Ljuset återkommer snabbt nu. Det märks, vare sig det råder full vinter eller ej. Veckans öppna tråd handlar om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Ljuset återkommer snabbt nu. Det märks, vare sig det råder full vinter eller ej. Veckans öppna tråd handlar om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Denna epistel har tidigare undgått mig.
Klimatords-ynglande.
Träffande: ” Climatitis” ” Climate phobia” ” Climate extinction” ” Tomorrow’s Climate”
https://wattsupwiththat.com/2019/01/16/hump-day-hilarity-the-progression-of-climate-narrative-names/#comment-2593402
Debattörerna: Risk att vi med nya regeringen får se bensinpris på över 20 kronor litern
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/RxgWJx/hojd-bensinskatt-ar-ett-piskrapp-for-landsbygden
Jag skulle inte förvåna mig om bensinpriset blev 20kr litern. Med denna regering så tror jag det är fullt möjligt att det kan bli så. Det finns oändlig uppsjö med korkade ideer
Men då kommer vi alla med gula västar på lördagar över hela landet: uthålligt!
Här är en länk till en rapport från Sweco angående framtida behovet av el och biobränsle vid en omställning av industrin till en klimatneutral produktion. Biobränsle är för mig inte miljövänligt. Hur skulle det se ut om vi gjorde motsvarande förändringar på global nivå?
https://www.svensktnaringsliv.se/Bilder_och_dokument/klimatneutral-konkurrenskraft-kvantifiering-av-atgarder-i-klimatf_729540.html/BINARY/Klimatneutral%20konkurrenskraft%20-%20kvantifiering%20av%20åtgärder%20i%20klimatfärdplaner.pdf
Domedagen är nära.
Detta är ett återkommande tema för alla klimatalarmister.
Lyssnade just på Johan Hakelius i P1 ”spanarna”.
Han hade observerat att unga idag är mer skötsamma än tidigare.
Det han också observerat är att vissa har en negativ syn på sin framtid och kräver åtgärder nu.
Dessa vår framtids styrande vill se aktion idag för vi är på väg mot en undergång.
Något som motsäger dem finns i dessa tabellverk. I Hans Roslings anda kan man lätt surfa runt här och få hopp:
https://ourworldindata.org/health-meta
Perfekt återcirkulation
CO2 matar växterna
Växterna matar korna
Korna matar människorna
Människorna matar troposfären ( utandning och fossilCO2- återcirculation)
Svenskan verkar vara på gång i elfrågan.
https://www.svd.se/om/sveriges-elforsorjning
Lär väl inte göra stor skillnad med dagens regering, men hedervärt initiativ och den här regeringen går ju att fälla, om nån törs vill säga.
Rapporten ovan är en bedömning om industrins och transportsektorns behov av el och biobränsle år 2045 vid en omställning till fossilfritt utan hänsyn till produktionsökning.
Några nyckeltal energi/år:
Biobränsle:
Idag: 87 TWh
2045: 162 TWh
Ökning: 75 TWh. 86%
El:
Idag: 129 TWh
2045: 166 TWh
Ökning: 37 TWh 29%
Vi ser att det krävs betydligt mer biobränsle. Man har inte tagit hänsyn till en omställning av elproduktionen där mer biobränsle kan komma att krävas. Hur mycket biomassa kan levereras egentligen till energisektorn med hänsyn till andra användningsområden och är detta överhuvud taget realistiskt på en global nivå? Man poängterar också att åtgärderna måste vara lönsamma. Det kräver låga priser på el och biobränsle eftersom industrin ska kunna konkurrera med industri i länder där man inte bryr sig om eller överhuvud taget kan använda fossilfritt bränsle. Priset lär knappast stiga på fossilt bränsle om efterfrågan minskar men däremot lär ju priset stiga på biobränsle om efterfrågan fördubblas. Elpriset lär ju också stiga i takt med kärnkraftsnedläggningen i Sverige och ökat behov. Detta kräver subventioner till industrin som vi skattebetalare får stå för.
