt med många kvinnors känsla för det mekaniska …

    Någon som kan förklara psykologin?

  91. Peter S, praktiska saker bara ska(!) fungera. Gör de det inte är det någon annas fel och ansvar. Och även att det då fixas är ngt som bara ska fungera då. Utan knussel eller att problemet ens skall behöva påtalas … Det bara är så!

    😉

  92. Björn-Ola J

    Jag tycker det här är bra. Dammsugning är överreklamerat och jag avstår gärna.
    Nu har jag kommit på nästa steg.
    Idag kokade jag ägg med min äggkokare och då slog det mig vilken potential den har som klimatförstörare.
    Inte nog med att den drar en faslig massa el, den skickar ju mängder av den farliga växthusgasen divätemonoxid rakt ut i atmosfären.
    Alla vet ju vilken potent växthusgas detta är, ändå har myndigheterna helt förbisett äggkokare.
    Visserligen är divätemonoxidens uppehållstid i atmosfären kort, men det gäller ju metangas också, och det hindrar ju inte att vi ska klassa kor som skadedjur utan existensberättigande.
    Frågan är om vi inte måste förbjuda höns också, så att folk inte frestas att använda sina äggkokare.

  93. Ingemar Nordin

    Thomas P #82
    ”För det första tycker jag det här är en struntfråga”

    Självklart är detta en frihetsfråga. Det spelar ingen roll om du själv anser dig behöve mer än 1600 watt i din dammsugare eller inte. Även vi som har svagare dammsugare har fått vår frihet inskränkt med förbudet, eller hur?

    Om du inte inser de små stegens tyranni som EU varit inne på i många år med det ena förbudet efter det andra så är du ett lätt byte för världens maktgalningar. Det är precis den mentaliteten – ”asch, den inskränkningen berör inte mig så då är den betydelselös” – som utgör diktaturernas grogrund.

  94. Ingemar Nordin

    Peter S #90,

    Jag tror inte att det opraktiska sinnelaget är könsbundet. Det har mer att göra med fokus och vilja/motivation att lära. Vem av er är den mest praktiska när det gäller att fixa middagen? (Bara för att man är kemist så behöver man ju inte vara en stjärnkock.) 🙂

  95. Håkan Bergman

    Peter S. #90
    Har inte dom flesta dammsugare idag helgjutna eurokontakter, dom brukar palla det mesta men har tyvärr lett till att yngre människor idag har för vana att rycka ur sladdar, som naturligtvis får konsekvenser om det inte är en helgjuten kontakt, jo det får säkert konsekvenser för helgjutna också men då på lite längre sikt. Jag tror det har med vilka erfarenheter man har att göra, har man t.ex. själv monterat en stickkontakt vet man att man ska ta tag i kontakten och dra den rakt ut utan övervåld. Såg en sak i tunnelbanan i somras som fick mig att undra, jag gick några meter efter en ung tjej som la upp sin plånbok på sensorn i spärren, när spärren sen inte omedelbart öppnade sig dängde hon till plånboken med ett rejält knytnävsslag rakt uppifrån. Kan inte tänka mig att konstruktören räknat med nåt sånt, och man ser rätt ofta reparatörer vid dom där spärrarna.

  96. Thomas P

    Ingemar #93 Men enligt dig lever vi ju redan i ett slavsamhälle där staten äger oss alla (för att vi tvingas betala skatt) så det är sedan länge försent att börja gnälla om att vi snart blir diktatur för att EU inför regler om effektförbrukning i dammsugare. Om det åtminstone handlat om massövervakning, drakonisk terroristlagstiftning etc. sådant som faktiskt inskränker grundläggande demokratiska rättigheter hade jag haft lättare att förstå dig.

    Peter #90 Funderat på att dammsuga själv eller är det kvinnogöra trots att enligt dig kvinnor inte förstår sig på maskiner?

