Bo Ekman vill förändra världen

Bo_ekman

I dagens DN skriver Bo Ekman, grundaren av Tällberg Foundation, att vi behöver en helt ny världsordning. Efter sammanbrottet i klimatförhandlingarna i Köpenhamn är det tydligt att nationell demokrati inte är lösningen på vare sig klimat- eller miljöproblemen.

Exakt vad det är Bo Ekman vill framgår inte av artikeln, men hans antydan om att den Westfaliska fredens princip om nationalstatens suveränitet bör överges ger mig faktiskt lite gåshud.

”Finanskrisen och miljökrisen visar att den verkliga djävulen finns i systemen”, menar Bo Ekman och fortsätter: ”Gränser sätter gränser för politisk solidaritet. Om världen vore ett enda land skulle ett sådant aldrig politiskt fungera med de klyftor, orättvisor, exploatering av människor och natur som i dag är en realitet. Det internationella systemets ofullkomlighet i förhållande till dagens verklighet är kärnan till morgondagens konflikter. Detta kom till ytan i Köpenhamn.”

Jag vill minnas att Bo Ekman har föreslagit att man inrättar någon form av världspolis som skulle kunna sättas in mot stater som inte följer globala klimat- och miljödirektiv. Dessutom har han nog nämnt en global barnbegränsningsstrategi, en grotesk tanke om ni frågar mig.

Intressant att det tycks vara helt okej att ansluta sig till Ekmans utopiska framtidsdrömmar, medan en föreläsning i ”fel” kretsar sägs leda till medial korsfästelse. Visst är det en underlig värld vi lever i?

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lejuene

    Det är inte så lite förvånande att dom här knäppgökarna ges så stort medialt utrymme, följande citat från en tillställning som dom skall deltaga i stämmer till eftertanke:
    ”Ett viktigt syfte med seminariet är också att ge ett inspel till den mycket svåra men nödvändiga diskussionen om behovet av att begränsa befolkningstillväxten och vilka styrmedel som då finns att tillgå.”
    Här kan Ni läsa mer: http://aleklett.wordpress.com/2010/02/12/hur-klarar-vi-en-varld-med-9-miljarder-manniskor/#comments

  2. Adolf Goreing

    Det här är inget nytt. Vissa krafter hade idéer om hur man skulle lösa detta redan på 30-talet. Man talade även där om en ”en ny ordning”. De som tycker att de är för många kan väl åka til Schweiz? Vad hindrar dem?

  3. Han leds av den gröna agendan
    http://www.green-agenda.com/index.html

  4. Bim

    Bo Ekman.
    Det finns ju dödliga piller. Ta ett sådant, så har du lämnat det bidrag du är berättigad till, och låt oss andra leva ifred från dina egoistiska tankar.

  5. JL

    Bra att vi tydligt får se vilka som är svenska NWO-förespråkare! Hoppas det kommer fler outningar! Världsregering, världspolis…härliga tider väntar!

  6. Ulrik

    Jag ser på vilka som sponsrar och Ekman skryter bl.a. med Postkodlotteriet (huvudsponsor), Folksam, Microsoft, Sjunde AP-fonden, Stena, Telge Energi, Toyota plus statsbidrag från ca 10 olika myndigheter, ja t.o.m. från UD (tack Jan Eliasson?).

  7. Lejuene

    ”Svamle” är igång igen: http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/21/usa-och-reinfeldts-fel-att-fns-klimatchef-avg-r-1
     
    ….tröttnar dom aldrig?

  8. Xantippa

    Ekman, den gamle Volvo-direktören, har ingen speciellt grön agenda.  Hans agenda är rörlig.  Han säljer vad som helst. Och har alltid varit en ”name dropper” av rang.

  9. Kenneth Karlsson

    Ekmans utopiska drömmar är livsfarliga, men lockar förstås till sig människor som har en slirig syn på demokrati, och som gärna lindar in argumenten i pseudoreligiös förpackning.

    Men jag förstår inte sista stycket i ditt inlägg Maggie. Blandar du inte ihop två helt olika saker, två helt olika diskussioner, två helt olika fenomen?

  10. Lars C

    Hur som helst så finns det problem och det är inte självklart att de löser sig själva på ett humant sätt. Det finns 3 huvudpunkter som hänger ihop. Det är energi, mat och befolkningsstorlek. Går det fel här så minskar folkmängden pga svält. Är alla liberaler som befolkar den här sidan säkra på att nationalstaterna är förmögna att lösa dessa problem utan en övergripande struktur. Jag vet inte? Och jag är liberal. Tyvärr så är det ett storkrig om resurser som är ett realistiskt alternativ om man inte kan lösa fördelningsfrågan vid förhandlingsbordet. Och kan man lösa det i samförstånd, ja då har vi en ny världsordning som kom in genom bakdörren. Gemensamma organ kommer att upprättas för att fullfölja överenskommelsen.
    Världspolisen är då ett faktum.

  11. Kenneth Karlsson#8
     
    Om du inte förstår sista stycket i Maggies inlägg måste det vara kortslutning i dina tankebanor. Sorry.

  12. fogge

    Ett Rike, Ett Folk, En åsikt…
    Du ljuva 30-taaal….

  13. Peter Stilbs

    Ja, vad ska man säga. Bra i alla fall att Bo Ekman och liktänkande talar delvis klartext.

    Men deras tänkta samhälle lämnar fantasier som Orwell’s 1984, och 1900-talets kommunistiska verklighet i skuggan.

  14. I efterhand ojar sig alla och undrar hur det var möjligt för en totalitär ledare att komma fram.
    Grejen är att de ”smyger” sig till makten när förutsättningarna i omgivningen är dom rätta. För Tysklands del var det ett stort lidande efter freden från första världskriget. För vår del Kanske det är klimatet (jag tror inte att det kommer att lyckas) som är språngbrädan till makten.
     
    Totalitära krafter/röster är alltid totalitära. Det leder till övergrepp och maktmissbruk. Det gäller att stoppa det i tid även fast rådande stämningar kan göra det svårt. För mig är det obegripligt att någon lyssnar på rappakaljan. Kämpa på!

  15. Gunnar Strandell

    Ann L-H #3
    Tack för den länken!

    Jag har svårt att förstå varför människor som nått framgång och välstånd i livet har så svårt att acceptera tanken på att detta  också  skulle vara möjligt för andra människor på jorden.

    När jag läser citaten i länken undrar jag återigen:
    – Hör de inte själva vad de säger, och läser de inte vad de skriver? 

    Om Ekman i förväg insåg att COP15 inte skulle kunna nå ett hållbart avtal utan tillgång till polisiär och militär makt för att över vaka och bestraffa dem som fuskar. Varför skrev han inte om det då?  

  16. Lars C

    För den historieintresserade
    http://www.krigsmyter.nu/km1hitlerbiografi.pdf

  17. Kenneth Karlsson

    Rosenhane nr 10:

    Det var en liten retorisk fråga, jag tror mig förstå, men samtidigt är det en sån konstig koppling som Maggie gör i det sista stycket, som om hon är sur, i en onödig släng till oss som är tveksamma till hennes medverkan i foliehattarnas sammankomst i Malmö – därav min undring.

  18. Det som trots allt är uppmuntrande med DN:s artikel är att en överväldigande majoritet av kommentarerna är negativa eller mycket negativa. Försöker DN ”känna av”?

  19. Kenneth K: Jag kan försäkra dig om att jag inte är det minsta sur. 🙂

  20. Peter R

    Ännu ett exempel på bolag som vill sko sig på klimathotet
    http://www.hurtigruten.se/Documents/Sweden/PDF/SE_Klimatresan%2029%20maj%202010.pdf

  21. Kenneth Karlsson

    Maggie nr 19:

    Skönt!

  22. Lars C

    Vad han än påstår så är sista stycket fullständigt nonsens.
     
    ”Den viktiga frågan att ställa är inte vad som gick fel i Köpenhamn utan hur en demokratiskt grundad ordning skall formas i denna nya värld.”
     
    Det gor inte att grunda någon demokratisk ordning på det viset. Resultatet blir solklart en diktatur med allt vad det innebär.
     

  23. Torsten Wedin

    Nu visar Bo Ekman tydligt sina bruna Nazistbyxor trots att de inte syns i bild!

  24. Robert Pettersson

    Vart tog alla de som kallade sig kommunister vägen? Flydde dom in i miljörörelsen och bildade oheliga allianser med miljökarriärister? Rörigt värre.

  25. Håkan R

    Ekmans utopier påminner lite om Hitlers  1000 åriga rike.

  26. Johnny

    Jag ”gillar” det här citatet.
    ”Men om nu 192 nationer ändå skulle ha kommit överens om det ”perfekta avtalet”, så saknas i upplägget den tillsynsmyndighet som med ekonomisk, polisiär och militär makt skulle ha kunnat korrigera de nationer som av olika skäl inte skulle möta åtaganden och mål.”
    Jag skulle vilja veta vad han menar med korrigera…
    Han och hans gelikar är vår tids Quislingar och kanske det är de som borde korrigeras…

  27. Torsten Wedin

    Kan man inte få fängelse för att man planerar omstörtande verksamhet?

  28. Peter

    Föreslår att Ekman flyttar till Nordkorea eller Iran. Tror han får det mycket bättre där….

