Regeringens utredning om ny bilskatt av typ bonus-malus har blivit klar och dess förslag är hårresande och skrämmande. Åtminstone om du bor på landsbygden, inte är jätterik och måste ta bilen för att handla varor och ta dig till jobbet.
Stefan Löfven (s) – landsbygdens och bilens fiende
Det handlar om en enorm skattehöjning på vanliga bilar från 3000 kr till 10000 kr per år. Samtidigt kommer de rika storstadsborna subventioneras. De som köper en ny Tesla kommer att få 60.000 kr i supermiljöpremie. En Tesla model S kostar ca 1.000.000 kronor. Inget för den fattige även om du får 60.000 i statliga subventioner när du köper den.
Tesla Model 3 kommer att bli billigare men priser har inte annonserats i Sverige ännu. Den ska börja säljas i USA i slutet av 2017. Priset är (idag) satt till från $ 35.000. Mitt tips är att den inte kommer till Sverige förrän 2019 och hamnar runt 450.000 kronor utan subventioner. Tesla Model 3 har kritiserats för sitt trånga bagageutrymme. Inget för en svensk boende i hus på landsbygden.
I Sverige har de som bor på landsbygden statistiskt lägre inkomster än storstadsborna. De är också beroende av bilen på ett helt annat sätt. Ingen tunnelbana finns eller bussar saknas också eller går mycket sällan. Bilen är enda alternativet. Att köpa en ny Tesla för 450.000 kronor är inget alternativ för de flesta. På landet behöver man också en bil som kan lasta mer, typ V70.
Volvo V70, vanlig bil i glesbygd
Den nya skatten blir en omvänd Robin Hood skatt – den tar från de fattiga och ger till de rika. Regeringen Löfven har satt direktiven för utredningen så regeringen är fullt medveten om att den kommer att göra det svårt för vanligt folk att bo på landsbygden.
Den nya skatten har blivit hårt kritiserad och mycket omskriven även i gammelmedia. Nu ska politikerna förstöra bilmarknaden som man nu förstör elmarknaden (som jag skrev om här, här och här).
Hur är det då med Teslans miljövänlighet? Bjorn Lomborg har skrivit om att den inte är så miljövänlig. Avgörande är hur elektriciteten som laddar batterierna producerats. Är det via kolkraft, gas som är fossil kraft eller koldioxidfri kraft? I Sverige är elen idag producerad utan koldioxidutsläpp men om kärnkraften avvecklas (som Stefan Löfven planerar) så kommer importen av el att öka. I länder som Indien och Kina produceras det mesta av elen med kol. I Singapore fick Tesla ägare böta $11.000 får för höga koldioxidutsläpp, se här. Anledningen var att elen producerades med CO2-utsläpp och det sattes en faktor 0.5 g CO2/Wh för elproduktionen.
Bjorn Lomborg visar att världens alla elbilar har fått 100.000.000.000 kronor i subventioner men har bara sparat 3.3 miljoner ton koldioxid. Detta kommer att reducera jordens temperatur (om man nu tror på IPCC:s klimatmodeller) med 0.000001 grader till år 2100 motsvarande att globala uppvärmningen skjuts upp 30 minuter.
Men hur är det med den totala miljöpåverkan av en elbil jämfört med en snål dieselbil? Då ingår även produktionen t.ex. så har en elbil litiumbatterier som även kräver nickel och kobolt. EPA har gjort en studie om detta. Produktionen av batterier för Tesla sliter en hel del på miljön. Experternas omdömen går isär om miljöfarligheten.
Nu pågår det en jakt på litium som kan bli en bristvara och det spekuleras en hel del. Veckans Affärer har skrivit om detta. Kommer Litium att räcka till massproduktion av elbilar? Blir det ett Peak-Litium snart?
Under alla förhållande är elbilen inte så miljövänlig som det framställs. Men regeringens utredning tittar ingenting på totala miljökonsekvenserna. Nollutsläpp av koldioxid när man kör elbil ger stora subventioner. Det kan bli så framöver att en snål diesel blir miljövänligare än en elbil.
Vi får nu en mycket stor skattechock på vanliga bilar. Till bonus-malus förslaget har regeringen Löfven redan beslutat höja bensin- och dieselskatten rejält. Kör du 2500 – 3000 mil om året får du en minsta skattehöjning 2016 – 2018 om 6900 kronor, källa Skattebetalarna. Med 5 mil till jobbet och du reser med bil kommer du snabbt upp över 2500 mil om året även om du kör bara lite privat.