  97. Det är verkligen svårt att förstå motivet för detta förbud. Om man säljer dammsugare med onödigt hög effekt så kommer konsumenterna i längden inte att köpa dem eftersom de inte vill betala mer för något som inte är till nytta. Om å andra sidan dammsugningen blir effektivare med högre effekt så kommer väl dammsugningen att gå fortare och då borde energiförbrukningen inte öka så mycket.

    För övrigt så breder väl dammsugarrobotarna ut sig mer och mer, jag använder själv mest sådana, och de går ju på batteri som laddas med en låg effekt. Så behovet av vanlig dammsugning kommer förmodligen att minska i vilket fall som helst vilket gör detta förbud ändå mindre meningsfullt.

  98. Daniel Wiklund

    Du Thomas P anser alltså att det är okej att EUs välbetalda delegater ska använda sin dyrbara(skattepengar) tid till att reglera vilka dammsugare vi ska använda. Utifrån att rädda klimatet. Det säger lite grann vilka problem EU anser att Europa har. Det drar ett löjets skimmer över EU. Att inte du inser det Thomas P är ju bara ytterligare ett bottennapp från dig.

  99. Peter Stilbs

    Håkan #95 – jo, det är helgjutna kontakter – men de går faktiskt att slita sönder. Ett annat glapp kan också uppstå längst in i upprullaren i maskinen. Kontakt kan man byta, men att öppna en ”modern” dammsugare är nästan ogörligt – troligen avsiktligt (en hel del kan var limmat). Vissa servicemanualer går dock att hitta på nätet.

    Thomas P #96 – min sambo låter mig faktiskt inte dammsuga – jag gör det inte tillräckligt bra …

    Men detta med det mekaniska igen … i ungdomen mekade gossarna, och fick viss känsla för hållfasthet och annat – så var det inte med flickorna.

  100. Peter Stilbs

    För övrigt sökte försäljaren (på Audio Video i Åkersberga) tuta i mig med smattrande svada att anledningen till att man går ner i effekt var att man stör grannarna med ljudet. Jag orkade inte gaffla med honom, utan accepterade bara rakt av den hyfsade prisnedsättning man hade just på denna 2200 W Philips-modell (accepterad av min sambo) – en tidigare inköpt Miele i samma prisklass dög inte…. 😉 (men jag gillar den)

  101. Thomas P

    Pehr #97 ” Om man säljer dammsugare med onödigt hög effekt så kommer konsumenterna i längden inte att köpa dem eftersom de inte vill betala mer för något som inte är till nytta.”

    Något empiriskt stöd för denna tes, eller är det bara tron på den optimalt rationelle konsumenten som alltid har perfekt koll på allt han köper?

  102. Ingemar Nordin

    Thomas P, du är tydligen helt blind för olika frihetsinskränkningar, bara så länge inte det berör dig själv. Du är helt utan principer och moralisk kompass, skulle säkert platsa utmärkt bland dagens politiker.

  103. Thomas #101,

    I min familj är det Råd och Rön som gäller. Man skall läsa testerna innan man köper.

  104. Alienna

    Om det tar 1 timme att dammsuga en bostad, med dammsugare på 1000W… Och samma jobb görs på 15 min. med en 2000W:are…

    Hur mycket energi sparas med att använda 100W:aren…?

  105. Gunnar Strandell

    Thomas P #101
    Visst finns det empiriskt stöd för att mäniskor väljer prestanda efter sitt behov.
    Se dig om i trafiken och titta på de fordon som passerar. Lägg särskilt märke till hur många små bilar och vanliga cyklar som hinner passera mellan de stora SUV:ar och lyxhojar som kanske retar upp dig. Läs också effektsiffror på lastbilar och du ska se att de med moderata effekter dominerar.