  29. Per-Åke

    Följande video (bestående av 5 ca 9-minutersvavsnitt) beskriver stegen bort från demokrati. Den har i och för sig fokus på USA, men gör jämförelser med historisk utveckling i andra länder och innehåller en mängd synpunkter av relevans i samband med Ekmans tankar.
    http://www.youtube.com/watch?v=OiO-7xRo3c0&feature=player_embedded
     

  30. Gunnar E

    Bo Ekman har nog anammat följande matematik:
    Låt A vara antal adrenalinstinna hannar/länder /organisationer och
    P antalet passiva efterföljande dito.
    A tendera att utmanövrera varandra så att andra A övergår till P
    Bråkbenägenheten B  kan skrivas A/P.
    A=>1-deltaA=>1 varav följer P=>P+deltaA
    B=>1/P+deltaA
    Dvs bråket blir mindre.
    Fritt eftr prof Gunnar Adlr Karlsson som tyckte sig se historiska belägg för detta i ”Lärobok För 90-talet”

  31. Lars C

    Min länk nedan visar hur Tysklands regering frivilligt flyttade all makt till Herr H. för att de var räddda för kommunismen. Likheten är både slående och skrämmande. Allt som behövs är en gemensam fiende, tex klimatet. Då samlas alla goda och onda krafter för att bekämpa denna, det är då som allt som tidigare var förbjudet blir tillåtet, det är då som psykopaterna kommer fram ur underjorden och visar på den enda sanna sanningen, det är då som alla goda människor väljer att blunda. Allt för den goda sakens skull.
     
    Läs länken och se likheten.
     
    http://www.krigsmyter.nu/km1hitlerbiografi.pdf
     

  32. Lars C

    Riksdag är mer korrekt.

  33. pekke

    Man kan undra om dessa människor nånsin funderat över varför östblocket rasade samman så snabbt som det gjorde trots att de hade samma ekonomiska, tekniska och sociala standard på 60-talet som väst.
    Kan det bero på att folkets standard på 80-talet fortfarande låg på 60-talets och i vissa länder till och med sjunkit.
    En jord styrd under en världsregering där man försöker styra den tekniska, ekonomiska och politiska utvecklingen kommer troligtvis hamna i samma situation.
    Vilket säkerligen kommer att leda till blodiga uppror och krig i olika regioner.
    Så länge som vi inte kan samsas under våra nuvarande nationalstater kommer vi knappast göra det under ett världsstyre.
     

  34. Patrik

    Ja och pengar är roten till allt det onda, om alla vore snälla fanns inga krig, kvinnor bör styra världen för de är snällare och kan göra fler saker samtidigt än män etc.
    Hur gammal är Bo Ekman och har han någonsin öppnat en historiebok?

  35. Lars C

    Nu tror jag inte att någon av de nuvarande AGW och NWO har några onda avsikter, de tror på sin sak och vill mänskligheten väl.
    Men när processen kommit en bit så kidnappas rörelsen av andra med annan agenda och då börjar utrensningarna, först fredligt sedan all mer aggresivt. När motståndarna är borta vänder de svärden inåt och bekämpar varandra. Historien är full av exempel.
     
    Jag håller med BoEkman på vissa punkter, tex att det finns ett problem mellan en globaliserad ekonomi och och ett politiskt lapptäcke med skilda regelverk och ekonomiska särintressen. Det funka inte i alla avseende. Regnskogarnas väl och ve angår varenda människa på planeten. Liksom fiskbestånden i haven. Det finns fler exempel på saker som måste lyftas bort från den nationella   suveräniteten och läggas på ett internationellt organ. Resten av världen ska inte behöva acceptera att ett fåtal länder lägger beslag på större delen av en gemensam resurs. Men till detta behövs ingen totalitär överstatlighet, det behövs bara globaliserade instutitioner som var och en ägnar sig åt sitt område.

  36. Patrik

    Robert Pettersson>> Nejdå, kommunister har aldrig funnits. egentligen och om de har funnits så har de inget med miljörörelsen att göra.  😉

    Däremot läste jag i senaste numret av Naturskyddsföreningens tidning att miljörörelserna växte fram ur 60- och 70-talens ”solidaritetsrörelser”.

    Vilka var då dessa?
    Hippierörelsen?
    Svarta Pantrarna?
    Rote Arme Fraktion?
    Brigado Rosso?
    Röda Khmererna?
    Eller vilka menar de tro? 🙂

  37. Patrik

    Lars C>> Du skriver att det finns problem med den globala ekonomin… SJÄLVKLART gör det det! Finns väl ingenting som inte också medför problem?
    Men om man tittar på HELHETEN istället för att snöa in på de problem som har uppstått, under vilken period av mänsklighetens historia har människor generellt sett haft det bättre än under demokrati och marknadsekonomi med globala förtecken?
    Utan globaliseringen hade vi inte ens kunnat ha denna diskussion på Internet! 😀

    Nä, visst ska man försöka lösa systemproblem, men inte genom att offra de stora framsteg som ändå gjorts. 🙂

    Det finns väl ingen som helst anledning till varför man inte skulle kunna använda globala krafter för att kunna lösa problem med t.ex. markanvändning och fiskeri?
    Mer globalisering ger väl snarare större uppmärksamhet åt de problem som föreligger?
    Kan sätta en bra slant på att det var lättare för illasinnade magnater och utsugare att komma undan på medeltiden än vad det är nu. 😉

  38. Lars C

    Patrik
    Det var väl ungefär så jag menade. Vad vi måste göra är att harmonisera globaliseringen med de bitar som släpat efter. Inte minst på det ekonomiska planet.

  39. Patrik

    Lars C #38>> Japp! 🙂
    Vilket i och för sig gäller det mesta vi håller på med här i världen; allt från jordbruk till reglerna i backhoppning i OS.
    Förbättringar kan alltid göras. 🙂

  40. Micke Johnsson

    #Peter Stilbs
    Jag tänkte på 1984  jag också när jag läste om Ekman idèer. Man blir orolig.

  41. Lena Krantz

    Johnny
    Jag fastnade också vid de där raderna, dvs
    ”så saknas i upplägget den tillsynsmyndighet som med ekonomisk, polisiär och militär makt skulle ha kunnat korrigera de nationer som av olika skäl inte skulle möta åtaganden och mål.”
    Herregud! Lås in karln eller nåt….här är inte alla hästar i stallet, inte alla bestik i lådan…..ja whatever.

  42. Labbibia

    Jag tycker att Bo Ekman och de lösningar han förordar är fantastiska.Fantastiskt korkade!
    Har han inte lärt någonting av historien?
    /ironiläge/
    Men jag har en ÄNNU bättre idé. Ta alla jordens Bo Ekmannar, David Jonstadar etc….
    Bygg ett eller flera stora rymdskepp. Skicka iväg hela gänget till planeten Mars. Eller varför inte ännu längre ut i världsrymden……De här människorna är ju besatta av att vi ska få det lite kallare…….och därute är det ju det…..lite kallare alltså.
    Då kommer de till ett av ”onda” människor helt orört ”paradis” Där kan de bygga en helt ny värld efter Ekmanska principer.
    Fint va?
    /slut ironi/
    Måste erkänna att jag lånade idén från ”Liftarens guide till galaxen”….och i viss mån ”Aniara”.

  43. Kjell_A Jönsson

    Kjell-A  Jönsson
    Bo Ekman försöker profilera sig  med svepande övergripande formuleringar  som saknar verklighetsförankring.  Hans skriverier i DN påminner i det avseendet om ärkebiskop Andres Wejryds,  —  definitioner  och konsekvensanalyser saknas.
    BoEkman är ute på mycket svag is i sitt resonemang. 
    1
    Efter att världens befolkning under årtusenden grupperats i allt större nationella enheter har denna utveckling  under senare tid gått åt andra hållet.  Kolonierna frigjorde sig fråm de forna härskarna  i   England, Frankrike, Holland, Belgien,  Spanien Portugal,  etc  och   Sovjetunionen  och Ex-Jugoslavien upplöstes i ett antal separata nationalstater, osv.
    2
    Svårigheterna i att ha en gemensam valuta  är tydliga redan inom ett så litet område som  EURO-unionen (OBS  Grekland, Portugal,  Spanien,  etc)
    En enda statsbildning på jorden skulle  betyda en och samma valuta.  Vem skulle bestämma till vilka kurser de nationella valutorna skulle växlas in till en WORLD-valuta?  Redan här skulle konfliktkällorna  torna upp sig.
    3
    Bo Ekman glömmer religionernas makt. 
    Hur få  Judar och Muslimer att enas i avgörande frågor ?  Vilken världsordning skulle de  stora ortodoxa bibletrogna  grupperna i USA  kunna tänkas acceptera.
    4
    Vem skulle lägga fast gränser för tillväxten i de fattigare länderna   med utgångspunkt från ”världslikaren ” CO2 ?
    Ca hälften av jordens befolkning lever under knappa omständigheter i Sydostasien.  Behovet av materiella levnadsstandardökningar  i de forna kummunistländerna  och i Afrika är  också skriande.
    5
    Vem skulle agera världspolis ?  USA ?

    Bo Ekman väljer  i president i Franklin D Roosevelt ett synnerligen olyckligt exempel.  I  Roosevelts  visioner om en ny världsordning    ingick hans blinda tilltro till Josef Stalin.  Det resulterade i  att  Europa ,efter  6-7 års blodig kamp mot Hitlerväldet ,   till stora delar underkastades en ännu värre bödel med säte i  i Moskva.  De östeuropeiska länderna lider fortfarande av detta fasansfulla arv från Stalinkommunismen.
    Kjell-A  Jönsson

  44. Bengt Abelsson

    Tja, Pär Holmgren vill avskaffa rösträtten, så vi kan väl inte vara så där jätteöverraskade av tankegångarna.
    Om man har svaga argument så får man ta till batonger och koncentrationsläger för att få som man vill.

