Science is settled – not

Från flera kända politiker får man i klimatfrågan höra att ”science is settled” eller på svenska ”vetenskapen är fastlagd”. Al Gore kom med detta tokiga påstående, President Obama har varit inne på samma spår. ”Ninety-seven percent of scientists agree: #climate change is real, man-made and dangerous” twittrade Obama i maj i år. Dessutom har Obama ett flertal gånger sagt: ”the temperature around the globe is increasing faster than was predicted even ten years ago” och ”the climate is warming faster than anybody anticipated five or ten years ago”. Obama bara hittar på och båda uttalandena är falska säger senator Inhofe.
John Kerry sa nyligen:
“We should not allow a tiny minority of shoddy scientists” and “extreme ideologues to compete with scientific facts.” och “The science is unequivocal, and those who refuse to believe it are simply burying their heads in the sand. We don’t have time for a meeting anywhere of the Flat Earth Society,”
John_Kerry
Likaså kom Kerry med den gamla bluffen om 97% av forskarna stödjer CAGW- hypotesen. Den bluffen och hur man fuskar med statistik har vi tidigare skrivit om på Klimatupplysningen [länk]. Kerry lyckades också med att påstå att klimathotet är det värsta massförstörelsevapnet,
Kerry har fått svidande kritik av många bl.a. av Dr. Richard McNider and Dr. John Christy i Why Secretary of State John Kerry is Flat Wrong on Climate Change.
Det är oroande att den högsta ledningen för USA har tappat verklighetsuppfattningen alternativt medvetet försöker vilseleda allmänheten. Allt fler amerikaner jag pratar med tycker Obama är en stor olycka för USA.
Om det nu var så att Science is settled – varför ska då politikerna fortsätta att vräka ut nya pengar på forskning och klimatmodeller? När det gäller klimatet är vetenskapen långt ifrån fastlagd. 95% av klimatmodellerna är felaktiga har Roy Spencer konstaterat.
CMIP5-90-models-global-Tsfc-vs-obs-thru-2013
Hur kan vetenskapen vara fastlagd fast klimathotarna nu tvistar om varför globala uppvärmningen upphört? Numera förnekar de inte att globala temperaturen står still. Jo en del politiker gör det men de är vana att ljuga hejdlöst.
Hur är det då bland forskarna – finns det bara 3% som är skeptiska? Naturligtvis inte. Här är en lista på över 1350 peer-reviewed artiklar som är skeptiska till CAGW-hypotesen. En annan lista med skeptiska peer-reviewed artiklar kan du hitta på Pete´s Place.
Ett annat påstående som ibland kommer från klimathotarna är att skeptiker är finansierade av oljeindustrin och då nämns ofta ExxonMobil. Här kan du läsa svaren från ett antal forskare som tillfrågats om någonsin fått några pengar från ExxonMobil. Alla utom Fred Singer svarade nej på frågan.
Michael Crichton sa: “There is no such thing as consensus science. If it’s consensus, it isn’t science. If it’s science, it isn’t consensus. Period.… Finally, I would remind you to notice where the claim of consensus is invoked. Consensus is invoked only in situations where the science is not solid enough.” Kloka påståenden av Crichton. Anm. Michael Crichton gick bort 2008.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. LBt

    Vad tröttsamt. Till och med SI erkänner sig i sina bästa stunder till att människan genom sin livsstil påverkar klimatet. Denna vetskap är att betrakta som fastlagd. Ingen gör däremot gällande att mani vet med hur mycket.
    Att denna vår påverkan kan få katastrofala följder i ett längre perspektiv är därmed närmast ett axiom som vi för kommande generationers räkning måste lägga stora resurser på att klarlägga. Och så länge vi inte vet bättre skall vi naturligtvis inta ett återhållsamt förhållande till utsläpp utan att ställa till annan skada. Förr var det vanligt att benämna detta sunt bondförnuft.

  2. Dilettanten

    1# Du härleder ett axiom?

  3. lennart bengtsson

    Mycket vore vunnet om politiker kunde hålla sig utanför frågor som de inte begriper och istället överlåta detta åt kompetent fackfolk. Jag råkar känna John Christie personligen väl och vi har publicerat gemensamma artiklar. När det gäller meteorologi och klimatologi kan jag med säkerhet hävda att han vet mer härom än USAs nuvarande utrikesminister. Mr Kerry är utan tvekan en utmärkt man och det är lätt för en politiker att säga mer än han kan stå för.
    Detta gäller med stor säkerhet även våra egna hemmasnickrade stjärnpolitiker som vad man kan sluta sig till från deras många yttranden vet ännu mindre om klimat och energi. Med bristen på kunskap kompenseras med övermått av deras övertygelse och magnifika självförtroende. Inte minst numera gäller detta de tidigare så förtryckta kvinnopolitikerna. Att hoppas att politiker i rampljuset säger förnuftiga saker är att hoppas på för mycket man kan bara hoppas att de förhindras att göra vad de säger. Kanske vi även i Sverige har några Sir Humphreys som ser till att det blir så.

  4. Lasse

    Per-Med din förmåga så kunde vi leva utan den osäkerhet som präglar klimatfrågan!
    ””Ninety-seven percent of scientists agree: #climate change is real, man-made and dangerous” twittrade Obama i maj i år.” 😉
    Det finns väl grader av troende eller misstroende i denna fråga.
    Oftast missar olika undersökningar dessa helt. Om man, som jag, tror på en marginell effekt av CO2 så är det svårt att välja om man är troende eller ej!
    Här finns en undersökning i frågan:http://wattsupwiththat.com/2014/02/25/preliminary-results-on-skeptic-survey/

  5. LBt #1: Nu försöker du antingen avsiktligen förvränga saken eller så fattar du inte. Att mänskliga aktiviteter kan ha någon liten påverkan är det inte någon här som förnekar. Men det är inte det frågan gäller utan att den kan få stora temperaturökningar som +4 grader C.
    Jag tror inte du vet vad ett axiom är. Din ”försiktighetsprincip” måste då också innefatta ett betydligt kallare väder. Kanske bäst att öka koldioxidutsläppen för att bromsa att det eventuellt blir kallare. Ett 4 grader kallare väder skulle för oss få verkligen katastrofala följder.

