Öppen Tråd

solen v rvinter

Det råder ännu vinter i stora delar av vårt land med mycket snö och trafikproblem i norr. I södra delen har det varit glimtar av solsken som lockat ut folk utomhus för att de sedan blivit överfallna av stormbyar, hagel och t.o.m. åska. Hmmm, det måste vara den globala uppvärmningens som är orsak till detta extremväder!  Här är veckans öppna tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ulf

    Självklart beror detta extremväder på klimatkrisen. Rockström m fl kommer säkert snart med en förklaring.

  2. Ulf

    Alltid lika träffsäker.
    https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/teknikfornekarna-ar-moraliskt-overlagsna/

  3. Sven Andersson

    Jag är uppväxt på landsbygden i södra skåne(Söderslätt). Varje år kunde jag en eller två dagar ej gå till skolan p.g.a. snöoväder. Men våren brukade komma i slutet av mars. Men den 16 april 1966 snöade det så.mycket att jag fick vara hemma från skolan.
    Kan knappast vara klimatförändringarna.?? så tidigt.som på mitten av 60-talet.

  4. Magma

    I går i morgonnyheternas väderprognos tyckte jag nästan synd om meteorologen när han efter frågor från programledaren, ansträngt, inte riktigt visste hur han skulle förklara att det var kallare än normalt …
    Det är jobbigt för regeringstrogna media när de inte kan styrka narrativet …

  5. Lasse

    Dagens skrämskott kommer från norr-Boden.
    Där skall 10 TWh förbrukas i en satsning på stål utan kol.
    Det är viktigt med förnyelsebar energi för att stålet skall kunna säljas säger de.
    Projektet ligger där ledningsnätet kan förse dem med kraft från norr-fossil och kärnfri.

    Hur de framgår tydligt: Hoppas att de som bor i södra Sverige tänker på hur de skall förstärka eltillgången-det har vi inte tänkt göra!
    Miljöprövningen måste stoppa detta.
    Varifrån skall vi få elen?Kolkraft från söder!
    För att inte tala om malmfrågan-först berget sen fältet! 😉
    Vad är då vunnet annat än en dyr greenwashing!

    #2 Undrar fall han känner till att Chalmersjägaren är insatt i det utopiska med vätgasen!

  6. Så här ser kurvan ut för ”fastlandet”, i huvudsak, dvs temperaturmätningar från 40-80 000 markstationer som mäts varje timma. Temp. Global. (Uttryckt i grader Fahrenheit för att få bästa upplösning) Nivåerna är ganska ointressanta medan den relativa utvecklingen var overkligt stor. Det är intressant att det skiljer så ”enormt” jmf med UAH som ex. steg 0,15 gr C under mars, och man kan ju tänka sig att havsområden och poler varit betydligt varmare när varmluften pressas runt av ökande låg och högtryck. Skall likaså bli intressant att se om det får genomslag på UAH-mätningarna framöver, och i så fall i vilken takt det i så fall sker.

    https://drive.google.com/open?id=1QtOEbjNJu-DcqcyPnyObXbnTsqvbKycP&authuser=alvar.nyren%40gmail.com&usp=drive_fs

  7. Ulf

    Svar 5,

    I Norrland agerar man alltmer som man är ett eget land och äger rätt till naturtillgångarna. Samtidigt tog man sig rätten att rösta fram en regering som la ner kärnkraften i södra Sverige och orsakade en energikris där .kanske dags att betala tillbaka?

  8. Torbjörn

    Hur ska vi nå ut till politiker och journalister om att klimatet inte har någon kris, och att vind- och solkraft inte kan förändra det?

    Den globala temperaturen sjunker sedan några år och havsisen växer på nytt.

    Isbjörnarna stiger i antal.
    Men antalet fåglar, fladdermöss och insekter som dödas av vind- och solkraft ökar, samt att vindkraft sprider microplaster i vattendrag och sjöar som förstör hela eko-system.

    I sin iver att begränsa koldioxidutsläppen verkar miljörörelsen vara beredd att förstöra miljön.

    Bara i USA skulle man behöva använda halva landets yta för att tillgodose landets behov av energi.

    Vi måste våga ifrågasätta 1,5-gradersmålet och få människor att förstå att vi inte har och inte kommer att få någon kris

    Då kanske vi slipper såna här inlägg:
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/z7j2V9/luka-vestergaard-klimatkrisen-ingen-lek-politiker

  9. foliehatt

    Ett (för mig) nytt gäng foliehattar att hålla koll på:
    https://scientistrebellion.com/

    ”För oss som tror att våra data inte håller för att övertyga andra”

    – skulle kunna bli deras devis!

  10. TB

    Vad tycks om Gösta Walins inlägg i Det goda samhället idag?

  11. Håkan Bergman

    Torbjörn #8
    Klimatalliansen!
    Vi ser en fullkomligt normal utveckling av utopismen, såna rörelser har historiskt alltid dött ut genom splittring. Bara att köpa hem pop corn innan sånt också blir en bristvara.

  12. Här i Luleå vräker snön ner just nu. Det är femte dagen på raken som det snöar. Rekordmycket snö i april. Rekord är ju till för att slås. Jag har aldrig skottat så här mycket snö i april som jag gjort i år. Och då har jag skottat snö i 65 år. Får nog ställa undan cykeln och ta bilen istället. Dom senaste åren har jag cyklat ca 650 mil årligen och kört bil 80 mil. Tacken för mitt klimatsmarta transportval är kyla och snö. Och lite bättre kondition.

  13. Ivar Andersson

    Enligt regeringen och den klimathotsreligiösa sekten är höjda skatter och bidrag till gröna projekt lösningen på den fiktiva klimatkrisen. Väntar på en ny skatt eftersom vi lever i ett klimatnödläge.

  14. Torbjörn

    #11 Håkan
    Bara idag både i SVT och TV4 får klimatet och ”krisen” stort utrymme.
    Även om vi här på bloggen vet bättre så är det många människor som faktiskt tror på vad de säger.

    Att valrörelsen för MP är igång är ingen tvivel om, men att bara sitta och vänta på att miljörörelsen ska självdö är inte rätt väg tyvärr.

