Öppen Tråd

vinter

Foto: Bim

Snö och kallt idag. Men det kan vara läge för skidor eller en liten promenad och beundra utsikten. Här är veckans öppna tråd för en fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Håkan Bergman

    När ska riksdag och regering fatta att elbilssubventioner är en stöld från dom fattiga, fy påre sosse…

    https://www.svd.se/slosaktiga-subventioner-till-elbilar

  2. Daniel Wiklund8

    Klimatkrisen är väldigt jobbig för många. Den drabbar många hårt. Tex dom som får bidrag för att köpa en elbil, och tidigare en elcykel. Men är det klimatnödläge så krävs ju enorma uppoffringar. Finns ju risk att koldioxiden äter upp oss om vi inte lyckas minska på utsläppen.

  3. Per I

    Härligt med en riktig vinter. Men nu blir det kallare och snö för att Arktis smälter har forskarna upptäckt. Aldrig får man vara riktigt glad. Ständigt dessa klimatförändringar.
    https://sverigesradio.se/artikel/4987648

  4. Lasse

    #1 Lomborgs utmärkta analys stämmer rätt bra med de överslag som jag gjort (på baksidan av ett kuvert typ).
    Men ha glömmer en kostnad som bensinbilar har som elbilarna slipper och som betalar våra vägar.
    Kanske för att det är skrivet för att gälla globalt.

    Varför kan han och jag se tokigheten som sker, men inte politikerna?

    Jag tror det finns en långsiktig plan! Slopa fria rörligheten!
    Men vem har godkänt den planen?

    Under tiden säljer industrin dyrare och större bilar till en oförstående men rik allmänhet , bilar som delvis bekostas av de som är mindre bemedlade.
    Samhället splittras-men även här finns det säkert en plan!

  5. Lars Cornell

    Anne är en 12-årig flicka i min bekantskapskrets. Före jul kom hon hem från skolan och grät, ”det är kört, vi går under och det finns inget att göra” sa hon. I skolan hade ungdomarna visats en film av David Attenborough som sänts av SVT. Då sände jag dem boken Klimatkarusellen av Elsa Widding (förlåt reklamen).

    Anne och hennes mamma läste den tillsammans. Nu kan Anne skilja mellan propaganda och vetenskap och hon mår bra. Det är med ökad kunskap vi måsta bekämpa ett av politiker och SVT framkallat samhällsproblem där dyra psykologer fåfängt riktar sig mot att endast behandla symptomen.

    – – –

    Maria Darwish är doktorand i genusvetenskap vid Örebro universitet. Hon skriver om ’klimatförnekelse’ (jag har bett henne namnge några) och ’klimatkrisen’ i bestämd form.

    Varför är psykologer och SVT-journalister så rädda för klimatets förändringar medan vetenskapsmän inte är det?

  6. Rolf Mellberg

    Jaha, då kan vi summera år 2020s CO2-halt vid Mauna Loa på Hawaii. Det blev 2.57 ppm högre än för 2019, en fortsatt kraftig stegring trots Corona-nedstänging!!! Detta kan jämföras med genomsnittlig tidigare årlig ökning:
    10-talet +2.43 ppm
    00-talet +1.93 ppm
    90-talet +1.52 ppm

    Notera dock att sista månaden innebar en rätt kraftig reduktion i ökningstakten (2.26) vilket enligt mig beror på att temperaturen föll samma månad. (haven absorberar mer i och med detta)
    Om temperatuen fortsätter ligga lite lågt (i så fall troligen mest p.g.a. La Nina) under kommande månaderna så kan man nog tänka sig att stigningen blir lägre än 2.5 ppm (års-stegring)

    Min gissning är att ppm-värdet kommer att fortsätta 25 ppm upp detta decennium och då tar ”Gretas” budget slut varvid vi om ca 9 år får se om katastrofen har infunnit sig eller inte.
    Inget land kommer f.ö. att halvera sina utsläpp till 2030, knappt något kommer ens i närheten. (Sverige gjorde förresten det tricket för ca 40 år sen vilket vi kan vara stolta för. Främst tack vare kärnkraften)
    Källa:
    https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/

  7. Sigge

    Håkan Bergman #1

    Björn Lomborg brukar misstolka mycket för att det skall passa hans åsikter.

