”De senaste tio åren har grönländarna upplevt ett allt varmare klimat och inlandsisen smälter med ökande hastighet”, börjar artikeln på Sveriges Radios hemsida. Min spontana reaktion är förstås: vadå de senaste tio åren? Och 1900-talet då? Har det inte blivit varmare då också? En tioårstrend är väl annars inte mycket värd.
”Ett par mil från Grönlands internationella flygplats, Kangerlussuaq, har inlandsisen smält ner 25 meter på bara fem år”, fortsätter SR. Men längre ner i samma artikel anges att mellan 1932 och 1933, alltså bara på ett enda år, försvann en istunga som var 8-10 kilometer lång. ”Den snabba avsmältningen på 1930-talet ger forskarna ett bra jämförelsematerial med dagens ökande avsmältningstakt”, fortsätter artikeln. Ja, verkligen, det går knappt att jämföra 5 meter med 8-10 kilometer.
De grönländska bönderna är i varje fall glada eftersom de nu fått längre växtsäsong och kan sälja mer närproducerade grönsaker. Och det är svårt att säga vad SR vill säga med artikeln. För man avslutar med att nämna att det mycket väl kan ha varit isfritt i Arktis sommartid under perioden 9000 till 5500 år sedan.
The Cryosphere Today har användbara data. Intressant är Antarktis inte sett någon liknande minskning.
http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/
– Googla på ’RSU MSU Data Images Monthly’ så kommer Remote Sensing Systems’ världskarta först. Tryck Anomaly. Idag, Februari, är Baffin Island (övärlden väster om Grönland) kallt. Men backa till tidigare månader, så är temperaturen där flera grader högre än normal! Det har varit regel länge. Men det är alltså en lokal förändring.
De senaste tio åren har temperaturen snarare legat stilla på Grönland. Under 30-40 år före det steg temperaturen. För att nå ungefär samma nivå som i slutet av 30-talet.
Det brukar vara så att när det är kallare i Arktis så är det mildare i Antarktis och omvänt. Så vitt jag vet har det varit kallare än normalt i Antarktis ett tag. Naturliga svängningar.
Det fanns ett skäl till att ön kallades Grönland en gång i tiden (en tid då ironi alltså inte var uppfunnen). Vikingarna hade odlingar på ön.
Personligen tycker jag att artikeln är ett subtilt försök att – inom ramen för SR:s policy om det antropogent genererade klimathotet – få sagt att det finns naturliga orsaker till klimatförändringarna. Dock med reservation för att Gustaf Klarin de facto är medlem i lobbyorganisationen MÖF (Miljöjournalisternas förening). Men det är kanske någonting som håller på att hända bland propagandaministeriets tjänstemän ute på Gärdet?
På 1200-talet gick det (nätt och jämt) att odla korn i sydvästra Grönland enligt Konungs skuggsjá. Dit är det en bra bit kvar än.
Det går iofs inte att sådär direkt jämföra glaciärtungors vertikala (metrar) och horisontella avsmältning (kilometrar).
P1s vetenskaps redaktion har enligt mig haft en ganska nykter syn på ”klimathotet” hela tiden, så den här artikeln förvånar mig inte alls. Det är ju ganska uppenbart att författaren försöker öppna upp för alternativa lösningar utan att för den skulle bli klassad som ”förnekare”.
Hmmm….den här artikeln är inte ny. De må ha lagt till något men på det stora hela verkar de har publicerat den på nytt.
Men de kanske kopplar den till när de sänder programmen och vad de innehåller?
Hur som helst är den mycket intressant med alla de uppgifter som finns med.
I går var det två TV-nyhetsinslag som tvingades till avbön i rutan (både SVT1 och Tv4) – pga påståenden som inte fick bemötas i samma sändning. Ganska vardagliga fall i övrigt.
Jodå, det går bra, bara det inte gäller alla horribla klimatpåståenden av deras egna reportrar vi sett under åren.
Peter Stilbs #10
Vad var det för inslag?
Lena – det var alldagligt – något i stil med någon firma som anklagades för byggfusk etc … minns inte. Finns nog att hitta på nuvarande GRN-variants hemsida. (De har visst bytt organisation)
Maggie
Det är inte jämförbart att en istunga försvinner helt med att istjockleken har minskat med 25 m. Istungan kanske bara var några meter tjock, ellr att den bröts loss och bildade isberg.
För ungefär 10 år sedan var det ett isblock på flera kvadratmil och några hundra meter tjockt som lossnade från Antarktis. Jag vet inte vad som hänt med isblicket sedan dess, men antagligen har det brytits loss ett flertal isberg från det och den sammanhängande ytan är mindre idag.
Att dra förhastade slutsatser gynnar inte någon.
tty
Det går att odla spannmål på Grönland.
Kom just på en sak, det var en diskussion i kommentarsfältet under den ursprungliga artikeln men nu är alla kommentarer bort och inte hittar jag den ursprungliga artikeln heller.
Någon slags förtäckt censur?
OT. Jag har inte lagt märke till att denna info från Regeringen har meddelats här. Den måste läsas. Inför ytterligare en organisation där våra politiker kan frottera sig med andra likasinnade.
IRENAs First General Assembly Meeting in Abu Dhabi
Ur Maud Olofssons tal:
…the official launch of IRENA here in UAE. This is a historic moment! Congratulations to director general Adam Anim, Sweden will strongly support your work for IRENA.
…How can we meet the climate crisis and at the same time develop an energy system which reduces our CO2-emissions?
…Therefore it is important that all member states contribute financially to IRENA.
Maud Olofsson lalar så vackert om ”egna” bedrifter och vision om den gröna framtiden. Hon erkänner att vi har nära inga fossila utsläpp för vår uppvärmning: Today we have an almost fossil fuel free heating system in one of the coldest countries in the world. Men konsekvenserna av detta då? Icke vilja förstå!
http://www.regeringen.se/sb/d/12551/a/165601
Läs.
