Hysteri eller berättigad panik?

Finns det något annat att skriva om i dessa dagar än om Corona. Eftersom jag helst vill skriva någorlunda korrekt så gäller det först att ha rätt namn på saker och ting, eller i det här faller sjukdom och virus. Sjukdomen heter tydligen Covid-19 (möjligen CoViD-19, för Corona Virus Disease – 19), medan viruset heter SARS-CoV-2 (Severe Acute Respiratory Syndrom Coronavirus) eller halvförsvenskat (Allvarligt Akut-Andnings-Syndrom-Coronavirus AAAS-CoV-2 : ).

Eftersom det här är en blogg som ska ta upp ämnen som hör ihop med klimatpolitik (i vidast tänkbara mening) så ska allt vi skriver om kopplas ihop med klimatpolitiken. Det är egentligen inte svårt alls, det är det många som gjort före mig, varav förvånansvärt många med ett optimistiskt tonfall. Alltifrån de unga som ser en chans att bli av med alla gamla klimatförnekande gubbar till de som hoppas att “nu ska väl äntligen de som styr över pengarna inse att det finns viktigare saker att använda dessa till än att slösa bort dem på idiotprojekt”.

En allmän iakttagelse är att för alla som är engagerade i något, det må vara alpin skidåkning, fotboll, teater eller klimat, är den första fråga man ställer sig hur mitt något påverkas av corona. Först tyckte jag att “vi” var lika insnöade som alla andra eftersom alla kommentarer som nämnde corona på bloggen tog upp kopplingar till just klimatfrågan, men efter ett par minuters funderande insåg jag att om corona alls nämns på bloggen så ska det kopplas till klimatfrågan. Jag är helt säker på att alla som här kopplar corona till klimat gör helt andra kopplingar i andra sammanhang.

En annan, kanske inte helt ointressant, iakttagelse är att medan klimatalarmister brukar hota med alla dessa tropiska sjukdomar som kommer att nå oss om vi får det klimat vi får om vi flyttar 20 mil söderut, så trivs just det här viruset bäst på vintern. Sambandet påstås vara att eftersom vår vinterluft, speciellt inomhus, är torr så blir viruspartiklarna torra och lätta och kan därmed hålla sig svävande längre – med förhöjd smittorisk som följd.

Nåväl, låt mig innan jag blandar in klimatfrågan igen konstatera att allt eftersom hysterin och paniken breder ut sig så sätts politiska ledare, presidenter och regeringschefer, under en allt hårdare press. En av de viktigaste uppgifterna är att dämpa paniken, och hur de än gör blir det fel. Visar de handlingskraft genom att vidta drastiska åtgärder visar det ju bara att det var rätt att vara rädd. Om de, som i Sverige och Förenta Staterna försöker lugna genom att tona ner riskerna så får de kritik för att de ingenting gör.

I Förenta Staterna har de en fastighetsmagnat och affärsman som president och för honom är förmodligen de ekonomiska frågorna överordnade det mesta. Ett bekymmer i Sverige är att det knappast finns några hemmafruar kvar, något som gör det svårt att exempelvis stänga skolor och förskolor. I Sverige handlar det alltså om hålla samhällsmaskineriet igång. Vad som kommer att visa sig vara rätt vet vi nog inte förrän i höst eller kanske om ett år.

Det kan i detta sammanhang vara värt att notera att Europasamarbetet också är satt under hård press. Kommissionens ordförande Ursula van del Leyen har ju kritiserat de länder som producerar sjukvårdsutrustning för att inte dela med sig, men fortsätter i nästa mening med att säga att Europa inte ska exportera sjukvårdsutrustning, eftersom vi behöver den själva. Nationell egoism är tydligen klandervärd, medan EU-egoism är lovvärd.

Vi är naturligtvis många som länge befarat att de svåraste konsekvenserna av corona blir de ekonomiska, och i dessa dagar ser det ju nästan så ut – världens börser rasar, I Sverige har mer än en fjärdedel av börsens värde försvunnit på 3 dagars handel, och ännu är det inte många som tror att “nu kan det inte sjunka mer – dags att köpa”.

Jag påminner mig min rädsla hösten 2008, efter LehmanBrothers-kraschen. När jag noterade hur världens ledare reagerade insåg jag att de var lika rädda som jag. Min reaktion då var att “den här gången räddades bankerna och det finansiella systemet på staternas och skattebetalarnas bekostnad. Förmodligen klarar världsekonomin en sån här smäll till, men efter det blir det nog svårare”.

Vi har haft ett par smärre kriser sedan dess, så att det är ju möjligt att världsekonomin klarar även denna kris utan total kollaps, men riktigt säkert är det inte.

Så vad är sambandet mellan corona och klimatpolitik? Det mest uppenbara är kanske hysterin, en hysteri som i fallet med CoViD-19 kanske är berättigad. Ett uppenbart samband är naturligtvis att om inte Sverige, EU och kanske hela västvärlden slösat bort stora resurser på totalt meningslösa åtgärder för att hantera ett icke-problem så skulle vi haft betydligt större möjligheter att hantera coronakrisen.

Det vi nu väntar på är en politiker som vågar säga rent ut att nu avskaffar vi alla subventioner till olönsamma s.k. klimatprojekt.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Fredrik S

    Tack Sten!

    Ser framför mig en nöjd Lövin som presenterade extra skattemiljarder till FN’s klimatfond samtidigt med en bild från Region Sörmland där personal sitter och klistrar skyddsmasker av OH-film. Tur att det fortfarande finns sådan och plast förresten.

    Lätt att raljera kanske men i framtiden måste vi nog se över våra prioriteringar och engagemang rejält.

  2. Ulf

    Så gott som alla virus mår bra av kall luft. Den här artikeln klargör sambanden väl så därför tycker jag den är väsentlig att dela. https://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2017/01/Torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/
    Det har ju också med klimatet att göra då vi pratar om just temperaturer.

  3. Ulf

    Skillnaden är stor i politiskt ledarskap 2008 jömfört med idag. Skillnaden är störst i Frankrike. Zarkosy tog på sig ledartröjan och handlade mycket övertygande och snabbt. Macron får istället panik och skriker krig upprepade ggr som en liten bebis. I övriga nyckelländer är väl ledarskapet ok men man kan aldrig överskatta Zarkosys enorma betydelse. Ej heller bebisens stora skadeinverkan på dagsläget.
    All krishantering vad avser samhällsekonomin handlar om att minimera kostnaderna för skattebetalarna och samhället det var det man gjorde 2008. Tvärtemot vad man gjorde 1929 och vi vet vad det kostade världens befolkningar i slutändan.
    Nu hoppas jag att världens ledare samlar sig ytterligare för att hantera problemen. Att fransmännen avsätter Macron och skaffar sig en ledare omgående. Jag blir förbannad när jag tänker på hur han förstör och dessutom uttalar sig som han bestämmer över EU när han borde omyndigförklaras.

  4. Tack för intressant läsning där ett flertal ämnesområden berörts.
    Ja, låt slutmeningen bli till sanning.
    Bara en lite kommentar, och det gäller om viruset trivs bäst under vintern.

    Av omvärldsrapporteringen har vi fått veta att både Singapore och Australien drabbats hårt av detta virus. Båda dess platser har höga temperaturer, den förste med hög luftfuktighet och den andre är torr.

    Kenneth

  5. Robert Norling

    ”Det vi nu väntar på är en politiker som vågar säga rent ut att nu avskaffar vi alla subventioner till olönsamma s.k. klimatprojekt.”

    Dessutom finns det ju nummer en hel arme av personer i landet som (p)sysslar med ”hållbar utveckling”. Det är nog läge att de tar ett kliv framåt och visar hur hållbart samhället blivit.
    Bristen på munskydd och annan utrustning kanske vi delvis får skylla på den gruppen, då fokus har legat på ett helt annat plan.

