Öppen Tråd

vinter bryggor

Foto: BIM

Vinterkylan har kommit på allvar nu. Många kommer att få det svårt med att klara värmen, och elräkningarna. Eller kan vi skicka dem till våra ”klimatkrigare” som sett till att stänga ned elproduktionen i landet? 🙂

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Magma

    I dag klockan 07.45 en antydan till gryning och -16 grader i södra Sverige samtidigt, som elpriserna slår nya rekord …
    Kom just in från en runda med hunden och kan inte påstå att jag fick känslan att gå i något växthus – som väl är så har vi välfyllt vedförråd vilket gör att vi förhoppningsvis klarar oss utan att krascha ekonomin totalt.
    Det vore intressant att höra EB fabulera om det extremväder vi drabbats av, hon skulle säkert kunna hitta en koppling till den onda gasen CO2 – och det må så vara, kanske skulle det få en och annan till att inse att logiken brister och friskna till.
    Det som däremot skiner med sin brist på sans och ansvarstagande är när Magda och hennes kompisar försöket skylla ifrån sig när det kommer till det totala kaoset på den svenska elmarknaden – men visst, det finns säkert någon i den rödgröna röran som tror på hennes blame game.
    Må de kommande åren bli en ny tid för upplysning …

  2. Dan

    Tydligen var vulkanutbrottet på Tonga större än vi förstått:

    https://www.nyatider.nu/vulkanutbrottet-i-tonga-mer-katastrofalt-an-varlden-fick-veta/

    Kallare klimat ingick visst inte i narrativet. (Narrativ=att luras, narras enl. nya ordboken.)

  3. foliehatt

    Största nyheten igår var tydligen att Ekot hade kommit fram till att tåget i stort sett alltid är billigare att resa med jämfört med flyget (9 ggr av 10). Ekot menade också att de hade stöd för sina slutsatser från KTHs Järnvägsgrupp.

    Den gröna talibanismen har uppenbarligen stuckit sina tentakler djupt in i väldigt många samhällsfunktioner.

    Jag har rest en del på egen plånbok och känner inte igen de slutsatser som presenterades. Men, som man frågar får man svar.

    Snälla regering – vänligen – konkurrensutsätt SR/SVT. Att återinföra licensfinansieringen räcker långt.

  4. Mats O

    Svenskt Näringsliv väsnas, men söker man på Beken-modellen har dom inte hört talas om den.
    https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/kalmar/foretagare-situationen-ar-katastrofal_1189233.html
    https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/kronoberg/regeringen-kan-radda-foretagen-med-ratt-energiatgarder_1191255.htmlApropå Beken-modellen
    https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/kalmar/foretagare-situationen-ar-katastrofal_1189233.html
    Beken modellen
    https://second-opinion.se/vinnarna-ar-portugal-spanien-och-polen/
    De länder som infört Beken-metodiken och som därmed exkluderat prisdrivande komponenter från den inhemska elmarknaden är nu vinnarna, skriver Bengt Ekenstierna. Frågan är om det är dags att ifrågasätta de svenska expertmyndigheterna som motsatt sig liknande lösningar i Sverige, menar han.
    Efter hand som de höga elpriserna blivit problem för länderna runt om Europa, så har vi kunnat ta del av olika initiativ. Portugal, Spanien och Polen har antagit samma metodik som Beken-modellen bygger på, det vill säga exkludera prisdrivande icke relevanta komponenter i prissättningen av el för den inhemska marknaden och hantera exporten enligt särskild ordning och bilateralt. Detta har de nu satt i verket och resultaten syns direkt
    https://www.skgs.org/rakna-med-en-elkris-aven-kommande-sommar/
    https://www.youtube.com/watch?v=_d-iNqqJbgw

    Lösningen är: http: http://beken.se/
    http://beken.se/files/Brev%20till%20Energimarknadsinspektionen%20av%20den%209%20aug%202022.pdf
    https://second-opinion.se/?s=+Bengt+Ekenstierna
    https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpriskaoset-skriver-bengt-ekenstierna
    https://www.svd.se/a/rE0OkK/att-anvanda-el-ska-inte-vara-en-lyx-skriver-bengt-ekenstierna

  5. Håkan Bergman

    foliehatt #3
    Räknar man in alla som plankar på tågen kanske det ligger nåt i det? Det är lite svårare att planka på flyget.
    Den här gick faktiskt att läsa i inkognitoläge.
    https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-sag-hej-till-dns-nya-langtestbil-volvos-senaste-elbil/
    3,4 kWh milen och 6:- per kWh blir inte billigare än bensin eller diesel i kylan.

  6. stig morling

    #2 Jodå bäste Dan, en medbroder med språkpolisambitioner:Språkpolisen slår till – eller upp flyga orden, stilla står tanken!
    Undringar i sommaren 2017. Undringarna kvarstår inför det nya året AD 2023, och har snarast ökat i de uppdaterae coronatiderna!.
    Kära medmänniska, visst är Du ”för allt som är bra!!!” Om Du nu inte är alldeles säker på att Du helt entydigt kan klara detta till synes enkla förhållningssätt, kommer här några grundläggande riktlinjer!
    Låt oss börja med några begrepp som Du säkert behöver, om Du vill leva upp till den ovan sagda målsättningen: ”Jag är för allt som är bra!” Nu är det så att jag hyser ett stort förtroende för Din egen kompetens och förmåga att lotsa Dig fram genom vår komplexa tillvaro. Som första steg får Du härmed klargöra vad som menas med ett antal ytterst centrala begrepp. Dessa följer nedan. Du får härmed möjligheten att själv, helt oberoende av andra, definiera de följande begreppen ytterligare:
    • Hållbarhet – eller på engelska, eftersom detta tungomål så ofta används i vårt nyspråk – ”Sustainibility”;
    • Värdegrund;
    • Inspiration;
    • Långsiktighet;
    • Mångfald;
    • Holistisk syn;
    • Integration;
    • Jämlikhet;
    • Öppet samhälle;
    • Feminism;
    • Misogyn;
    • Fördomar;
    • Tillit;
    • Kontext;
    • Diskurs.
    • Narrativ.
    Jo, hav nu tröst! Du är inte utlämnad till Din egen tanke, enbart. Frågan är av stort värde: Att kunna klart formulera våra tankar och därmed uppnå högsta grad av begriplighet vore ett sant mål att sträva efter. Därför blir givetvis ett stort antal av Dina medmänniskor ombedda att genomföra samma analys, helt självständigt. Ett förslag till definitioner kan införas i bilagt formulär.

    Elev Alternativt uppkast Examinators betyg
    ”Braord” Min definition (ur ”Kronbloms leverne”)
    Hållbarhet Frågan är: ”Brukar Du arbeta med ohållbara projekt?”
    Värdegrund Ja, det gäller att inte råka ut för en grund-stötning!
    Inspiration Måste vara en motsats till ”expiration”
    Långsiktighet Krävs om Du skall vara långsint!
    Mångfald Något som uppstår ur ”enfald”?
    Holistisk syn Det gäller ju i sammanhanget att undvika fall-gropar (dvs sådana som definieras som ”Hål!”)
    Integration Motsatsen till ”Derivering”, således ett strikt matematiskt uttryck.
    Jämlikhet Synes vara en grundläggande självklarhet! Frågan dock: ”Är somliga mer jämlika än andra?”
    Öppet samhälle Vem lever helst i ett slutet samhälle?
    Feminism En bok av Enid Blyton i serien ”vi fem-böckerna”, som aldrig blev färdig?
    Misygyn En knepig sak för oss alla som uppskattar kvinnor, som medmänniskor!
    Fördomar Dina övertygelser som jag inte gillar
    Tillit Det som jag som chef avkräver av dig – obetingat!
    Kontext En strutforming skrivning!
    Diskurs Rengöring av flera klockor i diskbaljan! Eller möjligen: Utsaga av Någon som inte gillar att diska:
    ”Disk, urs!”
    Narrativ Konsten att narra en medmännsika!

    Salve
    Stig

  7. johannes

    #4
    22 kr/mil bara i el är 100% mer energi än reklamen trots endast 90 knyck.
    + batterikostnaden på 6-12 kr/kWh.
    Bränslekostnad 60 k rmilen.
    Den nya Volvon tangerar 100 lappen per mil inkl allt med mycket låg snitthastighet dessutom.

  8. Joachim Andersson

    Det här är nog inget som direkt kommer sänka våra elpriser. Mer el till europa och vi betalar.
    https://www.di.se/nyheter/regeringen-sager-ja-till-elkablar-i-ostersjon/

  9. Lennart Svanberg

    Kylan stoppar skidtävling i Östersund https://omni.se/a/jl3qAq .

    Ja, vad ska man säga om dårskapet som får råda i vårt moderland. Vi följer slaviskt datormodeller utifrån en tänkt genomsnittstemperatur baserat på tvivelaktiga mätstationer för att förstöra för oss själva. Allt i syfte om att rädda ’planeten’ från att ’brinna upp’. Ingen vet och få kan men när någon som Elsa Widding faktiskt läser dom 4.000 sidorna i det som alarmisterna hänvisar till (IPCC-rapporten) och berättar vad som står (att det ej råder klimatnödläge) så blir hon utskälld av etablissemanget. Huvaliga!

  10. Phabster

    Nu får vi tysk brunkol i vägguttaget när kärnkraften har lagts ner! 😄

    https://www.tn.se/naringsliv/24056/efter-nedlaggningen-av-karnkraft-nu-vantar-brunkol-i-vagguttagen/

  11. Håkan Bergman

    Joachim A. #8
    Jaet behövdes väl bara för att kablarna delvis kommer att ligga i svensk ekonomisk zon. Elen ska gå mellan baltikum och kontinenten, det är inte längre läge att dra såna kablar via Kaliningrad.

  12. Ivar Andersson

    Från gårdagens tidning.
    ”Fossilfritt stål kräver statliga miljarder.
    Ståltillverkaren Hybrits första anläggning i Gällivare kommer att kosta drygt 16 miljarder kronor, rapporterar Dagens Industri. 5 miljarder vill LKAB, SSAB och Vattenfall att staten ska så för.”
    Nu börjar verkligheten visa sig när LKAB, SSAB och Vattenfall ska bygga första anläggningen. Hur mycket som ingår i första anläggningen framgår inte. Finns elförsörjning, vätgasgenerering och lagring med?

  13. TBL

    (Global Climate Correspondent) Erika Bjerström har nog tagit semester nu när det är så kallt och inte så mycket att rapportera om. Kan tänka mig att hon skippade flygskammen. Sitter nu och sippar på en paraplydrink vid polen i södra Thailand där solen värmer…

  14. Håkan Bergman

    Phabster #10
    Bra artikel om tysk energipolitik, men sen dyker den här upp i samma tidning.
    https://www.tn.se/ekonomi/24031/fortum-och-fransk-jatte-skriver-avtal-om-karnkraft-i-sverige/
    Gud förbjude att vi ger oss in i några affärer med fransk soppköksindustri. Jaja nu är ju Fortum inte svenska staten eller regeringen, men orolig blir man.