Tunnaste ozonlagret på 21 år uppmäts mars 2011
http://www.hs.fi/english/article/Record-thin+ozone+layer+over+Nordic+region+/1135265132229
Som orsak anges den extremt kalla vintern på norra halvklotet.
Alltid kul med kontraster bland rapporteringen 🙂
OT Chip i nacken!
Det är dags att säga stopp! Uppenbarligen har vi för många politiker och myndigheter med för mycket skattepengar att röra sig med och för lite att göra.
Nu ska de förbjuda mobilsamtal och GPS i bilen. Man frågar sig när de ska förbjuda gräl stress läsk och kaffedrickande. För hög musik gräl skrikiga ungar katter och hundar mm mm. Nu längre kan vi inte själva bedöma vad som är säker körning eller ta ansvar för den.
Antalet överförmyndande prussiluskor måste sättas på plats och motarbetas. Problemet är inte de små enstaka urkorkade besluten utan totalen. Det ständiga snatteriet av vårt eget ansvar förvandlas till slut till ett stort rån. Vad betyder myndig?
http://www.dn.se/motor/nyheter/aven-gps-i-bilen-kan–forbjudas
Toprunner #16
Men jag trodde att freonförbudet skulle fixa ozonlagret ??
Måste vi förbjuda kallt väder över Polerna nu ?
😉
Slabadang #17
Typiskt svenska politiker så tog de i så de nästan kräktes när de väl bestämt sig, hamnar svenska regler och lagar på efterkälken mot övriga länder så verkar de tycka att vi måste ha ännu hårdare lagar för att visa hur duktiga vi är i världens bästa Sverige !
En navigator är nog det bästa man kan ha när man skall i genom alla svenska kringelikrokstäder.
toprrunner, pekke + övriga
Alarmisternas ’svar’ på detta måste förstås bli:
Men vilken otroig tur då att vi förbjöd användandet av freoner genom Montrealprotokollet. Tänk hur det hade sett ut om vi dessutom hade haft freon-utsläpp som gjort det ännu värre?
Helt i samklang med hur klimatalarmister idag försöker rädda sin ursprungsposition mot konstateranden om att naturen själv gör lite som den vill: Tänk om den då gör lika mycket men åt andra hållet, ovanpå CO2-forcingen. Nu är det ännu allvarligare ..
Om alltså observationerna tyder på raka motsatsen. Det är som sagt en religion för dem.
Slabadang #17 OT med råge
Jag har hela tiden inbillat mig att du är väldigt liberal, nu inser jag att det faktiskt bor en anarkist i dig. Dags att göra gemensam sak med MP’s nya föreslagna språkrör kanske 😉 . Skrolla ned en liten bit i länken så förstår du vem jag syftar på.
Mer seriöst så kan man ju ha synpunkter på en massa saker men just att begränsa mobilanvändandet i bil kan väl inte vara så kontroversiellt. Jag vet inte hur mycket du rör dig till fots eller cyklandes i trafiken, men min personliga uppfattning är att om man ser någon som beter sig lite underligt (=trafikfarligt) när de kör bil så har de för det mesta en mobiltelefon i handen. GPSn däremot tror jag snarare bidrar till säkerheten i det stora hela eftersom det ur den synvinkeln är helt överlägset en karta i pappersformat.
Jonas N #20
Ibland förstår jag inte alls hur du resonerar. I ena läget tycker du att man ska lägga ned hela AGW-frågan och i stället fokusera på riktiga miljöproblem i andra så dras gärna reella problem över samma kam som klimatpolitiken, med slutsats att vi inte bör göra någonting alls… med vilken motivering då om jag får fråga?
Är det så du på allvar tror att vi inte kan påverka miljön negativt eller är det bara så att du anser att vi inte har tillräcklig koll på orsak/effektsambanden och därför inte bör göra någonting.
Efterhand som jag sitter här och skriver så blir jag ju ganska säker på att det är det senare men man vet ju aldrig för i freonfallet så är det väl precis som du säger att miljömupparna nog anser att det skulle varit ännu värre…
Måns B, dessutom har papperskartor inte någon röst som kan tala om för dig när du ska svänga. Min GPS har dessutom handsfree för telefonen och trafikvarningar. Tror inte politikerna vet vad dom talar om.
Mäns B!
Ha hah ha ha ! Anarkist!! Då kan man prata om att utvecklingen och ords innebörd har hamnat i ett Orwellskt tidevarv. Att hävda att vi är tänkande självständiga människor med förmåga att ta ansvar för våra vardagliga handlingar är tydligen att vara anarkist. Så sent som igår var jag anarkist och cyklade från vinterförrådet ner till postlådan UTAN HJÄLM!!! Fan va kriminellt anarkistisk jag kände mig?? 🙂 Att fatta beslut om i vilken skola barnen skall gå är närmast revolutionärt! Att SMSa från bilkö att man blir sen till ett möte blir att bli kriminell. Jodå Måns B jag är nog att anse som Anarkist om det inte krävs mer än så.
Du har nog inte fattat att det är ett genuint folkförakt när man bevisligen anser att folk inte kan ta ansvar själva för sin bilkörning eller själva besluta om risker i vardagen. När våra politiker bevisar att de inte litar det minsta på sitt folk genom att leka dadda med oss så visar det på ett tydligt genuint folkförakt.
Nån gång kanske du börjar fundera över var vi är på väg och vad ordet myndig betyder. Det kanske utlöser nån form av analys som sträcker sig både bakåt och framåt i tiden. Det är inte myndigheter som skall ersätta medborgarnas myndighet. Vi måste skydda vårt mänskliga värde som individer och i den egenskapen skall vi kräva rätten att få ta vårt eget ansvar. Att få rätten att visa omdöme är en frihetsfråga.
