Tiden då löven faller av träden är inne. Bakom den färgsprakande lövskruden börjar vi kunna ana den nakna, bruna barken. Här är veckans öppna tråd om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Tiden då löven faller av träden är inne. Bakom den färgsprakande lövskruden börjar vi kunna ana den nakna, bruna barken. Här är veckans öppna tråd om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Om elbilar och batterier:
Vad jag har svårt att förstå är varför informationen om batteritillverkningens nedsmutsningsproblem inte debatteras mer än vad som är fallet (dvs inte alls).
Informationen är följande: När en helt eldriven bil börjar köras som ny, har den redan smutsat ned lika mycket som en vanlig bil har gjort efter 4 varav kring jorden (dvs i stort ca 16000 mil).
Ytterligare ett bottennapp av SvD i näringslivsdelen
https://www.svd.se/nya-kalla-kriget–nu-borjar-kampen-om-arktis
”Vid en uppvärmning
på 10 till 15 grader
har vi i praktiken
inte ett Arktis längre.
Johan L Kuylenstierna, vd för
Stockholm Environment Institute.”
latoba #2
Och trycket från all koldioxiden kommer att göra jorden platt.
Vi kan ju konstatera att länderna vid Medelhavet har haft flera varma vintrar- och nu i inledningen av denna vinter är det också varmt. Klimathotarna tar detta som intäkt för att koldioxiden höjer temperaturen och det skapar fler skogsbränder och allehanda katastrofer. Min enkla iakttagelse är att det de sista åren har varit en annan vädervariant över medelhavet: stadiga högtryck har parkerat där och det innebär enligt min enkla analys att varm luft från afrika får spelrum in över dessa länder, plus att klart väder gör att solen värmer. Vi har då också fått en lågtrycksvandring norrut- högtrycket över Medelhavet tvingar upp dessa åt vårt håll och vi får mildare vintrar- lite medelhavsklimat på vintern.
Har jag fel? Och högtryck och koldioxid- hur förklarar hotarsidan det?
Allan #4 Du menar något som detta?
http://journals.ametsoc.org/doi/abs/10.1175/JCLI-D-12-00323.1
#2
SVD gör en satsning på klimatet. Frågan är om det är en ensidig satsning eller om de vågar ta med lite skeptisism.
Ivar Arpris ledare och nu detta om Arktis visar väl att de inte är speciellt intresserade av verkligheten.
Johan Kuylenstierna är chef för Stockholm enviromental institut.
Han borde kunna få medverka i denna blogg: Klimatupplysningen!
Bjud in honom eller be om en text om Arktis som vi kan få lite upplysning från?
Aldrig förr i mänskligheten är ett uttalande som passar en politiker inte en seriös forskare!
#1 elias
Nu tycker jag att du har fel. Under sommaren har det varit mycket tidningsartiklar om smutsiga elbilsbatterier. Om du googlar ”elbilsbatterier miljöpåverkan” så får du upp en massa artiklar om elbilsbatteriers smutsighet. De flesta refererar till den här rapporten från IVL:
http://www.ivl.se/download/18.5922281715bdaebede9559/1496046218976/C243%20The%20life%20cycle%20energy%20consumption%20and%20CO2%20emissions%20from%20lithium%20ion%20batteries%20.pdf
Kort sammanfattning här:
http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande—arkiv/2017-05-29-ny-rapport-belyser-klimatpaverkan-fran-produktionen-av-elbilsbatterier.html
Det som är genomgående när man läser artiklarna som jag googlat fram är att i de flesta fall så överdrivs batteriets smutsighet och genom att göra haltande jämförelser så blir det ännu mera fel.
Du skrev:
”Informationen är följande: När en helt eldriven bil börjar köras som ny, har den redan smutsat ned lika mycket som en vanlig bil har gjort efter 4 varav kring jorden (dvs i stort ca 16000 mil).”
Om man tar en bil men 100 kW batteri (som Tesla S har som största alternativ) så har batteritillverkningen enl IVL:s rapport släppt ut 15-20 ton CO2. Om vi säger 16 ton så är det lätt att räkna, då blir det 100 g/km CO2. Om det är diesel så måste bränsleförbrukningen vara på 0,38 l/mil. Det är ingen bil i Tesla S storlek som har så låg bränsleförbrukning. Det finns bilar med förbränningsmotor i Tesla S storlek som har CO-2-utsläpp som är lägre än 100 g/km men då kör man på biobränslen som biogas, etanol eller annat biobränsle.
Nu gjorde jag jämförelse med 100 kW batteri. De flesta elbilar som sålts har haft batterier på 20-60 kWh. Den elbilsmodell som sålts mest i världen är Nissan Leaf och de allra flesta med 24 eller 30 kWh batteri. I början hade Nissan Leaf ett batteri på 13-14 kWh. Det batteriet var ungefär lika tungt som dagens 30 kWh-batteri. Troligen var batteriet på 13-14 kWh som tillverkades 2010 nästan lika miljöstörande som ett 30 kWh-batteri som tillverkas idag.
#4
Minnet är kort!
Var det inte nyligen vi fick in rapporter om förstörda vindruvor pga onormal kyla?
https://www.di.se/nyheter/kall-var-slar-hart-mot-fransk-vinproduktion/
Jag hade också en drabbning med SvD igår då jag kommenterade artikeln där Per Holmberg lägger fram teorin om att bränderna i Spanien och Portugal beror på klimatförändringar. Inledningsvis gick det bra men när jag skrev en kommentar till en kommentar som menade på att bränderna inte hade spridits på det sätt som de gjorde utan torkan så blev det censur. Nej det hade de givetvis inte, men torkan är ju ingen nyhet i medelhavsområdet menade jag då den ju alltid har funnits där. I alla fall sedan romartiden.
Jag skrev även om jordens förgröning och att växterna som en tumregel behöver mindre vatten då koldioxidhalten stiger. Just nu endast 70% av vad de behövde för 100 år sedan då koldioxidhalten var 30% lägre. Därefter länkade jag till den här artikeln om jordens förgröning och dess orsaker i Nature.
https://www.nature.com/nclimate/journal/v6/n8/full/nclimate3004.html
Kommentaren togs då bort så jag länkade en gång till enbart till den här artikeln utan att skriva något själv. Då togs den bort åter igen.