  15. Fredrik S

    Phabster #10

    Tack för denna utmärkta länk!

    Bra sammanfattning med tydliga bilder som varje riksdagsledamot borde tvingas läsa innan/under jullovet.

    Med medförande prov i Januari och krav på väl godkänt för fortsatt förtroende.

  16. Staffan Lindström

    13 TBL

    EB-tracker…? 😉

    Från kortbane-VM i Melbourne nyss: ”Ni ser att folk är påpälsade, ingen riktig värmebölja här, ungefär 15 grader och molnigt…” mao närmast pulkaföre i norra lite högre liggande förorterna (lätt överdrift…)

  17. tty

    #8

    Nu skall de nya kablarna gå mellan Polen och Litauen så effekten i Sverige bli minimal. Polen har ju dessutom just beslutat om en stor kärnkraftsatsning, så de som troligen kommer att förlora på det hela är väl snarare Tyskland när polsk kol/kärnkraft går till Baltikum istället.

  18. Fredrik S

    Staffan Lindström #16

    EB landande nog och vände.

    För ovanlighetens skull avgörs kortbane-VM utomhus i år.

    Klimatförändringen har ju gjort att det är så varmt numera så arrangörerna tyckte det var ett säkert kort i Melbourne på sommaren, dessutom att hålla det på kvällstid.

    Nu är det 10-15 grader under det normala och orsaken att skylla på har bytts från klimatförändring till havet och La Niña.

  19. tty

    #2

    Det är mycket oklart hur effekterna av Tongautbrottet egentligen kommer att bli. Det var små mängder svaveldioxid som nådde stratosfären (mycket mindre än Pinatubo), men mycket stora mängder vatten. Något liknande har inte hänt i modern tid så det finns mycket litet data att gå på. Det enda som verkar säkert är att temperaturen i stratosfären kommer att sjunka, Det är också osäkert hur mycket som kommer att läcka över till norra halvklotet (en del har redan gjort det).

  20. Lasse

    Elpriserna är väl det bekymmer som tynger de flesta idag, eller borde vara i alla fall.
    Tom Aftonbladet är bekymrade:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/veko0w/wolfgang-hansson-sverige-samst-i-eu-pa-att-ge-elstod

    Se länken hur EU stödjer elanvändarna-Sverie går före med nollvision 🙂

    Tydligen ger Tyskarna stöd till vindkraften när det blåser:
    https://notrickszone.com/2022/12/16/germanys-gas-reserves-emptying-at-record-speed-as-country-struggles-to-keep-warm-lights-on/
    ”That’s costing Germans 807 million euros this year because the excess electricity that could have been fed into the grid by the wind parks legally has to be compensated.”

    Det är detta tokeri vi skall stödja med våra höga elpriser.

  21. Staffan Lindström

    16 SL

    Enligt EE Wiki så var det senaste snöfallet i Melbournes CBD 1986… Knappast läggbart??

  22. UWB

    I Sverige finns generösa ersättningar till att lägga ut (obehövd) solel på nätet. I Kalifornien begränsar de ersättningen rejält.

    https://pv-magazine-usa.com/2022/12/15/california-pulls-the-plug-on-rooftop-solar/

    Ersättningen är 60 öre per kWh plus spotpris plus diverse småposter om cirka 11 öre. Man är allra garanteras minst 71 öre vis ett spotpris om 0 öre och ett produktionspris om cirka 100 öre per kWh. Detta är inte en bra affär för staten.

  23. tty

    #16, 21

    Så ovanligt är det ändå inte med kyla i Melbourne även om det sällan snöar på havsnivå. Jag har skrapat is på vindrutorna i Melbournes förstäder i oktober.

  24. foliehatt

    Fredrik Johansson (SvD) jämför Magdalena Anders(S)ons försök till alternativ historieberättelse, mot verklighetens data.

    https://www.svd.se/a/Mo50KR/50-ar-av-koldknappt-karnkraftsmotstand

  25. Torbjörn

    En fråga till Leif Åsbrink, men även ni andra kunniga får naturligtvis svara.

    ”Jag hävdar med bestämdhet att en fördubbling av CO2 ändrar jordens energibalans med cirka 3W/m2 med referens till allmänt accepterad strålningsfysik.”

    Detta påstående har jag sett från din sida flera gånger, men jag har inte riktigt förstått var du får 3W/m2 ifrån, går det på ett enkelt sätt förklara det?

  26. Simon

    #10 Phabster

    Tackar också för den eminenta länken. Fanns en till mycket intressant artikel där:

    https://www.tn.se/naringsliv/24116/nu-stoppas-laddstationer-for-elbilar-i-hela-landet-orovackande/

    Bidrag, bidrag och åter bidrag. Vad ska man säga?

  27. Gunnar Juliusson

    Om rödgrön energipolitik på ideologisk grund: Nedläggningen av Öresundsverket som nu behövts som mest, och återstart förhindrad genom att essentiella komponenter sålts till Asien (liksom för de nedlagda Ringhalsverken). Skåne bävar i den pågående köldknäppen (även om viss lindring av kylan förväntas i nästa vecka samtidigt som underhållsarbetet av Oskarshamnsverket som omväxling tycks bli klart i förtid dvs ikväll). Öppen artikel.

    https://bulletin.nu/skogkar-i-elbristens-skane-har-det-storsta-kraftverket-lagts-i-malpase

  28. Fredrik S

    Simon #26

    Ja, intressant artikel det också.

    Kan man sammanfatta det med att företagen med laddstolpspionjärer är helt nästan till hundra procent beroende av skattepengar för att vara lönsamma?

    Det senare antar jag är huvudsyftet även för entusiastiska pionjärer.

    Plus att alla andra inblandade från nätbolag till SK ska prioritera dem till 100 procent.

    I framtiden blir det som Hasse Alfredsson’s Lindeman från skatteverket som tagit fram en ny förenklad deklaration.

    ”-Hur mycket har du tjänat under året? Hur mycket har du kvar? Skicka in det!”

  29. Kent

    #9 Lennart
    Om EW har läst IPCCs rapporter verkar hon inte förstå vad budskapet i dem är. Därför får hon kritik från alla håll och kanter.

  30. Ulf

    Svar 20 Lasse,

    Ja självklart vaknar Aftonbladet nu. Det är en ny regering som man mer än gärna kritiserar. De stöd som andra länder infört gjordes för längesedan, men då pep inte Aftonbladet ett dyft om att inget hände i Sverige annat än småsaker.
    En rejäl återbetalning kommer i Februari men det låtsas han inte om. Den här regeringen försöker åtminstone göra något av väsentlighet. Den förra kom med småpengar.

  31. Ulf

    Kent 29, det tror du, därför du inte läst dem och heller inte lyssnat på vad EW säger eller läst vad hon skriver. Vad hon säger stämmer väl överens med den väldigt gedigna och verklighetsbaserade sammanfattning som Pielke Jr gjort av den vetenskapliga rapporten.
    Detta till skillnad ifrån de politiska klimatrapporteringarna som helt dominerar i media.

  32. Fredrik S

    Oavsett vem som läst bäst och förstått IPPC’s rapporter så så har kritiken enbart kommit från det förväntade hållet.

    Av dem så är det även högst sannolikt att Elsa är rätt ensam om att ha läst de rapporterna som hon utgår från.

  33. Simon

    #29 Kent
    Om hon nu inte förstått budskapet varför blir det då ett sådant himla liv så fort hon uttalar sig? Det borde ju vara en enkel sak att sätta henne på plats om hon har fel. Likväl klarar ingen att ta debatten utan att utstöta känsloyttringar, gå till personangrepp och tillmäta henne allehanda epitet. Så gör endast den som har fel, som saknar argument och som själv inte förstått den underliggande vetenskapen.

  34. Dan

    Om du har problem med din elektriska bil finns lösningen i Kina:
    https://www.aliexpress.com/item/1005003479108882.html?spm=a2g0o.productlist.main.13.3102554aIertLQ&algo_pvid=12f0de57-59c7-44cc-b0cf-404e0732b8a5&algo_exp_id=12f0de57-59c7-44cc-b0cf-404e0732b8a5-6&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000025970328307%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21SEK%214036.29%213834.51%21%21%21%21%21%40212272e216712827268542717d0740%2112000025970328307%21sea&curPageLogUid=HuYkAyyl2hnE

    Jobbig länk, hoppas den fungerar.

  35. MatsL

    Kent #29
    Vilka menar du har läst IPCC’s vetenskapliga rapporter och förstått dem?
    Anser du att du en av dem?

    Du har i tidigare kommentarer starkt försvarat tanken på att vi befinner oss i en global klimatkris, och jag har ställt frågan till dej tidigare utan att du svarat, så jag ställer den igen:
    Vilka vetenskapliga rapporter menar du har kommit fram till den slutsatsen att vi lever i en klimatkris?

  36. Håkan Bergman

    #26,28
    Men herregud vad är det för fel i huvet på folk som inte inser det enkla faktumet att man inte samtidigt kan minska elproduktionen och öka elanvändningen? Och kom inte dragandes med att politikerna lovat att det inte ska vara nåt problem, politiker ska hålla fingrarna borta från sånt dom inte begriper, har alltid varit så och kommer alltid att vara så. Sen behöver man inte vara civilingenjör för att begripa sånt här, räcker bra med god allmänbildning ibland kompletterat med lite självstudier, ska inte vara alltför svårt i vår uppkopplade samtid, men ta inte vad politiker säger i en komplex fråga på allvar.

  37. Håkan Bergman

    Dan #34
    Ta hit den här bruden från Kina i stället, finns massor med skrot hon kommer att göra guld av.
    https://www.youtube.com/watch?v=X4AhNcRUSiM
    Suck, att man ska vara så gammal.

  38. Dan

    HB #37:
    Det var ett rekorderligt fruntimmer, högsta betyg.

  39. Stefan Gustavsson

    Klimatreklamen i TV blir alltmer bisarr. Nu är det en organisation som kallar sig Barnfonden som erbjuder oss goda människor att köpa nåt man kallar ”klimatgåva” där pengarna ska gå till ”klimatdrabbade” barn.
    Vilket dravel. Är vi inte alla ”drabbade” av klimatet på ett eller annat sätt isåfall?
    Hoppas ingen går på detta lurendrejeri.

  40. Brysselsoppa

    Istället för att kritisera hur vi hamnade i denna elkris(EU *host* FN *host*) kör SVT nån konstigt typ av spara-el-agenda just nu. Helt jäkla bisarrt. Arbetar-fientligt t o m, men det fattar inte den nuvarande rödvinsvänstern.