Pekke #19,
”Typiskt svenska politiker så tog de i så de nästan kräktes när de väl bestämt sig, hamnar svenska regler och lagar på efterkälken mot övriga länder så verkar de tycka att vi måste ha ännu hårdare lagar för att visa hur duktiga vi är i världens bästa Sverige !”
I pressmeddelandet står det så här:
”Som ett av de sista länderna i Europa är nu Sverige på väg att förbjuda sms:ande vid bilkörning och att införa krav på handsfree.”
Slabadang #24,
”Du har nog inte fattat att det är ett genuint folkförakt när man bevisligen anser att folk inte kan ta ansvar själva för sin bilkörning eller själva besluta om risker i vardagen.”
Bevisligen finns det många som inte själva kan ta ansvar för sin bilkörning. På grund av dem dör många oskyldiga i trafiken.
Om riskbedömningen enbart gäller den egna säkerheten förstår jag hur du resonerar men det är sällan man är helt ensam i trafiken.
Nu finns det ju inga bevis för att ett mobilförbud ökar säkerheten. Dessutom så är det ju redan så att vi i Sverige har världens lägsta dödlighet på våra vägar, trots att det är tillåtet att tala i mobil här. Så nog är detta förbud ett mästrande med oss medborgare. Låt oss lita på att vi kan ansvara för vår egen bilkörning. Ett sådant här förbud betyder ju bara att vi inte litar på varandras omdöme.
Slabadang
Du har förstås rätt. Ett stort antal politiker (och tyvärr även undersåtar) tror samhället är som en gigantisk sandlåda, där de som fått den politiska makten får ’bestämma’ hur det skall vara och bli!
Och dessutom att det då också blir så …
Gunbo #25
Verkar som att vissa ville gå längre:
http://www.dn.se/motor/nyheter/aven-gps-i-bilen-kan–forbjudas
Gunbo …
ja, det dör några ’oskyldiga’ i trafiken. Men att de skulle vara många är fel. Och av dem som ändå drabbas är nog de allra flesta pga saker som redan är förbjudna.
Och det är just pga av att man inte är ensam i trafiken som vi har trafikregler och lagar. Att förbjuda saker en extra gång hjälper normalt inte alls.
Måns
Det är OK, allt jag säger är heller inte lika stringent eller allvarligt menat. Men generellt så är jag mycket starkt emot nonsensargument, nonsenslogik, och än mer att politik bedrivs baserad på sådan.
Och ja, jag menar uttryckligen att vi skall avstå från att ’göra någonting’ bara för att visa handlingskraft och om man inte alls vet vad det har för effekter. Jag har sagt det många ggr: Jag är mot symbolhandlingar och ritualoffer. Även om gudarna man försöker blidka eller besvärja kallas för ’Klimatet’ eller ’Miljön’ eller liknande.
Däremot har jag ingenstans sagt att ’vi inte skall göra någonting’. Men jag är emot att vi gissar när ’vi’ gör saker. Och jag är väl medveten om att många andra just gissar, och tror, och ofta är helt omedvetna om att det är vad de håller på med …
Toprunner #16, kallt i stratosfären över Arktis skulle det vara. Att stratosfären blir kallare av mer CO2 är känt sedan länge, även om det säkert också kan handla om väder om det är extra kallt just nu.
Förbjuda GPS???
Finns väl inget bättre hjälpmedel då man slipper sitta och titta efter gatunamn.
Tycker pappskallarna papperskartor är bättre???
Jonas N!
När man på kommunen på fullt allvar sitter och diskuterar om de skall lägga ut halkmattor på hala badklippor och att en stor sten nära skolgården skall sprängas bort för att något barn kan få för sig att klättra upp och falla ner så inser man hur långt åt helvete hela tankekjedjan flippat ut. Träd ses som en säkerhetsrisk….. du vet…. barn kan klättra i dem.
På radion sa de nu om ozonhålet att det skulle ha varit värre om inte freonförbudet funnits !
pekke!
Jag var helt okritisk till påståndena om sambandet mellkan ozonhålet och froener när det begav sig. Nu visar utvecklingen att de har inte en aning. Satellitövervakningen har gett helt andra signaler och påståendet att det skulle varit ”ännu värre” utan freonförbudet är minst sagt ovetenskapligt. Allt mer tyder på att det är vår kära sol som bestämmer hur stort ozonhålet är och förändringarna har inget med freoner att göra.
Men klimatröröelsen har ju även påstått att våra senaste vintrar skulle varit ännu kallare utan co2? Motbevisa det om du kan? 🙂
Att telefonpratande orsakar trafikolyckor är inget att diskutera, plus att mörkertalet är stort. Frågan är bara hur ett förbud ska se ut för att göra någon nytta. En handsfree med röststyrning är väl det mest önskvärda eftersom man inte helt kan stoppa användningen. Men innan alla har sån utrustning får man väl nöja sig med enklare handsfreelösningar.
Medan GPS måste betraktas som ett säkerhetshöjande hjälpmedel. Men även där finns skillnader i handhavandet, vissa är helt röststyrda medan andra kräver att man använder skärmen.
När det gäller SMS, Internet och TV (fram), tycker jag bilen ska stå stilla.
Pekke,
Ja jag ser det nu, jag läste bara det som stod i vår lokaltidning.
Själv har jag en gång kört i diket när hustrun, som satt bredvid, visade på kartan vilken väg vi skulle svänga in på, så jag vet vad några få sekunders ouppmärksamhet på vägen och trafiken kan leda till. Lyckligtvis var diket grunt.
L
Det absolut bästa hjälpmedlet när man kör bil är att använda huvudet och kämpa för rätten att fortfarande få använda det. Att kunna anpassa uppmärksamheten efter omständigheterna kan uppmuntras men inte regleras.
Thomas #32:
Då är det väl märkligt att man förbjuder användande av CFC gaser som ju är de oslagbart energieffektivaste valen för kylskåp och AC-anläggningar om man vill behålla ozonlagret.
