Öppen Tråd

åska

Det har varit regn och åska på många håll i landet. Och den där riktiga sommarvärmen tycks inte ha materialiserat sig i år. Men, men … här är veckans öppna tråd att trösta sig med. Håll tillgodo!

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Roland

    I dag kan man läsa i Aftonbladet där dom rapporterar:
    Klimat. Värmeböljor och andra väderhändelser kommer att öka antalet klimatrelaterade dödsfall dramatiskt i Europa de närmaste decennierna. I värsta tänkbara scenario kan dödsfallen öka femtiofaldigt, enligt en ny studie.
    Studien, som publiceras i The Lancet Planetary Health, bygger delvis på analyser av 2 300 väderkatastrofer i EU-området från 1981 till 2010 Dessa kombinerades sedan med uppgifter om de kommande förväntade klimateffekterna fram till 2010.

    Antalet väderrelaterade dödsfall skulle kunna öka 50-faldigt, från 3 000 dödsfall per år under perioden 1981-2010 till 152 000 per år under perioden 2071-2100.”

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article25568963.ab

    Själv tycker det lät härligt med en flygresa dit ner, med en veckas varmt väder 🙂

  2. Thomas P

    Roland #1 Skall visst bli uppåt 46 grader i Balkan och Italien.. Ha det så trevligt i värmen.

  3. Björn

    I gårdagens GP finns en intressant artikel med titeln: ”Därför är den svenska sommaren så kall”. Artikeln bygger på en intervju med en meteorolog Ian Engblom från Foreca. Han menar att:

    ”Det beror framförallt på att kraftiga jetströmmar har hindrat högtrycket som råder i många länder i Europa att ta sig upp över Norden”. Han säger vidare att:

    ”Intensiva lågtryck bildas i gränserna mellan de olika luftmassorna och över norra Europa har lågtrycken regerat samtidigt som det varit otroligt hett i söder”.

    Man kan fråga sig med anledning av artikeln, varför inga meteorologer på SMHI vågar tala om jetströmmar, vilka är så centrala fenomen inom meteorologin? Om den polnära jetströmmen börjar vandra söderut, så innebär det att gränsen mellan kall och varm luft samtidigt flyttas med och den varma luften från ekvatorområdet, får då trängas in i en mindre volym. Inte undra på att vi då får värmeböljor i Europa och andra delar av vårt norra halvklot. Detta är ju fenomen som fanns under Maunder och Dalton minimum. Märk väl att vi nu har en sol som minskar sin energi främst inom den högenergetiska delen av UV, vilket innebär en svalnande stratosfär. Just denna del av atmosfären interfererar med jetströmmarna. Varför Har inte andra meteorologer än Forecas kännedom om jetströmmarnas betydelse?

    http://www.gp.se/nyheter/sverige/d%C3%A4rf%C3%B6r-%C3%A4r-den-svenska-sommaren-s%C3%A5-kall-1.4501942

  4. Joakim

    Vilken värme då? verkar vara fake news igen som vanligt när det gäller DN. Det är runt 35 grader runt om balkan Italien, Turkiet, Spanien.
    Helt vanlig värme.
    En rolig rubrik bjuder DN i alla fall: Flera döda i värmeböljan. Redan på uppföljande texten står det att två har dött.
    Ok två är flera än ett men en av dessa var någon maskinist som inte ens var ute den andra vet jag inte hur hen dog, kanske på hjärtinfarkt.
    Vist är dom desperara nu fiskar man värme i södra europa fast det visar sig utebli enligt rapporter.
    Fast 40 grader är i.get ovanligt i augusti i södra europa.
    Kanske vädret i Sverige är inte så mycket att skriva om.

  5. Håkan Bergman

    Värme, även riktigt hög värme, klarar man genom att svettas, så det gäller att få i sig vatten och salt. När jag jobbade som eldare för en herrans massa år sen hade man 50% värmetillägg när man var tvungen att jobba i värme över 70 grader, det tackade man inte nej till för ett par timmar per pass. Vatten med brusande saltpulver funkar bra.

  6. Sören G

    Som vanligt är förutsägelserna om kommande värmekatastrofer grundade på datorsimuleringar.
    Alla förutsägelser hittills har kommit på skam. Det går inte att göra förutsägelser långt fram i tiden eftersom man inte känner eller har räknat med alla faktorer som styr klimatet.
    Värmeböljor beror på klart väder med sol. Vad har det med koldioxid att göra?

  7. Hur värme upplevs beror till stor del på luftfuktigheten. Några år runt 1980 körde jag ofta från Marbella till Jaén, som ligger 15 mil från kusten och på 575 m ö.h. I Marbella kändes värmen tung vid 30°, medan 40° i Jaén passerade utan problem. Luften i Jaén är oftast torr och klar.

  8. Olav Gjelten

    Nu när vi fått den kallaste sommar sedan 1962 letar pk-media som aldrig förr fram platser på jorden där det just nu är varmt. Därmed vill de ”bevisa” att klimathotet är värre än någonsin.
    Att den globala temperaturen stått stilla de senaste 20 åren är det givetvis knäpptyst om.

  9. Sören G

    Nu uttalar sig också Markko Rumminkainen om kommande väremekatastrofer i P1-nyheterna.

  10. Håkan Bergman

    Spiegel fortsätter att sätta ljuset på Dieselgate.
    http://www.spiegel.de/international/germany/the-end-of-a-legend-made-in-germany-label-sours-as-car-scandal-rages-a-1161376.html
    Allt detta bara för att man ville rädda planeten? När ska man syna dom andra bluffarna? Förnybar energi och elbilar borde stå på tur.

  11. Ingemar Lindberg

    Jag har en fråga till Er kunniga här på SI.

    Är det skillnad på värmeutstrålningen, typ stjärnklara nätter, här i Sverige jämfört med på Tenerife?
    Jag har upplevt att det har blivit kallare på nätterna här i Sverige! På vintrarna bor vi på södra Tenerife. Dagstemperaturerna där, i december – februari, är runt 25 grader och går ner till runt 20 grader på natten! I Sverige har temperaturen gått ner mer, till 15 grader.

  12. Olav Gjelten

    Någon som vet något närmare om grälet för ca en månad sedan mellan spanska vädertjänsten, som då rapporterade om en dag med 43 grader i Sevilla och klimathotstroende som påstod att en satellitmätning visade 46,8 grader samma dag i Sevilla?
    Min uppfattning är att satellitmätningar ibland kan vara väldigt otillförlitliga. Bara här på hemmaplan läser jag ofta att det är regn över Nossebro när det är halvklart. Gällande temperaturen har jag sett det kan variera upp till 8 grader mellan egen termometer och den temperatur som satellitmätningen påstår skall vara.
    Gällande de ofta förekommande höga temperaturerna i dalen Guadalquivir där Sevilla och Cordoba ligger skall de bero på föhnvindar, som ibland uppträder där. Sevillas gamla värmerekord från 1940-talet var på drygt 51 grader. Det rekordet ströks emellertid då det var alltför opassande och direkt motsägelsefullt mot klimathotsreligionen med tanke på den låga koldioxidhalten i atmosfären för 70 år sedan.

  13. jensen

    Den säsongsmässiga globala temp. varierar ju +- 2C. Därvidlag NH +- 8 C, och SH +- 3,5 C. Sålunda NH styr av geografiska skäl.
    Detta visar även att GHE inte är en konstant över året, om 33 C, vilket skulle vara fallet om termostaten skulle ligga i atmosfären och med tanke på den obetydliga variationen betr. insolationen in toto.
    GHE är i synk med säsongerna NH, spec 65 0 NH. När 65 N har vinter, blir globala GHE 31 C. , och
    under sommaren 35 C.
    Även om tellus får 24 W/m2 extra under vår vinter, är GHE 4C lägre.
    Dessutom : under juli är CO2-nivån i NH som lägst. ( 6,5 % lägre jfr april.)

    Det verkar som om sunt förnuft är en bristvara bland grupptänkarne.

  14. Olav Gjelten

    # 9
    I ingen disciplin används belöning respektive bestraffning tillnärmelsevis lika flitigt som i forskningen kring klimatet. Den som inte kan eller har råd med att ta en ny utbildning ligger många gånger risigt till om han/hon inte säljer sig för vår tids största lögn.