    När jag läste hans artikel på SVD Debatt så tyckte jag att han överdrev det mesta. Bl a så hänvisar han till en rapport där det endast skall vara 13% av bilarna som säljs 2030 drivs elektriskt. Det går redan att se ett fel i den rapporten då den underskattat försäljningen av BEV och PHEV för 2020. Rapporten som skrevs i höstas kunde nog inte förutse den tillverkningsökning av eldrivna fordon som varit under hösten då många tillverkare lanserat nya modeller. Det är ju främst många nya modeller av PHEV som kommit under hösten.

  8. Lasse

    #5 Hade Anne haft autism så hade det kunnat sluta illa!

    Sannerligen en konstig världsbild som vi serveras av media.

    Undergången är alltid nära. Som dagens reportage om Brasiliens regnskogar i naturmorgon. Tippingpoint om nån procent mer av ytan skövlas-det kan bli som Sahel!

    #7 Då missade du poängen-Dyrt sätt att minska och kostnaden betalas av de mindre bemedlade bensinbilsägarna.

  9. foliehatt

    @ Lars Cornell, #5,
    vilken solskenshistoria!! den första, den om Anne. Tack för den.

    Ett stort problem med klimatkatastrofismen är att den genom att den tar sån enorm plats i debatten överskuggar riktigt, behövligt, miljöarbete.

    Det är min erfarenhet att det till och med så att det har blivit ganska vanligt att folk blandar ihop, och likställer, klimat-, och miljöfrågor.

  10. Thomas P

    Lars #5 Så de insåg att Widdings bok var missledande propaganda. Så bra.

  11. Rolf Mellberg

    #5 Lars Cornell

    angående psykologisk misshandel av barn:

    Jag vill starkt rekommendera filmen om Ragnar, en bit in i denna film berättar han hur han blivit trakaserad av sin skola inklusive lärare och personal därför att han hade tagit intryck av (kanske främst) Elsa Widding. (=trotsade den gröna stalinismen)

    Goebbles skulle ha blivit grön av avund:

    https://swebbtv.se/videos/watch/005cda93-1fcb-4565-b40a-5ffcc4a4a765

  12. foliehatt

    @ Per I, #3,
    kanske var det den Svt-anstälde som hade skrivit artikeln som hade missförstått saker och ting.

    Stora snöfall kommer ur fuktig luft som avkyls. Per definition – om den kalla luften som kyler ned oss nu härrör från arktis så kan den inte var den som levererar fukten till oss samtidigt. Då hade den snöat ur tidigare, på sin väg mot oss.

    Snarare är det så att det är lokala, öppna vatten, som står för fukten och den kalla arktiska luften som fäller ut den fukten som snö över oss.

    Det är ju bara att kolla med Gävles snömängder under vintrar med tidig isläggning av havet, och vintrar där vattnet står öppet när kylan sveper in.

    Att det är kall luft från arktis som bär fukten med sig till oss, det tror jag inte ett dugg på. En typisk skrivbordsprodukt, som dessutom ”inte håller vatten” 😉

  13. Håkan Bergman

    Sigge #7
    Nu är det faktiskt bilköparna som avgör, mitt tips är att många väljer att nöta på sin gamla fossilbil så länge som möjligt. Tjänstebilar är en annan sak så länge företagen har råd att hålla sig med en viss policy, men i det långa loppet styrs nybilsförsäljningen av andra- och tredje-handsmarknaden, den som lever får se.

  14. Lars Cornell

    #7 Sigge. Du misstolkar också när du likställer PHEV (hybrider) med BEV (batteribilar).
    PHEV drivs huvudsakligen med fossila bränslen medan BEV drivs med fossilfri el.

    #9 foliehatt. Ja, klimat och miljö är två begrepp som ofta står i ett motsatt förhållande. För att rädda klimatet är man beredd att offra god miljö, levnadsvillkor, välstånd och bedriva rovdrift på jordens resurser.

  15. Daniel Wiklund8

    Har just varit ute på en cykeltur i det fantastiska vädret. Minus 8 grader, strålande sol och svaga vindar. Kan inte bli bättre väder i januari. Extra bra med tanke på att vi enligt en insändare i dagens kurir (Fridays for future, Luleå) befinner oss i ett klimatnödläge. Några koldioxidskatter (hoppas nån miljöpartist läser det här) till och vädret blir ännu bättre.

  16. Lars Cornell

    #12 foliehatt. Snökanonerna från Östersjön är ju välkända. Men är det inte så att merparten av den nederbörd vi får kommer från Atlanten och Karibien? På sin väg norrut till oss kallnar den och avger nederbörd. Eller har jag fel där?

