Dagens Nyheter bedriver kampanjjournalistik

Gammelmedia avlägsar sig mer och mer från den gamla typen av journalistik där neutralitet och sanning var viktiga ord. Idag ska det vara storytelling, sanningen är inte så viktig och helst ska man driva opinion. Då de rödgröna har stor övervikt bland journalistkåren blir kampanjerna oftast gröna eller röda.

tesla

Ett exempel. I lördags skrev motorjournalisten Lasse Swärd på DN en krönika i form av ett öppet brev riktad till Åsa Romson. Har inte hittat den på nätet så jag återger den nedan med mina kursiveringar. Länk till hela DN Motor.Asa_Romson2

Åsa Romson – vår nya miljöminister

_________________________________________________

Öppet brev till miljöminister Åsa Romson

Hej Åsa!

Det ska bli spännande att se hur du vill styra miljöbilspolitiken. Det finns en rad problem att lösa. Många upplever dagens regler som kortsiktiga och illa koordinerade.

Jag och kollegan Jacques Wallner har följt marknaden under lång tid. Vi kör sedan ett par år varsin supermiljöbil för att få erfarenhet av den typen av bilar. Vi vill veta hur tekniken fungerar och om den ger så låga utsläpp i verklig trafik som tillverkarna säger.

Nu börjar vi skönja svaren. Körsträckan på el är långt under den utlovade. Den ena bilen (Volvo laddhybrid) drar alltför mycket dieselbränsle när elen är slut. Det går bra att nå den rekordlåga förbrukningen, men bara om man laddar hemma och på jobbet och kör mest korta sträckor. Det förutsätter goda laddmöjligheter. Det har vi inte.

Det behövs ingen skog av stolpar efter allfartsvägarna. Bättre att rikta stödet till fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.

Eldrift ger överlägsen energieffektivitet. Det blir en sport att komma så långt som möjligt på el. Min bil har efter 3200 mil en bensinförbrukning på 0,24 liter per mil. Kollegan Jacques bil däremot har dragit mer än dubbelt så mycket av det sorgliga faktum att han inte kan ladda el i stan, trots en rad kontakter med p-bolagen och Stockholms stad.

Tillsätt en samordnare så vi får en nationell laddningsplan. Skruva på skatterna så det verkligen lönar sig att köpa och köra snålt – och på motsvarande sätt att det straffar sig att hålla fast vid en törstig bil. Det kan finansieras på två sätt: genom extraskatt på nya bilar med höga utsläpp eller genom höjd fordonsskatt på den rullande bilparken. Det senare alternativet ger bredare skattebas och skyndar på utskrotningen av äldre bilar.

Ge besked om supermiljöbilspremien, pengarna i fonden är redan slut.

Berätta för företag och tjänstebilsföretag hur det blir när dagens skatteregler löper ut 2016. Våga ge klara besked till gröna investerare som vill göra biodrivmedel som metanol, etanol, biogas, syntetisk bensin och diesel. Med långsiktiga villkor är de redo att satsa redan i morgon.

Strategin är med andra ord ganska enkel: energieffektivare fordon som i allt högre grad tankas med gröna drivmedel.

Lasse Swärd – Reporter DN Motor

lars_sward

________________________________________________________________________

Vill först säga att Lasse Swärd en en bra motorjournalist på det tekniska planet. Han har även tidigare på ett bra journalistiskt sätt granskat etanolen som drivmedel. Men i denna artikel blir Lasse Swärd en rödgrön politiker. Att föreslå ändrad beskattning som gynnar just hans miljöbil är kampanjjournalistik. De som har törstiga äldre bilar bor ofta på landsbygden och har inte råd att skrota ut sin bil. Dessa personer vill Lasse Swärd enligt egna uppgifter ”straffa”. De som drabbas av detta är de svagaste i samhället. Hela artikeln är skriven från ett storstadsperspektiv. Rödvinsvänstern på Södermalm gillar elbilar och bilpooler. De kan ofta cykla eller åka kollektivt till sin arbetsplats.

Varför just Sverige ska späka sig på detta sätt kan man fråga sig? Någon påverkan på klimatet får det inte alls. Luftföroreningar (och dit räknar jag inte koldioxid) kan vara en problem på Hornsgatan på Södermalm men inte på landsbygden. Elbilen är dyr och passar inte på landet (ännu). Tids nog kanske vi får en elbil som kan klara 80 mil på vintern på en laddning. Då passar den vanligt folk. Varför ska de fattigaste subventionera elbilarna eller laddhybriderna?

Detta är bara ett av många exempel på gammelmedias nya roll som NGO. Men vill de som prenumererar på Dagens Nyheter att de ska driva denna gröna politiska kampanj? Exemplet ovan är taget från Dagens Nyheter men kunde lika gärna vara från någon annan stor tidning i Sverige. Sen finns sorgebarnet Svt som alla vet vinklar allt vetenskapligt åt det rödgröna hållet.

