CO2 blir metanol i Japan

Det japanska företaget Mitsui Chemicals meddelar att man tänker bygga en anläggning där koldioxid kan avskiljas och användas för att framställa metanol. Ny Teknik har en kort notis om detta. För mer information kan ni gå direkt till Mitsui Chemicals hemsida.
Så snart är det inte bara växter som kan använda koldioxiden till något nyttigt. Se en bild över processen nedan.
chemical immobilization

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Toprunner

    Återigen visas det att restprodukt omvandlas till resurs.

  2. Thomas

    Notera att det handlar om en rätt komplicerad form av solenergi där man istället för att få ut el eller vätgas omvandlar den senare till metanol för vidare processning.

  3. Thomas: Men tycker du att det är bra eller dåligt att man använder CO2 till att tillverka metanol?

  4. Thomas

    Klart det är bra att man tar tillvara spillet, men man skall inte tro att det är någon lösning på problemen med koldioxidutsläpp. Med viss fördröjning hamnar de i alla fall i atmosfären.

  5. Johnny

    Koldioxid används redan i en massa olika tillverknings områden inom industrin. Brandsläckare, vissa typer av godis (ni vet de som bubblar och retar gommen), kolsyrade drycker och en massa andra saker. Kul att de hittat ett nytt sätt använda denna molekyl.

  6. Toprunner

    Thomas:
    Är glaset till hälften fullt.. eller hälften tomt ?

  7. Lars

    Aleklett om norsk olja.
    http://www.dn.no/dntv/nyheter/article1467083.ece

  8. Gunnar Littmarck

    Lars.
    Jag är övertygad om att Aleklett har fel.
    För det första utgår han inte från den nya teknik som tappar otroligt mycket mer ut varje brunn.
    För det andra tycks han vara långt ifrån tekniker förstår földaktligen inte helt den nya 3-d seismik som funnit så förbaskat mycket mer olja bara i gamla fält i år..
    Vidare så tror han att oljan kommer vara dyr om mer än 20 år….
    Om oljan kostar 100$/fat i 20 år, så vill ingen ha den därefter.
    förra deceniet kostade den 10$/fat minns någon vad oljan kostade 2003  04 05 06 07?
    Tyvärr hinner proffessorn dö, men du kan minnas mina framtidsprognåser, så kan du i framtiden se vem som hade mest rätt..
    Minns du tokprofessorn Erensvärd?
    Som snorunge läste jag hans Före och efter…
    Typiska fel de som inte har teknikutveckling som allt överordnde intressen gör.
    Dessutom kunde inte Erenswärd räkna.. jag gav upp honom efter att med öppet sinne läsa en bok som ju längre jag kom och ju mer jag dubbelkollade påståendena, gjorde mig allt mer nedslagen.
    Ingen borde lyssna på ekonomer eller andra som spår framtiden utan att de visat sig vara dokumenterat kunniga i teknikutveckling.
    Se bara dumheterna om hur äldrevågen kommer skapa behov av fler i vården..
    Jo pytt, de har inte sett hur långt robottekniken kommit.
    De sista som får gå blir läkarna…
    Däremot har han rätt i att oljefonden utland satsar fel, de borde bygga upp landet i stället.
    Vettiga investeringar i infrastruktur och forskning ger det bästa utfallet på sikt.
    Då Norge har 200ggr mer energi i hitills funnen brytvärd torium, än alla olje och gasfält som hittills är funna, bör de satsa stort på forskning på gen4 kraftverk, därefter kan de förse hela Europa med elenergi, samt med de höga temperaturerna producera vätgas.
    Istället satsar Jens på co2deponi lika dyr som Apolloprojektet..
    Nåväl nästa år vinner FRP tillsamans med Høyre kommer det införa vett och reson.

  9. Christopher E

    Idag på radio (P1) hörde jag en nöjd direktör som just säkrat olja för 12 miljarder med ny teknik ur ett norskt fält ett större bolag lämmnat som uttömt…
    Tydligen är han en av många…

  10. Larz

    Heja! Detta kan vara början till något nytt och stort. Att använda metanol gjord av CO2 istället för bensin och diesel är ju ett jäkla lyft!

  11. Är det någon som har några siffror på om detta är effektivare eller ej gentemot att använda elen direkt i elbil (eller hybrid)?
    De använder ju el för att få ut H2 ur vatten, borde vara någon förlust här, och materialåtgång för elektrolysen dessutom?
    Går det åt energi i nästa steg också (Methanol Synthesis) eller blir det energi över där?
    Sen som Thomas säger så hamnar ju koldioxiden i atmosfären ändå, bara lite senare.
    Kan inte tänka mig att detta skulle kunna skala upp till att bli någon stor grej.