  106. Olav Gjeiten

    Mats G ” 86
    I det gamla Sovjetunionen fick man i alla fall åka buss om man betalde för resan, eller hur? Så var det också i Sverige under vår demokratiska tidsperiod.
    I dag måste du vara kund i en bank för att få lov att åka buss, åtminstone här i Väst-Sverige. Får jag i tillägg till det gissa att bussbiljettpriset åtninstone är hundra gånger dyrare här än i Sovjet år 1990?

    Vänta bara några år tills miljödiktaturen här är fullt utvecklad. Tror du det blir bättre är ”proletariatets diktatur”?

  107. Karl-Oskar

    Är det någon som har mätt strömförbrukningen mellan dammsugare med olika stora motorer? Det kanske är som med lastbilar att ibland förbrukar en liten motor mer än en stor. Om man håller för röret på en dammsugare så den inte får tag i mer luft så ökar varvet på motorn vilket borde betyda att den går lättare och tar mindre ström.

  108. Thomas P

    Ingemar #102 Du som är så duktig och principfast borde ta och starta ditt eget parti eller gå med i ett existerande istället för att bara gnälla på alla politiker. Det är så demokrati fungerar, förstår du.

  109. Daniel Wiklund

    Thomas P är en mästare på projektion, apropå det han skriver i #108.

  110. Mats G

    106
    Olav Gjeiten
    ”Vänta bara några år tills miljödiktaturen här är fullt utvecklad. Tror du det blir bättre är ”proletariatets diktatur”?”

    Jag är inte 100% dystopisk. Jag har fortfarande tilltro till demokratin. Jag är tom beredd att gå så långt att säga att demokratin är räddningen. Till slut kommer folk vakna när plånböckerna blir tunnare. Idealism mättar inte magen alla gånger. Vi har sett exempel på det redan som nämns i en annan tråd. Australien, Japan och England.

    När det gäller kollektivtrafik så är jag djupt kritisk för jag anser den vara dysfunktionell i många led.
    Om man därtill lägger till biltullar så blir det inte bättre.

    Har svårt att förstå poängen med att propagera för kollektivtrafik och sedan försämra till den grad att den inte går att använda sig av den.

    Här är jag lite radikal. Om man skall få kollektiv trafik att fungera så måste samhället byggas runt den. Inte som nu. Lägga på kollektivtrafiken på befintlig struktur. Som vi har märkt är det ogörligt.

    Men eftersom det skulle inskränka mycket mer än vad ett regelverk för dammsugare skulle göra så tror jag inte det skulle vara så populärt.

    Som vanligt. Man kan inte både äta och ha kakan.

  111. Alienna

    Min fråga i #104 kanske bara en politiker kan besvara…?
    Dom borde väl veta, eftersom en massa energi skall sparas genom att dom förbjuder försäljning av dammsugare starkare än 900W … (2017)

  112. Egentligen väldigt symptomatiskt: Thomas P hävdar att enda sättet att både debattera politik och vädra frustration med eller kritisera sådan är genom att själv gå med i (eller starta) ett parti. Snacka om total aningslöshet om samhället och hur det fungerar …

    Nästa uppmaning den sortens typer brukar komma med när folk kiritiserar maktbruk (som dom självabejakar, gläds åt) är uppmaningen: Men stick då … flytta från landet om det inte passar!

    Djupare än så sitter inte det påklistrade värnandet om andra människor som de så gärna vill skylta med genom sitt ’engagemang’ …

  113. Guy

    Thomas P #108
    ”Du som är så duktig och principfast borde ta och starta ditt eget parti eller gå med i ett existerande istället för att bara gnälla på alla politiker. Det är så demokrati fungerar, förstår du.”

    Mats G #110
    ”Jag är inte 100% dystopisk. Jag har fortfarande tilltro till demokratin. Jag är tom beredd att gå så långt att säga att demokratin är räddningen.”

    Thomas har både rätt och fel. Helt typiskt för honom. Demokratin fungerar först då ditt parti representerar 51% av folket. Demokrati går ut på att 51% bestämmer vad 49% skall göra oberoende om dom vill det eller inte.