Ett annat exempel på dålig journalistik är den som bedrivs som en opinion. Klimatfrågan är ett bra exempel. Vetenskapsjournalisterna (ofta utan naturvetenskaplig utbildning) har ensidigt framhävt allt som stöder klimathotshypotesen och förtigit det som talar emot den. Som alibi har ”konsensus” och IPCC använts. Men en granskning visar att konsensus helt saknas och IPCC är politiskt styrt. På senare år har klimathotshypotesen fallit ihop vetenskapligt. Att globala temperaturen stått stilla i 18 år blir att svårare att gömma.

Exempel från Dagens Nyheter:

Karin Bojs 2012-06-24 länk :

____________________________________________________________________________

De som är barn och unga i dag kan få uppleva ett helt annorlunda klimat: sju grader varmare i Tornedalen, åtta grader varmare i Murmansk och ett nytt isfritt hav i norr.

Just nu är istäcket i Norra ishavet mindre än det har varit i juni någon gång sedan forskarna började registrera med satelliter på sjuttiotalet. Det är mindre än rekordåren 2007 och 2010. Troligen är det mindre än på många tusen år.

Tillfälliga väderförhållanden senare i sommar avgör om årets minimum – som inträffar i september – också kommer att slå rekord. Men oavsett vad som händer under ett enstaka år är trenden tydlig: Isen försvinner i en hastighet som överträffar nästan alla de modeller som klimatforskare har använt.

Visserligen har modellerna visat att uppvärmningen går snabbare längst i norr. Men de verkar ha underskattat hur mycket fortare det kan gå.

_________________________________________

Våldsamma överdrfiter och mycket vinklad information. Att isminimum i Arktis ökat under två år hålls det nu tyst om. Likaså att Antarktis isutbredning har varit rekordstor.

DMI_Arctic_sea_ice-141014

Graf från DMI (danska SMHI) som visar hur isen i Arktis har växt senaste två åren

Vad Karin Bojs inte har förstått är att anledningen till den låga utbredningen 2012 var exceptionella vindar som drev ut isen till varmare vatten. Sen är det så att Arktis norr om 80:e breddgraden har blivit kallare de senaste sex åren. Sedan 1958 har DMI funnit att 2009, 2010, 2013 och 2014 tillhörde de fyra kallaste åren.

Referens referens

Problemet som gammelmedia har är att de gamla klimathoten börjar falsifieras av verkligheten. Klimatbluffen avslöjas. Hoten har ju alltid varit riktade framåt i tiden och byggt på modeller och tyckande.

 

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ingvar

    Ja det är för bedrövligt. Hur många Svenne och Lisa har råd att köpa en elbil? För att inte tala om pensionärer och andra grupper med låg inkomst. De skall alltså straffas för de som har det bättre ställt skall kunna köpa ”supermiljöbilar”. ”Hålla fast vid en törstig bil”. Och ur många unga barnfamiljer har något annat val en begagnad bil??

  2. Lars Cornell

    Din analys är bra. Min gode vän och pensionär Gustaf med fru bor på landet. Varannan vecka åker de till stan och handlar och det är fyra mil dit, mindre än 400 mil om året kör de. Varför skall de drabbas av höga orättvisa miljöskatter bara för att de har en billig och äldre bil?
    Miljöskatter och subventioner, om de nödvändigtvis skall finnas, skall ligga på bränslet och inte på fordonet.
    Romson handlar först och tänker sedan – i bästa fall.

  3. Slabadang

    Bättre definition?

    Ideologisk propaganda istället för journalistik ?

  4. Johan Tisell

    Och hur skall elen skapas… Köpa tysk fossilel???

    Vad gäller biobränsle är också det knäppt. Jordens areal räcker inte.

    Såg inslag från ST1-raff i Gbg. De skulle göra etanol (tror jag) av rester från livsmedelsindustri och godisindustri.

    Uppgav (sannolikt överdrivet) 5 000 000 liter /år.

    Det råkar vara nästan exakt samma (4 000 ton) som PreemRaff i Lysekil har i DIFFUSA UTSLÄPP (läckande ventiler och skarvar med mer) varje år. Till detta kommer facklingen som säkert är lika eller mer.

    En perfekt drift av PreemRaff skulle alltså ge dubbelt så mycket som limpor och godes!