  45. Patrik

    Labbibia #42>> Tja, de förefaller ju vara enormt säkra på att ha idéer som skulle skapa en ”bättre värld” – så varför inte ge dem en chans till det som du föreslår? Fast helst då på en annan planet. 😉

    Om det är något jag försöker lära mina barn så är det att akta sig för människor/läror/organisationer som har ”enkla men kraftfulla lösningar” på problem… Bolsjeviker, Nationalsocialister, religiösa sekter, Scientologer etc. Alla har de gemensamt att de påstår sig kunna fixa till en bättre värld genom extrema åtgärder.

  46. Gästen i västen

    Lättar upp stämningen med ett annat gäng som vill förändra världen. Ståuppkomik av Magnus Betnér hos Greenpeace!
    Underbart!
     http://www.youtube.com/watch?v=ZMSlC3t68H0 
    http://www.youtube.com/watch?v=LRlEguQhjgM

    Usäkta OT

  47. BF

    Äntligen börjar AGW-alarmisterna visa sitt rätta ansikte.

    Nu väntar jag bara på att få höra hur t ex Maria Wetterstrand, Rockström, Axelsson m fl ställer sig till Bo Ekmans uttalanden.

    Och hur ser finansiärerna av Tällbergs-stiftelsen på detta – 
    han är ju faktiskt ordförande i stiftelsens . 

    Här finns många som man skulle vilja höra vad de tycker om tex ”korrigera de nationer som av olika skäl inte skulle möta åtaganden och mål ”.

    Kan vara ett lämpligt uppslag för Agenda att ta upp!

    Jag saknar ännu försvar från UI-anhängarna som alltid brukar komma till försvar av kritiserade AGW-anhängares uttalande – kom fram och lufta era åsikter om vad Bo Ekman skriver!

    Fredrik Reinfeltd – här har du din chans att attackera vänsterns flumpolitik – upp med dem på banan! För inte är det väl så att du också ställer dig bakom detta?

  48. Labbibia

    BF # 46
    Hear hear!

  49. Håkan Bergman

    Lars C # 31
    Finns en viktig skillnad, kommunismen var vid den tiden ett reellt hot, klimathotet är påhittat och har nog redan passerat bästföredatumet. Tackochlov!

  50. Slabadang!

    Varning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    I desperationen över att de tappat greppet så går de nu ut och prövar öppet den ideologi som drivit dem hela tiden.Vad är det Bo och Tällberg Foundation då egentligen säger? Jo
    Människan är i konflikt med planetens överlevnad och människan förstår inte och tar inte hänsyn till plantens behov.Människan skall därför underordna sig den miljöfascistiska ordningen för att rädda planeten,
    Demokrati = Icke fungerande och hotar planeten 
    Frihet=Hot mot planeten
    Lösningen=Världsregering! Tällberg har aktivt stött IPCC att bli den korrupta världsregeringen där makten och kontrollen över all mänsklig aktivitet skall ligga.Hela retoriken går ut på att legitimera den.Hur når man den makten utan statskupper,granater och folkmord? Jo man har under decennier arbetat sig fram steg för steg för att bli den part som styr världens regeringar genom att bli den part som formulerar och talar för vad som är ”planetens behov”.
    Det förklarar varför det blev så oändligt viktigt att skapa en vetenskaplig fasad på IPCC.Oantastligheten och en bild av perfektion av IPCCs arbete och slutsatser var central för att lyckas med planen.
    Ingen skulle våga kritisera IPCC genom att med propaganda om dess förträfflighet marknadsföra den som den enda sanningen.

    Nu förstår vi bättre varför retoriken fördes som den gjorde.De visste att de bevakade ett vetenskapligt korthus.Därför sket de i brallan när climategate för första gången lät oss se in bakom kulisserna.Vi fick se korruptionen och skyddandet ifrån insyn i osminkat tillstånd.Vi fick se nyckelmännen bakom IPCC öppet konspirera mot dem som sökte insyn och ville granska.
    En viktig röklukt i kombination med en obehaglig dejavu känsla var att upptäcka de epitet och härkartekniker som den miljöfascistiska rörelsen använde sig av.”Förnekare” ”skeptiker” ”Flat earthers”
    och misstänkligörande av all opposition blev helt legitimt.Den direkta parallelen med hur diktaturer behandlat opposition och ”oliktänkande” avslöjade vilka krafter som satt vid spakarna.
    Här fick de verkligen rätt om demokratin.Den visade sig vara ett stort problem,Inte för planeten utan för den miljöfascistiska rörelsen.

    En öppet fascistiskt totalitär ideologi är vad Bo Ekman och Tällberg drivs av.Det är idehistoriskt en ren kopia på de värsta diktaturerna vi upplevt.Alla fundamenten har de ställt på plats för att motivera sitt globala herravälde.
    Kommunismen och Nazismen drevs av samma totalitära syn på sin egen ideologiska överlägsenhet och politiska system.
    Retoriken bygger på att legitimera världsherraväldet och makten.I det perspektyivet är det lättare att förstå varför de spottade ur sig lögner larm och falsarier i en desperat hastighet innan Köpenhamnsmötet.
    De hade laddat och samordnat alla miljöfascistiska krafter till att nå det avtal som skulle ge dem en permanent makt över all mänsklig verksamhet.
    Köpenhamnsmötet hade dessutom skapat ett självfinansierande system för denna då tänkta autonoma miljödiktatur.
    En av de absulut viktigaste fundamenten för en demokrati är att både medborgare och politiker förmedlar och konsumerar korrekt objektiv information.
    Jag har sett igenom hela skådespelet.Från förnimmelsen av den första röklukten och maggropskänslan har vi nu sett från vilken eld den kom.Det tar tid innan man når fram bland lögner manipulationer och kulisser innan man hittar den.
    Vi hade svårt att försvar oss mot den tsunami av desinformation som sköljde över oss.Fejkade larm och rapporter kom i en tillsynes outsinlig ström.Vi hann inte kontrollera deras kvalitet och möjligheten till kontroll och insyn var blockerad både av faktiska hinder och av härskartekniker.
    Nu när vi hunnit ikapp med granskningen så ser vi magnitutden i det bedrägeri och den manipulation vi utsatts för.Må fan ta dessa skitstövlar som bedragit en hel värld för egen makt och vinnings skull.Må fan ta gammelmedia! Må fan ta alla ryggradslösa och värderingslösa politiker! Må fan ta alla oseriösa miljömuppar! Må fan ta alla de som i framtiden försöker undergräva demokrati och frihet!
    Må fan ta den dystopi och misantropi som förenar alla dessa.

    Nu när avtäckelsen skett så är det lättare att ta itu med värderingarna som ligger bakom.Att påvisa att frihet och demokrati faktiskt är en förutsättning för miljöteknik och utveckling är viktigt.Det är bara att ta Kina och Nordkorea tillsammans med Sovjet som exempel är den frågan ur världen direkt.Bo Ekman försöker likt den ideologiska orm har är, få plats med allt under sin ideologi.Det han undviker att inse är att det han sätter överst nämligen en världsregering är en motsats till det han säger sig eftersträva och han gör ingen hemlighet av vad han sätter främst.
    Utveckling och bra alternativ kommer aldrig utvecklas under femårsplaner och centralstyre.Decentralisering och utökad frihet
    ger helt enkelt fler alternativ och människan är sund och väljer de alternativ som är smartast.Avpolitisera energiproduktionen och låt alternativen konkurrera med varandra.Det är bara korkat att lägga sig i.Människans absolut bästa förmåga är att hitta lösningar på olika problem.Om politiker inser sin egen begränsning som uppfinnare och visar vtillit till medborgare och företag så kommer de fixa energiförsörjningen utan några politiska klåfingrar och samtidigt tga ansvar för vår miljö.Vi kommer få se em palett med olika energikällort etanol naturgas olja kärnkraft solenergi och vindkraft och även energiproduktion vi ännu inte uppfunnit.Det gäller att lita till vår förmåga.Inte att kväva den.
    Bergströms artikel i DN avslutades med om det är tron på en spännande positiv tävlan om resurseffektiv energiframställning eller freglering av dne som kommer skapa den bästa utvecklingen.
    Är mänsklighetens bägare halvfull eller halvtom?

    Vi får hjälpas åt att avslöja de krafter och ideologier som sköljde över oss!!! Bedragarna tog makten vi ska ta tillbaka det.Må sakligheten demokratin och förnuftet ta makten över nästa decennier

  51. Labbibia

    Slabadang # 50
    Brutalt uppriktig och bra analys.
    Rena knockouten!

    Så småningom kommer nog alla de ”nyttiga idioter” som trodde att de kämpade för någonting bra i klimatfrågan att vakna upp.

    Då kommer ”Affektionen att bli väldigt omvänd” som nån svensk diplomat uttryckte sig  i det 30-åriga kriget.

  52. karlsson

    I vetenskapen namn döljs totalitära ideer. Vi behöver inte gå långt tillbaka i tiden då både ras och klass var utsatta för vetenskapliga sanningar och bevis och där olika grupper skulle både elimineras och åtgärdas.

    Tällberg verkar ovetande om att stora delar av världen lever i diktaturer där ofrihet råder. Religösa och politiska diktaturer förhindra utvecklingen.

    Ekonomisk, religiös och politisk frihet är de nycklar som skapar utveckling tillväxt och välstånd. Vikigar faktorer för att vi ska har råd och intressa att ta hand om verkliga miljöproblem.

  53. Slabadang!

    Labbibia!
    Precis! De godtrogna och snälla är de som blir dessa bedragares första offer.Ett samband som alla bedragare vet att utnyttja.

  54. Labbibia

    Suck!….”politisk solidaritet” svamlar han om, Ekman.