  15. Lars Kamél

    Igår regnade det så att regnmätaren svämmade över. Den är graderad upp till 40 mm, men rymmer nog minst 20 mm till. Minst 60 mm på ett dygn, alltså. Det hände säkert inte innan människor började släppa ut växthusgaser i atmosfären. Ja, innan dess förekom extremväder inte alls. I alla fall enligt somliga av de klimathotstroende.
    Global och regional uppvärmning leder till färre dödsfall i extremväder. Detta eftersom kyla dödar fler än extrem värme. Notera att jag inte skrev ”extrem kyla” utan bara ”kyla”! Vilket var med avsikt. Dessutom blir stormar och torka förmodligen ovanligare. Åtminstone motverkas torka av en ökande koldioxidhalt.
    Nästan allt larmande från de troende är ovetenskapligt och på tvärs mot vad vi vet om det som har hänt med klimatet och extremvädret tidigare i historien, inklusive de senaste årtiondena.

  16. Monodemon

    En flera år gammal nyhet om Al Gore’s hejdlösa energislukande har uppmärksammats på nytt:
    http://www.washingtontimes.com/news/2017/aug/2/al-gores-nashville-estate-expends-21-times-more-en/

    Möjligtvis föranlett av att uppföljaren till hans science fiction-film från 2006 snart lanseras.
    http://www.imdb.com/title/tt6322922/?ref_=nm_knf_i2
    (Spoiler: Donald Trump spelar skurken.)

  17. Sören G

    Enligt klimathotsalarmismen har den globala uppvärmningen redan drabbat oss. Särskilt påstås de ha drabbat människor i tredje världen varför vi i västländerna ska betala en s.k. klimatskuld till dessa stackare eftersom det anses vara våra utsläpp som bär skulden.

  18. Lennart Bengtsson

    För en reflekterande individ är det närmast obegripligt att förstå den svenska klimathysterin som man knappast kan finna någon motsvarighet till. Det tycks ha blivit ett slags identitet inte minst för landets s. k. ”etablissemang”. Majoriteten av dessa finner man främst i storstadsområdet i Östra Svealand. Här har faktiskt temperaturen studerats snart under 300 år (i Uppsala dagligen sedan 1722). Den varmaste dagen inträffade den 9 juli 1933 med +38°C och den varmaste sommaren 1901. Det finns ingen som helst periodicitet i mätserien från Uppsala och en robust trend är knappast möjlig att finna, vilket inte är ovanligt i lokala dataserier speciellt i Sverige med de mycket stora stokastiska variationerna. Globala data visar en positiv trend på ca 1°C/100 år.
    Samtidigt är säkert regering oh myndigheter till freds över den stora klimatoron i landet ty det motiverar det jättelika bidraget till den globala klimatfonden där varje svensk (utan att ha blivit varken tillfrågad eller informerad) bidrar med 500 kr/person eller 578 miljoner US dollar tillsammans. Det är ca 5 gånger så mycket som Schweiz trots de har en BNP som är 50% högre än den svenska. Svenska folket skall glädja sig över hur generösa myndigheterna är med landets skattepengar som inga andra länder kan klara!

  19. Lars Cornell

    Vid sidan av klimathysterin har det nu vuxit fram en dieselhysteri. Om jag är rätt informerad baseras den på en enda undersökning i Spanien. Är det så? Finns det annan forskning som stöder den?

    Med tanke på allt forskningsfusk i klimatalarmismens spår får jag vibbar av att den rapporten kan vara ett beställningsjobb. Det kan ju inte vara särskilt lätt att få säkerställd statistik över hur människors hjärnor utvecklas under olika omständigheter. Felmöjligheterna är enorma. Tror man att det skall bli ett visst mätresultat så blir det så även om påvisad skillnad ej finns i verkligheten.

    I stället för att fastställa att de som flyttat från vägen fick andra hjärnor än de som bott kvar och att det beror på dieselmiljön kan det vara så att de med andra hjärnor varit mer benägna att flytta. Med omvänd orsak och verkan således.

    Jag frågar särskilt dig Ingemar som är specialist på sådan metodik och felkällor.

  20. Olav Gjelten

    Ni experter som endast vänder er till andra experter inom forskningen, gör gärna oss dödliga uppmärksam på detta så vi slipper grubbla och leta kring ord och begrepp vi ändå inte kommer att förstå.

    Annars tack till Ingemar Nordin och andra som har förmågan att förklara allt på ett väldigt lättbegripligt sätt.

  21. Thomas P

    Lars #19 Redan för typ 20 år sedan hörde jag sägas att ”den dag man förstår vad som finns i dieselavgaser är dieseln död”. Det är lite som blyad bensin, man kan köra på rätt länge trots att det finns fakta som visar på faran, men till sist går det inte längre.

  22. Bim

    Jag satt och slötittade på brödpaketet i dag. Leksands Knäcke. Så här står det på paketen:
    ” För vår jord.
    Vi vill baka det allra godaste
    Knäckebrödet utan att vår jord
    ska behöva fara illa. Därför började
    vi redan 1952 ta vara på värmen
    från våra bakugnar. I dag är hela
    bageriet fosilfritt! ”

    1952 hade de inte en susning om ” Global uppvärmning. ” Då var det snarast en ny istid som stod för dörren. Leksands Knäcke betraktar sina kunder som halvidioter, eller kanske som miljöpartister, skit samma. Eller kanske är miljöpartister dåliga på att käka knäckebröd som transporteras ända från Leksand och de vill locka till sig fler halvidioter än mig. Jag funderar skarpt på att sluta vara halvidiot.

  23. Lasse

    Thomas P
    De utsläpp som dieselbilen gjorde då är med teknikens hjälp på pappret åtgärdade:
    https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#/media/File:Euronorms_Diesel.png

    Sen kom CO2 hysterin in och tvingade fram kompromisser som inte var inskrivna i byråkraternas manualer vilket straffar sig.

  24. Thomas P

    Bim #22 det finns väl andra skäl än global uppvärmning till att det är skonsamt att spara på energi för uppvärmning. Jag vet inte om de använde ved eller olja 1952, men i vilket fall som helst torde minskad förbrukning varit bra för miljön. Om du vill sluta vara halvidiot, börja tänka innan du skriver.

  25. Håkan Bergman

    Lasse #23
    Det är värre än så, det är ren idioti som ligger bakom Dieselgate.
    http://www.spiegel.de/international/germany/the-cartel-collusion-between-germany-s-biggest-carmakers-a-1159471.html
    ”At numerous meetings, they coordinated the size of tanks for AdBlue, a urea mixture used to split nitric oxide into its harmless components of water and nitrogen. Large tanks would have been expensive, so Daimler, BMW, Audi and Volkswagen agreed to use small tanks. However, at some point the amount of AdBlue the tanks contained was no longer sufficient to adequately clean exhaust gases.”

  26. Lasse Forss

    När det gäller SMHI:s översvämningskartor, så skrev jag till SMHI frågade jag hur man kunde komma fram till allt. Jag berättade också att Jakobstad i Finland hade översvämningskartor från 2 till 10 meter. Och påpekade att landhöjningen gör att det inte finns någon risk att Östersjön kommer att översvämmas. Jag fick svar från Karin Först, SMHI:s kundtjänst som vidhöll korrektheten i beräkningarna. Men hon tillade ”Exemplet från Jakobstad låter högt. Det är möjligt att detta är en riskkarta utifrån EU:s översvämningsdirektiv. I Sverige är detta MSB:s område”. Myndigheter kan alltså hitta på vilka tokigheter som helst.
    Nu laddade jag ner ett stort antal pegelmätningar worldwide och gjorde om dessa till diagram. Dessa har jag skickat till Karin Först och frågat på vilket sätt dessa är alarmerande. Få se om jag får något ytterligare svar.

  27. Bim

    Thomas P # 24
    Att spara på energi genom att återanvända värmen hade vid den tiden inget som hels att göra med oro för klimatet. Ej heller något försök att bli fosilfri.
    Att texten finns nu på paketet hänvisar tydligt till klimathypen.
    Jag kanske är en halvidiot men jag är dock dubbelt så klips som du.

  28. Thomas P

    Bim #27 ”Att spara på energi genom att återanvända värmen hade vid den tiden inget som hels att göra med oro för klimatet. ”

    Då var väl tur att de skrev ”utan att vår jord ska behöva fara illa. ” snarare än att tala om global uppvärmning. Det verkar snarare vara du som hakat upp dig på att det måste handlat om detta.

  29. #19 Lars Cornell#

    För 2-3 år sedan skrevs det mycket i Frankrike om att dieselavgaser dödade 42 000 personer per år i landet. Ursprunget till påståendet var en studie som utförts i en underjordisk gruva där man arbetade med dieseldrivna maskiner. Halten avgaser i gruvgångarna var 100 eller 1 000 gånger högre än på Place de la Concorde i Paris. Genom att extrapolera resultatet lineärt från studien kom man fram till 42 000 extra döda vid en population om 65 miljoner. Som alla vet kan man inte mäta toxicitet lineärt. Likväl är det den här studien som ligger till grund för attacken på dieseldrivna fordon, i varje fall I Frankrike.