#4, #6, #7, #8 jag håller med er.
”Förnybart” är hållbart endast om det finns i tillräcklig mängd, med det gör det inte. Den politiken leder därför till ett skräckens välde om den fortsätter. Sten Kaijser räknade för några år sedan ut att om vi fördelar jordens produktiva yta som kan användas för grödor, skog och energi lika på alla människor blir det ca 100 x 100 m på var och en. Hur mycket av det kan du tänka dig att använda för att producera drivmedel till din bil och hur långt tar du dig på det?
Inte ens Sverige är stort nog för ’förnybar’-politiken. Fördelar vi svensk areal på samma sätt blir det ca 100 x 300 m. Men med nuvarande befolkningstillväxt kommer Sverige att ha 22 miljoner invånare år 2100.
År 2050 kommer enligt FN 75%, i Afrika 90%, av alla människor att bo i megastäder på 1 – 40 miljoner invånare. Det finns inte minsta möjlighet att försörja dessa med endast ’förnybar’ energi. Den politiken kommer, om den fullföljs, att ta livet av många miljarder människor genom energibrist, svält, umbäranden och kyla. Men de gröna är så cyniska att de struntar i det.
Endast kol och kärnkraft kan förse en växande befolkning med nödvändig energi. Kina satsar nu stort på att utveckla torium-reaktorer. De kommer att bli världsledande under resten av det här seklet med Sverige på en jumboplats. Från Kina kommer vi att köpa de kärnkraftaggregat som vi mycket snart behöver.
Följande bild behöver knappast några kommentarer. Bara en fråga, var skall vi ta’t?
http://www.tjust.com/2019/energi/energibalans-globe-6.jpg
Var framtidens energi kommer ifrån kan vi bara ana. Förutom nästa generations kärnkraft så finns mycket annat som är troligt. Finns forskning att använda alger som skapar energi i olika former. Men under våra fötter några kilometer ned finns hur mycket som helst. Behövs bara lite teknikutveckling som pågår. Hur som haver så länge solen lyser kommer lösningar.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/skane-hamtar-hett-vatten-ur-djupen-6450078
#9 Lars Cornell
Dina siffror för ”Svenska förhållanden” är fel. Vattenkraft och kärnkraft svarar för ca 45% vardera!
Även vindkraftsuppgiften verkar fel!
Sven M Nilsson #11
Lars Cornells siffror avser väl all energiproduktion, dina siffror avser enbart elproduktion.
Jag är optimist eftersom människan alltid har löst problem genom tekniska innovationer. Jag har ju spammat dessa trådar med information om LENR och framför allt Andrea Rossi. För skeptiker kan ju detta ses som en ren verklighetsflykt. Rossi anses ju av många som en uppenbar bedragare men jag som har följt händelseutvecklingen har haft svårt att förstå denna händelseutveckling utifrån att det skulle handla om bedrägeri. Bl.a. borde en bedragare ha stuckit med pengarna för länge sedan. Men nu säljer han värmeenergi till ett lägre pris än konkurrenter, och det i USA där energipriset är lågt. Självklart behöver vi verifikationer från kunder innan vi kan vara helt säkra.
Men att LENR är en realitet är bortom all tvivel, anser jag. Det finns många positiva rapporter idag om LENR från olika håll. Det som gör Rossis teknik unik är ett överlägset COP. De andra är inte i närheten av ett COP som kan leda till en kommersiell produkt, kanske med undantag av Brilliant Light Power, men deras första kommersiella produkt verkar alltid ligga ett år bort. Fast det kanske är bättre än fusionskraft som alltid legat 20 år bort. Men inte mycket bättre.
Tyvärr innebär Rossis strategi att hans teknik kommer att befinna sig under radarn för en lång tid framåt. Han väljer nu ut kunder som får skriva under ett NDA för att hemlighålla Rossis IP. Han vill hålla i alla trådar vilket bromsar utvecklingen av produktionskapaciteten. Vi får hoppas att fler når ett genombrott som höjer COP så att tekniken sprids snabbare.
