To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Detta gynnar Skavsta och Arlanda. Har lobbyister från Nyköping och Arlanda varit i farten?
Tillåter kommunallagen verkligen detta?
Ja för vård skola omsorg är inte så viktigt. Idag räknas bara samhällsparasitera som viktiga.
Lika litet som cykel (och omklädningsrum!!) kan ersätta flyg, kan bredband ersätta snabbtåg resp. person- och godstransporter i allmänhet, vilket företrädare för bredbandsintressen försöker lura i oss i Dagens Industri 4 nov. Information åker sällan på väg eller räls. Gods och personer färdas inte på nätet. Önsketänkande med egna agendor frodas i hägnet av politisk korrekthet.
ThomasJ får väl bygga en flygplats på Tjörn 😉
Det här låter skumt. En kommun kan väl inte ta en egen flygskatt utan ett ramaskri från flyget?
Och beloppen… 1,50 per kg… en flygresa till Gbg-London genererar ca. 160 kg CO2/person, vilket skulle ge ett skattepåslag på 240 kr enkelresa. En flygning Gbg-New York skulle ge en extra skatt på 1440 kr för en enkelresa. Och de flesta flyger hem också, så om Göteborg tar betalt även för landningen så blir det ännu hiskligare belopp.
Låter orimligt, eller hur? Med tanke på att jag betalade 98 kr inklusive allt för en enkelresa med Ryanair till England i september.
I princip ingen skulle flyga från Göteborg med sådana skatter.
Landvetter ligger inte i Göteborg omnu någon tror det, Härryda tror jag.
Som vanligt när det gäller skeptiker har uppenbarligen ingen av kommentatorerna läst vad det hela handlar om. Tyck först och tänk sedan, precis som vanligt. Mitt tips är att ni läser den lilla korta artikeln som Maggie har länkat till, så att ni åtminstone har ett litet hum om vad det är ni ska bli förbannade på.
Christopher E #6:
”Det här låter skumt. En kommun kan väl inte ta en egen flygskatt utan ett ramaskri från flyget?”
Det var precis vad som hände i Västerås när politikernas agerande gjorde att Ryan Air satsade på Skavsta istället. Men det hade inget med koldioxid att göra utan om ”att det ska va rättvist”.
Totte #5: Ja, mådä.. ;(
Men f.n. gör jag [vi] allt som bara går för att INTE bygga megastora VKV här. Akut just nu är planerade 3x sådana i omedelbar närhet till golfbanan – ca. 1300 medlemmar. Konsekvensen – om dessa byggs – blir i princip att helt enkelt lägga ner klubben -> sannolikt rejäla skadeståndskrav mot kommunen.
Det utomordentligt tråkiga i detta är att FP – som vi delar majoriteten med – mot allt sunt förnuft och klokskap – gått ihop med S i KS och sagt ’ja’… suck !
Det är inte heller första ggn slikt hänt… ;(
Ok, frågan kommer upp i KF nästa vecka så än är inte sista ordet sagt i denna destruktiva fars.
Mvh/TJ
Anders L: I det här fallet har du faktiskt rätt. Det handlar givetvis bara om de som är anställda inom kommunen, inte hela Gbgs befolkning.
Låter skumt detta. Är det inte så att Göteborgs stad skall beskatta sig själva för gjorda flygresor? I Göteborgs stad finns bara Säve och, kanske, Torslanda.
Sorry, Hann inte läsa Anders L och Maggies inlägg innan jag skrev. Vi får väl lugna ner oss lite då.
I Helsingborg pågår en debatt om kommunpolitikers flygresor – i första hand till Stockholm från Ängelholm. Man räknar fram enorma koldioxidutsläpp per passagerare och multiplicerar med antalet politiker. Vart vill man egentligen komma? Så länge planet går, lär utsläppet inte öka särskilt mycket om en eller annan kommunpolitiker finns med ombord. Det är samma resonemang som på annat håll. Konsekvenserna är entydiga: Vill man minska flygresandet, får man lägga ner flyget.
Anders L;
Jag läste faktiskt artikeln, och det är väldigt otydligt förklarat vad som menas.
Om kommunen beskattar sig själv internt för att finansiera diverse projekt är det ju genialt. Så kan ju alla kommuner lösa sina budgetunderskott och ha råd med vad som helst! 😀
Däremot trodde jag mer än Säve sorterade under Göteborg i hastigheten, ska erkännas.
Jag är förresten inte förbannad även om det gällt allmänna resor. Vill inte Göteborg ha mig finns det andra ställen att flyga ifrån. Det gäller även om Gbg inför biltullar. Det finns då andra ställen att åka till som vill ha business.
Ännu en nyhet som får UI att jubla. Men det borde vara straffbart att leka med gemensamma resurser på detta sätt. Vill de klimatkompensera, gör då detta så billigt som möjligt. I förlängningen drabbas vettig kommunal verksamhet av dessa stolligheter. Det är synd om Göteborgarna.
Gbg använder klimatet som ursäkt för att få budgetansvariga chefer att bli försiktigare med resor. Detta är den största koldioxidbesparingen av dem alla. Kommunanställda skall inte åka i onödan. Bra jobbat Gbg
Intressant vi börjar få fenomen som liknar medeltiden när olika städer och stadsstater blomstrade och föll beroende på lokala härskares kompetens på att balansera taxering och verksamheter. Fanns anledning till varför man slutade ha stadstullar och andra utvecklingshämmande påhitt men det vet moderna politiker inget om
Göteborgs politiker verkar ha slagit in på en krånglig väg. Eller är det brister i framställningen i artikeln?
Tanken torde vara denna: anställda i Gbrgs kommun skall undvika att resa med flyg. När detta ändå sker belastar kommunen sig själv med en avgift. Avgiften belastar sannolikt resebudgeten inom kommunfunktionen, som sett över budgetåret får mindre pengar att använda till resor.
Några ”nya” medel tillförs knappast kommunen. I så fall skulle en höjning av kommunalskatten krävas.
Vad det tycks handla om är en omfördelning av kommunala skattemedel från resor till byggandet av cykelställ, mm.
Vore det inte enklare att omarbeta budgeten och låta bli att försöka slå mynt av förment ”klimathänsyn”?
Skulle gärna se en beskattning av politikers utandningluft (där finns en del CO2). Kunde förhoppningsvis resultera i minskat struntpratande. 🙂
Jag säger bara: Egenmäktigt förfarande av Göteborgs stad.
Vi får hoppas att politikerna här i GBG inte hittar på nåt som berör oss kommuninnevånare bara…. MEN, det innebär förvisso bara att de får lägga ner Säve FPL, eftersom Landvetter FPL ligger i Härryda kommun.
Håkan S #14
Du resonerar ju som en trotsig 15 årig kille med moppehjälmen halft på huvudet och en halv snusdosa intryckt under läppen.
Du tror inte att de där kommunpolitikerna betalar för sin resa eller? Vad leder det till tror du? Klirr i kassan hos SAS eller nått annat bolag, som kan antingen fortsätta köra alla sina flygningar, eller också om tillräckligt många kommunpolitiker väljer flyget, utöka sina avgångar.
”Många bäckar små”