    Man ska komma ihåg att när EU under 1990-talet lagstiftade om katalysatorer och partikelfilter för dieselbilar, var Frankrike ledande i motståndet för sådana rörande småcylindriga motorer. Små dieselmotorer var då en av Fransk bilindustris specialiteter och rekommenderades av staten. Idag säger Franska staten att ägare av dieselbilar ska skämmas och snarast byta ut dem till elbilar för 50 000 euros.

    Jag har som hastigast googlat efter studien

  30. sibbe

    Enligt tyska Bundesgesundheitsblatt ist 950 Mikrogramm pro Kubikmeter Innenraumluft als „Maximale Arbeitsplatz-Konzentration“ (MAK) erlaubt. Also gut 20 Mal so hoch wie für Stickstoffdioxid auf Straßen – und zwar acht Stunden täglich und 40 in der Woche.
    = på arbetsplatsen inomhus får man ha 950 mikrogram/m3 kvävedioxyd. 8h per dag, 40h i veckan.
    Men på gatorna i städerna 40 mg/m3.
    http://www.focus.de/finanzen/karriere/berufsleben/politik-ignoriert-zweifel-am-grenzwert-40-mikrogramm-dieselpanik-wegen-grenzwertluege-in-ihrem-buero-ist-20-mal-so-viel-stickstoff-erlaubt_id_7378545.html
    Efter nyvalet i september kommer nog de 40 mg/m3 att höjas ordentligt.
    Och förresten: Trump stiger av Pariståget ganska snart, enligt dagens skrämda rapporter från klimatmedierna.
    Och enligt Der Spiegel så ökar Tysklands CO2 utsläpp i stället för att minska:
    http://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/fuenf-millionen-tonnen-mehr-treibhausgase-a-1161374.html
    Och gapet mellan CDU/CSU+ (klimatkritiska) liberala FDP och de övriga partier ökar också vecka efter vecka. I dag ligger den här eventuella regeringskoalitionen
    med jämna 50 % mera än 3 % före de övriga – enligt dagens mätning.

  31. Bim

    Thomas P.
    Förstår du inte att texten hänvisar till rädda jorden hystein. Att redan 1952 var vi medvetna om AGW. Problemet därför….
    Detta handlar om marknadsföring tyvärr allför genomskinligt utformad för stt.människor inte skall förstå att de utnyttjar hysterin runt klimatet. Det ger negativa tankar hos en något så när vaken konsument.
    Ingen människa vill bli lurad eller manipulerad med falsk marknadsföring. Samma idiotiska grej när man får ett kuvert från företag där det står. Klimatneutralt brev. Gud så bra, då är det företaget ett jättereko företag som är med och räddar jorden.
    En sak Thomas, försök inte sätta dig på mig, jag har jobbat åt stora företag som har massa ingenjörerna men de vände sig till.mig för att.lösa svåra tillverkningsproblem och även andra uppfinningar.
    Jag funderar ibland vad du gör med din utbildning, du verkar mest hänga här hitta på negativa kommentarer. Vad gör du egentligen?

  32. Thomas P

    Lars #29 ”Som alla vet kan man inte mäta toxicitet lineärt. ”

    Det är förvisso sant, men å andra sidan är också farligt att utgå från en frisk, vuxen befolkningsgrupp när det finns all anledning att tro att barn, gamla och sjuka drabbas hårdare och de två effekterna slår åt olika håll. Det är tyvärr svårt att få ideala data för sådana här effekter.

  33. Thomas P

    Bim #31Du är som sagt besatt av AGW och läser in det i texter som inte alls handlar om det. I din vilja att inte bli lurad av andra väljer du istället att lura dig själv. Återkom om du kan visa att Leksandsknäcke inte började återvinna värme 1952 eller att det inte hade något med miljön att göra. Själv tycker jag det är trevligt att vi har kvar några svenska företag som inte blivit uppköpta av de internationella livsmedelsjättarna så jag lär fortsätta köpa deras knäckebröd.

    Sen kan du skryta hur mycket du vill om hur smart du är, det är inte det intryck man får här på bloggen.

  34. Daniel Wiklund

    ”Sen kan du skryta hur mycket du vill om hur smart du är” skriver den ”ödmjuke” Thomas P. Du kanske är smart Thomas P, men du är i avsaknad av social och emotionell intelligens.

  35. Bim

    Thomas P
    Jag har inte sagt att de inte återanvände ugnsvärmen. Det är en företagsekonomisk självklarhet.
    Det hade inte ett dugg att göra med miljö eller klimatet på den tiden de hänvisar till. Varför nämner de då nu att det hade med att vara rädd om jorden och att vara fosilfri att göra?

    Inget företag 1952 talade om fosilfri tillverkning. Man använde den energi som var tillgänglig
    Texten är tillkommen efter att det blivit inne att rädda jorden vad det än handlar om. Allt skall vara klimatsmart hur dumt sammanhanget än är.
    Det är inte jag som är besatt det är du. Du tycks inte förstå att klimat hysterin är Big business.
    Att människor som Al Gore och hela den surven av människor skor sig på andras bekostnad kommer jag alltid att hata, jag jämställer dem med knarkhandlare. Utsläppsrätter eller knark, skit samma.

  36. Thomas P

    Bim #35 ”Inget företag 1952 talade om fosilfri tillverkning.”

    Så skriver de också I dag är hela bageriet fosilfritt! ”

    I vilken mån Leksandsknäcke tänkte på miljön 1952 vet varken du eller jag. Nationalparker hade man börjat skapa ett halvsekel tidigare så visst fanns tanken på natur som något som borde skyddas på vissa håll.

    Du är övertygad om att klimat är hysteri och att alla som inte håller med bara inte förstått, som du vetr håller jag inte med i er konspirationsteoretiska världsbild. När du sen börjar jämställa miljötänk med knarkhandel så fastslår du definitivt bilden av dig som fanatiker. God natt!

  37. tty

    ”Är det skillnad på värmeutstrålningen, typ stjärnklara nätter, här i Sverige jämfört med på Tenerife?”

    Egentligen inte. Den stora skillnaden är att Teneriffa är en (ganska) liten ö. Havet har en enorm värmekapacitet och temperatursvängningarna på öar och vid kusten är därför mycket mindre än i inlandet.

    #11
    #11

    #11
    På Teneriffa är sålunda skillnaden i medeltemperatur mellan varmaste och kallaste månden 7 grader, i Casablanca (=vid kusten) 10 grader och i El Golea inne i Sahara 25 grader. På öar mitt ute i oceanerna vid Ekvatorn rör det sig om någon enstaka grad.

    Till och med större insjöar påverkar temperaturen i omgivningarna fullt märkbart. Temperaturerna vid Titicacasjön är t ex ca 4 grader högre än på andra delar av den andinska högslätten på samma nivå.

    Sedan är luftfuktigheten troligen högre på Teneriffa vilket gör att även luftens värmekapacitet är högre.

  38. Johan M

    #11 Ingemar Lindberg

    Det är nig mycket ett resultat av det betydligt varmare vattnet runt Teneriffa. Vattnet fungerar som en reservoir och fördröjer temperatursänkningen. Det är nog även betydligt högre luftfuktighet vilket minskar utstrålningen.

  39. Rolf Almlund

    Thomas P #21
    En värmemaskins ideala verkningsgrad (Carnot) är 1-Tkall/Tvarm, dvs ju högre Tvarm desto högre verkningsgrad och följaktligen lägre CO2 utsläpp. Samtidigt, ju högre temperatur i en blandning av Syre och Kväve (luft), desto mer kväveoxid bildas. Då dieselmotorn höga verkningsgrad är direkt kopplad till den höga förbränningstemperaturen får du också mera kväveoxid. Så antingen låga CO2 utsläpp och höga NOX utsläpp eller tvärtom. Gäller för alla värmemaskiner även bensinmotor, ångmaskiner mm, men där har man en mycket lägre Tvarm, så man för mycket lägre NOX och mera CO2.
    Så det har varit självklart länge att problemen skulle uppstå, men man har koncentrerat sig enbart på CO2-utsläpp och prioriterat det i förhållande till alla andra utsläpp. Därför börjar vi få sämre luft i våra städer, efter att den blivit bättre från 70-talet och fram till för ngt 10-tal år sedan.

  40. tty

    #12

    ”Någon som vet något närmare om grälet för ca en månad sedan mellan spanska vädertjänsten, som då rapporterade om en dag med 43 grader i Sevilla och klimathotstroende som påstod att en satellitmätning visade 46,8 grader samma dag i Sevilla?”

