Öppen Tråd

moln

Moln bildas gärna ovanför höga berg. Här är en märklig molnformation som inledning till veckans öppna tråd om väder, klimat och energi.

Trevlig helg, önskar

Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. latoba

    I TV4:s nyhetsmorgon idag har vi ett unikt (?) tillfälle att se och höra Johan Rockström. Han uppges ha koll på hur Jorden mår. Att han kommer att få framföra sin klimathotspropaganda oemotsagd är väl numera en självklarhet.

  2. Joachim

    (1)
    Självklar får ödeläggaren bli oemotsagd.
    Journalistkåren vissar allt tydligare sin politiska inställning

  3. Lennart Bengtsson

    En vacker och ovanlig bild av ett komplicerat lävågfenomen. Min kollega Bo Döös skrev i början av 1960-talet sin doktorsavhandling på detta tema som den intresserade läsaren kan finna i äldre utgåvor av Tellus.

    Detta är dock ett naturligt fenomen och inte något järtecken om en hotande klimatkatastrof.

    För övrigt skulle det vara intressant att höra vilka tecken intresserade lekmän på denna blogg själva funnit genom egna systematiska observationer som visar en fortlöpande klimatändring i Sverige under de senaste 100 åren? Vad upplever man som konkret hotfullt?

  4. Sören G

    Den nyazeeländska staden Gisborne har fått sin första snö på 51 år. Flera motorvägar har stängts av. Snöovädret väntas täcka hela landet inom de närmaste dagarna (TT).

  5. Skogsmannen

    LB!

    Ett litet försynt påpekande. Tror inte att det finns så många hundraåringar som läser här, så svaren blir nog under alla omständigheter ganska få…

    För övrigt tycker jag är frågan högst välmotiverad.

  6. Skogsmannen

    frågan är.. skulle det ju stå

  7. Ingemar Nordin

    LB #3,

    Någon ändring i temperaturen kan jag inte påstå att jag märkt. Men nog sjutton växer träd och buskar i trädgården fortare nu än 1980 när vi köpte sommarstugan. Eller är det bara jag som blivit gammal och tycker att det är mer jobb med att hålla efter dem? 🙂

  8. Kenneth Mikaelsson

    Lite musty om musk..

    http://wattsupwiththat.com/2015/07/10/the-green-mirage-and-con-job/

    Får väl se hur länge det dröjer innan sago mannen hittar till denna tråd.. (TP)

  9. ELI

    Angående Johan Rockström; han sommarpratar i P1 kl. 13 i morgon söndag!

  10. Börje Lundin

    En fråga till alla här på Klimatupplysningen. Finns det några på vänstersidan av politiken som inte håller med klimatalarmismen? Det borde ju snarare finnas en hel del för klassisk socialdemokrati att reagera på i den konservativa politik som genomförs och som ofta drabbar dem som har det sämre ställt?

  11. Ingemar Nordin

    Propagandaministern har haft sitt framträdande i TV4. I vanlig ordning staplar han lögnerna ovanpå varandra. Svårt för en totalt okunnig journalist- och politikerkår att genomskåda. Svårt att tro att en sådan central person för Sveriges klimatpolitik och klimatvetenskap är så ovetenskaplig. Men går det så går det. Och det går tydligen bra.

    Värmen accelererar, extremvädren ökar Tyskland och Danmark är lyckliga länder som har så många vindsnurror (sa han inte att det fanns 2 miljoner snurror i Tyskland?), Sverige skall vara koldioxidfritt till 2050 utan att det kostar något, osv, osv.

  12. Ingvar

    Ett fenomen som jag upplevde på 70.talet.
    Varje år åkte vi på semester i Falkenberg. Vi brukade starta i Juni. Värmen kom runt midsommar. För varje år så kom värmen allt tidigare. Efter ett antal år kom den i maj

  13. LBt

    Att djur och natur upplevt en klimatförändring de senaste 100 åren är väl oomstritt liksom att vi har en nederbördsökning på årsbasis.

    Men inte utgör nära 1 C i global temperaturökning något problem för Sverige. Det är i nästa grad, de kommande 100 eller 200 åren, världen i stort samt i dagens och kommande utsläppsvolymer som det finns ett hot vi ännu inte kan avvisa.

    Naturligtvis bör vi medvetet globalt eftersträva de utsläppsbegränsningar som inte stör samhällsutvecklingen.

  14. Kenneth Mikaelsson

    t0pe

    Liten fortsättning: https://www.youtube.com/watch?v=7whL9jvdL5s

    sex minuter sevärt om solen..

  15. Ingvar

    Markfrost i stora delar av Europa
    http://notrickszone.com/2015/07/10/mid-july-frost-surprises-central-europe-this-morning/

    Hur är läget i Skandinavien?
    Las Palmas:
    Nu: mulet, vindstilla, ca 22 grader. Igår på dagen; ca 27 grader

  16. Sören G

    Alla tidigare värmeperioder sedan senaste istiden lär ha haft högre temperatur än dagens. Det holocenska klimatoptimat för ca 8 000 år sedan lär ha haft 2 grader högre temperatur än dagens. Hur det gick med humlorna då vete katten. Nyheten att humlornas utbredningsområde har minskat sprids just nu i alla medier. Och skulden läggs förstås på ”klimatuppvärmningen”. – Har man ingen bättre förklaring så lägger man skulden på ”klimatförändringarna”.

  17. Olav Gjelten

    Börje Lundin # 10. Jag har kortat ner din fråga lite, som ungefär var: ”Finns det några på vänstersidan av politiken som inte håller med klimatalarmismen då alarmistisk politik ofta drabbar dem som har det sämre ställt”.
    Din fråga är en av de intelligentaste man kan tänka sig i frågor som rör miljöpolitiken. Vart tog klassisk socialdemokrati och all vänster vägen??? De som tidigare åtminstone uttrykte sin sympati med dem som hade det sämst ställd. Ingen högerpolitik i modern tid någon stans i västvärlden har drabbat fattiga lika brutalt som miljöpolitiken! Helt logiskt ur detta ser vi också att klyftan mellan rika och fattiga hela tiden ökat sedan begreppet ”miljöpolitik” kom till. Vi som idag känner vår sympati i klassisk socialdemokratisk fördelningspolitik har inget annat val än att leta upp partier som tidigare betraktades ligga långt till höger. I Sverige innebär detta helt krasst att bara SD av riksdagspartierna har en politik som gynnar sämre ställda svenskar. Att folk allt mer och mer kommer till insikt om detta fakta ser vi varje månad i opinionsmätningarna.

  18. Björn-Ola J

    Humlorna minskar i antal!
    Beror på klimatförändringarna.
    Och jag som trodde att det berodde på EU.
    Förr var ju EU alltings fel.
    Men man får lära om.
    Nu beror alla problemen på klimatförändringar.

  19. Alienna

    ”From day to day experience and knowledge of bee behaviour and ecology serious concerns are arising concerning to potential negative impacts of wind farms on bees derived from several effects, such as the noise, stray voltage, air pressure changes and turbulence and electromagnetic field caused by the turbines.”

    http://apisuk.com/Bees/2013/01/research-bees-and-wind-turbines/

  20. John Silver

    #3
    LB:
    Det har blivit kallare de senaste åren, svårt att odla någonting på en balkong i västerläge.

  21. tolou

    Ett par frågor till dig då, Lennart.

    Tror du fortfarande att det blir mer koldioxid av att elda ved än med kol?
    https://www.klimatupplysningen.se/2015/06/10/klimatpolitik-ett-overklassnoje/#comment-404666

    Och, kan det tänkas att moln har netto negativ effekt faktiskt?
    https://www.klimatupplysningen.se/2015/07/08/sommarblandning/#comment-407030

    Samt hur ser du på solens effekter och prognosen här? Har du börjat omvärdera din inställning något?
    https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2015/06/26/the-story-behind-that-2007-paper/

    https://tallbloke.wordpress.com/2015/07/10/new-solar-model-claims-97-predictive-accuracy-cooler-times-ahead/

  22. Olav Gjelten

    Kan våra brungröna rötter vara orsaken till att denna fanatiska miljönostalgi är så utpräglad just i Sverige och grannländerna här?
    Inte för ingenting betraktas vi vara ”Europas miljötalibaner” av övriga EU-medlemsländer. Våra brun-gröna rötter är kanske det orsakssammanhang vi borde fundera mycket mer över.

  23. Urban

    Greenpeace räddar världen?
    Lästips – ledare i tidningen Barometern.
    http://www.barometern.se/ledare/greenpeaces-nyttiga-idioter/
    http://www.barometern.se/ledare/greenpeace-dialog-racker-inte-mot-miljobrott/

    Filmtips i sammanhanget
    http://pandoraspromise.com/

  24. Här är klippet med Johan Rockström

    http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3190339

    Han låter ju i alla fall positiv. 😀

    Synd bara att kärnkraften helt räknas bort i dessa kretsar.