Detta är dock ett exempel på teknik som helt och hållet kan rita om kartan och leda in i ett paradigmskifte.
Har letat efter en sammanställning av Sveriges energiproduktion hos energimyndigheten och den enda jag hittar för 2017 är denna.
http://www.energimyndigheten.se/globalassets/statistik/energilaget/total-tillford-energi-2017-twh.jpg
Men det är alltså tillförd energi, inte genererad efter förluster, inte så intressant, och ska man vara petig så är kärnkraftens förluster mycket större om man räknar in den energin i ²³⁸U man inte tillgodogör sig genom breedning.
Vilket fantastiskt prpgram. Det här måste vara det verktyg som vi kan använda för att vända klimatalarmismen.
Kropp och själ ” klimatångest”.
Länken funkar inte. Ni får söka på P1. Programmet pågår just nu.
#3 Elias
Glöm det! Sveriges undersåtar äro kuvade sedan kung Göstas dagar. Här revolteras det icke!
Men vi är ju en moralisk Stormakt, samt frihetens stamort på jorden.
#15
Skall lyssna vid tillfälle
Länken här:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1234027?programid=1272
Börjar också få lite ångest när så många barn är så lättmanipulerade.
Här är ännu ett försök som avslöjas: https://realclimatescience.com/2019/02/extreme-wildfire-fraud-in-the-national-climate-assessment/
#9 Bra Lars, Kina och thorium kan bli enormt, men…
Kolla här fysiknördar…
Ed Pheil heter en amerikan som med gamla kollegor (nuke cowboys) från US Navy startat nytt bolag för Molten Salt Reactors, men med ”fast not thermal neutrons” Bränner utan och avfall inte? Thorium .
Otroligt öppen med info här:
https://youtu.be/pqVt8cxx-44
(Konstig länk, funkar den?)
Börjar amerikanerna bli nervösa?
Sveriges Klimatambassadör vid Parisförhandlingarna 2015 hette Anna Lindstedt. Hon hade enligt Wikipedia både ”studerat vid Lunds universitet och vid journalistlinjen vid Skurups folkhögskola”. Efter den lyckade förhandlingen är hon sedan 2016 Sveriges ambassadör i Peking, en av Sveriges viktigaste ambassader. Aktuell i dagarna.
#10 femman
Artikeln är från 2002. Finns någon uppföljning på hur det fungerar?
#4 Björn-Ola
Jag började läsa sammanfattningen i rapporten du länkade. Där angavs hur mycket behovet av el och biobränsle skulle öka till år 2040. Fossila bränslen skulle ersättas med biobränslen. Men ärligt nog angavs att energiåtgång för tillverkning av dessa biobränslen inte räknats in. Kanske inte heller byggandet av biobränslefabrikerna. Betänker man att 12 kubikmeter flis ungefär energimässigt svarar mot 1 kubikmeter olja och funderar över hur omvandlingen av flis till olja skall gå till, blir man fundersam. Jag gissar att det behövs minst 3-4 ggr mer energi i omvandlingsprocesserna än vad som återstår i den kubikmeter biobränsle ( 10 000 KWh ungefär) som blir resultatet. Alltså 48 kubikmeter flis svarar mot 1 kubikmeter biobränsle. Räcker vår växtmassa?
#18
Bränner uran …. Förstås. Man tror t.o.m. på reaktorer som kör vid 1300 gr C!!!! Lite el på det blir 1400 så kan man få cement CO2-fritt.
Ivar Andersson #20
Av beskrivningen verkar det ha handlat om fracking i någon form, det kanske blev politiskt inkorrekt eller, hemska tanke, man fann gas och la locket på.
Klimathotet har involverat stor del av Tysklands befolkning i form av religiös rörelse, med enorma miljöskador som resultat.
