To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Här kan vi se att vederbörande dånar fram i en supersnabb-hundratals-HK-vidunder.
Vad jag ville se var en stilla och tranquil båttur i en putt-putt-båt med sjöfåglar guppande sött bredvid
arga gubben, du förstår inte det här. Ett vindkraftverks buller är miljöförstöring. En snabb motorbåt bullrar visserligen sju resor värre men är inte alls något miljöproblem. Inte heller är bullrande flygplan eller bilar något problem.
Thomas jag störs mest av järnvägen. Pendeltågen, fjärrtågen och godstågen går nästan i ett. Och det är extra störande på sommaren då man måste ha fönsterna öppna för att inte få värmeslag.
Funderar att installera luftkonditionering i lägenheten så jag kan sova med stängda fönster.
Nej, nej, jag tänker inte på miljöproblem. jag tänker på havet!
arga gubben: När det är 30 grader i luften svalkar en ”supersnabb-hundratals-HK”-tur betydligt bättre än ett sakta puttrande. För ordningens skull vill jag dock påpeka att det INTE rörde sig om ett vidunder. Maxfarten är 40 knop.
maggie, är det svalka du vill ha är det enklare att hoppa i plurret…
40 knop är definitivt ett vidunder, i stil med en motortorpedbåt.
Jösses vad ni är på alerten idag! En sådan varm dag! Sådan kvalm och hetta. Sådan kvävande atmosfär och brännande ultravioletta strålar. Temperaturökningen är här, vi har passerat ”the tipping point”, jag lovar. Promise! Lita på mig. Jag har erfarit sanningen i form av tecken i skyn!! Åskmoln bildades, dånet ljöd : ”Hell and Gore”
(Fast egentligen var det några festande svensktalande amerikaner som sjöng: ”helan går”?)
Men ändå!
Thomas: Tro mig, det hoppades friskt i plurret också! Vatten är ljuvligt. Tänk alla de människor som aldrig sett ett hav.
Värsta ljudföroreningen är sopgubbarna som rusar Scaniamotorerna kl 5 på morgonen. Proletärernars sista löneförmån
maggie, jag går nu på autopilot från Eidsvoll och blir glad då jag kan ligga så nära stranden att skogen skuggar.
Om du blir biten av sjöliv är nog segling att föredra.
En motorbåt ska inte lämna några svallvågor, det vatten som pressas åt sidan ska genom konstruktionen, riktas ner.
Superkaviterande propellrar käns igen på sprutet…(det minskar erkningsgraden, men ger ändock avsevärt bättre verkningsgrad än alternativen)
I dag har Lucky lär sig åka i nästan 60knop… vi vill inte skräma honom utan tar det lite i taget, 2011 kanske han fixa<r att läsa den gps jag aldrig kan hålla blicken på….
Ha en fortsatt fin sommar alla, och önska att jag inte får napp…
Eller hur?
Idag åt jag lunch vid Falsterbokanalen och middag i Stockholms skärgård. Det behövdes några hundra hästar däremellan också… 🙂
Värst vad ni far omkring!
Själv drog jag iväg med det egna jetplanet för att lämpa av lite matrester vid Treriksröset.
Denna gången (jag brukar åka en gång i veckan) tog jag en liten omväg via Afrikat, Sydpolen, Hawaii, Nordpålens dubbelt så tjocka is,Svalbard, Hammerfest och så var man framme. Lite omväxling piggar upp!
Då upptäckte jag att jag glömt soppåsen, fan också, fick åka tilbaks och hämta`n.
Men det gjorde inte så mycket för jag har ändå ingen lust att göra nåt. Orkar liksom inte i värmen.
Jag fick med mig burkarna med gåsleverpastej och rysk kaviar som gått över datumet och och de halvätna kapunerna och humrarna som saknade en klo och ett par lådor mangosar med fel färg (jag vill ha dem helt gröna, man äter ju med ögonen också och jag gillar inte gulrött) och några ostar som var för mesiga och lite annat smått och gott.
Den helstekta oxen som blivit lite överstekt, så där tråkig och torr, ni vet, den fick inte plats i planet! Får ta den med min gamla lastbil och lämpa i den i Hanöbukten när jag kommer hem.
Funderar starkt på att skaffa ett större flygplan.
Har länge misstänkt att signaturen ”Börje” kan vara pseudonym (alias) för Al Gore, som har börjat infiltrera den här bloggen.
Nu ser man den misstanken ytterligare bekräftat i inlägg # 12 och 13.