  17. Håkan Bergman

    foliehatt #12
    Tänk vilken fantastisk termostat vi har där uppe, mera snö tidigare på landmassan söder om Arktis lär mer än väl kompensera för albedoeffekten av öppet hav där solen knappt visar sig under vintern.

  18. Sigge

    Rolf Mellberg #6

    Coronanedstängning bör ha gjort att CO2-ökningen varit c:a 0,2 ppm mindre än den annars skulle ha varit.

    Under de senaste 7-8 åren så har ökningen av CO2-utsläpp varit långsammare än den varit tidigare. Trots att elproduktionen ökat mycket så har inte CO2-utsläppen från elproduktionen ökat särskilt mycket sedan 2012.

    Det som är besvärligt är att globala temperaturen fortsatte att öka så mycket de senaste 10 åren.

  19. Sigge

    Håkan Bergman #13

    Privatpersoner som köpte ny bil förra året valde i större utsträckning laddbar bil än vad det var för företagsbilar.

  20. Lars Cornell

    Faith Birol VD på EIA är nu mer övertygad än någon gång tidigare om att världen kan uppfylla målen i Parisavtalet om att hålla temperaturökningen under två grader Celcius. Birol gör till och med gällande att 1,5 grader är nåbart.
    https://bulletin.nu/vetenskap/all/iea-vi-kommer-sannolikt-att-na-malet-for-parisavtalet

  21. Sigge

    Lars Cornell #14

    Jag gör samma indelning som av fordon som rapporten som Björn Lomborg hänvisar till.

  22. foliehatt

    @ Lars Cornell, #16,
    helt korrekt uppfattat. Relativt varm och fuktmättad luft kommer att regna/snöa ur när den avkyls.

    Däremot kan inte kall luft från Arktis frakta stora mängder fukt till oss för att sedan snöa ut här – som jag tolkade att Svt menade hade inträffat.

  23. Håkan Bergman

    Sigge #19
    Nu var 2020 inte ett normalt år, det kommer säkert att sticka ut i många statistiska årsböcker. Men långsiktigt så blir elbilar en flopp, laddhybrider kan vara en nischmarknad runt storstäderna för folk med goda inkomster och möjlighet att ladda bilen hemma så länge staten, alltså vi skattebetalare, har råd att subventionera dom, direkt eller indirekt. Det kommer en räkning för 2020 en dag och då duger det inte med osthyvel utan det blir till att rycka igång motorsågen.

  24. Björn

    I en artikel i DN publicerad 2021-01-10, ”Arktisk kyla drabbar Sverige – SMHI snövarnar”, förklarar SMHI att denna kyla beror på en sudden stratospheric warming (SSW) alltså en plötslig uppvärmning över Arktis. Vidare så förklarar man: ”Fenomenet innebär att stratosfären över Arktis blir varmare – men i Europa och i Sverige blir det kallare”. Detta är alltså ingressen till min kommentar här. En SSW är ingen harmlös händelse där temperaturen höjs med omkring 50 grader i atmosfären över Arktis, från exempelvis -80 till -30 grader. En liknande händelse skedde över sydpolen förra året vilket ledde till att den globala temperaturen ökade den månaden. Detta har Roy Spencer skrivit om. Men till saken här, vad orsakar en SSW? Svaret på detta tror jag ingen riktigt kan svara på ännu, men det finns tecken i litteraturen på att det finns en koppling till det som kallas för Brewer-Dobson cirkulation. Kan vara något att funder kring här.

  25. Sigge, #7

    Idag är c:a 3% av bilarna laddningsbara, dvs både hybrid och rena elbilar. Att sätta siffran till 13% år 2030 verkar inte orimligt.

    Vad är det mer som du tycker att Lomborg har ”misstolkat”?

  26. Christer Eriksson

    Thomas P #10
    Var någonstans i texten står det att dom insåg att Widdings bok var missledande propaganda.

  27. Björn

    Christer Eriksson [26]; Ur denna mening: ”Anne och hennes mamma läste den tillsammans. Nu kan Anne skilja mellan propaganda och vetenskap och hon mår bra”. Sista meningen är obestämd och därför är den öppen för tolkning.