  5. Peter Stilbs

    Tack Per – tänker också på de miljötalibaner i kommuner runt om i landet som köper in snördyra elbilar till chefer och handläggare, och sedan klappar sig för bröstet om hur medvetna och hållbara föredömen de är. Ja – de kör bara några kilometer per dag. Och vilka låga utsläpp det blir. Den lokale drivande C-politikern bakom sådant i min hemkommun älskar självklart för egen del att köra blårykande moppar från 50-talet och gammal risig okatalyserad Merca i sitt dagliga pendlande TOR Stockholm

  6. Kenneth Mikaelsson

    Sen har de gröna (och en jävla massa mer) hemskt svårt med matematiken. Ska man köra in vinsten med en ny producerad miljö bil ska man ha mil på mätaren som den värsta nasaren.. för innan man kommit i kapp CO2 utsläppen som kräfs för att tillverka ”miljöbilen” så kan man köra slut på ett helt gäng begagnade
    SUV´s och sen har jag inte räknat med de riktiga miljö gifterna och tungmetaller som frigjörs i naturen vid brytning av malm… fast hör man på grönfacisterna så inte är det miljön som är viktig det är avundsjukan som verkar driva dem… kolla bara in Åsas kommentar om bottenfärgen på hennes båt ”jag har ju ingen bil”
    Jä**a lands förädare är vad hon är….

  7. #6 Visst är det så. Men inte bara kan de inte räkna, de vill (medvetet) inte räkna, tom sätter en ära i det, och istället ’känna’ att ngt är bra även om allt tyder på motsatsen. Helt enkelt genom att blunda för det, och bara vilja se just den lilla (ofta bara) symboliska ’nyttan’ av feel-good karaktär.

  8. L

    Lasse Swärd har sannolikt helt gratis bil och borde inte få uttala sig om straffskatter. Sen vet han att elbilar fortfarande är en utopi och dom som finns kräver laddstolpar på 35 ampere, det har du inte hemma.

    Laddhybrider är OK eftersom du alltid kommer fram och kan köra miljövänligt i stan, men varför ska dom ha subventioner? Vill bostadsrättsföreningar ha laddstolpar finns små inbyggda elmätare som vi kan läsa av själva och betala förbrukningen som blir billigare än den fossila. För övrigt är bilar en världsmarknad som Sverige har mycket begränsat inflytande på när det gäller utvecklingen.

  9. bom

    Nu är det skördetid för pensionärerna! Regeringen sänker deras skatt med 1,98 miljarder. ”sänkningen ” finasieras med en skattehöjning på dem som arbetar efter pensionsåldern ed 2,34 miljarder.

    Detta med elbilpropgandan verkar koordinerat. Ekot drämmer till med att Norges f n mest sålda bil är miljonbilen Tesla S för vilken man erhåller subventioner i storleksordningen en halv miljon. Sverige uppmanas att apa efter vansinnet. Fri parkering och kollektivkörfältskörning ingår dessutom i paketet. Stadsparkeringsplatser håller på att bli sällsynta och så finns det knappast laddstolpar. Tesla S har en acceleration som slår en caféracer motorcykels tre sekunder noll till hundra! Skänk Romson en sådan (med kopparoxidulbottenfärg naturligtvis) så kanske vi blir av med henne?

  10. Ingvar

    En annan faktor som jag inte sett redovisad är hur andrahandsvärdet på el-bilar är jämfört med ”vanliga bilar”. Det lär ju vara så att man måste byta batteripaket efter ett visst antal år. Och det kostar en slant.

  11. L

    #10, historiskt har elbilar haft uselt andrahandsvärde. Dom nya lär få samma problem om inte värre eftersom det är så stort kapital i dom. Problemet med verkliga elbilar är att man är nästan tvungen att ha en vanlig bil också, så behovet av parkering, garage och vägar ökar istället för minskar som politikerna tror.

  12. Håkan Bergman

    Svenskan kontrar med ännu en batterinyhet.
    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-superbatteri-laddar-ultrasnabbt_4009931.svd
    70% på 2 minuter, få se nu, dom vanligaste elbilarna idag, med rätt begränsad räckvidd, har väl batterier på runt 20 kWh, 14 kWh på 2 minuter. Var hittar jag den laddstolpen?

  13. Björn

    Oavsett idealisters påfund måste ett samhälle flyta vidare i den praktiska ordning som vardagen kräver. Den som inom politiken försöker bryta denna ordning utan förståelse för konsekvenser, lever kanske bara en mandatperiod. Bilen är en mycket viktig faktor i människors vardag och de som försöker tumma på bilbehoven för mycket, biter sig själv i svansen. Att en del bilar dricker lite mer än andra är inte ett problem annat än för plånboken. Avgasreningen är nästan maximerad och CO2-emissionen är också betydligt mindre än jämfört med äldre tiders bilar. Så, vad är problemet? Det finns inget problem! Om det finns något problem, så är det i huvudet på politikerna. Människors praktiska verklighet måste tuffa vidare, utan inblandning av politiken. Världen går inte under för lite mer CO2 i luften, utan tvärtom, vi får en behövligt grönare planet. Politikers gröna fanatism måste utkonkurreras av mer sunda föreställningar om verkligheten. Detta kan bara uppnås genom en ny politisk motoffensiv av pragmatiska människor med fötterna på jorden.