  6. Thomas P

    Här en kritisk analys av det där diagrammet av Spencer:
    http://blog.hotwhopper.com/2014/02/roy-spencers-latest-deceit-and-deception.html
    Spencer får sitt dramatiska resultat genom att flytta kurvorna i förhållande till varandra på ett olämpligt sätt.
    Den där lista på 1350 artiklar är för den delen också ett skämt. För det första motsäger de flesta artiklarna inte AGW, för det andra är det samma författare som återkommer gång efter annan i de få som gör det så det rör sig om en rätt liten krets, och för det tredje är det en massa artiklar som är publicerade i tidskrifter av dubiös status, typ E&E. Till sist skulle någon flitig själ kunna räkna ut hur många tusen artiklar som publicerats under åren i alla relevanta eller inte så relevanta tidskrifter och finna att detta fortfarande bara är en mycket liten delmängd.
    Inte för att jag tar sådana där studier som den som gav siffran 97% på alltför stort allvar, men jämfört med en sådan här lista är den seriös. Det är bara ett försök att imponera med en stor siffra i hopp om att läsarna inte skall granska vad som ligger bakom den.

  7. PT

    EU har ju gjort en undersökning hur viktig klimathotet anses vara bland befolkningen. Totalt anser 4 % att frågan är viktig. I Danmark är dock hela 12 % mer oroade och i vårt kära Sverige hela 24 %. Vet vi mer eller är vi mer påverkade av klimathotspropagandan i svensk press?
    Se http://newnostradamusofthenorth.blogspot.pt/2014/01/new-eu-survey-only-4-of-europeans-think.html

  8. Bim

    Per Welander
    Dina inlägg är alltid intressanta och bra.
    Igår satt jag och såg Björn Rosengren utfrågas i en timma. Det slog mig att han är en kille med fötterna på jorden, (för att vara politiker) en kille som tänker logiskt och dessutom har humor och framförallt ovanligt för en politiker, så har han en humoristisk och sund självinsikt.
    Verkligen befriande.
    När man hör människor som Rockström, Wijkman, Al Gore, så slår det mig att de tar sig själva på allra största allvar. Det blir nästan skrattretande när folk har en grandios självbild och tror att andra har samma uppfattning som de själva om sin storhet.
    Det som är farligt är att det finns ganska gott om dom.

  9. De som tvivlar på att det finns starka krafter med en agenda bakom klimathotet vänligen förklara varför Kerry beter sig som han gör. Det finns mig veterligen inte någon enda forskare, vetenskapsman-kvinna som stöder hans påståenden.

  10. Mats G

    #8
    Björn Rosengren
    Hmm, han kanske blivit bättre på gamla där.
    Han har gjort ett och annat klavertramp i sina dagar och värre,
    Kalla Norge för den sista sovjetstaten var väl inte helt klockrent.
    Men han största bedrift som kommer gå till historien är att han sänkte den svenska socialdemokratin. Han utnyttjade förtroendet som fanns för socialdemokratin och kränkte telia aktier som sedan störtdök. Bravo, hade inte kunnat gjort det bättre själv. Inga argument i värden hade kunnat bitit lika bara som det.

  11. Per W
    Det var inte Obama som tvittrade detta. Utan en aktivistgrupp OFA (Organizing For Action) vilken han gett tillåtelse att och sköta och tvittra från kontot @barackobama.
    Hans egna tweets lär undertecknas med: -bo

  12. Peter F

    Konsensus i klimatfrågan är ointressant eftersom vetenskaplig konsensus vare sig är ett vetenskapligt bevis eller ett vetenskapligt argument
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_konsensus

  13. Peter Stilbs

    I dag fick begreppet ”klimatbluff” en ny innebörd : http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-rejal-och-tydlig-klimatbluff_3308506.svd

  14. Jonas N #11: Jo jag såg det när jag gick in på hemsidan. Men han finns med bild och namn. Sen har han outsourcat twittrandet men han får väl ändå stå för innehållet.

  15. Lasse

    #13 Bluffar de inte lite väl mycket?
    Synar ingen deras artiklar? Är de uppdaterade i verkligheten?
    ”Om temperaturen fortsätter att stiga i samma takt som nu kommer det att leda till allvarliga konsekvenser för livet på jorden.”
    Vi som inte är politiker ser en stillastående temperaturutveckling sen 17 år tillbaka.
    Kanske dax att ersätta dem eller åtminstone be dem sluta bluffa.
    Det är just dessa små lögner eller överdrifter som gör att engagemanget ökar MOT dem!

  16. Björn

    Förr var det en majoritet som trodde på att jorden var platt, i dag finns det en majoritet som tror på AGW. Vilka slutsatser skall man då dra om ”plattjordingar”? Jorden var trotts allt rund och vi kommer även till slut att få AGW-troende att inse att det är solen som driver klimatet. I artikeln av Dr. Richard McNider and Dr. John Christy, refererad ovan, framgår med tydlighet hur modelleringen pekar mot himlen när man som drivande av klimatet, använder CO2 som drivandets axiom. Samstämmigheten mellan ballong- och satellitmätningar är helt överensstämmande, men utfallet av modellberäkningarna, talar sitt eget språk. Fortsätter man att tro på dessa modeller och AGW, är man mer än ”plattjordingar”. Det kan ju inte vara forskningens mening att skapa falska föreställningar om verkligheten, om vilken vi med våra sinnen kan göra kvalificerade bedömningar. Kallt är inte varmt och tvärtom. Kan vi tillåta att politiker inympas denna vanföreställning och dessutom att de med denna vanföreställning, driver ekonomi och energisäkerhet i botten och som Kerry, vanhedrar de forskare som har andra åsikter och erfarenheter än den statsbestämda AGW-hypotesen?