  41. Håkan Bergman

    Stefan G. #39
    Man får trösta sig med att det är ett tecken på desperation, även om det är äckligt osmakligt.

  42. sibbe

    När jag träffade min hustru på 1960-talet gick vi ofta på bio. T.ex. En film med namnet de kallar oss mods. Jag lärde mig svenska bl. a. genom att se och höra svenska på film och i verkligheten.

    Ja, ha, skryt lagom, Gul och Blå har vi också sett, sa hustrun just nu, som kollar vad jag gör.
    -Tyskland föll i ett svart hål när Putin invaderade Ukraina. Den gode vännen svek, …
    Värre blev det också när de fossila bränslen uteblev. Det som man har talat om att man absolut inte behövde. Mitt i allt så måste de gröna ministrar i den tyska regeringen resa runt världen och tigga fossilt. Samtidigt som man startar upp nedlagda kolkraftverk och kolgruvor.
    Ett gasrör till Willhelmshaven ville man bygga i flera år, men nej, då var inte politiskt korrekt. Men sen gick det snabbt: när man nu plötsligt blev utan gas? Det först flytande gasskeppet har anländ och pumpar in i det nybyggda gasröret allt som finns i båten. Inte ens de gröna vill frysa den här vintern. Och just nu skriver tyska medier: Att det aldrig används så mycket fossilt som nu!
    Dumm gelaufen? Hur kunde man stänga av 17 fungerande kärnkraftverk så där? Frågar faktiskt den politisk korrekta tyska pressen. . Som förut ledde kampen mot fossilt och kärnkraft. Att man importerar el från kol-Polen, talas tyst om. Att man exporterar el till Frankrike som håller på att rusta upp sina kärnkraftverk desto mera.
    Men hur kunde svenska regeringen stänga av fullt fungerande kärnkraftverk i Sverige, Kent?

  43. Berra

    Tror faktiskt att jag upplever den globala uppvärmningen live just nu…

    Min termometer visar -14º…men enligt smhi:s hemsida så är det bara -6º (uppdaterat för en kvart sedan)

    I morse sade de att det var -17º men termometern sade -20º…och enligt bilen var det -23º

  44. Simon

    #40 Brysselsoppa
    Verkligen bisarrt, media granskar numera medborgarna och har man ”fel” åsikter kastas man åt vargarna. Det är nästan så man börjat glömma hur det var förr. Det fanns ju ändå en tid när media faktiskt skötte sitt uppdrag och granskade makthavarna.

    Ju fortare den nya regeringen sätter igång med att ge alla innästlade aktivister sparken desto bättre. Jag hade en förhoppning man skulle börja med SR/SVT men det verkar inte hända särskilt mycket alls, vilket är väldigt märkligt.

  45. Håkan Bergman

    Hjältarna i Oskarshamn har gjort det igen, O3 är infasad och har börjat leverera så smått, ge den lite tid så ska den snart, 80 timmar säger man för att stega upp till full effekt, vara uppe i full effekt.
    https://www.okg.se/

  46. Fredrik S

    Sibbe #42

    Överlyckliga grabbar från landet som går före. Nu kan de ersätta det sista kkv med mer fossilt.

    https://www.di.se/nyheter/tyskland-inviger-ny-terminal-for-naturgas/

  47. Håkan Bergman

    Fredrik S #46
    Intressant annons på den sidan, dags för miljöpartister att se upp, finns inte massivare trä än skallen på en miljöpartist.
    https://www.di.se/brandstudio/gbj-bygg/med-unika-erfarenheter-moter-gbj-bygg-en-framtid-av-massivtra/

  48. Håkan Bergman

    Stephen Kotkin slår som vanligt huvet på spiken, egentligen diskuterar han kommunismen och Stalin men konsekvenserna är lika och ingen vill tillstå några misstag.
    https://www.youtube.com/watch?v=c0Zv7MGPpIo&t=1980s

  49. Anders

    #37 Så underbart hon lyste av kompetens, händighet och självförtroende!

  50. Adepten

    # 4 Mats O

    Bra kommentar 🙂 Inte så konstigt att det är så tyst om Beken-modellen.
    Beken-modellen fördes fram av Vänsterpartiet och Sverige styrs för närvarande av en nyliberal ekonomisk politik som gynnar import från utlandet framför lokal produktion.
    Dessa nyliberala politiker kan nu ha mage att skryta med hur låg inomhustemperatur de har, från SD´s 15 °C till liberalernas 20 °C. Liberalernas siffra verkar ärlig i alla fall.

    Ja det var Bengt Ekenstierna som utarbetade den s.k. BEKEN modellen, fördelen med den är att det inte bryter mot någon marknadsföringslag trots att många fastklistrade marknadsliberaler avfärdar det som omöjligt att ändra på eftersom man då tror sig bryta mot något EU direktiv.

    Man kan säga att elpriset är som klimatet, man får se utfallet i efterhand på månadsfakturan.
    Det blir då som vi ser om det blir en revolt och vad en handfallen regering kommer att ta sig för. Helt klart kommer SD väljarna att bli besvikna.

    Förövrigt saknar jag förslag på hur vi snabbt ska få ner energipriset på el framöver.

  51. Fredrik S

    Håkan Bergman #47

    Så sant!

    Många inom journalistskrået bör se upp också.

  52. Kent

    #36 Håkan
    Politikerna har bestämt för länge sedan att elproduktionen ska skötas av an fri marknad vilket innebär att politiken inte skapar produktionen utan sätter bara spelreglerna.

  53. #25 Torbjörn

    ”Detta påstående har jag sett från din sida flera gånger, men jag har inte riktigt förstått var du får 3W/m2 ifrån, går det på ett enkelt sätt förklara det?”

    ”Enkelt sätt” beror på vad som kan förutsättas vara bekant. 3W/m2 är vad man kan beräkna under förutsättningen att inget annat förändras än att antalet CO2-molekyler fördubblas. Jag tror man tänker sig att antalet kvävemolekyler reduceras så att atmosfärens massa blir oförändrad, men det spelar nog ingen roll.

    Enklaste sättet att förstå saken är att betrakta jorden från rymden och beräkna utstrålad effekt. Effekten beror av våglängd alternativt frekvens och är olika när man betraktar rakt uppifrån eller från horisonten eftersom strålningen från marken får olika lång väg genom atmosfären. Effekten beror också av temperaturen på olika höjd i atmosfären.

    Teoretiskt beräknade spektra stämmer utmärkt väl med mätningar från satellit: https://www.researchgate.net/profile/Paul-Christodoulides/publication/221909392/figure/fig15/AS:394098788847620@1470971881257/Emission-spectra-of-the-Earth-taken-by-the-Nimbus-4-satellite-Spectrum-a-is-measured.png Överst Sahara, i mitten Medelhavet och längst ner Antarktis.

    När det gäller inverkan av en CO2-fördubbling räcker det att beräkna förändringen på de frekvenser där den strålning som når världsrymden kommer från CO2. Det är enklare att betrakta jorden utifrån och tänka sig den höjd där hälften av strålningen absorberats – det är ett annat sätt att tänka sig höjden som strålningen kommer ifrån. När strålningen är på väg nedåt har 50% absorberats när ett visst antal CO2-molekyler per kvadratmeter passerats. Inkommande strålning är en plan vågfront så den har en mycket stor utsträckning. Med fördubblad CO2-halt händer detta på betydligt större höjd. Clive Best har beskrivit här: https://clivebest.com/blog/?p=4597

    Den första figuren (onumrerad) visar effektiv utstrålningshöjd som funktion av frekvensen vid 300 och 600 ppm. Figur 6 visar temperaturen som råder på den höjd strålningen kommer ifrån och figur 7 visar utstrålad effekt i mW/(m2*steradian*cm-1) Uppenbart har effekten sjunkit när CO2 fördubblats. Integrerar man över rymdvinkel och frekvens får man W/m2 för den plats och årstid man beräknat för.

    Som indata till beräkningar av detta slag har man en molnfri standardatmosfär som är olika på olika latituder och varierar med årstiden. Detta måste man medelvärdesbilda över.

    De förändringar av utgående långvågig infraröd strålning som kommer av CO2-fördubbling härrör från högt upp i atmosfären. Det mesta sker alltså ovan molnen så siffran 3W/m2 påverkas inte så väldigt mycket ifall man även räknar med inverkan av moln. Jag skulle gissa att den verkliga osäkerheten kan vara i storleksordningen ±10% även om olika beräkningar Manabe, Hunt, Kluft och Wijngaarden alla kommer till samma resultat.

    Att beräkningarna som ger 3W/m2 såvitt jag vet inte brukar anges med någon associerad osäkerhet spelar ingen roll för IPCC:s slutsatser. Växthusgaserna tillsammans är en betydande faktor och det som går in i modellerna är forcing inklusive feedback. Forcingen inklusive feedback är i någon mening åtkomlig för experiment, men såvitt jag begripit är uppdelningen i ”allt annat oförändrat” och feedbackfaktor rätt osäker.

  54. Kent

    #50 Adepten
    ” Förövrigt saknar jag förslag på hur vi snabbt ska få ner energipriset på el framöver.”

    Snabbaste sättet är att:
    1) vi i Sverige sparar el
    2) tillåter etablering av havsbaserad vindkraft
    3) hoppas att Finlands kärnkraft kommer igång

    På längre sikt kan vi hoppas att länder med stora underskott på el bygger upp fossilfri produktion (för all del kärnkraft). I Sverige behöver vi inte mer kärnkraft än idag. Notera att om grannländerna bygger kärnkraft slår det undan behovet av svensk kärnkraft och till och med verkar för att det blir direkt olönsamt. En kärnreaktor kan inte drivas på baea ett par lönsamma veckor per år.

  55. Håkan Bergman

    Kent #52
    En fråga, vilka jobb och hur länge har du haft dom?

  56. Anders

    #52 ”Kent”. Du skriver på ett obegripligt självsäkert sätt att ”Politikerna har bestämt för länge sedan att elproduktionen ska skötas av en fri marknad”. Då frågar jag Dig ytterligare en rak fråga – utan att förvänta mig dito svar: I vilket samhälle gäller ett politiskt beslut för evigt och trots att förutsättningarna totalt kullkastats?

  57. Anders

    #55 HB. Märkligt, tänkte just fråga ”Kent” om hen gjort lumpen… Men Din fråga duger gott och väl 😉

  58. Håkan Bergman

    I Alabama kan man kalla en anka för en anka. 50 minuter med John Christy.
    https://www.youtube.com/watch?v=qJv1IPNZQao

  59. Havsbaserad vindkraft – fungerar inte när det inte blåser. Hv är dyr. Hv har kort livslängd.
    Hur kan någon hojta jippi, den ska vi ha!?
    England å Danmark fungerar som realtids info angående hur makalöst värdelös vindkraft är – men blundar man å håller för öronen så kan man drömma om att hv fungerar.