Dock förstår jag inte författarens påstående . att ” miljöorganisationerna” plagierat gamla Vatikanens regelbok: troende kunde köpa avlatsbrev även till avlidna för att dessas själar skulle slippa purgatoriet.
http://notrickszone.com/#sthash.bEC1jUZp.dpbs
#16
Har Du hört talas om droppen som fick bägaren att rinna över.
Alla älskar vi frihetens verktyg nummer 1=bilen!
Finns det bara ngn modig enskild eller org som vågar börja så kommer åtminstone jag att ställa upp direkt; vad kan man annars konkret göra för detta förut så underbara land för att göra avtryck. Jo att kämpa utomparlamentariskt; parlamentet har uppenbarligen svikit vårt land.
Någon som har en idé om varför De Gula Västarna inte blivit en folkrörelse utanför Frankrike?
Bryr VI oss inte om demokrati och kanske till och med tycker att det är en angelägenhet bara för politikerna och som vi inte skall blanda oss i?
Nu är det rekordvarmt i Norrland, enligt hörsägen i alla fall. Tänker ha en msmfri lördag och bara kolla på film så jag håller mig undan.
Idag har det varit drygt 6 grader i Luleå. Jag vet att jag några ggr upplevt 10 plusgrader i februari i Luleå. Hellre rekordvarmt än rekordkallt, i februari 1999 hade vi drygt 40 minusgrader i Luleå. Trots att det var sex grader varmt då var det fint skidföre, inte det minsta blött, kunde nästan åka i T-shirt. Under dom 60 år jag åkt skidor har jag åkt i T-shirt en gång, en valborgsmässoafton för 25 år sedan, en härlig upplevelse, fint skidföre trots att det var 12 grader i skuggan, betydligt varmare i solen. Det var inte konstsnö. Vädret är inte så lätt att förstå sig på, om man nu inte är Rockström.
Ooops,
https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-tonar-ned-larm-om-insektsdod/
15 kristian Fredriksson
Alltså Kropp och själ heter programmet Först en psykolog med namnet I KID YOU NOT: ”Kali” Förstås bara ett sammanträffande att den hinduiska dödsgudinnan heter Kali också…?? … Söker vidare på ”Kali Andersson” och hittar henne på ”Klimatpodden” Finns på Soundcloud! #48 Där berättar hon om sitt deltagande i klimatmötet i Paris 2015… Där kläddes hon bla ut till dinosaurie… Och hur hon och ett gäng andra klimataktivister lyckades stoppa Schwarze Pumpe i Tyskland….nästan… Allt med konsensus i aktivistlägret förstås…bla bla … det finns många människor som får för lite närhet och kärlek…
Så där går det på… sedan Enligt David Jonstad som också är med i ”Kropp och själ” så kunde vi ställa om under kriget (ja gengas var ju koldioxidneutralt…) Sedan i klimatpodden #48 så kommer Ragnhild och Kali in på oss ”klimatförnekare” Ragnhild berättar om någon ”förnekare” som visat henne diagram på twitter?? Kallar det för forskning inom citationstecken… Blev till slut ”avföljd”… Hon medger i alla fall hon är lite fascinerad av ”förnekarnas” ihärdighet och engagemang… …….. Klimatlläger tydligen går en del aktivister in i väggen… ”Hur blir man en hållbar klimataktivist” Svar enligt Kali i Klimatpodden #48 slutet (hela 1h11m)
Vara lagom klimataktivistisk… Det är viktigt att barnen får kontakt med naturen… Ska lyssna på fler avsnitt…
Har funderat vad den tidsålder vi nu har kommer att kallas om 10 till 20 år. Vi lever i en tidsålder där fakta och vetenskap får stå tillbaka för nya idéer och åsikter som inte har något underlag i fakta och vetenskap, det viktigaste är att höras och synas högst och längst.