  17. Pär Green

    13 Peter Stilbs 2014/02/26 kl. 10:51
    ”I dag fick begreppet ”klimatbluff” en ny innebörd
    Men S är tydligen redo för att ta emot ”svarte Petter”
    Anna-Karin Hatt (C) och Lena Ek (C) levererar en tydlig klimatbluff på Brännpunkt 25/2. Men bluffen spricker det minsta lilla man rör vid den.
    Det vi socialdemokrater vill är att EU antar mer ambitiösa klimatmål som ligger i linje mot målet som EU redan antagit att minska utsläppen med 80-95 procent till 2050. 50 procent bör gälla utsläppsminskningar i EU utan köp i andra länder.
    Vi vill att Sverige driver bindande förnybarhetsmål och effektiviseringsmål. Det ger fler jobb och gör EU mer konkurrenskraftigt.
    EU:s klimatmål till 2030 blir EU:s bud i klimatförhandlingarna. Och om de inte ger ett ambitiöst avtal så kan vi inte klara vår tids ödesfråga. Om temperaturen fortsätter att stiga i samma takt som nu kommer det att leda till allvarliga konsekvenser för livet på jorden.
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-rejal-och-tydlig-klimatbluff_3308506.svd

  18. Sören G

    Liksom den tysta majoriteten i Tyskland under 30-talet kan sägas bära ansvaret för nazismens framgång, så bär den tysta majoriteten av forskarsamhället ansvaret för den rådande klimatgalenskapen

  19. Olav Gjelten

    Det här med aerosolar som ibland framförs från alarmisthåll som en möjlig anledning till att temperaturen stått stilla i 15-20 år, trots att CO2 nivån ökat under samma tid har vi all anledning att oroa oss över.
    Skulle nu temperaturen sjunka någon fjuttig tiondels grad, kommer otvivelaktigt krav på omfattande åtgärder för att hålla nivån med aerosolar nere. På samma sätt får vi fortsätta höra visan om den förödande koldioxiden om temperaturutvecklingen fortsätter att stå stilla eller öka en smula.
    Vart har vetenskapen tagit vägen, när omfattande åtgärder måste vidtas vad som än sker??

  20. Thomas P

    Björn #16 ”Förr var det en majoritet som trodde på att jorden var platt, i dag finns det en majoritet som tror på AGW.”
    Det där med att folk trodde jorden är platt är mest en myt. Utbildade har vetat att den är rund så långt tillbaka i tiden vi har kunskap om och vad vanligt, outbildat folk trodde vet vi inte. Med andra ord började McNider och Christy sin artikel lite olyckligt med att fabulera ihop ett påstående för att vinna en retorisk poäng.

  21. István

    Peter F #12
    Varför är svenska Wiki så rumphuggen. Jfr. tyska eller engelska versionen.
    Ock så det här:
    ”Vetenskaplig konsensus åberopas ibland i politiska debatter i frågor som är kontroversiella utanför det vetenskapliga samfundet, men inte inom det. Detta gäller exempelvis frågor om evolution[1][2] och global uppvärmning”
    Man lyckas kamma ihop evolution och global warming. Det är bara flat eart som fattas!
    Inget om vetenskap under politisk tryck. Lysenkoismen t.ex!

  22. ThomasJ

    Bra tråd Per, mny txs! 😀
    Alldeles oavsett vad o/e hur mycket/många CAGW-motsägande rapporter, vetenskapligt bona fide!, så fortsätter ’tåget’ mot samhällets demontering/undergång via, inte minst, de idag [pseudo-]ansvariga i olika politicum. Läs Kommenterad dagordning inför miljörådet den 3 mars 2014
    Utgiven: 26 februari 2014
    Typ: Kommenterade dagordningar inför EU:s ministerrådsmöten
    Avsändare: Miljödepartementet

    Länk: http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/49/43/3737dcb7.pdf
    Kommer krävas en helsickes massa konkreta åtgärder för att få stopp på dessa ackumulerade vansinnen…!
    Apropos s.k. peer-review’ så har JoNova en mkt läsvärd tråd, länk:
    http://joannenova.com.au/2014/02/busted-120-gibberish-science-papers-withdrawn-so-much-for-peer-review/
    Slutligen kan, tyvärr, konstateras att de för ~ 12 månader sedan noterade & här på KU nämnda varningarna rörande utflytt av tung tysk industri nu konkretiseras, länk:
    http://www.thegwpf.org/energy-cost-explosion-basf-shift-investments-europe/
    Mvh/TJ

  23. Bim

    Mats G # 10
    Visst har Björn Rosengren gjort sina tavlor! Det som är skönt med honom är att han erkänner utan omsvep att det är tavlor och att han inte borde gjort det han gjorde.
    Han säger också i intervjun att de flesta politiker nu för tiden inte har haft ett vanligt jobb och aldrig har varit ute i verkligheten. Det är ju lätt att se att så är också fallet.
    Björn R berättade också att han började sin yrkesbana som bilmekaniker osv. osv.
    Jag har inte påstått att Björn Rosengren är ofelbar eller en människa som kommer att sätta några större avtryck i historien men det är ju skit samma vad jag tycker det bästa är att Björn R tycker exakt detsamma om sig själv.
    Jag har aldrig varit sosse så hans politiska gärning står för honom, jag bedömer honom enbart som en ganska mysig och humoristisk person som fullt ut inser sina fel och brister med glimten i ögat.
    Han sade också eftertryckligt ” Man måste ju få tänka sina egna tankar.” (Utanför partipiskan)
    Ovanligt att höra en politiker säga det.
    Hur som helst, jag gillade honom.
    Länk för den som tycker det är kul. Om den funkar.
    http://www.svtplay.se/video/1845707/del-7-av-8-bjorn-rosengren

  24. Pär Green

    19 Thomas P 2014/02/26 kl. 11:41
    ”Det där med att folk trodde jorden är platt är mest en myt.”
    Liksom de som trodde på ett påhittat klimathot!
    THE UN’s climate change chief, Rajendra Pachauri, has acknowledged a 17-year pause in global temperature rises, confirmed recently by Britain’s Met Office, but said it would need to last ”30 to 40 years at least” to break the long-term global warming trend.
    Dr Pachauri, the chairman of the UN’s Intergovernmental Panel on Climate Change, said that open discussion about controversial science and politically incorrect views was an essential part of tackling climate change.
    Men han kanske ljuger? Thomas, vad tror du?