  25. Lasse J

    Börje #10
    Jag ligger nära socialdemokratin i mina åsikter, och jag tycker inte att koldioxidutsläpp er ett problem som behöver prioriteras i dagsläget. När det gäller globala miljöproblem så tycker jag det är mer angeläget att rikta uppmärksamheten på skövlingen av regnskogarna, samt nedsmutsningen av haven. I Sverige tycker jag den viktigaste politiska frågan är hur man kan få så många som möjligt att vara delaktiga i samhället, vilket jag tror är till nytta för alla. Tyvärr tycker jag inte socialdemokratin just nu arbetar med det mest angelägna, utan ägnar sig åt att hålla näsan över vattenytan i opinionen, samt att hålla samman koalitionen med MP.

  26. Mer passande här! Och helt frikking-unbelievable:

    Gina McCarthy, generaldirektör för EPA, USA:s miljövårdsverk, som väsentligen får ‘stifta’ egna drakoniska lagar genom att ha givits ensamrätt att uttolka generella lagar, och då bla klassat CO2 som ‘förorening etc ..

    .. får i kongressförhör frågan om vilken CO2-halt atmosfären har. Och är helt aningslös! Försöker ducka frågan med svammel om att hon inte har den ‘uträkningen’ tillgänglig just där och nu.

    Tror ni mig inte? Kolla här (börjar ca 52 minuter in i videon)!

  27. Björn

    Klimatforskare och meteorologer tycks ha tappat fotfästet i verkligheten. Det som initialt styr och påverkar väder, vind och klimatutveckling, är solens alla aspekter. Väder och vind etc, är en dynamisk process som primärt får sin energi från solen. Alla andra processer är sekundära, som exempelvis utstrålad IR. Om man inte förstår detta, är nuvarande klimatforskning helt värdelös. Det hjälper inte hur många superdatorer man använder. Saknas någonting i input så saknas det något i output. Att använda CO2 som alltings orsak i klimatforskningen, visar på dess haveri. Vi ser förändringar i jetströmmars lägen och en avstannad global uppvärmning. Dessa förändringar går inte att som orsak hänvisa till förändringar i det interna kaotiska systemet. Domptören i det totala systemet, är och förblir solen. Solens alla aspekter som påverkar energiflödet mot jordytan, är mycket variabelt. Solfläckarnas antal som är ett mått på dess aktivitet, avtar betänkligt. Detta är den primära orsaken till de klimatförändringar vi ser idag. Politikerna är förvillade och förstår naturligtvis desto mindre av denna klimatprocess som pågår, men icke desto mindre har de ett ansvar. I ett läge med minskad solpåverkan, kan följden bli missväxt och därmed påverkad livsmedelsförsörjning. Men inte bara det, utan även ett stort underskott i elförsörjningen, på grund av nedkylning av jordytan.

  28. Tack Lena #23

    När man lyssnar på honom måste man faktiskt fråga sig om han ljuger medvetet om alla dessa saker. På mig låter han iaf mest som en TV-evangelist, definitivt inte som en forskare/vetenskapsman, och inte någon som kan eller ens vill räkna … bara predika.

  29. latoba

    I SvD Näringsliv idag skriver Malin Ekman en artikel om Public Service
    ”Public service uppgift är att vara oberoende
    radio och tv i allmänhetens tjänst. Men vad händer när public
    service-bolagen driver sin egen linje? frågar sig SvD:s Malin Ekman” Hon skriver mest om diskussionen av DAB-radio. Jag kunde inte låta bli att maila henne och påpeka bristen på allsidighet när det gäller klimathotet. Ska bli intressant att a om hon svarar.
    Har inte sett att artikeln finns i nätupplagan.

  30. Björn

    Har lyssnat på Johan Rockström, ”planetskötaren”. En infantil framställning där verkligheten är konsekvensfri. En idealist föreställningsvärld, ja en pseudovärld som avviker från all verklighet. Hur länge skall han få uttala sig utan något vuxet intellektuellt motstånd?

  31. AOH

    26 # JonasN

    ”….När man lyssnar på honom måste man faktiskt fråga sig om han ljuger medvetet om alla dessa saker…”

    Håller med dig, han liknar ” a Wolf in Sheep’s Clothing ” 🙂

    Wolf in sheep’s clothing is an idiom of Biblical origin. It is used of those playing a role contrary to their real character, with whom contact is dangerous.

    http://www.klimathotet.se/412888541

    Claes Persson

    PS. Sådana debattörer som Johan Rockström och Svante Axelsson, får de betalt och större anslag, för att utan sedvanliga vetenskapliga underbyggda belägg, påstå att havsnivån kommer att öka med 7 meter – om vi inte följer deras anvisningar?

    Kan Johan Rockström t ex besvara ovan om Antarktis bevisligen snabba is-ökningstakt och de bedrövligt undermåliga temperaturmätningsmetoderna – utan att hänvisa till en mängd fantasifulla hypoteser som de facto saknar vetenskapligt fastställd evidens?

  32. Ingemar Nordin

    Björn #30

    Alla evangelister har ett hotfullt och ett positivt budskap. I prästens fall handlar det om att erkänna vår synd, bättra vårt leverne och lägga mer i kollekten. I Rockströms fall handlar räddningen från vår kollektiva skuld i att bättra vårt leverne och lägga ännu mer i kollekten. På en global nivå, fjärrstyrt från FNs klimathotare. Det enda som krävs av oss är total underkastelse.

  33. Greger

    Synd att TV4 inte lade in en stapel som visade Sveriges utsläpp av CO2 i det presenterade stapeldiagrammet. Då hade Sveriges 0,16 procent bara framstått som löjligt att ens diskutera. Stapeln hade knappt synts bland ”skyskraporna” som föreställde Kinas m.fl utsläpp.

  34. L

    Undrar om Rockström hittade Tysklands två miljoner vindkraftverk i boken han lanserar? För i Tyskland finns bara ca 25.000….

  35. Håkan Bergman

    L #34
    Jag var tvungen att kolla, han säger faktiskt just så. Men hur kan nån inte reagera på en sån siffra? Sätter man faktiskt kompletta sifferidioter på just såna här uppdrag? Själv tittar jag praktiskt nästan aldrig på TV, men får erkänna att jag under senare år börjat titta på fotboll och hockey, och då oftast i just TV4, om det är gratis på webben alltså. Då sitter det ett gäng, två tre personer i studion, dom kan rabbla allt ner till Zlatans mormors skostorlek, sen två som refererar själva matchen och kan allt om båda lagens trupper, ner till minsta detalj. Och självklart har dom här journalisterna och experterna lagt ner inte så lite arbete på att kunna kläcka ur sig djuplodande kommentarer om alla dessa trivialiteter, men intervjuar man Rockström sitter man i stort sett bara och hummar med.
    Sen var det ju lite tur för Rockström att han refererade till Danmark i fredags, man får ge honom ett erkännande att han faktiskt följer med, om än väldigt selektivt, idag ser det helt annorlunda ut.
    http://www.emd.dk/el/

  36. Kenneth Mikaelsson

    Lite bjärv info:

    http://polarbearscience.com/2015/07/08/sea-ice-breakup-update-high-ice-coverage-just-about-everywhere-even-hudson-bay/

  37. Sören G

    Här kan man få se en domedagspräst och klimatalarmist New York i en riktigt svavelosande predikan mot koldioxiden. Kunskapskanalen andra halvan av programmet. I första delen en indiska som bekämpar GMO.
    http://urplay.se/Produkter/184690-Aktivismens-tid-Ledaren#kapitel-1

  38. Gustav

    Håller inte alls med er andra om att det gick bra för Rockström i intervjun. Hasse ställde visst bra motfrågor och JR fick tom till invecklat språk för att med våld förankra att temperaturen visst stiger mycket. Han tog heller inte till vara på Hasses passning om att värmen kan gömt sig i haven. Jag kollade iofs bara på de första 4 minuterna men blev inte imponerad retoriskt som jag brukar.

  39. Ann LH

    OT trots öppen tråd . Drottning Silvia hade för ett antal år sedan en för oss här ovanlig dress till Nobelmiddagen. Kjolen liknade den här molnfigurartionen och dess skapare var en designer från Japan. Sammanträffande? Men dressen var snygg var och vackert är det på bilden.

  40. Ingemar Nordin

    Håkan B #35,

    ”Sen var det ju lite tur för Rockström att han refererade till Danmark i fredags”

    Hade reportern haft minsta kunskap om energipolitik så hade han ju kunnat ställa en motfråga om varför just Danmark har Europas högsta energipriser. Eller om var Danmark får sin el när det inte blåser. Och hur detta kan vara ett föredöme för ett ”hållbart” samhälle?

  41. tolou

    Tror kanske ni missade denna från förra veckans öppna tråd.