    Vi skulle behöva vara lika aggressiva som dem och mata politiker och journalister med fakta, som att IPCC överdriver sina prognoser.

    Nästa problem är de professorer som på allvar tror att lösningen är att fånga in koldioxid, som t.ex Hausfather, Dessler och Anderson.

    De ignorerar övriga forskare som visar att de naturliga påverkansfaktorerna som solen, molnen och havens cirkulation påverkar mer än vad IPCC påstår.

  15. JonasW

    #Ulf, 1

    Det finns en standard förklaring – klimatförändringarna har rubbat ”Polar vortex”

    https://climatechange.ucdavis.edu/climate/definitions/what-is-the-polar-vortex

    Enligt ”klimat-katastrof-teorin = KKT” så är effekten att polarluft kommer ner till våra breddgrader.
    Det som orsakar rubbningen av Polarvirveln är enligt KKT att det dunstar mer vatten från ishavet, p.g.a. mindre istäcke.

    Mycket märklig teori tycker jag. Dels är istäcket ganska normalt, dels är det svårt att förstå hur avdunstning från 0-gradigt vatten skulle rubba vindströmmar 1 mil upp i atmosfären.

    Jag har aldrig sett någon seriös analys av hur denna avdunstning kan orsaka en rubbning av Polarvirveln. Har bara sett påståendet att det är så. Eftersom det är rätt personer som påstått detta (bla M Mann) så är det tyvärr omedelbart en sanning för många människor.

    SVT brukar också svamla om den rubbade polarvirveln med jämna mellanrum. Skulle inte förvåna mig om vi snart får se Rockström titta ut genom TV-rutan, och med allvarstyngd blick meddela att det kalla vårvädret beror på den rubbade polarvirveln.

    I mina ögon är det inte polarvirveln som är rubbad. Det är teorin om den rubbade polarvirveln som är rubbad.

  16. Ivar Andersson

    ”Det är därför det plötsligt har blivit OK att kritisera IPCC på exakt samma sätt som det annars är förbjudet att kritisera IPCC på. Religioner är knepiga saker.”
    Johan Hakelius i Expressen

  17. Mats Enqvist

    #8
    Det är utmärkt att Aftonbladet släpper fram inlägg från Klimatalliansen. Ökar chansen att MP åker ur riksdagen!

  18. Optimist

    Hur sätts det dagliga elpriset hos Svenska kraftnät (se svk.se kontrollrummet)? Ibland är det väldigt olika, ibland lika för alla områden. Någon som vet?
    Ett är säkert att när det blåser lite så blir det väldigt dyrt, och det är många dagar per år som vinden är svag och när vattenkraften inte räcker att kompensera så kommer det bli kaos..

    Även om det inte hör till denna Öppna tråd så är det hög tid att ryska marinen står upp mot ”Tsar Vladimir Putin” på samma sätt som skedde 1907 när ryska flottister på pansarskeppet Potemkin gjorde myteri i protest mot Tsar Nicolai Romanoff.

  19. Ulf

    Svar 15

    Tumregeln är att det finns lika många klimatförklaringar som det finns olika sorters väder.

  20. Torbjörn

    #17 Mats
    Vad är det som skiljer Klimatalliansen från MP.
    Det lilla jag läst så tror de också att det finns en kris, snarare är de MER extrema

    ”Klimatalliansen vill förmå samhällets ledare att höja tempot för att stoppa klimatförändringarna.”

  21. Björn

    Att solen lyser, värmer och ger liv, är en sådan självklarhet att påståendena inte behöver ifrågasättas, i likhet med ett axiom. Men i klimatfrågan saknas denna självklarhet i debatt och kalkyl. Solen är som fenomen en variabel och ingen konstant. Den varierar på både kort och lång sikt och det som varierar är flödet utåt i form av elektromagnetisk strålning, vars spektrala innehåll varierar över tid och ytterligare variation är dess plasmaflöde, solvinden. Att i klimatfrågan utesluta denna variabel gör att klimatforskningens grund saknar legitimitet. Till skillnad mot solen som är en aktiv komponent, är CO2 en passiv komponent som behöver solens återflöde från jordytan i form av IR, för att ha någon betydelse.

    Att klimatforskningen så systematiskt undviker solen som en variabel är ett allvarligt missgrepp som kommer att få följder i energifrågan och planering av jordbruk och andra vegetabilier från växtriket. Efter ca 15 år av en reducerad energi från solen börjar vi se atmosfäriska förändringar, vilket denna snörika vår med stor sannolikhet har orsakats av denna långsamma reducering i inflödet från solen. Vi kan bara konstatera att denna reducering inte kan gå obemärkt förbi. Vi får inte heller glömma att atmosfären träffas av solens flöde från två håll, återflödet i form av långvågig IR och dess inflöde av kortvågig strålning med variabelt våglängdsinnehåll.

  22. Brutus

    Klimatalliansens företrädare skriver bl a ”Genomför vi inte de nödvändiga åtgärderna nu kommer vi inte att klara målet på 1,5 graders temperaturökning, inte heller 2 grader, troligen inte heller 3 grader. ” Han menar tydligen att lilla Sverige måste återgå till medeltiden för att den naturliga klimatökningen skall upphöra. Sverige är i sammanhanget en flugskit i den stora gödselhögen. Han borde ställa sig på Röda Torget i Peking och skrika ut sitt budskap. Det torde inte ta många minuter innan han tas in på hospital.

  23. Lars Kamél

    När det gäller förslag om att fånga in koldioxid, borde ett argument emot vara detta: Den koldioxid som skapas vid förbränningen väger mer än det bränsle som förbränns. Vid förbränningen tillförs ju syre, en ganska tung atom i dessa sammanhang, från atmosfären. Medan kolet som reagerar för att bilda koldioxid är ett av de tyngsta grundämnena i bränslet.
    Fånga in och frakta bort all koldioxid från ett kol-, gas- eller oljekraftverk innebär alltså att mer ska transporteras bort från kraftverket än det bränsle som transporteras till kraftverket. Hur kan någon tycka att det är logistiskt och ekonomiskt rimligt? De gröna växterna gör ju redan ett bra jobb med att få bort koldioxid från atmosfären.