  60. Håkan Bergman

    Magnus blomgren #59
    Jag tror det beror på det där lilla ordet ”gratis”, vinden och solen är verkligen gratis, men det betyder inte att det är gratis i slutändan. Fråga vem som helst som har jobbat med reklam och marknadsföring, gratis är gott och du behöver bara väva in det i texten för att få effekt, rena magin. Räntefritt eller whatever duger också.

  61. Håkan B #48,

    OT. Jag läser just nu en tjock bok av Anne Applebaum – känd historiker som tidigare skrivit om Gulag – med titeln ”Röd Hungersnöd – Stalins krig mot Ukraina”. Putin måste vara en stor beundrare av Stalin för han agerar precis på samma sätt: Erkänn aldrig att din politik är fel och fått katastrofala följder utan försök istället att genomföra din politik om igen men med ännu mer drastiska metoder. Boken handlar om Holodomor 1931-1934 då flera miljoner ukrainare svältes till döds. Stalin brydde sig inte om den lågt stående ”bondestaten” (föraktfullt kallad Lillryssland) och alla döda utan gladde sig åt att han inlemmat det traditionellt upproriska Ukraina i Sovjetstaten.

    Klimatideologin har ännu inte nått dithän att vi kan börja räkna döda i termer av ihjälfrusna åldringar och sjuka. Men den ideologiska sättet att hantera energikrisen, folkets motstånd mot vindkraft och nedläggning av kärnkraft är detsamma. Pressa på med mer vindkraft, fler nedläggningar, tvinga företag, författare, media och företag att lalla med i propagandan. Klimatmålet helgar alla medel!

  62. Simon

    ”Förövrigt saknar jag förslag på hur vi snabbt ska få ner energipriset på el framöver.”

    Snabbaste sättet är att:
    1) Vi sätter stopp för nyförsäljning av elfordon tills vi har fått ordning på vår elproduktion. Naturligtvis gäller även totalstopp för alla elintensiva industriprojekt typ hybrit.

    2) direkt sätter igång och bygger ny kärnkraft och stoppar alla vindsnurreprojekt som bara kommer förvärra problemet samtidigt som naturen blir ännu mer förstörd.

    3) sätter alla miljötalibaner som försatt oss i denna eländiga situation i ett stort ekorrhjul som får driva en turbin.

    Punkt 3 kan ifrågasättas hur mycket det kan sänka elpriset men skulle vara till viss tröst och får väl även anses vara ett lämpligt men förvisso ett alldeles för milt straff för vad man ställt till med.

  63. Christer

    Den här artikeln fanns i Vasabladet 10.12 2022 : GOLFSTRÖMMEN STARK-HAVEN BLIR ALLT SVALARE säger Bogi Hansen klimatforskare.

    Intressant att Svenskfinlands andra största tidning lyfter en sådan nyhet som ett stort förstasidesstoff.

    https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/638497

  64. Ulf

    50 Adepten,

    Den tidigare regeringen varför genomförde den inte Beken modellen om det nu var så enkelt?
    Det här landet är inte klokt på ett enda ställe. Vi har haft en regering i 8 år som stängt ner Sveriges energiförsörjning och nu har du mage och klaga på en regering som är ett par månader gammal? Man har på nolltid en modell framme för återbetalning av fakturorna i februari. Är det handlingsförlamning? Varför är kraven absolut noll på en S regering men 100 på en borgerlig? Absurt.
    Sverige är otroligt så fort vi har en vänsterregering så upphör all kritik. Höger så är det stormstyrka efter ett par timmar patetiskt.
    Snabbt få ner priset, ja omstart av alla tillgängliga kraftvärmeverk. Rygga inte fossila. Möjligen uppstart av Ringhalsarna men påstås att det är omöjligt.
    Kents förslag om havsbaserad vindkraft är extra patetisk. Det tar minst lika lång tid som ny kärnkraft och gör ingen nytta eftersom den fungerar bara när det blåser.

  65. Nr63.
    Intressant, något har pågått i atlanten dom senaste åren som inte stämmer med berättelsen om klimathotet, alarmismen och den svaga golfströmmen – massor av platser har sjunkande temperaturer – liksom vattnen i antarktis.
    Man bör i klimatsammanhang komma ihåg hur bl a vattnen runt grönland kan skifta temperatur med flera grader på kort tid som på exempelvis 1930 talet med stora konsekvenser för landtemperaturerna i skandinavien.
    Havens puls är obeskrivligt intressanta och extremt svåra att förstå – förutom för alarmisterna då förstås, för dom tycks veta att haven bara blir varmare å varmare och att golfströmmen bara blir svagare och svagare…
    Synd att våra svenska medier måste ducka alla riktiga debatter i klimatfrågan – ingen får tvivla.

  66. Ulf

    Christer 63, som vanligt är forskaren väl över 65. Ingen icke pensionerad som vågar?

  67. johannes

    #65
    Rör sig havet??

  68. Håkan Bergman

    Simon #62
    Jag är ingen anhängare av förbud, låt folk köpa elbilar, hur dom ska laddas får dom sköta själva.

  69. BD-Nille

    Problemen med isläggningen är nu klar i älvarna meddelar Vattenfall och det ska sänka elpriset..

    https://sverigesradio.se/artikel/islaggningen-klar-i-norr-nu-kan-elen-bli-billigare-i-hela-landet–2

    OM detta är verklighet, och inte bara fejk för att manipulera elpriset, är min teori följande:

    Innan Kärnkraften byggdes ut så gick vattenkraften huvudsakligen som baskraft, och lastregleringen gjordes mest av kol- och oljekondens.

    När kärnkraften byggdes ut under 70-talet så blev den successivt den nya baskraften. Kol och olja fasades ut (men behölls som reservkraft).

    Vattenkraften kompletterades under 70-talet för att kunna ta rollen som reglerkraft. Flera kraftstationer i ibland annat Luleälven kompletterades med ytterligare en turbin och generator. Det benämndes som ”effektutbyggnaden”.

    Vattenkraften blev det kraftslag som reglerade efter lasten/förbrukningen.

    Nu har ett nytt fenomen inträtt; Vindkraften. Vi har väl cirka 13000 MW installerad vindkraft nu. Det är dubbla kärnkraften och lika mycket som vattenkraftens toppeffekt.

    Vattenkraften tvingas nu reglera inte bara lastens variationer, utan även den oberäkneliga vindkraften. Det gäller väl särskilt när exportförbindelserna är fyllda.

    (Detta sliter hårt på mekaniken i vattenkraften, att tvingas upp- och nedreglera för att parera även vindkraften.)

    Och det kan faktiskt vara så att det nu är problem med isläggning av dammarna, på grund av ett driftmönster som inte fanns innan vindkraften.

    Om det är så att problematiken kring isläggning faktiskt är verklig och det beror på att vindkraften tillkommit…

    Så aktar sig det politiskt korrekta Vattenfall att berätta det. De törs inte säga något som framställer vindkraften i dålig dager..

  70. Kent

    Hm, flera här som inte verkar förstå innebörden av att elproduktionen sker på en öppen marknad. Den inrättningen startade redan tidigt 1990-tal, en alltigenom borgerlig idé såklart. S lockades med i de tankarna och stödde omvandlingen så den hade brett stöd vid tiden och har så fortsatt ända till idag. Det är en fundamental princip som inte ändras i en handvändning. Jag uttalar mig inte om huruvida det är en bra eller dålig ordning, det är oväsentligt i sammanhanget, men ni bör försöka förstå detta för att förstå logiken i hur elmarknaden har utvecklats senaste 10-15 åren.

    Marknadsorienteringen innebär att privata aktörer ska lockas att investera i elproduktion om priset på el ger en lönsam kalkyl, och motsatsen att lägga ned dyr produktion om inte kalkylen går ihop. Staten ska inte investera i produktionsanläggningar utan bara sätta regler for marknadens långsiktiga utveckling.

    Alltsedan folkomröstningen har det funnits ett driv att stänga ned kärnkraft, men det har mattats med åren. Kärnkraften har visat sig svår att ersätta helt men ett tag var det olönsamt att driva den. Enligt marknadslogiken tog några företag beslut om att lägga ned några reaktorer. Man bör inte bortse från att samma företag har varit medvetna om att nedläggningen kommer att påverka priset uppåt och därmed förbättra lönsamheten för övriga reaktorer i drift. Jag anser att marknaden själv aldrig kommer att nå en fossilfri produktion eftersom att hela branschen tjänar på att en liten toppeffekt löses med dyr fossil produktion så att alla andra billiga kraftverk får bättre marginaler. Nedläggningen av R1/2 och O1/2 har varit en enorm ekonomisk framgång för ägarna av verken. Drastiskt minskade kostnader för driften samtidigt som priset har mångdubblats på den el som produceras. Alltså företagsekonomiskt sunt beslut. Det är egentligen bara sedan Ryssland stängde av gasen till Europa som det möjligen hade varit lönsamt att ha reaktorerna kvar. Och vem säng den invasionen komma år 2015?

    Kom ihåg att privata företag INTE har som syfte att förse folk med billiga produkter, utan de har som första och enda syfte att tjäna pengar till sina ägare. Det har både Vattenfall och Fortum gjort.

    Det finns goda argument för att elmarknaden inte passar att vara avreglerad på det sätt som gjordes. El är inte vilken handelsvara som helst. Samhället är lite för beroende av den vilket ger en styvhet i marknaden. Men om vi reglerar produktionen hårdare måste vi också reglera konsumtionen. Vi kan inte ha ett upplägg där vi säger att alla ska ha fri tillgång till billig el oavsett förbrukning. Marknadsorienterigen ger en möjlighet att påverka konsumtion via priset. Hur styr vi konsumtionen i en alternativ värld? En sak verkar klar, vi kan inte erbjuda utländska internetoperatörer gratis el till gigantiska serverhallar.

  71. Daniel Wiklund

    # 70 Kent. Hur är det, är det klimatkris där du bor. ” Upp flyga orden, tanken stilla står. Endast ord med tanke himlen når”. Dina ord lämnar inte backen.

  72. Kent #70

    Jag tror inte att du skall spåna om det du kallar för energimarknaden. Du har uppenbarligen ingen aning om vad som menas med en fri marknad. Din föreläsning imponerar knappast på någon utbildad ekonom. Den påminner mer om ett stycke från Das Kapital.