  6. Ulf

    Sådana som Alestig m fl bör man kanske låta härja fritt. Han skriver nu artiklar om att tusentals människoliv sparas pga av utsläppsminskningar i Italien.
    Att hundratals miljoner människor kommer att falla ner under svältgränsen och att miljoner människor kommer dö av svält fattar han förstås inte. Kunde inte låta bli att påpeka detta för honom.
    Men nu ångrar jag mig, jag tycker vi ska ge klimatidioterna, enough rope to hang yourself some amerikanarna säger. Låt dem visa sig i all sin enfaldiga dumhet och påpeka snällt och fint offentligt vad en sådan här kris verkligen innebär. Till sist måste trots allt folk fatta att något är rejält fel.
    För övrigt är jag glad att Tegnell äntligen är tydlig i hur vi löser detta problem bäst. Frivillig karantän för alla över 70 år. Men Sverige (och världen också) måste göra mer för att praktiskt lösa de problem som uppstår pga en sådan karantän. Som nu att stänga ner länder på löpande band kan komma att halvera allas pensioner och det kanske är ett bra incitament till att ta ett extra ansvar. Det är mycket begärt att lägga ansvaret på tonåringar med outvecklade hjärnor och med låg risk att bli sjuka. Arbetslösa däremot blir de med den nuvarande politiken och därmed än mindre benägna att hjälpa till. Kanske staten ska inrätta beredskapsjobb som exempelvis handla till äldre mm?

  7. Ulf

    Svar 4 Kenneth

    Har du några referenser på det? Vad jag vet så klarar Singapore det här på ett utmärkt sätt än så länge. Kanske bäst i världen. Australien? Läs gärna artikeln ovan temperaturen spelar mycket stor roll. Vad som däremot spelar störst roll är landets välstånd. Är man fattig och saknar resurser så kommer man drabbas hårt oavsett klimat. Det var likadant med svininfluensan även om vi i väst inte uppmärksammade de 300.000 som dog i den i Asien och Afrika som vanligt.
    Den ökade fattigdomen pga av viruset är förstås ett 1000 faldigt större problem än själva viruset. Visst är det tråkigt att folk dör av detta virus men medelåldern ligger på över 80 år och för mig känns det klart bättre att min mor som haft ett långt rikt liv ligger i riskzonen istället för mina döttrar. Jag tycker inte det gör mig till någon cyniker heller.

  8. Daniel Wiklund

    Jakten på den virusfria människan har lite obehagliga inslag. Makthavarna kan nu använda antidemokratiska åtgärder, för att bekämpa smittspridningen. Det finns också inslag av förakt för det svaga. Smittsamma sjukdomar är det gott om, några är tom samhällsfarliga. Dom sexuellt överförbara sjukdomarna tillhör dom som kan orsaka mycket lidande. Det som kan skänka oss njutning kan också ge oss ond och bråd död. Vi har många ärftliga svåra sjukdomar, ska jag rikta ilska mot mina föräldrar för att jag ärvt farliga sjukdomar. Många av oss tycker om att ha djur nära oss, samtidigt vet vi att vi har fått många skadliga mikrober från våra tamdjur. Det gäller att inte skena iväg och tappa fattningen. Att inte ge makten åt dom som föraktar svaghet. Sist men inte minst, det som kanske är farligast för oss människor är att leva ensamma, speciellt hjärtat är känsligt för det.

  9. Lasse

    Följer med intresse utvecklingen i världen ang spridningen.
    Intressant med alla siffror-men går de att lita på?
    Toppen av ett isberg sägs det.
    Smittade kan ha små symptom och stanna borta från all sjukvård och klara sig själv bra men fortfarande vara del av smittan.
    Varför inte undersöka hur isberget ser ut-skapa en nationell statistik på frivillig basis.
    Öppna upp en registreringsfunktion där alla som själv bedömer att de har smittan kan registrera sig, via bankid .
    Hade vi haft en myndighet som är vaken (MSB) så hade denna sida redan varit uppe och klar!
    Nu får vi lite på denna: https://www.worldometers.info/coronavirus/

    (I frivillig karantän med begränsade fysiska kontakter)

  10. Ivar Andersson

    Bra åtgärder
    1) Regeringen presenterar nu ett nytt krispaket för svenska företag. Det kan omfatta 300 miljarder kronor.
    2) Riksbanken lånar ut 500 miljarder till företag
    för att stötta företagen.
    Men det hade varit bättre om regeringen satsat på sjukvården, isoleringssalar, respiratorer mm än på subventioner till elcyklar och andra gröna projekt.

  11. Lasse

    Willis E gör en analys av Corona på kryssningsfartyget.
    https://wattsupwiththat.com/2020/03/16/diamond-princess-mysteries/
    Han lutar mot hysteri!
    Italien sticker ut i statistiken , kan det bero på att deras sjukvård överbelastats eller att luften blivit så ren att alternativa dödsorsaken försvunnit.

  12. Ulf

    Svar 10

    Tycker paketet är svårbedömt. Vad innebär det? Lån i det här läget är helt meningslöst t o m farligt. Hoppas inte företagarna luras att skuldsätta sig upp till öronen av staten. Då är konkurs mycket bättre för den enskilde.
    De branscher där efterfrågan slås undan helt måste få rena subventioner ifall vi vill ha kvar dessa branscher.
    I ett nödläge måste vi alla gå in via skatten och hjälpa till, inget annat kommer att hjälpa.

  13. Ulf

    Svar 11

    I länder som Italien umgås riskgrupper på ett helt annat sätt med varandra. Dessutom är generationsboende mycket vanligt. En kvalificerad killgissning är att väldigt många i riskgruppen smittats mycket snabbt innan man ens fattade att man hade Corona.

  14. Christer Eriksson

    Så kom den,den första kopplingen av en journalist mellan Corona och Klimatet.Aftonbladets Pernilla Eriksson lyckas blanda in både vindkraften och klimatkampen.Tydligen skall Engelsk industri börja bygga respitoret och annan medicinsk utrustning.
    Hon anser att det är ett ypperligt tillfälle för svensk industri att ställa om.Jag påpekade att en viss minister ville att en viss biltillverkare skulle bygga vindkraftverk i stället.Vill minnas att det gick sådär.
    Rolls Roys bygga respitoret,Hm riktigt känner hur hon känner skadeglädje när flyget går på knäna.
    Arbetarna där känner förmodligen ingen glädje när jobben försvinner.Men allt är väl tillåtet i kampen mot den farliga gasen Co2.

  15. Sören G

    Nu blir det för dyrt att bränna sopor så att sophanteringsföretag kan gå i konkurs. Det beror på att man måste ”klimatkompensera genom att köpa utsläppsrätter för koldioxid” vilka nu har stigit till 240 kr/ton.
    Regeringen slängde visst bort et antal miljarder i utsläppsrätter nyligen.
    Vad är utsläppsrätter annat än hittepå och nonsens?

  16. Fredrik S

    Christer Eriksson #14

    Ska de bygga robotar som handhaver respiratorerna också?

  17. Håkan Bergman

    Fredrik S #16
    Dom skär ner antalet knapptryckare i riksdan till 55. Nu är det väl tveksamt om dom 294 som blir övertaliga duger till respiratoroperatörer men nåt ska dom väl gå att använda till.

  18. Ingemar Nordin

    Jag har just avbokat en hotellhelg i Oslo. Vi får tyvärr inte komma in bara för att hälsa på barn och barnbarn – där den minsta fyller ett år. 🙁

    Annars vore besöket perfekt. Vi tar givetvis bilen, undviker att gå in på restauranger. Båda barnfamiljerna är hemma, barnbarnen går inte i skola eller dagis. Hotellen är halvtomma och personalen jobbar stenhårt på att hålla en hög hygienisk standard.

  19. Håkan Bergman

    Nu tar dom väl i ändå, nu går det beredskapslarm här i Skogås. Höll på nån minut, men ännu ingen faran över.

  20. Håkan Bergman

    Förmodligen ett ammoniakutsläpp i Jordbro som orsakade larmet.
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7431170

  21. Ingemar Nordin

    Politikerna har misslyckats totalt med (åtminstone) en basuppgift, nämligen att hålla beredskap. Det är en lika gammal som viktig uppgift för en stat. Redan de faraonska myndigheterna såg ju till att lagra delar av skörden för de dåliga åren. Men i Sverige har man slösat bort alla skattepengar på vindkraft och elbilssubventioner istället för att bygga upp beredskapslager på mediciner, vårdplatser och respiratorer. Vi har en galen regering som styrs av klimatextremister.

