Elsa Widding
+++++++++++++++++
Här är lite bakgrund: https://klimatupplysningen.se/dn-ser-spoken-mitt-pa-ljusa-dagen/
Några rubriker från igår:
https://www.expressen.se/nyheter/elsa-widding-lamnar-sverigedemokraterna/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4oXaqo/elsa-widding-lamnar-sd
https://www.svd.se/a/xgwoPG/riksdagsledamoten-widding-lamnar-sd
https://www.dn.se/sverige/elsa-widding-lamnar-sverigedemokraterna/
Jag tror dock inte att den här affären är överspelad. Det påverkar inte bara SD utan hela regeringsunderlaget. Det vore synd om L vinner kampen och om de klimatreligiösa tar hem ännu en seger.
Min egen konspirationsteori är att detta är en genomtänkt strategi från Liberalernas sida. Varför skulle en utbildningsminister (Mats Persson) uppmärksamma en liten konferens i Norge och sedan använda den för att smutskasta det enda motståndet i riksdagen mot deras (och MPs) klimatpolitik? Observera också att utbildningsministerns enda källa verkar vara DN, som i sin tur som enda källa åberopar den vänsterextremistiska organisationen EXPO. Han kommenterar inte ens vad Elsa säger i sitt föredrag där utan går direkt på helt andra och ovidkommande saker. Det verkar inte särskilt sannolikt att en utbildningsminister håller koll på vilka konferenser som riksdagsledamöter i ett annat parti går på. Det är heller inte första gången som L svartsmetar Elsa Widding, se t.ex. här https://klimatupplysningen.se/kritik-av-utbildningsminister-mats-persson/ .
Ingemar Nordin
Tyvärr behöver man ställa sig frågan om Uffes omdöme när han tar in L i regeringsunderlaget … jo jag vet, annars hade han inte blivit statsminister och inte heller förmått att hålla Magda från posten … men ändå … miniminivån av anständighet hade varit att han (Uffe) åberopat den post i Tidöavtalet som lär finnas och där de kommit överens om en respektfull ton inom regeringsunderlaget – en utbildningsminister som lever med religiösa förtecken och ser smådjävlar i en samarbetspartner torde inte kostat alltför mycket anseende att byta ut … och även Långejohan borde haft tillräckligt civilkurage för att säga ifrån, men även han verkar se spöken ….
Ja, vad säger man… L bara hatar allt vad SD heter.
Frågan är väl nu om klimatrealismen gagnas eller skadas av detta?
Tänk om Jessica Stegrud också åker på icke PK konferens och som konsekvens hoppar av och blir politisk vilde.
Då har vi plötsligt 2 klimatrealister som skulle få en vågmästarroll.
Ett klokt beslut Elsa. SVT hävdar att det finns 6% s.k. ”Klimatförnekare”, i riksdagen är du den ende som försökt förklara att människor är beroende av energi och att man inte kan ersätta detta behov med gröna bubblor.
Hoppas att du nu får mer frihet att förmedla din kunskap i kammaren. Ensam är stark.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-ledamot-klimatkris-saknar-stod-i-vetenskap
https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-partier/ledamot/elsa-widding_e97a0939-8ba6-40c6-973e-2cc03cfb475c
Jovisst kan man begära civilkurage av herrarna inom L’s ledning MEN mest ynkligt är det nog att SD’s ledning varit tysta. Är det Kinnunen’s ställning man skyddat och har Elsa’s ”opolitiska ärlighet” blivit för obekväm för SDs styrning från kulisserna?
Vad har Expo och AFA gemensamt? någon som vet något?
#4 Thorleif. Jag tror Du är inne på rätt spår. Det brukar även kallas Jantelag…
Hoppas att Elsa fortsätter i Riksdagen – hon fick mitt kryss och det är härligt att se att ens röst faktiskt har en betydelse.
Den som har goda grunder för sin uppfattning och dessutom står upp för sina uppfattningar vinner alltid till slut även om det kan dröja länge. Elsa Widding har tag ett korrekt beslut både för henne och för det öppna samhället.
Det var ett strategiskt misstag av SD att släppa fram L. Nu ser vi konsekvenserna. Det kan visa sig vara lika ödesdigert som den misslyckade kriminalpolitiken. Varför skall man gynna sina fiender och offra sina vänner?
En konservativ MP, Andrew Bridgen, som också varit i Stavanger, uteslöts ur partiet pga påståenden att han skulle ha jämfört Covidvaccieringen med förintelsen. En intervju på Youtube med honom, gjord av John Campbell, tog bort, då den bröt mot reglerna.
Titta här https://m.youtube.com/watch?v=oaP5-CQP0wg&feature=youtu.be
När kommer det en kommentar från Jessica Stegrud?
Intressant också att se hur stormedia vägrar att länka till Elsas utmärkta video om varför hon lämnade SD.
Jag kollade SVT, DN och AB. Alla nämner att hon har något på youtube, men utan att länka. Däremot så länkar man till den totalt osakliga artikeln på Expo.
Detta är en del av cancelleringskulturen. Att inte låta de med avvikande mening få komma till tals, eller åtminstone försvåra för dem..
Johan 7
Det svenska partisystemet är en sorglig skapelse som inte främjar en levande demokrati.
Om inte annat visas det av att det inte förekommer några i egentlig mening avvikande röster i riksdagen utan i stort sett råder det en mer eller mindre solid enighet inom alla områden där det finns en PK-linje.
Undantag som Elsa Widding är en frisk fläkt som det betongaktiga partisystemet har svårt att hantera och nu stöter bort.
Vore inte en KU-anmälan av Mats Persson vara på sin plats där han skulle få redogöra för underlaget till sitt fördömande av Elsa Widding.
TB 10
Ja, hög tid för ett nytt avsnitt på deras gemensamma podd!
https://podtail.com/podcast/stegrud-widding/
Det folkliga stödet för Elsa är STORT med klart mest personröster av alla riksdagsledamöter om man undantar partiledarna. Så stå på dig Elsa du har vårt stöd💛
OT men berör dock klimat/väder och elproduktion
”Det ovanligt kalla aprilvädret fortsätter in i maj och det bidrar till att försena vårfloden, vilket i sin tur påverkar elpriserna uppåt, skriver Vattenfall i ett pressmeddelande. Enligt den statliga kraftkoncernen är vårfloden ”ett par veckor försenad”.”
Vore bra om vi kunde få bort begreppet
”förnekare” i denna fråga.
Hoppas detta kan bli resultatet av denna ankdamms händelse.
Liberalerna har hög svansföring parat med lågt väljarförtroende.
De har svårt hänga med i verkligheten.
#16 SR P1 hade också en inventering av vårens ankomst.
Nödvändigt för att regionens klimatmål 😉 skall kunna utvärderas sade nån-mer pengar behövs!
Björken ville inte visa sina löv än!
Elsa Du kämpar för en öppen debatt, för demokrati och vetenskap medan våra politiker och media har fallit offer för FNs version (SPM) av klimatfrågan.
FNs uttalade mål är Global Governance, Only One Earth där västs gröna energipolitik, nu är ett första trevande steg på vägen. Och, vad har röjt den vägen om inte klimatfrågan och den så kallade klimatkrisen?
Att ifrågasätta den gröna omställningens vett och sans eller klarare uttryckt vetenskapliga och demokratiska grund och målsättning är ytterst att kämpa för frihet och demokrati och en utveckling på vetenskaplig grund.
Elsa Din kamp är med andra ord större än frågan om klimatkrisen och vindkraften, det är en kamp mot hela FN-hydran. Men hur hjälpa upp alla blint troende ur den ”galna tunna” de hamnat i?
En förutsättning är i varje fall att klimatkarusellen snurrar vidare i riksdagen, där den kan göra störst nytta.
Elsa, Din beundransvärda energi åstadkommer det som inte anses möjligt, Du ”skapar” Energi. Må den få spridas och omsättas!
För mig kan Elsa liknas vid Galileo och Copernicus som båda menade att det var jorden som roterade runt solen och inte tvärtom, som hävdades av Katolska kyrkan. De fick kämpa länge men till slut insåg man att de hade rätt.
Lite naivt av Elsa att tro att SD skulle försvara henne. SD har aldrig försvarat någon medlem när denne har hamnat i blåsväder.
