Vart tog folkvagnen vägen?

Folkvagn el

Carwow

Tege Tornvall uppmärksammar att folkan inte är som förr. Han skriver: ”… mest reklam gör VW för sina nya elbilar ID.3 och framför allt ID.4. De kostar 435-615.000 kronor. VW tvingas att sälja dem av EU, som tar miljarder i böter om VW inte säljer orealistiskt många elbilar.”

En motorskribent, Erik Wedberg, har testkört den nya elbilen som Volkswagen nu erbjuder sina kunder. Tege sammanfattar det hela så här: ”På sin testrunda noterade Erik Wedberg 2,4 kWh per mil. Det ger bara 27 mils praktisk räckvidd. Man betalar alltså 555.000 kronor för en bil som går 27-35 mil på en laddning och kostar dryga femtiolappen per mil att äga och köra!”

Läs mer här: https://klimatsans.com/2021/02/20/vart-tog-folkvagnen-vagen/

Apropå elbilseländet så har det varit gott om rapporter nu i vinter där elbilar krånglar. I Tranås hyrde kommunen in elbilar till hemtjänstens personal. Liksom så många andra kommuner så vill man ju vara regeringens anti-koldioxidspolitik behjälplig. Det gick inte så bra . Fler erfarenheter i Vingåker och Östersund. Jag vet inte hur det har gått med den nya elbilen i Ängelholm där en uppfinnare och entreprenör tagit upp konkurrensen med Koenigsegg 🙂

Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Johan Tisell

    Jag har ju en elbil, fast en billig och beprövad; Zoe. Inte av CO2-skäl, utan av teknisk nyfikenhet och ekonomiska skäl.

    Bilen kostade netto, efter att andra skattebetalare tvingats ge mig 60 000 kr, dryga 180 000 kr.

    Jag leasar batterierna för 1 199 kr/månad och bilen rullar ca 400 mil i månaden.

    Med dessa speciella förutsättningar är det en bra lösning. Förutsättningarna är att den är bland det billigaste på marknaden och att man kör mycket.

    Den fungerar bra, med snabb och effektiv värme. Kommer 20 till 28 mil (vinter/sommar) och beräknas kosta 17 kr/mil allt ihopa.

    Men. En Tesla för en miljon eller en VW eller Polestar för 600 000 blir inget bra. Särskilt om man kör normalt eller litet.

  2. Jonas

    Enligt information från ”säker källa”, d.v.s. en person som jobbar i bilbranschen, så är det inget av de tyska bilmärkena som möter EU´s krav på försäljningsmix.
    Inte heller Volvo.

    I genomsnitt ska ju de sålda bilarna av ett visst märke ha en CO2 emission lägre än ett gränsvärde. Annars får man böta (mycket). Däremot ligger några asiatiska märken hyfsat till (eftersom de är starka i småbils-segmentet).

    Ska bli intressant och se om EU ger miljardböter till Europeiska tillverkare, medans asiatiska tillverkare slipper böter.
    Min gissning är att EU kommer gå in med ett omställningsstöd (troligen ungefär lika stort som böterna – ”administrativa kostnader”) till de Europeiska biltillverkarna.

  3. Lasse

    EU har en ambition.
    Stryp all bilförsäljning.
    Först infördes snabba krav på rening av avgaser EURO 1-6
    1992-2014
    https://dieselnet.com/standards/eu/ld.php
    Sen bötfälls de som inte klarar detta.
    Därefter viss max utsläpp på totala försäljningen.
    Böter på dem som inte klarar.
    Miljözoner drabbar alla de som kör i städer.
    Därefter är konsumenternas vilja att köpa bil borta!

    Att Elbilar blivit standard i Europa, där elmixen är kolbaserad , ger ökande utsläpp!
    Vind idag 6% effekt 600MW/10 000 MW

  4. Staffan Wohrne

    Kommer aldrig att utsätta min familj eller mig för att åka i en elbil eller laddhybrid. Om bilen börjar brinna går det inte att släcka den eftersom batteriet måste kylas med vatten. Sådana mängder har man som regel inte tillgång till i normalfall-endast Räddningstjänsten med tankbil. Sannolikheten för att en Tesla brinner är ungefär en på 300.000 om den körs 1000 mil per år.
    En bensinbil släcks med en pulver-släckare, som man kan ha lätt tillgänglig vid framsätet. Sannolikheten för brand är ungefär densamma om bensinbilen är ny.

  5. Gunnar Strandell

    Johan Tisell #1
    Din erfarenhet bekräftas också av att eldrift fungerar och ger ekonomi för taxi. De sparar också en hel del på låga underhållskostnader och kort stillestånd vid service.

    Elfordon är inte fel i alla tillämpningar. Det som ska kritiseras är överdrifter i marknadsföringen. Här finns en uppgift för våra konsumentvägledare. Inte minst för att upplysa om hur laddningen ska gå till och vilken effekt man kan ta ut.

  6. Gunnar Strandell

    När jag läser artikeln på Klimatsans blir jag betänksam över effektbehovet för snabbladdning som tydligen görs med 50 kW under 30-60 minuter.