    Antingen du eller de klimathotstroende måste ha missuppfattat det hela. Satelliter kan mäta markytans temperatur eller temperaturen uppe i atmosfären (dock bara i ganska djupa skikt, inte på en specifik nivå). De kan inte mäta lufttemperaturen just ovanför marken, som väderstationer mäter. Om det var 43 grader i luften på 1,5 graders höjd skulle det f ö vara märkligt om marken inte var varmare än 46,8 grader

    ”Min uppfattning är att satellitmätningar ibland kan vara väldigt otillförlitliga. Bara här på hemmaplan läser jag ofta att det är regn över Nossebro när det är halvklart. Gällande temperaturen har jag sett det kan variera upp till 8 grader mellan egen termometer och den temperatur som satellitmätningen påstår skall vara.”

    Satellitmätningar av temperaturer är exakta på någon grad när, men de uppgifterna har du ingen tillgång till, inte heller satellitbaserade nederbördsmätningar (som faktiskt finns, men inte är särskilt exakta). De uppgifter du syftar på är troligen baserade på ECMWF:s vädermodell som används av SMHI och kanske väderradardata. De senare är mycket exakta utom vid extremt kraftigt regn, men kräver en viss vana att tolka.

  41. När luftföroreningar i franska städer överskrider gränsvärdet råder nästan alltid inversion. Grenoble som ligger i en svacka är särskilt drabbat, men också Paris lider ett par gånger om året, nästan alltid under vintern vid svag nordlig eller nordostlig vind. MSM brukar då säga att cirka 85% av föroreningarna kommer från Benelux eller västra Tyskland, 5% från diverse inhemska källor och 10% från den lokala biltrafiken. Vad gör man då? Jo, man förbjuder halva fordonsparken att cirkulera var annan dag. Resultatet? Enorma svårigheter p.g.a överbelastning av kollektivtrafiken och massor av människor som inte kommer till sina arbeten, ”pagaille monstre” kallas det. Luftkvaliteten påverkas inte mätbart, men lokalpolitikerna visar prov på handlingskraft och empati med ”barn, gamla och sjuka”, som påtalats här ovan.

    À propos väder och utstrålning, i kväll har vi 5 mil från kusten i Normandie klar himmel och vindstilla. Temperaturen faller snabbt och närmar sig nollpunkten. Det blir ingen frost, men säkert väldigt nära. Här, i motsats till vid kusten, kan vi få nattfrost alla månader utom juli.

  42. PellleB

    Ägghysteri , som ingen normalförbrukare i Sverige behöver bekymra sig om, får stora rubriker.
    Hittar däremot inget i svenska media om den allvarliga mässlingsepidemin som härjar i Rumänien.
    Enligt dagens Financial Times mer än 8000 insjuknade och 32 döda varav många barn.
    I Europa stiger på många håll mässlingsfall bland annat i Italien. Vänsterpopulisten Beppe Grillo säger offentligt att ”vaccin dödar”…

  43. Bim

    Thomas P
    Läs vad jag skriver.
    Utsläppsrätter har inget med miljö att göra. Inte med klimat heller för den delen. Al Gore har 40 bolag som handlar med utsläppsrätter. Vad kallar du det för. Det är det jag jämför med knarkhandel.
    De gör medvetet företag beroende av utsläppsrätter för att klara sin produktion, sedan gör de pengar på en molekyl som ingen kan göra ägaranspråk på.
    Sov gått du. En vacker dag kommer du att vakna upp i verkligheten.

  44. PelleB

    Ägghysteri, som ingen normalförbrukare i Sverige behöver bekymra sig om, får stora rubriker.
    Hittar däremot inget i svenska media om den allvarliga mässlingsepidemin som härjar i Rumänien.
    Enligt dagens Financial Times har mer än 8000 insjuknat och 32 döda varav många barn.
    I Europa stiger på många håll mässlingsfall bland annat i Italien. Vänsterpopulisten Beppe Grillo säger offentligt ”vaccin dödar”…

  45. Lars Cornell

    tty#37
    Jag bor i Tjust skärgård och märker mycket tydligt av skillnaden. Vårarna är kalla och stressiga. Höstarna är varma och mer njutbara. Då doftar naturen mossa, inte en människa på flera kilometer och på långa mörka höstkvällar får man mycket gjort och tänkt. Naturens färger sprakar, hösten är bästa tiden här.

    LM #29 Tack, det var intressant information.

    Bim#22 mfl.
    Det är litet märkligt att Leksands Knäcke tydligen använde kol- eller oljeeldade ugnar tidigare. På annat sätt går det inte att tolka texten. Numera är väl alla bagerier eluppvärmda och därmed per automatik koldioxidfria.

    ”Leksands Knäcke betraktar sina kunder som halvidioter”, du har helt rätt.

  46. Evert Andersson

    @ #22 BIM
    Jag mailade Polarbröd, som i sin reklam hävdar att det tar all sin el från vindkraft och frågade om de bara bakar när det blåser lagom. Svaret var givet. Köper vindkraft MOTSVARANDE förbrukningen. Som alla andra goda medborgare alltså.

  47. Evert Andersson

    @#1 Roland. Den forskning som The Lancet Planetary Health publicerat visar stora likheter med när fyragraderskatastrofen fyllde nyhetsmedierna. Världsbanken initierade en forskning om hur det blir OM temperaturen ökar fyra grader till 2100. Man reserverade sig mot sanningshalten redan i förordet och sa att forskarna får stå för eventuella problem om man tror på innehållet.

    Samma här. Läs artikeln och finn att det är samma sak. Extrapoleringar utifrån axiomet att temperaturen ökar som påstås. OM det blir så KAN dödsfallen komma att öka så här mycket. Nyhetsförmedlingen älskar katastrofer och självklart blir det så här om vi inte omedelbart ändrar vår livsstil. Basta!

  48. Christopher E

    Bim

    Du har givetvis helt rätt ovan. Man måste absolut vara något slags halvidiot för att inte kunna se (eller ännu värre låtsas inte kunna se) att texten på knäckebrödspaketet syftar till att få konsumenten att tro att Leksandsbröd kämpat det ädla kriget mot klimatet sedan 50-talet. Och visst kan det ändå formuleras utan att tekniskt sett ljuga, vilket en del som inte är så smarta som de själva tycks tro försöker strida för.

    Och givetvis är inte Leksandsbröd ”fossilfria” (ett trendigt idiotord i sig i den ideologiska vokabulären) ändå. Både deras råvaror och de transporter de genererar använder rikliga mängder fossilbränsle. Om de verkligen var så bekymrade över miljoner år gamla biobränslen borde de lägga ner snarast istället för att försöka öka omsättningen. Du och jag hjälper dem på traven till det förstnämnda genom att lugnt sätta tillbaka deras produkt på butikshyllan när de försöker slå i oss klimatalarmistiskt trams.

  49. Bim

    Christopher E.
    Tack!
    För mig var det första inlägget i min tråd mer en fundering varför företag så oförblomberat hakar på klimathypen av rent egenintresse och tror att konsumenterna inte fattar galoppen..
    Tydligen har de i viss mån rätt, alla fattar inte galoppen. En del vill absolut inte fatta.

  50. Lasse

    Väderintresserade kan åter njuta av Weatherbells veckosummering som nyktert konstaterar att det väder vi har har vi haft förr:
    https://www.weatherbell.com/

    Han förutspår en kall vecka för oss i Europa, större delen i alla fall.

  51. Thomas P

    Christopher #48 Förvånar mig inte ett dugg att du hakar på hysterin och skall bojkotta ett företag bara för att de har en mening i en slogan som du förmår övertolka. Det kan inte bli mycket kvar som du kan köpa om du skall följa sådan policy överallt. Å andra sidan, om du svälter ihjäl efter att bojkottat allt så minskar du i alla fall utsläppen vare sig du vill det eller inte. Så kör på, lusläs förpackningarna, kolla företagens hemsida och tidigare reklamkampanjer, och ställ tillbaka allt som inte passar.

  52. Christopher E

    #52 Thomas P

    Det där var projektion från dig. ”Hysterin” är det ju du och dina ideologiska fränder som står för. Vi reagerar på den och försöker dämpa den. Bara att gratulera Leksandbröd som i dig tydligen funnit sin tacksamma målgrupp för floskler. 😉 Är jag förvånad?

    Visst är det ett konsumentval att i irritation över skrämselhysterin sätta tillbaka ett paket på hyllan någon gång, men det är ju inte något som du kan gnälla över. Påverkan genom fåniga märkningar etc och bortväljande av produkter med inbillade ”klimatsmarta” glorior över huvudet är ju er alarmisters livsluft! 🙂 Men jag är generös idag och bjuder dig på en till, jag tvärvände framför kassan i en Max-restaurang när en skylt påpekade att endast vindkraftsel användes där, och gick till en konkurrent istället. Jag är väl inte en särskilt nogräknad konsument överlag, men när de aktivt och medvetet öppet stöder miljöförstöring finns en gräns även för mig.