  12. Thomas

    Just här handlade det inte om att tillverka metanol som bränsle. Se sista steget i figuren. Det är råvara till kemisk industri man är efter. Antagligen är man då mindre priskänslig och kan kosta på sig lite extra för att få miljöprofil.

  13. Toprunner

    Globalthinker:
    Det går rejält med energi för att spjälka vätgas ur vatten ( vilken vi tydligen ska använda vindkraften till i framtiden )
    För processen med CO2 till CO krävs det främst höga temperaturer och man vill använda solfångare till det.
    Den beskrivna processen har arbetats med ett tag hos SANDIA .
    Det finns även en svensk som jobbar med detta i mindre skala och Gösta Ehrensvärd beskrev det under första energikrisen.

  14. Lars

    Gunnar Littmarck
    ”Jo pytt, de har inte sett hur långt robottekniken kommit.”
    Där kom du med en intressant sak. Japanerna är helt klara över att det är en del av lösningen på deras demografiska problem. Försök med pågår med robotar inom äldrevård har visat att även den sociala biten kommer att kunna fungera på ett bra sätt. Folk upplever robotarna som sällskap.
    Bättre att åldras tillsammans med en charmerande och närvarande robot än att dö skitig och ensam på ett av dagens hem.

  15. Christopher E

    Gunnar:
    <i>”Då Norge har 200ggr mer energi i hitills funnen brytvärd torium, än alla olje och gasfält som hittills är funna, bör de satsa stort på forskning på gen4 kraftverk, därefter kan de förse hela Europa med elenergi, samt med de höga temperaturerna producera vätgas.”</i>
    Här är jag med dig till 100%. Med thorium har världen energi under många, många tusentals år med nuvarande mått (och självfallet dyker det upp bättre möjligheter långt innan thorium tar slut). Och med riklig, billig energi kan vi också spjälka vätgas till olika typer av fordon.
    Att hålla på med cykeldynamo med propellrar och dra ur mobilladdaren är bara trams och visar bara hur insnöade många gröna är.
    Gunnar, gissar dock att Indien blir det land som blir först med thoriumreaktorer. De har också stoa fyndigheter av grundämnet i fråga.

  16. Larz

    Bränslecell eller el? Man skulle ju tycka att någon har gjort en LCA på båda då det gäller fordon. Någon?
    Parametrar som är intressanta är: – (Energi)kostnader för framtagning av batterier, – Förluster vid tillverkning och distribution av el, vid laddning (obs batterier åldras) m.m. Väte som sådant är knepigt, läcker ut snabbt ut genom alla kända material (dyrt), bättre att använda direkt. 
    Ställ dessa mot en metanolkedja – från sopor, cellulosa eller luftens CO2. Mycket talar för lokal produktion i framtiden av såväl metanol, väte som el.

  17. Peter Stilbs

    Charlataner …  koldioxid befinner sig långt ner på energiskalan – man måste nödvändigtvis mata in MASSOR av energi för att kemiskt omvandla den till metanol. Och varför ?
    Bättre att börja där naturen redan via solenergi skapat växtlighet.
    Men de lurar säkert någon anslagsgivande myndighet att göda dem med ”utvecklingspengar” tagna från skattebetalarna.

  18. Gunnar Littmarck

    Christopher E
    Indien lär redan driva tester med thorium inblandning.
    Indien lär ha 25% och Norge 10% av världens funna brytbara thorium.
    Vad jag skulle önska (hoppas på det efter nästa norska val) är att destruktiv storsatsning på co2deponi, ersätts av minst lika stor konstruktiv satsning på transmutationsverk.
    Vad jag läst tycks bara Rubbia tro att det blir billigt…
    Å andra sidan är inte västvärldens destruktiva samhällsomläggning, till spara och cyckla med propellermössa, för elproduktion, billig heller.
    Då jag har tid läser jag http://www.torium.se och http://www.mfk.nu
    Där finner jag motsatsen till AGWanhängarna.
    Possitiva, konstruktiva, männskovännliga, visioner.
    Hittills har ju teknikutvecklingen som regel gått fortare än vad ledande politiker förstått, dock ej så fort vissa SF-fantaster vill.
    Det retar mig att politiker (och bra många forskare, professorer och allmänna debattörer) ska prognåstisera framtiden, med utgångspunkt i redan gammal teknik.
    Innan jag flyttade till Norge ansökte jag om att leda institutet för framtidsforskning.. (det hade varit tufft om jag hade fått det, kanske i ett annat land i en annan tid)
    Självklart var det en Palmeson som fick jobbet, han är säkert bra, men knappast intreserad av teknikutveckling, så han har nollchans att bidra med något.
    Se bara det självklara att de närmaste 20 åren kommer teknik ersätta 80% av dagens yrken.
    Vad inser institutet för framtidsforskning om det?
    Tips till globalthinker:
    Läs allt på länkarna ovan.
    Ville vi sedan låna våra växters mat, kan vi ju billigt ta co2 ur atmosfären och med gen4verk få H2 utan elektrolys.
    Kineserna lär använda träkol för att få co ur kolkraftverks co2…