  73. Håkan Bergman

    Kent #70
    ”Och vem säng den invasionen komma år 2015?”
    Putin annekterade Krim 2014 och startade ett gränskrig i östra Ukraina. Svårt att fatta det? Kanske inte så smart att uppmuntra Putin genom att öppna upp Nordstream och köpa ännu mera gas av honom. Bortsett från det så förväntar jag mig att min regering oavsett färg ska se till landets och folkets bästa, kom ihåg att en regering har full makt över statsapparaten och alla möjliga utredningsresurser, men regeringen Lövfén gjorde inget för att tillvarata landets och medborgarnas intresse.
    Sen vill jag också ha svar på om du har haft några jobb och hur länge dom varade, jag bryr mig inte om akademiska titlar, allt som räknas är jobb, riktiga jobb ingen snömos herr AI-Kent!

  74. Anders

    #70 Kent igen. Varför kommer jag spontant att tänka på ordstävet tomma tunnor skramlar mest när jag läser Dina texter?

    Du skriver, återigen på ett märkligt naivt och oerfaret men ändå självsäkert sätt: ”Marknadsorienterigen ger en möjlighet att påverka konsumtion via priset. Hur styr vi konsumtionen i en alternativ värld?”

    Fråga 1 ut i cyberrymden och diverse AI-troll: Ger vem möjlighet? Fråga 2: Vilka vi? Fråga 3: alternativ jämfört med vad? En fri värld med självständiga individer?

    Sista och avgörande frågan: Varför svarar Du aldrig på raka frågor? Är det för att Du då måste erkänna att Du inte är någon verklig person, utan en avlönad liten trollcell uppbackad av klimatsmart omställningskapital?

  75. Fredrik S

    #70

    Hm, har du hittat på allt det där själv eller är ni flera stjärnor?

  76. Nr67.
    ” havens puls” syftar förutom på allmän filosofisk beskrivning på temperaturskiften i havens geografiska läge.
    Havens rörelse eller inte är en annan sak, filosofiskt eller vetenskapligt.

  77. Ulf

    Svar Kent,

    Hade det nu varit en fri marknad hade vi inte energiöverenskommelser i riksdagen och partier som lämnat dem. Skatter på diverse energislag, slopade skatter, subventionerad vindkraft etc, etc. Nej ingen särskilt fri marknad. Dessutom är nätet monopol i princip. Så nej problemet är inte att det är en marknad, problemet är att det inte är en marknad. Hade det varit en marknad hade inte priserna varit höga nu utan mycket låga. Det är så en fungerande marknad uppför sig.

  78. Fredrik S

    När jag var yngre fick jag lära mig att troll är sådär på att räkna, de kan bara räkna till tre och gör det på fingrarna. För att att verka smartare lägger de till många och massa:

    Ett
    Två
    Tre
    Många
    Många ett
    Många två
    Många tre
    Massa
    Massa ett
    Massa två
    Massa tre
    Massa många och så vidare

    Det kan kanske delvis förklara våra höga elpriser och bortförklaringar om dessa? För mycket troll i den branschen och den har hållbara?

  79. Håkan Bergman

    Det finns 10 sorters människor, dom som begriper det binära talsystemet och dom som inte begriper det.

  80. Simon

    #68 Håkan
    Ja jag är absolut inte heller någon anhängare av förbud.

    Om hela situationen nu inte vore så tragisk så skulle det egentligen kunna vara riktigt komiskt.
    För att kunna ställa om fordonsflottan till fossilfria fordon så tvingas man nu på sina håll i stället ställa om till fossildriven elproduktion. Här kan man verkligen tala om att gå över ån efter vatten.
    Det är uppfinnaren från Sundbyberg nivå på det här.

  81. Simon

    Kent, i inlägg #29 så skriver du att ”Om EW har läst IPCCs rapporter verkar hon inte förstå vad budskapet i dem är. Därför får hon kritik från alla håll och kanter.”

    Vad är det då Elsa gör som tydligen skapar denna kritikstorm annat än att hon påtalar att det i verkligheten inte pågår en sådan klimatkris som du, media och de rödgröna vill göra gällande. Hon gör detta med utgångspunkt av innehållet i de vetenskapliga rapporterna. Det går närmast att jämföra med när barnet i HC Andersens saga om Kejsarens nya kläder påtalar att kejsaren är naken.

    Det framgår tydligt av ditt raljerande att du menar dig alltså veta bättre och att Elsa har fel, kejsaren är inte alls naken säger du.
    Det skulle därför vara angeläget om du i stället för att ägna dig åt tyckmyckande, mumbojumbo, kommunistiskt propagandaskrivande och rent trams i stället kunde svara på inlägg #35 av MatsL som lyder:

    ”Frågan har ställts till dej tidigare utan att du svarat, så jag ställer den igen:
Vilka vetenskapliga rapporter menar du har kommit fram till den slutsatsen att vi lever i en klimatkris?”

    Jag gissar det blir som vanligt. Du kommer vara spårlöst försvunnen tills det hunnit fyllas på med nya inlägg och sedan startar grammofonskivan om igen utan att vi får något svar. Vilket ju faktiskt också är ett svar. Dessutom ett mycket avslöjande sådant.

  82. JonasW

    #53 Leif

    ”Det mesta sker alltså ovan molnen så siffran 3W/m2 påverkas inte så väldigt mycket ifall man även räknar med inverkan av moln.”

    ?

    Jag trodde moln påverkar lapse rate, d.v.s. att atmosfärens temperaturprofil påverkas. Då borde temperaturen vid ”utstrålningshöjden” också påverkas. Du menar att lapse rate inte påverkas av moln?

    Om man tittar på Schwartzschilds ekvation så innehåller den ”markstrålningen”. Den kommer dock ”absorberas” ganska snabbt , d.v.s. ge ett litet bidrag vid ”utstrålningshöjden”.

    Om man istället har ett moln där molnets topp är på många kilometers höjd så kommer utstrålningen från molntoppen vara ganska nära ”utstrålningshöjden”. Molnets utstrålning kommer då fungera som ”markstrålning”.

    Du har skrivit flera gånger att moln är (nästan) perfekta svartkroppar, vilket då betyder att de kommer avge ”full strålning” inom koldioxidens absorptionsområde. Man har ”suddat” ut effekten av atmosfärens absorption, och fått ett rent Planck spektrum, men nu på många kilometers höd.
    Blev förvånad över att moln inte påverkar. Skulle gärna ha någon referens till mätningar.

    Happer/Wijngaarden undvek frågan om hur moln påverkar utstrålningen. Man tycker de skulle kunnat dra samma slutsats?

    Jag hänger inte med i ditt resonemang.

    Kommentera gärna mer om:
    – molns effekt på lapse rate
    – emission av molnets topp

    Om lapse rate inte ändrats så kommer molnets topp ha samma temperatur som standardatmosfären vid denna höjd. Skillnade är att molnets topp kommer svartkroppsstråla (enligt dina uppgifter). Detta borde i så fall leda till ökad utstrålning från molniga områden, vilket inte stämmer alls med Ceres.

  83. LasseS

    I Australien har ett område med 122 havsbaserade vindkraftverk med 900 MW blivit godkänt av myndigheten bara om de står stilla under 5 månader. Det för att skydda
    den orangefärgade papegojan. Man skyddar alltså fåglar från att utrotas av vindkraftsverken!

    Epa.tas.gov.au

    The Chair of the EPA Board, Andrew Paul, said that the Board concluded the proposed development can be managed in an environmentally sustainable and acceptable manner, with certain conditions. The Board requires these conditions to be included in any permit subsequently granted by the Circular Head Council

    ”The Board has concluded that significant mitigation measures are required regarding potential impacts on the orange-bellied parrot population given the limited knowledge about the importance of Robbins Island in the annual northern and southern migrations, and that the National Recovery Plan for the Orange-bellied Parrot (OBP) (2016) needed to be accounted for in the Board’s assessment and decision.” This has led to the inclusion of condition FF6 which imposes shutdown periods during the migrations totalling five months when the turbines cannot operate.”

    Condition FF6 states that “Unless otherwise approved in writing by the EPA Board, all Wind Turbine Generators must be shut down during the northern OBP migration period (1 March to 31 May inclusive) and the southern OBP migration period (15 September to 15 November inclusive”

  84. Adepten

    Apropå Kents svar som kan åskådliggöras med Chat GPT (GPT-3 (Generative Pretrained Transformer 3) som är en AI-baserad teknik för att skapa chattrobotar som kan imitera mänskligt språk och föra samtal med människor på ett trovärdigt sätt.
    Prova och gå med i nedanstående AI-applikation. Ställ kniviga frågor för att sätta den på prov 🙂 Men jag är rädd att den står på Kents sida 😉
    https://openai.com/blog/chatgpt/

  85. Lars Hellman

    Jag fann en lång populärvetenskaplig artikel om vulkanutbrottet på Hunga Tonga, och vilken inverkan det kan få under denna och kommande årstider. Artikeln kommer från ”Severe Weater Europe”
    https://www.severe-weather.eu/global-weather/stratosphere-polar-vortex-cooling-event-update-cold-anomaly-winter-season-influence-fa/

    Allmänt om vulkanutbrottet
    Strong cold anomalies are being detected in the stratosphere over Southern Hemisphere. The anomalous cooling results from the water vapor coming from the January Hunga Tonga eruption. Cooling on this scale has not been seen in modern satellite records, so this is a significant event.

    We will look at what is happening with temperatures in the southern stratosphere, how it all actually happened, and how it might impact our side of the planet in the upcoming Winter 2022/2023.
    https://www.severe-weather.eu/global-weather/cold-anomaly-stratosphere-polar-vortex-volcanic-cooling-winter-influence-fa/

  86. Lars Kamel

    Jag har läst delar av rapporten från IPCC:s WGI, den som kom ut i augusti i fjol. Inte hela, som Elsa Widding verkar ha gjort, men tillräckligt för att se att hon visst har fattat budskapet i rapporten.
    Men det är klart. IPCC:s rapporter är heliga skrifter, enligt de klimathotsreligiösa. Det gäller att från början ha ”rätt” tro för att begripa det ”verkliga” budskapet i rapporterna. Och för att inte leta efter fel i dem.
    Det är typiskt att kritiken mot henne helt och hållet är påhopp och lögner. Några sakargument har kritikerna inte.
    Elmarknaden är verkligen ingen fri marknad. Politikerna har lagt sig i med regler, subventioner och straffskatter.
    Varhelst vindkraften byggs ut, ökar elkostnaderna. Naturligtvis sänker inte en utbyggnad av dyr, havsbaserad vindkraft elpriserna. Utan höjer dem!
    Sverige har naturligtvis för lite kärnkraft, och inte för mycket. Rödgröna politiker har sett till att 6 reaktorer har lagts ner i Sverige. Vilket de skröt om tidigare, men nu förnekar och hävdar att det var marknadskrafter som låg bakom nedläggningarna.
    Sverige behöver ersätta dessa 6 reaktorer. Vilket kan ske med färre reaktorer, kanske 3-4 stycken, eftersom dagens reaktorer har högre effekt. Dessutom borde ännu fler reaktorer byggas, så att en del miljöförstörande vattenkraft kan avvecklas.