    Att du sedan önskar livet av mig är ganska normalt i dina kretsar. Jag ser det som ett tecken på det saknas riktiga motargument till mitt tvivel på klimathotshysterin.

  53. Bim

    Thomas P.
    Jävlas inte med alla, gå o lägg dig o sov igen.
    Det är varken Jag eller Christopher som bråkar. Det är du som startar alla skitkommentarer.
    Slut från mig angående dina kommentarer, kommer inte ens att läsa dom.

  54. #Bim#

    Leksandsbröd är ett familjeföretag sedan starten. Om dagens ägare är klimathotstroende och kan se 100 år fram i tiden, är det väl inte osannolikt att man på 1950-talet hade en släkting som var synsk och överblickade 65 år. Sådana färdigheter går ofta i arv. Så var nu snäll och tro inte illa om motivet till texten på knäckebrödspaketet!

  55. Thomas P

    Christopher #52 ”Bara att gratulera Leksandbröd som i dig tydligen funnit sin tacksamma målgrupp för floskler. ”

    Här är det snarare du som ägnar dig åt projektion. Jag hade inte ens sett denna slogan innan bim drog upp den, och har inga planer på att köpa vare sig mer eller mindre pga denna.

    Kollade snabbt hos konkurrenten Wasabröd (ägd av Barilla) och på sin hemsida har de fliken ”Bra för dig. Bra för planeten”. Jag är säker på att du kan hitta någon floskel även där som gör att du får undvika även denna sorts knäckebröd (och pasta och allt annat som ägs av Barilla). Så lär det bli med alla andra företag också.

    Vad gäller miljöförstöring har jag förstått att du inte har några som helst problem med sådan, bara den inte sker där du bor. Den förödelse som utvinning av kol och olja ställer till med rör dig inte i ryggen t ex.

    ”Att du sedan önskar livet av mig är ganska normalt i dina kretsar. ”

    Du kan bara inte hålla dig från att som vanligt vantolka vad jag skriver för att kunna framställa dig som offer. Jag bara konstaterar vad poängen blir av din policy. Men det där med att vantolka och ljuga är ju helt normalt i dina kretsar så jag är inte förvånad.

  56. Bim

    Lars Mellblom
    Jag lovar, skall dra i mig två leksandsmackor, de gula som är lite mer brända vilket är klimatsmart åt rätt håll.

  57. Kristian Fredriksson

    #11 Växthuseffekten är mycket större på Teneriffa än i Sverige eftersom temperaturen är högre och luften innehåller betydligt mer vattenånga. I synnerhet på vintern. Den svenska sommaren motsvarar ungefär vintern på Teneriffa vad gäller absolut luftfuktighet. Därför tar sig överskottsvärme lättare ut vid polerna än vid ekvatorn. Detta är förmodligen mycket viktigt för jordens temperaturreglering eftersom vi har en stor värmetransport dit. Värmeböljorna i vintras i Arktis borde rimligtvis ha tappat jorden på ovanligt mycket överskottsvärme. Ökenområdena som också har låg absolut luftfuktighet är förmodligen minst lika viktiga eftersom så mycket värme befinner sig just där. Som jag förstår det så är det stora ”hål” i växthuseffekten just i de här områdena och värmen kan lättare stråla ut den vägen. Satellitmätningar vid polerna över hur IR- utstrålningen varierar vore intressant att ta del av, men det existerar väl ingen sådan tror jag. Även ökenområdena vore intressant om det går att isolera dem från omliggande fuktigare områden. Rätta mig gärna i det som är fel, ni som har studerat det här mer ingående. Som jag förstår det borde det ligga någonting i de här tankarna i alla fall.

    Dag Natt Minskning natt Relativ minskning
    Vinter Teneriffa 15 g/m3 11 g/m3 4 g/m3 – 27%

    Sommar Teneriffa 24 g/m3 15 g/m3 9 g/m3 – 38%

    Vinter Sverige 5 g/ m3 4 g/m3 1 g/m3 (- 20%)

    Sommar Sverige 14 g/m3 9 g/m3 5 g/m3 – 36%

    https://planetcalc.com/2167/

  58. Göran Gustafsson

    Thomas P. Att privata företag traskar patrullo i klimathysterins tidevarv är väl inget att hymla om. Man hakar på en tyckartrend i tron att pengaflödet ska öka. Sålunda kunde jag i midsomras läsa på Mariestads ölburk, att drycken var ”klimatsmart” tillverkad. På resa upp genom landet stannade jag till i Bollnäs för att ta en sallad på Max hamburgerrestaurang. På dörren finns numera en skylt som meddelar att mathaket är ”klimatanpassat”. På vad sätt framgick inte.

  59. Håkan Bergman

    Göran G. #58
    Dom har väl installerat AC.

  60. Gunnar Strandell

    Håkan Bergman #25
    Att använda AdBlue, dvs urea, för att minska utsläppen av NOx har ger fördel i att man kan ha högre förbränningstemperatur som ger bättre verkningsgrad.

    Kruxet är USA, där myndigheterna ställer krav på att bilägarna inte ska behöva fylla på tanken mellan servicetillfällena. De stora tyska tillverkarna verkar ha kommit överens om en gemensam ”lösning” av problemen, både för USA och Europa.

    Med den alternativa tekniken EGR, Exhaust Gas Recirculation, är det svårt att nå samma verkningsgrad och bränsle med hög svavelhalt förkortar motorns livslängd. Sådant bränsle finns på en del av de marknader de tyska biltillverkarna vänder sig till.

  61. John Silver

    Jävla höst.

  62. Håkan Bergman

    Gunnar S. #60
    Det galna i Dieselgate är att designers, marknadsförare och ekonomer tillåts ställa ingenjörerna inför fullbordat faktum. Nya bilar är också ofta så totaldesignade att det inte går att klämma in en större behållare i efterhand. Torbjörn som brukar skriva här fick dock en ny större behållare i sin Audi, vore intressant att höra om han vet om nåt mer gjordes och om han har märkt nån skillnad i prestanda och förbrukning.

  63. tty

    #57

    ”Satellitmätningar vid polerna över hur IR- utstrålningen varierar vore intressant att ta del av, ”

    Det finns CERES-data som visar det. Tyvärr har jag inte hittat några bilder med polär projektion:

    https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2015/05/average-toa-radiation-imbalance-2000-2014.png?w=720

    Lägg märke till att underskottet är större i norr. Antarktis är klimatiskt isolerat, mycket mindre värme når dit, temperaturerna blir lägre och utstrålningen mindre. Och, ja, som du påpekar har öknar, i synnerhet Sahara, energiunderskott.

  64. PT

    Enligt nyheter på P1 har klimatförändringen förorsakat att tusentals bönder har begått självmord. ???
    Vore intressant att hur många människor som inte dött av kyla tack vare en något förhöjd global temp.

  65. Roger

    Enligt DN & Co. är Trumps beslut att formellt lämna Paris-”avtalet” bara symboliskt eftersom det dröjer till tidigast 2020 innan USA överhuvudtaget KAN lämna överenskommelsen. Då kan en ny president ha tagit över, och USA kan därför komma att bli kvar i avtalet.

    Min fråga är om det verkligen är sant att USA måste vänta 3-4 år på att lämna, USA har ju inte ratificerat överenskommelsen utan bara använt sig av Obamas presidentdekret.
    Vad är det som gäller?

  66. Björn

    Vad sägs om den här då? I GP idag finns en artikel: ”152 000 européer kan dö av extremt väder”. Artikeln bygger på en studie som publicerats i tidskriften The Lancet planetary health journal.

    ”Forskare vid EU-kommissionens forsknings center har publicerat en studie i tidskriften The Lancet planetary health journal och resultaten är femtio gånger värre än vad forskare tidigare funnit”.

    ”Klimatförändringar är ett av 2000-talets största globala hot mot mänskligheten. Om inte den globala uppvärmningen är tyglad inom kort och passande åtgärder är implementerade, omkring 250 miljoner européer kan komma att utsättas för skadligt klimat extremer – på en årlig basis i slutet av 2099,   sa Giovanni Forzieri, en av forskarna bakom studien, i ett uttalande”.

    Rapporten i original finns i den andra länken uppifrån. I diskussionsdelen kan man tolka att motivet för rapporten är att förstärka Parisavtalet.

    The projections thus advocate fulfil ment of the key goals of the Paris Agreement to limit global warming……….. Land use and city planning can play an important role in achievement of a healthy, carbon-neutral, and resilient society…….”