  22. Håkan Bergman

    Lite avkoppling i dessa Pontius Pilatus tider.

    https://www.youtube.com/watch?v=X29lF43mUlo

  23. Guy

    I Finland är 70+ satta i karantän ”for your own good”. Sammankomster med mer än 10 personer är förbjudna. Allmänna färdmedel har glesnande tidtabeller. Troligen från och med onsdagen är det mesta stängt utom matbutiker och apotek.
    Greta måste vara lycklig nu. Äntligen gör ledarna något. En missräkning är förståss att det är svårt att skolstreja när skolan är stängd. Hur livet kommer att gestalta sig blir intressant att se.

  24. Fredrik S

    Håkan Bergman #17

    Jo, det gäller ju att undvika för många buggar i källkoden.

  25. Kjell Lindmark

    Oljepriset har sjunkit kraftigt och efterfrågan dalar. Bedömare räknar med att fossilförbrukningen kommer att gå ner med 25-50%. Sanningens minut för klimatalarmisterna, kommer CO2 halten att plana ut eller sjunka till följd av minskade utsläpp eller??? Redovisa gärna produktionen av fossila bränslen från december 2019 till dec 2020 och mätningarna från Mauna Loa så vi här kan följa Co2 haltens utveckling under året. Kan ske i samband med redovisningen av UAH temperaturer varje månad.

  26. Lennart Bengtsson

    Det är nyttigt att mänskligheten får klart för sig att det finns annat och helt visst betydligt farligare saker att oroa sig för än ett något varmare klimat på en tidsskala på ett halvsekel till ett sekel. Att riskera att bli svårt sjuk och till och med avlida inom de närmaste veckorna är faktiskt mer bekymmersamt än att barnbarnen kanske får mildare vintrar när de närmar sig pensionsåldern så man kanske till och med tvingas flytta Vasaloppet från Mora till trakterna kring Gördalen.

    Man kan fråga sig hur det skulle vara om det inträffade en krigssituation eller för den delen en solstorm som gör att datorer, elsystem och mobiler slutar fungera. Detta är också fullt möjligt och faktiskt mer bekymmersamt än en hungrig isbjörn på Spetsbergen eller i trakterna kring Baffins Bay.

    Men andra ord spar en del av oron till det som verkligen är bekymmersamt. Det kan behövas.

  27. Lasse

    Viruset har drabbat alla på ett eller annat sätt.
    Finanserna berörs av alla inställda aktiviteter. Därför försöker ekonomer förutse när smittan avtar.
    ”Den sammantagna virusspridningen i de tidigare fem största EU-länderna – alltså Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien (som gjorde utträde ur EU i februari) – kommer att nå sin högsta punkt i slutet av mars, enligt JP Morgans beräkningsmodell.”
    För att inte verka så krassa så ser de sina beräkningar som stöd för sjukvårdens resursbehov.
    Totala isoleringen som tillämpas begränsar smittspridningen och all ekonomisk verksamhet vid sidan av handel och sjukvård.
    Vad mer behövs?

  28. Thorleif

    Jag skulle vilja sätta fokus mot hur det svenska etablissemanget fungerar (som f.ö. är en extremt liten och internt beskyddande grupp).

    I klimatfrågan finns sedan länge en rådande diskurs i det offentliga världen över. Det råder konsensus. Det har etablissemanget klargjort och man har lyckats torgföra det över de ideologiska gränserna i samhällena. Sverige, läs makthavare, kan därför lätt välja att gå före internationellt. Ta ledartröjan för att om möjligt få det internationella samfundets gunst. Det kostar oss så lite (men ändå så mycket i pengar och felanvända resurser!!). Notera väl att det är från främst UD som en stor del av vårt lands internationella kontakter och samröre hanteras. UD är av hävd totalt insynsskyddat med hjälp av diverse sekressregler som lätt missbrukas. SIDA t.ex styrs i praktiken av detta hemlighetsfolk även fast en ny miljömyndighet etablerats. Detsamma gäller i EU-frågor!

    I Corona-smittan däremot är osäkerheten monumental (ingen konsensus-uppfattning råder ännu om utfallet). Sverige har därför valt att in i det längsta avstått med åtgärder. Egentligen mot all ”konsensus” om hur smittspridning fungerar dock. Passivitet i kommunikationen jmf med hur aktiv den är i klimatfrågan. Det råder dock ingen tvekan om att Sverige gjort stora misstag i början av epidemins utbredning till Europa. Misstag som gjort att ”vi” hamnat rejält på efterkälken och som snarare tvingat oss in i strategier som letts av länder som gjort liknande misstag (UK). T.ex ändrade UK idag sin kritiserade flockimmunitets-strategi och genast följer Sverige efter! Var är ledartröjan?

    Sverige saknar fortfarande (sedan Palme-mordet t.ex) en fungerande kris-organisation med regeringsmedlemmar och statsministern i spetsen. Hela krismedvetandet är i stort sett outsourcat till expertmyndigheter som saknar förmågan att ta beslut (under stress) utan att först formellt hemställa åt regeringen att ta rekommenderade åtgärder. Vi använder ”Gustav Vasa’s” förvaltningsmodell som bygger på säkra men långssamma processer baserade på breda och djupa långsiktiga utredningar där kunskap byggs undan för undan. Myndigheterna (utöver MSB) är inte organiserade för krishantering å landets vägnar. Det är statsministerns och dennes kansli’s uppgift.

    Henrik Jönsson har nyligen publicerat en sammanfattande YT om hur vårt etablissemang använt ”värdegrunden” som ett i mitt tycke korrumperande ideologiskt maktinstrument. Fisken ruttnar som bekant från huvudet (allt under goda avsikters ansikte). Klimatfrågan kan även den härledas till samma maktstyrnings-filosofi. https://www.youtube.com/watch?v=NZfzpRv-B2E

  29. Ja, sannerligen finns det saker FN och mänskligheten borde samarbeta om och lägga resurser på, hellre än påhittade hot. T.ex. detta, som kunde inträffat och förintat jorden eller delar av jorden redan igår eller tidigare, och därmed på riktigt förstört klimatet för all framtid.
    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/stor-asteroid-passerade-ovantat-nara-jorden?fbclid=IwAR3J84uslvulNzr0Q4KHzU7bSLs1yGLy2iRq7dtwD9wvjNDhqqirrqUQXoA

  30. Lasse

    Botemedel finns:
    https://wattsupwiththat.com/2020/03/17/an-effective-treatment-for-coronavirus-covid-19-has-been-found-in-a-common-anti-malarial-drug/

    GT

  31. tty

    #4/7

    ”Av omvärldsrapporteringen har vi fått veta att både Singapore och Australien drabbats hårt av detta virus.”

    Fel, båda har trots stora kinesiska folkgrupper och intensiva kontakter med Kina proportionsvis mycket färre fall än t ex Sverige. Singapore testar och smittspårar dessutom ytterst intensivt i motsats till Sverige, så där finns nog rätt få okända fall. Dessutom är nog Singapore världens mest luftkonditionerade land.

    Jag tycker tvärtom att det mesta tyder på att det här viruset faktiskt sprids dåligt när det är varmt. Även om en hel del fall säkert missas i länder som Vietnam, Thailand, Filippinerna och Indien så verkar det ju ändå rätt klart att det inte pågår någon masspridning där med många dödsfall som i Iran, Italien och Spanien.

    Och för de som tycker att det är varmt i Spanien och Iran såhär års, nej det är det inte alls, inte på högplatåerna där Teheran, Qom och Madrid ligger. Jag råkar ha besökt båda områdena just i mars-april, just för att det då inte är varmt än (och att vårblomningen pågår för fullt).