    Det för tankarna till den gamla rödvinsvänstern från  70-talet.
    ”Ju längre bort från Sverige, desto mer solidariska var vi”

    Eller för att använda vanligt modernt ”tugg”
    …..bara snack och ingen verkstad!…

  55. Micke Johnsson

    # 50 Slabadang
    Mycket bra skrivit. Precis detta borde hamna under Ekmans artikel i DN.

  56. Jonas B1

    Slabadang #50

    ”Må fan ta dessa skitstövlar som bedragit en hel värld för egen makt och vinnings skull.Må fan ta gammelmedia! Må fan ta alla ryggradslösa och värderingslösa politiker! Må fan ta alla oseriösa miljömuppar! Må fan ta alla de som i framtiden försöker undergräva demokrati och frihet!
    Må fan ta den dystopi och misantropi som förenar alla dessa.”

    Lysande!

  57. Patrik

    Gästen i Västen #46>> Suveränt ju!
    Magnus Betnér sammanfattar ALLT helt perfekt! 😀

  58. Slabadang!

    Labbibia!
    samtidigt ska vi vara glada att de drar ner kalsongerna och visar den lilla förfrusna fula pitten som styr deras hjärnor.I IPCC ”paketet” ingick ju både den gamal ”tobin skatten” och skatt på energi.Gamla socialistiska tankemissfoster för att skapa kontroll över frihandel och världsekonomin.
    När man debatterar med klimathypokondriker är det svårt att vara hård mot de som står längst ner i kedjan.De vill ju väl och hur beter man sig och uttrycker sig när man måste bejaka viljan till att göra gott och samtidigt peka på att de är lurade och manipulerade??
    Och hur förmedlar man att man själv vill precis lika väl men har andra grunder för hur man når dit.hur beskriver man skillnaden mellan ideologi ,symbolhandlingar och konkret realism???

  59. Torbjörn

    Jovisst var det en ruskig artikel av Ekman. Men den betyder ingenting. Ekman är (åtminstone bland dom som känner honom) en man med fingret i luften. Mycket receptiv och brinner för en enda sak. Sig själv.
    Kan man tro att det är samme man som skrev artikeln i DN och för bara ett drygt år sedan http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article465399.ece.
    Vågar man använda order opportunist?

  60. Torbjörn #59,
     
    Men intressantare än att Bo Ekman har skrivit den är att DN har tagit in den.
     
    Jag började skriva en kommentar här men det blev så långt att jag gjorde det till ett eget blogginlägg.
     
    Har pingat ett tipstack hit.

  61. Kenneth Karlsson

    Har själv idag haft en diskussion på facebook med en fb-vän som är miljöpartist, om Ekmans artikel. I den kommentatorstråden framförs exakt de argument som Slabadang # 50 slår hål på. Detta att jorden hotad, och att det krävs en världspolis som ska förbättra förhållandena; att vi idag lever i en ekonomisk fascism, styrd av bland annat Världsbanken, och att om man måste välja så väljer man hellre den utopiska framtidsstatens miljöfascism framför dagens ekonomiska kapitalistiska fascism.

    Exakt så lyder argumenten. Under ytan anar jag mig en kommunistisk retorik nu förklädd till miljöpolitik. Jag är övertygad om att de antidemokratiska krafter som här gör sig gällande är vida spridda inom miljökämparnas led.

    Det är egentligen riktigt oroande, att så många människor (många av dem genuint välmenande) är beredda att undergräva den demokrati vi tillkämpat oss till förmån för ett framtida utopiskt  projekt som bär diktaturens alla tecken. 

  62. Björn

    Bo Ekman en av alla världsförbättrare och frälsare. Mänskligheten liksom klimatet är komplexa företeelser som dessa frälsare tror sig med enkla idealistiska teorier kan kontrollera. Om något är skadligt för mänskligheten, är det dessa självpåtagna fundamentalistiska idealister.

  63. Slabadang!

    Staffan!

    Jag kan inte mer än hålla med dig.Det är otroligt viktigt att uppmärksamma dessa krafter.I en tid då både politiker och gammelmedia har svikit de demokratiska värderingarna är det viktigt att stå upp för dem.Jag har tidigare skrivit att jag är övertygad om att det finns grund för en verklig demokratisk medborgar revolt mot det etablissemang som världen över svikit sina folk.Jag ser ett utrymme för en ny politisk kraft i ett sant ”folkparti” som återställer den ursprungliga demokratiska statens fundament.
    Att ta en öppen moralisk strid med vår demokratiska överklass är en promenad seger.Det gäller bara att sätta ihop en kärna av intellektuellt hederliga individer som startar upp.Det finns ett utmattningsyndrom mot manipulationer och politisk korrekthet.De hör ihop som knoll och tott och vårt demokratiska behov av korrekt information ligger i nivå med den svältdöendes.
    Nätet har blivit den medborgerliga motkraft som avslöjar gammelmedias manipulationer.
    Nätet är fritt etablissemanget är korrumperat.Din analys sitter som en smäck och vi utrycker samma sak på olika sätt.Vi har sett problemet och allt fler börjar se samma sak.

  64. Det är en gammal mänsklig faiblesse att vilja göra om världen enligt sitt eget sinne. Alla utopiska partiprogram går ut på det. Redan Platon satt och orerade om hur Den Perfekta Staten skulle vara (den skulle vara diktatur och man skulle använda riggade lotterier för att lura medborgarna – Platon Visste Ju Bäst). Folk vill helt enkelt tro att den egna uppfattningen om samhället och världen är den slutgiltiga, och därför skall den påtvingas mänskligheten. Det är något ”systemfel” om den egna utopin inte införs, och då får man ha litet Starka Män och Världsregeringar.
      (Själv menar jag närmast tvärtom, att envar bör få ordna sitt eget liv och sina egna omständigheter som den enskilde anser bäst – rätt eller fel – så länge det inte iaf mer påtagligt inkräktar på andra. Det är möjligen också en utopi, men det är inte utopin om Den Stora Överordnade Planen i varje fall!)
      När någon ropar Ny Världsordning är det bäst att vi osäkrar…tja, osäkrar Internet, informationsfriheten och den fria debatten. I grunden handlar mycket kring ”klimatdebatten” om att med andra medel genomföra en Ny Världsordning (för att anknyta till Clausewitz).

    –Ahrvid

  65. Slabadang #50,
     
    Du har ett väldigt målande språk, vilket jag uppskattar. Skicka in det till något prasselmedia. Det kan inte mer än refuseras.

  66. Bim

    Bo Ekman borde vara ett fall för SÄPO:s avdelning för omstörtande verksamhet.
     Är också Anders Wijkman och Jan Eliasson från UD inblandad i dessa tankar så är det ju ganska allvarligt. Jag hoppas att åtminstone Eliasson går ut i media och tar avstånd från detta. Jag har förut haft stort förtroende för honom, men nu undrar jag…

    Wijkman är redan uträknad. Det skötte ”Pia i Bryssel” om.
    Så även Svante Axelsson, det fixade Maggie inför hela svenska folket i Agenda. 
    Rockström fixades tydligen av Reinfeldt himself.
    Återstår bara några småpåvar som antagligen vissnar ner i ett fruset Sverige. Så man får väl ändå säga att det skett en viss självsanering. 😀

  67. Slabadang!

    Arvid!
    Visst en snygg blandning av överförmynderi och folkförakt driver många ideologier?

  68. Anders Mohlin

    Det är den ökända hästen från Troja,
    moderniserad till ”femte kolonn”….
    Karl  Gerhard

  69. Holmfrid

    Romklubbens prognoser om tillväxten stämmer bra efter 37 år.  Befolkning 6.7 miljarder (6.9), naturtillg. 0.53 (0.5), ind.prod. 1.8 (1.9)  ,  befolkningskollaps år 2050 (2060?).
    En av aktörerna där menar, att varje nation sköter sitt i miljöfrågorna med överlevnadsinstinkten som drivkraft.
    Världsregering fungerar inte utan Stalin/Mao/Hitler metoder.

  70. Holmfrid #69,
     
    🙂 Jag såg först inte t-et i Stalin… 🙂

  71. Dan

    Lejuene #7:

    Det är deras strategi: Låtsas som om inget hänt och köra vidare med de gamla argumenten och kraven.

    Det ska vi inte låta dem komma undan med.

  72. Slabadang # 50 –  jag glömde nästan bort att andas då jag läste ditt inlägg. SÅ BRA! Bör in i varenda prasselblaska i hela landet och högläsas inför riksdag och regering  med obligatorisk närvaro som under morgonbönernas tid i skolan.

  73. Steve

    Kampen mot den globala uppvärmningen fortsätter till all lycka i Washington DC, trots att man där erkänner att ”tiden börjar rinna ut”.  Det självklara målet är ju att reducera karbon-utsläppen och på så sätt hindra den globala temperaturen att stiga mer än 2ºC (3,6ºF). 
    Det är inte bara kongressen som är engagerad.  Wall Street vet att det handlar om en marknad på ”$1 trillion” för de nödvändiga tillstånden för kraftverk, raffinaderier och alla karbon-nedsmutsande fabriker.
    Hotet mot miljön kommer från kongressvalen i november i år — det är risk för att ledamöter ska börja ta hänsyn till väljarna och deras idéer.

    Med cap-and-trade kommer företagen att behöva tillstånd från, eh, samhället, staten, överheten, för att få släppa ut karbon — en med åren allt mindre mängd karbon.  Man behöver väl inte nämna att många kongressledamöter (och även andra) ser en stor och spännande ”marknad” öppna sig här.
    Går inte cap-and-trade igenom kan man ändå söka sin trygghet i EPA, Environmental Protection Agency, som redan slagit fast att karbon, det som specialister kallar koldioxid, är en förorening, som måste stå under noggrann statlig uppsikt.
    Mer om detta hos Reuters, Senate weighs final push to move climate bill
    http://www.reuters.com/article/idUSTRE61K13620100221

  74. Bo E

    Slabadang #50
    Mitt i prick – !!!
    Om man skulle tänka efter lite till, så verkar det som om det vi nu ser avklädas inför våra ögon kanske t o m  har ett svenskt ursprung.
    Jag tänker förståss på IPCC förste ”chairman” meterologiprofessorn Bert Bolin. Han lär ha varit mycket engagerad i något som försegick på Rosenbad under Olof Palmes tid. Frågan är om det bara var väder man diskuterade .
    Jag anar en viss värdrevolutionär stor arkitekt i bakgrunden.
    Och det hade vi ju  i så fall ingen a.a.a..ning om….eller hur? Hm….!