    Hur skall människor utan kunskaper om orsak och verkan kunna värja sig mot artiklar och rapporter av detta slag? Global uppvärmning, skiftningar i väder och vind, beror punkt slut, på emission av CO2. Skriften är ingenting annat än ren propaganda för att förstärka myten om AGW och att likaledes förstärka Parisavtalet. När skall förnuftiga och kunniga människor bli hörda som inser att inga åtgärder kan förändra väder och vind och klimatutveckling? Det finns bara anpassning till oundvikliga väderfenomen, som gäller. Tron på AGW är kontraproduktiv och skadlig för mänskligheten.

    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/larmet-152-000-europ%C3%A9er-kan-d%C3%B6-av-extremt-v%C3%A4der-1.4506976

    http://www.thelancet.com/pdfs/journals/lanplh/PIIS2542-5196(17)30082-7.pdf

  67. PG

    Klimatavtalet sviktar!

    I kväll lämnade president Donald Trump ”det fruktade beskedet:” USA drar sig ur Parisavtalet. Landet blir därmed det första att lämna 2015 års omfattande klimatavtal, av de 195 länder som skrivit på det.
    – Fast jag bryr mig mycket om miljön, kan jag inte godkänna ett avtal som straffar USA.

    Brexit är på G.

    När omvärderar Sverige?
    Land Avgift i miljoner euro Nettoflöde i miljoner euro
    Sverige 4 019,3 -2 586,2

  68. Peter F

    #65 Roger

    ”In accordance with Article 28 of the Paris Agreement, the earliest possible effective withdrawal date by the United States cannot be before November 4, 2020, four years after the Agreement came into effect in the United States and one day after the 2020 U.S. presidential election.[5] The White House later clarified that the U.S. will abide by the four-year exit process.[6] Until the withdrawal takes effect, the United States may be obligated to maintain its commitments under the Agreement, such as the requirement to continue reporting its emissions to the United Nations.[5]”

    https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_withdrawal_from_the_Paris_Agreement

  69. Ann L-H

    # 65 Roger.
    Ebell, som ledde EPAs övergångsadministration höll ett tal på GWPF, tror jag, någon gång runt presidentskiftet. Han gav då tre olika scenarier kring hur utträdet skulle kunna gå till. Det som han tyckte minst lämpliga var att göra som Trump nu gjort. Finessen med det är dock att USA kan sitta kvar ”runt bordet” dvs UNFCCC och påverka den vägen. Om jag förstått det rätt så har Trumpadm. nu beslutat att Obamas sista gåva till den gröna klimatfonden ska användas till att bygga upp infrastruktur någonstans där UNFCCC inte vill tillåta sådan och det eftersom de ännu är kvar just ”runt bordet”
    Ebell menade att det mest effektiva var att lämna hela klimatkonventionen på en gång, men det är nog inte för sent att göra det nu när som helst. I så fall skulle det bli en mycket snabbare affär.
    Hoppas jag kommer ihåg rätt. Just nu har jag inte länken till hands men jag kan leta lite senare när jag får tid.

  70. Bim

    PT # 64
    Hörde delvis programmet. En professor Rocklöv svamlade osammanhängande om statistik fram o tillbaka om orsaken till självmorden.
    Men det rådde ju ingen tvekan om att böndernas självmord hade ekonomiska orsaker på grund av uteblivna skördar. De dog ju inte av värmen, det var ju självmord.
    Att börja spara på CO2 utsläpp hade ju inte hjälpt dessa bönder. Ekonomisk hjälp hade ju hindrat självmorden. Det är ju så man måste se akuta problem. Hjälp där hjälpen hör hemma.
    Det var en svamlande professor Rocklöv som osammanhängande stammade fram en massa statistiska underligheter hur katastrofal framtiden tedde sig. Jag undrar vad det är för folk de släpper ut från universiteten numera.

  71. Ann L-H

    # 65, 69 Här kommer länken till Ebells redogörelse:
    http://www.thegwpf.com/trump-to-honour-pledge-to-withdraw-from-paris-agreement-ebell-says/

  72. Sten I

    OT Här i Norrköping är det varmt just nu. +15.1 gr 🙂

  73. Bengt g.Karlsson

    Den finska forskaren Antti Lipponen har presenterat temperaturökningen
    per land sedan början av 1900-talet. Klart intressant. Nog väcker det oro.
    (Hittas lättast genom att googla på namnet)

  74. Peter Stilbs

    #73 – såg denna häromdagen – måste vara ren bluff – stämmer inte alls med data från ex GISS

  75. Christopher E

    #65 Roger

    Det är inte sant. Det finns inget Parisavtal, som du korrekt visar med citationstecken.

    Endast en icke bindande överenskommelse utan några straff. Trump kan strunta i det nu direkt, och gör det också.

    Sedan får DN och alla alarmister oja sig och trösta sig med lögner hur mycket de önskar. Vem bryr sig?

  76. Lasse

    #73
    Illustrativ redovisning
    https://twitter.com/anttilip/status/892318734244884480

    2016 Sverige +2 grader check
    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-vader/aret-2016-varmt-ar-men-inget-rekord-1.113428

    Kan stämma något sånär.

  77. Ingemar Nordin

    Peter F #68 m.fl.

    Det råder oklarheter kring vad Trump bestämt. Som Christopher säger så har inte USA ratificerat vare sig något avtal eller överenskommelse. Däremot har Obama lovat vissa saker utan att förankra det demokratiskt. Artikel 28 som det talas om ibland tillhör alltså den överenskommelse som USA som nation inte bekräftat. Därmed är det väl helt klart att Trump kan lämna den överenskommelse som Obama gjort i Paris precis när som helst. I morgon t.ex.

    Men om jag förstår saken rätt så hör det till god ton att nästa president försöker hedra vad den föregående presidenten lovat så långt möjligt. Det är också möjligt att Trump vill tillgodose Tillersons önskan om att få ”sitta med vid bordet”. Så därför verkar det som om administrationen valt att vänta med att helt lämna till 2020. Några pengar till den gröna fonden under den tiden lär det nog inte bli.

    PS. Den wikipediartikel som Peter F hänvisar till verkar mycket partisk och är knappast att lita på. DS.

  78. Olav Gjelten

    ”Vi är en grad från katastrofen” uppger vår politiskt korrekta media. De menar givetvis uppåt.
    Vad skulle hända om vi fick en grad neråt då?
    Skulle inte det innebära en oändligt mycket större katastrof med en livsmedelssituation vi i dag knappt kan föreställa oss?
    Vem skulle det drabba hårdast? Och hur kan vi som är allra mest utsatt driva på en sådan ”lösning”? Har en stor del av befolkningen här uppe mot nordpolen fått storhetsvansinne efter några få decennier med välfärd med mat för alla?
    Jag bara undrar.

  79. Olav Gjelten

    ”Tusentals bönder har begått självmord på grund av klimatförändringarna”.
    FAKE NEWS, ingenting annat!
    Sådant material finns inte ens att tillgå för den som skulle vilja forska i ämnet. Skulle till äventyrs självmordsfrekvensen bland bönder vara större än bland befolkningen i övrigt så beror det med stor säkerhet på JORDBRUKSPOLITIKEN med en alltför dålig lönsamhet i förhållande till de investeringar som är nödvändiga. OCH ABSOLUT INTE att frosten som förstör odlingarna blivit något mindre vanlig nu än i gamla dagar.

  80. tty

    #64,79

    Ja, i stort sett Fake News. Jag har läst artikeln och korrelationen med självmordsfrekvensen var betydligt starkare (men ändå rätt svag) för låg nederbörd under odlingssäsongen än för hög temperatur. Dessutom ökade självmordsfrekvensen mest mellan 15 och 30 grader, vilket är kyligt i Indien, men stagnerade över 30 grader (vilket är det normala under sommaren).

    Eftersom undersökningen gällde Indien där en dålig eller utebliven sommarmonsun kan vara katastrofal så verkar ett samband med nederbörden i och för sig inte orimligt, men spridning och datakvalitet var verkligen inte mycket att hurra för.

  81. tty

    #76

    ”2016 Sverige +2 grader check”

    Du kollade alltså aldrig ens på din länk? Enligt den var de enda platser i Sverige som var två grader varmare än normalt 2016 norra Tornedalen och Örebro.

  82. tty

    #74

    ”såg denna häromdagen – måste vara ren bluff – stämmer inte alls med data från ex GISS”

    Jo den kan nog stämma med GISS. Tänk på att den bara omfattar ”länder” alltså land, ca 30 procent av Jordens yta och dessutom saknas Antarktis (som inte är något ”land”) helt, så i praktiken blir det bara 25%. Även Grönland tycks saknas.