    Now let’s get those popcorn, shall we…

    Tenth International Conference on Climate Change: http://www.youtube.com/playlist?list=PLgnnPnL9OL7Gbzw8wdzgZs8SA9HdUfQn6

  42. Slabadang

    Angående medias samordnade propaganda där uppe i Norra Nordkorea …….

    Det är inte förrns det blir olagligt för medias nyckelpersoner att samordna och konspirera mot medias funktion och formella syfte i en demokrati som det kommer att förändras. Man måste helt enkelt kriminalisera den samordning och de dolda agendorna vår etablerade media konspirerar och förhandlar om.
    Man kan tänka sig fängelsestraff för medias nyckelmän och de dubbla straffsatserna för folkvalda och TV-licensfinansierad journalisitik som gör upp bakom ryggen på allmänheten. Ett mycket konkret hot mot demokratin och yttrandefriheten som skall bevakas.

    Den media som inte garanterar sin integritet och omutbarhet till oredovisade agendor och samarbeten skall ej heller bära rätt till offentlig finansiering. För att säkerställa en media som fyller sin avsedda roll krävs samtidigt att den kan ställas till svars och inte inför kollegor och konkurrenter utan inför en pressombudsman med tillgång till all expertis och revisorer och med mandat från allmänheten.

    Vi talar om en ny medie lag där de som lever under den nuvarande kollosion mutkolvs och lögn lagstiftningen kan fortsätta under den nuvarande medan de som fyller integritets kvalitet och insynskraven kan söka stöd för distribution. För public service existerar inget alternativ annat än att falla under den nya. Om media hävdar att den redan följer dessa kriterier så har de samtidigt argumenterat för en retroaktivt gällande.

    Det växande lögnsamhället kräver stora radikala reformer för att bli att lita på igen. Att ljuga och medvetet vilseleda i förtroendeställning måste helt enkelt kriminaliseras. NGO statusen måste definieras mycket tydligare.

  43. Ingemar Nordin

    Gustav #38,

    Rockström är en usel retoriker. Har alltid varit. Låter som en bypräst. Hela hans ”övertalningsförmåga” ligger till 97% i den plattform utifrån vilken han talar till sin menighet: TV, professor och statens erkända ”expert” när det gäller klimatfrågor.

  44. Bo Carlsson

    Som jag förut påpekat på denna blogg, så handlar inläggen mycket om teknIaliteter, i långa haranger.
    Misstänker starkt att de går klimathotarna förbi då det oftast är över deras nivå.
    Jag efterlyser mera politik, då det är det som det hela handlar om.
    Exempelvis SVT:s massiva propaganda om ”Global uppvärmning” som vi matas med varje dag, verkar vara en uppladdning inför det av många så kallade ”fylleslaget”som går av stapeln i Paris i December med tusentals delegater.
    Det blir ju som flera gånger förr ett misslyckande,(de flesta länder vill inte sänka sin ekonomi för detta trams) men en ”brakfest” blir det i alla fall.

  45. Åke S

    Ny istid!
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskare-kan-bli-en-ny-miniistid/

  46. Bo Carlsson

    #42 Slabadang
    Mycket bra, lite av vad jag menar med mitt inlägg

  47. Håkan Bergman

    Lite tillägg till RockstarIntervjun.
    En bit in diskuterar dom ”uppvärmningspausen”, karln säger faktiskt att nu under dom två tre senaste månaderna, tunga vetenskapliga rapporter, så har man upptäckt att 1998 var ett ovanligt varmt år. Om det tar vetenskapen, Rockströms vetenskap, 17 år att komma på det så undrar man hur det står till?
    Men hur medial är Rockström egentligen, överdriver vi inte egentligen? Hade TV4, läs TV4’s annonsörer, sett honom som ”the second coming”, hade dom inte då krävt av TV4 att ställa upp med en klimatstudio, ett par ”lallare”, nån expert på Rockströms mormor, ett par direktreportrar som vet allt om Rockström och eventuell, jag menar högst eventuell, opponent?
    Jag tror vi vinner, ”waiting will be”.

  48. Ingemar Nordin

    Åke S #45,

    Se där! DN tar upp soltråden från Norge!
    https://www.klimatupplysningen.se/2015/07/07/oppnare-klimatdebatt-norge/

  49. latoba

    Jag mailade till tittarservice.tv4.se@mail.kundo.se om Rockströms medverkan och påpekade ensidigheten. Fick faktiskt följande svar: ”Tack för ditt meddelande. Vi vill givetvis ha gäster som belyser problem på olika sätt. Jag framför ditt önskemål till redaktionen. Ha en fin kväll!”

  50. Ulrik

    Johan Rockström och Henrik Arnstad spelar i samma ”vetenskaps”division. Det värsta är att båda är ”experter” som statsministern lägger till grund för att styra landet.

  51. L

    Det blir intressant att höra Rockströms ”sommar”-program i morgon. Ingen som ställer ledande frågor och inga bilder av isberg som kalvar i bakgrunden…

  52. Janne

    Om Rockström svamlar för tokigt i sitt sommarprogram borde det väl gå att anmäla honom till granskningsnämnden. Inte för att det kanske gör någon nytta men i alla fall för sakens skull.

  53. Håkan Bergman

    Men vilka är det som haussar det här ”sommar”?
    Vem fan lyssnar på skiten? Möjligen dom närmast sörjande, och i så fall endast om sommaren där dom råkar befinna sig råkar sammanfalla med profetsian.
    Waiting will be

  54. Sören G

    Kan undra varför de sänder sådana program som den galne klimatprästen i New York? Lite upplyftande trots allt för de tror väl inte att de vinner klimathotspoäng på det viset? I så fall tror jag att de missbedömer det svenska folket rätt rejält.

  55. Peder Nilsson

    Hittade denna idag!
    https://savethebaltic.wordpress.com/2015/07/10/nasa-konstaterar-att-jordens-klimat-blir-kallare/

  56. Verner

    Var inne på SMHI och tittade på hur solinstrålningen (Globalstrålningen) i Sverige ökat markant sedan 1983. En ökning av solinstrålningen borde väl ge en ökning av temperaturen. Ökningen har varit mera än 10% sedan mätningarna började 1980. En intressant iakttagelse är att de senast 18 åren har ökningen av globalstrålningen minskat och verkar att plana ut.
    Har motsvarande ökning av globalstrålningen skett i andra länder i Europa?
    Om så är fallet hur ser det ut i övriga Världen?
    Globalstrålningskurvan är kusligt lik den redovisning av globaltemperaturen som man kan se från sattelitmätningarna.
    Här kan du klicka fram Globalstrålningsdiagrammet.
    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/stralning/solstralning-i-sverige-sedan-1983-1.8243

  57. Ingemar Nordin

    Håkan B #47,

    Rockström hävdade (och kommer säkert att göra det i morgon också) att den senaste forskningen visar att det inte finns någon ”paus” utan att den globala temperaturen fortsätter att öka i oförminskat tempo, precis som klimatmodellerna förutsagt hela tiden. Med ”forskning” menar då förmodligen den redan hårt kritiserade Karl et. al 2015. Kärnan i den kritiken togs upp på KU här:
    https://www.klimatupplysningen.se/2015/06/07/kritiserad-artikel-fornekar-uppvarmningspausen/

    Men inte nog med att Rockström struntar i den kritiken. Alldeles nyligen kom ännu en artikel i ämnet av Nieves et.al som säger att, jodå visst finns det en ”paus”. De uppskattar tempökningen mellan 2003-2012 till 0,001 grader, dvs väl inom felmätningsgränserna. Och de har förstås sin alldeles egna förklaring (ännu en i raden). Tydligen känner inte Rockström till denna artikel. Mer här: http://www.thegwpf.com/the-temperature-hiatus-back-again/

    Men jag skulle tippa att klimathotarna nu är så desperata att de kommer att hålla fast vid att ”vetenskapen” visar att det inte finns någon paus eller utplaning. Vidare så kommer man att blåsa liv i Manns gamla hockeyklubba och hävda att den var till 97% helt säker, och att allt går mycket fortare än vad vi tidigare trott. Samt att världen går åt h-e om inte Parisavtalet går igenom och Sverige omedelbart avvecklar bilismen och kossor, och börjar käka insekter i skolor och på våra ålderdomshem.

  58. latoba

    Nu rapporteras det om snöstorm i Kalifornien. Den globala uppvärmningen så klart!

  59. HenrikM

    Hoppsan, en sommarjobbare på DN?
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskare-kan-bli-en-ny-miniistid/

  60. Ingvar

    #58 Latoba
    Källa??

