Ännu en livsviktig produkt

Den har fyra hjul och två hopfällbara vingar. Den går att köra på motorvägen och tycker du att det går för sakta så är det bara att fälla ut vingarna och lyfta bort från marktrafiken. Den tankas med högoktanig bensin och miljöaktivisterna anser förmodligen att den är ett verk av Antikrist. En bil som kan flyga, kan det bli mer klimatfarligt? 🙂 Se den här – Terrafugia, at your service, snart i var mans garage.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Fredrik P

    Tror inte den kommer sälja så värst bra. Alla vill ha en flygande bil, inte en bil som ser ut som ett ihoptryckt flygplan.

  2. Thomas

    Så snart var man har skaffat sig flyglicens så…
    Det som gör det omöjligt för alla att flyga runt med sitt eget flygplan är trängseln och de oundvikliga krockarna.

  3. Thomas #2,
    en bra lösning för glesbygden alltså…  🙂

  4. Iven

    Tanken är inte ny, har blivit verklighet nu, och kommer att få ännu mera utvecklade efterföljare. kanske med skatteförmåner för etanoldrift eller biogasalternativ. Vem vet. Spännande perspektiv och avsevärt mycket roligare än domedagsprofetiorna! 🙂

  5. Patrik

    Man kan väl använda motordrift vid start och behov och sedan glidflyga kanske. 🙂

  6. Labbibia

    Det DÄR var väl ingenting att ha? Ser ut som en Smart med vingar……
    Nej, tacka vet jag den HÄR flygbilen, Skycar.
    http://hem.passagen.se/transporter_framtiden/doc/flygande_bilen.htm

  7. Iven

    Men så får man se upp för alla vindmöllor, så man inte hamnar på kollisionskurs med de gröna elbolagen… 🙂

  8. L

    Man kanske kan ordna linbanor mellan alla tusentals vindkraftverk så gör man två flugor på smällen… 😉

  9. Fredrik P

    En fluga menar du L, då skulle de ju faktiskt vara till nytta 😉

  10. L

    Man skulle hänga upp Saabar utan motorer så räddar vi den industrin…

  11. Ingemar B

    ”Ännu en livsviktig produkt”…
    kan man se den rubriken som ironisk: att det skapas lite väl mycket onödiga produkter (prylar) överlag?

  12. L

    Ingemar B, det kallas humor, inte politik.

  13. Labbibia

    Ingemar B
    Nej, tacka vet jag det gamla östblocket. Där tillverkades ingenting i onödan, så länge det inte gällde militärmateriel.
    I det gamla ”arbetarparadiset” DDR var det sådan brist på varor, så man köpte vad som fanns, oavsett om man behövde varan eller inte. Med lite tur gick det att byta den mot det man egentligen ville ha. Det måste ju vara den idela ekonomiformen? Byteshandel. Rostig skruv mot en cykelpump, någon?

  14. Joakim

    Undrar hur man ska ta ut biltull av den här då?

  15. Peter

    Flygande bilar som rolig företeelse kommer vi säkert se inom några år, dvs att en och annan (rik) med flygcert införskaffar en. Dock är den flygande bilen som svensson-fortskaffningsmedel fortfarande en gammal 60-tals-framtidsprofetia som aldrig kommer slå in. Det är inte praktiskt möjligt att ha en massa privatbilister i luftrummet.

  16. Labbibia

    Peter # 15
    Där tror jag du har fel.
    Med hjälp av GPS och framförallt AIS, uppfunnet av svensken Håkan Lans, så borde det kunna fungera alldeles utmärkt.
    http://www.orebrohamn.com/ais/
    Länken  leder till en sida som  berättar hur AIS används i sjötrafiken, men Lans uppfann systemet med tanke på flyget.
    Hade det inte varit för de enorma affärsintressen som av egenintresse motarbetat systemet, så hade det förmodligen varit världsstandard för länge sen.

  17. L

    Labbibia, #16, ja om vi hade bilar som svävade fritt skulle det nog fungera, annars finns inte en chans. Så när vi löst det här med att kontrollera gravitation kan vi flyga till jobbet i stan.

  18. Labbibia

    L
    Kolla in min länk igen. Skycar startar och landar lodrätt, som en helikopter, eller som en Harrier, om du så vill. Du kan starta från din garageuppfart, eller din P-ruta i stan.

  19. L

    Labbibia, den bilen skulle jag aldrig våga flyga, även om bilen har egen fallskärm. När BA609 blir certifierad skulle jag däremot vilja prova den, känns lite mer realistisk även om alla flygande maskiner bör hålla sig borta från våra gator och vägar.. 😉
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bell/Agusta_BA609

  20. Labbibia #18, och många fler…
    Jag har nämnt det tidigare. Flygande bilar är inget för tätorter. Det är däremot en suveränt bra lösning i glesbygden.
    Då kan timmerbilarna få ha vägarna för sig själva och vi som bor här ute kan snabbt flyga mellan de få tankställena.
    Vägarna behöver inte förbättras och breddas längre. Små start- och landningsstumpar lite här och där räcker. En stor samhällsbesparing.
    Flygcertifikat behövs inte. Vi klarar oss utan både kollektivtrafik, körkort, systembolag, apotek, lasarett, BB, järnvägar och nedläggningshotade industrier, så varför skulle vi inte klara oss utan flygcertifikat?
    Samhället skulle spara mängder av pengar på att gratis förse varje glesbygdsfamilj med en flygbil. Det skulle dessutom snabbt kunna minska antalet levande bofasta i glesbygden och göra den än mer attraktiv som en vidsträckt och orörd natur.
    Lite ironi här och där, men jag nöjer mig med ett par  😀  🙂

  21. Ironin funkade kanske inte fullt ut..  😎

  22. Labbibia

    L
    Tänk Gripen. Skulle du våga flyga den, eller andra ”instabila” konstruktioner? Det är ju datorn som flyger Gripen, piloten talar ju bara om hur fort det ska gå och åt vilket håll han vill flyga.