Regeringen Löfven har indexerat skattehöjningen på drivmedel så den kommer att öka mer och mer. Tillsammans med bonus-malus utredningens förslag blir det mycket dyrt att ha bil framöver. Om du inte är rik, bor i en storstad och köper en elbil. Det blir dyrt ändå men då får dessutom lantisarna betala dig för att du ska få bilen billigare.
Vad tycker övriga Allianspartier? Nya Moderaterna – finns ni?
“Bilskatterna handlar inte om att kontrollera klimatet utan att kontrollera folket”
Centerpartiet -bryr ni er om landsbygden nuförtiden?
Liberalerna -är individens frihet värt någonting numera?
KD -ska verkligen alarmismen vara er nya religion?
Jag måste erkänna att det är rätt fantastiskt att trots alla skatteavdrag. RUT och ROT som har skapat penningstarka hushåll som har tagit oss igenom krisen så har socialisterna inte fatta någonting. Starka hushåll skapar en stark stat. Mindre arbetslöshet och minder bidragsberoende betyder mer skattepengar att fördela för staten.
Hur J-a svårt kan det vara. En del verkar vara indoktrinerade robotar som saknar förmågan att tänka själv.
S/Mp har kanske cementerat detta för många år framöver ?
Och V bryr ni er alls längre om arbetares villkor ?
Att vägra inse fördelarna med något mer co2 i atmosfären
Att inte låtsas om varmare och kallare perioder sedan senaste glaciationen
Det är FÖRNEKELSE
Det är samma fenomen i USA där nu större delen av befolkningen protesterar mot politiker etablissemanget genom att rösta på Trump. Men det har ju gått ännu längre i Sverige vad gäller politiken. Konsekvenserna är alla de kriser vi har i detta land (jag ids inte här räkna upp alla) idag. Och värre blir det för varje år.
Tyvärr har vi inget sådant alternativ som USA har vid våra val; politikerna i alla partier verkar vara i samma fålla härvidlag. SD verkar inte heller förstå vilken chans man har i nästa val om man börjar tala klarspråk om Sveriges läge pga politikerkåren.
elias
“protesterar mot politiker etablissemanget genom att rösta på Trump. ”
Jag håller med att det här är den enskilt största anledningen till Trumps framgångar. Det blev nästan komiskt när Romney och andra republikaner gick ut och kritisera Trump i ett samlat angrepp. Trump blev ännu mer pouplär. Det visar väl hur off de andra politikerna egentligen är. Hur lite de förstå vad som händer i undervegitationen. Hur ur fas de är. Hur arroganta de är.
Jag vill också införa begreppet hot-trötthet i Trumps framgångar. Folk är så innerligt trötta på att bli hotade hela tiden. Arbetslöshet, terrorism, klimathot eller något annat.
Förväntar mig en innehållsrik och händelsefull sommar…
Men klarar man sig från olyckor lär det bli relativt riskfritt. Så länge man undviker vägarna i direkt anslutning till asylboendena blir risken för att möta en representant för den alltmer krympande poliskåren minimal.
Själv är jag en laglydig och hedervärd medborgare, jag lägger mig på golvet och dör. Hyresvärden får skicka räkningen för saneringen till regeringen.
Finansdepartementet skriver upp värden på statliga fastighetsinnehav och kräver höjda avgifter från dessa, man ger kommuner och landsting med ena handen och tar med andra handen, man talar om för hela statliga sektorn att budgeten är stenhård så om nån inte kan hålla budgeten så får de själva gå ut på lånemarknaden och låna upp pengar.
Det är en mycket farlig väg vår regering har tagit med den här budgeten.
De bryr sig nog inte om att landsbygden drabbas, det bor inte så många väljare där längre.
(Mp) = Musse Piggpartiet
S + MP = Ett fåtal stollar regerar
Katastrofal global uppvärmning existerar bara i den virtuella datorvärlden. – Inom makteliten finns det knappast någon som befinner sig i den verkliga världen.
Underbart att äckelpartierna förstör sig själva.