  24. Lars Cornell

    SvD skriver i dag om H2-GreenSteel och ifrågasätter om det inte är på väg att bli ett nytt fiasko som Stålverk80. Tidningen radar upp ett flertal problem. De viktigaste problemen som kommer att fälla allt tas också upp fast litet längre ned i artikeln.
    https://www.svd.se/a/V9wq66/h2-green-steel-manader-fran-byggstart-da-skakar-planen
    https://www.affarsvarlden.se/artikel/professorn-om-inte-h2gs-kommer-nara-malmen-ar-projektet-dodfott
    https://www.di.se/nyheter/lkab-anklagar-h2-green-steel-for-osanning-begart-rattelse/

    H2-GreenSteel behöver 800 MW effekt och 20 TWh per år. 800 MW * 8760 timmar blir 7 TWh så det är något konstigt med siffrorna.
    – Våra kunder vill ha stål som är gjord av el som kommer från sol, vind och vatten och då ska vi ge dem det. Det är alltså ”Atomkraft? Nej tack”. / Erik Bohman

    Jag anser att följande kommer att fälla alltsammans:

    • Stålet blir 25% dyrare. Det går inte att hitta kunder som går med på det annat än på försöksnivå.
    • Med svajig vindkraft måste hydrolysörerna dimensioneras dubbelt stora och kan inte drivas kontinuerligt. Det fördubblar kostnaden för att producera väte.
    • Med svajig vindkraft måste det byggas stora vätgaslager. Det fördubblar kostnaden för väte ytterligare en gång.
    • Det behövs 10 000 vindkraftsnurror utöver de 5 000 som vi redan har. Det kommer Sveriges folk inte att gå med på med bibehållen demokrati.

    Med småskalig kärnkraft, processvärme för att göra väte och bara litet el skulle alltsammans däremot kunna bli en succé.

    Bra artikel. Tack Birgitta Forsberg.

  25. Håkan Bergman

    Lars C #24
    Så hela galenskapen bygger på ”vill ha”. Jag vill också ha en massa saker, därmed inte sagt att jag är beredd eller solvent nog att betala hur mycket som helst. Världen är galen.

  26. Ulf

    Svar 18,

    Nej det tycks finnas vindkraft så det räcker och blir över.
    Och även om det inte hör hit, så gjordes inga uppror mot Stalin och det lär inte bli något mot lill Stalin heller. En mer relevant jämförelse.

  27. Enough

    #23 Lars K

    Det handlar dessutom inte bara om kolutbytet i biosfären, det största utbytet torde ske i haven, och Henry’s lag kommer i spel, så i princip, infångad CO2 från atmosfären, kompenseras omgående av utsläpp från de enorma kol-lagren i haven, eller?

    Jag förstår faktiskt inte hur vuxna människor, som ibland kallar sig för vetenskapare, öht. kan ge sig på detta stolleprojekt med koldioxidlagring? Hur kan det betalas ut pengar för detta, går pengarna genom universitet/högskolor, med de inblandades goda minne? Finns det ingen bakgrundsanalys/konsekvensanalys? För om det fanns det, borde man komma fram till den totala meningslösheten i att fånga CO2!

  28. Carl

    #2
    Det vore bra om du förmedlar kärnan i artikeln om du nu länkar till en låst sådan.

  29. Ulf

    Svar 28 Carl,

    Den var inte låst när jag länkade, ser du. Och nu kommer jag inte åt den själv.
    Men när ipcc säger något så är man klimatförnekare om man ifrågasätter. Samma personer som svänger sig med det ordet, anklagar nu ipcc för teknikoptimism. Alltså teknikförnekare logiskt sett.
    Slutsatsen av det kan du läsa i inlägg 16.

  30. Mats Enqvist

    #20
    Inte mycket men ska en väljarbas delas på två blir det färre röster till MP.

  31. tty

    #23

    Det finns faktiskt en bransch där koldioxidinfångning och sekvestrering sker i stor skala, men det talar man aldrig om. Det är nämligen de syndigaste av alla – olje och gasindustrin. Och de har dessutom fräckheten att tjäna pengar på det.

    I en naturgaslikvifieringsanläggning är det nödvändigt att separera bort den CO2 som alltid finns i naturgasen, annars så fryser den när man kyler gasen och ställer till problem.

    Likvifieringsanläggningar producerar alltså stora mängder nästan ren CO2. Och dessutom har de i regel kunder i närheten som är villiga att köpa den. Det har nämligen visat sig att superkritisk CO2 är mycket bra på att ”få loss” kolväten ur berg. Man pumpar alltså ned koldioxiden i oljefält och ökar därigenom produktionen. Litet förenklat byter man ut oljan mot koldioxid. Och koldioxiden blir garanterat kvar därnere. Vore geologin inte ”tät” så hade det inte funnits någon olja där.

    https://pubs.usgs.gov/of/2015/1071/pdf/ofr2015-1071.pdf

  32. Håkan Bergman

    #29-30
    Vi kan väl åtminstone glädja oss åt att Hakelius krönikor verkar ha blivit populära. Jag hade tur och hann läsa den innan betalväggen ramlade ner, får ställa in en påminnelse om det på lördagsmornarna.

  33. Sören G

    En byggnad brann ner på Gotland nu på förmiddagen. Det nämns att det fanns solpaneler på taket. Man vet ingenting om brandorsaken.
    Men jag har hört att bristfälligt utförd installation kan vara en brandrisk. Det är höga spänningar inblandade.