Vi är ett av västvärldens mest våldsamma, kriminella land, där undersökningar och fakta inte kan debatteras för att lösa problemet, vi har en debatt om klimatet som bara en sida får komma tills tals. vi har en könsdebatt som inte låter små pojkar vara pojkar och små flickor vara flickor. Hoppas snart att det kommer en tid när vi öppet kan diskutera och debattera i tv radio och i tidningar om saker som varje dag påverkar vårat liv, där alla sidor av problemet lyfts fram och vrids och vänds, först då kan vi som medborgare och samhällsbyggare åstadkomma något gott för oss och våra barn, som samhället är idag är du rasist om du tar upp kriminalitet, diskutera du klimatet är du förnekar och tänker inte på nästa generation, tar du upp genusvetenskap är du homofob, med andra ord, hur f.. n kunde gott så långt…
Regarding unusual weather:
It’s GSM stupid 🙂
http://www.spaceweather.com
64% spotless days, on the rise!!!
#20 Ivar Andersson
Såvitt jag kan minnas var vattnet man pumpade upp hett och salt och extremt korrosivt, så rör och pumpar och värmeväxlare tog för mycket stryk och projektet las ner. Såvitt jag kan minnas, alltså.
#21
Man framhåller i rapporten att det är olika krav på kvalitet på biobränslet som man inte tar hänsyn till i angiven energimängd.
Jag vet inte om tillverking av träkol kan göras i en process där man tar tillvara på energin. Någon som vet? Annars är det svårt att översätta energi till kubikmeter träd.
I vilket fall som helst är bioenergi inte miljövänligt. Det vi bedriver i vårt land kallar vi skogsbruk men om det sker i Brasilien kallar vi det skogsskövling. Hyckleri!
#31 Peter
Jag gillar det du skriver även om jag tycker att du överdriver detta med kriminalitet. Det handlar ju mest om dessa ”gäng” där Svensson skiter i hur många som dör, d.v.s. en form av rasism.
Jag tror att många fått lite väl vriden filter bubbla, med svartsyn som följd. Folk behöver träffa likasinnade kanske.
Kanske ska Vi samlas utanför kommunhuset så vi kan träffa likasinnade. Klimat-aktivisterna har ju gjort så, men gatan är ju fri?
I Linköping var det bara 8-10 Pers i fredags utanför stadshuset.
Varje fredag klockan 17? De som vill kan ju ta en öl efteråt.
Tror nån på det?
#34
Jag tänkte så här. När vi i Sverige bytte vedeldning mot oljeeldning kunde man konstatera att ungefär 1 kubikmeter olja ersatte 10 kubikmeter ved. Under andra världskriget fick Tyskland brist på flytande bränsle. Man utvecklade då en metod där man förgasade stenkol och renade och kondenserade gasen till flytande bränsle. Tekniken har i dag utvecklats för att användas på ved, ThyssenKrupp. Björn Gillberg i Hagfors har försökt i snart 25 år att få regeringarna i Sverige intresserade för metanoltillverkning. Metanol kan omvandlas till tyngre bränslen eller fungera som vätgaskälla i bränsleceller.
På 1800-talet kalhuggs stora områden i Sverige för att skapa träkol. Under 1900-talet infördes ett program för att återskapa den försvunna skogen och skogsarealen har vuxit sedan dess. Ska vi gå tillbaka till det skogsbruk vi hade på 1800-talet och tillverka träkol!? För ett modernt industrisamhälle?
#29 Håkan Bergman
Jag skrev en kritisk kommentar om Björn Wimans artikel på DN om bina. Det gick ut på ungefär detsamma som forskaren nu sa. Jag förstod att han var tveksam till studien redan när han intervjuades på vetenskapsradion klotet. Han vägrade säga att insekterna håller på att dö ut hur idog än programledaren var. Han teg varje gång som programledaren försökte tvinga fram ett sådant uttalande. Min kommentar skrev jag på DN kulturs facebooksida till en annan liknande artikel som handlade om en amerikansk filmstjärna som såg sig som klimatexpert. Någon måste ha reagerat på detta.