  61. latoba

    #60 Ingvar
    T ex här:
    Snöstorm i Kalifornien – DN.SE
    för 10 timmar sedan … Bergsområdet Sierra Nevada i östra Kalifornien har drabbats av en snöstorm mitt i sommaren, skriver Los Angeles Times på nätet.
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/snostorm-i-kalifornien/

  62. latoba

    Är det redan rötmånad?
    ”Dags att instifta ett ekologiskt Nobelpris” svd.se/debatt

  63. # 3 LB
    En förändring som jag sett sedan slutet av sextotalet där jag bor mitt i Västergötland är hur boken breder ut sig. När jag kom hit 1969 fannas det inga stora bokar i skogen, endast några små plantor i en sluttning mot väster. Nu finns det en del halvstora träd och massor med bokplantor och området med bokplantor blir allt större. Har sparat dessa träd för att min yngsta dotter ska förhoppningsvis göra ett gymnasiearbete om detta. Boken är ju typiskt ett träd för södra Sverige/Skåne bla. Om några år är det dags att hugga ned alla bokar och rensa rent från detta träd som konkurrear ut alla andra. Se bara på bokskogar i Skåne hur det ser ut, en naturlig monokultur, bara bokar och inget som växer på marken. Jag som gillar biologisk mångfald tycker inte om bokar även om detta träd har en fin grön färg på våren som många människor beundrar. Boken är ett ”marodörträd” som motverkar biologisk mångfald. Skulle det ha varit så att människan hade fört in boken hade vissa personer sagt att människan förstör genom sina ingrepp men nu har detta ”marodörträd” kommit hit själv och då är det inen som reagerar. För att öka den biologiska mångfalden i en bokskog måste man in med en motorsåg och skapa stora luckor i skogen. Man kan jämföra en bokskog med en granåker, skillnaden är att en granåker åtminstone har lite grön mossa som växer på marken.
    Slutsatsen är att det kanske är den uppvärmning vi sett under slutet av 1900-talet vilket yttrat sig i en längre växtsäsong som gjort det mer gynnsamt för boken på mina marker. Det finns visserligen vissa små bokskogar i Västergötland men de är på platser med ett för boken gynnsamt lokalklimat.

  64. Skogsmannen

    #62!

    ”Snygga” exempel på kandidater dessutom.

    Hur illa kan det va?

    Arma jord,

  65. Sören G

    #63 Vilken samling! Bill Gates, Gro Harlem Brundtland, James Hansen och Hans Joachim Schellnhuber

  66. Ingvar

    #59 HenrikM
    Och SvD!
    http://www.svd.se/forskare-mini-istid-drabbar-jorden-om-15-ar/om/varlden

  67. ThomasJ

    Apropos mega-desinformatören Rockström så kontaktade jag TV4:s redax och uppmanade de att ta bort lögnhalsen ur studion, ”..tack, ska framföras till redaktören” blev svaret.

    Men ok, där finns (långsökt) aningens ’förklaring’ till den ytterst ’märkliga’ situation alarmister/varmister a la Rockström (etCons) befinner sig i, namely de näst intill omöjliga chanser för kritiska artiklar att få publicitet. Ett tema som JoNova tar upp här:

    http://joannenova.com.au/2015/07/the-99-99-pure-climate-consensus-how-to-ignore-thousands-of-skeptical-scientists/

    Mvh/TJ

  68. Peter Stilbs

    Dålig timing för Rockström i dag kl 13 i SR, nu när dagsmedia talar om en liten istid på gång – ingår säkert inte i hans ämnen

  69. Gunbo

    Rutger #63,

    Jag har observerat detsamma när det gäller boken. Jag bor i norra Västergötland och har de senaste 10 åren sett hur både bok och ek invaderar kalhyggen. Markägare har observerat detsamma. En annan observation är att flädern, Sambucus nigra, blivit närmast ett ogräs i trädgårdarna. Det beror på att bären nu hinner mogna tillräckligt för att bli grobara. Innan 2006 fanns inga självsådda plantor i min trädgård.

  70. Jan Lindblom

    #63
    Bokens nordliga växtgräns går vid berget Omberg strax syd om Vadstena. Har gjort det för lång tid
    Så det är väl inte konstigt om boken skulle kunna etablera sig i mitten av Västergötland oavsett uppvärmning eller ej

  71. Peter Stilbs

    Med tanke på dagsmedias plötsliga upptäckt av möjlighteten till en ”liten istid” pga förändrad solaktivitet kan ju påminnas om att KU tagit upp detta åtskilliga gånger tidigare, ex:

    https://www.klimatupplysningen.se/?s=maunder

  72. LBt

    Det är bra att vi möjligen inom 10-15 år kan skilja CO2 och solaktiviteter som skyldiga till de senaste 100 årens uppvärmning.

    Det är ännu bättre att vi inom 1 år vet om Rossis kärnkraft är något att hoppas på så att vi möjligen kan lägga problemet utsläppsbegränsningar bakom oss.

  73. Björn

    Om vi nu går mot ett nytt Maunder minimum enligt artikel i SVD nedan, då måste man fråga sig hur det är möjligt att klimatforskarna har missat detta? Svaret på detta är att solforskningen inte har någon plats i klimatforskningen. Det förefaller som om vårt interna klimatsystem är endast en angelägenhet för meteorologer och dess forskning. Solen är den faktor som får jordens interna klimatsystem att hålla igång. Om solens aktivitet nu håller på att minska i sådan takt att vi närmar oss en mindre istid, då måste väl någon agera? Vi ser ju redan oroande regionala förändringar. När skall klimatforskarna inse att det inte räcker med meteorologi för att förstå vad det är som utifrån påverkar det interna systemet?

    http://www.svd.se/forskare-mini-istid-drabbar-jorden-om-15-ar/om/varlden

  74. Håkan Bergman

    Man lär sig mycket när man läser dagspressen. Solens inre består tydligen av flytande vätska, vem hade kunnat tro det? Snart upptäcker dom säkert fryst is nånstans, eller att månen faktiskt består av ost.
    Ett nobelpris i klimatologi kanske inte vore så dumt ändå. Jag menar då har ju Sverige gjort sitt, och det behöver inte bli så dyrt, i början finns det en lång kö av personer som får det postumt. Mao, Pol Pot, Stalin, Adolf Hilter, Djingis Kahn, Attila, plus några som jag lyckats förtränga. Dom riktigt tidiga kan få det under några år, deras insats för att minska populationen väger ju så mycket tyngre.
    Men över till nåt riktigt allvarligt, nåt som vi kommer att bekymra oss om när vi glömt klimatet, Grekland, Euron, Putin, multiresistenta bakterier och fan och hans mormor. Kolla in den här videon:
    https://www.youtube.com/watch?v=iK5oeK8vrAc
    Om ni drar slutsatsen att inte investera i diamanter så får ni inte ens ett halvt rätt. Det är mycket värre än så, om vi inte kan få en infrastruktur som kan hantera kvantkryptering på plats i tid får vi gräva upp den här grabben:
    https://www.youtube.com/watch?v=AkH13EayG2g

  75. Ingvar

    Failing predictions!
    Skrämselvideos producerade 2008 om vad som händer 2015
    http://notrickszone.com/#sthash.aUhqDdsS.dpbs

  76. HenrikM

    Även i Norge:
    http://www.dagbladet.no/2015/07/07/nyheter/innenriks/forskning/40005075/

    Så tar de upp mini-istid.

  77. #69 Om bokens nordgräns.
    Enligt Wikipedia: ”Norr om Skåne har boken av historiska och klimatmässiga orsaker det minsta utbredningsområdet av våra skogsträd. I blandade skogar växer bok tämligen vanligt endast upp till en gränslinje från mellersta Bohuslän till nordöstra hörnet av Kronobergs län, därefter mot norr till Östergötlands gräns sedan mot sydöst till Kalmarsund. Denna linje är den egentliga nordgränsen för Sveriges bokområde. Den nordligaste bokskogen är naturreservatet Surö bokskog.”
    Bioresurs vid Uppsala U: ”Bokens nordgräns går i praktiken genom Halland och Småland, men det finns enstaka bokbestånd också i Östergötland, Västergötland och Bohuslän.”
    Frågan är om min iaktagelse om bokar är unik eller om det finns fler bokbestånd som uppstår eller blir större vid bokens ungefärliga nordgräns?

  78. Gunbo

    Jan Lindblom #70,

    Kring Omberg och Vadstena är det växtzon 2. I stora delar av Västergötland är det zon 3-4. Där jag bor är det zon 4. Har du någon förklaring till att boken inte spridit sig här på naturlig väg förrän nu?

  79. Kenneth Mikaelsson

    Weather bell helg sammanfattning…

    http://www.weatherbell.com/saturday-summary-july-11-2015

    En stadigt förekommande pärla till upplysning..