Dessutom har SD samarbete med Expo, så hela drevet mot Elsa kan ha startat inom SD. Det skulle inte förvåna mig i alla all.
Sedan detta med förnekande vad det än må vara. Hade det blivit samma reaktion om förnekandet hade avsett kommunismens mördade av runt 40 miljoner människor i Sovjetunionen, eller kommunismens mördande av runt 60 miljoner människor i Kina? Är mördande som fördömande bara exklusivt för en viss etnisk grupp? Av vilken anledning är det känsligare för vissa men inte för andra.
Hade vi dessutom inte en minister från MP som jämförde drunknande människor i Medelhavet med en viss förintelse? Det blev intet mer med det, mer än lite hån i media.
I förhållande till invånarantal står Fidel Castro och Che Guevara på Kuba för flest mördade och dessa två herrar kallar vi hjältar och gullar för. Fast. De hade bara ihjäl kubaner. Tillåten etnisk grupp med andra ord, eller?
Vill man käfta med etablissemanget, då måste man sluta vara korrekt. Elsa är för snäll.
Äntligen en möjlighet för en Klimatrealism som är på riktigt, så brukar Jimmy Åkesson beskriva sin politik i andra sammanhang. Elsa tog sin uppgift som SD politiker i Jimmys anda på allvar. Det tålde inte Jimmy. Vem tror honom att han för en politik som skall ge resultat på riktigt längre?
Om vi bedömer att det finns minst 4% av väljarkåren som är urless på klimatalarmismen är det nu hög tid att ombilda Klimatrealisterna till ett politiskt parti med riksdagsambition. Med Elsa som sakpolitisk ledare och med de bästa administratörer som kan uppbringas.
#11 Gabriel
I SvT:s Morgonstudion ca kl 09.10 idag redovisades en ovinklad beskrivning av Elsas avhopp. Man visade även delar av hennes video utan klipp. Nästan osannolikt objektivt för att vara SvT.
Mars Persson verkar vara en typisk nolla. Totalt utan kunskaper. Liberalerna sjunker sakta men säkert.
Är besviken på SD som inte ställer upp för sin skarpaste hjärna i partiet. Där förlorar de många röster. Bl.a min röst.
# 22 Mats, goda nyheter! Dessutom gav GP under nyheter/politik en korrekt belysning av Elsas senaste video om varför hon lämnar SD.
#22 Mats
Jag tror att Svt gjort bedömningen att det är viktigare att framhålla SD som svikare, än att utmåla Elsa som förnekare. Genom att faktiskt visa hennes kritik, så ger man en rejäl känga åt SD. De gör nog bedömningen att Elsa ändå är körd. Hoppas och tror de har helt fel där.
#9 angående Andrew Bridgen
Jag har försökt forska i varifrån påståendet om förintelseförnekelse kommer.
Vad jag förstår har Andrew Bridgen skickat vidare en tweet från en professor (läkare) som arbetar på stora universitetet i Jerusalem och som har sagt något i stil med att det som nu sker (vad gäller vacciner) är det värsta SEDAN förintelsen. Leta gärna upp klippet. Denna professor har gått till Andrew Bridgens försvar vilket John Cambell spelade upp på sin kanal. Youtube har tyvärr nu censurerat detta. Liberalerna gör mig alltså till förintelseförnekare på grund av att Andrew också deltog på konferensen. Vad får vi för samhälle om vi som Riksdagsledamöter accepterar att bli anklagade för att ge stöd åt konspirationsteorier om förintelsen? Det är att gå över gränsen. För mig hade det räckt med att SD förstod detta och att man tagit avstånd från Perssons uttalanden. Det har gått så långt att det har fått konsekvenser för min familj. Ska jag då lämna Riksdagen för att Liberalerna med fula medel försöker karaktärsmörda mig på det sätt som ledaren för Bulletin anser? Ett alternativ är att sitta kvar så länge jag kan påverka mina riksdagskollegor i tre viktiga frågor. Jag har inte för avsikt att rösta emot SD i frågor som gäller Tidöavtalet eller i någon fråga som jag känner till idag.
Förtydligande:
Professorn från universitetet i Jerusalem har försvarat Andrew Bridget mot anklagelser att han på något sätt skulle förneka eller förminska förintelsen.
Ja nu är läget som det är och Elsa fortsätter som politisk vilde i riksdagen. Dock är jag ganska övertygad om att Elsa inte kommer att sitta hela mandatperioden. Det kommer nämligen att bli oerhört jobbigt att ha hela riksdagen emot sig och det är nog få människor som skulle stå ut med det. Det finns visserligen några som sympatiserar med Elsa i riksdagen men att gå ut med detta officiellt vore politiskt självmord.
#25 Elsa
Håll ut och håll i, önskar jag. Vill det sig väl kanske det ändå kan bidra till ökad uppmärksamhet för realism i klimat- och energi frågor.
Dessvärre ingen överraskning att Liberalerna skulle bli svagaste länken i Tidösamarbetet.
#27
Jag är övertygad om att du har fel. Elsa tillhör dessa få som inte ger upp, utom av samma skäl somGalileo
#25 Elsa
Kanske dax att KU anmäla Liberalen som gjorde denna makalösa koppling!
Leta samtidigt reda på utlåtanden som jämför olika katastrofer med förintelsen.
Det finns en hel drös av sådana-det går inte att förneka!
Kanske kan klimatförnekelse också bannlysas som uttryck.
All heder till Elsa som har råg i ryggen och kunskaper om energi och klimat.
Riksdagen består till 97% av vetenskapsförnekare eftersom de inte tror på IPCC AR6 WG1 som är den vetenskapliga sammanfattningen. De föredrar dagstidningarnas saga om den onda koldioxiden som den av beslutsfattare/politiker framförhandlade SPM.
# 25 Elsa
Youtube och censur:
YouTube tillåter inte innehåll om covid-19 som utgör en stor risk för allvarlig skada.
YouTube tillåter inte innehåll som sprider felaktig medicinsk information som motsäger lokala hälsomyndigheters (LHA) eller Världshälsoorganisationens (WHO) medicinska information om covid-19. Det här är begränsat till innehåll som motsäger WHO:s eller lokala hälsomyndigheters riktlinjer för
behandling
förebyggande åtgärder
diagnos
överföring
existensen av covid-19.
https://support.google.com/youtube/answer/9891785?hl=sv&ref_topic=9282436
Elsa – håll ut! Du är den sanna och kloka! Dina motståndare är en samling drönare…
Delar en liten strategisk tanke för Elsa och andra klimatrealister att begrunda. Kan det, trots att det svider rättrådighetshjärtat, inte vara bäst att så snart som möjligt glömma detta etiska bottennapp och återgå till att sakligt framföra fakta och vetenskap om klimatet?
Jag har förstått att mobbarfolket på ”den andra sidan” inte är särskilt godhjärtade eller rättrådiga utan bara vill få tyst på vår främsta företrädare i Riksdagen. De ”arbetar” dessutom alltid i flock. Många illvilliga akademikerhjärnor har sedan valet 2022 spunnit loss i sann alarmistisk extremism och kokat ihop denna och andra krigshandlingar. (Jfr. f. ö. fäblessen för ”extremvärden” när ”global warming” fallerade som skrämselvariabel.)
Vi som röstade på Dig Elsa stöttar Dig även framgent! Av det enkla skälet att Du är bäst på att framföra svåra vetenskapliga argument på ett folkligt sätt! Och som jag uppfattade att Lennart Bengtsson menade – sanningen kommer att segra!! Frågan är bara när…
Strategitips nr 2: Lämna över frågorna om Covid-vaccinet till andra. Dina bästa grenar är KLIMATET och ENERGIN!
Vem är den svarttröjade mannen med hornbågade glasögon som syns i bild på KU:s startsida under nyheten om trakasserierna av Elsa?
(Samt som klickbar bild i listan av artiklar)
Skärmdump:
http://www.bilddump.se/bilder/20230502121843-78.77.218.174.jpg
Nr 34 Anders.
Helt rätt – när maggan satt ensam och hånskrattade åt Ebba som stod i talarstolen i Riksdagen….ja då blev det alltför uppenbart vilket mobbargäng som sitter där.
Vi har haft en kamp om jämlikhet och vi har haft Metoo…men vad hjälper det när riksdagsledamöter och folkvalda uppträder som fullblodsmobbare.