  75. Visst måste vi gå in i en ny tid, men frågan om den hyperkapitalistiskt-eliten ska leda vägen?
    Folk måste ta tillbaka dom grundläggande frågorna för vår överlevnad…

  76. Inge

    Staffan #70
    Nu var du fånig!

  77. Bo E

    Slabadang #50
    Mitt i prick – !!!
    Om man skulle tänka efter lite till, så verkar det som om det vi nu ser avklädas inför våra ögon kanske t o m  har ett svenskt ursprung.
    Jag tänker förståss på IPCC förste ”chairman” meterologiprofessorn Bert Bolin. Han lär ha varit mycket engagerad i något som försegick på Rosenbad under Olof Palmes tid. Frågan är om det bara var väder man diskuterade .
    Jag anar en viss värdsrevolutionär stor arkitekt i bakgrunden.
    Och det hade vi ju  i så fall ingen a.a.a..ning om….eller hur? Hm….!

  78. Magnus

    Det känns som om det börjar urarta till att vara en konspirationsblogg i stället för en diskussionssajt om klimatet.
     
    Bara en observation
     
     
     
     

  79. Lars Bern

    Jag lärde känna Bo Ekman på 70-talet. Jag jobbade för honom i några år. Han såg sig själv som en övermänniska och använde Perssonsk härskarteknik för att trycka ner sina medarbetare. Det fick mig att vantrivas.
    Hans far var präst, vilket satte djupa spår.  Detta att få vara med och skapa en ny världordning tror jag alltid han har drömt om, det är därför klimatfrågan har en sådan dragningskraft på honom. Vetenskapen tror jag inte han begriper mycket av.
    Ett tag under Volvo-tiden hade han P-G Gyllenhammars öra, men ingen av de operativa cheferna tog honom på allvar. När Ulf Lindén kom till Volvo och städade upp bland alla udda projekt så försvann Ekman ut ur organisationen snabbt.
    Så nu kanske ni förstår mer varför han uttrycker sig som han gör!

  80. Lars Bern #77,
     
    Intressant. Stöder kanske bedömningen att det viktigaste här är att DN tar in en sådan story. Lite märkligt, eftersom många måste se att den har så tydliga antidemokratiska implikationer. Är DN vårdslösa eller är man helt okänsliga för sådana impulser?

  81. Jonas B1

    De stora energibolagen har nog en mer realistisk uppfattning vart vi är på väg.
    Häromdagen offentliggjorde Vattenfall sina investeringar i kol och olja.
    Drax i UK skrotar nu sina planer på att elda biobränsle i sina kolpannor. Dom tror inte att politikerna kommer att leverera tillräckligt med subventioner i framtiden:
    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7032738.ece

  82. Tack Lars Bern#77
    för info om Ekman.
     
    Det är ju inte ovanligt att just prästsöner blir lite ”eljest” som dom säger norröver.
    Vi har ju en lite egen blivande utrikesminister(?) på vänsterkanten som växte upp med en far som var präst.
    Utan kopplingar i övrigt men ändå, vill jag påpeka jag att ”den lika svamlige som skamlige” Axelsson vid sidan av sitt intresse för klimat och miljö också har bedrivit teologistudier.
    Huruvida hans far var präst vet jag inte men griller i huvudet har han så det räcker. 🙂

  83. Roscnhane #80,
     
    Det var väl en generalisering som heter duga. (Jag har också bedrivit teologistudier.)

  84. Gunnar Strandell

    När jag läser artikeln och kommentarerna framträder en bild av ”Scientific Management” på global nivå.

    Vetenskapliga artiklar, larmrapporter och åtgärdsförslag  blir via peer review till sanningar som det inte finns anledning att rösta om.

    Utan Internet hade det kanske gått vägen?

  85. Ingemar

    Bra analys Slabadang #50!
     
    Ta hans analys på blodigt allvar! Den är absolut ingen överdrift. Efter Köpenhamnsmötet har klimatfundamentalisterna kommit fram till att demokratin inte är en framkomlig väg. Vi får en uppdelning mellan olika falanger, där den odemokratiska som Ekman företräder (Tällberg) helt klart är den farligaste. Det följer mönstret från mitt första inlägg på denna blogg.
     
    Naiva människor som miljöpartiets språkrör och Alliansregeringens miljöminister, Postkodlotteriet, Naturvårdsverket etc ger alltihop ett kraftigt ekonomiskt stöd till att avskaffa demokrati och individuella rättigheter. Vetenskapliga akademier och enskilda klimatforskare ger dem intellektuell sanktion. Tala om nyttiga idioter!

  86. Steve

    ”A religion is what the faith in catastrophic man-made global warming has become. It is now a tissue of assertions impervious to evidence”

    Så slutar George F Will sin kolumn i Washington Post idag 21/2.  Viktigare än vad som sägs är vem som säger det och var.   Will har sedan 76/79 varit kolumnist i WaPo och Newsweek, och är ett av deras mest respekterade namn. 

    Nu säger han även t.ex.:  ”The global warming industry … is having a terrible, horrible, no good, very bad day. Actually, a bad three months, which began Nov. 19 with [Climategate].” 
    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/02/19/AR2010021903046.html

    Vårt lokala huvudstadsblad däremot tar idag in… ja, som sagt.

  87. Ja, att läsa det i Washington Post säger ju nånting, med tanke på vilken roll dom spelade i Watergateskandalen.
     
    DN kan slänga sej i väggen! Frågan är om Sverige är så indraget att media kan göra vad som helst och fortfarende bli tagna på allvar. I så fall är det risk att detsamma gäller våra kära ledare.

  88. ThomasJ

    Slabadang #50: Nedranns bra skrivet!
    Vad knäppgöken Ekman spinner [vidare] på är innehållet i fördragstexten(*) till COP15 där avsikten med en ’ny världsordning’ framgår i skrämmande tydlighet. Ett gäng NGO:er [bl.a. Greenpeace, WWF, Suzuki Foundation] la fram ett ’eget’ förslag med titeln: A Copenhagen Climate Treaty – A Proposal for a Copenhagen Agreement by Members of the NGO Community.
     
    Intet förvånar att Anders Wijkman återfinns i den nära kretsen heller. Som nämndes borde/torde inlägget i DN väcka ett/annat intresse hos Säpo. Måhända kan Lars-Erik L. träda i aktion [igen]..  😉

    (*) FCCC/AWGLCA/2009/INF.2 15 September 2009.
     
    Mvh/TJ

  89. Labbibia

    Staffan # 85

    Det fina i kråksången är att ”global Warming” är stendött i de länder som har någonting att säga till om.

    Våra ledande prasselmedier kan gärna få sprattla  som en snorgärs på metspökroken ett tag. Ingen kommer att bry sig om vad de skriver i frågan i allafall.

    Och att publicera sånt som Ekman skriver är ju bara urbota dumt……..Om man  inte är ute efter att skapa debatt förstås. För det gör man ju onekligen.

  90. Labbibia #87,
     
    Jag är bara orolig för att Sverige ska bli något slags asyl-land för klimataktivister. Vi har en historia av att stå nära diktaturer och kommunistinfluerade ideologier. Svenskarna är av tradition så flata gentemot överheten, oavsett vad denna har hetat. Finns det något annat land där man frivilligt tagit på sej sådana tvångströjor som Sverige?

  91. Nisse

    Är det ingen som kan läsa Ekmans artikel och se till innehållet och den verklighett han talar om utan att ge sig på författaren med analyser av typ Lars Bern. Bedrövligt!
    Om alla skribenter på denna blog varit med den dag FN bildades hade ni naturligtvis varit emot det. Är det ingen som ser det som artikeln säger att det är en obalans såtillvida att nationalstater kan hävda sina egna intressen på bekostnad av helheten? Är det ingen som är beredd att diskutera nationalstatens vara eller inte vara i en värld som blir alltmer ihopknuten? Är det rätt att enskilda stater har vetorätt inför globala frågor av vad slag de vara må?

  92. ThomasJ

    Staffan #88: Där har du en ’tung poäng’ [om det nu går att säga så..]. Just flatheten visavi överheten hos ’die dummen…’ är ytterst allvarlig och det känner personer typ Ekman etCons. mycket väl till och nyttjar för sina syften utan ett uns av skrupler/moral/anständighet/hederlighet eller… anything.
    Det enda som gäller för dessa karaktärer är makt, makt, makt och åter makt,

    Må ph**n ta de allihopa!
     
    Mvh/TJ

  93. Labbibia

    Staffan # 87

    Det är ju sant förstås.
    Kanske hänger det i hop på vår lite naiva tro på att ”staten” i svensk tappning  per definition är god?

    Själv har jag haft den åsikten tidigare. Men i takt med att vi har ”EU-iserats”, så har även våra politiker anammat den ”europeiska” (läs franska, tyska, italienska) stilen för hur politiker är och arbetar.
    Med följd att avståndet mellan politikerna och Sveriges befolkning bara växer…..och växer.

    Misstron mot politiker blir allt starkare här i landet. Så upplever i allafall jag det. 