CFC-förbudet måste ju ha orsakat enorma mängder CO2 utsläpp. Tittar du på Chu:s föreläsning om kylskåp i USA så får man en uppfattning om hur mycket,
Sorry att jag tog upp detta ämne på TCS!
Maggies önskan om en bredare debatt kanske inte riktigt är i linje med syftet. Principfrågan blir dock allt viktigare vad betyder myndig?
Bra att de äntligen som sista land i Europa (?) vill förbjuda mobilbabblandet utan hands-free – förmodligen också en anledning till att folk inte har någon hand att aktivera körriktningsvisarna med.
Otvivelaktigt blir de flesta ytterligt distraherade av att prata i mobil – man märker det tydligt även som fotgängare – jag har mött många som i någon form av trance söker gå rakt igenom en på trottoaren.
FN varnar för rekordtunt ozonlager
Lagret som skyddar mot skadligt UV-ljus tunnare än någonsin – hela Skandinavien i riskzonen
FN varnar nu för vårsolen i Skandinavien.
Ozonlagret är nämligen rekordtunt över Arktis i år och skyddet mot skadligt UV-ljus alltså sämre än någonsin.
Den senaste veckan har solen åter tittat fram på flera håll i Sverige – till stor glädje för många.
Men nu uppmanas svenskar och övriga skandinaver att vara mycket försiktiga med solandet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12835339.ab
Gäller att gilla läget vintertid, och sitta inomhus på övrig tid!
Förbjuda GPS???? Ska man också förbjuda hastighetsmätare och radio i bilen samt kräva munkavle på medpassagerarna?
Så länge där finns möjligheter att få spendera andras pengar (och själv lyfta lön medans man håller på) kommer folk att söka sig ditåt, och hitta på allt fler förevändningar båda att få beskatta och uppgifter åt sig själva att vara ’ansvariga’ över.
Miljöpartiet i Stockholm ligger givetvis bakom dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. Att dubbar räddar liv är ointressant för den goda ideologin sak. Då förbudet inte efterlevs till hundra procent har man kommit på den snillrika idén att snö skall klassas som miljöfarligt. Man tar efter USA där man vill klassa koldioxid som giftigt. Poängen i båda fallen givetvis att dessa ämnen skall miljöavgiftsbeläggas. Miljöpartiet i Stockholm vill kombinera dessa två, seriöst framstälda förslag. Bl.a. genom att förbjuda äldre bilar inne i Stockholm. Vid vilken ålder bilarnas ättestupa
skulle gälla var inte färdigutrett.
Slabadang #24
Kul att du uppskattade det, men jag tror att du missade den egentliga poängen. Den var att jag tyckte att ditt resonemang ligger roande nära Friddolins.
Att du inte gillar regleringar har jag redan förstått.
I övrigt så är det naturligtvis Gunbo som kommer närmast en i sammanhanget relevant kommentar i #26.
Jag tror på dig när du säger att du är fullt kapabel och ta hänsyn till både dig själv och din omgivning i trafiken. Men som Gunbo helt riktigt påpekar så är dessvärre inte detta fallet med alla. Senast i går så såg jag ett exempel på det när en ung man inte stannade vid ett övergångsställe där, jag mina två små barn och några andra föräldrar stod och väntade. Killen insåg till slut vad han höll på med och nitade och lyckads faktiskt få stopp på bilen så att bakhjulen fortfarande nuddade vid övergångstället.
Vad tror du att han hade i högerhanden?…han pratade inte i den heller utan satt och fipplade med tummen.
När han såg alla rätt irriterade föräldrar så såg han sig om viftade lite urskuldande och körde igen.
På frågan från min äldsta dotter som löd.
– Pappa, måste man inte stanna vid övergångsställe om det står barn och väntar.
– Jo, svarar jag det stämmer.
– Får han böter nu, undrar hon.
– Kanske om någon ringer polisen.
– Men varför stannade han inte, han kunde ju kört över någon
– För att han uppenbarligen är dum i huvet och borde varken få ha körkort eller mobiltelefon, svarar jag då.
– Jag tycker han borde hamna i fängelse, han kunde ju kört på nåt barn säger hon.
Konversationen slutade inte där utan fortsatte hela vägen till skolan där även klassen fick reda på det…men detta besparar jag dig 😉 .
Killen var definitivt myndig, såg inte ut att precis ha tagit körkort heller, gissningsvis mellan 20 och 25 år, men i det närmaste helt utan omdöme i detta fallet. Jag ger faktiskt fan i att han bröt mot någon bestämmelse, det enda som gör mig heligt förbannad är att han precis lika lätt skulle kunna ha kört över en unge som kom gående, springande, cyklande, inlinande eller som stannat mitt på vägen till skolan efersom denna hört eller sett nåt intressant. Killen hade inte fattat vilket innan det var försent ändå. Detta handlar om den enda, tämligen lågt trafikerade vägen mellan mitt bostadsområde och skolan ungarna går i.
Som jag ser det så innebär en lag i detta fallet lika mycket upplysning om att det inte är ok att sitta och glo på mobiltelefonen när bilen rullar som att det faktiskt är en laglig reglering av din frihet. Även om man inte har någon tillsyn på en sådan lag, så följer de flesta människor den ändå eftersom det egentligen handlar om sunt förnuft.
Dock så har mobilgloendet ökat så mycket de senaste åren och där skulle jag anse att ipad och androiderna spelar en stor roll. Det plingar ju för precis allt som händer på nätet i dom där och många är helt hooked och kan inte tåla sig till de är på fötter igen utan måste genast ta reda på vad det kan vara, för säkerligen oumbärlig, information som nu dök upp.
Därmed har man också satt det som du kallar det sunda förnuftet helt ur spel.