Slutligen så skrev jag att om inte Nature kvalificerar sig som godtagbar vetenskaplig tidskrift så får jag väl prova med NASA i stället och länkade till den här artikeln. Den togs givetvis också genast bort.
https://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/carbon-dioxide-fertilization-greening-earth
Här är tråden med några inlägg borttagna då förstås. Det känns för bedrövligt när riksmedia beter sig så här. Att en grönare jord och mer torktåliga växter skulle vara relevant för gräsbränder vid medelhavet kanske inte är så lätt att förstå för moderatorn men då det gäller svedjebränningen i regnskogarna så är det ju inte torka det är frågan om vilket jag också fick med i den ursprungliga kommentaren. Vad som fick bägaren att rinna över vet jag inte men förmodligen blev argumentationen för övertygande skulle jag gissa och det vill de uppenbarligen inte se i den tidningen. När varken Nature eller NASA accepteras så blir ju det hela absurt som jag ser det. Jag har även en skärmdump när länken till NASA ligger kvar där.
https://www.facebook.com/svenskadagbladet/posts/10154821180356174?comment_id=10154821270841174&reply_comment_id=10154821977181174¬if_id=1508500602509271¬if_t=feed_comment_reply
# 5 Thomas P Ja, detta har ju en åsikt om det jag talar om. Men, vi har haft en måttlig ökning av den globala medeltemperaturen hittills. Har Hadley effekt då? Och talar man inte om mest effekt över polområdena?
Vi har ju också det som kallas väder……
#8 Ja våren var kall! Men vintrarna över medelhavet har varit ovanliga några år- det intrycket har jag. Men som sagt, det finns väder, som vi faktiskt inte kan förutse.
#2 latoba
Tydligen ingår det inte i kunskapskravet när man ”forskar” och larmar på SEI att veta vad Arktis är för något.
Jordklotet måste se rätt konstigt när biten ovanför 66:e norra breddgraden försvinner…
#7 Sigge
Snarare underdrivs batteriernas smutsighet. Även om vi låtsas att koldioxid är ”smuts” (vilket ju inte är fallet i praktiken) så är tillverkningen av batterier i hela kedjan ett stort miljöproblem med avseende på utvinningen av de metaller och sällsynta jordartsmetaller som ingår.
Priserna på dessa lär förresten gå upp rejält framöver om världen skulle ställa om till batteridrift enligt drömmarna.
Teslan är ju stor och tung för att släpa runt på sina batterier. Det blir orättvist att jämföra med en stor dieselbil, då en betydligt mindre dieselbil ändå matchar Teslan i komfort och lastutrymme.
Men det är festligt hur statsmakterna redan förbereder att beskatta elbilar så att sötebrödsdagarna snart är över. I Norge har det redan börjat med en speciell skatt på tunga elbilar, kallad ”Teslaskatten”.
Sigge #7
För Teslan får du också lägga till runt 200 g CO2 per kilometer för elproduktionen, för du tror väl inte att teslaägare får särskild utvald el?
Allan #10 Att Hadeleycellen skall expandera med ökad växthuseffekt har man spekulerat om länge. Hur solida argumenten är kan jag inte avgöra. Detta har inget med polerna att göra.
#7
jag förstår att du har en elbil, eller hur?
Allan Forsling [4]; Min analys är att det som har hänt, är att jetströmmarna har ändrat beteende. Den polnära jetströmmen vandrar söderut och konsekvensen blir att luftmassorna mellan den sydliga och norra jetströmmen kläms ihop, alltså volymen minskar. Den varma luften från ekvatorområdet får då en mindre volym att värma, med följd att värmen ökar. Varje halvklot indelas i tre celler, hadley, ferrel och polar cell. Det är alltså ferrel-cellen som blir klämd mellan hadley och polar cell. Jetströmmarna kretsar i gränserna mellan dessa celler och frågan är varför den polnära strömmen börjar vandra söderut. Under sommarhalvåret har denna jetström normalt varit stabiliserad, men som nu ändrar sin karaktär även under vår, sommar och höst. Den sannolika orsaken är den avtagande energin i UV-området, vilket medför en avkylning av atmosfären över troposfären och därmed en påverkan på jetströmmarna. Förmodligen ett tabubelagt område inom meteorologin, antagligen för att inte rubba den cementerade AWG-hypotesen.
#13, 12, 7, 1.
Ett realistiskt genomsnitt på elmotorers verkningsgrad är ca 86 procent (Toyota Prius). Batteriets förluster vid laddning ca 5 procent och urladdning 10 procent. Överföring i elnätet av vindkraft i Lappland till Skåne kostar 30 procent, men säg som ett genomsnitt 15%. Uppvärmning vinterhalvåret kostar kanske 20 procent men är för en dieselbil gratis. Multiplicerar vi verkningsgraderna får vi 0,5. Det ligger nära vad en modern diesel kan åstadkomma. [0,86 * 0,95 * 0,9 * 0,85 * 0,8 = 0,5]
Lägger vi till det den koldioxidlast som tillverkning av batteriet har kommer en batteribil internationellt under sin livscykel att producera mer kolkdioxid än vad en dieselbil gör oavsett körsträcka. Men om elen produceras med kärnkraft blir det givetvis annorlunda.
Men det finns väl ingen som på allvar tror att det kommer att bli billigare att köra elbil? Var ska de skattemiljarder som vi bilister idag öser över staten, tas ifrån om vi ska köra elbil?
Nej, jag föreslår direkt:
– Kilometerskatt på elbilar
– Skatt på batterier, ju fler desto högre skatt
– Ju tyngre elbil, desto högre skatt
Nån rättvisa ska det väl vara i utopilandet Sverige!
Våra s.k folkvalda politiker har ju ingen hejd på att hitta på nya skatter, så fortsätt jobba på bara!
Jag förutsätter naturligtvis att skatterna på vindkraft och solkraft blir lika höga som dagens skatter.
#9 Kristian Fredriksson. Enligt myndigheterna i de drabbade spanska regionerna så var bränderna anlagda, mordbränder som en ledare uttryckte det. Hur det var med dom portugisiska vet jag inte. Per Holmberg verkar vara en konstig typ 🙂
Fakenews från Reuters:
https://www.reuters.com/investigates/special-report/glyphosate-cancer-data/
The World Health Organization’s cancer agency says a common weedkiller is ”probably carcinogenic.” The scientist leading that review knew of fresh data showing no cancer link – but he never mentioned it and the agency did not take it into account.
Reuters säger att Round up är inte cancerogen…
Kategori om hur vi vilseleds av våra medier, som gärna kallar sig för seriösa sökande efter sanningar…
http://www.faz.net/aktuell/wissen/leben-gene/insektensterben-75-prozent-weniger-insekten-in-deutschland-15250672.html
-Redaktör Müller-Jung är en av de viktiga klimatalarmistiska journalister i Tyskland.-
Studien om minskande insekter i Mellaneuropa är gjorda på basen av data som en grön ökoförening har samlat ihop i Tyskland.