  34. sibbe

    Allt är relativt. Tyska Gröna startar upp nedstängda kolkraftverk och kolgruvor. Tack vare Putin?
    Kärnkraftverk, som vore enklare och förnuftigare och CO2 friare — fastän man kunde starta ca 7 på nytt, så är väl ilskan av de grönas kärnkraftshatare större än allt annat. Det är väl så i Sverige också, eller? Putin har rört om det, ordentligt.
    Nja, allt som våra medier berättar- eller inte berättar är inte riktigt.
    Nog fanns det i Ukrainas Donbass en hel del nazistiska element, som gjorde livet svårt åt de ryskspråkiga separatister i de ryska områden. Vecka efter vecka kördes Busslass med Nazister (även från Tyskland) in till skyttegravarna mot de ryskspråkiga områden och sköt mot de förhatliga ryssarna.
    Så, det så, men det är ingen orsak att börja ett fullskaligt krig mot Ukraina från rysk sida. Särskilt om man använder sig av nazistiska metoder: Hade kunnat lösas diplomatiskt, MEN, fru Merkel är frånvarande. Så de så!
    Det som intresserar mig i energifrågan: är om man inte kan återgå till det s.k. stadsgasproduktionen i Tyskland som man hade för länge sen. Det finns ett 50 -tal kolkraftverk kvar i Tyskland, så – är det bara den orsaken att man inte vill använda kol till produktionen av gas? Så vitt jag vet har, eller hade Sydafrika ännu för några år sen i gång programmet att både alstra bränsle som bensin och olja ur kol? Går det att kortfristigt alstra gas av kol? Vad säger tty? Om man törs fråga?

  35. # 31 tty Väldigt intressant kommentar. Säg det du inte kan. Du kanske inte kan kasta spjut 🙂 I så fall är det en sak som jag överträffar dig i, i varje fall när jag var ung. Ser på text-tv just nu. Temperaturer i Sverige kl 14.00. Ingen ort varmare än 9 grader. Dom flesta noll eller en plusgrad.

  36. Fredrik S

    Sibbe #34

    Är tyska regeringen enig om att inte återstarta kärnkraft?

    Eller är det bara gröna som ställer ultimatum?

    FDP torde väl vara positiva. SPD är väl kappvändare som våra egna här i Sverige?

  37. Bernt O

    Nästan hälften av tyskarna tycker att landets regering gör för lite för att ”hjälpa upp den nuvarande situationen”. Man måste fråga sig om det är den tyska industrin eller landets regering som avgör frågan om den ryska gasen. En del ekonomer menar att ett totalstopp inte vore den totala katastrof som man målar upp från industrihåll.
    Undrar vad man tycker i Ukraina då man får höra motargument som ”godishyllorna i Tyskland kan tömmas utan den ryska gasen”?

  38. tty

    #34

    ”Går det att kortfristigt alstra gas av kol? Vad säger tty? Om man törs fråga?”

    Inte kortfristigt. Om det inte finns någon som har ett gammalt stadsgasverk kvar någonstans.

    Det går bra att producera kolväten genom hydrering av stenkol vid högt tryck och hög temperatur, men det kräver mycket stora anläggningar som tar åtskilliga år att bygga. Jag tror att det finns några som fortfarande är i drift i Sydafrika fast de mera tillverkar specialkemikalier numera.

    Det enda som kan ge resultat snabbt är att det finns ett antal likvifieringsanläggningar i USA som kommer att tas i bruk i år. Det kan vi f ö tacka Trump för. Samtliga fick tillstånd under hans tid som president medan inte ett enda tillstånd ännu utfärdats under Biden trots att ansökningar ligger på hög.

    Men räkna med att det blir dyrt. Biden lovar visserligen runt, men han har ingen laglig möjlighet att styra vart gasen går. EU kommer att få bjuda över alla andra intresserade.

  39. Håkan Bergman

    Bernt O #37
    Man kan väl börja med att låta ”Hamburgarna” frysa. Dom gröna i Hamburg stoppade bygget av dom kulvertar som behövdes för fjärrvärme från Moorburgverket, sen blev, naturligtvis, kylvattnet från Moorburg för varmt för att släppas ut i Elbe och sen drog sig Vattenfall ur och la ner ett nybyggt högeffektivt kraftvärmeverk. Låt dom välja mellan att frysa eller värma sig med rysk gas.

  40. Gunnar Strandell

    Hörde Sveriges Radios ”Plånboken” på lördagen.
    De talade om att det borde gå att ladda elbilar vid parkeringar till hyreshus. Helst på natten då elen är billigare.

    När jag tittar på elproduktionen i Sverige hos ”entsoe” ser jag ingen dygnsvariation vilket jag tolkar som att eventuellt överskott på natten exporteras.

    Om den exporterade billiga nattelen ersätter dyrare fossila alternativ, blir det ju ingen CO2 reduktion av att ladda elbilar på natten i Sverige!

    Länk, välj Country, Sweden:
    https://transparency.entsoe.eu/generation/r2/actualGenerationPerProductionType/show

  41. Håkan Bergman

    Gunnar S. #40
    Sådär får man inte tänka, lyssna på dom som bara tittar på tårtdiagram för hela årets elproduktion.

  42. Anders

    #8 Torbjörn skrev ”I sin iver att begränsa koldioxidutsläppen verkar miljörörelsen vara beredd att förstöra miljön.” Lika sorgligt som sant!

  43. Anders

    #9 skrev ”Ett (för mig) nytt gäng foliehattar att hålla koll på: https://scientistrebellion.com”. Tänk om detta är ett sentida kvitto på vad den socialistiska (men i Sverige avgudade) ”68-rörelsen” åstadkommit inom akademin?

  44. Fredrik S

    Gunnar Strandell #40

    De får ta ut övertid eller semesterdagar och åka hem och ladda när det blåser.

    Det är andra rutiner i det nya omställda hållbara samhället.

  45. Anders

    #22 Brutus klär på ett sofistikerat sätt av Klimatalliansens språkrör med orden ”Han borde ställa sig på Röda Torget i Peking och skrika ut sitt budskap. Det torde inte ta många minuter innan han tas in på hospital.” Brutalt bra sagt!

  46. #24 Lars C
    Verkar mest vara lite gnäll och rädsla för konkurrens i artiklarna. Så klart det kan vara ett problem om det inte finns järnmalm till ett stålverk…eller el..
    Det stora problemet infinner sig när de skall köpa PEM-celler och upptäcker att de inte finns i så stor skala än. Världens störta anläggning är på 20 MW och ger bara 0,34 ton/h.

    När det lilla frågan är löst så väntar nästa kalldusch, inget Iridium till anodmaterialet…
    Ett spel för galleriet, dvs för de dumma och korkade.