Så i just detta fallet tycker jag att det är berättigat med en lagstiftning eftersom folk faktiskt inte verkar kunna tänka själva eftersom de flesta människor då fattar att det är på allvar och följer lagen.
Sitter du stilla i din bilkö, så kan jag ju tycka att du själv kan bedömma om du hinner skriva färdigt innan bilen börjar rulla, annars hinner du förmodligen bärga dig till nästa stopp i kön innan du trycker på skicka-knappen.
Kylan ingår i själva mekanismen för nedbrytning av ozon – den gynnar bildande av ClO-dimeren ( (ClO)2 ) som anses vara central för mekanismen. Det är därför man har ett ozonhål över det kalla Antarktis.
Frågan är närmast hur mycket ClO som är naturligt eller antropogent.
Det finns helt klart naturligt sådant i atmosfären, om någon undrar.
se ex http://www.atmos-chem-phys.org/7/3055/2007/acp-7-3055-2007.html
eller bättre
http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_depletion
Men området är givetvis ”infekterat”
Ser att ovanstående inlägg han bli obsolet medan jag skrev det…
Måns B # 47
Lär dig och dina närmaste vad som gäller!
För gående som vill passera över en gata/väg på ett obevakat övergångsställe gäller att man ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig, det samma gäller för bevakat övergångsställe.
Är många som tror att gående alltid har företräde!
Ytterligare ett evenemangstips, Konkurrenskraft 12 maj (hålls på hotellet invid Stockholmsmässan i Älvsjö) skall handla om ”hållbar tillväxt:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/stockholmsmassan/blog_post/view/plm-lean-innovation-konkurrenskraft-5941
(Ogillar uttrycket ”hållbar”, eftersom det bygger på en övertalningsdefinition som försöker bortdefiniera allt som inte är De Grönas ”miljöpolitik” som ”ohållbart”. I själva verket är det deras ”hållbara” politik som är ohållbar, i termer av mänskligt lidande och att förneka världens fattiga ett bättre liv och växande välstånd.)
–Ahrvid
Till er som försvara symbollagstiftning typ SMS förbud!
Se det utifrån ett vetenskapligt perspektiv och ur perspektivet viktigt oviktigt seåektive relevans eller ej.
1. Samtliga typer trafikolyckor minskar. Alla kollisioner med både fotgängare och andra bilar. Det gäller för både de med respektive utan personskador.
2. Det finns heller ingan statistik som backar upp påståendet om att beteendet i sig är orsak till trafikskador och inte ens de djupstudier som finns har kunnat påvisa ett samband annat än vid uppmärksamhets studier som visar att det KAN vara en orsak till ouppmärksamhet.
3. Ett ansvar för körsäkerheten är att ansvara för sitt eget och andras beteteende i kupèn. Aktiviterer i bilen som minskar uppmärksamheten skall därför åligga föraren oavsett orsak.
Vårldslöshet i trafik är ett vitt begrepp och att särskilja kaffe drickning tappade glassar eller att läsa en papperskarta ifrån att använda SMS är helt fel väg att gå.
4. Lagstiftningen kommer inte att kunna påvisa någon effekt eftersom man indag inte kan påvisa något egentligt problem utan man tänker som klimathotarna enliugt ”försiktighetsprincipen”.
Vi får med andra ord en lag som reglerar fel sak påp ett problem som inte existerar utan trots allt fler elektroniska apparater i bilarna så minskar olyckorna.
5 SMS eller användandet av elektronisk apperaturer eller glassar är inte riskfyllt i sig utan HUR och NÄR det används.
Allt som sker i kupèn skall ske med OMDÖME.
6. Ett bättre alternativ är att innefatta ALLA beteenden som skapar vårdslöhet i trafik i begreppet. I kombination med informationskampanjer att de kan påverka sitt säkra framförande av bilen fel använt.
7. Sveriges folk är de skickligaste och mest hänsynsfulla trafikfolket i världen som visar ett suveränt gott omdöme i sitt sätt att rspektera varandra i trafiken och ett beröm och erkännande för den prestationen vore verkligen på plats istället för en trafiksäkerhetsmässigt talibansk detaljlagstiftning utan mätbara effekter på ett problem som i verkligheten inte ens kanske existerar utan existerar mer som en rädsla .
Nu då??? 🙂
Jonas #30,
”ja, det dör några ‘oskyldiga’ i trafiken. Men att de skulle vara många är fel. Och av dem som ändå drabbas är nog de allra flesta pga saker som redan är förbjudna.”
Min poäng var nog mest att lagar behövs när individer inte tar ansvar för sitt beteende, oberoende av om det gäller att köra berusade, narkotikapåverkade eller på annat sätt vara ovarsamma i trafiken, eftersom det ibland leder till att oskyldiga dör eller skadas.
Peter Stilbs #48:
Molina fick ju Nobelpris för sin hypotes om CFC:s påverkan på ozonlagret. Det måste ju vara en i det närmaste decimal påverkan på ozonet om en vinter kan orsaka det största ”hålet” på 21 år och utfasningen av CFC tar nästan 100 år för att påverka.
Vilken smörja!
De borde ställa sig i en kö för att lämna igen nobelpriset hela gänget.. IPCC med Molina i spetsen, Al Gore och Obama samt de där ekonomerna som lyckades sätta upp första och enda diffekvationen i ekonomins historia… undrar vad som ska komma härnäst.
Peter Stilbs #48, från din wikipediaartikel: ”Only methyl chloride which is one of these halocarbons has a mainly natural source, and it is responsible for about 20 percent of the chlorine in the stratosphere; the remaining 80% comes from man made sources.”
Pär Green #50,
”För gående som vill passera över en gata/väg på ett obevakat övergångsställe gäller att man ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig, det samma gäller för bevakat övergångsställe.”
Problemet är att barn och äldre med nedsatt syn och hörsel har svårt att ta den här hänsynen.