-Föreningen leds faktiskt av en pensionerad biolog. Som är den ende professionella personen i datasökandet.
Data användes av http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0185809
Men, medierna älskar ju sånt. Och Round up är naturligtvis den stora boven…
Mera ”fakenews”:
https://www.uniper.energy/
Fortums nya inköp:
No wind? No sun? No problem!
We make sure you always have light and heat. ”We provide backup for renewables” and are always there for you. With power we produce whenever it’s needed. With natural gas sourced worldwide. And with innovative solutions.
Och förstås nämner man inte kolkraftverk… Som är huvuddelen av elproduktionen…
Att Portugal har planterat enorma mängder eucalyptus träd ( 900 000 ha enl. artikeln) har kan också ha bidragit.
http://www.politico.eu/article/portugal-fire-eucalyptus-killer-forest/
#12 Cristopher E
Tesla S och Audi A6 är jämförbara när det gäller komfort.
VW e-up tycker jag är lie trevligare än VW up. Det är ingen stor skillnad, för det är bara i låga hastigheter som bensinmotorn hörs.
#13 Håkan Bergman
Du har nog fattat fel, det är ungefär 200 g/mil man skall lägga på och inte 200 g/km. Skandinavisk (inkl
Finland och Balitikum) elproduktionsmix släpper ut ungefär 150 g/kWh CO2. Svensk elproduktionsmix har de senaste åren legat på runt 15 g/kWh.
#15 elias
Nej, jag har ingen elbil, men funderar på att skaffa en eller en laddhybrid om jag flyttar ut på landet när jag slutar jobba eller går ned kraftigt i arbetstid. Där ligger bensinmacken avigt till. Affär finns knappt en mil från kåken men ingen bensinmack. Det finns en bensinmack på lite närmare avstånd, men det är åt andra hållet.
#17 Lars Cornell
Energiförlusterna i svenska elnätet är ungefär 7-8%.
I en stor bil/minibuss går det åt ungefär 3-4 kW att värma upp kupén vid – 30 ute. I en mindre bil 2-3 kW.
Om man kör 1500 mil om året med medelhastighet 50 km/h så blir det 300 h i bilen varav 250 h man måste ha värme eller kyla. Om det är i medeltal 1 kW uppvärmnings/kyleffekt så blir det 250 kWh/år. Drar bilen 1,5 kWh/mil så blir det 2250 kWh/år + 250 kWh = 2500 kWh. Så energiåtgången för värme och kyla är ungefär 10% av totala energiåtgången. Om du inte har fel i dina övriga siffror blir slutverkningsgraden 0,6. Egentligen skall man ta bort energiförlusterna i batteriet och elmotorn också för när man mäter energiåtgången så är det det som laddas i batteriet.
Om vi säger att bilen har ett stort batteri där 20 ton CO2 bildads vid batteritillvekningen. utöver det så släpper den ut 625 kg/år CO2 (1500×1,5/0,6×0,15). En snål diesel av samma storlek som en elbil som drar 1,5 kWh/mil i elmotorn (normalt mäter man hur mycket batteriet laddas, så batteriförlusterna är med i förbrukningssiffrorna) drar 0,6 l/mil diesel, det ger CO2 utsläpp på 1,6 kg/mil. med 1500 mil per år blir det 2,5 ton.
Skillnaden är 1875 kg/år. Det tar alltså 10 2/3-dels år eller 1600 mil innan elbilen släppt ut mindre än dieselbilen. Men då har jag räknat med ogynnsamma förutsättningar för elbilen. Att elmotorn drar 1,5 kWh/mil samt att batteriförluster och hjälputrustning som värme förbrukar 0,5 kWh/mil.
#18 Stefan Gustavsson
Jag har också funderat på vad skatteintäkterna skall komma ifrån om det blir elbilar. Skulle alla personbilar vara elbilar så kommer elskatter inkl moms att ge staten runt 5 mdr/år och drivmedelsskatterna ger idag staten runt 50 mdr/år inkl moms.
#6 forts
Vi kanske inte får hit Johan K.
Men han kan ju alltid få lite frågor , bla här:
http://klimatriksdagen.se/klimatdebatt-i-host/
Fast jag undrar om man får komma in. Värdegrunden man måste ställa upp på är konsensus:
”Vi tar klimatvetenskapens varningar på största allvar. ”
Moderatorn Martin H varnar för 1-6 m högre vattenstånd. Det verkar allvarligt men knappast vetenskapligt 😉
Sigge #23
”#13 Håkan Bergman
Du har nog fattat fel, det är ungefär 200 g/mil man skall lägga på och inte 200 g/km. Skandinavisk (inkl
Finland och Balitikum) elproduktionsmix släpper ut ungefär 150 g/kWh CO2. Svensk elproduktionsmix har de senaste åren legat på runt 15 g/kWh.”
Nej, det är du som inte vill se sanningen med elbilar. Jag utgår från hur elmarknaden ser ut idag och det faktum att vi är en del av en större elmarknad i Europa. På den marknaden levererar sol och vind alltid max av vad dom kan generera, det har bestämts av politikerna, vattenkraften är billig och levererar över året vad den kan generera, bara att kolla hur vattenmagasinen används, se här:
http://wwwdynamic.nordpoolspot.com/marketinfo/rescontent/norway/this.gif
http://wwwdynamic.nordpoolspot.com/marketinfo/rescontent/sweden/this.gif
Kärnkraften levererar också i stort sett max av installerad effekt större delen av året. Så varifrån ska vi då ta elen för ny förbrukning, jo svaret är stenkol och det kan du se på följande länk, klicka på Conventional power generation.
https://www.agora-energiewende.de/en/topics/-agothem-/Produkt/produkt/76/Agorameter/
Att stenkolen reglerar beror på att brunkolen är mycket billigare, notera att den senare ligger i stort sett konstant.
Sen räknar jag så här, 1 kg stenkol ger, lite högt, runt 10 kWh värmeenergi, räkna med verkningsgrad, överföringsförluster, laddförluster, förluster när du tar ström ur batteriet och du hamnar nånstans runt 3 kWh per kilo kol. Teslan dra 2 kWh per mil, ger 0,67 kilo kol, ger t.o.m. 2,45 kilo, 245 g/km.
#24 sigge
Det är väl klart att det kommer skattehöjning på el så småningom i takt med att drivmedelsskatterna kommer att minska. Så för konsumenterna lär det inte bli någon skillnad. Den stora skillnaden skulle kunna vara att staten äger kraftverken och tjänar därmed mer pengar som kan användas inom andra områden eller att hålla skatten på el nere.
När det gäller en eventuell miljövinst genom att subventionera elfordon är det min personliga övertygelse om att det är fel väg att gå.
