EU:s bestämmelser mot energifattigdom

Sunderland

År 2020 godkände Europeiska unionen Green Deal, en uppsättning initiativ som syftar till att göra EU klimatneutralt till år 2050, som beskrivs som ”den här generationens avgörande uppgift.” Green Deal lovade också att vara ”rättvis och inkluderande”, sätta ”människor först” och att ”ingen lämnas bakom.”

Fyra år senare har förhandlare inom de europeiska institutionerna slutfört ett paket med lagstiftning för att leverera denna gröna – och sociala – överenskommelse, som börjar med politik för att minska utsläppen av växthusgaser (GHG) med 55 % till år 2030 (lagstiftningen Fit for 55). Hur väl uppfyller det löftet att anpassa klimatmål och sociala mål? Hur kan medlemsstaterna infria löftet om ren energi för alla?

EU:s ramverk för bekämpning av energifattigdom måste nu implementeras snabbt och korrekt för att göra skillnad för utsatta i samhällen, enligt en analys av energipolitiska NGO, Regulatory Assistance Project.

Författaren till rapporten (se nedanstående länk), Louise Sutherland, noterade att trots omfattande ansträngningar från EU:s sida för att minska energifattigdomen ökade antalet hushåll som hade svårt att betala sina räkningar avsevärt mellan åren 2021 och 2022 på grund av energikrisen som började under hösten år 2021 och ökade avsevärt i svårighetsgrad efter starten av kriget i Ukraina. Som svar på den 35-procentiga ökningen av energifattigdomen till följd av dessa händelser, utarbetade EU ett ramverk som måste implementeras omedelbart för att få effekt, skrev Sutherland.

Ramverket är ett markant avsteg från tidigare tillvägagångssätt för att minska energifattigdomen, som fokuserade på ekonomiskt stöd för energiräkningar. Nu satsar EU på att minska energianvändningen och att gå bort från olja och gas.

En minskning av energianvändningen är normalt en naturlig följd av energipris inflationen och, kan man hävda, ett symptom på energifattigdom. Med andra ord verkar Europeiska unionen omdefiniera energifattigdom i ett försök att motivera människor att konsumera mindre energi – vilket de redan gör eftersom de inte har råd.

Gaspriserna i Europa är, även om de var betydligt lägre än de var på toppen av krisen ¨år 2022, fortfarande dubbelt så höga som de var innan dess. Dessutom är EU:s gröna energiplaner på väg att pressa energiräkningarna ännu högre när byggnader och transporter inkluderas i blockets system för handel med utsläppsrätter.

”Det återstår att se om dessa åtgärder verkligen är effektiva, och vi har sett förutsägelser om att energipriset runt och efter år 2030 kan stiga avsevärt,” sa Sutherland, som citeras av Energy Mix. ”Så vi behöver mycket snabba åtgärder det här decenniet, för att stödja de hushåll som är mest utsatta om energipriset stiger.”

New action on energy poverty: Implementing the new EU provisions

https://www.raponline.org/wp-content/uploads/2024/07/rap-sunderland-new-action-on-energy-poverty-2024-July.pdf

Energy Mix.

https://ourworldindata.org/energy-mix

Claes-Erik Simonsbacka

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ann lh

    CE Simonsbacka Tack!
    Innehållet i Ditt inlägg bekräftar att MÅLET med att utse CO2 till syndabock i UNFCCCs påhittade skräckvision om den kommande Globala Uppvärmningen är ”Global Governance.
    Varför skulle en liten antropogen ökning av atmosfärens CO2-halt i nutid kunna åstadkomma en global uppvärmning när Jordens temperaturen inte låtit sig påverkas av tidigare CO2-halter av 7000 ppm, 5000 ppm, 400 ppm osv.?
    Nej hela denna gröna soppa, Green Deal är ett fasansfullt exempel på hur naturvetenskapligt okunniga EU-politiker med stöd av klimataktivister av alla slag, inte minst media, tillåter maktgalna FN-politiker att med sitt narrativ leda Väst till självförvållad självsvält och värre.

  2. Joachim

    Ursäkta helt OT. Fast kanske inte. Just nu, kl 07:22, levererar vindkraften i Sverige hela 177 MW, vilket motsvara 1,1% av hela elproduktionen.