Men – det är just detta som är klimathotet…det har blivit ok att ljuga och mobba för att det helgar ändamålet.
Smhi och IPCC – tillåts fabulera och att hitta på och att skrämmas för den goda sakens skull.
Klimathotsretoriken smittar ekonomi, sjukvård och övriga samhällsfrågor å det grövsta – vi har passerat point of no return för alla dessa grundläggande fundament.
Det går absolut inte att via vetenskap debattera i riksdagen eller i Eu, Fn eller andra plattformar för makt.
Nu offrades Elsa på offentlighetens altare, hon blir inte den sista.
Jag hoppas bara att hon och hennes familj får återgå till lugn och ro – inkvistationens piska är alldeles för obarmhärtig att offra sig för…
Riksdagen rymmer lyckligtvis fler som liksom Elsa Widding betvivlar överdrivna och illa grundade klimatlarm. Kan vi hoppas att de över partigränser bildar en klimat- och energirealistisk grupp med fokus på sakfrågan? Sverige behöver ju över tid jämn och säker tillförsel av el- och annan energi oavsett om det blåser och är solsken eller inte.
#37 Anders
Utbildningsminister Mats Persson (L).
#30 Göran Fredriksson
Ingen skulle vara gladare än jag om jag har fel.
Tiden får avgöra vem som får rätt.
Som flera redan framhållit, det svenska partisystemet för riktig demokrati är totalt förlegat, Elsa’s ”resa” i politiken, så här långt, visar mycket tydligt att partier är till för sig själva och inte folkviljan. Endast de ”långväga” och lojala göra sig besväret.
Så länge det finns pengar i systemet, kan yrkespolitiker överleva och låtsas att de ”satsar” alla våra skattemiljarder på någonting bra, eller gärna godhetsstämplat. När folket upplever/upptäcker att den egna plånboken stadigt krymper, kommer det att bli allt större protester mot de ”folkvalda” ( egentligen plikttroga knapptryckare i partier). När våldet kryper närmare den egna kretsen och gatan, ökar också protesterna.
Vad/vilka är då alternativen till ”parti-demokratiska” stater? Det är en proteströrelse, likt exempelvis miljörörelsen, Ny Demokrati och SD, som alla en gång hade profilfrågor, men fick anpassa sig till partidemokratin till stor del. Miljörörelsen har spårat ur totalt, Ny D imploderade och SD har rönt stora framgångar i debatter, men relativt magert realpolitiskt resultat ( migrationen är fortfarande på samma höga nivå, kring en 100000 per år).
Skulle klimatrealism ha en chans som proteströrelse? Hur skulle den formeras, säljas in i befolkningen? Någon som har en tanke på upplägg?
Det är direktsänd partiledardebatt på SvT på söndag (programmet Agenda).
Det vore högst passande om Jimmy Åkesson då konfronterar Johan Pehrson om hans ministrars vetenskapsförakt och oacceptabla etikettering av kollegor i Riksdagen.
Enough #42
Klimatrealism är inte vinnarfrågan, men energikostnader kan vara det. I första hand gäller det att påvisa att vindkraft inte minskar koldioxidutsläppen och att reduktionsplikten bara flyttar utsläppen, och förmodligen ökar dem. Det gäller också att se få in ett globalt perspektiv och få bort ett svenskt storhetsvansinne. — tron att Sverige kan vara ett föredöme för stora länder som Kina och Indien.
#43 Gunnar Juliusson. Min spaning är att det vågar han inte. Visserligen är han minst feg bland borgarnas ledare, men tillräckligt ryggradslös för att 1) ”tiga ihjäl” eller 2) ”prata bort” det som hände. Men oj, hur gärna jag har fel!!
Enough 42
Jag tror man skulle komma enormt långt genom att införa personval i stället för partival. Detta skulle vitalisera demokratin.
Elsa är ju en av få riksdagsledamoter som lyckats bli inkryssad i första hand på bas av en sakfråga. Det är så nära vi kommer egentliga personval.
Men tyvärr är hoppet noll om att få igenom en sådan reform av demokratin, frågan om personval är heldöd och begraven häromåret i en större utredning.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2022/06/sou-202228/
Proteströrelse kommer det att bli när notan för den huvudlösa klimatpolitiken blir för dyr för vanligt folk, vi har redan sett sådant som ’Bränsleupproret’, vilket f.ö. skickligt kanaliserades av SD till en fråga om reduktionsplikten.
En undran.
Får Elsa Widding lättare eller svårare att få igenom sin klimatpolitik (eller annan politik som hon i huvudsak väl delar med SD, eftersom hon valts in i riksdagen genom dem) genom att lämna SD?
Bara för någon vecka sedan berättade hon om att SD låtit henne byta utskott för att kunna jobba mer med klimatfrågan.
Har faktiskt inte kunnat uppfatta de politiska åsiktskillnaderna mellan SD och Elsa Widding ännu.
Ser alltså inget problem, som inte borde förutsetts när Elsa Widding valde SD för att jobba med kiimatfrågan (och andra frågor).
Att Elsa Widding blir ledsen för osmakliga påhopp från motståndarsidan är annars lättbegripligt.
Men huvudfrågan är, blir det lättare eller svårare att få något vettigt gjort i riksdagen genom att lämna SD.
Jag tror det blir svårare.
M a o så verkar det vara ett internationellt drev mot alla avvikande åsikter och kunskaper om Covid-vaxx. Alla som har någon kontakt med de personer det drevas mot blir således utsatta. Först hade vi Stockholmskonferrensen, om vilken vi i svensk resp världens media knappt hör ett knyst om. Och nu alltså uppföljningen i Stavanger, som utnyttjas som bas för drev.
All svensk media kontrolleras av de 3 stora ekonomiska grupperingarna (även indirekt SVT/SR) och order verkar ha utgått för att alla sociala media, som i princip har samma ägare (ej Twitter) skall delta i drevet.
Lade ni märke till att det nyligen demonstrerades vad den nya ”spionlagen” innebär, vilket är att se som ett hot. Det räcker att publicera misshagliga texter i något socialt media så kan åsiktspolisen á lá Hitlertyskland knacka på.
Tom nestorn Lennart Bengtsson får känna av mobbingen.
Nekas betalt för undervisning på Folkuniversitetet.
”Efter föreläsningen vägrade dock Folkuniversitetet att betala honom och motiverade det med att Bengtsson har en ”avvikande uppfattning” i klimatfrågan. Det rapporterar Kvartal.”
Inser inte etablissemanget att det börjar likna 1930 talet här?
Är det inte liberalism som skall slåss för rätten att ha avvikande åsikter?
stinsen #47,
”Men huvudfrågan är, blir det lättare eller svårare att få något vettigt gjort i riksdagen genom att lämna SD.
Jag tror det blir svårare.”
Jag är inte särskilt bekant med riksdagsarbete, men jag håller med dig. Partier är ju ”knapptryckarkompanier”. Och enda sättet att påverka i riksdagen är väl i så fall att lobba och argumentera inom sitt parti att enhälligt bli mer klimat- och energirealistiska. Men detta kräver nog en hel del fotarbete inom Rosenbad, snarare än utspel, argumentation på sociala media och böcker.
Å andra sidan så är det den senare Elsa som jag beundrar och stödjer (i alla fall om klimat o energi). Det råder uppenbarligen en konflikt mellan jobbet som riksdagskvinna och jobbet som orädd och öppen kritiker av klimathysterin. Men det valet får hon själv göra …
#47 stinsen
Naturligtvis blir det avsevärt svårare när man inte har partiet i ryggen. Som jag har påpekat tidigare så är min bedömning att Elsa inte blir gammal som politisk vilde i riksdagen av de skäl jag tidigare redogjort för.