När det gäller miljöeffekten är resultaten blandade. Författarna delar upp miljöeffekten i fyra delar på kort sikt. Den positiva effekten på miljön av att fler bilar med lägre utsläpp säljs (det genomsnittliga utsläppet av koldioxid minskade från 156 till 136gram per kilometer från 2003-2008) visar sig vara större än de sammanlagda effekterna av att bilar körs mer och att fler bilar säljs. Däremot räknar författarna även med en effekt av att koldioxidutsläppen ökar hos tillverkarna när fler bilar tillverkas. Denna negativa effekt är i sig själv större än den direkta positiva effekten, vilket gör att nettoeffekten för miljön är negativ. På lång sikt finns det dock en ytterligare positiv effekt på miljön som beror på att bonus-malus-systemet leder till att livslängden på bilar sj
unker. Därmed byts gamla bilar med höga koldioxidutsläpp snabbare ut till nya bilar
med låga koldioxidutsläpp. Denna positiva effekt räcker dock inte till för att göra nettoeffekten positiv för miljön på lång sikt. Det beror på att på lång sikt räknar författarna med en stor ökning av fordonsflottan vilket har en stor negativ effekt på miljön.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-forslag-ska-ge-rimligt-asylsystem/
Men nu börjar “The Great Transition” på allvar. Nu skall bilarna bort, likaså kärnkraften och industrin. Och det kommer att kännas av in på bara skinnet (och plånboken). Det blir till att börja med en allt starkare polarisering mellan landsorten och storstaden.
En vd med personligt ansvar skulle aldrig våga det som politiker gör utan uns av tveksamhet varje dag.
Ett första steg skulle kunna vara om Norrland kunde göra som Skottland planerar nämligen begära oberoende från Sverige?
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-05-04/harvard-scientist-a-former-solar-skeptic-now-sees-the-light
Man blir tårögd, alla dessa stackare ruinerade av den onde Warren Buffet, märkligt nog nämns inte Elon Musk alls i videon. Alla inblandade trodde att det var en smart investering att producera ett överskott av el mitt på dan och sen tro att nån annan skulle sälja billig el när solen gått ned. Välkomna till verkligheten.
Jo, jag kan se det för mig, Norrland gör en “cessation” från sverige och ansluter sig till Finland. Värmland gör likaså och ansluter sig till Norge, Skåne slår sig ihop med Danmark.
Det blir bara vi stackars västgötar som får lida under det stockholmska oket. Fast jag tänker personligen upplåta mitt hem som ambassad för Alpha Centauri Proxima.
http://notrickszone.com/2016/05/04/dutch-geologist-calls-climate-science-a-mass-hysteria-historians-will-shake-their-heads-in-disbelief/#sthash.HWl5UTQI.dpbs
Har varit på resande fot från Santiago Chile till Las Palmas (Puh!)
Orkade inte leta igenom betänkandet.
Min Pontiac Phoenix 78 är skattebefriad. Kommer skatten som en ökning av skatten eller som skatt på bensinen. Orkade inte läsa igenom förslaget
Nu kommer MP att satsa allt på sin lika verklighetsfrämmande energi och klimatpolitik ivrigt påhejade av större delen av massmedia och de etablerade politikerna kommer självklart att falla på knä inför MP i denna fråga på samma sätt som mn gjorde i migrationspolitiken. Slutet kommer också att bli det samma. Ett fullständigt haveri som kommer att belasta befolkningen långt tid efter haveriet.
Sedan kommer politikerna åter igen att frånsäga sig allt ansvar för följderna av sina beslut genom att hävda “Vi har varit naiva”.
http://www.morpheusblogg.se/2016/05/04/klimatskeptikerna-alarmism-och-radsla/
Kanske inte så många nyheter för alla experter på detta forum, men det når förhoppningsvis ut till nya läsare.
Trevlig Kristi Himmelsfärd!
http://www.expressen.se/nyheter/mona-sahlin-avgar-efter-avslojandet/
Förmodligen är de flesta av kommentatorerna bättre utbildade än undertecknad och kunde ha etablerat er i andra länder i er ungdom. Själv lämnade jag Sverige 1973 när Palme härjade som värst. Vad har ni för ursäkt?
Så ser du nån kliva ur en Ford Pinto med en Topcon kamera dinglande runt halsen är det en övervintrad CIA-agent, ring genast Mona, hon anställer honom säker på stört.
Jag avskyr den där tramsiga retoriken med “ni/vi har de politiker vi förtjänar”. Jag har inte röstat på en enda av de politiker som sitter i riksdagiset, och sist jag röstade på något av de partierna som för närvarande sitter i riksdagiset var första halvan av 80-talet. (Tillika har jag varit utomlands under 22–23 år, men det lämnar jag därhän.)
Inte heller skall man behöva skylla sig själv för att man inte lämnar sitt land. Om man väljer att dra är det helt i sin ordning och all respekt för det, men likaså om man väljer att stanna.