    Notera att låglänta Portugal har markant färre fall. Och iranska provinser som Khuzistan, Baluchistan och Bushehr som har ordentligt varmt väder så här års har tydligen rapporterat få fall hittills:

    https://menafn.com/1099815661/Tehran-most-coronavirus-infected-in-Iran

  32. Ulf

    Svar31

    Det var väl det jag tänkte. Däremot får man räkna med, som jag skrev, att fattiga länder får problem med den här typen av smitta. Dock tror jag det blir betydligt lindrigare än svininfluensan. Fattiga länder har inte inte lika mycket äldre av naturliga förklaringar.

    Dessutom tror jag det var betydligt kallare i Wuhan när det bröt ut än vad det är idag.

  33. sibbe

    Ett är väl klart: vi får en ordentlig lågkonjunktur några år framöver. Att just sådana ”klimatbovar” som flyget och flygplatser just nu drabbas, kommer att visa omvärlden hur viktiga de är för stora delar av befolkningen. Det samma gäller väl också sporten där miljontals aktörer ( t.ex formula1-förare eller fotbollsspelare) inte får uppträda för publik. Årets EM är dessutom utspritt på många orter, så att supporter måste flyga eller åka mellan olika städer för att se sina favoriter. Detta om nånting är väl klimatslöseri som jag inte hört en enda journalist gnälla över. Kanske nu, när de inte slipper till matcherna?
    Och verkligen miljarder skall satsas på egentligen ingenting annat än stöda storbolagen som egentligen inte lider nån nöd alls. Så har i dag VW tillkännagivit att de stänger de flesta av sina fabriker, främst i Tyskland och begär pengar av regeringen. Nu får tyskarna smaka på hur det är om man inte får sin beställda SUV ens till hösten. Oberoende om det är främst bensin eller diesel.
    Alla klimatlöften glöms när statskassan är tom och arbetslösheten stiger. I synnerhet här i Finland, där BNP högst antagligen backar med en halv procent.
    Även om jag tillhör den generationen 70 + tycker jag att man inte borde göra alls nånting, låta virus infektera största delen av befolkningen som blir du immun. Klart att man måste isolera sjuka. Så som man också skyddar dem inför influensa. Och i nästa år har vi ett vaccin. Vett är något ord som inte existerar för politiker.

  34. Ulf

    Svar 26 Lennart

    Håller helt med. Jag tror dessutom att de yngre får uppleva ett reellt hot kan vara extra nyttigt. Våra vuxna döttrar är mycket oroligare än vad jag och frun är fast det borde vara tvärtom. Ännu yngre borde vara ännu lugnare men det är tvärtom. 70 plussare springer på gymmet och apoteket fast de borde vara hemma.
    Ja människan är långtifrån rationell men våra barn o ungdomar är så riskaverta att det här är nyttigt för dem och dessutom i princip ofarligt. Kanske botar detta mångas klimatångest?

  35. Ulf

    Svar 10

    Nu har jag kollat in paketet och det är helt ok för större företag där inte hela deras marknad slagits undan, typ SAS. Det är förstås minst generöst i hela Norden vad gäller lönebidrag. Räntan på skatteuppskovet är rent och skärt ocker med en ränta på typ 6,5 procent inte helt oväntat eftersom vi har en finansminister som hatar företagare och inte ser längre än näsan räcker. Här försvann också min sista respekt för centern och folkpartiet. Jag förstår att detta är framförhandlat under stress och att motparten är hopplöst dum men ändå.
    Alla företagare inom riskbranscherna bör omgående avveckla sina företag och försöka minimera kostnaderna rädda det som går. Annars kommer de att hamna i Magdalenas skuldfälla och dessutom bli personligt betalningsansvariga för skatterna.
    Paketet är en förolämpning mot småföretagare i krisbranschen av en synnerligen inkompetent finans minister. Blir förbannad. Just den här typen av händelser krävs solidaritet som S alltid babblar om istället vill de ruinera människor för att de är företagare och drabbas extra hårt av en unik händelse.

  36. Ulf

    Svar 33

    Allt hänger nu på om Trump kan leverera. EU med Frankrike i spetsen har visat sig inte klara något(Ska inte klaga på Tyskland iofs)Istället fick Macron panik det gäller även de spanska ”ledarna”. Kaos råder.
    Trump har hittills varit ok och FED mycket bra. Vi får se men mitt förtroende för Trump är nu skyhögt över Macron i alla fall, vilket iofs inte säger något

  37. Arild Fuglerud

    Det är intressant att jämföra Corona-krisen med den s.k. Klimatkrisen:

    – Nu finns ingen konsensus även om vi har mycket erfarenhet från tidigare pandemier (5 stora under 1900-talet)
    – Många beslut bygger på vetenskap mer än hypoteser
    – Olika åsikter får ett visst utrymme i MSM
    – Oliktänkande fördöms inte
    – Nu är resultatet mätbart och är direkt relaterat till pandemin även om antalet fall är större än det som redovisas (beroende på att få testas och många smittade är symptomfria)

  38. Ingemar Nordin

    Klimathysterikerna kastar sig över den obefintliga kopplingen mellan klimatet och Corona. Två skrämselchocker – de MÅSTE helt enkelt hänga ihop! (Inte) För världen har ju aldrig drabbats av virussmitta innan CO2-halten steg i atmosfären. 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=UaDiZjOKeTg&feature=share&fbclid=IwAR02mwTOv6LpKcQB8txk9ro2Phjhgk12BxHR3-yBqVTtY1aKPdeM0b7TKTc&app=desktop

  39. Ivar Andersson

    #38 Ingemar Nordin
    Från Wikipedia
    ”Spanska sjukan, också kallad spanskan, var en ovanligt svår och dödlig form av influensa som spreds över hela världen i slutet av och strax efter första världskriget. Dess ursprung är okänt.[1] De flesta dödsoffren var unga vuxna, vilka i övrigt var vid god hälsa. I normala influensaepidemier är det i stället barn, gamla och personer med försvagat immunförsvar som drabbas hårdast.
    Pandemin varade mellan mars 1918 och juni 1920[2] och nådde såväl Arktis som avlägsna öar i Stilla havet. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog,[3] vilket gör spanska sjukan till den pandemi som skördat flest liv i mänsklighetens historia på så kort tid. Antalet döda motsvarar 3–6 procent av världsbefolkningen, som då bestod av 1,6 miljarder människor.

  40. Fredrik S

    Finns det någon chans till helikopterpengar här hemma?

    De kan plussa på mitt direkt på skatteåterbäringen i så fall om det underlättar det administrativa.

  41. Ulf

    Svar 40

    Du kan få låna Magdalena pengar till 6,5 procents ränta ifall du har ett företag där alla kunder försvann under en natt.
    Det är minsann skillnad på att vara företagare i Sverige och i USA.

  42. tty

    Kinesiska och koreanska myndigheter är tydligen ense om att klorokin lindrar symtomen och förkortar sjukdomsförloppet.

    Och nu har Storbritannien förbjudit export av klorokin, så tydligen tror de på uppgifterna:

    https://www.pharmaceutical-technology.com/comment/parallel-export-covid-19/

    Fördelen med klorokin är att det är en billig drog som finns tillgänglig i stora mängder, och med mycket väl dokumenterad säkerhet (om den inte används under extremt lång tid (=flera år), då kan den påverka synskärpan).
    Men den är ju inte godkänd för bekämpning av COVID-19, så förvänta er några års pappersexercis innan den kan tas i bruk i Sverige.

  43. Fredrik

    #42: Mer på samma tema:
    https://wattsupwiththat.com/2020/03/17/an-effective-treatment-for-coronavirus-covid-19-has-been-found-in-a-common-anti-malarial-drug/

  44. Nu avskaffar vi alla subventioner till olönsamma s.k. klimatprojekt! De fungerar ändå inte, eftersom politiken i övrigt går ut på ekonomism, massmigration av sekterism och tillväxt in-absurdum. Låt oss satsa på ekologisk hållbarhet, som sänker CO2-produktionen som en ren bieffekt, istället!