  3. Energy Mix,är han släkt med Harald?

  4. Ivar Andersson

    OT
    ”Jag är ärligt talat förvånad över att en professor i informationsteknik inte har bättre koll på olika myndigheters och organs olika roller. Ett ”råd” är just ett råd. Det är inte en beslutande myndighet. Det gäller såväl Klimatpolitiska Rådet som Finanspolitiska Rådet, Lagrådet mfl. Dessa råd har som uppgift att ge sin bild, snävt från sitt kunskapsområde. Sedan är det politikens uppgift att väga av dessa åsikter mot andra aspekter, åsikter från experter som tycker annorlunda och inte minst mot andra viktiga samhällsintressen. Om vi skulle gå på professorns linje att blint lyda just experterna i Klimatpolitiska Rådet kan vi lika gärna avskaffa demokratin och införa expertstyre i stället. Tyvärr är risken då uppenbar att dessa experter i varje läge skulle försöka driva igenom just sin snäva syn på ”sina” frågor och missa helheten. Och demokratin skulle samtidigt gå i graven.”
    http://www.ericsoniubbhult.se/

  5. Claes-Erik Simonsbacka

    #4 ivar Andersson

    Vad jag förstått är den rättsliga statusen för ”New Action on Energy Poverty” enligt de nya EU-bestämmelserna fast etablerad i befintliga EU-fördrag och förordningar. Medlemsstaterna är juridiskt skyldiga att införliva strategier som tar itu med energifattigdom i sina nationella planer samtidigt som de står inför olika utmaningar i genomförandet.

    Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget) : Bestämmelsen som rör socialpolitik, miljöskydd och konsumenträttigheter utgör en rättslig grund för att ta itu med energifattigdom.

    Mvh,

  6. Claes-Erik Simonsbacka

    #5 fortsättning

    Mer om.: EUF-fördragets regler om att godkänna statsstöd

    https://www.upphandlingsmyndigheten.se/statsstod/nar-ar-det-mojligt/euf-fordragets-regler/

    Mvh,

  7. iah

    ursäkta men
    29 juli Brisbane nådde en lägsta temperatur på 2,7C över natten, medan Sunshine Coast noterade en lägsta 17-årslägsta på 1,6C i juli.Dalby var den kallaste platsen i Sunshine State på måndagsmorgonen med rekordlåga -4°C. Canberra, landets huvudstad, upplevde en lägsta temperatur på -5,6°C över natten. I Alice Springs var det -1,1° Mt Hotham, skidorten i Victoria, noterade sin lägsta julitemperatur på 34 år vid -8,8C på söndagsmorgonen.

    De senaste uppgifterna om havsisens utbredning i Arktis sedan 2007 visar ett stabilt mönster, vilket tyder på att det inte finns någon anledning till oro. Trots årliga fluktuationer är den årliga minsta havsisutbredningen stabil och visar inga tecken på nedgång. Denna stabilitet motbevisar berättelsen om en snabbt krympande arktisk inlandsis och antyder att arktisk havsis inte minskar på lång sikt. Tisdagen den 30 juli 2024 noterade Grönlands inlandsis en anmärkningsvärd ökning med ≈3 gigaton i juli. Data från det danska meteorologiska institutet (DMI) visar att detta är en av de högsta dagliga sommarökningarna sedan mätningarna började 1981. Detta antal överskrids endast av de ≈4 gigaton som uppnåddes i början av månaden den 1 juli 2024. Petermannglaciären på Grönland har till exempel växt med nästan sexton kilometer sedan 2012, då pressen hysteriskt meddelade glaciärens förestående bortgång:
    1 aug Bortsett från några dagar var juli anmärkningsvärt sval över hela Storbritannien, till och med rekordkallt i delar av Skottland.
    2 aug nya zeeland Skidorterna i Canterbury hade en ”perfekt snödag” på fredagen, med över 3 000 skid- och snowboardåkare bara på Mt Hutt. ”Idag är dagen vi har väntat på”, skrev Porters Alpine Resort på sin hemsida. Kraftiga snödrivor hade orsakat betydande störningar i hela regionen, med områden som Fairlie, Hanmer Springs och delar av Canterbury täckta i vitt innan flingorna rörde sig mot Marlborough.

    Vulkanen Villarrica, som reser sig 2 860 meter över Centro Ski Pucon i Chile, har visat betydande aktivitet.
    Trots larmet förblir skidområdet öppet under en rekordstor snösäsong. Runt 10 meter snö har redan samlats sedan säsongsstarten och ytterligare en stor storm väntas på fredag.Så här ser det ut i många chilenska och argentinska berg i år: ett aldrig tidigare skådat snöfall.

    utdrag ur kälterapport 31 från EIKE

  8. Ann lh

    #5 Claes-Erik S. Är det inte förfärligt att de nya bestämmelserna är fast etablerade i befintliga EU-fördrag och förordningar? Fast förankrade i att tron attCO2 måste minskas och totalt felaktigt vetenskapligt sett och därtill ett sätt att underminera vår energiförsörjning med åtföljande konsekvenser …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *