”Putinpriser”? – Nej, priset på drivmedel är främst en följd av klimathysterin

putinpriser

Jag vet inte vem det var inom den socialdemokratiska regeringen som kom på detta sätt att skylla ifrån sig. Ovan påstår näringsminister Karl-Petter Torwaldsson att de mördande priserna på drivmedel är Putins fel. Sedan har både finansminister Damberg och statsministern, som en hen, ställts sig upp i talarstolarna och skyllt ifrån sig på Putin och kriget i Ukraina.

Självklart har Putins anfallskrig mot Ukraina bidragit till att råvarupriset på olja och bensin har höjts. Men priset på råvaran var lika hög för några år sedan utan att det hotade hela näringslivet och ekonomin i Sverige. Nej, man måste titta lite närmare på den klimatpolitik som Sverige, under de gröna organisationernas, FN:s och EU:s styre, har följt genom åren. Här är en bild med några år på nacken som visar hur riksdag och regering lydigt följt i de grönas ledband och ökat på energiskatter, reduktionsplikt, koldioxidskatter, och moms på drivmedel:

drivmedelspriser

Skillnaden är enbart svenska skatter. Detta hyckleri i regeringen är en ren skandal. Här kämpar den vanlige svensken med att ha råd att köra till jobbet. Här står vi inför vårsådden med bönder som har inte råd med att fylla sina traktorer med diesel. Här sänds nödrop från transportbolag om att konkurs hotar.

Men att ta bort någon av de straffskatter som man lagt på alla utsläpp av koldioxid? – Aldrig!

Våra vänner Klimatsans har en bra artikel https://klimatsans.com/2022/03/08/putin-betalar-alarmisterna/  om Putin och om hur han bidragit till den energikris som Europa befinner sig i idag. Bra länkar till Henrik Jönssons senaste, samt till Rebecca Weidmo Uvell.

Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Magma

    Ja, man hoppades ändå att lite sans och vett skulle nå fram till Rosenbad när Bovlund och Klan Märta tågade ut ur regeringen med näsan i vädret …
    Men icke, antingen har man inte förmåga att se verkligheten, eller så vill man inte – har man möjligheten accepterat sagorna så pass länge att det är för genant att erkänna att det spåret som enligt tidigare utsagor skulle leda till en grönskimrande framtid i stället leder till en mörk återvändsgränd med ökande konkurser och svensk nyfattigdom – medan regeringen drar in extra skattemiljarder som kan läggas på fler ineffektiva vindsnurror och märkliga bidrag som man hoppas skall gynna valrörelsen ….

  2. JonasW

    Sverige förbättrar definitivt inte relationen till Ryssland genom att grundlöst anklaga dem för att orsaka energikrisen i väst.

    I nuvarande läge är det direkt oansvarigt att göra dessa typer av uttalanden.

    Ryssland ska kritiseras för det de faktiskt gör (Ukraina, yttrandefriheter m.m.). Inte något hittepå av politiker som inte törs stå för sina egna beslut.

  3. Enough

    S backar, som vanligt, in i verkligheter, marinaden från MP’s galna framfart sitter kvar. De vet mycket väl att de skenande energipriserna är skadliga för näringsliv och tillväxt, eftersom de omvänt ( låga energipriser) sett god tillväxt under många år.

    Problemet är deras stödben, MP, som de behöver i höstens val, de vill/kan inte ta bort de eftergifter de gjort de senaste åren, utan att stöta sig med MP. Vi får se om svensken gör motstånd denna gång……

  4. Lars Lundqvist

    Kan någon uppdatera grafen fram till nutid.
    Idag är drivmedelspriserna c 10 kr högre än de var då grafen slutar 2020.
    Vilket drivmedel avser grafen?
    Grafen borde kompletteras med råoljepriset.
    Jag tror att det låg på dagens nivå 2008.

  5. Anders

    På Facebook (Energiupproret) skriver en regeringskramande Tony Eriksson långa drapor om hur staten ”någonstans måste ta in medel för att driva landet”. Tänkte genast att han omedvetet lyckades ge begreppet ”drivmedel” ett rödgrönt ansikte 😉. Blir allt lite grön av avund…

    Sedan tar han upp detta med att vi lever som vi hade 4 jordklot. Har denna WWF-skröna blivit ordentligt skärskådad här på KU? Annars vore det ett lovvärt initiativ i dessa hysteriska tider.

  6. Lars Lundqvist

    Idag 06:00 slog spotpriset på el nytt rekord med 6,24 kr söder om Dalälven.
    I norr var priset knappt 0.20.
    Sverige hade ett litet överskott som exporterades.

    Svenskarna i söder med rörligt elpris drabbas därför av ett 1.50 kr högre momspåslag då månadens medelpris ska räknas ut.
    Orimligt resultat att dela upp Sverige i fyra prisområden och dessutom lägga på moms, som ökar på prisskillnaderna mellan söder och norr.

  7. pekke

    Ja, det handlar mycket om svenska skatter, oljepriset just nu är omkring 130 dollar fatet.

    https://www.di.se/ravaror/ukoilusd-4606814/

    Fast på 00-talet var priset närmare 180 dollar fatet !

    https://twitter.com/johanwg/status/1480503552447553540

    ( svårt att hitta grafer med historisk utveckling )

  8. Lennart Bengtsson

    Detta borde verkligen svenska folket känna till och inte bara läsarna av denna blogg. Och värre kommer det att bli inte minst efter det amerikanska importstoppet av rysk olja och naturgas samt den fallande kronan. SR överträffar sig självt genom att ha ett reportage över bensinpriset i USA! men icke ord om de svenska priserna som är mer än dubbelt så höga!! Svenska problem är inget som man bör nämna i media, det är lika olämpligt som att ryska media berättar att Ryssland startat krig mot Ukraina.

    Att man utan att blinka anser det vara i sin ordning att betala moms på drivmedelskatten visar om något det absurda i situationen.

    Hur galen situationen än är så blir det enbart lama protester. Världens totalitära ledare måste förbanna sin otur att de inte blivit härskare i Sverige ty det är ett land där allmänheten alltid ställer upp utan att knota hur orimlig situationen än är. Kan det bero på att alla uppkäftiga individer utvandrat till USA och endast beskedliga och fogliga gener finns kvar i samhällskroppen? Eller gör man detta enbart för att rädda jordens klimat?

  9. Ulf

    Naturligtvis borde alla energiskatter över en viss prisnivå helt slopas.
    Vad regeringen gör är att man driver inflationen med energiskatter. Detta kastar oss in i en farlig stagflationsekonomi. Så det man får in i skatt på energi förlorar man flera ggr om för att svensk ekonomi går i kras.
    Men vi kan konstatera att ledarskapet i USA och Europa är sämre än någonsin. Det visar Ukraina. Jag trodde att Putins anfall skulle göra slut på verklighetsförnekandet, men icke. Amerikanerna kommer göra något åt det. Biden åker all världens väg. Frågan är vad Europa och Sverige gör?

  10. Lasse

    Elpriserna är inte alls Putins direkta fel.
    I går intervjuades en av de skyldiga till nedläggningen av kärnkraftverken i Ringhals 1 o 2 Vattenfall samt kanske även Oskarshamn 1 o 2, Tomas Kårberger (MP?)
    https://group.vattenfall.com/se/om-oss/bolagsstyrning/styrelsen/tomas-kaberger

    Det hade varit naturligt att fråga om detta i en P1 intervju igår em-men icke! Statsradion undviker att ställa ansvariga till svars för sina misstag.
    Vi har överskott av el nästan alla dagar men av någon anledning har vi solidariskt knutit oss mot kontinenten där Tysk energielände pågår. Varför gör ni detta!
    Är det inte ert ansvar att det gått fel igår och går fel idag så se till så nån annan tar över! Elsa W föreslås!

    Kanske är elen mer betydelsefull än bensinen-nån som kan visa storleken av dessa båda energislag?

  11. Ann Löfving-Henriksson

    I all denna röra undrar jag hur förtroendet för vår nya statsminister kan höjas och höjas.
    I mina ögon är hon med både händer, fötter och sina foträta skor djupt förankrad i den hydra som Jacob N. studerat från the Rockefellers fram till FN och dagens ”västoligarker” med Covid-röran och annat på sitt samvete, den hydra som nu håller på att implementera Agenda 30, med klimatkrisen som ursäkt.
    Vår nya Merkel?