  87. Berra

    Funderade lite på Karlshamnsverket.

    I somras gick det ju igång när det var vindstilla för då var det lönsamt att elda olja.

    Men nu när elpriset varit dubbelt så högt så har det ju bara stått i standby-läge, borde det inte eldat på så mycket det kunde för att hålla nere priserna och dessutom minskat risken för elbrist?

  88. Per

    Under vinterhalvåret är Karlshamnsverket en del av SVK:s upphandlade kraftreserv. Då är det SVK som bestämmer när verket ska köras för att säkerställa effektbalansen.

  89. Anders

    #84. OpenAI. Testade ”What is the relation between CO2 and global mean temperature?” Svaret: ”Carbon dioxide (CO2) is a greenhouse gas that plays a key role in regulating the Earth’s temperature. When the Earth’s surface absorbs energy from the sun, it warms the lower atmosphere and the surface. Some of this energy is then radiated back into space as longwave infrared radiation. However, greenhouse gases in the atmosphere, such as CO2, trap some of this radiation and prevent it from escaping into space, causing the Earth’s temperature to rise.

    As the concentration of CO2 in the atmosphere increases, more of the sun’s energy is trapped, leading to an increase in the Earth’s temperature. This is known as the greenhouse effect. The Earth’s average temperature has increased by about 1.5 degrees Fahrenheit (0.8 degrees Celsius) over the past century, and this increase has been linked to the increase in atmospheric CO2 concentrations that has occurred over the same time period.

    Human activities, such as the burning of fossil fuels and deforestation, are the main sources of the increase in atmospheric CO2 concentrations. As the concentration of CO2 continues to increase, the Earth’s temperature is expected to continue to rise, which could have significant consequences for the planet and its inhabitants.”

  90. Håkan Bergman

    Berra #87
    Man ligger väl infasade på 40 MW, det kan låta lite men bidrar ändå med svängmassa. Hur mycket man än skulle köra verket kan man ändå inte fylla kablarna till kontinenten, vilket skulle behövas för att få ner elpriset ordentligt.

  91. Joachim

    En stor solelspark ska öppna i Hallstahammar.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/15-000-solpaneler-satter-hallstahammar-pa-solcellskartan

    Vad betyder dom imponerande siffrorna egentligen? En effekt motsvarande behovet hos 4000 lägenheter. 10 miljoner kWh per år. Vad kan 15000 solpaneler kosta i inköp, montering och underhåll under dess livstid? Hur länge håller dom? Blir detta en god affär för SBB?

  92. #91
    ”Vad betyder dom imponerande siffrorna egentligen?”

    Att något lyckligt bolag tjänar mycket grova pengar.

  93. Paul Håkansson

    Anders
    00:26, 2022-12-18

    ”Sista och avgörande frågan: Varför svarar Du aldrig på raka frågor? Är det för att Du då måste erkänna att Du inte är någon verklig person, utan en avlönad liten trollcell uppbackad av klimatsmart omställningskapital?”

    Mitt i prick, korrumperade bedragare är annars gångbart.

  94. SatSapiente

    #91 Joachim

    ”6% av årsproduktionen mellan november och februari”. Det låter som en strålande idé, producerar som minst när behovet är som störst. Och ingenting när det ligger snö på panelerna eller nattetid.
    Solcellers ekonomi bygger på att det ska gå att sälja (överskotts)el när solen lyser som mest. Det gör att den planerbara elproduktionens intäkter minskar främst sommartid och förstör lönsamheten för dessa kraftslag.
    När eller om el från solceller når större volymer kommer elbolagen att vara tvungna att begränsa eller helt stoppa sina inköp av överskottsel från solceller. Bolagen kan inte betala för elen när priset går mot noll eller minus.
    Och nämn inte batterilagring för att ”flytta” elen till ”icke-produktionstid”, dyrt, minst 1000 kr/kWh och begränsad livslängd, några tusen upp- och urladdningscykler.

  95. Ulf

    Svar 74 Anders,

    Därför att Kent är en kommunist på absoluta ytterkanten. Någon kväll häromdagen gjorde han misstaget att dela en av många stolletexter ifrån partiet.
    Eftersom verkligheten och kommunismen inte spelar boll, så blir argumenten därefter. Att han skulle göra det här i uppdrag för någon är förstås nonsens.
    Organisationer som lever på klimathets vet att de inte har något att hämta i en ärlig diskussion. Det är därför de uppfunnit alla dessa epitet istället. De skulle aldrig ge sig in i en ärlig diskussion och få storstryk.

  96. Fredrik S

    Idag är det första advent och svenska folket måste spara på el hemma, kommunens hälsa-och friskvårdsanläggningar är i bästa fall på sparlåga etc. Plus att vi plågas av diverse duktiga och präktiga människor i media.

    Samtidig exporterar vi 4000 MW, det mesta söderut från sydsverige som samtidigt importerar en del fossilt från Danskarna i syd.

  97. Daniel Wiklund

    EU levererar igen och igen. På text-tv ” EU överens om ökad utsläppshandel” . ”Det innebär att 75 procent av Europas utsläpp kommer att omfattas av utsläppshandel. Det är enorma kliv framåt i klimatarbetet jämfört med dagens 40 procent, säger Emma Wiesner (C), EU- parlamentariker till TT”. ”I paketet ingår även EU-s nya sociala klimat fond samt infasning av koldioxidtullar, som prissätter utsläpp även utanför Europa”. Vilket svammel, och ett dyrt sådant. Klimatet kommer inte att påverkas. Däremot kommer det att påverka våran ekonomi negativt. Deras politik är mycket provokativ. Dom borde bry sig mer om korruptionen som finns i EU. Börja med att sänka alla löner med minst 75 procent. Så får vi se hur många som blir kvar.

  98. Fredrik S

    Daniel Wiklund #97

    Råkade, av misstag, slå över till SVT i väntan på förlängningen i VM-finalen.

    Där fick Svenska Naturskyddsföreningen oemotsagda säga förklara hur det är och vad vi måste göra för att inte gå under.

    Helt ointressant för oss andra när det är medlemmar som intervjuar andra medlemmar i en intresseorganisation.

  99. tty

    #89

    Visar AI:s begränsning. Det där är den vanliga svammelversionen av växthuseffekten. Inte en korrekt förklaring.

  100. Adepten

    #89 Anders

    ChatGPT är programmmerad och tränar att svara på allt. Den har inte någon inbyggd åsikt utan kan tränas till vilken åsikt som helst.
    Fråga: Vad anser du om att 2000-talets uppvärmningstrend inte beror på växthusgaser?
    Ställ ifrågasättande frågor så får du se om du vinner debatten mot den🤓
    Det är i alla fall bra att man slipper använda ordet hen om den😆

  101. UWB

    Det rör på sig gällande Blykalla. Jag tror det viktigaste är att de får upp farten. Ska de vara konkurrenskraftiga tror jag de senast 2030 måste ha en faktisk reaktor i drift och för det behövs kapital

    https://www.di.se/hallbart-naringsliv/karnkraftsbolaget-byter-ledning-tar-rygg-pa-northvolt/

  102. UWB

    #91

    Ger cirka 0.01 TWh per år och kostar cirka 60 miljoner och majoriteten av elen kommer när den inte behövs. Jag har svårt att se ekonomin i dessa satsningar, även om driftskostnaderna är små.

    Uppskattningsvis 50 % av produktionen sker när behovet är noll. Livslängden är cirka 30 år som ger cirka 300 miljoner kWh. Kapitalkostnaderna är minst 120 miljoner, till det kommer arrendekostnader för marken, vinst, driftskostnader, reparationer etc. Behöver nog minst 67 öre per kWh I snitt, blir svårt då hälften mer eller mindre behöver skänkas bort.

  103. #82 JonasW

    ”Jag trodde moln påverkar lapse rate, d.v.s. att atmosfärens temperaturprofil påverkas. Då borde temperaturen vid ’utstrålningshöjden’ också påverkas. Du menar att lapse rate inte påverkas av moln?”

    Alla teoretiska beräkningar görs i en standardatmosfär. Jag utgår från att den representerar ett medelvärde för respektive tid och plats och då ingår någon sorts medelmolnighet. Betänk att det som skall beräknas är skillnaden i utstrålning mellan två olika, båda höga, koncentrationer av CO2. Höga i den meningen att absorptionen är mycket hög och att därmed är spektrallinjerna mättade.

    ”Om man tittar på Schwartzschilds ekvation så innehåller den ’markstrålningen’. Den kommer dock ’absorberas’ ganska snabbt , d.v.s. ge ett litet bidrag vid ’utstrålningshöjden’.”

    Ganska snabbt är inte ett bra sätt att uttrycka saken. Omedelbart är bättre. Vid 667 cm-1 och nära marken är hälften absorberat efter ungefär 0,3 meter.

    ”Om man istället har ett moln där molnets topp är på många kilometers höjd så kommer utstrålningen från molntoppen vara ganska nära ’utstrålningshöjden’. Molnets utstrålning kommer då fungera som ’markstrålning’.

    Ja, men molnens topp är rätt nära marken. Absorptionen är fortfarande mycket hög

    ”Du har skrivit flera gånger att moln är (nästan) perfekta svartkroppar, vilket då betyder att de kommer avge ’full strålning’ inom koldioxidens absorptionsområde. Man har ’suddat’ ut effekten av atmosfärens absorption, och fått ett rent Planck spektrum, men nu på många kilometers höd.”

    Inte ”många” kilometer, bara några kilometers höjd.

    ”Blev förvånad över att moln inte påverkar. Skulle gärna ha någon referens till mätningar.”

    Titta på figur 5 här: https://www.mdpi.com/2072-4292/12/13/2097 Mellan 800 och 1000 cm-1 ser du markens respektive molnens temperatur. Mark 280K, moln 245 till 275K. CO2 kommer hela tiden mellan 215 och 230K oberoende av moln. Alltså, CO2-strålningen kommer från långt ovanför molnen. Detta är när man tittar rakt ner. Tittar man snett blir effekten tydligare.

    ”Happer/Wijngaarden undvek frågan om hur moln påverkar utstrålningen. Man tycker de skulle kunnat dra samma slutsats?”

    Jag påstår att moln inte påverkar särskilt mycket. Så skriver man inte i ett vetenskapligt arbete. Undersök själv vad MODTRAN ger för besked om saken: http://climatemodels.uchicago.edu/modtran/
    Moln kan ändra från 3 till 2,5 W/m2 Givet den globala molntäckningen blir inte avvikelsen från 3 W/m2 för det globala medelvärdet särskilt stor.

    ”Om lapse rate inte ändrats så kommer molnets topp ha samma temperatur som standardatmosfären vid denna höjd.”