  28. Anders

    #9 mfl. Att politikerna aktivt vilseleder om miljö, naturskydd och klimat framgår t ex av Nordiska Ministerrådets kampanj: ”10 fakta om biologisk mångfald i Norden”. Punkt 8: ”Kämpar du för klimatet? Bra! Då kämpar du också för biologisk mångfald. Och tvärtom. Klimatet och den biologiska mångfalden är nämligen tätt sammankopplade. ”

    Så fel och så falskt! Här luras folk tro att vi måste ”rädda klimatet” för att kunna rädda arterna.

    Källa:
    https://www.norden.org/sv/node/44093

  29. Thomas P

    Christer #26 Lars skrev ”Nu kan Anne skilja mellan propaganda och vetenskap ”. Det tolkade jag som att hon förstod att Widdings bok var av klassen propaganda. Här några exempel:
    https://mathsnilsson.se/2019/07/18/fragor-om-boken-klimatkarusellen/

  30. Anders

    #29 Thomas P. Och hur skulle då du, som tycks vilja hålla vetenskapens fana högt, beskriva texterna författade (förmedlade) av Nordiska Ministerrådet ovan? Inser inte du att forskning inte får ha med politik att göra och vice versa?

  31. Anders

    Ang. dagens forskning är mitt intryck, från egen 35-årig akademisk karriär, att allt fler aktivister (med vänsterstämpel) nu hunnit etablera sig i akademieliten, i forskningsråden samt i publiceringssystemets så försåtliga, men effektiva, bromskloss kallad ”peer-review”.

  32. Daniel Wiklund8

    # 29.Thomas P går på i ullstrumporna. Vilken tur att det är Miljöpartiet som bestämmer klimatpolitiken. Dom är vetenskapsmän uti fingerspetsarna. Sysslar inte med propaganda, eller hur Thomas P.

  33. sibbe

    Nå, ja allt är relativt. -Amerika först-, Donald är borta.
    -Amerika först- enligt Biden kommer.
    !00 miljoner amerikaner blir vaccinerade lovar han.
    Med vacciner som vi= EU köpte, men som vi då inte får förrän senare. Skenheligt av Piper att påstå att man minskar nu för att senare får mera…
    Duktiga israeliska ledare som ser till att de får vad de behöver i vaccinmängd.
    I övrigt ser man att klimathotarna åter kryper upp på bordet. -Även här… Och ytterst aggressivt…

  34. Håkan Bergman

    sibbe #33
    Men Merkel har gått och ersätts av en svagare att styra över ett splittrat CDU. Men klarar han att vända Merkels beslut om kärnkraften? Idag 8 GW om 2 år noll där och Nordstream 2 hänger i luften, dags att ta fram kolskyfflarna? Politik är att vela, eller hur Hedlund formulerade det?
    https://www.faz.net/aktuell/politik/inland/armin-laschet-zum-neuen-cdu-vorsitzenden-gewaehlt-17149208.html
    Men Britterna har vaccinerat fler än hela EU, hemskt det där med Brexit.

  35. Anders

    Under de närmaste 4-5 dygnen blir det extra intressant att följa energibalansen och elproduktionen via Svenska Kraftnäts Kontrollrum, eftersom vindarna i hela Sverige spås bli svaga och ligga under 5 m/s. Kylan lär däremot hålla i sig och redan idag lördag tryter den svenska marginalen minut för minut när mp-möllorna stannar av en efter en…
    Källa: https://www.svk.se/kontrollrummet

  36. Per I

    Apropå barn som får ångest och gråter så verkar klimatalarmisterna inte ta hänsyn till hur deras budskap påverkar barn. Det måste vara hemskt att tro att man inte har nån framtid. Jag tycker det påminner om förr när lärare skrämde barn med vad som hände om man inte dyrkade gud. Då hade alla en egen möjlighet att påverka sin frälsning, nu är det hela civilisationen som är felet. Men det vore enkelt att bota barnens ångest. Stoppa mobilanvändning en vecka och berätta att det är konsekvensen av ett utsläppsfritt samhälle så skulle de flesta komma på andra tankar.

  37. Rolf Mellberg

    #18 Sigge

    ”Under de senaste 7-8 åren så har ökningen av CO2-utsläpp varit långsammare än den varit tidigare.”

    Hurdå?

    Jag menar att den pågått i oförminskad takt, kanske en gnutta snabbare, se keelingkurvans graf bara!
    Men det sker ju en viss variabilitet som jag anser mest är en följd av temperaturens (havens) variabilitet. (vilken i sin tur mest beror på ENSO och Vulkanutbrott.