Jag är övertygad om att om man höjde skrotningspremien till t.ex. 20000kr per bil skulle de som behöver det mest få del av subventionerna.
Alla gamla bilar med mindre effektiv avgasrening och lägre säkerhet skulle försvinna från våra vägar och ersättas med modernare.
Det är konstigt att regeringen inte tänker på de mindre bemedlade, när de försöker framstå att de gör det
#17 En kompis har en Toyota Prius. Han påstår att den inte kan laddas via nätet utan endast via den inbyggda motorn och generatorn. Vet någon här om det stämmer?
# Lasse #4
”Minnet är kort!
Var det inte nyligen vi fick in rapporter om förstörda vindruvor pga onormal kyla?”
—-Allt det här tack vare den globala uppvärmningen:
https://www.pressreader.com/germany/der-tagesspiegel/20171020/281908773381991
The Tagesspiegel20 okt 2017 Paris – Vinproduktionen i EU väntas falla till sin lägsta nivå sedan 1945. Den franska jordbruksmyndigheten FranceAgriMer sa att detta kom fram i Europeiska kommissionens skördrapport. I de tre största vinproducerande länderna minskar produktionen särskilt: Italien väntas minska med 21%, i Frankrike med 19% och i Spanien med 15%. AFP
(Och Tyskland som är en mindre aktör på sektorn: med 20 %)…
Den 24 oktober 2017 presenterar generaldirektören för Internationella organisationen för vin Jean-Marie Aurand en första uppskattning av den globala vinproduktionen i Paris.
(— Gissa att de europeiska vinodlare vill ha kompensation för skördeskadorna i EU!!!!!!)
Helt konstigt att även öko-odlare bland äppelvin-producenterna i Tyskland drabbades:
http://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Bio-Landbau/Massive-Ernteausfaelle-bei-Bio-Aepfeln_article1506860148.html = 70 % sämre skörd. Således ingen äppelvin för den som tycker om tysk dito (surt nära ättika). Subventioner? Klart…
#28, det är säkert så. Det är ingen laddhybrid.
Svante Axelsson dagdrömmer i en debattartikel publicerad i Värmlands Folkblad:
http://www.vf.se/debatt/elbilen-snart-billigaste-alternativet/
Vad egentligen Fortes. VD är Mattias Goldmann så det tycks vara en grön propagandaorganisation. Varifrån får de sitt kapital? Hur tillsätts medarbetarna?
”Den gröna och liberala tankesmedjan … och på människors möjligheter att själva forma sitt liv.”
Det verkar så motsägelsefullt. Grön är för mig vänster, globalisering och planekonomi. Det blir motsatsen till ”människors möjligheter att själva forma sitt liv.”
Jag frågar eftersom mitt husorgan VT upplåtit stort utrymme med flera debattartiklar till deras medarbetare. Nu senast
http://www.vt.se/asikter/debatt/rusta-for-klimatflyktingar-om4860525.aspx
vilket är en artikel med mycket ensidiga värderingar.
Det tycks som att Fores konsekvent vägrar erkänna den stora nyttan med mer koldioxid samtidigt som de pumpar ut de vanliga överdrifterna med kommande temperatur, stormar och havshöjning. Fores verkar tillhöra gruppen totalt faktaresistenta.
Johan Kuylenstierna har efterträtt Johan Rockström i the Stockholm Environment Institute med 90 personer i Garnisonen på Östermalm. Men det ändrar visst ingenting och vad sysslar alla dessa människor med, för skattepengar får man anta?
https://www.svd.se/nya-kalla-kriget–nu-borjar-kampen-om-arktis
”Vid en uppvärmning på 10 till 15 grader har vi i praktiken inte ett Arktis längre.” Se där ytterligare ett värmerekord nu satt av Johan Kuylenstierna. De tidigare innehades av Victoria Dyring 7 grader och Johan Rockström 8 grader.
Jämför det med IPCC AR5, 1,5 till 3 grader mycket osannolikt mer än så. Och det med nu 20-åriga klimatmodeller som vi vet övervärderar koldioxidens betydelse som växthusgas.
#32
Nej han fabulerar och media spelar med. Att de inte lär sig.
#HeToo kommer att få många erkännanden!
Vid 15 graders uppvärmning så ligger medeltemperaturen ändå kring -15 grader.
Fast det kan vara av intresse när denna uppvärmning sker. Sommartemperaturen är förvånansvärt stabil så allt tal om inlagring av värme där uppe under sommaren är nonsens.
Öppet hav ger större avkylning-allt annat lika.
http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.php
Lars #32 Får man fråga var du hittat uppgiften att IPCC skulle räkna med 1,5-3 graders uppvärmning i Arktis?
Skickade följande mejl till SvD:
fredric.karen@svd.se
Varför springer SvD MPs och Cs politiska ärenden? Med sitt nyhetsbrev med Jenny Stiernstedt som huvudredaktör kastar man alla pretentioner att vara liberal-konservativ överbord och köper den klimatextremistiska ”berättelsen” rakt av. Att denna har föga med vetenskap att göra spelar tydligen ingen roll.
Er roll som ett liberalt forum och med opartiska nyheter blir alltmer urholkat. Att läsa SvD är som att läsa Norrskensflamman.
Ingemar
För något år sedan läste jag (tror det var The Economist i alla fall ingen svensk blaska) en artikel om elbilar i Nederländerna. Där kommenterade en minister den stora andelen elbilar i landet och lät först positiv men sedan konstaterade han krasst att elproduktionen i landet med sitt stora inslag av fossila bränslen är ett problem. Till slut erkände han att det faktiskt är bättre att köpa och köra en fossilbrännare.
#34 ThP
Jag erkänner, jag förenklade texten något. Om jag minns rätt står det,
”1,5 till 4,5 grader men mindre sannolikt i den övre hälften”.
Rätt så?
Lars #37 Du kan ju påstå att du ”förenklade” när du gick från 1,5-4,5 till 1,5-3 grader, men även så är det en sagolik ihopblandning av äpplen och päron. Det där intervallet är hur mycket globala medeltemperaturen förväntas stiga med dubblad CO2. Det är inte en siffra för hur mycket temperaturen förväntas öka totalt, det beror på vilket utsläppsscenario som blir verklighet. Temperaturökningen i Arktis förväntas dessutom bli betydligt större än globalt (”polar amplification”).
Eftersom det är en öppen tråd. Vad tror ni om minskningen av insekter?
https://www.theguardian.com/environment/2017/oct/21/insects-giant-ecosystem-collapsing-human-activity-catastrophe
Jag har sett om det tidigare, men nu tycks det nått ända fram till dagspressen.