Det där ozonhålet är en käpphäst för mig. När ozonskikten minskar i polarområdena från 350 till 200 under våren så utmålas det som hälsofara. Runt ekvatorn där UV strålarna faller nästa lodrätt in under 12 av dugnets timmar tjockleken på ozonlagret ca 250 hela året.
Varför det ständiga flödet av UV ljus inte förosakar starr hos fattiga människor i tropikerna men 8 timmars svagt solljus tydligen är farligt för nordeuropeer och amerikaner.
Det är inte freonförbudet jag vänder mig mot utan den uppenbara vinklingen som ska få oss att tro att vi är i fara. Att andra i tropikerna i så fall är i mycket större fara det underlåter man nogsamt att tala om.
Gunbo # 56
Det tar trafiklagen ingen hänsyn till!
Men se till att du lär dig själv och dina barn, inte de har någon som helst företräde!
Thomas #55 – jag skrev ju att ämnet var ”infekterat” i #48. Salt från havet i aerosolform är en mycket möjlig källa till ”naturligt klor”.
Notera att citatet är försåtligt … ”… one of these hydrocarbons …” – inte behöver kloret nödvändigtvis komma enbart via ett kolväte ?
Per Green #50
Nu får du ju ge dig, ska du hänvisa till trafikförordningen kan du ju inte körsbärsplocka. Det var ju duktigt att du kunde hitta vad som gäller för gående, läs nu vad som gäller för de som framför fordon i tredre kapitlet.
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.
Sedan kan du ju fundera på vem det var som begick en lagöverträdels i exemplet jag gav ovan. Betänk att som jag skrev så är det en gata som passeras av mycket barn.
Per Green #58
Läs innantil vad trafikförordningen säger ovan. Kom inte och snacka skit sedan om vem som har företräde vid ett övergångsställe för det råder det inget tvivel om.
Att man sedan måste lära sina barn och kanske äldre att det finns idioter som antingen inte kan lagen eller inte bryr sig om den är ju ren självbevarelsedrift.
Paragrafen som du hänvisar till är dessutom nästan synonym med den föreslagna om smsförbud eftersom den utgår, med rätta, från att folk har lämnat sitt sunda förnuvt hemma. Så att du lyfter den här talar egentligen för att förespråkar även den kommande i logikens namn.
Ulf L #57
Jag tror att varningarna kommer av att hudcancer är en av de former som ökar mest i skandinavien just nu.
Slabadang
6. Ett bättre alternativ är att innefatta ALLA beteenden som skapar vårdslöhet i trafik i begreppet. I kombination med informationskampanjer att de kan påverka sitt säkra framförande av bilen fel använt.
I princip håller jag med dig om det mesta du skriver, oavsett vad du säger så anser jag efter personliga observationer att just användandet av mobiltelefon i rullande fordon, gäller alltså både att sitta och snacka och att glo på den av olika anledningar allt oftare leder till ouppmärksamhet.
Men jag kan också tycka att man borde som du föreslår i punkt 6. först borde satsa på en ordentlig informationskampanj. Det är fullt möjligt att det hade varit tillräckligt i detta fall, samt även kunde omfatta många av de andra exempel du ger på saker som skapar oupmärksamhet i trafiken. Får det inte önskad effekt kan man gå vidare med lagstiftning.
Jag hade inte brytt mig om denna diskussionen om det inte redan tidigare var något jag observerat personligen, då menar jag absolut inte endast exemplet jag gav, det var bara det senaste i raden.
Måns B # 60
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten. En förare, som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelöverfart, ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.
Var finner du information om att gående kan kräva företräde vid passage över ett övergångsställe?
Barn skall ALDRIG ensamma vistas på trafikerade gator!
Men har de sällskap av okunniga föräldrar, vad gäller då?
Gårdagens Vetenskapsprogram kl 20-21 på SVT var helt OK – och intressant – bl.a. behandlades frågor om ”solbrist” – som troddes kunna bidra till bl.a. den neurologiska sjukdomen MS.
Det var också tal om att ett ämne som liknade färgämnet i Curry/Gurkmeja var förebyggande mot Alzheimer … 😉
Hm – dags för en god gryta då …
Per Green #64
Informationen finns i första raden i §61 som du just klistrade in
Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
Du vet väl vad väjningsplikt betyder eller?
Argumentet du försöker föra om barn är både absurt och morbidt, vart försöker du egentligen komma?
Måns B, det finns inget som heter att man har företräde i trafiken, bara att man ska lämna företräde och det är stor skillnad.
Slabadang #52, du säger att svenskar kör bäst i världen? Möjligtvis om du jämför med Portugal, men annars kör svenskar uruselt!
Som vanligt gäller att ”man” har mognad för att vistas i trafiken!
Det har inte barn!
Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.
http://www.trafiksakerhet.se/overgangsstallen.htm
Ett klokt råd är att få ögonkontakt med respektive trafikant!
”Missar du med fronten går det att försöka med dörren”
L #67
Förklara skillnaden, annat än semantiskt.
Men om du menar att man ytterst alltid har ansvar för sig själv i trafiken så är detta ju självklart sant.
Men om hamnar i en situation där du ska lämna företräde så innebär detta ju också att de passerande faktiskt har företräde. Att sedan kan finnas omständigheter och tolkningsutrymme vid varje situation är en annan sak. Men lagen är ganska tydlig där.
Pär Green – jag bevittnade för ett par år sedan en grupp av ca 5-åringar som avsiktligt hoppade ut på ett övergångsställe när bilar närmade sig.
Enda rimliga tolkningen är att föräldrar eller lärare/dagisfröken sagt åt dem att bilarna ska stanna för dem – skrämmande var det i allafall.
Det jobbigaste i sammanhanget upplever jag själv vara dem som cyklar på trottoar (på höger sida) , och plötsligt svänger vänster över ett övergångsställe – oftast utan att ens se sig för.