    Kolla här:
    https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/gr.html

    Använd scroll-rutan nere t.v.

    Jag menar också att kurvan nog kan bli rak snart och kanske börja retardera en gnutta p.g. att atmosfärens koncentration jämfört med havens koncentration börjar bli så stor att haven börjar absorbera allt mer. Minskad förbränning kan påverka en liten aning kanske?

  38. Mats Kälvemark

    # 7 Sigge
    Om motsvarande förhållande i Sverige avseende ”batteribilar” (hybrider ej medräknade)
    Saxat från:
    https://klimatupplysningen.se/elbilar-ar-miljomassigt-samre-an-nya-dieselbilar/

    Vi brukar i Sverige hävda, sett med egna ögon, att vi alltid ligger i framkant. Av 367 000 nyregistreringar 2019 var 4,3 procent elbilar. (15795 bilar) Vi har 35 000 elbilar i trafik (0,6 procent ). Den mest optimistiska prognosen landar på 15% andel elbilar av fordonsparken år 2030. Det innebär att 85% fortfarande drivs med förbränningsmotorer då.
    Och ändå har vi ett nu gällande mål att CO2-utsläppen år 2030 skall vara reducerade med 70%. De som sätter sådana mål har inte ens rudimentära kunskaper i matte och de saknar också helt sinne för proportioner.

  39. Christer Eriksson

    Thomas P #29
    Du är en mästare i att kunna tolka text till din fördel.

  40. sibbe

    Tyskland fick en ny ledare. Efter mycket smusslande och intrigerande fick Merkel sin önskekandidat. Lika socialdemokratisk som hon, lika klimattokigt som hon.
    Men en som sätter kontinuiteten framför allt, dvs ingen nedskärning av CO2 om man inte har några reserver till hands. Som detta med gas istället för kol. Det saknas ännu 100km gasrör fram till Rostock, som med alla tillåtna medel måste fås fram. För att klara av det måste man vara kreativ. Så man grundade ett skenföretag i Rostock som är ansvarig för all rörarbete, som ju Trump ville förhindra, och som tydligen också Biden vill förhindra. Amerika först ledarna vill att Tyskland skall köpa dyr flytande gas från USA. I stället från Ryssland. Och det här låtsas-företaget kan sen bojkottas från USA bäst de vill.
    Tyskland har ett större antal delstatsval i år som antagligen alla skjuts fram till höstens riksdagsval tack vare corona. Bäddat för CDU som regeringsledare, som kan välja vem man vill ha sig i regeringen.
    Klimatpolitisk har man gjort en hel del, som inte klimativrarna gillar: kolgruvor och dito kraftverk stängs inte förrän man har ersättande (fossil)gas. Kärnkraften stängs nästa år, och ersätts först med kol, sen med gas. Och med fossil ström från Polen/Tjekien och kärnkraftsel från Frankrike.
    Intressant är att Macron kom till makten med ett löfte att avskaffa kärnkraften, men nú tycks ha svängt helt, de gamla moderniseras och ersätts så småningom med nya, – bara nån betalar kalaset.
    Elbilar talar alla om, men tyskarna vill inte ha sådana. Så det blir hybridbilar med en stor diesel eller bensinare fram och en liten elmotor bak, som kan i bästa fall klarar av 50 km -på sommaren.
    Det finns redan ett flertal sådana bilmodeller som gröngölingarna suckar efter. Klimativrarna låtsas för de´vet, att dom som verkligen förser luften med CO2 är inte vi , utan felet bör sökas hos klimatvännerna i Asien.
    Men det gör de väl inte, för de är ju med Uns klimatföreningen som låtsas minska CO2, när det passar om 50 år eller så.
    Och slutklämmentycks vara det: våra klimativrare här hemma strävar efter ett Mao samhälle
    Medan Kinas befolkning strävar efter vårt samhälle.

  41. Joachim A

    Håkan (23)
    Räkningen för 2020 kommer landsbygden få betala som vanligt med nya skattehöjningar. Fordonsskatt, energiskatter, co2 skatter, fordonsförsäkringsskatter, fastighetskatter etc etc.
    Den cyklande innerstadseliten behöver inte oroa sig. Några hundralappar i månaden medans vi andra får tusenlappar mindre i en redan ansträngd plånbok.
    Det gäller att gynna sina egna väljare för 2022 närmar sig.