  80. HenrikM

    Kan vi förvänta oss en ny svensk storhetstid när mini-istiden drar in. Danmark drar in paralleller med kriget 1658 vilket gjorde att Sverige ”vann” Skåne, Blekinge och Halland.

    http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-07-12-forskere-mini-istid-rammer-jorden-allerede-om-15-aar

  81. Ingvar

    Ang. Istidsartikeln.
    Finns tydligen inte i DN:s pappersutgåva

  82. lennart bengtsson

    Även med ett ”Maunder minimum” är det tveksamt om globalstrålningen minskar mer än ca 1-2 W/m2 vilket motsvarar 0.2-0.4 W/m2 sett över dygnet och med hänsyn till molnreflektion. Låt oss därför inte acceptera den lilla istiden innan den ”inträffat”. Vare sig man gillar växthuseffekten eller inte så kommer den att öka mer än så de kommande 30 åren

    Lennart

  83. Kenneth Mikaelsson

    Inte för att jag skulle spotta i glaset om nu det skulle bli varmare i trettio år LB ..men jag tror att du behöver läsa upp lite .. Solen är inte bara värmestrålning.. den styr även med magnetfälten vårat skydd för den kosmiska strålningen… sen kan man ju lägga till jordens minskade magnet fällt (CO20%)
    Så jag är inte det minsta rädd för värmen men kyla skrämmer mig mycket… för jag vet hur den kommer att drabba civilisationen..

  84. Kenneth Mikaelsson

    Här är ett ställe som visar att IR inte är allt här i världen:

    http://swoops.lanl.gov/

  85. Kenneth Mikaelsson

    De va fel länk i mitt förra inlägg:

    http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2008/23sep_solarwind/

    Här är den om den minskade solvinden..

  86. tolou

    Solvind, ja…
    Begrunda dessa diagram av fluxen:

    http://i273.photobucket.com/albums/jj237/tolou1/Solar%20flux/1391764905625_zps4mewqvr6.gif

    http://i273.photobucket.com/albums/jj237/tolou1/Solar%20flux/1391764819994_zpsnblfhe78.gif

  87. Janne

    Tre år gammal artikel men ännu mer aktuell idag, igenväxta solparker och trasiga paneler. Subventionerna är slut och företagen i konkurs.

    https://thepointman.wordpress.com/2012/04/13/the-sun-is-setting-on-solar-power-the-moneys-gone-and-nobodys-asking-any-questions/

  88. Kenneth Mikaelsson

    Dr David Evans Blasts Global Warming Alarmism

    https://www.youtube.com/watch?v=0Z8sVMbznBo
    https://www.youtube.com/watch?v=tj6yYkDchgE&feature=iv&src_vid=0Z8sVMbznBo&annotation_id=annotation_4168469633

  89. Gunbo

    Björn #73,

    ”Svaret på detta är att solforskningen inte har någon plats i klimatforskningen.”

    Det var väl ändå att ta i! Visst finns det solforskare som samtidigt drar slutsatser om hur solen påverkar klimatet. En sådan är Leif Svalgaard som bl a justerat historiska solfläcksdata. I kommentarerna till en artikel på WUWT skriver han:
    ”Our knowledge of the solar dynamo is sketchy. In order to gain ground here we need a better data set than the old faulty ones, so a new series will help.
    On the climate front, the situation is better. It has now become clear that the Sun’s influence [although there] is but minor.”
    http://wattsupwiththat.com/2015/06/22/historical-sunspot-numbers-are-about-to-be-given-an-adjustment/#comment-1970721

    Om Maunder Minimum skriver han:
    ”During the Maunder Minimum there were extended periods were the observers said “I have not seen any spots this year”. Hoyt and Schatten treated such verbal descriptions a real observations and entered into their database an impossible 365 days of observations with zero spots. This is, of course, nonsense and tends to make the Maunder minimum seem much deeper than it really was.”

    Hela tråden inkl. kommentarer är väl värd att läsas. I en kommentar listar Willis Eschenbach alla de artiklar han skrivit om sina studier av solcykler kontra temperaturer. Han skriver:
    ”To date, using a variety of techniques (cross-correlation, Fourier analysis, etc.) I have NOT found any statistically significant relationship between sunspots and … well … anything.”
    http://wattsupwiththat.com/2015/06/22/historical-sunspot-numbers-are-about-to-be-given-an-adjustment/#comment-1971088

    Utan att temperaturen sjunkit, i motsats till under 40-60-talet, verkar det nu uppstå en ny istidshysteri.

  90. Björn

    Gunbo [89]; Hur många av solforskarna är knutna till den direkta klimatforskningen och har inflytande? Hur många äkta solforskare har du exempelvis på Rossby centre?

  91. Gunbo

    Björn #90,

    Det kan nog Lennart Bengtsson svara på bättre.

  92. Pelle Lundén

    Vad svenska journalister är historielösa, för att inte säga obildade!

    Aftonbladet har en liten artikel om den lilla istiden, med lite text om att Themsen var isbelagd.
    Säkert knyckt från någon engelsk avisa.

    Men de är tydligen helt omedvetna om Karl X Gustavs tåg över bälten 1658
    https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5get_%C3%B6ver_B%C3%A4lt
    vilket hade en avgörande betydelse för Sveriges och Danmarks historia.

    Skulle inte det vara intressantare att skriva om i en svensk tidning?

  93. Pelle Lundén

    Jag glömde länken till AB-artikeln:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21106187.ab

  94. Ingemar Nordin

    Björn #90

    Jag håller med Björn om att många skeptiska solforskare och astrofysiker hållits borta från klimatforskningens main stream. Svenske solforskaren Henrik Lundstedt gav t.ex. i början av 2000-talet upp att publicera något om solens inflytande på klimatet efter att Lundaforskarna förbjöds att bjuda in Henrik Svensmark till sina årliga svensk-danska konferenser. Även solforskare måste vakta sina möjligheter till forskningsbidrag.

    Å andra sidan Gunbo #89, det Leif Svalgaard pratar om är kvalitén på historiska databaser, och det Willis Eschenbach pratar om är korrelationer under väldigt korta sentida intervall. De går knappast att jämföra. Om solens variationer påverkar klimatet så är det uppenbarligen på sikt, över flera solcykler. Innevarande solcykel är lågintensiv. Om nästa också är det och om det handlar om en längre period av låg aktivitet så kan det mycket väl innebära Lilla Istiden kyla.

    Å den tredje sidan så bör man som skeptiker också vara medveten om att alla discipliner är måna om att framhäva sin egen betydelse; meteorologer såväl som solforskare.

  95. Christopher E

    Och likväl är solaktivitet och klimat korrelerat i långa perspektiv, trots att vissa slår knut på sig själva för att förneka sambandet. Maunder minimum är mycket väl etablerat, det ändras inte av att någon observatör missat någon fläck då och då. Minimat syns även i helt observatörsfria proxydata. Först försöker man förneka att klimatcykler som den Lilla Istiden tillhör inte funnits alls, utan större framgång får sägas, och nu ska tydligen variationer i solaktivitet istället förnekas.

  96. tolou

    Lennart #82
    ”Vare sig man gillar växthuseffekten eller inte så kommer den att öka mer än så de kommande 30 åren”

    Det håller jag med om. Solens effekter är inte enorma, men poängen är att det är inte växthuseffekten heller. De är snarare jämförbara. Med denna insikt är mycket vunnet.

    http://i273.photobucket.com/albums/jj237/tolou1/Global%20climate%20model_2015_zps1asmzkpk.png

  97. #63 Gunbo
    Tack för de upplysningarna. Min kommentar om bokens nordgräns var egentligen till #70.

  98. Gunbo

    Ingemar Nordin #94,

    ”…det Leif Svalgaard pratar om är kvalitén på historiska databaser, och det Willis Eschenbach pratar om är korrelationer under väldigt korta sentida intervall. De går knappast att jämföra.”

    Jag ser inte att jag gjorde någon jämförelse mellan Svalgaard och Eschenbach. Jag citerar dem eftersom båda talar om solens betydelse för temperaturen och klimatet.

    Solforskaren Svalgaard säger: ”On the climate front, the situation is better. It has now become clear that the Sun’s influence [although there] is but minor.”

    Eschenbach skriver: ”To date, using a variety of techniques (cross-correlation, Fourier analysis, etc.) I have NOT found any statistically significant relationship between sunspots and … well … anything.”

    Klimathotsskeptikern Eschenbach har gått igenom solcyklerna så långt bakåt som vi har pålitliga temperaturmätningar. Han har inte sett någon korrelation mellan solfläcksmaxima/minima och temperaturerna. Om solens aktivitet skulle påverka klimatet indirekt genom ökat eller minskat antal GCR eller ökad/minskad solvind eller något annat borde det ju visa sig i temperaturuppgång eller -nedgång. Willis har inte hittat det.

    Klimatforskare Lennart Bengtsson är också inne på samma linje.