Händer det en olycka är det ju 99% deras fel – men bilisten blir säkert befunnen skyldig, trots att övergångsställena inte avser cyklister, utan bara gående.
Jag körde nästan omkull med motorcykel när en knatte på cykel plötsligt såg ut som han skulle svänga över övergångsstället med trafikljus (grönt för mig) som jag just passerade…
Per Green #68 fortsatt OT
Jag förstår fortfarande inte vad det är du håller på med. Lagen säger tydligt att ett fordon ska lämna företräde till de som går på övergångsstället eller som står och väntar vid det.
Det går inte att få ögonkontakt med någon som sitter och glor på mobilen.
Att man sedan lagt till en paragraf som tillskriver de gående ett ansvar över sina egna liv eftersom det finns en hel del nötter där ute (och även i vissa fall nödsituationer) förändrar inte ovanstående faktum.
Mycket snack om förbud hit och dit i trafiken, men såvitt jag kunnat se inte ett endaste inlägg om påföljder. Vi har redan lagstiftning om vårdslöshet i trafik, förstör inte den med en massa detaljregler, se till att folk avkrävs ett personligt ansvar om dom kan överbevisas om att ha betett sig vårdslöst och orsakat personskada. I Måns B’s exempel ovan döm den dj*veln till att gräva krondiken i Norrbotten i 3 år, beslagta bilen och stäng av personen från att få nytt körkort 5-10 år. Vi är alldeles för konflikträdda och ska avpersonalisera allt, en klapp på huvet ajabaja är vad vi klarar av.
Peter Stilbs #59, åter från den wikipediaartikel du valde att hänvisa till ”Chlorine from ocean spray is soluble and thus is washed by rainfall before it reaches the stratosphere.
Mitt citat var inte försåtligt, till skillnad från ditt påstående om ”Det finns helt klart naturligt sådant [klor] i atmosfären”. Detta är sant, men då främst i troposfären inte i stratosfären där ozonnedbrytningen äger rum.
Måns B # 71
Lagen säger tydligt att ett fordon ska lämna företräde till de som går på övergångsstället eller som står och väntar vid det.
Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.
http://www.trafiksakerhet.se/overgangsstallen.htm
Läs igen!
Thomas #73 – vet man egentligen om (all) NaCl spolas tillbaka ? – det tror jag inte. Men man kan ju alltid påstå det. Området är infekterat, som sagt.
Måns B, du måste skilja på att lämna företräde, (dvs väjningsplikt) och stopplikt. Vid stoppmärken och trafikljus har den andra trafiken företräde. I alla andra situationer är det ett samspel där ena parten lämnar företräde, men där andra parten måste vara uppmärksam om företräde inte lämnas.
Måns B
Alla som vistas i trafiken betraktas som ”trafikanter”, så förbjud mobiler även för gående trafikanter då!
Jag har egen erfarenhet från vuxen med barnvagn och nallen i örat kliver rakt ut i gatan!
Det går inte att få ögonkontakt med någon som sitter och glor på mobilen.
Helt riktigt, med det gäller även gångtrafikanter.
Förbjud all trafik och allting!
Thomas #73 – tillägg – Det kan mycket väl ske fotokemiska reaktioner involverande klor även på låg höjd (ex på kringsvävande partiklar) – där det kunde bildas kloralkaner som kan transporteras upp till stratosfären.
Jag tror man vet alldeles för lite – det är så mycket påståenden – för att söka isolera problemet till freonerna.
Jag är helt överygad om att ozonhålet över Antarktis är naturligt i grunden – men att det troligen har gjorts större via mänsklig påverkan.
Peter Stilbs # 78
Vilken mänsklig påverkan tänker du på?
Peter #75. varför länkar du till en sida när du i alla fall inte tror på det som står där? Betoningen ligger på ”tror” för det tycks bara vara det det handlar om från din sida.
Thoimas … angående ’tror’
Vad var det nu som var dina bästa belägg/argument för att CO2 förmår styra klimatet!?
Du har trots att jag frågat dig under flertalet år aldrig kunnat svara, bara berätta om att du tror att andra har bättre koll.
Måns #62
Vad är den troliga orsaken till ökad hudcancerfrekvens i Sverige. Ozonhålet eller alla solsemestrar till områden med intensiv sol och ett ozonskikt på 250 du. När ozonhålet uppträder under mars och april i norra Sverige då sjunker skiktets tjocklek från 400 till 200-250.
Det finns ingen anledning att koppla den ökade cancerfrekvensen till ozonhålet eftersom det finns en annan, mycket troligare förklaring.
Ändå antyds det med jämna mellanrum att ozonhålet kan vara orsaken.
Det är en alarmism som jag betackar mig för.
Roy Spencer / UHA har kommit in med 2011 års mars-siffror!
Kallare ändå: -0.10 °C
PG Nu tror jag att Du har nått fram. Förbjud trafik. Man väljer ut mobiltelfonen som det största? problemet? Det går nog tillbaka till tiden före GSM då man sa yuppienalle. Djävla yuppies straffa dom bara för dom har ju lyckats!
En mig bekant förlorade sin högt älskade dotter. Hon var nästan färdig med sin veterinärutbildning och skulle hem för påskferie. En rökare i mötande bil tappade rökverket och kom över på fel sida när han koncentrerade sig på minieldsvådan. Han klarade sig men dottern dog. Vi bör alltså förbjuda rökning i trafiken också och bilars tändare och snart sagt all trafik. Politikernas regleringsiver har gått för långt! Slabadang har rätt!
Jonas N #83
Jag såg det med. Det skall bli intressant att se hur länge La Niná håller i sig och ffa vad som händer sen med temperaturen.