    En empatisk diktatur kunde vara bra, men såna djur finns inte.
    Tyvärr är jag, trots allt, tvungen att hålla på demokratin, av alla möjligheter är den ändå den bästa, tror jag :-/
    Enligt William Blackstone skulle majoriteten styra, men det var deras skyldighet att se till minoritetens välbefinnande. Stundom verkar det inte fungera i dagens läge.

  114. Thomas P

    Guy #113 Det har hänt ett par gånger i svensk historia ett ett parti (socialdemokraterna) fått över 50% av rösterna. På något sätt har Sverige fungerat efter alla andra val ändå. M a o även partier med mindre än 50% av rösterna kan ha inflytande.

  115. På vilket sätt menar TP att dammsugareffektförbudet (eller det mot matta glödlampor) eller ngt av alla dessa andra EU-idiotpåfund skulle ha med ’demokrati’ att göra? Eller för den delen kohandel som sker mellan olika partier i syfte att stödja en statminister (tex i en minoritetsregering)?

    Att Sverige formellt har ett sk demokratiskt statskick innebär ju inte att makt som utövas av dem som kommit åt den därför är vare sig ’demokratisk’ eller legitim.

    Hur tänkte han då egentligen?

  116. Michael

    Jonas N #115 – Demokrati är inte vägen till himlen, det är ett sätt att undvika helvetet.

  117. Absolout Michael, och detta är också min poäng!

    Demokratin skall ses som främst en säkerhetsventil, att (OBS: i efterhand!) kunna välja bort en uppsättning representanter som misskött sig. Och då också bara genom att (utan urskiljning) ersätta med några andra.

    På marginalen kan man också hävda att ifall där (på förhand!) finns två tydliga alternativ att välja bland kan man indikerar vilket av dem man föredrar. Att hävda att man påverkar även inom dessa genom att välja olika partier där är nog ett ganska ansträngt ’argument’. Speciellt om dessa inte presenterat ett gemensamt program, eller iaf en plattform.

    Nej, vad jag påpekar är att enskilda beslut som tas av dem som har makten (nästan) aldrig kan sägas vara demokratiskt beslutade och därför legitima (pga styrelseskicket) och speciellt inte om det är rena nonsenspåbud eller skatteutbetalningar till sådant. Det handlar om att använda maktbefogenheter som (nästan aldrig) har överlåtits i någon reell valsituation. När det gäller EU och fördragen där är detta ännu tydligare.

    Nej, de som argumenterar att ’demokratin’ är vad som gör viss maktutövning rätt eller legitim visar därigenom bara att de inte ens själva kan komma upp med bättre (legitima) argument. Och än värre är de som trotsigt säger ’Men starta ett eget parti då!’

    Förhållningssättet kan bara beskrivas som ’makt är rätt’, dvs att den som kommit över den också får använda den. Någon djupare tanke finns där inte bakom … och det är nog så avslöjande!

  118. Ulf L

    Jonas N
    Så fungerar demokratin när man tittar bakom slöjan om folkstyre. Konstigt nog verkar en del politiker tro att de verkligen styr i folkets intresse utan att egentligen ha fundera över hur de rent praktiskt skulle gått till.

  119. Guy

    JonasN #117

    Helt rätt, så är det!

  120. Olav Gjelten

    Mats # 110 Tack för ett utförligt svar. Jag vill så gärna vara optimist som du – det är mycket trevligare så. Tyvärr ser jag ljuspunkterna alltför små för att tro på den ”tillnyktring” eller ”vändning” som så många pratar om. Tvärt emot tror jag risken är större för att västerlandet går in i ett nytt medeltida mörker.

  121. sl

    Det är inte svårt att förstå var man borde sparar någonstans;
    1) lägg ner den årliga flytten från Bryssel till Strassbourg
    2) halvera antal tjänstemän i Bryssel, halvera dessutom deras handläggare.

    Här finns mycket att spara på.