Anställda på Volvo har under en månads tid fått testa en koldioxidräknare i mobilen. Den räknade ut hur mycket det skiljer i utsläpp mellan att ta bilen eller åka kollektivt till jobbet, och hur mycket koldioxid den anställde sparade genom att ta bussen. Resultatet blev en trettioprocentig minskning av utsläppen för testpersonerna. Vinnaren sänkte sina utsläpp med 70 procent.
Men om avsikten med räknare var att sänka personalens utsläpp eller att diversifiera verksamheten (bilar säljer dåligt, låt oss sälja koldioxidräknare i stället) förtäljer inte artikeln på SR:s hemsida.
Själv tänker jag sent om sider skaffa mig en riktig stegräknare. Och apropå det, när kommer vi att få se sportklockor, som förutom kaloriförbrukning även räknar på koldioxidutsläpp?
Gubbdagis visar mycket om oss gubbar.
Snart kommer någon genusforskare, genom studie av Claes O, visa hur kassa och obehövliga vi är.
En riktig karl lägger sina pengar på mode och kolorerad veckopress, då lär vi hur vi ska leva…
Allt kärringar inte fattar är kvinnoförtryckande.
😀
Tege
Det är inte lätt för en utomstående att veta, inte heller att förstå sig på intressekonflikten här, när Volvo IT, som tillhör Volvokoncernen, talar om, att “bland våra kunder finns fordägda Volvo Personvagnar” (och största kunden är fordonsindustrin).
Så lanserar man en produkt, som i SR.s presentation tydligen gynnar bussalternativet framför att använda sig av personbilar, som tillverkas av kunden, fordägda Volvo!