  94. ThomasJ

    Labbibia #90: De e kanske läge att dra ’den svenska modellen igen’, oder? 😉

     
    Mvh/TJ

  95. ThomasJ

    Politikern tar fram sitt mest hemliga vapen: Han/hon talar sanning/redigt/klokt! 😉

    Sveriges bäst bevarade hemlighet är vad MP vill… 😉

    Mvh/TJ

  96. Labbibia

    ThomasJ # 91

    Menar du något blont bombnedslag då? 😉

    Annars hade den ju onekligen fördelar. Men det var ju i en annan tid, en annan värld. När välståndet bara växer är det ju inte så svårt att fördela kakan på ett vettigt sätt.

    Dock, man var åtminstone utvecklingsvänliga.

  97. ThomasJ

    Labbibia #93: Nä, det är denna jag menar:
     
    ”AB Sverige och AB Japan bestämde sig för att utkämpa en årlig roddtävling med åttamannalag. Ländernas manskap tränade länge och när dagen för kapprodden kom var de i absolut toppform. Japanerna vann med ett försprång på 1 km.
     
    Efter nederlaget var moralen i botten hos AB Sverige. Högsta ledningen beslutade att man skulle vinna påföljande år och tillsatte en utredning, med ingående konsult-, rådgivnings-, respektive expert- och samrådsgrupp, vilken skulle undersöka problemen och utarbeta verkningsfulla åtgärder.
     
    Utredningsgruppen konstaterade (man var eniga!) efter mycket och idogt analysarbete att japanerna hade sju roddare och en styrman medan det svenska laget hade en man för att ro och sju som styrde båten. Dessutom framförde Konsulten att vattentemperaturen inte var samma i de två roddarbanorna samt att det förelåg graverande skillnader i ländernas alfabeten.
     
    I denna krissituation visade AB Sveriges ledningsgrupp prov på avsevärd handlingskraft – även i internationell jämförelse. Man tillsatte en ny utredning som helt förutsättningslöst enligt de omarbetade direktiven skulle undersöka strukturen i det svenska laget.
    Utredningen kom efter flera månaders intensivt och ansträngande arbete, inklusive studieresor, t.ex. i januari ända ner till New Zealand, fram till slutsatsen att det var för många som styrde och för få som rodde.
    Mot bakgrund av detta resultat genomfördes omedelbart förändringar i lagstrukturen; nu hade man fyra styrmän, två överstestyrmän en styrledare och en roddare. Dessutom införde man, enligt förslag från ordföranden, ett poängsystem för att motivera roddaren. ”Vi måste utvidga hans arbetsområde och ge honom mer ansvar”.
     
    Året därpå vann japanerna med ett försprång på 2 km.
     
    AB Sverige avskedade omgående roddaren med hänvisning till dennes osolidariska arbetsprestationen samt uttalat ogillande av gul färg och betalade ut den avtalsenliga bonusen till ledningen som uppskattning för de stora ansträngningar den lagt ned.
     
    Utredningsgruppen utarbetade, nu i samråd med expertis från AMS, landstingen, LO, SCB, DO, Jämo, Folkhälsoinstitutet, Naturvårdsverket, KO m.fl. en ny analys, vilken visade att:
    målsättningen var klart definierad, man hade valt rätt taktik, utredningens nätverksavstämning fungerat klanderfritt, budgeten hade, liksom sparmålen uppfyllts ’med råge’ t.o.m., motivationen var hög, ledning och experter agerat kompetent, demokratiskt, lojalt, jämlikt och helt utan inslag av orättvisa färgnyanser, man borde eftersträva ett gemensamt alfabet enligt svensk modell samt, inte minst, att i internationell jämförelse var segermarginalen alls inte så stor.
     
    Det måste alltså vara materialet som behövde förbättras!
    Idag är AB Sverige i full färd med att utveckla en ny båt.
     
    Epilog:
    Det meddelas, att den första utredningens ordförande utsetts till Landshövding i Roddens Län, samrådsgruppens ordförande utnämnts till GD för det där nyinrättade Årverket och att bonusen är utbetald till alla utom Konsulten, som vänt sig till KÅU (=KonsultÅtgärdsUtskottet) och begärt omedelbara åtgärder. ”
     
    Mvh/TJ

  98. Labbibia

    ThomasJ # 94

    Hahahaha…… 😀
    Klockren!

  99. #94, 🙂 🙂 🙂

  100. Nu är det skidskytte, masstart damer.

  101. ThomasJ

    Skämt åsido, vilka personer o/e organ har nödvändig kompetens/integritet/kurage/kunnande för att ta sig an en [för-] undersökning [& i förlängningen åtal] av det som denna världshistoriskt största scam förorsakat direkt/indirekt?
     
    Där finns iaf. ingen/inget i detta land som jag har förtroende för ett sådant uppdrag, de e ju samtliga mer/mindre inne i hydrans tentakler. Vore intressant med ett medborgarinitiativ världen över á la framtagningen/-gången av/för Linux. Där finns ju tillräckligt med bloggar och bakomstående nedranns duktiga människor. Go figure!
     
    Mvh/TJ

  102. #98,
     
    I USA är det ett kolföretag, Peabody, samt Texas och Virginia som stämmer EPA. Se här och här.

  103. Robert Pettersson

    Uppfriskande Slabadang.
    Klockrent tänkande, lite för hetsigt för prasslarna.

  104. ThomasJ

    Staffan #99: Är mig bekanta. Det är en otrolig skillnad mellan ’rätts[stat]’ i USA och dito i ex. Sverige.

    Jfr. aktuella ’la Costa-fallet’ vs. en ’s.k. rättsstat’ och nämnda ’överhetens makt över….’
     
    Mvh/TJ

  105. Slabadang, #50
    Det är många här som har berömt ditt inlägg. Jag tycker det är så genomtänkt och bra skrivet, att det skulle få lite mer uppmärksamhet. Jag har några förslag:
    1. Om du har en egen blogg, ska du naturligtvis lägga in det där.
    2. Prasselmedia. Dock kan det ligga något i vad Robert #100 skriver, att det är lite för hetsigt för en del av dom. Men det är ju en smaksak om man vill anpassa texten lite för det ändamålet.
    3. Om du kan göra ett gästinlägg på någon annan blogg. Jag skulle gärna ta det på min blogg, men den är ju inte världen största. 🙂
    Kanske någon annan som läser det här har en blogg med större spridning som vill ta in det som gästinlägg.
    Om du vill ha det på min blogg, kan du höra av dej till mej på staffan@blogg.aveny101.se . Klicka på mitt namn här ovanför, så kommer du till min blogg, så du ser hurdan den är.

  106. Börje

    Slabadang #50
    Tack för den!
    Det var den 2:a högklassiga pamfletten du kräkt ur dig på kort tid. Skönt att konstatera att det finns fler än jag som är minst lika ursinniga pga det SVEK och BEDRÄGERI som vi som nyhetskonsumenter blivit utsatta för alltsedan klimatfrågan drogs upp av FN.
     
    Hur fanken har detta gått till? Varenda blaska, SR1, 2, 3, 4, TV1, 2, 4 och alldeles speciellt den s k ”kunskaps”kanalen, ALLAALLA har de gemensamt dragit oss vid näsan, skojat upp oss, fört oss bakom ljuset, ljugit oss fulla och framförallt SVIKIT oss och deras plikt att upplysa oss. Istället för att förmedla upplysning har dessa media med vett och vilja fördunklat våra sinnen med världens största bedrägeri någonsin. Hur många av dessa ljughetsförmedlare vet/visste?
     
    Fyfan vad förbannad jag är.
     
    Än en gång, tack Slabadang. Och jag instämmer i uppmaningarna att på något vis publicera båda dina senaste alster (den där du räknar upp felen i FN:s klimatljugeri var också en pärla)

  107. ThomasJ #101,
     
    Kan bara hålla med dej. Om vi bortser från en del övertramp, Bush – Guantanamo och liknande, så har i USA den dömande makten en starkare ställning. Den är i princip helt fristående från det politiska livet, kongress – president, i enlighet med Montesquieus maktfördelingslära från 1700-talet. I Sverige har vi mycket mer politisk styrning. Kan inte tänka mej att någon skulle försöka att stämma Naturvårdsverket! (Måste erkänna att jag inte är någon expert här, men det är min uppfattning.)

  108. ThomasJ

    Staffan #104: Skit i Bush/ Guantanamo/ Irak/ Iran/ Afghanistan…. you name it..! Kan ’bara’ skapa avledande rubriker i [svenska] prasselmedia = ingen bryr/har möjlighet att bry sig..
    Koncentrera istället intresset på de närmast liggande ’faktorerna’ [=personer] i din/min närhet. T.ex. den kommunala ’energirådgivaren’, planeringschefen, chefen för byggnadsnämnden, m.fl.
    Gå kortast möjligt för besked.
    Mvh/TJ   

  109. ThomasJ #105,
     
    Det beror på vad diskussionen gäller. Är det en principdiskussion, ska man vara noggrann. Annars är det lätt att bli aktivist själv. I den senaste mini-diskussionen, blev det en principdiskussion.
     
    Sedan tar man ju inte upp saker som inte är relevanta om man diskuterar en specifik sak. Det är helt riktigt.

  110. Anders L

    Slabadang #50,
     
    I ena andetaget hyllar du demokratin, i nästa spyr du galla över folkets valda representanter. Hur kan man ha demokrati om man inte kan rösta fram de partier som man tror på? Hur kan demokratin verkställas om man inte har exekutiva organ? Du, i likhet med de flesta kommentatorerna här, påstår att ni är för frihet etc, men i själva verket är ni bara rädda för att en majoritet av folket ska rösta fram beslut som ni personligen inte gillar. Men det ingår också i demokratin.
     
    Jämförelsen mellan miljörörelsen och fascismen är också ymnigt förekommande på denna sajt, och den visar bara att man inte har förstått något av vare sig miljörörelsen eller fascismen.
     