    F.ö. tyckte jag att det var intressant att lyssna på Dr Doktor Wolfgang Wodarg (tyskt tal, engelsk text) som menar att ekonomiska intressen vill tjäna pengar på Coronavirus-alarmismen. Känner någon igen alarmism-principen? 🙂

  45. Håkan Bergman

    #42, 43
    Så dom gamla britterna visste vad dom gjorde. Gin och Tonic är räddningen, eller jinantonic som vi säger i galaxen. Annars hade jag planerat att klubba ihjäl viruset med Bäska Droppar, universalmedicin mot infektioner.

  46. #21 Ingemar Nordin
    Visst. Du har sannolikt röstat för dessa politiker som saknar förmåga att tänka långsiktigt på helheten, eller hur? Har du inte röstat för ett EU-vurmande parti som vill ge enorma mängder pengar till EU-byråkrati , eller ett som är för fler JAS-flygplan istället för beredskap? Eller kanske ett parti för Nato-hets mot Ryssland och Kina?

  47. Ulf

    Kina borde betala enorma skadestånd för att ha släppt löst detta virus. Det är inte första gången och det beror på Kinas slappa djurhållning. Att folk käkar fladdermöss, myrkottar etc är en stor skandal. Detta måste få ett slut. Därför bör EU och USA stämma Kina på triljoner dollar. Landet måste vidta sanitära åtgärder mot detta missbruk.
    Utöver detta så dolde man virusutbrottet i 2 månader, vilket kostat EU och USA biljoner och åter biljoner.
    Det är dags att ta itu med Kina på allvar. Även om det blir svårt att få dem att betala så stäm dem ändå. Dessa idiotiska djurmarknader och djurhantering måste få ett slut. Det görs bara genom att pressa Kina.maximalt.

  48. Fredrik S

    Martin G

    Det finns ju en drös av små skitpartier att välja mellan om man vill vara alternativ.

    Men det känns ju som en senare fråga.

    Om nu, vilket några undersökningar verkar visa, 50-80 procent av de som smittas inte har några uppenbara symptom som undrar jag hur långt nedstängning av samhället måste gå för att det ska vara effektivt och att riskgrupperna ska gynnas?

  49. Rolf Mellberg

    #47 Ulf

    Du lever i en förgången tid Ulf. För hundra år sen kunde vi i Europa och Nordamerika diktera villkoren i relationen med andra delar av världen. Nu har Kina och övriga Asien tagit över ledartröjan, det ytterst skickliga sätt de har hanterat corona illustrerar på ett perfekt sätt västerlandets underlägsenhet. De kommande veckorna får visa hur alarmerande underlägsenheten är.
    Du bör nog studera Konfucius skrifter innan du går vidare med förslag till hur vi ska förhålla oss till Kineserna. Ödmjukhet och respekt kanske.

  50. pekke

    Som flera här tidigare påpekat verkar det finnas malariamedicin som i kombination med zinktillskott bromsar virustillväxten i cellerna.

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7422451

    https://www.friatider.se/malariamedicin-kan-gora-coronadrabbade-mindre-sjuka

    Vi får hoppas att våra svenska myndigheter begriper det.

  51. Lasse

    Samband mellan väder och corona?
    Torra vintrar sprider virus effektivt då partiklarna lättare sprids.
    Vintern har varit ovanligt varm vilket troligen beror på ett NAO index över noll .
    Torrare över alperna och speciellt norra Italien och Spanien:
    https://notrickszone.com/2020/03/17/europes-warm-winter-due-to-natural-factors-says-norwegian-center-for-climate-research-cicero/
    Samband mellan dryckeskultur levnadsmönster återstår att undersöka.
    Kinin i Tonic tycks vara ett alternativ. Annars rekommenderas Etanol- även för utvärtes bruk.

  52. Ulf

    Svar 49

    Rolf kom in i verkligheten. Att mörka viruset i två månader är inte att hantera något bra. Att släppa ut virus på virus med samma smittkällor är vansinne och måste nu dras till internationell domstol för att få kineserna att fatta. Att sedan skylla på CIA visar hur sjukt deras system är.
    Om några månader när detta ska analyseras så har de gjort en sak bra, att sätta Wuhan i karantän visserligen alldeles för sent men ändå.
    Antagligen är flera miljoner av Wuhans befolkning smittade och detta stoppade smittan kommer det att visa sig.
    Storbritannien ändrade taktik för att viruset smittar snabbare och utan tecken på smitta. Uppåt 80 procent kanske inte ens märker att de smittats.
    Summan av detta blir att Kina måste skärpa sig resten av världen kommer att kräva detta. Nästa gång en sådan här sak händer kommer riskgrupperna att sättas i karantän. Enkelt beslut när riskgruppen är så lätta att definiera. Istället för att riskera världsekonomin.
    Jag vet exakt hur geopolitiken ser ut och så gott som ingen är på Kinas sida i detta inte ens Ryssland. Hela Asien avskyr Kinas maktbegär. När en kinesisk miljardär vågar kalla presidenten pajas ja då händer det saker även i Kina.
    Men låt oss stämma av det här om ett halvår när vi vet.

  53. Ulf

    Svar 49
    Däremot håller jag med dig att asiatiska länder som Singapore och Sydkorea sköter detta utmärkt. De är dels behjälpliga av klimatet men även vanan att få andra virus tidigare ifrån Kina på sig. De har därför en infrastruktur för att hantera denna grannes ständiga virussläpp. Lita på att de står på USAs och EUs sida när det gäller att få Kina att skärpa sig.

  54. Lars Cornell

    Varför uppstår alla dessa epidemier i Kina? Någon som har en förklaring?

  55. Håkan Bergman

    Ulf #52
    Det blir bara så många att sätta i karantän. Jag tror inte att det är realistiskt, man får helt enkelt räkna med lite spill bland oss åldringar. Det är ju trots allt inte så att alla över 70 kommer att dö och i de flesta fallen så handlar det om att döden blir tidigarelagd med dagar, veckor, nån månad. Bättre då att sätta in dom mediciner som finns på oss även om dom inte är fullt kliniskt testade, vi har ju ändå inte så långt kvar och dom flesta av oss planerar inte att sätta fler barn till världen.
    Ekonomin skulle vara mindre sårbar om vi flyttade tillbaka mycket av den tillverkning som t.ex. Kina snott av oss. Kostnadsmässigt kan det nog t.o.m. bli billigare, med dagens högt automatiserade tillverkning spelar skillnader i löner inte så stor roll längre.

  56. Ulf

    Svar 55

    Jag förstår vad du säger Håkan. Problemet drabbar dock alla. Överbeläggningen av riskgruppen i sjukvården gör att man inte hinner med vanliga patienter. Unga dör kanske av en trafikolycka för att vården inte hinner med att ta hand av dem.
    Storbritannien ändrade sin taktik pga detta. Man kom fram till att överbeläggningen i sjukvården pga av covid patienter skulle potentiellt kunna 300.000 patienter inom helt andra områden för de får ingen vård.
    Så de i riskgruppen som inte följer råden dödar andra urskillningslöst i alla åldersgrupper inte bara inom riskgruppen.
    Jag är den förste att tycka att detta kommuniceras väldigt otydligt. Det är väldigt mycket tydligare i UK. Tror fler hade tagit detta på allvar om de förstått konsekvenserna.

  57. Ulf

    56
    ”Skulle kunna döda 300.000”

  58. Thorleif

    @54 Lars Cornell
    @37 Arild Fuglerud

    Jag skulle våga påstå att det ivf delvis är samma krafter som dominerar nuvarande virus-epidemi och rådande klimatkris, nämligen människans behov av makt, status och utkomst. Till detta läggs sedan rädslan för det okända och därmed massmedias hysteri som drivmedel.

    Det Italien drabbats av verkar vara exeptionellt. Men av vilka skäl? Ändå kan jag inte bli av med tanken att våra experter fortfarande inte velat redovisa en jämförelse med våra årliga utbrott av de s.k säsongsmässiga influensorna som tar livet av 2 till 600.000 människor ( i Sverige upptill 1000 personer). Corona-virus är inget nytt då de tydligen finns bland oss varje år (5-15% av alla virus). Virus ändrar oftast sina RNA i syfte att överleva. Så också gällande covid-19 som upptäcktes i Wuchan i Kina pga att staden är en av världens mest avancerade forskningslab för biologisk smitta/sjukdomar etc.