#32
”Vid en uppvärmning på 10 till 15 grader har vi i praktiken inte ett Arktis längre.”
Faktum är att det var 10-15 grader varmare i delar av Arktis under den förra mellanistiden, men Arktis försvann inte ändå. Ökningen var störst i nordöstra Sibirien, och en höjning av temperaturen där med 10-15 grader innebär att det blir ungefär lika ”varmt” som i t ex Longyearbyen på Spetsbergen eller Ammasalik på Grönland, platser som åtminstone jag uppfattar som nog så arktiska.
På Grönland var det 4-8 grader varmare än nu och ungefär detsamma i norra Kanada och nordvästra Sibirien. I norra Skandinavien 3-5 grader medan Alaska troligen bara var enstaka grader varmare än nu.
#34,37 Det är nog ganska allmänt accepterat (och stöds av paleoklimatiska data) att temperaturerna stiger betydligt mera i Arktis än på lägre breddgrader vid ett varmare klimat eftersom värmetransporten mot polerna ökar kraftigt. I tropikerna var det t ex i allmänhet bara någon grad varmare än nu under den förra mellanistiden, och under eocen då Norra Ishavet tidvis var fullt badbart sommartid (men ändå isbelagt vintertid) var tropikerna inte heller mycket varmare än nu. Ofta brukar man mycket schematiskt anta att den globala förändringen är hälften av den arktiska, vilket skulle innebära 3-9 grader i st f 1,5-4,5. Dock är ju även 1,5 globalt troligen i överkant.
#38 ThP
Med ökande halt CO2 ökar återflödet till hav och markens växter. Det innebär att det blir svårt att uppnå en fördubbling till 800 ppm.
Att kalla trakter som Arktis blir mer varma än varma trakter som runt ekvatorn är väl en fördel. Det minskar temperaturmotsättningar som driver vädersvängningar, eller hur? Det gör också kalla trakter mer beboeliga.
Thomas P #39,
Det låter som en tidningsanka. Men låt oss hoppas att det är myggen det gäller. 🙂
#39
Troligen en effekt av det minskade betet och igenväxningen av landskapet. Väldigt många insekter (och växterna de lever på) gynnas i de första stadierna av igenväxning, det som brukar kallas ”den älskliga fasen” men försvinner då slyet tar över. Troligen startade studien därför också från en artificiellt hög nivå. Även ”skyddade” områden växer tyvärr igen i en allt snabbare takt, inte minst p g a att det helt enkelt inte finns tillräckligt många betesdjur längre.
Ät mera svenskt nötkött!
sibbe [29]; Klimathistorien upprepar sig men politikerna inbillas av klimatforskarna att tro, att väder vind och klimatutveckling tidigare var en konstant företeelse, men som nu har rubbats av AGW . Den nu av naturkrafternas egen naturliga förändring som vi nu upplever, är enligt de s.k klimatforskarna, orsakat av emissionen av ca 100 ppm antropogen CO2. Ingenting annat än anpassning till dessa naturkrafter är verksamt. Olika former av gröda måste flytta in i gigantiska växthus, men dessa måste tillföras den energi som vi berövas genom solens förändrade aktivitet och därmed medförande störningar i vädersystemen. För detta behövs en utvecklad kärnteknik och inte ett beroende av primitiv teknik som vindkraftverk.
#26 Håkan Bergman
Jag förstår ditt resonemang, men jag tycker det är felaktigt. Om all elkonsumtion skulle räknas på det sättet så skulle en värmepump vara miljömässigt sämre än en oljepanna. Har man en bra värmepump med COP 3,5 så blir utsläppen 350 g/kWh CO2. En oljepanna med 75% verkningsgrad 40 g/kWh CO2. Om man däremot räknar med skandinavisk elmix så hamnar man på ungefär 40 g/kWh vid värmepumpen också.
Skandinavisk elmix har minskat sina CO2-utsläpp från ungefär 200 g/kWh för 10 år sedan till ungefär 150 g/kWh de senaste åren och i Sverige har den minskat från ungefär 25 g/kWh till 15 g/kWh.
På tal om insekter:
Nej, Thomas, det är inte en tidninganka. Det är en tidningsmygga…
Men:
https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Infografiken/Energie/Energiedaten/Energiegewinnung-und-Energieverbrauch/energiedaten-energiegewinnung-verbrauch-03.html
-En titt på Tysklands primär energiförbrukning:
Olja 34 %, Gas 22,5 %, Stenkol 12,5 %, Brunkol 11,3 %, kärnkraft 6,9 %,
förnybar 12,6 %
…….och av de förnybara sol och vind: 3,1 %. :
med andra ord: i alla tyska naturaskogar finns det möllor, som alstrar slump- ström.
Och på varandra tyska tak finns det solpaneler som gör detsamma.
Ström för elbilar. El behövs väl bara nu och då… Men annars- vem bryr sig …
Och vad som är viktig, så är problemet med färre insekter nära vindkraftverk löst:
-där finns inga fåglar – inte heller fladdermus heller. Antagligen viktigt för Thomas, som varken gillar myggor eller flädermus, —-nära elalstrande möllor….
#46 Sibbe
Mao vansinnigt att köra elbil i Tyskland.
#27 Torbjörn
Vilka skatter som kommer att höjas för att kompensera bortfallet från drivmedlen är ju osäkert. Men jag tror nog att det blir fordonsskatter på något sätt. De kan höja fordonsskatten eller införa kilometerskatt. Ett tredje alternativ är att sjukvård och pensioner för trafikskadade skall betalas av via bilförsäkringspremien. Då skulle staten spara nästan lika mycket som skillnaden mellan bortfallet från drivmedelsskatterna och de ökade elskatterna. Men det skulle ge höga försäkringspremier, 3-4 gånger högre än dagens premier för trafikförsäkring.
Fel av mig
i #45 skrev jag:
”En oljepanna med 75% verkningsgrad 40 g/kWh CO2”
Det är fel, rätt skall vara
En oljepanna med 75% verkningsgrad 400 g/kWh CO2
#39#43. Såg just en kurva angående insektminslningen – en ganska hackig kurva. Av en händelse började serien 1989. Just det året var insektförekomsten i särklass högst under den undersökta perioden. De sista åren absolut lägst.
Sigge #43
Inte all elförbrukning, men all ny förbrukning vi skapar i ett system i någotsånär balans och där den enda energiproduktion som går att öka är kolkondens ökar kolanvändningen. Ska man sen göra det här samtidigt som man lägger ner kärnkraft kan jag inte se det som annat än rena vansinnet. Värmepumpar är en dålig jämförelse, ingen bil i världen, oberoende av bränsle, utför mera arbete än vad som tillförs.