  14. Ingvar #10: Tesla kostar i nypris 869000:-. Inte för en normalinkomsttagare. Mycket begränsad begagnad marknad i Sverige. Finns två på Blocket från 2014. Troligen sjunker värdet rejält efter några år. Tas subventionerna bort försvinner Tesla snabbt. Tesla är ett exempel på när de fattiga får subventionera de rika.

  15. PHM

    Att ladda 14 kWh på två minuter betyder väl en strömstyrka på drygt 1 000 ampere vid 400 v, om jag kommer ihåg elläran rätt. Det blir stadiga kablar både i och utanför bilen.

  16. Christopher E

    #6 Kenneth Mikaelsson

    ”kolla bara in Åsas kommentar om bottenfärgen på hennes båt ”jag har ju ingen bil””

    Jag har ju ingen båt så då är det OK för Åsa att jag har en bensintörstig bil? 😉

  17. Ingvar

    Att en Tesla har uselt andrahandsvärde är inte så konstigt. Många ”lyx”-bilar har det. Jag funderade mer på hybridbilar i ”normal”-klassen. Typ mest sålda

  18. Lars Cornell

    Här är det någon som försöker sig på en valanalys baserat på koldioxidskräcken.
    Öppet för kommentarer.

    http://www.vt.se/nyheter/reinfeldt-slutade-lyssna-7891921.aspx

  19. Mats G

    17
    Lars Cornell

    Bra analys Lars. Jag tror du fångat det mesta. Det som kanske bör understrykas är att folk röstade emot nåt. Inte för S + MP. S + MP förstår inte detta utan tror de fått mandat för nåt. Det finns tydliga paralleller till Frankrike där man röstade mot Sarkozy. Och Socialisterna som fick för sig att de fick mandat har totalt misslyckats med sin gamla socialistpolitik och har rekord lite stöd.

    Vi får se hur det blir med budgeten. Kan det bli så att Alliansen bryter ut så mycket att budgeten blir så gott tandlös.

  20. Alienna

    #17, Citat från din insändare:
    ”För mig är god miljö, vackra landskap, sund ekonomi och hållbar energi viktiga frågor. Därför röstade även jag på Sverigedemokraterna i år. Det fanns inget alternativ.”

    Exakt så är det… Det fanns inget alternativ.
    SD kommer obehindrat fortsätta växa, så länge etablissemanget och övriga partier ägnar sig åt att sopa banan för dem som värsta curlingföräldrar.

  21. Ingvar

    OT men ändock relevans
    Märkligt i USA. Om hur rankinglistor för Web sites manipulerats
    http://www.wnd.com/2014/10/caught-red-handed-news-site-deception-uncovered/

  22. Alienna

    Ingvar,
    …men egentligen inte alls märkligt, eftersom vi är föremål för politisk propaganda.

  23. ELBILAR?

    Om man nu producerar koldioxidfri el med vind eller sol—— VARFÖR skall man då använda den för VÄRSTFALLET; Det mobila med åtföljande stora batteriproblem?-?
    Vore det inte lämpligare att använda den för stationära områden—- utan batteriproblemen.
    Det kanske inte är något större problem nu att ta hand om de relativt små mängder batterier som är aktuella. Men om man tänker sig ersätta exv. fossila bränslen med el, så rör det sig om någon miljard fordon och då säkert 10 miljarder batterier. Hur skall man på ett miljömässigt sätt destruera dem??- Hur skall man ta till vara ädelmetaller och jordartsmetaller? Med nuvarande teknik kommer det att fordra mycket, mycket stor energiåtgång och filtreringskapacitet m.m.
    När det sedan gäller utsläppen och då speciellt de canserogena partikelutsläppen från en el bil så är de lika stora som från vilken annan bil som helst. För en personbil gäller max partikelutsläpp i avgaserna
    = 0.005g/kWh. Partikelutsläppen från däck och asfalt är oerhört mycket större och 0.005g/kWh äri jämförelse som en piss i Missisippi!
    Slutligen, om man jämför CO2 utsläppen från ax till limpa så är de avsevärt större för en elbil med samma motorstyrka som för en modern dieselbil. Varför?. Jo, så länge som det finns fossila drivmedel så måste man i logikens namn använda dem för att producera elen. Den elen man producerar fossilfritt skall väl användas för att minska fossila drivmedel dvs för stationära ändamål. Det är ju till syvene och sist det som är hela syftet. Att använda elbilar och fossilfritt är bara plakatpolitik!

  24. L

    #23, plakatpolitik som vill få oss tillbaka till 1800-talet på en mandatperiod… 🙂

  25. Hösa

    Romson har ingen bil.Ett tips till kvällstidningsreportrar som läser den här bloggen:Kolla hennes taxinotor.