  99. Kenneth Mikaelsson

    Repris:

    http://joannenova.com.au/2010/02/the-big-picture-65-million-years-of-temperature-swings/

  100. Gunbo, jag kan minnas fel, men vad jag har sett har Willis e undersökt om denna ~11-års-cykel (i solens polaritetsbyte) kan utläsas eller återfinnas i några (klimatrelaterade) data.

    Det är inte riktigt den delen av solaktiviteten som en hel del anser uppvisa god korrelation även med jordens klimat (och proxies för detta).

    Dr David Evans vill jag minnas hade däremot en hypotes (som jag dock inte vet hur övertygande den var, eller om han fortfarande tror på den)

  101. Tomas

    Hur ska man nu tackla nyheten om att en mindre istid enligt brittiska forskare kommer råda på jorden om bara 15 år. Skrattretande att man tror man kan råda över klimatet, ska man även komma överens om att jordens medeltemperatur inte får sjunka mer än 3-4 grader, annars…avgå solen!

  102. Christopher E

    #98 Gunbo

    Jag läste nyligen en liten skrift från Jehovas vittnen som skulle motbevisa evolutionen. Det har slagit mig innan hur lik din argumentation ofta är; massvis av citat staplade ovanpå citat. Alla tagna ur sitt sammanhang för ge en bild som önskas. Vittnena lyckades mycket skickligt få de mest de mest hängivna evolutionsforskare att låta som som teorin inte har ens det svagaste stöd.

    Visst är det som andra påpekat så att Willis (klimathotsskeptiker var du noga att påpeka) letat 11-årscykler. Lennart Bengtsson anser att solen bara kan påverka oss genom mottagetån energi, men du vet mycket väl att det andra samband som diskuteras. Men det är i längre perspektiv än 11 år solsambanden är intressanta. Du avvisar bryskt att det finns samband, men hur förklarar du då fig. 3E i nedanstående arbete? Du ser ju tydligt Lilla Istiden och solaktivitetsminimat under Maunder minimum. Plus åtta till lika starka korrelationer.

    http://www.essc.psu.edu/essc_web/seminars/spring2006/Mar1/Bond%20et%20al%202001.pdf

    Jag vet jag tjatar om detta alltför många gånger, men vad ska man göra när sambandet ständigt förnekas? Tidsaxeln går mot vänster, klimatproxyn är isbergsavlagrat grus i Nordatlanten, solaktivitetsproxyn är produktion av C14 och Be10. Låg solaktivitet och kallt klimat är alltså i riktning uppåt i diagrammen.

  103. Är det bara jag som blivit äldre eller blir världen allt galnare?

    Jag läser följade i SvD och bara skakar på huvudet över alla dumheter:

    Regeringen på ödesmöte: ”Världen lyssnar på oss”
    Fattigdomen utrotas och klimatförändringarna stoppas – bland annat

    Och vad som följer i artikeln är minst lika galet!

  104. Mats G

    103
    Jonas N
    ”Är det bara jag som blivit äldre”

    För min del handlar det om att ju mer jag lär mig och förstår desto galnare blir världen och till slut även skrämmande.

    Fö om politikerna i artikeln. Det finns bara ett sätta att beskriva det. Hybris.

    Högmod före fall sägs det. Vi får väl se.

  105. Mats, visst är det så. Men jag tror också att våra politiker (i Sverige och andra jämförbara länder) blivit allt mer frånkopplade den verkliga världen.

    Bara idén att de skall flyga til Bryssel, Addis Abeba, New York eller Paris för att ’förhandla om framtiden’ är ju sjuk.

    Och jag befarar att den här sortens högmod (med andras pengar) aldrig tar slut. Kolla bara hur länge Grekland hållit på och hur de fortfarande håller på: Nu 750 nya miljarder att förslösa.

  106. L

    #103 & 104,

    Ja, man tror inte att det är på riktigt. Vår trainee-regering är inte mycket bättre än Greklands…

  107. Gunbo

    Christopher #102,

    Jag vill först säga att jag inte är helt övertygad om Eschenbachs och Svalsgaards övertygelser. Men jag är heller inte övertygad om andra hypoteser. Därför läser jag det jag hittar inom ämnet för att göra en egen bedömning. Här på KU verkar övertygelsen om solens stora påverkan på klimatet grundmurad medan både sol- och klimatforskare är mer osäkra.

    Artikeln du länkar till har jag läst flera gånger. Den är koncentrerad till ”the subpolar North Atlantic” där tecken på solens inflytande ska finnas. Jag kan väl tänka mig att höga breddgrader på norra halvklotet är känsligare för solpåverkan. Men under senaste solfläcksminimum 09/10 när vi hade en mycket kall vinter var det globalt ett mycket varmt år, främst p.g.a. en kraftig El Niño.
    Så den låga solaktiviteten då påverkade åtminstone inte globalt klimat. Det har föreslagits att det är solens aktivitet som styr ENSO men jag har inte hittat några indicier på det.

    ”Men det är i längre perspektiv än 11 år solsambanden är intressanta.”

    Du får gärna utveckla. När solaktiviteten sjunker några år borde ju åtföljande fenomen som ökad mängd kosmisk strålning, svagare magnetfält kring vårt solsystem och minskad solvind märkas i temperaturer och klimat. I de fall där solaktiviteten är låg under en längre period kan den förmodligen ha inverkan. Så visst kan Maunder Minimum ha orsakat ett antal kalla vintrar under senare delen av 1600-talet.
    I den korrigerade solfläckshistoriken var solen under mitten av 1700-talet mer aktiv än den varit under senare delen av 1900-talet. Det skulle förklara den kraftiga temperaturuppgången efter 1600-talets svacka.

    I artikelns sammanfattning står det: ”The results of this study demonstrate that the Earht’s climate system is highly sensitive to extremely weak perturbations in the Sun’s energy output, not just on the decadal scales that have been investigated previously….”

    Eschenbachs forskning tyder ju på motsatsen. Men sista ordet är knappast sagt än så länge. Det är därför det är så spännande att följa forskningen.

  108. Ingemar Nordin

    Gunbo #107.

    Det finns en mycket enkel mekanism som gör att åtminstone jag anser att solspåret är viktigt: Jordens klimat styrs till stora delar av havens temperatur och strömmar. Den infraröda återstrålningen från CO2 och atmosfärens temperatur har väldigt liten uppvärmande effekt. Däremot går kortvågig solstrålning mycket djupare ned (flera meter). Solens strålar skapar således de varma vattenmassor som sedan kan ta sig uttryck i t.ex. El Ninos. Men dynamiken i havet är för övrigt minst sagt komplicerad.

  109. Gunbo

    Ingemar Nordin #108,

    ”Jordens klimat styrs till stora delar av havens temperatur och strömmar.”

    Ja, absolut!

    ”Solens strålar skapar således de varma vattenmassor som sedan kan ta sig uttryck i t.ex. El Ninos.”

    Eftersom den kortvågiga strålningen håller sig rätt konstant kan den ju inte leda till några större förändringar i havens temperatur. Moln som förhindrar strålningen att nå havet har naturligtvis en temperatursänkande effekt men de har ju inte direkt med solen att göra. El Niños och La Niñas uppstår oberoende av solcykelns minimum och maximum.

  110. Dw

    #92. Pelle Lundén.

    Ja precis och journalisterna är ju utbildade vid högskolorna och universiteten. Man kan ju undra vad dessa lärare och professorer sysslar med nuförtiden istället för att utbilda sina elever?

  111. tolou

    ”Men det är i längre perspektiv än 11 år solsambanden är intressanta.”

    http://i273.photobucket.com/albums/jj237/tolou1/Solar%20SSN/SolarSunspotNumbers2013_1848to1945up20pct_zps8522c0a2.png

    Tack för kaffet.

  112. Monodemon

    Jag vet inte om detta redan uppmärksammats, men Nobelprisvinnaren i fysik Ivar Giaver har nyligen uppmärksammats så smått för uttalanden som “I would say that basically global warming is a non-problem”
    http://dailycaller.com/2015/07/07/nobel-prize-winning-scientist-says-obama-is-dead-wrong-on-global-warming/

    Och självaste TT släpper ifrån sig nyheter som den här:
    http://www.di.se/artiklar/2015/7/12/jorden-pa-vag-mot-liten-istid/

  113. Christopher E

    #107 Gunbo

    ”Här på KU verkar övertygelsen om solens stora påverkan på klimatet grundmurad medan både sol- och klimatforskare är mer osäkra.”

    Dansgaard/Oeschger-cykeln är den kraftigaste klimatyttringen under Holocen. Bond visade att korrelationen med solaktivitet är närmast total. Eftersom sambandet näppeligen kan vara en tillfällighet och en mekanism för klimatförändringar att påverka mängden kosmisk strålning saknas (om det nu ska behöva påpekas) återstår bara att konstatera att, ja, solens variation har en påverkan på klimat. Kalla det grundmurat om du vill.