    Vi har ca fem miljoner personbilar i Sverige och 16 000 av dem är Taxi.

    Om 20 000 bilar sätts på snabbladdning samtidigt kräver det ett effekttillskott på 1 GW, dvs ungefär 80 % av vad ett kärnkraftverk levererar.

    1500 mil per år ger 28 mil per vecka, dvs en laddning per vecka och bil. Om fem miljoner bilar ska laddas under veckans 168 timmar blir det i genomsnitt 30 000 bilar på laddning samtidigt. Med smart fördelning av laddningen fås ett kontinuerligt effektbehov av 1,5 GW, dvs. drygt ett kärnkraftverk. Utan smart laddning fås toppar och dalar att hantera.

    Med ökad användning av elbilar är det bara en tidsfråga innan den första ”överbelastningsattacken” råkar komma.

    Att ladda långsammare hjälper inte om alla ska få ladda sina 27 kWh i veckan.

  7. Göran J

    Rumänska Dacia kommer under våren med en liten elbil som kommer att kosta ca 140 000 kr. Elbilssubventionen blir på den bilen 35 000 kr (25% av bilens kostnad, max 25 % av slutpriset) som kommer att kosta mig 105 000 kr.
    Bilen får räknas som en ren citybil med en räckvidd per laddning på i bästa fall 18-20 mil.
    I sämsta fall kanske 12 mil. Bilen heter Dacia Spring och kommer under våren som någon typ av hyrbil för att under hösten säljas till privatperson.
    Har funderingar av nyfikenhet att köpa en sådan som andra bil då familjens ( jag och min frus) dagsbehov går in i den prestandan.

    I övrig är det obegripligt hur mycket staten slösar och har slösat på elfordon av alla de slag. T.ex för du vid installation av en laddbox till elbilen 50% återbäring på kostnaden för boxen och installationen. I mitt fall så har jag redan fått 10 000 Skr för min laddbox.

    Mera om bilen här https://www.youtube.com/watch?v=zD8NUtn5BGE&t=30s&ab_channel=Electroheads

  8. Johan Tisell

    # 7 mfl

    En gång var Staten vi och Staten var förnuftig.

    Nu är staten djup och full av fåkunniga med en egen ”berättelse”…

  9. Andreas

    Jag läste en intressant artikel som belyste att Teslaaktien är våldsamt överprisad. Den beskrevs som ”The mother of all bubbles” i artikeln.
    Det artikeln också skrev var att Teslas bilförsäljning inte genererar knappt någon vinst alls. Det man däremot hämtar hem vinsten på är att sälja utstläppsrätter till fossila biltillverkare för att dessa ska undslippa böter. Men detta hade i takt med att elbilstillverkningen kommit i gång hos de stora biltillverkarna börjat att avta.

  10. Håkan Bergman

    Varit tyst om elbussarna i Umeå länge nu, men vid en koll så inser jag att det beror på att media haft annat att skriva om.
    https://www.folkbladet.nu/2021-01-13/hur-lange-ska-vi-sta-ut-med-elbussarna
    Ser att bussförrarna redan fått respons:
    https://www.svenskverkstad.se/umea-kommunforetag-och-hybricon-avvecklar-gemensamt-pilotprojekt

  11. Lasse

    #8 Förnuftiga staten?
    Bonus Malus drabbar dieselbilar.
    Men EU har lämnat en lucka där vi kan köra obehindrat utanför statens klåfingrighet.
    Jag skäms å mina grannars vägnar, men på var och varannan uppfart står numera en bil med röd triangel på.
    För att inte tala om på skolornas parkering.
    EU tillåter dessa bilar som kan vara allt annat än små.
    Nu pågår en tvist om EU mopeder mot A-traktorer.
    Vem skall få köra fortast utan att betala skatt!
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/modernisera-for-a–och-epatraktorer_H7022492

  12. Simon

    Någon som råkat ladda sin elbil 😉

    https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/60337b226704f700122d111c

  13. Staffan Lindström

    10 Lasse
    Slutet av motionen:
    ”Av miljöskäl är det också angeläget att modernisera hastigheten. När växlarna på en A-traktor måste spärras och maximalt vridmoment samt effektuttag ändå måste tas ut vid en låg växel blir det ett mycket högt varvtal, cirka 5500 varv i minuten vid 30km per timme. Det gör att vi får onödigt höga koldioxidutsläpp. Det är stelbent och föråldrat att använda sig av ett begränsningssystem som har funnits i ett halvt sekel. Dessutom är det ofördelaktigt för miljön.”
    Never mind the REAL SPEED!… 😉

    Efter VW-DIESEL-utsläppsskandalen ”häcklade” udt ett gäng tyskar som kom ut en morgon från ett hotell på Vanadisvägen i Stockholm…: ”Sind Sie Deutsch?” – ”Ja!!” Jag: ”VOLKSWAGEN!!” Sedan förklarade jag att de inte behövde oroa sig för klimatet…

  14. Lasse

    EU tvingar fram renare bilar men tillåter smutsiga och farliga alternativ:
    https://msverige.se/sa-tycker-vi/i-media/pressmeddelanden/dyr-smutsig-och-livsfarlig-mopedbil-nara-att-valta-i-motormannens-test/

    Gissar att de får framföras på de cykelbanor som MP prioriterar snöröjningen på!