  26. Alienna

    Debattartikel i Piteå-Tidningen öppen för kommentarer:

    ”Omoralisk klimatdebatt”
    http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/omoralisk-klimatdebatt-8803903.aspx

  27. Pelle L

    Bra exempel på hur snedvriden journalistiken har blivit, Per Welander!

    men det är ju ingen konspiration i det fördolda:
    Citat från DN den 2013-03-21:
    ”Vi kommer att satsa mer på agendasättande journalistik”, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.”
    http://www.dn.se/ekonomi/dnse-starker-sin-stallning/

    Men DN litar väl på att ’det sovande folket’ ingenting märker och ingenting begriper.
    Allt är ju egentligen läsarnas fel ändå:
    http://www.friatider.se/node/8935
    Citat igen:
    ”Den texten, som tog två månader att få ihop, hyllades av en enig journalistkår på Twitter…
    Han menar att det är läsarnas fel att den typ av ”kvalitetsjournalistik” som Orrenius ägnar sig åt blir allt mer sällsynt.

    För övrigt har ju även Eva Hamilton, SVT’s förra VD, också deklarerat att just ’agendasättande journalistik’ är en viktig del i SVT’s affärsplan.

    Det finns väl bara två alternativ för att lösa problemet:
    Antingen får vi byta ut journalisterna, eller så får journalisterna byta ut folket.
    (Vilket i och för sig är på god väg att ske)

  28. Slabadang

    Ingvar!

    Snowden borde dra igång en hel koncern av internet bolag. Han har bevisat att han har en moralkompass av guds nåde. Sanningen och ärligheten är grunden för att demokratin skall fungera. Lögnhalsarna faller redan allt mer på eget grepp. Snowden som person är trovärdigheten förkroppsligad!

  29. Pär Engström

    Eftersom det tycks råda oenighet om det kommer att bli varmare eller kallare så bör väl biltillverkarna göra en bil för alla väder – som klarar av den högsta temperatur som hittills uppmätts på jorden och klarar av den lägsta temperatur som hittills uppmätts på jorden. Var finns denna bil? För inte ska vi väl diskrimera dem som bor på extremt varma respektive extremt kalla platser på vårt jordklot med en standardbil som har utvecklats för en normalt naturlig variation av temperaturen?

    Och om vi ska få en bilmarknad att fungera optimalt vad gäller prissättning och kvalitet kan ett tips vara att läsa in sig på vad årets nobelpristagare i ekonomi, Jean Tirole, har kommit fram till vad gäller makt och regleringar inom olika marknader.

  30. Karlsson

    Är det någon som på allvar tror att politiker låter skatteintäkter från trafiken minska genom att fler och fler kör el/hybridbilar som drar lite eller ingen bensin?

    Det är många pengar man inte får in till statskassan, så vi lär få andra skatter på elbilar.

    Fartskatt. Utrymmesskatt. Omfördelningsskatt. Administrativ styravgift. Hänt kommer våra politiker att vara kreativa

  31. Bo Blomberg

    Per W
    Oavsett innehållet, så var det ju en krönika och där är det krönikörens privilegium att framföra sina högst privata åsikter och deklamationer…

  32. Bo Blomberg

    Per W
    Oavsett innehållet, så var det ju en krönika och där är det krönikörens privilegium att framföra sina högst privata åsikter och deklamationer… om jag fattat det hela rätt mellan krönikor och journalististsk text…

  33. Pelle L

    Bo Blomberg #312, 32

    Kanske lite naivt resonerat om krönikor och journalistik, om du ursäktar min kritik.
    Krönikörer har nog inga gudsgivna privilegier.

    Du förstår väl att chefredaktören har makt att med järnhand styra vilka ”krönikor” som tas in i tidningen?

    Att det kallas ”krönika” betyder nog bara att det tillåts att ligga i framkant av tidningens agenda,
    med lite lägre krav på faktakoll mm.

  34. Slabadang

    Det är beklämmande vilka grottmänniskor som styr energipolitiken !

    Vi behöver inte vänta länge på att alla ”gröna” profeter blir folk man hånar eller minns med ett skakande huvud i kombination med en djup suck och himlande ögon!

    För tredje gången bekräftas nu effekten i e-Caten i test. Man behövde inte förstå gravitationskrafterna för att observera och acceptera att Newtons äpplen föll åt samma håll varenda gång. (jag vet att Newton och äpplet är en myt men funkar ändå som liknelse)

    http://www.elforsk.se/Global/Omv%C3%A4rld_system/filer/LuganoReportSubmit.pdf

    Its a new world! Betydligt fler än Rossi har upptäckt effekten och jobbar fram sina egna produkter.