  12. Sten Kaijser

    Tack Ingemar!

    du förstärker verkligen mitt budskap från igår!

    En tröst för tigerhjärta är att omtänkandet ofta kommer men att det tar längre tid än vad vi som ”redan tänkte rätt” trott.

  13. Mats Kälvemark

    M:s utspel idag. Kan bli ett valvinnarkoncept!

    http://www.ericsoniubbhult.se/

    Moderaterna föreslår akut och kraftig prissänkning på diesel och bensin
    2022-03-08

    Moderaterna presenterar idag ett förslag som sammantaget sänker drivmedelskostnaden vid pump med minst 5 kronor per liter diesel och något mindre för bensin. Förslaget bygger på att energiskatten tillfälligt avskaffas, samt att reduktionsplikten lindras. Till att börja med ska denna prissänkning gälla i tre månader, varefter man får utvärdera hur marknadspriserna förändrats och kriget utvecklas.

    Moderaterna utesluter inte att det kan behövas mera om marknadspriserna ökar.

  14. Antingen kan man, som sossarna, skylla på andra. I det här fallet på Putin. Eller också kan man som den aktivistiska klimatrörelsen slå sig för bröstet och ta åt sig äran av att äntligen ha fått upp el- och drivmedelpriserna. Syftet för deras politik (som S och V glatt gått med på) är ju trots att att få bort fossilanvändningen i landet. De lär snart lyckas med sin klimatpolitik. Net Zero är målet.

  15. Lennart Svanberg

    Det är som att vi ska åka med full fart mot stupet och först när människor och företag stupar som vi ska höra:’Vi såg inte detta komma’ och en omvändelse under galgen kommer igen.

    Som många insett har vi regeringsföreträdare med så låg IQ och EQ att de är helt oförmögna att hantera riket.

  16. #11, vår nya statsminister … djupt förankrad i … (Wiki) ”… en grotesk varelse med minst åtta huvuden varav det mellersta sades vara odödligt. För varje huvud som höggs av växte dessutom två nya ut. Dess andedräkt var förgiftad och spred död runt omkring sig. Den levde inte ensam utan hade sällskap av en gigantisk krabba … ”.

    Tycker nog du tar i. Alldeles för mycket. Särskilt i dessa dagar. Byter du ut MA mot VP är jag helt med. Förresten, den gigantiska krabban?

  17. Olav Gjelten

    För den som till äventyrs inte redan vet, så kommer vi alla snart kunna detta utantill: ”Precis allt dåligt som händer i västvärlden är Putins fel”.
    Utan att fundera en sekund hakade våra politiker på den bojkott, som mer än någonting annat slår mot vår egen ekonomi, liksom mot övriga europeiska länders ekonomier.
    Så som situationer är kommer inga politiska partier att våga kritisera denna självmordsbojkotten av rädsla för att uppfattas vara Putin-vän, vilket idag uppfattas som det värsta som finns!
    Frågan är om det är Ryssland eller vi som först går under på grund av denna ogenomtänkta bojkott??

  18. Ulf Westberg

    Att ta ner skatten till miniminivå för EU, men behålla momsen? Jag skulle säga att det bästa vore att ta bort momsen på drivmedel, det ger lika stor effekt. Obs, momsen på hela summan.

    Sedan tar man bort skatten / sänker till EU miniminivå för den del av drivmedlet som ingår i reduktionsplikten. Om man köper utan inblandning av fossilt är det redan skattefritt.

    Då skulle man kunna sänka priserna ner till närmare 17 – 18 kr för bensin / diesel.

  19. Ulf Westberg

    # 6 Det var extremt lite vind i Sverige under morgontimmarna, cirka 475 MW produktion (av mer än 13 000 MW installerad effekt).

    Troligtvis lika lite vind i Danmark (665 MW) och Tyskland.

    En fundering på det här med elområden. Jag är inte initierad och kanske kommer med dumma frågor, men hoppas då på bra svar.

    Som jag förstått så påverkas ett elområde av de priser som finns i det elområde dit export / import sker.