  15. Håkan Bergman

    Nyare motorcyklar kan ju idag enkelt ställas in effektmässigt för olika körkortsklasser, varför finns inget liknande för bilar och olika miljöklasser? Förbränningsmotorer är en kompromiss över varvtals- och effekt-registret men om jag inte anser mig behöva maxeffekten och maxhastigheten borde man kunna reglera ner såna parametrar i styrelektroniken som man kan göra med motorcyklar idag? Självklart vill jag i så fall ha en fet rabatt på fordonsskatten, på försäkringen räknar jag in det som en självklarhet. Och den som köper bilen begagnad kan enkelt få den återställd om denne så önskar.

  16. Göran J

    Visste du detta om BonusMalus.

    I tre år skall du betala extra hög skatt för en diesel eller bensinbil av årsmodell 2021 eller senare.
    Men köp gärna en sådan bil och ställ av den när du inte behöver använda den. När bilen (husbilen) är avställd betalas ingen skatt men tiden som är 3 år med förhöjd skatt tickar och går och när 3 år passerat har du en bil fri från BonusMalus skatt.

    Jag kommer att ställa av min nyare dieselbil när jag inte behöver den för långfärd och ha en gammal skraltig dieselbil/bensinbil eller en billig elbil i vardagen.

  17. pa

    Längtar till en tid där folk visar vad som gäller. Jag kör diesel för miljöns skull. Om folk visar vad de vill ha så producerar biltillverkarna det eller går under. Det är f.ö. det bästa sättet att täppa till truten på korkskallar. Sluta köp grönt bara för namnets skull! Företag är i grund och botten intresserade av att överleva, de har inte råd att lyssna på idioter.
    Om folket lever i demokrati men politikerna i diktatur finns inget lagligt bindande kontrakt dem emellan, eller?

  18. Lasse

    #16 Göran J-Tack för tipset!

    Dec 2019 fick konjunkturinstitutet säga sitt:
    https://www.konj.se/download/18.db7893816ed591a4754c6fa/1575987824166/Specialstudie_Bonusmalus_9%20december.pdf

    ”Sammantaget saknas det samhällsekonomiskt välgrundade skäl till systemet”
    efter 44 sidors genomgång utan att ens nämna Görans alternativ!

  19. Håkan Bergman

    Göran J #16
    En smart tillverkare kunde ha en modell som kan programmeras för två lägen, dvs i princip två modeller en för eco och en för full effekt och registrera dom som två modeller hos EU. Man köper eco-varianten som ny och efter tre år ställer man om den till fulleffekt. Eller säljer den med ett fett andrahandsvärde, endast körd av ’en gammal dam på Östermalm’.

  20. SatSapiente

    Grön Ungdom skjuter sig i foten.
    https://www.expressen.se/debatt/skatta-bort-suvarna-fran-sveriges-gator/
    Lovisa Berglund tycks ha missat att elbilar generellt är tyngre än motsvarande ”fossil-bil” när hon föreslår en skatt som baseras på bilens vikt. F.ö. har vi tidigare haft just en sådan skatt, accis, som baserades på bilens vikt.

  21. Håkan Bergman

    SatSapiente #20
    Och på den tiden var bilarna klart lättare, folkan låg väl under 800 kg t.o.m. årsmodell 1967. Sen fick vi för oss att bilar ska klara att köra in i en betongvägg och nu hittar man inte en bil under 12-1300 kg. Såg f.ö. en skiss på en av VW’s elbilar, motor och drivning bak, men batteriet sitter åtminstone inte längst fram, alltid nåt. Men varför inte fullt ut utnyttja den teknik som finns, att köra en bil kapabel till 200 km/timme är knappast en mänsklig rättighet och klarar man inte att leva upp till det ansvar det innebär finns det möjlighet att strypa ner den bilen till en betydligt lägre högsta hastighet, naturligtvis kombinerat med dumstrut på taket, innan man tar till storsläggan och drar in lappen. Kunde vi bli bättre där kanske vi också kan få ner vikten på bilarna, majoriteten av bilisterna har faktiskt inte för avsikt att köra in i en betongvägg.

  22. SatSapiente

    #20,21

    VW ID.3 tj.vikt 1881 kg
    VW ID.4 tj.vikt 2246 kg
    Kia Niro tj.vikt 1864 kg
    Tesla 3 tj.vikt 1751 kg
    Hyundai Ioniq tj,vikt 1632 kg

    OK, Grön Ungdom och Lovisa Berglund, sätt igång och beskatta bilar efter vikt, så får vi se hur populära elbilarna blir.
    En elbil blir tung pga batteriets vikt om man ska få någon räckvidd att tala om. 50 lit diesel innehåller runt 500 kWh energi och väger knappt 50 kg och vikten minskar vartefter energin förbrukas till skillnad mot elbilsbatteriet.