    Sen har vi LFTR som dels skyms av det tjocka pannbenet som skjuter ut över ögongloberna alternativt av de prutande utstående läpparna som matar i sig lättuggade bananer. Grottmänniskorna pröjsar gladeligen 8 spänn för en plastpåse över bananerna för att det står bokstavskombinationen ”ECO” tryckt å den.

    Lockheed Martins ”Skunk works” har byggt maskiner bla SR71 Blackbird och lyckas med vad som tycks vara det ”omöjliga”.

    http://sploid.gizmodo.com/lockheed-martins-new-fusion-reactor-design-can-change-h-1646578094

    Jag slår vad med precis vem som helst om hur mycket som helst att den energiproduktion som kallas ”alternativ” idag vind biobränslen och solpaneler, uppenbart inte har en chans i helvete att utgöra något ”alternativ” för nånting och har absolut inget med ”framtidens energi” att göra överhuvudtaget, utan tvärsäkert endast med mörka medeltiden att göra.

    ”Kelly” Johnssons stora arvegods består inte av hans fantastiska flygmaskiner utan främst de metoder och det management han utvecklade och lämnade efter sig. Hur man sätter ihop och managerar ett team för att lösa en till synes omöjlig uppgift är idag ingen ”konst” utan en djupt bevarad företagshemlighet hos Lockheed.

    Rossis metod är mer konventionell på ren tjurig uthållighet lyckas han efter xxxxx antal försök genom trial and error få prylen att funka under kontrollerade former. När han väl såg reaktionen första gången så fick han en blodsmak som aldrig släppte. Tack Andrea!!

  35. Ann LH

    Alienna 26, tidigare i kväll var inne och kikade på debattartikeln i Piteå Tidning. Då tyckte jag mig se åtminstone en kommentar, nu är r den väck.

  36. Håkan Bergman

    Fridolin säger att Bromma är lika stort som Östermalm. Men Södermalm är dubbelt så stort, bygger man riktigt tätt och högt på Bromma kan man få en riktigt fet flygplats på Södermalm i stället, med både tunnelbana och pendeltåg. Jag får bilda ett nytt parti till nästa val.

  37. Stickan no1

    ” Förra året dog över 22.000 människor i naturkatastrofer runt om i världen. Det är långt under de senaste tio årens genomsnitt på över 97.000 dödsoffer, men det ska inte tolkas som att världen blivit en säkrare plats att leva på. Utsikterna är dystra, enligt Röda Korsets och Röda Halvmånens årliga rapport.

    ”Klimatförändringar leder till sämre möjligheter till försörjning och ökad sårbarhet. Naturkatastrofer blir också vanligare och mer extrema”, enligt Elhadj As Sy, ordförande för Internationella rödakorskommittén.”

    Från SVT: http://www.svt.se/nyheter/varlden/farre-dog-i-naturkatastrofer-forra-aret

    Världen blir bättre men klimatförändringarna är ändå orsaken? I en värld med snabb befolkningsökning minskar antalet förolyckade i naturkatastrofer samtidigt som CO2 utsläppen ökar kraftigt.
    Nu börjar det bli tungt för klimathotarna med logiken. De verkar laddat på för mycket och nu kommer rekylen när tom SVT (iofs försiktigt) synliggör bristen på logiskt tänkande.

    Hur många är det som årligen dödas på grund av krig och annat som direkt orsakats av människors handlande ? Istället väljer de att lägga fokus på CO2.

    Bedrövligt.

  38. Stickan no1

    Hoppsan.
    ”PALMDALE, Calif., Oct. 15, 2014 – The Lockheed Martin [NYSE: LMT] Skunk Works® team is working on a new compact fusion reactor (CFR) that can be developed and deployed in as little as ten years. ”

    http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2014/october/141015ae_lockheed-martin-pursuing-compact-nuclear-fusion.html

  39. Pär Engström

    Kan klimatupplysningen ge medborgarna upplysning på följande klimatfrågor:

    1) Är det möjligt för människor att påverka klimatet?
    2) Är det möjligt för människor att medvetet påverka klimatet?

    Om svaret är nej på fråga 1, så är all forskning och journalistik om miljöbilar fantasier och om så är fallet ska klimatupplysningen ha all heder av att ni ifrågasätter rådande uppfattningar inom t.ex. media om klimatet.

    Om svaret är nej på fråga 2 bör Klimatupplysningen avslöja detta eftersom Göteborgs-Posten har idag en artikel om ett forskningsmöte i Göteborg där forskare ska diskutera tekniska lösningar för att manipulera klimatet. Är även detta fantasier?

    Om svaret på fråga 2 är ja, dvs. vi kan inte utesluta att det går att utveckla en teknisk manipulering av klimatet, t.ex. genom att en handfull jetplan sprider ut svavelsulftatpartiklar på hög höjd, har Klimatupplysningen ett problem.