    Dessutom börjar den med 1900 som var ett neutralt eller svagt La Nina år och slutar med 2016 som var ett extremt El Nino-år, det gör en rätt stor del av skillnaden bara det. Du kan vara övertygad om att det inte kommer någon ny version där 2017 är med.

  83. Christopher E

    #55 Thomas P

    ”Vad gäller miljöförstöring har jag förstått att du inte har några som helst problem med sådan, bara den inte sker där du bor.”

    Vad du ”förstått”, var det ja. Vilket uppenbarligen inte är särskilt mycket. Vad lite du vet.

    Men lite festligt var det att du skrev detta i samband med att du retat dig på att jag motsätter mig miljöförstöringen från vindsnurror. Du gillar dem tydligen… och det finns ju jääääääättemånga där du bor. 🙂 Klirr och kras i det glashuset.

    ”Den förödelse som utvinning av kol och olja ställer till med rör dig inte i ryggen t ex.”

    Visst gör den, jag har ett allmänt intresse för naturvård. Jag väger den mot annan påverkan, och fossil utvinning har relativt liten påverkan. Skadorna från ”förnybart” som bioenergi och vindkraft är betydligt större. För jag glömmer ju inte som du tex den utvinning och arealhunger som behövs för tex vindkraft.

  84. Jo, när vi ändå håller på tycker jag att läsarna i tråden behöver känna till Clif High och hans predictive linguistics. Inte main stream. Kolla:
    https://youtu.be/v_bDBWhZ-9A
    https://halfpasthuman.com/essays/soceruption.html
    Our recent interaction with the greater human-internet and its linguistic clues to the future have provided us with a view of a very cold cold, bitterly cold, winter coming to the northern hemisphere. This view arises from linguistics that have been showing in our forecasting for the last several ALTA reports and are now beginning to manifest in the larger media space of the internet as these very early ’winter episodes’ hit around the globe.

    Our recent data sets continue to point out that humanity is about to get hit by an [ice age experience]. The data sets are suggesting that this Winter (2013/2014) {which has already started in many places} terra will see bitter cold, and ice age conditions that will produce [unexpected places (and types/amounts) of glaciation]. The data sets forecast 1000 (eyup, that is correct… one THOUSAND ) year floods, as well as [mountains (of snow and ice)].

    Now, to my way of thinking, admittedly bizarre and usually wrong, this whole [humanity has an ice age experience] is a good thing. Why? Well, cause the alternative is that we actually do flip into planetary heating and all of life perishes in sweaty oblivion as the oceans die off and take us with them….

    …so [ice age experience] it is then, yes?

  85. Torbjörn

    #62 Håkan
    Tanken på min Audi byttes innan jag köpte den, men jag ha fem fyllningar kvar att få.
    Att storleken på tanken skulle ha med avgaserna att göra är skitsnack, det är mängden Adblue som sprutas in som avgör. Man får fylla på oftare i så fall.
    Har inte läst på om utsläppen, men jag TROR att de moderna dieselbilar som finns inte utgör något problem. Däremot finns det många äldre bilar i Sverige och övriga världen som inte har så rena avgaser. Skrotningspremien borde höjas rejält för dessa bilar i stället för att subventionera nya bilar.
    Det skulle hjälpa fattiga bilägare som har svårt att byta till en modernare.

  86. Håkan Bergman

    Torbjörn #85
    Som jag förstått så slog programvaran av eller minskade AdBlue-insprutningen för att den lilla tanken skulle räcka mellan serviceintervallen, i USA är det lag på att ägaren inte ska behöva fylla på själv. Och tydligen har man gjort samma i Europa. Samtidigt så ställde tydligen programvaran också om motorn så att verkningsgraden sjönk och bränsleförbrukningen gick upp.

  87. Roger

    Tack för kommentarer om hur USA kan lämna Parisöverenskommelsen.
    Om jag förstått rätt så gäller följande:
    USA kan lämna överenskommelsen omedelbart om de vill. Att det verkar dröja till 2020 beror på att USA själva önskar det.
    DN, SvD, SVT etc säger att det tidigaste datum som är teoretiskt möjligt är efter presidentvalet 2020. Men i verkligheten gäller detta bara om ”avtalet” har ratificerats, och det har ju USA inte gjort.

    Då undrar man om massmedia medvetet bluffar och låtsas som om USA har ratificerat, eller om journalisterna verkligen är okunniga.
    Kanske är de rödgröna journalisterna så förblindade av sitt eget engagemang i klimatfrågan att de tolkar allt så det passar deras egen världsbild.
    Eller är de förhärdade förvillare som avsiktligt förvränger?

  88. Johan M

    #73 Bengt g.Karlsson

    Kul hur man kan förstärka en blygsam ökning genom att använda färger och det faktum att en cirkels area ökar med kvadraten på radien.

    Jag skulle kunna göra en animation med samma data som liknade ett hjärtstillestånd 🙂

  89. Christopher E

    #87 Roger

    ”Då undrar man om massmedia medvetet bluffar och låtsas som om USA har ratificerat, eller om journalisterna verkligen är okunniga.
    Kanske är de rödgröna journalisterna så förblindade av sitt eget engagemang i klimatfrågan att de tolkar allt så det passar deras egen världsbild.
    Eller är de förhärdade förvillare som avsiktligt förvränger?”

    Det är nog en kombination av alla dessa alternativ. Och glöm inte att de nästan konsekvent skriver ”avtalet” (vilket det inte är) istället för överenskommelsen.

    I mitt tycke vore det mest taktiska USA kan göra att strunta i alltihop, det vill säga inte ens formellt gå ur, utan bara strunta i varje åtagande. Finns inga sanktioner mot det. Det kommer fler länder att göra i vilket fall.

  90. Olav Gjelten

    # 80
    Klimatupplysningen är en svensk sajt. Om någon här vill diskutera ett förhållande och till exempel uppger att självmord är ofta förekommande inom en viss yrkesgrupp, då är det högst rimligt för läsarna att anta att skribenten syftar till Sverige, DETTA I SYNNERHET OM INGENTING ANNAT ANGES.
    Att ”bevisa” att klimatförändringarna är orsaken bakom självmordsfrekvensen inom en fritt vald yrkesgrupp inom ett fritt vald land och inom en fritt vald tidsperiod är grovt oseriöst och bevisar ingenting alls om att klimatFÖRÄNDRINGARNA är orsaken bakom självmorden, så som det påstods.

    Körsbärsplockning av det här slaget helt vanligt inom klimathotsjönseriet. Detta för att ”bevisa” att vår tids största lögn är ”sanning”.

  91. Slabadang

    Två sinnessjuka individer påstår på fullt allvar att mjölk är rasistiskt!!

    Moahahaha moahahaha moahahahagh .., you just cant make thos shit up!Mer rasistiskt än glass ?? Moahahaha moahahaha ! :

    Tobias Linné, doktor i sociologi vid Lunds universitet och grundare av Lund University Critical Animal Studies Network
    Iselin Gambert, Professor of Legal Writing vid Juridiska institutionen vid George Washington University och gästforskare i kritiska djurstudier vid Lunds universitet

    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/2WzMB/sa-blev-vit-mjolk-en-symbol-for-vit-makt

  92. Kristian Fredriksson

    #63 TTY

    Vad jag skulle vilja se är hur IR- utstrålningen varierar över tid och hur känsligheten varierar för när värmeböljor så som den i vintras sker. Om temperaturen plötsligt stiger 20 C över det normala så borde det ge avtryck i IR- utstrålningen ganska direkt. Hur mycket vore intressant för då kunde man få ett mer direkt mått på växtuseffekten där. I och med att detta sker på vintern då det i princip saknas vattenånga i atmosfären där så är det ju bara koldioxiden som verkar som växthusgas. Att det är ett kraftigt energiunderskott totalt balansmässigt vet jag och att Arktis är viktigare än Antarktis i det här avseendet. Anledningen är väl Golfströmmen som pumpar upp stora mänger värme till Arktis vintertid gissar jag. Jag tror det här är en mycket betydelsfull reglerfaktor för jordens värmebalans och skulle vilja förstå den bättre.

  93. Christopher E

    #91 Slabadang

    Undrade lite vad det inte så lite skruvade resonemanget skulle leda till, sedan fattade jag att författarna är djurrättsfilosofer. Ingen ska få dricka mjölk. Släpp ut korna i naturen! 🙂

    Dessa aktivister, klimat, djurrätt, extremfeminism, socialism… de kan bara aldrig nöja sig med själva leva enligt sin tro. Alla ska tvingas med.

    Lustigt, för inte har jag velat tvinga någon att äta vikvalar, inte ta ut minst halva föräldraledigheten, flyga söder om ekvatorn, köra dieselbil, köpa ”orättvisa” och alldeles vanliga bananer utan plastplåse bara för att jag gör det.