🙂
Intressant att följa denna tråd. Det mesta som skrivits har lite eller inget med Grönland att göra. Jag tror faktiskt att utomstående som går in på TCS kan uppfatta skribenterna som mest allmänt pratglada (nu ger jag Thomas en chans att smasha men det är OK eftersom samma problem aldrig uppstår hos UI eftersom alla inlägg som inte är 100 % konformistiska censureras bort) och inte följande ämnet i den tråd där de skriver.
Finns det kanske skäl att försöka hålla sig till ämnet i ökande utsträckning, kamrater?
Mvh//Mats
BBC slår SR. Glaciers in Chile ’melt at fastest rate in 350 years’.
Melting mountain glaciers are making sea levels rise faster now than at any time in the last 350 years, according to new research.
”We knew that glaciers in South America were much bigger during the Little Ice Age so we mapped the extent of the glaciers at that time and calculated how much ice has been lost by the retreat and thinning of the glaciers.”
Dr Stephen Harrison of the University of Exeter, added: ”The work is significant because it is the first time anyone has made a direct estimate of the sea-level contribution from glaciers since the peak of the industrial revolution (between 1750-1850). ”
Fantastiskt signifikant: det var större glaciärer under istiden!
Kent Forssgren
Under Lilla Istiden var det lite större glaciärer. Under Stora Istiden var det mycket större glaciärer. Det hör man ju på namnet….=)
Mvh//Mats
Lena .. Jo, den påbörjade La Niña är förstås ngt som bidrar. Men om PDO har gått in i en negativ fas menar somliga att La Niña förhållanden kommer att bli mer dominerande eller frekventa (enl Joe Bastardi)
Saken är ju redan nu att vi ligger långt under alla ’projektioner’ som IPCC eller deras alarmister har kommit med tidigare. Och det blir allt ’jobbigare’ för dem att försöka snacka bort detta med vaga hänvisningar till ’naturliga variationer’ som ju döljer ’den sanna underliggande och långsiktiga trenden’ som de menar sig känna till så väl och med sådan säkerhet (*)
För varje år som går blir det som ’fattas’ (ur deras perspektiv) allt större (och drastiskt mycket mindre sannolikt statistiskt (*) ) samtidigt som denna brist (behov av bortförklaring) ju understryker att man vid de tidigare projektionerna och ivriga försäkrningarna om att man ’har kollat allt, vänt på varje sten, och därigenom uteslutit att det kan handla om naturliga variationer’, att dessa nu klingar (och blir) allt med uppenbart ihåliga. Man visste helt enkelt inte då. Och man vet inte heller idag, man bara upprepar sina mantran …
(*) Olle H brukar gärna omnämna sådant som ’det vetenskapliga evidensläget’ vilket han dock aldrig själv argumenterar för ..
Mats G. #86: Det svänger på TCS! 😀
Förvisso kan en del trådar spåra ut, bra långt oxo, detta emellertid både aktat/oaktat, så ÄR det nedranns både trevligt & givande här, oftast iaf. I synnerhet i jämförelse med piprökande hycklares etCons’ klavertrampanden inom bloggosfären!
Oder? 😉
Mvh/TJ
Mvh/TJ
Med fortsatt brist på uppvärmning och ev nedkylning, ev drastisk, blir en ny liten Yngre Dryas nästa stora intresse, och nytt fokus på Nordatlantens hydrografi. Här en föraning: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/smaltvatten-fran-ishavet-riskerar-stora-havsstrommen
bom #85
Utan rökare ingen ciggtändare i bilarna, m.a.o. inget standardiserat 12 volt uttag, alla behövs!
Den låga solvinkeln är mest farlig,sol rakt över huvud kräver skydd
för hjässan endast men är mindre farlig.
Sol på hög höjd är mest farlig,Alperna el även på 1500 m.ö.h räcker.
ALI.K.
Jonas N #89
Tja om nu IPCC har skapat en klimatvetenskaplig paradigm som går ut på att CO2 är den största klimatdrivaren i vår tid så är det nog svårt att lämna den. Istället försvarar man den intill sista blodsdroppen medels hätska utfall, förlöjligande etc
Men kanske (förhoppningsvis) är det framför allt bland politiker och diverse uttalare av klimatvetenskapen som det verkligen är så, inte bland forskarna.
Fred Goldberg har i ett öppet brev som kommentar till AGW möte i Gbg, där påpekades hotet från isfritt Arktis, påpekat det orimliga i att havet absorberar stora mängder värme från solljus. Solen står så lågt i Arktis att det mesta av energin reflekteras. Artikeln finns i Jan Gillbergs tidning DSM.
;Mats Geijer!
När man läst Easterbrooks forskning om den Grönländska temphistoriken så kan man inte annat än gäspa inför de ”rapporter” som de nu förtvivlat försöker hypa till ”onormala” förändringar.
I nuvarande takt skulle det ta minst 3000 år innan isen smält bort och vi hinner få istider dessemellan. Fullständigt ointressanta och ytterst normala rapporter om grönlandsisen. Det faller underr avdelningen ”värdelöst vetande”.
Ang. larmen om vårsolens farlighet, om bara två månader så larmar man om hur farlig färskpotatisen är, strålande tider härliga tider!
Slabadang – yes sir! Min privata gallup i bekantskapskretsen visar att a) ingen tror på klimatlarmen längre samt b) det finns en stor misstänksamhet mot alla domedagsprofetior överhuvud taget!
Mvh//Mats
Indlandsisen ved Kangerlussuaq er en moræne-zone hvor is og jord er blandet sammen, sort is smelter hurtigt. Hvad artiklen ikke nævner er at isen fortsat er under morænejorden (måske mere end 100 meter tyk) den er bare ikke synlig.
Så det er overfladen der er forsvundet 25 meter tilbage mod Iskappen. Turistguiden har mig bekendt ikke boet 5 år i Kangerlussuaq og har derfor ikke selv oplevet det han taler om… det er tøsesnak.
Såna färglada hus. Ingen grå betong där inte. Det avviker så tydligt mot den karga omgivningen.