  42. Ivar+Andersson

    Just nu producerar den väderberoende vindkraften 988 MW (2.8% av vår elproduktion) och vi importerar 151 MW. I Danmark är siffrorna 413 MW (11.5%) och importen 1466 MW.

  43. Lars Cornell

    Sigge, Ingemar och Mats.
    Hur ser den kalkylen ut om vi inte bara räknar personbilar utan även inkluderar lastbilar, bussar och lantbruksmaskiner?

  44. Mats Kälvemark

    #43 Lars Om jag kommer ihåg rätt så var ”vår prognos” på 15% 2030 som andel av bedömd fordonspark, dvs inklusive lastbilar och bussar.

  45. Lars Cornell

    #44. Hur skulle det gå till? Med laddhybrider kanske. Men då är det ju huvudsakligen fossila bränslen som används.

  46. Håkan Bergman

    Lars C. #43
    Glöm inte skogsmaskiner, dom ska också elektrifieras. Bli inte förvånad om du springer på en laddstolpe ute i skogen, då är det nån som fått bidrag för att sätta upp den.

  47. Simon

    Fick elräkningen igår, konstaterade att priset för förbrukad el är bara häften av övriga avgifter. Någonting är ju helt uppåt väggarna galet här kan man ju inte låta bli att tycka. Får be D Eliasson betala den, han har ju gott om pengar…jag menar vända gem på ”elefantkyrkogården” är ju ett arbete som definitivt skall generera en månadslön på 160.000 kr. Var det jämlikhet det kallades.

  48. foliehatt

    @ Anders, # 35
    glöm inte Centerpartiets skuld i frågan. De är lika vinkraftstokiga som någonsin MP och V

  49. Lars Cornell

    Anders #35. Ja, men det finns minst två flaskhalsar.
    • Överföringen till södra Sverige. Den är DYR och miljöförstörande att åtgärda.
    • Det andra är kraftreserven i våra vattenmagasin som finns i N. Sverige. Den är slumpartad.

  50. Anders

    #48 Exakt – C har också totalt flippat ur och givit upp sin tidigare viktiga roll som landsbygdens (läs naturresursernas) förespråkare. Troligen för att komma närmre värmen kring de övriga lövens smaklösa vegangrytor…

  51. Anders

    #49 Håller förstås med dig till 100% – eftersom du framför sanningen. Men lägger ”löveringen” ned funktionell kärnkraft i söder förorsakar man ju självsvåldigt dessa flaskhalsar. Mot bättre vetande och av rent dogmatiska skäl. Och jag anser nog att C-lövet ska skämmas allra mest.

  52. Ivar+Andersson

    #51 Anders
    Jag tror inte att regeringen gör något mot bättre vetande utan av ren okunskap och brist på sunt förnuft.

  53. PA

    Maktens arrogans för verkligheten har betett sig likadant i alla tider, men rätt som det är ropar ett litet barn ”Han har ju inga kläder på sig!”. Alarmisterna är bara nakna, nyttiga idioter.

  54. sibbe

    Källa: EIKE
    Varför Merkel och efterföljare behöver Russlands gas:

    Dieser Trend setzt sich dramatisch fort – augenfällig in der kalten Jahreszeit.
    Jedes Jahr im Winter ein ähnliches Bild: Ohne Strom aus Kohle- oder Kernkraftwerken säßen wir im Dunkeln. Die Energiemengen, die Windräder und Photovoltaikanlagen liefern, reichen bei weitem nicht aus, sie gehen sogar an vielen Tagen gegen null. Beispiel 9. Januar, 18:00 Uhr. Deutschland verbrauchte knapp 65 Gigawatt (GW), dazu trug der Wind gerade einmal 1,6 GW an Leistung bei. Nicht verwunderlich, daß die Photovoltaikanlagen vollends dunkel blieben.
    Exempel: Tyskland behöver 9.januari kl. 18.00 ca 65 GW, vindens andel är 1,6 och bara solpaneler räddade elkonsumtionen ( sarc…)

  55. sibbe

    Där det ocus.de/panorama/wetter-aktuell/wetter-schnee-bis-duesseldorf-und-blitzeisgefahr-hier-wird-das-wochenende-zur-rutschpartie_id_12876056.html mera sklulle snöa och bli kallt:
    Ja, till och med i mina hemtrakter i Taunus blir det kallt med snö…

  56. Lars Kamél

    Thomas P, Maths Nilsson och alla andra klimathotstroende aktivister är fakta- och vetenskapsförnekare. Alla fakta och all seriös vetenskap talar ju emot att det pågår en klimatkris eller är någon klimatkatastrof på gång.
    De klimathotstroende aktivisterna har därför inga sakargument. I stället är deras ”argument” personangrepp, förolämpningar, konspirationsteorier och lögner. Vilket stämmer med Thomas P:s ”recension” av Elsa Widdings bok och det som står på Maths Nilssons webbplats.