  25. Thomas #19
    Hävdar du att ’de utbildade som visste att jorden inte var platt’ var i majoritet? Eller hävdar du att majoriteten kanske inkluderade även de obildade, eftersom vi inte har tillförlitlig data om vad de trodde?
    Sen försöker du göra en logisk deduktion ur din bluddrade förmodan om ngt helt annat. Som där inte finns ngt stöd för alls.
    Återigen bara slarvigt ihoprafsade ord Thomas. Och dessutom med en anklagelser som du syndar själv mot nästan i varje inlägg längre än 2-3 meningar. Kan du verkligen inget bättre numera?

  26. Pär Green

    Myternas fortsättning!
    I kontrast till alliansens förslag är det för oss i Miljöpartiet uppenbart att Sverige, EU och världen har allt att vinna på en tydlig och ambitiös klimatpolitik. Det finns inga vinnare om vi inte tar vårt ansvar och lyckas möta klimathotet.
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tydligt-att-m-far-styra-klimatpolitiken_3309766.svd

  27. Lasse

    #24
    Ännu en text som inte tål granskning:
    ”Men det är inte främst klimathotet som skrämmer mig, utan de andra politikernas ovilja att ta ansvar och se möjligheterna i utvecklingen av ett miljövänligt och klimatsmart Europa.”
    Vad vill hon (Sveriges miljömorsa Åsa R) säga?
    Är saken viktigare än målet?

  28. Mats G

    #25
    Låter som MP vill Åsiktssanera EU. Dvs alla klimathotsoliktänkare bör sparkas från EU och dess byråkrati.

  29. Helge

    Måste vara ett slag i solarplexus på den gröna energisatsningen Den totalsågas av Tyska ”riksdagens” tillsatta expertkommitté. http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtschaftspolitik/oekostrom-regierungsberater-wollen-eeg-abschaffen-12820227.html

  30. LarsW

    Spencer mycket riktigt inte världens bästa referens. När självaste Phil Plait med flera ’debunkar’ honom, kanske det är dags att se sig om efter andra källor, punkt 2:
    http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2014/02/25/climate_change_torrent_of_vitriol_pollutes_the_media.html
    Läs gärna alla artiklar han hänvisar till. Och att kalla USA-s president för ’hora’ är att gå för långt, eller? (Nazi-argumentet är legio inom den amerikanska extremhögern när de hoppar på sina motståndare. Gissningsvis för att de vill slippa höra det om sig själva. Inget att bry sig om).

  31. pekke

    Helge #27
    Synd att man inte kan kommentera klimatsvamlet på dagens SVD Opinion, vore kul att klämma in din länk eller de här engelskspråkiga på samma nyhet.
    http://www.thegwpf.org/german-government-advisers-call-abolition-renewables-subsidies/
    http://notrickszone.com/2014/02/26/all-pain-and-no-climate-gain-expert-government-committee-recommends-complete-scrapping-of-feed-in-act/
    Svenska politiker och tyvärr även media verkar leva i en svensk grön bubbla där man inte tar notis om vad som sker utanför.
    Satsningen på Grön Energi liknar allt mer ett pyramidspel där det ständigt krävs allt mer inflöde av pengar ( subventioner/bidrag/skatter ) för att hålla det på fötter.

  32. Pär Green

    29 pekke 2014/02/26 kl. 15:09
    ”Satsningen på Grön Energi liknar allt mer ett pyramidspel där det ständigt krävs allt mer inflöde av pengar ( subventioner/bidrag/skatter ) för att hålla det på fötter.”
    Nu var du ändå lite väl försiktig.
    Satsningen på Grön Energi är enbart ett enda stort bedrägeri, ställ ansvariga inför rätten!
    Att skriva Grön, är det tillåtet? Låter rasistiskt?

  33. Peter F

    Pär G
    Jag har alltid i klimatsammanhang tolkat ordet ”Grön” som ung, oerfaren eller nybörjare. Stämmer i vart fall med innehållet i deras budskap.

  34. Lasse

    #29 Således främjar energiwände inte innovationer heller. Kanske flyttar en del energikrävande produktion till andra mer liberala länder. Kina kanske?
    Carl Bildt har varit i Kina och Japan: http://carlbildt.wordpress.com/
    ”Medan EU-länderna strävar efter att PM 2,5-värdet över en period inte skall överskrida 25, och man här har ett officiellt mål att det 2017 inte skall ligga över 60, har mätningarna här under dagen krupit upp en bra bit över 400.”
    Bör vi importera något därifrån?

  35. bom

    #13 Den första bluffen övertäckt med bluff nr 2. Ett glädjetecken dock är att Sommestad blir landshövding i Halland. Jämtarna fick tydligen gehör för att de lidit nog under kvinnliga landshövdingar av den röda kulören.

  36. Pär Green

    Det röda blandat med grönt, resultatet blir brunt och luktar illa!
    För Vänsterpartiet är det självklart att vindkraft är en viktig del i omställningen till ett hållbart samhälle. I Vimmerby kommun finns det ännu inga stora vindkraftverk, men inställningen måste vara att även Vimmerby ska dra sitt strå till stacken för framtidens energiförsörjning. I framtiden tror vi på vindkraf
    Därför vill vi att det införs en lagstadgad bygdepeng kopplad till vindkraften. Det innebär att en del av intäkterna från vindkraften går tillbaka till bygden för att användas till annan utveckling eller satsningar. Pengarna kan hanteras av till exempel föreningar eller byalag som gemensamt beslutar om vad de ska användas till.
    http://www.linkopingstidning.se/article/view/57226/

  37. Börje S.

    #20 m fl
    Våra tiders plattjordingar menar att nordpolen ligger i mitten och att Antarktis omsluter utsidan av den platta jorden, därmed förhindrande att haven rinner över kanten.
    Viktigt! Presidenten för Flat Earth Society, Danil Shenton, omfattar även klimathotsmyten.
    http://www.salon.com/2013/06/25/flat_earth_society_believes_in_climate_change/
    Klimathypen och Flat Earth Society klimathypen! Passar som hand i handske.

  38. Peter Stilbs

    Lars Bern har gjort det igen – http://antropocene.se/2014/february/talar-fralset-i-tungor.html
    De 5 damerna borde också läsa. Reinfeldt likaså.