    Det är inte liten påverkan som ökar isbergsaktiviteten så mycket att det att utläsa i isdroppat material på havsbotten. Om vi tar det senaste minimat, Lilla istiden, så var det mer än ”några kalla vintrar”. Glaciärer växte även utanför Arktis, och köldperioden syns i proxies från i stort sett hela jorden. Påverkan från solaktivitet är därmed inte begränsad till Nordatlanten, även om amplituden i svängningarna är större på högre breddgrader och varierar regionalt av andra faktorer.

    Jag har ingen teori om hur exakt variation hos solen så starkt påverkar jordens klimat. Det kan som vissa föreslår vara en indirekt effekt av kosmisk strålning som modereras av solen istället. Eller inte. Det intressanta är att den bevisligen gör det.

    Eschenbach har mig veterligen ingen ”forskning” som motbevisar Bondstudiens slutsatser. Han har försökt att finna en koppling mellan solfläckscykeln på 11 år och klimatfaktorer utan att lyckas. (Eschenbach är en skarptänkt amatör, men inte forskare, utan arbetar som byggare på Fiji, därav citationstecknen). Det är inte så konstigt att så korta fluktuationer drunknar i brus från annan variation. Dessutom yttrar sig solaktivitet även i andra faktorer än antalet solfläckar.

  114. L

    #112, Jodå, det har uppmärksammats i trådarna här, men det är intressant att även gammelmedia nappar på sånt som kan motsäga klimathotarna. Men det kanske är semestervikarier…

  115. Mats G

    112
    Monodemon & alla andra
    ”Nobelprisvinnaren i fysik Ivar Giaver”

    Det här är ju rätt intressant egentligen. Klimathotstroende har väldigt stort förtroende för auktoriteter. Men bara om de säger rätt saker. Det är ju ganska märkligt att de lyssnar hellre till en sådan som M.Mann istf Ivar Giaver.

    Istället försöker man förlöjliga och skuffa undan. Här pratar vi alltså om en nobelpristagare som borde äras istf bespottas. Skäms alla klimathotare….

  116. Dw

    #18. Björn-Ola J.

    Ja det har du rätt i, för jag har hört att humlorna har minskat med runt 96% i USA (de räknas faktiskt). Även Europa har drabbats hårt. Vad jag vet så ska det bero på det moderna jordbruket. I USA har bönder t.om. hyrt humlor till sitt jordbruk. Om humlorna försvinner riskerar det att ställa till med allvarliga problem inom jordbruket. Problem inom jordbruket betyder oftast att livsmedelspriserna hemma affären riskerar att skjuta i höjden. SLU forskar kring hur man kan förbättra miljöerna för de vilda humlorna och minska på bl.a. växtskyddsmedel i det moderna lantbruket.

    http://www.slu.se/sv/institutioner/ekologi/nyheter/2015/4/-unik-faltstudie-visar-att-vilda-bin-far-illa-av-vaxtskyddsmedel/

  117. Mats G

    116
    Dw
    ”Om humlorna försvinner riskerar det att ställa till med allvarliga problem inom jordbruket. ”

    Alla som kan sin Asimov vet hur det här slutar. Det är starten till verklig AI.

  118. Mats G #115 och övriga.

    Det är i sanning fascinerande att studera sektmedlemarna i CAGW-kulten. Så här skrev en av dem om Ivar Giaver:

    Nick Palmer:

    Based on the simplistic denialist memes that Giaever spouts, I wonder if the Nobel prize committee ought to consider taking his Nobel back? His current thoughts on climate science are pretty good evidence that something has gone badly wrong in his ability to think things through properly – or was his Nobel awarded for some irrelevant subject such as basket weaving or something?

    Och så är det verkligen bland dem. Det är på den här nivån nästan alla där (och på liknande CAGW-troende sajter) fantiserar ihop sin världsbild. Och upprepar den för varandra om och om igen. Thomas argument är ju egentligen inte bättre heller: ’Alla som inte också tror, är för dumma för att begripa’ …

  119. Håkan Bergman

    Det mesta vi äter är väl vindpollinerat, säd, majs och ris. Potatis odlar vi samma individ om och om igen, om man inte är växtförädlare. Monokulturer, som majs som energigröda, som kanske ersätter tidigare hagmark, är inte nån höjdare för en humla. Bisamhällen har jag läst att man fraktar runt mellan fruktodlingar i USA.

  120. Dw

    #117. Mats G.

    Ja kanske det.
    Och den som kan Isaac Asimov känner kanske till att han även uttryckte nåt i stil med: ”När man skapar problem genom kunskap så löser man dem inte genom okunskap”.

  121. Dw

    Kom på att jag nånstans faktiskt har läst att Asimov uttryckte sig på ett sätt som kan ha relevans till detta. Kan citera följande ur boken ”varför krig (utgåva 2003) en brevväxling” mellan Sigmund Freud och Einstein där Isaac Asimov avslutar med en ännu så aktuell essä:

    ”Det är bättre att vi överhuvudtaget inte försöker skåda in i framtiden, utan att vi resolut betraktar samtiden: USA är den nation i världen som har det största välståndet. Varje annan nation skulle vilja vara lika välbärgad. Men USA kan leva så, enbart för att man med bara en sextondel av jordens befolkning använder mer än hälften av all energi som produceras för mänsklig förbrukning. Om en trollkarl skulle vifta med sin stav och skapa en jord på vilken alla människor kunde leva på samma nivå som amerikanerna, skulle energiförbrukningen bli åtta gånger så stor och produktionen av avfall och föroreningar automatiskt öka i samma mån – utan någon befolkningstillväxt! […] Det är helt uppenbart att jorden under de givna förutsättningarna inte kan försörja sin nuvarande befolkning i enlighet med den genomsnittliga amerikanska levnadstandarden. Gränsen ligger för närvarande kanske vid 500 miljoner.”

  122. Christopher E

    #121

    Visste inte att Asimov var neo-malthusian.

    Dags att bestämma vilka de 6,823 miljarderna överflödiga människorna är och hur vi ska bli av med dem. Dem alltså, för det är ju inte vi upplysta som ska offras. Asimov klarar sig förstås i vilket fall, han är redan borta.

  123. tolou

    Kingsman: The secret service

  124. LBt

    #113
    bevisligen?

    Man kan väl knappast komma närmare religiös tro och övertygelse. Det är emellertid bra att vi relativt snart kan förvänta oss tydliga indikationer på dessa okända naturkrafters roll i sammanhanget.

    Det är ännu bättre att vi redan inom ett år bör få klart för oss om Rossi kommit på ett sätt att enkelt utnyttja känd kärnkraft. Rimligt att vi till dess vi vet bättre medvetet eftersträvar utsläppsbegränsningar, naturligtvis utan att riskera samhällsekonomin.

  125. Christopher E

    #124 LBt

    Ja, bevisligen. Åtminstone till någon kan falsifiera de studier som visar en ovedersäglig korrelation mellan klimat och solaktivitet. Du är välkommen att försöka, då du tydligen vill tro att dessa är fel. Tills dess kan du knipa igen tugget om andras tro, tycker jag.

    Men du LBt, vilka kända naturkrafter är det som driver en 60-årig sinusklimatvåg som du tror stenhårt på ? De kan väl aldrig vara okända… Och eftersom processen i Rossis burk tydligen är känd enligt dig, kan du redogöra för den också när du ändå är igång? För fysiken har i dagsläget ingen förklaring på hur atomkärnor kan slås ihop utan mätbar strålning vid så låga temperaturer. Nobelpris väntar på dig. Tänk att få hålla tal inför hela världen om ”begränsningar in om ramen för utveckling och tillväxt”! Vilken lycka! Fast du riskerar att någon frågar vilka dessa är, förstås…

  126. Lennart Bengtsson

    Solen och klimatvariationer

    Hypotesen om solfläckar och klimatvariationer är dessvärre inte så robust som diskuterats i detta inlägg och även om vissa inlägg proklameras med starka brödkavelargument sa hjälper det inte långt. Baserat på de mätningar som nu funnits i nästa 40 år finns det inget belägg annat än obetydliga variationer som inte ens kan går att registrera med meteorologiska mätningar. Frågan som nyligen förts fram bl a av min kollega astronomen Mike Lockwood vid Reading Universitetet är att de relativt stora variationerna i kortvågig strålning kan påverka det regionala klimatet. Detta är en intressant hypotes men är dessvärre ännu inte möjlig att empiriskt fastställa mot bakgrunden av omfattande vädervariationer. Inte heller finns det en robust teori till skillnad från växthuseffekten. Om man nu tar växthuseffektens styrka med en nypa salt bör man i rimlighetens namn ta solfläckar och klimat med många nypor salt.
    Tills vidare får vi ge oss till tåls och fortsätta ett brett upplagt forskningsarbete och försöka undvika alla tvärsäkra argument hur frestande det alltid än är. Tills vidare kan jag rekommendera Mike Lockwoods utmärkta översiktsartiken i Surv of Geophysics 2012, 33: 503-534

  127. Christopher E

    #126

    För att förtydliga (mest för LBTs skull, han kommer att blanda ihop det) så är det inte påvisbar påverkan under några årtionden jag syftar på i tex #102 och #113, utan under tusentals år. I korta perspektiv är jag helt med på att diverse kaotiskt brus döljer såväl solpåverkan som annat.