Det finns en mycket bra pod-radioserie SR som heter Människan och maskinen. Jag lyssnade på del fem nyss.
En tanke som då slog mig: Newton fick världen att förstå att vi kan förstå världens funktionssätt. Vi kan med rätt kunskaper skapa nästan vad som helst och dra nytta av det. Att förstå i detalj hur planeterna rör sig och kunna räkna ut var de kommer att befinna sig framöver blev beviset att han hade rätt.
Att tillämpa samma tankemodell på klimatet är ju fullkomligt logiskt. Men om klimatmodellena misslyckas ännu mer kapitalt står ”Newtons idé” vid vägs ände.
Känns stort.
Energi är välfärdens kärna. Utan moderna energiformer är vi tillbaka till de ved- eller koleldade anordningarna som fanns i varje hem för uppvärmning och matlagning. Men moderna samhällen behöver stabila energiomvandlare för kontinuerlig drift. vilket inte kan sägas om det infantiliserade begreppet ”förnybar energi”. Det handlar om brännbar bioenergi och rörelseenergi i form av vind och vatten. I grunden är det solen som ger förutsättningar för bioenergin och även driver det hydrologiska systemet och vinden. Vind och vatten har som energiform under historien används för att mekaniskt driva olika anordningar, men med den reservationen, att anordningarna har bara fungerat med tillräcklig tillgång på vatten respektive vind. Samma är det idag med vind och vatten, men med skillnaden att man istället för vattenhjul eller kvarnar, använder elgeneratorer för omvandling av rörelseenergin.
Våra politiker kan inte få fortsätta att ljuga och försköna verkligheten med det löjeväckande begreppet ”förnybar energi”. Ingenting är förnybart eftersom solen är inte förnybar, för den brinner slut någon gång även om det är långt kvar. Vatten (från början lägesenergi i en kraftverksdamm) och vind är rörelseenergi liksom solens strålar som kan omvandlas till elenergi, men även denna form är lika opålitlig som allt annat förnybart. Ca 80 % av världens energi är fossil och dit räknas uran, kol och olja etc, men dessa energislag har överlägsen energitäthet, med vilket menas energi lagrad per volym eller massenhet. Gas är också ett energislag med hög energitäthet, men som kräver högre säkerhet.
Det politikerna nu gör, är att byta ut fungerande energislag med hög energitäthet mot ”förnybar energi”, som har dramatiskt lägre energitäthet och diskontinuerlig tillgång. Oavsett byte av energislag, måste tillgänglig effekt vara minst den samma när utbytet sker. Kommer så att ske? Sannolikt inte, för politisk vilja och kunskap tycks inte finnas. Energi är som sagt välfärdens kärna och därmed om inte kravet på energitillgång uppfylls, hamnar välfärden i en nedåtgående spiral.
På tal om hycklare. Lite underhållande om ”Celebrity Climate Hypocrites”. Utförligt med ”hypocrisy meter” och allt.
https://www.selectcarleasing.co.uk/news/celebrity-climate-hypocrites.html
”Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga?”
Matteus 7:3
Oj, 41, blev postad i föregående tråd också. Trodde jag han avbryta där.
Tur att det finns experter som kan förklara fördelen med att åka tåg! Vi är väl för korkade att tänka själva. Men det jag undrar över är flyg sthlm-gbg släpper ut 74000 ggr mer co2 än motsvarande tågresa. Det påståendet används ju av alltifrån kultur till sportjournalister som extraknäcker som klimatexperter. Någon som vet var den siffran kommer ifrån?
https://www.expressen.se/tv/nyheter/vagabond-det-ar-fordelarna-med-att-resa-med-tag-istallet-for-flyg/
Jag skulle vilja se kalkylen för kostnaden att göra Sverige fosilfffitt.