    Problem: Om det är möjligt för människor att medvetet påverka klimatet hur kan vi då vara säkra på att människor inte omedvetet, t.ex. genom koldioxidutsläpp, kan påverka klimatet? Det vill säga om svaret på fråga 2 är ja försvagas tilltron till ett nej-svar på fråga 1.

    Problem 2: Hur gör Stockholmsinitiativet riskbedömningar av fråga 1 och fråga 2? Riskbedömningar görs om man inte är helt säker på utfallet eller konsekvenserna av en handling eller åtgärd. Om svaret på fråga 2 är ja så uppstår det en risk, t.ex. vilka kan bieffekterna bli av en manipulering?

    Men om Klimatupplysningen hävdar att svaret på fråga 1 är nej finns det ingen anledning att göra åtgärd 2 och den tekniska forskningen får helt inrikta sig på att anpassa sig till klimatet och klimatets påverkan på såväl ekologi som på ekonomi. T.ex. när en vulkan på Island för något år sedan släppte ut aska som spreds över stora delar av Europa kylde denna aska inte endast ner ekonomin utan påverkade med stor sannolikhet även klimatet för en tid framöver.

    Men då uppstår problemet med en av huvudfårorna i ekonomisk teori, den om linjär ekonomisk tillväxt. För om ekonomin blir underställd klimatets förändringar finns det en risk för att vi får en ekonomisk kollaps.

    Av denna anledning bör klimat/ekologi och ekonomi hållas åtskilda. De är inte kompatibla synsätt.

  40. L

    Självklart kan och påverkar människan klimatet, i huvudsak lokalt genom förändrad markanvändning.

    Vad fanatiska forskare pratar om är att kyla ner jorden och det är säkert också möjligt, men knappast önskvärt. Vad Arrhenius var ute efter när han lanserade koldioxid-hypotesen var att värma jorden för att undvika en nerkylning, men effekten har bevisligen varit minst sagt blygsam…

    Vi behöver ingen ”genomtänkt klimatpolitik”, hela ordet är ett feltänk.

  41. Garna Swogh

    #38 Stickan no1

    Vad Lockheed Martin säger ska ses som ett nytt ponzi-scheme eller ett nytt bedrägeri i klassen för deras JSF (F35 Joint Strike Fighter). Maken till galet illa skött projekt och slöseri med skattepengar får man leta efter i historien. Det här handlar om att få loss publika medel…$$$$$$$ till LM för att forska!? Tjena.

    Gälland fusion så är det inte lite att tänka på och tro att de kommer ner i så små verk är inget annat än lögn…annars har de kommit på något som kommer ge Nobelpriset direkt. Troligt…nej!

    Största problemet är att för att få till fusionsbrasan krävs lite temperatur som är i storleksordningen 150.000.000 grader Celsius i plasmahärden och sisådär 90.000.000 grader C i de högenergineutroner som kommer ur fusionsreaktionen. Inte bara bara att ta hand om. Lite varmare än spisen hemma om vi säger så…

    Det finns de som säkert här kan mer om detta än jag, men allt som kommer från LM bör tas med ett helt kar med salt och med maximal skepsis.

  42. tty

    Garna Swogh #41

    ”Maken till galet illa skött projekt och slöseri med skattepengar får man leta efter i historien.”

    Problemet med JSF är att marinkåren krävde ett vertikalstartande plan, och att man ”för att spara pengar” försökte slå ihop detta med ett konventionellt jaktplan med en och samma flygkropp. Detta var dömt att antingen misslyckas eller bli extremt dyrt ända från början.
    Faktum är att Lockheed ”Skunk Works” har ett synnerligen remarkabelt record när det gäller att åstadkomma det tillsynes omöjliga, och till rimliga kostnader. Det vill säga när de själva får sköta processen utan detaljstyrning. Goda exempel är U 2, TR 1, A 11, SR 71, F 12 och F 117.

  43. tty

    Garna Swogh #41

    ”Största problemet är att för att få till fusionsbrasan krävs lite temperatur som är i storleksordningen 150.000.000 grader Celsius i plasmahärden och sisådär 90.000.000 grader C i de högenergineutroner som kommer ur fusionsreaktionen. Inte bara bara att ta hand om. Lite varmare än spisen hemma om vi säger så…”

    Det stora problemet är mycket riktigt att ta hand om temperaturen – det är mycket svårt att undvika att plasman kallnar nämligen. Vad beträffar de snabba neutronerna (det är skäligen meningslöst att tala om ”temperatur” för en enskild elementarpartikel) så producerar fusion neutroner med en energi av typiskt ca 14 MeV (det varierar beroende på exakt vilken fusionsreaktion det gäller). Fissionsreaktorer producerar neutroner med en energi från 0 upp till 14 MeV och en medelenergi av ca 2 MeV. Det är alltså ingen särskilt våldsam skillnad. Att energin varierar så kraftigt vid fission beror på att en fission kan ske på en mängd olika sätt med olika antal avgivna neutroner och olika fördelning av energi mellan fissionsfragmenten.