  57. Sigge

    Ingemar Nordin #25

    Det var 2019 som elbilförsäljningen inkl laddhybrider var 3%. För 2020 är statistik inte färdigställd än men prognosen är 4,5-5,0%.

  58. Lars Cornell

    Sigge #57
    Med 5% försäljning av batteribilar kommer vi om 20 år att ha nästan 5% batteribilar. Så hur har du tänkt dig att det skall gå till att bli fossilfri i transportsektorn till år 2040? Hur många procent batteribilar måste det säljas varje år?

  59. Sigge

    Lars Cornell #58

    Jag har inte tänkt alls på hur transportsektorn skall bli fossilfri. Jag bara konstaterar att försäljningen av elbilar och laddhybrider ökar i snabb takt. 2017 var första mindre än 1 % av nybilsförsäljningen var laddbara fordon och 2019 var det c:a 3%.

    Att försäljningen av laddbara bilar kommer att fortsätta öka kraftigt de närmaste åren förstår nog de flesta. Gruvbolag investerar i gruvor för batterimetaller och det byggs batterifabriker på många håll i världen. Om man bara tittar på det så kommer batteritillverkningen att femdubblats till 2025. Det innebär väl inte att det kommer att säljas fem gånger så många laddbara bilar 2025 för att batterierna kommer nog att bli större i bilarna varefter batteripriserna sjunker.

  60. Christian H

    Merkels efterträdare, Armin Laschet, säger sig vilja föra samma politik som Merkel. Vi kan alltså förvänta oss att ”Energiwende” består med Europas högsta energipriser och kraftigt försämrad förmåga att konkurrera för landets industri. Tyskland är EU:s ledande industrination och deras agerande har stor inverkan för hela unionen. Tillsammans med Frankrikes Macron försöker de sänka Europa djupt ner i fattigdomens stinkande träsk under förevändning att rädda klimatet. Man får hoppas att befolkningen inom EU snart vaknar upp och ser vilka vansinnigheter de styrande försöker förverkliga. Vem vill ställa upp på att demokratin och yttrandefriheten avskaffas, bilåkandet och alla resor fördyras kraftigt och ständig övervakning av allt och alla? Det gäller nu att inte ge vika för oligarkernas försök att ta över styrandet av alla länder, vilket är precis vad de vill och vad vi kan förvänta oss från dem. Det är naivt att tro att de stödjer klimatalarmismen för att de vill mänskligheten väl. De är endast ute efter ännu mer makt och ännu mer pengar. Hybrisen, maktbegäret och hänsynslösheten är deras kännetecken och vi behöver nu politiker som kan stå upp mot dem och journalister som kan granska deras globala förehavanden och inte folkförrädare som jamsar med och vill vara pk.

  61. Anders

    Sådärja nu tog mp-Sveriges elproduktionsförmåga slut! Flöden uppdaterade idag 10:05
    Netto export / import
    SVERIGE Importerar 9 MW
    DANMARK Importerar 803 MW
    NORGE Exporterar 4 489 MW
    FINLAND Importerar 2 655 MW
    ESTLAND Importerar 606 MW
    LETTLAND Importerar 55 MW
    LITAUEN Importerar 952 MW

  62. Simon

    Nu har man kommit på att luftföroreningarna ”räddat” oss från än värre uppvärmning. Sedan har man som vanligt klippt in den obligatoriska bilden på bolmande skorstenar. Är det ingen journalist som har funderat på vilken inverkan molnbildningen har?

    https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sa-kan-klimatboven-ha-minskat-uppvarmningen/

  63. Håkan Bergman

    Jesusbatteriet second coming.
    https://www.theguardian.com/environment/2021/jan/19/electric-car-batteries-race-ahead-with-five-minute-charging-times
    Nja vi är väl inte där riktigt än. 100 miles på 5 minuter duger väl för en laddhybrid med måttlig förbrukning per mil, säg 1,5 kWh. Säg att man då laddar 25 kWh på 5 minuter, ger en laddeffekt på 300 kW, 750 A om man har 400 V eller 1250 A om man bara har 240 V. Låter onödigt häftigt om man ska ladda en laddhybrid över natten, Ska vi ladda en törstigare ren batteribil on the road blir det helt andra siffror och inte minst helt andra laddstationer och priser.