Därefter en kalkyl för att bygga kolkraftverk i det land där de nu bygger flest, för det antal sådana verk som ger samma CO2-ökning som vi väntas åstadkomma minskning.
Så stort belopp hos oss plus så litet? belopp hos dom. Summan blir stor idag kapital men tillsammans noll i CO2-påverkan.
Troligen blir det så att mycket stora investeringar (d.v.s. uppoffringar) här raderas ut an små investeringar där.
#21 PAB
När jag besökte vårt fjärrvärmeverk för några år sedan sa tekniske chefen att 1 m3 olja ersattes av 4 m3 sopor eller 4,5 m3 flis. Soporna innehåller plast och har högre värmevärde. Fjärrvärmeverken eldar flis och aldrig pellets. Pellets är för dyrt men passar i villapannor.
#29 Håkan Bergman
Bra artikel i DN. Markus Franzén är en forskare som fler borde ta efter. Han redogör för sina iakttagelser och förklarar varför han inte vill dra några långtgående slutsatser från iakttagelser på en plats. Om det stora larmet om 40%-ig nedgång av insekter: ”Det är en väldig brist på data. Kunskapsbristen är enorm, säger Markus Franzén.
Elektronik i Norden = strålande om kärnkraft, miljörörelse som spårat ur mm!
http://blogg.elinor.se/2019/02/12/jesper-har-forstatt-karnkraften/
#39 Rolf Mellberg ”Newton fick världen … att förstå i detalj hur planeterna rör sig och kunna räkna ut var de kommer att befinna sig framöver blev beviset att han hade rätt.”
Det gäller bara vårt närområde. För hela universum behövdes en Einstein också eftersom universum utvidgar sig och det tom i accelererande takt. För att förklara det hittade man på mörk materia. Problemet är att man inte hittat några tecken på sådan. Nu börjar man anse att teorierna kanske är riktiga men de krångliga beräkningarna gjorts på felaktigt sätt och då behövs inte mörk materia längre.
Har gravitationen en hastighet? Påverkas jordens bana av gravitationen från den punkt där solen finns nu eller för 8 minuter sedan? Varifrån kommer den energi som behövs för att få universum att accelerera?
Ole Humlum kritisk till klimatrapport. Man bortser från AMO och kör CO2-spåret.
https://svalbardposten.no/leserinnlegg/climate-in-svalbard-2100-en-vurdering/19.10698
”Både AMO og lufttemperaturen i Longyearbyen har i store trekk samvariert siden 1898 (se figur). De naturlige klimavariasjoner er således langt fra uviktige, og forklarer bedre enn alle CO2-styrte klimamodeller det som i virkeligheten foregår her i Longyearbyen.”
#48 Lars
Du har rätt och ställer bra frågor men för min poäng duger Newton.
Den att IPCC med sin blinda tro på klimatmodellering som framkomlig väg är väldigt Newtonsk. Determinismen, eller tron på den har tjänat oss så väl i 300 år men om temperaturen skulle vända nedåt snart så har denna idé stött på sitt största misslyckande någonsin. Parat med en Social-psykologisk förnuftskollaps. En episk berättelse, kände jag när jag lyssnade på filodofi-podden ”Människan och maskinen” igår.
Fredrik S #43
Det är rätt självklart att såna där siffror är rent hittepå. Om man är lat, som jag, tittar man först på priset för respektive alternativ, det bör rätt väl spegla leverantörens totala kostnad för varan eller tjänsten. Och kostnaden speglar resurserna som går åt för produktionen. Skillnaden i pris mellan flyg och järnväg är inte astronomisk, alltså ligger resursförbrukningen för resp. resa i ungefär samma härad. Franska SNCF har en enkel kalkylator och skillnaden i CO₂-utsläpp är inte astronomisk, man bör nog jämföra svenska tåg med franska intercity, TGV har låga utsläpp tack vare få stopp på mellanstationer, få svenska tåg går utan stopp. I vilken mån man har räknat in utsläpp genererade av anläggning och underhåll av spårnätet är oklart, misstänker att det står en elefant i det rummet.
https://en.oui.sncf/en/help-en/calculation-of-co2-emissions-on-your-train-journey
#49
Tack Sören, fantastisk viktig läsning!!!!!!!!!!