    ”Med småskalig kärnkraft, processvärme för att göra väte och bara litet el skulle alltsammans däremot kunna bli en succé”

    Det där lät så lätt.
    Ångelektrolys vid typ 800 gr för att sänka spänningen i elektrolysen.
    Det åt lika mycket ström, dvs 2 elektroner per H2 vilket leder till i princip lika stora elektrolysceller, dessutom byggda av Y-Zr-Co-Ni etc etc alla meckiga metaller som även batteribilarna suktar efter.
    Kan aldrig föreställa mig hur en sådan 800 MW fabrik skulle se ut.
    Jag tror vi kan lägga alla tankar om ett vätgassamhälle på hyllan, allt annat är slöseri med pengar, råvaror och tid.

  47. tty

    #40

    ”Helst på natten då elen är billigare.”

    De har alltså fortfarande inte fattat att elen är billigare nattetid för att det går åt mindre. Skall ett par miljoner bilar laddas nattetid kommer naturligtvis elen inte längre vara billigare.

  48. UWB

    Vad händer i Elområde 1 om överskottet på 20 TWh förvandlas till ett underskott på 20 TWh?

    Kommer priserna vara lika låga som nu vid import eller går de upp?

  49. Lars Cornell

    Tack Johannes #46.
    Du har tydligen bra kunskap. Kan du ge länkar till mer information om det.

    I Fukushima bildades det knallgas utan vare sig el eller elektrolysceller. Kanske går det åt lika mycket ström (I = antal elektroner) men mycket mindre spänning och därför mycket mindre effekt.

    ”Vätgassamhället är en dödfödd tanke” på grund av det svåra och dyra med att storskaligt hantera väte. Det är rätt! Men väte kan användas på många sätt, tex att producera gödning och ammoniak. Men då kan av miljö- och ekonomiska skäl inte vindkraft användas.

  50. ”Röda Torget i Peking” Kanske är jag en petimeter, men nog ligger Röda Torget i Moskva? Jag har t.o.m. varit där på 70-talet. – Till skillnad mot Den Himmelska Fridens torg i Peking (Bejing) som jag aldrig besökt. 🙂

  51. Bernt O #37,

    ”En del ekonomer menar att ett totalstopp inte vore den totala katastrof som man målar upp från industrihåll.”

    Jag har också läst det på något håll. Jag är ingen ekonom, men nog låter det som om tyska industrin inte vill betala de priser som skulle bli resultatet av en tysk bojkott. Det är en tidsfråga eftersom Europa har tillräckligt med gas, kol och olja på egen mark. Det kommer att ta ett par år för att priserna skall gå ned, men gasen finns.

  52. BD-Nille

    #24 Lars Cornell
    ”H2-GreenSteel behöver 800 MW effekt och 20 TWh per år. 800 MW * 8760 timmar blir 7 TWh så det är något konstigt med siffrorna.”

    Om jag fattat det rätt behöver H2GS 10 TWh/år i fas 1. Det ger drygt drygt 1100 MW medeleffekt och 800 MW är för elektrolysörerna..

    Läs vad deras nya politruk, rekryterad från Svenskt Näringsliv skriver:
    https://second-opinion.se/kriget-tydliggor-bradskan-att-minska-fossilberoendet/

    Fullt utbyggt ska H2GS ha 20 TWh/år, det framgår av SVD-artikeln du länkade. Motsvarar 2300 MW medeleffekt.

    Som jämförelse är elförbrukningen i Norrbotten cirka 8 TWh, dvs 900 MW medeleffekt.

  53. Brutus

    #50 I N : Självklart har du rätt. Man tänker kanske inte tillräckligt på noggrannhet med alla detaljer , när man är på väg in i evigheten, förhoppningsvis den himmelska friden. Andemeningen var dock klar hoppas jag.

  54. Karl Erik R

    #24 Lars Cornell.

    Att H2GS ändrat från Malmberget till Malmfälten ändrar ingenting. Alla järnmalmsgruvor i Malmfälten (Malmberget, Svappavara och Kiruna) ägs och drivs av LKAB, och de är f n helt utsålda. Visserligen kan LKAB erhålla ett något högre pris från H2GS jämfört med att frakta malmen långväga, till Rotterdam eller ännu längre.

    Vidare så är ju LKABs mål och ambition att på sikt bara sälja järnsvamp och ingen vanlig pellets alls. Då behöver H2GS ingen vätgas. Bara att smälta järnsvampen med el, från vatten- eller vindkraft.

    Sen finns ju Kaunis Iron, ligger i Tornedalen och inte i Malmfälten, men de gör inga pellets. För att kunna göra järnsvamp av deras järnmalm så måste ett pelletsverk (5-6 miljarder) byggas.

    LKAB säger att man med kända mineraltillgångar har förutsättningar att producera åtminstone till 2060.

  55. Fredrik S

    Brutus, Ingemar #22,50

    Det nuvarande Himmelska Fridens Torg och byggnader runt omkring planerades och byggdes ut på 50-talet med hjälp av experter från Sovjetunionen. Förebilden var Röda Torget i Moskva.

    Liksom Ingemar har jag endast besökt det röda men likheterna skall vara slående.

    Håller med Brutus precis så, gaphalsarna borde åka dit och gapa. Länge.

  56. En iskall intervju om vad Miljöpartister egentligen vill: ”Det är väl klart, sa Grúseni. Har du inte lyssnat på forskningen? Jorden har inte plats för så mycket folk. Men de kommer inte att dö av svält utan av matskam. Vårt parti håller på att göra en film tillsammans med Al Gore och Johan Rockström som ska heta Jordens Hjältar. Alla som offrar sig för Jorden av matskam ska få en postum utmärkelse i form av ett nyplanterat träd. Så kan Jorden byta upp sig. Ett träd mer och en människa mindre.” Partiet står på Jorden sida i sin kamp mot mänskligheten.

    https://detgodasamhallet.com/2022/04/08/patrik-engellau-flax/

  57. Ann Löfving-Henriksson

    #43 Anders, de ”vetenskapliga rebellerna” är väl samma gamla vilsekomna klimataktivister med Rockström och likasinnade som varken vill se eller höra vad den sidan av klimatvetenskapen som arbetar efter traditionellt vetenskapliga metoder kommit fram till.