Och eländet har en tendens att sprida sig. Det finns mig veterligt ingenstans i världen där det råder sann politisk frihet, så det handlar bara om olika grader i helvetet.
Du ma ha rätt beträffande dig själv, men inte generellt sett. Tror du verkligen att en tillnyktring nagonsin kommer att ske i Sverige? Dessutom, om man röstar med fötterna, har man i varje fall sin egen tillfredställelse av att ha tagit avstand fran svensk politik. Om man sedan valt bästa land / länder att etablera sig i är en annan sak.
Naturligtvis har Per Welander helt rätt i vad han skriver, det var inte det som fick mig att skicka en kommentar.
Lägg in bilreperationer under möjligheter för att få ROT-avdraget.
Gynnar de med mindre medel och landsbygd, missgynnar dock Tesslaägare
Och vad händer med det sk klimatavtalet när Trump genomför sin politik ?:
avtalet godkänns inte
dagens klimatforskning får inga pengar i USA
ny vetenskaplig forskning införs
pengar till FN stryps pga ?
EPA läggs ned
konsekvenser för de som falskeligen bedrivit klimatpolitiken
osv
Åsa Romsons och MPs förtroende är i botten.
EU ekonomi är värre än man kunde ana
kort sagt framtiden är mer intressant än någonsin.
>Att förlänga en bils livslängd måste vara bland det miljövänligaste man kan göra idag
Men visst!
Min Pontiac är från 1978. Jag inte bara underhåller den, jag förbättrar den. I plan ligger direktinsprutning, 4-stegad automat och katalysator. (i den ordningen)
Om den skall ersättas med en ny bil så har vi följande “miljöpåverkan” att räkna med.
– Skrotning av Pontiacen. Den kan ju inte få fortsätta att leva. Skrotning resulterar i miljöpåverkan
– Miljöpåverkan från tillverkning av en ny bil.
Att sälja Pontiacen resulterar ju bara i att jag ökar miljöpåverkan genom att köpa en ny bil.
Släpper den ut koldioxid? Visst. Bra.
http://www.dn.se/nyheter/politik/oppet-mal-efter-36-ar-och-vansterpartiet-missar/
“Kärnkraftsmotståndarna i både V och MP har nu öppet mål. Det som krävs är att lägga en tidsplan för hur företag och hushåll ska kunna få el till rimliga priser framöver, utan kärnkraft.”
Sketalätt m.a.o. allt som behövs är en tidsplan.
Och hur blir det nu med alla bilhandlare som sedan fredagen sitter med döda lager bilar som är under olaga klimathotar döds fordonsbeskattning under tiden fram till 2018 då detta skall börja gälla!!
Varför vill någon med fungerande hjärnceller idag köpa en bil som idag har 3000 kr i fordonsskatt och sedan 2018 har ca 10000 kr per år för samma begpris som före malus beskedet!!!
Kommer ihåg att nyåret 2001 så dubbel idiot höjdes skatten på dieselbilar till ca 8000 kr per år dessa bilar blev sedan helt omöjliga att sälja i Sverige och blev sedan billigare än i Tyskland som dessa nyligen hade importerats från och blev sedan vrakbilliga exporterade till östeuropa med oskattad rysk Putin stridsvagnsdiesel för 50 öre litern!!! detta kommer att snart hända ännu en gång i Sverige och sedan så kommer lök på laxen utanförskaps områden att köra nästan nya bilar som är helt avställda oskattade oförsäkrade då det kvittar om polisen beslagtar en nästan ny lyxbil som då kommer att endast kosta ca 10000 kr efter malus straffskatten .
http://www.regeringen.se/contentassets/e38bb79787714469bc0a1a519669cf7a/sou-2016_33-webb.pdf
http://www.vibilagare.se/nyheter/bonus-malus-system-pa-gang-bilagare
http://www.mrf.se/mrf-kritiska-till-skattehojning/
https://www.prageru.com/courses/environmental-science/fossil-fuels-greenest-energy
https://www.prageru.com/courses/environmental-science/why-you-should-love-fossil-fuel
https://www.prageru.com/courses/environmental-science/what-they-havent-told-you-about-climate-change
Vem skall nu ha råd o sköta om vårt gröna guld som är så viktigt när det gäller att binda CO2 för skogsbönderna har snart inte råd.
Verkar inte som om man I regering o riksdag vill ha någon levande landsbygd kvar. Alla skall bo I människosilo I storstan o dricka latte på nåt fik. Skog är nåt man ser ut genom rutan på väg till skidorten vintertid.