När den sista megafabriken går i kånken kommer kronofogden att frakta bort allt säljbart med ett gäng diesellastbilar.
#51 Håkan Bergman
När det gäller spetslaster vid kalla vinterdagar så tycker jag man kan resonera på det sättet. Men om det gäller en jämn utspridd förbrukning över året så tycker jag det är fel.
Jag hade förstått om du resonerat att ny kraftproduktion som tillkommer ska matchas mot ny förbrukning. Det stämmer inte helt det heller för att en del av det mesta av det nya är till för att ersätta gammalt.
För Sveriges del så är det ofta så att sommartid och tidig höst så är det överskott som inte går att exportera helt. Så det är absolut fel att resonera om att all el som används till elbilar är kondenskraft från kol.
När det gäller batteriladdning så finns det möjlighet att prisstyra den. Elbilar laddas som regel när man parkerar den på bostadsparkeringen. I Stavanger eller Bergen så var det ett område där elbelastningen blev hög vid 5-6-tiden på kvällen när många kom hem från jobbet och började ladda bilen. Det räckte med att lokaltidningen skrev om problemet. Många som inte behövde ladda sina bilar hela natten började ladda sina bilar senare på kvällen. Nu diskuteras det i Norge om mer differentierade nättariffer för att jämna ut elbelastningen över dygnet.
En till som alla korrekta medier bör hata: Andrej Babis, som vann tjeckiska valet.
Mera kolalstring utlovats.
Med andra ord: knappt 60 miljoner östeuropeiska stater, Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern vågar motsätta sig Angela Merkels doktrin att sluta använda elektricitet.
För de har inga andra råvaoror än kol… och är inte lika rika som tyskarna som använder också kol, men låtsas vara ….
#35 Ingemar Nordin
Utmärkt initiativ.
#40 tty
Alltid lika påläst.
Bägge : Kunde vi inte ställa upp som faktagranskare åt SVD innan de sprider sina anekdotiska berättelser om klimatändringarna.
Ingen vill väl se propaganda i sin tidning.
Det blir så tungt när dessa kulisser rasar.
Lasse #54 Du tror inte möjligen att Ingemar brände sina skepp när han förklarade hur han inte kunde se skillnad på SvD och Norrskensflamman? Men jag antar att är man tillräckligt extremt långt ut åt höger så är skillnaden försumbar.
#54 Lasse
Påverka media?
De är ”on a mission from Gaia”
https://www.youtube.com/watch?v=-4YrCFz0Kfc
European Commission Reflection Paper Puts “Climate Change” Near Bottom Of List Of Concerns!
http://notrickszone.com/#sthash.Oo1jo9Du.dpbs
För er som har missat Wibjörn Karlen om klimatet han pratar här om frost och strandvallar.
https://www.youtube.com/watch?v=hJh-i1xgX6g
#55 Thomas P
Jag delar inte den erfarenheten. Flamman är väl rätt Kommunistisk och jag har inte den eller Nazistiska tidningar på min läslista. När det gäller klimatfrågan ligger de flesta tidningar i samma spår-långt utanför verkligheten.
Däremot gillar jag att läsa och förfasa mig över hur fel dessa alarmister får:
EPA hade prognoser om havsnivåförändringen redan 1983. Då låg 2025 rätt långt in i framtiden.
Nu är det närmare. Inte ens den mest moderata skattningen har slagit in.
https://realclimatescience.com/2017/10/epa-1983-10-3-inches-of-sea-level-rise-by-2025/
Jag var en flitig läsare av Norrskensflamman på1970- talet, har också intervjuat Hilding Hagberg. Det var när jag tillhörde yttersta vänstern. Vem vet, det kanske också du har gjort Thomas P.
Daniel W
Hur var det man sade. Den som inte var vänster som ung har inget hjärta och den som inte är höger som gammal har ingen hjärna. 🙂
Roland bra länk och ett bra föredrag.. Planeterna kommer att visa sig påverka klimatet mer än vad som nu tas för givet.. 2024 då vi har alla de stora planeterna på ”vår” sida solen så är det riktigt mätbar påverkan vi får se..
Daniel #60 Ja, det är inte ovanligt. En viss typ av människor hoppar glatt mellan vänster- och högerkant, bara de slipper vara i mitten. I båda fallen kan de ju få känna sig överlägsna i övertygelse om att nästan alla andra har fel, bara är får som gör som ”etablissemanget” vill.
#61
En tanke tillämpbar i aningslöshetens Sverige. Själv har jag lärt annat redan vid tidiga år.
#53
Visegrad länderna ( V4 ) har gott om kärnkraft också, utom Polen. Man håller på att bygga nytt.
Konflikten mot Brussel gäller i första hand motstånd mot invasionspolitiken. Österrike förväntas också ändra sin politik. Denne vedervärdige Viktor i Budapest smittar av sig.
# 63 Jag hoppade inte, jag (och min fru) blev utesluten från SKP för att jag hade brutit flagrant mot partistadgarna, för att jag inte tog avstånd från Sture Ring (en av KFML-s grundare och typograf på DN) Det var och är lågt i tak hos vänstern. STASI lever fortfarande kvar i Sverige.
#61
idiotisk klyscha!
Att som ung bli fascinerad av kommunistiska portalfigurer har väl inget med hjärta att göra. Snarare en kittlare för den rebell som finns inom de flesta av oss. Jag hade andra rebeller som förebild
#66 Ingvar. Instämmer. Att låta sig fascineras av historiens värsta massmördare handlar inte om hjärta utan snarare om motsatsen. Både hjärta och hjärna kopplades bort av dessa Maos lilla röda viftare. De var ju inte direkt brist på bevis.
#58 Roland Bra länk. Alltid kul att lyssna på Wibjörn Karlén – hatobjekt för klimatreligionens zeloter.
Elbil vs Dieselbil.
Det är märkligt att satsningen på elbilar med dessa mycket höga subventionerna, Centern föreslår
exv. 100 000:- vilket är vad en motsvarande dieselbil, när det gäller såväl komfort som utrymme, kostar. Orsaken till dessa subventioner är att de skall leda till mycket lägre kostnader för elbilen och då speciellt för batteriet. Det är ju inte bara drömmar utan med nuvarande kända möjligheter en utopi. Under alla förhållanden så vore det väl bäst att satsa subventionerna på batteriet i stället för på hela bilen. Det är endast batteriet som är det reella problemet !
Sen verkar det som man inte tror att dieseln kan utvecklas mer. Dieseln har under senaste 20 åren haft en synnerligen snabb utveckling. Målet, 60% verkningsgrad är inom möjligheternas ram.