  58. Ulf

    Svar 37, 51,

    Det finns beräkningar på vad detta gör med tillväxten. Ett rejält fall i Tyskland. Troligen depression. Slår direkt på EU och Sverige.
    Som en belgisk politiker sa, ”vi ska inte införa restriktioner som drabbar oss hårdare än ryssarna.”
    Det är förstås sjävklart eftersom det bara gynnar Ryssland.
    Fortfarande vore det logiska att för Nato mota ut ryssarna ur Ukraina. Det är gjort på en vecka. Billigast och framförallt mest humant.

  59. laco

    Ulf. Nato behöver inte använda sina vapen. Ryssarna kommer att åka hem av skrämsel.

  60. Ulf

    laco, högst sannolikt. Nato är för Putin som vitlök för en vampyr.

  61. sibbe

    Fredrik:
    Ja, kärnkraft. I Tyskland är det omöjligt att åter starta de 7 kärnkraftverk som ännu går att återstarta. Av olika orsaker, dels vill kärnkraftsägare ha ett långfristigt program, dels vill de gröna i regeringen som har vetorätt i frågan, absolut inte gå med på en nystart.
    Tyskarna har upplevt Fukushima”katastrofen” som om det hände i södra Tyskland.
    Tyska allmänheten är så indoktrinerade av medierna, att man hellre är utan el än med kärnkraftsel. Åtminstone kortfristigt. Jag , som bor i Finland tog just ut en pizza ur min ugn, och tackar Olkiluoto 3-an för elen som värmde min pizza.- Men de tyska extremisterna gillar inte det, man grillar hellre mitt på motorvägen sina korvar för att störa trafiken. Förstås, köttfria sådana.

  62. Anders

    Är det bara jag som tycker att SVK:s kontrollrum har försämrats på senare tid? Åtm. i min mobil får man inte längre samma överblick som förut. Datum (andra siffran) för diagram döljs, %-tårtdiagram o reella värden är åtskilda etc. Är man konspiratorisk om man tror att någon vill dölja att verkligheten sprids? Att någon vill försköna? De visar heller inte ett genomsnitt per energislag när ett dygn (vecka, månad eller år) passerat, utan endast ett sista-minuten-förhållande (23:59) för varje dygn. Har de tvingats till detta av någon vindkraftskramare månne?

  63. #49 Lars
    Air Liquid har byggt en 20 MW i Kanada: https://youtu.be/v6mAuRi9pEI
    Det är bara att bygga 80 st så är man i mål.
    Lägg märke till att denna ”pilot” går på jämn och göttig 24/7 vattenkraft.
    Linde är inte sämre utan skall bygga en på 24 MW i Tyskland.
    Iridium har sexfaldigas i pris på 2 år enkom pga av vätehypen och jag har fått lägga ned produktionen för en stor del av mina klorelektrolysörer för lågsaltat vatten. Jag får gå över till klormembranelektrolyser i stället som jobbar med enbart Rutenium på anoden.
    Se där, där frigjordes Iridium till vansinnesprojekten för ytterligare några kW till kostnad av att havskylvatten får lösa sin desinfektion på annat sätt. 3,5 ton Ir räcker inte långt för PEM-celler.

    Högtempelektrolys:
    Ju mer värme ju lägre cellspänning. Vid 2500 gr splittras vatten av sig själv.
    En värmeelektrolys finns bara i laboratoriet. Från snack till bandy är det i detta fallet en mycket lång väg:
    https://en.wikipedia.org/wiki/High-temperature_electrolysis
    Praktikaliteterna är av astronomiska slag.
    Elektroderna blir ju lika stora/tjocka som vid vanlig elektrolys med samma strömtillledarproblematik.
    En fabrik för ETT ynka järnverk blir av storleksordningen hälften av all kloralkali elektrolys i hela EU + några kärnkraftverk av ny icke existerande praktiskt slag.
    Till horisonten med celler!
    Hur skall alla celler isoleras?
    Hur skall 800 gr ånga distribueras utan förluster?
    Viket tryck gäller? Hur skall de servas?
    Materialval?
    Detta skall sedan jämföras med en båt i veckan med kol för 2 kr/kg och en koksanläggning.
    Det är nog bättre att göra el av ångan och mata reguljära alkaliska celler. Alltså intet nytt sedan 120 år.

  64. Lars Cornell

    Tack Johannes #63. Uppgifterna går litet isär tycker jag.
    ”Elektroderna blir ju lika stora/tjocka …”
    Det finns SMR som producerar H2 med termolys. Visserligen bara i utvecklingsstadiet, men ändå i produktion. Och det finns svensk forskning om SMR och vätgasproduktion. Vad finns att lära av det?

  65. Håkan Bergman

    Anders #62
    Kontrollrummet har väl aldrig avsetts visa annat än ögonblicksbilder av kraftsystemet, man får ta det för vad det är. Vill man ha statistik får man gå hit:
    https://mimer.svk.se/
    Där håller SvK faktiskt världsklass jämfört med vad man serveras för resten av Europa.
    https://transparency.entsoe.eu/dashboard/show
    Har man transparency i namnet kan man tycka att data borde vara kontrollerade innan man lägger ut dem, men skam den som ger sig har just lyckats skapa en läsbar csv-fil för Belgien från ett original som verkar vara inmatat för hand av en praktikant sent en fredag eftermiddag.

  66. #64
    SMR är inte min sida men elektrolys har jag sysslat med i 28 år med egen firma. Jag kan bara svara för högtempelektrolys och vilka svårigheter (läs ökade kostnader och materialåtgång) som jag anser uppstår.
    Kanske man bygger jättehallar på flera hektar som håller 800 grader med en reaktor i mitten och spillvärmen som läcker ut genererar ånga på något sätt som driver en turbin, som ger elektrolysströmmen? Kanske en Sterling?
    Hur man än vänder och vrider är storskalig hetelektrolys närapå omöjligt med de material vi förfogar över.