  128. Alienna

    En ”robust” tro, är inte alltid detsamma som en robust verklighet.

  129. Kenneth Mikaelsson

    Så solen har bara en svag påverkan???
    http://theclimatescepticsparty.blogspot.se/2015/07/pluto-is-warming.html

    BS…

  130. Kenneth Mikaelsson

    Och samma effekt går att påvisa på samtliga planeter…..
    och jag kan med största säkerhet säga att det inte beror på utomjordingar som kör runt med SUV´s

  131. Christopher E

    #130 Kenneth Mikaelsson

    Nej, det är inte SUV:ar som värmer Pluto…

    Det vet ju alla att det är hundar som är största klimatboven. Skyll på Musse Pigg och Disney i fallet Pluto 😉

    http://teknikensvarld.se/hundar-paverkar-klimatet-mer-an-bilar-120048/

  132. Christopher E

    På tal om Pluto…

    Fler än jag som följer sonden New Horizons förbiflygning av dvärgplaneten idag? Mindre än två timmar kvar nu.

    NASA:s simulator Eyes on Pluto visar exakt vad som händer i simulerad realtid (de riktiga signalerna är 4,5 ljustimmar bort). Ikväll bör vi se de första närbilderna någonsin.

    Historiskt är bara förnamnet!

  133. Kenneth Mikaelsson

    Christopher E

    🙂

  134. LBt

    #125
    Det skulle inte falla mig in att påstå något så enfaldigt som att bevis finns avseende 60-årscykeln eller Rossis kärnkraft.

    Men det är bra att vi inom 10-15 år kanske kan sära på CO2 och diverse himlafenomen avseende de senaste 100 årens temperaturuppgång och möjligen slipper leta efter de okända naturkrafter som krävs för att ge solaktiviteter en plats i klimatutvecklingen.

    Det är ännu bättre att vi redan inom 1 år troligen vet vad Rossis kärnkraft går för.

  135. Christopher E

    #134

    ”Det är ännu bättre att vi redan inom 1 år troligen vet vad Rossis kärnkraft går för.”

    Det känns som om det hetat så i en hel del år nu vid här laget. Och LBt har väl skrivit att vi vet inom ett år det senaste halvåret eller så.

    Är det en sådan flyttbar gräns ungefär som med att oljan ska ta slut? Den ska ju alltid sina inom 20 år eller så. Och så har det sagts sedan för 100 år sedan…

  136. Mats G

    Ang Rossis mackapär.

    Wiki
    ”Andrea Rossi (born 3 June 1950) is an Italian convicted fraudster[1] and claimed inventor.[2][3][4]

    He claimed to have invented a process to convert organic waste into oil for which, in 1978, he founded a company named Petroldragon. In the early 1990s, the company was disbanded and Rossi jailed following accusations of dumping environmental toxins, as well as tax fraud.[5]”

    Han är en känd bedragare det hjälper knappast situationen. Efter senaste inlägget(av slabadang tror jag det var) kollade jag upp de som investerat i Rossis mackapär.

    Och de är de perfekta offren för en bedragare av den här typen. De har gjort en förmögenhet i USA genom att köpa industritomter, detoxa dem och sälja dem vidare till exempelvis byggare.

    De har en kraftig miljöprofil därav det perfekta offret. Jag tyckte det gav lite kred att någon hade investera i mackapären men det var innan jag läste på om köparen.

    men grattis till Rossi. Han lyckades noga lura till sig några mille. och det är väl det bedragare lever för.

    Jag tror nog att Uppsala vetenskapsgenier bidrog till affären blev av. Men om det nu Rossis mackapär skulle funka får jag väl bjuda slabadang och Lbt på fika. Det finns bara ett problem. Jag brukar ha rätt.

  137. LBt

    Gemensamt för dem som beskyller Rossi för bedrägeri tycks vara att de vare sig varit nära Rossi eller hans E-Cat-projekt samt att de är dåligt pålästa avseende vad han haft för sig de senaste 5 åren. Det är för övrigt många nu som måste leka med om det skulle vara bedrägeri det handlar om.

    Men inom 1 år vet vi, troligen senast i februari-mars. Rossil och IH måste då redovisa resultaten från en prototypinstallation där en kund helt enkelt jämför sina fakturor för värmeproduktion med dem han annars haft.

    Rossi är noga med att påpeka att utfallet kan bli både positivt och negativt. Det är bra att projektet nu går mot ett tydligt avslut.

  138. Mats G

    137
    LBt
    ” beskyller Rossi för bedrägeri”

    Jag beskyller inte. Han är en fälld bedragare. Dvs det är ett faktum. Dessutom inom liknande område: energi.

  139. Gunbo

    Christopher #113,

    Så, nu sitter jag framför datorn igen och kan svara på din kommentar.

    ”Om vi tar det senaste minimat, Lilla istiden, så var det mer än ”några kalla vintrar”. Glaciärer växte även utanför Arktis, och köldperioden syns i proxies från i stort sett hela jorden.”

    Jag skrev ”ett antal kalla vintrar” vilket syns i CET: https://en.wikipedia.org/wiki/Central_England_temperature#mediaviewer/File:CET_Full_Temperature_Yearly.png

    En del år under LIA var mycket kalla, speciellt vintrarna, men de kunde följas av förvånansvärt varma år. Och visst påverkade det glaciärernas tillväxt. Håller också med om att LIA märks i globala temperaturrekonstruktioner. Jag förnekar absolut inte LIA.

    Jag blev uppmärksammad på en intressant artikel av John Eddy, CLIMATE AND THE CHANGING SUN, som någon länkade till i en annan tråd. Den är visserligen från 1977 men har en del övertygande argument för solens betydelse. Jag har inte läst den grundligt ännu så jag får återkomma ifall jag har blivit ”frälst”. 😉
    Här är länken: http://www.leif.org/EOS/Eddy/1977CC_climate.pdf

  140. Lennart Bengtsson

    Hej

    Jag har lagt ned en hel del tid att följa LENR de senaste 2 åren. Jag föredrar att avvakta och inte döma någon eller några i förväg. Dessutom har jag läst Mats Lewans bok där man får en mer nyanserad bild av Rossi än vad som förekommer. Flera har nu reproducerat Rossis experiment men ingen kan ännu klargöra exakt vad som händer och varför det händer. Men så är det ibland i vetenskapen. Plötsligt observeras ngt som inte kan förklaras med rådande teori. Låt oss därför avvakta några år och se vad som kommer ut. Som ett minimum borde vi ju få entydigt bekräftat att mer energi produceras än vad som är kemiskt möjligt.

    Lennart

  141. Christopher E

    LBt #137

    ”Men inom 1 år vet vi, troligen senast i februari-mars. Rossi och IH måste då redovisa resultaten från en prototypinstallation där en kund helt enkelt jämför sina fakturor för värmeproduktion med dem han annars haft.”

    Låter bakvänt för mig. Hur kan man jämföra med fakturor man inte har? Är beviset för LENR avhängigt elmarknadens priser? Jag föredrar rak teknisk bevisning av energi in/ut. Det har hävdats sådana jämförelser tidigare, men tyvärr var de så taffligt utförda att ingen övertygades.

    Men detta sagt har jag inte tagit ställning mot LENR:s riktighet. Men om processen kunnat reproduceras borde vi väl sett teknisk bevisning vid här laget?

    Gunbo #139

    Tack för svar. Ser ut att vara ett trevligt äldre arbete du grävt fram.

    Min inställning är enkel; LIA var global. Nordatlantproxyns klimatcykel innefattar uppenbarligen LIA. Korrelationen med LIA plus 9 svängningar till är total med solaktivitet i nordatlantserien. Solaktivitet orsakar därför globala klimatförändringar av markant amplitud. Klimatsvängningarna tycks större än vad solen energiutstrålning direkt kan förklara. Det finns därför troligen en mekanism som förstärker klimatpåverkan från solen.

  142. LBt

    Beträffande Rossi, de som är pålästa vet vad det handlar om, de som inte är det borde kanske börja med den delen och avstå från löjliga kommentarer.

    Mats G,
    möjligen borde du granska din källa, bedrägeri är en allvarlig anklagelse. I vilket fall som helst har han för länge sen klarat av de straff hans förseelser medfört och de har på intet sätt med hans E-Cat-projekt att göra, där har alla beskyllningar fallit platt till marken.