Jag talar med stolthet om att JAG kryssade och röstade för Elsa Widding i valet. Då Elsa är faktadriven och att vetenskap trumfar. Om det skulle, vilket det ofta behövs, så går jag rundan tillbaka till tiden från 1600 – 1800-talet som kallas för’ upplysningstiden’ samt att vi är sekulariserade från kyrkan, vilket borde vara bra. Då vi gått från ’tro, hokus pokus å hittepå’ till vetenskap och evidensbasering, varpå jag vid behov exemplifierar med vården och dess eventuella åtgärder vid exempelvis en operation / annan orsak: benbrott, kejsarsnitt, gråstarr, cancer…. Ja, utan vetenskap och evidensbasering så hade jag nog vid läkarbesök i bästa fall fortfarande fått brännvin å åderlåtning. Tanksam jag är att vetenskapen gått framåt, dock rejält orolig då pendeln svängt å kör över oss i en djäkla hastighet. Hur kunde det tillåtas bli så ’dumt’ / korrumperat? Är det detta vi ska lämna över till våra barn? WEF i kombo med folks gruppmentalitet är inge bra. Mao, Elsa mitt stöd du har. /P
Jag hoppas att Elsa Widding återvänder till partiet och bildar en grupp omkring sig som kan driva gemensamma klimat- och miljöfrågor. En sådan grupp skulle även kanske kunna ha rådgivare utanför den politiska sfären. Och hitta ingångar till mainstreammedia. Att ensam driva viktiga frågor i riksdagsarbetet måste vara oerhört svårt?
Jag hoppas verkligen att Elsa orkar fortsätta i Riksdagen. Som aktiv SDare inom kommunalpolitiken vet jag att Liberaler i allmänhet hatar oss. Inte alla dock, det finns även kloka Liberaler.
Men partiarbete bygger på samarbete. Att konfrontera motståndare tillhör vardagen. Utbildningsministern borde inte vara motståndare till SD eftersom han inte vore Utbildningsminister utan SDs hjälp. Vi får väl se vart detta leder.
Det vore trist om Regeringen faller för att L inte har fattat verkligheten. Kanske pågår nåt vi inte känner till bakom kulisserna. Jag avvaktar
# 46 Gabriel O
Ja, håller helt med!
Fick en ide…..( involverar Elsa i hög grad..). Om vi kan skapa ett nytt parti, med frontfigurer, som bygger helt på kompetens inom ffa. energi- ( klimat-) området, och involverar Elsa som frontfigur under mandatperioden, skulle det kanske kunna finnas personer runt om i landet, som det går att rösta på via ”partiet”.
Hur många svenska profiler kan vi hitta? Alla behöver ju inte ha sådan extrem igenkänning som Elsa, till att börja med, det skulle kunna byggas upp under resan fram till 2026. Många mindre kända ( som jag t.ex.), skulle ju kunna göra ett lokalt jobb, om det fanns en plattform….
Elsa, hur vore det att samla den ( riktiga) vetenskapliga fronten i en nytt ”samlingsparti”, och försöka få till en Riksdagslista till 2026?
Som jag ser det, finns det kanske en öppning nu, ser jag i syne eller skulle det vara möjligt…..?
# 54 (Jag)
…tänkte inte på det, men redan nästa år är det ju val till EU…..en del smala partier har haft framgång historiskt i EU-val, men inte lyckats bredda till Sveriges Riksdag. Kan EU-valet vara en språngbräda in?
Festina lente eller ”stunna sig” som mina föräldrar lärde mig under uppväxtåren. Klas Hjorts ledare i Bulletin ”Elsa Widding har blivit en vilding” fick mig att tänka på Efesierbrevets ”Låt inte solen gå ned över er ilska” Tänk om 9 987 personröster blir helt verkningslösa på grund av riksdagens arbetssätt och ett överilat beslut. Det gör mig bedrövad.
#Enough
Tror att du har rätt. Inget av nuvarande riksdagspartier kommer driva att vi får en öppen debatt om klimatet. Deras bedömning är troligen att de förlorar fler röster än de vinner.
Det enda som kan skapa en politisk kursändring är förmodligen ett nytt parti som tar röster från de etablerade partierna.
Visst är det märkligt. Den sk ”gröna omställningen” är en enorm omställning av det Svenska samhälle.
Ändå har den aldrig varit en valfråga?
Den största samhällsomdaningen på 100 år är tydligen inget vi behöver rösta om?
DN fortsätter idag:
”Elsa Widding fortsätter att gå hårt åt utbildningsminister Mats Persson (L) efter sitt avhopp från Sverigedemokraterna.”
https://www.dn.se/sverige/ny-l-kritik-mot-widding-oseriost-att-bli-politisk-vilde/
Liberalerna målar in sig i ett hörn tillsammans med forskarna där lingvistik är en av meriterna 🙂
För liberaler är vetenskapen om klimatet fastlagd.
Öppet sinne , knappast!
Klotet i morgon om vätgas. På tal om vetenskap och den ohållbarhet som planeras-i klimatets namn.
#55 mfl. Medborgerlig samling har många kloka ideer om bland annat energi, meritokrati, avbyråkratisering, stopp av slöseri av olika slag mm.
MED har enstaka mandat i några kommuner. Dessa borde kunna stöttas och därmed ge massmedial uppmärksamhet åt den viktiga energifrågan.
# 58 JonasW
Nej, den optimala chansen fanns med Elsa och SD i ryggen, men inte ens det höll för PK’s samlade attacker. Jag trodde faktiskt att det skulle kunna ge något mer, men SD har fullt upp att snitsla Tidö och få utfall, offrar energi/klimat-ambitionerna, för tillfället iaf…..( kanske bedömer frågan som ett mer långsiktigt mål, stor motvind i nuläget..).
De flesta som röstar är nog ganska dåligt insatta i de samhällskonsekvenser som ”grön” energiomställning drar med sig. Det behövs de som väcker frågan, och sedan kan peka på utfall, för att majoriteten ska reagera ( låg gard, lång uppgång i välfärd historiskt, ”tror” nog inte att det kan bli riktigt bistert).
# 60 Gunnar J
Ja, men helt ”klimathotsinriktade”, iaf. när jag senast tittade på 16 punktersprogrammet, går tyvärr bort för mig av den anledningen, annars bra program, ja.
Jag skrev till min lokalavdelning för SD att jag på grund av partiets inkompetens i att behandla deras mest personkryssade riksdagskvinna, som bevisligen har bäst kompetens inom fackområdena energi och klimat, INTE kommer att rösta på dem i kommande val
#Enough
#Gabriel Oxenstierna
Vill man bilda nytt parti så tillhandahåller Hans Jensevik med Teknisk valsamverkan AB en fullt utvecklad administrativ valplattform.
Den utvecklades inför valet 2022 med hjälp av medlemsavgifter och donationer av oss medlemmar i föreningen NixToTheSix. ta kontakt med Hans ni har ju tre år på er.
I Luleå igår på förstamajdemonstrationen pratade IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson där hon bl a sa ”Världens blickar är riktade mot Norrbotten och Västerbotten. Här finns lösningen som kan bidra till att rädda vårt klimat och hela vår jord”. Jag bor alltså i det län som ska rädda vårt klimat och hela vår jord. Här kan man verkligen prata om hybris. Elsa W behövs verkligen.
Få svenska klimatdebattörer har lagt ned så mycket tid på gedigna efterforskningar i ämnet och har varit så energiska, modiga och uppriktiga som Elsa Widding.
För detta har hon smutskastats av SVT, dagstidningarna, Expo m.fl., och nu även av utbildningsministern.
Väldigt obehagligt. Undrar om tanken är att det ska ses som varnande exempel, så att inga andra ska våga kritisera klimathysterin.
#50
I det läge som uppstått kan man som utanförstående endast hoppas på att SD och Elsa Widding inte målar in sig i varsitt hörn, utan på något sätt hittar en konstruktiv väg ur det hela.
Så länge man har samma målsättning borde detta vara möjligt.
Besvikelse finns på bägge sidor.
Med god vilja och hjälp av tiden kan sådant repareras.
Oavsett hur den här situationen utvecklas så hoppas jag att Elsa Widding orkar fortsätta driva sitt arbete med att stå upp för sans och vett inom energi och klimat.
Efter att ha läst rektionerna från SD-ledningen så hoppas jag att Elsa stannar kvar i riksdagen och saboterar så mycket som möjligt deras politik och inflytande. Jäkla skitstövlar som mobbar offret för Liberalernas mobbing istället för att ta henne i försvar! Det handlar ju om en lojalitet inom partiet, men istället så avslöjar denna incident att allt handlar om ett knivslagsmål, inte bara med L, utan även inom SD. Kan man överhuvudtaget lita på SD?
#59 Lasse. Artikeln ligger tyvärr bakom betalvägg.
#59 Ingemar.
Håller helt med dig.