    Problemet med alla klimathysteriprojekt är att de är högst PK, Det är mängder med nakna kejsare som ingen vågar se och helt avsaknad av tollgate 1 i projekten. (http://m.xlpm-online.com/tg1.php)

    På 80-talet växlade jag på en stor kemisk fabrik mellan lab och fabrik. Syntesarna hade mycket dålig koll på vad som kunde göras i fabriken och var helt oförstående när verkligheten dök upp och projekten fick skrotas för att man inte var praktisk från början. Man stod där med en syntes som krävde exotiska dyra kemikalier som var extremt frätande eller giftiga. Dessa situationer är jättevanliga och dyra.
    Nyss talade jag med en bekant ute i världen på en ny tjänst i ett stort läkemedelsbolag som fick punkterat en studie för en mycket sällsynt sjukdom. De behövde 2000 barn i studien varefter hen som ny i gruppen påpekade att det bara fanns typ 4 st i landet i fråga med åkomman. Det blev en pinsam tystnad och hen blev paria.
    Det här är vanliga situationer, mindre vanligt är att någon vågar säga ifrån.

  67. Hans H

    #38 tty

    Håller med om behovet av stora anläggningar om ekonomin ska bli bra!

    En liten nomenklatur fråga dock på sin plats här: ordet hydrering används för att behandla med vätgas!

    Hydratisering kan man säga om en behandling som tillför vatten vid hög temperatur, ”Steam reforming”, vilket är det vanligaste sättet generera syngas.

    Kontrollerad oxidation med underskott av syre går också för att få mestadels kolmonoxid. Här finns också en process som bygger på användning av koldioxid! Kol plus koldioxid ger kolmonoxid… Dry reforming kallat.

    För övrigt är ju gengasteknik en variation på temat!

    Jag kollade upp Sveriges import av LNG. Sker idag till en terminal i Nynäshamn på 30.000 m3 och en vid Preem på västkusten på 50.000 ton. Finns dessutom en i Torneå som försörjer det lokala järnverket.

    Vi har under 2021 köpt rysk LNG till dessa. Läggs nog idagarna om till arabisk eller amerikansk med ökat pris som följd. En viss ökning och förbränning som balanskraft på lämplig plats? Nynästerminalen saknar anslutning till gasnät, levererar LNG i tankbilar till Lilla Värtan där båt fylls upp. Som tankar Viking Grace och snart även Viking Glory

  68. Hans H

    #46, 66 Johannes och #64 Lars Cornell

    Kärnkraft och hög temperatur är avsett för direkt produktion av vätgas ur lämplig råvara! Skogsavfall t ex.

    INTE genom en orimlig elektrolys-process!

    Såna högtemperatur processer kan anpassas till en mängd olika råvaror och det finns gott om kunskaper världen över!

  69. #68 Hans H
    Har du någon länk till den processen?

    Annars så gällde diskussionen om små reaktorer kan ge värme och ström för att sönderdela vatten.

    Varför inte kola avfallet direkt och köra masugnen på det?
    Problemet med alla ”avfall” är att de är begränsade i tillgång.
    Skulle vi få för oss att ersätta all olja och kol med skog skulle all världens träd bara hålla 2 år, sedan är det kalhugget jorden runt, för att ge perspektiv.
    Svensk Skog ökar 2%/år. Den tillväxten skulle räcka för 3 Luleå järnverk efter milorna. 100 tals automatiserade milor spridda i landet med enorma transporter men det ger ju jobb….
    Sedan får metanol, talloljediesel, pelletsfanatiker och vedeldarfantaster m.fl söka annan råvara.

  70. Hans H

    #69 Johannes

    Sopor är också en tänkbar råvara …

    SMR tolkar du verkar det som enbart som Small Modular Reactors.

    Molten Salt Reactors faller ofta in under begreppet med. Liksom blykylda reaktorer som Blykalla. Kombinerar man t ex 12 st 80 MW SMR på en flotte (Samsung/Sveaborg) har man en ansenlig effekt… Dessutom skall deras design gå att köra åtminstone till stor del på ”utbränt” bränsle!

    UK planerar nu 8 kkv klara före 2030!

    Nu är dock det intressanta att operationstemperaturen är avsevärt högre! Bra för även andra kemiska processer än vätgas generering! På väg neråt i temperatur ligger fjärrvärme nära till hands. Det har man nät för och billig sådan idag i Luleå. Med dagens process vill säga!

    Jag reagerar lika mycket som du över elekrolyshypen!

    Var du i lab/fabrik i Stockvik en tid? När?

  71. Hans H

    # 69 Johannes

    https://www.nature.com/articles/s43586-022-00097-8

  72. Hans H
    Tack!
    Nä, söderut i samma koncern men den klorat/perkloratfabriken, som var den mest effektiva i sitt slag flyttade till Brasilien-94 eftersom kommunen som köpte vätgasen (biprodukt) för sin fjärrvärme inte längre ville betala för den.
    Sedan var det Eka Bohus och efter det Stenungsund, sedan eget.

    Pyrolys med efterföljande ånga, ingen nyhet.
    Å andra sidan om pyrolysenergin kommer från kärnkraft så kan det bli bättre utbyte.
    Problemet med sopor är att de inte räcker långt.
    Rötslam och bioavfall då?
    Skulle vi driva enbart Luleå stålverk med biogas måste Sverige 2300-faldiga sin biogasproduktion.
    Gunde kan sluta plocka sina pinnar….

    Det är mycket få som har klart för sig vad vi står inför om fossilt skall sparkas ut. Bara oljeförbrukningen motsvarar Klarälvens flöde vid Karlstad, eller 40 tankbilar i bredd som kör tätt förbi i 90 km/h.
    Vi äter bokstavligen olja.

  73. Paul Håkansson

    Ellastbil kostar mer än tre ggr så mycket som en diesellastbil
    https://www.newpowerprogress.com/news/Daimler-Truck-CEO-says-cost-of-electric-trucks-will-forever-be-higher-/8019370.article?utm_source=Newsletter&utm_medium=Email&utm_campaign=Diesel-News-Network-5th-April-2022

  74. Hans H

    #72 Johannes

    Visst har du rätt i att tillgången på bioråvara kan bli ett större problem än många tror. Vi får börja odla upp en massa åkermark på nytt med något snabbväxande och tåligt typ hampa. Och skarva med elektrolys med, från ett kkv är strömmen åtminstone stabil. Om nu alls det finns en marknad för detta stål.