  44. björn

    #34 Slabadang.
    Jag började på allvar förstå att det kanske låg något i ”galningen” Rossis uppfinning e-cat när miljöpartiet attackerade honom genom Ulrika Björksten/ Marcus Hansson i en serie karaktärsmord i Sveriges Radio – vetenskapsradion.
    Den maskinen skulle såklart innebära slutet för miljövänsterns dröm om att avindustrialisera västvärlden, tvärtom skulle energin bli billigare än kol och helt ren. En mardröm för de gröna kommunisterna.
    Så nu vägrar SR berätta om den tredje rapporten och elforsks satsning på kall fusion, i någon slags trots.
    Jag är själv skeptiker av naturen, men vet att Ulrika Björksten har kontakter i Uppsala och på KTH och om hon tror att den fungerar så är det förmodligen för att hon talat med vittnen som sett den och tror på den.

  45. Stickan no1

    #41, #43
    ”Fusors have also become very popular for hobbyists and amateurs. A growing number of amateurs have performed nuclear fusion using simple fusor machines.”

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fusor

  46. Stickan no1

    Och en till i ämnet
    ”SD-GRADEL-FUSION has developed a different neutron generation technology to industrial maturity. The reactor chamber is an improvement to the traditional spherical Inertial Electrostatic Confinement (IEC) device. It provides a linear geometry neutron source which has great flexibility to be designed to optimize industrial neutron applications systems.
    The NSD neutron generator is a relatively simple way to achieve sustained nuclear fusion. ”

    http://www.nsd-fusion.com/

  47. Perfekt

    Det mest upprörande med det här är att förnuftiga människor fortfarande läser DN. Att man därigenom bidrar till att försörja en vänsterextrem mördare är upprörande i sig, men det värsta är att man deltar i normaliseringen av det vansinne som DN kallar agendasättande journalistik.

    Själv har jag slutat läsa fulmedia och vägrar tom att ta emot gratisex för att inte bli en i fårstatistiken. Enda gången jag tar del av deras dumheter är om det behövs för att följa någon tråd på flashback. Då använder jag vanligen en unviz-länk så att jag inte räknas in i besökarantalet.

  48. L.A.

    Det kan alltid vara bra med lite perspektiv, så här ser de tre bästsäljarna ut i dag 2014 i USA. (ursäkta reklamen).

    1) http://www.ford.com/trucks/f150/
    2) http://www.chevrolet.com/silverado-pickup-trucks.html
    3) http://www.chevrolet.com/silverado-pickup-trucks.html

    Dessa tre modeller ovan säljs det 2014 ca 130 000 av i månaden (hitintills), då bara i USA .
    Den sistnämnda visar i år en försäljningsökning på över 20 procent i år, tvåan ökar bara + 6 procent, och listettan Ford F150 har befunnits sig där i decennier.

    Bensin kostar i USA (med dagens dyra dollarkurs), ska vi se…
    http://www.gasbuddy.com/
    m.a.o. från ca 5,20 kronor litern.

    Ja, då förstår man verkligen behovet i Sverige av
    ”extraskatt på nya bilar med höga utsläpp eller genom höjd fordonsskatt på den rullande bilparken.”

    Menar, inte ska ”Bosse och Gun i Bräcke” åka omkring i en gammal vräkig Volvo 940 bara för att djävlas…nej de borde ta sig i kragen och självklart skrota skräpet bums.

  49. L.A.

    korr.
    3) http://www.ramtrucks.com/en/index_homepage.html#ram-1500

  50. siggelin

    Du skriver att: ”Sen är det så att Arktis norr om 80:e breddgraden har blivit kallare de senaste sex åren. Sedan 1958 har DMI funnit att 2009, 2010, 2013 och 2014 tillhörde de fyra kallaste åren.” När jag använder mig av din referens så finner jag motsatsen, dvs samtliga de fyra åren har varit varmare än genomsnittet. Jag undrar vad jag missförstått?

  51. CB

    Har kollat referensen, NoTricksZone ,och den säger precis vad Per Welander skriver. Citat därifrån: ”Arctic summers can be examined going back to 1958 using data from the Danish Meteorological Institute here. The 4 coldest Arctic summers have all occurred in the last 6 years. Not even the summers of the 1960s were colder.

  52. siggelin

    Per Welander skriver ju om de kallaste ÅREN. Använd originalreferensen (DMI) i stället, då ser man att de omtalade åren samtliga är varmare. Dock är somrarna något kallare än genomsnittet. Det är väl därför NoTricksZone bara visar temperaturen under sommarmånaderna. Totalt över året är det väsentligt varmare.