    Sverige är nu uppdelat i fyra elområden, som då påverkar varandra. Varför inte göra så här.
    1. Sverige är ett elområde (eller två, norr och söder).
    2. Varje export/import punkt blir ett eget elområde som i grunden inte har någon produktion / konsumtion.
    3. Sverige importerar i princip aldrig för eget behov, men är en transitpunkt för elexport mellan olika länder. Så om t.ex. Litauen vill exportera till Tyskland går den strömmen genom Sverige och priserna sätts därefter, vilket framförallt påverkar elområde 4.
    4. Därför finns det förbindelser mellan alla lämpliga ”pseudoelområden” så att strömmen formellt aldrig passerar våra ”riktiga” elområden.
    5. När vi exporterar från ett ”riktigt” elområde till ett ”preudoelområde” och vidare till t.ex. Tyskland tar ”pseudoområdet” priserna från Tyskland, men det riktiga området har”Sverigepriser”.
    6. Vinsten från pseudoprisområdena delas sedan med involverade parter (producenter, Svenska elnät etc.).

    På det sättet säkerställer man att priserna i Sverige håller en viss nivå och inte ”smittas” av priserna i andra elområden. Men EU har säkert tänkt på det redan…

  20. Björn

    Det talas vitt och brett om dessinformation, men företrädare för regeringen blygs inte. Deras ord är sanning. Vad har vi riksdagen till om inte den skall användas för att reglera orimligheter, när en minoritetsregering som i det här fallet inte inser det orimliga med energiskatterna. Har transporter över landet ingen funktion? Det är dags för en rejäl räddningsaktion, om vår välfärd inte totalt skall kollapsa.

  21. Ann Löfving-Henriksson

    #16 Eilif, den hydra jag talade om är något helt annat än den Du hämtat på Wiki. Har Du satt Dej in i vad Jacob N. kommit fram till borde Du inte kunnat misstolka hur gärna Du än velat.

  22. pa

    Det kommer inte hända något förrän lastbilsförare blockerar europavägarna och bönderna kör i samlad trupp med hästskit som de sedan dränker rosenbad i.

  23. Fredrik S

    Putinpriser, tja lätt att säga. Men det är ju politiker inkl Thorwaldsson som mer bestämmer över priserna mer än Putin, via de höga skatterna. En fördel med som går att använda, det är bara för riksdag att sänka skatter och ta bort plikter.

    Thorwaldsson är fö en av få ministrar som haft ett ”riktigt” jobb. Han stansade plåt några år innan han blev avlönad av medlemmar och nu skatter.

    Fast han har nog varit i Davos lite och skålat med WEF lite för mycket.

  24. Fredrik S

    Lennart Bengtsson #8

    En del av problemet är nog att tron att staten tar hand om dig och förvaltar dina pengar bättre fortfarande sitter kvar.

    Svensk journalism verkar till stor del bestå av klipp-klistra-översätt numera. Och i de längre reportage som kan dyka upp är avsaknaden av kritiska frågor påfallande tycker jag.

    Man får vända sig utomlands, Bloomberg tex har skrivit både om priser i Sverige och Karlshamnsverket.

    Här är en som är mer utförlig än vad jag läst här hemma om Karlshamn till exempel:

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-14/swedish-power-plant-burns-lots-more-dirty-fuel-to-keep-lights-on

  25. Ivar Andersson

    När dieseln kostar 28 kr per liter utgör momsen 20% dvs 5.60 kr per liter. Ta bort momsen i första hand och minska reduktionsplikten till miniminivån.

  26. Håkan Bergman

    Fredrik S #24
    Glöm inte att Bloomberg är medbrottslingar till eleländet. Det är deras kalkyler för kärnkraft och ”förnybart” som används när stollar som Tovatt tror att man kan ersätta den förra med den senare.

  27. Claes Forsgårdh

    Magdalena och regering går i WEF:s och Globalisternas ledband och de vill ha det så här!
    Sverige och Kanada har tyvärr blivit WEF:s två experimentverkstäder. Förvänta er inte att den ovetenskapliga, skadliga och dyra reduktionsplikten ska gå ner till 14% eller lägre och de extremt dyra bensin/diesel- och energiskatterna kommer att gå ner, för då blir Klaus Schwab och WEF förbannade!