  39. Lars W

    OBS LarsW #30 har intet med mig att göra!

  40. Helge

    Antingen är amerikaner dummare än snittet, eller också Obama, Kerry m.fl. Deras trovärdighet sjunker som en sten med blysänke när de uttalar sig på ett vis som är lätt att kontrollera och helt uppenbart fel eller åtminstone kraftigt överdrivet. I och för sig är det många amerikaner som inte räknar med något annat, dvs att uttalanden sällan är korrekta. Politik har så gott som alltid varit ful i USA.
    Å andra sidan är förmodligen ingen av dem dumma. Om det är medvetna uttalanden, vad är syftet? Förbereda marken för någon form av politiskt ”klimatbeslut”? Testballong?

  41. Pär Green

    40 Helge 2014/02/26 kl. 17:27
    ”Antingen är amerikaner dummare än snittet,”
    Kanske inte men de har en enastående dubbelmoral!
    Att tänka på:
    (gäller fler än amerikaner)
    90 % är helidioter, resterande 10% går inte att lita på!
    Så blir du inte besviken.

  42. Thomas P

    Peter #38 Tack för tipset. Jag fick ju kritik i inlägget om Tim Ball för att det var oseriöst att använda ord som ”stolle”. Tydligen skulle jag sagt att han ägnade sig åt ”kvasireligiöst tungomålstalande för klimatreligionens troendes skaror” istället för att anses hålla en tillräckligt seriös ton.

  43. Björn

    Peter Stilbs [38]; Lars Bern är bra skribent och går rakt på sak. Sverige har tydligen fått ett antal kvinnliga politiska experter på klimat- och energifrågor. Vad skall vi ha akademiskt skolade fysiker och kemister etc till, när vi har denna hjärntrust i vårt land? Det känns betryggande!

  44. Mikael W.

    Patrick Moore vet vad han pratar om! Läs detta.
    http://wattsupwiththat.com/2014/02/26/confessions-of-a-greenpeace-droput-to-the-u-s-senate-on-climate-change/

  45. Thomas #42,
    Att Michael Mann till slut även blir stämd själv enligt de traditioner som finns i USA förvånar mig inte. Mannen är klart grov i munnen vilket även framgår av hans bok som jag som jag som bekant har läst. Jag brukar följa turerna kring Mann med hjälp av WUWT.
    Här är ett exempel på hur Mann förolämpar medgrundaren av Greenpeace Patrick Moore:
    http://wattsupwiththat.com/2014/01/24/friday-funny-mann-overboard/
    Se även:
    http://wattsupwiththat.com/2014/01/25/greenpeace-disappears-a-founder-much-like-the-commissar-vanishes-in-soviet-russia/
    Patrick Moore är aktuell med ett alldeles färskt och mycket läsvärt vittnesmål inför USAs kongress, som även Mikael W #44 uppmärksammat:
    http://wattsupwiththat.com/2014/02/26/confessions-of-a-greenpeace-droput-to-the-u-s-senate-on-climate-change/#more-103850

  46. Christopher E

    #6 Thomas P
    Lite kul är det förstås att avfärda sådant som är publicerat på ”dubiösa” ställen som Energy & Environment, och samtidigt okritiskt länka till siter med stor auktoritet som ”HotWhopper” 🙂 Var har ni för nätverk för att finna alla dessa udda bloggar, eller är det bara hederligt googlande? Undrar med vilka ord? spencer+deception? Ingen bias alls där. På nätet hittar man allt.
    Nu brukar dock inte jag skylla på budbäraren, utan försöka se på argumenten i sig själva.
    Och jag får inte riktigt ihop professor HotWhoppers resonemang. Han verkar inte riktigt förstå diagrammet.
    ”Why did he [Spencer] pick 1979 to 1983 as the baseline? The answer can only be that he wanted to deceive his readers.”
    Nej, inget bedrägeri, utan han vill jämföra med UAH-serien, vilken börjar först 1979. Samtidigt vill han mjuka upp kurvorna med ett femårigt löpande medelvärde. Eftersom han inte vill sluta diagrammet flera år före nutid, väljer ett löpande medel endast bakåt. Därför börjar diagrammet 1983, och de första fem åren från 1979 bildar basnivån. Hela poängen är ju att se hur serierna utvecklas utifrån en given startpunkt, som alltså pga UAH blev 1983.
    Man kan säkert ha synpunkter på detta, mer eller mindre befogade, men något bedrägeri kan jag inte se att det är, utan olustkänslan hos HotWhopper mfl beror nog mest på att det tydliga divergerandet mellan modell och verklighet inte maskerats i önskad omfattning.

  47. Sören G

    Jag undrar varför jag blev censurerad i den här tråden tidigare i dag.
    *** Svar: 1. Maila redaktionen om du undrar om kommentarsregler och tillämpning. Ska inte diskuteras här. Se Kontakt ovan.
    2. Vid moderering får posten stå kvar men texten ändras/tas bort. Står alltid att den är modererad.
    /Moderator
    ***

  48. ThomasJ

    Ytterligare en som uttrycker tvivel om ’science-is-settled’, länk:
    http://toryaardvark.com/2014/02/26/greenpeace-co-founder-tells-us-senate-earths-geologic-history-fundamentally-contradicts-co2-climate-fears/
    Mvh/TJ

  49. Thomas #6,
    Om man jämför det diagram som Roy Spencer visar med det som finns i följande blogginlägg från Met Office så är skillnaden mellan modeller och HadCRUT4 för 2013 ungefär densamma i båda fallen. Spencers behandling måste alltså vara korrekt om Met Offices dito är det, så att denne bloggare bråkar med Spencer skulle vara ett mysterium om inte förklaringen är politiska motiv:
    http://metofficenews.wordpress.com/2014/01/29/the-2013-global-mean-temperature/