Detta bådar inte gott. Och jag tror Elsa gör ett misstag att hoppa av partiet. Nu tar hon strid mot nästa alla och riskerar därvidlag att bli marginaliserad. Hennes bästa chans var att börja med att få med sig sitt eget parti på sin linje, och med det i ryggen öppna en ny front gentemot andra partier. Nu förstår jag inte vad strategin ska bli, utan inflytelserika vänner kan hon bli ett enkelt villebråd att ge sig på för etablerade partigängare av allehanda kulör.
BG!
Här är Campells intervju på Rumble:
https://rumble.com/v2l3cfk-mr-andrew-bridgen-mp.html
#70
Det gör inget 😉
Sammanfattning är att Liberalerna tycker att Elsa W sprider dynga och detta skall bekämpas så att misstron mot klimatalarmismen inte gror!
#69 Ingemar
Det är inte lätt gå emot klimatalarmismen, ens för SD.
Det är liberalerna som bör sitta i fokus.
Hur rimmar deras reaktion med liberalismens grundsats:
Lämna utrymme för all form av meningsmotståndares rätt att uttrycka sina åsikter är en grund för liberalism!
” förespråka öppenhet, tolerans och demokrati, värdera frihet och rättvisa hög”
Det är L som gått bort sig!
#Ingemar Nordin 69#
”Kan man överhuvudtaget lita på SD?”
Det verkar vara tid för svenskar att inta samma åsikt som Frankrikes största väljargrupp har om politiker och partier av alla slag. Nämligen, ”tous pourris”, alla (lika jävla) ruttna.
#66 ”Få svenska klimatdebattörer har lagt ned så mycket tid”…
Jag säger med emfas: INGEN klimatdebattör har gjort det!
#69,
Forts. Knivslagsmål istället för saklig debatt är nog tyvärr ett signum för samtliga riksdagspartier. Jag tänker på exempelvis Hanif Bali som också skapade opinion, inte genom att slaviskt följa partipiskan, utan genom att skriva ledare och på fria nätmedia.
Men så har ju riksdagspartierna alltmer avlägsnat sig beträffande relevans och övertygande argument från folket.
Jag kommer heller aldrig mer att rösta på SD!
Men PK-vänstern kan dra dit pepparn växer. Guterres lär ha koordinaterna. 😉
Partierna är trots allt politikens instrument. Det är genom dem idéerna omvandlas till handling. Utanför partierna, som vilde med en ensaksagenda, är det nästan omöjligt få något till stånd. Taktiskt är det förståeligt att SD är försiktigt med att rakt av stöda Widding : massor av väljare tror på klimatnarrativet, så varför stöta bort dem ? Varsamt handlag alltså. Widding är icke-politiker och det märks.
eriksbo #79
Riksdagspartierna bör inte bara slaviskt följa det som ger mest röster idag (den s.k. pragmatiska linjen som Reinfeldt och sossarna alltid gjort) utan också bedriva opinionsbildning för framtiden.
Om nu SD, mot förmodan, skulle vilja ha en annan klimatpolitik i framtiden så bör de understödja och tillåta en röst som kan fungera som en murbräcka i både riksdag och bland allmänheten. Nu har SD avsagt sig den djärva möjligheten. Nu verkar det viktiga vara att ha en betald riksdagsplats och att sitta kvar i närheten av regeringen, vilket i praktiken betyder: låt L få som de vill.
# 77 Anders
För min del avvaktar jag utfallet av ”fallet” Elsa en tid, innan jag sågar SD. De är i en ny roll, säkert lite nervösa och inte helt bekväma. Elsa-frågan blev inte bra, men med lite sans och utfall i verkligheten, elbrist mm., kanske SD blir mer vana i rollen.
Och, om man inte röstar SD, varifrån ska protesten komma ( min #55 m.fl. försöker sig på alternativa vägar, men lätt är det inte att nå RESULTAT)
Nordin #80
Widding var den förnämsta energi- och klimatsakkunniga i ett stort riksdagsparti. Där hade hon kunnat utveckla sina idéer, och också fått en utmärkt plattform för deltagande i den allmänna debatten. Vildar blir marginaliserade i riksdagen och finner inget gehör i debatten.
De som tror att det till nästa val kan bildas ett nytt parti som får mer än 4 % har nog en del arbete att göra. Jag trodde att de flesta som skriver här ville ha en annan/ny klimatpolitik.
Så är tydligen inte fallet utan många förespråkar splittring, inte rösta på SD, eller nåt annat. Istället för att bråka är det dags att vara konstruktiv.
Stötta Elsa är bra.
Stötta MP/S genom att bråka är inte bra.
Sluta käbbla, var konstruktiva.
eriksbo #82,
Självklart blir hon marginaliserad.Men min poäng är att SD saknar ryggrad. Istället för att utnyttja hennes sakkunskap och debattförmåga för sin kritik mot klimatalarmismen, så backar de nu och vågar inte stötta henne. Vi har åtta klimatalarmistiska partier som förespråkar olika metoder för ett leva upp till ”klimatmålen”, Det är allt.
Den som känner för det kan ju maila till den liberale utbildningsministern Mats Persson och ge honom ett par ord på vägen med anledning av hans utbrott:
”Widding visar prov på ett kunskapsförakt som inte anstår en riksdagsledamot. Det är allvarligt att ge stöd till konspirationsteorier om klimat, vaccin och förintelsen. Hon måste nu visa att hon står upp för vetenskap.”
E-postadressen: utbildningsdepartementet.registrator@regeringskansliet.se.
Och missa inte: https://rumble.com/v2l3cfk-mr-andrew-bridgen-mp.html (Stort tack # 72)
Dålig stil av Jimmie att inte stå upp för Elsa, istället sågar han henne! Uruselt Åkesson, skämmes!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-om-elsa-widding-inte-en-bra-rekrytering
# 83 Arne N
Ja, Arne, det är onödigt med splittring, men SD centralt skulle kanske kunna ha lite mer örat mot marken och se den stora tillgången i Elsa, har nu haft 6 månader på sig, dribblat med utskott och tvekat lite på Widding/Stegerud-konceptet. Glöm inte den stora andelen personröster, som nu är besvikna på vilket sätt SD inte lyckats med sin värvning ( Åkessons egna ord).
Jimmie Åkesson om varför Elsa lämnar SD:
”Elsa har kanske insett att vara aktiv i ett politiskt parti innebär att man har partiet att förhålla sig till.
Min upplevelse är att hon vill ha en friare opinionsbildande roll.”
Hur kan man som partiledare inte ha förstått varför Elsa lämnar SD när i princip alla vet varför. Man måste vara bra dum och bakom flötet för att inte förstå detta. Och denne man är partiledare, man tar sig för pannan.
Före valet gjorde Elsa Widding en analys i Sverige-
demokraternas namn ”Sveriges framtida energisystem”. Faller den platt till marken ,då hon i Jimmys ögon inte räknas som trovärdig (min tolkning). Hon har ju redan fått epitetet ”Sveriges bråkigaste kvinna”.
file:///C:/Users/Dator/Downloads/Sveriges%20framtida%20energisystem.pdf
#28
Jag kan nog med fog säga att jag redan är mycket ensam i Riksdagen. Jag får ingen information från SD och min kompetens inom energi och klimat finns det ingen som efterfrågar. Det kommer att bli mycket bättre nu och jag kan bygga allianser med riksdagsledamöter från olika partier. Jag vet exakt vad jag ska fokusera på.
Elsa #89,
Det låter bra. Och glöm inte att du inte längre behöver hålla dig till partilinjen eller visa lojalitet. Det har inte SD-ledningen gjort med dig.
Jimmy Åkesson säger att du inte håller dig till partilinjen. Jag önskar att jag kunde ställa ett par raka frågor till honom: Anser du, och ditt parti, att vi lever i en klimatkris? Anser du att det finns vetenskapliga belägg för att vi gör det? – Ja, eller nej.
Elsa #28
Jag tycker att du ska vara kvar ett bra tag till och se vad som händer. Saker kan ändra sig snabbt.
Kom ihåg att politiker ofta är snabba att försöka smutsa ner en motståndare och använder ohederlig retorik trots att det vet att något inte är sant.
Det är givetvis ingen som tror att du förnekar förintelsen, de försöker bara smutskasta dig och vill dra ner SD så mycket de kan.
Jag följer med spänning vad du ska lyckas åstadkomma. På något sätt måste det bli ett slut på alla vansinnesprojekt som ska genomföras till ingen nytta.