    Nu håller vi på att förstöra världsekonomin. Allt pga rädslan att vi har en sjukvård som monterat ner sin beredskap som del av ett helt nedlagt civilförsvar av klass! Blir covid-19 en ”räddare i nöden” inför t.ex en kommande mini-istid?

    Se följande och fundera vidare: https://m.youtube.com/watch?v=p_AyuhbnPOI
    Pulmonologen Dr Wodarg om Corona-paniken

    När det gäller pandemier gäller annars som bekant handlingskraft. Vår egen FHM kanske hade helt rätt i sin ursprungliga åsikt att covid-19 inte var något att oroa sig för jmf med våra säsongsmässiga epidemier? De har ”tvingats” att ändra sig under händelseförloppet. Men varför? Media eller bara oron att sjukvårdens egen rädsla för att covid-19 är värre än vad det egentligen är? Är vi verkligen värre ute i år än vanligt?

    Här hur Taiwan lyckades hålla spridningen i schack: https://kvartal.se/artiklar/sa-lyckades-taiwan-begransa-spridningen/

  59. Peter F

    #58

    Flunsasäsongen 2017/2018 registrerades drygt 20 000 influensafall i Sverige. 1012 av dessa dog. Frågan ställdes i den nyligen sända pressträffen (i SR1) vilka åtgärder myndigheter m fl vidtog den gången. Tegnell svarade inte på den uppenbart intressanta frågan. Han gled bara över på vilka åtgärder man vidtar nu.

    Jag har försökt hitta ett svar på frågan men hittar inget. Jag misstänker att svaret helt enkelt är att inga åtgärder vidtogs.

    Så varför nu denna groteska panik och hysteri ? Inte heller här hittar jag ett svar. Ett tänkbart svar är att media 17/18 inte bedömde att frågan var intressant, medan man nu ”hittat” ett oslagbart scoop som media över hela världen hakar på, följda av lättpåverkade politiker.

    Ta era C- och D-vitaminer och andas lugnt. Coronaförkylningen är för de allra flesta bara en nysning i världsrymden.

  60. Fredrik S

    Allt fler experter, åtminstone de vi får läsa om, verkar vara inne på att det är lång isolering och avstängning av samhället som gäller, 18 mån. För önskad effekt måste detta dock gälla samtliga samhället kan man läsa mellan raderna.

    Hur ska det gå till och kontrolleras? Här är det två mil till närmaste polis.

    Med tanke på konsekvenserna av detta, som troligtvis skulle få det att rycka i mungipan även en hängiven miljöpartist får vi hoppas att de lärda och politiker inte gissar för mycket.

  61. Ulf

    Svar 60

    Obegripligt och omöjligt. Kineserna var ju klara efter några veckor i karantän. Varför skulle vi sitta i 18 månader? Nej då blir det nog ”do or die” istället.

  62. Thorleif

    @59 Peter F

    Tack för tipset om SR-debatten.

    Kärnan i pandemin handlar om 1. Dödlighet, 2. Smittsamhet

    Inget av dessa är i princip kända då det rör sig om ett nytt virus. Eller om ett muterat av samma stam (Corona). Alltså gäller det att följa patienterna. Här går det att blanda förutsättningarna och få olika resultat mht val av population osv. I vissa tidiga kinesiska rapporter angavs dödligheten till mellan 2 – 3,6% vilket är extremt högt för att vara av Corona-typ (0,1% eller max 1%). Hur stort är talet idag? WHO?

    När FHM i mitten februari 2020 gick ut och sa att viruset inte var något att oroa sig för och att resande var helt i sin ordning (utom till Wuchan då) måste man fråga sig vad de grundade detta på? Här måste vi få svar! Och vad som ändrat förutsättningarna när det gäller viruset i sig, inte våra problem i sjukvården.

  63. Peter F

    Forts #59

    För den som vill veta mer förekomsten av influensa de senaste åren;

    https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

    https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf

    https://www.svd.se/farre-an-vantat-dog-i-svininfluensa

  64. Paul

    ”Medelåldern på de virusdöda männen i Italien är 79,5 år. Kvinnorna 83,7 år. Av de döda hade 48,5 procent, alltså nära hälften, hela tre eller fler tidigare svåra sjukdomar innan de smittades. ”

    Och pga av detta stänger man ner världen och äventyrar en hel världsekonomi. Helt absurt.

    https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/att-sluta-leva-ar-ocksa-att-do/

  65. Håkan Bergman

    Ulf #61
    Nä du ser, men det här är uppgifter som cirkulerar i media, allt enligt känt mönster, ta värsta scenariot oh blås upp det till att mata folket med. Så vi har, och har haft länge nu, ett kommunikations- och förtroende-problem. Det borde ju vara så att vården, som rimligen sitter på information om vilka som faktiskt tillhör riskgruppen, sänder riktad information till individen. Tyvärr så lär en hel del i den gruppen inte ha tillgång till dator hemma och smartfånar är inte särskilt väl anpassade för gamla fingrar och ögon. Men många kan man säkert nå via t.ex. minmyndighetspost, övriga får man nå via snigelpost. Tyvärr är det idag många äldre som inte svarar på nummer dom inte känner igen, av bedrövliga och förklarliga skäl. Kanske kan man be ett barn eller barnbarn att registrera ett särskilt minmyndighetspostkonto för ändamålet, det borde gå att ordna med en fullmakt.

  66. Håkan Bergman

    Paul #64
    Tänk dig den medelåldern i Kina, födda från strax innan kriget mot Japan, sen inbördeskriget och sen Maos galenskaper som kronan på verket, endera så har dom blivit rejält försvagade av det eller så är det bara dom av det segaste virket kvar.

  67. Fredrik S

    Paul #64, ,Håkan Bergman #66

    Hur vet de att de med den höga åldern som avlidit ofta med två, tre svåra sjudomar avled just av corona?

    Räcker det med att vara smittad av corona för att hamna i statistiken över avlidna i corona?

    Finns det statistik över antal avlidna för säg +80 i de drabbade delarna av norra Italien sen utbrottet bröt ut att jämföra med samma tid föregående år? Hur mycket har antalet döda ökat med?

    Någon som är lite insatt?

    Får leta mer på nätet innan det slocknar, samt passa passa på att beställa ett par kubik diesel istället för att hamstra toapapper som verkar poppis när jag ändå är igång.

  68. Ulf

    Svar 65

    Håkan, i UK så sitter de äldres barn o ringer till dem och informerar. Man tycker att svenska ”ungar” ska kunna fixa det också.
    Men nu kollar jag på de amerikanska presskonferenserna och där nämner de att det kommer oroväckande statistik ifrån Italien där s k milenials får svåra symptom också. Endera dag så hittar väl FHM denna infon också.

  69. Thorleif

    @63 Peter F

    Tack för länkar

    @59

    Såg SR-inslaget i repris och noterar också att den ansvarige inte svarar på frågan vad man gjorde för de dryga tusen som det året dog…….då de sannolikt ej vaccinerats (50% enl hans uppgift). Man visste ju om att 50% inte haft skydd så vad gjorde man? Alltså när insåg man att denna säsongs (17/18) dödlighet var ovanligt stor……något som man tydligen idag anser om covid-19 när inget vaccin finns.

    20.000 labtestades med influensa 17/18. Idag påstår man att samtliga italien-resenärer och ev följdsmittade är testade. Bör väl handla om en 10.000 personer minst? 40.000 åker till alperna på sportlov från Sverige.

  70. Thorleif

    @67 Fredrik S

    ”Räcker det med att vara smittad av corona för att hamna i statistiken över avlidna i corona?”

    Se videon i länken till @58! Doktorn berättar att patienter kan ha haft flera typer av virus inkl ett mindre Corona. Vilken av dem som dödade kan man sällan avgöra eller så kollar man helt enkelt inte.