  28. Fredrik S

    Håkan Bergman #26

    Nä, det ska man ju vara medveten om. Tycker ändå det gått att läsa lite mer och mer från det hållet vad priset för energipolitiken blir och varför.

    Men kalkyleringen fortsätter.

  29. Robert Norling

    Kan någon ge mig ett vettigt svar på en fråga.

    Om man har produktion av el i område 2 där elen kostar 15 öre kW så får man 15 öre som producent. Men om man vill köpa ”samma el” och sedan konsumerar den i område 3 så kan man få betala 3 kr för den.
    Vem tar hand om den stora mellanskillnaden på 2,85 kr.
    Det skickas ju ner 6500 MW från område 2 till område 3 ganska så kontinuerligt.

  30. Phabster

    När bönder och åkerier är på god väg att gå omkull och gemene man bävar för att ens ta bilen till jobbet eller affären för att handla mat svarar Mikael Damberg att han följer prisutvecklingen noga! Det är ju i alla fall en tröst, så god som någon. 🙄

  31. Gunnar Strandell

    Robert Norling #29
    Tyst!
    Lita på makthavarna. 😉

  32. Vi måste ju tänka på ”klimatavtrycket”. Nyss på nordnytt ett inslag om att man börjat köra sopor från Norge till Kiruna på tåg. Som ska eldas upp i fjärrvärmeverket. Hittills har soporna under 20 år körts med lastbil. En chef från Narvik säger att det är ”ganska mycket dyrare än med lastbil”. Men att det blir en ”miljövinst genom att klimatavtrycket minskas”. Ständigt detta ovetenskapliga ”klimatavtryck”. Spelar då inte så stor roll att bränslepriserna stiger. Då får vi en ”miljövinst” geom att ”klimatavtrycket” minskar. Vilket svammel, och ett dyrt svammel.

  33. Fredrik S

    Robert Norling #29

    Vi har ju flaskhalsintäkter tex. Dessa intäkter som ingår i EU’s cirkulära ekonomi hamnar i Luxemburg och delas sedan ut till SVK.

    Lite suspekt kan man nog tycka utan att vara alltför konspiratorisk?

    https://second-opinion.se/intakterna-som-ingen-ager/

    Elområdena i Sverige kom fö till efter att Danmark anmälde SVK till EU-domstolen för att ha begränsat exporten och istället gynnat inhemska elkunder.

    Elbristen i söder var ju redan ett faktum sedan stängningen av Barsebäck 1999 vilket sedan följdes att att fundamentalisterna i MP fick stänga ringhals 1 & 2. Allt i förtid.

    Följden blev att elområde 4 ofta har samma priser som i Danmark. Plus allt annat som vi sett när det inte blåser.

    Rätt dåligt facit kan man tycka.

  34. Fredrik S

    Daniel Wiklund #32

    Om nu chefen i Narvik är orolig för transporternas inverkan på klimatet samt kostnader så har de ju haft 20 år på sig att bygga ett eget kraftverk.

    Men det kom väl aldrig upp i inslaget?

  35. Fredrik S

    Lite ot men årets räkning av havsörnar i Mellansverige visar på en minskning från 261 till 155 på ett år. Ansvariga för mätningen skyller på vädret och säger att örnarna satt i träden och kurade istället för att låta sig räknas.

    Sedan tar man upp nya hot som uppstått efter hotet från miljögifter minskat; avverkning, båtar och vattenskotrar.

    Någon som kan klura ut något mer hot?

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8QorkA/farre-havsornar-i-arets-rakning

  36. Robert Norling

    Tack Fredrik för svar och länk!

  37. Robert Norling

    #35 Fredrik.
    ”Någon som kan klura ut något mer hot?”

    Som god etta kommer nog järnvägen. Tågen kolliderar med i medeltal ca. 100 Havsörnar per år. Slarv med att ta bort kadaver efter påkörda djur förklarar tågkollisionerna.
    Vindkraftverken kommer som god två men det totala antalet styckade örnar är där höjt i dunkel. Vet att för ett par veckor sedan så hade 5 Havsörnar blivit vingklippta bara på Gotland i år.
    Havsbaserade vindindustrier kan bli en mardröm om man nu gillar havsörnar, vilket man ju gör.