    Kul att du varit i Thn. När tillverkningen där flyttades till Jundiai (var du med och drog igång där?) kom jag i PK dragande med en process vi kunde använda Thn’s lokaler till, AKD. En del av dina gamla arbetskamrater kom jag att träffa i det sammanhanget. Marianne t ex.

    Var även i Jundiai där vi i PK utnyttjade BK’s bas och startade egen tillverkning. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess…

  75. Kuriren fortsätter att skriva om IPCC-s rapport för 111-e dagen. Dagens rubrik ” Klimatpanelen: Dina val kan hjälpa till att rädda planeten”. Miljösociolog Åsa Nyblom från IVL Svenska Miljöinstitutet eldar på för att vi ska ändra vår livsstil. All för att rädda en brinnande planet. ( just nu i Luleå minus 2 grader, minusgrader varje morgon hittills i april). Hon säger ” Störst potential att minska det individuella koldioxidavtrycket finns i de val vi gör för att transportera oss, som att byta förbränningsmotorn mot en elektrisk eller försöka cykla och gå mer”. Hon pratar om ” utsläppsminskningspotential”. Jag ska snart ut och cykla. Där får jag ut potentialen i praktiken. Min 1123-e dag av 1152. Åsa N säger ”Medelsvensken lever på ett sätt som kräver fyra jordklot, det är inte hållbart”. Jag lovar att fortsätta med min dagliga hållbara cykeltur ( minst en mil varje dag) och hoppas att miljösociologen Åsa N i fortsättningen håller tyst.

  76. Paul Håkansson

    France experiences coldest April night since 1947

    The French weather forecaster Météo France recorded temperatures of -9C on Sunday night, the coldest April night on record since 1947.

    https://www.thelocal.fr/20220404/france-experiences-coldest-april-night-since-1947/

  77. Paul Håkansson

    Posted Sep 25, 2019 by Martin Armstrong

    Civilization has always expanded during warming periods and collapsed during global cooling. Simply correlating historical weather and disease reveals a very solid relationship. When there are global cooling periods, this is when disease rises and the worst plagues take place. When it turns cold, crops fail and malnutrition takes place weakening people’s immune systems leaving them more susceptible to plagues.

    This global warming seems to have risen to a religion and it is being used by the Communists/Socialists to kill the Industrial Revolution and redistribute the wealth. Raising all the taxes in the world is ONLY pure PUNISHMENT – there is no program to reverse climate change – no fantastic machine. Anyone who was really a scientist just has to look at the historic data on temperature and you will discover that civilization thrives when it gets warm, and it contracts when it gets cold. But above all else, it has ALWAYS changed.

    The entire climate change issue has become a covert means in this final confrontation between the left and the right. This is the very issue that will destroy the Western Society for it has been elevated to such heights and governments love it for all they see is more power and money. The activists behind the curtain are simply Marxists who are determined to make communism work one more time.

    https://www.armstrongeconomics.com/world-news/climate/the-first-clean-air-act-was-535ad/

  78. #74 Hans
    Klorat 83 (byggd-83) i Trollhättan producerade 3 ton/h vilket även ger ”biprodukten” H2 med kanske 5 ton/dygn (med snabb huvudräkning)
    Skall man tro Airliquid med sin 20 MW och 8,2 ton/dygn så skulle Kema Nords 5 ton vätgas räcka till över 1000 tankningar/dygn. Det skulle gott räcka för alla kommunbilar och taxi mm i THN och VBG med central tankplats på Stallbacka.
    Helt plötsligt skulle vätgasen bli huvudprodukt och kloratet biprodukt.
    Dags att starta en kloratfabrik? Kloratelektrolys använder dessutom enbart Rutenium på anoden och järnplåt till katod.

  79. Hans H

    #78 Johannes

    Är din siffra på 5 ton vätgas verkligen korrekt? På 3 ton klorat får jag stökiometriskt ca. 0,1 ton vätgas.

    Med dina mängder innebär det att sönderdelning av vatten plötsligt blir huvudreaktion. Och det med helt andra elektrodmaterial där tillgång/efterfrågan ser annorlunda ut . Permascand skulle jubla!

    Har dåligt namnminne, men minns ett piggt skiftlag jag gillade att samarbeta med. Såg på dom i mitt inre som Biffen och Bananen. Biffen, kort och satt och matglad, ordnade alltid härlig nattamat mitt på nattskiftet. Hette Rune tror jag.

    Vad är din mejl?

  80. Hans H
    Jag var bara där några somrar och så skrev jag ett examensarbete om rening av klorat och perklorater. K-G (disponenten där) var mycket kompetent.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorat
    1 Naklorat =3 H2 ger 106:6 = 17:1
    3000/17=176 kg H2/h = 4235 kg/dygn
    Åsså var det den förbaskade katodreduktionen, minst 20% förlust där trots dikromat i elektrolyten, sedan termisk sönderdelning av hypon innan den omlagras till ClO3- vid 70gr och pH 6,8.
    Minst 5 ton/dygn, om inte 6.
    Sedan var ju klorat -16 (från 1916) igång och en perkloratelektrolys men den vätgasen ventilerades ut i det fria.

    Jag tror att en kloratfabrik som kan sälja vätgas till störda kommunpolitiker å deras hemtjänstbilar för en bra slant kommer gå riktigt bra.

    Klorat används till framställning av klordioxid, som kan rena vatten och bleka pappersmassa.

  81. Hans H

    #80 Johannes

    Mitt misstag att jag inte noterade att kloratsiffran avsåg 3 ton/h medan vätgas avsåg 5 ton/dygn.

    Ja, K-G var en klok och kunnig man. Dessutom med speciell humor!

    Antar att de något verklighetsfrämmande forskningsrecepten kom från labbet i Stockvik med Maria Norell och kollegor? Eller fanns forskning också i Trollhättan?

    I vilket fall är vi rörande överens om att elektrolys baserad på stora svängningar i eltillgång och pris är en befängd ide. Baserad på kärnkraftsel? Möjligen. Men i så fall gärna kompletterad med högtemperatur tillverkad vätgas med högtemperatur kärnkraft. Om nu man ska klara hålla pristillägget på rimlig nivå