När det gäller avgasutsläppen så arbetas det frenetiskt på att sänka de farliga. Vi har jobbat nu i 11 år på ett nytt system som radikalt eliminerar CO, HC och NOx-utsläppen och som nu är under slutverifiering.
I vad avseende är då elbilen överlägsen?
Elbil vs dieselbil
Subventioner är väl aldrig bra. Låt oss istället invänta det skede när arméer, flygplan och båtar går på el + batterier. Då är de konkurrenskraftiga och behöver således ej subventioner.
(iroinivarning,,)
Thomas P #63
Det låter som du beskriver din egen situation. Du har enligt egen utsago röstat på moderaterna för att sedan bedriva aktivt arbete i MP. Idag vete gudarna vems ärenden du springer.
Michael #70 Jag har aldrig varit med i Mp, det var centern jag var aktiv inom. Att hoppa mellan två borgerliga partier är knappast att hoppa mellan ytterkanterna. Just guds (oberoende av vilken) ärenden har jag dock aldrig gått.
Svempa #67 De flesta som är vänster som unga är inte några stalinister utan mer ”kan vi inte alla hjälpa varandra” vänster. Sen blir folk äldre och börjar få mer inkomst och då övergår det till ”rör inte mina pengar!”.
Du Thomas P har kanske inte varit aktiv inom MP, men här på bloggen har du till 110% försvarat deras klimatpolitik.
Ingvar # 66
Du kanske missar pointen. Klyschan, tror jag, härstammar från tiden då vänstern ansågs av ungdomen som rebellisk 🙂
Hej,
jag har min egen tolkning av talesättet om att unga är vänster och gamla höger. För mig handlar det inte om höger och vänster utan om att vara revolutionär respektive att vara konservativ. Med den tolkningen handlar det om makt. Det som ger de äldre makt är alla nätverken och det enda sättet att ta ifrån de äldre makten är en revolution som gör att nätverken förlorar sin betydelse.
När de inte fick sin revolution utan levt sitt liv och blivit en del av nätverken så blir de unga konservativa för att få behålla den makt de genom träget arbete uppnått.
Varken hjärta eller hjärna – bara maktlystnad är min tolkning
#18 Stefan Gustavsson
Skatt på elbil – förslaget finns redan ;-0
”Den norska regeringen har lagt ett förslag om en skatt som baseras på de avgasfria bilarnas vikt.”
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171012/norskt-forslag-upp-till-70000-kronor-i-tesla-avgift/
Thomas P är varken höger eller vänster. Han är Thomas PK helt enkelt.
Sten K # 74
Din tolkning är säkert väldigt långt rätt. I mitt tycke en aning känslolös. Unga människor är ofta romantiker (utesluter inte äldre). Storstilad patos för en ideologi eller emot en ideologi.
Att äldre människor blir konservativa har säkert delvis med makt att göra men kanske mera med insikten om hur mycket som styrs via nätverk och ekonomi och när man tappat tron på gratisluncher.
”Varken hjärta eller hjärna – bara maktlystnad är min tolkning”
Hjärta = ideologi Hjärna = ekonomi
73 Guy
???
Det är ju för tusan det jag säger. De förleddes av det rebelliska inte av politiken
🙂
Detta pågår i Malmö enligt dagens SDS
Den som förvandlar koldioxid till något nyttigt vinner stora priset – kapplöpning bland forskare
I princip vet alla forskare hur man oskadliggör koldioxid. Men ingen har pengarna det skulle kosta att rädda Jordens klimat. Nu pågår kapplöpningen för att hitta ett billigt sätt att förvandla växthusgasen till en nyttig råvara. Den som vinner kan hoppas på Nobelpris. Daniel Rydén
Vad sysslar dagens forskning med?!!
#79
Nog är det väl så att CO2 är sas sista nivån i all förbränning av kolhaltiga material. Om man vill göra något ”nyttigt” av CO2, t.ex. rent kol går det åt minst lika mycket energi som man fått ut vid förbränningen. Var ska vi hitta den energin? Kolförbränning? Solpaneler? Kärnkraft?
Det finns dessutom redan en storskalig process som utför detta digra arbete – fotosyntesen. Ska vi tilldela fotosyntesen Nobelpriset?
Dessutom är CO2 inget ”onyttigt” ämne som behöver ”oskadliggöras”, utan CO2 ingen fotosyntes, ingen växtlighet etc.
JoNova spetsar till det 🙂
Australian cars fail outdoor emission tests too. To reduce pollution we must only drive in laboratories…
http://joannenova.com.au/2017/10/australian-cars-fail-outdoor-emission-tests-too-to-reduce-pollution-we-must-only-drive-in-laboratories/
#79 Jan
Att ta bort CO2 är väl att långsamt strypa all liv på planneten. Är de som ligger bakom klimathotsprojektet neomalthusianer?
Förvisso. Minns Obamas vetenskapliga rådgivare som ville tvångssterilisera kvinnor i utvecklingsländerna.
#79
Låt oss alla samlas om ett projekt och deltaga i tävlingen!
Under en massa mumbojumbo och teknikaliteter gör vi en projektbeskrivning som har en del fina one-liners som fångar intresset men väl dolt är det ett projekt som gör INGENTING
Ha!
Ingvar #83
Man kan använda den för att fräscha upp avslagen öl eller skumpa, på så vis kan man minska nyproduktionen av dylika drycker, en produktion som genererar massor med CO2.
Ingvar #83 ” Under en massa mumbojumbo och teknikaliteter gör vi en projektbeskrivning som har en del fina one-liners som fångar intresset men väl dolt är det ett projekt som gör INGENTING”
Ungefär som den här bloggen då?
Ingvar i Las Palmas. #83
En kryptisk projektbeskrivning är givetvis ett måste. Men…
Vad sägs om att plantera träd i Afrika?
Jobbet kan outsourcas till befintliga aktörer:
https://viskogen.se/vart-arbete/tradplantering/
Fotosyntesen är ett bra och välbeprövat sätt att omvandla CO2 till något nyttigt, så det skulle faktiskt fungera på riktigt. Synd bara att denna process är hittills helt okänd för forskarna. 😉
Roland [58]; Såg avsnittet med Wibjörn Karlen. Han sa något intressant på slutet under en frågestund: ”Inte ens ett kaotiskt system kan drivas utan energi”. Att vädersystem är kaotiska har ju varit på tapeten flertalet gånger och inte minst initierats av Lennart Bengtsson. Dessa kaotiska väderförhållanden och förändringar är ingen perpetuum mobile vilket jag har framhållit vid flera tillfällen. Det till synes kaotiska underhålls naturligtvis av varierande energiflöden mot jorden. Samma är det med oscillerande system som också nämndes av Wibjörn, vilka även de måste underhållas av tillförd energi, för annars avklingar dessa.