    För de som är intresserade så fotade jag i slutet av januari en serie spännande bilder på två havsörnar som fått span på en Knipa som verkligen hamnade i knipa.
    Bilderna publicerades i Arbetarbladet och jag tog bilderna från min veranda i Gudinge, Tierp.

    https://www.arbetarbladet.se/2022-01-29/bildextra-knepigt-for-knipan–forsokte-gomma-sig-bland-svanarna

  38. Fredrik S

    Robert Norling #37

    Tack för lysande bildserie! Få förunnat att ha en veranda med sådant skådespel. Har dem på nära håll någon gång här också. Kungsörn ser man oftare.

    Angående vindsnurror, exempel från Norge, Smöla med 68 verk, visar ju på minst tio döda havsörnar per år. Men det är nog fler, forskare där säger att sökmetoder måste förbättras och villkor ställs för att sökning sker även efter driftagande på alla anläggningar.

    Här hör man aldrig en miljöpartist oroa sig för örnar i media.

  39. Matsa

    #4 Lars
    När det gäller dagens priser och hur mycket som är skatter, så följs detta på ekonomifakta. Bensinprisets olika skatter och avgifter idag kan studeras på:
    https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/
    Som synes är skatterna ca. 49% idag, alltså lägre än i figuren i dagens inlägg. Vad jag förstår beror detta på att vissa av skatterna är inte procentuella utan fasta belopp. Det finns även vissa grafer på ekonomifakta, men kanske inte exakt den du efterfrågar.

  40. Matsa

    #39
    Sedan har vi förstås reduktionsplikten som höjer ”produktionskostnaden” på ett osunt sätt.

  41. Fredrik S

    Matsa #40

    Det är som en grön röra. Inte lätt att hänga med i svängarna när vi har politiker som momsbelägger inte bara produktionskostnaden utan även skatten.

    Moms på skatt, samma sak med elräkningen.

  42. Ann Löfving-Henriksson

    # 37 Robert Norling, jag måste få berätta. Någon gång under
    1980t hade jag ett uppdrag på länsskolnämnden i ABC-län vilket gick ut på att samla positiva exempel på miljövård i praktiken och sedan sprida till skolorna. Åtminstone tolkade jag uppgiften så eftersom alltför många alltför miljöengagerade ville in och berätta hur eländigt allt var.
    Jag fick kontakt med en kille Alf Sevastik i jag tror Östhammar, som matade örnar med slaktade grisar. Grisarna var kontrollerade på miljögifter som annars var ett problem.
    Den kalla vinterdag när jag fick följa med honom ut med ”örngodis” var kall och grisarna tunga, de drogs på släde. Vi pulsade i snö. Lite jobbigt. Detta upprepade Alf under långa tider. Ett fantastiskt exempel på ideellt miljövårdsarbete och visst fanns det örn och Alf kände igen dom på fläckar i dräkten.
    Då bodde och arbetade jag i Norrtälje som var en fantastisk plats att leva på.

  43. Lars Lundqvist

    #39
    Kollade återigen på grafen och din länk.
    Oklart vilket drivmedel och vilket penningvärde som avses i prisutvecklingsgrafen.

    Enligt https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/ är det de nordiska länderna som toppar priserna för både bensin och diesel. Norge hade för 3 dagar sedan det högsta bensinpriset och Sverige det högsta dieselpriset. I menyn i länken kan du välja mellan bensin eller dieselpriset.
    Det är Sveriges extrema reduktionsplikt med 30% inblandning av dyr importerad ”grön” diesel, som gör att Sverige har världens högsta dieselpriset.

  44. Anders A

    Jag undrar vad gör vi när man får ställa ekipaget och inte kan jobba? Än mindre skjutsa ungarna till skolan? Att köpa en elbil hjälper inte då den endast duger till att åka till Ica och handla med… bilen i mitt fall måste kunna dra tunga släp vi pratar över 1 ton minst. Hela min verksamhet bygger på transport..

  45. Håkan Bergman

    Idag tar Ericson i Ubbhult upp kopplingarna mellan miljörörelser och Putin.
    http://www.ericsoniubbhult.se/

  46. Håkan Bergman

    Daniel Wiklund # 32
    Jag tror inte att det är politiskt korrekt att bränna soper i Norge.