Tänk bara hur snabbt socialdemokraterna ändrade sin syn på NATO! Det dröjde typ 2 veckor från neutralitet till NATO.
Erfarenhetsmässigt kan mycket hända väldigt snabbt inom politiken pga de sopprötter som besitter stolarna. Ingen stringens över huvud taget!
Elsa, ”go for it” och låt dig inte deplattformeras av de okunniga.
Hoppas du får behålla din riksdagslön, om inte så kommer vi att swischa om du ger oss numret.
Numret som jag redan har 😉 men du bestämmer om det behöver offentliggöras för påfyllning.
Fokusera på det du valt och kör hårt, vi stödjer dig 💪
#90 Elsa
Ja jag tror mig ha förstått det. Har du fortfarande någon kontakt med Jessica?
Bra att du har en målsättning och att du fokuserar på den. Önskar dig allt gott.
Elsa!Drevet mot dig beror som jag ser det att de som håller på så här vet att din kunskapsnivå är mycket högre än deras.och att de är rädda att det ska framgå i Riksdagen.
I Aktuellt i kväll var det debatt mellan Pehrson och Åkesson. De kom bland annat in på just Elsa Widding. Åkesson gjorde ett litet försök att försvara henne och kritisera dem som har angripit henne. Det är så dags nu?
Å andra sidan hävdade han att hon inte har kommit in i Riksdagen på ett personligt mandat utan som representant för partiet. Formellt rätt, förmodligen, men hon hade faktiskt oerhört många personkryss. Bara några partiledare hade fler.
Om inte ens SD vill försöka stoppa klimathysterin, kanske det är dags för ett klimatrealismparti? Ett parti som inte skulle bli så mycket enfrågeparti, då ju vettlös klimat- och energipolitik påverkar det mesta i samhället.
Såg på Agenda. Tyckte faktiskt att Jimmy försvarade Elsa.
Det jag upplever som problematiskt är att vår s.k. objektiva och neutrala SVT klassar EXPO konferensen som en sammankomst för konspirationsteoretiker och förnekare.
På vilka grunder? Hur kan SVT etikettera en konferens? Är det SVT´s roll att bedöma konferenser? Tyvärr är det väl bara att (igen) konstatera att SVT förfallit till ett propagandistisk medium.
Det som skulle vara ”folkets tjänst” har blivit ”överhetens megafon”. Vem vinner på detta förfall ? Är väldigt säker på att det inte är Svenska folket (d.v.s. vi som bor i Sverige).
Förstår inte denna vurm för SD! Ska SD rädda klimatrealismen? Snacka om att släcka elden med bensin. Vad som behövs är naturligtvis att övertyga riksdagsmännen, EU, FN, WHO alla NGO:er och universitet om att lyssna på riktig naturvetenskap och utifrån denna fatta sansade beslut. SD består ju av en samling som inte kan tas på allvar öht. Hur ska dessa kunna bidra till detta?
jax #100,
Nej SD är inte det centrala här utan det är själva plattformen som är viktig. Det går bra med i stort sett vilket annat parti som helst.
#100 jax. Du har rätt. Vi måste bilda att äkta klimatrealistparti, ett i sanning värmeälskande parti. Det blir aldrig bra att hoppas på att någon annan ska förstå situationen och sedan driva politik därefter. Kanske kunde partiet heta ”Elementa”?
Tyvärr visar bråket kring EW att det svenska partisystemet är totalt fastlåst och SD-ledningen har gjort analysen att EW kan offras därför att det är viktigare att SD bedöms som regeringsfäigt och att klimatfrågan är så cementerad att det inte är värt att ta strid för den.
Jag tycker det är synd eftersom jag tror att SD kunnat vinna klimatdebatten precis som de vunnit migrationsdebatten även om den verkliga migrationen fortfarande är alldeles för hög.
Nu fortsätter de idiotiska och inflationsdrivande satsningarna på meningslösa klimatåtgärder vilket gör Sverige fattigare med allt svagare valuta och försämrad konkurrenskraft.
Flera talar här om ett förändrat valsystem och en mindre riksdag. Ingenting tyder på att det kommer att ske. Samtliga partier tror att befintligt system gynnar dem själva.
Elsa,
Persson, Pehrson och Åkesson är nog inte så glada över sin insats. Inte ser jag vad de har vunnit på slarvigt tal. Din supporterskara är stor och den gillar det du gör.
Gilla läget som det är nu. Ingen kan förutse vad som kommer att hända.
#64
Med en dåres envishet vill jag framhärda i mitt påstående om att nu har chansen kommit för att få nya politiker som inte är fostrade i ungdomsförbund utan i verkligheten.
De som ännu inte fått delta i indoktrineringsläger arrangerade av WEF:s anhängare!
Den framsynte Hans Jensevik har arrangerat för möjligheten att som nytt parti kunna komma över 4%gränsen!
Har har skapat en valplattform som är färdig att användas!
Efter nästa val kan vi ha den typ av politiker som många önskar sig!
Dock behöver fler Elsa som kan engagera sig och samverka för befolkningens bästa!
Tyvärr några felaktiga bokstäver som jag inte kunde ändra på!
#91 I kvällens aktuellt svarar Jimmie Åkesson på den fråga Ingemar Nordin ställer.
Så fortfarande är min undran varför Elsa Widding inte kan driva sina frågor som det var tänkt inom SD, utan lämnar partiet.
Hon nämner själv som orsak bristande stöd, ensamhet, ingen information och ingen efterfrågan på hennes kompetens.
Om hon drivit frågor till sin spets och blivit utesluten skulle man lättare förstått henne, men nu tycks det handla om, som hon själv säger, att hon är ny i politiken.
Och hur det då ska bli lättare att bygga allianser med ledamöter från olika partier och få nånting uträttat har jag svårt att förstå.
Sedan är det onödigt med Ingemar Nordins överreaktion och förhoppning att Elsa Widding skall stanna kvar i riksdagen och sabotera så mycket som möjligt av SDs politik och inflytande.
En möjlighet för Elsa Widding är att anordna möten tex i 2:a kammaren där allmänheten bjuds in och information diskuteras om AR6 och den senaste vetenskapliga delen – och fördelar nackdelar med olika vägval för reduktionsplikt, ny elproduktion, vindkratf vs atomkraft etc. högläsning AR6 och utbildning för intresserade mediapersoner som skriver Ledare?
”Har vi passerat tippingpoint?, accelererar upphettningen?” – dags att överaska i kammaren, plenisalen o 2:kammaren och bjuda in forskare att föreläsa
Jag tror att det kan vara bra att agera som politisk vilde. Det viktigaste är inte att försöka påverka riksdagen, utan att nå ut medialt. Som vilde finns förutsättningarna för att få mer uppmärksamhet. Se bara på vad som hänt de två senate dagarna. Men det kommer att kräva mycket mod och uthållighet. När man går emot etablissemanget, så får man utstå inte bara kritik, utan också hat, lögner, glopord och att bli kallad förnekare och galen.
Elsa måste klä sig i teflonkostym och ta alla chanser att synas och höras. Strunta i vad kollegor i riksdagen och media kallar henne, utan mer tänka på hur hon ska förmedla sitt budskap till folket.
Jag tror att det finns många människor ute i Sverige som faktiskt lyssnar och tar till sig det hon har att säga. Tillslut kommer delar av etablissemanget börja vända, när de ser att Elsa har fått ett folkligt stöd.
Det är dags att de som har lyckats utanför mainstream söker se vad de kan göra tillsammans eller åtminstone samordnat. Det gemensamma är att de anser att samhällsutvecklingen går bakåt.
En grupp är de som likt Klimatupplysningen är inriktade på verklig vetenskap och sanning.
En annan grupp är de som mest skriver om idéer som DGS. Patrik har t.ex beskrivit idéen om personvalspartiet.
En tredje är de som tillhandahåller plattformar som Swebbtv och Hans Jensevik.
En fjärde är de som vill ha en seriös journalistik t.ex. Kvartal.
Det finns även några som har klarat av att bedriva journalistik i Åke Ortmarks anda, t.ex. Fokus och Axess.
Nu finns det även minst en riksdagsledamot som kan påverka. Med förmodligen rekord i personvalskryss. Åtminstone denna mandatperiod. Om de som ogillar rådande samhällsförändring inte lyckas gripa tillfället i flykten nu…..? Kommer de då längre ha någon trovärdighet kvar?