    Enligt FHM tas inget kontrollerande virus-prov när människor dör av flunsan eftersom den sjuke kommer in med problem ( i allmänhet andningsrelaterade) som redan funnits tidigare hos vederbörande. Dessutom råder ofta bakteriella infektioner parallellt som måste åtgärdas. Lunginflammation och organsvikt brukar det stå i dödsattesten. Inte flunsa-virus typ A osv.

    Idag är det kanske annorlunda pga virus-haussen inte minst i Italien. Dock gäller sannolikt samma förutsättningar som vid vanliig flunsa. Men testar man även den intensivvårdade/avlidne på andra virus?

  71. Nyss fick den opartiska experten Emma Frans in en kritik mot Trump. Bra jobbat. Själv fick jag idag veta att ett planerat läkarbesök inte blir av, jag är nämligen 70 år. Vilket svammel.

  72. Ingemar Nordin

    Det är utan tvekan så att svenska myndigheter klantat till saker och ting. Det kanske allvarligaste är den nedrustning av sjukvårdsberedskapen som skett under de senaste tre decennierna. EU-naiva politiker har trott att EU och de öppna gränserna skulle fixa allt sådant och att vi bara, i solidaritetens namn, skulle kunna köpa det vi behöver. Tyvärr har dessa politiska signaler också i hög grad påverkat regioner, kommuner och privata företag. Ingen behöver ta ansvar längre för landets väl och ve i kristider.

    Man måste samtidigt inse att epidemikunskapen är behäftad med en rad osäkerheter. Ingen vet om en strikt karantän- och isoleringsmetod är bättre än en mer liberal med successivt strängare krav är bäst. Och det hänger delvis samman med att varje nytt virus har nya egenskaper vad gäller smittsamhet och hastighet. Samt hur våra snabba kommunikationer påverkar.

    Här är en pedagogisk och visuellt lättillgänglig artikel (tack Peter S) om historiska epidemier.

    https://www.visualcapitalist.com/history-of-pandemics-deadliest/

    Men å andra sidan vet vi väl rätt väl nu hur vi står? 1. Det är en droppbaserad virus = undvik nysande och hostande människor, så håll ett avstånd på 1-2 meter. 2. De riskgrupper med högst dödlighet är multisjuka äldre, så undvik nära kontakt sinsemellan. Istället för tåg, flyg och bussar – kör bil!

    Okända faktorer är hur lång tid det kommer att ta innan majoriteten av befolkningen fått viruset och som då är immuna, samt om det kommer ett vaccin eller virusdämpande medel inom en snar framtid. Så, det är väl bara att folk tänker själva och gör vad de kan för att undvika att dö i viruset – eller att bli immuna snabbt utan att smitta andra.

    Generella förbud beträffande resor, skolor och restauranger ger jag inte mycket för. Sådana åtgärder vilar mer på subjektiva gissningar än på vetenskap.

  73. Fredrik S

    Ingemar Nordin #72

    Tackar er för den länken.

    Ja, det är nog mycket gissningar.

    Och bättre åka bil. Förstår inte varför folk ska åka intercitytåg i onödan när flygen står på backen pga smittorisk eller vad det nu kallas. Jag kan åka till Malmö eller Stockholm med tåg och bli smittad men inte till Köpenhamn. Borde inte det inhemska tågåkandet begränsas också om man menar allvar?

  74. Fredrik S

    Ingemar Nordin #72

    Ja, och stänger förskolor pga av ett enstakt sjuk barn som i Blekinge och intensivårdsavdelningen där förlorar hälften av sin personal pga av detta har väl knappt någon info hamnat hos rätt personer.

    Finns det ingen som pekar med hela handen längre?

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/504XpK/myndigheternas-uppmaning-stang-inte-forskolorna

  75. Håkan Bergman

    Fredrik S #74
    ”Finns det ingen som pekar med hela handen längre?”
    Såna har vi ingen brist på.

  76. Fredrik S

    Håkan Bergman #75

    Nä, iofs. Fast om vi tänker på samma så verkar de mest peka på sådant som inte hänt.

  77. Fredrik S

    76 forts,

    Inte hunnit hända.

    Men ev kanske kan hända.

  78. Ulf

    Det kommer fram mer och mer information om detta virus och att det är farligt för barn och unga också. Som vanligt svårt med statistiken eftersom ingen vet hur många som är smittade.
    https://www.cnbc.com/2020/03/18/who-warns-some-children-develop-severe-disease-and-critical-disease-from-coronavirus.html

    Dessutom sprids det rykte om att den höga medelåldern i Italien delvis beror på bristen på intensivvårdplatser. När det kommer in unga patienter avbryts behandlingen av de äldre och man lämnar dem att dö eftersom de yngre har större chans att överleva.
    Detta är obekräftade rykte men tycker ändå det behövs tas upp då svensk sjukvård snart står inför samma dilemma.

  79. Fredrik S

    Ulf #78

    Ja, många frågetecken dyker upp.

    Läser tex att Stockholm inför besöksstopp på äldreboenden efter att smitta konstaterats.

    Varför är inte det redan gjort?

    Stänga gymnasieskolor så att eleverna sitter och fikar i stan istället går bra men att ta ett beslut för att direkt skydda riskgruppen verkar inte påfallande akut.

    Men jag kanske missförstår?

    https://www.svd.se/besoksstopp-infors-pa-stockholms-aldreboenden

  80. Bo Blomberg

    Är det överhuvudtaget ett virus?

    https://www.greenmedinfo.com/blog/does-2019-coronavirus-exist

    Conclusions

    The coronavirus panic is just that, an irrational panic, based on an unproven RNA test, that has never been connected to a virus. And which won’t be connected to a virus unless the virus is purified. Furthermore, even if the test can detect a novel virus the presence of a virus is not proof that it is the cause of the severe symptoms that some people who test positive experience (but not all who test positive). Finally, even if the test can detect a virus, and it is dangerous, we do not know what the rate of false positives is. And even a 1% false positive rate could produce 100,000 false positive results just in a city the size of Wuhan and could mean that a significant fraction of the positive test results being found are false positives.

    The use of powerful drugs because doctors are convinced that they have a particularly potent virus on their hands, especially in older people, with pre-existing health conditions, is likely to lead to many deaths. As with SARS.

    There is very little science happening. There is a rush to explain everything that is happening in a way that does not question the viral paradigm, does not question the meaningfulness of test results, and that promotes the use of untested antiviral drugs. And, given enough time there will be a vaccine developed and, for some of the traumatized countries, it may become mandatory, even if developed after the epidemic has disappeared, so that proving that it reduces the risk of developing a positive test will be impossible.

  81. Ulf

    Svar 79

    Jag läste det också Fredrik. Man häpnar över hur korkade de är. Borde gjorts för flera veckor sedan förstås.
    Med tanke på hur dåligt Europa hanterar detta jämfört med Asien börjar jag tro att man i Asien har en viss immunitet efter SARS. Skulle det stämma så har vi en full tsunami att vänta de närmaste veckorna i Sverige.

  82. foliehatt

    @ Bo Blomberg, #80.
    även om Kochs postulat inte är uppfyllt i strikt mening så är dels indikationerna mycket starka för att viruset såväl existerar (genomet är sekvenerat), sprids (sjuka testar positivt för virussekvenser) samt orsakar allvarlig sjukdom för vissa grupper av människor där vissa dör.

    Det vore oansvarigt att inte agera, trots att Kochs postulat inte är uppfyllt till sista bokstav.

    Dessutom så kommer de uppgifter som du refererar till från en källa som är känd för att argumentera starkt mot skolmedicin, mot vaccin och farmakologiska preparat. Jag läser artikeln som ett utslag av åsiktsdriven argumentering, snarare än kritik av någon underliggande vetenskap.

    Viruset är på riktigt.

  83. jax

    #82 foliehatt
    Tack för att du tillrättavisar de riktiga foliehattarna. Har märkt en tendens här att de blir fler och fler. Är väl oundvikligt med tanke på inläggets ämne, men om vi låter konspirationsteoretikerna ta över så kommer åtminstone jag att tappa intresset.

  84. Ulf

    Tyvärr fixar inte vår regering det som nu är viktigast förutom att bekämpa viruset. Det ekonomiska paket man lagt är en total katastrof. Hoppas regionerna och kommuner kan hjälpa till här på något sätt. Stockholms stad indikerar att de kommer att försöka.