En liknelse från historien!
Josef Stalin myntade ( döden löser alla problem = ingen människa inget problem )
Det samma kan man säga om den lokala olagahot störande MSM med SVT- SR som bedriver Pseudoscience med påhittade patetiska löjeväckande namn som klimathot och flygets klimatpåverkan.
Alltså nedläggning av dessa statsstyrda systemhotande pressstöd desinfokanaler och ingen framtida mera olagahotande SR- SVT- MSM = Inga klimathotare -samt djup stilla frid för de minsta oinformerade lidande av (symptom klimat-religiösa vanföreställningar ) skolskolkande bokstavs-kombinations barnen som blivit störda gravt hjärntvättade lokalt i SVT – SR ankdammen Sverige.
LOL!!!
En rolig tweet från Donald j Trump samt talande bild som helt blivit 100% nertystad i den Svenska MSM demokraturen.
http://www.theamericanmirror.com/latest-dem-2020-candidate-bellows-about-climate-change-while-covered-in-snow/
”Democrat Amy Klobuchar announces her 2020 presidential run focused on “climate change” in a violent blizzard.”
11:26 PM – Feb 10, 2019
@realDonaldTrump
Well, it happened again. Amy Klobuchar announced that she is running for President, talking proudly of fighting global warming while standing in a virtual blizzard of snow, ice and freezing temperatures. Bad timing. By the end of her speech she looked like a Snowman(woman)!
#49 Sören
Jag hittade en skum sak, AMO ändras efter det att temperaturen ändrats. Har skrivit en kommentar på Svalbardposten om det, hoppas på svar.
Håkan Bergman #51
Jo, en elefant som sagt. Håller med dig. De är kreativa med bokföringen. Och tåg går ju på den fina 100% förnybara elen påstår de och vips blir det noll i utsläpp.
Apropå Swecos utredning. #4. Det här kommer att kosta en massa pengar. Går det att göra en analys av värdet?
Naturligtvis kan man göra det. Här kommer den.
Låt oss anta att klimatet går över ända. Fram till 2045 kommer ökningen av mängden koldioxid att uppgå till mer än 300 gånger Sveriges totala. Är det någon som kommer att anklaga Sverige för delaktighet i klimathaveriet? Naturligtvis inte. När vi ska försöka röja efter klimatkatastrofen, skulle vi då inte önska att de pengar som vi offrade på något som vi inte har någon skuld i, fanns kvar till uppröjningen? Rimligen är det så. Låt oss inse detta och spara pengarna tills de behövs. Det är ju kriminellt att avhända oss möjligheten att återuppbygga när vi inte kan påverka skeendet. Alltså struntar vi i åtgärdspaketet.
Nu är ju vi som är insatta inte det minsta oroliga att koldioxiden kommer att spoliera klimatet. Så för oss är det naturligt att vi använder pengarna där de gör nytta.
#31 Peter,
Har också funderat över hur framtida generationer kommer att fundera över hur vi resonerade. En intressant musikalisk aspekt över klimatfrågan i dagsläget, och samhällets i stort för den delen, är Rainbows episka låt Stargazer vilken handlar om ett förslavat folk som bygger ett torn i sten i öknen åt en trollkarl. Tanken är att tornet, när det blir tillräckligt högt, ska fungera som avstamp för trollkarlens första flygtur. När tornet är klart störtar han dock ner och slår ihjäl sig. Reflektionen över dagens samhälle i stort inklusive klimatfrågan inte minst är slående. Frågan är NÄR den ska störta ner likt trollkarlen samt hur många som ska erkänna sig lurade då?
https://www.youtube.com/watch?v=c0WNMSTG5C8