Såg aktuellt igår.
Åkesson försvarade Elsa och förklarade för den totalt oförstående Person skillnaden mellan att klimatet påverkas av människan och att som svamlande Riksdagen se detta som ett nödläge.
Bollen är definitivt hos liberalerna och den mobbande skolministern! Dax för en Pudel!
Jimmie Åkesson gjorde ett lamt och tafatt försök att försvara Elsa i gårdagens Aktuellt. Han börjar väl sent omsider inse vilket misstag SD har gjort när de inte stod upp för sin partikollega när det började blåsa. Faktum är att utan Elsa så hade inte partiet nått de valframgångar de nådde i senaste valet. Jag misstänker starkt att det endast var för att locka fler väljare som Elsa stod med på valsedlarna vid valet 2022. Elsa blev helt enkelt lurad när hon trodde att partiet stod upp för hennes kunnande och åsikter. Efter valet har Elsa haft noll och intet stöd från partiet och som hon skriver själv så har hon känt sig väldigt ensam.
# 101 Ingemar Nordin
Ja, det enda möjliga om vi vill ha ett land att kunna leva i är nog att vi lyckas övertyga sossarna om detta. Främst så att vi slipper Mp i vagnen, men också för att det är nog det enda som är ”hållbart”. De andra partierna är och förblir nog för små för att kunna bidra.
Se bara nu på L, plötsligt är de fanatiska klimatalarmister. De tittar nog bara på Mp:s tidigare segrar och försöker upprepa den bedriften. Så ett fyraprocentsparti som tror de har folkets mandat, utbytt mot ett annat.
Tyvärr är det nog så det kommer att se ut i framtiden om inte stödrösterna upphör.
jax #113,
Ja, när Elsa började fundera på erbjudandet att bli politiker för SD så var jag tveksam, bl.a. för att SD var en hackkyckling och att få vågade samarbeta med dem. Hur skulle det vara möjligt att få med sig andra partier mot en vettigare klimat- och energipolitik? Även om S har låst fast sig i Läran så vore åtminstone M och KD möjliga att bearbeta.
Jag hoppas på ett samarbete med någorlunda vettiga politiker i även andra partier. Men det kräver nog som sagt en hel del fotarbete internt i riksdagshuset.
Hörde Johan Persson i Aktuellt igår. Han påstod att Elsa W ”förnekade att vi har en klimatförändring”. Det hon sa i Riksdagen var ju att vi ”inte har bevis för någon klimatkris”.
Det är riktigt tråkigt om en svensk partiledare inte vet skillnaden mellan ”klimatförändring” och ”klimatkris”. Var det en medveten och avsiktlig felsägning eller ett resultat av okunnighet? Vet inte vilket av alternativen som är värst.
Antalet partier som är tänkbara att rösta på sjunker och närmar sig noll.
Det är inte lönt att drömma om ett nytt politiskt parti. Det är mer meningsfullt att försöka påverka politiker från olika partier som inte är helt övertygade om klimatkrisen. Se Elsas kommentar https://klimatupplysningen.se/elsa-widding-nu-far-det-vara-nog/#comment-438048
Berlinmuren rasade och Järnridån rostade sönder när tiden var mogen. Samma kommer att ske med klimatkrisen, klimatnödläget, AGW, klimatförändringar osv.
När SVT nu lagt upp debatten från gårdagens Aktuellt om Elsa mellan Jimmie Åkesson och Johan Pehrson i ett separat klipp har de valt att ta bort den del där programledaren ”väljer sida” och försöker hjälpa Johan Pehrson med argument. Det är snyggt gjort så om man inte sett hela debatten märks det knappt.
Ni hittar orginalet här (14:00 in):
https://www.svtplay.se/video/ePnN3Bo/aktuellt/igar-21-00
Den redigerade versionen här (1:35 in)
https://svt.se/nyheter/inrikes/het-debatt-nar-akesson-och-pehrson-diskuterar-elsa-widding
Bra uppfriskande diskussion, som uppstått ur en händelse, där en minister försöker misskreditera en riksdagsledamot, stoppa kritisk granskning av flera högaktuella samhällskritiska områden.
Min fråga till alla debattörer blir:
Var ska en väljare kunna lägga sin nästa röst ( EU-valet 2024)? Det gäller väljaren som kommer att vilja se verklighet av Elsa’s kommande 3 fokusområden i Riksdagen ( nyanserad klimatpolitik, vindkraftens negativa miljöpåverkan och ineffektivitet samt skapa opinion kring WHO’s försök att styra mer över världens länder).
Kommer det att finns ett alternativ att rösta på där dessa frågor har stark fokus?
“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”
“An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it.
Gandhi.
Elsa, ditt arbete är ovärderligt.
#117 Johan, Uppsala
Herregud vilket stolpskott Johan Pehrson är. Står och blåljuger i tv. Han är ju direkt oförskämd. Är Sveriges riksdagsledamöter inte läskunniga. Förstår de inte svenska.
#111, 115, 117, 120. Liberalernas partiledare Johan Persson är verkligen den värsta sortens mobbare! Känner igen den sorten på mils avstånd. ”Så du stöttar Elsa Widding” sa han till Jimmie (så att munfradgan sprutade) samtidigt som han teatraliskt (mediatränat) ackompanjerade med ett anklagande pekfinger följt av ett illmarigt flin…
Även jag måste tillstå att Jimmie skötte sig efter omständigheterna bra och balanserat när han försökte förklara för svenska folket (inte för det långa motbjudande stolpskottet eller den stylade mediadamen) vad Elsa Widding i realiteten har sagt och alltjämt menar!
När man ser Aktuellt och Rapport inser man att Sverige är hopplöst förlorat! Tvi vale!
Jag är också en av dem som personkryssade Elsa Widding. Anledningen var hennes kompetens inom energi- och klimatområdet. Jag anser att vi behöver kunniga personer inom ledande befattningar, först då kan något vettigt bli uträttat. Idag domineras politiken av babblare som inte vet vad de talar om. De är helt beroende av vad de tror att andra tror, följer strömmen och inbillar sig att sanningen finns hos dem som har störst makt. Därför ser vi undfallenhet mot den globalistiska nomenklaturan, FN, EU, WEF, WHO, IPCC och andra av dem styrda organisationer. Sådana politiker är dåliga politiker och inte mottagliga för rationella argument. Eftersom de inte kan debattera sakligt återstår bara flockbeteende, mobbning och lögner, när de halsstarrigt utsöndrar sina orala uppstötningar. Det är med stor besvikelse jag åser hur ryggradslöst och fegt SD behandlat Elsa Widding. Jag hoppas och tror att hon orkar kämpa vidare och att hon kan få med andra politiker på kunnighetens och modets smala stig. Med tiden brukar sanningen segra och folk kommer att fråga sig ”Hur kunde de vara så fega och korkade på 2020-talet”.
Mats Persson
Så det blev han som fick uppdraget…
Och uppdraget torde ha formulerats av
Johan Pehrson.
Och SvT producerar det vi ska se av regimmedia.
Det skulle vara intressant att ha en djupintervju med dessa 2.
’Hur tänker du?’
’Vad vill du uppnå?’
’Känns det som en framkomlig strategi?’
’Ska du ändra strategi om dina väljarsiffror ändå vägrar öka?’
’Hur ska du göra då?’
’Kan du räkna?’
’Kan du räkna med bokstäver?’
’Känner du när du gör rätt?’
’Känner du en bitter smak i munnen när du gör det som är fel?’
’Vill du börja om ditt liv på ett mycket bättre sätt?’
MVH
En Vän
Elsa borde ha begränsat sig till klimatfrågan och inte ha börjat diskutera vaccinfrågan. Liksom det saknas fog för klimatalarmism saknas även fog för vaccinalarmism. Det kommer hon att komma till insikt om när hon börjat skärskåda kunskapsläget på samma sätt som hon gjort i klimatfrågan. Men misstaget i vaccinfrågan skadar dessvärre allvarligt förutsättningarna för en förnuftig syn på klimatfrågan.
#124
”Elsa borde ha begränsat sig till klimatfrågan och inte ha börjat diskutera vaccinfrågan”
Det har du rätt i. Även om hon har rätt även i vaccinfrågan är/var det taktiskt oskickligt att öppna ännu en debattfront.