Det är ju nästintill en exakt beskrivning av Al Gores resvanor och blygsamma leverne. Om man sedan tillägger inkomster från utsläppsrätterna och ett och annat välbetalt AGW-föredrag för några miljoner i arvode, klarnar hela bilden. 🙂
Maggie #5
40 knop? Det låter som att den här resan behöver klimatkompenseras. Förutom dieseloljan (tvi! tvi! tvi!) till båten kommer den rökta makrillen. Var, hur och när fångades makrillen? Är röken klimatneutral? Har kocken avtalsenlig lön? Har restaurangen en uppdaterad jämställdhetsplan? I digress… Ett avsvalkande dopp i havet gör att kroppen behöver energi för att återställa temperaturen, men det kan göras klimatsmart genom att sola efteråt. Jag har räknat fram och tillbaka på den här resan och kommit fram till att du Maggie behöver klimatkompensera. Gör så här: Sätt in 500 kronor på mitt postgiro. I gengäld lovar jag att inte såga ner något träd den närmaste veckan. Även om du inte betalar lovar jag att inte sätta på värmen i huset imorgon. Fair enough? Men om resan gjordes i syfte att uppmärksamma allmänheten om det förestående thermageddon behöver du förstås inte betala – då betalar jag dig.
Jag ångrar mig. Jag slänger den där vidbrända oxen i Storsjön i stället. Jag har inte slängt helstekta oxar i Storsjön på åratal.
Och så är det en sak till: Jag har alltid undrat hur lång tid det tar att köra till Östersund på ettans växel med min gamla Scania, så nu ska jag fan i mig ta reda på det.
(Jag köpte ju nya oxar, men den ena dög inte, svansen lite dåligt kupad, så jag får köra två gånger. Jobba och slita, ingen rast och ingen ro, se där mitt grymma öde här på jorden.)
Nu har jag bestämt mig. Det blir en Jumbojet! Mina grannar kommer att få spader, och det gillar jag. Haha, där kan dom stå med sina spitfajrar och mercedesar och jaggar.
Ni visste inte, men det heter Jumbojet för att det får plats en elefant i bagaget! Och jag ska ha helstekt elefant nästa gång jag fyller 60, och då är det bra att ha ett sånt där jumboplan.
En helstekt elefant och kanske en giraff också? Dom har ju jäklit långa halsar så du får alri in han i din jumbojet, va det nån som sa.
Men ja har tänkt att om man borrar hål i taket på lastrummet, så kan han liksom sticka ut halsen där. (Jag tänker slakta´n levande hemma på gården, för å reta grannarrna lite, förstår ni.)
Den där långa halsen ska va särskilt läcker har jag hört försäkras från vanligtvis otillförlitlig källa.
Om man sen kör planet lite försiktigt och mest på 5 000 meter så kommer det att gå så bra, så bra. För på 5 000 meter är det så varmt och skönt, säger ju dom där gubbarna från FN, eller va det nu var dom kom ifrån, och inte alls så kallt som man skulle kunna tro om man bara titta på termometrarna.
Termometrar visar nämligen för lite på höga höjder för där är det liksom mindre tryck från luften ovanpå förstår du lille vän, har di sagt o då blir det liksom inte alls så kallt som det är i verkligheten. Termometrarna visar fel, så det så, säger dom.
Fin resa han ska få den dära giraffen. Moln som bomullstussar mot himlens blå och precis lagom varmt för de har FN sagt!
Det blir ett fint minne för han innan jag tar klubban och slår ihjäl `en.
Dom e ju lite långa, giraffer, så ja har köpt en stege, en sjumeters. Jag tänker att ja lutar den mot hans hals, och sen smyger jag uppför alla stegpinnarna med klubban i hand och drämmer till han på tinningen så han sjunker ihop o dör ihjäl.
Ja har instruerat ungarna att dom ska hålla han i benen. De är för att han inte ska springa iväg om han skulle märka nåt o bli skrämd. Man vet liksom allri mä vilda djur, dom e lite knepiga har jag hört. Men goda!
Jag är duktigast, rent av bäst i klassen. Min båt är inget fartvidunder. Toppar runt 24 men framföres mest i 6. Motorn puttrar lugnt och tyst, bensinförbrukningen är försumbar och utsläppen är låga, moderna motorer rår rent även i låg fart. Var det klimatsmart det hette?
Den största risken med Maggies resa är den RÖKTA maten.
Rökt mat innehåller ett antal carcinogena substanser liksom hårdgrillat kött.
MAT och KLIMAT !!
Observera LRF:s lobbing för klimatsmart svenkt (EU-subventionerat) kött på LAND-Lantbruks förstasida för
2009 07 03, ( Nr 28 ).
Alla vädrar doften av ekonomiska fördelar i klimatdebattens vindar.
VINDKRAFT
Missa heller inte SvD Näringsliv för 2009 07 04, hela första sidan och sidorna 4-5, ett propagandanummer för storskalig vindkraft (planen är 24 st 150 meter höga möllor) i ett av Stockholms skärgårds mest känsliga och tidigare välbevarade naturområden .
LRF:s ordförande Lars-Gunnar Pettersson vill gardera sig för böndernas framtida subventioner därest EU:s jordbruksbidrag och tullmurar skulle minska och livsmedelspriserna därmed skulle falla.
VAK UPP alla naturvänner som händelsvis trott på Sörgårdsromantiken.
Kjell-A Jönsson