    Ja, standardatmosfären är vald så.

    ” Skillnade är att molnets topp kommer svartkroppsstråla (enligt dina uppgifter). Detta borde i så fall leda till ökad utstrålning från molniga områden, vilket inte stämmer alls med Ceres.”

    ?? Molnens ovansida är kallare än marken. Visserligen har dom emissivitet mycket nära 1,0 medan marken bara ligger på 0,95 eller så, men molnens ovansida är mycket kallare än marken. Molniga områden strålar mindre (utom inom CO2-området där molnighet inte spelar någon roll.)

  104. Joachim

    # 91 UWB
    Tack för detaljerat svar!
    När dom pratar om ”effekt för att 4000 villor”, menar dom då maxeffekten vid midsommar en molnfri dag?

    Jag är misstänksam vid varje rapportering, och tror många formuleringar handlar om att få det låta så bra som möjligt utan att för den skull kunna beslås med direkt lögn.
    Allt ”motsvarar” så mycket fint i teorin, men i praktiken funkar det inte så.
    Typ att Sverige har överskott på el och exporterar mycket varje år – men i praktiken saknar egen el när den behövs som mest.

  105. JonasW

    #103 Leif,

    Tack för svaren. Tycker dock att det är långt ifrån klart hur moln påverkar/inte påverkar.

    Det är ett antal punkter som jag tycker är oklara:

    Jag vet att beräkningar görs med standardatmosfären, men det betyder inte att det alltid är standardatmosfären i verkligheten. Standardatmosfär ska nog ses som ett försök att bilda en ”genomsnittlig” atmosfär.

    – lapse rate när det är molnigt. Om man använder den adiabatiska approximationen (som jag i och för sig tycker har brister) så borde man hamna på wet adiabatic lapse rate. Inte dry adiabatic lapse rate.

    – Jag har inte kört MODTRAN, men om jag förstår dig rätt så kommer utstrålningen från molntoppar från så låg höjd att det fortfarande är atmosfärens absorption som styr utstrålningsspektrat ?

    Den här artikeln anser att en global uppvärmning kommer öka höjden på ”top-of-clouds”, vilket leder till mindre värmeutstrålning, d.v.s. en positiv feed-back.

    https://wires.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wcc.465

    Tycker det motsäger din uppfattning att moln inte påverkar.

    Nja, ”Så skriver man inte i ett vetenskapligt arbete”.

    Håller inte med. Man kan mycket väl framföra en kvantitativ uppfattning, bara man är tydlig med att det är en bedömning. Inte fakta.
    Argumentet att molnens utstrålning sker från låg höjd är ganska ”rakt på” och ingen ”spekulativ” gissning.

    – Enligt Ceres så minskar jordens totala utstrålning i molniga områden. Ska jag tolka dig som att det inte gäller inom koldioxidens absorptionsområde?

    Sista stycket i mitt inlägg blev dåligt formulerat.

  106. Göran S

    Värme först CO2 sedan
    Undersökning av glaciäris visar att temperaturökningen kommer först och CO2-halten ökar (följer med) först 800 år (600-1000 år) senare.
    Det finns flera argument för detta på KU, men den bästa referensen om 800 år hittar jag inte tillbaks till just nu.

    Fråga till KU om synpunkter på följande:
    Skulle ovan innebära att delar av vår nuvarande, naturliga, CO2 ökning härstammar från värmeökningen enligt nedan, dvs. medeltida värmeperioden?
    Citat:
    ”En värmetopp inträffade också mellan åren 800 och 1250 e.Kr., vilket gjorde att vikingarna i behagligt klimat kunde segla till Grönland, där kusttrakterna grönskade (därav namnet!). ”

    Finns det något skäl till att isborrkärneanalysen om 800 års fördröjning inte skulle vara applicerbar för delar av dagens CO2 ökning?

  107. TorbjörnR

    #106 Göran S

    Väldigt bra reflektion. Högst relevant fråga utifrån historien.
    Sen är ju frågan vilken mekanism som skulle ge det beteendet? Måste väl vara djuphaven och dess cykliska beteende med många 100 års periodicitet

  108. Kent

    #106 Göran
    ” Undersökning av glaciäris visar att temperaturökningen kommer först och CO2-halten ökar (följer med) först 800 år (600-1000 år) senare.”

    Detta gäller bara för starten av uppgångarna i kurvorna i samband med tex slutet av en istid och det är haven som andas ut co2 i takt med att de blir varmare. När förändringen pågår är koldioxiden i högsta grad delaktig i återkopplingen att öka temperaturen som leder till ytterligare ökning av co2 osv.

    ” Finns det något skäl till att isborrkärneanalysen om 800 års fördröjning inte skulle vara applicerbar för delar av dagens CO2 ökning?”

    Ja, det faktum att vår förbränning av fossilt kol släpps ut i atmosfären är den process som gör att co2 ökar. Det är inte uppvärmningen av haven som ger en okande co2 i atmosfären. Däremot är koldioxidens värmande effekt samma som alltid.

  109. #106 Göran
    ”Värme först CO2 sedan”

    Ja, självklart. Vore det tvärt om skulle Jorden (detta väsen) besluta sig av en anledning vi inte känner till, släppa ut CO2 från ett okänt lager någon stans.

    Värmen stiger.

    Sedan tyckte Jorden sig vilja ha svalka eller av en anledning vi inte begriper, att det är dags att fånga in denna CO2 och förvara denna gas på ett okänt ställe, tills nästa gång, och det blev kallare.

    Eller hur Kent #108? Du beskriver termisk runaway utan avslut.
    ”När förändringen pågår är koldioxiden i högsta grad delaktig i återkopplingen att öka temperaturen som leder till ytterligare ökning av co2 osv.”

    ”haven som andas ut co2”
    Det räcker att havet andas ut 5 promille av sin CO2, varför stoppar havet där?

  110. Göran S

    #108 och #109
    Tack för era svar, jag blev dock inte så mycket klokare på dem.
    Varför skulle jordens uppvärmning enbart påverka i början av en interglacial. Varför påverkar inte uppvärmningen på medeltiden oss nu 800-1000 år senare? Jag är medveten om att extra koldioxidutsläpp kan ge viss extra uppvärmning som i så fall har logaritmiskt avtagande effekt via en mättnad som W. Happer bl.a. beskriver.
    Vissa fysiker menar dock att CO2 även kan ha en kylande effekt speciellt om emissionshöjden skulle nå upp till stratosfären där temperaturen ökar med höjden. Det var dock det historiska arvet jag var nyfiken på, någon?

  111. Adepten

    #110 Göran S

    ” Varför skulle jordens uppvärmning enbart påverka i början av en interglacial. Varför påverkar inte uppvärmningen på medeltiden oss nu 800-1000 år senare?”

    Jordens uppvärmning påverkar inte enbart i början av en interglacial, utan det är en pågående process som kan ha olika effekter under olika tider. Detta kan resultera i snabbare förändringar i klimatet och miljön, som att t.ex. isen smälter snabbare och havsnivån stiger.
    Under en interglacial kan temperaturen öka och minska lite flera gånger, och det finns olika faktorer som påverkar detta.
    En av faktorerna som påverkar klimatet är solinstrålningen, som kan variera över tid på grund av förändringar i solens aktivitet och Jordens omloppsbana. Dessa förändringar kan bidra till att värma upp jorden eller svalna ner den under en interglacial.

    En annan faktor kan vara orsakad av olika interna processer som albedoförändringar, vulkanutbrott, atmosfärens- och havens- cirkulationsmönster.
    Albedo är mängden ljus som reflekteras av en yta(moln, is) och kan påverka mängden värme som absorberas av jorden.
    Vulkanutbrott kan påverka klimatet genom att släppa ut stora mängder aska och rökgaser som kan påverka molnformation och solinstrålning. Dessa rökgaser kan också påverka ozonlagret, vilket kan påverka hur mycket UV-strålning som når jordytan.
    Cirkulationsmönstren i atmosfären och haven spelar också en viktig roll i klimatet.
    Havens cirkulation är avgörande för hur värme transporteras runt jorden och kan påverka lokala temperaturer och vädermönster.
    Atmosfärens cirkulation kan också påverka vädret genom att påverka hur luftmassor rör sig och vad som kommer att hända med luften när den kommer i kontakt med olika ytor.

    En tredje faktor är mänskliga aktiviteter som frigör utsläpp av växthusgaser som också kan påverka klimatet under en interglacial. Dessa utsläpp bidrar till den globala uppvärmningen, som kan påverka temperaturen på olika platser på jorden på olika sätt. Även om uppvärmningen kan påverka klimatet under en interglacial, så är det viktigt att notera att det finns många andra faktorer som också påverkar klimatet, och att ingen enskild faktor kan förklara alla förändringar

    ”Vissa fysiker menar dock att CO2 även kan ha en kylande effekt speciellt om emissionshöjden skulle nå upp till stratosfären där temperaturen ökar med höjden.”

    Det är riktigt att CO2 kan ha både värmande och kylande effekter på jorden, beroende på vilken del av atmosfären det befinner sig i. I atmosfären, och speciellt i stratosfären, kan CO2 absorbera och sprida ut infrarödstrålning från jorden, vilket kan leda till en kylande effekt. Detta är dock inte den dominerande effekten av CO2 på jorden.
    Den största effekten av CO2 på jordens klimat är dess värmande effekt, vilket beror på att CO2 absorberar och reflekterar kortvågig infraröd strålning från jordytan. Detta kan leda till en ökning av jordens medeltemperatur.
    Det är viktigt att notera att den globala uppvärmningen som vi ser idag inte enbart beror på CO2, utan det finns många andra faktorer som påverkar klimatet, inklusive andra växthusgaser, solens intensitet, moln, havet och landytor, etc.

  112. #105 JonasW

    ”Jag vet att beräkningar görs med standardatmosfären, men det betyder inte att det alltid är standardatmosfären i verkligheten. Standardatmosfär ska nog ses som ett försök att bilda en ’genomsnittlig’ atmosfär.”

    Javisst. 3W/m2 är ett genomsnitt över hela jorden under lång tid, Minst ett år för att få med variationen sommar/vinter.

    ”– lapse rate när det är molnigt. Om man använder den adiabatiska approximationen (som jag i och för sig tycker har brister) så borde man hamna på wet adiabatic lapse rate. Inte dry adiabatic lapse rate.”

    Observera att 3W/m2 gäller ”allt annat oförändrat.” Man räknar ut vad det motsvarar på marken ”allt annat oförändrat” och får 1,4 grader. Den då erhållna atmosfären är inte stabil, det sker förändringar i luftfuktighet, molnighet och laps rate. Allt sådant är olika former av feedback – där finns rimligen både försvagande och förstärkande mekanismer. Somliga snabba och andra långsamma och somliga extremt långsamma (smältande glaciärer t.ex.)

