Colin Challen, representant för brittiska Labour, tycker att regeringen borde ta sitt planetära ansvar och sätta varningstexter på alla bilannonser. Det skulle tvinga biltillverkarna att vara mer ärliga om sina produkter. Idag marknadsförs många bilar som ”gröna” när de i själva verket är miljöfarliga, anser Challen.
Han berättar även för The Guardian att bilindustrin i Storbritannien före den ekonomiska krisen spenderade 800 miljoner pund per år på reklam och marknadsföring, medan regeringens utbildningskampanj om koldioxid, ActOnCO2, bara fick 12 miljoner pund fördelat över tre år.
All bilreklam borde innehålla ett budskap om klimatförändring, säger Challen. Mellan 25 och 35 procent av annonsytan borde utgöra en hälsovarning, baserad på IPCC:s slutsatser.
”The warnings would highlight the consequences of dangerous climate change such as sea level rise, increasing deaths, species extinctions, food and water security, and heightened regional conflicts.”
Personligen tycker jag att någon borde sätta en varningsskylt i pannan på Colin Challen.
PS Bilden ovan är inte nödvändigtvis en överdrift.
Asinus maximus, brukade min gamle lärare säga vid lämpliga tillfällen.
Skulle man sätta varningsskyltar på det viset blev det inte mycket yta kvar i många politiker, organisationer och partiers annonser.
Att ge sig på bilindustrin är politiskt självmord.
bilindustrin i Storbritannien …….. spenderade 800 miljoner pund per år på reklam och marknadsföring, medan regeringens utbildningskampanj om koldioxid, ActOnCO2, bara fick 12 miljoner pund fördelat över tre år.
Så här kan bara en vänsterpolitiker uttrycka sig. Biltillverkarna slåss på en fruktansvärt tuff marknad, med väldigt små förtjänstmarginaler på varje såld bil. Den som inte gör reklam är snart borta.
ActOnCo2 ”fick”……!? Vadå fick? De använde 12 miljoner pund av skattebetalarnas surt förvärvade pengar för att driva politisk propaganda.
Man häpnar.
Glöm inte att sätta barn till världen innebär stor klimatpåverkan.
Sådeles borde varje presumtiv förälder informeras om detta.
Ett slags klimatpreventivmedel.
Alla nyblivna föräldrar borde få dåligt samvete…
fogge har rätt, det klimatsmarta vore bilbidrag och barnskatt…
István, #1:
Är det åsnan mellan hötapparna du åsyftar?
Ambitiösa biltillverkare var ju tidigare mycket uppskattade för att utveckla säkra bilar, som t.ex. Volvo och Saab. Nu ska bilarna tydligen vara mindre och lätta (på bekostnad av säkerhet) med lägsta möjliga drivmedelsförbrukning:
Då hamnar både biltillverkaren och bilköparen mellan två ”hötappar”: större säkerhet står mot lägre CO2 utsläpp, och då är det kanske lika bra att inte köpa ny bil utan ta den gamla…
Man vet ju inte om kraven ändras snart igen, när alla kommit underfund med att bilarnas CO2 utsläpp har ganska liten betydelse för klimatets utveckling. 🙂
”klimatsmarta” politiker skulle förses med varningstext i pannan
Gunnar E, bra förslag. En tatuerad propeller… 😉
Då kommer känd vänsterpartist springa som fan, med pannan mot vinden.
Bäst är att stanna hemma i madrasserad garderob och inta sin föda intravenöst. Hela livet är farligt, Så fort man fötts löper man risken att dö. Illa! Det borde någon (= inte jag/vi) göra något åt – och sända notan till någon annan.
Tege
Just det Tege!
Sända notan till någon annan
med propeller i pannan
sedan fyller vi kannan och
dricker den intravenöst
så är hela koldioxidproblemet löst.
Precis som Göte
har jag nu blivit pöt.
Apropå brittiskt förslag till varningstexter i bilannonser. Eftersom de flesta dör i hemmet, borde också varningstexter sättas över alla entrédörrar. Sky hemmet som pesten! Dö i stället under en gran i skogen.
Bäst är att stanna hemma i madrasserad garderob och inta sin föda intravenöst. Hela livet är farligt, Så fort man fötts löper man risken att dö. Illa! Det borde någon (= inte jag/vi) göra något åt – och sända notan till någon annan.
Tege