  19. Gunnar Littmarck

    Jag fattar inte varför det inte planeras för eldrivna fordon med induktionsladdning?
    Inte kan jag ha missförstått teoretiskelektroteknik så fullständigt?
    Eller?
    Bara plöj ner ledningar i motorvägarna och konstruera ett induviduellt energimätningssystem..
    Industrin använder väll redan den tekniken?

  20. Toprunner

    Gunnar L:
    Har du ingen medkänsla för El-allergiker ?
    Sen är det ju lätt för villaägare nära vägarna att bara lägga en kabel parallellt med vägen och mata sitt hus med. 🙂

  21. Gunnar Littmarck

    Norrländska Åsa-Nisse ertappades med ledningar i grantopparna parallellt med kraftledningarna.
    Han bodde vid ett kraftverk, men då han vägrades ledningsdragning (av kostnadsskäl) utförde han den livsfarliga installationen.
    Kan vi inte köpa Gotland och kappsla in ön i Faradays bur, så även geofälten skärmas.
    Där efter kan ett uråldrigt jordbrukssamhälle för hårt arbetande el-alergiker skapas.
    Inte konstigt om den dominanta jornalisten på redaktionen blev elalegisk, då datorer infördes och hon blev tvungen att fråga städare och vaktmästare om hjälp, att erkänna total brist på logiskt tänkande, kan vara svårare än att framkalla en elalergisk symptom.
    Eller?

  22. Peter Stilbs

    Jag är ganska säker på att induktionsladdning har löjligt stora förluster. Kanske Ok för tandborsten – men inte för mycket mer

  23. Gunnar Littmarck

    Tekniker för trådlös elektrisk energi överföring utvecklas ständigt.
    Se http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article400075.ece
    Ivart fall konkurenskraftigt mot verkningsgrad, vikt och kostnad, för batterier.
    Inser att detta ex, har låg effekt, inte heller är det induktion.
    Däremot skulle en strömförande kabel monterad på räcke på ex högersidan, kunna avge induktionsström med låga förluster till bilar som körde in nära och anslöt en omkringliggande ”kapsel”
    Då kunde kanske laddning ske under lägre fart, på motorvägar, utan att ha oissolerade ledningar i miljön.
    För läng sedan ränknadess på utomatmosfäriska solceller som med microvågor sände energin till mottagare..
    Inte kul för varelser eller flyg att hamna där imellen…
    Vill ni bli upplivade av US propaganda?
    se http://www.youtube.com/watch?v=wI_ziJCXzHY
    Märk hur oljemotståndare använder blondiner för ett possitivt kännslomässigt budskap..
    Paris är nog inte världens största aktoritet på elfordonsteknik..
    Jag gillar Phonix Motorcars..
    Vi måste ju leka och bli glada då och då..

  24. Gunnar Littmarck

    Frågan är om morgondagens individuella, transporter sker med syntetbränslen eller batterier..
    Fördel batterier och induktionsladdning:
    Alla förluster blir värme
    torra motorvägar utan krav på salt eller snöröjning
    kan nog motivera förluster på 50%, på våra breddgrader.
    Att jämföra med förlusterna vid syntetbränsleframställning.
    Vidare så har ju den effektivaste syntetbränslemotorn lägre verkningsgrad en motsvarande elektrisk, trots att den elektriska ska driva en luftvärmepimp.
    Jag hoppas på en kombination av batteridrivna, självkörande bilar och syntetbränsle drivna:
    Otilljängliga tungtransporter och flyg, måste vara syntetbränsle drivna.
    Dagens sista glädjetillskott..
    http://www.moller.com
    inom 100 år kommer många av våra ättlingar att förflytta sig och de sina.
    Med mollertypen av farkost.
    Drivna av (i bästa fall fussionskraftverkgenererad) torimunkrafverkgenererad energi som tillverkat syntetbränslet.
    Blir transmutation för dyrt, bygg msr verk.
    (molten salt reactor)
    Eller hur Thomas
    Livet leker och männsklighetens framtid är ljus…