  50. Thomas P

    Pehr #45 Det förvånar mig i och för sig inte att Mann blir stämd, amerikanare och britter älskar sådant även om det för det mesta stannar med hot. Rättsprocesser handlar dock om förtal, inte bara att man är elak vilket inte riktigt är samma sak. Jag undrar dock varför du drar upp detta som svar till mitt inlägg #6 som inte har något med den saken att göra.
    Christopher #46 Poängen är att den där listan baseras på att man skall se på antalet artiklar, inte läsa allihopa, och då är det på ett helt annat sätt relevant än om man länkar till en bloggartikel där jag förutsätter att ingen tror på den bara pga avsändaren utan tittar på innehållet. Som du konstaterar låter inte ”HotWhopper” så auktoritativt. Jag kan dessutom hålla med om att en del av språkbruket om ”deception” etc var onödigt hårt.
    Du tycks däremot inte riktigt förstått hans primära kritik. Eftersom det handlar om kurvor över temperaturanomalier måste man för att kunna jämföra dem sätta dem till en gemensam bas, och det etablerade sättet att göra det är att ta en 30-årig referensperiod och justera kurvorna så att deras medel överensstämmer under denna period. Av någon anledning har Spencer inte gjort detta här, och misstanken att det skett i mer propagandistiskt syfte är inte orimlig.

  51. bom

    Aktuellt har hittat en ny anfallsvinkel. P g a vinterns kyla vid de stora sjöarna i norra USA vallfärdar folk dit för att imponeras av de ovanliga isformationerna. En försäkran att det hela är unikt utfärdas för att pöbeln skall fatta att känna sig klimathotad. Sedan klipper man till med Stora Barriärrevet modell ”åk dit nu för snart är det försvunnet”. Sedan kommer man med en professor Kleman från SU som lustmördar (lite förstulet) Bjerströms Mekongdeltakalkon utan att SVTjournos ens fattar att han slår undan benen på deras tidigare programm. Klimatsoppan blir tunnare och tunnare och saknar nu även den berömda spiken den förut hade som huvudingrediens.

  52. Thomas P

    Pehr #49 I Spencers diagram ligger onekligen HADCRUT mycket bättre jämfört med modellerna, men notera även hur mycket HADCRUT och UAH skiljer sig till skillnad från diagram med normal referensperiod där de överlappar varandra väl. Det diagram du länkar till har dock så annorlunda skala och inget löpande medelvärde på temperaturen så mer än så är svårt att säga.
    Varför du försvarar Spencer är en gåta, om det inte handlar om politiska motiv. Jag är ju bara en grön nazist enligt Spencer.

  53. Pär Green

    51 bom 2014/02/26 kl. 21:49
    Kvällens Aktuellt var under all kritik när det gäller saklighet!
    Rent ut sagt Fy f….n!
    http://www.svt.se/aktuellt/se-program/aktuellt-201?autostart=true
    Se efter 33:15!

  54. Thomas #50,
    Mitt svar var på din #42 som handlade om Ball och Mann. Jag läste kommentarerna baklänges så mitt svar på din #6 kom därefter.

  55. Thomas #52,
    ”Varför du försvarar Spencer är en gåta, om det inte handlar om politiska motiv.”
    Jag bara konstaterade faktum att Spencers diagram är korrekt. UAH-kurvan är också korrekt eftersom temperaturavvikelser enligt HadCRUT4 och UAH inte är direkt jämförbara då de är uppmätta på olika delar av atmosfären. Det finns ingen tidpunkt då man kan säga att de två temperaturavvikelserna är lika, det finns alltså en godtycklighet i hur man väljer att lägga de två kurvorna jämfört med varandra, dock inte mer än till en viss gräns.

  56. bom

    #53 Per G
    Ja jag håller med Dig kvällens Aktuellt var ett svårslaget bottenrekord – kontrafaktiskt och rent av osammanhängande.
    #38 Peter S
    Ja de fem damernas klimatregleringsidéer är helt bizarra. Alexander Bard förklarade ju ekhatteriet som bl andra invektiv ”miffohjärnor” för någon dag sedan när han under stort buller ansåg sig lämna centerpartiet för att ansluta sig till piratpartiet. PPs även kvinnliga partiledare har dock nu officiellt proklamerat att Barden inte kan hoppas på något välkomnande samtidigt som hon försökt förmå honom förstå att han är för ful i munnen. Vi borde ha val varenda september för nu råder oro i den politiska myrstacken. Dom släpar ut varandra i det generande dagsljuset så att vi kan förskräckas över hur illa det är beställt med regeringsdugligheten. Fy attan!

  57. Helge

    #53 Per G
    Jag var tvungen att titta på det två gånger, trodde helt enkelt inte jag sett och hört rätt. Kan Public service sjunka mycket lägre?

  58. Thomas #50,
    Att Michael Mann blir stämd av Mark Steyn är inte på grund av förtal vad jag kan förstå. Steyn stämmer Mann för att denne med sina stämningar bryter mot en lag som skall skydda yttrandefriheten i USA. Enligt Steyns stämning leder Manns stämningar av andra och det sätt som dessa drivs till att kritiker av klimatvetenskap och klimatpolitik tvingas till tystnad på ett otillbörligt sätt:
    http://wattsupwiththat.com/2014/02/21/steyn-countersues-mann-for-10-millon-dollars/
    ”139.The claims in Plaintiff’s lawsuit arise from an act in furtherance of the right of advocacy on an issue of public interest and Plaintiff’s lawsuit therefore violates the Anti-Strategic Lawsuits Against Public Participation Act (Anti-SLAPP Act) …
    140. As a result of Plaintiff’s campaign to silence those who disagree with him on a highly controversial issue of great public importance, wrongful action and violation of the Anti-SLAPP Act, Steyn has been damaged and is entitled to damages, including but not limited to his costs and the attorneys’ fees he has incurred and will incur in the future in defending this action, all in an amount to be determined at trial, but in any event, not less than $5 million, plus punitive damages in the amount of $5 million.”
    Enligt Steyns stämning av Mann strider alltså Manns stämning av Steyn mot en lag mot strategiska stämningar vars syften är att förhindra allmänhetens deltagande i samhällsdebatten. Mann har därför skadat Steyn genom sin kampanj för att tysta de som har annan åsikt i en högeligen kontroversiell fråga som har stor vikt för allmänheten vilket är olagligt enligt den lag som kallas Anit-SLAPP:
    Men enligt WUWT har du rätt i att det finns felaktigheter i O’Sullivans blogginlägg om Manns stämning av Ball:
    http://wattsupwiththat.com/2014/02/22/michael-manns-legal-case-caught-in-a-quote-fabrication-fib/

  59. Sören F

    bom#56 Instämmer. Min fru fann ett passande danskt uttryck: ”det kører på frihjul”

  60. Ja kvällens klimataktuelltinslag var ju faktiskt rätt obegripligt. Ungefär som att alla mänskliga avtryck är klimatrelaterade även när det inte handlar om klimatet.
    Måste se det igen.