    För er andra som är oroliga för världens ekonomi, lyssna gärna på Vita husets presskonferenser. Kompetens nivån är så oerhört mycket högre och de gör det mesta rätt just nu. Till skillnad ifrån Sveriges s k regering. Saknar verkligen Anders Borg.

  85. Thorleif

    Italien sticker ut i statistiken med 35.000 smittade (testade) och knappt 3000 avlidna. Hur många bar även på vanliga influensavirus? Det är som vi hört inte ovanligt med flera typer av virus samtidigt. Separata tester krävs för att avgöra.

    Enligt uppgift dog i Italien >68.000 personer i den vanliga säsongsinfluensan under vintermånaderna åren 2013 /2014 och 2016/2017. I huvudsak äldre människor dog. Drygt 5,2 miljoner människor smittade (incidens 9%). Italien var det land som även i likhet med idag stack ut i statistiken. Dödligen är större där och särskilt bland de äldre. Dödligheten alltså lite över 1% vilket är ovanligt högt för influensa-virus.

    Forskarna börjar idag inse att andelen smittade som inte vet om det, dvs symtomen är knappt kännbara eller inte alls (eller snabbt övergående), representerar ett mycket stort mörkertal. Detta tyder på att pandemin kan nå kulmen inom ngn månad?

    Under januari i år var i Italien 2 miljoner människor smittade med influensavirus. 240 dog sedan starten i oktober 2019.

    Källa: https://www.2oceansvibe.com/2020/03/11/how-many-people-die-annually-from-flu-in-italy/
    https://m.youtube.com/watch?v=p_AyuhbnPOI
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285

  86. Fredrik S

    Alestig på SVD verkar oroa sig för hämndutsläpp efter att Corona fått hans dröm att gå i uppfyllelse verkar det som.

    Låst tyvärr, någon som kan bekräfta om jag tolkar stackaren rätt?

  87. Anders

    Reflektion: Är det fler än undertecknad som nu helt tappat förtroendet för våra journalister som verkar vara de enda som gynnas av denna coronahysteri? De tycks, i mina ögon, tävla om att leverera den mest dramatiska rubrikerna. Och de fortsätter att göra sken av att de är de som förstår bäst av alla hur det egentligen ligger till… Journalister som intervjuar journalister börjar bli outhärdligt! Var tog respekten för verklig kunskap vägen?

    Så, måtte våra riksdagsmän och myndighetschefer besinna sig och bromsa den överdimensionerade journalistkårens försök till att skapa panik! Jag anser att de har blivit nutidens domedagsprofeter och har (nästan helt) tappat verklighetsförankringen.

    Dock spanar jag att denna lektion kommer att resultera i en sundare stats- och bolagsförvaltning som inkluderar beredskap och lagerhållning samt inhemsk produktion av alla väsentliga varor. Gissar att tilltron till ryggmärgsmässiga (simpla) företagsstrategier i form av rationaliseringar och ”nyttjande” av låglöneländer kommer att få sig en liten törn.

    Är så tacksam att KU finns!

  88. Enligt min mening vår tids kunnigaste ekonom Martin Armstrong har tillsammans med bla Jerome Powell ledamot i FDA skickat ett brev till Donald Trump. Läs gärna och begrunda.

    https://www.armstrongeconomics.com/armstrongeconomics101/opinion/asking-for-your-help-forward-this-letter-to-whoever-you-may-think-will-help/

  89. En rättelse det ska stå FED inte FDA och Jerome Powell är tom ordförande för FED.

  90. Bo Blomberg

    @foliehatt
    Jag tror väl också att det är nåt. Men hur farligt? Tycker det är intressant att man inte vet så mycket om osäkerheten i testet. Och att dom som dör så vitt jag förstått i huvudsak är äldre med underliggande sjukdomar – ofta flera. Trots allt dör väl i runda slängar 250000 människor om dan på klotet (i Sverige är det väl mellan tummen och pekfingret 3-400 om dan) och alla ska väl ha en dödsorsak. Om det är Corona eller vanlig säsonginfluensa eller nåt annat som s a s knäcker kamelen rygg vore förstås intressant att veta. Det är väl bra att man upprätthåller social distans, tvättar händerna ofta osv, men det här?

  91. Fredrik S

    Igår, den 19, hade Tyskland en dödlighet iCorona på 0,18 procent. Till skillnad mot Italien på över 8 procent.

    Medianåldern på smittade i onsdags i Tyskland låg på 47 år, i Italien 63 år.

    https://www.google.se/amp/s/inews.co.uk/news/health/coronavirus-germany-death-rate-confirmed-cases-2502388%3famp

  92. Håkan Bergman

    Fredrik S #91
    Alla siffror ska förstås tas med en nypa salt pga olika testrutiner, vi vet ju inte hur många som faktiskt är infekterade. Men nog tycker jag att det pekar mot att luftföroreningar spelar en stor roll för dödligheten i Kina och Norditalien. Turligt nog så har jag redan köpt ut födelsedagsbäsken innan jag läste följande.
    https://www.systembolaget.se/covid-19/
    Så nu vet vi att det är allvar, går in i självisolering en tid framåt, tur man kan laga mat på nästan vad som helst. Men överdriv inte det här med självisolering, historien lär oss att det kan sluta riktigt illa.
    https://www.youtube.com/watch?v=PIFdkPh7IdQ

  93. Fredrik S

    Håkan Bergman #92

    Jo, får ta det med en nypa salt men intressant.

    Ja, det gäller nog att ha lite tur kan man ska ha lite roligt det närmaste. Gratulerar, fira väl!

    Fast jag begriper inte riktigt varför de ska försämra möjligheten till självdesinficering?

  94. Kenneth Mikaelsson

    Ja et är inte lätt att vara en PK Svensk…. Men nu tror jag det har brunnit för det stora flertalet… Hamstrar toa papper…… de är ju för f*n inte skit sjuka heller…..
    Ett bar burka ärtsoppa och någon säck ris hade jag väl förstått… men skithuspapper?????

  95. Fredrik S

    Kenneth Mikaelsson #94

    Det är tydligen Ali Baba, han med de 40 rövarna, berättade en på jobbet för mig.

  96. Slabadang

    Tja på er!
    När klimatpropagandan gick hard core eller Hard Gore om man vill….
    http://scaredmonkeys.com/fun-images/Priorities_2009.gif
    Folk är inte lika hysteriska som MSM eller politiska aktivister! Att bunkra just toa-papper är väl som att köpa en påse partyis eller en glass för att skydda sig mot”Global varming”. Är det dysenteri som går?
    det som jag ser som positivt med Corona tiderna är att vad som verkligen är viktigt i vår civilisation blir tydligare. Ja menar vem fan efterfrågar en genuspedagog ”värdegrundsstrateg” eller klimataktivist i dessa tider? De e kanske de som bunkrar just Toapapper?
    Våra politiker har vänt statens Maslows behovstrappa upp och ned. Allt fler skattemiljarder läggs på politikers symbolpolitik och godhetssignalering. Det är fullständigt hemula belopp som omfördelas från skattebetalarna till utlandet eller på dysfunktionellt vansinne. 100 mdr i bistånd, 50 mdr till EU, ”Arbretsmarknadsåtgärder” 70 mdr, migpolitiken detta aningslösa totala hjärnsläpp kostar inte bara enorma belopp utan skapar dessutom en minskad allmän trygghet och tillit till både myndigheter och politiker. Kapitalförstöringen 70MDR MUON-affären nedläggning av fullt funktionell kärnkraft. samtidigt som man miljard- subventionerar vindvispar … my goood så korkat!!
    Vi har enorma resurser att återställa till medborgarna och återskapa medborgarkontraktet politiker och journalister nu ensidigt brutit. Vill samtidigt tacka ……
    Fantastisk presentation av tempserierna av Matz! Bugar och bockar!

  97. Hösa

    Slabadang is back.Tjoho,hurra,vilken härlig dag.Hjärtligt välkommen tbx.