     

  111. Holmfrid

    Hur tackla de sinande fossila resurserna. Romklubbens prognoser stämmer efter 37 år mycket bra. Klimatalarmisterna vill begränsa fossilenergin, vilket är positivt, då ju en abrupt övergång till ett fossilfritt samhälle blir kaotiskt och farligt. Skit detsamma i orsaken, dom drar ju ändå åt rätt håll.  I Bahrein m fl Gulfstater satsar man intensivt på överlevnad efter 2030, då gas/oljeproduktionen beräknas minska  kraftigt (peak-oil),. Genom utbildning, köp av jordbruksmark,  industriinvesteringar i form av kärnkraftverk, stålindustrier, turismen mm.  Europa står mycket oskyddat i ett sådant perspektiv.

  112. Måns B

    Slabadang mfl.
    Menar ni att ni seriöst fruktar en världspolis, hur skulle den fungera och administreras? I EU kan vi ju inte ens få enskilda länder att låta bli att fuska med reglerna utan att vi kan göra mycket annat än att säga AJA BAJA, sätta Grekland under tvångsförvaltning…yeah right.

    Om man bortser från rena orimligheter som Ekman skriver så finns det en del intressanta poänger.
    Ekonomin är eller på god väg att bli helt globaliserad, handeln med varor lika så.
    Arbetskraften kan man väl inte säga det samma om men den är ju långt i från begränsad av nationsgränser.
    Miljöförstöring (om vi nu för argumentets skull antar att det faktiskt existerar sådant fenomen) är definitivt global i många avseenden.

    Men det finns inga globala kontrollmekanismer när något går fel, då är nationsgränsen den minsta gemensamm nämnaren. Där problemen dyker upp räcker nationerna inte till, FN-gör det definitivt inte, marknaden gör det inte, en världspolis skulle sannolikt inte göra det heller ens om den leddes av en ny världsordning, men var finns lösningarna.

    Hade det inte varit mer konstruktivt att leta efter dem istället för att skrika nej som ena klassiska plattjordingar.

    Men det kan hända att jag helt enkelt är för oliberal för att ens förstå vad det är som verkar så hotfullt.

  113. Slabadang
    Det brillianta med upplägget som de fascistiska krafterna gjorde var att få med sig politiker ( sälja utsläppsrätter, beskatta koldioxid) och få med sig en del av storfinansen genom att sätta i system ett tradingsystem för utsläppsrätter.
    Money talks.
    Och att dessutom göra koldioxiden till den yttre fienden att enas mot är ytterligare ett brilliant drag. Det är vi själva som är fienden! Taskigt samvete skulle göra oss ännu mer fogliga!
    Kombinera beprövade tekniker med nya tekniker. Huga vad nära det var (är?)
     

  114. Måns!
    Om det skulle visa sig att det behövs någon form av global kontroll så fordras det minst tre oberoende maktcentra som håller koll på varandra. Makt korrumperar. Absolut makt korrumperar absolut. Check and balance. Fast jag tror inte på det heller. Och absolut inte på FN. Vi skall nog vara glada att det finns många nationer som är självständiga i beslut men beroende av handel. Den bästa formen av check and balance som finns än så länge

  115. Måns B

    Ingvar
    Jag håller med dig, makt korrumperar. Tre oberoende maktcentra innebär alltså oundvikligen konflikt mellan dessa.

    Men det är klart skulle samtliga riksbanker ger merparten av sina befogenheter till världsbanken och det sedan infördes en motsvarande världenergimyndighet så skulle nog behovet av världpoliser vara obsolet…..men som sagt makt korrumperar och det faller åter igen på sin egen orimlighet.

    Så hur löser man världsproblemen, dvs de som inte håller sig inom nationens ramar, dom blir allt fler nu.

    En fråga till slabadang bara angående Må fan ta alla oseriösa miljömuppar, vi seriösa miljömuppar vem tar hand om oss .. 😉

  116. Börje

    Anders L., Måns
     
    Jag är så jävla förbannad på det systematiska ljugeri som FN dragit igång genom att inrätta sin odugliga så kallade klimatpanel.
    Genom att sätta munkavle den vetenskapliga rapporteringen som klart utsagt att det INTE finns vetenskapligt underlag som bekräftar hypotesen om nämnvärd påverkan av klimatet pga CO2-utsläpp. Granskaren St. Schneider strök och ändrade till helt motsatt budskap. Genom att förvanska och förvränga allt det vettiga som för övrigt finnas att läsa i rapporterna till total oigenkännlighet i de så kallade ”sammanfattningarna för politiska beslutsfattare”. Genom att sprida överdrifter och rena lögner till den katastrofhotshungande massmediaindustrin.
    Glaciärerna, öknarna, korallöarna, Amazonas, iskalotterna, havsnivåerna, stormarna, golfströmmen, alltihop kommer att gå i putten om vi inte reagerar inom högst 10 år. Varteviga år i 30 år har vi haft högst 10 år på oss att förhindra att världen går under!
     
    Vad får vi för recept för att hindra de där påstådda katastroferna som ska ske om 10 år? Jo, vi ska lägga våra pengar, symbolen för det arbete vi gjort på utsläppsrätter (beräknat till mellan 14 till 70 billioner kronor/år), vi ska hälla etanol framställd på jordens bästa åkermark i transportmelens tankar till förfång för matproduktion åt folkflertalet, vi ska skruva in kvicksilverbemängda idiotlampor i lamphållarna, vi ska smälla upp tusentals 200-meterehöga vindkraftverk som står stilla när de mest behövs.
     
    Och så kommer en av de ledande som lobbat fram sådana idiotåtgärder ut som en mycket tvivelaktig förespråkare för världsdiktatur, inkluderande en världspolis som antagligen ska säkra de sanslöst skyhöga, arbetsfria inkomsterna från de dumma utsläppsrätterna till de mest ”förtjänta” individerna inom dessa oerhört skumma miljödiktaturslängtande millöorganisationer.
     
    Slabadang har all rätt att tolka de tecken som dyker upp till det allra värsta.
    Han har har kanske läst historia och dragit slutsatser om hur de stora världsförstörarna en gång i begynnelsen dragit igång sina förödande verksamheter?
     
    Det finns verklig anledning till största vaksamhet, det visar historieskrivningen med all önskvärd tydlighet. Och världsherreidéerna med miljön som oemotstridigt argument har dykt upp även i andra länder. Är det därför som IPCC så flitigt publicerat lögnuppsatser med katastrofsiande amatörer som upphovsmän. Med hänvisning till lögnen om att ”våra 2500 vetenskapsmän kan inte ha fel”?
    Tillfälligheter? Vem vet?
     
    Inte jag heller. Men skrämd blir jag av miljötokars politiska drömmar.

  117. Börje

    Sista meningen: Jag missade det viktiga ordet ”våta”. ”Våta politiska drömmar” ska det vara.
    Men det fattade ni antagligen ändå.
     
    Kanske bäst att även infoga ordet ”vissa”. ”Vissa miljötokars våta politiska drömmar” blir det då.

  118. Slabadang!

    Måns B!
    Tänk dig alla de deckare som bygger på en smitta som hotar hela världen.Det finns bara ETT vaccin mot smittan och bara EN vetenskapsman som kan formeln.Med makten och kontrollen över både vaccinet och vetenskapsmannen har du världen i din hand.

    IPCC uppfann CO2 hotet mot planeten och sa sig sitta med botemedlet.I den positionen är man den som ställer villkoren.När man hotar med världens och mänsklighetens undergång om inte mänskligheten gör som man säger, så dansar planetens politiker efter den pipan.
    Nu avslöjades hotet vara falskt ( i sista minuten) och man får vara otroligt naiv för att inte se den fantastiska samordning som krävts för att iscensätta hela bluffen.
    Det finns många oheliga allianser som alla har sina fingrar i samma syltburk.Al Gore är den störste bedragaren av dem alla.Hans bakgrund med Enron som skapade en affärside på cap -trade systemet.Var de som lade grunden för det ekonomiska intresset bakom co2 börsen.Al Gore har tjänat och kommer att tjäna miljarder på sina investeringar i detta världsbedrägeri.När han sedan belönas med Nobelpriset behöver man inte stoppa fingrarna i halsen direkt det kommer upp av sig självt.

    Vi har fått lära oss hur det går till att lura sig runt de demokratiska ordningreglerna poch systemen.Vi måste uppmärksamma att det största hotet mot demokratin är de byråkrater och organisationer som göder sig på medborgarnas skatter.De får ett eget liv med egna agendor och sprider sig som mögel i demokratins korridorer.

    Politiken skall föras av våra folkvalda och inte av substitut typ Axelsson Tällberg Naturvårdsverkstjänstemän Greenpeace eller WWF.Demokratin skall inte bjuda in organisationer och ideologier som parasiterar och växer med hjälp av skattepengar som i sin tur stärker deras politiska odemokratiska roll makt och inflytande.

    Den här ordningen är helt åt helvete och vi ser nu tydligt hur långt åt fanders det kan gå när man bjuder in och finansierar öppet fascistiska rörelser på skattebetalarnas bekostnad.Att bekämpa ALL centralbyråkrati är att kämpa för demokrati mänskliga rätttigheter och frihet.Att skilja på stat och civilt är att inte blanda ättikan i mjölken.Statsfinansierad propaganda skall förbjudas!!

    Det är själva fan att folk har ett minne som är lika kort som guldfiskens.Etablissemanget visar ett totalt ointresse för konstitutionella frågor.hela världen har med EU och FN med IPCC på toppen utvecklats mot en teknokratisk bananrepublik.Där besluten flyr bort ifrån oss medborgare upp i ett ingenmansland däringet andsvar finns att utkräva.
    Så svaret på din fråga Måns B är att BRISTEN på demokratiska ordningsregeler är problemet.Politikerna styrs av andra krafter än medborgarna.Gammelmedia och skattefinansierade thinktanks och särintressen styr och formulerar dagordningen.