  61. Sören G

    Isgrottorna i Lake Superior och dumpningen av avfall på Stora Barriärrevet ska ha med CO2-utsläppen att göra?

  62. Astrid Å

    Miljöaktuellt har också den här listan. Den är tydligen skriven av en Bryan Nelson. En miljöaktivist.
    http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.544821/10-platser-du-maste-se-innan-de-forsvinner
    http://www.mnn.com/users/bnelson78
    SVT skriver här om listor som cirkulerar på sociala medier. Det är väl den där listan det. Hon Bodil tog chansen förståss att sprida detta.
    http://www.svt.se/nyheter/varlden/susans-inslag

  63. Stickan no1

    Dagens SVT trams:
    ”Det kan verka motsägelsefullt att extremvärmen fortsätter öka trots att den globala uppvärmningen har saktat ner. Forskarna bakom den här studien säger att utplaningen av ökningen i den globala medeltemperaturen kan ha att göra med att havets yttemperaturer och vintrarna på norra halvklotets kontinenter blivit kallare. Samtidigt förändras fortfarande andra aspekter av klimatet, som ökningen av extremtemperaturerna över land – något som dessutom kan förstärkas i olika snöbollseffekter.”
    ”-Men det de visar är ju att den globala medeltemperaturen är ju bara ett mått man har på hur klimatsystemet förändras. Det finns ju andra faktorer också.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5795380
    Det har alltså blivit kallare så det har gjort det varmare. Okeeeej.
    De kallar det snöbollseffekter men deras argumentation är egentligen snömos.

  64. bom

    Ja Public Service ger sig inte. Torsdagsmorgonens P1mobiliserar någon Kjellström(eller liknande namn) från SMHI för att förklara för oss att ”uppvärmningen numera inte går så fort längre” (att medge ”ingen signifikant uppvärmning under snart två decennier är tydligen ännu alltför skräck och ångestinjagande!) men att det ändå förekommer en massa andra extremföreteelser som vi bör fatta som att det ändå är förfärligt ställt med vårt klimat! Det har blivit svårt att skrämmas övertygande med klimatet nu när IPCC har kommit (därtill tvingade av skeptikerna) ut ur garderoben och fått medge att mycket av budskapet måste modifieras. Kanske vi t o m kunde få ut resultatet av den skotska undersökningen som visar att drygt femtusen tillfrågade skeptiker visat sig var högutbildade och kvalificerade ingenjörer och naturvetare (och datorprogrammerare har vi ju gott om på KU) och inte alls de plattjordare och evolutionsskeptiker/intelligentkonstruktionare som alarmisterna (i brist på bättre tillhyggen) tagit sig till att påstå att vi är.

  65. bom

    #63
    Vi högg tydligen på samma agn där och Du skall ha heder av en hög grad av ordagrann återgivning av SR-budskapet. Tydligt är i alla fall att man änteligen har börjat inse att marken gungar under fötterna och att det är hög tid att ordna upp den pinsamma sits som ett ogenerat klimatlarmande satt dem i!

  66. Lasse

    Erland Källen var det i SR p1.
    Han är djupt involverad och professor i ämnet på Stockholms universitet.
    http://norrteljetidning.se/debatt/1.2354540-forandringarna-av-klimatet-ar-hogst-verkliga
    http://www.lararnasnyheter.se/origo/2009/01/29/global-uppvarmning-ar-inget-nytt

  67. Lasse

    Källen är professor i Dynamisk meterologi. Så om han påpekar att vädret blivit mer dynamiskt så har han säkert studerat det noga.
    Titta bara på England och USA.
    I USA är det polarluft som kylt av landet kraftigt med väldigt kalla vindar från Arktis. Detta måste väl vara ett tecken kan man tycka.
    Såg på TV, på nån obskyr kanal, om ett vrak av en skuta som plötsligt sjunkit en novemberdag år 1875?. Varför? Tydligen var det opålitliga vintrar redan då. Plötsliga kalla vindar med -30 grader och snabb isläggning vilket i öppen sjö innebar risk för nedisning.
    Hoppas att Källen hade tid framför TVn och hittade samma program!
    På radion hade de strukit Källen kl 8:34 då de sände reprisen!

  68. Thomas P

    Pehr #55 ”det finns alltså en godtycklighet i hur man väljer att lägga de två kurvorna jämfört med varandra, dock inte mer än till en viss gräns”
    Det finns etablerade metoder för hur man skall göra, något som Spencer bryter mot. Han går klart över gränsen, vilket man bara behöver kasta ett öga på figuren för att inse i och med att UAH ligger nära botten under hela tidsperioden vilket är omöjligt vid en korrekt anpassning av anomalivärden.
    #58 Problemet för Steyn med an anti-SLAPP stämning är att han tidigare försökt få målet avfört med hänvisning till den lagstiftningen vilket domstolen avfärdat. Om lagen inte var tillämplig som försvar är den det knappast heller som stämningsanledning.
    ”Mann har därför skadat Steyn genom sin kampanj för att tysta de som har annan åsikt i en högeligen kontroversiell fråga ”
    Manns stämning handlar inte om ”annan åsikt” utan om förtal. Som domaren skrev i tidigare instans: ”Accusing plaintiff of working “in the service of politicized science” is arguably a protected statement of opinion, but accusing a scientist of “molest[ing] and tortur[ing] data” is an assertion of fact. ” Steyns försök att koppla ihop Mann med en pedofil är sådant som du säkert skulle bli mer upprörd över om det riktade sig åt andra hållet.