    ”– Jag har inte kört MODTRAN, men om jag förstår dig rätt så kommer utstrålningen från molntoppar från så låg höjd att det fortfarande är atmosfärens absorption som styr utstrålningsspektrat ?”

    Ja, men inte till 100,0%. Inverkan från de svagaste linjerna i CO2 påverkas.

    ”Den här artikeln anser att en global uppvärmning kommer öka höjden på ”top-of-clouds”, vilket leder till mindre värmeutstrålning, d.v.s. en positiv feed-back. wires.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wcc.465
    Tycker det motsäger din uppfattning att moln inte påverkar.”

    Inte alls. Den beräknade utstrålningen ”allt annat oförändrat” 3W/m2 påverkas inte nämvärt. Artikeln är ett exempel på positiv feedback. ”Allt annat äförändrat”: Man räknar ut förändringen i strålning efter en obedelbar global förhöjning av CO2. På en mikrosekund eller så och beräknar hur strålningen mot rymden ser ut en sekund senare innan någon förändring alls hunnit ske med luftfuktighet, moln eller laps rate.

    ”Nja, ’Så skriver man inte i ett vetenskapligt arbete’.”
    Här har du citerat ofullständigt. ”Jag påstår att moln inte påverkar särskilt mycket. Så skriver man inte i ett vetenskapligt arbete.”

    Skriften handlar om molnfri standardatmosfär. Det sägs klart och tydligt. Det är upp till läsaren att bedöma vad för slutsatser man skall dra när man vill studera den extremt komplicerade verkligheten.

    ”Håller inte med. Man kan mycket väl framföra en kvantitativ uppfattning, bara man är tydlig med att det är en bedömning. Inte fakta.”

    Är man en god fysiker (Happer) så definierar man sina förutsättningar entydigt och presenterar resultat som kan verifieras eller falsifieras av andra fysiker. Jag finner det alldeles naturligt att det inte finns några gissningar om inverkan från moln. Skall man gissa måste man skaffa sig en massa information om moln och göra tillhörande beräkningar. Ett vagt påstående som jag kan stå för ”moln påverkar inte särskilt mycket.” hör inte hemma i ett vetenskapligt arbete. Det är dock relevant i diskussionerna om klimatmodellerna, osäkerheten är obetydlig jämfört med osäkerheten i återkopplingsmekanismerna och det som är relevant i klimatsammanhang är klimatkänsligheten inklusive alla återkopplingsmekanismer. (Snabba: TCR och snabba plus långsamma ECS.)

    ”Argumentet att molnens utstrålning sker från låg höjd är ganska ’rakt på’ och ingen ’spekulativ’ gissning.”
    Visserligen, men vissa molntyper kan ge en sänkning från 3 till 2,5W/m2 Skall man ange ett medelvärde för detta medelvärdesbildat åver hela jorden ett helt år krävs att man studerar en massa väderstatistik. Det är ett annat ämnesområde än strålningsfysik.

    ”– Enligt Ceres så minskar jordens totala utstrålning i molniga områden. Ska jag tolka dig som att det inte gäller inom koldioxidens absorptionsområde?”
    JA.

    Första länken i min kommentar #103 i figur5 visas tydligt hur verkligheten ser ut. Mätningar från flygplan. Läs gärna vad jag skrev om det.

  113. Adepten

    #25 Torbjörn

    ”Detta påstående har jag sett från din sida flera gånger, men jag har inte riktigt förstått var du får 3W/m2 ifrån, går det på ett enkelt sätt förklara det?”

    Här kommer andra varianter angående klimatkänslighet:
    https://klimatupplysningen.se/tankar-om-klimatkanslighet/
    https://klimatupplysningen.se/klimatkansligheten-2/

    Det är viktigt att notera att det finns många olika faktorer som påverkar jordens temperatur och energibalans, såsom mängden vattenånga och andra växthusgaser i atmosfären, albedo (mängden reflekterad solenergi), molnighet, atmosfäriska partiklar, mängden föroreningar i atmosfären och land- och havsförhållanden etc.
    Dessa faktorer kan påverka den globala temperaturgenomsnittet på olika sätt, så den exakta effekten av en fördubbling av CO2-koncentrationen kan variera beroende på hur dessa faktorer påverkar jordens energibalans.
    Om du vill beräkna effekten av en fördubbling av CO2 på jordens energibalans, måste du också förstå hur CO2 påverkar jordens värmekapacitet. En fördubbling av CO2 kan orsaka en ökning av jordens genomsnittliga temperatur på cirka 1-3 grader Celsius.

  114. Daniel Wiklund

    Vi har olika bekymmer. Har just skottat snö, femte gången idag. Tänker inte så mycket just nu på jordens genomsnittliga temperatur. Eller på CO2. Men jag andas ut lite extra koldioxid när jag skottar.

  115. Jojje

    Hört om det tidigare….snart kommer de hålla koll på allt, kommer nog finnas koldioxidutsläpp på listan. Hoppas det inte är sant och bara fake.
    https://newtube.app/TonyHeller/rlaZ161

  116. Torbjörn

    #113 Adepten
    Nu var det just de 3W/m2 som en fördubbling av koldioxidhalten skulle ge, allt annat lika, som jag var nyfiken på.

    Jag läser på när jag hinner, men har fortfarande svårt att förstå hur de räknar.

    Wijngaarden och Happer skriver att emissionshöjden för CO2 höjs i stratosfären, men temperaturen stiger med höjden i stratosfären så jag har svårt att få det att gå ihop.

    De 3W/m2 är på 86km höjd vid mesopausen där koldioxiden är kylande.

    Sen funderar jag på standardatmosfären och hur den förändrats de senaste sextio åren.

    Som sagt, jag förstår fortfarande inte, men jag ska läsa på mer

  117. tty

    #108

    ”Detta gäller bara för starten av uppgångarna i kurvorna i samband med tex slutet av en istid ”

    Det gäller också och i ännu högre grad i början av en istid. Först sjunker temperaturen och ca 5000 år senare följer koldioxiden efter. Och så är det varenda mellanistid.

  118. tty

    #116

    ”Wijngaarden och Happer skriver att emissionshöjden för CO2 höjs i stratosfären, men temperaturen stiger med höjden i stratosfären så jag har svårt att få det att gå ihop.”

    Det är bara i mitten av absorptionsbandet som emissionshöjden ligger över tropopausen. I kanterna av bandet ligger emissionshöjden i troposfären där temperaturen sjunker med höjden.

    Jag rekommenderar starkt att du ”leker” litet med MODTRAN här:

    http://climatemodels.uchicago.edu/modtran/

    Det är nog ett bättre sätt att få grepp om hur det fungerar än påläsning.

  119. Torbjörn

    #116
    Nja, lite kunskap behöver jag även för att använda MODTRAN.

    Där är bara en lek med förutbestämda parametrar, jag vill förstå varför parametrarna ser ut som de gör

  120. Adepten

    #119 Torbjörn

    Här kommer en länk som tar upp olika faktorer som påverkar jordens temperatur och energibalans, MODTRAN finns med på ett litet hörn där:
    https://klimatupplysningen.se/vetenskap-2/klimatfaktorer/

  121. Göran S

    Hej alla ovan
    Det verkar vara få som förstått frågan #106 ovan?
    Den är alltså varför vi inte NU påverkas av vad som skedde för 800 år sedan betr. CO2 precis som man observerat i isborrkärnor?
    Värför skulle inte fördröjningen gälla nu också via tidigare havs mm uppvärmning/nerkylning.
    Is smälter eller nybildas ju under alla tidsperioder.
    Varför påverkas vi inte nu av vad som skedde för 800 år sedan? #tty?

  122. Göran S

    Om det jag frågar om i #121 ovan är riktigt skulle ju inom 100 år den naturliga CO2 halten i atmosfären börja sjunka i och med att Lilla Istidens avkylning då började för 800 år sedan.

  123. Kent

    #122 Göran
    Nej, CO2 kommer inte att sjunka som följd av en 800-årig fördröjning av en nedkylning, denna gången. Det beror på att vi människor har vräkt ut massor av ny CO2 till atmosfären och därmed brutit den naturliga cykeln.

  124. Daniel Wiklund

    Ständigt denna Kent. Han startar julafton med ett ny meningslös kommentar. Den enda på jorden som inte vräkt ut massor av ny koldioxid till atmosfären. Kent kommer säkert som den goda människa han är att få magiskt många julklappar. Undrar hur han står ut med sig själv.

  125. foliehatt

    Kent, #123,
    vad har du för teorier om hur koldioxid-obalansen efter massutdöendet gör 65,5 miljoner år sedan? då en stor del av biomassan på land blev till koldioxid i stort sett omedelbart.
    Dessutom försvann en stor del av den biologiska kolsänkan där och då.

    Konsekvenserna av det asteroidnedslag som orsakade massutdöendet borde ha triggat alla möjliga tippingpoints – om de finns.

  126. #35 MatsL

    ”Du har i tidigare kommentarer starkt försvarat tanken på att vi befinner oss i en global klimatkris, och jag har ställt frågan till dej tidigare utan att du svarat, så jag ställer den igen: Vilka vetenskapliga rapporter menar du har kommit fram till den slutsatsen att vi lever i en klimatkris?”

    Kent har kanske inte läst själv, men han kan mycket väl referera någon som verkligen läst rapporten från WG2. Vad som står i den presenteras officiellt av IPCC WG2 i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=SDRxfuEvqGg Här kan Kent ha hämtat sin information: ”Climate Change 2022: Impacts, Adaptation & Vulnerability – Full video”

    Min kommentar: Klimatkrisen är här och nu. Det har den alltid varit. ”Impacts, Adaptation & Vulnerability” är reella problem i nu rådande klimat! Människor har bosatt sig på olämpliga ställen!

    Även här i Sverige har vi problem med extremväder: https://sverigesradio.se/artikel/aldre-kvinna-dod-efter-att-ha-fastnat-i-vattenmassorna Södertälje och många fler kommuner behöver tänka på ”Impacts, Adaptation & Vulnerability” när det gäller extremväder!

  127. Göran S

    #123 Kent
    Jag uttryckte mig tydligen otydligt, jag avsåg inte andelen mänskligt (fossilt) utsläpp av CO2 utan den naturliga delen via havens utsläpp alternativt upptag beroende på temperaturförändringar.
    Det uppstår mycket andra svar än det jag frågade på, nämligen den 600-1000 (800) åriga eftersläpningen till temperaturförändring av CO2 man noterat i isborrkärnor, dvs varför den inte är tillämplig nu? #tty, som brukar ha bra fakta, har svarat med 5000 år istället vilket ökar osäkerheten ytterligare på vad som gäller här.
    Är detta ett minerat område?
    Jag försökte enbart föra över borrkärnefakta med synergi till dagens läge.