  94. Gunnar Strandell

    tty #80
    Intressant att du kommenterar undersökningen med: ”…spridning och datakvalitet var verkligen inte mycket att hurra för.”

    Forskaren kallade den ”robust” och använde sin version av Steven Schneiders berömda tolkning av en forskares uppgift för att motivera sin alarmism.

  95. Ingvar i Las Palmas

    Pointman igen!
    https://thepointman.wordpress.com/2017/08/05/when-you-attack-you-hit-them-with-everything-youve-got-and-all-of-it-at-the-same-time/

  96. tty

    #92

    ” I och med att detta sker på vintern då det i princip saknas vattenånga i atmosfären där så är det ju bara koldioxiden som verkar som växthusgas. ”

    Nu är det ju dock så att de här temperaturtopparna i Arktis hänger ihop med inbrott av varm och fuktig luft söderifrån. Men i och för sig måste definitivt IR-utstrålningen öka.

  97. Håkan Bergman

    Visserligen är räntorna låga, men det finns ju fortfarande investeringar med hyfsad avkastning.
    https://www.svd.se/angerfulla-teslakunder-vantar-forgaves-pa-handpenning/i/senaste

  98. Michael E

    Al Gores senaste filmalster verkar ha haft en mager öppning och har endast dragit in ca 900.000 USD vilket lett till kritik mot filmbolagets sätt att lansera filmen se, http://www.dailywire.com/news/19432/al-gore-fans-paramount-sabotaged-his-inconvenient-james-barrett

    Enligt samma artikel går det dock ingen nöd på herr Gore som ökat sin förmögenhet från 1,7 MUSD när han lämnade sin tjänst som vice-president till nu 300 MUSD eller ca 2,5 mdr SEK och vem sade att det inte gick att tjäna pengar på klimatalarmism? Gore är numera miljardär!

  99. Erik Lindeberg

    #77 Ingemar Nordin, #89 Christoffer E, #65 Roger osv.

    USA ratificerade Paris-avtalet 3. september 2016. http://unfccc.int/paris_agreement/items/9444.php

    Det kunde Obama-administrationen göra med en fullmakt som Senaten hade beslutat för länge sedan (under Bush senior) om att tillträda UNFCCC som räknas som en pakt mellan stater och därför krävde två tredjedels majoritet i Senaten. Efter Kyotoavtalet restes en motion i Senaten om att USA inte skulle ratificera Kyotoavtalet vilket gick i genom med stor majoritet. Ett motsvarande förslag diskuterades i kommittenterna i 2015 för att förhindra ratificering av Paris-avtalet, men det nådde inte ens omröstning. Senaten hade alltså möjlighet att stoppa avtalet, men nyttjade det inte. Den tidigare administrationens ratificering står därför på trygg konstitutionell grund.

    Det ända sätter för USA att dra seg ut snabbare än 2020 är därför att lämna hela FNs klimatsamarbete (UNFCCC).

    Den som är intresserad hur USAs konstitution fungerar i praktiken i den här och liknade frågor kan få lättläst information här:
    http://www.huffingtonpost.com/entry/the-senate-story-that-everyone-is-missing_us_58e810a4e4b06f8c18beebd5

  100. Ingemar Nordin

    Eric l #99,

    Tack för länken. Jo, att det kan bli svårt att helt lämna Parisöverenskommelsen utan att lämna UNFCCC (FNs ”Framework”) har jag förstått. Och det är bl.a. därför som bl.a. Lindzen har argumenterat för att USA även skall lämna denna.

    Men situationen är inte helt klar juridiskt och konstitutionellt eftersom ingen tycks veta om presidenten kan blockera tidigare senatsbeslut angående UNFCCC (som togs redan under Bush). Men Alex Kasprak på Snopes skriver att ”a 1980 piece in the Yale Journal of International Law argued that “both the Executive and the Congress have been left with no legal precedent to guide and inform them as to the most intelligent way to terminate future treaties.” This lack of legal clarity remains essentially unchanged to this day.”

    Så vad händer? Ann Carlson, Professor of Environmental Law at UCLA, säger till Kasprak: A simpler option, Carlson told us, would involve the Trump administration simply ignoring the obligations of the treaty without making any formal notice. She told us:

    There are no real ramifications for doing so.

    http://www.snopes.com/2017/06/01/authority-paris-agreement/

    Så det verkar som om Trump helt enkelt kan ignorera Parisavtalet.

  101. Christopher E

    #99 Erik Lindeberg

    Spelar ingen roll. USA har i all praktisk betydelse redan lämnat Parisöverkommelsen. Det är inte ett avtal som du felaktigt anger. Lite samma feltänk finns i artikeln du länkar, även om det inledningsvis korrekt står ”agreement”, så talas talas det sedan konstitutionellt om vad som gäller vid en ”treaty”. Vilket det alltså inte är.

    Överenskommelsen är icke bindande och det finns inga sanktioner mot att strunta i vad som pratades om där.

    Som jag har sagt innan, även om jag givetvis uppskattar Trumps formella avfärdande av Parisöverkommelsen, hade det varit enklast och mest taktiskt att bara ignorera den. Då hade man sluppit allt det här snacket om 2020 som om Trump vore bakbunden att klimatfjanta tills dess.

  102. Kristian Fredriksson

    #96 TTY

    Jag hittade den här studien bland veckans skörd hos Judith Curry som visar att just varma vindar från söder är det som har störst betydelse för uppvärmningen av Arktis på vintern, medan minskande isar har mindre betydelse. Detta måste ju innebära att utstrålningen ökar från Arktis på vintern, men med hur mycket? Kan ingen ta reda på det? Förändringar i värmetransporten i Golfströmmen och Nordostatlantiska driften borde ju även det ha betydelse tycker man.

    http://journals.ametsoc.org/doi/abs/10.1175/JCLI-D-17-0157.1

  103. Håkan Bergman

    Följetongen fortsätter, men när kommer filmen? Politiker kan man alltså få att tro på precis vad som helst.
    http://www.politico.eu/article/dieselgate-diesel-summit-germany-politicians-carmakers-fail-to-put-brakes-on-german-diesel-debate/

  104. Ingemar Nordin

    Håkan B #103,

    De fem stora bilindustrierna har grävt sin egen grav genom att låtsas spela med i Merkels energiplan och stötta gröna aktivister inom media. De fattar helt enkelt inte att målet för aktivisternas agenda är att bilindustrin skall gå i konkurs genom stämningar och omöjliga lagförslag. Tyska näringslivet agerar Nyttiga Idioter, precis som i Sverige.

  105. Michael E

    #104 Ingemar, Jag håller med dig i vad du säger om den Tyska industrin och Merkels tillkortakommanden. Dock tror jag att Tyskland har betydligt större problem. Den Tyska ekonomin består till 50% av export, högre än något annat industrialiserat land och i längden inte hållbart. Tyskland måste därför satsa på mer inhemsk konsumtion. Den Tyska exportindustrin är dessutom dopad av att Tyskland är knutet till en valuta vars södra medlemsländer som Spanien, Italien, Grekland, etc lever under förhållanden som liknar en ekonomisk depression med arbetslöshet på närmare 20%. Tyska banker som är kraftigt exponerade mot Spanska, Italienska, etc banker med stora skuldproblem är också beroende av att dessa länder fortsätter vara trovärdiga låntagare med förmåga att betala tillbaka lånen. Om omvärlden slutar tro på dessa länders betalningsförmåga drabbas Tyskland hårt. För att göra saken än värre har Tyskland stora invandrargrupper med hög arbetslöshet.

    Detta skapar en explosiv blandning där en nedgång i den Tyska exporten kommer att få stora återverkningar på arbetslösheten med tillhörande problem att få upp den inhemska konsumtionen vilket leder till en spiraleffekt med allt större arbetslöshet. Arbetslösheten, inte minst i redan utsatta grupper leder till social oro där fokus för lösningen kommer att sättas mot att stärka Tysk industri och inte bakbinda den. Allt annat är politiskt självmord och Tyska politiker är vare sig dumma eller självmordsbenägna.

    Min slutsats är därför att Tysklands experiment med ”gröna” energilösningar, dieseldebatten och annat kommer helt att försvinna när fokus med politisk nödvändighet måste vändas till att lösa Tysklands faktiska problem. För Sverige ser det något bättre ut men Sverige kommer också av politisk nödvändighet att behöva fokusera mot våra verkliga problem där vare sig dieselavgaser, klimat och genusfrågor ingår.

  106. Håkan Bergman

    Och till helgen blir det en rejäl biff, som vanligt.
    https://www.svd.se/battre-for-klimatet-med-fler-betande-kottdjur