”Ungefär som den här bloggen då” skriver bloggens flitigaste medarbetare Thomas P. Bra jobbat Thomas PK
#85 Thomas
Du är tröttsam. Om du åtminstone kunde vara rolig eller komma med kommentarer som har nån relevans eller spets.
Var och när har något liknande förekommit på bloggen här.
Det minsta man kan begära av någon som kommenterar ett inlägg är att kommentaren har relevans till vad som sägs
Som du skriver blir det bara en tråkig fis rätt ut luften.
Ett bra amerikansk uttryck att ta till sig.
Be sure brain is engaged before putting mouth in gear.
#86 Kim
Bra kommentar. Tänkte inte på det 🙂
Ett bra sätt vore väl att öka växtligheten . Sedan vänta, vänta.Sedan gräva ned allt som bildats / C / i stora hålrum. Därpå vänta tills det behövs någon annan gång, t.ex. Weichselian 2.0
Dock har nog någon Theocratus primus redan hittat på detta och fått Nobel.
Hur mycket ökar värmen kommande 30 åren och enligt IPCC:s beräkningar.
Nytt år och under 2018 borde nya simuleringar och beräkningar peka mot nivåer.
Långsiktig trend för satellit och markmätning bör förklaras skillnader och bör klarläggas under 2018, urban påverkan redovisas. Känns som att 2018 blir viktigt år för validering av nuvarande indata temperaturhöjning – för en fördubbling co2 – blir 2018 kallt eller varmt.
Björn # 87
”Inte ens ett kaotiskt system kan drivas utan energi”
Bra uppsnappat. Väcker tankar.
Här på bloggen har många gånger visats olika instrålning och utstrålning med pilar som delar sig och delvis återstrålar. Om man förenklar saken kan man dela upp det här i instrålning varav en del går åt till att hålla nuvarande värmen på jorden och en del går åt till att driva vädersystemen.
Hittills kommer jag inte ihåg att jag skulle ha sett funderingar på hur mycket energi vädersystemen behöver, men jag kan ha missat. Någon liten mängd är det inte fråga om. Så hur mycket har vi egentligen att dela på till värme ocoh väder. Kan det stämma med vad vi vet om skillnaden mellan in- och utstrålning?
Kan någon berätta?
Guy #93 Energi kan inte förstöras. ”Väder” blir till värme.
Thomas P [94]; Är det inte tvärtom, att värme skapar väder? Energi utifrån skapar värme och därmed rörelser i hav och atmosfär.
Björn #95 Energin från solen ger en ojämn uppvärmning på jorden, och det är utjämningen av denna som skapar väder, men till slut blir alla vindar genom turbulens och friktion till värme. Det är bara ett komplicerat sätt att höja entropin från solens koncentrerade strålning till den mer entropirika värmestrålning som jorden skickar ut.
Ojämn uppvärmning på jorden skriver Thomas P. Idag har vi ett strålande senhöstväder i Luleå, med sol och just nu noll grader. Om det sen är värmen som skapar dagens väder eller tvärtom bryr jag mig inte om. Det gäller att ta till vara på dom dagar när vädret inbjuder till uteverksamhet.
Thomas P # 96
Jag är mera för att hålla med Björn. Jag får inte din idé att gå ihop. Om alla vindar och turbulensen blir till värme så hur kommer det sig att polartrakterna skulle värmas mest? Det borde värmas mest runt orkan- tyfonbältet, eller?
Hur menar du med ojämn uppvärming av jorden. Menar du att haven emottar värme och behåller den så att värmen kan värma atmosfären och fast mark däremot tar emot en tunn ytvärme som försvinner under natten. Största orsaken till att vi har ”sjöbris” och ”nattnordan” på en sydkust.
BREAKING 23rd October! Comment from Piers Corbyn
Sir David Attenborough on BBC relaunches the Ocean Acidification alarm – The pinnacle of all lies atop the globalist pyramid of data fraud and cretin physics known as Man-Made (LOL) ClimateChange.
Sir David is either a brazen liar or very stupid. Whichever it is his pronouncements today on so called Ocean Acidification and the CO2 threat to Corals are an utter disgrace to science and the BBC.
FACT There is 50x more CO2 in the oceans than in the air.
FACT If the oceans are warming they hold LESS CO2 and drive it off so his whole premise is dead in the water, as dead as the dead sea.
FACT If ALL Man’s CO2 (which is 1/25th of the total CO2 ie 1/25th of 0.04% of the atmosphere = 0.002% = 2 parts in 100,000) went into the ocean it would have zero effect within random fluctuations increasing CO2 levels in the ocean by at most 2 parts in 50 x 100,000 = 2 parts in 5 million or ~4 parts in 10 million. Get that clear it’s like 4 people in the population of London.
FACT The sea is a great ’buffer’ solution of many salts so anything added has even less effect.
FACT ALL the alarmist claims of the CO2 warming lobby made over the last 10 years via the UN etc (the same UN which made up the WMD lie to justify the Iraq war) have failed.
FACT Average CO2 levels are an EFFECT NOT CAUSE of changes in climate. When the sea warms it gives off CO2 in a delayed manner and vice versa. Extra CO2 over the last 100yrs is probably a delayed effect of the Medieval warm period.
FACT The CO2 story is #FakeScience – a political construct – to justify carbon taxes and deindustrialization of the west and enslavment of workers in developing countries.
WHILE Sir David’s campaign against plastic pollution is excellent his claims about #CO2 so-called ClimateChange and effects on Oceans are delusional nonsense and I challenge him and BBC to PUBLIC DEBATE on the matter.
Om elcyklar och subventioner. Jag börjar undra hur dom egentligen tänkt, innerst inne begriper jag förstås att dom som vanligt inte tänkt alls. När det gäller bilar har vi allt på plats redan, ingen bil säljs i det här landet utan att vara typad, testad och godkänd, och Trafikverket har en färdig organisation för det. Men en elcykel kan ju vara vilket hpd-jox som helst, en sån här t.ex. https://e-twow.com/technology-concept/, ska vi använda skattepengar för att subventionera leksaker? Ska Trafikverket, en rätt ansträngd myndighet, belastas med att typa, klassa och godkänna sånt här trams. Eller ska det inrättas ett nytt verk med nån avdankad miljöpartist som GD? Dårarnas paradis.
Väldigtbi intressant:
https://www.technocracy.news/index.php/2015/10/30/former-president-of-greenpeace-scientifically-rips-climate-change-to-shreds/