Att lämna den plattform som SD var är stor nackdel. Men underskatta inte de fördelar som den nya situationen kan medföra om den utnyttjas skickligt. Nu blir det ännu fler som lyssnar på Elsa Widding.
Att lyskraften inte står på Martin Kinnunen som SDs talesperson i Miljö- och jordbruksutskottet innebär inre spänningar.
Mattias Bäckström Johansson (SD) har varit reaktoroperatör i Oskarshamn. Elsa och han har sannolikt stort samförstånd i energifrågorna. Men Elsa har betydligt större erfarenhet, kompetens och stjärnglans och det kan förorsaka rivalitet. Mattias har tidigare visat sig ha ömma tår.
SD står i stor tacksamhetsskuld till Elsa Widding som den valmagnet hon var i valet med personröster skyhögt över någon annan.
Sannolikt hade inte Ulf Kristersson blivit statsminister utan Widing som valmagnet för det borgerliga blocket. Det vägde så jämt.
# 125 Jag befarar att många kommer att slå dövörat till vad Elsa framgent säger om klimatfrågan pga deras övertygelse om att hon har fel om covidvaccinen. Förhastade omdömen om den senare frågan skadar förtroendet för hennes (genomtänkta) omdöme om den förra frågan. Folk blir nu rädda för att associeras med antivaccinrörelsen om de tillkännager skepsis mot klimatalarmismen. Suck.
Det kan inte bli svårare att få något gjort i Riksdagen eftersom det tidigare var omöjligt. Nu blir det iaf möjligt. Allt är till fördel.
Det är för mig obegripligt att Widding gav sig på vaccinfrågan. Att ge sig i kast med den havererade energi och klimatpolitiken där Widding har gjort sig ett namn är en utmaning av stora mått och borde räcka mer än väl. Då är det inte så smart, för att uttrycka sig försiktigt, att öppna ytterligare en front inom den kontroversiella vaccinfrågan.
# 125,128. Håller med. Snälla Elsa, släpp vaccinet!!
# 127 Elsa, du har ett större förtroende i klimatfrågan än vad jag misstänker att du just nu tror, även bland etablerade forskare. Bränn inte det skeppet genom grundlösa omdömen i en fråga som du ännu inte undersökt tillräckligt. Loppet är inte kört, men nu är det klokt att skademinimera.
#Elsa127
Hoppas innerligt att du har rätt, att du nu kan få något gjort i riksdagen, ( även om jag har svårt att se hur. ) så än en gång, håll i och håll ut!
Att Elsa Widding kom in i riksdagen tack vare SD är odiskutabelt. Om Elsa Widding drog så många röster till SD att den nuvarande regeringen kunde bildas kan diskuteras, kanske analyseras.
Väl i riksdagen menar Elsa Widding nu efter ett halvår att det var omöjligt att få något gjort i riksdagen såsom medlem i SD.
Jag tycker det är lite väl kort tid att göra den bedömningen, oavsett de förklaringar Elsa Widding gett. För en utomstående saknar än så länge påståendena substans, men mest av allt brist på tålamod. Elsa Widding borde väl, om någon, veta att saker inte förändras i brådrasket.
Och som sagt, Elsa Widding säger ju själv att SD medgav byte till för henne mindre arbetsbetungande utskottsarbete, för att hon skulle kunna fokusera på klimat och energifrågor.
Att sedan SD inte rycker ut omedelbart, när Elsa Widding blir attackerad av politiska motståndare kan ju upplevas som brist på stöd, men är en dålig grund för att lämna SD.
Riksdagens Bilnätverk
”I dag anordnade vi ett lunchseminarium om lätta transportbilar och husbilar och hur de påverkas av olika politiska beslut rörande ”omställningen” av fordonsflottan till mer miljövänliga drivmedel och elektrifiering. Vid dagens seminarium var vi 22 riksdagsledamöter från fyra olika partier (M, S, SD och KD).”
http://www.ericsoniubbhult.se/
Hoppas att Elsa kan skapa någon liknande nätverk om klimat och energi.
jax #120
Jag tror säkert att Johan Person är läskunnig och förstår svenska. Men det kan ju vara så att det är just det som är problemet. Jag har tagit mig före att kolla om det finns en svensk översättning av SPMen och se det finns en sån ”översatt” av SMHI. Finns att ladda ner från IPCC, men för att underlätta har jag lagt upp den och originalet på drive.
https://drive.google.com/file/d/1s8DJKUHB7at56GchxnCpZxt5jzm3G31v/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1F040poeDU5fQtLjo79_AvvzgKY20AvMZ/view?usp=sharing
Vi kan nog utgå från att det är SMHIs ”översättning” som våra politiker läser så en analys av den och en jämförelse med originalet kan vara intressant, men tar naturligtvis lite tid.
En liten ledtråd, strängen ”resilien” hittas 95 gånger i SMHIs ”översättning” och 0, noll, gånger i originalet
#126 Olle
Du liksom många andra har uppenbarligen bristande kunskaper gällande dessa vacciner. Jag kan varmt rekommendera Dr. John Campbells videor på YT för att öka kunskaperna och förståelsen inom området.
https://www.youtube.com/@Campbellteaching/featured
En av ledarartiklarna i dagens lokaltidning är ett vidrigt personangrepp på Elsa Widding.
Fast det är föga förvånande. Det är en av de tidningar som tidigare ägdes av C och där ledarskribenterna påstås vara centerpartistiska. Vilket innebär förnekande av fakta, vetenskap, verklighet och ekonomiska realiteter.
De är fanatiska aktivister, och som alla sådana alltid beredda att ta till lögner och personangrepp, som ersättning för de sakargument som de inte har.
#127 Elsa
Det sägs att det är blåsigt och ensamt på toppen.
Tacksam jag är att det finns någon som du som säger till när något är fel, jättefel.
Tyvärr så, dumma / lurade människors åsikt i grupp är inge bra. Det krävs ryggrad att säga till och det har du. Du är ett föredöme för oss alla, även för de som är eljest.
Det vi upplever nu är att likställa med att vi ska lyssna på ’den nya’ vetenskapens budskap: ’jorden är platt’ (!?!). Och är det någon som likt dig, talar om att ’jorden enligt vetenskapen är rund’, och har varit så länge. Jätte länge. Då blir det ’häxjakt’. Egentligen borde vi lämnat detta stadie långt bakom oss med tanke på upplysningstiden och den kunskap vi tror oss besitta, meen mänskligheten visar att vi inget av historien lärt.
Med tanke på att värdegrund / censur nu tydligen är viktigare än vetenskap med målet att göra befolkningen ’eljest’, ty då är de lättare att styra. Utvecklingen skall med andra ord gå enligt The new world order, bakåt. Kunskap borde vara nycklen framåt.
De, inte minst så kallade politiker som medvetet väljer att inte tänka. De borde, få en särskild prövning hos St Per vid Pärleporten, med frikort rätt ner i Mordors källare. Tycker jag då. Ty detta borde ingen tänkande människa vilja lämna vidare till sina barn och barnbarn. Du är så viktig.
Blev lite affektventilering, nästan nihilistiskt dystopiskt. Står för det. /P
Vore det inte bra om det blev en rättslig process mot Mats Persson angående grovt förtal ? Att anmäla till KU är helt meningslöst ! I detta sammanhang står KU på samma nivå som granskningsnämnden gör i TV och radiofrågor!
Saknas det pengar för en rättslig process, får vi starta en insamling. Fälls Mats Persson, vilket jag tror är möjligt, kan det få stor betydelse för att klimatdebatten tar en ny vändning.
#138 Kopernikus. Du har helt rätt! Risken är dock stor att den förtalade Elsa behöver bästa tänkbara juridiska uppbackning. Tror nämligen att även domstolarna är pk.
Bra ideer från många.
Låt oss starta ett nytt parti!
https://www.youtube.com/watch?v=GkhjH2ySMUw
10.40 in i videon beskriver Bridgeon, brittisk parlamentsledamot, var CO2 kommer in i WHOs nya avtal. CO2 KOMMER ATT VARA EN HÄLSOFRÅGA och kan därför med laglig rätt inskränka allt som vi gör. Om inte riksdagsledamöter vaknar upp ur dvalan så är all frihet körd.