  69. Ann LH

    #66 Debattartikeln i Norrtälje tidning verkar komma från någon som åsiktsmässigt står N-ebloggaren Gunnar Kj. (C) nära. Denne ”nära släkting” har dock inte här använt sig av kända uttryck om plattjordingar o.dyl. som Gunnar Kj. allt som oftast använder sig av, tillsammans med sin tvärsäkra bedömning om vad som är seriös resp. oseriös klimatrelaterad forskning. Erland Kjällen ligger bra till hos G. KJ. och åberopas då och då på bloggen.

  70. Peter Stilbs

    Denna studie som Gunnar Kj (C) refererar till (Källén, Sherwood etc ) sågades omedelbart, och är dessutom irrelevant för vad han påstår.

  71. Ann LH

    Peter, jag tittade inte tillräckligt långt ner för att se att det verkligen var Gunnar Kj. I egen hög person, stod för debatten. Här har han dämpat sig något och hyfsat språket jämfört med vad han häver ur sig på sin blogg.

  72. Christopher E

    #50 Thomas P
    ”och det etablerade sättet att göra det är att ta en 30-årig referensperiod”
    Jag håller inte med om att det är lämpligt i detta fallet där målet är att visa hur de divergerar från en given punkt. Det är ju som Pehr påpekar ändå olika sätt att mäta, och att sätta modellprognosen så att den börjar under den faktiska temperaturen vid startpunkten är ju bara förvirrande.

  73. Ann LH

    Lasse # 66 – Sent omsider, tack för länken till Debattartikeln i Norrtälje tidning.

  74. Tage Andersson

    born
    Erik Kjellström är en kunnig klimatmodellerare på SMHI. Om jag inte minns fel är han chef fö deras Rossbyinstitut. Inte överraskande att han försvarar sina modeller.

  75. Thomas #68,
    “Det finns etablerade metoder för hur man skall göra, något som Spencer bryter mot.“
    Jaså, det säger du! Men den relativa placeringen av HadCRUT4 och UAH i Spencers diagram skiljer sig inte nämnvärt från den jämförelse som vi finner på climate4you där de två kurvorna placerats ut med den första tioårsperioden som referensperiod:
    http://www.climate4you.com/images/AverageSurfaceTempVersusAverageSattelliteTemp%20GlobalMonthlyTempSince1979%20With37monthRunningAverage.gif
    Så här står det i bildtexten: ”As the base period differs for the different temperature estimates, they have all been normalised by comparing to the average value of their initial 120 months (10 years) from January 1979 to December 1988.”
    Din kritik av Spencers diagram förefaller inte att ha någon saklig grund. Den verkar vara en ren fantasiprodukt.
    Tack för dina synpunkter på Manns juridiska eskapader. Du är tydligen fena på juridik också. Det skall bli intressant att se vad som händer, vad som slår in och vad som inte gör det.

  76. Thomas P

    Pehr #75 Det är mer normalt att använda en 30 års referensperiod än 10 år vad jag vet. Utöver det är den kurva du visar upp inte speciellt lik Spencers och den beskriver dessutom inte samma sak eftersom den ger medelvärde för flera mark- och satellitbaserade serier.
    Ditt försvar av Spencers diagram förefaller inte ha någon sakligt grund. Det verkar vara en ren fantasiprodukt baserad på att du letar fram lite slumpvisa diagram och hävdar att de är samma sak.

  77. Thomas #76,
    Jag har ju använt anomalier i min hobbyforskning så jag har funderat en hel del på liknande frågor som vi diskuterar här:
    http://www.earth-syst-dynam-discuss.net/4/25/2013/esdd-4-25-2013.pdf
    Vad man är intresserad av i diagrammet som Spencer visar är att för modeller och observationer jämföra hur snabbt temperaturen ändrar sig från början till slutet av perioden eftersom det är detta som kan ge information om hur snabbt jorden uppvärms. I diagrammet kan man följa hur snabbt modellernas uppvärmning går från 1983 och framåt med mer tillfälliga variationer. Detta kan man jämföra med samma sak för de två observerade temperaturserierna där man bland annat ser en starkare nedgång i UAH direkt efter 1983 på grund av vulkanutbrottet El Chichon än i modellerna.. Man är inte främst intresserad av absolutvärdena eftersom man vet att anomalier från HadCRUT4 och UAH skiljer sig åt i princip eftersom de är mätta på olika delar av atmosfären.
    Tanken med att räkna om anomalierna så att deras medelvärden överensstämmer under en viss referensperiod är att underlätta jämförelsen av hur snabbt temperaturen ändrar sig efter referensperioden genom att kurvorna börjar på en gemensam nivå. Men satellittemperaturerna började mätas först 1979 så att använda 30 år som referensperiod är inte så smart. Då skulle HadCRUT4 och UAH korsa varann ungefär på mitten. Man kan i stället använda en tioårig referensperiod i början som enligt diagrammet från climate4you (länk ovan i #75) eller helt enkelt sätta anomalierna lika för ett år i början av tidsperioden, till exempel 1983 som Spencer har gjort.
    Spencer har gjort detta helt korrekt. De som gnäller på hans metod vill dra bort uppmärksamheten från att uppvärmningshastigheten i modellerna är större än i observationerna vilket Spencers diagram klart och tydligt demonstrerar.

  78. Thomas P

    Pehr #77 Spencer har gjort som han gjort för att få den absoluta skillnaden i temperatur mellan modeller och uppmätt data så stor som möjligt.

  79. Thomas #78,
    Se där! Dagens första konspirationsteori 🙂

  80. Pingback

    […] och vi har inte tid att prata med dem på deras möten i Flat Earth Society. Vicepresidenten Kerry  är lika hånfull och anklagande: vi skall inte lyssna på ”shoddy scientist” eftersom de är […]

  81. Håkan Sjögren

    Per Green # 17 : Du skriver : Om temperaturen fortsätter att stiga i samma takt, som nu kommer det att leda till allvarliga konsekvenser för livet på jorden. Just det, om temperaturen fortsätter att stiga på samma sätt som nu, det vil säga inte stiga alls kommer det att leda till allvarliga konsekvenser för de, som gått på bluffen om AGW och för dem som förespråkar den, de kommer att förlora all eventuell trovärdighet. Mvh, Håkan.