    SVT har totalt svikit svenska folket och istället sprungit den öppet  fascistiska Tällbergs och Naturskyddfsföreningens ärenden.
    Med såna polare behöver demokratin inga fiender.

    När någon kan förklara för mig hur demokratin kan utses som problemet för miljön så lovar jag att jag ska ”moonwalka” till Nordpolen.Jag kommer leva med övertygelsen om det omvända tills dess.de demokratiskt styrda länderna har mycket sällan problem att förhandla sig fram till lösningar på konkreta problem.Icke demokratiska länder och system är BEVISAT det sämsta som finns för mänskligheten utifrån alla aspekter.

  119. Slabadang!

    Börje!!

    De e skönt me kompisar! Tack alla för de fina omdömen jag fått.Det är lätt att ibland få uppfattningen att man själv är nykter i en värld befolkad av fyllon.Tack all ni som engagerar er i dessa viktiga frågor.
    Vi får ordinera ”torken” för alla de fyllon som raglar runt i gammelmedia.De förstör medborgarnas rykte!
    Stå på er! den dan vi tar de,mokratin och friheten för given…kommer den bli ett minne blott.

    Nu börjar Hockeyn!! Natti Natti!!

  120. JohanEG

    Slabadang med flere uttrycker sig väl. Vad sägs om att klä era tankar i essäform och delta i Hans Ruin essä tävling 2010? Första priset är 4000€.
    ”Essän är stilistiskt njutbar. Den bör vara mer personlig än den ordinära vetenskapliga prosan, mer lärd än den rena skönlitteraturen och mer eftertänksam än den utpräglade journalistiken.”
    http://www.kulturfonden.fi/evenemang/hans_ruin_essetavlin/
    Lycka till!

  121. Lars C

    ”– Jag ser konturerna till en ny världsordning, säger statsministern efter ett halvår som EU-ordförande.”
    http://www.dn.se/nyheter/valet2010/europa-pa-vag-fa-ny-roll-i-varlden-1.1017901
     
    Sannolikt så föreligger det skilda definitioner på ordet världsordning.  Man kan tycka vad man vill om Fredrik Reinfeldt men någon världsdiktatur står han inte för, bara ett bättre och effektivare samarbete. Slinker det sen in en skattekrona på köpet så har han säkert inget emot det.
     

  122. MånsB ni seriösa ”miljömuppar” gör ett oerhört bra arbete.
    Tyvärr blir ni drabbade av CO2-hotmupparna.
    När det gäller globala miljöproblem kunde lite vinnas med resursomläggning.
    8Mfat/dygn konsumerar världens containerfartyg, det är hela Saudis produktion och betyder mer än att elektrifiera väldens alla personbilar.
    Det hade varit billigare att bygga de 7000 små reaktorer till dessa båtar än alla subvnetionerade vindkraftverk.
    Då skulle svavel och kväveoxider inte släppas ut i dagens extrema mängd.
    Då skulle priset på olja falla så nyinvesteringar sjönk än mer drastiskt (sen sensommaren 2008).
    Men kan vi inte ens få Japanerna att sluta slakta 25000 delfiner om året (subventionerad som valslakten i Antarktis), kommer vi aldrig att med förbud nå någonstans.
     
    Som plastproblemet, nu finns biologiskt nedbrytbar plast som är billigare (hur det går med de låga olje priser jag spår, vet jag ej).
     
    Jag inser att du är intelligent nog att inse att CO2-hotet eller ens ett hot att planeten ska bli överhettad (det klarar inte CO2 vilket du vet) inte finns.
    Så att inte ta avstånd från AGW-hotet flyttar seriösa miljöarbetare lite närmare miljömuppar.
    Hur ofta går du i polemik mot CO2-hotet på din arbetsplats?
     

  123. bo

    Gunnar L
    Du har väl uppmärksammat att regeringen för att stryka gammalcentern medhårs har låst antalet reaktorer i Sverige för framtiden till tio st? Dom sitter så helvetes fast i sin okunskap att snart bestämmer dom väl att det måste vara mod . 1980/lättvatten också. Men vindmöllor kan vi ha hur många som helst av. Nu när vindmöllemarknaden i Spanien spruckit så kliver snajackerna in på Gotland! Världen vill bedras! Eller åtminstone världens politiker.

  124. Mats Frick

    Bo Ekman  kryper ut på ett sluttande plan om han tror att världssamfundet med framgång kan samlas under EN typ av system. Vissa gränsöverskridande funktioner bör hitta finna den typen av samverkan, men i övrigt ska man nog vara ytterst försiktig.
    PS. Spara på personangreppen, ni skjuter er i foten. DS

  125. Lars C

    Mats Frick
    Dagens inlägg.
    Mvh

  126. Mats Frick skrev bra, men.
    Jag anser att den tyngsta och mest tänkvärda kommentaren jag läst på länge #50 var på gränsen, men det ursäktar jag med de starka känslor som skribenten i ivern säkert var fylld av.
    Lars Bern gör inte heller ett personangrepp….
    ”Ideologiskt orm” var gränsfall, men medge att Bo Ekman skiter i CO2-molekylens effekt i annat än motiv för andra ändringar i den globala maktstrukturen.
     
    Nisse #91.
    Vi kan börja med att undanröja alla destruktiva särintressen i landet och i EU.
    Nog inser du att några intressegrupper skadar helheten sjukt mycket?
    Vi klarar inte att hålla ens jägarkåren från riksdagen med mutor i form av gratis jägarlicens eller bönder eller tobaksodlare eller latinska fiskeflottor eller… du kan räkna länge…
    Särintressen styr nästan alla beslut och de största resursöverföringarna.
     
    Vi skulle behöva en riksrevisor med makt, att lägga ner verk och myndigheter, ändra grundlagar, något än starkare än den tyska författningsdomstolen.
     
    Någon som i allt vägde helheten mot intressegruppen.

  127. István

    Från Herbert Tingsten till olof lagerkrans.
    Trodde inte att DN kunde sjunka djupare.
    Men botten är inte nådd, tydligen. Nu vurmar man för diktatur även på hemmaplan. Detta har ingen olof gjort tidigare.

  128. Måns B

    Slabadang och alla som hyllar pamfletten #50.

    Det finns i princip en enda punkt som jag håller med på, decentralisera…resten är en lång nästan oartikulerad frustration. Genom att decentralisera makten och besluten så finns en möjlighet att minska korruptionen.
    Men det är ju inte endast den politiska makten som korrumperar, det är precis samma mekanismer som verkar inom den ekonomiska makten. Hur kommer det sig att det är endast inom offentliga sammanhang som det är förkastligt att vara helt korrupt, när dessa egenskaper nästan hyllas i den privata sektorn. Fast där är syftet att tjäna pengar till varje pris, inte att få så mycket inflytelserik makt som möjligt, eller kanske både och eftersom när man har tillräckligt stora tillgångar så kommer även inflytandet.
    Det måste finnas en maktbalans och här håller jag helt och hållet med dig Slabadang, decentralisera ned hela skiten så att såväl ekonomiska som politiska beslut hamnar så nära de berörda som möjligt.
    Hmmm, men det var ju väldigt bakåtsträvande tänkt av mig, nu är vi tillbaka till tiden långt innan den industrilella revolutionen, innan skiftesreformerna, någonstans i vikingatid-medeltid eller så.
    Så jag ställer frågan igen när den privata sektorn och marknaden blir allt med globaliserad (vilket också innebär en ökad korruption) och så väl miljöproblem, hälsoproblem som sociala problem (ex. krimialitet) som blir att mer globala. Hur hanterar man det? Nationsgränserna räcker inte till det är ju solklart, det internationella samarbetet verkar inte hinna med, eftersom det ideligen bromsas av nationella intressen. Är förslaget att vi helt enkelt struntar i att problemen finns eftersom människan i sin oerhörda visdom kommer att reda upp sin sörja..mmm sannolikt, eller att marknaden kommer att ta sitt ansvar …när då?  Jag ser precis som du helst lösningar inom de demokratiska ramarna, mest för att jag inte för ett ögonblick tror att det finns någon människa (eller något organ) som skulle kunna hantera den makt som världsregering skulle innebära. Makt korrumperar.
    Men publisera gärna #50 på så många ställen ni kan, ingenting som AGW-rörelsen kan skriva gör jobbet bättre.

  129. Info

    Titta på The Soviet Story..

    NationalSocialismen Trodde på att döda vissa Nationaliteter.

    MarxSocialismen\Internationella Socialiser Tex Sovietunionen trodde på att döda ”Parasiter i samhället”.

    http://www.youtube.com/watch?v=P3uFUxMwA1w

    MiljöSocialismen\Miljöfanatikerna – Tror på att Manniskan är problemet och att CA 80 % av jordens befolkning måste bort.
    T.ex Ted turner,Maurice strong Etc

    George Bernard Shaw, the celebrated progressive playwright defended Hitler, advocated killing those who can’t justify their existence.

    http://www.youtube.com/watch?v=hQvsf2MUKRQ

    Britain ’must set population limit to safeguard national security’ say experts

    Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1105255/Britain-set-population-limit-safeguard-national-security-say-experts.html#ixzz0gWtZ6mEI

    http://www.sovietstory.com/

    Billionaire club in bid to curb overpopulation

    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/us_and_americas/article6350303.ece

    http://www.ajc.com/metro/content/news/stories/2008/04/03/turner_0404.html

    http://zombietime.com/john_holdren/