  64. Stefan Gustavsson

    De rödgröna är bara för sanslösa i sin vettvilliga jakt på koldioxid, Gå in på denna länk och begrunda.
    De drar sig inte får nåt…
    Hur mycket dumheter kan vi tolerera?

    https://www.fplus.se/v%2C-mp-och-fi-vill-stoppa-reklam-for-bilar%2C-olja-och-flyg/a/BlyR6G?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=fplus_morgonkoll&utm_term=fplus_morgonkoll

  65. Sigge

    Håkan Bergman #63

    400 V innebär nog 3-fas och då är det 435 A vid 300 kW effekt.

    Elbilsladdning med 300 kW borde vara likström och då är nog laddboxen ansluten till högspänningsnät på 10-30 kV.

  66. Håkan Bergman

    Sigge #65
    300 kW laddeffekt till batteriet är såklart likström och sen ger det sig självt att dom där fantasierna inte funkar för hemmaladdning och on the road duger det inte ens om det vore uppnåeligt i större skala om vi talar om korta laddtider och nån volym att tala om ör en laddstation.

  67. Sigge

    Anders #61

    Att alla skandinaviska länder förutom Norge importerade el idag på förmiddagen berodde nog mest på att det blåste mycket i Centraleuropa.

  68. Sigge

    Håkan Bergman #66

    Hemmaladdare brukar vara på som mest 22 kW. Det är 32A 3-fas.

    Att ha snabbladdare på 300 kW är inte orimligt. Teslas Supercharger som finns i Sverige är på 120-150 kW. De nya som skall byggas kommer att vara på 180-250 kW.

  69. Anders

    Sigge #67. Nja, enligt följande källa blåste det bara mellan 5-7 m/s i Centraleuropa under aktuell tid. https://www.windy.com/?49.724,5.142,4,m:e1yaghB

    Men osvuret är väl bäst 😉

  70. Håkan Bergman

    Sigge #68
    Alldeles riktigt hemmaladdning för laddhybrider behöver inte jesusbatteriet. Att ha en snabbladdare på 300 kW är inte orimligt, men att bygga en laddstation som motsvarar att serva säg 100 fossilbilar per timme som efter tankningen har en ny extra, man kommer inte in med tom tank, räckvidd på 75 mil blir en utmaning. Säg att batteriebilarna drar 0,34 kWh, en föga realistisk siffra i sammanhanget men jag håller mig till den för att kalkylen inte ska spåra ur totalt redan nu, per mil och behöver således ladda ca 25 kWh för att få en ny räckvidd på 75 mil. So far so good, men 0,34 är inte en realistisk siffra den verkliga siffran är 6-7 gånger så stor, vi behöver alltså en ”laddmack” med så mycket större yta för att serva samma antal bilar. Sverige är ett stort land, vi kan bygga massor med vindkraftverk, men laddmackarna behöver nog byggas där folk behöver dom och tillgång till el finns.

  71. Sigge

    Anders #69

    Det är när det blåser mycket i Holland, Belgien och norra Tyskland som det brukar vara elimport till Skandinavien.

    För övrigt så är vindhastigheter på 5-7 m/s mer än normalt i mellersta och södra Tyskland resp mellersta och södra Polen.

  72. Sigge

    Håken Bergman #70

    Har man elbil så kommer man för det mesta att ladda bilen där den parkeras för natten. Bor man i villa så är det inga problem att fixa laddning. Men i städer så behöver det fixas laddstolpar för långsam laddning av elbilar nattetid.

    Om jag hade elbil med räckvidd 40 mil så är det ungefär fem gånger per år jag skulle behöva snabbladda. Då skulle det räcka med 20 mil per gång.

  73. Simon

    Var det inte en viss väder-Per som påstod att det skulle vara snöfritt senast år 2020? I så fall är han välkommen att komma hit och skotta för jag måste ju inbilla mig att det har snöat nåt så in i bomben här och har spenderat 2 timmar att skotta fram bilen…